I.M. Bo Keller

https://www.facebook.com/bo.keller.98/posts/3563534900430693

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

54 reacties op I.M. Bo Keller

  1. Boeroeng zegt:

    Voor het eerst betrad ik het landgoed Bronbeek.
    En het plan was dat Bo Keller ons zou ontmoeten en rondleiden.
    Ik kwam binnen en Pak Pierre was er al en had met Bo Keller gesproken.
    Verrassend was dat Bo mijn achternaam van Pierre had gehoord en wist te vertellen dat hij mijn ooms en hun zuster te Padang had gekend.
    Het bleek dat hun oma een oudtante van Bo was.
    Kampung ketjil, toch ?

  2. M. de Groot zegt:

    Selamat Jalan Bo……Gecondoleerd naaste en familie.

  3. Hans Boers zegt:

    RIP boegbeeld van de oudgedienden. Moge je reis verlicht zijn en moge je eindelijk van je pijn verlost zijn.
    Sterkte en kracht voor familie met dit verlies van deze vuurvreter.

  4. Elmi zegt:

    Selamat jalan Pak Bo!

  5. Pierre de la Croix zegt:

    Pascal, Paatje, Bo. Drie Mohikanen binnen iets meer dan een week. Hopelijk is ook in deze 3 x scheepsrecht. Nu even niet meer.

    Ik weet niet meer waarom en hoe, maar ik zou inderdaad met Boeroeng van Bo een “rondleiding speciaal” krijgen op Bronbeek, nu 5 of 6 jaar geleden, zo niet meer. Bo en ik bleven sindsdien in contact, we werden vriendjes, hadden samen lol via de email, ik was gast op zijn 60 jarig huwelijksfeest, ook in Bronbeek natuurlijk. Met muziek en dans én makanan natuurlijk. Ramé betoel.

    De foto boven is op dat feest genomen. Die toont Bo “wie der leibt und lebt”, zoals mijn Westfaalse meisje zou zeggen, altijd vrolijk en optimistisch, nooit klagerig. Ongeveer twee maanden geleden sprak ik telefonisch zijn Trees. Ze vertelde mij dat alles in gereedheid was gebracht voor Bo’s afscheid van het aardse leven, een dag na zijn verjaardag, zoals hij had bedongen. Ik was verdrietig. Een dag later mailtje van Bo: Tralalalala ….. hij voelde zich kiplekker met een nieuwe super obat die hij van de artsen had gekregen en had zijn verscheiden dus maar even uitgesteld.

    In de tijd die volgde bleef hij blijken van welbevinden uitzenden. Per mail, vaak zonder woorden, met alleen een grappige, vaak scabreuze cartoon of video als bijlage. Soms een telefoontje. Maar de intervals tussen de mails werden groter. De laatste week stilte. Ik dorst niet te bellen. Vermoedde dat de super obat was uitgewerkt.

    Een fijne vent is heen gegaan. Indië, Korea en Nieuw Guinea veteraan. Als teenager door de Japanner opgepakt en onbarmhartig behandeld, met weinig eten. Zwaar gewond in Korea. Purple heart verdiend. In zijn strijd om rechtvaardigheid kon hij wel eens fel en vasthoudend zijn. Daarin vonden wij elkaar ook.

    In de zelfde periode van opleving dankzij de super obat werd Bo nog geïnterviewd door Hans Goedkoop, bekend van “Andere tijden”, nu werkend aan een documentaire over de laatste halve eeuw van Nederlands Indië, dus pakweg de kolonie van 1900 tot 1950, een periode die Bo voor de helft had meegemaakt. Ik sprak later de regisseur van Hans. Die was heel enthousiast over Bo’s “performance”. Ergens dit jaar kunnen wij via het buisje dus nog van Bo genieten. Van zijn beeldende verhaaltrant, zijn giechelende lach.

    Old soldier. Toch moe gestreden. Ik zal hem heel erg missen.

  6. Robbie van de Hoef zegt:

    Selamat Jalan BO en R.I.P.

