Impressies Tong Tong Fair

..
Foto’s van Ellen
1ste rij voor Tong Tong Podium met Anies in rode trui.
Marc Tierolf in kooktheater

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in TTF 2019. Bookmark de permalink .

65 reacties op Impressies Tong Tong Fair

  1. Loekie zegt:

    Als je Wouter Muller hoort, dan zou je toch de sterke indruk kunnen krijgen dat hij niet kan zingen. Ik bedoel: hij is geen Willy Nelson of Jim Reeves of Bing Slamet of Pance of …
    Zijn teksten zijn bovendien erg geforceerd.
    Nu weet ik wel dat smaken verschillen en zo, maar toch: van een lemper mag je toch ook zeggen dat die niet lekker is als die niet lekker is, niet dat je je gedwongen moet voelen om lekker te zeggen alleen omdat het een lemper is.

    • R Geenen zegt:

      @@Als je Wouter Muller hoort, dan zou je toch de sterke indruk kunnen krijgen dat hij niet kan zingen. @@
      Nou ja, als je dat zingen heet. Is Indonesische kleren + Hollands liedje = Indisch?

      • Boeroeng zegt:

        HIj zingt ook niet zo geweldig, maar het is wel zingen.
        In dit filmpje zong hij een liedje met ook maleise woorden.
        En Indisch is toch een vermenging van Indonesisch en Europees, vooral Nederlands.

        • R Geenen zegt:

          @@En Indisch is toch een vermenging van Indonesisch en Europees, vooral Nederlands.@@
          O ja, nu herinner ik mij zoiets. Jammer dat ik het mijn moeder niet meer kan vragen, waarom wij nooit in Indonesische kleren hebben gelopen.

        • Boeroeng zegt:

          Ron….
          In Indonesische kleren lopen is toch altijd ook iets van Indische mensen geweest.
          Ik herinner me mijn overgrootmoeder nog met altijd sarong en kebaja.
          En zelf was ik gisteren op de TTF in een batikhemd.

          Als jij daar geen zin in hebt… is ook prima. Ook heel Indisch.

        • R Geenen zegt:

          @@In Indonesische kleren lopen is toch altijd ook iets van Indische mensen geweest.@@

          Weer zoiets. Nooit gehoord dat er iemand van de familie in wat voor Indonesische kleren liep. Heb een paar duizend foto’s, waarvan vele van ver voor de oorlog. Geen een vrouwelijk of mannelijk familielid/wezen in sarong kabaja en/of batik hemd. En in mijn huis ook niets van dat allemaal.

        • R.L.Mertens zegt:

          @Boeroeng/Geenen; ‘in Indonesische kleren liep etc……- Die ‘koloniale tik’; Europeaan zijn en (vooral) geen Inlander, waart nu nog rond: zelfs all over the world. Kijk eens in de spiegel….( zie je er Europees/Amerikaans uit?)
          note; ik liep als kind in een tjelena monjet rond!(niet naar school natuurlijk….want je was toch een Europees kind!, die op de Europese Lagere School zat)

        • van Beek zegt:

          Gister was ik op de tong tong fair, prachtig Indonesisch keroncong orkest die oude traditionele keroncong speelt. Het orkest eindigde met een prachtig Indonesische hymne die ook wel eens door Andy tielman is gezongen: Indonesia tanah airku. Ik zag verschillende Indische ouderen meezingen met dit lied, en sommige droegen indische vrouwen droegen zelfs sarong en kebaya. Oom anis was er ook bij. Wij Indischen zijn een product van Europeanen en Indonesiers(inheemsen/aziaten) dus logisch dat er ook Indonesische invloeden in onze cultuur zitten.

  2. Bert krontjong zegt:

    Leuke impressie ,was dat Noor Ruyter de Wildt met hand in de mitella ? Hoe dat kan ? Probeerde ze si Loekie te meppen ? Wouter Muller is beter in teksten bedenken dan het zingen ervan maar ach sudah hij doet zijn best ,tja als je zo kijkt precies de Albert Cuyp maar dan overdekt en met entreegeld ,volgens mij droeg mijn oma ook altijd sarong en kebaja ,zou misschien kunnen liggen aan het feit dat ze een echte Indonesische was .

