Onuitwisbare herinneringen van Bo keller

Bezoek de bron van de foto rechts voor meer informatie

Gerda Jansen Hendriks :
Het gebeurt bij programma’s als de onze gelukkig niet vaak, maar het is wel onvermijdelijk: mensen overlijden voor het gesprek met hen is uitgezonden. Bo Keller, verhalenverteller pur sang, is er niet meer. Hij overleed afgelopen week. We filmden twee keer thuis bij deze voormalige KNIL-militair, hij wist dat hij niet lang meer te leven zou hebben. Juist daarom wilde hij graag een bijdrage leveren aan de serie. Wij hingen aan zijn lippen. Hans omschreef het als onbewimpeld eerlijk vertellen hoe het was. Hoe hij als KNIL-militair opdrachten uitvoerde, hoe schizofreen het was om tegen Indonesische vrienden te vechten, hoe een mens een beest kan worden. En toch ook empathisch kan zijn.

Lees het hele verhaal

Bo Keller is derde van links, naast zijn vader Gerrit Keller . Zijn moeder is Frederika Wijshijer
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

46 reacties op Onuitwisbare herinneringen van Bo keller

  1. peter zegt:

    Was onze Sergeant Majoor, pracht man en eerlijk pee

  2. Boeroeng zegt:

    De Federatie Indische Nederlanders eist 1000 euro voor het gebruik van de foto rechtsboven. En te betalen binnen 14 dagen
    Het is een screenshot uit een film van hen Het is een goede film.
    Ik heb er net een bronvermelding bijgezet https://oorlogsverhalen.com/oorlogsverhalen/bo-keller/
    Een tweede eis is onmiddellijk deze foto te verwijderen van deze weblog en twitter.
    Doe ik de beide eisen niet opvolgen dan zetten ze een incassobureau aan het werk en mij meer onkosten voor dit in rekening te brengen

  3. Boeroeng zegt:

    Een rechter moet vonnissen of het auteursrecht is geschonden.
    In dit geval, zie foto hierboven, is er twee dagen geen bronvermelding geweest .
    Nu is die er wel en een beeld met bronvermelding horend bij het te besproken onderwerp valt onder het citaatrecht. Ook geregeld in de auteurswet.
    https://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/#Beeldcitaat

  4. Anise zegt:

    Een foto of afbeelding mag op grond van het citaatrecht gebruikt worden, maar er moet natuurlijk een duidelijk verband zijn, dus in een aankondiging op weblog of als reacties op een forum, o.i.d. Inderdaad wel altijd aan bronvermelding doen. Het is ook wel verstandig een foto wat bij te snijden of toch zeker te verkleinen, dan is het duidelijk dat het niet om (commercieel) gebruik gaat en het een illustrerende en ondersteunende relatie met de inhoud heeft.

    Ik sta er in dit geval -van een overledene- wel een beetje van te kijken. Als men van een professionele fotograaf wiens broodwinning daaruit bestaat, ongevraagd zijn werk neemt en dan nog eens voor commerciële doeleinden, is het begrijpelijk. Maar dit? Zoiets moet natuurlijk in der minne worden geregeld.

    • Boeroeng zegt:

      De film is gemaakt door Pia Media en meestal behouden dit soort bedrijven het auteursrecht. Ook al is het in opdracht gemaakt en heeft de opdrachtgever ervoor betaald
      De eis is 2 x 500 euro betalen voor de schermafbeelding op de weblog en voor de schermafbeelding in een tweet op twitter.
      Zonder bronvermelding is er een juridisch point van degene die het auteursrecht heeft.
      Ook al is die bronvermelding er net twee dagen niet geweest.

