JP Coen, beeld van steen des aanstoots

Opnieuw protest tegen J.P. Coen-beeld in Hoorn: leuzen aangebracht op straat NH Nieuws

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

132 reacties op JP Coen, beeld van steen des aanstoots

  1. Boeroeng zegt:

    De gemeente Hoorn gaat aangifte doen van de bekladding bij het beeld van J.P.  Coen en wil de schade van twee- à drieduizend euro verhalen op de daders. Zondagavond plaatste stichting We Promise op Twitter een video waarin te zien is hoe zij in witte letters de woorden ‘weg met J.P. Coen’ aanbracht bij zowel het beeld, op de straatstenen van de Roode Steen als op het Grote Noord. 
    De gemeente heeft de teksten maandagochtend direct verwijderd. Een gemeentewoordvoerder laat weten dat dit relatief makkelijk ging, omdat er niet verf maar spuitkrijt is gebruikt. Toch laat de gemeente het er niet zitten en zegt zij aangifte te doen tegen de daders
    ——
    https://www.nhnieuws.nl/nieuws/278705/gemeente-doet-aangifte-van-bekladding-jp-coen-daders-vinden-actie-gerechtvaardigd

  2. Anise zegt:

    Gelukkig filmden ze het zelf om maar in het nieuws te komen. Want vaste camera’s op straat zullen in Nederland wel weer een privacy kwestie zijn?

    Ik begrijp echt niet waarom men een probleem zou hebben met meer camera’s. Landen als het VK maar ook Indonesië tonen toch wel dat misdaadbestrijding veel effectiever en efficiënter is met een grotere dekking.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Anise zegt 6 januari 2021 om 16:11: “Gelukkig filmden ze het zelf om maar in het nieuws te komen. Want vaste camera’s op straat zullen in Nederland wel weer een privacy kwestie zijn?”

      Hoe de wet(ten) op de privacy in NL precies in elkaar zitten weet ik niet, maar cameratoezicht in de publieke ruimte lijkt zeker niet verboden.

      Wekelijks is op TV een programma “Opsporing verzocht”, waarbij het publiek wordt aangespoord daders van diverse misdrijven te helpen vangen. In dat programma wordt royaal gebruik gemaakt van cameraopnamen op straat, in winkels, flatgebouwen, etc. en wordt particulieren gevraagd de beelden van hun dashcams en bewakingscamera’s aan hun huizen af te staan ten behoeve van politie onderzoek.

      Recentelijk gingen er achter elkaar 3 zogenaamde Poolse winkels in verschillende plaatsen in de fik. Bij de nog niet in brand gestoken Poolse winkels zijn nu bewakingscamera’s geplaatst.

    • Jan A. Somers zegt:

      Filmen en foto’s maken mag uiteraard. Maar niet hinderlijk zoals recht voor een vreemde gaan staan en foto’s nemen. Alleen beelden van personen publiceren zonder toestemming mag niet. Behalve in bijzondere toestanden, met toestemming van de Officier van Justitie voor een bepaald doel..

    • Jan A. Somers zegt:

      “waarom men een probleem zou hebben met meer camera’s.” Big brother is watching you! (George Orwell, 1984 )

      • A. Olive zegt:

        Ik heb over het algemeen geen bezwaar voor camera’s. Wat ik echter een double standard vind is dat sommigen een app hebben op hun GPS die hun waarschuwd als er verkeerscamera’s zijn. Het doel van verkeerscamera’s is om ongelukken te voorkomen en niet voor de boete, maar we weten wel beter.

        • Robert zegt:

          Cameras met sensors heb ik rondom mijn woning in So.CA. staan en ik heb zo heel veel diefstal voorkomen..

        • Mr. B. zegt:

          Ik heb nu zo’n nep cameraatje met rood lampje dat aanspringt als er iemand dichtbij komt, opgehangen. 20.000 rupiah.

        • Anoniem zegt:

          Ja, isommigen wonen ook in een heel veilige buurt. Altijd overal politie, camera’s en tralies voor de ramen.

        • A. Olive zegt:

          Anoniem ben ik

        • Mr. B. zegt:

          Voor de rest vertrouwen we op de honden natuurlijk. Ideaal hier, ze doen het in de broek. Ook goed tegen de ratten.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Mr. B. zegt 8 januari 2021 om 04:12: “Voor de rest vertrouwen we op de honden natuurlijk”.

          Pas maar op dat die niet worden vergiftigd. Een lekker hapje over het hek …..

        • Jan A. Somers zegt:

          Gelukkig hoef ik dat in Nederland allemaal niet te doen. Gewoon de huissleutel omdraaien en uit het slot. Als je weggaat natuurlijk ook de ramen dicht.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nu ja ….. als u wekelijks naar “Opsporing verzocht” kijkt, dan zult u dat ook niet met gerust hart doen. Tenzij u uw kroonjuwelen niet zo maar onder de bantal hebt verstopt.

        • Jan A. Somers zegt:

          De makers van Tv-programma’s moeten wel op zoek naar ‘leuke’ gebeurtenissen. Kijkcijfers maken! Moorden trekken natuurlijk het meeste publiek. Tel die TV-gevallen eens op en verdeel ze over Nederland
          Natuurlijk zijn er inbraken, ik verbaas me er altijd over hoe onvoorzichtig mensen met hun bezittingen kunnen omgaan. Wel is er in ons vakantiehuis in Zeeland twee keer (in twintig jaar) ingebroken. maar ja, dat lag buiten het dorp, Daar waren we niet zo vaak, ik moest toch ook nog naar mijn werk. En dat huis huis lag achter een hoge haag. Raam ingeslagen. Onze buren wezen uiteraard naar die Polen, dáár!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. van “Opsporing verzocht” heb ik toch een hoop geleerd. Bovendien acht ik het mijn burgerplicht om ook via dat programma boeven te helpen vangen, ook al staat op hun scalp geen jachtpremie.

  3. Jan A. Somers zegt:

    “Onder zijn bewind werden 15.000 Bandanezen vermoord in het belang van de welvaart van Nederland.” Bij gebrek aan kennis wordt er in diverse discussies gegoocheld met die aantallen, tot in de tienduizenden.
    Het aantal slachtoffers was voor mijn dissertatie niet zo van belang. Ik heb me eenvoudig gehouden aan de opgave van Mac Leod (1927), 2500 mensen van de honger omgekomen, 300 ontsnapt. 789 personen werden naar Batavia gedeporteerd, zo’n 1000 zielen overleefden, voornamelijk gevlucht naar Poelau Ai en Poelau Roen, onder Engelse bescherming. 45 Orang Kaja werden berecht en geëxecuteerd. Het gaat hier om het eiland Lontor, ongeveer 10 bij 2 = 20 km2. In een gedachtenexperiment heb ik dit eiland vergeleken met het Nederlandse Waddeneiland Vlieland. Twee keer zo groot, 40,2 km2, met een bevolking van 1107 mensen (bevolkingsregister 1995). Het agrarisch gebruik van Lontor zal intensiever zijn geweest dan op Vlieland, met een daaraan gekoppelde grotere bevolking. 4000 mensen? Vast niet meer, er moest toch ook nog ruimte overblijven voor de nootmuskaatplantages. Van Goor (Jan Pieterszoon Coen, Koopman-koning in Azië) komt voor Lontor op 4500-5000 inwoners. Hij noemt als aantal slachtoffers van de militaire actie 50-100; aantal slachtoffers onder de naar de bergen gevluchte inwoners (honger en vooral ziekte) 2500.

    • R.L. Mertens zegt:

      @JASomers; ‘gegoocheld met getallen etc.’- Zijn 5 honderd of enkele duizenden slachtoffers van belang om te omschrijven wat werkelijk op Banda toen is gebeurd; nl. het ontvolken(!) van een gebied? – Uit Multatuli; ‘waar zijn de Bandanezen gebleven? Pizarro en Cortez en hun opvolgers hebben Indianen overgelaten in Z-Amerika. Maar wat heeft Nederland gedaan? Er zijn geen Bandanezen meer!’ – De Indonesische historicus Mangunwijaya; ‘duizenden bewoners jong en oud, mannen en vrouwen, zelfs kinderen werden vermoord of sprongen van de hoge rotswanden in zee. boven de dorpen en desa’s , platgebrand door handlangers van de VOC, hingen dichte rookwolken. Tientallen kora-kora prauwen werden volgeladen met Bandanezen, die naderhand als vee op de slavenmarkten van Jakarta werden verkocht’.- JP Coen; ‘alle dorpen ende sterckten van Banda zijn door Gods genaede ingenomen, geraseert (*met de grond gelijkgemaakt), verbrandt ende omtrent 1200 zielen becomen’! – * De nazi’s hadden het over ausradieren!
      Door Gods genaede? Of meende Coen dat hij God zelf was?

      • Jan A. Somers zegt:

        U heeft mij natuurlijk weer niet begrepen. Om 15.000 mensen te vermoorden moeten er wel 15.000 mensen wonen. Lijkt mij moeilijk op zo’n eiland.
        “Tientallen kora-kora prauwen werden volgeladen met Bandanezen, die naderhand als vee op de slavenmarkten van Jakarta werden verkocht’” 287 mannen, 256 vrouwen, en 246 kinderen. ( de VOC rekende niet met x nullen!) werden naar Batavia gedeporteerd. Zij woonden bij elkaar in een wijk (de naam ben ik vergeten) en vonden daar volop werk.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Sommige mensen willen niet begrijpen. Die luisteren uitsluitend naar hun eigen tamboer en zingen daarbij hun eigen lied, tot vervelens toe.

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers; ‘weer niet begrepen etc.’- Wat valt er nou te begrijpen? Het uitmoorden/ontvolken … of de aantallen? Zijn de door VOC aangegeven aantallen; naar waarheid? Welke moordenaar erkent zomaar zijn eigen moorden?

        • Jan A. Somers zegt:

          “Zijn de door VOC aangegeven aantallen naar waarheid?” Meestal wel, daar had de VOC-administratie geen problemen mee.
          “Het uitmoorden/ontvolken … of de aantallen?” Die combinatie, daar gaat het nou om. Maar dat wilt u niet begrijpen. Op een eiland, waar met moeite zo’n 5000 mensen wonen lijkt het toch moeilijk om daarvan 15.000 te vermoorden?

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers; ‘15000 te vermoorden etc.’- Wat is van belang/erger ; het vermoorden of uitmoorden? – Banda werd uitgemoord; het land onteigend(!)/gestolen/geannexeerd. Geëxploiteerd dmv. slavenarbeid; voor 100% eigen gewin!- ‘ daar werd iets groots verricht?’. .

        • Jan A. Somers zegt:

          Denkt u er wel om dat het meerdere malen doden van dezelfde persoon, om aan 15.000 doden te komen, een vorm van grafschennis kan zijn?

        • A. Olive zegt:

          “het meerdere malen doden van dezelfde persoon”
          Is dat ook niet een soort double jeopardy?
          Als J.P. Coen wordt veroordeeld in een court van publieke opinie.

        • R.L. Mertens zegt:

          @JAsomers;’een vorm van grafschennis etc.’- Een schennis(!) is om het aantal doden ter discussie te stellen; omwille van het bagatelliseren van JP.Coen’s daad; het uitmoorden van een volk!

      • Robert zegt:

        Er zijn geen Bandanezen meer, maar. destemeer Javanen, dankzij de door de Nederlanders opgezette volksgezondheid en het bevechten van de tropische ziekten..De Javanen zijn het die nu de scepter zwaaien in Indonesie.

        • Anoniem zegt:

          @Robert; ‘volksgezondheid etc.’- In Indië opgezet omwille van eigen(!) bescherming; want ziekte onderscheid geen huidskleur!

