Omroep Bersama

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

115 reacties op Omroep Bersama

  1. Jor Zen zegt:

    Ik ben lid geworden. Ben benieuwd hoeveel leden ze nog nodig hebben..

  2. Boeroeng zegt:

    Doet deze omroep aan identiteitspolitiek?

    Onder identiteitspolitiek wordt een wijze van politiek voeren verstaan die vanuit een bepaalde sociale identiteit redeneert en voor specifieke sociale groepen opkomt.

    Historiek

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat is bij het Nederlandse omroepsysteem normaal: Omroepverenigingen! Wel met hier en daar samenwerkingsverbanden voor publieke doeleinden zoals NOS, NTS. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het achtuurjournaal en zo. Net als bij het onderwijs, om te voorkomen dat de overheid zich bezig houdt met ongewenste beïnvloeding, indoctrinatie. De overheid vult gaten op, en is daarbij als zodanig zichtbaar..

  3. Pierre de la Croix zegt:

    Jan A. Somers zegt 20 november 2020 om 12:12: “Dat is bij het Nederlandse omroepsysteem normaal: Omroepverenigingen!”

    Tja … omroepverenigingen! Weer zo’n typisch Nederlandse uitvinding om “identiteitspolitiek” in de ether te bedrijven.

    Ten behoeve van onze Amerindo vrinden en andere Indo’s en daarmee gelijkgestelden buiten Nederland een niet volledige opsomming van wat we hier allemaal hebben; ik beperk mij tot de oudsten en grootsten: Voor de indentiteitsloze zwerfkatten zijn er de AVRO (Algemene Verenigde Radio Omroep) en TROS (Televisie en Radio Omroep Stichting, voortgekomen uit een piratenzender), KRO (Katholieke Radio Omroep) duidelijk voor de Roomsen, NCRV voor de protestants christelijken en de VPRO oorspronkelijk ook, maar in de zestiger jaren v.d.v.e zijn de dominees uit het bestuur gejaagd en vervangen door ultra linkse zusters en broeders die intussen, met de val van “De Muur” in het achterhoofd, niet meer zo revolutionair zijn. Voor de socialisten is er dan de VARA (Verenigde Arbeiders Radio Amateurs), ook niet meer zo vuurrood als in de tijd dat haar leden de DDR als modelstaat adoreerden.

    Nu zijn er dus nieuwe candidaat omroepen als Bersama en b.v. ON (Ongehoord Nederland van de journalist Arnoud Karskens, die vindt dat het grote publiek door het omroep establishment verkeerd, eenzijdig, “links”, wordt voorgelicht). Deze moeten vóór 31 december a.s. 50.000 leden zien te vergaren om in het bestel een plaatsje te krijgen, c.q. de omroepvergunning te bemachtigen.

    Terug dan naar “Bersama”. Ik blijf er bij dat ik de naam ongelukkig vind gekozen, want Maleis/Indonesisch, geen taal die de Indische Nederlanders als voertaal spraken en bovendien een naam die buitenstaanders niet direct associëren met Indisch Nederland, eerder met Indonesia.

    Plotseling moet ik denken aan de NIROM, de Nederlands Indische Radio OMroep, wiens laatste adem ergens in maart 1942, bij de capitulatie van het KNIL voor de Japanners, door omroeper Bert Garthof werd uitgeblazen met de woorden: VAARWEL, TOT BETERE TIJDEN.

    Waarom de NIROM niet laten herleven en “Bersama” vervangen door NIROMiN oftewel “Nederlands Indische Omroep in Nederland”? Een paar vliegjes in één klap: Een naam waarin historie is vervlochten en ook herkenbaar voor de niet Indisch Nederlandse buitenwacht.

    Zo maar een wild ideetje van een vrijdenker die niet per se op zijn gelijk uit is.

    • Jan A. Somers zegt:

      Vergeet MAX niet voor de oudjes. Die maken behalve programma’s ook constant onderling ruzie. (Hebben gepensioneerden toch tijd voor, lijkt wel I4E). Bersama is natuurlijk leuk Indisch: Kijk ons nou eens samen Indisch zijn. Terug naar ons taaltje (waar we nu een beetje mee showen, maar wat vroeger tweederangs was). De NCRV is voor het normale Christelijke volk, VPRO meer intellectueel. Vroeger had je nog radio Veronica voor de juppen die ook een beetje vooruitstrevend wilden overkomen. Net als BNNVARA. Niet meer de opheffing van het mindere volk van voeger, maar: “BNNVARA is onafhankelijk, maar we hebben wel een mening.” En “we stimuleren iedereen zelf een mening te vormen en die te delen.” Of: “Een eerlijk en gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook? Samen zetten we dingen in beweging. Sluit je aan bij BNNVARA”.(maar ze hebben wel goede informatieve programma’s..

      • Mister Bule zegt:

        Is BNN samen gegaan met de VARA? De jongerenzender die zonodig wilde provoceren met de PVDA spreekbuis? Vroegen was het makkelijk; elke politieke stroming/partij had z’n zender. Ik ben al te lang weg.

        • Pierre de la Croix zegt:

          BNN VARA. Inderdaad, bien étonné de se trouver ensemble. Je ziet maar weer.

          Nieuwe omroepen zoals MAX die al een zendvergunning hebben (en die de Indische zaak zeer zijn toegedaan), moeten opnieuw een beauty contest ondergaan, samen met de candidaat omroepen. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Heeft iets te maken met de “omroepwet”. Zo dreigt een andere protestzender, WNL oftewel “Wakker Nederland”, voor zover ik weet voortgekomen uit de Fortuin Club, na een paar jaar in de lucht, ook weer ten onder te gaan. De meisjes en jongens van “Bersama” benne gewaarschuwd.

  4. Indo Kesasar zegt:

    Als ik de naam lees van de nieuw op te richten omroep genaamd ‘Bersama’, dan denk ik niet gelijk aan Indische-Nederlanders maar meer aan de kleinere gemeenschap van Indonesiers in Nederland.
    Waarom moet een zo geintegreerde/geassimileerde bevolkingsgroep als Indische-Nederlanders een eigen omroep oprichten? Is toch helemaal nergens voor nodig, vind het een beetje neigen naar ‘aanstellerij’ van bepaalde individuen uit deze desbetreffende groep.
    Dat de animo niet zo groot is, blijkt wel aan het feit dat het ledenaantal niet ras omhoog gaat!
    Omroep Zwart bijvoorbeeld heeft dus al in no-time de 50000 ledenaantal bereikt, wat ik Omroep Bersama niet gauw zie halen.

    • Indisch4ever zegt:

      Omroep Bersama wil gaan doen wat ik met deze site doe.
      Berichten over heden en verleden van Nederlanders te Indië en hun nazaten.
      Dat is geen aanstellerij.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Indo Kesasar zegt 21 november 2020 om 11:17: “Als ik de naam lees van de nieuw op te richten omroep genaamd ‘Bersama’, dan denk ik niet gelijk aan Indische-Nederlanders maar meer aan de kleinere gemeenschap van Indonesiers in Nederland”.

      Raak gedacht, mevrouw/meneer Kesasar. De pakoe op zijn kepala, zo gezegd.

      Een vlag moet toch de lading dekken en de leus “Bersama” op de vlag van die omroep i.o. doet meer denken aan “merah-poeti”, de vlag die de ongeveer 400.000 “repatrianten” die hier in de vijftiger en zestiger jaren v.d.v.e. aanspoelden juist wilden ontvluchten.

      Moeten hun nakomelingen zich als omgekeerde spijtoptanten juist weer onder die vlag verenigen?

    • Mister Bule zegt:

      Misschien voelen de Indische Nederlanders zich meer geaccepteerd in/door de Nederlandse samenleving? Of zijn ze beter geïntegreerd dan de anderen? Dan is er ook geen noodzaak om je te profileren in, of te laten vertegenwoordigen door een aparte zender,

      • Pierre de la Croix zegt:

        Misschien? Ik denk wel zeker, enkele uitzonderingen daar gelaten.

        Of ze daarom geen behoefte zullen hebben aan een omroep genaamd “Bersama” weet ik niet. De initiatiefnemers hebben te maken met een hier volledig geïntegreerde 2de, 3de, 4de generatie die niet is opgegroeid onder de klapperbomen, de tjemara niet heeft horen ruisen, niet in de vieze bruine kali tussen de lélé koening heeft gezwommen, geen frisse berglucht heeft opgesnoven, niet met blote poten door de sawah heeft gebanjerd, niet met vader mee op tjèlèngjacht is geweest, ’s nachts de tokè niet heeft gehoord en niet in de rats heeft gezeten voor sètans, momoks, koentilanaks, niet vanuit de comfortabele selèndang de geur van baboe’s haarwrong (kondé) heeft opgesnoven, waaaah ……. zoveel NIET!

        Krijgen zij rooie oortjes van een uurtje gamelan en vervolgens een verhandeling over de Krontjong Toegoe? Zou Tante Lien er nog zijn om ze (die 2de, 3de, 4de generatie) op namaak Petjok te vergasten en gaat dan een zee van herinnering, herkenning en weemoed in hun kepala en hart open?

        Ik ben benieuwd wat er in de bestuurskamer van Bersama i.o. wordt gedroomd en besproken.