      Maar er is een moreel punt hier, wat veel belangrijker is.
      * Wat vind Bo Keller er zelf van ? Zover ik hem kende zal hij het afwijzen dat zijn portret , zijn persoon , zo wordt misbruikt voor een dergelijk optreden.
      * Voor twee dagen veel geld eisen en dreigen met nog meer claims is onbetamelijk
      * Wat wil de Federatie ? Wat zij willen is ongeveer wat ik al 16 jaar doe met deze site.
      Ik ben een medestrijder voor “de Indische zaak”. Dus enig coulance dient het doel zoals zij het formuleerde op de website.
      http://www.federatie-indo.nl/over/

      FIN zet zich statutair onder andere in voor het:
      (1) beschermen én bevorderen van Nederlands-Indisch historisch én cultureel erfgoed;
      (2) versterken van de geschiedkundige kennis rondom voormalig Nederlands-Indië en;
      (3) behartigen van de belangen van Indisch Nederland, waar ook ter wereld.
      http://www.federatie-indo.nl/over/

      • Bung Tolol zegt:

        Ja die Pia Media duidelijk de kwade genius achter deze zaak maar de FIN mag toch ook zijn zegje doen ? Bo Keller zou razend zijn geworden ! Weet zijn weduwe er al van .Als de FIN achter deze zaak staat en ook achter die eis moeten zij zich kapot schamen !! 🤢Indisch4ever is geen commerciele website ,alles is gratis en dat IM voor Bo Keller is omdat hij al vanaf het begin een vaste lezer was en ook bevriend met de webmaster in ieder geval kennissen .Mocht je op een of andere duistere manier toch moeten betalen ,zullen je lezers je wel tegemoet komen ,ik in ieder geval ( de rest moet het zelf weten ) Mocht Pia media en de FIN hun poot stijf houden ,weet je ook meteen wat voor vlees je in de kuip hebt .sterkte Boeroeng !

  5. Peter (Petrone) van den Broek zegt:

    Met enige verbazing lees ik dat de Federatie Indische Nederlanders FIN, die club van dhr Moll, € 1000 eist voor het gebruik van een foto van de hooggeachte Heer Keller. Ik wil niet ingaan op de rechtmatigheid van deze legalistische eis, door meer dan 30 jaar buitenlands verblijf Nederland ben ik niet meer gewend aan zulke groffe Nederlandse gewoontes en dat wil ik zo houden.

    Ik vind het ongepast en stijlloos dat juist de FIN over de ruggen van anderen in het bijzonder Indischen haar gelijk wil halen. In dit specifiek geval gaat ze letterlijke en figuurlijk over lijken. Tegen beter weten in besmeurt zij zodoende wel de nagedachtenis van dhr Keller , die voor mij een inspiratie bron was en zal blijven.

    De FIN had dit toch op een andere en meer Indische manier kunnen oplossen, tenminste als ze dat gewild had. Een verzoek tot bronvermelding lijkt mij toch afdoende, maar kennelijk hebben de Dames Heren hun Indische opvoeding verloochend en gaan op ramkoers. Zij overschrijdt in juridisch opzicht wel de grenzen van bilijkheid en redelijkheid.

    Aangezien ik toch lid ben van de FIN zal ik om opheldering vragen, ik mag toch weten wat de bedoeling is achter al die heisa? Ze kan zich toch wel op een bedachtzame wijze profileren?
    In de tussentijd vraag ik mij in goede gerede af of de FIN Federatie Indische Nederlanders wel de aangewezen Club is die bij mij als Indo past.

    • Bung Tolol zegt:

      @Die EIS komt dus van de penningmeester van de FIN !!! schandalig vroeger zeiden ze al Indo belazert Indo ! ,nu weet ik ook meteen wat FIN betekent Fuck Indische Nederlanders !

    • Pierre de la Croix zegt:

      Van den Broek: (1) “De FIN had dit toch op een andere en meer Indische manier kunnen oplossen, tenminste als ze dat gewild had”. (2) “…. maar kennelijk hebben de Dames Heren hun Indische opvoeding verloochend en gaan op ramkoers”.

      Tja … ik ga mee met de verontwaardiging van de heer Van den Broek jegens de handelwijze van de FIN. Een beetje bot, zal ik maar zeggen.

