Radicale beweging ontmanteld, maar betekent dat ook het einde van islamisering in Indonesië?

Volkskrant, te openen met inprivate/incognito-venster:
De Indonesische autoriteiten hebben vorige week het machtige ‘Front van de Verdedigers van de Islam’ (FPI) verboden. Het betekent het einde van een radicale beweging die Indonesië in de loop der jaren steeds verder in orthodox islamitische richting heeft geduwd. Luidt het verbod nu ook het einde van de islamisering in?

Dit bericht werd geplaatst in Indonesia actueel. Bookmark de permalink .

56 reacties op Radicale beweging ontmanteld, maar betekent dat ook het einde van islamisering in Indonesië?

  1. M. de Groot zegt:

    Het einde van islamisering in Indonesië ??!!
    Nou…..als dát zou kunnen ?? Dat de mensen zélf beslissen welk geloof het wil aanhangen?
    Zonder dat ze in elkaar geslagen worden of vermoord worden? !!
    Een grote opluchting zal dat zeker worden…….

  2. Echter geen goede propaganda voor het Christendom is de vele Christenen die grote corruptors
    zijn en ander misdaden op economisch/bank zaken gebied ondanks de leer van eerlijk heid enz.

    • A. Olive zegt:

      Heer Suparmo, denkt u nou werkelijk dat het Christenen waren?
      De meesten die zichzelf Christenen noemen zeggen dat omdat ze denken dat ze in Christus geloven maar zo doet de duivel.

      • Anise zegt:

        Precies. Er is trouwens zover ik weet geen enkele godsdienst die zaken als diefstal, moord, pedofilie, verslaving en bedrog goedpraat. Allen veroordelen ze dat en het is nogal absurd een godsdienst de schuld te geven voor misdaden.

        Maar diegenen die zich aan die misdaden schuldig maken hebben altijd wel een religie. In Indonesië toch, waar iedereen een godsdienst móet aanhangen.

        Als er trouwens één religie een zgn. ‘KTP godsdienst’ is, is het wel Islam. Een KTP is het Indonesische identiteitsbewijs. En het vermeldt de godsdienst (dus daar gaat je privacy). Je mag het niet leeg laten en agnost en atheïst bestaan niet. Met een KTP Moslim bedoelt men iemand die het officieel wel is maar in z’n daden er zich weinig van aantrekt. Tevens is het vaak opportunistisch; voor bepaalde functies en posities kan het belangrijk zijn om Islam te vermelden.

    • Rudy zegt:

      @WSuparmo Je weet dat Saudi Arabië (Je weet wel, van Mekka) de grootste bankier van Silicon Valley is? Over corrupt gesproken..

      “Quid estimates Saudi investors have directly participated in investment rounds totaling at least $6.2 billion Saudi Arabia’s money is in multiple funds with global ambitions. One of the biggest is the Saudi Public Investment Fund, which said it plans to grow from around $100 billion today to $2 trillion by 2030.”

      Nederland heeft gordel van smaragd opgebouwd. Islam-kolonialisme is vandaag het grote probleem, maar was dat toen ook al. Waar is het Hindu-Boeddhisme gebleven van Mataram en Srivijaya? Uitgeroeid door de Islam.

      https://qz.com/1426370/silicon-valley-is-awash-with-saudi-arabian-money-heres-what-theyre-investing-in/

  3. Robert zegt:

    Het einde van islamisering? The beginning of the end or the end of the beginning? Forget about it!
    Dit is het begin van de extreem- radicale islamisering in Indonesie, unfortunately voor de slachtoffers daarvan.

    • Anise zegt:

      Als je kijkt naar de bomaanslagen op Bali bijvoorbeeld (de aanstichter wordt nu net vrijgelaten) en de aanslagen op de hotels in Jakarta, zie je dat het toch al wel even speelt. Natuurlijk is de FPI een uit de hand gelopen experiment van leger en politie.

      Het is wel zo dat de gehele samenleving hier Islamiseert, men ziet in veel regios geen vrouwen meer zónder hijab. Bij ons in de straat komen alle maids om 17.30 uur naar buiten om samen wat tijd door te brengen; allen dragen nu een hoofddoek terwijl dat 7 jaar geleden slechts één persoon was.

      Je kan hetzelfde zeggen over landen als Marokko en Turkije; toen wij 25 jaar geleden op vakantie in Istanbul waren, werd er gelachen met de ‘boeren’ uit de bergen en nu draagt het merendeel van de vrouwen een haarbedekking.

      En wat met de allochtone gemeenschappen in landen als Nederland en België? Het zal niet lang meer duren voordat u om 4 uur gewekt wordt door de moskee.

      • M. de Groot zegt:

        En wat met de allochtone gemeenschappen in landen als Nederland en België? Het zal niet lang meer duren voordat u om 4 uur gewekt wordt door de moskee.

        Dat geldt niet alleen in Nederland en België ….maar over héél Europa en álle regeringen kijken de andere kant , durven niet hardhandig op te treden om tegen de Islam STOP te zeggen en naar het land van hun herkomst terug te sturen……
        Ik heb medelijden met mijn klein- en achterkleinkinderen die in zo’n wereld te moeten leven….. in de allerergste vorm verplichte hoofddoek te moeten dragen….bbbrrrrrr!!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja …. laat mij maar beginnen te schrijven dat ik buitenkerkelijk ben en overtuigd liberaal en dat ook ik dus met lede ogen beelden bekijk van die mooie Indonesische vrouwen, die voorheen heur hoofdhaar in een mooie wrong onbedekt lieten en nu berkoedoeng door het leven gaan, en dat in die hitte.

          Relativerend moge worden bedacht dat westerse zendelingen en missionarissen er namens hun Heer alles aan hebben gedaan om volkeren in Afrika en Azië die onder de warme zon bloot of nagenoeg bloot in de vrije blije natuur rondliepen, in broeken, jurken en beehaa’s te dwingen.

