6 okt Lezing identiteit en Indische tweede generatie 

De tweede Indische generatie is niet in Indië opgegroeid. Zij kennen het land via half verzwegen familieverhalen, foto?s, films en internet. Toch raakt Indi? hen diep, zoals blijkt uit veel literatuur, websites en ook documentaires. Pamela Pattynama gaat in haar lezing in op zeven documentaires van de tweede Indische generatie.    De Stad Amersfoort

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

89 reacties op 6 okt Lezing identiteit en Indische tweede generatie 

  1. Ronny Geenen zegt:

    En is deze dame Pamela Pattynama ook een tweede generatie?

    • Boeroeng zegt:

      Ja Pamela Pattynama is 2e generatie. Zoek haar op google .

      pagina 4:
      http://indisch-anders.nl/wp-content/uploads/2014/05/Indisch-Anders-2009.pdf

      • Ronny Geenen zegt:

        Is zij Indisch of Moluks? Vanwege de naam Pattynama.

        • Jordy Engels zegt:

          Het begint toch meer en meer op te vallen dat steeds vaker Molukkers zich voordoen als Indisch/Indo, terwijl zij qua afkomst en cultuur absoluut niet als dusdanig zijn te kwalificeren. Ze hebben weliswaar gevochten voor de Nederlanders, maar dat maakt ze nog niet Indisch. Vroeger wisten veel Molukkers niet eens wat het verschil was tussen een Indonesiër en een Indo en stelden ze vragen of we op 17 augustus niet naar de Indonesische ambassade moesten. Nu zijn ze opeens Indo. Ook die man met al die migrantenmusea sleept ons telkens met de haren bij. Deze grap heeft nu wel lang genoeg geduurd…

        • Ronny Geenen zegt:

          Vandaag, donderdag, kom ik ook bij onze wekelijkse lunch kumpulan. En daar zitten we met Dutch from the Dutch East Indies, Americans from the Dutch East Indies and American from the Dutch Moluccan.

        • Boeroeng zegt:

          Jordy,
          Wim Manuhuttu noemt zichzelf Moluks. Maar hij heeft ook een indo-europese oma en mag zich daarom indo noemen.
          Pamela Pattynama is van een Indische familie. De naam zal wel een Molukse oorsprong hebben.
          Je moet je etnische hokjes niet zo strikt afbakenen .

        • Ronny Geenen zegt:

          @Je moet je etnische hokjes niet zo strikt afbakenen .@
          Dat heb ik op deze site geleerd.

  2. Arthur Olive zegt:

    Zoals Pamela Pattynama het beschrijft ben ik geen tweede generatie. Ik zie mijzelf echter ook niet als eerste generatie al ben ik net voor de oorlog geboren en heb mijn pretien jaren in Indie (niet Indonesia) en Nieuw Guinea doorgebracht. Anderhalf generatie misschien?

    • Boeroeng zegt:

      anderhalf , Arthur
      Die indelingen in generaties is typisch iets west-europees en het is maar net hoe iemand het definieert en de scheidslijnen afbakent.
      Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft zijn eigen definities die haaks staan op wat men in het algemeen denkt.
      Ik heb 5 broers in Indonesië geboren en die deelt het CBS in als 1e generatie.
      Mijn persoon wordt 2e generatie genoteerd.

      • Ronny Geenen zegt:

        @Ik heb 5 broers in Indonesië geboren en die deelt het CBS in als 1e generatie.
        Mijn persoon wordt 2e generatie genoteerd.@

        Gebruikt het CBS dezelfde indeling van generaties voor totoks?

        • Boeroeng zegt:

          Ook voor totoks … Tenzij de beide ouders in Nederland geboren zijn . Dan weer niet.

        • Ronny Geenen zegt:

          Tenzij de beide ouders in Nederland zijn geboren? Vreemd, want het gaat toch om zij die in Indie of Indonesie zijn geboren. Ik ken een familie, waarvan de grootouders beiden in Nl zijn geboren, hun zoon is in Indie geboren. De zoon is met een Indische getrouwd en te samen hebben ze 2 kinderen in Indie/Indonesie geboren en 1 kind in Nederland geboren. Zoekt dat dan maar uit.
          Een rotzooi net als de twee woorden “tonen”

        • Boeroeng zegt:

          Ron,
          In je voorbeeld beschouwt CBS
          * de grootouders niet als allochtoon
          * hun zoon niet als allochtoon
          * de kleinkinderen wel, als hun Indische moeder niet in Nederland is geboren en een van haar ouders ook niet.
          * is Indische moeder wel in Nederland geboren dan worden de kleinkinderen niet gezien als allochtoon 2e generatie

        • Ronny Geenen zegt:

          Nu snap ik er nog minder van. Bij een volkstelling krijg je dan allerlei nuances en dan kan tot discriminatie factoren lijden.