  3. Henk Anthonijsz zegt:

    Ik draag hier in de zomer batikhemden. Gek dat ik toen in Indonesie dat niet deed. Waarom niet? Ik weet er geen antwoord op. Zal wel komen doordat wij “ouder”worden.Ja, echte Batikhemden uit de jaren dat we met vakantie naar Indonesie gingen. Noordkust van Java. Semarang, Pekalongan ( veel Batik-winkeltjes).

    • R Geenen zegt:

      @Ik draag hier in de zomer batikhemden. Gek dat ik toen in Indonesie dat niet deed. @

      Helemaal niet. Je werd toen op een bepaalde manier opgevoed. Later ben ik nooit dat land teruggegaan. Ook niet nadat ik naar SoCal ben vertrokken. Ik zie hier in de Indonesische toko’s wat van die exemplaren hangen. Vindt ze niet mooi. Loop graag rond in shirts zonder kraag en liefs effen. Trouwens de meeste Indo’s in SoCal lopen niet met Indonesisch goed rond. Ik ken er slechts 1.

    • RLMertens zegt:

      @HenkAnthonijsz; ‘batik hemden etc.’- Bij mijn weten, droeg niemand(!); Indonesiërs en anderen(!) voor de oorlog en direct na 1945; batik over hemden! De rage is mi. pas na 1950 gekomen. Wel vooroorlogs; rond 1900 broeken met sarong motief( zie R.Nieuwenhuis; Tempo Doeloe en Boeroeng; oma foto hier boven) In Holland was in 1950 ook populair; Hawaiian blousen.

  4. Boeroeng zegt:


    Boven, mijn overgrootmoeder ca 1962 ,  gemengde afkomst…opgegroeid in indogezin die meer indonesisch georiënteerd was

    Onder:
    Ca begin 1907  Karel Harbord en vrouw Pauline  van Zuylen uit zuidelijk Celebes.  Met dochter en schoondochter en haar man, zoon Harbord..

  5. Boeroeng zegt:

    Nog meer Indonesische kleding in een indogezin.  Padang ca 1909
    Vader bovenaan Joseph de Saire , zijn dochter naast hem met haar kind van de man die zit…. geen indo. De jongen onderaan is ook geen indo, maar had Indonesische ouders die hij niet gekend heeft.
    ———

    Het Indisch koor Suara Kita draagt Indonesische kleding.
    Dat doen de koorleden bijna nooit in het dagelijks leven, maar hoe dan ook… door hun keuze hoort soms Indonesische kleding bij het Indische .

  6. Boeroeng zegt:

    Nog eens pronken met een filmpje kunstzinnig geknutseld met batikmotieven

    • R Geenen zegt:

      Artiesten kunnen zich aankleden zoals ze dat willen. Noem er een paar Elton John, Liberace, enz.
      Gaan Indo’s vanwege hun Nederlandse bloed ook naar Scheveningen in vissers kleding rondlopen.
      Had ik toen in Beuningen een boerenkiel aan moeten doen? Nu ik in SoCal woon, moet ik dan als een soort weggelopen cowboy rondlopen? Mensen schei toch uit; gewoon normaal doen wordt blijkbaar een kunst.

  7. Bert krontjong zegt:

    De Indo -Europese vrouwen hadden tussen 1840 en 1940 een eigen Batik stijl ontwikkeld de z.g Batik Belanda ,zij gebruikten veel voorstellingen van Westerse sprookjes in hun batik motieven .Een bekende Indo Europese vrouw ,die dit beoefende was Carolina Josephina Franqemont .Die Indo Europese vrouwen waren ook de eerste ,die op industriele schaal Batik produceerden .In Jocjakarta kon je als toerist Batik lessen nemen ,heb ook meegedaan maar valt niet mee ,zo,n kokertje met warme was moest je op een doek bewegen ,nee was geen succes voor mij mijn stijl staat niet bekend als Batik Belanda maar meer als Batik Mabok .