  7. Ron zegt:

    Boeroeng en een ieder ander:
    Maar ik voel mij genoodzaakt het volgende bericht van BO KELLER aan mij met datum 1 januari 2021 ook aan I4E te moeten sturen. Ik heb tot het laatst met hem contact gehad. Want mensen uit Sawahloento zijn allemaal familie van elkaar. Bij het vervoer van Bangkinang concentratiekamp heeft Bo ons, toen kinderen, helpen dfragen en mijn moeder geholpen. In zijn laatste schrijven heeft hij o.a. ook een opdracht gegeven.
    Hi Ron
    Wordt goed verzorgd en pijnen heb ik niet,
    Dank zijn een morfinepomp plus een persoon
    Die me dag en nacht in de gaten houdt.
    De AFSCHEID is correct geregeld door mijn
    Dochter
    Dus hier Ron veel,succes en verteld ons verhaal,
    Dat niet vergeten mag worden
    Met hartelijke groeten
    Bo

  8. Boeroeng zegt:

    Over Bronbeek 2012 wat ik eerder schreef. Iemand stuurde me deze foto.
    Bo zit in linkerhoek onder. Moi boven links

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja …. wie zaten er nog meer aan aan die verrukkelijke rijstmaaltijd in de “Koempoelan”?

      Dat blondje tussen Bo en Boeroeng lijkt uit Westfalen te komen en die dikke Indo schuin tegenover Bo is gegarandeerd eentje uit Semarang.

  9. Bung Tolol zegt:

    Het slaapmaatje van Pak Keller in barak 17 in Bangkinang was dhr Evers ,die was toevallig een oom van si Boeroeng maar dat wist Pak Keller in 2012 nog niet !

  10. Boeroeng zegt:

    Dat wisten we niet in 2012, Bung.
    Typisch Indisch….. gerelateerdheden ontdekken

    • Bung Tolol zegt:

      Pak Keller schreef eens over een goede vriend van hem in Nieuw Guinea ene Jan Top ,nou heb ik een oom ,die zo heet maar ik wist bij God niet of hij in Nieuw Guinea had gezeten ,dus even informeren ja hoor ! Die vriend van Pak Keller en die oom van mij ,dezelfde persoon . 😎😎😎

      • A. Olive zegt:

        Jan Top, die goede vriend van Bo Keller was dat dezelfde als “Jan de moordenaar” in Manokwari? Ik hoorde daarvan zo’n beetje toen ik daar woonde maar weet niet de details daarvan.

      • Mister Bule zegt:

        Is die Jan de Moordenaar niet dezelfde als Lodewijk Mandatjan? De terroristenleider (volgens RI) of vrijheidsstrijder (volgens KKB)?


        (Ryan Paat)

        • Bung Tolol zegt:

          Zeg A.Olive ,bent u soms familie van Pak Arthur Olive ? en Mister Boele effe respect ya dit is een condoleance topic en niet een stukje in het plaatselijk roddelblaadje .( moest jullie even vermanend toespreken van de webmaster ) 😜😜😜

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja heer Tolol, misschien niet kies van de heren, maar bedenk dat er in de aula na de afscheidsceremonie voor een dode, onder het genot van koffie en cake, als regel ook wordt gelachen en herinneringen worden opgehaald wanneer oude vrienden elkaar na jaren weer zien.

          Vriend Bo zou niets liever hebben gezien dan dat wordt overgegaan tot de orde van de dag nadat de eerste tranen zijn weggepinkt. Hij zat zelf vol weetjes en anecdotes die hij gaarne met anderen deelde. Menig telefoontje met mij begon met “Hee Pierre, moet je eens horen …..”.

