Roodharig en Indisch: zeldzaam maar verklaarbaar |

De Veldhovense Ilona Heyer is roodharig en van Indische afkomst. Haar verhaal en foto staan in het boek Ramboet Djagoeng, over roodharige mensen van Indische komaf van Armando Ello en Willem-Jan Brederode.   ed.nl

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

23 reacties op Roodharig en Indisch: zeldzaam maar verklaarbaar |

  1. waluparmo zegt:

    Ik heb een roodharige neef de VUURTOREN genaamt di in Bandung is geboren.En nu in Rhenen woont.

    • Bung Tolol zegt:

      Rhenen ? Dat ligt midden tussen de bossen op de Veluwe ,t.o Wageningen .Daar hebben zij geen VUURTOREN nodig ! Beter kan uw neef naar Den Helder verhuizen ,zat werk voor VUURTORENS ! 🤣😂😁 Verder nog de beste wensen voor 2022 Pak Wal ! Pukul Terus !

  2. A. Olive zegt:

    Ik heb ook roodharige Papoea’s gezien in Manokwari maar dat waren Albino’s.

  3. vandenbroek@libero.it zegt:

    Na de schijnindo’s nu ook de roodharige Indo’s, die niet beantwoorden aan wat in post-koloniaal pardon multicultureel Nederland wordt verstaan onder Indo’s. Door de biologische vermenging, dat in wezen een aanpassing is, verdwijnt in Nederland de herkenbaarheid van de Indo. Sommigen beweren, dat door deze Bloedvermenging het biologische ras verloren gaat. Dat kon vòòr de oorlog best in Nazi-Duitsland hardop worden gezegd , maar wij leven in weldenkende tijden.

    Maar als Indo’s zich met indo’s zouden vermengen dan zou er sprake zijn van versterking . vergroting van de herkenbaarheid van Indo’s.
    Althans die indruk krijg ik als ik wat Oud-Indo families bestudeer dwz indofamilies die generatie lang in Nederlands-Indië woonden en waarbij Indo’s met Indo’s trouwden.

  4. Robert zegt:

    “Vuurtoren” of niet; allen zijn leden van de Human Race!

    • R.L. Mertens zegt:

      @Robert; ‘vuurtoren etc..’- Op school in Surabaja ’46 was onze klasgenote ook een Indische meisje met rood(achtig) haar. En zelfs van sproeten voorzien! We noemden haar liefkozend Kembang merah. Mi. is het de degene die nu nog op deze site haar inbreng heeft. Inmiddels waarschijnlijk oud geworden; een neneh merah…of is toch een kakkeh merah?

  5. vandenbroek@libero.it zegt:

    human race? Een raszuivere koloniale uitspraak.
    “All animals are equal but some are more equal than others”. Dat mogen we langzamerhand toch wel begrijpen dat dat gold voor de rangen- en standenmaatschappij in het voormalig Nederlands-indie, waarbij Indo-Europeanen weliswaar leden waren van de Human race maar ongelijkwaardig werden behandeld.

    Maar ik keer terug naar het topic. Roodharigen maar ook schijnindo’s beantwoorden weliswaar niet aan het vooroordeel over een Indo in gangbaar en dominant Nederland maar dat zeg in principe weini. Het is van meer belang en betekenis of hun andere verschijningsvorm van invloed is op hun Indozijn.

    Ik kom op die gedachte omdat ik meedeed aan een Indische toneelgroep en na een rondvraag bleek dat ik van de deelnemers., waarvan veel schijnindo’s, ik de enige Indo was waarvan beide ouders ook Indo waren. Kan ik daaruit de conclusie trekken dat schijnindo’s maar ook roodharige indo’s meer de behoefte voelen om zich te profileren als Indo, het zgn Dubbelbewijzen? Want zeg nou zelf, wat moet een indo, die er als Indo uitziet zoals ik nog meer doen om zijn/haar Indozijn te bewijzen? Er zijn sommigen op dit blog die twijfelen aan mijn Indozijn, die personen zijn volledig de weg kwijt en helemaal niet goed bij hun hoofd, die sporen niet meer.

    Het zijn niet alleen de roodharige Indo’s en schijnindo’s die een existentieel probleem hebben, maar vooral de zgn halfindo’s of Indo’s van gemengde afkomst, dwz waarvan de vader totok en de moeder indo is, zulke Indo’s hebben van nature een gespleten persoonlijkheid gelijkend op schizofrenie.