        • Bung Tolol zegt:

          Die Javanen zwaaien alleen de scepter ( Pollepel) in de Dapur ! 😜 De echte Tuan Besars zijn de Chinezen en Japanners .! Van de 10 hemeltje rijke Indonesiers zijn er 9 van Chinese afkomst .Die Javanen mogen van hun die andere volkeren onderdrukken ,zodat die Chinezen en Japanners ,die rijke grondstoffen kunnen kapen ,zij geven die Javaanse leiders een fooitje voor de moeite en gaan er met het grootste deel van de buit vandoor naar Peking of Tokio 😎😎😎

        • Anise zegt:

          Ik denk dat het een kwestie van prioriteiten is. Een Chinees wil welvaart. Een Javaan wil macht.

          Natuurlijk volgt uit de één het ander. Je kan mensen (om)kopen zodat je je doelen bereikt en je corrumpeert omdat je een bepaalde zeggenschap hebt die anderen nodig hebben.

          Opleiding is inderdaad belangrijk. Maar ik zou toch niet graag op Japan in school hebben gezeten, waar de druk enorm is. Ook denk ik dat China heel snel een voorsprong zal hebben opgebouwd t.o.v. Japan, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. Een beetje remmende voorsprong is er wel bij en de Chinezen zijn zeer ambitieus.

          Het probleem hier ten lande is natuurlijk ook nog eens dat zij die in het buitenland studeren en dus (meestal) een hogere kwaliteit onderwijs hebben gekregen, niet terugkeren. Men kan als medisch specialist in de VS bijvoorbeeld, veel meer verdienen en als men terugkeert nà de studie wordt het diploma niet zomaar erkend maar moet men eerst een lange stage volgen. Bij mij was het ook lastig, buitenlandse rechtenstudies kunnen niet worden gebruikt zonder additionele stappen. Tevens is het niet evident terug te keren als men er een partner vindt, een gezin sticht en de sociale kring dáár is.

        • J.A. Somers zegt:

          ” Een Javaan wil macht.” Een Nederlands spreekwoord: macht corrumpeert.
          ” buitenlandse rechtenstudies kunnen niet worden gebruikt” Dat is overal zo. In Nederland studeer je Nederlands recht. Met hooguit een beetje van een ander land, als bijvak. Vroeger kon je hier ook Indisch recht studeren, onderdeel van Indologie.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Somers: “Vroeger kon je hier ook Indisch recht studeren, ONDERDEEL van Indologie”.

          Ik dacht dat het om 2 afzonderlijke studies ging, waarbij de Indologen zeker een portie Indisch recht (en dus ook adatrecht) meekregen.

          Wie Indisch recht had gedaan mocht zich “Mr.” noemen, een Indoloog werd meen ik “Drs.”. Eén van mijn ex bazen bij de ABN was zo eentje. Na 1949 in arren moede bankier geworden. Indologen waren overal voor te gebruiken.

        • Anise zegt:

          “Nederlands recht”

          Niet vloeken in de kerk, ik ben een KUL meisje. Volgens mijn echtgenoot en zijn familie spreek ik ook archaïsch (Vlaams). Nog een reden om thuis maar Engels en BI te spreken.

          Met het indertijd nieuwe International Business Law programma, met nog wat additionele tax law en intellectual property & litigation courses in de VS, kon ik goed terecht in HK en Spore. Daar is men altijd hard op zoek naar juristen met ervaring in IPO’s. Maar je werkt er wel tot midden in de nacht en de druk is enorm. Dus dat is iets wat je doet als je nog jong bent en de carrière het belangrijkste is. In Indonesië was het wel wat anders. Maar waarschijnlijk had ik met Public Law nog minder kans gehad.

          Ik heb het 5e en 6e middelbaar in Vlaanderen her/gedaan en moet de eerste Vlaming nog tegenkomen die weet wie J.P. Coen was. Begrijpelijk misschien, maar geloof maar niet dat men wist waar Indonesië lag, wie Suharto was en welke taal er werd gesproken. En van de ‘Walen’ wist men ook bijna niets. En dat zijn landgenoten. Dus ik moest wel even gniffelen toen ik de over de ‘verontwaardiging’ van die Belgische journalist van dat boek Revolusi las.

        • J.A. Somers zegt:

          “International Business Law programma, ” Dat is ook maar een klein deel van ‘recht’! Een normale rechtenstudie kost zo’n vijf jaar, en dat is nog maar het begin.

        • J.A. Somers zegt:

          “Ik dacht dat het om 2 afzonderlijke studies ging” Dat was ook zo. Maar als indoloog heb je toch een dot recht nodig. Recht is niet voor niets het formele systeem voor het draaien van een samenleving. Wordt niet voor niets een normerende wetenschap genoemd. De normen waaraan men zich in de samenleving moet houden. Kijk eens naar de verplichte bijvakken van een rechtenstudie. Zoals rechtssociologie, rechtsantropologie, enz. tot aan boekhouden toe.

        • J.A. Somers zegt:

          “volksgezondheid en het bevechten van de tropische ziekten.” Zoiets is weer de negatieve definitie van gezondheid, afwezigheid van ziekte. Zelf ben ik afgestudeerd in gezondheidstechniek en daar mijn hele leven in gewerkt bij TNO, Instituut voor Gezondheidstechniek.. Daarin wordt gezondheid positief gedefinieerd, volgens de definitie van de WHO: aanwezigheid van fysiek, psychisch en sociaal welbevinden .Dat was in Indië ook de taak van de Dienst Volksgezondheid. Daar heeft mijn eerste baas bij TNO gewerkt. Zie bijv. Javapost,´Innovation for life´, Geplaatst op 17 februari 2012 door buitenzorg. Bij zijn pensionering heb ik een enorme hoeveelheid bedrukt papier gekregen, waaronder leesbare jaarverslagen, en andere werkverslagen van die Dienst.. Heb ze doorgespeeld naar het IWI, maar waar is dat gebleven? Heeft waarschijnlijk niemand interesse voor. Onderdeel van: daar werd wat groots verricht! Maar dat schijnt een vloek te zijn. In ieder geval verschrikkelijk off top[ic!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Hallo meneer Somers, ik heb toch ook geschreven dat “…… Indologen zeker een portie Indisch recht (en dus ook adatrecht) meekregen …..”?

          Maar dank voor de verbijzondering. Heb erbarmen. Ik ben ook maar een leek die toch iets durft te zeggen, zij het met een piepstemmetje. Anders volgt weer een schrobbering van Signore Peperoni.

          Overigens: Ik ben in het trotse bezit van “De Indologen – Ambtenaren voor de Oost” van
          C. Fasseur. Gelezen ook nog.

          Was oud burgemeester Samkalden van A’dam er ook niet eentje, net als Pan Mook?

          Have a nice day.

        • J.A. Somers zegt:

          ” “De Indologen – Ambtenaren voor de Oost” ” Leuk boek hè? Apart soort volk. Maar ook de Leidse universiteit in die dagen. Ik was een keer op een congres in Utrecht i.v.m. mijn dissertatie. (ik had ook een Utrechtse hoogleraar geschiedenis als promotor). Daar ontmoette ik Prof. Blussé van Oud Alblas (ja, een hele mond vol), lid van mijn promotiecommissie uit Leiden. Volgens hem gedeisd houdend, als Leienaar mocht hij hier eigenlijk niet gezien worden.

        • Geer zegt:

          Ik heb de volledige serie van Suske en Wiske… in de originele blauwe uitgave.

        • Anise zegt:

          Quote [“International Business Law programma, ” Dat is ook maar een klein deel van ‘recht’! ]

          Ach neen, dat was een LLM van één jaar waarvoor men al rechten gestudeerd moe(s)t hebben. Anders wordt men niet eens toegelaten. Goede specialisatie.

          Ik vraag me werkelijk af wat men met Indisch Recht bedoelt in het kader van een studie. Klinkt een beetje geschiedkundig. Wat behandelt men dan; Islamitisch recht? Adat? Regionaal? Civiel recht, dus de wetboeken die de Nederlanders hier ooit hebben opgesteld en die nu zelfs nog (in het Nederlands!) gedeeltelijk gebruikt worden?

  4. Robert zegt:

    The same principle “aursadieren”, alleen bij Coen ging het om de poen.

    • Robert zegt:

      moet zijn: ausradieren

      • Pierre de la Croix zegt:

        Nou … ik vond “aursadieren” best wel een mooi nieuw woord. Zou mooi passen bij de uitleg naast het standbeeld van Coen in Hoorn. Zo’n woord prikkelt de fantasie, wekt de nieuwsgierigheid.

        “Aursadieren …… de hele bevolking van Banda aursadiert” “Wat was die Coen toch een gewetenloze schurk”, zouden argeloze passanten denken. Volgende moment zou je van een nieuwslezer van het journaal al kunnen horen dat het weinig had gescheeld, of velen waren in het Amerikaanse Capitool aursadiert door het opgefokte geteisem, inclusief Nancy Pelosi, de beroemdste schoonmoeder van Nederland.

        Ein Wort geht um die Welt …..

    • Robert zegt:

      Inderdaad Bung de Javanen zwaaien alleen in de open lucht de scepter die bolong is, de ware macht, rijkdom en lust to exploit and pillage is onder control van andere forces.

      • Bung Tolol zegt:

        Eigenlijk niks veranderd sinds de koloniale tijd ,toen mochten de Javaanse heersers ook de baas spelen maar een of andere blonde boer op klompen en met geweer bepaalde de hoofdlijnen ,nu is die blonde boer met goed gevulde zakken weer terug in de heimat ,nemen andere gasten uit Peking en Tokio het boeltje over , Doel ? money ,money ,money ,wat deed die boer op klompen daar ? Doel ? money ,money ,money maar een ding hebben die vreemde gasten gemeen ,laat die Javanen maar de baas spelen ,kunnen zij intussen doorgaan met graaien money,money ,money 😜😜😜 Wat kunnen die Javanen hier tegen doen ? Onderwijs ,onderwijs ,onderwijs ! zorg voor goed onderwijs in vooral technische vakken .Vooral Japan heeft een grote voorsprong op dit gebied !

        • Pierre de la Croix zegt:

          Met permissie heer Tolol, ik denk niet dat onderwijs de wonder obat is om de Javaan op te doen stoten in de vaart der volkeren. Het gaat om de MENTALITEIT van de Javaan. Díe moet veranderen en dat gaat niet zo maar.

          Ik weet het, ik weet het. Hier schrijft een onverbeterlijke verbitterde revanchistische koloniaal die nog steeds vindt dat, wanneer je een koelie een kwartje per dag betaalt terwijl hij van een dubbeltje kan leven, hij 1,5 dag van het werk wegblijft.

          Maar …. laten we eens kalm achterover leunen, observeren wat er in en rond het door Javanen gedomineerde Indonesia gebeurt en ons n.a.v. onze waarnemingen vooreerst een viertal “waarom vragen” stellen:

          WAAROM zijn Aziatische landen als Japan, China, Taiwan en Zuid Korea na WO II economische reuzen geworden, terwijl ze straatarm uit die oorlog – en Zuid Korea uit nog een andere hevige oorlog – kwamen en waarom is het Indonesia niet gelukt na 27 dec 1949 een economische tijger te worden terwijl ze toch een redelijk in tact gebied met relatief goede infra structuur, etc. van de ex kolonisator cadeau kregen?

          WAAROM is de wereld massaal in landen als de volksrepubliek China, Korea, Thailand, Vietnam spullen gaan produceren en waarom niet in Indonesia, terwijl arbeid daar even goedkoop of nog goedkoper was dan in genoemde landen?

          WAAROM tiert de corruptie in Indonesia, gedomineerd door Javanen, zo weelderig en is die niet in te dammen?

          WAAROM doen lokale etnische Chinezen het in economische zin op eigen kracht beter dan de Javaan, terwijl zij – de wong Tjinoh – toch tegen de verdrukking in moeten vechten?

          Ieder antwoord op deze “waarom vragen” zal terug te leiden zijn tot de mentaliteit van de Javaan, waar hij misschien niets aan kan doen en die op zich ook niet slecht is, maar waar schoolopleiding (onderwijs) sec in ieder geval zwaar onvoldoende is om die te veranderen, als die al binnen een paar generaties te veranderen is.

        • J.A. Somers zegt:

          Is een Javaan niet hoogstaand? Met een hele hoop geschiedenis van vorsten e.d. Boven al die andere onontwikkelden? Net als vóór de oorlog?