      Maar ik waag te betwijfelen dat de keuze voor een harmonieuze benadering en niet voor de “ramkoers” in een geschil een exclusief product is van een typisch Indische opvoeding en mentaliteit. Zo aardig zijn de Indischen nu ook weer niet voor elkaar. Dat moet de heer Van den Broek toch als geen ander weten en even zo andere I4E watchers.

      Maar goed, een vriendelijk telefoontje naar het FIN zou de lucht misschien al kunnen klaren, want ja, als je Federatie = VERBOND van Indische Nederlanders wilt zijn, dan moet je natuurlijk niet a priori iets gaan doen tegen een door-en-door Indische site dat NIET verbindt, maar polariseert.

  6. Peter (Petrone) van den Broek zegt:

    Vanwege mijn werk als biologische tomatenverkoper in Italie heb ik wel te maken met het gebruik van foto’s, die ik on-line vind. Natuurlijk zitten daar juridische haken en ogen aan en ik heb me daarom wat gedocumenteerd.
    Natuurlijk is de FIN niet de maker van de desbetreffende foto.
    -Kunnen zij als derden rechten laten gelden op de foto, door deze louter te gebruiken in hun filmpje?
    -Hebben zij wel het intellectuele eigendom van die foto?
    -Hebben zij ueberhaupt het auteursrecht van die foto?
    Bezit rechtvaardigt toch geen eigendom, heb ik toch froegher ergens bij Burgerlijk- en Handelsrecht geleerd? Dan zet ik als eenvoudige tomatenboer toch wel hele grote vraagtekens achter hun eis.

    bronvermelding van onderstaande tekst:
    https://www.riffonlinemarketing.nl/blog/contentmarketing/de-wetgeving-voor-het-gebruik-van-fotos-op-het-web/

    DE WETGEVING VOOR HET GEBRUIK VAN FOTO’S OP HET WEB
    Wil jij een foto van internet gebruiken om op je website te plaatsen? Dan moet je rekening houden met een aantal wetten en regels. Houd je je niet aan deze regels, dan riskeer je een rechtszaak of een hoge boete. Wanneer mag je een foto van het internet dan wel gebruiken en waar moet je op letten? Wij zochten het voor je uit en hebben de belangrijkste regels voor foto’s op het web op een rijtje gezet.

    Intellectueel eigendom
    Foto’s die je vindt op het internet, bijvoorbeeld via Google, mag je niet zomaar gebruiken. Een foto is namelijk altijd intellectueel eigendom van de maker. Daarom geldt het Intellectuele Eigendomsrecht (IE). Dit is een verzamelnaam voor rechten voor diverse creaties, zoals foto’s.

    Het auteursrecht
    Bij iedere foto krijg je te maken met het auteursrecht. Dit is simpelweg het recht dat gemaakt beeldmateriaal eigendom is van de maker. Vaak denken mensen dat het © copyright teken een foto beschermt tegen het gebruiken ervan, maar dit is niet waar. Dit teken heeft geen enkele waarde en is bovendien overbodig. Het auteursrecht komt direct tot stand na het maken van een foto en geldt voor iedere originele foto. Dus ook de foto’s die je vindt via Google of andere plekken op het internet.

    Wanneer mag ik een foto van internet gebruiken?
    In principe mag je een foto alléén gebruiken als je toestemming hebt gekregen van de maker. Tenzij:
    -de maker meer dan zeventig jaar dood is. De foto wordt dan automatisch ‘publiek domein’;
    -je een licentie hebt afgesproken;
    de foto al gebruikt wordt.
    Maar zo simpel is het niet. Je moet ook nog rekening houden met de rechten van derden, zoals naamsvermelding, portretrecht en merkenrecht.

