Indisch in Beeld

Versteegh2

fam.Versteegh20001: Een paar Versteeghen, aangetrouwden en andere mensen van de Poedjonclub. Helemaal links staat John, met roepnaam Oom James. Zijn vrouw Lucie staat 8ste van rechts, naast de dame met de gestreepte blouse. De man met de snor achter haar is mijn opa Guustaaf. Mijn oma Wakirah staat er niet bij. Niet dat dat niet mocht, maar dat was gewoon zo! Ons gezin staat er ook niet bij. Mijn vader was als GM-er niet vaak thuis en in die tijd kwamen we alleen maar in de schoolvakantie in Poedjon. Ons huis is daar pas in 1939 gebouwd. Zittend op de grond helemaal links is een zoon van oom James, VERSTEEGH, Hugo Charles Camille (oom Nono). Geb. 28 april 1901 te Ranoepakis, overl. in Japanse gevangenschap te Bandoeng in 1945. Was chemiker o.a. bij Joh. Kloppenburg te Pandaan, later bij HVA suikerfabriek Semboro en vezelfabriek Djenkol. Naast hem zijn vrouw Wolterbeek Muller, Jacoba Laurentia Wilhelmina, (tante Co). Op haar schoot Tineke Versteegh (2(?) jaar) met wie ik nog regelmatig contact heb.
versteegh1

Oom James, tante Lucie en de dokter(?) in hun bloemenkwekerij, met op de achtergrond het Anjasmorogebergte, en een plaatje van die plek in 1997. Achter hun rug, aan de overkant van een klein ravijn woonde mijn grootouders in hun laatste jaren, met nog een kleine koffietuin. Schuin tegenover hun was in 1939 ons huis gebouwd. Al die foto’s zijn in de bersiap gebleven en nog niet teruggevonden bij het KIT.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Indisch in Beeld. Bookmark de permalink .

70 reacties op Indisch in Beeld

  1. R Geenen zegt:

    De titel zegt “Indisch in Beeld”
    De foto toont mij mensen die meer totok lijken dan Indo’s.
    Ben ik verkeert en zijn de mensen op de foto echt Indischen?

    • Henri R. Cingoor zegt:

      Lijkt men, vlgs u, meer op totok meneer Geenen: So what?

      Indien het zo was, mag de fam. Versteegh dan hier niet getoond worden?

      Maar kijk nog eens goed naar de mensen op de foto´s en lees de namen svp ook goed, is mijn gratis advies en vraag voortaan aan de webmaster of er een rubriek Totok in Beeld geopend kan worden, dan bent u ook weer onder de pannen toch.

      • R Geenen zegt:

        >>>Lijkt men, vlgs u, meer op totok meneer Geenen: So what?

        Indien het zo was, mag de fam. Versteegh dan hier niet getoond worden?

        Maar kijk nog eens goed naar de mensen op de foto´s en lees de namen svp ook goed, is mijn gratis advies en vraag voortaan aan de webmaster of er een rubriek Totok in Beeld geopend kan worden, dan bent u ook weer onder de pannen toch.<<<<

        Wel, wel, mag ik niet gewoon een vraag stellen. De titel zegt "Indisch in Beeld" en de foto toont geen indischen. Daarom mijn vraag, of heb ik mij vergist. De titel had ook "Nederlanders in Indie" kunnen zijn.
        Gaan we tegenwoordig op alle slakken zout strooien?

      • R Geenen zegt:

        >>>Lijkt men, vlgs u, meer op totok meneer Geenen: So what?

        Indien het zo was, mag de fam. Versteegh dan hier niet getoond worden?

        Maar kijk nog eens goed naar de mensen op de foto´s en lees de namen svp ook goed, is mijn gratis advies en vraag voortaan aan de webmaster of er een rubriek Totok in Beeld geopend kan worden, dan bent u ook weer onder de pannen toch.<<<<

        Wel, wel, mag ik niet gewoon een vraag stellen. De titel zegt "Indisch in Beeld" en de foto toont geen indischen. Daarom mijn vraag, of heb ik mij vergist. De titel had ook "Nederlanders in Indie" kunnen zijn.
        Gaan we tegenwoordig op alle slakken zout strooien?

        En nog iets, uit hoofde van mijn hobby/beroep als fotograaf en voorkeur naar oude foto's heb ik de neiging om speciale aandacht aan oude indische foto's te besteden.

        • Henri R. Cingoor zegt:

          …. De titel had ook “Nederlanders in Indie” kunnen zijn…… Neen, want als u inderdaad – zoals u zegt – nauwkeurig had gekeken, dan ziet u wel degelijk duidelijk Indische gezichten op de foto. En een naam als oom Nono en oma Wakirah klinken niet als totok namen toch.

          …Gaan we tegenwoordig op alle slakken zout strooien?…. Niet alleen tegenwoordig, maar al vaker als u had opgelet. Zout op slakken veroorzaakt een soort afweer slijm op slakken en dat slijm is glad en misschien zullen uw vragen in de toekomst wat minder “bot en stroef” gesteld kunnen worden.

          En voor de rest apies.

