Papoea’s veroordeeld voor hijsen vlag

JAYAPURA – Een Indonesische rechtbank heeft vrijdag vijf Papoea’s elk tot 3 jaar cel veroordeeld wegens het hijsen van een verboden vlag en het uitroepen van de onafhankelijkheid van de regio Papua.

Dit bericht werd geplaatst in Indonesia actueel. Bookmark de permalink .

126 reacties op Papoea’s veroordeeld voor hijsen vlag

  1. Arthur Olive zegt:

    De grondwet van Indonesia erkent de vrijheid van meningsuiting en het hijsen van de Morning Star vlag is een meningsuiting.
    Zelfs de advocaat, Gustav Kawer, werdt gedreigt gedurende het proces wat ook tegen de wet is.
    Is dit wat men bedoelt met guided demokratie?

    • sigeblek zegt:

      Indonesia werd opgericht als een eenheidsstaat (NKRI).
      Het streven naar afscheiding cq onafhankelijkheid is anders dan vrijheid van meningsuiting.
      Moet je niet door elkaar halen.

      Zelfs in de USA kan men niet altijd beroep doen op vrijheid van meningsuiting, en laat staan het steunen van bewegingen die de binnenlandse veiligheid bedreigen.
      Ik dacht aan bijvoorbeeld patriot act .
      Het bedreigen van een advocaat is gewoon fout, hij doet gewoon zijn werk.

      PS : ik neem USA als voorbeeld omdat ze beweren dat ze ook democratisch zijn .
      Ze willen zefs hun “democratie”overal invoeren.

      • Jan A. Somers zegt:

        USA is een moeilijk voorbeeld. Het is een federatie met een klein beetje eenheidsstaat. Vraag een Amerikaan waar hij vandaan komt, en hij zal na de plaatsnaam direct zijn staat noemen.

      • eppeson marawasin zegt:

        Dag meneer Sigeblek, ik kan me vinden in de duiding ‘onrechtmatige daad’ zoals meneer Vos aangeeft, maar nog veel interessanter is diens verklaring van de historische oorzaak. Maar dat later.

        Uw zienswijze op vrijheid van meningsuiting is van een andere orde. We laten democratie en de USA even buiten het denkraam. Ook de universele verklaring van de rechten van de mens en diens recht op zelfbeschikking laten buiten de discussie.

        Maar puur als academisch voorbeeld, als in de grondwet staat dat een ieder recht heeft op vrijheid van meningsuiting, mag je dan óók zeggen, gebruik makend van dat recht, dat diezelfde grondwet niet deugt?

        PS
        Op welke datum is volgens u de eenheidsstaat Indonesia opgericht c.q gesticht?

        .

    • Wal Suparmo zegt:

      Menings uitting is niet bedoeld om zich tegen de GRONDWET van Republik Idonesia teuiten.De Morning Star vlag is een symbool van de Republik Papoea en dus een staat in republik .Dat natuurlijk illegaal is. Idem net alsde RMS of de DARUL ISLAM vlag van de Republik Islam Indonestan..

      • Jan A. Somers zegt:

        In Nederland mag je elke vlag hijsen die je wilt. Zelfs de Indonesische vlag. Bij het varen hadden we behalve de nationaliteitsvlag achterop, ook de Zeeuwse vlag aan de zaling, dat was de vlag van het gastland voor ons, uit Zuid-Holland. En de Havenmeester hijst altijd de nationaliteitsvlaggen van zijn gasten.

        • Bert zegt:

          Tja mr Somers ,ik zou u helemaal een vent vinden ,als u volgende keer in Indonesia met de Molukse en Papua vlag gaat zwaaien bij aankomst op vliegveld Sukarno-Hatta maar ………….euh ga we het nog zien ??????

        • Jan A. Somers zegt:

          In het buitenland gedraag ik me fatsoenlijk naar de gewoontes van dat soevereine land. En dan weet ik te genieten van de vrijheid en mogelijkheden van Nederland. Gelukkig dat de Indonesiërs in Nederland dat ook doen. Morgen, met Kerstmis, gedragen ze zich hier in de kerk zoals het in Nederland hoort. En wensen we elkaar een zalig Kerstfeest. Niet hijgerig.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘in Nederland mag jij elke vlag hijsen etc.’- Ben toch benieuwd wat de reacties zullen zijn; als men bv. een nazi vlag zou hijsen.

  2. Ed Vos zegt:

    Ik wil hr Arthur Olive niet tegen het hoofd stoten maar hier staat toch:

    Een Indonesische rechtbank heeft vrijdag vijf Papoea’s elk tot 3 jaar cel veroordeeld wegens het hijsen van een VERBODEN vlag en
    het uitroepen van de onafhankelijkheid van de regio Papua

    Het is triest te moeten constateren welke bevolkingsgroepen de rekening kregen gepresenteerd vanwege het anti-Soekarno — want meer was het niet — beleid van de nederlandse politiek in de jaren na de onafhankelijkheidsverklaring.
    Waren het de Molukkers o.a. vanwege hun deelname aan de acties van de speciale troepen van die avonturier Westerling, vervolgens werden kannibalen (sorry) onafhakelijkheid beloofd.

    • Bert zegt:

      Spijker op de kop van de hr Mertens ,volgens de hr Somers mag je elke vlag hijsen die je wilt in Nederland ,leuterkoek van de bovenste plank ! Hangt u nou eens de Nazi vlag uit hr Somers of de IS vlag .

      • Ron Geenen zegt:

        En bij diverse Indo’s moet je beslist niet de jap vlag uitsteken.

      • Jan A. Somers zegt:

        “de Nazi vlag uit hr Somers of de IS vlag .” Dat zijn toch uitingen van heel nare, verderfelijke dingen? Die Papoeavlag is toch geen toonbeeld van nare dingen?
        “moet je beslist niet de jap vlag uitsteken.” Waarom niet? Die wappert toch gewoon op de Japanse ambassade? Voor alle Indo’s zichtbaar, en nog nooit een gekke opmerking gehoord. Zelfs niet van mij met met kennissenkring bij de Kenpeitai. Mijn ellende hoef ik toch niet mijn hele leven mee te zeulen? Ik heb wel leukere dingen te doen.

        • Jan A. Somers zegt:

          Misschien zou ik een grotere hekel aan de Indonesische vlag moeten hebben. Bij de Kenpeitai en de bersiap heb ik meer last van Indonesiërs gehad dan van Japanners. Maar waarom zou ik? De meeste Indonesiërs zijn aardige lui, net als de meeste Japanners. En die akelige lui van toen zijn al dood, heb ik geen last meer van. Bij onze oefeningen samen met Duitsers hadden Nederlanders uit Nederland er toch ook geen moeite mee als de Duitse vlag werd gehesen? Gewoon salueren! Er is momenteel ook een Nederlands-Duitse brigade!

    • e.m. zegt:

      Nou, niet zo neerslachtig heer Mertens en Pak Bert. De heer Somers is een universitair gediplomeerd jurist. Dus als iemand de wet beter kent dan de gemiddelde I4E-reageerder dan is het meneer Somers wel.

      Neem Art.6.1 van de Grondwet (vrijheid van godsdienst zei men vroeger). Lid 2 leert vervolgens: De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

      Wat betreft de Artikelen 7,8 en 9 GW: hetzelfde laken een pak

      En zou nu juist de jurist Somers geen weet hebben van pak ‘m beet:

      Artikel 137c
      Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

      • e.m. zegt:

        Omissie: Artikel 137c Wetboek van Strafrecht

      • Ron Geenen zegt:

        @Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras@

        Ook over de nip ras? Laat ze maar komen.

      • Bert zegt:

        @Pak E.M Ontroerend ,die loyaliteit van je naar Jan Somers.daar hou ik nou van ,dat iemand door dik en dun achter iemand staat ! ik heb ook best wel respect voor de hr Jan Somers ,alleen ik erger me dood aan zijn vooringenomenheid ,als ik mr Somers in de kroeg zou ontmoeten ,moet ie helaas oppassen ,je begrijpt het wel Epesson maar als ik jou zou ontmoeten is het toch wel de zelfde geesten ,ik buig mijn hoofd naar jou ,niet naar mr Somers ! !

        • Boeroeng zegt:

          Bert, Jan Somers is best wel ok. Natuurlijk heeft hij andere meningen Natuurlijk is hij ook maar een gewoon mens. Zo hoort het.
          Waarom moet hij oppassen als jij hem ziet?
          Dat lijkt wel een dreigement , ben je je daar wel bewust van ?

        • Ron Geenen zegt:

          @Waarom moet hij oppassen als jij hem ziet?@

          Ach, ik begrijp best wat Bert bedoelt. Als 2 mensen van mening verschillen en ze ontmoeten elkaar in een A’dam cafe, dan wordt er wel het een en ander gezegd. Heb dat ook wel eens in Den Haag meegemaakt, o.a. in Kings Road.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ach heren E.M. en Boeroeng. Niet belangrijk hoor. Was zelfs in mijn kerstwens verwoord:: “richting jullie allemaal, dat jullie blijven moeilijk doen tegen elkaar.” Er zijn nou eenmaal mensen in alle soorten. En als iemand mij ontmoet, en ik herken hem/haar, dan zeg ik vriendelijk goeden dag. Zelfs als ik de pest erin heb. Zo’n decorum hoort bij beschaafde mensen. En dat zijn we hier op I4E (dacht ik zo). Natuurlijk zijn er ook mensen die een (gloeiende) hekel aan mij hebben. Nou en? Ik ben ook maar een gewoon mens waar je een hekel aan kunt hebben. Gewoon niet op reageren toch? Scheelt u een hoop tijd die u aan andere leuke dingen kunt wijden.

  3. sigeblek zegt:

    @ Pak E.M

    Mijn antwoord is echt kort, dat mag.Als er behoefte is.
    Alleen moet je wel rekening houden met de (nog) bestaande wet en de mening van de vele anderen die mss tegen zijn .

    Of je gaat samen met anderen proberen om de wet te veranderen.
    Dat is ook democratie.

