Standbeeld Van Oldenbarnevelt beklad

Het standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt aan de Hofvijver in Den Haag is vannacht beklad. Op het beeld van de mede-oprichter van de VOC waren ‘Fuck VOC’ en Kami bersiap’ (‘wij zijn paraat’) geklad. Aliansi Merah Putih heeft de bekladding opgeëist.
In een statement zegt de actiegroep: ,,Wij zijn Aliansi Merah Putih, dochters en zonen van Divisi Bambu Runcing, vrijheidstrijders van Indonesische afkomst.
Directe afstammelingen van inlanders, die meer dan 350 jaar onderdrukt zijn door de Nederlanders.’’ De nieuwe organisatie is naar eigen zeggen opgestaan om gerechtigheid te halen van de wandaden die zijn gepleegd tijdens de Nederlandse bezetting van Indonesië.  AD.nl

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

121 reacties op Standbeeld Van Oldenbarnevelt beklad

  1. H.J. Wessels zegt:

    Ik reageer zelden, maar nu vind ik het nodig!.
    – Zij noemen zich vrijheidstrijders, maar hun daad is een vorm van terreur.
    – Als zij zo anti Nederland zijn, waarom niet (terug) naar Indonesia om daar te ageren tegen
    wandaden door de regering aldaar en door de moslimleiders.
    – Hebben zij geprobeerd om met wie dan ook de dialoog aan te gaan?
    – Jammer dat uw site aandacht aan deze mensen heeft geschonken.

  2. Indisch4ever zegt:

    De groep of individu geeft aan van Indonesische afkomst te zijn. Dat kan ook van Indisch komaf zijn
    Punt 2 Het gaat over de VOC … in het rumoer komt naar voren dat van Oldenbarnevelt een van de initiatiefnemers van de VOC was . Een feitje wat voor velen onbekend is
    Punt 3 Het is een ontwikkeling in de wereldwijde beweging tegen discriminatie, dan wel is het hieraan parallel.

    Drie punten om te overwegen dit item als indischgerelateerd nieuws te zien en te publiceren
    Een punt dat je hiermee de methode van deze actie promoot weegt niet op tegen de waarde van een stukje geschiedenis en actueel Indisch nieuws.
    Dat zij zich vrijheidsstrijders noemen is pompeus … en dat slaat als een boemerang terug in de publieke opinie.

  3. ellen zegt:

    Onbekend is wie zich schuil houden achter de beweging Aliansi Merah Putih. De website Doorbraak van de SP-er en anarchist Eric Krebbers heeft hun persbericht opgenomen. Eventueel is er een link tussen beide partijen.

    https://www.doorbraak.eu/persbericht-van-aliansi-merah-putih-over-bekladden-beeld-johan-van-oldenbarnevelt/

  4. Peter van den Broek zegt:

    Aha, de woorden bambu runcing in samenhang met de Bersiap wordt door deze actiegroep niet voor niets gebruikt.
    In de periode direct na de Japanse capitulatie in 1945 maakten “vrijheidstrijders van Indonesische afkomst” in het voormalig Nederlands-Indie georganiseerd en gericht jacht op Nederlanders en Indo-Europeanen. Om van genocide te spreken, vind ik vooruitlopen op de geschiedenis .

    De zgn pemuda’s (jongeren) mishandelden op beestachtige wijze deze onschuldige en weerloze slachtoffers daarbij vaak gebruik makend van de bambu runcing, een gepunte bamboestok. Zij vermoordden tenminste meer dan 11262 voornamelijk oudere mannen, maar ook jongens, vrouwen en kinderen, schattingen komen uit op een totaal van 30000 doden en vermisten.

    Als deze actiegroep hun eigen bloedige geschiedenis zo goed kennen waarom ageren zij dan tegen Johan van Oldenbarnevelt. Dat mogen ze toch wel uitleggen wil hun actie recht van spreken hebben.

  5. Boeroeng zegt:

    Ellen.,
    Merci voor de link naar het persbericht, Ik neem aan dat meer websites en landelijke kranten deze ontvangen heeft.
    De toon van het persbericht is opgeblazen en narcistisch
    Ook in Rotterdam werden eerder standbeelden beklad van Piet Hein, Fortuyn en de gevel van kunstcentrum Witte de With
    Opgeeist door de groep ‘Helden van Nooit’. Mooie naam…. doet opgeblazen aan, precies deze tekst in hun persbericht: “We zijn door heel Nederland georganiseerd. Jullie zullen van ons horen.
    Dezelfde neiging zich groter, groots en gevaarlijk te doen lijken als deze Oldenbarnevelt groep ( of individu)… in dat persbericht staat dat ze een breed netwerk zijn van Indonesie naar Nederland.

    Twee groepen? hummmmmm ik denk het niet…10, 20 , mensen? Ik denk het niet

    • Bert Krontjong zegt:

      In de jaren 50/60 of zo verscheen er toch ook een schuttingswoord op een ja wel hoor schutting met daarop “” Indo,s ga weg !”” Bleek achteraf een daad van een eenling te zijn ,die ruzie had gehad met een Indische jongen ,eigenlijk moet je al deze uitingen negeren ,want dat willen ze PUBLICITEIT en tot hun tevredenheid krijgen ze die ook ,camera,s ophangen overal en nergens wilt ook wel helpen of deze mensen Indonesiers zijn ? Geloof er geen bal van ook geen Molukkers ,gewoon mensen van Indische komaf 3 en 4 e generatie ,de 1e generatie is het zeker niet ,want als ze nog leven zitten ze in bejaarden tehuizen ,de 2e generatie is het ook niet want zij zijn nog steeds zeer gezagsgetrouw ,kortom de 3e en 4e generatie zit in het verdachten bankje .

      • R Geenen zegt:

        @Bert K: Indo’s van de 3de en 4de generatie die aan het uiteenvallen zijn. De groep met voorkeur Indonesie en daartegenover de groep a la Blanda. Dat is het negatieve resultaat van de demonstraties tegen racisme. Belachelijk en triest tegelijk. Jullie Indo ouderen hebben een zware taak om ze weer op te voeden. (Misschien met harde hand) Heb intussen al diverse emails van zowel Indo’s uit USA als Indonesie gekregen. Willen weten wat er in blandaland aan de hand is.

        • Ronereon zegt:

          RG, zeer juist opgemerkt !! Daarom blijf ik pleiten om eenheid wat dat ook moge betekenen voor Indo’s en te concentreren op ons, Indo’s. Niet Belanda, niet Indonesie. Ook niet aansluiten op de ‘internationale beweging” en demonstraties tegen racisme c.q. en hun agenda. Daar horen wij niet thuis ! Laten wij deze groepen, hun ideologie en strategie niet bagatelliseren. Ze zijn allesbehalve onschuldig. Ik hoop dat dieper gravende onderzoeksjournalistiek ons meer zal laten weten over achtergronden en netwerken. Gezien de huidige staat van dienst van de MSM, een uitzondering daargelaten, vrees ik dat we met lege handen blijven zitten. Twee vragen 1. Waar blijft een politiek en actief ingrijpen van de overheid en de gevestigde orde 2. Hebben wij oudere Indo’s niet de taak om richting en leiding te geven aan de jongere generatie in dit triest, splijtend gebeuren dat tracht te ontnemen wat en wie we zijn ?

        • R Geenen zegt:

          De oudere Indo heeft zeker die taak. Die taak hadden ze al heel lang, maar blijkbaar al in het verleden te weinig aandacht aan gegeven. En een paar uren geleden kreeg ik van een student uit Bandung de algemene vraag wat er in Nl aan de hand is. Dan vraag je af! Ook een Indo van de IndoProject vroeg mij wat ik weet van de Haagse groep. Het gedrag van de Indo in Nederland heeft de aandacht. Maar dat is dan ook alles.

        • Jeroen zegt:

          Ik ben een Indo van de derde generatie. Ik heb altijd achter de onafhankelijkheid van Indonesië gestaan, heb dit meegekregen van mijn Indische oma wiens ouders Indonesiërs zijn geworden.

          Maar een tante heeft haar ouders tijdens de Bersiap verloren, haar zus heeft deze wrede daad als klein kind zelfs zien gebeuren. Ik heb nooit achter deze misdaden tegen de menselijkheid gestaan.

          Als het gaat om onrecht dan sta ik achter De mens of dat nou Indonesiërs, Nederlanders of Indo-Europeanen zijn. Kolonisatie is slecht, slavernij is slecht, racisme is slecht, uitbuiting is slecht en het vermoorden van burgers is slecht.

          Nederland, Pemuda’s en Indonesië hebben zich aan één of meer van deze zaken schuldig gemaakt. Het valt niet goed te praten. Niet ieder middel wordt geheiligd door het doel.

          Mijn voorkeur gaat niet uit naar Indonesië of Nederland, behalve misschien als ze zouden voetballen dan zou ik voor de underdog zijn.

        • Bert Krontjong zegt:

          Goed artikel Jeroen maar die laatste zinnen slaan echt nergens op ! “” Mijn voorkeur gaat niet uit naar Indonesie of Nederland ,behalve misschien als ze zouden voetballen dan zou ik voor de underdog zijn “” Tja Nederland is voetbal technisch wereldtop klasse nr 8 of zoiets en Indonesie ? nou die hangt een beetje onderaan nr 150 ,verwachte uitslag Nederland-Indonesie 10-0 ,het is dus biivoorbaat bekend wie de underdog is .Paar jaar geleden speelde een zwaar B-elftal van Nederland tegen een voltallig elftal van Indonesie ,nou Indonesie werd nog totaal van de mat gespeeld ! Indonesie is een groot land met een grote bevolking + 270 miljoen inwoners ,dat land zou dus ook een grote sportnatie moeten kunnen zijn maar is het niet ,behalve badminton en een beetje gewichtheffen ,hoe dat komt ? 1 woord Corruptie ! al dat geld voor sporters verdwijnt in de grote zakken van “” Sportbobo.s””

  6. Peter van den Broek zegt:

    Ik zie deze groep niet als iets onschuldigs.
    Ze noemen zich “dochters en zonen van Divisi Bambu Runcing, vrijheidstrijders van Indonesische afkomst”.
    Bij de term “divisie bambu runcing” gaan bij mij lichtjes branden en die worden rood als ook de term “kami Bersiap” wordt gebruikt. Het zijn begrippen die in de Indonesische revolutie en dekolonisatie waren gericht tegen Nederlanders en Indo-Europeanen en die boodschap is nu eigenlijk bedoeld voor Indische Nederlanders.

    In het verlengde ligt dan dat de moord, eigenlijk de slachting op Nederlanders en Indo-Europeanen i.c. Indische Nederlanders gerechtvaardigd was, het waren tenslotte kolonialen. Elke kritiek op de Bersiap als onderdeel van de dekolonisatie is dan anti-koloniaal. En daar zit het gevaar in.

    Tegelijkertijd is er dat dekolonisatieproject 1945-1950 waarvan de resultaten binnenkort worden gepubliceerd en dat wil ik wel horen wat die actiegroep daarover zegt. Dan kijk ik wel op in verwondering naar Nederland.

    • Boeroeng zegt:

      Ik vermoed dat deze groep tegen het dekolonisatieonderzoek is.
      Het vooroordeel in die radicale hoek is dat de onderzoekers koloniale wantoestanden gaan verbergen en bagatelliseren.