    • Arthur Olive zegt:

      “Batic Mabok”
      Gedurende een guided tour in een Batik fabriek merkten we dat sommige werkers een beetje vreemd deden. Werd ons gezegd dat de chemische stof waarmee ze werkten om de wax af te spoelen een invloed op de hersens kan hebben.

  8. Jan A. Somers zegt:

    Mijn tante Luus in Poedjon liep ook in sarong kabaja. Leuker dan haar werkjurk waarmee ze hiernaast op de foto staat. Maar de familie Versteegh liep al heel erg lang rond in Indië.

  9. Boeroeng zegt:


    Noor stuurde deze foto’s van het gezin van haar grootouders Eschweiler.
    Boven: 1922, haar moeder is de baby op de schoot van Noors oma.
    Oma is Indisch en draagt batiksarong en kabaya. Oma’s moeder was Javaanse

    Onder: Opa en oma in Wenen met de jongste kinderen.

  10. Boeroeng zegt:

    Een item van het jeugdjournaal

  11. Bert Krontjong zegt:

    Leuk om te zien die kleine Indootjes van de 4 e generatie ! Zeer verstandig van hun ouders om hun te onderwijzen in de geschiedenis van hun voorouders ,ja want Indie zit ook een beetje in hun .Ga zo door ! Pukul terus !

    • RLMertens zegt:

      @BertKrontjong; ‘van de 4e generatie etc.’- De heroriëntatie/herwaarding van ons Indisch zijn; is het Indonesische! Dat vooral te koesteren is waardevol. Als dat niet gebeurd; volgt het einde van ons Indisch zijn! – Ben trots op mijn kleinzoon, die als 15 jarige een school werkstuk maakte met als titel; Proud to be Indo!

      • Bert Krontjong zegt:

        Je moet alle bloed ( Lees voorouders ) dat door je aderen stroomt koesteren ,dus niet alleen het Indonesische ,Ik zal nooit afgeven op het Indonesische volk omdat een deel van mij ,daar hoort maar evengoed telt dat voor het Nederlandse volk ,uiterlijk lijk ik op een Indonesier maar van binnen ben ik echt wel een Nederlander geworden met veel Indische trekjes .Mooi voorbeeld is die man van Sulawesi ,hij kwam erachter dat een van zijn voorvaderen Joods was ,nou hij liet er geen gras over groeien en bekeerde zich tot het Jodendom ,hij leidt nu een synagoge in Sulawesi .Er zijn waarschijnlijk enige miljoenen Indonesiers ,die ook Europees bloed hebben maar wiens voorouders niet erkent werden in de koloniale tijd ,deze mensen gaan op in het Indonesische volk maar ze mogen toch ook trots wezen op hun Europese voorouders .Ik heb 1 stelregel verloochen nooit je voorouders !

        • R Geenen zegt:

          @@verloochen nooit je voorouders @@

          Het probleem is dat ik helaas niet weet wie mijn Aziatische voorouders zijn. Tot nu toe weet ik alleen dat ik Nederlandse, Frans Belgische, Franse en Portugese bij naam weet. Heb ik een Sumatraanse, een Javaanse? Vermoedelijk Sumatraans, want ik eet graag hete sambal in allerlei combinaties.

        • R.L.Mertens zegt:

          @BertKrontjong; ‘ je voorouders etc.’- Toen in Indië, moest men zo Nederlands mogelijk zijn om mee te doen in die maatschappij van Europeanen en Inlanders. Het Inlandse werd toen verloochend! Die tijd van Indië is voorgoed voorbij. Jouw naam geeft aan het Europese/Nederlandse. Je tint en hoedanigheden veelal het Indonesische!- En dat is wat de Indische jongeren nu meemaken/bezig houdt. Vooral door de Tong Tong Fair!
          Vandaar ook mijn hulde aan dit festijn!