  11. Bung Tolol zegt:

    Ja o.k Pak Pierre maar ja die suggestie van A.Olive dat mijn geachte oom Jan dezelfde zou zijn als “”Jan de moordenaar “” is toch wel ver gezocht ,deze suggestie zou Pak Arthur Olive nooit doen ,wat A.Olive betreft “” Hij hoorde daarvan zo,n beetje maar weet de details er van niet….Met andere woorden “” Hij heeft de klok horen luiden maar dimana klepel ?🤷‍♂️🤷‍♂️🤷‍♂️ Nou ben ik wel benieuwd in welke plaats Pak Keller gevestigd was ( mijn oom dus ook ) denk niet Manokwari ,gok op Hollandia !😎😎😎 Boven-Digoel is het hopelijk niet geweest .

  12. Pierre de la Croix zegt:

    Ja, okee heer Tolol. Uitschietertje van Arthur. Maar misschien was “Jan de Moordenaar” een bijnaam, gegeven om een andere reden dan “moord”. In militaire dienst was er een sergeant-majoor – overigens ook Koreaganger – die door de soldaten “De rode Moordenaar” werd genoemd. Vanwege zijn ramboet djagoeng, niet omdat hij daadwerkelijk een dienstplichtige om zeep had
    geholpen.

    Ik kan niet zo een-twee-drie oplepelen waar Bo in NNG heeft gewoond. Kan ik aan Trees vragen, maar nu even niet ……

    Heb je dit interview wel eens gezien/gehoord: https://oorlogsverhalen.com/oorlogsverhalen/bo-keller/ ?

    • Bung Tolol zegt:

      Ja dank zij dit interview en de bijlagen weet ik nu waar Pak Keller gelegerd was ,hij diende bij het regiment van Heutz in ……………….Manokwari ,dus A.Olive zat goed warm .😎

      • Bung Tolol zegt:

        Nog even wat Pak Keller ,tijdens de Japanse bezetting nog geen pak verbleef in Bangkinang in barak 17 niet alleen met de oom van si Boeroeng maar ook met mijn vader ,in 1945 was Bo Keller 17 jaar en mijn vader 32 en reeds vader van 4 kinderen ,die 2,5 kilometer verder verbleven in het vrouwenkamp .mijn vader was redelijk jong overleden 69 jaar , zoals vele Indo,s die die zware tijd hebben doorgebracht in dat Japanse kamp ,daarom is die leeftijd van 92 des te opmerkelijker ! Ook die leeftijd van Paatje Phefferkorn (98) is verbazingwekkend ,want Pak Phefferkorn heeft het zwaar te verduren gehad tijdens die Japanse bezetting .R.I.P beiden dengan hormat !

      • A. Olive zegt:

        “Manokwari,dus A.Olive zat goed warm.”
        Bo Keller vroeg mij jaren geleden op I4E, toen ik nog pak Arthur Olive was, of ik over “Jan de moordenaar” had gehoord en ja daar had ik van gehoord toen hij en ik in Manokwari woonden. Ik wist echter de details niet en hoe het was afgelopen om hem te pakken te krijgen. Verder werd er niet op ingegaan vandaar mijn vraag.
        Misschien kan dit een uitschietertje zijn geweest maar ik heb er geen disrespect mee bedoeld.

        • Bung Tolol zegt:

          Overigens hoe kwam Bo in barak 17 terecht ? Daar heeft hij enige tijd geleden uitgebreid over vertelt ,hij zat met zijn vader en broertje in een andere barak ,toen werd Keller sr weggehaald voor verhoor door de Kempeitai ,die barak waar Bo en zijn broertje in verbleven werd voornamelijk bewoond door luidruchtige Australiers en Engelsen in een taal ,die beide jongens niet begrepen ,hoe oud zou Bo Keller toen geweest zijn ? + 15 jaar denk ik .Hun oog viel dus op barak 17 ,voornamelijk bewoond door Indo,s uit Padang e.o ,die mensen moeten Keller sr haast wel gekend hebben ,alhoewel hij helemaal uit Sawahloento kwam ,spreekt vanzelf dat ze dan ook een oogje in het zeil hielden w.b. beide jonge jongens .😎

  13. Robert zegt:

    My deepest sympathy met de passing on of Bo Keller.A good man, who is nu in zijn nieuw en beter LEVEN.May the GREAT SPIRIT bless him always.