      De gekozen woorden bersiap en bambu runcing is bewust provocatief gekozen. Lijk me
      Niet om een ideele zaak te bepleiten, maar om in ” oorlog ” te zijn.
      Pompeus… de vrijheidsstrijder willen spelen, alsnog vooraan willen staan in de Indonesische revolutie,

      • Anoniem zegt:

        Een trieste ontwikkeling is dit allemaal! De naam Bambu Runcing zou eigenlijk Tai Kucing moeten zijn. History is no more than the portrayal of crimes and misfortunes.

      • R Geenen zegt:

        @ Boeroeng: Ik heb van de eerste dat het onderzoek begon mijn twijfels. En de twijfel is het laatste jaar alleen maar verstevigd. De Indonesier wil er niet graag aan herinnert worden. Het is zelf zodanig, dat studenten er op hun scholen en universiteiten niets, maar dan ook niets, krijgen te horen. Ik krijg wel eens mail met vragen van een student uit o.a. Bandung, Padang en Semarang..

      • Jan A. Somers zegt:

        “vooraan willen staan ” Vroeger waren dat djago’s. Daar lachte je vriendelijk tegen. Bij de bersiappers had je ook dat soort volk. Liepen in zelf verzonnen uniform met Japanse helm en zwaard Je zag ze bij de barricades van de PRI, maar ook in de Werfstraatgevangenis. Als je ze bewonderend aankeek waren ze niet gevaarlijk. Maar ze vonden mijn van baboe Soep gekregen roodwit speldje ook mooi. (maar ik ging toch maar niet vooraan staan!).

  7. Bert Krontjong zegt:

    @Het vooroordeel in die radicale hoek is dat de onderzoekers koloniale wantoestanden gaan verbergen en bagatalliseren “” Tja zou zomaar kunnen dat ze gelijk hebben let alleen maar op het spreekwoord “” Wiens brood men eet ,wiens woord men spreekt “” Bij die demonstratie in Hoorn tegen Coen merkte die journalist op “” Wel opmerkelijk veel Molukkers !”” Nou zo opmerkelijk was het niet beste journalist , De Banda eilanden zijn Moluks ! Daarom geloof ik niet dat Molukkers betrokken zijn bij die “”Aliansi Merah Putih “” Molukkers in Nederland en ook velen in Indonesie hebben niks met die Merah Putih .

    • R Geenen zegt:

      @Molukkers in Nederland en ook velen in Indonesie hebben niks met die Merah Putih .@
      Dat dacht ik ook van de Indos, maar ik begin nu te twijfelen. Maar wat vlaggen betreft vind ik persoonlijk de Amerikaanse vlag wel de mooiste.

    • Jeroen zegt:

      Hahaha,
      Ik houd niet van voetbal maar je hebt gelijk over de corruptie etc.
      Het is meer dat ik in Indonesië vaak een soort van schaamte of minderwaardigheidscomplex heb gevoeld onder kennissen wanneer het over Indonesië gaat. Ik gun ze daarom een zege op voetbal gebied.

      • Jan A. Somers zegt:

        “een soort van schaamte of minderwaardigheidscomplex heb gevoeld” Bij mijn bezoeken aan Indonesië niet hoor. De taxichauffeurs spraken met een hoop lol over die toch openbaar bekende corruptieschandalen. Voor ons gevoel een schandaal, voor hun een verhaal om je rot te lachen. In die tijd was het bijvoorbeeld Tommy Suharto.

        • R Geenen zegt:

          @@voor hun een verhaal om je rot te lachen. In die tijd was het bijvoorbeeld Tommy Suharto.@@
          Die zelfde Tommy Suharto en nog 5 anderen kochten toch maar grond in een ieuw opgezette en gated community met de mooie naam Beverly Hills 2. De grond alleen kostte $1,000,000 per ac. Hij liet er een huis van ongeveer 50,000 sqft (4650m2) op een stuk grond van 150,000m2 op bouwen.
          Hoe zou die Tommy en kornuiten aan het geld zijn gekomen? Nee, die man heeft zich niet rot gelachen. Ik denk eerder dood gelachen.

  8. Peter van den Broek zegt:

    De dames en heren van de actiegroep zien er niet zo onschuldig uit als men denkt :,dochters en zonen van de Divisi bambung runcing, een strijdgroep, die een rol speelde in de Indonesische vrijheidsstrijd, die ook Indonesische en Chinese sympathisanten van Nederland vermoordden. Deze strijdgroep werd later ook Divisi Gerilya 17 augustus genoemd.

    Een actiegroep, die haar geschiedins zo goed kent, heeft dan een duidelijk politieke. boodschap. Dat zij willekeurig Johan van Oldenbarnevelt als mikpunt kiest en slogans gebruikt als fuck VOC geeft alleen maar aan dat dat niet haar doel is maar het bij het bekladde monument vlakbij gelegen Binnenhof, de politiek dus.

    Apropos, mijn eerste reactie heb ik gisteren ook gestuurd naar de web site doorbraak.eu die volgens Ellen wordt beheerd door een SPer en anarchist. Ik wilde gewoon testen of mijn reactie past in hun denktrant. Ook na 24 uur is mijn reactie niet geplaatst, had ik ook niet verwacht, maar ik wilde gewoon bevestiging van mijn veronderstelling.

    Ik ben benieuwd wat hun volgende reactie is of moet ik daarvoor doorbraak.eu volgen?

    • Boeroeng zegt:

      Peter, is dit een idee:
      Als je reactie niet wordt geplaatst, stuur het naar mij.
      Dan herschrijf ik het in mijn eigen woorden. Niet in jouw woorden, want dan herkent men het en wijzen het weer af.
      Ik onderteken met Indisch4ever.nu

    • Jan A. Somers zegt:

      “waarom ageren zij dan tegen Johan van Oldenbarnevelt. ”
      “Dat zij willekeurig Johan van Oldenbarnevelt als mikpunt kiest en slogans gebruikt als fuck VOC”
      Ik weet niet of ze hun geschiedenis kennen en de betekenis van Oldenbarnevelt. Ik weet ook niet of ze mijn dissertatie hebben gelezen. Maar wel hebben ze met deze man
      als uitvinder en uitvoerder van de VOC een treffer. Enkele losse flodders met Oldenbarnevelt als inlogcode over de stichting van de VOC uit mijn dissertatie (sorry voor de lengte):
      -Voor Van Oldenbarnevelt was het duidelijk dat handelsbetrekkingen met Azië nuttig zouden zijn voor de Republiek, maar grote militaire inspanningen zouden vergen. De Republiek zou immers rekening moeten houden met het door Portugal gepretendeerde monopolie.
      -De Staten-Generaal belegden op initiatief van Oldenbarnevelt, op 15 januari 1598 in Den Haag, neutraal, ‘federaal’ gebied, een vergadering van bewindhebbers van alle belanghebbende compagnieën uit Amsterdam, Rotterdam en Middelburg. Uiteraard mochten de stadsbesturen niet worden gepasseerd,
      -In augustus 1599 nam Oldenbarnevelt met een groep leden van de Staten van Holland het initiatief over, maar om de onderhandelingen overzichtelijk te houden werden deze beperkt tot Amsterdam. De animositeit tussen de ‘autochtonen’ van de Oude Compagnie onder aanvoering van Pauw en de ‘allochtonen’ van de Nieuwe Brabantse Compagnie onder Isaac le Maire was echter groot
      -Men begreep dat in deze zaak door de Staten-Generaal diende te worden beslist, waarmee de regie weer bij Oldenbarnevelt zou komen.
      -In de zomer van 1601 dienden de Amsterdammers bij de Staten van Holland een aanvraag in voor een octrooi voor 25 jaar. Zij waren bereid de inschrijving open te stellen voor alle ingezetenen van Holland voor zover er meer kapitaal nodig zou zijn dan de participanten van de Oude Compagnie konden opbrengen. Een loos gebaar, aangezien de financiering binnen de kleine kring van oorspronkelijke deelnemers plaats zou kunnen vinden. Voor Oldenbarnevelt, die een spreiding van economische macht nastreefde, was dit daarom onaanvaardbaar en bovendien hadden Rotterdam, Delft en Westfriesland ook rechten. Ook zal hebben meegespeeld dat hij relaties had met Rotterdam en dat zijn broer en zijn bankier participeerden in de Rotterdamse Compagnie. Inmiddels baarden de prijsontwikkeling en de rivaliteit steeds meer zorg. Bovendien was de situatie verscherpt door de oprichting op 31 december 1600 van de Engelse East India Cy en hadden ook de Fransen een Oostindische compagnie gesticht. Voor Oldenbarnevelt was dit het sein om knopen door te hakken en een basis te vinden voor de vereniging van de Zeeuwse compagnieën met de Hollandse.
      -Een nieuw conflict ontstond toen een retourvloot van de Verenigde Amsterdamse Compagnie vanwege slecht weer de Schelde was binnen gelopen. Zeeuwse kooplieden wisten conservatoir beslag te leggen op schepen en lading, en het lukte Oldenbarnevelt en Maurits niet de schepen vrij te krijgen. Opdrachten van de Staten-Generaal daartoe werden opgevat als een bedreiging van de rechtsmacht van Zeeland.
      -De Staten-Generaal schreven een nieuwe vergadering uit, die op 15 januari 1602 door Oldenbarnevelt werd geopend: “dat den Koningh van Spagnien (…) de gewenschte eendraght zouden zoeken te beletten, (…) met voorder deductie hoe vele daer aen was gelegen tot afbreuck van den vyant, ende verseeckertheyt van de Vaderlande dat de voorsz. Negotianten (…) hunne Middelen ende Toerustingen tsamen by een brengen, onder een Regeeringe ende gemeyne Handelinge.” Met behoud van de vier regio’s lag er nu een voorstel tot zestien bewindhebbers.
      -Dit was tegen de zin van Oldenbarnevelt wiens machtsbasis in Zuid-Holland lag, en die ook niet bereid was Zeelands invloed te vergroten ten koste van Holland. Maar hij kwam wel met de oplossing, de vermaarde Heeren Zeventien: acht stemmen voor Amsterdam, vier voor Zeeland, twee voor zowel het Noorderkwartier als Zuid-Holland en een stem afwisselend voor de drie laatstgenoemde regio’s. Een probleem was de afwezigheid van De Moucheron die in Zeeland zelfstandig was gebleven en een uitzonderingspositie opeiste binnen de Zeeuwse Kamer
      -In Zeeland werd de autorisatie opgehouden door oppositie van Veere en Vlissingen, ondersteund door Zierikzee en Goes. Op 5 maart kwamen gedeputeerden van de Hollandse en de Zeeuwse Staten bijeen om samen met Oldenbarnevelt de onderhandelingen over het dode punt heen te brengen met als gevolg dat de discussie weer van voren af aan begon. Hierbij bleek dat men in Zeeland met een ander concept van het octrooi bezig was dan de Staten van Holland. Tijd voor Prins Maurits, die ‘toevallig’ in Middelburg was, zich met de vergadering te bemoeien. Hierbij kwamen twee nieuwe problemen op tafel. Het eerste probleem bestond uit de verdachtmaking door Oldenbarnevelt dat de ‘Brabanders’ en de Antwerpse handelshuizen de Zeeuwse kooplieden zouden opstoken tegen Holland. Het tweede probleem betrof het hiervoor reeds genoemde opdragen van de formele soevereiniteit aan Prins Maurits. De Zeeuwse thesaurier Valcke had al eerder met Oldenbarnevelt gesproken over Engelse en Franse gevoelens liever met een snel handelende collega-monarch te maken te krijgen dan met een weinig besluitvaardige Staten-Generaal. In Holland was men tegen, maar Valcke had de medewerking van de Zeeuwse steden. Met Maurits’ interesse in Zeeuwse belangen kon dit een breekpunt worden tussen Holland en Zeeland, van belang voor het opereren van de VOC op naam van, en onder de Staten-Generaal als soeverein. In Azië was Maurits al naar voren geschoven als soeverein vorst, nu ging het om een voor allen aanvaardbare verwoording hiervan in het octrooi.