        • R Geenen zegt:

          >>>>>>misschien zullen uw vragen in de toekomst wat minder “bot en stroef” gesteld kunnen worden.<<<<<<<<<<<<

          Bot en stroef? Moet er achter zetten, een kusje? Als man eerlijk gezegd heb ik daar geen behoefte aan.
          Als U wat meer van mij op dit net had gelezen, weet U dat ik altijd foto's intense bekijkt en zelf wel eens een keer een beschadigde oude opname retoucheer met mijn softwares.
          Het is mijn vak en tweede natuur om iets nauwkeurig te bekijken en dit weblog heeft daar nog nooit bezwaar tegen gehad.

        • Jan A. Somers zegt:

          ‘Nederlanders’ mag van mij best. De Indo’s die je hier vaak ziet zijn toch ook Nederlanders? Dit soort opschrift beschrijft gewoon toestanden in Indië. Ik heb hier ook wel Indonesiërs langs zien komen. Dat zijn Nederlandsers noch Indo’s. Maar wel Indisch!

        • R Geenen zegt:

          >>>>>>>>>‘Nederlanders’ mag van mij best. De Indo’s die je hier vaak ziet zijn toch ook Nederlanders? Dit soort opschrift beschrijft gewoon toestanden in Indië. Ik heb hier ook wel Indonesiërs langs zien komen. Dat zijn Nederlandsers noch Indo’s. Maar wel Indisch!<<<<<<<<<<

          Van uw standpunt gezien heeft u natuurlijk gelijk, vooral omdat u al zolang in Nederland woont.
          Wonende al zo lang in Amerika hebben we de neiging een groter verschil te zien tussen, laten we zeggen, de witte en bruine Nederlander uit voormalig Indie. En dit laatste heeft alleen te maken met het uiterlijk en niets met discriminatie. Immers van vroeger weten we wit is totok en bruin is Indisch.

        • Ed Brodie zegt:

          Alles mag … toch! Vragen stellen en antwoorden geven …
          Kijk! … er bestaan Indo’s (Indische mensen) die op Hollanders lijken oftewel Belanda-totok! Maar er bestaan ook Indischen die op echte Javanen (Indonesiers) lijken …kan toch?! Niet alle Indo’s hebben een “langsep” kleurtje, mijn vader bijv. is een echte Indische man, mooi bruin, bijna zwart haar en een lengte van 1.75 mtr. en mijn moeder is heel licht van huids-kleur, zwart-rood haar en voor mij een goed uitziende Indischvrouwtje.. dus!! De familie Versteegh die ik kende uit Malang zijn mooi lichtbruin van huidskleur, en een vrienden van mijn zus, dus ook een Versteegh heeft mooie grijze ogen!
          grtjs. Ed Brodie

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja …. en dan had je nog de ongelukkigen die op een monjèt leken, of op een boeloes ……

          Pak Pierre

    • Vooraan het plaatje zie ik mijn vader (Hugo Leon), mijn tante (Luus) en Oom (Miel) Douwes Dekker zitten. Mooie Foto!

      Jonito Douwes Dekker

  2. van den Broek zegt:

    Indisch in beeld beschouw ik als de Indische samenleving in beeld en dan komt de kleurenbarriere wel heel erg tot uitdrukking. Dat was zo. Maar wat opmerkelijk is en daar gaan de bovenstaande Heren niet op in, teveel in beslag genomen door de discussie is de opmerking bij de foto:

    citaatt: Mijn oma Wakirah staat er niet bij. Niet dat dat niet mocht, maar dat was gewoon zo! Ons gezin staat er ook niet bij. Mijn vader was als GM-er niet vaak thuis en in die tijd kwamen we alleen maar in de schoolvakantie in Poedjon.

    Aan de afwezigheid van het gezin wordt een duidelijke uitleg gegeven maar waarom oma Wakirah er niet bij stond is mij een raadsel. Misschien hebben de Heren een verklaring voor anders dan dat was gewoon zo (oma mocht zeker niet op de foto omdat ze gewoon te bruin was)

    • Henri R. Cingoor zegt:

      @ Peter.

      Uit mijn persoonlijke ervaring (meer dan de helft van mijn leven daar school gegaan, gewoond en gewerkt en persoonlijke cultuur achtergronden) was het vaak (ik zeg: “vaak” en niet: “altijd”), dat lokale dames niet al te graag op de foto wilden vanwege hun meegekregen overtuiging… Heeft iets te maken met de spiegel van de geest. En niet altijd maar omdat ze te bruin was of zoiets.

    • Jan A. Somers zegt:

      citaat: “waarom oma Wakirah er niet bij stond is mij een raadsel.” Dat had ik toch al gezegd: “Niet dat dat niet mocht, maar dat was gewoon zo!” Als ik voor een begrafenis mijn zwart pak aandoe is dat toch voor niemand een raadsel dat ik moet oplossen? Dat is gewoon zo! Ze kan er nooit meer bij staan, dank zij de bersiap.