          Wie tegen het geroep van de muazin in ons christelijke Europa is, moge bedenken dat christelijke Europeanen in de door hun gekoloniseerde gebieden in Azië en Afrika kerken en kathedralen bouwden en kerkklokken lieten beieren op tijden dat de inboorlingen nog liever een dutje deden.

          Tja …. wat is dan wijsheid? Als nu eens alle vrouwen in de wereld de vrijheid zouden krijgen te gaan en te staan waar én zich te kleden zo als ze willen, dan zou ook Indonesia er weer fleuriger uit zien.

          Ik gruw van de beelden waar mannen luchtig en gemakkelijk gekleed gaan terwijl ze van hun vrouwen verlangen zich van top tot teen te bedekken. Ik kijk met afschuw naar foto’s van mannen en vrouwen aan een zeestrand, waar mannen in zwembroek verkoeling zoeken in het water en hun vrouwen als pinguins in het hete zand toekijken. Waar halen ze de gore moed vandaan? Ik ben tegen die ongelijkheid, of die nu religieus of door iets anders is geïnspireerd.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” in broeken, jurken en beehaa’s te dwingen.” In Nieuw-Guinea, bij een officieel bezoek van resident of GG en hun dames, moest er natuurlijk dansi-dansi zijn. De meisjes kregen behalve een rieten rokje van ‘s-lands wege ook een BH, De mannen moesten hun peniskoker ophangen. Met de nodige problemen, maar daar waren de bestuursambtenaren in getraind. De meisjes, moet ik nou een onderbroek aan, en hoe vind ik de sluiting van die BH op mijn rug. De jongens, waar ligt dat rot ding nou weer. Moeder; bovenste lade rechts! Maar waar hang je zo’n ding nu aan op? En waar is dat gat in mijn neus nou? Meneer, heeft u nog een bot om daar doorheen te steken? Dan zijn in Nederland die oranje jurkjes, boerenkielen, petjes en toeters op Koninginnedag wat makkelijker.

        • A. Olive zegt:

          De burka is een Moslim cultuur maar is niet voorgeschreven in de Koran.

    • Rudy zegt:

      Je bent zeker de Jihad tegen Indische Nederlanders door het sultanaat van Atjeh dat tot de opening van het Suezkanaal onder het protectoraat van het Ottomaanse Rijk viel vergeten? Of de systemische Islamisering dat het Majapahit Rijk kapot heeft gemaakt en gekoloniseerd vóór de eerste Nederlander ooit in Azië aan kwam? Het was de held van Jo van Heutsz die met de pacificering van de archipel feitelijk Nusantara herrees uit het as. Het waren óók moslim extremisten die de genocide tijdens de Bersiap uitvoerden.

      Ondertussen roepen ze in Indonesië heel hard Nusantara maar erkennen ze niet dat als het aan de Islamitische moslim kolonisten lag, de archipel nog steeds een verdeelde lappendeken van rivaliserende sultanaten was. Sterker nog, ze zouden niet eens weten wie Gajah Mada was, waar Nusantara lag en wat Pancasila was als het niet was voor de held JLA Brandes.

  4. Bung Tolol zegt:

    @Ik ben tegen ongelijkheid ,of die nu religieus of door iets anders is geinspireerd !”” Juist ja ben ik het helemaal mee eens ,en dat is ook in de Westerse Wereld doorgedrongen 😁Zo is de dienstplicht ook nu ingevoerd in Nederland voor mannen en vrouwen .U zult natuurlijk zeggen Dienstplicht ? die is allang afgeschaft ! Nee hoor de dienstplicht is niet afgeschaft ,wel is er geen opkomstplicht meer en dat is wat anders ,elke 18 jarige zowel man als vrouw worden ingeschreven bij de militaire en burgerlijke instanties en als die Chinezen helemaal gek geworden zijn door dat Corona virus en Nederland binnenvallen ,omdat veel Nederlanders weigeren mondkapjes te dragen ,worden zowel mannen als vrouwen gemobiliseerd ..😁

  5. M. de Groot zegt:

    Ik gruw van de beelden waar mannen luchtig en gemakkelijk gekleed gaan terwijl ze van hun vrouwen verlangen zich van top tot teen te bedekken. Ik kijk met afschuw naar foto’s van mannen en vrouwen aan een zeestrand, waar mannen in zwembroek verkoeling zoeken in het water en hun vrouwen als pinguins in het hete zand toekijken. Waar halen ze de gore moed vandaan? Ik ben tegen die ongelijkheid, Ik sta hier helemaal achter Pierre de la Croix !

    Dát is dan ook één van de redenen waarom ik tégen de Islam ben en ervan gruwt…..
    Ik hóóp dat de Nederlanders en de Overheid op tijd wakker worden voordat het door heel Nederland c.q. Europa besmet wordt met de Islam…..

  6. Mister Bule zegt:

    Toen ik jaren geleden voor een langere periode in Dubai was, gingen we wel eens met de ‘kinders’ naar zo’n waterpark.

    Heel mooi en met de vele attracties kan je er wel een hele dag doorbrengen.

    Dus we waren in Wild Wadi en ik dobberde op zo’n grote band op de ‘lazy river’. Omringd door vrouwen en meisjes in zwarte burka’s. Maar die waren natuurlijk kletsnat dus de vrouwelijke vormen kwamen daar zodanig doorheen dat het geaccentueerd werd en nog meer opviel dan in een badpak of zo. Dat kan toch niet de bedoeling geweest zijn.

    De avond viel en dit nummer schalde door de luidsprekers. Surrealistisch.

    In dat soort ‘strenge’ landen is het trouwens vaak vrijer en flexibeler voor de niet-Moslim dan in Indonesië. Hier is er een (o.a. FPI) stroming die vindt dat als zíj moeten vasten, niemand maar moet eten. Als zij geen alcohol mogen drinken, ik ook niet en moet al het biertje maar uit de rekken van de supermarkt worden gehaald. Hoe luider, langer en valser de oproep tot gebed, des te beter.