      • Bert Krontjong zegt:

        Pak Somers heeft een portie humor hou je niet voor mogelijk ! Volgens mij ligt Zeeuws meisje elke dag in een deuk om zijn opmerkingen ,de buren lopen ook elke dag schuddebuikend van het lachen ,door die gangen in dat appartement ,hebben ze weer een witz gehoord van dhr Somers ,wat heeft hij nou weer verklaard ? Hij schrijft over die actievoerders “” Ik weet ook niet of ze mijn dissertatie hebben gelezen ?”” maar pak Somers natuurlijk hebben ze uw dissertatie gelezen ! Dat is verplicht leesvoer voor beginnende terroristen /actievoerders /beeldenbestormers ,ze lopen ook allemaal met dat boek van u ,het is een beetje als de heilige bijbel voor die luitjes ,als ze die dissertatie niet van A tot Z kennen worden ze niet toegelaten tot dat clubje van actievoerders .

        • Jan A. Somers zegt:

          U heeft gelijk. Ik houd me altijd aan Rutte, die dacht dat er in Nederland intelligente mensen wonen. Met daarbij de aanname dat activisten intelligente mensen zijn. Ik heb altijd het goede met mensen voor, zelfs met reageerders op I4E, ook met u zoals u ziet. Maar in dit geval was het een reactie op onze Italindo. Die had duidelijke vragen.

  9. ellen zegt:

    Doorbraak is erg links, star, eenzijdig en agressief. Zij willen altijd hun gelijk hebben. Maar dat hoeft geen obstakel zijn om te reageren. Nederland heeft vrije meningsuiting. Als uw reactie hen niet bevalt of niet in hun straatje past. dan wordt deze gewoon niet gepubliceerd.
    Ik vond het vorengenoemde persbericht trouwens ook op Histori bersama.

  10. Bert Krontjong zegt:

    Ik was vroeger ook lid van de S.P ,tot ik er achter kwam ,dat ze net zo benepen ,achterbaks ,machtsgeil en dictatoriaal waren als rechtse partijen ,dat blijkt ook nu weer ,een reactie ,die ze kennelijk niet bevalt plaatsen ze gewoon niet ,zwak heel erg zwak ! Doorbraak bestaat uit doorrammertjes ! Ik heb gelijk ,ik heb gelijk ,ik heb gelijk etc x1000 .zielig hoor ! Laat je niet uit het veld slaan van den Broek door die zogenaamde anarchisten !

  11. ellen zegt:

    Ja, ik ben ook een linkse rakker-stemmer (SP, PvdA, GroenLinks). Nu geweest. Ik ga het in het midden zoeken.
    Trouwens, er is weer een monument aangevallen, het monument Indie-Nederland in Amsterdam. Straks wordt het Indisch monument in Den Haag ook de klos.

    https://www.parool.nl/amsterdam/monument-indie-nederland-besmeurd~b6ee1662/?utm_source=browser_push&utm_medium=push&utm_campaign=stdc_hp

  12. ellen zegt:

    Ondanks mijn teleurstelling over politiek links (want die beeldenstorm komt vanuit die hoek, met al zijn agressie), kan dit niet weerhouden dat ik de jaarlijkse donaties blijf doen aan de Indische en Indonesische oudjes in Indonesie (o.a. Bandung, de stad waar ik ben opgegroeid) die in barre omstandigheden leven. In plaats van een ideologie, dan maar gericht op daden.

    • Boeroeng zegt:

      Ellen er is geen beeld vernield in Nederland.
      Wel beklad, maar dat wordt niet bepleit door “politiek links”
      Niet door gevestigde partijen, niet door bekende opiniemakers.

      En vooral doorgaan met doneren voor Indische ouderen in Indonesië.

  13. Bert Krontjong zegt:

    Ellen haal je nou niet 2 dingen door elkaar ? Die Linkse politieke leiders van Nederland ,Klaver ,Asscher ,Marrijnissen ( dochter) hebben niks van doen met die beeldenstorm ,die zijn veel te bang om hun electoraat tegen de schenen te schoppen ,dat zijn niet alleen linkse mensen maar ook mensen van het midden ,die actievoerders zijn links ,ja dat is duidelijk maar wel extreem links ,nou ja Klaver,Asscher, Marrijnissen kun je toch moeilijk extreem links noemen ? Je hebt ook extreem rechts maar dat zijn toch niet Wilders,Rutte en Buma ? Thierry begint wel een beetje extreem rechts te denken ,door een bloemetje bij dat standbeeld van Coen neer te leggen maar Thierry ,aardige jongen trouwens is een beetje van het padje af ,volstrekt doorgeslagen ! sudah .Het bekladden van die beelden en als reactie daarop het beschermen van die beelden is het werk van extreme linkse en rechtse splintergroepen ,..Als je goed naar die beelden van die demonstratie hebt gekeken ,zul je zien dat de echte demonstranten veelal uit de Molukken kwamen ,logisch want Banda is een eiland van de Molukken ,waar kwamen die relschoppers vandaan ? nou als je goed hebt gekeken uit Noord-Afrika ,die luitjes weten niet eens wie Coen was ,laat staan dat ze weten waar die Banda eilanden liggen .puur voor de sensatie !

    • Arthur Olive zegt:

      Pak Bert, ik heb geen sympathy voor de extreme rechts maar ik zou wel graag willen weten welke extreme rechtse partij meedoet met het vernielen van de beelden.
      Die relschoppers uit Noord-Afrika zijn toch niet extreme rechts, wie zijn het dan?

      • Bert Krontjong zegt:

        Nee geachte pak Olive extreem -Links wil die beelden bekladden ,vernietigen etc extreem -Rechts wil ze juist beschermen .Die relschoppers uit Noord -Afrika zijn gewoon jongeren uit Noord-Afrika ,die de hele dag blowen ,zuipen verder geen spat uitvoeren en zich te pletter vervelen van Coen en de Banda eilanden hebben ze nog nooit gehoord en dat interesseert ze ook geen bal ,ze willen gewoon keet schoppen c.q rellen veroorzaken .

  14. ellen zegt:

    Inderdaad, een nadenkertje. Ideologie en politieke partij zijn vaak met elkaar verweven. En vind je terug in de manier hoe mensen leven (dagelijks leven).
    Ideologieën zie je vaak terug bij politieke partijen, zij hebben een ideologie waarop zij het grootste deel van hun politieke plannen baseren. Dat kan bijvoorbeeld socialisme, liberalisme of conservatisme zijn. Veel ideologieën beperken zich niet tot een politieke partij, de ideeën van de christelijke of islamitische ideologie zie je terug in veel aspecten van hoe mensen leven, zeker als zij tot deze groepen behoren. (Bron: Wikipedia).
    Dan komt nog de vraag, uit welke hoek het bekladden en aanvallen van beelden vandaan komt?

    • Arthur Olive zegt:

      “Dan komt nog de vraag, uit welke hoek het bekladden en aanvallen van beelden vandaan komt?”
      Follow the money!

  15. Bert Krontjong zegt:

    @ Uit welke hoek ? Volgens mij een wereldwijde beweging ,want het gebeurt in veel landen maar zo iets nieuws is het helemaal niet ,was er vroeger paar honderd jaar geleden geen beeldenstorm .In Rusland hebben ze alle beelden van Stalin vernietigd ,nou in Duitsland zul je ook niet gauw een beeld van Adolf tegenkomen ,idem dito met een sterretje in Spanje ,J.P Coen was natuurlijk een moordenaar maar vergeleken met Adolf,Jozef en Francisco een heel kleintje en dan komt Coen ook nog uit een klein stadje ,waar ze best een beetje trots op hem zijn ( Ze vergeten of bagatilliseren zijn daden ) zoals die inwoner van Hoorn ,die zei “” Ja ik ben een bewonderaar van Coen ,o.k er kleven wat zwarte randjes aan hem !”” Wat zwarte randjes ?? 15.000 mensen over de kling jagen noemt die idioot “” Wat zwarte randjes !”” Dat alles wat er nu gebeurt is best wel goed ,laten de mensen maar gewoon nadenken over ons verleden .

  16. ellen zegt:

    Volgens mij moeten wij het niet zo breed zoeken. Een bericht uit de pers meldt het volgende:

    “Een groot deel van de gemeenteraad in Hoorn heeft via een brief laten weten dat zij graag willen dat het standbeeld blijft staan. Ze roepen op tot een breed stadsgesprek over racisme, discriminatie en uitsluiting samen met de inwoners. GroenLinks heeft een motie ingediend om het standbeeld van het plein af te halen.” (Bron: Nieuwsberichten).
    Er wordt hier toch wel een politieke partij genoemd: GroenLinks). Die schijnt ook deze demonstratie georganiseerd te hebben.

    • Jan A. Somers zegt:

      Maar het beeld is wel betaald door de belastingbetalers. Zijn die geraadpleegd?

    • Boeroeng zegt:

      Ik heb nergens gelezen dat een Groenllinksafdeling mede-organisator was van de demonstratie van 19 juni te Hoorn.
      En wat dan nog?
      ik ben ook van mening dat dit JP Coenbeeld weg moet, naar het museum verderop
      Dat is een kwestie van fatsoen. Men moet niet eerbetoon geven aan zo’n roofmoordenaar als JP Coen.

      • R Geenen zegt:

        @@Dat is een kwestie van fatsoen. Men moet niet eerbetoon geven aan zo’n roofmoordenaar als JP Coen.@@
        En de gelden die hij roofde voor de Nederlandse staat, voor de toenmalige heren in Den Haag?
        Wat gaat er gebeuren met al die geroofde centen, die nu omgerekend Euro’s zijn? Worden de geschiedenis boeken nu ook herschreven? Als Coen een roofmoordenaar was, wat waren de heren die hem die opdracht gaven? Wat is Uw antwoord daarop, zou een advokaat of rechter mogelijk vragen.

      • Ronereon zegt:

        Boeroeng, duidelijk dat je je links opstelt. Dat mag in Nedreland. Het beeld van J.P. Coen moet blijven staan waar deze staat. Punt uit. Het fatsoensargument is leeg en blasé. Het bekende ‘ woke’ perspectief. Coen heeft veel betekend voor de opbouw van Nederland en zijn opdracht voor de VOC uitgevoerd. Net als andere belangrijke figuren die Nederland hebben gemaakt wat het is (Johan de Wit, van Oldenbarnevelt, Piet Hein, enz.). En wat het roofmoordenaarschap betreft, nou dan is de lijst, historisch gezien, astronomisch lang. Ga je gang, Boeroeng, met de linkse inquisitie om alle roofmoordenaren van 4 miljoen jaar mensengeschiedenis na te pluizen en als zelfbenoemde deugdzame rechter te beoordelen wie wel en wie niet ‘goed’ is. De ethiek en censuur van links zijn ronduit gevaarlijk.