    Hoe vind ik foto’s die ik wél mag gebruiken?
    Welke foto’s mag je dan wél gebruiken? En hoe vind je die? Daarvoor moet je op zoek naar rechtenvrije foto’s. De makers hebben dan vooraf aangegeven dat anderen de foto’s mogen gebruiken. Er zijn verschillende websites waar je rechtenvrije foto’s op het web kunt vinden. Bijvoorbeeld op Unsplash, SXC.hu, RGBstock en bepaalde foto’s op Flickr. Ook in Google Afbeeldingen kun je zoeken naar rechtenvrije foto’s. Kijk daarvoor bij ‘geavanceerd zoeken’ en kies de juiste optie bij ‘gebruiksrechten’. Twijfel je of je een foto mag gebruiken? Gebruik dan dit handige overzicht van Dutch Photographers.

  7. J.A. Somers zegt:

    Is er aan de familie gevraagd die foto te mogen gebruiken voor een (openbare) film? Ik ben zelf jurist, maar ik zou in deze context niet zo moeilijk doen.

    • Boeroeng zegt:

      Jan, wat je hierboven ziet is geen heuse foto. Het is een frame uit de film. Bo Keller wilde aan de film meewerken om zijn verhaal te vertellen voor de latere generaties. Hij had dus geen bezwaar met zijn hoofd in beeld te komen. Niet voor de genoemde film of voor een komende documentaire van NTR.
      Ik neem ook aan dat de familie zijn wensen volgt.

  8. Eric Neyndorff zegt:

    Het valt me ontzettend tegen van de FIN. ik zal ze dan ook niet meer volgen op Facebook en niet steunen.

  9. Pierre de la Croix zegt:

    Copy right is the right to copy.

    Is er een advocaat in de zaal?

  10. Hans Boers zegt:

    Ik kan op hun website geen disclaimer vinden met vermelding dat het verboden is om te dupliceren.

    • Boeroeng zegt:

      De bewuste film van het bedoelde screenshot staat op de site oorlogsverhalen.
      Ik denk niet dat zij bezwaren hebben dat ik deze frame gebruik ter illustratie van deze column van Gerda Jansen Hendriks, wat tevens de aankondiging was voor een nieuwe film met een oorlogsverhaal.

      Zie boven zoals het er nu staat is het een juridisch correct beeldcitaat.
      —–
      Op grond van het citaatrecht mag een relevant deel van een werk van iemand anders worden overgenomen – met bronvermelding. Dit mag bijvoorbeeld voor een aankondiging, bespreking, kritiek of beoordeling. Hoewel de meeste citaten uitsluitend tekst bevatten, is het ook toegestaan om te citeren uit een visueel werk, zoals een foto, tekening, schilderij of zelfs een film. De regels voor beeldcitaat zijn niet anders dan die voor andere citaten.

      Dat wil niet zeggen dat elk hergebruik van een plaatje een toegestaan citaat is. Het beeld moet echt worden overgenomen omdat het nodig is bij de bespreking, kritiek of recensie. Het is niet strikt nodig dat het beeld zelf wordt besproken, maar het beeld moet wel een duidelijk functioneel verband hebben met het werk waarin het wordt gebruikt. Bij een film is een still van een relevante scene bijvoorbeeld toegestaan in de context van een filmkritiek. Bij een artikel over molens een willekeurige afbeelding van een molen tonen is geen beeldcitaat
      _____
      https://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/beeldcitaat/

  11. Hans Boers zegt:

    Hun logo die ze gebruiken…. Hebben zij het patent op die Oranje Leeuw of ligt het patent bij de Oranjes? Hebben zij toestemming om een dergelijk logo (met weliswaar een kleine afwijking) te gebruiken? Zijn zij zelf dan niet in gebreke? Zomaar een overpeinzing/vraag…

  12. Geer zegt:

    A maakt een foto / schilderij / gedicht / wat maar ook.
    A ziet een week later dat zijn foto / schilderij / gedicht / wat maar ook ZONDER DAT HIJ DAARVOOR TOESTEMMING HEEFT GEGEVEN, is gepubliceerd in een krant.
    Mag A daarvan wat zeggen?
    Mag A vinden, omdat zijn creatie hoe dan ook is gepubliceerd, dat hij recht heeft op een vergoeding van degene die heeft gepubliceerd?