        • Jan A.Somers zegt:

          Ik heb Indo-kennissen (al dood) die beiden (man en vrouw) in Nederland zijn geboren uit Indo-ouders die beiden ook in Nederland zijn geboren. Indo, maar niet allochtoon. Ik ken een vrijwilliger in de kerk, zwart uit Sri Lanka, daar geboren uit Sri Lankese ouders. Maar geen allochtoon aangezien hij is geadopteerd door een Nederlands gezin in Nederland.

    • Ronny Geenen zegt:

      Dat subject is hier al vaker naar voren gebracht. Het blijft een onduidelijke zaak. Mijn nicht is 90 en dus van 1928. Ik ben van 1936 en van de Geenen familie de een na oudste. Is zij alleen de eerste generatie; zijn wij beiden eerste generatie? Daarbij, als ik mijn stamboom bekijkt, ben ik zeker de 6de generatie Indische, want de eerste Geenen kwam in 1848 op Sumatra aan.
      Wordt er bij totoks ook uitgegaan van dezelfde generatie perioden? Nee toch. Nooit eerder gelezen.

      • Boeroeng zegt:

        In de volksmond:met eerste 1 generatie bedoelt men als 1e generatie aangekomen in dit land, en hun kinderen zijn dan 2e generatie.
        Maar het CBS heeft zijn afwijkende definitie gemaakt.
        Hun norm geldt voor alle burgers in Nederland, niet alleen voor Indische Nederlanders of mensen van gemengde afkomst.
        CBS-norm geldt ook voor bijv Duitsers. Men onderscheidt 1e en 2e generatie.
        Dat heeft niks met ras te maken.

        • Ronny Geenen zegt:

          Toch erg verwarrend. Want hoe moet ik volgens het cbs mijn voorbeeld zien?

        • Jan A.Somers zegt:

          Ik doe het erg gemakkelijk”:Tenminste één ouder buiten Nederland geboren>allochtoon. Anders autochtoon. Indië of Duitsland, maakt niets uit. Onze koning is ook allochtoon, net als onze voorzitter van de Tweede Kamer, of deze sinjo. Waarom zou je alleen voor ‘Indischen’ zulke indelingen maken? Buiten Nederland is buiten Nederland. Maar dit is nu voorbij: mensen met/zonder migratieachtergrond. Veel moeilijker!

        • Ronny Geenen zegt:

          Nog eenvoudiger. Je bent Nederlander of je bent het niet! De rest gaat een ander niets aan.

        • Jan A.Somers zegt:

          “De rest gaat een ander niets aan.” Volkomen mee eens!!! Ik ben ik. Ik ben gewoon Nederlander en voor mijn identiteit laat ik mijn ID-kaart zien. Voor de rest kijken ze maar naar mijn platte neus en kleurtje. Wat ze daarbij denken zal mij een zorg zijn.

        • George zegt:

          Mensen met een andere culturele achtergrond of achtergronden niet gemengde afkomst.

      • PLemon zegt:

        @ Het blijft een onduidelijke zaak. 

        #een poging het onderscheid te maken tussen de generaties. ..

        *** Ondanks dat de Indische groep officieel niet gezien worden als etnische groep, is zij dus wel degelijk een groep van migranten: de Indische generatie waar je bij ‘hoort’, is namelijk afhankelijk van het moment van aankomst in Nederland. Indische Nederlanders van de eerste generatie zijn vaak in Indië geboren en hebben in elk geval daar hun volwassen leven gewoond. Bijna allemaal hebben ze de Japanse bezetting en de repatriëring meegemaakt. Met andere woorden: cultureel zijn zij gevormd in het land dat ze verlaten hebben.

        In twee culturen
        De tweede generatie is in Nederland – of een ander nieuw vaderland – opgevoed door ouders die in Indië volwassen werden. Veel 2.0’er waren nog een klein kind toen zij uit Indonesië vertrokken, of nog niet eens geboren. Deze groep is cultureel in elk geval grotendeels gevormd in Nederland, maar opgevoed door mensen die in een ander land, in dit geval Indonesië, volwassen geworden zijn.