  14. Boeroeng zegt:

    Bronbeek 2012…. de borden waren goed gevuld. Ik vond wel lekker

  15. Boeroeng zegt:

    Nauwelijks een week nadat we afscheid namen van Paatje Phefferkorn, is er weer iemand vertrokken naar de hoogste commandant. Ex-KNIL man Bo Keller. Ook negentigplus, maar toch, juist die mensen kunnen we het moeilijkste missen. Zij hebben de levenservaring die wij nooit zullen krijgen
    —————
    Vilan van de Loo
    https://dagblad010.nl/Columns/we-gaan-ze-missen-die-knil-mannen?fbclid=IwAR1_4ppgVCrb0Vd0tPgZLdQFR1czrD9zqz_wqsZKgXqga7c19cpzprXWpsU

  16. Geer zegt:

    “Verhalen van de oudsten, waardoor we begrijpen wie we waren en wie we zijn, en hoe de vrede was voor de oorlog kwam, en hoe die oorlog door de generaties heen reist, steeds in een andere gedaante. En de fles op de wc. En glastouw. En wie er in de bioscoop achter het doek zaten. Vragen en vertellen, zo blijft wat blijven moet.”

    Ik begrijp goed wat Vilan bedoelt, maar toch, door het Indische telkens weer te beperken tot botol tjebok en vliegeren blijft het een heel beperkt wereldje dat in stand wordt gehouden en wordt doorgegeven. Bijvoorbeeld: ooit waren er geen toiletten. In Indië niet, in Nederland niet, nergens niet. Om zich te reinigen na het poepen had men dus andere middelen, één daarvan de botol. Maar om die botol op een sokkel te plaatsen en aan te wijzen als typische Indische cultuur is toch wat…ja, wat zal ik zeggen…wat magertjes.

    • Pierre de la Croix zegt:

      “Maar om die botol op een sokkel te plaatsen en aan te wijzen als typische Indische cultuur is toch wat…ja, wat zal ik zeggen…wat magertjes”.

      Tja ….misschien verdrietig, maar waar. De Indische Nederlander mag wat verder af staan van de Batavieren en Kaninefaten dan de autochtone Nederlander, hun beider culturen – d.w.z. zeden en gewoonten – verschillen maar weinig.

      Wie wil weten waar en in welke mate de Indische cultuur zich nog onderscheidt van de standaard Nederlandse komt op triviale verschillen, b.v. in eetgewoontes en ja ….. de persoonlijke hygiëne op de kakoes en dus het gebruik van de botol tjèbok, hoewel ik zeer betwijfel of die nog tot de standaard plee uitrusting behoort in de huishoudens van de 2de, 3de, 4de, enz. generatie Indo’s.

      De mensen van Ierse afkomst in de VS zijn en voelen zich Amerikaan, behalve op één dag in het jaar, St. Patricks Day. Zo zullen de Indootjes vanaf generatie 2 zich ook alleen Indisch voelen op de Pasar Malem en verder overgaan tot de Nederlandse orde van de dag. Gelukkig maar, wat mij betreft.

  17. Bung Tolol zegt:

    De botol tjebok is eerder Indonesisch dan Indisch ,wat wel cultuur technisch Indisch is ,is de Rijsttafel ! Gerechten zijn uit Indonesie maar de setting ( alle gerechten vanuit alle streken bij elkaar in kleine potjes ) komt toch echt uit de Nederlands Indische tijd ,zeg maar Tempo Doeloe .The Ricetable famous all over the world !😍😍😍 Trouwens ook de krontjong mag je tot de Indische cultuur rekenen en natuurlijk de Indische Pasteischotel en de Indische Macaronischotel ,natuurlijk is ook de fameuze Paatje Pfefferkorn Indisch en niet Indonesisch .De FIN daarentegen is Indonesisch en niet Indisch n.l Federatie Indonesische Nederlanders .👍👍👍

    • A. Olive zegt:

      Als men bestaande gerechten uit verschillende streken en eilanden bij elkaar doet en dat Rijsttafel noemt is dat dan wel een cultuur? Het is toch meer een manier van eten.
      Wij eten toch ook dagelijks gerechten van verscillende streken en landen bij elkaar zonder het een cultuur te noemen.
      Krontjong is toch Portugees.
      Wat misschien echt Indisch is is de kabaja die een vrouw draagt met haar sarong.
      Wat ook Indisch is is de unieke verhouding van Indische mensen met de kolonisator. Geen enkel gemengd volk heeft zo’n verhouding gehad. De Indo kreeg bij geboorte de nationaliteit van de vader. Het heeft de Indo geholpen gedurende de koloniale tijd.

      • Mister Bule zegt:

        En een kebaya is eigenlijk zelfs Javaans (met een Arabische achtergrond). Zeer populiar geworden hier in Peranakan kringen, dat wel. Maar op bruiloften zie je het toch minder en minder, de jongeren gaan vaak westers, vooral als ze Protestant zijn.

        Ik denk dat die relatie kolonisator – lokale bevolking + migranten minstens net zo ver ging in Latijns Amerika (zie bijvoorbeeld de mix van Portugees, Indiaas en Afrikaans in Brazilië of de bevolking van de Spaanstalige landen daar) en zelfs in India en niet te vergeten de Filippijnen. Dit kwam natuurlijk ook omdat Spanjaarden en Portugezen veel meer dan de Nederlanders ingezet hebben op het bekeren van de lokale bevolking. (Wij waren alleen geïnteresseerd in geld.) Buiten het zuiden zijn de volledige Filippijnen Katholiek. En de influx van Indiërs en Pakistani in Groot Brittannië was ook veel groter, daar zijn er meer dan 3 miljoen.

        Ik wil niet grof zijn, maar eigenlijk is het wel erg gesteld als een bevolkingsgroep zich identificeert met ‘lekker eten’. Ik weet dat mijn vrouw daar ook wel problemen mee heeft en eerlijk gezegd de gemeenschap in Nederland niet bijzonder hoog aanschrijft.

        Maar ja, als we toch met clichés smijten; kan je niet stellen dat Aziaten gewoon veel meer waarde hechten aan familie, tradities en culinaire genoegens? En zelfs dat slijt gigantisch in het westen, zoals wat Pierre hieronder stelt.

        • Jan A. Somers zegt:

          Dat bekeren van de bevolking moest wel worden bekostigd door de handel. En JPC: Het zou ook een christelijke staat moeten zijn gezien het verzoek “Godtvruchtige, eer-waerdige, cloecke, verstandige predicanten herwarts te senden ende geen hooveerdige, ongeschicte, onwetende idioten (…) om gelt te verdienen en-de dan datelijck weder te keeren, maer om den Heere te dienen ende d’ In-dianen tot het Christen gelove te bekeeren.” Al op 15 januari 1620 werd “D’exercitie van den Godtsdienst in de Malleysche tale” geregeld. bron, zie dissertatie JAS.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Er schijnen 100.000 definities van “cultuur” te zijn. Die welke ik prefereer komt geloof ik van een Amerikaan (weet niet meer wie) die zei: “Culture is the way we do things”. Simpel en helder. In die definitie zitten de do’s and don’ts and likes and dislikes and values and norms van een bepaalde groep verpakt

      Als we dan in het licht van deze definitie de “Indische cultuur” in beschouwing nemen, dan zouden we moeten kijken naar wat de 2de, 3de en inmiddels ook volwassen geworden of wordende 4de generatie Indo’s nog over hebben gehouden van de typisch (onderscheidende) Indische culturele erfenis die de eerste generatie uit Indië/Indonesia meebracht:

      In hoeverre is de botol tjèbok nog in gebruik, hoeveel binnen de groep houden zich actief of passief bezig met krontjong en pentjak silat, staat rijst – niet met krenten, boter en suiker, maar met sambal – nog op hun dagelijkse menu, wie vermengt zijn Nederlands nog met Indonesische woordjes en uitdrukkingen zoals de eerste generatie het deed, wie kan het gedicht van “De varkensjag” declameren, wie weet wat “pantoen” is, enz., enz.?.