  3. Huib zegt:

    Ja helaas schijnt het streven te zijn in die oude koloniale tijden om zo dicht mogelijk qua kleur en gedrag op de totok te lijken, zodat wie het dichtst bij het vuur zit zich het best kan warmen.
    Maar het was nu eenmaal niet anders, het zij zo. Maar hoeven dat nu toch geen rol meer te laten spelen tijdens het zwarte pieten

    • Surya Atmadja zegt:

      Huib, op 24 oktober 2013 om 11:01 zei:

      Ja helaas schijnt het streven te zijn in die oude koloniale tijden om zo dicht mogelijk qua kleur en gedrag op de totok te lijken, zodat wie het dichtst bij het vuur zit zich het best kan warmen
      ——————————————————————————
      In Batavia geldt froeher een regel.
      Hoe verder je van de Koningsplein woont (in Weltevreden) hoe lager je op de maatschappelijke ladder stond .

      • Pierre de la Croix zegt:

        Kun je nagaan waar je maatschappelijk stond als je helemaal in Semarang woonde!

        Pak Pierre

      • R Geenen zegt:

        >>>>>>>In Batavia geldt froeher een regel.
        Hoe verder je van de Koningsplein woont (in Weltevreden) hoe lager je op de maatschappelijke ladder stond .<<<<<<<<<<

        En hoe is het vandaag?

        • Huib zegt:

          Vandaag is het waarschijnlijk Merdekaplein.

        • R Geenen zegt:

          >>>>>>>Vandaag is het waarschijnlijk Merdekaplein.<<<<<<<<<<<

          Het zegt mij natuurlijk heel weinig. Ik was toen 12 jaar en straatarm. We hadden zelf geen fiets. Ons kinderleven speelde zich voornamelijk af in Tjideng rond de Tjilamaja en Musi straat. En bijna 14 kwam ik in Nederland aan.

      • Jan A. Somers zegt:

        En in Den Haag is de Laan van Meerdervoort de scheidslijn tussen het veen en het zand! De hele wereld kent standverschillen!

        • R Geenen zegt:

          >>>>>>>>>En in Den Haag is de Laan van Meerdervoort de scheidslijn tussen het veen en het zand! De hele wereld kent standverschillen!<<<,,

          En een gedeelte heet "Laan van Mindervoort" of "Mindersoort"

        • Jan A. Somers zegt:

          Dat is de kant van het veen.

  4. Boeroeng zegt:

    Laten we wel onthouden dat “indisch ” niet hetzelfde is als Indonesische voorouders hebbend. Of als aziatische snoet hebbend.

    Indisch= een culturele identiteit en iedereen kan die identiteit meekrijgen van jongs af . Men hoeft niet perse Indonesische voorouders te hebben. Of persé Europese voorouders

    De genoemde oom James, links op de groepfoto en staande in het veld, had een beroemde zus.
    Zij was de kruidenschijfster Jans Kloppenburgh-Versteegh.
    Hier te zien met haar moeder Albertina van Spreeuwenburg,(1828-1913) dus ook moeder van oom James.


    http://www.vilanvandeloo.nl/boek/kloppenburg.html

    Zijn vrouw Lucie , foto open veld, had een Javaanse oma Sadinah.
    Lucie had zeker twee totok-grootouders. Opa Jan en Oma Louise.
    Opa Jan had een broer Edje… en die schreef het boek ‘Max Havelaar’

    • Jos Crawfurd zegt:

      En zwarte Piet dan Boeroeng,kasian die man ya. Hij doet al zo zijn best,misschien hij moet maar Bruine Piet worden,toch leuk dan ben je Indo toch. Met vriendelijke groet,Jos Crawfurd.

  5. Huib zegt:

    @ Pak Boeroeng

    Zou niet gek zijn als je van mijn Indonesische oma Kakinah of Rakinah
    waar uit een relatie van mijn opa Willem Hendrik in Pati mijn vader Johan Carel Otto werd geboren ook een foto zou weten op te diepen.
    Of al was het alleen maar andere nazaten. Dat zou pas echt te gek zijn.

    • Boeroeng zegt:

      Dat zal niet lukken, Huib.
      Als niemand in jouw familie zo’n foto heeft , dan kan het waarschijnlijk ook niet op het internet gezet zijn.

      • Huib zegt:

        Boeroeng,

        Ik heb wel een groepsfoto van een tweetal vrouwen met kleine kinderen in een kali ooit van een helaas al enkele jaren geleden overleden halfzuster van mijn vader. Maar de gelaatstrekken zijn niet zo duidelijk. Zal ik hem je eens mailen?

        • Boeroeng zegt:

          Wil je het publiceren voor een topic Indisch in Beeld ?
          Prima…. stuur maar.
          In een zo hoog mogelijke resolutie

        • Huib zegt:

          @ Boeroeng

          In vervolg op het vorenstaande kan ik je melden dat ik die foto inmiddels zo goed als in mijn vermogen ligt heb gescand en aan je gemaild. Als je er een topic van maakt is het oké, wie weet wat voor waardevol kommentaar er op los komt

  6. Boeroeng zegt:


    Ik denk dat mevrouw Kloppenburg-Versteegh ook op deze foto staat.
    Zij zou dan de dame in donkere jas rechts moeten zijn. Of niet???