    Formeel was het ergens in 1950.
    De basis was eerder .
    De gedachte over eenheidsstaat werd op 28-10-1928 waar jongeren (studenten/ambtenaren ) in hun Sumpah Pemuda hadden gekozen voor 1 land, 1 volk, 1 taal .
    Jong Ambon had ook hun handtekening geplaats.
    Het was toen nodig en nu nog .
    Zie ook Van Dis deel 3.

    • eppeson marawasin zegt:

      Dank u. Wat u kort noemt. Maar verder, het heeft wel moeten groeien, maar ik ben het met uw laatste opmerking eens. Meneer Vos heeft denk ik gelijk: het had niet zo hoeven lopen. Maar ja, achteraf kijk je in India een heilige koe in z’n ….!

      Toen mijn moeder met mij (10 dagen oud) het militair hospitaal in Ambon moest ontvluchten vanwege een grootscheepse aanval van het Indonesische leger was één van de kapiteins een Ambonees, de latere generaal-majoor Joost Muskita, oud-Indonesisch ambassadeur in de voormaligmalige BRD. Maar die goede man sprak Nederlands en heeft de 5-jarige HBS gedaan. Een goed opgeleide inheemse(!) die wel geleerd had om over (politieke) zaken na te denken. In die zin had ik ook mijn vader een carrière in het Indonesische leger gegund. But that’s all hindsight.

      Één vraag blijft evenwel open: ‘waarom moest mijn vader aan de politionele acties deelnemen’. Ik heb er wel al vrede mee, dat de arme man zelf geen keus had. In de nabeschouwing was het in elk geval niet voor God en de koningin. Maar wie dan wel? Mogelijk is het antwoord terug te lezen in Das Kapital. Ik doe maar een gok!

      • sigeblek zegt:

        Sommigen (of is het velen?) in Nederland vergeten vaak dat in de Zuid Molukken ook een Moslim bevolking zijn , die in vele gevallen niet in dienst waren bij de KNIL.En pro de republiek.
        Voor de uitroeping van RMS had een meerderheid van de bevolking van de de deelstaat N.I.T gekozen voor de republiek.
        In het begin was het in dienst nemen bij de KNIL een laatste poging om te kunnen overleven , untuk cari makan.
        Het deelnemen aan de politionele acties komt voort omdat je opdrachten moet voeren , je bent een soldaat.

        Ik denk dat voor veel ex KNILers wel een plaats geweest was bij de TNI, alleen had men(ook )door concurrentie van de zijde ex PETA vaak niet meer senang voelden.
        De volhouders kunnen ook carriere maken , zelfs een Javaanse sersan KNIL werd later president.

        Ik denk dat Pak Adriaan iets zal laten zien in zijn volgende sreie : verdeel en heers.

        • Wal Suparmo zegt:

          Als de RMS oprichters, meer hersens hebben dan alleenm maar KNIL soldaten.Hadden ze het in VN bepolijt en erkening gezocht van ander landen.Zoals de Republik Indonesia vroeger ook zelf gedaan te hebben.Inplaats van met een BAMBOE ROENTJING de Hollanders te bevechten.De sterke TAMIL TIGERS hadden of militaire gebied gewonden maar diplomatiek verloren en hadden gevaald onm een TAMIL republik opterichten.

      • Ed Vos zegt:

        eppeson marawasin, op 18 maart 2012 om 22:43

        De vraag die ik me zelf stelde was: Waarom veel Molukkers zo pal stonden voor, naast en achter de Belanda’s, met in het achterhoofd Pattimura

        Ter herinnering: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Molukken/vergankelijkheid.html

    • Bert zegt:

      @Boeroeng ,Tja beste Boeroeng ,nee daar heb ik niet over nagedacht ,als het zo zou overkomen ,dan mijn excuses ,het was niet zo bedoeld ,ik zou mr Somers met geen vinger aanraken maar ik ben nou eenmaal een zeer emotioneel en helaas ook agressief mannetje ,bij deze de kans dat ik mr Somers in een kroeg zou ontmoeten is oo,oo % ,dat ik zo praat het is niet goed weet ik ook wel ,meen het eigenlijk ook niet maar ik ben nou eenmaal geen gemakkelijke Indo .Neemt niet weg dat ik zeer zeer veel respect voor je heb Boeroeng !!

      • bokeller zegt:

        Pak Boeroeng,
        Dat komt van al ’t bier waar vrouwelijke hormonen in zitten.
        Als je tien glazen bier op hebt, begin je allerlei onzin uit te kramen…en je gaat je overal mee bemoeien..
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          En bij rode wijn?

        • e.m. zegt:

          @dat ik zo praat het is niet goed weet ik ook wel ,meen het eigenlijk ook niet maar ik ben nou eenmaal geen gemakkelijke Indo .@

          — Nah … Pak Boeroeng, da’s goeie zelfreflectie. Niks mis mee.

          Het gaat eigenlijk om die tien glazen van Bapak Keller. Kijk het eerste wat Pak Bert zegt en doet, ook al is de kans 00,00% (zeg nooit nooit in het Land van Ooit;) is: “De eerste tien zijn van mij Jan!!!”

          Pak Bert kan daar zelf misschien nog wel mee uit de voeten, maar ik denk meneer Somers met diens rollator niet meer. Kijk dan moet meneer Somers wel degelijk oppassen. Het zijn er namelijk wel tien van de drieëntachtig. “83!!!” zult u zich wellicht onder uw Soekarno topi op uw hoofd krabbend afvragen, Pak Boeroeng.

          Ja, volgens de Boe … boe … boed…dah heeft ieder mens drieëntachtig problemen! Maar, maar daaroper morgèn miskin meer, want het plavvlondf begint ineens te…te draaien en het duizelt me een beetje enne zie swwart in de perte al. Se … se … la mat … ti .. doer … se … moe … moe … a … alle … maal … y’…. al l

        • Arthur Olive zegt:

        • Bert zegt:

          @Pak Keller :Grappig 10 glazen bier ? En dan al mabok ? Denk het niet bij sepuluh bir zie je niks bij mij ,ook niet bij 15 ,waar ik niet tegen kan ,is alles door el kaar drinken ,gisteren in Amsterdam casino ,ik speel altijd op het einde van het jaar ,alleen dan ,kreeg ik van alles aangeboden en ja ik neem alles aan ,won toevallig ook nog wat ,kwam thuis met mijn bezopen kop ,en dan zie ik niet alles in de juiste context ,ach ben ook maar een mens ,de beste wensen in ieder geval voor u.

        • Ron Geenen zegt:

          Proost en gezondheid!

  4. Arthur Olive zegt:

    Sinds Amerika hier in wordt vermeld in de discussie wil ik wel eerst iets recht zetten. De Amerikaanse form van gouvernement is niet Democratie, Amerika is een Republic met een democratisch Constitutionaal systeem, de wet is foremost.

    In een Democratisch gouvernement krijgt de meerderheid het voor het zeggen en komt de minderheid in de knel, bv. Als twee wolven en een schaap gaan kiezen wat ze gaan eten dan is het resultaat voor de hand liggend.
    In een Republiek wordt de wet gehandhaafd en het maakt geen verschil wat de meerderheid wil of niet wil.
    De volgende video geeft een betere inkijk op dit onderwerp.

    http://www.youtube.com/watch?v=DioQooFIcgE

    Sigeblek, in de USA heeft men de vrijheid van meningsuiting onder de 1st Amendment van de Constitutie, men kan zelfs de vlag van de Confederatie hijsen en speech maken om independant te worden.
    zolang men dit maar zonder geweld doet. Vele Hawaiians demonstreren om hun oude koningkrijk terug te krijgen en vele Mexikanen demonstreren om het zuidwesten terug te geven aan Mexico (El Raza)
    In West Papua doet de politie geweld aan als de Papua vredig demonstreert voor hun vrijheid.
    Laat ons niet vergeten dat de Papua demonstreert voor zelfbeschikking omdat ze vermoord worden, ze hebben geen keus, want de politie (Kupassus) is bezig op een volkenmoord op lange termijn, een genocide.
    In de 60 jaren dat ze daar zitten hebben ze meer Papuas vermoord dan de Nederlanders in Indie in die honderden jaren.(400000 volgens Amnisty International)

    Ed Vos, het hijsen van de Morning Star is verboden omdat ze hun eigen Constitutie belachelijk maken. Ze hebben een Guided Demokratie, wat niets anders is dan Dictatorship.
    Wat betreft kannibalen, ik heb een video gezien waar een Papua op de grond licht omdat de politie zijn buik met een bajonet hadden open gereten.
    Terwijl hij daar lag zaten ze hem te pesten en te treiteren en zijden hem dat hij geen God had.
    Deze man had zijn darmen in zijn handen en zij “God help us poor people” Niet lang daarna stierf hij.
    Wie gedroeg zich als een Kannibaal hier, de Papua of de Politie?

    • Ed Vos zegt:

      Pak Arthur, die soldaat gedroeg zich als een beest. Maar beesten doden niet zo maar…Goedpraten kun je zijn daad ook niet, dat begrijp ik.

      • eppeson marawasin zegt:

        Dag meneer Vos, ontzettend bedankt voor uw verwijzing naar de webpagina retro.nrc van 3 februari 2000. Weer een mooi samenvattend overzicht van de hand van Dirk Vlasblom. Daar kan ik mee verder. Geweldig!

    • bokeller zegt:

      .Bert zegt:
      25 december 2017 om 20:50
      ##Pak Keller :gisteren in Amsterdam casino ,ik speel ,won toevallig ook nog wat


      met hartelijke groeten
      siBo

  5. Anoniem zegt:

    @ Arthur:
    Dus welke democratischsysteem is dan volgens jou echt democratisch?
    Ik had altijd gedacht dat USA een democratische land is , gelukkig heb je mij nu van die gedachte wakker gemaakt .

    Ik zag op Nederlandse TV dat George Clooney werd opgepakt tijdens een “demonstratie” .

    Over die politieoptreden of bepaalde delen van het leger is gewoon echt fout .

  6. Jan A. Somers zegt:

    Oppassen met Amerikaanse pop-cultuur! Vond George Clooney dat niet best? Meer bekende Amerikaan geworden dan vroeger.

