Rob de Jong uit Deventer: ‘In plaats van halfbloed ben ik dubbelbloed’

Rob de Jong is een Deventer duizendpoot. Naast directeur van vrijwilligerscentrale Deventer Doet, stadionspeaker van Go Ahead Eagles en verwoed hobbyfotograaf, heeft hij nu een boek geschreven. In Waar komen opa en oma vandaan? – Het persoonlijke verhaal van Indische Nederlanders brengt hij verschillende getuigenissen samen. Een interview in tegenstellingen.   destentor.nl   https://www.facebook.com/rob.dejong.986 .

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

21 reacties op Rob de Jong uit Deventer: ‘In plaats van halfbloed ben ik dubbelbloed’

  1. Robert zegt:

    Gelukkig is ons lichaam volbloed.

    • R.L. Mertens zegt:

      @Robert; ‘halfbloeden etc.’- In Indië een ‘normale aanduiding’. In tegenstelling tot de Tottoks, die zich vaak aanduiden als volbloed Nederlander! Wij volbloed Nederlanders, vooral niet verindischen!- Lees Joh.Fabricius 1942; de Halfbloed; met als intro; ik draag dit boek op aan de donkere speelgenoten uit mijner jeugd( 1941). Hoofdpersoon Boeng, kleinzoon van een fuselier Camphuys en diens huishoudster mah Sarina. Uit de Haagsche Courant 1951(!) prijs f 9,50(!); een roman met prachtige kwaliteiten, met meesterlijke en sfeerbeschrijving! – Toen ik in 1950 in Holland arriveerde werden alle Indo’s met halfbloeden aangeduid! – Ik was een half bloed tussen al die massa volbloeden. Oftewel ik, als buitenlander tussen al die inlanders!

      • Jan A. Somers zegt:

        “werden alle Indo’s met halfbloeden aangeduid!” Niks van gemerkt. Op school, in de klas, was ik er gewoon. Gewoon meedoen. Hoef je ook niet zielig te doen.

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers; ‘niks van gemerkt etc.’- U was van de 1e groep/veelal tottoks! Zie ook gemelde boek van Joh. Fabricius; toen overal nog te koop! Met kranten recensies van dr jr.’50!
          – Uiteraard heb ik toen ook ‘ gewoon meegedaan’ etc. Moet zelfs bekennen, dat ik hier de Hollanders aardiger vond dan toen in Indië; je werd tenminste veelal door de ouderen aangesproken! Hè je `t koud, vindt jij hier leuk etc.? En naderhand op scholen; veel gelachen, gesjanst!

        • Jan A. Somers zegt:

          Veelal totoks? Dan kent u de passagiers op de Sloterdijk (1946) niet.

      • Robert zegt:

        Alle mensen op deze werel zijn volbloed en maken deel uit van een(1) ras:Humanity.

    • Indorein zegt:

      Die racistische benaming “halfbloed” zou tegenwoordig verboden moeten worden.
      Ik ben toch geen dier waarvan zijn sperma wordt gebruikt om het te injecteren in een ander (vrouwelijk) dier om “het ras” te verbeteren (paarden), of een nieuwe soort te kweken (muilezel)?

      De benamingen m.b.t. hoe groot het percentage bloed is, zijn kwalijke racistische uitingen die wat mij betreft voortaan onder het strafrecht zouden moeten vallen.
      Het is een denigrerende uiting van een zogenaamde volbloed richting een zogenaamde halfbloed!
      Want wie bepaalt eigenlijk wat volbloed is? En is een volbloed een hoger staande versie van een mens?

      • Geer zegt:

        Wat hebben in de loop der geschiedenis volbloeden gepresteerd en wat hebben halfbloeden voortgebracht? Zouden uit de antwoorden op deze vraag conclusies zijn te trekken, bijvoorbeeld wat betreft vernuft, creativiteit, doorzetting e.d?
        Jij bijvoorbeeld komt niet veel verder dan sperma.