      • ellen zegt:

        Boeroeng, wat hebben die oudjes in Indonesie (die in kommervolle omstandigheden leven) er aan, dat wij hier in Nederland standbeelden gaan verwijderen of bekladden, op basis van een linkse ideologie. Een standbeeld moet niet weggestopt worden in een museum. Ook al vertegenwoordigt dit standbeeld een soort van verheerlijking van een slecht geschiedenisverleden. Dat is wegmoffelen. En niet iedereen bezoekt een museum. Er moet beter geschiedenisonderwijs komen op alle soorten scholen, van basisschool tot hoger onderwijs. Men zegt wel, dat de geschiedenis zich herhaalt (l’histoire se repete). Er kan lering getrokken worden van de voorbije tijd (verleden). Ook Indonesiers zijn racistisch. Zij onderdrukken op dit moment de Melanesische volkeren (Timor, Molukken, Irian Jaya).

        • Ronereon zegt:

          Beste Ellen, ik sluit me graag volledig aan bij je observaties. Niet wegmoffelen, niet toegeven aan fanatiek links (of welke ideologie dan ook), maar geschiedeniseducatie in al zijn mogelijke vormen. Dat wordt op zich nog een hele klus vanwege de politisering bij onderwijskrachten, de keuze voor welke geschiedenis (ook politiserend), de veranderende samenstelling van de Nederlandse bevolking en een overheid die onvoldoende leidt en richting geeft. Onderwijs kan je zien als reproductiemiddel van de samenleving. De vraag is dan welke samenleving is gewenst ? Ik zie daar de Kamer jaaaaren over debatteren naast het monsterleger van meningen/groepjes in de samenleving. Maar in essentie ligt bij goed onderwijs de grootste oplossing.

        • Boeroeng zegt:

          Ellen, Indische ouderen hebben niks aan wel of niet standbeelden in Nederland.

          Stoppen met verkapt eren van een fout figuur als JP Coen is stoppen met een onfatsoenlijke benadering van de geschiedenis. Het is geen wegmoffelen, maar niet meer valse historische beeldvorming reproduceren.
          Met dat eerbetoon wordt het beeld in stand gehouden van : Coen was een geweldig mens, en die roofmoorden van hem was goed voor Nederland en allemaal niet zo erg.

        • Jan A. Somers zegt:

          “dat wij hier in Nederland standbeelden gaan verwijderen ” George Orwell 1984: unman. Newspeak, de fictieve taal, toch nog aktueel geworden?

        • Ronereon zegt:

          Beste Ellen, Coen is belangrijk geweest voor Nederland’s nation and state building. Ook voor de vorming van de staat Indonesie heeft hij politiek bijgedragen. Het gaat om een intelligente benadering van de geschiedenis en m.n. op wat abstracter niveau de wijze waarop Nederland zijn staat in de tijd vorm heeft gegeven. U merkt hoe sterk het framen van Coen is. Niet alleen het standbeeld van Coen dient te blijven staan, maar ook de geframede en kortzichtige beeldvorming van hem dient grondig bestreden te worden. Dat impliceert ook de ideologie die daarachter steekt en voorstanders ervan. Inderdaad, (veel) beter geschiedenisonderwijs kan op termijn aberraties voorkomen.

  17. Bung Tolol zegt:

    @.Maar het beeld is wel betaald door de belastingbetalers .Zijn die geraadpleegd ?”” Het standbeeld van J.P.Coen is van 1893 en misschien betaald door die toenmalige belastingbetalers ,we proberen ze te achterhalen en vervolgens naar goed democratisch beleid te raadplegen .U hoort nog van ons !

    • Jan A. Somers zegt:

      En wat doet u als iemand probeert u een erfenis te ontfutselen? Dan zegt u toch ook: handen thuis?

      • R Geenen zegt:

        @@En wat doet u als iemand probeert u een erfenis te ontfutselen? @@
        En dat is nu het leuke van een Irrivocable Living Trust. Bij een erfenis dat via een Testament loopt, zijn diverse risico’s. In de eerste plaats springt de geile belastingdienst er op af. Vervolgens alle problemen met advokaten en mensen die een deel willen hebben.
        Bij een Trust is alles al vastgelegd en elk onderdeel is ook getekend door een notaris. Daarbij zijn de Trust eigenaren, in ons geval, Mijn vrouw en ik, verplicht Trustees aan te wijzen. Een Trustee is iemand, een advocaat of een familielid, kan ook meerdere, b.v. 2 kinderen angesteld als vertrouwenspersoon. Voorbeeld: Ik sterf, mijn vrouw heeft hulp nodig. Zij beld onze Trustee, dochter van mijn jongere broer. Zij heeft een hoge functie in een bedrijf; Vice president. Zij weet de wegen te behandelen. Ook is zij de aangewezen persoon, als wij beiden er niet meer zijn. Ze hoeft alleen maar de Geenen Trust open te maken en als Trustee heeft zij overal recht op toegang. Bank gelden, huis verkopen. Deel factor erfgenamen, enz. Maar advocaten en belastingen blijven buiten de deur. EEN LIVING TRUST KAN NAMELIJK NIET (MET DE EIGENAREN) DOODGAAN. Een pracht systeem in het belang van de erfgenamen.
        Ik ben op het ogenblik mijn nicht in Florida aan het helpen een Trust op te zetten.
        Voor de geinteresseerden er is een revocable en een irrevocable Trust. De laatste is volgens mij het beste, want dan kan de eigenaar het in de loop van tijd aanpassen. Wel elke verandering laten notariseren. Maar deze laatste handtekening is in Amerika goedkoop, namelijk $35.

        • Arthur Olive zegt:

          Met een irrevocable trust is het aangeraden om een “Power of appointments” erin te hebben zodat als men een erfgenaam wil veranderen het toegelaten kan worden anders is het niet te veranderen. Een irrevocable trust kan alleen verandered worden in een revocable als de reden voor de irrevocability is verandered en dan kan de jaarlijkse belasting op onroerende goederen worden verhoogd met reassessment. Dit is ons overkomen toen wij van een irrevocable terug gingen naar een revocable omdat de wet was veranderd omtrent Medicaid.

        • R Geenen zegt:

          M.a.w. Niets veranderen aan de irrivocable situation. Dat was ik ook niet van plan.

        • Jan A. Somers zegt:

          Het dagelijks brood voor advocaten. En ook nog dik belegd.

  18. RLMertens zegt:

    ‘Johan van O etc’ -Goh, ik dacht dat het nog steeds om Coen gaat om deze site! Johan is nb. onthoofd! Ik zie nog het prentje hoe hij geknield zijn lot ondergaat …kasian toch, die vent? En dan ook nog besmeurd met rode verf. Waarom geen zwarte verf? Wat heeft Johan met de black/ slavernij te maken? En dan al die Indo’s, die met de Johan van Oldenbarnevelt naar Holland zijn gerepatrieerd! Hoor hen nog opscheppen over die heerlijker maaltijden aan boord, die ruime hutten, lekker op het dek relaxen etc.etc. Ajoooh,Krontjong, Tollol kom op met de argumenten/verhalen.

    • anoniem zegt:

      De J van Oldenbarnevelt inderdaad ik zat daar, op dat schip, een dag gevangen in een “ruime” goedang en sliep in het ruim.Geen ruime hut voor mij.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” heerlijker maaltijden aan boord, die ruime hutten, lekker op het dek relaxen etc.etc.” Dan was het op de Sloterdijk wel anders! Vier hoog in de ruimen. Maar daar had ik geen last van, hard werken, op weg naar nieuwe dingen.

  19. Peter van den Broek zegt:

    De geachte Heer Mertens maakt ongemerkt toch een historisch punt, want wat heeft Van Oldenbarnevelt met BLM of VOC te maken?
    Als ik mijn “Vaderlandse” geschiedenis goed begrijp (ik had ook op de lagere school toch een aardig cijfer voor Geschiedenis) dan was hij één van de initiatiefnemers tot oprichting van de VOC. Voordien had elke provincie een eigen compagnie en die deden elkaar alleen maar concurrentie aan. Van Oldenbarnevelt zag als echt staatsman dat het beter was dat de verschillende compagnieën met elkaar gingen samenwerken, het poldermodel avant la lettre, vandaar ook de naam VEREENIGDE Oost-Indische Companie, logisch toch!!!!

    Die actiegroep kent wel haar eigen Indonesische Geschiedenis maar haar “Vaderlandse” geschiedenis begrijpt ze niet. Ik snap wel waar die fout vandaan komt.
    De genetisch gemodificeerde minkukkels hebben als elke internet-analfabeet netjes geGoogeld en dan kom je automatisch bij Wikipedia uit. Die schrijft bij VOC netjes dat Van Oldenbarnevelt de “oprichter” was. Dat deze omhooggevallen onbenul het verschil niet weet tussen “initiatiefnemer” en “oprichter” kan ik als migrant niet helpen,

    De Johan van Oldenbarnevelt ken ik goed, er hangt zelf een mooi schilderij van het schip in mijn huiskamer. Het is n.l. het schip waarmee ik naar Nederland “repatrieerde”. Ik heb mijn moeder nog uitgehoord, maar voor haar was de repatriëring geen vakantiereisje.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” had elke provincie een eigen compagnie ” Wel een beetje veel van het goede. Het ging om slechts twee gewesten,. het graafschap Holland en het graafschap Zeeland. En die compagnieën stonden los van de provincie, het ging om meerdere bedrijven uit de steden: In Zeeland waren dat Veere en Middelburg, In Holland de groeperingen: Delft/Rotterdam, Amsterdam, en Hoorn/Enkhuizen in West-Friesland, of Noord-Hollands Noorderkwartier. Het waren particuliere rederijen. Maar de eerste (voor)-compagnieën kregen soms van de gewestelijke Staten wel een indirecte subsidie zoals vrijstelling van tollen, convooien en licenties. Ook kregen ze met het oog op internationaal publiekrechtelijke contacten, van Prins Maurits patenten mee. Geloofs- en aanbevelingsbrieven (Credentialis of lettres d’amitié). Kanons en kruit konden door de (voor)-compagnieën worden geleend.
      ” Van Oldenbarnevelt zag als echt staatsman dat het beter was dat de verschillende compagnieën met elkaar gingen samenwerken” Oldenbarnevelt had een groter doel voor ogen. Het was oorlog en de republiek stond er niet goed voor. Met de vereniging werd de onderlinge, moordende concurrentie ingedamd, waarmee de vijand financiële profijten werd ontnomen. Daarnaast ontstond een semi-publiekrechtelijk orgaan dat het gebied volkenrechtelijk kon invullen, om het daarmee te onttrekken aan de verdeling van de wereld tussen Spanje en Portugal, op basis van de pauselijke bullen van 1452-1551. Maar toen beide landen de demarcatielijn vanuit de Atlantische Oceaan naar de andere kant van de aardbol hadden doorgetrokken kon de juiste ligging daarvan uiteraard in die tijd nog niet goed worden bepaald. Maar op 22 april 1529 werd met het verdrag van Zaragossa de kwestie minnelijk geschikt. Scheiding tussen de Filipijnen en de Molukken. Een van de argumenten de Molukken, de Ambon-archipel en de Banda-archipel met verdragen aan de Staten-Generaal te binden.
      Dat de VOC werd gesticht door de Staten-Generaal was overigens ook logisch. Het bedrijf werd diplomatiek gelegitimeerd tot het sluiten van verdragen met plaatselijke machthebbers. Volgens Hugo de Groot hun eigen koningen, hun eigen staat, hun eigen wetten, en hun eigen rechtssystemen.