        Culturele overdracht
        De derde generatie is geboren en getogen in het land waar hun ouders opgegroeid zijn. Dat betekent vaak dat ze meer culturele invloeden hebben overgenomen van het land waarin ze geboren zijn.
        https://www.indisch3.nl/2010/05/12/generatie-3-0-toegelicht/

        • Ronny Geenen zegt:

          @. Deze groep is cultureel in elk geval grotendeels gevormd in Nederland, maar opgevoed door mensen die in een ander land, in dit geval Indonesië, volwassen geworden zijn.@

          U vergeet daarbij te vermelden dat cultureel soms aardig gemengd werd met discriminatie en het proberen te dwingen de NL gewoonten over te nemen, zoals het schillen van een aardappel, enz
          Of valt dat gedrag ook onder de NL cultuur? Ik denk dat ik dan slecht in de cultuur past.

        • PLemon zegt:

          @dat cultureel soms aardig gemengd werd met discriminatie en het proberen te dwingen de NL gewoonten over te nemen, 

          *** Esther Captain : ‘Kijk, de eerste generatie heeft zich willen aanpassen en sprak zich niet uit tegen de assimilatiepolitiek van de jaren ‘50. De tweede generatie kreeg van hun ouders een dubbele boodschap mee: dat ze zich Nederlands moesten gedragen, maar tegelijkertijd kregen ze Indische cultuur mee. Zij zijn meer op de barricaden gaan staan voor het behoud van de Indische identiteit. Dat pastte ook bij het activisme van eind jaren zestig en in de jaren zeventig. In de derde generatie zie je dat de Indische identiteit ‘hip’ en zelfs commercieel interessant is geworden. Er werden in de jaren negentig bijvoorbeeldI Love Indo Parties georganiseerd. Het is geen politieke identiteit meer. We zijn niet meer ‘gevaarlijk’ genoeg. Dat vind ik soms jammer. Als je ‘gevaarlijk’ bent, ben je politieker. We zijn nu bestempeld als ‘geïntegreerd’. Voor de derde, vierde en vijfde generatie is dus minder te bevechten.

          We spelen in het racismedebat bijvoorbeeld nauwelijks een rol Als je vanuit de assimilatiepolitiek, of het integratiebeleid, alleen maar wordt gevraagd om te doen alsof je Nederlander bent, en dat werd gevraagd van die eerste generatie, dan kun je dat heel lang volhouden. Dat gaat prima. Dus je spreekt Nederlands, je past je eetgewoonten aan, je kiest alleen Nederlandse vrienden. Dat kan allemaal, cosmetisch gezien. Maar als je ook nog heel veel invloed hebt gehad vanuit Indonesië, dan moet dat naast elkaar mogen bestaan. Als je dat geforceerd probeert te onderdrukken, dan betaal je daar een prijs voor. Dat heb ik gezien bij mijn vader. En dat is pijnlijk. Daar krijgen mensen last van. Dat heeft een prijs

          Zo’n term als ‘twijfelindo’ vind ik fantastisch, omdat het wat humor brengt. Ik mis soms de humor bij het anti-racisme verhaal. Het is vaak zo zwaar, en op zich is dat terecht. Maar humor relativeert. En dan met name in de eigen groep. Indo was vroeger een scheldwoord, maar de jongere generatie gebruikt nu heel makkelijk. De oudere generatie vindt het moeilijker.”

          https://www.nieuwwij.nl/interview/esther-captain-we-zijn-niet-meer-gevaarlijkj-genoeg/

        • Ronny Geenen zegt:

          @Als je vanuit de assimilatiepolitiek, of het integratiebeleid, alleen maar wordt gevraagd om te doen alsof je Nederlander bent, en dat werd gevraagd van die eerste generatie, dan kun je dat heel lang volhouden. Dat gaat prima. Dus je spreekt Nederlands, je past je eetgewoonten aan, je kiest alleen Nederlandse vrienden. Dat kan allemaal, cosmetisch gezien. @

          Als ik dat allemaal zo leest, dan was ik geen goede Nederlander. Heb nooit gedaan alsof.
          Misschien kwam het ook doordat ik na mijn Gelderlandse periode, waar ik beslist niet erg gelukkig was, ben gaan varen. 10 jaren op de wilde tankvaart als een werktuigkundige, waar je ook je eigen leven kan bepalen. In de eerste plaats werd er naast Nederlands ook Engels gesproken. Vaak waren er ook Indische wtk’s en stuurlieden. Toen ik op 30 jarige leeftijd vrij van dienstplicht was, stopte ik met de tankvaart en begon als mechanical design engineer bij Bechtel Inc in Den Haag.. Voertaal was Engels. Tot in 1981, toen ik vertrok naar Ca, heb ik alleen bij Amerikaanse bedrijven gewerkt. Voelde me er thuis. Heb me eigenlijk nooit volledig geassimileerd of geïntegreerd. En nu nog niet, want ik ben van binnen de gewone Indische jongen gebleven. Dat zegt mijn gevoel. Het enige dat ik al die jaren heb gedaan, is gewoon aanpassen en misschien ook presteren.
          Ben overtuigd dat er meer Indo’s zijn, die zo denken.