    Daar heb je dus in Maleisië of de VAE bijvoorbeeld helemaal geen last van; als er een inval is in een bar, word je met rust gelaten. Ze zouden er niet durven op middernacht kinderen via de luidsprekers van de moskee te laten schreeuwen. De oproep tot gebed is mooi en harmonisch. En duurt relatief kort.

  7. Pierre de la Croix zegt:

    “Dat kan toch niet de bedoeling geweest zijn”.

    Tja …. de wegen van Allah zijn ondoorgrondelijk.

  8. M. de Groot zegt:

    Leest en huivert in onderstaande bericht , vandaag binnen gekomen op NOS.
    Snapt niet dat de Overheid Nederlandse Nationaliteit en paspoort van haar en vele anderen niet hebben vernietigd ( hebben dan ook geen poot meer om op te staan )…Zijj zijn naar Syrië gegaan om de bij IS aan te sluiten,….dus ook gewoon weer
    terug te sturen is de beste oplossing. Het kost de belastingbetalers een hoop geld om ze op te halen en te verzorgen in de gevangenis. Wetende dat ze nooit in de maatschappij willen aanpassen, ze blijven gevaarlijk als ze vrij in Nederland rondlopen. B vertelt dat zij niet met IS strijd heeft deelgenomen…..Maar ze staat wél in de Top 5 bij IS !!
    Geloven jullie het ? Nou ik niet hoor…..

    Syriëganger Angela B. is terug in Nederland. Bij aankomst op Schiphol is de 25-jarige B. aangehouden en vandaag is haar hechtenis met twee weken verlengd, meldt het Openbaar Ministerie.

    B. vertrok in 2014 vanuit Soesterberg naar het strijdgebied in Syrië om zich aan te sluiten bij de terroristische organisatie Islamitische Staat. Ze trouwde er met een strijder en kreeg een dochter en een zoon. De dochter is inmiddels omgekomen, net als haar man.

    Na de val van IS kwam B. terecht in een gevangenenkamp, waaruit ze afgelopen zomer met een groep Nederlandse IS-vrouwen ontsnapte, waarna ze in Turkije terechtkwam. Onlangs meldde ze zich met haar 3-jarige zoon bij het Nederlandse consulaat in Istanbul.

    Kinderbescherming
    Dinsdag is B. onder begeleiding van de marechaussee naar Nederland gevlogen, waar ze is aangehouden op verdenking van deelname aan een terroristische organisatie en het voorbereiden van terroristische misdrijven. Haar zoontje is overgedragen aan de Raad voor de Kinderbescherming.

    De Soesterbergse is onder meer bekend van de documentaire reeks De lokroep, waarin journalist Sinan Can vorig jaar met haar sprak. Ze ontkende daarin deelname aan de IS-strijd. Wel zei ze het te begrijpen als Nederlanders niet zitten te wachten op haar terugkeer.

    • Geer zegt:

      Waarom zou je nu moeten huiveren? De Duitse keizer Wilhelm kreeg na de eerste Wereldoorlog hier asiel en een kasteeltje. En dat terwijl hij toch werkelijk de aanstichter was van de oorlog en verantwoordelijk voor miljoenen doden. Fokker werd rijk van zaken doen met de Duitsers.
      Nederlandse soldaten gingen naar Indie om een oorlogje te voeren en kwamen daarna vrolijk terug.
      In Nederland wemelt het van asielzoekers die in hun land vuile dingen hebben gedaan. De zogeheten 1F’ers. Nederland krijgt hen het land niet uit en dus krijgen ze maar een verblijfsvergunning.
      De koning zei afgelopen jaar dat zijn overgrootmoeder niet veel aandacht had voor de Joden tijdens WO2.
      De PvdA-leider zei ooit dat Sint geen kruisteken meer mag hebben op zijn mijter om moslims niet te kwetsen.
      De katholieke organisatie Cordaid stelde voor om geen kerstkaarten meer te sturen om zo moslims niet te kwetsen met een feest waar zij niet om geven.

      Waarom zou je moeten huiveren? Recht en krom en krom en recht is aan de orde van de dag.

  9. Boeroeng zegt:

    Geer,
    Welke pvda-leider bedoel je?

  10. Peterone van den Broek zegt:

    Abu Bakir Basyir, de islamitische geestelijke die de Jemaah Islamiah stichtte, de groep achter de bomaanslag in Bali in 2002, waarbij 202 (tweehonderdtwee) mensen vermoord werden , vnl buitenlandse touristen, is door de Indonesische autoriteiten vrijgelaten. Je mag de Jemaah
    Islamiah wel een radicale en gewelddadige beweging noemen of zit ik bij de verkeerde club?

    Dhr. Basyir werd in 2011 tot 15 jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat hij een terroristen trainingskamp had gefinancierd, dus geen vaste vrijwillige donatie voor een bio-vakantiekamp voor hulpbehoevende kinderen. Laat het verschil wel duidelijk zijn.

    Volgens officiele bronnen werd hij voortijdìg vrijgelaten vanwege “goed gedrag”. Ik weet niet wat in Indonesie daaronder wordt verstaan. Ik ga ook niet meten met Westerse maatstaven.
    Maar vergelijk ik het met het gedrag van iemand die heel pacifistisch en geweldloos met een vlag van bijvoorbeeld Irian Jaya zwaaide, pas geleden was er toch een topic over een lief meisje die het ook niet begreep, dan weet ik dat zulke personen jarenlang opgesloten worden in Indonesische gevangenissen.
    Krijgen zij ook strafkorting vanwege goed gedrag of worden zij langdurig naar een heropvoedingskamp à la Boven-Digoel gestuurd? Boven-Digoel klinkt fout, is kolonialistisch.
    Ik zie toch maar af van die zomervakantie in Bali, natuurlijk vanwege het corona-virus.

    Ben ik nog on topic? Ik dacht dat Indo’s een wijd perspectief van het ook provinciale leven in de Binnengewesten hebben. Verkeerd gedacht, wellicht ben ik te lang uit Nederland en begrijp niks meer.

    • Mister Bule zegt:

      Hmm. Het ligt wel iets genuanceerder.

