De Indische keuken is hot: deze boeken doen watertanden 

Aan de vooravond van de Kookboekenweek watertandt Ronald Giphart zich een weg door de beste Indonesische receptenbijbels.
Indisch koken is hot, en dan heb ik het niet alleen over het gebruik van specerijen. Nu is het natuurlijk onzinnig om te spreken van ‘de Indonesische keuken’ want het land, een archipel met bijna vijftienduizend eilanden en 260 miljoen inwoners, is immens groot en er wordt erg divers gekookt. Praten over de Indonesische keuken zou net zo onzinnig zijn als beweren dat er een typisch Europese keuken bestaat.  AD.nl

Foto: Bestel op deze site, lees meer over dit boek en zie de schrijfster op 32.45 minuten.

Dit bericht werd geplaatst in Boeken. Bookmark de permalink .

23 reacties op De Indische keuken is hot: deze boeken doen watertanden 

  1. R Geenen zegt:

    Ronald Giphart is een beetje de kluts kwijt, denk ik.

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Waarom?

      • R Geenen zegt:

        Goed lezen. Indisch of Indonesisch? Wat is het nu?

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Ach …. bedoelt u dat! Het door elkaar gebruiken van Indisch – Indonesisch door niet ingewijden valt me nauwelijks meer op. Zelfs als azijnpisser ben ik opgehouden mij er aan te ergeren en er iets pissigs over te zeggen/schrijven, zeker als het gaat om spraakverwarring in onschuld, zoals ik dat bij Giphart veronderstel.

          “Indisch” bestaat alleen nog bij een steeds kleinere groep van intimi, die enkelingen die nog “in Indië” zijn geboren en er geheel of gedeeltelijk zijn opgegroeid plus hun off spring, voor zover die nog in Indische traditie en met het juiste jargon is groot gebracht. Daarna ……. aaaall. We zullen er mee moeten leven.

        • R Geenen zegt:

          @zeker als het gaat om spraakverwarring in onschuld, zoals ik dat bij Giphart veronderstel. @
          De Indo’s in NL hebben blijkbaar nog steeds de mentaliteit van LAAT MAAR. Daarbij dient vermeld te worden dat de persoon Giphart zijn beroep schrijven voor een krant is. Je mag dan toch wel enige kennis van zo’n idioot verwachten. O ja, ik heb met de jaren dat laat maar afgeschaft.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Geenen: “De Indo’s in NL hebben blijkbaar nog steeds de mentaliteit van LAAT MAAR”.

          Oeps …. meneer Geenen, riekt dat niet naar hoogmoed? U suggereert nl. dat ALLEEN de Indo’s die de grote sprong naar de emigratie waagden pit in hun donder hebben en dat de achterblijvers luie indolente flikkers zijn, zogenaamde “Laat Maar Indo’s”, lèmbèng met hun dikke achterwerk op de krosi males, mopperend op alles wat hun niet bevalt maar verder geen vinger uitsteken om hun positie te verbeteren. Die suggestie kunt u niet waar maken.

          Overigens …… ik ben iiever een “Laat Maar Indo” dan eentje die eindeloos lamenteert over wat hem en zijn familie door de Jappen is aangedaan én later door Nederland. Een “Laat Maar Indo” is zo verstandig te berusten in een situatie die hij niet kan veranderen.

          Ach soedah dus, laat maar. Ik moest wat azijn kwijt. Terug naar mijn krosi males. Hopelijk kom ik door de censuur.

        • R Geenen zegt:

          Ik heb het alleen maar over de laat maar van de Indo’s. Heeft dus niets met hoogmoed of whatever te maken. Daarnaast is het de enige manier om de wereld te laten weten wat er vroeger met ons en de familie is gebeurd. Bijna een ieder in een ander land en zeker in Amerika wisten/weten de hele grote meerderheid niet dat de jap in Indie heeft huisgehouden. Ze weten wel van de duitse concentratiekampen, maar hadden nog nooit van de jappenkampen gehoord. Ook niet hoe wij in Nederland werden ontvangen. Ook niet dat wij in Attaka o.a. Amerikaanse kleren kregen en in NL de rekening voor gepresenteerd kregen. enz enz! Daarom bestaat er bij mij geen laat maar.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Geenen: “Ik heb het alleen maar over de laat maar van de Indo’s. Heeft dus niets met hoogmoed of whatever te maken”.

          Oeps meneer Geenen, draait u niet een beetje? Ik las toch duidelijk in uw vorige posting “De Indo’s IN NL hebben blijkbaar nog steeds de mentaliteit van LAAT MAAR”. Dus niet de Indo’s BUITEN NL, zoals u. Dat vind ik niet alleen hoogmoed, dat IS hoogmoed.