        • Loekie zegt:

          Mertens, niet dat het wat uitmaakt, maar sinds jouw (klein?)zoon op een dag opgetogen thuiskwam van de TTF, ben je rond de TTF-tijd zelf ook hyperenthousiast over de TTF en denk je…. en daar ga je de mist in…dat de TTF een Indonesisch feest is danwel een gebeuren dat beoogt om het Indonesische te benadrukken.
          Ben bang dat je de pasar malam van toen en de TTF van nu verkeerd begrijpt,

        • RLMertens zegt:

          @Loekie; ‘hyper enthousiast over TTF etc.’- Nou, dan denk terug aan de jr.’50 toen ik met vrienden vanuit Noordwijk a/zee naar de eerste Pasar( olv. Tjalie), gebouw K&W, naast het Malieveld Den Haag fietsten. Nu na bijna 65 jaar meemaken dat mijn kleinzoon en al die jongeren het bezoeken, daar word ik toch hyper enthousiast van. Zelf trots(!) word, Indo te zijn; op die organisatie die dit gebeuren jaarlijks mogelijk maakt. Dat het accent gelegd wordt op het Indonesische is toch vanzelf sprekend; daar komen wij vandaan! Dat is ons etnische(!) achtergrond! Dat er hier en daar(eten; koerang enak, duur etc.) wat over te zeuren valt is ook een etnisch trekje; als (echte)Hollander moet er toch over alles te mopperen zijn.

        • Loekie zegt:

          Zeker, de pasars van toen zijn onvergetelijk.
          Maar de pasar van nu: vergeet in gedachten even het puur Indonesische en het puur Nederlandse. Wat blijft er dan over voor het puur (en authentieke) Indische?

        • Boeroeng zegt:

          De mengelmoes van Indonesisch en Europees in een achtergrond van Indische families….. dat is het belangrijkste kenmerk

        • Loekie zegt:

          Jawel, maar wat kan met aanwijzen, aanraken, meenemen waarvan men zegt: kijk, dit is nu 100% Indisch, dit is nu echt iets dat is voortgebracht door Indische mensen (en die Indische mensen zelf zijn een versmelting enz).

        • Boeroeng zegt:

          Loekie..
          Ga een tv-winkel binnen in Nederland en vraag naar “puur Nederlandse producten”
          Het meeste aanbod valt niet onder die definitie…..
          Toch is het een Nederlandse winkel.
          Nu was ik laatst op weg naar de TTF…. op het station al ontmoette ik een Indisch iemand.
          Op het volgend station nog iemand. Op het TTF terrein was de eerste persoon die me aansprak …Indisch .
          Ze stond bij een standbeeld Indische tantes .

          Je redenering loopt fout…. je ontkent de belangrijkste fundamenten van het Indische en dan wat….. ? Dan houd je niks over…. aldus een conclusie kan zijn ….. Indisch bestaat niet.
          Tjaaaa… wat doen we dan hier nog op deze site. ?

        • R Geenen zegt:

          @@op het station al ontmoette ik een Indisch iemand.@@

          Heb in de familie in Nederland een paar familieleden in de leeftijd van 40 tot 50, getrouwd met blanda, die praten/denken Hollands, hebben geen Indische vrienden, en eten alleen Hollands. Het enige Indische is een verbleekt Indisch kleurtje. Is dit ook nog een Indisch iemand?

        • RLMertens zegt:

          @Loekie;’100% Indisch etc.’- Ajo,neem een portie martabak en een (plastic) beker tjendol en zet je neer aan tafel met vreemde Indo’s. Tangoeng, dat er even oog kontakt volgt met de opmerking van de andere, en….hoe? Boleh die martabak zeg en die tjendol koerang nankaaaaa! Jah itoe dat is toch Indisch! -Spannender wordt het als je over si Tjerrie Baudet praat ivm. de laatste verkiezingen. Of over de recent verkiezingen in Indonesië met die 6 doden. Hier kan men erover praten….Maar daar?