        • Petrone van den Broek zegt:

          Ach, ach toch zoveel geweeklaag maar er worden wel insinuerende en sturende vragen gesteld, het historisch besef is ook niet wat het geweest was

          De geschiedenis is toch bekend? Er werd van 1945 tot 1949 toch een heuse koloniale oorlog gevoerd in het voormalig Nederlands-Indie. Bij de soevereiniteitsoverdracht in 1949 zijn toch dingen gebeurd, die Nederland als kolonisator toch beter en ethisch had kunnen oplossen. Indonesia lag economisch wel op de grond en Nederland gaf een trap na, stelde zelf als eis dat Indonesia de militaire hulp moest betalen die Nederland had gestuurd om datzelfde te onderdrukken.. Indonesië wilde hoe danook haar onafhankelijkheid en dat hebben ze geweten. Nederland had bij de overdracht voordelen bedongen, anders had Indonesia niet haar soevereiniteit gekregen.

          Wil een koloniaal land opgebouwd worden, dan moet er wel geïnvesteerd worden en dat gebeurde niet, omdat Indonesië, na een oorlog gewoonweg geen geld daarvoor had. Er ging meer geld/goederen uit Indonesië dan dat er in gingen, gewoon even de betalingsbalans lezen en kijken waar het geld naar toe ging, naar de ex-kolonisator.
          Dan hebben de Amerikanen het toch beter gedaan, die gaven zelfs Marshall-hulp aan Duitsland, dat was nog geeneens een kolonie!!!! Gewoon een kwestie van gezond economisch denken U weet wel Keynes en de stimulering van de economie.

          En het Nieuw-Guinea politiek heeft natuurlijk ook niet geholpen. Nederland in de persoon van minister Luns heeft er alles aan gedaan om Indonesia te dwarsbomen.

          Natuurlijk was de “collaborateur” Sukarno geen lieverdje maar toch, hij wordt ondanks alles toch nog geeerd in Indonesia. Na hem kwam Suharto en met hem heeft Nederland wel heel warme banden aangeknoopt. Zelfs de koninklijke familie met Prins-gemaal Bernard voorop gingen met alle graagte naar Indonesia. Bernard kon toch zo goed opschieten met de vrouw van Suharto, Hartinah? die had niet voor niets de bijnaam Mevrouw 10%.

          Als Indonesiers pas na meer dan 70 jaar via de rechter hun recht toegewezen krijgen, het gebeurde dus niet vrijwillig, voor oorlogsmisdaden door Nederlandse militairen begaan, waar halen wij Nederlanders het recht vandaan om Indonesia te veroordelen?

        • Geer zegt:

          Wat Pierre eigenlijk zegt als hij achterover leunt en in de spiegel kijkt, is dit:
          dat futloze en lamlendige van de Javaan zit ook in mij, maar gelukkig heb ik ook de Nederlandse handen-uit-de-mouwen-mentaliteit en die had de overhand. Dit maakt mij een gelukkig man en dat slappe Javaanse in mij gebruik ik om te genieten van opor, bakso enz. en om te ngobrol en te denken aan dansende Javaanse meisjes.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Petrone van den Broek zegt 12 januari 2021 om 12:43: “Ach, ach toch zoveel geweeklaag maar er worden wel insinuerende en sturende vragen gesteld, het historisch besef is ook niet wat het geweest was”.

          Ach heer Petrone (familie van Peter, alter ego?) natuurlijk mag u van mij een duit in het zakje doen. Vrijheid blijheid. Maar die toon weer hè? Bovendien moet u mijn stukje wel begrijpend, zo niet welwillend lezen, want ik heb niet geweeklaagd en slechts beschreven hoe ik tegen een situatie aan kijk en daarover meningen gevraagd. Kwade wil zat er niet achter.

          Als ik de zeer geachte lezers op deze site vraag eens na te denken over mijn “waarom vragen”, dan is die open vraag niet sturend en niet insinuerend bedoeld. Een sturende vraag zou beginnen met “Vindt u niet dat ….” en een insinuerende vraag zou bewust een ander moeten kwetsen, wat ik met mijn “waaroms” juist heb vermeden. Dat u achter alles kwade wil vermoedt is uw zaak. Kan ik niets aan doen.

          Ik heb feiten genoemd over economische ontwikkelingen van landen in Z.O. Azië – u houdt zoveel van feiten – en die vergeleken met idem in het door Javanen gedomineerde Indonesia, ook een feit. Geweeklaag, sturen, insinueren, geen historisch besef? Kom nou heer Petrone, laat het zuur niet als bij uw alter ego Peter uit uw toetsenbord vloeien en probeer hoffelijk te zijn in uw reactie, ook al vindt u dat ik volslagen tolol gendeng geblek = zwaar verstandelijk gehandicapt ben en geen recht van spreken/schrijven heb.

          U vindt dat u de wijsheid in pacht hebt. Wel gefeliciteerd, ik gun u dat heerlijke gevoel graag. Maar wees nu eens aardiger en minder zelf ingenomen bij het uitventen van uw wijsheid.

          By the way ….. heb ik al een bedankje van u gehad toen ik zeer welwillend en uitvoerig op Java Post op uw vragen ben ingegaan? Zo neen, begin dan maar met een on line cursusje “Goede manieren”, voordat u mij weer kapittelt op arglistig sturen, insinueren, weeklagen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          U slaat over mij de spijker op den kop, heer of mevrouw Geer. Maar dat was de issue niet. Salah kepala pakoe, zo gezegd.

          De issue was, dat heer Tolol “onderwijs” zag als middel om het indonesische/Javaanse volk te verheffen. Ik probeerde met voorbeelden duidelijk te maken dat het niet om cognitief onderwijs gaat, maar om verandering van “mentaliteit”, van mind set zoals dat tegenwoordig heet. Dus wroeten in de oetek-oetek.

          Inderdaad zou ik zelf ook liever net als Si Kromo de hele dag in het gras liggen ngantoek en gluren naar bevallige Sarina die haar padi tot bras stampt, maar ben dankbaar dat mijn andere helft of kwart – who knows? – met een andere mentaliteit daar tegen in opstand kwam.

          Ik heb 4 x in mijn leven een nieuwe start van scratch moeten maken en hard gewerkt om er weer boven op te komen, zodat ik nooit mijn hand heb hoeven op te houden om in leven te blijven.

          Mijn motto:

          If you are down,
          Look up
          If you are up,
          Be humble

          Mooi motto.

        • Petrone van den Broek zegt:

          Citaat: …Ieder antwoord op deze “waarom vragen” zal terug te leiden zijn tot de mentaliteit van de Javaan, waar hij misschien niets aan kan doen en die op zich ook niet slecht ……

          Als dit niet sturend is, wat het dan? Het zijn van die vragen waarin het antwoord al vormloos ingebakken is. Wat voor zin hebben die vragen dan, geef dan gelijk de antwoorden? Zijn we toch vlugger klaar.

          En dan dat beroep op de feiten. Het zijn weliswaar feiten, maar dat betekent natuurlijk niet dat het argumenten zijn. Clichés en bombastisch taalgebruik kunnen ook feiten zijn, maar het blijft toch de holle rethoriek van Tempo Doelloos, de goeie ouwe tijd.

          Hoe lang bestaat Indonesie als vrije Republiek, toch iets meer dan 70 jaar? Geef die mensen tijd en ruimte om zich zelfstandig te ontwikkelen. Waar was de Republiek der Verenigde Nederlanden na 70 jaar, toch steken gebleven in de 80-jarige oorlog, maar de Gouden Eeuw was al aanwezig.

          Ik heb al gezegd dat een mening iets is tussen kennis en onwetendheid. Daar is niks mis mee, als ik maar bewust bent van mijn eigen tekortkomingen. Dhr de la Croix is echt een Hollander, of dat een compliment is mag hijzelf uitmaken.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik ben er trots op Hollander te zijn, meneer Van den Broek. Een beschaafde, beleefde Hollander, misschien dank zij mijn Javaans-Sumatraanse erfenis. Waar hebt u die horkerigheid, c.q. gebrek aan wellevendheid en zelf ingenomenheid van u vandaan?

          U citeert van mij: “Ieder antwoord op deze “waarom vragen” zal terug te leiden zijn tot de mentaliteit van de Javaan, waar hij misschien niets aan kan doen en die op zich ook niet slecht …… “.

          De kern van mijn betoog is/was dat de verheffing van het Javaanse volk niet zo zeer zou liggen aan meer onderwijs, zoals de heer Tolo vond, maar aan verandering van mentaliteit. Mag het even? Vrijheid van meningsuiting toch?

          Ik heb er bovendien relativerend (iets wat u doorgaans vreemd is) aan toegevoegd (zie citaat), dat de mentaliteit van de Javaan NIET SLECHT is (dat is dus geen afkeurend waarde oordeel) maar zou moeten veranderen als hij zijn land net als de Chinezen, Japanners, Zuid Koreanen, Vietnamezen, etc. OP EIGEN KRACHT tot welvaart wil brengen. Kiest hij voor dolce far niente, even goede vrienden. Zal mij een zorg zijn. Wil hij op eerlijke manier meer, dan moet hij veranderen. Zo simpel is het. Ik heb er geen moeilijke woorden en historisch besef voor nodig om dat te begrijpen.

          Hiermee eindig ik deze discussie. Ik zou de andere lezertjes niet graag willen vervelen met nog meer polemiek. U hebt ook genoeg te doen met meneer Somers, want ik zie dat hij over bersiap, werfstraatgevangenis, Jack Boer, etc. weer allerlei flauwekul is gaan schrijven. Laat mij u niet verder afleiden. Veel succes in uw niet aflatende strijd tegen onwetendheid!

        • J.A. Somers zegt:

          “hij 1,5 dag van het werk wegblijft.” Ervaring van mijn vader in Nieuw-Guinee, en mijn zwager en zus (UNTEA). Na uitbetaling van het weekloon bleef de draglinemachinist een paar dagen van de nieuwe week weg. Zonder aankondiging, gewoon.

        • J.A. Somers zegt:

          “dat futloze en lamlendige van de Javaan” En wat denkt u van de Indische indolentie? Vanuit onze Westerse wereld wordt dit als negatief beoordeeld. Terecht, wij willen verder gaan. Maar wat is dat niet een heerlijk leven? Blij zijn met wat je allemaal hebt? Gezellig naar Sarina kijken , en denken…..? Alsmaar denken, nadenken, (over niets).

        • Pierre de la Croix zegt:

          Een al oud verhaaltje met een moraal:

          Een Amerikaan op vacantie in Griekenland ziet iedere dag een Griek met een hengel aan de waterkant.

          Eindelijk durft hij aan de Griek te vragen of hij niets beters te doen heeft.

          De Griek vraagt “waarom”.

          De Amerikaan zegt dat als de Griek hard gaat werken hij veel geld kan verdienen en kan sparen.

          “En dan?”, vraagt de Griek.

          “Nou … je hoeft dan niet meer te werken en kan gaan vissen” zegt de Amerikaan.

          “Tjaaaa ….” zegt de Griek. “Wat doe ik nu dan?

          Gelukkig heb ik nooit van vissen gehouden, behalve toen ik heel klein was, met de ikrak visjes vangen in het bandjirkanaal, behendig om de lélé koening heen.

  5. Mister Bule zegt:

    In Spanje zijn de laatste Franco standbeelden een tiental jaar geleden verwijderd maar ze hebben blijkbaar toch weinig problemen met die van de echte ‘helden’:

    https://www.theguardian.com/world/2020/jul/01/spanish-towns-offer-new-home-for-statues-targeted-by-protests-in-us

    Die van conquistadors als Ponce de Leon en Juan de Onate in de zuidelijke staten zullen wel volgen…

    • Bung Tolol zegt:

      Dat zinnetje @U hebt ook genoeg te doen met meneer Somers ,want ik zie dat hij over Bersiap ,Werfstraatgevangenis ,Jack Boer ,etc weer allerlei flauwekul is gaan schrijven “” Dit is humor van de bovenste plank alleen ………………………..je moet het kunnen begrijpen ! en dat is ons niet allen gegeven .🤣🤣🤣

  6. Petrone van den Broek zegt:

    Ik kan dhr Somers eindelijk gelijk geven, onze discussie berust niet op een vete. Ik heb het weer met grondigheid en bodemloos uitgezocht en ja hoor de politionele actie van JPC.

