Hoe de Nederlandse Indorock opkwam vanuit Breda leer je in het Stedelijk Museum – Omroep Brabant

Mooie jongens en opzwepende muziek, de Tielman Brothers veroorzaakten nogal wat ophef. In de tijd dat Nederland nog naar de Selvera’s luisterde, importeerden zij via Indonesië de rock ’n roll. Ouderen vonden het duivelse muziek, jongeren swingden er op los. In het Stedelijk Museum Breda begint morgen een expositie over deze bijzondere geschiedenis.    Omroep Brabant

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

78 reacties op Hoe de Nederlandse Indorock opkwam vanuit Breda leer je in het Stedelijk Museum – Omroep Brabant

  1. Boeroeng zegt:


    Z66
    Eind zestiger jaren in Breda.
    Mijn broer kende de groep en door hem kende ik al deze foto, toen.
    Hij vertelde laatst dat de groep nog 4 jaar had bestaan. Af en toe een optreden, nooit grote bekendheid gehad.
    Die 4 jaar viel me mee. Veel groepjes haalden nauwelijks 2 jaar .

    • Indorein zegt:

      Een andere zeer goede Indische gitarist uit Brabant, Rob Boekholt (zijn overbekende nummer “Once”) wordt heel vaak vergeten als een van de grondleggers van de zogenaamde Indorock. Altijd worden de namen van Tielman en Poetiray genoemd.
      Maar Rob Boekholt was toch echt een icoon uit die tijd.
      Welke indoband speelde (en speelt) niet het nummer Once?
      Rob leeft helaas niet meer. Vorig jaar is hij overleden in zijn woonplaats Hemet / South California. R.I.P. Rob!
      In de gallery of honour zou hij toch minstens naast Andy Tielman moeten staan.
      En dan ook die andere fenomenale Indo gitarist van de 1e Rollers uit Zaandam: Jimmy van der Hoeven. Ook hij leeft niet meer. R.I.P. Jimmy!

    • Marcel Vodegel zegt:

      The Blue Jeans indorockband Breda 19591961, gestart met de volgende bandleden : Ruud Stormer,sologitaar, Jan van Haassen,rhytmgitaar, Rein Klooster, bassist, Jacques Bastiaanse, saxofonist, Paul Legand, drummer en Marcel Vodegel,zanger.
      Helaas kan ik geen foto plaatsen van de band. Boeroeng misschien?

    • Boeroeng zegt:

      Foto’s van Marcel Vodegel, Blue Jeans zanger .
      Marcel is in het midden op de eerste foto.

      De tweede foto is van de bredase-niks-Indische Young sisters die op deze avond ook optraden naast de Blue Jeans.  Een van de zusters is de moeder van Maxine, door Nederland uitgezonden naar het eurovisiesongfestival in 1996.
      Ik ken een zus van de drummer en rechts staat een toeschouwer die mijn broer moet zijn.

      Ruud Stormer woonde bij mij in de straat. Arie Mosies doet nu films en interviews maken voor lokale televisie in Breda.
      Veel dank Marcel !

  2. Huib zegt:

    In 1955 kwam mijn moeder met haar jongste kinderen in een contractpension aan de Baronielaan in Breda terecht nadat ze vanwege Nieuw Guinea alsnog door Soekaro het land was uitgetrapt. .
    Ik woonde toen i.n Amsterdam en kwam tijdens schoolvakanties bij haar in Breda.
    Daar heb ik de familie Tielman leren kennen en kwam regelmatig bij ze aan huis waar ik meemaakte dat Pa Tielman zijn zoons leerde Rock en Roll op de gitaar te spelen.
    Het was fantastisch om de geboorte van een van de beste Indo Rock bands mee te mogen maken.
    Gewoon in de huiskamer terwijl moeder Tielman het eten klaar maakte in de keuken.
    Daarna was het eten geblazen en werd je altijd uitgenodigd om mee te eten.
    Heel veel jaren later trad Andy weer op in de regio. Ook in de buurt van Zwolle nadat hij terug gekomen is uit Australie .
    Die kans heb ik aangegrepen om hem weer eens te zien en ook te spreken. Kreeg van hem als aandenken een T-shirt met een actiefoto van hem er op geprint. Na al die jaren heb ik hem nog steeds bewaard als een kostbaar jeugd-relikwie.

    • Bert zegt:

      Leuk verhaal : Als moeder Tielman een Hollandse was geweest ,was je mooi weggestuurd Huib ,want die aardappels waren precies uitgekiend ,zoveel voor die en zoveel voor die …..Ja Andy Tielman een grootheid van de Nederlandse muziekwereld ben benieuwd wanneer er een straat naar hem wordt vernoemd ,liefst dan in Breda .Was verleden maand voor het eerst in Breda ,stond ik voor een groot gebouw,vroeg ik vervolgens aan een voorbijganger “” Pardon weet u misschien het kasteel van Breda “” Het droge antwoord kwam snel “” Meneer u staat er voor !””

      • Boeroeng zegt:

        Mijn opa zou ca 1893 op ‘s-nachts op wacht hebben gestaan bij het Kasteel van Breda ( officiersopleiding KMA ) Hij was een gewone soldaat en het lijkt mij logischer dat die kadetten op wacht zouden staan, Moeten ze ook leren,
        Het was koud en een grote teen bevroor. Zijn hele leven verder had hij last van die teen.
        Hij overleed 52 jaar later in jappenkamp Ambarawa.

        • Bert zegt:

          @Boeroeng :Dan ken je ook wel het tractaat van Breda ,de overeenkomst tussen Engeland en de Republiek ,waarin de Republiek New York ruilde voor Suriname ( Had ik op school in Paramaribo geleerd ) Een feit waarop elke Surinamer nog trots op is ,die overeenkomst is getekend op het Kasteel van Breda en dat grote park eromheen was vroeger gewoon de kasteel tuin ,jammer alleen dat je het Kasteel niet zomaar kunt bezoeken want het is nog gewoon bezit van Defensie .

        • Boeroeng zegt:

          Bert, 1667: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrede_van_Breda
          Door buitengewone omstandigheden moest ik verzuimen. Ik was er niet om te filmen. jammer jammer.

          Het park Valkenberg was de vroegere kasteeltuin en niet open voor publiek, ons arme sloebers.

          Zie googlestreetview
          Direct voor in beeld is de brug naar de poort van het kasteel en daar stond mijn opa op wacht. Ik herinner me vaag dat er begin sixties een wachthokje stond voor de brug (roodwitte strepen)
          Daarom zet ik mijn opa altijd in zo’n hokje voor de brug.
          Links was het eerste gebouw van de Rijks HBS, een van de leerlingen was islamoloog Snouck Hurgronje ca 1870-1875.
          Later verhuisde de school naar de Nassaustraat en 100 jaar later deed ik daar iets onduidelijks.
          Recht is er een ingang naar het park Valkenberg.

