TV NPO2 do 10 okt 20.25 Merdeka: twee kanten van vrijheid

Bron

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

27 reacties op TV NPO2 do 10 okt 20.25 Merdeka: twee kanten van vrijheid

  1. ellen zegt:

    Dit is een lezing van Frieda Amran (een Indonesische historica met Jip en Janneke taal), die haar visie op de Indonesische omgang met het koloniale verleden doorgeeft. Zij blijkt best gecharmeerd van het koloniale verleden van Indonesie. (een project van Histori bersama d.d. 9/10/2019)

    • van Beek zegt:

      Mevrouw geeft aan dat er niks Nederlands kwa eten is overgenomen zoals poffertjes. Zeer zeker wel, in Indonesie vind je poffertjes. Op Banda kennen ze de kue porci oftewel Bandanezen poffertjes. Hier op deze website zijn Indonesische gerechten te vinden van Nederlandse origine, zoals bruine bonen soep:
      https://www.hipwee.com/list/6-masakan-indonesia-yang-berasal-dari-kuliner-belanda/

      • Loekie zegt:

        Moet mevrouw eens de menukaart bestuderen van o.a. Toko Oen te Semarang en van dat etablissement aan de Braga te Bandung.

        • van Beek zegt:

          Zo is dat! Heb in beide restaurantje gegeten. Er zijn tal van Indonesische gerechten met Nederlandse invloeden, die ik bij Indonesiers thuis in Indonesie heb gegeten. Van zwartzuur tot pastei tutup, en van bruine bonensoep tot macaroni schotel. Je kunt deze gerechten bij verschillende restaurantjes bestellen.

        • Robert zegt:

          Mevrouw Frieda Amran is een aardige dame die praatjes maakt met plaatjes, Interessant maar niet een volledige weerrgave van de ware geschiedenis van Indonesie en Nederland tijdens de koloniale tijd. I like her anyway!

  2. Jan A. Somers zegt:

    Waarschijnlijk veel belangrijker:

    Uitnodiging Publieksbijeenkomst

    Onderzoek in uitvoering
    Achter de schermen van het onderzoeksprogramma
    Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië,
    1945-1950

    Op zaterdag 2 november 2019 organiseren wij een publieksbijeenkomst in samenwerking met het Nationaal Archief. Tijdens deze bijeenkomst staat het doen van (archief)onderzoek centraal: hoe ziet ‘onderzoek doen’ er in de praktijk uit? Welke bronnen worden gebruikt voor het Indonesië-onderzoek en wat vertellen ze ons? Hoe gaan de onderzoekers om met eenzijdigheid en tegenstrijdigheden in de bronnen? En hoe zorgen ze voor meerstemmigheid?

    In diverse workshops en presentaties delen de onderzoekers van het programma en enkele externe deskundigen ervaringen uit hun onderzoekspraktijk. Daarnaast biedt het Nationaal Archief workshops aan over het doen van archiefonderzoek, en worden er rondleidingen gegeven door het depot en de expositie Topstukken in perspectief.

    U kunt deelnemen aan het ochtend- of aan het middagprogramma, met nagenoeg dezelfde sessies. Via Eventbrite kunt u zich voor één van beide dagdelen aanmelden. In beide dagdelen worden zowel Nederlands- als Engelstalige sessies aangeboden. De voertaal van het plenaire gedeelte is Nederlands, met Engelse boventiteling.

    Het volledige programma is te lezen op onze website.
    U kunt zich aanmelden voor de ochtend of middagsessie via Eventbrite. Aanmelden is mogelijk tot en met zondag 27 oktober 23:30 uur.

    Heeft u vragen over dit onderzoek? Die beantwoorden wij uiteraard graag. Mail ons via info@ind45-50.nl. Wij hebben hier de meest gestelde vragen op een rijtje gezet.
    Ik ga er jammer genoeg niet naar toe. Gezondheid en conditie laten het niet toe.

  3. Mary Ann zegt:

    Zeker de moeite waard om te kijken. Ik ben blij met deze documentaire.

  4. Jan A. Somers zegt:

    Volgens mij heb ik deze documentaire al eens eerder op TV gezien. Heel rommelig, en voor een buitenstaander (de meeste kijkers) onontwarbaar. Maar ik vind die beelden elke keer toch wel prachtig. Dat ik daarbij geweest ben!

    • RLMertens zegt:

      @JASomers; ‘die beelden etc.’- Vooral die 92 jarige Nederlandse veteraan over zijn Indië tijd; ‘ze waren toen nog niet rijp……

      • Jan A. Somers zegt:

        Maar ze zaten er wel midden in. Kunt u hun niet na vertellen.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers;’niet rijp etc.’- Zij, de Indië gangers, waren wel rijp voor….misleiding! Indië bevrijden etc.etc. Uiteindelijk werd Indië bevrijd…..

  5. e.m. zegt:

    Ik meende eerst naar het verkeerde programma te hebben zitten kijken. Een flirt met het verleden, verdienmodel, Cafe Batavia, koloniale sfeer, van Emma tot W.A. aan de muur, poffertjes, pannenkoeken, bitterballen, ode aan het verleden. De ‘genuanceerde’ kijk van manager Billy Sentosa op het koloniaal verleden, heden en toekomst. Huh?