    Jan Pieterzoon Coen wilde Banda een koloniaal lesje geven en een afschrikwekkend voorbeeld stellen: hij koos voor de Endlösung : de autochtone bewoners van de Banda-eilanden, hun cultuur moesten worden ausradiert, Een vergelijking met de SS berust louter op toeval.

    JP Coen volgde de methode-Westerling: het standrecht werd ingevoerd: 44 (dorps)hoofden werden van woordbreuk en samenspanning beschuldigd, gelijk veroordeeld en door Japanse huurlingen op Kempeitai-achtige wijze onthoofd, in Japans ogen was het een eer om door een samoeraizwaard omgebracht te worden, wat een eer.

    Van de bevolking van Banda 4500 tot 5000 zielen , mannen, vrouwen, kinderen zonder onderscheid des persoons, stierven er 50-100 bij gevechten, nou ja Bersiapbamboespeer tegen echte geweren, ongelijkheid mag er zijn. 1700 werden als slaven gedeporteerd en JP Coen liet 2500 zielen verhongeren en door ziekte afsterven. Dwz de helft van de bevolking stierf als ongedierte terwijl in Japanse interneringskampen een veel lager % doodging .Maar wij doen niet zielig en aan leedvergelijking.
    Een onbekend aantal tot wanhoop gedreven inlanders pleegden zelfmoord door van de rotsen te springen.
    Maar dit alles mag toch geen genocide genoemd worden? Wat was het dan wel?

    Enkele honderden arme zielen ontsnapten naar de omringende eilanden. Na de totale ontvolking van de eilanden, vergelijkbaar met ethnic cleansing, organiseerde JP Coen een landbouwsysteem, de grond werd verdeeld in perken en werden beheerd door Nederlandse Perkeniers, in de geschiedenisis was sprake van Creolen, maar dat berust op fake news om de schuld op die Proto-Indo’s te schuiven. Het niet geheel vrijwillige werk werd verricht door koelies, toen slaven genoemd die van de omliggende eilanden werden gehaald, landverhuizing genoemd. Eigenlijk is Nederlands-Indie daarna niks veranderd.

    Dhr Mertens mag het topic wel wat genuanceerder benaderen. Want zeg nou zelf, slechts een 50-tal inwoners van de Banda-eilanden kwamen door geweld om het leven , van structureel geweld was nog geen sprake. Oversterfte mag het toch niet genoemd worden
    De Hoornaren, Hoornsen of hoe die inlanders, autochtonen van Hoorn ook mogen heten, zetten in hun totale onwetenheid en onschuld een standbeeld voor JPC neer in het centrum van hun kampong. Wisten zij veel.
    Die Belgische historicus heeft groot gelijk, er heerst een groot gebrek aan historisch besef bij die Hollanders , eigenlijk West-Friezen. Ignoranza noemen wij dat hier.

    • Bung Tolol zegt:

      Ja ,West Friesland ligt iets onder de kop van Noord Holland ,verwarrend voor mensen uit dat voormalige Indie ,die redeneren aldus : Je hebt Oost Java, West Java en Midden Java maar het is allemaal op Java ! Dat West Friesland ligt helemaal niet in Friesland ! Zo werd mijn oma op het verkeerde been gezet ,zij was op zoek naar gegevens van haar Frieze opa ,die was geboren in West Friesland ( Noord Scharwoude ) Dus oma toog naar het Westen van de provincie Friesland ( We spreken over 1955 ) en ving overal bot ! ja logisch zij zocht op de verkeerde locatie ,ja leg dat maar uit aan iemand ,die nog nooit in Nederland was geweest ! West Java ligt toch ook niet op Sumatera ! 😜😜😜 Trouwens die West Friezen hebben wel een eigen dialect .Hoorn is overigens een mooi stadje ,zou nog mooier zijn ,als ze dat standbeeld verplaatsen en in een museum neer zetten .In plaats van J.P zou ik daar het standbeeld van raden Kartini neerzetten ,die heeft alles mee 1) vrouw 2) adel 3) knap zeer knap ! 4) allochtoon 5) behalve knap uiterlijk ook intellectueel ,dus geen dom blondje 6)B.L.M en Sylvana Simons juichen het toe .7) Ja wat zie je liever op dat plein ? zo,n oude afgelikte koloniaal als Jan Pieter of een stralende schoonheid als Kartini ?😍😍😍

      • Pierre de la Croix zegt:

        What about Coen en Kartini is steen gehouwen naast elkaar? Eén de grondlegger van de eenheidsstaat Indonesia van Sabang tot Merauke en van welvaart in de Nederlanden, de ander dapper strijdster voor de emancipatie van de Javaanse vrouw.

        Verzoening is beter dan polarisatie. Misschien dat ze in de VS ook tot dat besef zullen komen.

    • Robert zegt:

      Ignorancia noemen wij het hier waar ik ben.

    • J.A. Somers zegt:

      “Jan Pieterzoon Coen wilde Banda een koloniaal lesje geven en een afschrikwekkend voorbeeld stellen” en: “er heerst een groot gebrek aan historisch besef bij die Hollanders ,” Wat je hier allemaal leest is het ronddraaien in een bubbel. Met als enige conclusie dat JPC (alleen hij!) een slecht mens was. Niets over zijn opdrachtgevers, en het waarom van die opdracht, niets over gemaakte afspraken (internationale publiekrechtelijke verdragen!), enz. Terwijl er de laatste (zeg maar) twintig jaar zoveel details zijn beschreven in openbare, en goed toegankelijke geschriften. Ik begin hier maar niet over, ben toch al een slechte koloniaal.(al hoewel in Indonesië goed ontvangen).

      • A. Olive zegt:

        “Niets over zijn opdrachtgevers”
        Wie zou JPC een opdracht kunnen hebben gegeven nadat de Bandanezen zijn delegatie hadden vermoord?
        Het zou meer dan een jaar duren voordat de Heren 17 het nieuws konden horen en voor JPC om die opdracht uit te voeren.
        Mits hij van te vooren de opdracht kreeg om te doen wat hem schikte.

    • Robert zegt:

      Miljoenen zijn in de loop van de menselijke geschiedenis gedood door virussen en bacillen, de pokken, de Zwarte Dood, etc. Vergeleken bij die moordenaars is Jan Pieterzoon Coen een kleine jongen.(moordenaar)

      • Pierre de la Croix zegt:

        Wikipedia: “Ceterum censeo Carthaginem esse delendam is een Latijnse uitspraak die toegeschreven wordt aan de Romeinse senator Cato Maior (234-149 voor Chr.).

        De spreuk betekent letterlijk: Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden. Carthago was in de tijd van Cato de tegenspeler van Rome tijdens de Punische oorlogen. Cato had de gewoonte elke redevoering, waar deze ook maar over ging, met deze spreuk te beëindigen”.

        Op deze site zijn ook een paar Cato’s aan het werk.

        • Bung Tolol zegt:

          @ Op deze site zijn ook een paar Cato,s aan het werk “” Nou denk eerder een paar Catootjes .Heb de archieven van Indisch4ever van 2017 bekeken , je kunt zo 2017 vervangen door 2021 ,allemaal precies de zelfde mantraatjes !😜😜😜 Zeg Piet wat vond jij gisteren van die wedstrijd Ajax-PSV ? Piet barst los “” Overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden !””🤣🤣🤣

      • Robert zegt:

        Mors vincit omnia.

    • J.A. Somers zegt:

      “Jan Pieterzoon Coen wilde Banda een koloniaal lesje geven” Hoezo? Hij had toch i.v.m. het uti possidetis tijdens de bestandsonderhandelingen met Spanje, opdracht gekregen van Maurits/Oldenbarnevelt Molukken. Ambon en Banda binnen de Nederlandse invloedssfeer te brengen! “deselve soeckende met tractaet ofte MET GEWELD aen de Comp. te verbinden vóór den 1 September 1609 ofte eerder”. Met de Molukken en de Ambonarchipel was dat met verdragen gelukt. Ambon zelfs op verzoek van de inwoners. Maar dat had u eerder bij mij kunnen lezen.

      • Peter van den Broek zegt:

        Met Molukken en de Ambonarchipel is dat met een “tractaet” schijnbaar gelukt alhoewel ik me dat OP VERZOEK ook anders kan voorstellen bij die Hollanders. Als het de Hollanders niet zinden, dan verklaarden ze dat de inlanders de verdragen niet hadden gerespecteerd en dan werd alsnog met geweld het Gelijk en de Winsten binnengehaald.

        Bij Banda is het kennelijk anders gegaan zoals uit uit bovenstaande tekst wel blijkt “MET GEWELD.

        Jammer, de Heer Somers heeft pech gehad en mag zijn boek herschrijven. Op Banda was zeker sprake van dat een volk vermoord werd , laat ik het woord volkerenmoord niet in de mond nemen, dat wordt toch ook aangeduid als Genocide?

        In 1988 heb ik in Venetië (Palazzo Grassi) naar een tentoonstelling over de Phoeniciers bezocht en was volledig onder de indruk van wat dit volk tot stand heeft gebracht en wat ze opgebouwd hadden. Ik beloofde mezelf naar Carthago te gaan.
        Twee jaar geleden ben ik naar Tunesië op vakantie gegaan en heb speciaal Carthago bezocht. Vol ontroering stond ik daar die ruïnes te bekijken,Cartagine, bakermat van onze beschaving. Tunesie is archeologisch best een interessant land om te bezoeken, een rijke cultuur. Helaas hebben radicale islamieten daar erg huisgehouden en de touristische sector op de knieen gebracht.

        Gelukkig had ik een goede gids bij mij, die alles in detail kon vertellen, is trouwens ook mijn vrouw, lerares Italiaans. In Italie bestuderen ze op school de Romeinen als onderdeel van de Vaderlandse geschiedenis. De Batavieren waren toen nog geeneens de Rijn overgestoken.

        • J.A. Somers zegt:

          “Met Molukken en de Ambonarchipel is dat met een “tractaet” schijnbaar gelukt alhoewel iik me dat OP VERZOEK ook anders kan voorstellen bij die Hollanders.” U weet dat de scheidingslijn, krachtens de pauselijke bullen tussen de Spaanse en Portugese invloedssferen in de Indische archipel niet precies kon worden vastgesteld, maar lag ergens bij de Molukken. De Spanjaarden zaten in de Filippijnen, en hadden geen belangstelling voor de rest. Wel voor hun deel in het Atlantische gebied, met uitzondering van Brazilië, daar was een meetfoutje gemaakt met de scheiding (meridiaan 46 W.L.). De Portugezen hadden forten in de Molukken en de Ambonarchipel.
          Molukken: In 1605 werd door admiraal Bastiaensz, met ondersteuning van Ternataanse oorlogsprauwen, op Ternate een Portugees fort veroverd.(…)Op 31 januari 1607 hadden Ternataanse gezanten Matelieff om hulp gevraagd. In Malajoe werd het fort Oranje gebouwd in ruil voor een kruidnagelmonopolie.(…)Eind december 1609 verdreef vice-admiraal Simon Janszoon Hoen, de opvolger van de op Banda vermoorde Verhoeff, met behulp van Ternatanen de Spanjaarden van het eiland Batjan. Met de Sultan werd een contract gesloten waarbij ook Sultan Modafar van Ternate zich aansloot. De bijhorende verdragen vind u in mijn dissertatie, verwijzend naar het Corpus Diplomaticum Neerlando-Indicum, (zes delen!)
          Ambon: Na de mislukte pogingen van Heemskerck en Van der Haghen in 1599 en 1600 de Portugezen uit Ambon te verdrijven, werd in december 1604 Steven van der Haghen door Hitoese gezanten opnieuw om hulp tegen de Portugezen gevraagd. Dit kwam hem goed uit gezien zijn offensieve instructie. Op weg naar Hitoe werd een Portugees schip met de nieuwe Portugese gouverneur overmeesterd en in Hitoe sloten zich 20 kora-kora bij hem aan. Deze vloot maakte zo’n grote indruk op de Portugezen dat in Ambon de Portugese commandant op 23 februari 1605 het fort zonder slag of stoot overdroeg. De bijhorende verdragen vind u in mijn dissertatie, verwijzend naar het Corpus Diplomaticum Neerlando-Indicum,
          Banda: Na het bezoek van Wolfert Hermansz in 1602 waren de Molukken enkele jaren door de Compagnie gemeden uit vrees voor de sterke Portugese vloot onder Furtado de Mendoça. Bij aankomst van Steven van der Haghen op Banda in maart 1605 bleken de twee loges verlaten en het personeel verdwenen, door de Bandanezen vermoord. Met behulp van een grote rijstgift wist Van der Haghen snel met de Orang Kaja tot een contract te komen. Het contract verhult het grote onbegrip tussen beide partijen. De Nederlanders kwamen onregelmatig en hadden altijd haast; zij wilden de hele oogst snel kopen tegen één vastgestelde prijs. Bij de Javaanse, Makassaarse, Chinese en Arabische kooplieden ging het om kleinere partijen, maar deze waren beter in de tijd gespreid en het onderhandelen was een ‘gezellige’ bezigheid waar tijd voor werd uitgetrokken. Ondanks het door de Compagnie bedongen monopolie konden de Engelsen volop blijven handelen.
          Admiraal Verhoeff arriveerde met 13 schepen begin april 1608 bij Banda. Zijn instructie was duidelijk: de Molukken in bezit nemen met het oog op de status-quo in het komende bestand met Spanje. De bijhorende verdragen vind u in mijn dissertatie, verwijzend naar het Corpus Diplomaticum Neerlando-Indicum, De rest kent u.

        • Jan A. Somers zegt:

          “De Batavieren waren toen nog geeneens de Rijn overgestoken.” Klopt. En de man made country Nederland al helemaal niet. Zou Italië nu te lijden hebben van de wet van de remmende voorsprong?

    • J.A. Somers zegt:

      “het standrecht werd ingevoerd: 44 (dorps)hoofden werden van woordbreuk en samenspanning beschuldigd,”. Dit was geen standrecht, maar de normale rechtspraak te velde. Op grond van crimen laesae majestatis, hoogverraad, aangezien zij krachtens con-tract LXIX aangemerkt werden als onderdanen. Kiers 1943, passim

  7. Robert zegt:

    Er zijn zeer zekere hoogstaande en “beschaafde” Javanen, dat is buiten kijf.

  8. Petrone van den Broek zegt:

    Wat is de constante in de zedenpreken van dhr de la Croix hoog van zijn katheder? Neem de link https://indisch4ever.nu/2017/05/18/indonesie-de-les-lezen/
    Wie is de eerste die reageerde op het topic”Indonesie de les lezen”? De geachte lezers (m/v en wat daar tussen in zit) mag in dit geval maar één keer raden.
    De Heer de la Croix permitteert zich veel. Dan ga ik natuurlijk niet kakelen dat hij zijn mentaliteit moet veranderen. Of onderwijs zal helpen? Iemand is nooit te oud om te leren.

    Maar dit terzijde, we schieten met navelstaren niks op.
    Soms vraag ik me af: als de Indo-Europeanen na de capitulatie in 1942 wel te verstaan hun eigen positie realistisch hadden gedefinieerd. Mijn familie had stevige roots in de Indo-Europese maatschappij en waren ivm Indonesia modaal redelijk opgeleid.

    Wat zou er gebeurd zijn als mijn vader en zijn familie de Indonesische kant zouden hebben gekozen? Wij zijn relatief lang in Indonesië gebleven, we wilden wel, maar zijn als eersten van onze familietak naar Nederland vertrokken (1955). Er was daarvoor zelfs sprake van Nieuw-Guinea, als thuisland.

    Nederland bood mijn vader weinig kansen, U weet wel diploma’s waren niet geldig en wat doe je dan, stelen was geen alternatief? Maar hij heeft toch in oudercommissies van scholen gezeten en bij zijn pensioen een medaille van de Koningin gekregen. Als hij zijn intelligentie, energie, moeite en doorzettingsvermogen in Indonesië had geïnvesteerd , waar zijn diploma toch geldig was en hij kon leraar worden, wat zou er dan gebeurd zijn?

    Ik ben zelf op 42-jarige leeftijd vanuit Zwitserland naar Italie gemigreerd. Ik vond daar weliswaar werk, maar ik hield niet zo van die feodale arbeidsverhoudingen, ik ben ook wat eigenwijs. Toen begon ik voor mezelf in de handel. Ik was toen 49.
    Het verschil met mijn vader is wel dat ik meer kansen aangeboden kreeg, anders schiep ik ze wel, het helpt natuurlijk ook dat mijn vrouw werkt.
    Mijn zoon is ook een migrant, hij heeft veel meer kansen, ik druk elke keer op zijn hart dat hij gepriviligeerd is en soms druk ik wat meer, de strenge Indische opvoeding weet U wel, maar nooit fysiek geweld.

    Toch, als we alle energie, moed en doorzettingsvermogen in Indonesie hadden geinvesteerd. Wat was dan Tempo Doeloe geworden?
    Zou dat ook de verkoop van Italiaanse biologische tomaten in blik geweest zijn?

    • Anoniem zegt:

      Italiaanse tomaten in blik…?
      Is iets nog wel biologisch als je het in blik verpakt?

    • Anise zegt:

      Als ik bijvoorbeeld mijn man maar ook andere westerse expats zie, denk ik wel eens dat die hier nooit zouden aarden. Dan heb ik het niet alleen over dagelijkse besoignes en frustraties (het verbranden van vuilnis, lawaai van de moskeeën, chaotisch verkeer, kwaliteit van de woning, gezondheidszorg, openbaar vervoer e.d.), hij wordt nog steeds wel drie keer kwaad per dag, maar ook over de zakelijke attitude.

      Het is naar mening niet meer te vergelijken met de tempo doeloe zoals u het noemt, waarin men nog wetten en structuren en gewoontes had die meer op westerse leest geschoeid waren. En daarin paste een westerling veel beter. Tevens valt men wel op natuurlijk, in alles wat men doet.

      Daarom doen Chinezen het vaak ook goed; zij assimileren en kunnen zich goed onzichtbaar maken. Het zal voor iedereen wel anders zijn en ik wil en kan niet iedereen over één kam scheren maar ik denk dat de kans klein is dat westerse personen zakelijk succesvol zouden geweest zijn hadden ze hier gebleven (buiten bijvoorbeeld priesters).

      • Bung Tolol zegt:

        Als ik dat stukje van Anise zo lees ,verbranden van vuilnis,chaotisch verkeer ,kwaliteit van de woning ,gezondheidszorg ,openbaar vervoer e.d denk ik niet zozeer aan Indonesie maar aan mijn buurt ! circa 30 jaar geleden ,behalve dat gejengel van die moskeeen dan ,woon ik dan ook in de tropen ? nee hoor gewoon Amsterdam maar dat is nu Tempo Dulu ,de buurt is totaal opgeknapt en iedere expat wil er graag wonen ,vuilnis zit nu in ondergrondse kokers /bakken ,verkeer zo veel mogelijk geweerd ,openbaar vervoer is nu een 10 waard ! ( Metro) ,gezondheidszorg is goed en makkelijk bereikbaar ,de woningen zijn bijna allemaal gerenoveerd ,30 jaar geleden had ik wel een moskee voor mijn deur maar die gelovigen hoorde en zag je bijna niet .Die chaotische situatie in Indonesie ken ik ,heeft ook wel zijn charme vind ik ,hier is alles overgereguleerd ,daar in Indonesia lijkt het wel of er helemaal geen regels zijn ! Voor expats ,die uit landen komen met een strenge regelgeving is dat wel even slikken !

        • Jan A. Somers zegt:

          Nu die Amsterdammers nog!

        • Henkie Mokum aka Bung Tolol zegt:

          Liever in Mokum zonder Poen ,dan in Delft met een miljoen ,Geef mij maar Amsterdam !😍😍😍👍👍👍🎂🎂🎂🤣🤣🤣😃😃😃😁😁😁😂😂😊😊😊😎😎😎😜😜😜

      • Anise zegt:

        Als ik een geschiedenisles van mijn man krijg (dit krijgen wij hier immers niet te horen in de lessen en volgens ons was het allemaal de schuld van de imperialistische Nederlanders), hoor ik van confiscaties en overname van het beheer en het nationaliseren van bedrijven eind jaren ’50. En daar dhr. van den Broek zijn vraag ging over de mogelijkheid om gebleven te zijn; het lijkt mij een moeilijke periode. Men zou hier maar een tomaat-in-blik firma o.i.d. hebben gehad in die tijd en waarschijnlijk alles zijn kwijtgespeeld na die ‘Zwarte Sinterklaas’ periode. Milik RI en de eigenaar stond erbij en keek ernaar. En dan nog eens heel vijandig behandeld worden door de lokalen? Het is en blijft de vraag natuurlijk wat er gebeurd zou zijn als men zich niet had laten ‘wegpesten’ en had heropgestart en was gebleven.

        Heeft iemand daar ervaring mee? Er zijn momenteel nogal wat arme gezinnen hier wiens achtergrond gemengd is, maar dat kan natuurlijk aan allerlei factoren liggen. Die hadden waarschijnlijk indertijd al niet de papieren, het geld en de contacten om weg te geraken. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een hoofd productie van Heineken of de verkoopsverantwoordelijken van Lindeteves of Stokvis hier zouden zijn gebleven.

        Mijn man heeft redelijk veel contacten met en kennis van gemengde Nederlandse personen die hier iets willen opstarten en waarmee het meestal faliekant afloopt. En als we het er over hebben is het altijd hetzelfde liedje; omdat men zogezegd de wortels in het land heeft en een beetje (verouderd) BI spreekt denkt de jongere Indo makkelijker geaccepteerd te worden en dat het opzetten van een zaak eenvoudiger zal zijn. En dan wordt men leeggezogen en het eindigt in frustratie. En op vakantie of de eerste maanden is de chaos wel charmant, maar dat slijt snel.

        En dan zie ik de laatste jaren een totale ommezwaai. Men verafgoodt gemengde kinderen (reclames!) en in de sinetrons zijn ze gevraagd en succesvol en superrijk op hun 20e. Ik weet nog dat we in een restaurant met mijn schoonouders zaten en de ober was heel knap, een jongeman van het Zuid Europese type. Het was dus een Indo. Die zou hier geld als water kunnen verdienen maar besefte dat natuurlijk niet.

        • Bung Tolol zegt:

          @Anise : Je hebt hem natuurlijk meteen onder je hoede genomen ,als zijnde zijn manager ,ja als hij geld als water zou kunnen verdienen ( Wat ik wel geloof ,ze zijn daar dol op lichtgekleurde knappe mensen ) kun jij toch ook een graantje mee pikken of denk ik te koloniaal ? 😎

      • Jan A. Somers zegt:

        “Daarom doen Chinezen het vaak ook goed” Dat zie je hier in Delft op de TU ook goed. Een van mijn kleindochters is met een Chinees getrouwd. Zijn ouders hadden een Chinees restaurant, hun kinderen werkten daar ook in de weekenden. Mijn aangetrouwde kleinzoon studeerde in Delft Lucht- en Ruimtevaart en in Rotterdam rechten (waar hij mijn kleindochter tegen het lijf liep. Twee studies, en in de weekenden Chinese kok! Hulde! Bij de stichting van Batavia: ““Indiaansche natiën vriendelijk getracteerd worden, (…) zonderling de Chineezen, dewelke met alle beleefdheid dienen gewonnen om den handel van dezelve op Batavia meer en meer te doen vermeerderen.” In een missive van 13 september 1635 adviseerden de Heeren-XVII “Batavia van allerhande Indische natiën en bijzonder de Chineezen (…) te doen frequenteren en bewonen.”

