Onderzoek eenvandaag: Hoe gedijen de groepen uit Indië ?

.

quote:
Welkom bij het onderzoek van het actualiteitenprogramma EenVandaag.
Heb jij wortels op de eilanden van het voormalig Nederlands-Indië of het huidige Indonesië? Dan kun je meedoen aan dit onderzoek.
Je antwoorden worden anoniem verwerkt.

Deze maand is het 75 jaar geleden dat Nederlands-Indië bevrijd werd van de Japanse bezetting. Hierna volgde de onafhankelijkheidsoorlog met Nederland en werd Indonesië een zelfstandige staat. Veel families met hele diverse achtergronden zijn in de loop van de tijd naar het huidige Nederland gekomen. Hun (klein)kinderen zijn hier geboren en getogen. EenVandaag wil graag aandacht besteden aan hun ervaringen, verhalen en meningen.

Op welke manier voel jij je verbonden met je achtergrond, of merk je daar weinig van? Hoe kijk je terug op het koloniale verleden? En heb jij wel eens te maken met discriminatie of niet?
Gijs Rademaker presenteert de uitslagen in de tv-uitzending van EenVandaag op zaterdag 15 augustus. Ook maken we ze bekend via de online platforms van EenVandaag.

Doe mee aan het onderzoek,
beantwoordt de vragen online

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

42 reacties op Onderzoek eenvandaag: Hoe gedijen de groepen uit Indië ?

  1. P van Geldere zegt:

    Jaap Jongbloed, begon op 4 mei j. L. : wij vieren vandaag het einde van de 2e WO II.
    Terwijl wij nog onder de Jap. zaten. Ik in Ambarawa,. moeder in Semarang, broer in Bandung en vader in Birma.
    Eind WOII was pas op 15 augustus 1945.
    Dus,Jaap Jongbloed, niet op 4 mei 1945.
    Dit nam ik hem zeer kwalijk. Laat hem de geschiedenis nakijken voor hij iets, egt of gaat zeggen op TV.

    • Henk Anthonijsz zegt:

      Ja. Na de Japanse bezetting kregen wij in Indonesie te maken met de “Bersiap-periode”. Voor mij persoonlijk was die periode moeilijker dan de Japanse bezetting. Wij moesten de voormalige bezetter om hulp vragen onze levens te redden! Waar bleven de “bevrijders”? De moeilijkste tijd van mijn leven was de “bersiap” in Bandoeng!

  2. Peter van den Broek zegt:

    Ik heb net de enquete ingevuld. Hoe ik me voel? Indo en Europeaan dwz Indo-Europeaan. Vooral dat laatste mag toch sinds ik meer dan de helft van mijn leven buiten Nederland woon.

    We hadden vrienden van mijn zoon in huis, die ook in Nederland hebben gestudeerd (Eindhoven/Maastricht). Gisteravond bij het eten vroeg ik hoe hun ervaring in Nederland was. Werd er eerst gegniffeld, daarna antwoordde er één heel diplomatiek: “ik mis bergen in Nederland”. We schaterden het uit van het lachen.
    Van zijn klasje is niemand na de studie in Nederland gebleven, logisch, gemis aan bergen.

    • Jan A. Somers zegt:

      “gemis aan bergen.” Ach, dan stap je toch in de trein! Met het voordeel dat je er iedere keer als nieuw naar kijkt. En op mijn leeftijd komt er nog iets bij, ik hoef niet meer steeds maar naar boven lopen. Een enkele keer bij mijn dochter in Zwitserland is genoeg.

      • R Geenen zegt:

        Nee, dat is waar heer Somers. Maar bij u moet u uitkijken voor natte voeten en uitglijden. Pas op.

        • Jan A. Somers zegt:

          “trein? Wat is dat?” Moet bij u misschien nog worden uitgevonden. Makkelijk hoor, je laat je rijden, en bent vrij in het rondkijken. En je kunt al rijdend naar de WC. Nuttig als je in leven blijft mede dankzij plaspillen.

        • R Geenen zegt:

          Trein? was gewoon een grapje. Er rijden ook treinen in SoCal en rails projjected worden op het ogenblik uitgebreid. Heb zelf vlak voor mijn pensionering nog aan 2 ondergrondse stations in LA meegewerkt. Het doornemen van de tekeningen in vergelijking met de constructie. Die treinen hebben echter voor vele werkenden een groot nadeel. Een ieder is minstens 2 maal langer onderweg naar zijn of haar bestemming. En time is money in Amerika. Wij werken hier met mijlen en niet met km.