    • Boeroeng zegt:

      Zeg Peter, meen je dit nou ?
      ###
      “de zgn halfindo’s of Indo’s van gemengde afkomst, dwz waarvan de vader totok en de moeder indo is, zulke Indo’s hebben van nature een gespleten persoonlijkheid gelijkend op schizofrenie ”
      ###
      Of zeg je dat sarcastisch ?

      • Bung Tolol zegt:

        Ik zag laatst een t.v programma over zwervers en daklozen in de stad Groningen ,na diverse andere zwervers kwam er een negroide man in beeld ,aardige kerel zo te zien ,zag er ook nog redelijk netjes uit .Het gesprek ging in het Engels .Where do you come from ? vroeg de journalist “” Oh me ? my father is from Ghana and my mother is Dutch – Indonesian “” Ik dacht meteen aan Gaston Taument ( Bekende Feyenoord voetballer ) zijn moeder was Indisch ( Indo-Belanda ) en zijn vader een Creool uit Suriname .Gaston zag er als een Creool uit maar is natuurlijk door zijn moeder Indisch ! En dan Gerry Eickhof ( bekend t.v reporter ) Ik heb altijd gedacht dat hij Indisch was maar dat is niet zo ! Zijn moeder is Hollands en zijn vader Creool uit Suriname .Hoe zit dat nou met die Creolen uit Suriname ? Oorspronkelijk zijn Creolen gewoon blanken ( Spaans/Portugees ) die in Zuid/Midden Amerika zijn geboren .Maar in Suriname worden stadsnegers en gemengden beschouwd als Creool ,om hun te onderscheiden van de “”Echte”” negers ,de Marrons ,beetje roewet zou Pak Pierre zeggen ,ingewikkeld allemaal zeg ! In Indonesie noemen ze een kind voortgekomen uit een verbintenis tussen een blanke en een Indonesier een Blasteran ( kruisbestuiving ) Het beste woord voor iemand van gemengde afkomst vind ik zelf Gado-Gado ,zo denken die Surinamers er ook over want zij noemen iemand van gemengde afkomst Moksie -Metie ( Rijst met verschillende soorten vlees ) .Wat ik zelf ben ? Kind van beide Indische ouders ,maar ik zal het wel uit mijn hoofd laten om mij een vol-bloed Indo te noemen ! Laatst vroeg iemand aan de bar aan mij waar ik vandaan kwam “” Oh zei ik ,”” Ik ben een Indische Nederlander “” Ja zei die man ( waarschijnlijk van 1 of ander boerengehucht ) dat Indisch begrijp ik maar dat Nederlander ?”” Ik zou hem eerst een biertje aanbieden ,ging dus niet door ! Als een Indo rood haar heeft en hij/zij voelt zich Indisch is hij/zij ook gewoon Indisch ! Enfin beetje roewet deze story ,ja betoel maar Indo,s uit die voormalige kolonie hebben eigenlijk allemaal een roewet achtergrond .🤣😂😁 Je kunt er maar het best om lachen .Een leuke opmerking vond ik die van een Hollander ( die er duidelijk geen nasi-bal van af wist ) ” Zeg Boeroeng ben jij wel Indisch ? want je hebt zo,n vreemde naam !”” ( Zie topic controverse Indisch4ever en de FIN ) Pak Somers antwoordde gevat “” Zit jij wel op de juiste web-site ? “”

    • Hans Boers zegt:

      “…Het zijn niet alleen de roodharige Indo’s en schijnindo’s die een existentieel probleem hebben, maar vooral de zgn halfindo’s of Indo’s van gemengde afkomst, dwz waarvan de vader totok en de moeder indo is, zulke Indo’s hebben van nature een gespleten persoonlijkheid gelijkend op schizofrenie…..”

      3 Dagen na de Kerst met de boodschap “Vrede op aarde.” En daar begint de ellendeling alweer de zaak op te ruien en te bevuilen en het mag allemaal ten koste van de “gezellige” sfeer hier op dit forum.

      Ik was niet van plan om nog iets op dit forum te schrijven als response op een ingezonden mening van een bezoeker van dit forum, maar heb besloten om het in dit geval alsnog te doen, omdat ik heb vastgesteld, dat mijn ouders op een lage smerige wijze erbij betrokken worden – en zij zich niet kunnen verweren, omdat zij overleden zijn.