      • Henk zegt:

        Ik heb in Bandoeng twee broers met de familienaam GEENEN gekend. Nono en Joke. We ,zaten, tijdens de Japanse bezetting, ook gezamenlijk in de zelfde barak. Heb Nono hier in Eindhoven ook nog ontmoet. Vernam dat hij is overleden. Van Joke heb ik niets meer vernomen.Nog familie?

        • Ronny Geenen zegt:

          Dat klopt wel. Beiden zijn mijn wel mijn oudere neven. Ze zijn een van de zes kinderen van de oudste broer van mijn vader. Mijn vader was zelf de jongste. Heb van anderen gehoord, o.a. mijn zusje in Born, dat er in die omgeving nogal veel Geenen familieleden van mij wonen. Heb helaas nooit met hun contact gehad. Je kunt hun ook vinden op mijn Web https://MyIndoWorld.com

      • George zegt:

        de een is een allochtoon en de andere is een allochteen. Je kan een grote allochteen zijn of een kleine allochteen of een grote allochtoon en een kleine allochtoon.

  3. Henk zegt:

    Ron, je hebt gelijk. Aanpassen aan de omgeving waarin je leeft. Ben nu 92 jaar. De jongste uit een gezin van vader, moeder 3 jongens en 3 meisjes. Mijn Opa van vaders kant was een Indo, van moeders kant een Duitser. Mijn Oma van vaders kant een Javaanse van moeders kant een Soendanese. Was 32 jaar toen ik , vanuit Bandoeng naar Nederland kwam. Hetzelfde werk gezocht zoals ik In Bandoeng had (accountancy). Is me gelukt.Tot ik geestelijk ziek werd en afgekeurd werd.
    Kwam helaas in de WUV terecht. Ja,, het leven kan vaak hard zijn.Geniet nu van de kinderen!

  4. Jordy Engels zegt:

    Ach, wat een lariekoek over aanpassen, integreren en migranten. Indo’s zijn Nederlanders. Natuurlijk, door de gemengde achtergrond zijn er ook gewoontes die in Nederland vreemd zijn, zoals op het gebied van beleefdheid en hygiëne, maar dat betekent niet dat Indo’s moeite moesten doen om zich ‘aan te passen’. Dat een paar onwetende belanda’s ons in dat hokje proberen te stoppen, omdat we er soms anders uitzien dan de ‘model’hollander, maakt het nog niet waar. Ik protesteer tegen de verallochtonisering van de Indische gemeenschap, laat dat hier duidelijk zijn. En als ik op een notabene ‘Indo’-forum de enige moet zijn die dat doet, dan zij dat maar zo, maar dat geeft wel de treurige staat aan waarin onze gemeenschap momenteel verkeert.

    • Boeroeng zegt:

      Jordy,
      Mensen moeten zich altijd aanpassen waar men gaat wonen, werken en leven.
      Dat kost moeite.
      Ik ben hier geboren en getogen en mijn moeite met dat aanpassen was inderdaad het aanpassen aan dat je als buitenlander wordt gezien, her en der. Jij noemt dat verallochtonisering.
      Kom je jong in een andere samenleving terecht, dan is het vaak makkelijker aanpassen en inpassen dan de volwassenen.

      • Ronny Geenen zegt:

        @Mensen moeten zich altijd aanpassen waar men gaat wonen, werken en leven.@

        Het woord zit in het “moeten”. Immers hoe meer mensen op een kluitje, des te moeilijker wordt het.
        Er zijn eenmaal mensen die of sociaal of meer individueel zijn ingesteld. De meeste emigranten weten dat vaak al van te voren en daar richten ze zich naar. Tenminste als je wilt slagen.