      • Arthur Olive zegt:

        “Ach, dan stap je toch in de trein!”
        Ik hoef niet in de trein te stappen want ik kan de “Sutter Buttes” zien van waar ik woon.
        Men zegt dat het de kleinste mountain range in de wereld is.

    • R Geenen zegt:

      @Van zijn klasje is niemand na de studie in Nederland gebleven, logisch, gemis aan bergen.@
      Door bovenstaande heb ik mijn situatie even opgezocht. Ik woon aan de voet van de San Gabriel Mountains en dat is 236m hoog. Misschien vergelijkbaar met Sawahlunto?

  3. Peter van den Broek zegt:

    Ik snap niet waarom Italianen, na afloop van hun studie in Nederland niet in Nederland werk zoeken. De Nederlandse aanvangsalarissen zijn bijna 50% hoger dan Italië, terwijl er de arbeidsomstandigheden in NL beter zijn. In Italië begint een ingenieur niet eens met een vast contract en moet in het begin van 9 uur ochtends tot savonds laat (22:00 uur) doorwerken.
    Maar ja, er zijn bergen (Dolomieten) in Noord-Italië waar in de winter geskied en in de zomer gewandeld kan worden. Als je in Milaan woont, dat toch wat anders is als Amsterdam of Utrecht, dan zit je als het meezit in 2-3 uur in de bergen, maar ook met diezelfde reistijd aan de Middellandse zee. En het levensonderhoud in Milaan is schrikbarend duur, maar ja de bergen.

    • R Geenen zegt:

      @En het levensonderhoud in Milaan is schrikbarend duur, maar ja de bergen.@
      In de jaren 70 toen mijn vrouw en ik altijd met de auto naar Italie op vakantie gingen heb ik persoonlijk 2 grote verschillen in Italie opgemerkt.
      1. De Rome – Napels kant was zeker 2 maal duurder dan de Adriatische kant
      2. De Italiaan aan de Adriatische kant was altijd eenvoudig en vriendelijk. Aan de Rome-Napels kant snobistisch.

  4. Robert zegt:

    Er zijn veel heuvels in Ned. O.A. Venusheuvels was mij verteld.Je hoeft niet altijd de bergen op…..

  5. R Geenen zegt:

    @Op welke manier voel jij je verbonden met je achtergrond@
    Een vraag die alle kanten uit kan gaan. En daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt. Ik kreeg het onderzoek ook toe gestuurd van de FIN.

  6. Peter van den Broek zegt:

    Even terug naar het topic.
    Hebben anderen dan de geachte Heer Geenen (USA) en ik (Italie) aan het onderzoek meegedaan? gegeven de reacties klaarblijkelijk niet.

    De FIN Federatie van Indische Nederlanders bij monde van Michael Lentze schrijft : “Onder activisten is de peiling zeer populair waardoor er zeer waarschijnlijk (alweer) een niet-representatief beeld over Indische Nederlanders zal worden gepresenteerd. U kunt tegenwicht bieden door ook aan de peiling deel te nemen”

    Ik wist niet onder activisten het panel zeer populair is. Daarnaast vind ik de gevolgtrekking van Michael Lentze “zeer waarschijnlijk (alweer) een niet-representatief beeld over Indische Nederlanders” niet alleen suggestief en bevooroordeeld,maar ook simplistisch. De verbinding “activisten” en “niet-representatief” snap ik niet, maar ik snap veel niet.

    Ik wacht met spanning de resultaten van het onderzoek af. De vragen waren interessant, vooral vragen waarbij je een nadere verklaring kon geven, zoiets als wat echt Nederlands is. Ik heb daar als buitenstaander wel een mening over

    • Jan A. Somers zegt:

      ” waardoor er zeer waarschijnlijk (alweer) ” Mijnheer Michael Lentze is waarschijnlijk een Indo die last heeft van in Indië gangbare paranormale en occulte verschijnselen.

      • R Geenen zegt:

        Meneer Somers, ik vermoed dat hij niet de enige is. Gedurende de afgelopen periode is gebleken dat er in Nederland zowel onder de totoks als onder de Indische Nederlander figuren rondlopen, die van toeten nog blazen afweten.