      • R Geenen zegt:

        @@Dat de VOC werd gesticht door de Staten-Generaal was overigens ook logisch@@
        Als dat logisch is, dan is niet Coen maar zijn die zelfde Staten Generaal de hoofdschuldigen van de koloniale moorden. Immers Coen was gewoon de uitvoerder van de opdrachten die hij kreeg.
        M.a.w. moeten nu alle herenhuizen, die nu gezien worden als monumentale gebouwen, ook niet plat tegen de grond? Inplaats van het verbouwen van het Binnenhof, ook plat? Of moeten die rondlopende en schreeuwende demonstranten heropgevoed worden?

        • Arthur Olive zegt:

          “Immers Coen was gewoon de uitvoerder van de opdrachten die hij kreeg”
          In die tijd duurde het 6 maanden voordat de Staten Generaal nieuws over de situatie op Banda kregen en dan weer 6 maanden voordat Coen een opdracht zou hebben gekregen om Banda uit te moorden.
          Coen moet die beslissing zelf hebben genomen omdat de tijd tussen het moorden van Coen’s delegatie en de moord op de Bandanezen minder dan een jaar was.

        • R Geenen zegt:

          @@Coen moet die beslissing zelf hebben genomen omdat de tijd tussen het moorden van Coen’s delegatie en de moord op de Bandanezen minder dan een jaar was.@@
          Het liep al veel langer niet goed. En vermoedelijk daarom dat de regering Coen heeft uitgestuurd om harder optetreden.

        • Boeroeng zegt:

          Rondlopende demonstranten heropvoeden?
          Dat klinkt totalitair.

        • R Geenen zegt:

          Daar vragen de oproeikraaiers om. Waaedeloos zootje.

        • Ronereon zegt:

          Beste RG, ik begrijp wat u wilt zeggen. De demonstranten zijn slecht geïnformeerd of eenzijdig geïndoctrineerd, lid van activistische groepen, geen idee hebbend van de geschiedenis van Nederland en i.h.a. van het Westen. Maar vergis u niet, zo onschuldig zijn deze activisten en demonstranten niet. De oprichters van BLM (Patrice Cullors, Alicia Garza) hebben nu loud and clear gezegd een marxistische agenda te hebben. Wat zij stellen is om de rillingen van te krijgen. “We’re guided by a commitment to dismantle imperialism, capitalism, white-supremacy, patriarchy and the state structures (…).” en “We actually do have an ideological frame. Myself and Alicia Garza, in particular are trained organizers. We are trained Marxists. We are super versed in ideological theory.” Kijk svp naar https://twitter.com/i/status/1274336621702373377 (BLM founder Patrisse Cullors, reassuring an old communist that she understands that the goal is to destroy freedom: “we’re trained Marxists.”). Heropvoeding ? Prima idee, maar daar is het wellicht te laat voor.

        • Boeroeng zegt:

          Ronereon,
          Heb je het over de Nederlandse demonstranten tegen racisme?
          Die weten toch heel goed waarom ze daar staan ?
          Jij zoekt er een “agenda” achter… iets van de Nederlandse cultuur willen vernietigen .

          Mijn agenda te reageren hier…. is mijn mening vertellen over jarenlang ervaring van niet altijd als gelijke behandeld worden nav mijn uiterlijk. Maar ook dat ik al tientallen jaren de verhalen hoor van indo’s die hetzelfde ervaren. En wat andere donkere mensen vertellen over hoe niet donkere mensen hen soms benaderen
          Daarover een mening vormen en berichten is mijn Indische agenda.
          Is niks Nederland willen vernietigen of kapitalisme afschaffen

        • Ronereon zegt:

          Boeroeng “Mijn agenda te reageren hier …”. Daar heb ik veel sympathie voor omdat ik dat herken, ervaren heb en er absoluut niets van moet hebben. Naar ik verwacht zal mijn mening nauwelijks verschillen van de jouwe. Wat dat betreft is er een vruchtbare ‘rapport’. Eens met je ! Echter, BLM, narrative, organisatie, doelen en ideologie zijn van een andere orde. Ik verwijs naar mijn eerder bericht hierboven. Het BLM complex heeft een politieke, ideologische en internationale agenda die verder gaat dan ‘we zijn tegen discriminatie en racisme”. Met de achterliggende bedoeling van de leuze is iedereen het eens, ook ik. Vanuit BLM racisme gezichtspunt krijgt het bekladden, omverwerpen, weghalen, hernoemen, media optreden enz enz. echter een andere, ‘grotere’ betekenis en worden politieke afslagen genomen die m.i. ongewenst en schadelijk zijn voor de Indische agenda die gaat over wat Indo’s na aankomst in Nederland hebben ervaren, hoe zij behandeld werden, de wegen die zij, al vallend en opstaand, hebben bewandeld en inhoud hebben gegeven. Een unieke geschiedenis(met zijn diaspora, USA enz) die ons toebehoort en niet in de ideologische theorie van BLM c.s. geplaatst moet worden. Zeker niet als instrument voor BLM c.s. Zonder heldere scheiding van deze aspecten komt makkelijk de verwarring om de hoek kijken. Daarom zal je mij niet zien bij de demonstraties zoals in Hoorn en andere steden.

        • R Geenen zegt:

          @@Daarom zal je mij niet zien bij de demonstraties zoals in Hoorn en andere steden.@@
          Mee eens. Het ddemonstreren tegen een beeld is toch een minuscule gedeelte, onderwerp, van wat er al eeuwen lang in de wereld gebeurd. De mensen die op Java de Burubudur hielpen bouwen, waren dat toen ook slaven of gewoon trotse medewerkers? In de jaren 70tig werkte ik bij CE Lullus in Den Haag. Uit het raam kijkend, zagen wij drie blanke mannen bij elkaar staan en roken, terwijl een dongere arbeider graafwerk deed met het gebruik van een schop. Valt ook onder discriminatie? Ben benieuwd of zij die nu demonstreren nooit een gekleurde hebben uitgescholden.

    • Peter van den Broek zegt:

      Ik was nog wat vergeten. Mijn vader heeft voor 4 personen zelf de overtocht betaald, weliswaar eerste klas maar hij heeft het van zijn zuur verdiende centen helemaal zelf gefinancierd , zelfs geen voorschot van de Nederlandse overheid kwam er aan te past.

      Dat staat in schril contrast tot de geëvacueerden van de eerste repatriëringsgolf, zoals de familie van dhr Somers. Die geëvacueerden werden onder het mom van verlof naar Nederland vervoerd, op kosten van de Nederlandse Staat, dus die hoefden niks te betalen, wat toch wel raar is. Vele mannen hadden daarvoor drie jaar niet gewerkt, is ook nooit betaald door de overheid, maar werden wel met verlof gratis en voor niks naar Nederland GEREPATRIEERD en kregen daar in NL ook nog extra voedselbonnen, daarom werden ze dubbele bonnenvreters genoemd. De familie Somers kon gemakkelijk in Zeeland terecht, want daar had zijn vader gestudeerd en gewerkt, wel zo gemakkelijk en van aanpassingsproblemen was natuurlijk geen sprake.

      Mijn ouders kwamen in Amsterdam aan en werden in een busje geduwd richting Gorredijk of all places, later kwam ik er achter dat Gorredijk in Friesland lag, kan je nagaan, de binnenlanden van Nederland met mensen die geen Nederlands spraken, let wel het was Nederland en niet één van de Buitengewesten.

      Mijn vader kreeg als 30-jarige een oproep voor militaire dienst, hij had zijn dienstplicht in Nederlands-Indie niet vervuld, want zo’n provinciale ambtenaar kon natuurlijk niet weten dat toen mijn vader 18 werd, Indie door Japanners was bezet en na de bevrijding geen sprake kon zijn van dienstplicht, het was toen dekolonisatie-oorlog.
      Mijn vader kreeg vrijstelling omdat 2 broers hun dienstplicht aan de Birmaspoorweg hadden vervuld. Mijn vader heeft toen aan de provincialen moeten uitleggen dat dat wel een Japanse dienstplicht was, maar anders dan de Nederlandse Waffens-SS geen sprake was van collaboratie.

      • R Geenen zegt:

        Ach, als men zoiets op I4E schrijft, heeft dezelfde heer er altijd een antwoord voor klaar. Hij begrijpt het vaak niet. Zijn familie had er recht op. En een ambtenaar uit die tijd waren toch van die eerlijke mensen. Zijn familie hoefde maar naar welke instantie ook te gaan en ze stonden allemaal klaar.
        Hij kan en wil het gewoon niet geloven, dat wat u, anderen en ook ik hebben meegemaakt, waar is.
        Er zijn nu eenmaal van die mensen die ziende blind zijn en horende doof blijven.

        • Peter van den broek zegt:

          @ Heer Geenen: Het ligt wat genuanceerder.

          Als een Totok in Vlissingen de Zeevaartschool doorloopt en in Nederlands-Indie Gezaghebber wordt bij de Gouvernemenstmarine GM , dan heeft dat wel een bepaalde waarde en voordeel. Als hìj dan als evacuee en oorlogsslachtoffer naar Nederland en in het bijzonder Vlissingen terugkeert, dan kom hij natuurlijk niet als een wildvreemde, maar als repatriant. Hij is dan wel geprivilegieerd, hij komt als het ware terug naar zijn geboorteland.
          Alle hoeken en gaten kent hij en hij heeft ook een netwerk van Oud-GM-gezagvoerders. Die feiten mogen niet onderbelicht worden. Dan is het natuurlijk geen kunst om aan te passen. De kinderen hebben dan wel een gigantische sociale voorsprong en komen dan wel in een gespreid bedje.

          U kan het vergelijken met meedoen aan de 100 meter sprint en dhr Somers heeft een voorsprong van 99 meter. Zou ik dan denken dat dhr Geenen op eigen kracht wint?

        • R Geenen zegt:

          Leuk! Zal niet eens proberen.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” kan en wil het gewoon niet geloven, dat wat u, anderen en ook ik hebben meegemaakt, waar is.” Het heeft niets met geloven te maken, iedereen heeft zijn eigen echte ervaringen, die respecteer ik.. Die meestal verschillen van de ervaringen van anderen. Zo was het toch? Heeft niets met geloven te maken. Ik schrijf mijn verhaal, net zoals u uw verhaal schrijft. En over en weer hoeven we elkaar toch niet zielig te vinden. We hebben allemaal onze eigen ervaringen, en hebben daar mee leren leven. En dat schrijf je soms op, net zoals vele anderen, ook u. Wat u mij verwijt, is dat de een er anders mee gehandeld heeft dan de ander. Of kon handelen vanwege zijn werkomstandigheden, arbeidsovereenkomst e.d.. Nog niet eens gesproken over zelf op zoek gaan, en niet zitten wachten totdat er iets wordt geregeld. Dan kun je vaak lang wachten. Ik verwacht van u ook geen aai over mijn bol vanwege Kenpeitai, hard werken, Simpangclub Werfstraatgevangenis enzo. Dat kunt u toch ook niet begrijpen? En dat ik hard werkend op mijn reis naar Nederland ook nog wat verdiend heb. Maar ik heb mij daarvoor wel aangemeld.
          ” dat bekrompen geloof.” Ik heb daar geen last gehad zoals u met uw discriminerende opmerking. Heeft u daar overigens schade van ondervonden?