        • George zegt:

          Je moet niets; je kan doen zoals de anderen doen in het land waar je woont. Moeten is er niet bij.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Je moet niets; je kan doen zoals de anderen doen in het land waar je woont@

          Je zal ze de kost moeten geven, die het niet doen. Waarom denk je dat Mexicanen in SoCal hun eigen supermarkten hebben en het personeel allemaal zuid Amerikanen zijn. Het zelfde met de Supermarkten en restaurants, die eigendom zijn van Chinezen, Vietnamezen of Indonesiers. Waarom hebben Amerikaanse supermarkten wel allerlei personeel die vaak allemaal lid zijn van een vakbond en de bovengenoemde supermarkten totaal geen vakbond bemoeienis willen?

    • Indorein zegt:

      @ .. Ik protesteer tegen de verallochtonisering van de Indische gemeenschap ..@:
      Je staat niet alleen wat betreft dit standpunt. Ik heb zoiets een eerdere keer bij een soortgelijke discussie ook al eens gezegd. Indo’s zijn geen allochtonen.
      Overigens, het woord allochtoon mag eigenlijk niet eens meer gevoerd worden, het zou discriminatoir zijn voor onze islamitische Noord-Afrikaanse en Turkse “medelanders” .

      Je bent een Turkse Nederlander (2 paspoorten), een Marokkaanse Nederlander (2 paspoorten) of een Indische Nederlander (1 paspoort !!! ????).

      • Boeroeng zegt:

        Het woord allochtoon gebruiken is niet verboden .
        Maar er kleven veel haatdragende emoties aan het woord.
        Daarom kiezen sommige mensen voor andere woorden.

        In de volksmond worden donkere mensen vaak wel aangezien voor uit het buitenland afkomstig en dan gebruikt men het woord ‘allochtoon’
        Idem worden donkere indo’s zo gezien door vele niet donkere Nederlanders.

        Ontkennen dat Indische mensen een buitenlandse afkomst hebben is hun identiteit ontkennen

        • P.Lemon zegt:

          @… verallochtonisering
          …….buitenlandse afkomst?

          #Zo’n beetje , vooral bij de Indischen met een kleurtje, een telkens terugkerend verschijnsel
          dat de witte/blanke Nederlander je van een afstand of bij een ontmoeting in de niet-westerse Allochtonenhoek plaatst.
          Nu er steeds meer andere ‘soorten’ Nederlanders rondlopen kun je het de witte autochtoon bijna niet meer kwalijk nemen dat zij/hij niet uit kan filteren ‘wie wie is’.
          Daarom die aanvullende verhalen over de onderscheidende Indische mengcultuur en het Europees/Nederlands leefpatroon toen in Indië om vooral onze 3e en latere generaties te laten weten dat ze als genetisch en cultureel gemixten daar en hier niet als buitenlanders/vreemdelingen moeten worden gezien. En natuurlijk bevestigen uitzonderingen deze regel. Dat er bij ons qua nationaliteit en genetisch een cocktail van bloed(figuurlijk) door de aderen vloeit maakt ons nog geen import vreemdeling.

        • Jan A.Somers zegt:

          “haatdragende emoties ” Dat hebben wij er zelf bij gemaakt. Niet het CBS. Waarom zou ik haatdragend zijn? In de demografische opbouw was ik gewoon allochtoon, en mijn kinderen ook. Nou en? Overigens loop je hier mee achter, want ik ben geen allochtoon meer, maar heb een migratie-achtergrond. Dat is nieuw, dus kopen!

        • Henk zegt:

          Ik ben een “anak campuran”. Voorouders uit Duitsland, Portugal, West-Java, Midden Java.

        • Ronny Geenen zegt:

          Eigenlijk wel gek dat je als “gemengbloedige” maar een paspoort heb.

        • George zegt:

          Indos weten wat een multi-culturele samenleving is en dat is van groot belang.

        • PLemon zegt:

          @Hr Somers :” want ik ben geen allochtoon meer, maar heb een migratie-achtergrond ”

          #Nederlander met een migratie-achtergrond (neutraal)
          Specifieker… Nederlander met een Nederlands-Indische achtergrond? Of aangepast met een Indonesische achtergrond. ( zijnde land/-en van geboorte).
          Komt toch geforceerd over…als je daar al nederlander (totok of indo) cq genaturaliseerde dus met een paspoort bent.
          https://nos.nl/artikel/2140862-afschaffen-term-allochtoon-hetzelfde-product-met-een-ander-etiket.html

        • Ronny Geenen zegt:

          Op een paspoort staat toch gewoon Nederlander of Nederlandse; dus alleen dat zou moeten worden gebruikt. Elke andere vorm is een vorm van belediging. En beledigen mag niet.