        • Loekie zegt:

          Jawel, maar de vraag mag toch worden gesteld: wat is voortgebracht door Indo’s?
          Men zegt: TTF is een Indisch festijn. Snap ik. Ik noem dat maar het sprookje, de 1001 nacht-illusie. Niks mis mee. En als men je vraagt: het Indonesische, Vietnamese, Nederlandse enz. is hier zichtbaar, is hier te koop, maar waar moet ik zijn voor het Indische (om te kopen, te bekijken enz)?
          Wat Boeroeng zegt, snap ik wel, ben er ook tot op zekere hoogte mee eens, maar daarmee is de vraag niet beantwoord…..Tenzij het antwoord is: het Indische is er, zie al die mensen maar, maar al die mensen brengen niks Indisch voort wat je kunt bekijken, bewonderen, afwijzen, kopen.

        • PLemon zegt:

          @ het Indische is er, zie al die mensen maar, maar al die mensen brengen niks Indisch voort wat je kunt bekijken, bewonderen, afwijzen, kopen.

          # Opgegroeid in en ontstaan uit 2 of meer culturen laat een mengeling zich door de dominante cultuur beïnvloeden of zet zich er tegen af door van alles wat te gebruiken en misschien iets eigens te creëren.

          *** In de studie Indische Nederlanders en gerepatrieerden, van Ellemers en Vaillant, worden er naast de geografische spreiding drie andere verschijningsvormen van de Indo-assimilatie genoemd: ‘De spreiding onder de verschillende beroeps- en inkomenscategorieën. Een relatief sterke neiging om zich op de Nederlandse maatschappij te oriënteren, vaak ten koste van een oriëntatie op de “eigen” Indische achtergrond en de “eigen” organisaties. En een relatief groot aantal huwelijken en verbintenissen met personen die niet tot de eigen categorie van Indische Nederlanders en gerepatrieerden behoren.’
          De groep heeft zich zo effectief laten opzuigen door de Nederlandse spons dat in het later geformuleerde ‘minderhedenbeleid’ de Indo’s al niet eens meer als specifieke minderheid werden aangemerkt. En zodoende waren er voor hen ook geen speciale voorzieningen. Tegen de keer in bleven sprietjes Indo-cultuur opkomen. Als, om wat voorbeelden te geven, de Indo’s niet af en toe het onderwerp zouden zijn van wetenschappelijke studie, er niet met zekere regelmaat boeken verschenen van Indo-schrijvers als Tjalie Robinson, Marion Bloem, Ernst Jansz of Jill Stolk, als er niet zoiets als Indo-rock bestaan had en als er niet vanaf 1959 ieder jaar tienduizenden Indische mensen naar de Pasar Malam Besar in Den Haag kwamen (een gigantische overdekte markt met veel lekkere hapjes, zoete muziek, toneel, lezingen en een zware lucht van heimwee) dan was het bestaan van die half miljoen Indo’s in Nederland een honderd procent binnenkamergebeuren geworden.
          https://www.groene.nl/artikel/geen-gewone-indische-mensen

        • R Geenen zegt:

          @@dan was het bestaan van die half miljoen Indo’s in Nederland een honderd procent binnenkamergebeuren geworden.@@
          Ik dacht dat het al lang een binnenkamergebeuren is. Lees het commentaar van een bevriende Indo uit Nl die in een email de tong2 maar erg glad en commercieel noemt en waar vele andere niet Indische toko’s hun commerciële waar proberen aan te smeren. De Indische tehuizen voor ouderen en de Indische eethuizen krijgen allemaal maleise namen. De Indo in Nl is zich zelf aan het wegcijferen.

        • RLMertens zegt:

          @Loekie; ‘niks Indisch voort etc.’- Jazeker! Al die nieuwe(!) Indische gerechten! En…… nazaten nav. verbintenissen/ontmoetingen/romances tijdens de TTF ! (binnenkort volgt er een wetenschappelijke studie hierover. Door het Indisch Wetenschappelijk Instituut)

    • PLemon zegt:

      @ Ga zo door…

      #Veel wat we niet (meer) weten… rangen en standen in kleding tot uiting gebracht.