    B kookt een gercht.
    C gaat zitten en eet, ONGEVRAAGD, dat gerecht op.
    Mag B daarvan iets vinden?
    Mag B een vergoeding vragen?

  13. Jan A. Somers zegt:

    Boeroeng, ik houd me ver van juridische beoordeling en steun. Daar heb ik geen verstand van. Maar onthoud: Als er claims komen of juridische kosten waar je niet omheen kunt, stuur dan je gironummer rond. Kunnen we laten zien hoe of Indische mensen, die zij representeren, met elkaar omgaan.

    • Boeroeng zegt:

      Veel dank Jan. Dit doet me goed.
      Het zal wel een storm in een glas tjendol zijn.
      Zonde van de tjendol, dat wel.

    • Hans Boers zegt:

      En als er veel binnenkomt, dan komt ook de belastingdienst mee naar binnen…. !!
      Er is ook (eventueel) een juridische bijstand verzekering, mits minimaal 3 maanden van te voren afgesloten bij de meeste verzekerings mijen.

      • Bung Tolol zegt:

        @Hans Boers ,Die juridische bijstand verzekering ,dat is mijn ervaring ,stelt geen moer voor ,had jaren zo,n verzekering afgesloten bij mijn bank ,toen had ik een zaak ,moest je toch eerst een bedrag betalen ,ongeacht dat je al jaren die verzekering had en goed helpen doen ze je ook niet ,ze wisten na 10 x contact nog niet je naam ! NOOIT MEER !! Ze zijn bij die grote advocaat kantoren alleen geinteresseerd in grote klanten .😎

        • Hans Boers zegt:

          Heb persoonlijk andere (positieve) ervaringen ermee gehad, tot 2x aan toe voor mij goed afgelopen….(waaronder 1x tegen een heel grote instantie).
          Mocht zelfs mijn eigen advocaat uitzoeken als ik de hunne niet wenste.
          Maar ja, elk dubbeltje heeft twee kanten Bung.

          Hoofdzaak is dat die FIN beweging inziet waar ze mee bezig zijn en dat het goed afloopt voor Boeroeng, want onbewust ga je er toch over piekeren.

  14. Bung Tolol zegt:

    @Hoofdzaak is dat die FIN beweging inziet waar ze mee bezig zijn en dat het goed afloopt voor Boeroeng “” Ja ben ik 1000 % mee eens ,ben toch “” bang “” dat die FIN hier heel en heel slechte publiciteit mee gaat krijgen +zwaar verlies aan goodwill bij de Indische gemeenschap .Boeroeng werkt belangeloos voor die Indische gemeenschap .Die FIN pretendeert het zelfde te doen ,merk ik weinig van ,lid worden doe ik zo wie zo niet ,was het trouwens ook niet van plan ,het is gewoon een Rechts groepje mensen .Uang staat bovenaan bij hun ,niet de Indische gemeenschap !!

  15. Boeroeng zegt:

    Klopt Hans,
    Je gaat toch piekeren over dit soort mailtjes. Er zit iets in van financiële en justitiële bedreiging
    Iets van gepiepeld worden. Nu heb ik soorgelijks al eerder meegemaakt en dat hielp me minder druk te maken over deze kwestie.
    Het is niet leuk en ook triest voor “de Indische zaak” met zulk een ontactische aanpak kasar
    Reageer dan in dit topic , met een link naar de film , en een verzoek te denken aan de bronvermelding. Haloes ya….? Bevordert ‘de Indische zaak’
    Ik krijg de indruk dat iemand al het idee had mij aan te pakken en toen de reden vond. En de volgende dag een brief opgesteld

    Waarom werd er zo naar mij gekeken ?
    Had ik eerder beelden van hen gebruikt ? Ik weet van één geval met bronvermelding (dus juridisch correct) en feitelijk was het reclame voor FIN.
    https://indisch4ever.nu/2017/03/06/federatie-indische-nederlanders/
    Ik zal verder graven in het archief.