      Het is NOOIT bewezen dat hij achter de bomaanslagen in 2002 van Bali zat. Hij ontkende het zelf ook en zelfs zijn volgelingen zeiden dat ie er niets mee te maken had. Zijn gevangenisstraf was veel later en ook niet voor de bomaanslagen, hij werd indertijd in beroep totaal vrijgesproken hiervoor.

      Vergelijk het een beetje met haatpredikers als Wilders en Trump; moeten zij de bak in als er een stormloop op het Capitool is of als er een moskee wordt bekogeld? Het is een grijs gebied en zolang men er niet direct bij betrokken is, valt er weinig aan te doen. Vrijheid van meningsuiting blah blah blah …

      Het is veroordeeld -onder het motto opgeruimd staat netjes- voor iets totaal anders; hij ondersteunde (en financierde) militante opleidingskampen in Aceh. Waarvoor hij in 2011 15 jaar kreeg. Bij ons krijgt een ex-Syrië strijder bijna niets (behalve een oorkonde).

      Ik maak me veel meer zorgen over de ‘lone wolf’ die met een mes in het treinstation of de shopping mall rondloopt en mij met m’n (weelderige) blonde lokken voor een kafir aanziet. De georganiseerde terreur is hier zeer amateuristisch, zie bijvoorbeeld Sarinah, en wordt door undercover agenten goed tegen gegaan.

    • Jan A. Somers zegt:

      “en begrijp niks meer.” Eindelijk zelfkennis. Tijd om te beginnen met je niet meer mee te bemoeuen.

  11. Bung Tolol zegt:

    @ Goed gedrag in Indonesia ? Als je in de Bak ( Werfstraatgevangenis of zo ) zit ? Gampang tog loh ! 🤣🤣🤣 Sebuah amplop berisi UANG di bawah meja ! 😎😎😎 dat had elke kleine katjong je kunnen vertellen ! niet zo totol doen ya !😁😁😁

    • Mr. B. zegt:

      Gewoon een zoethoudertje voor de troepen om de 82 jarige vrij te laten; zie het als een compensatie voor de arrestatie van Rizieq.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach …. is het niet zo dat in Indonesia alles “geoeroest”, d.w.z. gekocht kan worden? Wijlen mijn oom Poel sprak van “kongkalikong”. ”

        Vraag: “Hoe heb je dat geregeld, Poel?”
        Antwoord: “Ach, je weet wel ……. kongkalikong”, gevolgd oor een paar handgebaren en een lach.

        Werd ook niet ene Tommie Soeharto veroordeeld tot een forse gevangenisstraf die hij eerst moest uitzitten op Noesa Kembangan, snel daarna in een comfortabeler pendjara die voor hem van alle gemakken was voorzien en daarna via huisarrest vervroegd vrij?

        Dan is er nog het vraagstuk van de semantiek. Wat is de definitie van “goed gedrag” in het wetboek van strafrecht in Indonesia? Wellicht kent de wet verschillende definities van “goed gedrag”, b.v. verbonden aan het soort vergrijp van de gevangene en misschien wel haar/zijn etnische afkomst.

        Zo zal de Molukse onderwijzer Johan Teterisa zich misschien voorbeeldig hebben gedragen in de pendjara na zijn ongenadig pak ros omdat hij met een RMS vlag zwaaide, maar moest hij toch de volledige tijd uitzitten, zonder privileges.

        Maar ja, wie in de VS vriendjes is met Trumpy Dumpy kon (na vandaag misschien niet meer) ook zo maar per direct gratie krijgen voor een zwaar vergrijp.

        Muulek dese.

        • Bung Tolol zegt:

          Johan Teterisa is zwaar gemarteld en toen hij op sterven na dood was ,werd hij vrijgelaten ,konden de machthebbers zeggen “” Ja we hebben hem toch vrijgelaten ,wat zeuren jullie toch !”” Toen Johan niet lang na zijn “” vrijlating”” stierf zeiden die machthebbers weer “” Hij zal wel een erfelijke ziekte hebben gehad !”” Als het in deze tijd was gebeurd was het helemaal gampang “” Johan is aan Corona bezweken !””🤔🤔🤔Volgens iemand op dit blog is het allemaal Johan,s eigen schuld .je mag in Indonesia zwaaien met elke vlag ,die je wilt ,als het maar de Merah Putih is !😁😁😁Net zoals de grote Ford eens zei “” We spuiten die auto ,elke kleur ,die je wilt als het maar zwart is “”😜😜😜

        • Mister Bule zegt:

          Nu ja, het is hier natuurlijk zo corrupt als de neten.

          Er is maar weinig niet te regelen voor geld. En vooral de witteboorden criminelen die er warmpjes bijzitten hebben zeer mooie faciliteiten. Zelfs in Indonesië werd de situatie in de Sukabumi gevangenis als schandalig ervaren. Maar zelfs dat waaide wel weer over na de initiële verontwaardiging en ik wil wedden dat ze weer hun cellen hebben kunnen ‘upgraden’.

          Ik weet niet hoe het er bij Teterisa aan toeging, maar misschien heeft men op het verkeerde paard gewed door te denken dat internationale druk en (verongelukte Calvinistische) verontwaardiging iets zou veranderen? Als men een financiële vergoeding had geregeld, eventueel via een soort crowdfunding en ‘online fundraising’ avant la lettre, had men wellicht een andere uitkomst gehad.

          Dat is vaak een beetje het probleem in het westen; men denkt en verwacht dat rechtspraak eerlijk en consistent is, gebaseerd op feiten. Vergeet het maar. Iemand wordt veroordeeld omdat ze haar vriendin zou hebben vergiftigd, omdat ze een lesbische relatie zouden kunnen hebben gehad. Een gouverneur gaat twee jaar de cel in omdat ie als niet-Moslim een tekst uit de Koran heeft gebruikt in een toespraak, dus hij wordt veroordeeld tot godslastering. Een actrice wordt voor het verspreiden van pornografie veroordeeld omdat iemand de verwijderde (!) video’s op haar gsm terughaalde en deze daarna verspreidde. Deze persoon gaat natuurlijk vrijuit.