        • Jan A. Somers zegt:

          “volledig geïntegreerde 2de, 3de, 4de generatie” Vele waarheden op een rij. Ik kreeg er rooie oortjes van. U zult wel op uw donder krijgen, maar dat is al in the game.

  5. Anoniem zegt:

    Omroep Bersama pretendeert een Indische zender te zijn, maar de naam maakt haar ware intenties duidelijk. Het is een Indonesische zender. Dat blijkt ook uit de beoogde doelgroep en de programma’s die ze willen maken. Daarnaast is San Fu Maltha de aanjager. Do I need to say more?

    • PLemon zegt:

      @Do I need to say more?

      # Zouden ze bv ons…met Aziatische turunans bij deze omroep i.o. wel of niet accepteren? :

      ***
      omroep PAC
      PAC = gedurfd, kleurrijk, grensverleggend

      PAC staat voor Pan-Asian-Connections en is voor iedereen met interesse in de authentieke link met Azië hier in Nederland en de dynamiek en veelzijdigheid van het Verre Oosten.

      Ondanks het feit dat er al meer dan 100 jaar Aziaten in Nederland leven, ontbreken de gezichten en verhalen die voorbijgaan aan de stereotype sketches en typetjes, in de media.

      PAC vertelt verhalen vanuit een Aziatisch-Nederlands perspectief. Verhalen met nuance en diepgang. Verhalen die meer begrip creëren en representatief zijn voor de diversiteit en complexiteit van de vele Aziatische identiteiten. Persoonlijke verhalen die inspireren.

      https://omroeppac.nl/omroep-pac/

  6. Boeroeng zegt:

    Ik moest een paar weken over deze denken, maar ik ben net lid geworden.

    • Bung Tolol zegt:

      Heb nog een radio voor je te koop ,sebagus baru ( zo goed als nieuw ) uit 1928 ,is nog van Bung Tomo geweest ,goede radio heeft alleen wat kuren ,op de meest vreemde momenten begint ie te kraken “” MERDEKA ! BERSIAP !”” Dan geef ik er weer een schop tegen aan en is ie weer normaal ,hadden ze toen ook met Bung Tomo moeten doen !😎😎😎

  7. Henk Anthonisz zegt:

    Ja, wat een tijd was dat. Jaren 1945/1950. Ben nu 94 jaar maar denk vaak terug aan die angstige tijd. Vele familie verloren Kan niet meer worden teruggedraaid.

  8. Bung Tolol zegt:

    Ja Bung Tomo ,in de ogen van echte Indonesiers een held ! maar niet in de ogen van de Indo-Belanda ! Hij riep op tot de heilige oorlog tegen de Belanda ,aangezien de echte Belanda ,s al lang en breed achter het relatieve veilige prikkeldraad zaten ,waren alle pijlen gericht op de circa 20.000 Indo,s die nog vrij rondliepen ,enige honderden zijn beestachtig afgeslacht door die opgehitste pemuda,s .Pak Wal heeft Sutomo in 1954 ontmoet in Jakarta ,Pak Wal was toen 19 ( geboren 1935) aardige man vond Pak Wal ,Bung Tomo sprak het echte dialect van Soerabaya ,het was maar een klein mannetje 1.64 hoog /laag .Senor Robert heeft hem ook meegemaakt ,die denkt er heel anders over ,een monster vond Robert hem .Bung Tomo vertelde Pak Wal ,dat hij wel altijd met een revolver rondliep maar hij heeft nog nooit een mens gedood ! Bung Tomo stierf in 1981 maar werd pas in 2008 tot Held van Indonesie verklaard .Wat gebeurt er nu in 2020 met hem ? Jonge Vloggers uit de hele wereld hebben hem ontdekt ( Googel maar op Bung Tomo ) Een jonge Afrikaanse vlogger ,sprak zijn naam zo uit Bunk Tomo ,die Afrikaan probeerde ook het Indonesisch in de ondertiteling na te spreken ,hilarisch hoe hij dat doet ! Een Arabische vlogger kreeg bijna tranen in de ogen ,toen Bung Tomo de woorden uitsprak “” Allahhu Akbar !!! “” Foto.s van een nog jonge Bung Tomo ( geboren 1920) uit 1945 met rollende ogen en lang haar zijn heel populair bij de huidige Indonesische jeugd misschien straks dankzij het Internet ook bij de jeugd wereldwijd is goed maar laten ze dan ook het verhaal van die verschrikkingen bij /in de Simpang club vertellen .

    • Mr. B. zegt:

      We leven in een tijd waarin hate speech en extremisme door velen omhelsd wordt.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja ….. van andere omhelzingen kan je C-19 krijgen.

        • Bung Tolol zegt:

          Bij Omroep Bersama betaal je euro 5,72 per jaar .Bij Omroep Black betaal je euro 10,- per jaar .Omroep Black had al binnen een week 50.000 leden en er komen steeds meer bij .Omroep Bersama richt zich op mensen uit die voormalige kolonie Ned Indie ,volgens zeggen 2 miljoen mensen ( Ik schrijf expres volgens zeggen ) Omroep Black richt zich op Allochtonen en zwartwerkers ,vooral die laatste groep is groot ,heel en heel groot ,ja ik ben een Indo maar ook een zwartwerker geweest ( Heb nu een pensioen van de Zwartwerkers Pensioenfonds ,zwart uitbetaald natuurlijk ) .Dus ik overweeg ook lid te worden van Omroep Zwart probleem is dat ik alleen zwart geld heb ,dus via de bank gaat het niet ,nou Ja als ik vriend Akwassi tegenkom duw ik dat tientje wel in zijn hand .Volgens Sylvana is Black ook Beautiful .Mensen die slecht praten over Omroep Zwart proberen natuurlijk Omroep Zwart zwart te maken 🗣🗣🗣Wel een beetje kasian voor Omroep Bersama maar die kunnen beter een eetclubje beginnen want daar zijn Indo,s wel geinteresseerd in .😁😁

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja ….. als Black beautiful is – en waarom ook niet – waarom moet Zwarte Piet er dan zo nodig worden uitgeschopt? Lijkt me toch wel inconsequent van meneer Akwasi en de zijnen.

        • RLMertens zegt:

          @Bung Tolol; ‘zwart te maken etc.’- Bung Tolol nu ook; een zwart kijker?

    • RLMertens zegt:

      @BungTolol; ‘bung Tomo, een held etc.’- Oud veteraan JJAAvanDoorn(Ontsporing van geweld) ging in 1973 terug naar Indonesië. Hij had van daar bizarre ontmoetingen; ‘heb jij X al gesproken? Moet je zeker doen, is erg de moeite waard, hèm moet je zeker zien’, aldus de kennissen’. Deze X stond destijds in ons Nederlandse kamp te boek als uiterst gevaarlijke demagoog, een terrorist groot formaat, een onverantwoordelijke gek, die door Indonesische regering ten ‘onrechte’ werd getolereerd. De foto van zijn hartstochtelijke vertrokken gezicht achter de microfoon circuleerde als schoolvoorbeeld van revolutionaire hysterie. Als hij telefonisch wordt benaderd voor een gesprek, is hij uitbundig enthousiast. Bijna kraaiend van pret voert hij ons in zijn woning, haalt zijn vrouw erbij en laat frisdranken aanrukken. Om het ijs te breken toont hij ons een fotoalbum van zijn recente reis naar Holland; hij en zijn vrouw in Volendams kostuum, op de Floriade, op de Dam. Hij wijst op en kiekje waar hij met een Nederlandse vlag pal achter hem, staat! En giert het uit van plezier over de zotte(!) sufgestie! – Ook Indonesische helden zijn/waren in Nederland welkom! In tegenstelling tot onze helden…die geen voetstap meer durven zetten op Indonesische bodem. ( nou ja, de meesten zijn al voortijdig verdwenen)

      • Mr. B. zegt:

        Ik neem dat Saddam Hoesein in de privé sfeer ook een heel aimabele man was. En beleefd en charmant tegen bezoekers..

        • Bung Tolol zegt:

          Ja si Adolf was ook heel charmant tegen dames ,si Adolf was ook heel lief voor dieren ,vooral voor honden en niet onbelangrijk hij was vegetarier ,dus je kon si Adolf niet blij maken met een portie Rendang en vooral niet vergeten jangang lupa ! Adolf was dol op kinderen ,vooral als die kinderen voor hem vochten ,dat sommige kinderen 12/13 jaar waren maakte voor Adolfje geen flaus aus .Maar in tegenstelling tot de heren Saddam en Hitler ,de ene daadwerkelijk voor Het Gerecht ,de ander zou er zeker ook voor komen ,is Bung Tomo nooit aangeklaagd of opgepakt en de Nederlandse regering had die intenties niet .Bung Tomo was een opruier ,geen moordenaar ,voor opruien kon je iemand niet oppakken want anders kon je wel de hele Nederlandse media ( Kranten ,radio) oppakken want die zweepten de Nederlandse bevolking ook op tegen die “” Indonesische rebellen”” Ik schrijf Indonesische rebellen tussen aanhalings tekens want de meesten ( Niet allen) waren gewoon vrijheids strijders .De ellende met die pemoeda,s was dat er veel ongeleide projectielen tussen waren ,arme werkloze losers ,die niks hadden te verliezen ,neemt niet weg dat de strijd van Indonesie tegen Nederland aan Indonesische kant een gerechtvaardigde was ,Indonesie had alle gelijk aan zijn kant .😎😎😎

        • Mr. B. zegt:

          Tja, dat zijn de twee kanten van de medaille natuurlijk.