          En als u de hele wereld wilt laten weten “hoe de jap in Indië heeft huisgehouden” dan is I4E, zo lijkt mij, niet het meest geschikte podium om dat te doen. Een enkele verdwaalde bezoeker daar gelaten zullen allen die op deze site actief zijn of meelezen wel kennis dragen van wat de Japanner in Indië heeft aangericht, to say the least. Voor het door u beoogde effect kunt u uw verhaal dan beter elders kwijt. Als u er voor de zoveelste keer op I4E over begint, dan lijkt het toch al gauw op lamenteren, zeuren, zielig doen.

        • R Geenen zegt:

          @@posting “De Indo’s IN NL hebben blijkbaar nog steeds de mentaliteit van LAAT MAAR”. Dus niet de Indo’s BUITEN NL, zoals u. Dat vind ik niet alleen hoogmoed, dat IS hoogmoed.@@
          Het is uw goed recht om dat te denken. Maar heb persoonlijk over de afgelopen jaren wel het grote verschil gemerkt. En dat heeft niets te maken met hoogmoed. In de laatste weken hebben diverse Indo’s familie gasten uit NL naar onze kumpulan meegenomen. Erg frappant dat ze vanaf de eerste kennismaking constant hun mond open hadden. Ze wisten alles veel beter. Gewoon blandas geworden.

          Reeds eerder heb ik op I4E laten weten dat ik er voornamelijk bij zit om informatie. Er zijn daarbij verschillende manieren om die te verkrijgen. O.a. uw reactie geeft mij aan hoe de Indo-blanda vandaag reageert. Dank uw wel.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Ach meneer Geenen, als u op I4E zit om uitsluitend informatie in te winnen – “te verkrijgen” zoals u schrijft – dan hoeft u zich niet dagelijks in te spannen om uw in beton gegoten mening over van alles en nog wat te ventileren. U lijkt nu veel méér dan een Indo-Belanda met een grote mond die alles beter weet. Blijf bescheiden op de achtergrond, zuig alle informatie in stilte op. Win-win situatie.

        • R Geenen zegt:

          @@Blijf bescheiden op de achtergrond, zuig alle informatie in stilte op.@@
          Gelukkig is er in SoCal meer interesse in ons verleden. 11 November wordt hier Veteranendag herdacht. Riverside High begint het met een militaire parade. Maar vervolgens is er in de grote sporthal een ontmoeting tussen een Veteraan en studenten. Veteranen zijn ook burgers die in o.a. jappenkamp de ellende hebben meegemaakt. Mijn nicht Meity Ungerer, 91, is ook zo’n veteraan, die het nu voor de 20ste maal meemaakt. Twintig keer verteld ze haar Bangkinang verhaal. Want ieder jaar wordt ze gevraagd om haar verhaal te doen. Heb zelf in mijn woonplaats ook al een paar keer aan zo’n bijeenkomst meegedaan. Iedere keer zijn ze geshockt als ze mijn moeders verhaal horen. De leraar die mij heeft uitgenodigd, kan nog steeds niet begrijpen dat Nederland mensen in de jaren 50 en 60 zo heeft behandeld. En zo zijn er meerdere Indische die bereidt zijn hun verhaal te doen. Dat is geschiedenis om te voorkomen dat het weer gebeurd. Ook de verhalen op mijn website zijn geschiedenis.

        • Boeroeng zegt:

          Ron,
          Waarom schrijf je ” Gelukkig is er in SoCal meer interesse in ons verleden”
          Wil je zeggen dat bij jou in de buurt meer aandacht is voor het verleden van Indische Nederlanders dan in Nederland.
          Volgens mij is dat juist stukken minder..
          De grotere aandacht in Amerika voor de pacific war is vooral Amerikaanse geschiedenis en leidt niet tot meer aandacht voor de historie van Indische Nederlanders dan in Nederland.

        • R Geenen zegt:

          @@Waarom schrijf je ” Gelukkig is er in SoCal meer interesse in ons verleden”
          Wil je zeggen dat bij jou in de buurt meer aandacht is voor het verleden van Indische Nederlanders dan in Nederland.@@

          Heel simpel. Als reactie op het commentaar dat ik kreeg.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, je bent niet duidelijk.

