Indisch in Beeld

.

 Iemand vond op de vlooienmarkt Waterlooplein een plastic zak met oude foto’s.
Het is het album van de kunstschilder Wim Huygens, in 1914 geboren te Poerwokerto.
Hij is de jongen bij zijn ouders Marius Huygens uit Amsterdam en Caroline Chabot, geboren in Batang.
Caroline is het meisje op de foto links. Haar moeder, ook rechtsboven te zien in 1916, was Henriette Graswinckel, geboren op suikerfabriek Wonopringgo bij Pekalongan.
Vader Chabot was Sebastien Chabot. Hij werkte bij de spaarbank te Bandoeng. Hij was geboren te Rotterdam en een van zijn verre voorouders was Rogier de la Croix, zijdebewerker, die ook genoemd is in een reactie van dit topic.

Er zijn meer foto’s van dit album op het internet gezet. Klik hier.
Wie kent familieleden van Wim Huygens of van Chabot die het album willen claimen. ?

Dit bericht werd geplaatst in Indisch in Beeld. Bookmark de permalink .

23 reacties op Indisch in Beeld

  1. Anoniem zegt:

    Wim Huygens was getrouwd met mijn grootmoeder, 2e huwelijk. Woonde in Amsterdam.
    Kees van Rij

  2. Boeroeng zegt:

    Pierre, er is nog een ander Zorrequietaroute.

  3. Boeroeng zegt:

    De fotostudio H. Salzwedel was sinds eind jaren zeventig van de negentiende eeuw in Surabaya gevestigd. Samen met de studio’s van Charles & Van Es (1884-1912) en Kurkdjian (1888-1936) behoorde de firma tot de bekendste van de stad.

    Herman Salzwedel arriveerde in mei 1877 vanuit Singapore in Batavia (Jakarta), waar hij de firma Salzwedel oprichtte. Vanaf maart 1878 werkte hij een jaar samen met de ervaren Isidore van Kinsbergen in het fotografisch atelier Kinsbergen & Salzwedel in Batavia. Op 8 mei 1879 opende Salzwedel een atelier in Surabaya op Boeboetan, een jaar later verhuisde hij naar Pasar Besar. Midden jaren tachtig verliet Salzwedel Nederlands-Indië na zijn studio verkocht te hebben, met inbegrip van alle negatieven.
    ———————-
    http://collectie.tropenmuseum.nl/default.aspx?ccid=P5997

  4. Boeroeng zegt:

    @ your service… voor de omongkosong

  5. George dlC zegt:

    interessant!

    • Pierre de la Croix zegt:

      We komen “uit een goed nest” George!

      Nog effe en Boeroeng heeft uitgedokterd dat we ook zijn geparenteerd aan de familie Zoreguieta.

      Pak Pierre

      • Loekie zegt:

        Sterker nog: het zal nog blijken dat het kindeke in de kribbe is geboren uit een prinses van de kraton.

      • Jan A. Somers zegt:

        Heel veel Indo’s zijn geboren uit een prinses. In mijn familie schijnt ook zo’n prinses uit Martapoera te hebben rondgelopen. Nu door ouderdom mijn bloedvaten boven op mijn handen zijn gaan liggen, heb ik mijn blauw bloed ontdekt. Voortaan mij netjes aanspreken!

      • Pierre de la Croix zegt:

        In de aardrijkskundeles op de School met den Bijbel in Semarang leerde ik dat uit Martapoera diamantjes vandaan kwamen.

        Pak Pierre

      • Bo Keller zegt:

        COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Diamantwinning_bij_Tjempaka_bij_Martapoera_Zuidoost-Borneo_TMnr_10007448

        Diamantwinning bij Tjempaka bij Martapoera Zuidoost-Borneo

      • George dlC zegt:

        willen wij dat wel?