    Wat dat betreft was zelfs de Nederlandse historicus Ron Guleij van het N.A. nog expliciet kritischer en veroordelender dan de Nederlandssprekende Indonesische oprichter van het plantagemuseum te Medan.

    Ook de Indonesische historicus Bonnie Triyana die op school de koloniale geschiedenis in zwart/blank verhoudingen had meegekregen had een eye-opener in petto: “Zonder medewerking van het plaatselijk feodalisme, was het kolonialisme geen succes geworden!”

    Maar waar Wieteke van Dort het heeft over de tijd van géén kiesrecht in Nederland en Nederlanders nog in plaggenhutten woonden, leefde de met de Deli Maatschappij rijk geworden tabaksman Jacob Theodoor Cremer in grote luxe en weelde. Ik hoop dat de tienduizenden koelies die o.a. voor Cremers rijkdom hebben geploeterd alsnog in museum Perkebunan worden gerehabiliteerd.

    • Loekie zegt:

      Vraag mij af of de term ‘gerehabiliteerd’ in dit verband gebezigd kan worden. Geen kwestie van de koelies hun goede naam teruggeven.
      “Zij die voor rijkdom zorgden, maar zelf onaanzienlijk bleven en werden gehouden’, is wellicht een mogelijk onderschrift bij foto’s van koelies.
      Maar of men het met terugwerkende kracht wil of niet : met het over de ruggen van koelies verdiende kapitaal heeft Cremers toch ook wel wat opgericht en neergezet. En hij heeft ooit gewoond in het huis waar Femke H. nu resideert en een onklaar gemaakt pistool heeft bewaard…

    • Jan A. Somers zegt:

      ” het verkeerde programma” Mijn commentaar op u in I4E!

      • e.m. zegt:

        Terima Kasih voor uw leerzame bijdrage. Een aantal vragen heeft mij maar weer eens aan het nadenken gezet!

        Tja, de Baai van Ambon … als te mijner tijd slechts één atoom van mijn uitgestrooide as de Baai binnen spoelt, dan keer ik toch terug naar de plek waar eens mijn navelstreng werd doorgesneden.

        • Arthur Olive zegt:

          Pak E.M., uw nageboorte is in Ambon. Daarom het Inlandse gezegde: “Uw bloed vloeit door de aarde.

        • Jan A. Somers zegt:

          Baboe Soep: eens zal je terugkeren naar de plaats waar je nageboorte begraven ligt. In de taxi in Soerabaja, van het vliegveld naar mijn hotel snapt de chauffeur uit mijn praten met mijn.meisje dat ik hier ben geboren. Jammer voor u, het CBZ waar u bent geboren is gesloopt. Maar het hotel waar ik u heen breng is op die plaats gebouwd! Baboe Soep, in de hemel, bulkt van het lachen.

        • Arthur Olive zegt:

          “Baboe Soep , in de hemel, bulkt van het lachen”
          De hemel is geen hemel als de dearly departed al die rotzooi hier op aarde kunnen zien.

  6. Bung Tolol zegt:

    Vind dat wel een rake zin “” Zonder medewerking van het plaatselijk feodalisme ,was het kolonialisme geen succes geworden “” Slaat de spijker op de kop ! Gaat ook op voor het sub continent India ,de ene sultan tegen de ander opstoken en daarna na de gevechten een bemiddelende rol spelen en zo stiekem je invloed vergroten .Verdeel en heers Wat Femke H betreft die betaalt 2000 euro p.m voor de bovenverdieping van dat kapitale huis aan de Gouden Bocht haar totale woonopp is + 600m2 + kapitale tuin .Die drie studenten boven mij betalen gezamelijk ook 2000,- euro voor hun appartement aan de Rauw Bocht hun woon opp is 86m2 zonder tuin maar met balkon formaat postzegel .

    • Loekie zegt:

      ” Zonder medewerking van het plaatselijk feodalisme ,was het kolonialisme geen succes geworden “” Slaat de spijker op de kop”.
      Dat principe geldt (nog steeds) voor elk staatsbestel, van welke vorm ook. Als de plaatselijke machthebbers (= gemeentebestuur) de middelvinger heffen naar provinciebestuur en die naar Den Haag, dan zou er van de democratie ook niet veel terecht komen.

      • e.m. zegt:

        @Dat principe geldt (nog steeds) voor elk staatsbestel, van welke vorm ook. @

        — Provinciale Staten en Gemeenteraad zijn democratisch gekozen gremia, als we het Nederlands staatsbestel voor ogen houden. Zelfs in extremis (@middelvinger@) blijven het dus democratisch gekozen @machthebbers@ –en dus absoluut niet te vergelijken met een feodaal alleenheerser. Maar dit verder terzijde.

        Waar het mij omgaat is dat @“Zonder medewerking van het plaatselijk feodalisme,@ –anders in de oren klinkt dan ‘geweldadige veroveringen.’