    Had ik mij herhaaldelijk fel uitgelaten tegen FIN?
    Nee… wel eens ergens mijn kritiek weggezet. Zou het dat zijn?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach ja Boeroeng, misschien had je eens stiekem één van hun postings weggemodereerd. Enorm frustrerend, I tell you. En als het rechtse rakkers zijn en jij staat meer links van de samenleving, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn dat ze je nu pootje willen lichten.

      Weten is meten. Dus, zoals ik al eerder schreef vandaag, bel ze eens op en begin een gesprek. Zie je daar tegen op, dan ken je zeker wel iemand in je kring van intelligente supporters met grote communicatieve en diplomatieke gaven die namens jou dat telefoontje wil plegen. Dus niet per se jurist.

      Dit is geen sollicitatie. Als je mij vraagt wie-o-wie, dan zou ik zeggen liefst een vrouw. Vrouwen zijn beter in een haloes-haloes benadering van moeilijke gesprekken dan kerels.

  16. Boeroeng zegt:

    Luitjes thuis…. storm is voorbij….
    …we kunnen rustig de tjendol nuttigen.
    Biertje mag ook.
    FIN heeft gemaild.

    .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou …. voor niks zo juist nog iets geschreven. Eind goed, al goed.

      Mijn foto mag je altijd publiceren. Mits flatteus, dus niet met buik.

      • Bung Tolol zegt:

        @ Mijn foto mag je altijd publiceren .Mits flatteus ,dus niet met buik ………………….. flatteus ? flatteus ? Kan alleen als u een Boerka aantrekt !🤣🤣🤣 en laat die foto nou alsjeblieft niet door een FIN fotograaf maken ,sturen ze weer een deurwaarder +100.000 euro boete .en die arme Boeroeng heeft maar 99.999 euro op zijn rekening ,moeten we toch allemaal 1 euro lappen .👍👍👍

      • Boeroeng zegt:

        Pierre,
        Als je wil kan ik een paar pagina’s uit het boek over jou scannen en publiceren.
        Wat jij belangrijk vind wat de lezers kunnen weten.
        Niet het hele verhaal en dan zal ik Kevin Felter permissie vragen
        Uiteindelijk is zo’n apart topic hier weer reclame voor het boek en IGV

        • Pierre de la Croix zegt:

          Boeroeng zegt 15 januari 2021 om 21:11: Pierre, Als je wil kan ik een paar pagina’s uit het boek over jou scannen en publiceren”.

          Dank voor het aanbod! Het was niet nodig hoor, dat over mijn buik was een grapje. Zelfspot. Maar op die kiek van de koempoelan in Bronbeek die jij hier hebt geplaatst, is alleen je kruin te zien. Misschien dat je voor je lezertjes nog een of meerdere foto’s wilt plaatsen waarop ook jij beter te zien bent, met Bo. Mooi voor het nageslacht.

          Tegen publicatie van mijn foto en (een deel) van mijn verhaal uit het boek der boeken van de IGV heb ik geen bezwaar, mits natuurlijk met okee van de IGV, c.q. Kevin Felter.

          Edoch …. in het boek staan interessantere verhalen van beroemdere personen die je lezers meer zullen interesseren. Ik denk b.v. aan Jacques Brijl en nu wijlen Paatje. Ik ben maar een scharrelaar in de marge van het grote gebeuren en voor sommigen op je site a pain in the arse.

    • Boeroeng zegt:

      Email teruggestuurd

      Een woord van dank is heel mooi. Waarvoor een dank terug.
      Maar het is wel in tegenstelling tot het aanvankelijke ultimatum.
      Een zelfonderzoek en spijtbetuiging over deze zou FIN sieren.

      Waarom moest dat zo grof ?

      • Hans Boers zegt:

        B: Persoonlijk zou ik niet de moeite genomen hebben om een dankmailtje terug te sturen…

        Of hooguit zoiets in de trant van: “De groeten van m’n voeten”.