        • Jan A. Somers zegt:

          ” hij heeft ook een netwerk van Oud-GM-gezagvoerders” Ja, in Den Haag was er een ongeregeld clubje dat elke maand bijeenkwam in een of andere gelegenheid. Mijn vader is er, geloof ik, twee keer geweest, meer niet. Zij zeuren zo. en wachten. Spitten in zijn tuintje was veel leuker.

      • Jan A. Somers zegt:

        “onder het mom van verlof naar Nederland vervoerd, op kosten van de Nederlandse Staat, dus die hoefden niks te betalen, wat toch wel raar is” Hoezo mom van verlof? Europees verlof was toch onderdeel van de arbeidsovereenkomst? Dat gold toch voor alle Indisch ambtenaren, burger of militair? En niks op kosten van Nederland. Gewoon betaald door de werkgever, het Indische gouvernement. Voor mijn vader was dat het departement van scheepvaart in Batavia zoals ik dat uit de brieven lees. Wel met een ordening door RAPWI aangezien er geschipperd moest worden met de vervoerscapaciteit. Daarvoor is mijn vader dan ook gekeurd. Na de soevereiniteitsoverdracht gingen die Europese verloven gewoon door, alleen wel betaald door de RIS.
        ” dubbele bonnenvreters genoemd.” Dat waren gewoon gemeentelijke regelingen voor oorlogsgetroffenen, maar daar moest je je wel voor aanmelden. En het ging niet alleen om bepaalde voedselbonnen, maar ook voor kleding en meubilair. De Vlissingse getroffenen profiteerden daar ook van. Zoals het gezin van Zeeuws meisje.
        “daar had zijn vader gestudeerd en gewerkt” Waar gewerkt? Ja, in de bakkerij werkte het hele gezin!
        “van aanpassingsproblemen was natuurlijk geen sprake.”Inderdaad voor mijn veder. Maar Nederland en Vlissingen waren voor mij net zo nieuw als voor u.
        ” in een busje geduwd richting Gorredijk ” En ik in een busje richting Warmond.
        “kan je nagaan, de binnenlanden van Nederland” Indo’s hadden in Indië ook niets met kampongs. En plaatsing in de buitengewesten werd ook ervaren als straf!
        “als evacuee en oorlogsslachtoffer naar Nederland en in het bijzonder Vlissingen terugkeert, dan kom hij natuurlijk niet als een wildvreemde, maar als repatriant.” Niks evacué, oorlogsslachtoffer, of repatriant. Voor mijn vader gewoon verlofganger. Datjhet tevens als recuperatie was bedoeld, hetgeen jaren heeft geduurd, speelt hier niet mee. Vanaf 1950 werd zijn verlofsalaris betaald door de RIS, die ook zijn eervol ontslag heeft geregeld en overdracht aan het ABP. Dat is toch een normale ambtelijke procedure?
        “de 100 meter sprint en dhr Somers heeft een voorsprong van 99 meter. ” Ja, dat klopt. Ik kocht een oude fiets en maakte enorme fietstochten over het hele eiland. Allemaal nieuw. Totdat ik weer naar school ging, positief gediscrimineerd door de directeur,
        net als een Indisch meisje klasgenoot. Samen een jaar op gratis bijlessen. Maar je moest dat wel zelf regelen. Paatje gouvernement was er niet meer.

  20. R Geenen zegt:

    @@Ergens mag ik hem wel maar die Zeeuwse koppigheid !@@
    Vertel me dat. Heb daar zelf 2 jaren moeten doorbrengen. En dan er bovenop dat bekrompen geloof.

  21. Peter van den Broek zegt:

    Voor mij is het langzamerhand wel duidelijk, dat Aliansi Merah Putih, dochters en zonen van Divisi Bambu Runcing, vrijheidstrijders van Indonesische afkomst, de commotie om BLM Black Lifes Matters en met name de Geschiedenis MISBRUIKT waardoor ze het vuurtje van het Nederlands kolonialisme/imperialisme opstoken. Want Van Oldenbarnevelt was wel de initiatiefnemer tot de oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie maar heeft weinig uitstaan met de gewelddadige acties van het VOC in het voormalig Nederlands-Indie.

    Als ze het zo goed weten wat voor beelden in Nederland mogen staan, laat ze dat ook duidelijk zeggen. Want op basis van hun criteria kan ik in Nederland talloze beelden aanwijzen die niet in hun kraam en denkraam passen.
    Maar ga ik op hun naam en statement af, dan willen ze heel andere dingen. Aangezien ze zelf aangeven dat ze erfgenamen van vrijheidsstrijders van Indonesische afkomst zijn, kunnen ze gelijk rekening en verantwoording afleggen over de Bersiap. het is wel gelijk oversteken.

    Aangezien ik ook een directe afstammeling van inlanders ben en mijn geschiedenis ook in het voormalig Nederlands-indie ligt , kunnen we elkaar recht in de ogen aankijken. Indo Lifes Matters

    • Ronereon zegt:

      De zich achter BLM verschuilende c.q. van profiterende groepen Aliansi Merah Putih/Divisi Bambu Runcing. Ter kennisgeving en bewustwording. Quote “Federatie Indische Nederlanders doet aangifte tegen de pro-Indonesische actiegroep Aliansi Merah Putih. Die zou hebben opgeroepen tot vernieling, discriminatie, haat en geweld. Vorige week werd het standbeeld van VOC-oprichter Johan van Oldenbarnevelt aan de Hofvijver in Den Haag beklad. Aliansi Merah Putih eiste de bekladding op via een Facebookbericht, waarin het ook opriep om 268 andere monumenten te bekladden of te vernielen. Volgens Federatie Indische Nederlanders maken de pro-Indonesische activisten zich schuldig aan het oproepen tot geweld. ‘Dergelijke oproepen zijn absoluut ontoelaatbaar en kunnen niet worden beschouwd als onderdeel van het publieke debat. We moeten een grens trekken. Dit moet vandaag nog stoppen’, aldus Hans Moll, voorzitter van Federatie Indische Nederlanders. Ook zouden de-activisten de Bersiap-periode vergoelijken. Tijdens de Bersiap (eind 1945 – begin 1946) vermoordden Indonesische strijders onder meer duizenden Nederlanders, Chinezen en christelijke Molukkers. Aliansi Merah Putih bestaat naar eigen zeggen uit ‘dochters en zonen van Divisi Bambu Runcing’. Deze naam verwijst volgens Federatie Indische Nederlanders naar een in punt geslepen bamboestok, waarmee onder andere (Indische) Nederlanders tijdens de Bersiap op grote schaal zijn vermoord. Op het beeld van Van Oldenbarnevelt werd ook de graffititekst ‘Kami bersiap’ gespoten, wat ‘Wij zijn paraat’ betekent. De actiegroep zegt uit te zijn op ‘al jullie geliefde standbeelden’, ‘koninklijke erfgoederen’ en het Paleis op de Dam, ‘net zoals de roofkunst die wordt tentoongesteld in Nederlandse musea. Het vergoten bloed in de koloniën zal uw dijken doen overstromen.’ Unquote. Radio West : “De activisten dreigen meer standbeelden, maar ook gebouwen – zoals het Paleis op de Dam en musea – te bekladden. ‘Wij zullen al jullie geliefde standbeelden gelijk maken met de kleur van de grond tijdens de Banda-moorden. Zolang de Gouden Koets zich vertoont met schilderingen van Afrikaanse en Javaanse slaven die gunsten bieden aan een witte koningin, vallen wij koninklijke erfgoederen aan. Het Paleis op de Dam laat hetzelfde zien, dus zal ook niet veilig zijn, net zoals de roofkunst die wordt tentoongesteld in Nederlandse musea.” De link om standbeelden op te zoeken : https://www.facebook.com/aliansimerahputih/
      Taalgebruik past vrijwel naadloos bij dat van IS c.s.

  22. ellen zegt:

    Aliansi merah putih. Het zijn geen Indonesiers. Maar waarschijnlijk Indo’s van de derde en vierde generatie die willen provoceren. Op basis van de multiculturele samenleving kiezen zij voor hun Indonesische afkomst (want exclusief, bijzonder) in plaats dat zij zich – zoals vorige generaties – richten op hun Nederlandse afkomst. Is dit het gevolg van het beruchte Indische zwijgen dat als boemerang terug wordt geketst? Zij zijn inderdaad niet zo onschuldig. Het zijn jongeren met een (ver)blinde(nde) haat die de maatschappij met hun ideologie willen beinvloeden, veranderen liefst. Ik heb uit nieuwsgierigheid korte tijd gecorrespondeerd met Marjolein van Pagee van Histori bersama, omdat die gezamenlijke dialoog mij wel wat leek. Maar ik werd afgeschrikt door haar agressieve gedrevenheid, en de ideologie die haar partij de maatschappij wil opdringen. Dat heeft niets meer met een dialoog te maken, hoogstens met een soort van terreur.

  23. Ronereon zegt:

    Dank je, Ellen, goed graafwerk en aanwijzingen. Ik heb even doorgeklikt op Marjolein van Pagee ( https://nl-nl.facebook.com/historibersama/?comment_id=Y29tbWVudDo4NzA3MjkyNTAwMzkwNjZfODcwNzY0MjYwMDM1NTY1, https://historibersama.com/). Het zijn inderdaad geen Indonesiers. Er is sprake van groepen en netwerken. Zo is GewoonIndischmeisje Lara Nuberg betrokken. Van Pagee heeft een aantal artikelen in Jakarta Post https://www.thejakartapost.com/p/639. Via en m.b.v. het vehikel van BLM machinerie komen zij naar buiten. Agressief, fanatiek, onverdraagzaam, opleggend. Verder https://www.instagram.com/heldenvannooit/. BLM machinerie in Nederland heeft een politieke, ideologische en internationale agenda die verder gaat, radicaal is, en bekladden/omverwerpen (we zijn tegen discriminatie en racisme) in een heel ander daglicht plaatst. Je stelt ook een belangrijke vraag : zijn deze groepen het gevolg van het Indisch zwijgen c.q. de opvoeding door de vorige generaties ? Ik zou zelf nog willen toevoegen : blijven wij, oudere Indo’s, gelaten en zwijgend toekijken of doen we onze ogen open voor wat er zich werkelijk aan het voltrekken is en wat zou dan the next step moeten zijn ?

  24. Peter van den Broek zegt:

    In Soerabaja zijn er twee monumenten die de acties van de pemuda’s (jonge Indonesische vrijheidsstrijders) herdenken.
    Het ene heet “Monumen Bambu Runcing” het wapen dat geassocieerd wordt met de pemuda en heel toevallig ook onderdeel is van de naam van de actiegroep. Ik heb andere associaties.

    Het ander heeft als Engelse tekst op het bord buiten de Gedung Balai Pemuda (Hal van de jeugd) :
    ‘This was an exclusive Dutch club, forbidden for natives and dogs. From September- November 1945 the PRI (Pemuda Republik Indonesia) used it as their main headquarters in the fighting against the combined Allied forces, which startled the world by its duration and tenacity.’
    De “exclusive Dutch club” is de beruchte en macabere Simpang Club.

    Beide monumenten trekken mijn aandacht omdat ze maar één interpretatie van de geschiedenis geven, een verhaal geschreven door diezelfde voorvechters voor de vrijheid als bijdrage aan de geschiedenis van Indonesië.