  2. Anise zegt:

    Ik heb ook wel mijn deel van racistische opmerkingen gehad, helemaal als enige gekleurde persoon in de hele school (later kwam er een meisje uit Congo bij). Het was geen gemakkelijke tijd en er was nog geen Skype om met mama te videobellen. Velen vonden het Parideans streng maar daar lachte ik mee; ik was Santa Ursula gewend en dat is andere peper. Maar ik miste gewoon heel veel; mijn familie, het klimaat, de vriendinnen, het eten, …

    Tussen de middag aten wij warm op school en heb ik wel alles leren eten zoals schorseneren, spruitjes, andijvie, krieken en witloof. Daar in Vlaanderen, waren er van de oude stempel die alles uit het buitenland “geen eten” vonden. Macaroni en spaghetti? Dat is geen eten. Aziatisch was helemaal onbekend en onbemind en die sliertjes waren zeker geen eten. En rijst at je in rijstepap. Maar ja, volgens hen bestond de taak van de vrouw ook uit kuisen en koken.

    Ik heb het gevoel dat door de langere blootstelling aan buitenlandse invloeden het in Nederland wel meeviel. En nu door de sociale media is alles helemaal internationaal geworden. Jongeren weten vaak meer van de Vietnamese en Thaise keuken dan ik. En oma’s keuken is trendy; dat eten ze als ze naar Antwerpen gaan in een stoemp en paardenvlees restaurant met van die rood/wit geblokte tafelkleedjes.

    Het is opvallend dat de Indonesische en Chinese keukens in Nederland een remmende voorsprong hebben opgelopen; misschien waren ze er gewoon te vroeg bij. Zelfs in een land als Polen is het nu allemaal Japans.

    We maken wel eens stoofvlees of vol-au-vent (ik) en boerenkool of bloemkool met kaassaus met gehaktballen (mijn man) en iedereen hier vindt het lekker. Net als mijn tiramisu. Men staat dus echt wel open voor iets nieuws. En ik ben bezig de meiden een paar Italiaanse gerechten aan te leren wat ze heel tof vinden en dus ook zullen kunnen maken, wel spijtig dat bijvoorbeeld kalfsvlees niet te krijgen is en dat parmezaanse kaas zo duur is.

    • Jan A. Somers zegt:

      “dat de Indonesische en Chinese keukens in Nederland een remmende voorsprong hebben” Ze waren gewoon de goedkoopste met een redelijke kwaliteit. Mijn eerste warme maaltijd als werkstudent in Delft was bij de Chinees: De Chinees doet veel meer met vlees. Voldoende calorieën en eiwitten tegen een lage prijs. Dat was de enige eigenschap die telde.

      • Anise zegt:

        En de Griek? Eigenlijk had die de betreffende eigenschap ook.

        Ik bedoelde eigenlijk dat Chinees (en Indonesisch) gewoon niet meer zo populair zijn, het is niet trendy. Natuurlijk waren andere nationaliteiten gewoon niet aanwezig. Anders kan men waarschijnlijk (nu toch) hetzelfde ‘veel waar voor het geld’ over de Indiase en Mexicaanse restaurants zeggen. Waar ik niet zot van ben maar mijn echtgenoot is gek op gerechten zoals Chicken Tikka Massala, Palak Paneer en Burrito’s. Hier zijn Indiaas en Mexicaans (en TexMex) ook niet goedkoop zoals in Engeland of Amerika. Hij is content omdat er nu hier sinds kort een Taco Bell is.

        Ik vond dat wel ontbreken in Nederland, de Aziatische restaurants. Men heeft er een flinke inhaalslag gemaakt. Logisch dat in Parijs en noord Frankrijk wel de restaurants uit Cambodja, Laos, Vietnam en Korea waren. Daar was Indonesisch redelijk zeldzaam. In België eigenlijk ook wel en het was duur, ik kan me alleen een restaurant in Antwerpen herinneren en eigenlijk moesten we daarvoor naar Breda.

        De Chinees in België is ook volledig anders dan in Nederland natuurlijk, te vergelijken met de vereuropeeste restaurants in de andere landen, zonder alle Indische invloeden. De platte Bami ben ik nog nergens tegengekomen, ook niet in Indonesië of China dus ik verdenk de ‘Nederlandse Chinees’ ervan dit verzonnen te hebben. In Brussel is er een Aziatische buurt met redelijk wat authentieke Cantonese, Szechuan en Thaise restaurantjes dus daar gingen we naartoe als we goesting hadden in dim sum of rijst.