    • R Geenen zegt:

      @@De vragen waren interessant, vooral vragen waarbij je een nadere verklaring kon geven, zoiets als wat echt Nederlands is. Ik heb daar als buitenstaander wel een mening over@@
      Ook ik. En ik heb er wel gebruik van gemaak. Heb vooral ook de koloniale tijd, die mijn moeder na de oorlog en de eerste jaren in Nederland heeft meegemaakt, toegelicht.
      De Totok heeft zijn Kapitaal verloren máár wij Indo’s hebben alles verloren.
      En hoeven geen *dank je wel* tegen de Nederlanders te zeggen. Uit ons eigen kracht
      Zijn we de ramp te bóven gekomen.

    • Anoniem zegt:

      Toch komisch dat Van den Broek Lentze niet snapt. Ik heb mij ooit laten vertellen dat Lentze Siciliaan is. Niet gek dat hij Italiaanse toestanden vermoed.

      • Peter can den Broek zegt:

        Met zo’n reactie zou ik ook geen naam vermelden, gewoon anoniem blijven anders word je voor geestelijk onvolwaardig versleten.

        Bij zo’n panel doen veel mensen mee,ik dacht een 50000. Er wordt zodanig informatie ingewonnen, dat representativiteit bepaald kan worden, anders heeft zo’n panel geen zin. Zo weten we hoe het klootjesvolk denkt. Michael Lentze hoeft zich dan niet druk te maken. Zijn uitspraak leidt er toe dat het resultaat beïnvloed wordt, de representativiteit wordt zo in gevaar gebracht.

        Bij dit panel weten de onderzoekers welke mensen wel/niet een band hebben met het voormalig Nederlands-Indie. Wat mij interesseert of mensen met een band anders de vragen beantwoorden als mensen zonder band. Als dat zo is, wat betekent deze koloniale conditionering of is Nederland in haar kolonialisme blijven steken?

        • Boeroeng zegt:

          50.000 deelnemers aan dit onderzoek zal wel een factor 20 teveel zijn.
          Het verzoek tot meedoen is verspreid op Indische sites.
          Het zal wel dat de oproep ook verscheen op Molukse sites?
          Dus zowat alle deelnemers hebben een band met Indië, Indisch. Moluks, Indonesie of Nieuw Guinea.

          De mensen die meer dan gemiddeld een band hebben bezoeken zulke sites. Zij die minder een band hebben niet. Dus de deelnemers vormen al een zelfuitgeselecteerde groep en zijn minder goed representatief voor alle nazaten, Ik denk dat de jongeren verhoudingsgewijs te weinig meedoen, dus daar is qua leeftijdsgroep de representaviteit ook al gammel

          In theorie kan er een beweging zijn van deelnemers met een bepaald activistisch doel mee te doen om de uitslagen naar hun richting te trekken. Al dan niet aangespoord door een centrum van activisten. Maar ik heb zo’n beweging niet gezien op Indische sites.

    • Mijn neef heeft meegedaan en is door de redactie van 1Vandaag gevraagd om op woensdag 12 augustus mee te werken aan een reportage over dit onderwerp. Ook ik zou mijn medewerking verlenen, maar ben helaas op die dag verhinderd. Mijn jongere broer die geboren is in het pension waar we in 1951 werden opgevangen vervangt mij. Ben ook reuze benieuwd hoe die reportage eruit gaat zien.

  7. Boeroeng zegt:

    Ik heb het onderzoek gedaan.
    Vorige week werd ik gemaild door eenvandaag en eergisteren kreeg ik een tweede mail met een linkje naar een pagina om te beginnen.

  8. ellen zegt:

    Mijn vriendin en ik hebben het onderzoek ook gedaan. Wij zijn beiden van de tweede generatie. Wij verschillen vaak in mening v.w.b. onze wortels in Nederlands-Indie/Indonesie. Onze vriendschap bestaat o.a. hierin, dat wij elkaar geheel vrij laten in onze meningen. Mijn vriendin heeft een uitnodiging ontvangen om mee te doen met een tv-opname voor eenvandaag. Ik mag mee als begeleider. Een en ander moet nog bevestigd worden. Ik heb mij opgegeven voor een mailtje m.b.t. de resultaten van het onderzoek. Misschien kunnen wij nu ook de tv-studio’s in Hilversum van dichtbij zien.

    • Boeroeng zegt:

      Ellen, succes !!!
      Houd ons op de hoogte van opnames en uitzendingen.
      Misschien zijn ze een uur aan het filmen en dan zie je 30 seconden op tv. Zo werkt dat.