  7. ton zegt:

    De Papoea’s zijn goed afgekomen met drie jaar veroordeling voor het hijsen van van hun vlag Als men het vergelijkt met de Molukkers voor het hijsen van de Molukse vlag,dan werden ze zwaarder gestraft De Molukkers kregen gemiddeld j 15 jaren voor het hijsen van de Molukse vlag Momenteel zitten meer dan 100 Molukkers vast voor het hijsen van de Molukse vlag

  8. Arthur Olive zegt:

    Sigeblek, Amerika is een land met een Democratisch systeem onder de Constitutie, de Wet.
    De meerderheid heeft het voor het zeggen zolang de Wet wordt gevolgd.
    Indonesia heeft een Guided Democratie, de Wet wordt niet zo nauw genomen.
    Ik weet van geen land waar Democratie de Wet is.

    De Sudan wil de Neger in Darfur verhongeren om plaats te maken voor de Arabs, net als Indonesia de Papua vermoord om plaats te maken voor de Javaan.
    George Clooney werd niet opgepakt omdat hij demonstreerde maar omdat hij door een politielijn voor de Sudaneese ambassade brak.

    Ed Vos, je schrijft dat beesten niet zomaar doden.
    Je hebt toch wel eens gehoord over het gezegde; Kat en Muis spelen?
    Genocide begint als men een volk minder acht dan zichzelf met het gevolg dat men denkt dat dat dit volk sub-human is en dat maakt het vermoorden makkelijk, daarom dat de kanibalen mentaliteit zo gevaarlijk is.

    Ton, de Papua krijgt normaal ook 15 jaar voor het hijsen van de Morning Star, maar deze keer alleen drie jaar omdat er geen hoog verraad bewezen kon worden.

  9. Arthur Olive zegt:

    Hier is de video over de vermoorde Papua, Yawen Wayeni, hij wordt aangezien als een SAVAGE en dat maakt het vermoorden makkelijker, te meer omdat het schijnt dat hij een Christen is.

    http://www.youtube.com/watch?v=wxHTpQho5es

  10. Ed Vos zegt:

    Vreselijke beelden, ik ken ze. Maar je kunt evengoed beelden laten zien van Amerikanen die te keer gaan in Irak. Militairen van Assad in in Syrie. Of Indonesische militairen in Aceh, Of in Oost Timor.
    Hier is duidelijk sprake van schending van mensenrechten.
    Dit laat onverlet dat Indonesie separatisme nooit kan toestaan.

    De vraag rijst; moeten we dit soort schendingen niet vaker laten zien, zodat hiertegen iets gedaan kan worden, of moeten we een separatistische beweging steunen.

    Ik ben voor het kiezen van het eerste, van het tweede houd ik me persoonlijk verre.

    Je kunt natuurlijk het aspect racisme ook willen benadrukken, maar neo-nazi’s zijn ook racisten, in het recente verleden waren zwarten in de VS minderwaardig, sommige javanen hebben zeer waarschijnlijk ook racistische trekken.
    Maar in Indie waren Nederlanders (en ook indo’s) ook niet zo vriendelijk tegen de inheemsen, en een neger (zwarte) als schoonzoon was ook taboe.

    Dan weer het aspect christen benadrukken.
    Ik vind het nu allemaal heel erg naar worden.

    Er zijn genoeg indische perkara die opgelost moeten worden.

  11. Arthur Olive zegt:

    Ed Vos, de Amerikanen die te keer gaan in Irak en elders zijn Roque.
    Het is niet de Amerikaanse policy.
    In Indonesia is het hun policy, ze maken zich meer druk over wie die video heeft genomen dan over de moordenaars, meestal worden deze moordenaars vrij gesproken.

    • Ed Vos zegt:

      Heer Olive, wanneer iemand een video maakt in Indonesie in zijn eigen huis waar zijn eigen vrouw hem ligt te … dan is dat bij ontdekking al strafbaar.
      Zie het geval van de zanger van Peter Pan.
      Een man die ene kip steelt loopt de kans langer gevangenisstraf te krijgen dan een corruptor.
      Dat weten we allemaal.

      Maar daar in Irian Jaya zijn de militairen de baas, daar gebeuren ook rare dingen.
      Maar ik blijf er bij dat ik geen separatistische beweging steun, en zeker niet in gastland Nederland loop te demonstreren en met vreemde vlaggen zwaaien.

  12. Ed Vos zegt:

    Nu we het toch over religie hebben, ik denk (weet) dat moslims met een afwijkende mening meer te vrezen hebben van hun fundamentelere religie-genoten dan christenen van moslims.
    Dus een beetje liggen te stoken geeft ook geen pas.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Doeh …. Pak Vos, “sudah laat maar”, maar ik heb nog veel vragen.

      Waarom zou u geen separatistische beweging steunen (zelfs niet op morele gronden?) en waarom zou volgens u Indonesië separatisme in het gebied van Sabang tot Merauke NOOIT kunnen toestaan?

      Ontzegt u ieder volk zijn zelfbeschikkingsrecht of maakt u slechts een uitzondering voor het Papuavolk?

      Misschien lees ik niet goed, maar ik heb in het kader van dit thema nog geen enkel argument gezien dat uw standpunt keihard rechtvaardigt.

      Pak Pierre

      • Ed Vos zegt:

        Beste Pak Pierre, nogmaals ik gun elk volk de vrijheid onafhankelijk te zijn, merdeka, maar zoals ik ergens al schreef, merdeka is gewoon een loze kreet, die elk van de straat geplukte rebelse hottentot kan uiten
        Ik zou zeggen laat de OPM haar standpunten eens overleggen aan de VN. kijken wat dat oplevert.
        Maar voorlopig kan Indonesie een separatistische beweging niet tolereren, dat lijkt me toch wel duidelijk, of niet?

        Beste Pak Pierre, nogmaals ik gun elk volk de vrijheid onafhankelijk te zijn, MERDEKA, maar zoals ik ergens al schreef, merdeka is gewoon een loze kreet, die elk van de straat geplukte rebelse hottentot kan uiten
        Ik zou zeggen laat de OPM haar standpunten eens overleggen aan de VN, of aan afzonderlijke landen als Japan, China, de VS . kijken wat dat oplevert.
        Nou, laten wij het ook aan Nederland voorleggen dan om van onze tempo-doeloe schuldgevoelens af te zijn.
        Geheid, dat wanneer ik daarnaast ook een backpay voor mijn vader van de nederlandse staat eis, ik voor hen geen serieuze gesprekspartner zal zijn.
        Kijk daar heb je hem weer..

        Maar voorlopig kan Indonesie een separatistische beweging niet tolereren, dat lijkt me toch wel duidelijk, of niet?

        Opkomen voor mensenrechten dat is iets anders.
        Voor het overige, in het heetst van de strijd gaat geen enkele soldaat of rebel met een handboek mensenrechten in de hand te werk, kijk maar naar Syrie, evenmin een profvoetvaller met het handboek sportiviteit in het hoofd.
        Vraag het ook maar aan de oud-indie veteranen.
        Wij kunnen achteraf slechts erop toe zien of er sancties worden opgelegd.

        Genoeg,over vlaggen.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Neen Pak Vos, het is mij niet duidelijk geworden waarom Indonesia een separatistische beweging als die van de Papuas op voormalig Nederlands Nieuw Guinea niet kan tolereren.

        En als “Merdeka” een loze kreet zou zijn die – volgens u – “iedere van de straat geplukte rebelse Hottentot kan uiten”, waarom is men het er dan in het algemeen over eens -ook u neem ik aan – dat Nederland aan de kreet “Merdeka” uit rebelse Indonesische monden gehoor heeft MOETEN geven, in ieder geval direct na “Hari Proklamasi” op 17 augustus 1945 en eigenlijk al veel eerder? Wat is het verschil tussen de om vrijheid en zelfbeschikking schreeuwende Indonesiër van toen en de Papua van nu die voor zichzelf en zijn volk hetzelfde nastreeft?

        Het feit dat overal en altijd het recht met voeten wordt getreden is nog geen excuus om het Indonesische optreden in Papua te vergoelijken en het recht op zelfbeschikking van het Papuavolk met een smakeloze verwijzing naar van de straat geplukte Hottentotten weg te wuiven.

        Overigens …. ik zou het een van de straat geplukte Hottentot niet kwalijk nemen als hij zich tot in het diepst van zijn ziel door u gekrenkt zou voelen en u zou toebrullen “Hiduplah Papua Merdeka”.

        Pak Pierre

  13. Arthur Olive zegt:

    Ed Vos, ik zij dat deze stervende Papua waarschijnlijk een Christen was omdat de soldaat hem zij dat God niet naar hem luisterde.
    Mijn redenen waren om aan te tonen dat deze zogenaamde KANNIBAAL niet is wat velen van ons denken.
    Om dit een beetje te stoken te noemen is wel ver gezocht!

    Ik heb het gevoel dat vele van ons Indos even sombong zijn tegenover de Papua als de Blanda was en nog is to a certain degree tegenover ons toen we repatrieerden naar Holland.

    Als iemand nog wat goed verwachts van de VN, dan zit die wel met zijn hoofd in het zand!
    De VN heeft een beroerde rol gespeeld in 1962.

  14. sigeblek zegt:

    quote:
    “Beste Pak Pierre, nogmaals ik gun elk volk de vrijheid onafhankelijk te zijn, MERDEKA, maar zoals ik ergens al schreef, merdeka is gewoon een loze kreet, die elk van de straat geplukte rebelse hottentot kan uiten
    =====================================================
    Hoezo loze kreet ???
    Van uit hun kant is het GEEN loze kreet, het is een uiting van hun verlangen om bevrijd te zijn van de “bezetters “.

    Zoals vroeger ook de Indonesiers vrij willen zijn van vreemde overheersers.

    Alleen met het verschil dat de Merdeka kreet (verlangen) van de Indonesiers anders is dan van de Papua’s die zoals we ook weten in feite een uitvinding is van de Nederlanders.
    Kijk naar de geschiedenis en de bemoeienis /aanwezigheidheid van de Nederlanders in West Irian .Wanneer werd de papuas ontwikkeld en interessant bevonden door de Nederlanders?.