  3. P.Lemon zegt:

    @ In de tijd dat Nederland nog naar de Selvera’s luisterde, importeerden zij via Indonesië de rock ’n roll.

    # Indo-rock…ook een spin-off van de oorsprong?
    Als jonge tiener in de rij gestaan voor de bioscoop en de 45 en 33 toeren
    Singeltjes, Ep’s en langspeelplaten (vinyl) gedraaid/ verzameld en de swingende oudere jongeren op de Indische kumpulans en parties naäpend.

    *** In Nederland ging de film Rock Around het verleden een The Clock in september 1956 in première. De film bracht echter een hoop gedoe met zich mee. De muziek zou te wild zijn en zou aanzetten tot wilde partijen tussen jongens en meisjes op de dansvloer. De Amerikaanse muziekstroming die in de jaren 50 overwaaide uit Amerika zou alleen maar ellende brengen volgens velen. Het was rebels, sexy en onconventioneel. De rock-‘n-roll werd hierom in sommige plaatsen verboden, zoals in Apeldoorn, Hoorn en Leeuwarden
    https://www.nporadio5.nl/nieuws/5054/het-verhaal-achter-rock-around-the-clock

  4. Huib zegt:

    Denk ook nog met weemoed terug aan al die Indo feestjes en partytjes waar steevast Indorock de boventoon voerde.
    Of je nou in Amsterdam, Den Haag of Leiden en Breda kwam, overal was je welkom op die Indische fuifjes bij je vriendjes en vriendinnetjes.
    En altijd mee eten.
    BB met R meestal want dat was voor de meeste ouders nog enigszins betaalbaar.
    Vooral denk ik met weemoed terug aan mijn oom en tante Wim en Rika Kalff, een nicht van mijn moeder, uit Amsterdam-Geuzenveld en haar zoons die virtuoze Rock-muzikanten waren op hun gitaar en niet te vergeten de lieftallige Indische schonen van 16 – 20 jaar met hun patty-coats die zich op een geweldige manier op de dansvloer rond lieten wervelen en met gevaar voor eigen leven in de heupzwaai lieten nemen.

    • Ronny Geenen zegt:

      @BB met R meestal want dat was voor de meeste ouders nog enigszins betaalbaar.@

      Klopt zeker. Mijn moeder maakte zelf rendang waarvan de helft vlees was en de ander helft bruine bonen.

    • Anoniem zegt:

      Dat waren geen Indofeestjes, maar huisfuiven.
      En Indorock voerde er niet de boventoon, er werd muziek gemaakt. De term Indorock werd pas in de jaren 80 ‘uitgevonden’.
      Dit is geen gezeur, maar het plaatsen in de juiste context en het ontdoen van het verleden van een kleur die erbij werd gehaald, toen dat verleden allang voorbij was.

      • Bert zegt:

        Anoniem zegt :”” Het ontdoen van het verleden van een kleur ,die erbij werd gehaald ,toen dat verleden allang voorbij was “””Ja daarom spreekt men ook van een gekleurd verleden.Trouwens wat is er op tegen als je het verleden wat mooier voorstelt dan het was .?

        • Ronny Geenen zegt:

          @Trouwens wat is er op tegen als je het verleden wat mooier voorstelt dan het was .?@

          Welk verleden en voor welke groep of leeftijdsgroep? Immers er was een groot verschil tussen het verleden van de Indo’s die de 80 zijn gepasseerd en de Indo’s die nu 50 en 60 zijn gepasseerd.
          Om duidelijker te zijn, gaat het dan om de Indo die in Indie voor de oorlog was geboren of om de Indo die in Blandaland is geboren. Volgens mij een dag en nacht verschil. Voor mij was er niks mooist aan.

      • Anoniem zegt:

        Mooier voorstellen dan het was?
        Waarom zou je jezelf en anderen belazeren?
        Anderen belazeren, daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar jezelf?

      • Ronny Geenen zegt:

        @Dat waren geen Indofeestjes, maar huisfuiven.@

        Ik weet het nog heel goed. In 1969 kreeg ik verkering met nu mijn huidige vrouw en ging met haar naar eerst de Houtrust om te jiven en vervolgens naar het Amicitia gebouw. In Amicitia traden toen de Hot Jumpers op. Tijdens dat optreden werd ook een miss gekozen, die door mijn verloofde werd gewonnen. Heb daar nog foto’s van.

        • Bert zegt:

          @Ron : nou dat waren toch goede herinneringen ? Heb trouwens eens een foto van je vrouw gezien ,knappe dame jammer dat zij net als jij traumatische dingen heeft meegemaakt in Indie ,wat mezelf betreft ben in Indie geboren nog net maart 1949 maar niet opgegroeid in Nederland en probeer slechte herinneringen naar de achtergrond te schuiven en alleen aan de goede dingen te denken ,wel moeilijk maar nu denk ik zo een fles is altijd halfvol en niet halfleeg .

        • Ronny Geenen zegt:

          @probeer slechte herinneringen naar de achtergrond te schuiven en alleen aan de goede dingen te denken @

          Dat is een methode. Maar toen ik met pensioen ging, wilde ik niet stil zitten en een patato couch worden. En juist omdat wij het slecht hebben gehad, besloot ik er een ere zaak van te maken en te slagen in het leven. Wij tweeën hebben ook wel gemaakt. Ik begon toen met het uitzoeken van de familie stambomen. Daardoor kwam ik ook in contact met de familie geschiedenis, enz. Ja, en als ik vandaag rond kijkt en zie hoe de jeugd, die nooit opgegroeid is met ellende van oorlog en bersiap, discriminatie en armoede. Dan zeg ik dat mijn jeugd “kloten” was. Mijn vrouw heeft nooit ma en pa kunnen zeggen. Ze heeft slechts een kleine foto van haar moeder, die ze koestert. En omdat ze een maand na de oorlog is geboren, komt ze ook nergens voor welke uitkering dan ook, in aanmerking. Als ik niet dat bovenstaande had gedaan, was ik waarschijnlijk ook onder verpleging in een tehuis terecht gekomen. Nu kan ik alles uitspugen. En ook daarom kunnen Indo mensen bij mij terecht als ze iets willen weten, zoals over de WUV en SAIP.