    Vergelijk haar met deze foto:

    Bron:
    http://kloppenburg.damescompartiment.nl/kloppenburg/klop4.html

    De man met de snor is opa Gustaaf, haar broer en opa van de inzender

    • Pierre de la Croix zegt:

      Als mijn moede ogen mij niet bedriegen is mevrouw Kloppenburg – Versteegh Indisch, d.w.z. Indo-Europees, gemengdbloedig.

      Als dat zo is, dan kan de heer Geenen alweer rustiger slapen. Wij kijken naar een groepsfoto genomen in Indië, een Indische foto dus, met een gemengd gezelschap totoks en Indische mensen in een Indisch landschap met Indische bergen op de achtergrond, het kan nauwelijks Indischer. Nauwelijks, want voor het complete Indische beeld zou je toch ook een paar inlanders mogen verwachten, djongkok op de voorgrond of doende met iets op de achtergrond.

      Al met al een prachtige foto van het Rijke Indische Leven uit vervlogen tijden, die heile Welt van “voor de oorlog”. Gelukkig hebben we na bijna 70 jaar nog steeds maar één oorlog als markant ijkpunt op onze tijdlijn. Dé oorlog.

      Pak Pierre

    • R Geenen zegt:

      >>>>Ik denk dat mevrouw Kloppenburg-Versteegh ook op deze foto staat.
      Zij zou dan de dame in donkere jas rechts moeten zijn. Of niet???
      Vergelijk haar met deze foto:<<<

      Ik heb de dame op de groeps foto uitvergroot naar ongeveer dezelfde grootte van de solitaire opname en de scherpte ook wat aangepast.
      Uw conclusie is mogelijk, maar dat is ze wel verandert.
      Wenkbrauwen, onderzijde ogen en vooral mond zijn totaal anders en ik vermoed zelf haar postuur.

  7. Jan A. Somers zegt:

    citaat van Boeroeng: “Laten we wel onthouden dat “indisch ” niet hetzelfde is als Indonesische voorouders hebbend.” Ben ik mee eens. En nog erger, deze mensen hebben waarschijnlijk langer en eerder in Indië gewoond dan menig ‘echte’ Indo! En eerlijk gezegd, het was bij velen stille armoe. Het huis van Oom James en Tante Luus, en van mijn grootouders, was gewoon van dichtgepleisterd gedèk! Geen waterleiding, geen electriciteit, geen gas. En die foto behoorde echt bij het Indië van 1932 in beeld! Mijn lieve oma Wakirah voelde zich in die tijd niet geroepen tot een familiaire houding. In de bersiap is zij wel verdwenen en haar huis afgebrand. Zoals alle huizen in Poedjon. Wat dat betreft deed zij gewoon mee met de totoks. Op Kembang Kuning ligt er een heel stel, in een lange rij naamloze verzamelgraven. Misschien ligt zij erbij?

  8. Jan A. Somers zegt:

    De Indische stamvader van deze familie was (geloof ik) in 1820 in Indië gekomen als koopman. Van de mensen op de foto was in 1932 praktisch nog niemand ooit in Nederland geweest. Een van de jongens op de voorgrond is voor de oorlog naar Nederland gegaan om in Wageningen tropische bosbouw te studeren, was tijdens de oorlog in Nederland en is hier getrouwd. Anderen zijn pas na de oorlog in Nederland terecht gekomen (behalve dan de slachtoffers uit de Japanse interneringskampen zoals Oom Nono, de vader van mijn nichtje Tineke). Wie mijn moeder mist kan hier rechts in de fotogalerij klikken bij ‘Somers’. Bij de moeder van Tineke kon ik in mijn studietijd lekker Indisch eten, als ik daarvoor geen geld meer had.

  9. Boeroeng zegt:

    Deze familie Versteegh heeft niets van doen met de perkeniers Versteegh uit Banda.
    Johannes Martinus Versteegh kwam uit Zutphen en huwde in 1820 te Soerakarta met Johanna Maria Knaap.
    Vermoedelijk was ze geboren en getogen te Indië, mogelijk een Indisch meisje.
    huwelijk adv: http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A011070513%3Ampeg21%3Ap006%3Aa0054
    In 1821 werd Carolina geboren, later de grote liefde van Multatuli, maar zij en haar vader wezen hem af.
    In ieder geval vader Johannes Martinus wel.
    In 1822 werd Christiaan geboren, voorvader van Robert Aernout . Zie dit boek over Robert: http://nl.tinypic.com/view.php?pic=9te2xc&s=3#.Umpd7WbCTtQ
    In 1826 werd Carolus geboren. de echtgenoot van Albertina van Spreeuwenburg en de vader van Opa Gustaaf, oom James en Jans de kruidenschrijfster.
    http://kranten.kb.nl/view/article/id/ddd%3A011070324%3Ampeg21%3Ap006%3Aa0021

    Johanna Knaap overleed in 1833 te Gorinchem en Johannes Martinus hertrouwde te Gorinchem met Mientje Donders.
    Zij was van de Tilburgse familie Donders, net als de pater Peerke Donders.
    In welk jaar , weet ik niet , maar Johannes Martinus werd suikerfabrikant te Djatie Rongo bij Semarang. Dat land zou hij in erfpacht gehad hebben.
    Ik dacht dat ik ergens las dat Johannes ook ooit onderwijzer van een lagere school was.