      Het wachten is nu nog slechts op het moment dat mijn (ouders verdedigend) antwoord gemodereerd wordt, terwijl beledigende uitspraken naar andere lezers toe worden getolereerd.

      Persoonlijke noot aan v.d.Broek:

      Besef je zelf wel wat je aan het lullen ben over Indo’s en schijn-Indo’s of half-Indo’s. Jouw gedachtegangen hierover zijn shit en jij zelf nog minder..

      Daarbij haal je in je onbeschoft- en ongemanierdheid nog eens het feit aan, dat een – door jou vastgestelde schijn-indo of half-indo (vader totok en moeder Indo) – schizofreen is, waarmee je dus mensen (die overleden zijn en zich niet verweren kunnen) beledigt door hun nazaten als schizofreen te betitelen. Vieze vuile lage smerige gedachtegangen spreid je ten toon.
      Je bent dus wel mijn ouders aan het beledigen, ongemanierd stuk vreten.
      Heb ik dat ooit over JOUW OUDERS gezegd?

      Daarbij heb ik het nog niet over andere lezers die dit forum bezoeken/bezochten – of die recentelijk zijn overleden en die hier ook op dit forum hun goede en bijzondere bijdragen leverden en die ook een totok vader en een Indo moeder hebben en die volgens jouw shitnormen dan ook schizofreen zijn? Je bent ziek in je hersenpan.

      Als je weer je tronie in Nederland durft te vertonen en dan het lef daartoe hebt, kom dan gerust even langs, zeg het straight in mijn smoelwerk en reken dan daarna erop dat je de betekenis van het woord “verbouwen” hebt leren kennen.

      • Boeroeng zegt:

        Hans, je kunt ook minder fel reageren op Peter.

        Als ik het geciteerde letterlijk neem dan is het onzin.
        Als het sarcastisch bedoeld is, dan is de grap mislukt.
        Ja… idd .. ik ervaar het ook beledigend en denigrerend voor 1e generaties indo’s.
        die totok-indonesisch en ook die van totok-indoeuropees.
        Ik heb 3 voormoeders op een rij in deze twee combinaties.

        • Hans Boers zegt:

          Sorry B…. sarcastisch? Ga ik niet in mee met je.
          De man is zo bot als het maar kan zijn en leeft in zijn eigen smalle narcistisch straatje.

          Wijlen medelezer de heer JS vorige week begraven. Totok vader en Indo moeder.
          Mede fotografe totok vader Indo moeder.

          Als ie het sarcastisch bedoelde dan moet ie eerst het vak van sarcastisch schrijven onder de knie hebben en ook rekening houden met bijkomende factoren zoals bijv. boven aangehaald.

          Verder wil ik het niet kwalijker maken dan het al is en hou ik het voor gezien.

        • A. Olive zegt:

          Heer Boers, ik ben het volkomen met u eens.
          Zo’n man als de heer v/d Broek zou als officier in Vietnam de eerste week al het mikpunt zijn geweest van “friendly” fire en dat is niet sarcastisch bedoeld.

        • RLMerten zegt:

          @HansBoers; ‘zo bot als etc.’- In Soerabaja jr 47/’48, was toen 12 jr..oud, had ik een buurjongen; vader tottok en moeder Indo, die mij (beide ouders Indisch)toeriep; ‘jij bent maar een indo(kleine letter) en ik een Indische Nederlander’! De echte? Een schizofreen? – In Indië telde het zeker; een echte(?). Nederlander te zijn. Maar hier noemen de Tottokkers zich nu; Indische Nederlanders! Terwijl zij zich toen altijd pertinent presenteren als ‘wij Nederlanders etc.’- zie ook de Vaderlandse Club! – * Indië 1939; Het was alles westers wat de klok sloeg. Een kritische journalist merkte op; dat het aantal Nederlanders dat hier woont, maar niettemin er in slaagt zich volkomen buiten Indië te leven is groot. Die mentaliteit begon al op de Europese Kweekscholen; de Nederlandse jeugd ‘zorgvuldig’ van Indië verwijderd te houden. Niet te verindischen! En vooral niet te verinlandsen?
          Uit Paradijsvlucht van E.Berghuis jr.’20; ‘deze zonen en dochters der Europeanen echter, erfden van hun vaders meestal meer, dan hun toekwam (!). Een drubbel blank bloed schijnt voldoende te zijn om de machtswil van ons ras(!) te laten ontplooien. De kinderen van den Toewan Besar, den groten heer wilden zelf ook toewan besars worden’..