          Eigenlijk ken ik in Azië, Afrika en Zuid Amerika maar weinig ex-koloniën waar het allemaal ‘in orde’ is gekomen en waar er veel welvaart is en waar men leeft op het niveau van een eerste wereld land. Dat geeft wel te denken natuurlijk.

          En het ligt niet aan een gebrek aan natuurlijke rijkdommen, kijk maar naar landen als Kongo, Venezuela, Nigeria en Indonesië. Waar men in zeer goede omstandigheden had kunnen leven. Het lijkt wel of men altijd die stappen/fases van dictatuur en nepotisme, burgeroorlogen en interne conflicten, en ongelofelijke corruptie en misdaden ‘moet’ doorlopen.

          En het is mijn inziens wat simplistisch om de westerse wereld maar de schuld te geven dat het erna niet goed is gekomen. Als je ziet waar -na de onafhankelijkheid- veel buitenlandse inmenging was, zoals Argentinië, Vietnam, Korea, de Filippijnen en Chili, zie je dat daar de economie en levensstandaard op een hoger niveau staat.

        • Jan A. Somers zegt:

          “,arme werkloze losers ,die niks hadden te verliezen” In Soerabaja, een grote industriestad, vanwege de werkloosheid was dit het merendeel. Met bijkomend probleem, ze werden wel opgejut maar moesten wel hun eigen kostje bij elkaar schrapen. Jammer dat ik geen foto heb van ons geplunderde huis, en de geborgen lijken in de straat. Mijn kennismaking met vrijheidsstrijders, vandoor gegaan met onze schamele spullen.

    • Robert zegt:

      Junk Tomo, is een ware naam voor die aanstichter van torture en genocide op minderheden. Is er een publicatie van zijn racistische redervoeringen?

  9. RLMertens zegt:

    @Robert; ‘boeng Tomo etc.’- Een junk, aanstichter van torture, genocide etc? – Als jong journalist, 20’ger.patriot, ontstak hij in woede bij het aanzien van de gehesen driekleur op het voormalige Oranje hotel. Mobiliseerde de de massa zich te weer te stellen tegen elke (her) bezetting door de gehate Belanda’s. Al meer dan 3 eeuwen lang bezet, zag hij de Britten als voorbereiders voor herstel van het Nederlands gezag! ‘Merdeka antau mati’! Met een stem vol vuur en geestdrift riep hij alle Indonesische jongeren via de radio op; jong- Sumatra, Borneo, Bali, Ambon(!) etc. slag te leveren tegen elke vijand! Een vijand die nb. ons oproep tot overgave: met de handen omhoog! Nadat hun generaal door toedoen van boven Soerabaja uitgestrooide pamfletten; voor overgave(!) werd gedood. Slechts bewapend met allerlei soorten wapentuig; van bamboe roentjings tot (van Japan) buitgemaakte schiettuig storten zij zich daarna in een wekenlang gevecht tegen een modern bewapende Britse legermacht, ondersteund door lucht- en zee macht! Het werd een slachting waarbij meer dan 6000 Indonesiërs het leven lieten. Echter de geest was niet gebroken. In tegendeel…..! – Hij een junk? Een racist? Een genocide pleger?

    • Robert zegt:

      Voor de lafhartige afgeslachte minoriteiten is Junkie Tomo een racist en aanstichter van genocide en torture!Ik heb al zijn racistische en brontak toespraken gehoord en iedere reasonable person zal het met mij eens zijn dat hij een racist en laffe aanstichter tot moord en doodslag was.Dankzij de Engelsen, en”Brits-Indiers” ben ik nog steeds in leven.Ik heb mijn leven aan hen te danken. Ik ben hen eeuwig dankbaar.

      • RLMertens zegt:

        @Robert; ‘nog steeds in leven etc.’- Dankzij ons beleid, de verloochening(!) van door ons dd.sept.1941ondertekende Atlantisch Handvest; geen zelfbeschikkingsrecht (=geen merdeka) bracht ons de bersiap ellende! Met als resultaat het debacle van Indië!

    • Hans Boers zegt:

      Oh oh oh heer Mertens, het gaat echt niet goed met u, als ik lees wat u schrijft. Nog even en u richt nog een tempel op voor de door u omschreven figuur.
      Van mij mag het, zolang u maar niet bij me aanklopt voor een financiële bijdrage,

      Het is vaker gevraagd aan u, maar u heeft er nooit antwoord op gegeven. Ik stel de vraag weer: Waarom woont u hier en niet daar, alwaar u beslist in de analen bijgeschreven zult worden als verlate pemoeda…

      Ik heb in mijn tuin nog wat bambu stoelen. Wellicht kunt u een paar stammetjes gebruiken om er een bambu runcing van te maken….als voorbeeld om in uw tempel te plaatsen naast de toegangsdeur.

      Heer Mertens, ter info: Ik heb 3 ooms verloren door die bambu runcings gehanteerd door de figuur die u zo verdedigt en niet beschouwt als een opruier maar meer ziet als een heilige voorvechter van door u goedgekeurde moordpartijen?

      Ga u schamen, want onder de slachtoffers waren onder andere heel veel Indo’s !!! Maar dit zal wel niet tot u doordringen….. N.B. Vergeet niet uw medicijnen te slikken, een half uur voor de maaltijd en vanavond als u naar bed gaat. En licht uit niet te vergeten, want in het donker kan men beter nadenken alvorens te slapen.

      Fijne dag verder en succes met uw hersenspinsels.

      • Hans Boers zegt:

        Ik schreef: …die bambu runcings gehanteerd door de figuur die u zo verdedigt …

        Dat moet zijn: gehanteerd door de volgelingen van de figuur die u zo verdedigt…

      • RLMertens zegt:

        @HansBoers; ‘het gaat niet goed etc.’- Met mij gaat het prima. Ik ben hier zeker op mijn plaats; mijn opleiding, loopbaan en nu pensioen. Met een zee van tijd om over mijn/ons verleden te bestuderen, na te denken en ….om de oorzaken te achterhalen. Als techneut; is de waarheid over een feit alleen te achterhalen met een simpele regel; elk gevolg heeft een oorzaak! Dat en niets anders komt tot; de waarheid! Zo ook wat boeng Tomo deed; op te komen voor zijn vaderland; ertoe bracht een massa te stimuleren/ aan te jagen tegen een overweldigende tegenstander/bezetter! Waarom het zo gelopen is!
        note; om u op weg te helpen; stel dat u die boeng Tomo bent……( empathie= je zelf verplaatsen in die andere persoon)

        • Arthur Olive zegt:

          “empathie=je zelf verplaatsen in die andere persoon”
          Ik zou me eerder kunnen verplaatsen in boeng Tomo dan in u heer Mertens.
          Wat is de oorsprong van uw gevolg om het maar doooor te hebben over Nederland busuk, Indonesia baik tot vervelens toe. En waarom is het gevolg daarvan dat u toch maar lekker met pensioen in Nederlland blijft?

        • RLMertens zegt:

          @arthurOlive; ‘verplaatsen in boeng Tomo etc.’- Niet in mij? Belanda boesoek; zo werd ik in de Japanse tijd wel eens uitgescholden. Echter, zij lieten ons verder met rust. Dat veranderde tijdends de bersiap; moord- en doodslag! Conclusie? Siapa njang boesoek? – Op het Weteringschans plantsoen staat een gedenkmuur met de opschrift; ‘een volk dat voor tirannen zwicht; verliest meer dan bloed en tranen. Dan dooft het licht….Een spreuk van verzetsstrijder HMvanRandwijk, oprichter van Vrij Nederland; ‘omdat ik Nederlander ben zeg neen tegen het geweld dat ons volk thans in Indonesië gepleegd wordt. Mijn volk worstelt niet duistere driften van bloed, maar in erkenning van normatieve zedelijke beginselen. Daarom wens ik een koloniale oorlog af’. Hij werd daarna verguisd. Zijn Vrij Nederland verloor abonnees. Hij verkocht het blad tenslotte. Op 4 mei vraag ik wel eens aan oudere Nederlanders; wat de naam van Randwijk betekent. In 9 van de 10 gevallen kent men hem nauwelijks!

  10. Robert zegt:

    moet zijn: lafhartig afgeslachte minoriteiten…

  11. Robert zegt:

    • Mister Bule zegt:

      Natuurlijk vond dit overal plaats, overdreven geweld als men zich revancheerde voor al die jaren onderdrukking. Of stemmingmakerij. Ik weiger te geloven dat een enkele toespraak dit ‘triggerde’. Dit is wel duidelijk bij excessen als Kristalnacht.

      En zelfs bij relatief positieve gebeurtenissen waren er misstanden en was er overdreven geweld. Zoals tijdens de Franse Revolutie bijvoorbeeld, daar was het niet anders en werden lijken verminkt. Zoek maar op La Terreur. Dit wordt daar ook erkend.

      Of wat recenter, het buitenissige geweld tegen blanke boeren in Zimbabwe.

      En daar ligt misschien de crux; als het om de eigen bevolking gaat worden excuses geëist, volgen er rechtszaken en komt het in de geschiedenisboeken. Als het om extreem geweld op ‘buitenlandse’ overheersers gaat, veegt men het onder de mat.