    • Jan A. Somers zegt:

      “U weet wel diploma’s waren niet geldig en wat doe je dan,” Ook zo’n standaardverhaal wat ik in onze familie en kennissenkring niet kon verifiëren. Mijn broer kon zelfs met zijn in het Japanse kamp behaalde gymnasiumdiploma, gewoon verder gaan aan de Leidse Universiteit. Het MMS-diploma van mijn zus was ook overal geldig. Heeft u de NUFFIC-archieven uit die tijd wel eens gezien?

      • Geer zegt:

        In Insulinde was geen gymnasium. KW III-school in Batavia, in de 19e eeuw opgezet als gymnasium, werd al gauw een HBS.

        • J.A. Somers zegt:

          In Soerabaja was een gymnasium (mijn broer) en een HBS (Soekarno), Mulo’s, en een MMS (mijn zus). Allemaal concordant onderwijs. Zo ook de Lagere Scholen. Moeiteloos switchen tussen Indië en Nederland. Ook een zeevaartschool, LTS, MTS en HTS. Al deze diploma’s werden in Nederland geaccepteerd. Maar het stikte er ook van allerlei particuliere vormen van onderwijs, waarvan de diploma’s in Nederland niet werden geaccepteerd vanwege onbekendheid. Zie hiervoor NUFFIC.

        • Geer zegt:

          Welk gymnasium in Soerabaia, welke straat?

        • J.A. Somers zegt:

          “welke straat?” Moet u mij niet vragen, en mijn broer is allang dood. Ik had het in die tijd veel te druk op de Lagere (broeder)school in de Coenboulevard. Mijn broer had het voordeel, dat in zijn kamp in Tjimahi al zijn leraren van het Gymnasium zaten. Ze kregen les, en op tijd eindexamen. dat briefje is na de oorlog in Nederland geaccepteerd als eindexamen. Kon daarmee dus verder studeren aan de universiteit. Wel oppassen, er was ook (dacht ik) een gymnasium, maar dat viel (dacht ik) onder de wilde scholen. Die diploma’s zijn (dacht ik ) niet als zodanig geaccepteerd.

        • Geer zegt:

          In heel Indië was er geen gymnasium, alleen voor korte tijd in de 19e eeuw. Uw broer kan dus geen gymnasiumdiploma hebben behaald, ook niet in het kamp en al waren er in het kamp mannen met een (Nederlandse) gymnasiumopleiding en onderwijsbevoegdheid. In het kamp was geen officieel onderwijs, geen examencommissie enz. Geeft allemaal niks en ik ben blij dat uw broer in Leiden heeft kunnen studeren, maar verkondig niet dat hij in het kamp een gymnasiumdiploma heeft behaald. En ontken niet dat menig in Indo in Nederland problemen hebben gekregen omdat de diploma’s die ze hadden hier niet voor vol werden aangezien. En met ‘problemen’ bedoel ik dat zij onder hun niveau moesten werken.

        • Indorein zegt:

          @ Al deze diploma’s werden in Nederland geaccepteerd. @:
          Het HBS diploma van de HBS te Malang werd in NL niet geaccepteerd; mijn vader en een broer van hem konden hier weer van onderaf opnieuw beginnen. Mijn vader deed dat niet, want hij was al een tijd getrouwd en had 5 kinderen. Zijn jongere broer deed dat wel en zat als “oude van dagen” tussen broekies van 15, 16 jaar in Haarlem om de HBS B alsnog af te maken met een NL diploma.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Indorein zegt 13 januari 2021 om 19:22: @ Al deze diploma’s werden in Nederland geaccepteerd. @ Het HBS diploma van de HBS te Malang werd in NL niet geaccepteerd”.

          Ik ken het specifieke geval niet, maar met respect, mijn stiefmoeder Jeanne van Schuijlenburch (meisjesnaam) had vóór de oorlog op de Malangse HBS gezeten en die afgesloten met HBS B. Zij had in Den Haag een brede vriendenkring (m/v) met eind diploma van de Malangse en Soerabajaanse HBS (o.m. Dodo Huisman – Moed Helmig en George Cooke, de oorlogsvlieger). Nooit gehoord dat hun diploma in NL niet werd erkend. Die “schande” zou toch wel middelpunt zijn geweest van de vele huiskamergesprekken die ik heb mogen meebeluisteren als teenager met grote oren.

          Uit eigen ervaring weet ik dat de HBS na de oorlog volledig “concordant” was. Ik stapte begin vijftiger jaren over van de Semarangse HBS naar de Gemeentelijke HBS “Beeklaan” in Den Haag en ontdekte dat vrijwel alle schoolboeken gelijk waren. Dat ik in dat overgangsjaar aan het eind van de rit bleef zitten lag niet aan het onderwijs, maar aan mij. Ik was effe los geslagen, van mijn ankers af.

        • J.A. Somers zegt:

          “al waren er in het kamp mannen met een (Nederlandse) gymnasiumopleiding en onderwijsbevoegdheid.” Dat heb ik niet geschreven, hij had zijn eigen schoolleraren in het kamp.
          “maar verkondig niet dat hij in het kamp een gymnasiumdiploma heeft behaald.” Bij NUFFIC vonden ze van wel! En dat is genoeg. Toen ik in Vlissingen mij meldde bij de RHBS, werden mijn gemiste vier jaren, ongezien de kwaliteit van het voorgaande onderwijs, genoeg bevonden om mij over het verplichte toelatingsexamen heen te tillen.
          “En ontken niet dat menig in Indo in Nederland problemen hebben gekregen” Dat heb ik ook niet. Maar bedenk dat in Indië er heel veel ‘wilde’ scholen waren met een mooi papiertje op het eind. Allemaal scholen die bij NUFFIC niet mee deden. Pas als je school was aangemeld bij de onderwijsinspectie, en daarmee ook werd gesubsidieerd, was er sprake van een erkening.

        • Geer zegt:

          Nuffic werd op 11 januari 1952 opgericht. Nuffic hield zich bezig met Indische diploma’s?

        • Jan A. Somers zegt:

          ” hield zich bezig met Indische diploma’s?” van over de hele wereld!

        • J.A. Somers zegt:

          Sorry, de autorisatie van het gymnasiumdiploma van mijn broer uit het kamp ging niet via NUFFIC dat nog niet betstond, maar via Koninklijk Besluit van 8 juni 1945.

        • Geer zegt:

          In Indië was geen gymnasium, dus uw broer kan ook geen gymnasiumdiploma hebben behaald in Indië, ook niet in het kamp.

          https://frieschdagblad.nl/2020/3/25/1945-geen-eindexamen-wel-een-diploma?harvest_referrer=https:%2F%2Fwww.google.nl%2F

        • Peter van den Broek zegt:

          Lees het “KB” en vooral de toelichting, Het KB betrof wel het Nederlands grondgebied en scholieren en eindexamen hier te lande. Die kregen een zgn Londen-diploma, werd hun geschonken.

          Nederlands-Indie had daarmee niets te maken, het was een zelfstandige rechtspersoon, wat dat in godsnaam ook mag betekenen!!! De Indische Staatsinrichting, dwz de GG i.c. de ltnt-GG van Mook dwz zijn departementshoofd regelde de onderwijszaken, natuurlijk was er geen corruptie.

          Waar was het Batavia-nooddiploma gebleven? Schooljaren gevolgd in het kamp en examen of wat daarvoor doorging, werd afgenomen in het kamp met examencommissie o.i.d. , zo werden de zaken “geregeld” in Nederlands-Indie, normaal toch voor de kaste? Zat je buiten de kampkennissenkring, had je geen relaties, kon er ook niks geregeld worden, jammer dikke pech.

          Komt mijn vader in Nederland, in Gorredijk en hij laat zijn MULO-diploma zien. Vraagt de gemeentambtenaar: ….Batavia, waar ligt dat? Dat bestond in 1955 al niet meer. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. En in Gorredijk waren er veel boeren, er waren nog meer koeien.

        • J.A. Somers zegt:

          ” Het KB betrof wel het Nederlands grondgebied en scholieren en eindexamen hier te lande.’ In de uitleg van het KB werd dit toepasselijk geacht voor onderwijs in het Koninkrijk, concordant onderwijs! (als je op een concordante school was geweest).. Mijn broer werd in Leiden hiermee geaccepteerd. In Nederland doen ze niet zo moeilijk. Net als mijn toelating op de HBS zonder toelatingsexamen. En bij onderbreking van mijn studie i.v.m. militaire dienst, bleef mij dossier gewoon open tot ik terugkwam.
          “En in Gorredijk waren er veel boeren, er waren nog meer koeien.” Ja, een kampong, en daar houden Indische mensen niet van. En houden dus verder hun mond. En blijven in hun contractpensions wachten op Paatje, die jammer genoeg niet was gerepatrieerd. Maar dat wisten ze niet.

        • J.A. Somers zegt:

          ff vergeten: Wist u vader in Indië waar Gorredijk lag? Via Braat wist ik dat wel, in Gorredijk was een grote machinefabriek.

        • Jan A. Somers zegt:

          “https://frieschdagblad.nl/2020/3/25/1945” Luid en duidelijk. Werd ook van toepassing verklaard op Indische ‘gevallen’.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Petrone van den Broek zegt 12 januari 2021 om 18:19: “Wat is de constante in de zedenpreken van dhr de la Croix hoog van zijn katheder? Neem de link https://indisch4ever.nu/2017/05/18/indonesie-de-les-lezen/
      Wie is de eerste die reageerde op het topic”Indonesie de les lezen”? De geachte lezers (m/v en wat daar tussen in zit) mag in dit geval maar één keer raden.
      De Heer de la Croix permitteert zich veel”.

      Tja …. in mijn grenzeloze vermetelheid permitteer ik mij dan ook maar dat ik in dit stuk van de heer Petrone van den Broek de vos zie, die de passie preekt. Maar ja ….. zelfkennis is niet iedereen gegeven.

      Hoop dat dit niet wordt weggemodereerd.

  9. Petrone van den Broek zegt:

    De positie van expat is toch iets anders als een migrant. Die (ex)Pat gaat op een gegeven moment met gevulde zakken terug naar zijn Vaderland, zijn positie is te vergelijken met de Trekkers in het voormalig Nederlands-Indie, die waren in wezen toch ongeremde Zakkenvullers? Is niks mis mee maar dat mag toch duidelijk gesteld worden?

    De bedoeling van een migrant is om er te blijven, er zijn er ook die door-migreren zoals dhr Geenen, maar hij blijft een migrant, zo beschouw ik mezelf ook in Italië. Mijn vrouw vroeg mij wel eens waarom ik niet naar Nederland terugwilde. Dan had ik net zoals mijn studievriendjes toch een hoop geld kunnen verdienen. Maar ik vraag met goede reden af of ik in Holland gelukkig zou zijn geworden. Ach ik moet nog wel werken voor mijn geld, heb ik trouwens vanochtend nog gedaan, maar ik ga toch niet rondbazuinen dat ik zielig ben in Zuid-Italie. Die Italianen lachen me dan hard in mijn gezicht uit.

    In Indonesië was het froegher (Ricky Risolles-speak) ook eens anders. Ik vraag me af wat er met “collaborateurs” zoals Dahlers en van Eeckhout gebeurd is. Die werkten in de bezettingstijd al met Indonesiers en ook Japanners samen. Moet toch eens uitgezocht worden.
    Of Ernest Douwes Dekker van de Indische Partij, toch een indo en die werd dacht ik adviserend collaborateur van die andere “collaborateur” Sukarno, die toen President werd. U weet wel die roepend man op 17 Augustus. De Indo EDD is niet slecht terecht gekomen.

    Het meest tot de verbeelding sprekend voorbeeld is Poncke Princen, toch geen onbekende. Ondanks of dankzij het speldje met het opschrift “Pahlawan Gerilja” heeft hij van Sukarno en later Suharto jarenlang gratis onderdak en huisvesting gekregen. Toch niet slecht voor een verzetsstrijder/verrader/collaborateur (doorstrepen wat niet van toepassing is).