  5. Arthur Olive zegt:

    “wel moeilijk maar nu denk ik zo een fles is altijd halfvol en niet halfleeg”
    Als men denkt dat een fles ALTIJD halfvol is dan wordt men VAAK teleurgesteld en als men denkt dat een fles half leeg is dan wordt men SOMS aangenaam verrast.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja …. dan zijn we verzeild geraakt in het spanningsveld tussen pessimisme en optimisme.
      Eens gehoord op volle zee, lang geleden toen er nog marconisten meevoeren op de Garote Vaart, bij een halfvolle fles jenever: “Een pessimist is iemand die denkt dat alle vrouwen slecht zijn. Een optimist denkt dat ook”.

      Pak Pierre

      • Bert zegt:

        Blij dat u terug bent Pak Pierre !!! Het peil van Indisch4 ever was al een beetje ingezakt maar de ster PP is weer helemaal terug .

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja Pak Bert …. tegen kerstmis gebeuren rare dingen. Een maagdelijke geboorte, een heldere ster …..

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Als je een jaartje ouder wordt ga je wat complexer nadenken. Maagdelijke geboorte? Kerstster? Maar bent u dan een broertje van onze Jezus? Ik neem maar alvast mijn hoed voor u af. Waar is mijn hoedje gebleven?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach meneer Somers, met mijn opmerking dat tegen kerst rare (in de betekenis van “wonderlijke” of “onverklaarbare”, niet van “gekke”) dingen kunnen gebeuren én met de bijbelse voorbeelden die ik daarbij voegde heb ik mijzelf geen messiaanse, zo niet goddelijke status willen toebedelen.

          Als ik die indruk bij u heb gewekt, dan spijt het mij. U hoeft voor mij uw topi dus niet af te nemen.

          Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Naschriftje voor meneer Somers:

          Ik was er al trots op dat u mij meerdere malen “Kruisridder” noemde.

          Een bevordering tot “Broer van Jezus” hoeft écht niet hoor.

          Pak Pierre

      • Indorein zegt:

        Tja, wat dat half vol of half leeg betreft:
        Ik ben geen liefhebber van alcoholische dranken, maar ben geen lid van de blauwe knoop ofzo. Vind frisdranken gewoon lekkerder. Maar ik wil toch wel iets kwijt:
        Persoonlijk prefereer ik een halfvolle botol tjeboh boven een half lege! Daarmee veronderstellende dat niet iemand anders voor mij de volle botol tot half leeg heeft gemaakt, hahaha!

  6. Bert zegt:

    BINTANG Indisch4ever kembali lagi .Perhatikan itu bukan binatang tetapi bintang !

  7. Huib zegt:

    Tegen meneer/mevrouw Anoniem is geen botol tjebok gewassen.
    Maar behalve de vele huisfuifjes waren ook veel Indopartij’s in grote zalen zoals Kurhaus, Minerva, Tropenmuseum…. eten en drinken en toegang moest je dan wel betalen.
    Maar bij de fam. Kalff werd er altijd live rock gespeeld, zoals op de famiie reunie in een sporthal in Purmerend afgelopen Februari waar mijn neef Jimmy met zijn broers nog steeds rock muziek speelden.
    Overigens hij maakte met zijn band furore in Duitsland, is met een Duitse getrouwd en runt al tientallen jaren een Indo-rock discotheek in de omgeving van Hannover.
    Ik ben ook wel eens bij de Indo_soos Avio in Anaheim (Cal) op een partij geweest waar ook live werd gespeeld.

  8. Huib zegt:

    Prima gedaan Boeroeng.

    Dat is het visitekaartje van mijn neefje Jimmy Kalff.
    Hij vertelde me toen in Februari j.l. toen hij zijn kaartje gaf dat hij weer optredens verzorgt.
    Behalve in Duitsland is hij ook in Nederland voor partij’s in te huren.
    Ook in California zal hij best wel kunnen optreden van er zijn drie oudere zusters van men en twee broers heel lang geleden daarheen ge-emigreerd. en zijn lid van Avio.
    Het was leuk om ze op die reunie allemaal weer te ontmoeten en oude koeien uit de sloot te halen.

  9. Huib zegt:

    Jimmy is de jongste van de gebrs. Kalff die in de 50/60-er allemaal onder leiding van hun één-na-oudst broer Panky leerden Indorock gitaar spelen en een rock band vormden.
    Maar hij heeft het wel het verste geschopt in de muziek.
    Helaas is Panky nog vrij jong overleden..
    De oudste broer Willy is Korea-veteraan maar zover mij bekend speelde hij niet. En woont nu in Cal.
    Als je op de site van Jimmy klikt kun je ook diverse stukjes rock van Jimmy horen en dan weer kissebissen of het Indorock is of niet…..ha…ha…ha…t

    • Ronny Geenen zegt:

      @Als je op de site van Jimmy klikt kun je ook diverse stukjes rock van Jimmy horen en dan weer kissebissen of het Indorock is of niet…..ha…ha…ha…t@

      Indorock, Countryrock, Schlager.

    • Anoniem zegt:

      In het standaardwerk over Indorock komt de naam Kalff niet voor. Dat zegt niet alles, maar wel iets.

      • Bert zegt:

        Jimmy Kalff alias Jimmy Green ,Googel maar .

        • Ronny Geenen zegt:

          @Jimmy Kalff alias Jimmy Green @

          Vandaag bij onze wekelijkse Indo lunch was ook aanwezig Donny Sigarlaki van de Sound Unlimited. De broer Panky van de familie Kalff zong al in 1962 bij de band van de gebroeders Sigarlaki en Jimmy als tiener leerde en kon toen al vrij goed gitaar spelen. Don vertelde mij dat hij toen al goed melody speelde. De zus van Jimmy woont hier in Ca en heeft Donny verteld dat Jimmy volgend jaar naar Ca komt.
          Dit is vers van de pers.

      • Anoniem zegt:

        Op Google komt alles en iedereen voor, maar als je bijvoorbeeld wilt weten of X voorkwam in het Indorock-tijdperkje, of hij toen platen heeft gemaakt enz., dan moet je de vakliteratuur erop naslaan. En in het geval van Kalff/Green is dan niks te vinden.
        Waarschijnlijk is hij van na die periode en kan hij ook niet onder de noemer Indorock worden geplaatst.