    Een halfzus van Johannes Martinus huwde een van Schuijlenburch te Gorinchem en de cabaretiere Nina de la Croix en de cineasten Retel Helmrich zijn hun nazaten.
    Het echtpaar van Schuijlenburch-Versteegh vestigde zich in Padang en Multatuli was hun kostganger.
    Toen ca 1841 had hij nog hoop Caroline Versteegh te kunnen huwen.
    http://www.dbnl.org/tekst/mult001mdou03_01/mult001mdou03_01_0005.php#010T

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik dacht dat de ‘Javaanse’ Versteeghen oorspronkelijk katholoiek waren, en de ‘Bandanese’ Versteeghen protestant.

    • R Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>>Johanna Knaap overleed in 1833 te Gorinchem en Johannes Martinus hertrouwde te Gorinchem met Mientje Donders.
      Zij was van de Tilburgse familie Donders, net als de pater Peerke Donders.
      In welk jaar , weet ik niet , maar Johannes Martinus werd suikerfabrikant te Djatie Rongo bij Semarang. Dat land zou hij in erfpacht gehad hebben.
      Ik dacht dat ik ergens las dat Johannes ook ooit onderwijzer van een lagere school was.

      Een halfzus van Johannes Martinus huwde een van Schuijlenburch te Nederland en de cabaretiere Nina de la Croix en de cineasten Retel Helmrich zijn hun nazaten<<<<<<<<<<<<<<<

      Very impressive!
      Waar vind je dat allemaal.

      • Te vinden in een nieuw en gigantisch bibkiotheek.
        Het socalled internet

        • R Geenen zegt:

          >>>>>>Te vinden in een nieuw en gigantisch bibkiotheek.
          Het socalled internet<<<<<<<<<<

          Dat had ik al begrepen, maar het probleem is "gigantisch"

        • Boeroeng zegt:

          ja…. oke… je moet ook beetje een tic hebben om dat uit te zoeken in dat doolhof,,, socalled internet

        • Pierre de la Croix zegt:

          Boeroengs hoog in de lucht hebben een riant uitzicht op wat zich allemaal beneden op aarde afspeelt.

          Wie wat te verbergen heeft, die blijve dus onder het dichte gebladerte van de machtige waringin, waar zelfs boeroengs niet doorheen kunnen zien.

          Pak Pierre

  10. R Geenen zegt:

    Even een kleine zijsprong om foto’s van een Nederlander (misschien een Indo?) te bewonderen. Heb gevonden op gigantisch bibliotheek Internet: http://www.flickr.com/photos/tjintjelaar/
    Dan weer terug naar subject.

  11. Huib zegt:

    @ Pak R.Geenen

    Wat een machtig mooie, gestyleerde foto’s maakt die man. Zogezien herken ik aan zijn zelfportret inderdaad een Indo

    • R Geenen zegt:

      >>>>>Wat een machtig mooie, gestyleerde foto’s maakt die man. Zogezien herken ik aan zijn zelfportret inderdaad een Indo<<<<<<

      Ik had ook zo'n idee, maar kan het het niet bewijzen. Misschien weet Boeroeng ook meer van deze fotograaf. Voor mij is hij een top artiest.

      • R Geenen zegt:

        Bedankt voor het uitzoeken/vragen, want hij is werkelijk een top artistieke fotograaf waar wij trots op kunnen zijn. Kunst met een hoofdletter K.
        Op zijn website kan je ook lezen, dat hij met software van Adobe photoshop als Nix en Topazlabs werkt. Daarnaast werkt hij met 4 verschillende Canon Bodies en lenzen, ieder voor een bepaald doel en opname. En dan nog gemiddeld 20 uur editing per opname.

  12. Boeroeng zegt:

    Oeps… vergeet ik nog te melden dat Christiaan geboren in 1822 ook de grootvader was van Pierre Versteegh en zijn broer Willem.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre_Versteegh
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Versteegh
    Hun zus was de moeder van Rob Aernout
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rob_Aernout