          Maar anderzijds; een superrijke Chinese erfgenaam van een zakenimperium (en katholiek familielid van mijn vrouw) die op heterdaad is een toilet is betrapt met cocaïne op zijn gsm mag de voorhechtenis verlaten om in de kathedraal te trouwen. En kan zonder celstraf een poosje naar een afkickcentrum. Een dertienjarige zoon van een popster die in zijn (eigen!) auto een angkot aanrijdt met dodelijke slachtoffers, wordt totaal niet vervolgd omdat zijn vader de familieleden heeft afbetaald.

  12. Peterone van den Broek zegt:

    Dhr Bule kan wel zeggen dat het genuanceerder ligt en dat hij meer bang is voor een door hem gefantaseerde laat ik het netjes noemen imaginaire “lone wolf”. Dan is hij toch heel populistisch bezig HIER een angstsfeer te kweken.

    Maar in Indonesia is toch wel iets meer en concreets aan de hand.
    Abu Bakar Basyir was wel één van de oprichter (religieuze leider?) van de Pondok Ngruki, een pesantran of religieuze school op Midden-Java. Dat is toch wel iets anders dan de “haatprediker” Wilders of Trump.
    Baysir’ volgelingen zijn te vinden in de Jemaah Islamiah beweging en geven concreet vorm aan de Jihad.

    Heer Bule let u even op, we spreken over december 2020 en toen werd in het dorp Gintungan bij Semarang wel een terroristich netwerk van diezelfde Jemaah Islamiah opgerold, dat netwerk trainde rekruten in wapengebruik en het plaatsen van bommen. Maar betekent dat ook het einde van islamisering in Indonesië?

    Vergeet ook niet dat 2 jaar geleden in Soerabaja 3 kerken vol met christelijke gelovigen werd aangevallen met door bommen bewapende zelfmoord-terroristen.

    • Mr. B. zegt:

      Wie creëert er nu een angstsfeer?

      Extremisme is een wereldwijd probleem. Maar niet alleen vanuit de Islam. Ook is islamisering, hoe beangstigend ook voor personen zoals u omdat ze u uit uw comfortzone halen, an sich geen probleem. Het is trouwens net zo extreem om mensen hulp en godsdienst-vrijheid te ontzeggen en te beweren dat we door grenzen te sluiten, een muur te bouwen of moskeeën te verbieden, maatschappelijke problemen tegen zullen gaan en een beter leven zullen hebben.

      Van dat populisme over het ‘gevaar van islam’ in Indonesië geeft u weer prima voorbeelden. Dus het enige wat u kan opbrengen als resulaat van een extreme beweging is nà 2002, een aanval in 2018? Tjonge, wat zijn die jihadisten hier toch gevaarlijk hè. En die pesantran? Allemaal broeihaarden van potentiële terroristen.

      [Side note: Weet u groot de kans is dat er iets bij een kerk gebeurt? Weet u eigenlijk wel hoe het er hier aan de kerken aan toegaat? Wanneer bent u hier voor de laatste keer geweest en heeft u hier ooit een kerkdienst in de kerstperiode bezocht? Wat vond u van de beveiliging? En welke religie hebben de medewerkers van de beveiliging? Bent u wel eens in een pesantran op bezoek geweest? Er thee gedronken met de leiding en met scholieren gesproken? Ah, het is zoals zo vaak bij u ‘oompje google’ kennis?! U heeft helemaal geen eigen ervaring?!]

      Gelukkig is het in Europa veel veiliger. Daar hebben ze geen problemen met steekpartijen op politiekantoren of doorgesneden kelen in kerken of aanslagen op een tram en trein of auto’s die inrijden op mensenmenigte of in scholen waar de leraar gerust een Mohammed cartoon kan ophangen zonder onthoofd te worden.

      De laatste paragraaf is uiteraard cynisch bedoeld. Ik zeg het maar uitdrukkelijk omdat het begrip bij u wel eens ver te zoeken is.

      En allemaal voorbeelden van ‘lone wolf’ aanvallen. Jaja, niet van een op een kostschool getrainde commando eenheden die het land terroriseren. En ik bewer niet dat er nooit aanslagen zullen komen, maar die kans is zelfs groter in Europa.

  13. Peter Van den Broek zegt:

    De “lone wolf”uitdrukking is toch typisch een populistische uitdrukking om vooral het islamitische gevaar te duiden. Mr. B. kan die uitdrukking met voorbeelden gemakkelijk on-line vinden, als zijn Google-zoekmachine daarop is ingericht. Ik heb die niet.

    “De kans voor aanslagen in Europa” is toch ook zo’n “Angstgegner”. Europa wordt zo wel groter gemaakt.
    In Italie, Portugal, Ierland, Schotland, Wales, Zwitserland om een paar landen te noemen, kom ik door de Islam geinspireerde terreuraanvallen niet tegen, dan spreek ik nog geeneens over de Oost-Euriopese landen, Ik merk wel een gebrek aan feiten- en concrete kennis. Neem nou de IRA in Ierland, de RAF/Baader-Meinhof in Duitsland, de ETA in Spanje of Brigata Rossa in Italie. Als dat geen terreur was, wat was het dan wel? Maar ja, dat is voor sommigen een ver-van-mijn-bed-show.

    Wat Indonesie betreft. Door de islam geinspireerde aanvallen tegen kerken georganiseerd/geinspireerd door de Jemaah Islamiah kwamen ook vòòr 2002 voor, dan heb ik het wel over de terroristische aanvallen tegen Indonesische burgers. Ik kan best op verzoek een waslijstje geven.
    Aangezien mijn aandachtsveld de Bersiap is krijg ik op één of andere manier wekelijks verslagen over islamitisch geweld over de hele wereld , bij Indonesie is het voornamelijk het geweld in Aceh (GAM). Deze week zat in de brievenbus “The History of Darul Islam (DI) and Kartosuwir” en “Making sense of Jemaah Islamiyah terrorism and radical Islamism in Indonesia”. Mijn pret kan niet op.
    Ik bespeur soms islamitisch geinspireerd geweld in de Bersiapperiode, maar of dat structureel is, kan ik nog niet zo beoordelen, dat moet toch genuanceerd bestudeerd worden.