  10. Huib zegt:

    De Beatles hebben de Rock afgekeken van Indorock in Duitsland voordat ze aan hun eigen stijl begonnen.
    Overigens sta ik versteld van al die info die Boeroeng over neef Jimmy op internet heeft kunnen ophalen. Dat kaartje kreeg ik al van Jimmy tijdens de familie reunie begin van dit jaar in Purmerend.i
    Overigens ben ik niet zo’n fantieke rock muziekliefhebber behalve de oorspronkelijk van Elvis uit de 50/60-er jaren.In de 90-er jaren heb ik zelfs zijn woning in Memphis bezocht met mijn zwager en schoonzus uit Vlaardingen. En natuurlijk de begin tijd van de Tielman Brothers.
    Maar ik denk toch niet dat ik te veel heb gezegd over Jimmy die eind 50/begin 60-er jaren al met zijn Indorock door Duitsland toerde. Of je nou in Hamburg of Keulen kam, overal was hij in die tijd bekend en speelde in café’s en disco’s.

  11. Huib zegt:

    @ …….Ron de zus van Jimmy woont in Calfornie…….

    Ik heb al gemeld dat er veel Kalff-jes naar California zijn ge-emigreerd. nl. drie zusters.
    De oudste was Elly geh. Patinama, en daarna volgde Winny (…naam van haar man is me even ontschoten) en dan mijn leeftijdgenote Mary gehuwd met Sybesma.
    Met name met Winny en Mary heb ik heel wat afgerock and rolled in onze teener tijd medio 50-er jaren tot de eerste paar jaar van 1960.
    Ik denk dat later hun oudste broer Willy Kalff nadat hij als Korea veteraan afzwaaide ook naar Californie getrokken is en nog een jonger broertje die vrij jong is overleden in Cal.
    Met name Winny komt nog regelmatig op de Avio. Trouwens mijn zus Sonja/si Bolle en haar man Don hebben er ook hun vriendenclub en kwamen er regelmatig of hebben zelfs in het bestuur gezeten..

    • Ronny Geenen zegt:

      Huib, toch ook een vraag. In jouw familie zijn net las in de mijne veel naar Amerika gegaan. Wat is jouw mening waarom de ene familie wel gaat en de ander blijft?
      In mijn geval bleven moeder en 2 zussen in NL. Moeder was hertrouwd met een totok. Die wilde niet, want hij had ook een dochter, mijn stiefzus, die ook met een totok woont. Daarbij heeft ze 2 zonen die in NL zijn geboren en daar bleven.
      De andere zus wilde de man ook niet, want hij had een goede baan bij de hoogovens. Een zus is naar Frankrijk vertrokken, 2 broers en een zus met wederhelft naar Calif. Zijn van jouw familie die naar de US zijn vertrokken, allemaal Indo’s?
      Het valt mij namelijk op, dat de meeste Indo’s in CA zowel man als vrouw Indo zijn.

  12. Huib zegt:

    Ron je stelt me een gewetensvraag.
    De oma van moederskant van de familie Kalff was een zus van de oma van mijn moederskant Winsser getrouwd met korporaal Otto.
    Mijn oma Christine Laarhuis was voor de oorlog al jong gestorven en is in Tjimahi begraven.

    Zowel mijn vader als oom Kalff verdwenen in Japanse krijgsgevangenschap maar de moeders bleven met hun jonge kinderen buiten het kamp.Inkomen was er niet en om te kunnen eten moesten die buitenkampmoeders alles wat ze hadden verkopen aan Chinese of Indonesische tjatoeters. Zo ook dus mijn moeder Jenny en tante Rika Kalff. Als Oma Bes wat eten scoorde zoals ketella en singkong bracht ze die naar haar dochter Rika en haar nicht Jenny met hun kinderrijke gezinnen. Daardoor hadden onze gezinnen een nauwe band gekregen.

    Zoals bekend heeft mijn vader het Jappenkamp wel overleefd maar werd hij in Okt./November 1945
    door de peloppors vermoord. Oom Kalff overleefde het Jappenkamp en de de Bersiap.

    Inde 50-er jaren vertrok de fam. Kalff naar Nederland en mijn moeder bleef maar stuurde haar twee oudste kinderen naar Holland voor hun studie, maar ook voor hun veiligheid.. We kwamen op een internaat terecht. De familie Kalff in Amsterdam-Geuzenveld. Daar kwamen wij tijdens de schoolvakanties vaak en in zo’n groot en tamelijk muzikaal gezin werd dus ook vaak gefuifd op Indo rock muziek die de vader en de jongens speelden op gitaar en drum. Maar ook sommige vriendjes.

    Ik ging veel om met mijn nicht Mary en haar nicht Els . Vader Kalff had nl. ook een tweelingbroer in Diemen. Dus het was altijd rock and roll geblazen.

    Op een gegeven moment ging ieder zijn eigen weg toen we verkering kregen. Eerst vertrok mijn oudste nicht Els naar Cal. daarna volgden Winny en toen Mary en ik dacht ook Jimmy en Willy

    Mijn oudste zus had verkering in Holland met Don die met zijn Ind. familie emigreerde naar Cal. Maar zij bleef in Amsterdam als onderwijzeres werken. Maar later kruisten hun wegen elkaar weer en vertrok zij naar Cal. en verloofde Don.

    Ik zelf kreeg een goede baan bij een Amerikaans bedrijf uit New York als sales engineer en de verantwoordelijkheid voor de markt in W. Europa na een opleiding in New York en Chicago.
    Waardoor ik ook mijn jongere zusje Dixie in S. Carolina kon opzoeken die daar woonde bij haar man, een Arubaan die daar chemie studeerde en bij Lago Oil op Aruba werkte.

    Mijn jongste zusje heeft ook een tijdje in Cal. gewoond en met een Amerikaanse vriend die ze op haar werk als stewardess op de Bahama’s leerde kennen. Maar toen de relatie over ging kwam ze weer terug naar Amsterdam en begon daar een Indisch restaurant bij het Rembrandtsplein en een veel grotere in Breukelen. Helaas is ze vrij jong overleden.

    Ook een nicht van me , Charri, vertrok naar Cal. met haar Amerikaanse man die ze op Schiphol leerde kennen die daar werkte als engineer. Zelf werkte ze daar als grond stewardess. Ze is helaas onlangs overleden in L.A..

    Mijn broertje Gijs en zusje Sjouke bleven ook in Amsterdam. Gijs had vele jaren een Ind. restaurant Semarang in Amsterdam die hij runde met zijn vrouw Sylvia. Ze deden samen ook de Pasar Malam onder de door zus Sonja (Si Bolle) en mij verzonnen naam Cherubino. Toen ze overleed heeft Gijs het restaurant weg gedaan. Sjouke, net geboren toen de oorlog uitbrak, was verpleegster en deed later ouderenzorg, bleef alleen en stierf ook al vrij jong.