      *** ‘Tropenecht; Indische en Europese kleding in Nederlands-Indië’, door Dorine Bronkhorst & Esther Wils, is het eerste boek over de kleedgewoonten in Nederlands-Indië en de speciale Indische kledingstukken als de sarong kebaja, de djas toetoep en de tjelana monjet. 

      Ruim 200 foto?s, de meeste afkomstig uit het unieke fotoarchief van het Indisch Wetenschappelijk Instituut en nooit eerder gepubliceerd, belichten de periode 1870-1950, d.w.z. van de hoogtijdagen van tempo doeloe tot aan het eind van Nederlands-Indië. Citaten uit romans, handboeken en tijdschriften, reclamemateriaal en fragmenten uit speciaal gevoerde interviews vormen andersoortig illustratiemateriaal. Na lezing van Tropenecht ziet men meer op oude foto’s, haalt men meer uit oude romans.
      Nu al een standaardwerk! 
      Tropenecht is het eerste boek over ?Indische en Europese kleding in Nederlands-Indië?, zoals de ondertitel luidt. Maar is het daarom alleen een boek voor kostuumhistorici? In het geheel niet. ?Kleding vertelt een verhaal?, zoals samenstelster Dorine Bronkhorst zei bij de overhandiging van het eerste exemplaar aan Rob Nieuwenhuys, ?en Tropenecht vertelt een heel eigen verhaal over de mores en kleedgewoonten in Indië.? Het vertelt over de eigen manier van leven en dag-indelen in Indië, over de verhouding tussen de diverse bevolkingsgroepen, over de grote veranderingen die de koloniale samenleving van Indië kende, van de mestiezenhegemonie in het begin tot de mode van ?het Westen? tegen het einde ? alles komt aan bod, in tekst en vooral in beeld. De meeste afbeeldingen werden nooit eerder gepubliceerd; meer dan de helft van de foto?s komt uit het unieke archief van het IWI. Ook Sobats (donateurs van Stichting Tong Tong) en andere Pasargangers leverden veel materiaal.
      https://geschiedenis-winkel.nl/tropenecht-indische-en-europese-kleding-in-nederlands-indie.html

    • Boeroeng zegt:

      Leuk he, die kleine indootjes?
      Jeffrey Pondaag vind het niet zo leuk.
      Zie zijn facebooksite: https://www.facebook.com/jeffry.BungKarno/posts/10214229504236412

      • Bert Krontjong zegt:

        Nou ik vind ,die kleine Indootjes nog steeds leuk ,ik vind alleen grote indootjes ,die zich voordoen als iemand anders niet zo leuk .

  12. Loekie zegt:

    Uit eenen ouden krant.
    https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=batikhemden&coll=ddd&identifier=ABCDDD%3A010818911%3Ampeg21%3Aa0336&resultsidentifier=ABCDDD%3A010818911%3Ampeg21%3Aa0336

    Moraal wellicht: een batikshirt is een uiting van (trots) nationalisme en is een mooie en prettige dracht..

    • Boeroeng zegt:

      Ik draag slechts een paar dagen per jaar een batikhemd. Misschien 15 dagen vorig jaar.
      Ik doe soms een batikhemd aan als ik naar de TTF ga, maar niet altijd.
      Op de TTF doen meer bezoekers het. Ook TTF-medewerkers
      Het is toch een feestelijk iets en een uiting van : hiep hiep voor Indisch/ Indonesisch.
      Voor mij is het niet nationalistisch of iets verheerlijkends
      Die andere 50 weken per jaar draag ik oersaaie Europese hemden en wie weet gemaakt in slavenachtige ateliers ergens in zo-azie

      • R Geenen zegt:

        Kreeg van een Indische vriend, uit NL, een email, waarvan hier een gedeeltelijke copy:
        “ik heb dit jaar er van af gezien om de Tong Tong Fair in Den Haag te bezoeken. De vorige jaren miste ik steeds meer dat speciale gevoel bij het binnenkomen, de sfeer, warmte en plezierig gebruis en gedoe. Het is veel commercieler geworden, gladder, heel veel stands (de gezelligste, rommelige) zijn weg, de Indonesische afdeling is erg gekrompen, de prijzen zijn hoog. Malieveld betekent zeer hoge huurprijzen, dat kan je de kleine Indo nering niet aandoen. Maak er een markt van en geen gladde bedoening. Ik ga liever naar de Pasar in Assen of Eindhoven. Veel Indischer “