    Er zijn andere verschillen zoals:
    * de verschillen tussen de stammen onderling qua taal., samenstelling etc
    * .ontwikkeling , klein deel had kennis gemaakt met de Nederlanders( kustgebieden).
    De rest zitten nog in de binnenlanden ,soms in de stenen tijdperk, sommigen zijn nog kannibalen (zoals Pak Vos constateerde ).Toen in 1960.
    Stammenoorlog is schering en inslag, de redenen kan verschillend zijn , vanaf gestolen varken of geroofde vrouw.
    * er was geen eenheid, geen gezamenlijke taal en geen stammen/leiders die door het hele volk werd ondersteunt.

    In de huidige politieke situatie kan ik voorstellen dat sommige Papuas ontevreden zijn met de aanwezigheid van de Indonesiers, aan de andere kant kunnen ze ook kijken welke “zegeningen”ze nu hebben.

    Wat wel onduidelijk is hoe zit het met de verdeling van de opbrengst van de bodemschatten, hoeveel krijgen ze ?
    Wat doen ze met hun OTSus status, Otonomi Khusus ?
    De Indonesiers kregen het niet eens van de Nederlanders ( Petitie Soetardjo)

    En als ze het krijgen, hoe gaan ze er mee om ?
    Ben wel eens met Pak Vos dat de Papuas slachtoffers waren omdat ze geloven in de beloften van de Nederlanders.

    @ Pak Olive:
    Nederland had een dubieuze spel gespeeld , eerst veel beloven, een klein groep sponsoren , een klein legertje snel op poten zetten , en toen werden ze in de steek gelaten.

    • boeroeng zegt:

      Nee Sigeblek…
      De Papoea’s denken zelf na en sommigen van hen vinden dat die buitenlanders niet het recht hebben hun land in te pikken.
      Dat nadenken en zich verzetten deden voor hun een heleboel Indonesiërs ook.
      Acehers, Molukkers, en vergeet de Oost-timorezen niet.
      Het heeft al 50 jaar niks meer met Nederland te maken als Papoea’s streven naar afscheiding van Indonesië .
      De Indonesische kritiek op Nederland van ‘ Belanda doet verdeel en heers’ had wel een historisch gelijk maar het werd ook misbruikt om de eigen koloniale doeleinden te verbergen en te rechtvaardigen.

      Het land van de Papoea’s behoort toe aan de Papoea’s.
      Niet aan Nederland, Java, Indonesia…

    • Ed vos zegt:

      sigeblek, op 21 maart 2012 om 00:38

      Pak Geblek, wanneer je de 4e uitzending van Van Dis hebt gezien, zag je op een muur geschilderd de indonesische vlag.
      Daarbij werd de opmerking gemaakt dat de eenheid in de verscheidenheid blijkbaar een loze kreet was (althans daar op Ternate), of woorden van die strekking. Dat was dus niet de mening van Van Dis, maar ahw een parafrase,

      Dus ik blijf bij mijn bewering dat vrijheid in bepaalde gevallen slechts een loze kreet is. Dus niet in alle gevallen.
      .

  15. Arthur Olive zegt:

    Pak Geblek:

    Welke zegeningen, dat ze nog niet aan de beurt zijn om vermoord te worden?
    Nederland heeft een dubieuze rol gespeeld, dat is waar, maar Nederland vermoorde deze MENSEN niet, ze gaven deze MENSEN over aan de moordenaar(Indonesia) onder dwang van Amerika en het gevaar van de USSR.

  16. Ed Vos zegt:

    Interessante discussie nu overgenomen door een indonesier(?), die het beter weet dan ik.
    Overigens, ik ben geen teleurgesteld man die het Nederland’s verlies van Nieuw-Guinea nog steeds betreurt.

    En al die terroristische en separatische bewegingen al dan niet van islamitische (en andere) signatuur, hoef ik ook niet te steunen.
    Ik ben blijven steken bij Che Guevarra, dat was mijn laatste wapenfeit.

    En het is mij niet bekend dat andere Nederlandse jongeren Walter Ulbricht als held zagen.

    Wel zwaaide een verdwaalde jongeling zwaaide wel eens met het rode boekje van Mao.

    #sigeblek: “In de huidige politieke situatie kan ik voorstellen dat sommige Papuas ontevreden zijn met de aanwezigheid van de Indonesiers, aan de andere kant kunnen ze ook kijken welke “zegeningen”ze nu hebben.”

    In Salatiga heb je een studentenhuis met studenten uit Irian Jaya. Zij studeren aan de beste private christelijke universiteit van Indonesie, en schijnen zich zich daar best te vermaken.

    Wellicht ontwikkelen zij zich later tot de Mohammed Hatta’s en de Sjahrirs van de provincie Irian Jaya. 😉

    • sigeblek zegt:

      Pak Olive :
      Hangt af hoe je het bekijkt , in principe ben ik ook voorstaander van Merdeka voor iedereen, alleen moet je ook kijken naar de omstandigheden.

      @ Pak Boeroeng :
      Het is waar dat het 50 jaar geleden was dat Nederland U.N , Indonesia en andere landen het lot van de Papua’s hadden “geregeld” .
      En dat de Papuas toen te weinig of geen inbreng hadden , uitgezonderd de kleine groep die door Nederland/missionarissen gevormd werden.
      Jammer dat ze toen nog niet zo ver was om echt Merdeka te zijn .
      En nu zijn die door Nederland gevormde groep , aangevuld met nieuwe sympathisanten de dupe van de toenmalige Nederlandse politiek .

      We kennen ook andere 2 groepen die bijna in dezelfde situatie terechtkwamen, de Indo’s en Zuid Molukkers.
      Sommigen van hun zitten nu nog met de gevolgen van toen.
      De verharding van Indon.zijde ( leger en politie) die niet goed te praten zijn was o.a gevolg van geweld .
      Wie eerder begonnen waren dat kan men reconstrueren, je leest wel eens dat onbekende groepen 2 politie mensen zo maar doodschieten etc. En dan komt er een tegenactie.

      Het is de harde politieke realiteit , hoewel je in principe gelijk hebt , kan je ook niet zo maar zeggen dat de land van de Koerden van de Koerden zijn , of Palestina van de Palestijnen, delen van Amerika van Mexico ,of Friesland van de Friezen( wink) .

  17. Ed Vos zegt:

    Overigens, voel ik me kiplekker, en dat voor een vos, wanneer ik weer terug ben in indonesie, en ik wil het zo houden ook. De gehele indonesische ambassade leest hier nu mee.

    • boeroeng zegt:

      ‘speciale attaché’s met informatieopdracht’ op de Indonesische ambassade die houden toch eerder Molukse sites en Papoea-sites in de gaten?
      Wat moeten zij nou met die ouwe indo-belanda’s die hier vrijblijvend mauwen ?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ah Pak Vos …. zie ik hier een kleine monyet uit uw mouw komen? “Feind hört mit”, m.a.w. de Indonesische ambassade kijkt en luistert mee en zou erg verdrietig kunnen zijn als u zich onomwonden zou uitspreken vóór het zelfbeschikkingsrecht van het Papuavolk, ook al was het maar “in principe”.

      Ik kan uw prudentie wel begrijpen als u uw goede relatie met Indonesia om de een of andere reden wilt koesteren.
      Om den wille van de smeer, likt de kat kandeleer. Iedereen gedraagt zich af en toe wel als een opportunistische kat.

      Maar, Pak Vos, wat heeft het voor zin het dubieuze (to say the least) Indonesische optreden in Papua jegens de Papua’s te vergoelijken en het recht op “merdeka” van het Papuavolk te ridiculiseren met uw – in mijn beleving – smakeloze opmerking dat “merdeka gewoon een loze kreet (is), die elk(e) van de straat geplukte rebelse hottentot kan uiten”.

      U zou zich in de onderhavige, voor u dus gevoelige kwestie ook buiten de hele duscussie over “het vlagincident” hebben kunnen houden.
      De mata-mata op de Indonesische ambassade zouden dan denken dat u lekker onschuldig op de balé-balé lag te slapen en zij hadden hun aandacht bij voorbeeld geheel op mij en mijn rebelse woorden kunnen concentreren.

      Gelukkig ben ik te arm voor een bezoek aan Indonesië en word ik niet gekweld door de knagende behoefte, mijn heimwee en goede herinneringen aan Java koste wat kost om te zetten in een bezoek aan de voor mij heilige plaatsen.

      Pak Pierre

      • Ed Vos zegt:

        Pak Pierre, er bestaat ook zoiets als soevereiniteit, maar dat is voor velen blijkbaar een moeilijk woord.

        Een ander voorbeeld, je kunt wel Merdeka zijn in Indonesie, maar wanneer je onder de armoedegrens leeft, voel je dat niet.

        Voor het overige neem ik uw opmerkingen jegens mij maar voor kennisgeving aan.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Goed zo. Papa locuta, causa finita.

        Dan houd ik het ook maar voor gezien.

        Pak Pierre

  18. Arthur Olive zegt:

    Ed Vos, U hebt het over een Christelijke school in Salatiga, als dit de Mountain Vieuw International Christian School is dan wordt dit niet gefinancieerd door Indonesia maar door Amerikanen en wie dan ook.
    Als die studenten zich ontwikkelen als de Mohammed Hatta’s en de Sjahrirs van de provincie Irian Jaya dan wordt die school meteen gesloten.
    In feite, de leeraren daar worden nu al beschuldigd van pedofiel, ze begginnen daar dus mee.

  19. Ed Vos zegt:

    Hallo Pak Olive, dat is de Universitas kristen Satya Wacana
    overigens de Gereja Kristen, de oudste kerk daar, wordt nu bevolkt door personen uit de zuid Molukken 😉 Hele aardige mensen.

    Dat gebouw ligt in het centrum, ingekapseld tussen een groot winkelcentrum en en soort mall. Ik heb het zelf niet verzonnen, maar in dat land is alles mogelijk. Alles wat je maar kunt verzinnen

  20. Ed Vos zegt:

    Ik bedoel: tussen een warenhuis en een langwerpig uitgestrekt winkelgebouw met allemaal kleine winkeltjes.
    Je wordt daar wel geconfronterd met het koloniale verleden. Daar heb je de Jl. Pattimura – de weg naar Bringin. Vorig jaar werden op de rotonde 2 standbeelden opgericht: van Diponegoro en Soedirman, beide aan het begin van de straten die naar hen werden genoemd.
    Je wordt dus voordurend aan je geschiedenis herinnerd, maar je leert er zelf ook van.