  12. Bung Tolol zegt:

    @ Als het om extreem geweld op “” buitenlandse”” overheersers gaat ,veegt men het onder de mat “” 🤬🤬🤬Ja zeker gelijk heeft u Mister Bule maar zo ging en gaat het bijna overal ,alle landen proberen hun blazoen rein te houden ,in welk geschiedenis boek staan de wandaden van J.P.Coen vermeldt ? In Japan hebben ze voor de zekerheid maar alle geschiedenis over de 2e wereldoorlog uit de boeken geschrapt ! Maar nu komt het grote Maar ! Het Internet legt alle daden haarfijn vast er valt geen ontkomen aan ! Zoals die Indonesische vlogger Ia Masna duidelijk stelt “” Holy shit ,They didn,t teach did about Bung Tomo in school .The guy was feral .””De Indonesische jeugd ( Trouwens ALLE jeugd ) kun je niet meer voor de gek houden ,door alleen maar de heldendaden van de Pemuda,s bij Surabaja te vermelden ,je zult ook die “” andere kant “” moeten laten zien ! Via Internet komen ze er toch wel achter .Toch wel bemoedigend dat de Indonesische jeugd steeds kritischer wordt en niet alles maar voor zoete kue ( koek) aanneemt !😎😎😎Forza jeugd van Indonesia !! En oudjes ,die alles maar onder de mat willen vegen ,ga jullie schamen !😖😖😖

    • Jan A. Somers zegt:

      “,in welk geschiedenis boek staan de wandaden van J.P.Coen vermeldt ?” Kijk eens rond in het NA: Coens strafexpeditie naar de Banda-eilanden, Ik schat tegen de 10 cm dik. En kijk ook eens rond bij de KB, daar tegenover. Of in mijn dissertatie, par. 9.2.3., De VOC op de Banda-eilanden. Goed leesbaar in Jur van Goor, Jan Pieterszoon Coen, hoofdstuk 13, Het drama van Banda (34 pagina’s).En nog veel meer. Maar ja, even opstaan uit uw krossie males.

      • Bung Tolol zegt:

        @Dhr Somers ,ik bedoelde geschiedenis boeken voor SCHOLEN ! Ik leerde op school in Suriname ( Lagere school /mulo) alleen over de jacht en de strijd tegen die weggelopen slaven ,daarbij werden de jagers als helden voorgesteld en die slaven waren de boeven ,kinderen kun je alles wijsmaken .Later kwam ik erachter dat het precies omgekeerd was !

        • Jan A. Somers zegt:

          “geschiedenis boeken voor SCHOLEN ! ” Zoeken in de KB! Daar zijn alle in Nederland uitgegeven boeken, en nog veel meer. Nogmaals, hup, uit die stoel.

  13. maryannvanderkamp@gmail.com zegt:

    Heb al betaald maar nog niets gehoord

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

  14. Bung Tolol zegt:

    Dhr Somers :echt snappen doet u het niet of u doet alsof ,het gaat niet om mij ,ik weet alles over J.P.Coen maar het gaat erom hoe kinderen op scholen geinformeerd worden over onze Vaderlandse geschiedenis .,precies zoals die Indonesische vlogger schrijft “” They didn,t teach this about Bung Tomo in school ,the guy was feral !”” En wat die stoel betreft ik zit net lekker ,glaasje rum erbij ,spekkoek en sate kambing ,alleen een Atoombom krijgt mij nu uit mijn stoel 😀😀😀.

    • Arthur Olive zegt:

      “Spekkoek en sate kambing”
      Is die sate kambing die ze in Nederland verkopen werkelijk sate kambing of is het sate domba (schaap)?

  15. Jan A. Somers zegt:

    Nou, wat let u? Gewoon naar de KB, zoek een paar van deze boeken op, zoek een makkelijke stoel en ga lezen. Dan weet u precies hoe of die kinderzieltjes worden gevoed. Ze hebben er ook drinkbare koffie, maar zonder rum. Kunt u meteen uw algemene ontwikkeling updaten.

  16. Bung Tolol zegt:

    Ja goede tip was ! was bij de KB geweest ,boeken hadden ze wel maar niet over J.P.Coen ,ze wisten niet eens wie dat was ,”” was dat die vent die de Coentunnel heeft gebouwd?”” Koffie hadden ze niet ,rum helemaal niet ,trouwens ze schonken eigenlijk niets Horecastop ,weet u nog wel ?Zo na de Koninklijke Bijenkorf ,ging ik naar die andere KB ,daar hadden ze wel wat boeken maar die gingen over jonge jenever ,logisch want je heet niet voor niets Koninklijke Bols ,van Coen hadden ze wel gehoord “” Ja weten we alles van ,Coenhaven ,Coentunnel en Coen weg !”” Zo later nog maar eens naar de Koninklijke Bruynzeel ,Begemann,Boskalis ,Brederode,Boerhave ,Bergmann etc etc Als het bij deze Koninklijke bedrijven ook niet lukt om geschiedenis boeken over Coen te vinden ,ga ik maar weer terug naar Koninklijke Bols ,daar schenken ze tenminste jonge jenever ,ja want je wordt er wel een beetje moe van eerst zoeken naar ene KB ,dan ook nog eens zoeken naar ene Coen ( Wie was dat eigenlijk ?)😁😁😁

    • Jan A. Somers zegt:

      De kwestie is natuurlijk een goede vraag formuleren en voorleggen aan de goede figuur. Behalve die ene die niets wist zijn er nog andere. Ze zijn niet allemaal zo slim als u. U weet het misschien niet maar wetenschap bestaat uit het stellen van vragen.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Hihihi ….. dan hadden ze “wetenschap” toch beter “vragenschap” kunnen noemen?

        In de Bommelverhalen zou deze vraag door het gansje Wammes Waggel, mijn favoriet, kunnen zijn gesteld.

      • Jan A. Somers zegt:

        En als je die vraag goed hebt geformuleerd ben je als wetenschapper zo geprikkeld dat je begint met antwoorden. Ben je nooit klaar mee hoor. Eigenlijk kom je in de wetenschap niet aan weten > waarheid toe. Want dan komt de vraag naar boven: wat is hier de waarheid? Mijn dissertatie, Stelling 11. Wetenschap is de kunst van het omgaan met het niet-weten.

        • Bung Tolol zegt:

          Ach prachtig meneer Somers ! het is uw Leven ! die Wetenschap en ook die van uw kinderen ! nou mooi toch ! maar meneer Somers vergeet nou alstublieft niet ,dat niet alle mensen zo zijn als u !😁😁😁

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach meneer Tolol, ik kan meneer Somers wel begrijpen hoor. Een gedreven wetenschapper die met engelengeduld een beetje redelijkheid en wetenschappelijke objectiviteit in het discours probeert te krijgen, zonder schriftelijke stemverheffing en zonder een oerwoud aan uitroeptekens in zijn betoog.

          Dat is tot nu toe sisyfusarbeid gebleken, maar als al dat werk nu levensvervulling is voor de heer Somers, dan gun ik hem het zwoegen graag. Hij brengt zijn weloverwogen mening in zonder geblaas en gebral en soms zelfs met een weldadige kwinkslag. Hij is geen zwelbast. Kom d’r maar eens om op deze site.

        • Anoniem zegt:

          Als je het aantal keren optelt dat in de loop der tijd gezegd werd ‘zie mijn dissertatie’, dan is het niet helemaal uitgesloten dat er toch wel sprake is van enige zwelling van de bast.

        • Jan A. Somers zegt:

          Als er wordt geklaagd dat er over een onderwerp niets bekend is bij de spreker, dan verwijs ik die persoon naar iets waarin er over is geschreven. Maar wat u niet kent is de bijbehorende literatuurlijst. Feitelijk verwijs ik daar naar, de mensen die vóór mij al hierover hebben geschreven. En veel meer dan ik. Ik lever dan samenvattingen af. Handig toch om dat te weten, er is overal zoveel al beschreven.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Anoniem zegt 25 november 2020 om 21:28: “Als je het aantal keren optelt dat in de loop der tijd gezegd werd ‘zie mijn dissertatie’, dan is het niet helemaal uitgesloten dat er toch wel sprake is van enige zwelling van de bast”.

          Maar dan moet je eens op al die gezwollen basten kloppen. Sommige klinken wel heel erg hol maar helaas ook hard, net als holle vaten.

  17. Peter van den Broek zegt:

    Bung Tomo lijkt wel de pispaal van Indisch Nederland. Hij hitste de bloeddorstige pemoeda’s op om Nederlanders en hun sympathysanten te vermoorden. Dat is het afgelikte verhaal wat ik hoor maar hoelang heeft hij aan de ophitsing van de arme Indonesische jeugd meegedaan? Spreken we over jaren?

    De rol van Boeng Tomo is wat tegenstrijdig. Voor de oorlog was Bung Tomo al bekend want hij was één van de enige drie Indonesische boy scouts die die de titel Pramuka Garuda be haalde. Baden Powell zou trots op hem geweest zijn. Hij viel in de oorlog al op door zijn welbespraaktheid en de Japanners namen hem in dienst bij Dōmei Tsushin in Surabaya een soort japanse propaganda-afdeling. Met een beetje fantasie en Nederlandse propaganda collaboreerde hij eigenlijk met de viijand, hij deed in de bezettingsperiode niet actief mee aan het “Ophitsen” van de Indonesiers tegen de Nederlanders, alhoewel hij zich wel op de aangewezen plaats bevond.