      Een medewerker van eenvandaag vertelde dat men Siem Boon heeft geraadpleegd bij het formuleren van de vragen.
      Terecht… zo krijg je de nodige achtergrondinformatie en kun je de juiste woorden kiezen.

      • Bert Coraad zegt:

        Misschien zijn ze een uur aan het filmen en dan zie je 30 seconden op tv. Zo werkt dat.

        Dat klopt Boeroeng. In 1985 was ik met mijn klas, bestaande uit Nederlandse en Portugese kinderen van de basisschoolleeftijd drie weken in Portugal. Er kwam een tv ploeg van het jeugdjournaal en heeft daar 2 dagen gefilmd. Uiteindelijk duurde het uitgezonden item slechts een paar minuten.
        En twee jaar geleden heb ik op verzoek van een oud leerlinge meegewerkt aan het programma “Het mooiste meisje van de klas”. Hier werd een paar uur gefilmd, maar het viel me dit keer wel mee dat ik best lang in beeld was.

  9. R Geenen zegt:

    Misschien levert dat onderzoek ook gegevens van het percentage van generaties op. Kunnen we zien welke generatie de meeste interesse heeft in onze geschiedenis.

  10. Jan A. Somers zegt:

    Je kunt in ieder geval gezellig gaan rekenen tot op het zoveelste cijfer achter de komma of spreker wel een voldoende percentage Indisch heeft om zijn/haar mond te mogen open doen.

    • R Geenen zegt:

      @of spreker wel een voldoende percentage Indisch heeft om zijn/haar mond te mogen open doen.@
      En als de persoon zich helemaal niet Indisch voelt?

  11. Anoniem zegt:

    Ik ken de heer Michaël Lentze als een zeer kundig en integer notaris. Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat meneer zomaar wat roept. Het kan niet anders dan dat hij aanwijzingen heeft die zijn uitlatingen ondersteunen. Ik kan het hierboven genoemde citaat trouwens nergens vinden…

  12. Peter van den Broek zegt:

    Ikzelf krijg enquêtes van eenvandaag per mail binnen en kies de relevante er uit.

    Er hebben zich een kleine 60000 mensen aangemeld voor het eenvandaag. Een ruwe doorsnee van 25000 deelnemers beantwoordt enquêtes met algemene onderwerpen met uitschieters naar boven. Bij heel specifieke enquêtes zijn dat veel minder: LBHTI (3500) D’66 (2271) CDA (1770).

    Hoe wordt de representativiteit gemeten? De uitslagen van onderzoeken zijn na weging in het algemeen representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de laatste Tweede Kamerverkiezingen. 
    Gezien de vraagstelling is dat bij het “Indisch” onderzoek iets anders geregeld. “generatie” is geen operationele variabele, weer een schijnprobleem opgelost.

    Als er minder dan 3500 mensen met een binding met het voormalig Nederlands-Indie aan de enquête meedoen, dan zijn Indische Nederlanders of wat daar voor doorgaat als schijn- en wajangpopIndo’s, een existentieel probleem.

    • Boeroeng zegt:

      Ik had het idee dat eenvandaag specifiek zoekt naar nazaten van Indische, Indonesische, Molukse families…en ook Papoea, Chinees, Depok, Toegoe. meenemend.
      Dus een onderzoek buiten het vaste panel.

      Het vaste panel van 50.000 mensen geeft weer andere uitslagen . Ook interessant om vast te stellen wat hun betrokkenheid met Indië nog kan zijn, Maar meet dat apart.

  13. Peter van den Broek zegt:

    Als ik de redenering van Boeroeng volg, dan verandert de representativiteit van de respondenten van het panel per onderwerp, maar dat is natuurlijk niet zo.
    Ik begrijp dat 1,8 milj. Nederlanders (10%) een binding met Ned.-Indie hebben. Dan zitten er in het panel toch genoeg mensen (Indischen?) om zo’n enquête uit te voeren?

    Kennelijk wil Eénvandaag voldoende respondenten hebben en gaat vissen in andere vijvers, dat blijkt ook uit één van de controlevragen. Is niks mis mee, maar de representativiteit dient wel gehandhaaft blijven, anders kan het enquête resultaat ongedifferentieerd de prullenbak in.