    Dus, laat staan dat beeld van Coen in Hoorn 😉

  21. Ed Vos zegt:

    Ik wilde toch even terugkeren naar dit topic, nu de “strijd” enigszins is geluwd.

    Vragen:

    1. Wanneer men in Nederland toch zo getergd is over het onrecht dat de papua’s wordt aangedaan, waarom protesteerde men toen in 1969 niet heftig dat Indonesië de kluit met frauduleus referendum had belazerd?
    Men liet de boel gewoon de boel.

    2. Gezien het aantal stammen in Irian Jaya (het aantal talen dat men daar spreekt is ruim 300 zo las ik ergens): leeft de gedachte van de OPM wel onder de bevolking?

    Ik denk inderdaad dat je de oorzaak van het geweld bij Indonesië moet zoeken.
    En zoals sigeblek het aantipte: het is of kiezen tegen het Indonesisch bestuur, met als gevolg maatschappelijke uitsluiting, of zich aanpassen vanwege de “zegeningen”
    Het merendeel van de bevolking heeft zeker andere zorgen aan het hoofd.
    Ik denk zelf dat ontwikkelings- c.q. humanitaire hulp aan de bevolking van Papua te verkiezen is boven propaganda voor een onbereikbaar politiek doel (ideaal).

    Gelet ook op Oost-Timor voeg ik er nog aan toe dat kleine staatjes bij volledige zelfstandigheid weinig overlevingslevenskansen hebben.
    Men moet ook aansluiting zoeken bij andere landen zoals het in Europa het geval is.
    En wat een zelfstandig Irian Jaya betreft moet je ook maar hopen dat het democratischer zal zijn dan zijn grote buurland Indonesie

  22. Ed Vos zegt:

    Ik bedoel dus West Papua, nu de Indonesische provincie Irian Jaya.

  23. Ed Vos zegt:

    p.s.

    Waar je in Indonesie opgepakt wordt vanwege het zwaaien van een verboden vlag.

    In Nederland word je opgepakt voor onschuldiger zaken, zoals het meedragen van een lijkkist versierd met bloemen. Dat overkwam Sharon Gesthuizen, vandaag, Tweede Kamerlid voor de SP, tijdens een protest van postbodes.

  24. Arthur Olive zegt:

    Wat zitten we toch te kletsen hier, het gaat niet alleen om zelfstandigheid van West Papua en of Indonesia het zich kan veroorloven. Het gaat hier over de genocide van een volk.
    De Papua demonstreert voor merdeka OMDAT ZE HEM VERMOORDEN.

    Sigeblek heeft het over de blessings en 2 politie agenten zomaar dood schieten en dan komen er tegen acties.
    Deze tegen acties worden gedaan om hun te pijnigen en uit te moorden, hun dorpen worden in brand gestoken en gebombardeerd, vrouwen worden verkracht, duizenden mensen zijn op de vlucht, sommigen naar het Australische gedeelte.
    Westerling is niets daarbij vergeleken.
    Amnisty International, het Rode Kruis, en buitenlandse journalisten zijn daar verboden, daarom dat het een SILENT genocide is.
    En dit alles terwijl het tegen de Indonesische constitutie is.
    Niet alleen het leger is corrupt maar ook het judicial sijsteem
    Op Nigeria na praten we hier over het meest corrupte land in de wereld, er valt niets goed te praten over deze genocide.
    Het doet mij pijn dat het land van mijn geboorte, het land waar ook mijn bloed door de aarde stroomt zich heeft verlaagd met de unspeakable zonde van genocide.

  25. Ed Vos zegt:

    Tuttut Pak Olive, nu houd ik er toch mee op. Hier kan niemand tegen op.

    De Papua demonstreert voor merdeka OMDAT ZE HEM VERMOORDEN.

  26. Arthur Olive zegt:

    Ed Vos, het artikel op de website die u geplaatst hebt is damage control.
    Als Indonesia werkelijk de waarheid naar voren wil brengen dan kan dat makkelijk gedaan worden door de foreign media en hulp groepen in West Papua toe te laten met unrestricted toegang.

  27. Ed Vos zegt:

    Meneer Olive, ik laat het hierbij.
    Ik wens u een mogelijke plezierige vakantie toe in Indonesie. ik zou haast zeggen boycot dat land.

  28. Ed Vos zegt:

    Om toch een antwoord te geven op hr Olives’s antwoord. Ik zou me niet willen bevinden in een vuurgevecht tussen de OPM en het onmenselijk Indonesisch leger.

    De kans dat ik word gegijzeld en beschoten door de OPM lijkt me echter vele malen groter.

    Stel je voor dat Van Dis dat zou overkomen, dat was weer mooi aandacht voor de zaak.

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/426440/1996/01/24/Nederlandse-gijzelaar-in-Irian-Jaya-vreest-dat-tijd-begint-te-dringen.dhtml

  29. Ed Vos zegt:

    Overigens, Van Dis was niet van plan om naar Irian Jaya te gaan, zoals iedereen wel weet. Het was slechts als voorbeeld.
    Maar vooral Nederland erbij betrekken, dan zit het wel goed.
    Confrontatiepolitiek, schuldgevoel, en misschien kun je daaruit wel een slaatje slaan.
    Tamat.

  30. Ed Vos zegt:

    Ik wilde toch weer terugkomen op dit topic. Kan er niet genoeg van krijgen.
    Iemand legde me vandaag het begrip “demografische genocide” uit die b.v. plaatsvond (vindt) in Irian Jaya. Zoals u weet is Iran Jaya een migratiegebied, voelt u ‘m?.
    Kijk, met zoiets kan ik instemmen dan met die baarlijke onzin die verspreid wordt zoals etnische genocide door een sektarische groepje separatisten, en waarin bepaalde indo’s geloven.

    Alles wel beschouwd, vind ik mijn beschouwing over Irian Jaya hierboven zeer redelijk en overwogen.

  31. sigeblek zegt:

    OMG, weer iets nieuws geleerd .
    Zou “Demografische genocide” een nieuwe uitvinding zijn van de geleerde heeren ?

    In 1959 waren er 459.609 Papua Asli die in 2881 woongemeenschappen, dorpen etc leven.
    70% in groepen tot onder 150 personen
    18% tussen 150 -1000
    12 % boven de 1000 (t/m 2000).
    Globaal heb je 2 groepen talen , Austronesische talen die gebezigd werd door de kustgebieden, en Non Austronesische talen( Asli Papua = 240 talen ) .
    Hun achterstand is duidelijk , sommige gebieden en stammen leven nog in de “stenen tijdperk ” .

    Na 1961 kwamen migranten uit andere delen van Indonesia , de migratiegolven was ook al eeuwen aan de gang in de hele archipel, ver voor de komst van Westerlingen en Nederlanders .
    Gezien de inkomensnivo in Papua redelijk hoog is ( minimumloon 2010 zelfs hoger dan van Jakarta ) had het een aanzuigingskracht voor migranten.
    Zie hun aandeel in de welvaart en verbeteringen zoals scholen en gezondsheidzorg in Papua ( Bron BPS ).

    De meeste Indonesier kijken vreemd toen Nederland om Irian Barat te behouden de zogenaamde “one man one vote”willen invoeren .
    Dat er zaken gebeuren die niet volgens “Westerse democratie”plaats hadden gevonden zal niemand kunnen ontkennen.
    De U.N was akkoord gegaan tegen de zin van Nederland .

    En vergeten(?) gemakshalve dat ze andere plannen hadden om Papua te bestemmen voor (Indische) Nederlanders.
    Pikant detail, de zending/missionarissen waren ook eens met de keuze om aansluiting bij Indonesia, kennelijk hebben bepaalde redenen.

  32. Ed Vos zegt:

    Jangan omong kosong sigeblek 😉 met demografische genocide, bedoel ik zelf als leek (natte vingerwerk): gaat u maar ergens anders wonen..

    Dit vind ik een heel sympathiek artikel, en begrijpelijk voor mij

    http://www.klap.net/vogelvlucht/papua/papua-n-g.html

  33. Ed Vos zegt:

    p.s. terpeRcaya:

    Bijkomend probleem is dat Papoea’s onderling ook nogal verdeeld zijn. Op het eiland leven honderden stammen, die regelmatig met elkaar in oorlog zijn. Bij geweld tussen politieke facties in Tolikara vielen vorige maand nog meer dan tien doden. Binnen de OPM zijn verschillende commandanten niet zozeer omgekomen door politiekogels, maar door interne afrekeningen.

    Binnen de Papoeabeweging is er niet één overkoepelende organisatie, zegt ook Van den Broek, waardoor hun stem minder luid klinkt dan die zou kunnen zijn. De meeste Papoea’s willen geen gewapende strijd maar vreedzame actie.

    Maar hoe valt de neerwaartse spiraal dan wel te doorbreken? Een begin zou zijn het geweld te stoppen, menen waarnemers. Sidney Jones van denktank International Crisis Group schreef in het blad Tempo dat Yudhoyono alvast één simpele stap zou moeten zetten: zorgen dat de politie geen echte kogels meer gebruikt om demonstraties in de hand te houden. Een stop op het gebruik daarvan zorgt dat er minder doden vallen, dat de politieke temperatuur daalt en de regering laat zien dat ze meer kan dan praten

    • Pierre de la Croix zegt:

      De strekking van de mening van sommigen begint in mijn ogen een beetje, of een beetje veel, te lijken op de communis opinio van die verderfelijke Nederlandse paternalistische, op geldelijk gewin beluste kolonisatoren, op de Indonesische nationalisten: “Ze zijn nog niet rijp voor zelfbestuur, ze zijn het onderling niet met elkaar eens, ze helpen het land naar de donder, het zijn oproerkraaiers die het gezag (lees “onze economische belangen”) ondermijnen …..”.

      Laat Indonesia en de rest van de internationale gemeenschap maar eens beginnen te roepen “OK, wij erkennen op principiële gronden het zelfbeschikkingsrecht van het Papuavolk in voormalig Nederlands Nieuw Guinea. Laten we vanaf nu eens MET betrokkenen gaan werken aan de verwezenlijking van dat recht”.