        • PLemon zegt:

          @ anders in de oren klinkt dan ‘geweldadige veroveringen.’

          # Nog maar eens toelichten…hoe de vork in de steel zit.

          *** Citaat : Thema 2014: vriend en vijand. Indonesiërs, Indo’s en Belanda’s

          Het is een fascinerend historisch verschijnsel dat het kleine Nederland, meer dan 12000 kilometer ver weg gelegen van de Indonesische archipel, met relatief weinig mensen, wapens en effectieve invloed ter plekke een gebied zo groot als Europa zo lang kon overheersen. Wie niet sterk was moest slim zijn

          Het begon met de Verenigde Oost-Indische Compagnie VOC die vanwege haar nog geringe aanwezigheid in de archipel geen daadwerkelijk gezag kon uitoefenen over grotere gebieden zoals geheel Java, de Molukken of Celebes en moest grijpen naar het middel van verdeel en heers. De nationale eenheidsstaat Indonesië was er nog lang niet in de zeventiende eeuw. Verschillende vorstendommen rivaliseerden met elkaar en sloten onderlinge coalities. Vrienden en vijanden wisselden vaak van partner. Wie was er het sterkst om bij aan te sluiten? De Nederlanders waren nieuwkomers maar toonden snel volwaardige deelnemers te zijn in de machtsstrijd. Die beslisten ze uiteindelijk in hun voordeel totdat Japan in 1942 Indië aanviel en een eind maakte aan meer dan drie eeuwen Nederlandse overheersing.

          De VOC had al gauw door dat de tientallen vorstendommen op Java onderlinge rivalen waren en zich vaak met elkaar in conflict bevonden. Daaraan lagen geen ideologische of religieuze verschillen aan ten grondslag. Macht en hebzucht waren de echte drijfveren. Deze vorstendommen waren eeuwenoude traditionele samenlevingen die in tweeën waren gedeeld. Er was een kleine clan bestaande uit een autoritair heersende vorst, zijn familie en andere vertrouwelingen. Zijn uitdijende familie en andere aristocraten dienden als bureaucratische klasse, die de neiging had alleen maar in aantal toe te nemen. Deze elite matigde zichzelf ook een vorstelijke levenswijze aan met onbegrensde materiële behoeften. Deze machthebbers waren economisch gezien slechts consumenten van de productie van de aan hen onderhorige bevolking. Deze produceerden voor een deel op basis van gratis te verrichten arbeid zoals geregeld in het lokale volksrecht de ‘adat’…….

          http://www.indischhistorisch.nl/maand-van-de-geschiedenis-thema-2014-vriend-en-vijand-indonesiers-indos-en-belandas/

    • R Geenen zegt:

      @@Die drie studenten boven mij betalen gezamelijk ook 2000,- euro voor hun appartement aan de Rauw Bocht hun woon opp is 86m2 zonder tuin maar met balkon formaat postzegel .@@
      U laat mij daar wel even schrikken. Is dat in A’dam? Heb mijn huis al bijna 20 jaren geleden afbetaald. Ben wel benieuwd wat daarnaast de maandelijkse kosten zijn. Hebben studenten dan een inkomen?

  7. Boeroeng zegt:

    Zie deze uitzending:
    https://www.kro-ncrv.nl/programmas/achterdedijken/seizoenen/seizoen-2-vrijheid/merdeka-twee-kanten-van-vrijheid-kn1709738

    De inleidende tekst:
    In deze vijfde aflevering van Achter de Dijken: Vrijheid onderzoekt Leo Blokhuis de geschiedenis van een bevrijd Nederland dat een ander land zijn vrijheid wilde ontzeggen. Zowel in Nederland als Indonesië gaat hij op zoek naar de erfenis van 350 jaar koloniale heerschappij.

    De pretentie was dus niet een geschiedenis van Indonesie onder een koloniale dictatuur te geven.
    Specifiek zoomde men in op erfenissen in het heden van die tijd.
    En natuurlijk is er veel niet gezegd. Dat kan niet met een programma bestemd voor het grote publiek.
    Het moet niet te lang worden, niet teveel gesproken informatie geven, niet teveel horror-toestanden belichten, houd het luchtig.

    • Loekie zegt:

      “Blokhuis de geschiedenis van een bevrijd Nederland dat een ander land zijn vrijheid wilde ontzeggen.”
      Ook weer zoiets doms. Geen kwestie van ‘ontzeggen’. Kwestie van eerst overleggen, regelen, overeenstemming bereiken en dan hupsakee, bij voorkeur in koninkrijksverband.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ja, waarom ook niet? Nederland had die Unie echt niet uitgevonden hoor. Gewoon de Britse Commonwealth met de queen erboven. En in elk land een gouverneur, sorry, Hoge Vertegenwoordiger!

      • RLMertens zegt:

        @Loekie; ‘bij voorkeur in koninkrijksverband etc.’- Eerst overleggen etc.? Eerst het zelfbeschikkingrecht conformeren en dan rest. Dan was er ook geen bersiap en andere ellende!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.