  13. Indo (Indonesiër) vs Indisch (Indonesisch)
    The name “Indische Nederlander”or “Dutch Indonesian” is a misnomer. Literally translated it means a “Nederlander van Indonesië” or a Nederlander ( Dutchman) born or living in Indonesia. Many experienced this at the time of their Repatriation, or Exodus from Indonesia, when they had to proof to be a citizen of the Netherlands. The correct connotation should be “Eur-Asian”, meaning to be of European and Asian descent (not just South East Asian or Indonesian). Many of their European ancestors did not come from the Netherlands only. They came from all over Europe to join the VO(I)C, and Holland became the funnel to the Dutch colonies all over the world. Many are not aware of the fact that their ancestors were European Jews who fled Europe to escape religious persecution. Does anybody know that Jan Pieterz Co(h)en was Jewish?
    Then we also must include the descendants of this group of “Eur-Asians”, who married descendants of the “Euro-Surinamese (African and South-American natives)”, fathered by Europeans (mainly Dutch and German), who immigrated from Surinam (a former Dutch colony in South America) to the former Dutch East Indies and free Africans from African countries who served in the Dutch colonial Army and married native Indonesian and Eurasian or European women as well.
    The name “Indo” was used during the colonial era by the Dutch “Puritans” as a derogatory expression for the people (or the bastards) born of European and Native parents. The Dutch used the same practice in South Africa where the off springs of Dutch and black Africans were called “Kaffers”. Indo and Indisch are a noun and an adjective derived from the word “Indonesisch”, meaning Indonesian.
    Many descendants of these people now living in the US, whose parents are now deceased, are uncertain of, and therefore searching for, their roots and their ancestry because their parents kept it from them because of their hypocrisy or because these parents themselves were not taught by THEIR parents or … because their grandparents (especially the European grandfathers) insisted their children be raised and educated the EUROPEAN (white) way and did not want any mention made of their Native (Asian or Indonesian) ancestry, hereby denying the existence of their native mother and/or grandmother, their maternal ancestors. Let alone the paternal ancestors.
    From an email correspondent in Melbourne, Australia I learned that the Dutch and Germans in Dutch Guyana or Surinam behaved, and treated their slaves, and their own off springs by these slaves, like the plantation owners did in the Southern States of America. That’s why the dislike towards the Dutch by the people of Surinam and South Africa is still lingering on today.
    In Indonesia, most of the older generation has died off and the younger generation of today, who do not know much about the colonial era, are curious to learn about the descendants of those who once ruled their country and are anxious to meet with them. Many “Indos” living in the States and Canada have gone back to the land where they were born and the paradise their parents used to speak off. This time they went as tourists and as American or Canadian citizens. How things have changed. In Singapore, Malaysia and Australia are people of European and Asian descent. They call themselves Eurasians.
    Last but not least, among us are also the many “Indos” of Jewish descent, Saphardic and Askenazi, whose ancestors fled Europe before and after the Spanish Inquisition. The Low Countries became the funnel of the great European Exodus. Just by the family names are we able to determine one’s ancestry.
    Yes, discrimination has always existed in Holland, except we were in denial. That’s why so many of us left in another Exodus. The first “Indo Exodus” was from Indonesia to the Netherlands. The second “Indo” Exodus was from the Netherlands to the United States and Canada. Many a native grandmother who had to leave her birth country and her biological family behind silently took their sorrow and grief with them into their greave. Many became a burden and a shame to their family and the house they were living in became their prison until they died.
    “Mijn oma Wakirah staat er niet bij. Niet dat dat niet mocht, maar dat was gewoon zo!”
    Gewoon zo?? Realy?En waarom? Omdat oma een inlandse vrouw was en zij niet met de blanke Hollandse familie tezamen op de foto mocht staan. Diskriminatie was aan de orde van de dag. Opa had de moed niet om op te spreken en had daarvoor gekastreerd moeten worden. Hij had oma wel nodig om zijn kinderen te fokken, maar om met de blanke zijde van de Hollandse familie op de foto te staan was zij niet goed voor.
    Ja, het was en is nog steeds een schaamteloze bedoening. Rest in peace, oma.
    Lest we forget those who went before us.

    • Boeroeng zegt:

      J.P. Coen was protestant. En er was geen grote vlucht van Joden naar Indië.

  14. Paul Mehlbaum zegt:
  15. Hans Boers zegt:

    In Indonesische onderzoekskringen naar de tijden van de VOC bezigt men de term: Yahudi VOC = De Joden van de VOC.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik dacht dat de meeste (Portugese) Joden in Holland en Zeeland bleven o.a. als investeerders in de VOC. Ook de Joden die waren uitgeweken uit Antwerpen. Daarmee was meer te verdienen dan rondzwervend in Afrika en Azië. Maar veel weet ik er niet van af.

      • Jos Crawfurd zegt:

        Heer Somers dan kan ik U aanbevelen om het boek van Cynthia Mc.Leodd te gaan lezen,die net op tv is verschenen,echter geheel bezijden het boek is weergeven.
        De Joden zijn geen lieverdjes hoor;kijk maar hoe ze de boel in Gaza plat bombarderen.
        Ik heb bijzonder veel waardering voor die Hemelse Schepper die Zijn volk nog steeds ziet als Zijn uitverkoren volk.Ik zou overgaan op de Indo die zo veel te verduren heeft vroeger en nu nog.
        Ach het is maar waar de belangstelling van de mens in het algemeen naar uit gaat.
        Ik kan het U wel aanbevelen;ik denk zo dat de stad Delft een bijzonder bibliotheek heeft.
        Mvg Jos Crawfurd.

        • P.Lemon zegt:

          @Pak JC “Ik heb bijzonder veel waardering voor die Hemelse Schepper die Zijn volk nog steeds ziet als Zijn uitverkoren volk”

          We hebben al ‘verdreven volkje’ wel wat men hun gemeen…ook met Nederland ging het bergopwaarts toen we hier werden ‘opgevangen’.