      Pak Pierre

      • sigeblek zegt:

        Indonesia had ook al een OtSus status gegeven , zoals bij de Acehers ( n.a.v Helsinki accoord) ook gebeurde.
        Ze hebben de sharia kunnen invoeren.

        Ik denk dat als iedereen meewerkt (i.h.b de Papuas) zal de toekomt anders zijn.
        Het is gewoon een feit dat men daar de gevolgen van de oude Nederlandse politiek voelden.
        Kijk maar wanneer en door wie de “beweging”, het leger, de vlag (Morgenster) werd ingevoerd .

  34. Ed Vos zegt:

    sigeblek, op 22 maart 2012 om 19:26

    “…Pikant detail, de zending/missionarissen waren ook eens met de keuze om aansluiting bij Indonesia, kennelijk hebben bepaalde redenen…

    Welke bepaalde redenen hadden die (Nederlandse?) zending/missionarissen dan volgens Pak Geblek?

    Dat heeft m.i. te maken met zieltjes winnen, maar dat zou evengoed kunnen gelden voor de islam “missionarissen” nu, om daar effetjes de sharia in te voeren, afscheiding van een toch al door moslims bewoonde natie Indonesie is onwettig, en om die Amerikaanse kapitalisten/imperialisten van Freeport uit dat gebied te keilen. Toch?
    Hasbunallah ni’mal wakiil. Allahu akhbar! 😉

  35. sigeblek zegt:

    Pak Vos.
    Die zending mensen, paters etc zijn vaak Nederlanders paters.
    Zij zijn de enige die ECHT weet hoe ver de Papuas zin , hoe ze leven etc, en zeker op afgelegen gebieden waar bijna geen blanken(beshaving) komen.
    Je hoeft alleen oude films ( mss op you tube te vinden) uit die tijd bekijken.

    Ik weet nog dat we (in Jakarta) vreemd keken toen we onze broeders en zusters uit Papua zien dansen op tv , de vrouwen netjes aangekleed met buste(n)houders en rokjes onder de “rieten”rokje.
    En dan praten de Nederlanders over “one man one vote”.
    Rare jongens zijn de Nederlanders.

    De Indonesiers hadden het beter gedaan , ik ken toevallig iemand ( ex studiegenoot) die in die tijd werkte in West Irian.

    Als ik me niet vergist hadden ze de stemmen van de dorps /stamhoofden gekregen.Met gevolgd dat hele volksstammen hun leiders volgen.

    De Nederlanders( Den Haag-Luns) “hebben”alleen maar kontakten met de kustbewoners .Wat raar is dat sommigen weer staan te zeuren over hoe fout het wa s geweest.

    Ik ben wel eens dat de regering de politiek veranderde en zorgt moet dragen dat er geen geweld wordt gebruik.

    De Islam is al eeuwen “aanwezig”in de gebieden van Raja Ampat.
    Zie de invloed van Sultan van Bacan .
    Delen van Papua was ooit onder invloed van Majapahit.

  36. Ed Vos zegt:

    Een goede morgen pak Geblek. Ik zie het, u bent een echte inlander. Dat is fijn. Weet ik waar ik aan toe ben en hoe u denkt. Dat dachten de Nederlanders in Indie ook. Van bepaalde indo’s weet je het maar nooit.

    • boeroeng zegt:

      Ed, van bepaalde totoks weet je het ook maar nooit. Van bepaalde Belgen weet je het ook maar nooit.Van bepaalde vrouwen weet je het ook maar nooit. Van bepaalde Tilburgers weet je het ook maar nooit.
      Het is overbodig zo nadrukkelijk iemands herkomst te noemen in dit geval.

  37. sigeblek zegt:

    Quote:
    Daarbij vrezen Papoea’s dat zij tweederangsburgers worden op hun eigen eiland. De volkstelling van 2010 wees uit dat zij zijn gereduceerd tot 49,5 procent van de bevolking van 3,6 miljoen zielen. Door de komst van niet-Papoea’s en een laag geboortecijfer zal hun aandeel in 2020 naar verwachting al zijn teruggebracht tot beneden de 30 procent.
    =====================================================
    Mocht de cijfers (bijna 1750.000) waar zijn dan hebben de Papuas redelijk kunnen ontwikkelen,opleiding, zorg etc.( zie de Nederlandse census van 1959).Toen had men ook al problemen met malaria, huid en geslachtziekten, TBS, honger , diaree etc.

    Soortgelijke volksverhuizingen vind je overal .
    Als oud Jakartaan kan ik meepraten, vroeger wonen ongeveer 500.000 orang Betawi , nu bijna 10.000.000 .

    Half 2009 was het aandeel van allochtonen in Amsterdam 50% .
    Vraag me af hoeveel % echte Amsterdammers zijn , want er zijn ook migranten uit andere delen van Nederland.
    Hoe zit het eigenlijk met de andere grote steden ?

  38. Ed Vos zegt:

    Pak Geblek, alle gekheid op een stokje.
    die missionarisen dachten over de papoe’s hetzelfde als de nederlanders over de indonesiers: niet in staat om zelf het land te besturen.
    Beter was het om NG rechtstreeks over te dragen aan de indonesiers
    Wat wist de VN nu hoe een papoea in elkaar stak.
    De voorwaarde van een referendum was gewoon symboliek, om de nederlanders te behoeden voor zwaar gezichtsverlies.
    Maar indonsesie moet zijn belofte mbt autonomie wel nakomen.

  39. Blacky zegt:

    Papua’s worden helemaal niet minder onderdrukt

    Alpha Amirrachman en Anton Lutter storen zich aan de motie van de PVV en SGP over mensenrechtenschendingen in West-Papoea (NRC-Opinie, 16 maart). Vrijwel dagelijks worden er Papoea’s opgepakt, vastgezet en vermoord.

    De schrijvers maken duidelijk dat Indonesie op de goede weg is, dat verbetering van de mensenrechten een hoeksteen van het beleid is en dat Indonesie de Papoea’s meer autonomie wil geven, maar ze verzuimen te zeggen dat er van autonimie voor Papoea’s nog geen sprake is.

    De wereld kan niet volgen wat er in West-Papoea gebeurt; de pers mag er niet in. Het land van het Polynesische volk van West-Papoea wordt overwoekerd door Aziaten uit Indonesie. Als dat zo doorgaat, zijn de Papoea’s over tien jaar een kleine minderheid in eigen land. Terwijl oud-president Soekarno zei dat ieder volk over zijn eigen lot wil beslissen, ontneemt Indonesie dit de Papoea’s.

    Theo Klaverweide

    http://papua.startpagina.nl/prikbord/15291982/papoeas-worden-helemaal-niet-minder-onderdrukt#msg-15291982

  40. eppeson marawasin zegt:

    We hebben uiteraard geen vooroordelen, anders waren we geen reageerders toch? Lachuh! Maar natuurlijk zijn wij vooringenomen en hebben in beginsel onze eigen stellige mening. Daarom ben ik toch blij dat meneer Vos-welhaast in zijn uppie- zijn mening is blijven uitdragen. Anders had je geen discussie. Ik heb me niet in de discussie gemengd, omdat meneer Vos en ik in de kwestie Irian Jaya aan het eind van de rit tot de conclusie zouden zijn gekomen, dat we het eens zijn over het feit dat het oneens zijn. Ook ik zit op de lijn van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en het Zelfbeschikkingsrecht van Volkeren. Soit! Die discussie ga ik hier niet overdoen.

    Toch zie ik bij meneer Vos meer beweging naar de andersdenkenden toe dan andersom. De facto en de jure zijn juridische begrippen, wier nadere uiteenzetting de deskundigheid van een man als meneer Somers vereisen. Maar formeel heeft meneer Vos mijns inziens een punt wanneer hij zich beroept op het Indonesisch Recht en van daaruit verder te redeneren. Of je dat nu leuk vindt of niet, want emotie moet nu niet (hoe pijnlijk en verdrietig ook) als tegen-argument worden ingebracht.

    De Papoe’s op hun beurt hebben aan dat hele formele Indonesische gedoe al dan niet terecht absoluut geen boodschap. Natuurlijk blijft dit dan aan beide kanten niet zonder gevolgen.

    Goede raad is duur. Want gij zult niet doden is gij zult niet doden. Ook als uiterste consequentie. Wat nu? Een Papoea is geen Javaan. En het merkwaardige feit doet zich nu voor, dat in de huidige constellatie, de Papoea dat niet voor zichzelf kan bepalen. Dat kunnen bijvoorbeeld wel u en ik in de persoon van de Verenigde Naties. Óók meneer Vos wil dat afspraken worden nagekomen; zelfs als die zijn gemaakt over vormen van autonomie.

    Maar als zelfs de Verenigde Naties de tussen partijen formeel officieel gemaakte afspraken niet willen nakomen casu quo kunnen afdwingen, welk alleenrecht resteert de Papoea dan nog om zijn zelfbeschikking op te eisen?

    Al!

    • Pierre de la Croix zegt:

      Alsjeblieft niet voor eeuwig “al” Pak, maar als kèn nog meer van dit soort hoogstandjes van vrije meningsuiting.

      Pak Pierre

      • Ed Vos zegt:

        Mijn slotakkoord. Mahatma Gandhi zei ooit eens ” een overwinning die bereikt is met geweld is eigenlijk een nederlaag, want hij is slechts tijdelijk.”

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nu ja …. van de ene interrrlectueel op dit voor mij nog steeds leuke en leerzame weblog moet ik Kant gaan lezen. Hij vond, zo vermoed ik, dat mijn opmerking over de samenhang tussen tijd, omgeving en destinatie van een mens Kant noch Wal raakte en dat ik daarmee de Kantjes afliep. Moet kunnen, maar helaas, ik mag hem geen toelichting vragen, want de mogelijkheid tot reageren terzake werd terstond en hermetisch getoetoep door Pak Boeroeng, de vredesduif die als een oeloeng-oeloeng over ons aller welzijn op zijn log waakt.

        Van een andere, ik bedoel u Pak Vos, moet ik de wijsheden, of althans één wijsheid, van Mahatma Gandhi doorgronden.