    Ik was voor het laatst in februari 2020 in NL. Bij kerkbezoek kan ik toch moeilijk de religie van de beveiligingsmedewerkers vragen? Ik ga bij kerkbezoek in het Vaticaan toch ook niet aan de Paus vragen wat zijn religie is? Toch niet de meest intelligente vraag. Mr. B. onderschat mijn domheid.

    • Mr. B. zegt:

      Mijn vraag ging over een (kerk)bezoek aan Indonesië (en de beveiliging die uit moslims bestaat). Het voorbeeld van terrorisme dat ú aanhaalde. Ik dacht dat dat wel redelijk duidelijk was? Misschien onderschat ik dus wel niets.

      Aanslagen van IRA, RAF/Baader Meinhof, Bende van Nijvel, PLO, en ja zelfs RMS zijn allemaal jaren 70 gebeurtenissen en volledig achterhaald door de tijdgeest. Maar het toont wel aan dat het niet islamisering is wat aanzet tot terroristische acties, maar extremistische denkbeelden en haat. De ultra rechtse groepen in de VS die nu zo actief zijn, zijn hier prima voorbeelden van.

      In een land als Indonesië ben ik nu niet minder veilig dan 10 jaar geleden. Maar ik begrijp het wel hoor, het intimideert. Een vrouw met hijab, “dat moet wel iemand zijn die uit een extreem nest komt en door haar vent onderdrukt wordt”.

      Tegenwoordig is het zaak de IS aanhangers eruit te pikken. Die helemaal geen Islamitische Staat willen oprichten (ze weten niet eens wat dat inhoudt) maar gewoon uit pure haat handelen. Maar dat is niet zo gemakkelijk als Yusuf met zijn vriendje op een zolderkamer een spijkerbom in zijn rugzak in elkaar flanst of op zondag met een mes een kerk binnen stapt. Ook niet met het monitoren van chatrooms en forums.

      Dit heeft geen echte structuur zoals een Al Qaeda dat wel had; het zijn -de zoveelste herhaling- een paar kansarme gefrustreerde vaak ex-gedetineerden en ‘small time criminals’ die niet meer weten wat ze met hun leven aanmoeten en het gevoel hebben iets (in Allah’s ogen) goed te moeten maken. Maar zelfs een mislukkeling kan slachtoffers maken. Ex-Syrië strijders zijn een ander probleem, dat zal de komende jaren meer spelen in landen als Indonesië.

    • Mr. B. zegt:

      Gisteren was de film over de recente bomaanslag tijdens de Marathon van Boston op de lokale TV hier.

      En dat is dus exact hetgene waarin het over had; twee broers, een paar zelf-geradicaliseerde gefrustreerde losers, die met geen enkel netwerk of Islamitische cel in contact waren.

      Die wel heel veel schade kunnen aanrichten. Zelfs met ontploffende rijstkokers. Zie maar de aanslag op Zaventem door die Brusselse Marokkaanse crimineeltjes niet zo lang geleden. En natuurlijk zal iemand van IS waarvan ook niet eens zeker is wie het nu precies is, de verantwoordelijkheid wel opeisen. “Zie je wel, het is IS!”

  14. Boeroeng zegt:

    De radicale Indonesische prediker Abu Bakar Bashir is vrijgelaten uit de gevangenis in de Indonesische hoofdstad Jakarta. Dat hebben de autoriteiten in Indonesië bekendgemaakt. Bashir werd in 2011 veroordeeld tot 15 jaar cel wegens het financieren van een trainingskamp voor terroristen. Volgens de politie in Indonesië was Bashir ook het brein achter de bomaanslag op Bali in 2002. Daarbij kwamen meer dan 200 mensen om het leven, onder wie veel westerse toeristen. AD.nl

    • Mr. B. zegt:

      Tja, wat wil men nu eigenlijk? Aan de ene kant wordt gezeurd dat mensen hier zonder bewijzen veroordeeld worden, en als er dan iemand waar gewoon geen bewijzen tegen zijn wordt vrijgesproken, is het weer niet goed.

      Ik zou zeggen tegen de klagers: Wees blij dat die kerel indertijd 10 jaar van de straat is gehaald. Men heeft een stok gevonden om de hond te slaan.

  15. Anoniem zegt:

    Stap stap
    daar kom ik aan
    heb mijn nieuwe schoentjes aan

    • Mr. B. zegt:

      Natuurlijk is er een grote invloed van Saudi-Arabië. Zij investeren hier veel in het onderwijs. En het laten studeren van de nieuwe generatie geestelijke leiders aan conservatieve ‘universiteiten’ in Egypte en Saudi Arabië helpt natuurlijk ook niet echt. Maar vooral in derdewereldlanden heeft men landen waar men zich aan spiegelt en imiteert. Eerst was dat in Indonesië de VS, toen Singapore, toen kwam Korea en nu zijn het Arabieren en Chinezen (afhankelijk van je afkomst en cultuur).

      Ik denk mij wel een uitspraak te kunnen permitteren, die hier waarschijnlijk niet in goede aarde zal vallen want men denkt echt dat er islamitisch complot is om het land Sharia te maken; het is een modeverschijnsel. De trend is conservatisme.

      En bijna alle studies over hoe de islamitische stromingen zich ontwikkelden gedurende het Suharto tijdperk en die zonodig een punt moeten maken hoe de samenleving ‘islamiseert’, gaan hieraan voorbij. Dat is het grote verschil tussen theorie en de praktijk die men hier ziet. Sexy dangdut zangeressen die vijf jaar geleden nog in het nieuws kwamen omdat ze het ene vriendje na het andere versleten, dragen nu hijab of burka, zijn getrouwd met een imam en hebben een reality show op TV over hun vrome leven. Chinees Indonesische moslim YouTubers zijn populair. Wetten op pornografie worden strenger met de dag.