    Wordt het dan niet tijd om in navolging van de actiegroep (goed voorbeeld doet goed volgen) het bord op te sieren met bloed geschreven teksten als “Indo Lifes Matter” of “Bung Tomo murderer”. De Corona-pleures breekt dan toch wel uit, maar dan hebben we de discussie wel daar gebracht waar het hoort.

    • Ronereon zegt:

      Eens. De activisten blijken goed georganiseerd en gefocused. Ze bespelen alle niveaus zie ik. In tactische zin hebben wij, Indo’s, een achterstand. Geen tijd te verliezen. Discussie mogelijk ? Weet het niet. Eerst maar een bikkelharde waarschuwing zoals hierboven aangegeven. Dus niet sudah, laat maar, acht, het is niet zo erg, en niet overdrijven e.d. Het moet mij van het hart dat ik zeer geschrokken ben over de machinaties en vertakkingen van dit addergebroed.

      • Boeroeng zegt:

        Bikkelharde waarschuwing?
        Hoe zie je dat?
        Vingertje omhoog en dreigen met wát ?

        • Arthur Olive zegt:

          “Vingertje omhoog en dreigen met wat.”
          Trump heeft zonet aangekondigd dat de “Memorial en Preservation act” zal afgedwongen worden met een max van 10 jaar. Dit is retroactive en velen zijn al in de petoet.

        • Ronereon zegt:

          Boeroeng, goed lezen..’zoals hierboven aangegeven’. (Hollands) vingertje omhoog ? Niet mijn ding. Ik wijs niet graag met mijn vinger. Tot slot, impliceer je dat ik aan het dreigen ben ? Waar haal je dat in godsnaam vandaan ??? Ik laat me daar niet voor gebruiken en distantieer me van deze impliciete beschuldiging. Ik zou zeggen, hou het op bekladden, niks aan de hand. Nog een dutje kan geen kwaad.

        • Boeroeng zegt:

          Ronereon
          Een bikkelharde waarschuwing kan alleen bikkelhard zijn als er een dreigement geuit wordt. Als je het anders ziet, omschrijf het dan

          En wie en waarom moet een bikkelharde waarschuwing krijgen?
          Iemand die een bouwwerk beklad, dan wel vernield ?
          Het lijkt me niet dat je Lara Nuberg en Marjolein van Pagee een bikkelharde waarschuwing wil geven omdat zij hun mening uiten.

        • Ronereon zegt:

          Boeroeng, je leest alweer niet goed. Wat bedoel je nu precies, waar wil je naar toe ?

        • Boeroeng zegt:

          Ronereon.
          ik vraag je om uitleg over die opmerking van
          bikkelharde waarschuwing.
          Maar okeee hoor , als je dat niet wil toelichten.

        • Ronereon zegt:

          Boeroeng, nogmaals wat bedoel je precies ? Waar stuur je op aan ? Wat wil je bereiken ? Vriendelijk verzoek, wees helder en concreet. Misschien helpt het als je je beschuldiging heel exact aangeeft. Wie (naam en toenaam), motief, hoe, wat, wanneer, waar, risico (persoonlijk, maatschappelijk),bestrijding, ingrijpen, aanbevelingen, je eigen overwegingen, motieven, waarnemingen. Zo uitgebreid en specifiek mogelijk svp.

    • Peter van den Broek zegt:

      Apropos, ik heb ook contact gehad met Marjolein van Pagee naar aanleiding van haar scriptie over Bung Tomo, waarbij ik niet alleen mijn gegevens over het verblijf van Bung Tomo in Soerabaja en zijn betrokkenheid in de Simpang Club verifieerde, maar ook wilde weten over haar ongebruikelijke onderzoeksmethodiek.

      Kennis van zaken is niet haar sterkste kant, wat wel verbazingwekkend is voor iemand die geschiedenis heeft gestudeerd.
      Maar dat compenseert ze door betrokkenheid zoals op 10 November verkleed te gaan als Ketut Tantri, die juffrouw van de radio van Bung Tomo . Zoiets doet wel afbreuk aan haar onpartijdigheid, i.c. haar pretenties van wetenschappelijke onafhankelijkheid.

      • RLMertens zegt:

        @PetervandenBroek; ‘verkleed als K’tut Tantri etc.’- Als K’tut, de Brits/Amerikaanse”Muriel Pearson, die al voor de oorlog in Indië stelling nam tegen het ‘kolonialisme’. Tijdens de Soerabaja bersiap als Soerabaja Rose fanatiek over de radio Membrontak. Opvallend ook dat zelfs Somers niets over haar vermeld in zijn Soerabaja verhalen(!) Opmerkelijk ook is Marjolein Pagee nb. kleindochter van een marinier die in de ‘politionele tijd’ in Soerabaja was gelegerd. En nu mi.pleitbezorgster is van merdeka!

    • Robert zegt:

      Inderdaad “vrijheid” en afhankelijkheid van de internationale consortiums.

  25. Peter van den Broek zegt:

    Aliansi Merah Putih, vrijheidstrijders van Indonesische afkomst schrijven in alle democratische vrijheid voor welke symbolen van het kolonialisme/imperialisme niet in Nederland mogen worden gebruikt. Maar op basis van welk objectieve criteria zou dat moeten gebeuren is naar aanleiding van de bekladding van het beeld van Johan van Oldenbarnevelt toch wel heel arbitrair, meer ideologisch bepaald.

    Als we het toch over onze gezamenlijke geschiedenis hebben dan spiegel ik het beeld van de geschiedenis en neem als voorbeeld de gedenkplaat bij Gedung Balai Pemuda in Surabaya, op een plaats waar tientallen Nederlanders, Indo-Europeanen en met hun sympathiserende Indonesiers werden afgeslacht.

    Ik ben geen directe belanghebbende maar wel een geïnteresseerde. Daarom leg ik de vraag voor aan degenen die de Bersiap aan den lijve hebben ondervonden wat tegen deze gedenkplaat mag worden gedaan.
    Aan de lauwe reacties te zien weinig tot niks. Ik kijk met verwondering naar deze geschiedenis.

    • Robert zegt:

      Wij kunnen niets tegen die gedenkplaat doen, omdat de “indonesische vrijheidsstriders” zich hebben bevrijd van het Ned. kolonialisme en nu afhankelijk zijn van de international consortiums die van de Indonesische “revolutie” een robolution hebben gemaakt where they( de multinationals)rob until they see blind.

  26. Jan A. Somers zegt:

    “wat tegen deze gedenkplaat mag worden gedaan.”Niks, het is toch een gedenkplaat van de Indonesiërs? Een soevereine staat! Hooguit het herstel van een foutje in de tekst: Niks combined in ” the fighting against the combined Allied forces,” Het waren achtereenvolgend de 49th Indian Infantery Brigade Group en de 5th Indian Division. Wie behoorden verder tot de ‘combined’? Of was dit een eerbetoon aan de heer Boer? Of misschien aan mij als tolk/gids/bijrijder van een (Sikh) ambulancegroep? Maar in die tijd waren er alleen maar uit elkaar gerafelde lijken te bergen, niet veroorzaakt door de ‘combined’! Ik heb daarop alleen maar mijn hoofd te buigen.

  27. Peter van den broek zegt:

    Ik lees op die gedenkplaat “september-november 1945 “en toen waren niet alleen Britten maak Nederlanders zoals ltnt Antonissen (uitlokker van het Vlagincident bij het oranje hotel) , LTZ1 de Back (RAPWI) , KTZ Huijer (AFNEI) , Jack Boer ( één van de 11 bevrijders van meer dan 3500 gegijzelden uit de Werfstraatgevangenis) en andere Nederlanders actief in Soerabaja.

    De historische rol van dhr Somers is al door dr Bussemaker aangeven in zijn gedenkwaardig boek over de Bersiap in Soerabaja, ongeacht zijn ongedeelde en subjectieve perceptie van de gebeurtenissen in Soerabaja

    Volgens het Indonesisch perspectief gebruikte de PRI de Simpang Club als haar belangrijkste hoofdkwartier (sic) en was zij betrokken bij het Indonesisch bestuur van Soerabaja in die tijd. Dan is zij verantwoording schuldig voor de bloedige gebeurtenissen in de Simpang Club, ongeacht de betrokkenheid van Bung Tomo.

    Als er sprake is van eenheid van plaats en tijd in de geschiedenis, dus een gedeelde geschiedenis, dan is zo’n gedenkplaat een grove belediging voor de nagedachtenis aan slachtoffers in de Simpang Club, een flagrante ontkenning van hun leed en hun bestaan.

    • Jan A. Somers zegt:

      Onder ‘forces’ versta ik militaire eenheden met een militaire taak. En gebundeld een çombined force. RAPWI was geen militaire eenheid, maar een humanitair orgaan van SEAC, los van de 49th en de 5th. Dat er bij RAPWI hier en daar militairen waren gedetacheerd was gewoon handig. Maar het maakte er geen force van. De club van Huyer had ook geen militaire taak.Hij had van Patterson opdracht gekregen de havenfaciliteiten te inspecteren op bruikbaarheid voor de aanlanding van de 5th Indian Division, een puur technische taak. Stond ook niet onder commando van Mallaby of Mansergh. Maar was wel verguld dat de Japanse commandanten zich aan hem kwamen overgeven. Militair gedoe met zwaarden enzo. Waarna de Japanse troepen mochten vertrekken naar hun repatriëringscentrum in Poedjon, (Met daarna enz.). De heer Boer was weliswaar nooit in de Simpangclub geweest, wel een hele eer als enige tot de daar genoemde combined forces te worden herdacht.

  28. ellen zegt:

    Het gemeentebestuur van Hoorn wil met inwoners in gesprek over onder meer het Jan Pieterszoon Coen-standbeeld en racisme. Er wordt benadrukt dat de discussie over Coen gevoerd mág worden. Ook dát hoort bij een vrije en democratische samenleving.” Er bestaat een masterscriptie uit 2012 van Jasper Rijpma. Met de titel: Jan Pieterszoon Coen op school. Historisch besef en geschiedenisonderwijs in Nederland, 1857-2011. Daarin wordt gepleit voor goed geschiedenisonderwijs.
    “Uit bronnenonderzoek wordt vastgesteld dat niet een enkel dominant beeld naar voren komt, maar een veelheid aan Coenbeelden die zich laten plaatsen tussen twee extremen. Aan het ene uiterste van het spectrum de verheerlijking van een ware vaderlandse held. Een rolmodel voor de jeugd. Aan de andere kant van het spectrum lag de verwerping van Coen als vulgair symbool van het kolonialisme. Het woord genocide of volkerenmoord werd in geen enkel schoolboek gevonden. Door veranderingen in de wereldgeschiedenis verandert het een en ander. De onafhankelijkheid van Indonesie leidt tot het grote zwijgen: de herinnering aan het koloniale verleden werd uit het collectieve geheugen gewist. Coen verdwijnt min of meer uit de schoolboeken. Hij komt echter weer in beeld vanaf de jaren negentig als in het geschiedenisonderwijs (o.m. onder invloed van een stroom aan migranten) een toenemende belangstelling is te zien voor de koloniale geschiedenis. Door leerlingen na te laten denken over standplaatsgebondenheid en moraliteit en zelf een afgewogen oordeel te laten vellen over het verleden, in plaats van waarde-oordelen op te dringen, kan verwacht worden dat zij later beter in staat zullen zijn om met een genuanceerde blik naar controversiele (historische) fenomenen te kijken. Zonder heftige reacties. Daarbij is JP Coen een ideale casus. Hij is meer dan een persoon. Coen staat voor vaderlandse glorie maar ook voor de zwartste pagina’s in ons collectieve verleden.”