    Begin Oktober 1945 probeerde hij Pemuda’s te beletten het Kempeitai gebouw in Surabaja te bestormen, maar dat mislukte . In de tweede week van oktober vertrok hij naar Jakarta, schijnbaar om instructies te ontvangen. Op 12 Oktober keerde hij naar Surabaja terug en opende een radiostation “Radio Pemberontakan” om samen met Ketut Tantri propaganda te maken voor de Indonesisch revolutie, . Op 13 Oktober richtte hij de BPRI of Barisan “Pemberontakan Rakyat Indonesia”op , een afscheidingsbeweging van de door Sumarsono geleide PRI.

    Op 15 oktober besloten de Indonesische autoriteiten van Surabaja waaronder Bung Tomo, , die een prominente plaats had verworven alle (Indische) Nederlandse mannen en jongeren ouder dan 18 jaar op te pakken en in leegstaande gevangenissen op te sluiten.

    Dus van 12 tot 15 oktober hield Bung Tomo radioredevoeringen en hitste pemoeda’s op tot het vermoorden van Nederlanders en hun sympathysanten. Welgeteld in 4 (vier) dagen lukte het Bung Tomo , het vleesgeworden kwaad van de Nederlandse propaganda, een grote schare van pemoeda’s te Indoctrineren,. Dus wat Dr Goebbels in 10 jaar lukte door Duitsers te indoctrineren, brainwashen en wat dies meer, lukte Bung Tomo in minder dan 4 dagen!!!!|! Is hier sprake van Goena-Goena? iemand moet mij toch maar uitleggen hoe dat in zijn werking gaat?

    Natuurlijk is er de affaire in de Simpang Club,. maar ondertussen werden buiten deze Club honderden (Indische) Nederlanders afgeslacht, louter en alleen door het ophitsen, indoctrinatie van Bung Tomo. Alsof ik het uit mijn grote duim zuig.

    Indonesische bronnen zoals Hario Kecik , een belangrijke ooggetuige, spelen de rol van Bung Tomo in Surabaja onder de tafel.
 Ook een man als Addulgani, die een eminente rol vervulde in Surabaja en later mininster van Buitenlandse Zaken was, laat zich niet uit over Bung Tomo

    Nederlandse autoriteiten hebben weliswaar een dossier aangelegd over Bung Tomo (zie het door Jack Boer verzamelde informatie in Archief van Tranen, blad 23A) maar geen justitionele acties zijn in de dekolonisatieperiode (1945-1950) ondernomen om hen aan te klagen. Door de amnestieverordening kon en wilde de Nederlandse Regering na de oorlog Bung Tomo niet meer vervolgen. Dat is de reden dat Bung Tomo, een vermeende oorlogsmisdadiger al kraaiend van plezier Nederland kon bezoeken.

    • Bung Tolol zegt:

      Bung Tomo is hard op weg om 39 jaar na zijn dood ( Hij stierf in Saudi-Arabie) de Indonesische Che Guevarra te worden ,dankzij Het Internet .Bung Tomo is net zo,n kwaadaardige ( nadruk op kwaad niet op aardig ) dwerg ( 1.64 mtr ) als Goebbels of ie ook mank liep ? weet ik niet moeten we aan Robert en Pak Wal vragen maar hij was alles behalve een collaborateur ! Hij vocht tegen de bezetter van zijn land ( Nederland) Ja als Duitsland Nederland binnenvalt en bezet heten de Duitsers bezetters .Als een Westers land een ander land bezet met grotendeels een gekleurde bevolking heten ze de kolonisator en zijn ze alleen gekomen om voorspoed ( ?) te brengen aan die arme bruintjes .Ik kan wel respect opbrengen voor die Pemoeda,s die hard maar tevergeefs vochten tegen die Britten maar niet voor dat zootje gajes ,die arme vrouwen,kinderen en oude mensen om zeep hielpen en in de kali flikkerden .

      • Peter van den Broek zegt:

        Zo doorredenerend collaboreerde Sukarno ook niet met de Japanners. Nederlanders gebruikten in hun propagandastrijd tegen de Indonesiers het woord “collaborateur” daarbij Sukarno gelijkstellen met Anton Mussert en zijn trawanten. Dit is toch wel heel erg simpel gesteld, maar voor een simpele Nederrlander uit de provioncie wordt het enigszins begrijpelijk met wat voor Nederlands onderdaan we te maken hebben, maar Sukarno was niet vergelijkbaar met Mussert, Zoedoend ezwelgt Nederland in zijn huilerige verontwoordiging en hypocrisie.

        De Indonesiers, tenminste degenen die Nederrlands onderwijs hebben genoten, weten zich echter beter in de Nederlandse taal uit te drukken. De voormalig minister van Buitenlandse Zaken gebruikt heel netjes het woord Accommoderen, dat beter de houding van Sukarno c.s. in de bezettingstijd weergeeft.

        Nederlanders kennen slecht hun Vaderlandse pardon Indonesische geschiedenis, maar dat is niet verwonderlijk. Op de middelbare school was Geschiedensi de eerste drie jaren een verplicht en de laatste drie jaren keuzevak, tenminste op het Atheneum. De tijd die er niet ingestoken wordt, kan nooit meer ingehaald worden. Ik ben blij dat ik 6 jaar Geschiedenis heb kunnen studeren. Over Nederlandse taal praat ik maar niet.

    • Bung Tolol zegt:

      Dat vind ik nou mooi aan zo,n site als Indisch4Ever ! Ik krijg dan woorden onder mijn ogen ,waarvan ik zeg APA ITU !! m.a.w snap er de ballen van ,zo ook dat woord van Pak Pierre “”Sisyfusarbeid “” Tja ik heb eigenlijk ook weinig te zoeken op deze site met maar 3 klassen lagere Dessa school ,elk woord is al te moeilijk voor mij ,wat betekent “”Sisyfusarbeid “” ? Nou arbeid ,hoewel het veel inspanningen vergt ,tot weinig resultaat leidt,ben ik totaal niet mee eens ! Er bestaat geen sisyfusarbeid ! waarom niet ? Nou elke arbeid geeft de persoon in kwestie genoegdoening of het nou wel of niet tot resultaat leidt ,kijk nou naar Radio Bersama ,ze willen die mensen uit voormalig Indie een stem geven ,nou mooi ! Zitten die mensen er dan op te wachten ? Weet ik niet sommigen misschien wel ,ik zeker niet maar daar kom je pas achter ,als je het geprobeerd hebt met Radio Bersama ! Dus je moet 50.000 stemmen hebben /halen ,als je er nou 49.999 hebt gehaald heb je dus gefaald ! Sisyfusarbeid dus ,welnee je hebt nu duidelijkheid ,Kijk ik ken een Indische man ,die veegt en harkt een beetje in het Westerpark ,eigenlijk onbegonnen werk ,want als je je omdraait is het weer een troep ,sisyfusarbeid dus ! Welnee ! het geeft die Indische man de voldoening ,dat hij wat doet voor de Maatschappij .Sisyfusarbeid ? een woord zeker verzonnen door Thierry Baudet .

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja heer Tolol, men is nooit te oud om te leren. Ik bezit een typ diploma, een zwemdiploma B en wat certificaten ten bewijze dat ik nog een paar andere kunstjes machtig ben. Als je met dat alles je ogen en oren wijd open blijft zetten en niet verstrikt raakt in je eigen mantraatjes, kennis tot je wilt nemen als die je wordt aangeboden, dan weet je op een gegeven moment ook wat “sisyfusarbeid” betekent, t.w. inspanningen die men “pertjoema” verricht, oftewel op z’n Amsterdams gezegd, “voor de kat z’n tierelier”.

        • Bung Tolol zegt:

          @Voor de kat z,n tierelier ?”” Pak Pierre ! Pak Pierre ! Dat is geen Amsterdams ,misschien iets voor Den Haag .Een echte Amsterdammer zegt “” Voor de kat z,n K.T “” Let goed op het puntje tussen K en T lieve lezertjes ! Gelukkig zijn anak anak ketjil al tidur is 23.00 uur .😋😋😋

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja heer Tolol ….. maar ik heb in mijn 16de – 17de jaar 1 jaar in de kost gezeten in een nette buurt in A’dam, Witte de Withstraat 55 hs. In het 2de jaar van mijn zeevaartschooltijd gepromoveerd naar de Biesboschstraat, nog netter. Daar hadden katten tierelieren en konden kindertjes rustig meeluisteren met hun grote koeping2 lowoh. Konden derhalve ook heel laat naar bed.

    • Robert zegt:

      Bug(not Bung) Tomo een vermeende oorlogsmisdadiger? Hij was een ware oorlogsmisdadiger!

  18. Peter van den Broek zegt:

    Ik kom terug op de rol van Bung tomo in de Simpang Club.

    De enige getuigenverklaring die ik tot nu toe tegen ben gekomen en die zich expliciet uitspreekt over de rol van Bung Tomo in de Simpang Club is die van mevr. Sinsu-Andries (Indo-Europeaan)
    Zij heeft deze verklaring afgelegd aan de OorlogsDienst Overledenen -ODO- van Soerabaja. Die dit doorgeeft aan de ODO Hoofdkantoor in Batavia. Zelfs de Procureur-Generaal van Nederlands-Indie bemoeit zich ermee en informeert de ltnt-GG Van Mook, maar met de informatie van de vermeende oorlogsmisdadiger Bung Tomo wordt niets gedaan.