          **Aan het eind van de 16de eeuw kwamen honderden joodse vluchtelingen uit Spanje en Portugal naar de Republiek. Zij werden sefardim genoemd en waren gevlucht voor de Inquisitie.
          Omstreeks 1635 kwam een tweede joodse vluchtelingenstroom op gang, dit keer uit het door pogroms geteisterde Polen.
          In Amsterdam woonden omstreeks 1674 ongeveer 2500 sefardische en 5000 asjkenazische joden.
          http://www.verreverwanten.nl/themas/vreemdelingen/vluchtelingen_als_economische_motor/799.html

          **Op 3 augustus 1492 gaat Columbus op ontdekkingsreis. Waarschijnlijk is Columbus Joods. Hij spreekt Castiliaans Spaans dat door veel Joden wordt gesproken. Hij schrijft boven zijn brieven Hebreeuwse tekens (“met de hulp van God”). Hij spreekt veel over Zion. En in zijn bemanning zitten veel Joden. De reis wordt gefinancierd door twee bekeerde Joden.

          Later zullen Joden Amerika gebruiken als toevluchtsoord. Dus de ontdekking van Amerika door Columbus was een teken van God die zorgt dat genezing voor de kwaal uitgaat. Dit hebben we al vaker gezien in de geschiedenis. Overigens zijn het Joodse uitvindingen die Columbus op zijn reis helpen: de kwadrant en de Catalon Atlas.

          Genesis 12:3
          Waar vluchten de Joden ondertussen naar toe? Naar Portugal en Turkije. Het wordt een zegen voor die landen, terwijl het in Spanje bergafwaarts gaat. Zoals ook voorspelt in Genesis 12:3: Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt zal Ik vervloeken, en met u zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden.

          Wanneer gekeken wordt naar de patronen van de geschiedenis blijkt dat landen gezegend worden wanneer ze Joden goed behandelen en vervloekt worden wanneer ze Joden slecht behandelen.

          http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/23792-religieuze-geschiedenis-joden-47-de-spaanse-inquisitie.html

        • P.Lemon zegt:

          @ Pak JC/Heer Crawfurd “Heer Lemon,U bent volgens mij nog niet klaar met Uw uiteenzetting/betoog….Ik ben ook christen,maar schaam mij dat de Jood zich zo misdraagt.”

          Hr. C. de valkuil is dat wij als buitenstaanders dwz niet-jood of -palestijn, de bijbelse broedervolken twist om landsgrenzen niet subjectief kunnen/mogen beoordelen. Objectief gezien vinden we het maar complete waanzin dat mensen zich zo kunnen laten gaan en elkaar letterlijk uitmoorden. Zelfs de grote arabische wereld eromheen blijkt er om religieuze redenen er belang bij te hebben dat de rust er misschien nooit zal terugkeren. Nog niet zo ver terug in de historie leefden de religieuze groepen in Palestina zonder problemen naast elkaar. Tja als er dan in elke groep fanatici opstaan die menen die rust te moeten verstoren dan is het met die rust/vrede gedaan.
          U stoort zich blijkbaar aan ‘joodse mensen’ door ervaringen, maar ook hier vernauwt u uw blik omdat mensen met een andere achtergrond ook minder goede karaktertrekken zullen hebben. Het is tragisch dat het doen en laten van zo’n klein volk makkelijk uitvergroot kan worden en ze ‘de pispaaltjes’ op het wereldtoneel worden.

  16. Jos Crawfurd zegt:

    Heer Lemon,in onze buurt waar ook Hans Boers heeft gewoond,hebben we Joodse(Palestijnse)vrienden:de Nasims en Kellys;niks mis mee hoor.En in Amsterdam zat ik eveneens met Joodse jongens en meisjes op de MULO en ik ben Ajaxied en ben afgelopen donderdag nog naar de Open dag in de Arena. De Jood gedraagt zich hautain en dat schept ergernissen naar de naaste buren van ze. Ik heb in het geheel geen rancune naar en tegen hun;waarom zou ik,echter ze gedragen zich zelf afzijdig,nergens goed voor. Je bent op de wereld voor elkaar en mekaar,niet waar.Wees nederig naar elkaar toe;kijk naar de Javaan,alhoewel ze nu verpest zijn.Altijd beleefd:Longoh mas en lopen dan gebogen langs. Herinnert U zich dat nog heer Lemon.
    Daar mogen we nog een hoop van leren.
    Hoe nederiger je gedraagt,hoe meer verheven je over komt.
    Dat zie en hoor je hier ook:Hoi.
    Wij zeggen altijd:Dag mijnheer of dag mevrouw.
    Met de hoed in de hand……..
    Mvg Jos Crawfurd.

    • P.Lemon zegt:

      @Hr JC. “De Jood gedraagt zich hautain en dat schept ergernissen..”

      Zoals u ws weet leven de mensen met dit geloof van wieg tot graf volgens ‘strenge’ naar hun wet opgelegde regels. Bij niet of anders gelovigen schept dat een afstand dat als niet prettig wordt ervaren. De vraag is nu of het ons of hun probleem is. De oplossing is om van beide kanten begrip voor elkaar te tonen.