        • Bert zegt:

          @Ron ;Ja weet nog goed dat ik in 1966 voor het eerst de Pasar in Den Haag bezocht ,volgens mij Houtrust hallen ,wat een sfeertje ! Leek wel of iedereen iedereen kende ,mijn ouders bleven maar handen schudden ,het was toen kleinschaliger ,gezelliger en vooral veel rommeliger ,vond er zelfs niks aan maar dat was niet zo belangrijk ,die Pasar was er toen voor de eerste generatie een soort ontmoetingspunt ,ja dat soort kleinschalige projecten zijn niet meer van de tijd ,het is met alles zo ,het is nu commercie wat de klok slaat ,handel ,zakendoen inderdaad alles is veel gladder geworden ,de zakelijke belangen zijn heel groot maar je kan makkelijk een kostenplaatje maken :reken maar 1) hoge huur Malieveld 2) hoge huur en opbouwen tenten ) 3) Beveiliging 4) ander personeel 5) heel veel andere kosten .Heb weleens gezien dat ze dat in kleine steden ,anders doen ,op een marktplaats mochten er standjes staan met allerlei vooral Indische producten met daar om heen muzikale omlijsting ,ook Indisch ,dus een pasar malam maar dan gratis toegang voor iedereen ,een nadeel het is buiten en je kent het Nederlandse klimaat .

        • R Geenen zegt:

          @@Heb weleens gezien dat ze dat in kleine steden ,anders doen ,op een marktplaats mochten er standjes staan met allerlei vooral Indische producten met daar om heen muzikale omlijsting ,ook Indisch ,dus een pasar malam maar dan gratis toegang voor iedereen ,een nadeel het is buiten en je kent het Nederlandse klimaat .@@
          En vergeet ook niet de btw bij jullie. Wat is het nu 20 of 22%?

        • Arthur Olive zegt:

          “Leek wel alsof iedereen iedereen kende”.
          En als je word voorgesteld dan was de eerste vraag: “Kent u ook zo en zo of bent u familie van zo en zo”.

        • R Geenen zegt:

          “Kent u ook zo en zo of bent u familie van zo en zo”.
          Heb ik zelf gisteren via de internet nog gedaan. Zag op de website van IndischProject een naam, Barbara Kouthoofd, staan. Heb haar een email gestuurd, en zij is een nicht van mijn vrouw en woont back east; New York state.

        • Jan A. Somers zegt:

          De Pasar Malam > TTF is geen filantropische instelling. Een gewoon bedrijf, moet ook winst maken. Het zijn de bezoekers die het gezellig moeten maken, dat brengt dan ook sfeer mee waardoor ook andere bezoekers het gezellig gaan vinden. Ik ben al een paar jaren niet geweest, we kunnen het niet meer aan. Maar het kan best zijn dat het vroegere nontonnen teveel verandert in het aansluiten bij de velen vóór u. Bij die kleinere evenementen krijg je ook minder bezoek, en kan je natuurlijk geen opvoeringen e.d. uit Indonesië verwachten, onbetaalbaar. Dat worden dan een soort Indische braderieën.

        • R Geenen zegt:

          @@Dat worden dan een soort Indische braderieën.@@
          Dat is voor mij al voldoende.

  13. Boeroeng zegt:

    Ik heb een achterneefje die ik niet ken, maar deze week wel toevallig zijn schoonvader ontmoet op de TTF.

  14. Henk Anthonijsz zegt:

    Mijn vrouw en ik zijn de 90 gepasseerd. Jaarlijks bezoeken wij de Tong Tong Fair . Mijn vrouw regelt een busje en met enkele vrienden gaan wij dan van Eindhoven naar Den Haag.Ook dit jaar hebben wij dat gedaan. Helaas, geen “oude bekenden”ontmoet. Ja, dat krijg je met het “ouder worden”.Waar zijn ze gebleven? Je “vriendenkring”wordt kleiner.Je hebt het te accepteren. Helaas.