      Niet alleen hier is conservatisme troef trouwens, kijk eens in Europa, waar men veel preutser is geworden en het wel weer de jaren ’50 lijkt (monokini anybody?).

      Je zou verwachten naarmate men meer tech-savvy is en meer toegang tot de wereld van informatie heeft, men (bij)geloof de rug toekeert en toleranter en meer begrijpend wordt t.o.v. andere culturen. Niet dus.

      • Geer zegt:

        Echt zo’n typische analyse. Waar zijn de sexy danseressen gebleven? Men is conservatief aan het worden en dat is fout. Waar is de monokini? Waarom keert men het geloof niet de rug toe? Typisch zo’n wit D66-geluid. Iedereen uit de kleren en iedereen uit de kerk, dan wordt het mooi.

        • Mr. B. zegt:

          Waarom zou dat ‘fout’ zijn?

          Het interesseert mij helemaal niets dat iemand zo nodig weer naar oude waarden en normen wil terugkeren. Ik heb er wel een mening over en vind het persoonlijk zielig, maar dat is een keuze die iedereen voor zichzelf maakt. Als men er mij niet mee lastig valt, vind ik het prima.

          Het punt waar het om gaat is iets totaal anders; die zgn. islamisering bestaat wel maar is die terugkeer naar oude waarden en normen in de moslim wereld, men spiegelt zich aan de Arabische cultuur. Maar dat wil niet zeggen dat men automatisch extremistisch en gewelddadig wordt en de kafirs de keel wil oversnijden.

          In Europa krijgen de rechts-nationalistische politieke partijen veel stemmen. In de VS zie je dat de Christelijke groepen sterk opkomen en men weer traditioneler wordt met home schooling om de kinderen maar te beschermen van vreemde invloeden, dat zijn de ‘westerse’ versies van het conservatiever worden. In Israël winnen de othodoxe Joden ook terrein.

          Onze maid kiest ervoor een hijab te gaan dragen. En ze wil meer gaan bidden per dag en elke week een keer naar de moskee met die van de buren. Moet ik dat verbieden? Haar ontslaan? Denken dat ze nu in één keer een fanatiekeling is die ons vermoordt in onze slaap? Zolang haar werk er niet onder lijdt is het voor mij geen probleem,

        • Geer zegt:

          Op een gegeven moment bestaan er 100 versies van een gerecht. Maar op een dag wil men weer de originele versie proeven, de versie die men lang geleden kreeg en die men lekker vond. Men gaat dan het originele recept zoeken. Men wil het oude terug, het oude dat goed was. En weg met al die latere toevoegingen en opsmuk..

        • Mr. B. zegt:

          Denk dat het meer een golfbeweging is. Over 10-20 jaar krijgen we weer het omgekeerde effect. En dat zie je nu ook in landen als Iran.

        • Geer zegt:

          Probleem zit ‘m mijns inziens in het verplichten, het doordrammen, het door de strot duwen. Ieder zijn vrijheid, maar geef mij de vrijheid om het mijne te vinden van wat een ander met zijn vrijheid doet. ik zal die ander niet bestrijden, ik laat hem met rust, ik vind alleen dat hij gek is. Maar dat mag dus niet. Al laat ik hem met rust, ik mag niet vinden dat hij gek is. Ik moet omarmen wat hij doet. Doe ik dat niet, dan discrimineer ik, dan ben ik een racist, dan ben ik fout. In Nederland is het D66 die al jarenlang het morele kompas beheert.

  16. Peter van den Broek zegt:

    Ik heb het nog even nagezocht. Abu Bakar Bashir en Jemaah Islamiyah worden met elkaar in verband gebracht wel aangeduid met radicaal Islam . Jemaah Islamiyah heeft banden (zelfde personen en modus operandus) met Al Quada, toch niet zo’n onschuldige organisatie . Ik herinner me dat ik ergens gelezen had dat Jemaah Islamiyah op een officiele lijst (VN?) van terroristische organisaties staan. zie ook “Making sense of Jemaah Islamiyah terrorism and radical Islamism in Indonesia” door Greg Barton

    De bomaanval in het merendeels hindoeistische Bali op veelal Australische touristen is veelzeggend. De aanslagen op christelijke kerken liggen in het verlengde, bij dat laatste waren toch veel “lone wolfs” betrokken en waren de slachtoffers Indonesiers.

    Het valt mij op dat het eerste georganiseerde geweld van grote groepen Indonesiers (kampongbewoners, pemoeda’s o.i.d.) in de Bersiap van begin oktober 1945 niet plaatsvindt tegen Nederlanders, maar juist tegen met Nederland “sympathiserende” Indonesiers, n.l. tegen Christelijke Indonesiers van Depok. Dat hoeft niet veel te betekenen.
    Toen ben ik ook gebeurtenissen gaan registreren waarbij van “islamitisch geinspireerd” geweld in de Bersiap sprake was. Ook dat hoeft op zich niets te betekenen. Maar als ik alle gevallen van islamitisch geweld op een rijtje zet, dan ben ik wel benieuwd naar het beeld dat dan gevormd wordt.

    • Jan A. Somers zegt:

      “maar juist tegen met Nederland “sympathiserende” Indonesiers,” In Soerabaja tegen de Japanse militairen. Vreemd, want die militairen hadden voor het bewaren van veiligheid, orde en rust dankbaar gebruik gemaakt van de PRI. Dat ging prima. Tot ……. Van ““islamitisch geinspireerd” geweld in de Bersiap ” heb ik daar niets gemerkt. Het gekke is ook, dat bijvoorbeeld baboe Soep tot op het laatste moment bij ons kon blijven, en zelfs op de pasar kon belandja. Van een voedselboycot is bij ons dan ook gen sprake geweest. De berichtbrenger van mijn dood in de Simpangclub werd door haar stilletjes ook niet geloofd. Maar ze gaf mijn moeder wel een wenk hem een fooi te geven.