      *‘Orthodoxe Joden mogen vrouwen geen hand geven noch aankijken, laat staan met hen praten.
      Het overgrote deel van de orthodoxe gemeenschap in Antwerpen kiest voor isolatie. In het Jiddisch zeggen ze ‘een gemengd huwelijk is erger dan Adolf Hitler.’ Het publiek wordt er stil van. ‘De Joden die wel willen integreren hebben het moeilijk, want de andere Joden zeggen: integratie leidt tot assimilatie. Integratie kan leiden tot gemengde huwelijken en dat zorgt voor verwatering van het geloof.’
      http://doemijmaarantwerpen.com/test/integreren-kan-je-leren.html

      • Jos Crawfurd zegt:

        Heer Lemon,ik sjees door alles heen. Mijn God Kent die verboden niet,alleen vind ik de Nederlanders geniepig dat ze alleen de moslims rare gedachten en gedragingen bedrijven;zoals een vrouw geen hand mogen aanreiken en nog meer van die verboden.In elk geval hebben die Joden in Suriname het niet moeilijk,maar vernederen ze de bevolking.Zij en de bakra’s zuigen de bevolking uit en zien ze slechts als hulpmiddelen in hun rijke huishouding. Heer Lemon leest a.u.b.het boek van Cynthia Mc Leod:De suiker wordt duur betaald.
        Erbarmelijk en ik wist toen niet dat ze zo hautain en vernederend de bevolking behandelen.
        Mvg Jos Crawfurd.

    • Hans Boers zegt:

      Jos, er was wel wat mis met Nasim… Die rotzak had mijn kippen gejat en de veren achter in de brandgang gelaten. En de onde onde van Pak Di, de ijsverkoper op de hoek, had ie ook gejat…..

      Maar eerlijk gezegd: ik deed het ook. Alleen bij Nasim kon ik niks terugdoen want die hadden geen cent te makken… 😦

  17. Hans Boers zegt:

    Sorry.

  18. Paul Mehlbaum zegt:

    YouTube: Good Luck Charlie: The Washingtons
    YouTube: Good Luck Charlie: Untold love story of Washington and Franklin

    http://www.danielnpaul.com/AmericanIndiansGenocide.html

    • Paul Mehlbaum zegt:

      @P.Lemon
      **Op 3 augustus 1492 gaat Columbus op ontdekkingsreis. Waarschijnlijk is Columbus Joods. Hij spreekt Castiliaans Spaans dat door veel Joden wordt gesproken. Hij schrijft boven zijn brieven Hebreeuwse tekens (“met de hulp van God”). Hij spreekt veel over Zion. En in zijn bemanning zitten veel Joden. De reis wordt gefinancierd door twee bekeerde Joden.

      Later zullen Joden Amerika gebruiken als toevluchtsoord. Dus de ontdekking van Amerika door Columbus was een teken van God die zorgt dat genezing voor de kwaal uitgaat. Dit hebben we al vaker gezien in de geschiedenis. Overigens zijn het Joodse uitvindingen die Columbus op zijn reis helpen: de kwadrant en de Catalon Atlas.

      Paul Mehlbaum:

      YouTube: Good Luck Charlie: The Washingtons
      YouTube: Good Luck Charlie: Untold love story of Washington and Franklin

      http://www.danielnpaul.com/AmericanIndiansGenocide.html

      Beantwoorden

      Geef een reactie Reactie annuleren

      @P.Lemon
      **Op 3 augustus 1492 gaat Columbus op ontdekkingsreis. Waarschijnlijk is Columbus Joods. Hij spreekt Castiliaans Spaans dat door veel Joden wordt gesproken. Hij schrijft boven zijn brieven Hebreeuwse tekens (“met de hulp van God”). Hij spreekt veel over Zion. En in zijn bemanning zitten veel Joden. De reis wordt gefinancierd door twee bekeerde Joden.

      Later zullen Joden Amerika gebruiken als toevluchtsoord. Dus de ontdekking van Amerika door Columbus was een teken van God die zorgt dat genezing voor de kwaal uitgaat. Dit hebben we al vaker gezien in de geschiedenis. Overigens zijn het Joodse uitvindingen die Columbus op zijn reis helpen: de kwadrant en de Catalon Atlas.

      Paul Mehlbaum:
      http://www.danielnpaul.com/AmericanIndiansGenocide.html

  19. eppeson marawasin zegt:

    Een Indo komt bij zijn huisarts en zegt: “Dokter, ik vergeet de laatste tijd om on topic te blijven op I4E.”
    Vraagt de dokter: “Hebt u daar al langer last van?”
    Zegt de Indo: “Sorry, waarvan dokter?”

    🙂

    Back to topic: Indisch–in-beeld en heluid …
    http://www.youtube.com/watch?v=iL1vj8fuin8
    http://www.youtube.com/watch?v=jbaRvoNtzaQ

    Fijn weekend!

    e.m.

    • Jos Crawfurd zegt:

      Wah,ook wel erg lastig he heer Marawasin al die termen:Selfy,Pelphy,Steffy,Silvy,Dolfy,Dolly.
      Wat voor benamingen komen er nog:Aambei of is het Er Niet By.
      Ik snap die Indisch4ever niet;denk toch maar een bezoek te doen aan de Universiteit of is het University;ik weet niet meer hoor,ik ga maar TV kijken en val dan in slaap bij al die grappenmakery.
      Mvg Jos Crawfurd.

Reacties zijn gesloten.