      A. Olive schreef: “Jammer genoeg hebben wij Indischen geen Nationale Dag zoals de Ieren waarbij zowat iedereen in Amerika een Ier is op St Paddy’s Day”. Klopt. Wij vereren geen “Indische” helden en wij moeten ons afvragen hoeveel van de 2de, 3de, 4de generatie de vlag hijsen op 15 augustus, wanneer een groepje bij het Indisch (Oorlogs)Monument de capitulatie van Japan herdenkt en een koor het “Indisch Onze Vader” zingt? By the way: Wat is er trouwens “Indisch”aain dat gezongen gebed? Ik hoor niet “Geef ons heden onze dagelijkse tempé en verlos ons van de winterse kou en duisternis”.

      Ik ben bang dat het Indisch bewustzijn bij de jongere generaties alleen even opvlamt op de jaarlijkse (Corona Volente) grote pasar malem bij de saté kambing tent van Nono en Nonnie, die in werkelijkheid Dennis en Jolanda heten, “cultuurdragers” als Tante Lien en Rikkie Risolles ten spijt.

      “Indisch was toen en daar en is niet nu en hier” is een uitspraak van wijlen (+ 2003) Huib Deetman. Ik ben bang dat hij het goed heeft gezien.

      Voor mij van de generatie satoe setengah zit het Indisch zijn in mijn hart, in mijn herinneringen en in mijn voorliefde voor kopi toebroek, bordje rijst met gerèh en sajoer bajem, neiging om te veel eten te kopen als ik gasten krijg en neiging om een iegelijk te veel hormat te betuigen,

      • Mr. B. zegt:

        “Indisch was toen en daar en is niet nu en hier”

        Goed punt.

        Om het een beetje ‘licht’ te houden:

        Natuurlijk weet ik wat een botol cebok is, maar ik ben het hier in RI in al die jaren nog nooit tegen gekomen. Ook niet in aftandse warungs of in de kampung. Ze gebruiken gewoon allemaal een gayung. (Kost ook niks.)

        En iets meer ‘upscale’ hebben zo’n kont douche met slang aan de muur. Wat ik wel heb leren waarderen trouwens en als je er over nadenkt heeft het ook wel nut; smeer eens pindakaas of chocoladepasta uit op de grond en probeer het eens met WC papier schoon te maken…

        WC papier wil men eigenlijk niet doorspoelen en dat komt omdat ze anders snel verstoppingen krijgen omdat iedereen op een septische put zit. En dat verteert niets als je je er constant schoonmaakmiddel in flikkert. Dat is dus het eerste wat ik de asisten rumah tangga -om het even politiek correct te zeggen- heb verboden. Af en toe wat natriumcarbonaat en azijn.

        Oké, genoeg.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ooit was er in ons landje Popla, een fabrikant van kertas mèpèr, die zo reclame maakte:

          Koning, keizer, admiraal
          Popla gebruiken ze allemaal

          Tja …. hoe is het zo ver gekomen in de evolutie dat de mens zonder hulpmiddelen en kunstgrepen z’n eigen billen niet meer schoon krijgt?

          Lopend langs het bandjirkanaal zag ik ze, de kampongbewoners, djongkok op een vlondertje, lélé koening produceren en na gedane zaken, tjeplak tjeplok …. tjèbok. De gewoonste zaak van de wereld. Wij kinderen keken er niet van op.

      • Geer zegt:

        Kan zijn dat onder meer het zwemmen, kleren wassen en vissen in dat water, en dus het binnen krijgen van allerlei bacteriën, op een gegeven moment heeft geleid tot aantasting van onder meer de hersenen en mocht dat zo zijn, dan kunnen er veel dingen worden verklaard.
        Ik weet het niet, ik zeg maar wat.