    Ach die Expats en vooral Nederlanders klagen toch altijd, ook in het Indonesie van nu. Doe ik ook in Italie maar ik blijf hier wel.
    Ze zijn de begraafplaats in Putignano aan het uitbreiden. De graven worden boven en naast elkaar gebouwd. Wellicht wordt het nu tijd om een plaatsje voor mijzelf en mijn vrouw te reserveren, wie blijft, schrijft.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Die (ex)Pat gaat op een gegeven moment met gevulde zakken terug naar zijn Vaderland” Min ouders hadden een huis in Poedjon laten bouwen om daar na het laatste Europees verlof te blijven wonen. Maar ja, er werd anders over beslist. Ze hebben het zelfs niet als ruïne teruggezien, helemaal niets.

      • Peter van den Broek zegt:

        Nu mag ik zeggen lezen wat er staat. Ik heb het over Expats met gevulde zaken. Trekkers waren zakkenvullers. Zoals gewoonlijk wordt mijn verhaal niet begrijpelijk gelezen, maar wat men horen wil en laat zijn koekoeksei in een vreemd nest liggen.

        Net als dat verhaal over de diploma’s. Ik heb het over mijn vader, die werk zocht. Zijn broer haalde het diploma in het kamp. Had mijn vader ook moeten doen, in het kamp vrijwillig zijn diploma gaan halen en niet onderduiken. Welke andere Indo’s hebben hun diploma in het kamp gehaald? Buiten het kamp zeker niet want er was geen Nederlandse school

        Deze Heer heeft kennelijk geen typisch Indische familie- en kennissenkring. Het is niet de schijn, borreltafelgesprekken in bepaalde familie-en kennissenkring die telt maar de gebeurtenissen.

        • Bung Tolol zegt:

          Mijn vader was samen met een vriend een bedrijfje gestart in kamp Bangkinang ,hoofdproduct van dat bedrijfje was het vervaardigen van zwepen of dat bedrijfje ook ingeschreven stond bij de K.vK ( Kamer van Koophandel ) vermeld het verhaal niet .Ja wat moet je nou met zwepen ? hadden ze niet beter ook een diploma kunnen halen ? Nou waarvoor die zwepen dienden ,kwamen die sadistische Indonesische helpers van die even sadistische Jappen achter na 15 augustus 1945 .De een na de andere sadist werd met die zwepen uit barak 17 ,het kamp rond geranseld .Bo Keller toen nog pas 16/17 vertelde mij dit verhaal op deze site maar ik wist er natuurlijk al alles van ! Ja als je in zo,n kamp jarenlang onderdrukt wordt ,denk je maar aan 1 ding ! WRAAK !!🤢🤢🤢Bunuh itoe !

        • Jan A. Somers zegt:

          “Deze Heer heeft kennelijk geen typisch Indische familie- en kennissenkring.” Ik weet niet of u op het CLD heeft vernomen dat Den Haag op fietsafstand ligt van Delft. Met familie en kennissen in het hele scala tussen Indo en Totok. Met moeders en dochters die lekker kunnen koken. Wat wil een arme werkstudent nog meer? Bij de borrel voorafgaande aan het diner gezellig kletsen met de vader, natuurkundeleraar in Soerabaja. Prachtige verhalen. Adviezen aan NUFFIC.
          ff wat anders: “dat bedrijfje was het vervaardigen van zwepen” Bij de Kenpeitai in Soerabaja hadden ze prachtige karwatsen. Zie Javapost

      • Robert zegt:

        Zoals de Fam. Dankmeyer in Wonokromo,bij Surabaya, wiens hele boerderij met de grond gelijk gemaakt werd en de uiers van hun stamboek vee met bamboe spietsen werden doorboord, zodat de koeien geen melk konden geven, alleen maar bloed. Wat een zooitje ongeregeld was dat, dat tot zulke duivelse zaken instaat was!.To Hell with dat zooitje ongeregeld.

        • Robert zegt:

          Hun zakken waren ongevuld=leeg, en ze konden er gaan zak aan doen!

        • R.L. Mertens zegt:

          @Robert;’to hell with dat zootje etc.’- Dat riep dat zootje ook, toen de driekleur op het Oranje hotel werd gehesen. En u in de voorbij rijdende lijn 2 zat.

    • Mister Bule zegt:

      Die term ‘expat’ is (vnl. op eh… expat forums) net zo beladen als ‘Indisch’ hier.

      Natuurlijk wordt er in de praktijk vaak iemand mee bedoeld die voor het werk wordt uitgezonden naar het buitenland. En zich dus totaal niet integreert. Waarom zou ie? Over twee jaar is ie toch weer weg, hij krijgt een mooie onkostenvergoeding zodat ie in dure supermarkten zijn geld kan uitgeven en de kinderen zitten op een international school. Spreek me er niet van, Jakarta Selatan zit er vol mee.

      Maar expatriate van ex patria wil natuurlijk gewoon niet meer (of minder) zeggen dan iemand die niet meer in z’n vaderland woont. En zo voel ik mij ook; ik zie mijzelf trouwens meer als Europeaan, niet zozeer Nederlander.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Petrone van den Broek zegt 13 januari 2021 om 13:07: “De positie van expat is toch iets anders als een migrant. Die (ex)Pat gaat op een gegeven moment met gevulde zakken terug naar zijn Vaderland, zijn positie is te vergelijken met de Trekkers in het voormalig Nederlands-Indie, die waren in wezen toch ongeremde Zakkenvullers? Is niks mis mee maar dat mag toch duidelijk gesteld worden?”

      De heer Van den Broek suggereert met een brede armzwaai dat ALLE expatriates “zakkenvullers” zijn, te vergelijken met “de Trekkers in het voormalig Nederlands-Indië” die “in wezen toch ONGEREMDE ZAKKENVULLERS” waren. Ongeremd …. ik herhaal het voor alle duidelijkheid.

      Vergoelijkend schrijft hij wel dat daar “niets mis mee is”, maar een iegelijk weet dat met “zakkenvuller” toch iemand wordt bedoeld die zijn geld niet direct op nette, gereformeerde manier verdient. Volgens Pan Dale’s Groot Woordenboek der Nederlandse Taal is hij een profiteur, iemand die zich ten laste van anderen, c.q. van de gemeenschap op onoirbare (niet ethische) wijze verrijkt. Daar is dus ALLES mis mee, laat staan met een ONGEREMDE zakkenvuller.

      Als meneer Petrone van den Broek vindt, dat daar NIETS mis mee is, dan heeft hij het naar mijn stellige mening dus heel erg mis. Daar heb ik eigenlijk Pan Dale niet bij nodig gehad.

      Ik vind het een grote schande dat de heer Van den Broek vanuit zijn dolce far niente ALLE expatriates over één kam scheert en tot “ongeremde zakkenvuller” veroordeelt, zonder enig bewijs daarvoor aan te voeren, terwijl hij zo graag van anderen eist dat zij hun beweringen onderbouwen.

      Ik heb in mijn tijd in het bedrijfsleven q.q. veel met expatriates en expatriate management te maken gehad en kan ontzenuwen waarom expatriates door hun multi nationaal opererende werkgevers doorgaans beter worden betaald dan de lokale toeans op hun standplaats en dat zij er t.o.v. hun situatie bij de home company in materiële zin ook op vooruit gaan.

      Denkt de heer Van den Broek nu werkelijk dat werkgevers hun expatriates uit puur altruïsme is staat stellen hun zakken te vullen?

      Valt me allemaal tegen van een groot liefhebber van wetenschap als de heer Petrone van den Broek, die bovendien anderen graag de les leest.

  10. Bung Tolol zegt:

    Ik heb nog een mooie zin voor u ( aardig toch van mij ) “” Onder luid gejoel en gekrijs werd de drie kleur gestreken !”” Nou wat vind u er van ? heb deze zin helemaal zelf verzonnen !👍👍👍 .Heb nog een andere zin ( Is ook erg goed !) “” Ben toch van mening dat we Carthago hadden moeten vernietigen !””👍👍👍 Ja niks te danken hoor Pak Mertens ,we zijn er op de wereld om elkaar te helpen toch ?😜😜😜

  11. Robert zegt:

    Ja ik zat in de tram lijn 2 en had geen belangstelling voor welke vlag dan ook, zoals al mijn medepassagiers in die tram. Welke reasonable person heeft extreme belangstelling voor een vod textiel dat een vlag wordt genoemd? Hier wordt de vlag dagelijks verbrand of vertrapt.(een First Amendment vrijheid van expressie)

  12. Robert zegt:

    Het verwoesten van een boerderij en het doorsteken van de uiers van stamboekvee getuigt van een duivelse mentaliteit.

  13. Petrone van den Broek zegt:

    De diplomakwestie mag best genuanceerd benaderd worden want er zijn diploma’s en diploma’s. Bij het één gaat het om een diploma voor vervolgonderwijs, zelfs met een papiertje uit het interneringskamp kon je klaarblijkelijk in Nederland onderwijs volgen, een beetje raar. Zeg toch iets over de kwaliteit van het onderwijs zowel in Nederland als in Nederlands-Indie, ik heb toch niks verkeerds gezegd?Bij de ander gaat het over het Indisch diploma om werk in Nederland te krijgen en dat was different koek. 

    Er zijn nog andereverschillen. Met een Indisch-HBS diploma of HBS-jaren ging het in Nederland gemakkelijker af dan met een MULO of andersoortig diploma. Maar ik ben dieper gaan graven.Ik zal Jeanne van Schuijlenburch maar niet als voorbeeld nemen,ik doe het maar met H.J. van Mook en lees wat zijn vader van beroep in Nederlands-Indie had. Maar niet alleen hij. Het viel me al op dat vòòr de oorlog Indische cadettenop het KMA zonder uitzondering kinderen van hoge KNIL-officieren waren. 

    De sociale positie van de vader in de hierarchie van de koloniale maatschappij is een belangrijkeVERKLARENDE variabele, want Nederlands-Indie was een rangen- en standenmaatschappij. Iemand kan tegenwerpen dat dat in Nederland ook het geval was, maar dat ligt wat genuanceerder. De emancipatie van verschillende bevolkingsgroepen in Nederland was veel verder voortgeschreden, in Nederland had je bvb al het vrouwenkiesrecht, Alette Jacobs weet u wel?. Daarnaast was Nederland een. verzuilde maatschappij maar binnen de confessionele zuil waren er mogelijkheden te over om in de maatschappij op te klimmen. 

    Daar moet je bij het achterlijke Nederlands-Indie natuurlijk niet mee aankomen.De ongelijkheid was in Nederlands-Indie niet alleen ingebakken maar ook veel groter. Een klasse van inlanders en andere Oosterlingen werd gecreerd en in de wetgeving vastgelegd. Nederlands-Indie was vergelijkbaar met een kastesysteem om het koloniale stelsel, de superioriteit van het Westerse ras,in stand te houden.Zodoende was de sociale mobiliteit in geen velden of wegen te bekennen.

    Als ik met deze bril op naar de diplomadiscussie kijk dan zie ik toch iets anders en hoor ik toch een andere muziek.

    • J.A. Somers zegt:

      ” zelfs met een papiertje uit het interneringskamp kon je klaarblijkelijk in Nederland onderwijs volgen, een beetje raar. ” Ja, voor iemand zoals u, die er niets van snapt. Bijvoorbeeld dat er direct na de oorlog door de school zulke briefjes geautoriseerd werden met het zgn. Londens diploma. Zie voor de situatie van bijzondere gevallen Koninklijk Besluit van 8 juni 1945.
      “in Nederland had je bvb al het vrouwenkiesrecht, Alette Jacobs weet u wel?” Ik dacht dat de Volksraad in dat “achterlijke Nederlands-Indie” eerder was. En ook eerder dan het Algemeen kiesrecht. Maar ik heb gen zin dat nu verder uit te zoeken.
      ” was de sociale mobiliteit in geen velden of wegen te bekennen.” Waar zouden al die Indonesische studenten in Nederland, maar ook in Batavia en Bandoeng vandaan komen? Tegenover de sociale mobiliteit van de kinderen van Brabantse en Drentse keuterboertjes uit die tijd? De zoon van een timmerman werd toen toch timmerman?
      “over het Indisch diploma om werk in Nederland te krijgen en dat was different koek.” Komt een jongeman uit Chili met een prachtig diploma met lakstempels solliciteren als wetenschappelijk onderzoeker bij TNO. Daar wordt toch minstens even achter de oren gekrabd?