        • Jan A.Somers zegt:

          “gek dat je als “gemengbloedige” maar een paspoort heb.” Op je paspoort/ID-kaart staat alleen je nationaliteit. Nederlandse. Voor een reisdocument of een legitimatiedocument zijn identiteit of bloed niet interessant. Alleen op I4E.

        • Ronny Geenen zegt:

          Als subscriber ontvang ik van Eelko Keij, een D66 man, die in New York woont, kreeg ik de volgende tekst toegestuurd.
          Grote zorgen over wetsvoorstel dubbele nationaliteit: actie
          Bezorgde D66’ers leggen moties dubbele nationaliteit voor bij landelijk congres a.s. zaterdag 6 okt.
          Soms moet je iets eerst langs puur politieke lijnen aan de kaak stellen, alvorens het (hopelijk) breder te kunnen maken. Daarom zullen bezorgde leden van D66 Regio Buitenland en D66 Afdeling USA zullen a.s. zaterdag 6 oktober 2 actuele politieke moties tijdens het Landelijk Congres voorleggen, allebei rondom het thema dubbele nationaliteit. (En ja, ik hoop van harte dat dit bij andere politieke partijen óók gaat gebeuren: de stem moet veel luider gehoord worden dan slechts bij 1 partij!)
          Dit komt natuurlijk niet uit de lucht vallen: eind 2017 heeft u al in groten getale gereageerd op de vraag wat u nu zelf van het wetsvoorstel vond, en wat u zelf een redelijk alternatief zou vinden. (Deze input is uiteindelijk met de nodige moeite bij het betreffende Ministerie afgeleverd – in persoon mocht niet, wel via email, en ik hoop maar dat het dus inderdaad is verspreid naar de dienst die zich met dit thema bezighield, want enige feedback heb ik nooit teruggehoord).

        • Ronny Geenen zegt:

          Dan is er wel veel aan het paspoort gespijkerd. Heb mijn oude paspoort even bekeken.

        • Jan A.Somers zegt:

          “Komt toch geforceerd over” Die chaos maken we zelf. Voor de demografische opbouw wil het CBS alleen maar weten of je een soort ‘boertje van buûten’ bent. De rest is gewoon inlander zoals mijn Zeeuws meisje. Alhoewel, die Spanjaarden vroeger wisten de meiskes vast wel te vinden.

        • Arthur Olive zegt:

          @Voor een reisdocument of een legitimatiedocument zijn identiteit of bloed niet interesant.@
          Juist wel., daarvoor is de pasfoto nodig. De Nederlandse douane kan dan meteen zien dat je Indonesier bent.

        • Jan A.Somers zegt:

          “De Nederlandse douane kan dan meteen zien dat je Indonesier bent.” Dat interesseert die ambtenaar niet, je moet alleen maar lijken op die foto in dat Nederlandse paspoort/ID-kaart. Hij/zij hoeft ook niet eens te kijken of ik als licht getinte niet een bomgordel draag. Mijn Zeeuws meisje zou dan zeggen: een beetje zwanger! Overigens moet ik bij het doorlichten wel vertellen dat mijn lijf vol metaal zit. Dan komt er een aardige mevrouw (ambtenaar!) die wat met mij doet. Net als voor mijn Zeeuws meisje met het metaal in haar rug en korsetsluitingen.

        • Loekie zegt:

          De douane controleert geen identiteitsgegevens. De douane (van de belastingdienst, van het ministerie van financiën) controleert bagage, invoer, import, export). Paspoorten worden gecontroleerd door de Koninklijke Marechaussee (grensbewaking) bij de paspoortcontrole.
          ‘Ik ga door de douane’ als je door de paspoortcontrole gaat is dan ook eigenlijk fout.

      • Ronny Geenen zegt:

        @een Indische Nederlander (1 paspoort !!! ????).@

        Lijkt me leuk om een NL en een US paspoort te hebben.

  5. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Citaat Jordy Engels ……..Ach, wat een lariekoek over aanpassen, integreren en migranten. Indo’s zijn Nederlanders……..
    ander citaat:…omdat we er soms anders uitzien dan de ‘model’hollander, maakt het nog niet WAAR!!!!!

    Kan Jordy Engels aangeven in welke context hij deze bewering plaatst? Dan kan pas geeft hij aan of de bewering waar is of niet waar, rekening houden dat het begrip “allochtoon” stamt uit de jaren 80 van de vorige eeuw. Vanuit het Hier en Nu oordelen welk begrip mag worden gebruik is toch een post-moderne benadering van het onbegrip over de geschiedenis?