  2. PLemon zegt:

    @ Giphart : ” perkedel jagung (een verbastering van frikandel). ”

    # of frikadel zonder n , maar totaal iets anders dan de bekende vleessnack.

    *** Citaat: De frikandel, met een n, is een langwerpige vleessnack die gefrituurd wordt (‘Wil je een kroket of een frikandel bij de patat?’); frikandellen worden vooral in Nederland gegeten.
    De frikadel, zonder n, is een soort gehaktbal; frikadellen worden vooral in België gegeten.
    Onze Frikandel, noemen ze in België overigens een ‘Curryworst‘ wat ik dus ook maar lastig vind om te begrijpen, want het ziet er niet uit als een worst en het smaakt niet naar curry… (error error)…”

    Maar dit Indische gerecht voor Frikadel Pan heeft dus helemaal niets te maken met FrikaNdellen of Frikadellen (hoe vaker ik dit woord typ, hoe stommer ik het vind..), het is gewoon de naam voor ‘Indisch Gehaktbrood‘. Maar dit klinkt weer minder interessant, niet?

    In het Indisch heet het trouwens ‘Perkedel Pan‘. Dit wilde ik ook nog even meegeven voor de laatste errormelding en verwarring. Laten we maar verdergaan met het recept!
    https://www.haremaristeit.nl/indisch-recept-voor-frikadel-pan/

    • R Geenen zegt:

      Frikadel pan of ook wel pan gehakt heeft vele variaties. Je kan het gerecht maken voor kinderen en anders voor de volwassenen. Ook de kruiden variëren heel sterk. Bij de diverse kleine Indonesische keukens hier in CA heb ik ook al diverse soorten frikadellen gezien.

  3. Jan A. Somers zegt:

    In het boek ‘De Indische zomer in Den Haag’ (2005) heeft mijn oudste dochter het muziekhoofdstuk verzorgd: ‘De Indische muze: tussen kratondans en jive, tussen gamelan en indo-rock’. De inleiding: “Schrijven over muziek en dans is als het bedenken van heerlijke recepten. Proeven kan niet echt. maar er aan denkend loopt het water iemand in de mond. Evenals de kookkunst, het eten en het uitwisselen van recepten zijn muziek en dans een onverbrekelijk onderdeel van het Indische culturele leven.” En even verder: “Ze vormen een soort bindende factor voor deze eerste generatie die daarmee haar herinneringen levendig houdt. Er klinkt zeker iets van nostalgie door, een beetje zoals Wieteke van Dort alias Tante Lien zingt: (…).

    • R Geenen zegt:

      @@: ‘De Indische muze: tussen kratondans en jive, tussen gamelan en indo-rock’. De inleiding: “Schrijven over muziek en dans is als het bedenken van heerlijke recepten. Proeven kan niet echt. maar er aan denkend loopt het water iemand in de mond. @@
      Ik probeer te begrijpen wat u schrijft. Mijn vrouw en ik hebben die fantasie niet. Wij hebben in onze Haagse jaren en later in SoCal heel wat gedanst, ook jive op Indorock. Maar we zijn beiden geen liefhebbers van kratondans en gamelan. En Wieteke van Dort, daar wil ik het niet eens over hebben. Geef ons maar jazz, swing, blues en soul muziek, country. En het verzinnen van nieuwe recepten op de Hollandse manier is ook niet voor ons weggelegd. Heb intussen een map met ruim 300 recepten van de oude generatie uit Indie, hier en daar wat aangepast. Meer dan genoeg.

      • van Beek zegt:

        Heer Geenen,

        Heeft u die recepten uit Indie ook gepubliceerd op uw website?

        • R Geenen zegt:

          Natuurlijk niet. Heb nog steeds het idee om er een eigen kookboek voor op te zetten. Maar wel in het engels. Het probleem zijn de hoeveelheden. Moet ik ze in de Amerikaanse maten laten, wat mijn voorkeur heeft, of de Europese tussen komma’s toevoegen. Een Indisch vriend in SoCal heeft een drukkerij. Dus dat is ook niet het probleem. Heb al een 40 tal foto’s klaar liggen. Ook de vorm van opzet heb ik nog niet afgerond. Een boek of een map-vorm, waarbij met ieder gerecht kan verschuiven met andere om er een maaltijd van te kunnen maken.

  4. Jan A. Somers zegt:

    “Mijn vrouw en ik hebben die fantasie niet” Mijn dochter gelukkig wel. Daar is ze dan ook publiciste voor. En wordt als zodanig ook gewaardeerd.

  5. Piet Azijnpisser zegt:

    Indrukwekkend meneer Geenen. Maar nog steeds niet des Pudels Kern, hè?

    Gelukkig ben ik een “Laat Maar Indo”. Verdere discussie heeft immers geen zin.

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Bovenstaande reactie schreef ik direct onder en in antwoord op “R Geenen zegt: 7 november 2019 om 16:57”. Waarom die hier onderaan dit topic terecht is gekomen en daardoor uit zijn verband gerukt is mij een is mij een raadsel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.