    Mevr. Sinsu-Andries geeft weliswaar andere getuigen aan , Emile van Zitter en Benny Nix en zelfs namen van Indonesische slachtoffers Ririmase (hulpprediker Boeboetankerk) en zoon aan, maar ook daarmee wordt niks gedaan.

    Maar toch denk ik dat er meerdere getuigenverklaringen bij ODO over de Simpang Club en Bung Tomo in de archieven liggen, anders bij instanties zoals de PG of de Dienst politieke Zaken van de staf van gen. Spoor. Kan er alsnog na meer dan 70 jaar door belanghebbenden eens actie worden ondernomen.

    Opmerkelijk is dat ik zowel de getuigenverklaring van mevr. Sinsu-Andries (document n° 125.CDEF) als de correspondentie tussen de PG en van Mook(ook document n° 125) in het dossier van Jack Boer. bevinden . Maar er bevinden in zijn dossier wel meer zaken over Soerabaja van na de proklamasi in het dossier van Jack Boer. De documenten zijn in het Arechief van Tranen on-line tev raadplegen. Zo ook een gedeelte van de memoires van Ltnt-generaal Christison (document n° 011.ABC), maar juist de bladzijden over de bevrijdingsactie van Jack Boer en zijn 10 Gurkha’s in de vroege ochtend van 10 November 1945 ontbreken. Het origineel bevindt zich in het Imperial War Museum in London, maar ook heb ergens gelezen dat er copie bevindt bij het Nederlands Instituut van Militaire Geschiedenis NIMH.

    Het geval doet zich voor dat een Nederlandse Minister van defensie bij de mogelijke toekenning van een MWO aan Jack Boer beweerde dat hij niks over de bevrijdingsactie in Britse Archieven had gevonden, kennelijk waren de memoirs van ltnt-gen Christison in het Imperial War Museum door iemand over het hoofd gezien. Dat niet alleen tevens werd niet vermeld dat er ook een copie bevindt in een Nederlands Archief. De Minister werd gewoon door zijn ambtenaren om de tuin geleid. Een smakeloze en wanvertoning. Onfatsoenlijk is wel dat de minister onvermeld laat welke Gurkha als enìge sneuvelde bij de bevrijdingsactie van 3500 gegijzelden.

    • Jan A. Somers zegt:

      “dat hij niks over de bevrijdingsactie in Britse Archieven had gevonden” ff goed lezen wat er in die brief staat. Als hij niet heeft gezocht, dan heeft hij uiteraard ook niets gevonden. Voor dat zoeken heeft hij anderen tot zijn beschikking. ” Onfatsoenlijk is wel dat de minister onvermeld laat welke Gurkha als enìge sneuvelde” Als de minister niets heeft onderzocht, heeft hij ook niets te vermelden.

  19. Pierre de la Croix zegt:

    Om “on topic” te blijven: In het actualiteiten programma “Op 1” van vannacht een 4-tal vertegenwoordigers van candidaat omroepen, waaronder die van PAC, die het Pan-Aziatische geluid wilde laten doorklinken over de polders.

    Mensen van “Bersama” kennelijk niet uitgenodigd. Óf te onbelangrijk geacht, óf men vermoedde achter de naam “Bersama” een tweede zender voor Aziatische Nederlanders en wilde men de Aziaten niet voortrekken. Anders zou Arnold Karskens van ON i.o., wél uitgenodigd, misschien helemaal zijn gaan steigeren, want hij wil met zijn omroep Nederland graag van vreemde smetten bevrijden, althans de oer Nederlandse cultuur niet verkwanselen. Waarin ik hem overigens als rechts reactionair revanchistisch tempo doeloe anti Mertens koloniaal natuurlijk geen ongelijk kan geven.

    • RLMertens zegt:

      @PierredelaCroix; ‘van vreemde smetten bevrijden etc.’- Een club van volbloed Nederlanders! Zeker geen plek voor u, …zelfs als een reactionair smetje met revanchistische tempo doeloe hallucinaties.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik mag meedoen met de club Karskens. Honoris causa. Lekker met z’n allen beuken tegen de aanhangers van de “Belanda Boesoek” beweging, onderafdeling van de “Weg-Met-Onzen”.

        Bent u al lid geworden van omroepvereniging “Bersama” i.o. meneer Mertens? Via dat kanaal zou u uw boodschap misschien mogen uitventen. Gouden kans. Hopelijk voor u kennen ze u daar nog niet.

        • RLMertens zegt:

          @PierredelaCroix; ‘belanda boesoek etc.’- – Lees vandaag de Volkskrant; een Belgische journalist David van Reybrouck; oorlog in Indonesië!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach …… jammer, meneer Mertens. Ik lees de Volkskrant niet. Nooit gedaan.

          Nu nog het antwoord op mijn eerder gestelde vraag: Bent u al lid van “Bersama”? Of bent u toch van plan naar Indonesia af te reizen, écht bersama-sama zijn met het Indonesische volk, if any? U zult er vast op handen worden gedragen.

        • Adat zegt:

          Pierre de la Croix, ik heb begrepen dat omroep Bersama vooral naar het heden en de toekomst kijkt en het verleden zoveel mogelijk laat rusten, althans dat hoop ik. Daarom zal er denk ik weinig ruimte zijn voor kolonialen die die het kolonialisme verheerlijken en het veelal bagatelliseren. Daar hebben de kolonialen al zat bladen en magazines voor.

        • Anoniem zegt:

          Oudjes hebben hun toekomst al ver achter zich. De nieuwe toekomst zal hen dan ook worst wezen. Het enige wat zij nog hebben is het verleden. Een verleden dat zij graag bezingen met hun heldendaden en waarin zij steeds heldhaftiger worden. Steeds minder mensen echter, bijna niemand meer, die daarin geïnteresseerd is. Want het heden is hier en straks is daar de toekomst.

        • Boeroeng zegt:

          Anoniem schrijft:
          Een verleden dat zij graag bezingen met hun heldendaden en waarin zij steeds heldhaftiger worden.

          Hoe oud ben jij ?
          Ben je boven de 18? Dan moet je nu toch echt de wijde wereld ingaan en dit soort generalisaties toetsen. Ga eens met ouderen praten.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” Lees vandaag de Volkskrant” En vergeet niet de Volkskrant van 10 mei 2014 te lezen.

        • Jan A. Somers zegt:

          “U zult er vast op handen worden gedragen.” Wilt u dan ook vragen wat er met mijn oma Mah Wakirah is gebeurd, en waar ze begraven ligt? Ze hebben daar vast ook wel een soort Oorlogsgravenstichting..

        • Jan A. Somers zegt:

          “Oudjes hebben hun toekomst al ver achter zich.” U bent vast nog een jonkie. Nog veel te leren, kunt u meteen mee beginnen.

        • PLemon zegt:

          @ Ik lees de Volkskrant niet.

          #Dan maar dese… Zo zie je maar…zoveel hoofden zoveel zinnen…en de lezer er tussen in?

          *** Citaat: “Wat wilt u met uw boek teweegbrengen?

          „Ik hoop dat leerkrachten geschiedenis het lezen, jongeren, politici. Het is een oproep. Een oproep tot mededogen, om oog te hebben voor frustraties in de maatschappij. Een oproep ook tot fundamentele gelijkwaardigheid, tegen alle vormen van vernedering.”

          Onvrede moet je serieus nemen, zegt Van Reybrouck, anders komt het vroeg of laat tot een uitbarsting. Dat zag je in Indonesië. En dat zie je hier nu weer. „De kloof tussen hoogopgeleiden en laagopgeleiden is groot en explosief aan het worden.”

          Vandaar ook zijn pleidooi om door loting samengestelde burgerpanels te betrekken bij politieke besluitvorming. „Er is voor mij een grote continuïteit tussen mijn historische werk over kolonialisme en mijn werk over de democratie nu. De onderliggende gedachte is dat gewone mensen veel te vertellen hebben.”

          https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/28/belg-david-van-reybrouck-onderzocht-dekolonisatie-indonesie-ik-dacht-het-is-ook-een-beetje-mijn-geschiedenisdavid-van-reybrouck-dit-boek-is-een-oproep-tot-mededogen-a4021736

        • Jan A. Somers zegt:

          “door loting samengestelde burgerpanels te betrekken bij politieke besluitvorming. ” Daar heb je niets aan. ‘Te betrekken’ betekent ook meedoen. Dag in dag uit. Duurt maanden voor je bent ingewerkt, en dan aan de slag. Je moet mensen hebben die er verstand van hebben en willen meedoen. Goed verdeeld over de politieke ideeën en wensen van de hele bevolking. Zich inwerken en dat gedurende enkele jaren ook toepassen.
          Vraag: Wie stelt de lijst samen van de mensen waaruit geloot moet worden? En wie mag er loten? Dat is toch hetzelfde als nu. De politieke partijen stellen de namen voor waaruit gekozen kan worden. Elke Nederlander kan zich zo beschikbaar stellen. En dan niet stemmen, dan kies je geen vertegenwoordigers. Dat krijg je alleen als je alle mensen laat kiezen uit die lijsten met namen. Kan iedereen zijn voorkeur aangeven. En bij voldoende stemmen is die persoon gekozen. Allemaal zoals nu!