  6. Boeroeng zegt:

    Rogier de la Croix en zijn vrouw Marquerite de Wattines zijn ook voorouders van de familie Dudok van Heel en familie Dudok de Wit.
    Van Eugène Douwes Dekker: http://www.historici.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn5/douwes_de
    en van Nicolas Clegg de Britse vice-premier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nick_Clegg

    Nazaat Henriette le Clerq huwde Henri Charles Bekking, die ruzie kreeg met Multatuli: http://www.imexbo.nl/rembang.html
    Een andere nazaat is Bas Dudok van Heel, van Indisch komaf: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bas_Dudok_van_Heel
    Bas heeft de namen van de schutters op de Nachtwacht vastgesteld.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1134534/2009/03/13/Spotlight-op-de-Nachtwacht.dhtml

  7. Pierre de la Croix zegt:

    Tja …. een kleine familiegeschiedenis rond de persoon van 1 man in een plasticak op het Waterlooplein, bij de andere oude lorren. Hoe vaak komt men zoiets tegen?

    Opa en oma of moeder en vader dood. (Klein)kinderen ruimen zuchtend en steunend de zolder op. Waardevol geachte spulletjes apart gezet.

    Gisteren sprak ik op de kunst- en antiekbeurs PAN in de RAI (een welgesteld vriendje had 2 vrijkaartjes gekregen), een handelaar die een prachtig vitrinekastje te koop had vol met gekleurde rubberen poppetjes in diverse oude Javaanse klederdracht, een hele kraton was daar opgesteld. Prijs? Nou …… eh …… veertienduizend euro. Er komt veel op de markt, zei de handelaar. De laatste fase van het grote sterven onder de kolonialen is ingegaan.

    Terug naar die plasticzak met die foto’s op het Waterlooplein. Reconstructie. Op zolder ligt nog veel troep. Mannetje ingehuurd. Doet het oude fotowerk in een plasticzak voor de rommelmarkt. Wie weet ….. misschien komt een gek langs. Vraagprijs 5 Euro dan maar. Dan kijken wat de gek er voor geeft.

    Langs een omweg komt zo’n zak met inhoud dan op I4E terecht. Diehards als ik bekijken de foto’s en dromen er bij weg. Een leven trekt voorbij. Jongetje groeit op in Indië en Bussum. Rijkeluis kindje zo te zien. Jongetje wordt kunstschilder. Nooit van hem gehoord, niets van hem gezien. Ligt dat aan mij?

    Dan komen nog hele verre verwanten om de hoek kijken, de Chabots. Spannend. Moet ik die foto’s dan maar claimen? Mijn vrouw schiet me dood. Komt niets van in, nog meer rommel in huis.

    Tja …. wat gaat er dadelijk met mijn barang gebeuren? Ik denk dat er een mannetje zal langskomen ……..

    Pak Pierre

    • Boeroeng zegt:

      Mooi stukje weer, Pierre
      Doe maar niet claimen. Je familieband is van 400 jaar terug
      Een Huygens of Indische Chabot moet zich maar melden.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik schreef toch dat Monica mij zou doodschieten …..

        PP

      • bo keller zegt:

        Pas op! OGOR in aktie.
        Dood schieten met een proppenschieter valt onder zware
        mishandeling.
        En indien een echte kenon ,valt weer onder wapenbezit.
        Bu Monika, niet doen wel op de bank laten slapen .
        siBo

    • eppeson marawasin zegt:

      @Buitenzorg posted 2 november 2010: De schatten van het Waterlooplein /…/ Onderstaand verhaal gaat over onze omgang met het verleden, ons erfgoed.@

      De schatten van het Waterlooplein

      e.m.

      • Loekie zegt:

        Even een zijpaadje. In dat aangehaalde artikel staat:
        “Diezelfde avond heb ik mijn moeder opgebeld. Mijn vader was een jaar of twee eerder overleden en zij was naar een aanleunwoning verhuisd. Of ik dat weekend langs kon komen, en of ze tijd voor me had?”
        Je vraagt je ouder(s) niet of je mag komen….je komt gewoon. Maar dat is misschien niet meer zo. Dat is niet een reconstructie van het verleden op basis van een album, maar een analyse van het heden.

      • buitenzorg zegt:

        Een reactie van de schrijver:
        ik vroeg mijn moeder of ik langs kon komen, -niet mócht komen. Om met haar over onze familiefoto´s te praten. Zie het als een stijlfiguur. De bedoeling – en het gevoel daar achter – is duidelijk, lijkt me.
        Het bewuste album heb ik nog steeds….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.