  29. Peter van den Broek zegt:

    Misschien zit ik in de verkeerde zaal maar het topic gaat over Johan van Oldenbarnevelt. Jan Pieterszoon Coen is een ander chapiter.

    Wat ik alleen kwijt wil dat wil ik niet verdwazing volg van de ideologische mode van het moment maar op zoek ga naar objectieve criteria om Coen te beoordelen. Want zeg nou zelf. Al tijden lang staat Coen op zijn standbeeld geschreven en wordt zijn naam in de annalen vermeld.

    Toevallig komt een Wiki-analfabeet op zijn naam en dan breekt het corona-virus los. De vorm van het standbeeld blijft hetzelfde maar de functie verandert. Als “Form Follows Funktion” of beter gezegd “die Form folgt der Funktion” als Gestaltfigur (Duitsers zijn beter in het uitdrukken) dan mogen we ons wel bezinnen op wat voor Funktie of Symbool J.P. Coen heeft voor ons in de tijd, vanuit een geschiedkundig perspectief gezien. Als dat voor iedereen, dus vooral Aliansi Merah Putih, dochters en zonen van Divisi Bambu Runcing, vrijheidstrijders van Indonesische afkomst, directe afstammelingen van inlanders, die meer dan 350 jaar onderdrukt zijn door de Nederlanders, duidelijk wordt dan is dat r een grote stap voor ons, maar een grote stap voor de mensheid..

  30. Peter van den Broek zegt:

    Wat was precies de rol van Johan van Oldenbarnevelt was bij de VOC?

    “Eind 16e eeuw kregen kooplieden in de Nederlandse Republiek de mogelijkheid peper en specerijen uit Azië te importeren. De voorspoedige groei van de sector kwam echter in gevaar door de zware concurrentie tussen de Zeeuwse en Amsterdamse kooplieden georganiseerd in zgn voorcompagnieën.

    Het waren vooral economische motieven die de raadpensionaris van Holland, Johan van Oldenbarnevelt, en stadhouder Prins Maurits ertoe brachten om de kooplieden tot samenwerking te dwingen. Dit resulteerde op 20 maart 1602 in de oprichting van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC).
    De VOC wordt wel de eerste NV naamloze vennootschap genoemd. Zij dankt dit aan het feit dat zij een in aandelen verdeeld kapitaal had. Een bedrag van ƒ 6.424.588 was als aandelenkapitaal ingelegd door aandeelhouders. Amsterdam legde meer dan de helft van het startkapitaal in, namelijk ƒ 3.679.915.
    In 1602 hadden in Amsterdam 1143 personen aandelen; in Middelburg waren dat er 264. De aandeelhouders kwamen uit alle lagen van de bevolking: van loonarbeiders tot doktoren, predikanten en grote kooplieden. De kleinere aandeelhouders verkochten al vrij snel hun aandeel, waarschijnlijk aan de grotere kooplieden. In 1612 waren er in Amsterdam nog maar 830 aandeelhouders. De rijke Amsterdammers namen overigens ook deel in andere kamers, zoals in de Kamer van Zeeland. Daar was in 1680 ongeveer een derde van het aandelenkapitaal in handen van Amsterdammers en na 1700 zelfs de helft (door toedoen van de Spaanse-Portugese Joden, de Sephardim).
    Naast de uitgifte van aandelen schreef de VOC ook leningen, obligaties met een looptijd van meestal zes maanden en ook wel voor één jaar. uit om het bedrijf te financieren. Ook kende de VOC de zgn. anticipatiepenningen. Dit waren voorschotten op de opbrengst van komende veilingen die de kooplieden betaalden aan de VOC. Zij ontvingen daarover rente en genoten voorrang bij de aankoop op die veilingen.

    Het mag gezien de voorgeschiedenis duidelijk zijn dat Johan van Oldenbarnevelt niet de oprichter, maar één van de initiatiefnemers was tot oprichting van de VOC . Hij was ook geen aandeelhouder in het kapitaal van de VOC. Laat dat die actiegroep duidelijk zijn.

    De VOC was een vroeg-kapitalistische onderneming met aandeelhouders en al. De Staten-generaal van de Republiek verleende een octrooi, dwz de VOC verwierf het alleenrecht om in het gebied tussen Kaap de Goede Hoop en de Straat van Magellanes handel te drijven. Tevens werd de VOC gerechtigd om in naam van de Staten-Generaal in het octrooigebied met vorsten overeenkomsten te sluiten, forten te bouwen, oorlog te voeren en lokale besturen te installeren. De VOC kreeg dus rechten die normaal aan een soevereine staat waren voorbehouden. Let wel de VOC was in wezen juridisch een Naamloze Vennootschap, van een een semi-publiekrechterlijke organisatie was helemaal geen sprake.

    Dus Actiegroep, de volgend keer wel de Vaderlandse geschiedenis bestuderen en dan pas tot actie komen: Beraedt u, ende versint eer ghy yet beghin oftwel in Standaard-of Algemeen beschaafd Nederlands: zint eer gij begint.

    bronnen
    1) https://www.voc-kenniscentrum.nl
    2) https://www.vocsite.nl/geschiedenis/organisatie.html

    Ik vroeg mij af waarom Delft ook een kamer van de VOC had, Delft heeft toch geen maritieme traditie? Maar Delft was verbonden met Delftshaven (ligt tussen Rotterdam en Schiedam) en vandaar.

    • Boeroeng zegt:

      Toch kun je wel zeggen dat van Oldenbarnevelt aan de basis heeft gestaan van een proces wat leidde tot oprichting van de VOC.

  31. ellen zegt:

    Ook een standbeeld behoort tot geschiedenisonderwijs.

    • Arthur Olive zegt:

      “Ook een standbeeld behoort tot geschiedenisonderwijs”
      Eigengerechtigheid is goedkoop en als men zo door gaat dan blijven er niet veel standbeelden over en wat is het volgende op het agenda. Weg met de kerken , de politie, de vlag enz, enz.

  32. Peter van den Broek zegt:

    Johan van Oldenbarnevelt was raadspensionaris van de provincie Holland en heeft weliswaar aan de wieg gestaan van de VOC maar was niet verantwoordelijk voor de kolonie Nederlands-Indie. Klaarblijkelijk heeft de actiegroep dat niet onderkent, een slordigheid maar het minste wat ik van hen mag vragen is dat ze hun geschiedenis kennen. Kennelijk zoeken ze een stok om een hond te slaan, maar dat is te gemakkelijk. Onduidelijk is ook wat voor criterium ze hanteren bij de beoordeling van een beeld, dat kan tot problemen en verwarring leiden.

    Als zij de koloniale geschiedenis aan de kaak stellen, dan mag ik mijn zienswijze aangaande de Bersiap, waarbij hun voorouders toch een substantieel rol speelden ook inbrengen. Ik stuur wel eens wat berichtjes rond, maar als ze daarop niet regeren, dan mag ik hun toch wegzetten als provocateurs of genetisch gemodificeerde randdebielen.

    • Anoniem zegt:

      Uw zienswijze is prima. Persoonlijk heb ik minder interesse in het gedrag van de Nederlander die geen Indisch bloed hebben. Indische mensen moeten zich beter onthouden van het Ned. gedrag. Vermoedelijk zit er meer achter dan bekladden van standbeelden. Indo’s die er in trappen zijn naief. Immers waren altijd tegen discriminatie. Indo’s hebben het zelf bij aankomst in Nederland, ondervonden.
      Dit lijkt het begin van iets anders. Er zijn zeer waarschijnlijk meerdere en zeker 2 verschillende groeperingen bezig en de jongere generatie Indo’s raken daardoor verdeeld. Links en rechts, pro Nl en pro Indonesie.
      Kreeg vanmorgen van een Indische man een email via mijn website, die naar het Europese hof stapt om de backpay. Dat is ten minste een positieve daad.

  33. Ronereon zegt:

    @ “Indo’s hebben het zelf bij aankomst in Nederland, ondervonden”. Vanaf de eerste aankomsten werden Indo’s in verschillende mate van intensiteit gediscrimineerd in Nederland (onderscheid : racisme = ideologie op basis van ras). Sterker, ik merk het nu nog. Desondanks en hoe dan ook heeft de ‘groep’ er zich door heen geslagen, soms meer, soms minder succesvol. Ieder met zijn eigen verhaal. Anderen zeiden ‘tabee’ en vertrokken naar de USA. En wat ik zie als ‘onze’ narrative is niet die van de Nederlanders en niet die van de Indonesiërs. Achter b.v. het bekladden zitten hoofdzakelijk fanatiek linkse groepen (BLM is uitgesproken marxistisch, anti-blank, anti-staat, anti-westers). Wat heeft de Indo geschiedenis daarmee gemeen ? Niets. Indo’s laten meelopen op een agenda van andersdenkenden en anders/kwaadwillenden ? Neen. Het is goed dat Indo’s hun visie, bespiegelingen hebben op de actualiteit Coen, VOC, Van Oldenbarnevelt, Van Heutsz enz, maar m.i.zonder zich te verbinden/vereenzelvigen aan/met Nederlandse politieke ideologieën en groeperingen (Indonesische of daarbuiten). Tegen discriminatie ja, maar het gedoe en commotie rond Coen c.s neen. Interesse zeker. Politisering van Indo’s c.q. onderbrengen van ons verhaal bij deze groeperingen en hun denkbeelden, neen. Idem dito m.b.t. de links fanatieke pro-Indonesische groeperingen. Ondertussen zijn we in de loop der jaren de 3e en 4e generatie blijkbaar kwijtgeraakt, die losser staat van het typisch Indisch verleden en de voor hen wellicht ‘eeuwige’ openstaande issues en onrechtvaardigheden. Die generatie is dynamisch, assertief en haakt met Nederlandse ‘politiek gelijkgezinden’ in op de actualiteiten en issues met alle sociale middelen die er zijn. BLM, racisme, kolonialisme, slavernij, enz. Het levert een verdeeld en polariserend beeld op, binnen en tussen de generaties. Achterover blijven zitten en toekijken ? Concrete zaken aanpakken, zoals naar Europese hof stappen voor de backpay, de jongere generaties binnen bereik krijgen (vooral binnen familieverband, gesprekken zullen niet makkelijk zijn), Indo’s ‘en public’ hun visie laten horen (waarom zat er bij de laatste uitzending van Voetbal Inside geen Indo aan tafel ? meer dan 2 miljoen hier toch). Inderdaad positief en constructief.

    • Boeroeng zegt:

      Zover ik de organisators van de Nederlandse anti-racisme demonstraties waarneem zijn die niet “uitgesproken marxistisch, anti-blank, anti-staat, anti-westers”
      Wie dat wil denken heeft te weinig invoelend vermogen om de pijn en de boosheid van tientallen miljoenen mensen te kunnen duiden en valt terug op koude-oorlogsdenken van 70 jaar geleden.
      Het is de discriminatie van niet zo blanke indo’s willen verstoppen.
      En die indo’s die zich solidariseren vanuit de ervaring van het eigen leven of die van de indo-groep etiketteren als een soort anarchistische, communistische racisten.
      Ook lichtbruine mensen en wat donker dan dat hebben de ervaringen die heel donkere mensen, wat men zwart noemt, in een blanke samenleving.
      Ongelijke behandeling nav ras , huidskleur , etnische uitstraling komt voor in Nederland

      BLM = ook brownlivesmatter

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.