        Kalang kaboet akoe. Ik heb inderdaad wel over, maar geen letter van genoemde twee wijzen gelezen. Nooit verder gekomen dan Winnetou en Old Shatterhand en nog wat stuiverromans over moord en seks.

        Nu wil ik – naar vermogen natuurlijk – wel wat bijleren, maar op heel veel eenvoudige vragen van mij aan u aangaande uw uitspraken betreffende het onderhavige “topic” over Papua’s en hun vlag heb ik geen concreet antwoord gekregen.

        Wellicht dat u mij in uw allerlaatste slotakkoord een handreiking, een hint, hebt willen geven, maar ik begrijp die niet. Té tolol natuurlijk, met het denkniveau van een loslopende Hottentot.

        Zou u mij dan misschien in een allerallerallerlaatste slotakkoord nog een concreet en voor mij begrijpelijk antwoord willen gunnen op deze allerallerlaatse concrete vraag van mij aan u:

        Wat voor troost zou de door u geciteerde uitspraak van de wijze Mahatma van de Indiërs die arme Papua’s kunnen bieden, die voor het simpele hijsen van hun bendera waarschijnlijk nog steeds in een Indonesisch cachot zuchten?

        Nu maar weer eenvoudig goegoer goenoeng in de tuin. Spring is in the air en een tani blijft een tani, never een interrrlectueel.

        Pak Pierre

  41. Arthur Olive zegt:

    Nir Geblek, hoe kunt u een vergelijking maken met de volksverhuizing van ongeveer 500.000 orang Batawi en nu bijna 10.000.000 met de volksverhuizing naar West Papua.
    De 500.000 orang Batawi zijn niet met bommen uit vliegtuigen en kannonnen van de Navy bestookt om plaats te maken voor de 10.000.000.
    Die orang Batawi zijn niet gemarteled, verkracht, en vermoord.
    De enige reden waarom de wereld videos krijgt te zien van wat daar gebeurt is omdat militairen “Trophy Footage” maken om aan hun families te laten zien.

    Ik begrijp niet waarom sommigen van ons er over eens zijn dat er genocide is in West Papua, en dan schuilen achter een beschermende muur van plaatselijke rechtsbevoegdheid en Staat Soevereiniteit. Waar is de menslievendheid hier, waar is het hart?
    Hoe kunnen we in een adem spreken over de genocide van, en blessings voor de Papua, hebben we geen gevoel?
    Waren de Nazis een blessing voor de Joden omdat de Europese Joden anders nooit naar Palestine zouden zijn gegaan?

    • sigeblek zegt:

      Gimana sih si Om.
      Heb deze geplaats op:
      Sigeblek, op 21 maart 2012 om 00:38 zei:
      Van uit hun kant is het GEEN loze kreet, het is een uiting van hun verlangen om bevrijd te zijn van de “bezetters “.
      =======================================================
      Dus ik respecteer ook hun verlangen, maar verwerpt :
      1.de manier waarop sommigen( OPM-ers= vroeger Nederlandse makelij) hun doel willen bereiken.
      2, Het geweldspiraal ( van beide kanten).

      Het is ook in strijd met de eenheidsgedachte van de staat en vele Indonesiers.

      Over genocide, tya ik kan alleen maar zeggen dat het volgens bepaalde groepen gebeurde.
      Ik kijk naar hun bevolkingsaantal , bijna 3x hoger dan de Nederlandse census van 1959, hun gezondheidstoestand/levenstandaard die vele malen beter zijn .
      Ik weet dat er ook verschillende verhalen over genocide werd verspreidt, kan iedereen zo opzoeken.
      Of het waar is ? Dat weet ik niet .

      Ik vraag me af of separatisten bewegingen die met geweld hun zin willen doordrijven in de Westerse wereld aangepakt worden met zijden handschoenen.
      Kan je 1 land noemen ?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Waarde Pak Geblek,

        Sorry dat ik mij ongevraagd in de discussie meng. Ten eerste om mijn vreugde te uiten over het feit dat u het verlangen (naar vrijheid) van de Papua’s respecteert, ten tweede om te reageren op de 2 argumenten die u aanvoert om uw afkeuring uit te spreken over de manier waarop de Papua’s hun doel willen bereiken:

        ad 1: Zo het zaad van de vrijheidsdrang van de Papua’s al door die verdorven Belanda’s is gezaaid (ik twijfel daaraan, maar goed, daar wil ik niet over twisten), dan zou het niet zijn ontkiemd en tot wasdom zijn gekomen als de Papua’s zich onder Jakartaans bewind “senang” zouden hebben gevoeld. Bedenk, dat die Belanda’s dit jaar al een halve eeuw geen directe invloed meer op volk en land van de Papua’s hebben kunnen uitoefenen en dat Jakarta een halve eeuw de tijd heeft gehad om de Papua’s gelukkig te maken.

        ad 2: De hamvraag is wie als eerste de geweldspiraal durft te doorbreken. Ik zou zeggen dat de duidelijk bovenliggende partij, i.c. de regering in Jakarta met haar sterke arm, de strijdkrachten, zich grootmoedig zou moeten opstellen en het initiatief nemen. Ik denk dat Jakarta daar geen trek in heeft. Welke Indonesische president wil de geschiedenis ingaan als de man of vrouw, die als eerste een stukje heeft afgestaan van de erfenis, die door die slechte koloniale Belanda’s in 3 eeuwen, te vuur en te zwaard en door list en bedrog bij elkaar is geprokkeld.

        Het Ghandiaans “slotakkoord” in deze rubriek van Pak Vos van 24 dezer, luidende “een overwinning die bereikt is met geweld is eigenlijk een nederlaag, want hij is slechts tijdelijk” zal, denk ik, de centrale regering in Jakarta een zorg zijn en de Papua’s voorlopig dus geen enkele troost bieden.

        Tja ….. je zult maar Papua zijn.

        Pak Pierre

  42. Arthur Olive zegt:

    Pak Geblek, u gebruikt een bevolkingsaantal , bijna drie keer hoger dan de Nederlandse cencus.
    Vraagt u zich niet af of dit wel juist is?
    Zelfs vele Indonesische journalisten zijn verbannen uit West Papua, de wereld krijgt alleen cladestine berichten.
    U schrijft: Van hun kant is het GEEN loze kreet, het is een uiting van hun verlangen om bevrijd te zijn van de “bezetters”. Maar dan geeft u allerlei redenen waarom ze fout zijn om zich vrij te maken.

    Ik ken geen land in de wereld waar een gewelddadige beweging met zijden handschoenen wordt aangepakt.
    We hebben het hier echter over genocide, een ontkenning van het recht om te bestaan van een gehele group mensen. Dit is een groot verschil.
    Indonesia bestrijd de OPM en hun aanhangers en zelfs mensen daar die gewoon vrij willen zijn met genocidel geweld.
    Wat heeft de large scale moord en martelingen van kinderen en vrouwen te maken met het handhaven van Law en Orde?
    Als er twee politie agenten worden vermoord door de OPM dan is de reactie om hele dorpen af te branden en de inwoners te vermoorden.
    Zelfs de Nazis deden dit niet.

  43. sigeblek zegt:

    @ Pak Pierre en Pak Arthur.

    Ik ben zelfs verder gegaan door de wens van de Papuas om merdeka te zijn min of meer een beetje te vergelijken met de wens van de Indonesiers .

    Alleen is er een groot verschil met de situatie van 1945 en 1960 .
    De jonge Indonesische nationalisten hebben hun krachten gebundeld en zwaar gevochten en daarna werd hun streven door bijna alle Indonesiers gesteund.
    Bij de Papuas was het anders geweest , zelfs als men de oprichting van OPM door Nederland even ter zijde legt.
    Ze zijn toen nog niet “rijp”genoeg en er was geen eenheid , ze hebben niet eens een gezamenlijke taal.
    Uitgezonderd die kleine groep (kustbewoners?) en mensen die opgeleid , betaald werd door Nederland .

    .
    Dat na de overgang naar Indonesia (1961?) vele zaken verkeerd gingen staat ook buiten kijf.
    En “Jakarta” had ook min of meer de zaken verwaarloosd of verergert . Of te hard opgetreden .

    Hoe de ontwikkelingspeil nu staat weet ik niet precies, wel zie ik dat er een deel pro of in dienst zijn bij de Indonesiers.En voelen ook Indonesiers , Dat kan men makkelijk vinden in de statistieken.
    Ook kan niemand ontkennen dat de OPM nog bestaat , en dat bij de gewone volk veel ontevredenheid bestaat .

    Het is een verscheurd volk geworden.
    Daarom ben ik persoonlijk blij dat men toen een OtSus ingevoerd, of het lukt zal de tijd leren.
    Op Aceh is het gelukt , ze zijn weer “eigen baas “in eigen huis.
    Toch zijn nog aanpassingsproblemen omdat ze daar de sharia ingevoerd hebben.

    Ik denk dat men niet meer kan verwachten dan een OtSus status en de Indonesiers zullen ook niet toelaten dat hun eenheidsstaat wordt afgebroken.
    Ik hoop alleen dat buitenlanders een positieve bijdrage willen leveren door mee te denken en mee te helpen Papua te ontwwikkelen.
    Daarnaast ook er aan denken aan de stabiliteit en eenheid van Indonesia.

    Door alleen maar negatieve opmerkingen te plaatsen en verhalen rond te strooien over “silent genocide”, culturele of demografische genodice etc is een beetje kort door de bocht.

    Verder heb ik niks toe te voegen .