    • Robert zegt:

      Een “raszuivere koloniale uitspraak?”. De uitspraak van George Moore, in the Bending of The Bough is: After all, there is but one race-HUMANITY. Ik sluit me daarbij aan.Dit is geen “raszuivere koloniale uitspraak maar een realiteit die door volgers van de”nazi-en fasctische rassenleer” niet wordt ingezien en die leidde tot hun destructie in de Tweede Wereldoorlog. De gespleten persoonlijkheid komt voor vooral voor bij de z.g.’raszuivere” propagandisten van een duivelse “rassenleer”.

  6. M.de Groot zegt:

    Hans Boers, je hebt volkomen gelijk……
    Wát je ook plaatst….die man kan alleen maar kritiek uiten en vooral het erop en nà trappen is hij een kampioen in geworden. Het gekke is….dat nérgens van hém een verhaal/ bericht ziet staan of langskomen…..apart toch ?? Enfin….ik lees het niet meer eens, ik sla zijn commentaar/ kritiek meteen over….écht tolol die vent…

  7. Blauwe zegt:

    Je hebt Indo’s in alle soorten en maten, dus waarom geen roodharige Indo’s, niets bijzonders!
    Of willen deze redi dagoes een stikkertje geplakt hebben op hun voorhoofd met zeldzaam exemplaar der Indo’s? Anstiel dezen luitjes loh.

  8. vandenbroek@libero.it zegt:

    Mijn reactie komt niet uit de lucht vallen en is wel ergens op gebaseerd,
    Ramboet Djagoeng is het laatste boek van de fotograaf Armando Ello- Het maakt onderdeel uit van zijn trilogie: Twijfelindo -Indoworldphotobook-Ramboet Djagoeng.
    Mijn gedachten gingen speciaal uit naar het boek Twijfelindo. In dit kader is het juiste woord niet schijn-, maar eigenlijk twijfelindo. De fotograaf Armando Ello heeft het lezens- en kijkwaardig boek Twijfelindo samengesteld waarin hij 276 personen met hun verborgen identiteit portretteert. Hij stelt de vraag “Wat maakt de Indo” en ik stel in het verlengde de vraag wat maakt de Twijfelindo en hoe komt het Indozijn bij dit soort Indo tot uitdrukking?

    Ik heb de tekst bij de foto’s van de Twijfelindo’s bestudeerd en nu kan ik geloofwaardig maken waar de uitdrukkingen half Indo/Indisch, kwart-Indo/Indisch etc. vandaan komen. Trouwens, “East is East, and West is West, and never the twain shall meet ” wordt in deze context dan ook duidelijk. Ik hanteer het begrip “Gespletenheid” als verzamelterm, “gespleten persoonlijkheid gelijkend op schizofrenie” was meer om de aandacht op dit item te richten en dat is gezien de heftige reacties volledig gelukt.

    Op basis van dit boek en mijn eigen ervaringen lijkt het erop dat het probleem van deze “Gespletenheid” een existentiele rol speelt bij deze groep van grotendeels 3de generatie Indo’s waarvan de ouders van “gemengde” afkomst zijn d.w.z. de één van Nederlandse en de ander van Indische i.c. Indo-Europese afkomst. Twijfelindo’s vormen langzamerhand wel de meerderheid der Indische Nederlanders in Nederland. Op hen is mijn reactie gericht. Mijn reactie mag daarom niet uit zijn verband gerukt worden. Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig.

    Het boek van Ello is in wezen een enquete met foto’s. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de foto’s louter illustratieve waarde hebben, integendeel, indrukwekkende foto’s.
    In de teksten bij de foto’s komen veelvuldig dezelfde begrippen voor en uit het zinsverband kan de betekenis gedestilleerd worden. Zet ik de antwoorden van deze 276 mensen van merendeels de 3de generatie achter elkaar en cluster ze, dan geeft de enquete, wel interessante aanwijzingen over hoe deze groep van twijfelindo’s over zichzelf denkt en hoe anderen over hen denken. Best een interessant gegeven dat voor verdere uitwerking vatbaar is. Ik zal eens aan Google of Facebook (tegen betaling) vragen hoe dat precies zit met twijfelindo’s. Er kan sprake zijn van gezamelijke kenmerken, van een profiel van de twijfelindo, waarvan het 3de generatie-element er één is.