    Zelf ben ik met een Amsterdamse getrouwd die totaal niet naar Amerika wou ( Niet dat ik dat zelf zag zitten hoor) maar wel naar Brazilie. En dat zag ik nou ook niet zitten. Dus we zijn maar gebleven en zijn uiteindelijk samen een bedrijf in de automatisering begonnen. En dat hebben we redelijk goed gedaan want we woonden eerst in een huurflat en kochten na een paar jaar in Egmond een boerderij met zo’n 3000 m2 grond en toen ik 38 jaar was op de Veluwe een boerderij uit 1712 met 5 Ha grond (50.000 m2). want mijn dochter en ik waren gek op pony’s en paarden.

    Maar ik heb geen flauw idee waarom de ene familie wel en de andere niet naar Amerika gaat. Zal wel met klimaat en leefomstandigheden te maken hebben.
    Maar waarom trekken zoveel moslims uit warme landen naar dit koude Kikkerland met veel woningnood en overbevolking.?

    • Ronny Geenen zegt:

      @Maar ik heb geen flauw idee waarom de ene familie wel en de andere niet naar Amerika gaat. Zal wel met klimaat en leefomstandigheden te maken hebben.
      Maar waarom trekken zoveel moslims uit warme landen naar dit koude Kikkerland met veel woningnood en overbevolking.?@

      Afgelopen donderdag zaten we als gewoonlijk bij onze kumpulan in West Covina bij elkaar. Dit keer kwam ook een oude Indo dame van 90 jaar er bij. Ik hoorde van haar dat ze getrouwd was met een Blanda uit Nederland. Met het eten was het erg moeilijk vertelde ze me, want hij lustte geen Indisch eten en zeker geen rijst. Dus ze moest altijd voor hem een Hollandse pot koken. Hij is vrij jong overleden en sindsdien kookt ze alleen Indisch. Zij is nog erg actief en rijd in een grote bak rond. Alle anderen van het clubje zijn echte rijstepikkers gebleven.

      • Huib zegt:

        ” ……..Getrouwd met een Blanda……….Met het eten was het erg moeilijk…..”
        Dit wordt in Indische kringen wel gedacht, maar mijn moeder was in dit opzicht een goede lerares. Ze was geschoold onderwijzeres en na eerst na de oorlog wat Nederlandse lessen te geven aan Chinese kinderen stichtte ze een eigen “School met de Bijbel ” waardoor ze voldoende inkomen verwierf om haar gezin te onderhouden.

        Zo leerde ze ons Europees eten te waarderen. Dus kentang met groenten, jus en een stukje vlees of kip. Baboe Kokkie leerde ze hoe ze het moest klaar maken.
        Als je jarig was mocht je kiezen wat je wou eten, Europees of Indisch.
        Zover ik me herinner kozen de meeste van mijn zusters en broers vaak Europees. Bovendien werden de oudsten als jonge teeners door haar op het vliegtuig gezet voor hun schoolopleidingen. In Holland kreeg je op het internaat alleen Hollandse kost en meestal zonder een stukje vlees of worst.
        Dus ik had er niet zoveel moeite mee en hoefde niet persé Indisch eten.
        Dat kon mijn broertje en zijn vrouw Cherubijn later wel heel lekker klaar maken , dus ik kwam niets te kort.
        Maar het is waar dat mijn vrouw niet zo gek is op Indische kost. Is haar te pittig. Maar ze heeft van mijn familie wel geleerd hoe ze eenvoudig Indische eten moest klaar maken en we hebben er vrede mee. Bovendien had je de afhaal Chinees en de afhaal waroeng en Frans eten ben ik gek op..
        Overigens denk ik dat Pierre wel gelijk heeft dat de meeste Indo’s in de jaren 50 naar Amerika vertrokken vanwege het klimaat en de American Dream. Dus ruimte en hoge inkomens. Gold denk ik voornamelijk voor de wat lager opgeleiden.
        Mijn zwager Don en zijn hele familie zijn echte rijstepikkers en je moet ze geen Hollandse pot voorzetten.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Overigens denk ik dat Pierre wel gelijk heeft dat de meeste Indo’s in de jaren 50 naar Amerika vertrokken vanwege het klimaat en de American Dream. Dus ruimte en hoge inkomens. Gold denk ik voornamelijk voor de wat lager opgeleiden.
          Mijn zwager Don en zijn hele familie zijn echte rijstepikkers en je moet ze geen Hollandse pot voorzetten.@

          Door mijn hulp werk aan oudere Indo’s, die mij bellen met vragen over de SVB en SAIP, had ik ook de gelegenheid hun te vragen wat de reden was dat ze NL verlieten voor de VS. De laatste 2, een 93 jarige man en een dito leeftijd dame uit een ander Indo gezin was de hoofdoorzaak geen toekomst. Werden behandeld als zijnde minderwaardig.

          De weinige keren dat ik Hollands at, was met de feestdagen. Moeder maakte zoiets als zwartzuur.
          Wat aardappelen betreft, de Amerikaanse zijn meer wit en vrij smakeloos. Een winkel met de naam Traders Joe verkoopt ook in zakjes Hollandse import krielaardappelen. Die snij ik in plakjes en bak ze. Daarna bak ik sambal in olie en zodra het rood iets begint te verkleuren, draai ik het vuur uit en doet er een theelepel of 2 knoflook poeder in en mengen. Voordeel de sambal koelt af en verbrandt niet. Schep het te veel van de olie uit en doe de gebakken plakjes aardappel er in. Goed mengen en dan heb je kentang belado. Zo maak ik ook van chips kriepiek belado. Mijn eten moet kruiden bevatten, anders is het mij te flauw.
          Het Europese eten dat mij wel smaak, is Italiaans; vooral met vis en mosselen.

  13. Pierre de la Croix zegt:

    Als ik mij ongevraagd in deze interessante discussie mag mengen, dan zou ik het navolgende willen opmerken:

    1. Observatie Geenen. “Het valt mij namelijk op, dat de meeste Indo’s in CA zowel man als vrouw Indo zijn”.

    Ik vermoed dat de eerste golf Indo’s die onder de Amerikaanse wet met die dubbele naam naar de VS gingen (naam van de wet vergeten) Indo’s waren die al in Indië/Indonesia gehuwd of verloofd (dat had je toen nog) waren, dan wel stevige verkering hadden. En in Indië/Indonesia was de kans – statistisch gezien – groot dat partners elkaar in de zelfde groep, i.c. de Indische, troffen en binnen die groep aan partnervorming deden. Simpelweg omdat er in Indië/Indonesia niet genoeg totok jongens en meisjes waren voor de aantallen huwbare Indo-Europese jongens en meisjes, maar zeker ook vanwege de sociale barrières tussen de groepen.