  17. Peter van den Broek zegt:

    Is helemaal niet gek.
    Toen in Soerabaja het moorden begon, was dhr Somers samen met honderden anderen opgepakt en richting Simpang Club. Gelukkig heeft hij niets bloedigs meegemaakt, hij. bleef mooi BUITEN de Club. Toevallig vond ik in het Nationaal Archief wat documenten over de gebeurtenisen in de Simpang Club , anders dan die van de ODO, maar kan ze on-line niet raadplegen. Interessant is wat zich binnen in de Simpang Club afspeelde en wat daarbij de rol van Bung Tomo was.

    Ja, wat hij in de Werfstraatgevangenis NIET heeft meegemaakt is langzamerhand wel overbekend. daarover is wel een boek vol te schrijven. Dat is niet mijn ei, ik ben eigenlijk bezig met telor orak-arik (is dit te vertalen in scrambled eggs?) en kakel daarbij.
    Wat hij wel heeft meegemaakt beschrijft dhr Bussemaker in zijn boek over de Bersiap. 2 voetnoten over het eten maken nog steeds geen Geschiedenis.

    Ik denk niet dat islamitisch geïnspireerd geweld in Soerabaja plaatsvond , althans ik vind daarover geen bronnen. Daarentegen vind ik dat wel bvb bij ltnt Lapré (zie Archief van Tranen van Pia van der Molen) en niet alleen bij hem.

    • J.A. Somers zegt:

      Goed lezen! Ik schreef “tot…..” Toen zat ik niet in de Werfstraatgevangenis, maar ging ‘s-ochtends nog gewoon naar de melkerij, en ‘s-middags bezorgen in de stad. En ik schreef al eerder: “, kwam Huyer op 29 september terug met de opdracht van Patterson de overname van Soerabaja door de Britten voor te bereiden. (…) Nog dezelfde avond werd door een groep voormalige Peta-, Heiho- en Seinendan-soldaten besloten tot het mobiliseren van het (kampong)volk met de kreet siááááp, (…) Met hun overgave hebben schout-bij-nacht Shibata en generaal-majoor Iwabe voorkomen dat er een bloedbad werd aangericht onder de belegeraars gevolgd door wraakacties tegen andere Japanners en Nederlanders. Overal wapperde de rood-witte vlag, op muren en trams waren leuzen gekalkt. Overal stonden pemoeda’s op wacht, gewapend met een Japans samoeraizwaard, een geweer of een pistool. Pemoeda’s denderden in auto’s, vrachtwagens en pantserwagens door de stad. GEPEUPEL GING ZICH TE BUITEN AAN MOORD EN PLUNDERING. (maar ik reed nog steeds dagelijks door de stad! JAS) (…) Huyer legde nu de volle verantwoordelijkheid voor de orde en veiligheid bij resident Soedirman.(…) Uiteraard was Soedirman niet in staat deze bevelen op te volgen, voorzover hij daartoe genegen mocht zijn.(…) Zowel de bestuurders als de pemoeda’s hadden totaal geen contact met de duizenden jongeren uit het gewone kampongvolk, werkloos, brodeloos, BENDES DIE ZICH IN LEVEN MOESTEN ZIEN TE HOUDEN M,ET PLUNDERING. (maar ik reed nog steeds dagelijks door de stad! JAS) (. (…) Tussen 15 oktober 1945, ‘bloody Monday’ en 20 oktober werden (indo)Europese mannen en jongens opgepakt en of rechtstreeks, of na bloedige confrontaties met de PRI en gepeupel in de Simpangclub, overgebracht naar de Werfstraatgevangenis. Voor de hoofdpoort van deze gevangenis had zich een opgewonden menigte met bamboesperen, knuppels en kapmessen verzameld waar de nu aan hun lot overgelaten gevangenen doorheen moesten zien te komen.” U ziet, pas 20 oktober kwam ik los van de directe bersiap. Wat er daarna allemaal gebeurde kon ik natuurlijk niet met eigen ervaring weten, maar u weet helemaal nergens van af! Ik had nog mijn moeder en zus midden in de bersiap, dat kreeg ik later te horen, uit de eerste hand. Had u ook zo’n eerste hand. Of alleen de boeken? Van auteurs met voornamelijk van horen zeggen, wat hebben zij persoonlijk ervaren?

    • J.A. Somers zegt:

      ff vergeten. U schreef: ” hij. bleef mooi BUITEN de Club” Ja, eigen initiatief! Was ik de enige die zijn verstand gebruikte? In die chaos was dat toch niet moeilijk? Als een situatie er niet zo fris uitziet, ga je toch wat proberen? Nee heb je, ja kan je krijgen! Stond dat dan niet in de documenten over de Simpangclub die hebt gelezen? Of moeten al die documenten en boeken alleen maar zieligheid uitstralen?

      • Petrone van den Broek zegt:

        De laatste reactie vind ik wel een prachtige bronvermelding. Geschiedenis herleidt tot een voetnoot. Het blijft toch een mening!

        Zei Thomas van Acquino niet dat een mening zich beweegt tussen kennis en onwetendheid. Wie zei dat wetenschap de kunst is van het omgaan met het niet-weten? Het is dit niet, het is dat niet, maar wat is het dan wel? Dat geeft alleen maar de onzekerheid aan en we zoeken toch een houvast?

        David van Ruybrouck zei dat er in Nederland een gebrek aan historisch besef is en dat kan ik onderschrijven, dat komt in documenten en boeken over de Bersiap, maar ook in bovenstaande reacties wel tot uitdrukking. Er is nog veel wat niet ter sprake komt, zoals het verhaal van de slachtoffers.
        Ik richt me maar op een nauwkeurige reconstructie van gebeurtenissen in het verleden, beschrijvingen van het verleden als feiten. Een herbezinning op ons Bersiap-verleden is hard nodig. Geschiedens is het omgaan met het weten. De eieren zijn al gelegd en ik ga maar scrambled eggs maken, ik zal maar kakelen. Over en Sluiten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.