    Afgezien van dat, Tjalie Robinson, toch een 1ste generatie Indo had een Nederlandse vader en een Indo-Europese moeder. Ik dacht dat hij het begrip “Volbloed Indo” heeft uitgevonden. Mijn opmerkingen slaan zeker niet op deze gedenkwaardige persoon.

    Trouwens, Ik heb in 2015 op dit blog een gekruid commentaar gegeven op de crowdfundingactie voor het boek over Twijfelindo’s, maar ik liet me door nadere informatie wel overtuigen van het nut van dit boek. Ik ben zelf één van de donateurs geworden van Armando Ello’s boek. Tevens heb ik persoonlijk kennis kunnen maken met hem, een heel gedreven en innemende persoonlijkheid.

  9. Boeroeng zegt:


    Wel Peter, je moet vooraf nadenken over wat je formuleert en niet meer provocerend schrijven.Dat verklaart waarom lezers je niet zo mogen.Je woorden gespleten persoonlijkheid en schizofrenie richt je op alle indo-europeanen, zoals je dat wegzet.Niet alleen op jongste generaties, maar ook op de oudere generaties. De oorsprong van indo’s zelf.Op mij kwam het zowat racistisch over.Het deed me denken aan wat Reggie Baay uitsprak in 2015

    Er was nog een gevolg van die afstandspolitiek in de kolonie: de hartgrondige afkeer van de halfbloed. De hypocrisie maar ook de, zou ik bijna willen zeggen, schizofrenie, de tweeslachtigheid als het gaat om mensen van dat andere ras, de Aziaat, was diepgeworteld en wijdverbreid. Hield de Europese man het enerzijds massaal en heimelijk met de Aziatische vrouw en bedreef hij, zoals ik daarnet al betoogde, op grote schaal heimelijk de liefde met haar, wanneer dat samenzijn een kind voortbracht, verfoeide en verwenste hij niet zelden die half-Aziaat, zijn eigen kind notabene, hartgrondig. Over die halfbloed heersten onder de Europeanen in de kolonie tal van abjecte generalisaties bedoeld om de Europese suprematie te benadrukken en de afstand tussen de zuivere Europeanen enerzijds en de ‘bastaarden’ en Aziaten anderzijds duidelijk te markeren. Bloedmenging, zo was de gangbare opvatting leidde slechts tot verregaande degeneratie. Of zoals een confessioneel Tweede Kamerlid kort na 1900 nog in het parlement betoogde: de halfbloed was hereditair belast. Verenigde slechts het kwade van twee werelden in zich en was daarom een groot gevaar voor de heersende koloniale orde én het Europese ras in de kolonie!


    Deze lezing van Reggie Baay is nog online

  10. vandenbroek@libero.it zegt:

    Het combinatie van het woord schizofrenie in samenhang met de kolonie komt veelvuldig voor. Ik kijk er niet van op dat het woord een rassistische nasmaak heeft
    Niet alleen Reggie Baay heeft het over schizofrenie, de tweeslachtigheid als het gaat om mensen van dat andere ras, de Aziaat, was diepgeworteld en wijdverbreid.

    Maar ook Larissa Schulte Nordholt (1992) historicus en Remco Raben (1962) historicus nemen het woord schizofreen in de mond: “De Nederlandse omgang met het koloniale verleden is in wezen schizofreen. Er wordt gesteld dat we kolonialisme en racisme (hoezo racisme in Nederlands-Indie VDB) min of meer achter ons hebben gelaten, zoals de veel gehoorde kreet “ we moeten het verleden laten rusten en achter ons laten, Indonesie en Nederland kijken gezamelijk vooruit (VDB).
    Maar tegelijkertijd vindt er in reactie op postkoloniale kritiek plaats, zoals de herhaalde kritiek op mantraatjes o.i.d. En tegelijkertijd vindt er een herwaardering van datzelfde kolonialisme plaats zoals de verwijzing naar het roemrijke VOC verleden en mentaliteit)VDB) .