        • Bung Tolol zegt:

          Ach si Boeroeng is een gemoedelijke Brabantse Indo ,deze ‘”” Indo,s “” van die z.g FIN zijn waarschijnlijk van IJsland ,dingin en keras ! Er werd eens een vraag gesteld aan de voorzitter van die onfrisse club “” Dus u bent Indisch ?”” ..Antwoord van menir de porsitter “” Nee hoor ! mijn beide ouders zijn wel Indisch “” Ja dan heb je geen kelapa op je kepala gekregen maar die hele pohon kelapa !😜😜😜

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ….. wat Boeroeng heeft gedaan is zo slecht nog niet: Hij toonde zich door zijn antwoord aan de FIN heer in het verkeer en heeft en passant tóch aangegeven dat hij de initiële aanpak van de Federatie “grof” vond. Dat weet de FIN dan ook.

          FIN besluit haar ongetekende doch verzoenende brief met de hoop op een constructieve en vruchtbare samenwerking. Ik zou hebben gevraagd hoe FIN zich die voorstelt. Gewoon open vraag. Benieuwd naar het antwoord. Misschien vloeit daar toch iets moois uit voort. Men weet maar nooit en men kan altijd nog “no can do” zeggen. Ik weet te weinig af van de club, zijn aanhang en bestuurders om daar iets over te zeggen.

        • Jan A. Somers zegt:

          “met de hoop op een constructieve en vruchtbare samenwerking.” Samenwerking met wie eigenlijk? Wie en wat is die FIN eigenlijk? En hoe zijn ze te weten gekomen dat ze onze representant zijn? Hoe zijn ze op het ministerie terecht gekomen? Hoe hebben ze zich daar voorgesteld? Hier op I4E zich voorstellen, achterfgrond/verleden en bedoelingen? Misschien is het wel verschrikkelijk dom dat ik dat allemaal niet weet, maar waar heb ik dat kunnen lezen? Ze schijnen ook een penningmeester te hebben. Er rolt dus geld rond. Begroting 2021 en rekening 2020?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja heer Somers, u bent op dit punt dus even dom als ik (grote opluchting voor mij!). Daarom juist mijn ingeving om te vragen hoe de FIN zich die constructieve en vruchtbare samenwerking met I4E voorstelt. Als ze toehapt en een verhaal begint, dan komen op een gegeven moment wel alle antwoorden op alle vragen aan bod.

          Misschien werkt de FIN net als de nieuwe donorwet: Wie niets zegt is automatisch lid van de federatie en wordt er naar buiten uit door vertegenwoordigd. Ik dus ook. Gratis voor niets. Of komt mijn contributie en de uwe misschien uit de belastingpot? Er gebeuren wonderlijke dingen bij de belastingdienst.

        • Geer zegt:

          ik hoop dat tot de wonderlijke dingen bij de belastingdienst ook behoort het blijven opsporen van fraudeurs. Als iemand bijvoorbeeld ruim 20.000 euro per jaar per kind(!) krijgt voor kinderopvang opdat die iemand de handen vrij heeft en kan gaan studeren of werken, dan hebben we het over serieuze bedragen en enige controle is dan wel op zijn plaats. Het jaarbudget voor de toeslag bedraagt thans 3 miljard euro.

          https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/bedragen-kinderopvangtoeslag-2021

  17. Bung Tolol zegt:

    @We hopen daarbij op een vruchtbare en constructieve samenwerking “” Daar ga je toch geen samenwerking mee zoeken ? Eerst dreigen met een boete en dan een deurwaarder op je af sturen ,allemaal om een klein lullig fotootje ! Nee mijn ogen zijn nu ook geopend wat een rot clubje ,je wordt er nog misselijk van ook ,die rotsmaak spoel je niet zomaar weg met een biertje ,dat worden er wel 10 !😜😜😜 Die Federatie Indische Nederlanders is wel heel erg door de mand gevallen !🤢🤢🤢

    • Hans Boers zegt:

      Nog zoiets:…. Namens FIN spreek IK hierbij nog graag….etc.
      Namens FIN en ondertekend door FIN…sjonge jonge jonge, nog geen eens een naam uit beleefdheid….