    • Jordy Engels zegt:

      Zal best allemaal, maar het is een grote gotspe om Indo’s als buitenlanders te kwalificeren. Dat sommige Indo’s meegaan in dit aangeprate minderwaardigheidscomplex is echt be lach chelijk!

  6. Robert zegt:

    iK BEN EEN iNDO EN EEN BUITENLANDER!(US CITIZEN) EN HEB GEEN MINDERWAARDIGHEIDSCOMPLEX.IK BEN EEN VOORSTANDER VAN DE SECOND AMENDMENT.

    • Jordy Engels zegt:

      Zal best allemaal, maar om als Indo in Nederland/eigen land voor buitenlander te worden uitgemaakt is toch een grote gotspe.

  7. Mevr. T. Verstegen zegt:

    Met een minderwaardigheidscomplex heeft het niets te maken, als Indo zien wij er niet Hollands uit hoe Nederlands we op papier ook mogen zijn, nog altijd worden mensen beoordeeld op uiterlijk en land van herkomst. Voor de eerste de beste blanda ben je vandaar en niet van hier, hoe Nederlands je naam ook mag klinken. Ik zelf vind dat geen probleem en kan me vaak ook solidair voelen met andere gekleurde medelanders. Ik heb ook geen behoefte om mij zelf als Hollands/Nederlands te afficheren, ik weet wel beter en heb ook geen goedkeuring nodig van de eerste de beste onwetende collega (M)Nederlander. Bij aardige niet wetenden wil ik het nog wel eens uitleggen.

    • Patrick zegt:

      Nederlands op papier? Mevrouw Verstegen alstublief zeg. U klinkt als Pechtold!

    • Loekie zegt:

      Een, twee, drie, vier
      Hoedje van, hoedje van
      Een, twee, drie, vier
      Hoedje van papier
      Heb je dan geen hoedje meer
      Maak er één van bordpapier
      Eén, twee, drie, vier
      Hoedje van papier

      Een, twee, drie, vier
      Hoedje van, hoedje van
      Een, twee, drie, vier
      Hoedje van papier
      En als het hoedje dan niet past
      Zetten we ‘t in de glazenkas
      Een, twee, drie, vier
      Hoedje van papier

      • Jan A.Somers zegt:

        Geslaagd voer de inburgeringscursus! Nu nog integreren, en dan assimileren. Hebben ze weer iemand tegen wie ze kunnen aanhikken.

      • Henk zegt:

        Jan-Jan kepala matjan
        kiepiet, kiepiet boentoet ajam
        Si Piet mentiet
        zijn staart kiepiet, kiepiet

        Jan kiewie kiewie
        vannacht geboren in de gendih

        Marie merak miriep
        pas gevallen in de koealie

        Wim, nassi tim
        met een kikkertje erin.

    • PLemon zegt:

      @ .. .”als Indo zien wij er niet Hollands uit hoe Nederlands we op papier ook mogen zijn, nog altijd worden mensen beoordeeld op uiterlijk ”

      # Dat is nu juist het punt, werden we maar herkend als Indische Nederlander /indo en niet als de zoveelste nieuwe Nederlander. Zelfs voor blanda ingewijden is het soms een puzzel om direct te zien of zij/ hij een indo voor zich heeft.
      Maar goed , bij herkenning weet zij/hij dat die indo ook normaal(dwz van geboorte bv) Nederlander is of moet zijn.
      De duiding met een migranten achtergrond speelt alleen door het hoofd van onwetenden en/of Indischen die er niets om geven of zich juist als buitenlander en of vreemdeling willen profileren.
      Uit een willekeurige groep personen valt het ook niet mee als Indische bij de anderen de soortgenoten aan te wijzen, vooral als je tegen sombongs of kesassars aanloopt met een wit uiterlijk.

      • Ronny Geenen zegt:

        Allemaal waar! Maar in het algemeen heeft de Nederlander ook nooit interesse in hun landgenoten uit het oude Indie getoond. De enige belangstelling ging gepaard met schelden.

        • Boeroeng zegt:

          Je overdrijft, Ron.
          Moet je niet doen.

        • Ronny Geenen zegt:

          Ervaringen verschillen. Trouwens, je zegt zelf dat je in NL bent geboren. Je pro-hollands kan dus niet over oordelen wat wij hebben ervaren. Toen je eenmaal opgegroeid was, was de situatie anders.