    Indo’s, eenmaal in Nederland en nog ongebonden, waren niet te beroerd om “gemengd” te huwen. Ik herinner mij uit mijn eigen jeugd dat blonde meisjes zeer in trek waren bij de Indische jongens, vice versa. In Den Haag braken daar wel eens vechtpartijen over uit. Het grapje ging in die tijd in Indische kringen dat, als een Indische jongen met een blank meisje ging, hij aan “rasverbetering” deed. “Les extrèmes se touchent (of: se couchent)” zouden wij Fransen zeggen. Die latere generaties die naar de VS trokken zouden dus in meerdere mate “gemengd” kunnen zijn dan die van de eerste golf.

    2. Huib: “Maar ik heb geen flauw idee waarom de ene familie wel en de andere niet naar Amerika gaat”.

    Groepsemigratie zoals b.v. in de 19de eeuw in Ierland (de hongersnood, onderdrukking door de Engelsen) was niet nodig. Nederland in de jaren 50 en 60 v.d.v.e. was nog geen luilekkerland, maar iedereen had toch werk en dus inkomen. Je mond achterna reizen hoefde dus niet.

    Waarom ging dan binnen één familie de één wel en de ander niet? Waarschijnlijk omdat er binnen één familie grote verschillen konden bestaan: De één hield wel van avontuur, de ander was risicomijdend, de één wilde zijn ouder wordende ouders niet in de steek laten (emigreren was in die tijd toch veel meer dan nu de navelstreng met familie en land doorknippen, veel meer “never come back” dan nu) de ander viel de scheiding wat makkelijker, de een vond Nederland prachtig, de ander zat ieder jaar weer tegen de winter aan te hikken.

    Zo maar een paar steentjes in de vijver.

    Disclaimer: In de vijver gegooid, niet gehinderd door enige wetenschappelijke onderbouwing. Gewoon uit de blote kepala, die anders ook maar voor niets door Toean Allah boven Atlas en Draaier is bevestigd.

    Gauw dielieten als mijn betoog ergernis genereert of nog erger, moordneigingen.

    Pak Pierre

    • Arthur Olive zegt:

      In 1960 met de Nieuw Amsterdam naar Amerika viel het me op dat de meeste emigranten Indische families met kinderen waren. Er waren weinig totoks waarschijnlijk omdat de meesten onder hun die wilden emigreren al eerder waaren vertrokken na de “McCarren-Walter act” van 1952. Er was toen nog een “Colour Bar” waardoor Indos pas na 1959 met de “Pastore-Walter act” konden komen. De Colour Bar was lifted maar Amerika hoopte dat alleen 10% van de emigranten Indos zouden zijn. Na 1959 gingen vele totoks echter naar Canada.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Bedankt voor het opfrissen van mijn geheugen over die “Acts” Pak Arthur. Als Trumpy-Dumpy in die tijd de baas was geweest, dan zou de “colour bar” voor Indo’s nog niet zijn opgeheven.

        Pak Pierre

        Disclaimer: Dit is een wilde veronderstelling, niet gebaseerd op degelijk wetenschappelijk onderzoek.

        PP

        • Ronny Geenen zegt:

          Op het ogenblik weten we alleen dat Trump alle illegalen niet wil toelaten. De meeste illegalen zijn mannen, net als in Europa bij de “vluchtelingen”, waaronder criminelen, drugdealers en mogelijk terroristen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … en hoe ziet het gros van die ilegalos er uit?

          Pak Pierre

        • Arthur Olive zegt:

          “Als Trumpy-Dumpy in die tijd de baas was geweest, dan zou de “colour bar” voor Indo’s nog niet zijn opgeheven.”
          Als we fake news willen geloven dan is dat zo maar in werkelijkheid heeft Trump veel meer gedaan voor Latino’s en Zwarten dan de vorige president die niets heeft gedaan voor hun.
          Trump geloofd in legal emigratie en hij wil dat er allen mensen komen die we nodig hebben dus de Indo over het algemeen zou daarvoor in aanmerking zijn gekomen.

          “Tja en hoe ziet het gros van de ilegalos er uit?”
          De gros van de illegalos zien er uit als Indianen of Mestizo’s. Naar schatting zijn er 22 miljoen hier. De democratische partij wil hun legaal maken want de meesten gaan dan voor hun stemmen en Business wil hun hier hebben om het loon van de unskilled laag te houden. Ze concureren met de unskilled Amerikaan omdat de werkgevers vaak deze mensen minder betalen en hun onder de duim houden..

          De caravaan van Midden Amerika die nu bij de grens is zijn nog niet illegaal maar ze willen illegaal de grens over om dan asiel aan te vragen.
          Ze gedragen zich echter niet als vluchtelingen als je hun zo trots zie zwaaien met hun vlaggen en proberen om de grens te doorbreken.

          Het vreemde is dat fake news zegt dat Trump hun niet wil hebben omdat hij een racist is
          maar ze zeggen dat niet van de Mexikanen die hun ook niet willen hebben. Vraag me af waarom niet.

        • Ronny Geenen zegt:

          And what about the following:
          We worden hier overal en voortdurend gesurveilleerd. Gisteren is een brave burger en zijn vrouw keihard bezocht door de politie omdat hij in een tweet de ‘verkeerde’ woorden had gebruikt.

          https://www.geenstijl.nl/5145203/bizar-pollimburg-valt-huis-binnen-en-zoekt-naar-gelehesjes-wegens-grapje-op-twitter/

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja waarde Arthur … ik besefte niet dat ik al die tijd naar fake news heb geluisterd en gekeken. Waste of time. Ik heb mijn krantenabonnement opgezegd en de TV verkocht. Op sociale media als Twitter, instagram, facebook, etc. zat ik toch al niet.

          Ik dacht door de complete misleiding die ik had ondergaan dat Trumpy – Dumpy helemaal was vergeten dat de Estados Unidos na Columbus werd bevolkt door ilegalos uit Europa, de meesten ook gevlucht voor bloedige vervolging en diepe armoede, die vervolgens net deden of al het land van hun was en ijverig begonnen de oorspronkelijke bewoners en gebruikers van dat land, nu Native Americans genoemd, uit te roeien. Het woord NATIVE zegt genoeg. Als die NATIVES nou eens gingen brontak en alle ilegalos uit Europa er uit zouden gooien, terug de zee in van waar ze zijn gekomen?

          All water under the bridge, maar Trumpy-Dumpy en zijn volgelingen moeten niet vergeten waar zij zelf vandaan zijn gekomen en wat hun status oorspronkelijk is: Ilegalo. Enige gevoelens van compassie en empathie voor hen die nu door honger en bloedige teringzooi in eigen land een beter heenkomen zoeken lijkt me wel op zijn plaats. Het merendeel van die arme sloebers lijkt mij geen misdadiger, terrorist, profiteur en/of drugsdealer, maar ik kan natuurlijk door het fake news zijn misleid.