      Jaja FIN, nu worden er spijkers op laag water gezocht….

  18. Pierre de la Croix zegt:

    Terug on topic, de onuitwisbare herinneringen aan Bo Keller. Ik verstout mij wat uit mijn correspondentie met Bo te lichten, voor wie zich er voor interesseert. Orak pajoe? Gauw dielieten.

    Uittreksels uit mailwisseling juni 2020, gekuiste ngobrol over toen froeherr.

    PIERRE:

    Alhoewel ik meer over het tangsi leven van het KNIL heb gelezen (via o.m. boeken van kolonel Heshusius; Lin Scholte) is het toch interessant leeswerk, overzichtelijk met voor mij enige nieuwe aspecten. Mij schoten bij het lezen de eerste regels van een jeugdversje te binnen:

    Baris terik timpé
    Tongketeli kosong
    Omah kobong …..

    Weet niet of dit correct is. Ik heb het nooit op schrift gezien. Werd met “Barisan terik tempë” het KNIL bedoeld?

    BO:

    Dat javaans versje moet ik ook kennen, maar er zit soms een groot gat in mijn hoofd.
    Tsja mijn tangsi leven is wel heel indrukwekkend met Javanen -Ambonezen-Menadonezen en je gelooft het niet gewezen dwangarbeiders van het Knil, Pracht kerels ,je schrikt wel even als ze je vertellen wat ze hebben uitgespookt en hoeveel jaar straf als Strappan bij het Knil in Atjeh.
    ik heb nu nog hun foto’s in bezit.

    Het tangsi leven moet je geproefd hebben, vooral de gehuwden verblijven. Gedek wand en je maakt hun huwelijks bekommeringen mee. Als jong soldaat van de Week moest ik die Tantas naar de Vrouwenloods sturen, nou daar wordt je gehard van als deze dames tegen stribbelen en hun mannen horende doof stom voor zich uitkijkend.

    PIERRE:

    De organisatie van het oude vooroorlogse KNIL en in het bijzonder het tangsileven was uniek in de koloniale wereld. Ik geloof dat in het boek van Heshusius stond dat de Jan die trouwde met zijn njai het recht kreeg buiten de tangsi te wonen. Een mooie (calvinistische?) prikkel om niet in zonde te leven en ik denk ook een zegen voor de kindertjes uit die legale verbintenis, die dan als “Europeaan” door het leven konden gaan en de naam van hun Europese papa mochten dragen. De oorsprong van menig Indo, denk ik dan. Ook het verhaal van de kettingberen, hun lot en de trouw aan hun meesters tijdens gevechten met de vijandelijke djahats is mij bekend.

    BO:

    Als soldaat zonder vooruitzichten werden wij Indische jongens hier in Nederland in díe tijd heel vreemd aan gekeken. En daar werkten wij ook aan mee. Bijv. bij marsen zongen we Javaanse liedjes en iedereen liep uit de pas behalve wij.

    Klauteren in de kersenbomen onderweg en op wacht is het altijd de wadjan op de kachel, rijstpan mee en maar snierken. In Duitsland werden we een keer ons verblijf uitgezet, ze dachten dat er brand was.

  19. Boeroeng zegt:

    Ik tob dat dit topic toch een herdenkingstopic moet zijn… en door mijn toedoen krijgt nu een randverschijnsel te veel aandacht.
    Ik sluit een tijdje de reactiemogelijkheid en we kunnen doorgaan in topic Indische Soos# 10.
    Zie daar mijn eerste reactie over deze perkara kasar.
    https://indisch4ever.nu/2021/01/09/indische-soos10-mondkapje-verplicht/

Reacties zijn gesloten.