  15. Boeroeng zegt:

    Loekie.
    Heb je net mijn filmpje gezien over het voorterrein TTF en het standbeeld en zie je niks Indisch wat je kunt vastpakken?
    Zie je niks wat door indo’s is voortgebracht?
    Zie je ook niet dat deze film door een indo is gemaakt ?
    Nobene zeg ik het nog dat ik die film maakte

    • Bert Krontjong zegt:

      Zou tegen si Loekie zeggen “” Ga eens kijken naar die prachtige tekeningen van Jan Toorop en Eppo Doeve “” Kan natuurlijk veel meer opnoemen wat door Indo,s is voortgebracht maar dan wordt dit verhaal terlalu pandjang .

      • R Geenen zegt:

        @Bert: Jouw opmerking brengt mij aan het denken. Wie van de I4E en Javapost forum deelnemers zijn volgens jouw meer Blanda, of meer Indonesier of nog echte Indo? Je kan ook getalsverhoudingen geven.

        • Bert zegt:

          Aha een puzzeltje ! I love it .Kijk toen de toenmalige president van Indonesie Pak Harto ,Suriname bezocht ,werd er aan de Javanen aldaar gevraagd of de Javaan Soeharto ook hun president was .Ze reageerden bijna allemaal verontwaardigd “Nee natuurlijk Venetiaan was hun president “” President Venetiaan is een creool mooi is dat toch ,die Javanen kon het geen moer schelen ,dat een Javaan president was van Indonesie ,hij was niet hun president .Zo ook bij die discussie wel of geen Indo .Die Italiaanse Indo beschouwt zichzelf als een echte Indo ,nou o.k dan is hij voor mij een echte Indo .Wat bij mij voorop staat bij het indo zijn is gastvrijheid ,werd laatst gebeld door oude Indische kennissen uit Groningen of zo ,of ik ze eens wilde bezoeken ( Nou ja 2,5 uur in de trein ) als klap op de vuurpijl zeiden ze er ook bij dat ze geen eten voor mij hadden ,knettergek die luitjes ,totaal niet Indisch meer .Het feit dat mensen de moeite nemen om wat te schrijven op Indisch4ever maakt ze al Indisch ,Boeroeng en jij zijn echte Indo,s maar ook si Loekie weet heel veel over Indie ,bij Ron Mertens proef je de liefde voor Indonesie en dat geeft hij ook door aan zijn kinderen /kleinkinderen bagus hoor (!) Echte Belanda,s zie je niet veel op dit blog ,ja wat hebben ze er te zoeken ,als je geboren bent in Appingedam of zo .Het feit dat je geboren bent in die voormalige kolonie onder de tropenzon maakt je al Indisch .Een Indo is weer ietsje anders ,iemand van gemengde afkomst .Adriaan van Dis ziet er totaal niet Indisch uit ( zijn stiefvader is een Indo) maar hij voelt zich als een Indo ,volgens mij is Adriaan veel meer Indo dan die kut kennissen van mij uit Groningen ,terwijl die kennissen er wel uitzien als Indo,s .Uiteraard ga ik hier ( Indisch4ever ) geen mensen aanwijzen ,die ik ervan verdenk meer belanda te zijn dan Indo is niet erg beleefd zelfs behoorlijk kurang adjar .Vind wel dat die Amerindo,s echte Indo,s zijn op 1 uitzondering na ,wie dan ? nou mijn neef uit Florida ,zo te zien ook een echte Indo maar hij verkiest Hollands eten boven het Indisch eten ,heb ik hem ook gezegd “” Heb jou geschrapt als Indo !”” Zijn respons “” Nou jij bent ook meer Surinamer als Indo “” Zo zie je maar elk familie huisje heeft zijn kruisje ! Over die beroemde tuan gesproken ,Jan Toorop ,die was dol op nasi goreng as maar pedis heel erg pedis ! Kijk si Jan ook een Indo asli .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.