        • Mr. B. zegt:

          Tja, het is bewezen dat jodiumtekort cretinisme kan veroorzaken, wat tot een flinke lichamelijke maar ook intellectuele achterstand kan leiden. Dit is geen ad hominem tegen Indonesiërs, maar in een studie door de WHO -wat het ook waard is cf. Trump- blijkt wel er er hier in het land een flinke ‘iodine deficiency’ is.

          Dit is een beetje ironisch omdat Indonesië een belangrijke producent is van zeewier, de belangrijkste bron van jodium in de voeding. Ook is er, vooral bij mannen, in dit zonnige land een groot Vitamine D tekort wat weer bij COVID om de hoek komt kijken.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Mr. B. zegt: “……. maar in een studie door de WHO -wat het ook waard is cf. Trump- blijkt wel er er hier in het land een flinke ‘iodine deficiency’ is”.

          Ik herinner mij dat er in mijn tijd nogal wat vrouwen met een krop rondliepen.

        • A. Olive zegt:

          “Ik herinner me dat er in mijn tijd nogal wat vrouwen met een krop rondliepen.”
          Wij gebruikten in die tijd ook scheldwoorden zoals “Begondok en Bebitji”. Hoop dat ik het goed schrijf.

      • Jan A. Somers zegt:

        “en een koor het “Indisch Onze Vader” zingt?” Wel de the-captives-hymn, ook op 15 augustus gezongen. Weliswaar Engels met een Engelse componiste. maar gecomponeerd in een Japans vrouwenkamp in Indië, en daar gezongen door een Nederlands vrouwenkoor. Van dat Onze Vader wordt wel verteld dat de toonzetting Indisch zou zijn.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik heb niets tegen het Onze Vader, het gebed ontroert mij zelfs als ik het hoor. Komt zeker door mijn jaren op de lagere school “met den Bijbel”.

          Maar de gezongen Indische versie vind ik een onding. Nogmaals, wat is er typisch “Indisch” aan en waarom per se op muziek? Als het dan toch op muziek moet, waarom niet op een kerontjong melodie door een kerontjong orkest met steun van Suara Kita ten gehore gebracht?

          Nu ja, misschien ook niet goed. Denken die totoks weer als ze het op 15 augustus horen: “Wat doen die Indonesiërs nu weer, daar bij de waterpartij?”

        • Geer zegt:

          Dit is muziek :

  18. Bung Tolol zegt:

    @ Denken die totoks weer als ze het op 15 augustus horen “” Wat doen die Indonesiers nu weer ,daar bij die waterpartij ?”” Is tog ni so muulek ! tjeplak ,tjeplok …….tjebok .

  19. Pierre de la Croix zegt:

    Voor dat Boeroeng ingrijpt en ook dit topic toetoept wegens ongebreideld afdwalen, moge ik opmerken dat Bo bij leven hield van een al dan niet cynisch grapje en deze luchtige uitwisseling van Indisch gerelateerde snikken en grimlachjes helemaal niet erg zou vinden. Hij zou er zeer waarschijnlijk aan hebben meegedaan. Zijn terugtreden van I4E een paar jaar geleden had een andere reden.

  20. Geer zegt:

    Meneer Bo, die ik niet heb gekend, is overleden en begraven danwel gecremeerd. Misschien is het goed en respectvol om hem nu te laten rusten en zijn heengaan niet blijvend on topic te houden.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Juist als u Bo goed zou hebben gekend, dan zou u met mij sterk vermoeden dat hij dit gengobrol als epiloog van zijn IM niet erg zou vinden. Toen zijn einde naderde wilde hij absoluut niet zielig worden gevonden en was het voor hem zoveel mogelijk “business as usual”.

      Maar goed, het blijft ook voor mij bij een veronderstelling, zij het misschien iets minder gehinderd door enige kennis.

      Op zijn rouwkaart liet Bo schrijven: “Huil niet omdat ik er niet meer ben, maar glimlach omdat ik er was”.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.