  11. Boeroeng zegt:

    Nu had ik begrepen dat het onderscheid totoks versus indo’s of hollanders versus indo’s in Indië zowel bij totoks als bij indo’s aanvaardbaar was te benoemen met deze woorden, mits niet teveel nadruk op rasafkomst of afkeer van iemands culturele afkomst.
    Zoals ik het altijd van huisuit meekreeg was het….’doe niet onnodig de rasafkomst benadrukken’ … totok versus indo .
    Een indeling Hollanders naast Indo’s is een indeling van ras- en cultuurverschil
    Waar ‘Hollanders’dan ruwweg bedoeld was als Nederlander, niet gemengd in Nederland geboren en getogen.

    In de kampadministratie van de kampen te Padang werd aangetekend of iemand Holl of Indo of Indon was.
    Ik vind het wel een nuttige registratie voor historisch onderzoek. Genealogisch en anthropologisch
    In mijn onderzoek naar de doden van de burgerkampen te Padang en Bangkinang, gebruik ik het onderscheid ‘Indië geboren’ of “Nederland geboren’ of ‘elders geboren’.
    Ruwweg is dit een indicatie naar de culturele identiteiten. Het is niet exact synoniem.
    Het is ook ruwweg een indeling van rasafkomsten, maar niet exact.

    Dit is mijn staatje van de doden in de burgerkampen van Padang en Bangkinang. Genoteerd naar geboorteland

    291 doden,
    waarvan 184 in Indië geboren ( incl Indonesische vrouwen of een enkele niet-vermengde man of kinderen van totokouders)
    89 in Nederland geboren, 18 elders geboren, 

  12. vandenbroek@libero.it zegt:

    In de INTERNE kampadministratie,werd niet alleen een indeling naar Hollander, Indo of Indonesisch gemaakt: maar er is ook een indeling naar Nationaliteit: Chinees, Canadees, Engels=UK , Amerikaan, Belg maar ook Schots (onderdeel van UK). Daarnaast werd er een onderscheid naar herkomst in Nederlands-Indie getoond : Menado Ambon Javaans, wat eigenlijk onder de noemer Indonesisch hoort.
    Wat dan overblijft is Indo/Duit, Indo-Eng wat een expliciete aanwijzing is voor de GEMENGDE , dus raciale afkomst van de persoon.
    De huidskleur speelt geen significante rol in de sterfgevallen, de dood kijkt niet zo op kleur.

    Ik neem de raciale indeling als gegeven en werk die uit. De grootste categorieën zijn natuurlijk Hollander, Indo of Indonesisch inclusief Menado, Ambon, Java. Dat een relatief een groot aantal babies maar ook ouderen sterven is niet verwonderlijk. Wat wel opmerkelijk is dat een relatief groot aantal zusters dwz nonnen sterven, ik tel heel snel een 14-tall.
    Hoe de geïnterneerden het klaarspeelden om nog in 1944/1945 (5) kinderen te baren zal ik maar als een godswonder beschrijven

    Aangezien de raciale afkomst wordt aangegeven werk ik dat ook uit. daarbij meenemend de kleurrijke opmerkingen van mijn moeder (1925) en dhr Pim van der Meer (1925) samengevat in de “rule of colonial difference”.

    Kleur of beter gezegd de categorie blank/bruin= hollander/Indo/Indonesisch zijn meetbaar en hadden een significante betekenis in de GELAAGDE Nederlands-Indische maatschappij, dus ook het kamp. Er is niet alleen sprake van correlatie, maar ook van causaliteit, de wet van oorzaak en gevolg. Dhr Mertens kan zijn hart ophalen.

  13. vandenbroek@libero.it zegt:

    De Heer Pim van der Meer (1925) maakt een andere en interessante observatie
    “Ze (de Japanners) probeerden goed voor ons te zorgen, we werden bijvoorbeeld ingeent tegen cholera”.

    Zo’n opmerking staat in schril contrast met de vermeende beweringen van sommigen dat de Japanse interneringskampen vergelijkbaar waren met de Nazi-vernietigingskampen zoals Auschwitz-Birkenau, zonder met deueglijke of geloofwaardige argumenten te komen. Want waar was zoiets als de Wannsee-conferentie laat staan het bestaan van Zyklon-B of gaskamers?

    Afgezien van dat, wat waren de Japanners eignlijk van plan met al die kinderen, mannen en vrouwen in de internerinsgkampen? Wat was hun definitieve oplossing of Endloesung van de blanke aanwezigheid in het voormalig Nederlands-Indie?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.