        • Jan A. Somers zegt:

          ” En dan niet stemmen,” Sorry, foutje. ‘stemmen’ moet zijn ‘loten’.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Adat zegt 29 november 2020 om 08:09: “Pierre de la Croix, ik heb begrepen dat omroep Bersama vooral naar het heden en de toekomst kijkt en het verleden zoveel mogelijk laat rusten, althans dat hoop ik. Daarom zal …… etc.”

          Dank voor uw waarschuwing, heer Adat. Ten overvloede weliswaar, want ik was al niet van plan mij als lid aan te melden.

          U zult begrijpen dat op mijn leeftijd (82) mijn toekomst rapide is gekrompen om ruimte te laten voor een uitdijend verleden, terwijl het heden maar een minuscuul verschuivend puntje op de tijdlijn is, une quantité négligeable. De toekomst laat ik dus gaarne aan de mensen van “Bersama” en u over. Als “Bersama” in de 2de, 3de, 4de, enz. generaties Indische toeroenans mensen vindt die het kan boeien en aan zich kan binden met “Indische toekomst” zonder terugblik op een solide fundament van “Indisch verleden”, dan zal ik Bersama – en u natuurlijk ook – van harte feliciteren met het succes. Zo ik dan niet meer van deze tijd ben, dan zend ik mijn complimenten vanaf mijn wolkje.

          U vervolgt uw “posting” met: “Daarom zal er denk ik weinig ruimte zijn voor kolonialen die die het kolonialisme verheerlijken en het veelal bagatelliseren. Daar hebben de kolonialen al zat bladen en magazines voor”.

          Dit lezende vermoed ik dat u mij schaart onder die verwerpelijke dinosaurussen die niets anders doen dan reactionair kolonialistisch terugblikken. Als dat zo is, dan moet mij van het hart dat ik zoveel hoogmoed en kortzichtigheid niet van u had verwacht.

          Gauw voetbal kijken. Samenvattingen, dus ook “terugblikken” op wat al is geweest. Ik kan het niet laten.

        • RLMertens zegt:

          @PierredelaCroix; ‘zoveel hoogmoed en kortzichtigheid etc.’- ‘Weinig ruimte voor kolonialen, die het verleden verheerlijken en veelal bagatelliseren, zegt de jonge generatie! En dat hebben ze goed door/begrepen! Over dinosaurussen gesproken!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Meneer Mertens met het oude deuntje dat ik al ken.

          U schrijft o.m. aan mij: ‘Weinig ruimte voor kolonialen, die het verleden verheerlijken en veelal bagatelliseren, zegt de jonge generatie! En dat hebben ze goed door/begrepen!”

          Tjonge-jonge meneer Mertens, boekan main, waar haalt u die zekerheid vandaan? Representatieve steekproef laten houden door Maurice de Hond? Meneer Van den Broek zou zeggen: “Onderbouw je bewering maar eens met feiten of steekhoudende argumenten. Dan praten we verder”. Groot gelijk natuurlijk. Men kan op deze site geen flauwekul debiteren.

          Hoe staat het overigens met de beantwoording van mijn andere vragen, meneer Mertens? Bent u nog aan het peinzen? Lang geleden heb ik u gevraagd waarom u niet bij uw geliefde Indonesiërs in hun land bent gaan wonen in plaats van tussen die door u zo verafschuwde Belanda’s. Het verblijf hier moet toch iedere dag een kwelling voor u zijn.

          Mijn vraag is korter geleden overgenomen door een andere regular op deze site. Die wacht bij mijn weten ook nog op antwoord.

        • RLMertens zegt:

          @PierredelaCroix; ‘die zekerheid vandaan etc.’- Na de ontboezemingen van dr.L.de Jong Indische delen is het toch gedaan met onze tempo doeloe verhalen. Nu weer studie’s door nb. buitenlandse historici, die voor goed afrekenen met het toetoepen; de beerput is open! Als rechtgeaarde Nederlander(!) is het waarlijk een vreugde/genot dit nog te mogen meemaken. De ontmaskering van ons naoorlogs beleid! Met respect kijk ik terug naar hen, die toen al waarschuwden; de Progressieve Groep 1946; DMG Koch, W.Wertheim, JdeKadt, CvdStraaten ea.; ‘voor Nederland is het opnieuw een daad te stellen; eerlijk en royaal dezelfde gevoelens voor recht en vrijheid voor het miljoenen volk van Indonesië! En zich daardoor de eeuwige vriendschap te verwerven….of klein en benepen te ageren, dusdanig wantrouwend inboezemend en vijandschap kwekend; in Indonesië en daarbuiten’! – Voor de oorlog zei du Perron het al; ‘kolonialen; een poepsoort die al uit de verte stinkt’! En warempel; het stinkt nog steeds!

        • Anoniem zegt:

          Nederland en Indonesië zijn na een knallende ruzie gescheiden. Hun kinderen zijn meerendeels met Nederland meegegaan toen die het huis verliet. Nederland heeft hen niet meegenomen, ze zijn meegegaan.
          Nederland verborg zijn scheidingstrauma en Indonesië vierde feest, verlost van Nederland..
          Veel van hun kinderen misten het ouderlijk huis dat Indië heette. Op een gegeven moment kregen sommige kinderen onderling ruzie. De ene zei dat Indonesië altijd slecht behandeld was door Nederland. De andere memoreerde het harde werken van Nederland om het huis in stand te houden. Allen besefte echter dat alles verleden tijd was en dat het ouderlijk huis niet meer bestond, alleen op foto’s en in verhalen.
          Van domheid getuigt het wanneer het ene kind tegen het andere zegt dat hij het niet mag opnemen voor één van de ouders, omdat die pijn heeft geleden. Van domheid getuigt het ook wanneer ook nog wordt gezegd dat het andere kind dan maar bij die ouder moet gaan wonen. Dan namelijk ontgaat het de wijsneus dat begrip voor en meevoelen met de een, ondanks alle fouten en gebreken van die persoon, niet betekent dat het kind niet gewoon zijn eigen weg zal en moet gaan, zonder ouderlijk huis, zonder ouders.

        • Jan A. Somers zegt:

          “is het toch gedaan met onze tempo doeloe verhalen.” Oei, nooit eens in mijn boekenkast gekeken? Klopt wel. dat die werken door de meesten niet interessant werden beoordeeld, waarschijnlijk ook door u. Ze gingen allemaal snel de ramsj in, vandaar mijn volle boekenkast/rekken.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Nederland verborg zijn scheidingstrauma” Voor mijn gevoel was Nederland blij van die ellende verlost te zijn.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens: Nu weer studie’s door nb. buitenlandse historici, die voor goed afrekenen met het toetoepen; de beerput is open! Als rechtgeaarde Nederlander(!) is het waarlijk een vreugde/genot dit nog te mogen meemaken.

          #In die oude tijden was het niet ongewoon dat volkeren elkaar bestreden en landje pik ‘speelden’ om den brode. Die primitiviteit is op een uitzondering na wel afgelopen en anders komt de VN Veiligheidsraad in het ‘geweer’.
          Het is een beetje sneu om de voorvaderen om hun naar beste weten uitgevoerde daden met onze huidige en bijgeleerde maatstaven te be- en veroordelen.

          *** Citaat:” Toch zijn er nog altijd heel wat historici (en anderen) die het moeilijk hebben met zo’n veroordeling, niet zozeer omdat ze het daarmee oneens zijn als wel omdat ze haar onhistorisch vinden. De veroordeling vindt immers plaats vanuit het altijd gemakkelijke ‘bij nader inzien’. Tegelijkertijd kunnen diezelfde personen onmogelijk ontkennen dat zo’n bij nader inzien de essentie is van geschiedschrijving. Een dilemma is het gevolg.

          Het dilemma wordt vergroot doordat steeds duidelijker wordt dat kritiek op het kolonialisme en zijn begeleidingsverschijnselen, slavernij voorop, een lange geschiedenis kent. Te midden van de vele verheerlijkers van het koloniale optreden zijn er vanaf het allereerste moment enkelen geweest die anders dachten. Vanzelfsprekend is er ook altijd anders gedacht door degenen die ‘gekoloniseerd werden’; helaas zijn zij zelden in staat geweest het woord te nemen. Zij hebben dan ook nauwelijks geschreven sporen nagelaten. Het maakt de behoefte aan hun stem niet minder. Want na de dekolonisatie en door de internationale migratie is een samenleving ontstaan waarin de nazaten van de gekoloniseerden in het publieke debat hun stem opeisen. Geen verstandig mens ontkent nut, noodzaak en rechtvaardigheid daarvan. Tegelijkertijd is het niet eenvoudig die stem met historisch materiaal te schragen. Ook dat brengt weer een dilemma met zich mee.

          Wat volgt is een dossier over de koloniale geschiedenis van Nederland aan de hand van boeken, auteurs en citaten. Daardoor ligt de klemtoon niet zozeer op feiten en gebeurtenissen als wel op interpretaties en beeldvorming. Koloniale geschiedenis als een verhaal van opvattingen dus, intellectuele geschiedenis. Helaas – en nogmaals – is een dergelijk verhaal grotendeels van westerse makelij. Daarmee is meteen de opdracht van de koloniale geschiedschrijving van de toekomst gegeven.

          https://www.groene.nl/artikel/het-verhaal-van-de-anderen

        • Pierre de la Croix zegt:

          RLMertens zegt 29 november 2020 om 22:40: @PierredelaCroix; ‘die zekerheid vandaan etc.’……..