      • R.L. Mertens zegt:

        @JASomers; ‘wetenschappelijke onderzoeker etc.’- wetenschappelijke onderzoeker uit Hoorn JP. Coen had helemaal geen diploma.. In Hoorn bestond toen helemaal geen HBS. Alleen een zwaar christelijke school voor zee roverij en handel met verre landen.

  14. Robert zegt:

    Toen ik hier kwam in de VS met mijn HBS diploma en een titel van een Ned. Universiteit werd er ook achter de oren gekrabd en in de neus gepulkt.Leyden?Leyden? vroegen de geleerde heren, was dat niet waar de Pilgrim fathers waren, voordat ze naar Amerika kwamen? yes,yes, zei ik.Ok ja kan nu hier van beginaf aan met je studie beginnen, je diplomas van Holland zijn een leuke bijzaak.

  15. Peter van den Broek zegt:

    Ik heb toevallig bij het Indo-Europees Verbond IEV wat over het kiesrecht in Nederlands-Indie gelezen. Cornelia Razoux Schultz, bij Indo’s wel bekend van IEV -VO (Vrouwen-Organisatie o.i.d.) werd in 1935 als enige vrouw door de GG benoemd, ik herhaal benoemd, niet gekozen in de Volksraad, maar dat betekende geen passief kiesrecht met hoofdletter R van Recht. De Europese vrouwen in Indie kenden één Recht en dat was het Aanrecht.n.

    Sociale mobiliteit: ik heb heel wat voorbeelden van de mobiliteit in Nederlands-Indie met het kastesysteem a-sociaal geregeld was, gewoon met de Regeeringsalmanak voor Nederlands-Indie in de hand, ga ik door het ganse land. De bewijzen liggen op straat, zo maak ik dhr de la Croix ook gelukkig.

    Bij de Indonesische studenten kijk ik gewoon wat de vader deed in Nederlands-Indie, gemakkelijk toch. Moeten we niet zo moeilijk over doen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Van den Broek: “De Europese vrouwen in Indie kenden één Recht en dat was het Aanrecht”.

      Dan kent de heer Van den Broek het leven van Europese vrouwen in Indië toch niet goed genoeg, want de Europese vrouwen in Indië hadden allemaal, misschien een enkele uitzondering daar gelaten, een kokkie in de dapoer en misschien nog een gendoek die het voorbereidende werk mocht doen, zoals het radjangen van groente of het plukken van de door de kebon vers geslachte kip. Die Europese vrouwen gaven de kokki hoogstens instructies t.a.v. het bereiden van het menu van de dag en de inkoop van de ingrediënten, als waarna de kokkie naar de pasar toog met het benodigde belandjageld. De bewijzen liggen op straat ….

      Hoe zat dat ook weer met die zakkenvullende expats waar de heer Van den Broek eerder met overtuiging over schreef? Liggen de bewijzen daarvan ook op straat?

      • Bung Tolol zegt:

        Tja dat is nou zo,n ongenuanceerde opmerking dat over die Indische vrouwen hun Recht en wijzen naar het aanrecht ! ha ha denkt hij daarmee de lachers op zijn hand te krijgen ? .De beschrijving van PP klopt meer met die Indische werkelijkheid .Het werk in huis en tuin werd de Indische vrouw ( Totok/Indo ) uit handen genomen door de kokkie,baboe ,kebon etc .Vraag b.v aan Anise hoe zij dit nu anno 2021 doet daar in Indonesia ,zij houdt er gewoon huispersoneel op na ! Waarom doet zo,n persoon zulke opmerkingen ? dat van Recht en Aanrecht ,simpel hij heeft er geen weet van ,is ook hier geboren en is eigenlijk van de 3e generatie ,is hij wel Indisch ? Zo te zien naar uiterlijk ( heb die foto,s gezien ) wel een beetje maar niet veel .PP is gezien naar die foto,s genomen in kumpulan Bronbeek veel en veel meer Indisch ,hoef je niet trots op te zijn maar je hoeft er ook niet neerbuigend over te doen ,gewoon accepteren dat je wieg (?) slendang ( beter) in een Rumah Indo Belanda stond .En je hoeft er ook niet prat op te gaan ,want het is geen verdienste om als Indo geboren te worden ,net zoals het geen verdienste is om als kroonprins geboren te worden of als zoon/dochter van een rijke Amerikaanse olieboer ! Neemt niet weg dat ik voor die totok/Indo/Indonesische jeugd geboren tussen 1930 en 1945 in Indie wel respect hebt ,want zij hebben nogal wat meegemaakt ! Lees mijn boek maar “” Het Leven van een Melkjongen in bezet Soerabaja “” Dit is natuurlijk een volkomen fictief verhaal ,want wie gelooft nou ,dat het werkelijk zo ging ? Het vervolg weet ik al “” Van Melkjongen tot Meester in de Rechten “” Ook volkomen fictief ,ook een beetje afgekeken van dat verhaal “” Van Krantenjongen naar Miljonair “” Ben nu ook bezig met mijn eigen biografie “” Van Miljonair naar dakloze sloeber !”” mijn uitgever verwacht er veel van ,mensen houden van ( andermans ) ellende .😜😜😜

      • Anise zegt:

        Ja, zo heb Ik er wel meer gehoord. Zoals “de enige taal van de vrouw is horizontaal” of “de plicht van de vrouw is de zwijgplicht”. Beetje achterhaalde grappig bedoelde macho cafépraat natuurlijk maar het is schrijnend en wel heel vrouwonvriendelijk als men er echt zo over zou denken.

        Ik verzamel batik. En ik kwam er indertijd achter dat de betere producenten, de Batik Belanda bedrijfjes zoals die van Metzelaar en van Zuylen, altijd door vrouwen waren gesticht en geleid. Men had dus wel degelijk mogelijkheden meer dan een onderdanige huisvrouw te zijn. Ik denk dus niet dat je zomaar kan stellen dat de ‘Europese’ vrouwen in Nederlands Indië indertijd als vloermat behandeld werden.

        Natuurlijk was er nog wel veel sociale ongelijkheid, maar die bestaat tegenwoordig nog steeds, vrouwen verdienen in een vergelijkbare functie meestal minder dan hun mannelijke collega’s. Het rare is dat ik dat meer in westerse landen gezien heb, hier wordt dat onderscheid bij bedrijven niet gemaakt.

        Ik kan me wel voorstellen dat er op bijvoorbeeld plantages, een redelijk duidelijke functieverdeling was, men had iemand nodig voor het leiden van het bedrijf en iemand voor het huishouden. In mijn Peranakan omgeven was/is de positie van de vrouw wel heel sterk, ook zakelijk; meestal zijn wij verantwoordelijk voor verkoop en boekhouding, terwijl de man de logistiek regelt.

        We gebruiken inderdaad personeel. Ik ben geen filantropische instelling maar zie het wel als een bijdrage om mensen in dienst te hebben en ze daarvoor een fair bedrag te betalen waarmee ze hun families in kampung kunnen onderhouden. En het zorgt ervoor dat wij een wat minder hectisch leven hebben. Het is een win-win situatie.

        Ik kook en bak wel eens omdat ik het leuk vind. Als mijn man echter eist dat ik de maaltijden en afwas ga doen en zijn sandalen ’s ochtends klaar zet, zal hij snel met zijn klikken en klakken buiten vliegen.

        • Bung Tolol zegt:

          @Zal hij snel met zijn klikken en klakken buiten vliegen !”” Kasihan Mr Bule moet hij weer in zo,n oude Hollandse brievenbus slapen !😁😁😁 maar wat die totok en Indo vrouwen betreft ,die hadden veel meer armslag in Tempo Doeloe dan de vrouwen in Europa ( Nederland ) komt vooral doordat ze veel werk uit handen werd genomen ,door goedkope Indonesische werkkrachten ,vrouwen in Indie konden zich dan ook goed ontplooien ,inderdaad batik door totok en indo vrouwen wordt als het betere batikwerk gezien ,zeg maar topkwaliteit .Het was voor mijn moeder ook een hele omschakeling dat zij hier in Nederland ECHT de huisvrouw moest spelen ,eenmaal naar Suriname afgereisd ,konden zij zich weer personeel veroorloven en het goede leventje van Indie weer hervatten ! Waaruit bestond dat ? Kan ik kort over zijn ,feestjes ,feestjes ,feestjes !😃😃😃

  16. Peter (Petrone) van den Broek zegt:

    Even wat historisch besef! Ik richt me niet zonder reden op de POLITIEKE rechten van de vrouwen in Nederlands-Indie

    Ik heb me gedocumenteerd. Van de “Politieke” rechten van de vrouwen in Nederlands-indie kan ik me best een voorstelling maken. Ik haal niet voor niets Alette Jacobs aan, want zij heeft indirect te maken met Nederlands-Indie. Haar zus Charlotte studeerde af als apotheker en vertrok naar Nederlands-indie waar zij in 1887 een apotheek stichtte in Batavia.
    Pas in 1938 kregen vrouwen passief kiesrecht. Het Gouvernement met de macho GG van Starckenborgh Stachouwer voorop wilde het niet te gek maken. Naast Europese vrouwen konden ook geletterde Vreemde Oosterlingen en vrouwen uit de Indonesische elite (ook geletterd?) zich verkiesbaar stellen voor de Volksraad. De enige vrouw werd niet gekozen maar benoemd door de GG, zoals ik al vermeldde

    De GG Van Starkenborgh kreeg van zijn vrouw op zijn flikker en In 1941, liever laat dan nooit, volgt dan eindelijk de toekenning van het actieve vrouwenkiesrecht (wat een opluchting) aan ALLE vrouwelijke staatsburgers (Europeanen) en geletterde onderdanen (geen staatsburgers). Het is een geflatteerde overwinning op de macho’s: slechts 5 (vijf) procent van de totale bevolking van 70 miljoen bewoners kan lezen en schrijven. Het geschatte aantal vrouwen met kiesrecht ligt gemiddeld lager en komt uit op een half miljoen. Ondanks 40 jaar van Ethische politiek en politieke besluiteloosheid is dat toch een schamel resultaat.

    De sociale positie van de vrouw in de koloniale maatschappij was wat gedifferentieerd en dan druk ik me eufemistisch uit. Indo-Europese vrouwen vervulden in de 18de en 19de eeuw een belangrijke funktie in de maatschappij. Dat veranderde eind 19de, begin 20ste eeuw toen een import van Europese dwz Nederlandse vrouwen toenam. De Kenau Hasselaars vielen bij Tandjong Priok het land binnen. Dat bracht ook veranderingen binnen de Indo-Europese gemeenschap en dat is mijn onderwerp van studie.
    Apropos, ik ben geen derde generatie Indo maar al meer dan 6 generatie lang Indo-Europeaan. een zgn volbloedIndo of edel-Germaan. Ik kwam er te laat achter dat mijn vrouw één feministe van het eerste uur in het dorp is. Ik strijk trouw mijn kleren, doe ook andere huishoudelijke taken, maar dat deed ook al mijn vader. Wij heten weliswaar Van den Broek, maar bij ons hebben vrouwen de broek aan.

  17. Geer zegt:

    Maar goed dat Njonja aan het aanrecht stond, dan kon ze ook voor de kinderen zorgen en hoefde ze geen kinderopvangtoeslag aan te vragen. Dat zou kassa zijn geweest. Maar dat zou misschien ook fout zijn gegaan met het aftreden van de GG als gevolg en dat zouden we toch niet gewild hebben.

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/bedragen-kinderopvangtoeslag-2021

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.