    • Jeffrey Pieroelie zegt:

      Hallo Indisch4ever en lezers, ik ben hier weer ‘ns om van jullie te lezen, nu over Papua’s en vraag me dan af wat die Otsus status is, of welk doel beoogd(e) men met die Otsus wet? Oké, hier is men vrij te schrijven persoonlijk blij te zijn met de invoering van deze Wet op de Speciale Autonomie van 2001, waarmee veel economische en politieke controle van Jakarta naar Jayapura zou moeten verhuizen, maar tegelijkertijd biedt deze maatregel (deze nieuwe wet) ook de mogelijkheid de controle op de goud koper gas winning door leger politie en regering in Jakarta te vergroten, te versterken. Dit laatste vind ik niet zo heel erg beroerd hoor, als daarmee wordt bedoeld de Papua bezittingen te beschermen en te bewaken, al wordt helaas door deze winningen het milieu aangetast.
      Maar uit een andere hoek bekeken, is men kritisch tav Otsus. Ik lees in “West Papua Media Alerts” waarin, dat mag ik aannemen, geen negatieve “opmerkingen” worden geplaatst en geen verhalen worden “rond gestooid”. O.a.: deze Otsus is tot mislukken gedoemd want bloedvergieten, onderdrukking en moorden overal in Papua blijven aan de gang en omdat de Provinciale Wetgevende Vergadering (DPRP) in deze Otsus geen bevoegdheden heeft beslissingen te beïnvloeden. Nog ‘n weerzin van Papua’s tegen deze Otsus is dat deze, bedoeld is als inzet om uitroeiing van de Papua’s te versnellen. Met name wordt genoemd het geval Kindeman Gire in Puncak Jaya, en het neerschieten van Melkias Agapa en Abetnego Keiya in Nabire wat ze zien als systematisch moorden. Dan de mysterieuze moord op ‘n tiental personen in Nabire en de 1.435 vermoorden in de periode tussen de jaren 2006 tot 2010. Dus allemaal nog steeds na 2001. Andere gevolgen van deze Speciale Autonomie wet: economische groei en bloei wordt gesaboteerd. Zeer deerlijke gezondheidszorg en onderwijs. Daarbij nog steeds de vernietiging van de “Papua cultuur” en de jaarlijkse grote toename van ’t aantal “vreemde” inwoners. Enzo nog wat van die opponerende geluiden tav Otsus.
      Is men blij met de Otsus omdat hiermee verzoening en de dialoog tussen de Papua’s en de Indonesische regering tot stand wordt gebracht? Waarom zijn Papua’s dan ontevreden over deze wet? Zou het hier gaan om een klein aantal Papua’s en is Papua nu voor niets afgesloten van de buitenwereld? Jeffrey Pieroelie.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja …. wat moet ik nou van dit filmpje denken?

      Mijn sympathie voor het Papuavolk en zijn recht op zelfbeschikking heb ik niet onder stoelen of banken gestoken. Met grote tegenzin schrijf ik dus dat ik het vooral een pathetisch verhaal vind. Aandoenlijk. Beelden van peniskokers, krijgsdansen, een rag-tag legertje met een operette commandant die in operette uniform de parade afneemt hebben zich op mijn netvlies vastgezet.

      Zulke beelden zullen de zaak van de Papua’s geen goed doen en de tegenstanders van “Papua Merdeka” alleen maar in de kaart spelen: “Zie je wel, een stelletje beminnelijke wilden. Die kunnen we toch niet zelfstandig op de internationale gemeenschap loslaten”.

      Ik heb diep respect voor de Papua’s en de natuurlijke staat waarin velen van hen nog leven. Wat mij betreft houden ze het dagelijks tenue traditioneel, niets mis mee. Bovendien is het daar lekker warm (althans, in het laagland). Maar voor het front van de internationale gemeenschap moet iets anders worden getoond dan krijgsdansen, blote kont, koppel en speer.

      Dus lieve Papua’s, ik hoop dat u dit leest: Verwijs de folklore en het aandoenlijke militair paraderen in de promotie van uw onafhankelijkheidsstreven ver naar de achtergrond. Anders wordt u door de wereld niet serieus genomen. Onze premier gaat ook niet op de fiets naar Obama en spreekt de Algemene Vergadering van de VN niet toe in zijn Volendammertje, op klompen, mandje kaas aan de arm.

      Pak Pierre

      • Ed vos zegt:

        Beste Pak Pierre, ik had dit ook willen schrijven. maar ik ben het volledig met u eens.
        Soekarno verscheen bij elke onderhandeling strak in het pak. Uitstekende PR, de gelijk(berechtigde) van de Nederlanders.
        Wanneer u in de topic

        http://indonesischearchipel.wordpress.com/2012/03/27/vs-wil-gedeeltelijke-autonomie-voor-papoea/
        kijkt, was ook dit hetgene wat ik hier te berde bracht: Indonesie moet de beloftes mbt autonomie nakomen.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Pak Vos,

        Nou … kijk eens aan, dan is er toch iets wat ons bindt. Een flonkerende ster aan de ochtendhemel, ogenschijnlijk op de vlucht voor de opkomende zon.

        Doeh …. nu word ik ook nog dichterlijk in het kielzog van Pak Eppeson. Vrees niet en zoek geen diepe religieuze, esoterische of messiaanse boodschap achter die regel, want isterrrr niet. Betul.

        Pak Pierre

  44. eppeson marawasin zegt:

    De nanacht gonst en koert van de gebeden
    maar het wordt stil vóór de ochtendschemering,
    want in de lucht boven een uur van vrede
    verschijnt de morgenster: een hemeling.

    G.J. Resink

  45. Arthur Olive zegt:

    Eppeson Marawasin, mooi gedicht.

    Texas heeft ook een ster in de vlag, maar het wordt de LONE STAR genoemd.
    Zou het kunnen dat de ster in de Papua vlag de MORGENSTER heet omdat Jezus zo wordt genoemd?
    Openbaring 22:16

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag meneer Olive,

      Ik heb deze pagina op Wikipedia gevonden. Hieruit blijkt dat het in elk geval niet met zending, missie en/of islamisering heeft te maken.

      http://nl.wikipedia.org/wiki/Koreri#De_Morgenster

      • Ed vos zegt:

        Pak Eppeson, ik wist niet dat u een liefhebber bent van gedichten.. Het gedicht waaruit u die passage heeft genomen is van een lid van De Stuw.
        Met die hemeling wordt bedoeld een hemellichaam, en niet iemand die hemelt of ten hemelvaart stiigt.
        In Tilburg kennen we ook een morgenster, maar dat is een winkel van sinkel en van tweedehandse spullen.

      • Ed vos zegt:

        Wanneer u in de middeleeuwen een morgenster op uw hoofd krijgt Nederland. Goedendag zeg!

      • Ed vos zegt:

        Wanneer u in de middeleeuwen een morgenster op uw hoofd krijgt in Nederland. Goedendag zeg!

    • sigeblek zegt:

      Pak Arthur ,
      assalumualaikum .

      de Morgenster wordt door de Indonesiers Bintang Kejora genoemd , of Bintang Timur.
      Wij hebben vroeger ook een krant die Bintang Timur heet.

      In Jesaja 14.12 wordt ook over de morgenster gesproken.

      Nwe Bijbelvertaling:
      O morgenster, zoon van de dageraad,
      hoe diep ben je uit de hemel gevallen.
      Overwinnaar van alle volken,
      hoe smadelijk lig je daar geveld.

      King James Bijbel 1611:
      Isaiah 14:12 How art thou fallen from heaven, O Lucifer, son of the morning! how art thou cut down to the ground, which didst weaken the nations!

      PS : ik discussieer niet mee , maar geef iets door .
      Mah toh wel ?

  46. eppeson marawasin zegt:

    Dag meneer Olive,

    Uw vraag gaat mijn weten te boven. Misschien dat een voormalig Indisch/Indo Nieuw Guinea-ganger het antwoord kent.

  47. boeroeng zegt:

    over het begrip ‘morgenster’ :

    Volgens presentator Nicolaas Jouwe is de rode baan het symbool van de politieke strijd van de Papoea’s naar onafhankelijkheid. De ster stelt de Morgenster voor, die in de mythe van het eiland Biak aan Manseren Manggundi of Manarmakeri, de mythische held van Biak, het geheim van welvaart en eeuwig leven (koreri) onthulde.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Morgenster_(vlag)

    de mythe:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Manseren_Manggundi

  48. Ed vos zegt:

    In de koloniale geschiedenis van Nederland was De Stuw een licht dat slechts kort schitterde.

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag meneer Vos, de kans is niet uitgesloten dat we langs elkaar heen (gaan) communiceren. Maar moet ik nu aan u vragen of ze in Tilburg ook een winkel hebben die ‘Baai van Ambon’ heet? Als dat niet zo is, dan moet ik bekennen dat ik niet helemaal kan volgen wat u mij duidelijk probeert te maken.

      • Ed vos zegt:

        Ik probeer u helemaal niets duidelijk te maken. Die opmerking was terzijde. De morgenster is een algemeen begrip, en voor iedereen verschillen

        We hebben hier in tilburg wel een mata rumah maluku

  49. Ed vos zegt:

    En in waalwijk hebben we AN Nur, dat betekent het licht

    http://home.wanadoo.nl/ed.vos/belanda-nederland/masjid-an-nur-waalwijk/index.htm

    Tot hier om misverstanden te voorkomen

    • eppeson marawasin zegt:

      Duidelijk! Dan heb ik gewoon de algemene strekking gemist. Excuus de voor miscommunicatie van mijn kant. Keep on strekking 😉

  50. Ed vos zegt:

    Overigens, ik had daarover niet eens nagedacht, dat is altijd een probleem met communcieren via internet, is er ooit eens een roman verschenen met de titel “Morgenster”, Jaap Scholten & J. Scholten.

    Te bestellen via bol.com

    • eppeson marawasin zegt:

      En deze voor het slapen gaan dan maar:

      Selamat Tidur

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag meneer Vos, als je maar veel weet. Was hier niet van op de hoogte. Ondanks een regel uit de recensie: ‘De verwachtingen waren misschien wat te hoog gespannen na het succes van zijn eersteling’ toch besteld vanwege de moluks historische verwevenheid. Ben benieuwd.

      ‘Indische Bevolkingstypen’ van G.L. Tichelman -heb ik weer via een ander Indo Forum – is wel interessant en ook actueel. Zie dit topic, maar bijvoorbeeld ook het laatste artikel in de Java Post.

  51. Arthur Olive zegt:

    Pak Geblek

    Dat is een goede observatie van u, dat zowel Satan als Jezus de Morgenster worden genoemd.
    De Morgenster is de titel van Jezus, maar Lucifer krijgt die titel hier (bespotelijk) omdat hij een navolger van Jezus is.
    And no marvel; for Satan himself is transformed into an angel of light.
    2 Corinthians 11:14

    Ik wil het echter hierbij laten want het is niet mijn bedoeling om off topic te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.