          Ik merk het meneer Mertens, nog steeds geen land met u te bezeilen, geen antwoord op mijn vragen, slechts het oude mantraatje opgedreund, zoals gebruikelijk gelardeerd met uitroeptekens om uw waarheid nog maar eens goed door te laten klinken.

          Ik staak dan ook de discussie met u die geen discussie is, maar een monoloog uwerzijds.

  20. Anoniem zegt:

    Oeps, mijn reacties over Bung Tomo in de Simpang Club en de Werfstraat zijn op het verkeerd etopic beland. Ja, gisteravond werd het wat laat en waarschijnlijk heb ik diep in het glas gekeken of om mijn dorst naar kennis te lessen.

    Ik ga maar verder op het topic “Gered uit handen van de pemoeda’s”

    • Peter van den Broek zegt:

      anoniem is Peter van den Broek

    • Bung Tolol zegt:

      @Waarschijnlijk heb ik te diep in het glas gekeken “” Kijk kijk dat is nou eens een keer eerlijk ! Het is nooit te laat om een keer fouten toe te geven .

      • Pierre de la Croix zegt:

        Te diep in het glas gekeken een fout? Hier moet ik de arme heer Van den Broek toch te hulp snellen. U als geen ander kunt weten dat fles en glas vaak een laatste troost kunnen zijn voor een man in diepe nood.

        • Bung Tolol zegt:

          Alcohol helpt je niet uit diepe nood ! maar melk ook niet !😁😁😁

        • Pierre de la Croix zegt:

          Geniet desnoods met mate, drink zoveel als je wilt.

          Reclame, vermoedelijk van de Koninklijke Vereniging van Bierbrouwers en Destilleerders.

          Nu maar weer gauw terug naar Jack Boer en de Simpang Club. Het serieuzere werk.

        • Jan A. Somers zegt:

          Terug naar Jack Boer? Voor mij heel makkelijk. Ik had rond vijf uur in de ochtend door hem bevrijd moeten zijn. Maar stond om half zes in appèl, om om zes uur eten te krijgen. Maar toen moesten we van de bewaarders terug de cel in. Vandaar dat we pas rond vijf uur in de middag werden bevrijd door de Gukha’s, maar zonder Jack Boer. Die heb ik pas veel later in Den Haag voor het eerst ontmoet. Maar toen was ik al tietallen jaren bevrijd.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘ik had bevrijd etc.’- Uit dr.L.de Jong dl.12/2e helft, Epiloog; blz.721

        • Jan A. Somers zegt:

          De eerste dag/nacht 120 man in één cel. De dag daarop reorganisatie 95 man in één cel. Met één hurkplee, met daarnaast één bak water. Zie verder Javapost van een tijd geleden. Welke eigen ervaring heeft u van de Werfstraatgevangenis?

    • Henk Anthonijsz zegt:

      November. Mijn gedachten gaan dan naar november 1945! Bandoeng: bersiap! Met vermoorde neef in huis!Gered door Japanners! Hoe is het mogelik? Engelse militairen deden niets. Ben nu 94 jaar. Maar de nacht va 24/25 november 1945 vergeet ik nooit!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Meneer Anthonijsz, Ik heb een vraagje aan u: Was u ten tijde van de coup van Westerling met zijn APRA nog in Bandoeng? Zo ja, kunt u/wilt u over uw ervaringen in verband met die actie worden geïnterviewd?

        Zo ja, dan breng ik u in contact met iemand die voor een TV uitzending zoekt naar mensen zoals u.

        Sorry Boeroeng, off topic maar zéér “Indisch gerelateerd”.

  21. PLemon zegt:

    @ Allemaal zoals nu!

    #Inderdaad zoals op lokaal niveau al gebeurt.
    Ws moet het landelijk via de sociale media of een Internet platform.

    *** Citaat: ” Door burgerparticipatie krijgen ambtenaren de juiste informatie van burgers en belanghebbende partijen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van inspraak via een themabijeenkomst of via een overleg met burgerpanels. Met de inspraak kunnen er ‘klantgerichte’ beleidsplannen uit worden gewerkt. Hiermee wordt niet alleen veel tijd gewonnen door overbodige discussies uit te sluiten, ook de gemeentelijke kassa is erbij gebaat. Tijd is geld.

    Om inwoners te betrekken bij de besluitvorming zetten gemeenten burgerpanels in. Het is een vorm van burgerparticipatie waarbij een grote groep van de inwoners regelmatig deelneemt aan een onderzoek. Hiermee gaan gemeenten in gesprek met inwoners.

    Burgerparticipatie creëert voor zowel inwoners als ambtenaren voordelen

    https://toponderzoek.nl/2020/05/18/inwoners-betrekken-bij-vorming-gemeentebeleid/

    • Jan A. Somers zegt:

      Voorbeeld: Op een kruispunt gebeuren veel ongelukken. Zou opnieuw moeten worden ingericht. Kost x miljoen Euro. Ene Somers wordt ingeloot. Kent dat kruispunt niet, rijdt geen auto. Vraag: wordt er “veel tijd gewonnen”? “krijgen ambtenaren de juiste informatie van burgers “?? Sorry voor deze stomme vragen van mij. Maar het is wel “Burgerparticipatie”

    • Bung Tolol zegt:

      Je had in Amsterdam ,weet niet of dat ook gold voor andere steden ,deelraden ,dus stadsdeelraden met leden en een voorzitter .doel was inderdaad de mensen van een bepaalde wijk meer zeggenschap te geven ,resultaat nul komma nul ,die stadsdeel voorzitter ging zich bijna altijd gedragen als een kleine burgemeester met dictatoriale neigingen ,was er misschien dan een betere samenwerking met B&W van de Centrale stad ? Helemaal niet B&W van de centrale stad plus die ambtenaren vonden die deelraden maar lastige kleine vliegjes en overlegden nooit ,de echte beslissingen werden op het Stadhuis genomen ,tot frustratie van die deelraden .Nu zijn die deelraden opgedoekt en vervangen door buurt commissies ,dus je kunt op bewoners van je eigen wijk stemmen .Werkt dat wel ? Voor geen meter dus ! 99.99 % van de stadsbewoners zijn niet zo geinteresseerd in beleid plannen ,behalve als het hun persoonlijk betreft ,ze laten alles het liefst over aan B&W en de gemeenteraad .😑😑😑

  22. PLemon zegt:

    @Sorry voor deze stomme vragen van mij. Maar het is wel “Burgerparticipatie”

    #Niemand kan alles weten…de panels zijn al operationeel.

    ***Citaat: “Een groeiend aantal gemeenten maakt gebruik van een burgerpanel. Uit onderzoek van Toponderzoek blijkt, dat 2 op de 5 gemeenten een eigen burgerpanel heeft.

    Maar waarom hebben al die gemeenten een burgerpanel? En hoe kunnen ze deze het beste inzetten?

    In onderstaand artikel een handleiding om te komen tot een burgerpanel dat breed wordt gedragen.

    Een burgerpanel is te koop
    Elke partij kan een burgerpanel opzetten. En dat is zeer aantrekkelijk.

    Zeker als een burgerpanel wordt gepresenteerd als het raadplegen van betrokken burgers bij overheidsbeleid (burgerparticipatie).

    https://toponderzoek.nl/2017/07/03/wat-is-een-burgerpanel/#:~:text=Een%20burgerpanel%20is%20een%20flexibel,maakt%20gebruik%20van%20een%20burgerpanel.

    • Jan A. Somers zegt:

      “de panels zijn al operationeel”. Ja, klopt. Bezetting? Enige tijd geleden had Lidl bouwvergunning aangevraagd voor bouwen op een vrij gekomen perceel, passend in het bestemmingsplan in de binnenstad. Maar ja, Lidl hè! Dus geweigerd. Nu komt Appie er. Wel wat deftiger. Minder klootjesvolk.

      • PLemon zegt:

        @ Maar ja, Lidl hè! Dus geweigerd. Nu komt Appie er

        # Dus Delft heeft geen burgerpanel of heeft die niet ingeschakeld? Motto : verschil moet er zijn voor de ‘kouwe kak’.

        • Jan A. Somers zegt:

          “of heeft die niet ingeschakeld?” Op een aanvraag voor een milieuvergunning, zoals dat tegenwoordig heet, of bouwvergunning kan iedereen inspreken, zelfs met openbare bijeenkomsten. Dat heet zienswijze.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja …. de gemeente Delft is terlaloe pinter boesoek. Onoverzichtelijke verkeerssituaties scheppen en dan boetes opleggen als een argeloze Indo verkeerd parkeert.

        • Jan A. Somers zegt:

          argeloos = zielig? De dreun blijft galmen! Ach ja, in ieder geval kassa voor Delft. Zo betaal ik voor mijn bezoekers een parkeerbudget. Service voor mijn bezoek, en goedkoper dan ieder afzonderlijk te laten betalen. Pienter?

        • Arthur Olive zegt:

          “Pienter?”
          Ja, als u veel bezoek wil hebben. Ook goed voor de zoete inval.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.