    Een snugger en anoniem persoon kan mijn citaat van de FIN (Michael Lentze) niet vinden !!! staat in de mail die ik van de FIN kreeg. Wellicht kan domheid als variabele in de representativiteit worden meegenomen.

    • Jan A. Somers zegt:

      Wie bepaalt de representativiteit? Of je uit de respondenten representativiteit kunt halen is niet zo interessant. De makers van het programma moeten zorgen voor een programma met hoge kijkcijfers, met veel ellende en zieligheid als dat nodig is. Die representativiteit bestaat uit hun keus.

  14. Ronereon zegt:

    @ Boeroeng. ” 50.000 deelnemers aan dit onderzoek zal wel een factor 20 teveel zijn.
    Het verzoek tot meedoen is verspreid op Indische sites.” M.i. methodisch valide kanttekeningen in je reactie. Er is reeds systeem bias bij de veronderstellingen m.b.t. de populatie (dus niet verifieerbaar of falsifieerbaar). Bovendien geen controle mechanisme op betrouwbaarheid en op structurele bias in vervolgopzet i.c. de structuur van de enquête. Lijkt m.i. meer op een stapeling van data vanuit een ‘case studies’ model. Representativiteit is dus niet aan de orde, evenmin geldigheid en betrouwbaarheid. Het is strikt genomen geen (wetenschappelijk) onderzoek, de resultaten geven een ‘indruk’, kunnen aanleiding geven tot uitspraken die ‘scoren’ met de eventuele pretentie representatief te zijn. Of aanleiding tot nader wetenschappelijk onderzoek. In zoverre ook niet met korreltje zout af te doen omdat het medium zeker een impact heeft op breder publiek en meningen, en in het verlengde daarvan op verdere gedachtevorming. Hoe de data geïnterpreteerd worden (verwerking), al dan niet door het filter van zekere ‘hypes’ of stereotypen, zal eerder subjectiverend zijn dan objectiverend. Het gaat het programma om ervaringen, verhalen en meningen. Uiteraard maakt een ieder zijn eigen afwegingen om mee te doen.

  15. Peter van den Broek zegt:

    Dhr/Mevr. Ronereon en dhr Somers zijn echte onderzoekers, dat zie ik wel aan het woordgebruik.

    Representatief’ wil zeggen: in hoeverre vormen de mensen, die de enquete beantwoorden een getrouwe afspiegeling van de Nederlandse/Indische bevolking. Dwz de (toekomstige) resultaten van deze steekproef geldig zijn voor de hele populatie, oftewel: dat je de resultaten kunt generaliseren. Maar de resultaten zijn alleen generaliseerbaar als je steekproef voldoende representatief is.
    Logica: representatief -> generalisatie

    Wat is representativiteit?
    Vaak wil je in onderzoek uitspraken doen over een groep mensen. Misschien onderzoek je de wensen en behoeften van mensen die biologische maaltijden thuis laten bezorgen, of houd je een klanttevredenheidsonderzoek onder klanten van een landelijke supermarkt. Het is zelden mogelijk om een populatieonderzoek uit te voeren waarbij je iedereen die tot de doelgroep behoort, interviewt of een vragenlijst in laat vullen. Stel je voor: dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je alle mensen die bij Appie hun boodschappen doen, zou moeten interviewen!
    Het onderzoeken van de hele populatie is gelukkig ook niet nodig. In plaats daarvan selecteer je een aantal mensen uit de populatie en onderzoek je deze groep. Deze kleinere groep mensen vormt je steekproef. Je brengt dan de wensen en behoeften of de tevredenheid van deze kleinere groep in kaart en gaat ervan uit dat de resultaten van deze steekproef geldig zijn voor de hele populatie, oftewel: dat je de resultaten kunt generaliseren.

    Om te weten wat deze variabelen zijn om de representativiteit te beoordelen, moet je wel de enquete lezen en invullen , kennelijk moeten betreffende Heren dat nog doen.

    • Ronereon zegt:

      @ Peter v.d. B. Ha, kereltje, ga je weer los met schoolmeesteren en soldaatje spelen met je dikke vingertje omhoog ? Rustig maar. Je hebt kennelijk niet goed nagedacht voordat je in marstempo invulde. Wel voldaan aan een innerlijk bevel. Niet slim. Pilletje slikken, komt goed.

  16. Indisch4ever zegt:

    Helaas…. dit topic moet dicht. svp niet zo hakketakken. Dat gaat nergens heen

Reacties zijn gesloten.