        • Bung Tolol zegt:

          Tja als die Lockdown nog wat langer duurt hier ( En overal ) en ook de toeristen het wereldwijd (moeten) laten afweten ,kun je straks een horeca zaak voor een appel en een ei overnemen ,misschien krijg je zelfs geld toe .Want vergis je niet de huren in Nederland waren de laatste jaren kolossaal de hoogte ingegaan .Als de ene na de andere horeca exploitant failliet gaat ,moet de verhuurder nog maar zien de ruimte verhuurd te krijgen !

        • Anise zegt:

          Zij de frietkoten, die meer en meer door Chinzen worden uitgebaat, nog open? Of alleen voor afhalen? Zo niet zullen ze er wel spijt van hebben.

          Hier zijn bijna alle restaurants operationeel voor zover ze niet verdwenen zijn, maar natuurlijk op maximaal 50% bezetting. Een kleine ramp inderdaad en velen hebben geen dine-in meer. Wat het wel wat compenseert; bij de meesten kan je via Grab Food en GoFood bestellen en de bezorgkosten zijn heel laag, tussen 3.000 en 7.000 rupiah.

          Ik las net dat Godiva zich behalve de online bestellingen volledig terugtrekt uit Noord Amerika. Terwijl ze zulke ambitieuze uitbreidingsplannen hadden. Ook rampzalig voor de betrokkenen.

  3. Peter (Petrone) van den Broek zegt:

    Ik kan me wel herkennen in de ervaringen en de geschiedenis van dhr. Rob de Jong.
    Maar er zijn ook schijn-Indo’s. Ze zien er wel Indo uit maar zijn het gewoon niet. Indo zit tussen je oren en is er niet alleen om je oren bijelkaar te houden.

    Enige opmerkingen bij het verhaal van dhr. Rob de Jong :

    Tempo doeloe of hier en nu? ,,Tempo doeloe betekent goede oude tijd’
    – Welke goede oude tijd? In het voormalig Nederlands Indie als Indo-Europeaan? als ik mijn familiegeschiedenis induik, kan ik me de goede oude tijd niet voorstellen. Als nuance vertelt Rob de Jong: Wel is het zo dat iedereen een ander verhaal heeft bij de geschiedenis.

    Nederlander of Indo? “Voor de eerste generatie is Indonesië ooit het vaderland geweest, maar Nederland is hun moederland. Misschien is dat de beste uitleg.’’
    -En voor de tweede generatie? Ik noem me Indo-Europeaan.

    Bescheiden of brutaal? “Sommige mensen zijn goed opgevangen, heel veel mensen zijn niet goed opgevangen.’’ ,Diploma’s golden niet meer, dus mensen moesten helemaal opnieuw beginnen. Er was ook discriminatie. Dat is een stil verdriet dat ze meedroegen. Daaruit blijkt dat het wel heel sterke mensen zijn geweest. Daarom vonden wij het als tweede generatie heel belangrijk om die verhalen allemaal op te schrijven, zeker voor de derde generatie”.
    – OK Rob.

    Halfbloed of dubbelbloed? “Eigenlijk klinkt dat halfbloed heel denigrerend. Daarom dubbelbloed. Ik ben er trots op”.
    – OK Rob, volbloed klinkt beter. Ik noem het “purosangue”

    Indisch eten of Hollandse pot?
    ,,Als ik kijk naar mijn eigen moeder. Die maakte vroeger boerenkool, erwtensoep, zo lekker! Maar ze maakte ook echt Indisch eten.
    -OK Rob, maar ik begin steeds meer Italiaans eten te waarderen

    Belangstelling of discriminatie?
    ,,Vroeger kreeg ik wel eens de opmerking: ‘Goh wat zie je bleek’. Dan dacht ik dat die persoon begaan was met mij. Pas later kwam ik erachter dat het ook anders bedoeld kon zijn. Het waren kleine speldenprikjes. Op de lagere school heb ik er eigenlijk nooit mee te maken gehad en in mijn volwassen leven ook weinig. Maar pas later ga je het herkennen.’
    -Zo krijg ik in Italie, maar eigenlijk overal waar ik namens hetItaliaans tomatenbedrijf kom, vaak de vraag “Waar kom je vandaan? “. Mijn antwoord hangt van de toon van de vraagstelling en de body language van de vraagsteller af.

  4. Peter Petrone van den Broek zegt:

    Tempo Doeloe? De Fransen noemen het “uchronie”oftewel alternatieve Geschiedsschrijving , volgens mij is het gewoon science-fiction

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.