          Aaaal! Nu maar weer kembali naar de Indorock, of anders een vriendelijke voortzetting van de discussie in de soos.

          Djongos, ajoooh lekas, bawa satoe paït lagi.

          Pak Pierre

        • Arthur Olive zegt:

          Tja, pak Pierre even nog dit van mijn kant en dan niet meer.
          Amerika is he meest generous nation in de wereld wat betreft emigratie. 147 miljoen mensen willen naar Amerika. Het kost ontzettend veel omdat 72% van de niewkomers steun krijgt zelfs de tweede generatie krijgt nog veel steun. Wanneer is genoeg genoeg?
          https://news.gallup.com/opinion/gallup/212687/coming-america.aspx

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja ….. ieder land heeft zijn plussen en minnen. Indisch Nederland en Nederland Nederland mag de VS in ieder geval dankbaar zijn dat ze ons heeft bevrijd van respectievelijk het Japanse en het Nazi Duitse juk in WO II.

          Zonder die feiten geen Indo Rock uit Breda zullen we maar zeggen.

          Pak Pierre

        • Ronny Geenen zegt:

          @Zonder die feiten geen Indo Rock uit Breda zullen we maar zeggen. @

          En zonder de twee atoombommen helemaal geen Indo’s

        • Indorein zegt:

          @ Het merendeel van die arme sloebers lijkt mij geen misdadiger, terrorist, profiteur en/of drugsdealer @ :
          Pak Pierre, dat klopt op zich. Maar dat is niet waarom het draait in de USA.

          Zelfs de door u genoemde Trumpy-Dumpy (n.b.: dat is een redelijk beledigende term voor een bevriend staatshoofd) is niet tegen immigratie. Zijn standpunt is dat men via de daarvoor ingestelde kanalen legaal de USA binnenkomt. Dat vind ik, en met mij miljoenen andere NL-ers en inwoners van andere EU lidstaten, ook de enige juiste weg.
          We hebben hier zelf in Europa gezien wat een chaos er werd veroorzaakt toen in 2015 een enorme karavaan asielzoekers dwars door alle landsgrenzen heenliep naar het door hen zo geliefde Duitsland en ene mevrouw Merkel riep: Wir schaffen das!
          Dat willen we nooit meer, zegt ook de regering, want waarom tekent ze anders het Marrakesh pact?
          En wat doen wij hier in NL nog steeds?: Jagen op illegale asielzoekers uit Azië die stiekem in, op of onder een vrachtwagen naar het door hen zo geliefde VK willen om daar een beter leven te kunnen opbouwen. Maar wij houden hen tegen met alle mogelijke middelen! Hebben deze mensen dan geen recht op een beter leven elders?
          Als je een ander (land) iets verwijt, kijk dan eerst even goed hoe je eigen land e.e.a. “oplost”. Nederland doet dat op een niet al te fraaie wijze.

    • Ronny Geenen zegt:

      Dank voor uw mening. Wat U schrijft is veel al logisch denken. Maar hier heb ik van diversen gehoord, dat de een wel wilde emigreren en de ander helft, meestal een Europese, dat niet wil. De Europese wilde toch wel in de buurt van de familie blijven. Toen ik thuis kwam van mijn dagelijkse job bij Lummus met een copy van het artikel van CF Braun Eng. in SoCal en haar vertelde dat ik daar ook interesse in had, zei direct, waarom niet. Maar ja, ze had geen directe familie in NL; de rest was door de jap en/of Indonesier vermoord. Mijn persoon wilde na de eerste week in Januari 1951 vanwege de koude al direct weg uit Nl. Van diverse ouderen hoorde ik hier dat ook de woningnood in NL vaak de doorslag gaf om te vertrekken. Anderen vertelden me dat de arbeid degradatie en beroep ook zwaar meetelden. Hoeveel Indo mensen hebben niet in NL de vernedering meegemaakt om werk aan te moeten nemen, ver beneden hun kunnen. De pleeg-oom van mijn vrouw had een Indische MTS diploma op elektrisch gebied. In Den Haag reed hij op een motor rond als meter aflezer en bezocht huizen waar moeilijkheden waren.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja heer Geenen, de een is nu eenmaal honkvaster dan de ander. Maar de mens is in het algemeen, herhaal, in het algemeen, niet veranderingsgezind. Als hij zich ergens senang voelt, dan voelt hij geen prikkel om te verkassen.

        Indo’s die in de jaren 50 en 60 v.d.v.e. in Nederland aanspoelden waren gewend te verkassen. Overplaatsingen binnen de archipel waren immers niet ongewoon, zowel voor ambtenaren als mensen die “in de handel” of het bankwezen werkten. De totok Nederlander in Nederland daarentegen kende die verhuistraditie niet. Men bleef doorgaans waar de wieg had gestaan. Huisje-boompje-beestje, iedere week koffie bij oma, knus bij de kachel en 5 december Sinterklaas.

        Toen ik in de zeventiger jaren v.d.v.e. voor een Nederlandse bank (in Japan Oranda Ginko) betrokken was bij de recruiting van jonge academici voor een loopbaan als “global gipsy” in het buitenland, werden ook de partners (if any) in het wervingsproces betrokken en werd gekeken of ze wel bij moeder’s koffiepot vandaan konden. Waren er signalen dat het niet kon, dan ging het feest niet door. Vroeg of laat zou er dan toch iets mis kunnen gaan, met de carrière of met het huwelijk of allebei.

        Pak Pierre

    • Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

      Wellicht kent Dhr Geenen Mevr. Greta Kwik (1933).

      Zij schreef het boek: The Indo’s in Southern California, Immigrant communities & ethnic minorities in the United States of America ; A Preliminary Study of Ethnicity and Assimilation Among Refugee-immigrants.

      Wellicht woont ze nog in LA.

      Ze gebruikt het woord Indo’s en niet Eurasian o.i.d. in haar Engelse titel. Doe ik ook als ik in het buitenland ben. Ook tegen Japanners over indo’s praten, you know?

      • Ronny Geenen zegt:

        @Zij schreef het boek: The Indo’s in Southern California, Immigrant communities & ethnic minorities in the United States of America ; A Preliminary Study of Ethnicity and Assimilation Among Refugee-immigrants.@

        Nee, ik ken Greta Kwik niet en ook niet haar boek. Trouwens het is een duur boek. Vond twee 2de hans aanbieders en wel voor $132 en voor $160.

      • Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

        Greta Kwik

        Born in 1933 in Ambarawa, Central Java, Greta Kwik left Indonesia in 1950 for the Netherlands, where she finished school. She has also lived in Paris and Brussel to improve her French. Kwik emigrated to the US in 1961 and presently lives in Los Angeles, CA. She has been a waitress, student, legal secretary, model, salesperson, college instructor, columnist and author.

        Kwik obtained a doctorate in Anthropology from Syracusa University. She chose the Eurasians of Indonesia residing in Southern California as her dissertation topic. A popularized version of her dissertation appeared under the title “The Indos in Southern California”.

        Kwik loves Indonesia and the Netherlands, but America is her country of choice. “ I knew I was home at the first time I set foot on U.S. soil.

        Bronvermelding is wel waard, want het geeft eindelijk een interessante inkijk in het leven van de zgn 1ste generatie Indo’s, anders dan het gezeur.

        The Defining Years of the Dutch East Indies, 1942–1949/ Survivors’ Accounts … – Google Libri

        https://books.google.it/books/about/The_Defining_Years_of_the_Dutch_East_Ind.html?id=lrVwAAAAMAAJ&redir_esc=y

        • Ronny Geenen zegt:

          @Greta Kwik emigrated to the US in 1961 and presently lives in Los Angeles, CA@

          Ben hier verder naar haar aan het uitzoeken. Heb gisteren al met de oprichter-architect van de Indo blad gesproken. Voor dat het blad de Indo bestond, was er eerst een blad dat de Soos heette en de mede-oprichter was Tjali Robinson. Beide namen werden toen in Pasadena opgericht en wel in de 50/60 jaren. Greta Kwik was daar ook lid van en heeft aan een 100-tal leden gratis onderwijs over de geschiedenis van de Indo gegeven. Rene Creutzburg, eigenaar/redacteur van de Indo en nu al 87 vertelde mij dat gisteren. Ook zei hij dat Greta, die het laatst in Hawaiian Gardens bij LA heeft gewoond, al een tijd geleden is overleden. Ze laat een zoon en 2 dochters achter.
          Zij schijnt een boek op de markt te hebben gebracht die vol staat met o.a. interviews van de Indo’s, die lid waren van de Soos/Indo bladen. Dat boek kan zeer interessant zijn, want daar zal vermoedelijk ook instaan, wat de redenen waren voor vertrek uit NL. Vermoedelijk was de oplage niet groot, want via google twee gevonden van mensen die ze willen verkopen. Vraag prijs $132,- en $161,- . Voor mij is het nu ook zaak om achter de adressen van de kinderen aan te gaan. En dat zal beslist niet meevallen.

  14. Huib zegt:

    De samenleving in de USA wordt naar mijn smaak al te vaak en te gemakkelijk ge-idealiseerd.
    In welke staat je ook komt of welke stad ook, je komt wijken tegen waar doorgaans gegoede blanke Amerikanen wonen,of de middenklasse of de onderklasse.
    Dan heb je ook wijken waar doorgaans zwarte mensen wonen en waar bruine mensen, Cubanen en Mexicanen wonen.
    Je hebt zelfs negorijen waar alleen doorgaans arme Indo’s wonen die kennelijk van een bijstands-
    uitkering moeten leven..
    In Nederland deed dat verschijnsel zich ook voor, met name in de grote steden. Vanaf de 50-er jaren had je ook de wijken waar Indo’s en Surinamers de meerderheid vormden en thans niet te vergeten de moslimwijken.

    Waar voeger de Indo-rock te horen was, klinkt muziek uit Noord Afrika en in de Amsterdamse Bijlmer geen BB met R meer.

    • Ronny Geenen zegt:

      @De samenleving in de USA wordt naar mijn smaak al te vaak en te gemakkelijk ge-idealiseerd.
      In welke staat je ook komt of welke stad ook, je komt wijken tegen waar doorgaans gegoede blanke Amerikanen wonen,of de middenklasse of de onderklasse.@

      Dat was inderdaad zo. Ik kan alleen over zuid Calif. spreken. De reden dat dat gebeurde is het volgende. Elke gemeente of buurt wordt hoofdzakelijk bepaald door een school district. Mensen gaan wonen waar hun kinderen goed onderwijs krijgen. Die scholen bouwen daarmee een reputatie op. En omdat zo’n buurt gewild is, zijn de huizen daar ook vaak duurder. En vervolgens worden in zo’n buurt grotere huizen gebouwd, die nog duurder zijn. Met gevolg dat alleen zij die het kunnen veroorloven kunnen in zo’n buurt wonen. Arcadia, een plaats 12 km van mij vandaan is zo’n plaats. Hun scholen waren een van de beste in Ca. Vandaag is daar de bevolking aardig verandert. Meer dan de helpt zijn rijke emigranten. Vooral Chinezen maar ook India en andere Aziaten. Het is dus niet blank, maar geld en scholen. Ten westen van Glendora is het plaatsje Azusa. Glendora school district is veel beter dan die van Azusa. In Glendora wonen veel blanken en oriëntaals. In Azusa wonen het merendeel Zuid Amerikanen; merendeels handarbeiders.
      Mijn huis in Glendora is volgens de huidige markt geschat een $600,000 waard. Vermoedelijk in Azusa rond de $350,000 en in Arcadia tegen een miljoen. Ook prijs bepalend zijn de afstanden naar LA toe. Hoe dichter, hoe duurder.

  15. Pierre de la Croix zegt:

    Ik heb wel eens eerder geschreven dat de opkomst van de Indorock in de vijftiger jaren v.d.v.e. geheel aan mij is voorbij gegaan omdat ik in die tijd “met mijn gat op zee zat”, zoals men dat toen bij de Grote Vaart placht uit te drukken.

    In de zestiger jaren maakte ik er iets van mee toen een blanke Indische jongen, Ron Willemse, als leerling wtk (machinist) met zijn gitaar en platenspeler aan boord van de “Esso Nederland” stapte en zijn collega’s op de eentonige route van de Perzische Golf naar Ergens Anders te vermaken. Ik herinner mij zijn versie van “Send me the pillow”. Toepasselijker voor een zeeman kon niet.

    Enige tijd later, toen ik vanwege het meisje mijn marconistenuniform had moeten verruilen voor Harer Majesteits wapenrok, had de Indo Rock al plaats gemaakt voor de Beatles en aanverwante Britse bandjes. Nochtans was er in de mess een aardige Indische kapitein Van Hamel, KNIL veteraan, die klaagde dat zijn zoon niet wilde leren en “gitarenmepper” was geworden. Treffender kon hij, wat mij betreft, de nieuwe professie niet benoemen.

    Pak Pierre

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.