        • Boeroeng zegt:

          Ik leef hier al langer als jij, Ron.
          Dus ik kan echt wel weten dat mensen ook oprechte belangstelling hadden en hebben voor mensen uit Indië komend.
          Dat was echt niet alleen maar schelden.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Dat was echt niet alleen maar schelden@
          Dat heb ik ook niet geschreven. Maar dat die opmerking werden geplaatst, was een feit, waar ik niet blij van werd. Heb je of je family in de jaren 50 ook in het land van Maas en Waal of Nijmegen gewoond? Zelf de plaatselijke geloofslijders behandelden je als shit als je niet naar hun pijpen danste. Heb begrepen dat in het westen de Indo vaak anders werd behandeld.

        • Jan A.Somers zegt:

          Op de HBS in Vlissingen konden de hoogste klassen ook op dansles, op school. Samen met een indisch meisje waren wij de twee enige indo’s. Maar bij ten dans vragen (ja, dat deden wij in die tijd nog!) ben ik nooit geweigerd. Volgens de dansleraar danste ik wel als een paard (geen koedah). Het was wel netjes, af en toe hield hij zijn vlakke hand tussen twee buiken. Dat was de goede afstand.

      • Henk zegt:

        PLEMON,
        Betul! “Indo Ruwet”

      • RLMertens zegt:

        @PLemon;’werden we maar herkend etc.’- Nou, dat kan me juist net niet schelen. Voel me juist happy, niet als de doorsnee autochtone/Nederlander uit te zien. ‘ben je een buitenlander? Ja zeker; geen inlander! Toen we in jan. 1950 in Noordwijk a/zee ( in lege zomer hotels) werden ondergebracht, dachten ze, dat we geadopteerde nazaten waren!
        Vanwege onze Nederlandse namen etc. Iemand zei ooit ; ‘ben je een Zuid Amerikaan/ Spaans? En ik antwoordde; en jij een Duitser?’ Wel of niet een migranten achtergrond? Kan me juist verder geen lor schelen. Ik moet bekennen; dat ik in mijn loopbaan nog nimmer onheus door mijn collegae ben bejegend. In tegenstelling, kon me met hen juist heel goed vinden. Ook nu nog; buren, wijkcentra, bibliotheken, jazz gebeuren, lezingen etc.

        • PLemon zegt:

          @ Kan me juist verder geen lor schelen. 

          ## Zoals u wilt en al eerder gezegd : De duiding met een migranten achtergrond speelt alleen door het hoofd van onwetenden en/of Indischen die er niets om geven of zich juist als buitenlander en of vreemdeling willen profileren.

  8. Robert zegt:

    Lees maar mijn reactie ook over raciale discriminatie in Nederland. “Ga terug naar je apeland!” “Ik stuur je terug naar Jakarta!” etc, etc.

  9. Peter van den Broek van de andere generatie zegt:

    Is het niet opmerkelijk, dat v.n.l. Indo’s van de 1ste generatie reageren op dit topic over Identiteit en 2de generatië”.? Dat die van de andere generatie zich niet roeren lijkt mij toch wel een zorgelijke ontwikkeling en dat zegt iemand van die generatie!!!

      • Ronny Geenen zegt:

        Waarom zou ze haar haren blond hebben gekleurd?

        • Bert zegt:

          @Ron : Dogla,s noemen ze die mensen in Suriname ,moeder Nederlands en vader Creools meestal is hun haar zo van nature en NIET geblondeerd en ja pak Lemon Surinaamse codes verschillen hemelsbreed van de Indische codes .Wordt een Indo een beetje boos als je hem een Indonesier noemt ,een Surinamer wordt boos als je hem een Nederlander noemt .Zelfs de Groningse boeren ,die al sinds 1860 in Suriname zijn gevestigd zullen zich ondanks hun witte huid nooit Nederlander noemen maar altijd Surinamer ,verder zijn Surinamers over het algemeen erg uitbundig en luidruchtig zeker als ze het Nengre ( Surinaamse linqua franca) spreken dat Nengre is een beetje een bahasa keras .Indo,s zijn erg gesteld op goede omgangsvormen en stellen beleefdheid hoog in hun vaandel .Toen Ruud Gullit zich eens liet ontvallen ,dat hij zich Nederlander voelt ( Hij is in Amsterdam geboren en opgegroeid ) kreeg hij de toorn van alle Surinamers over zich heen als zoon van een Creoolse man mocht hij dat niet zeggen !

        • Ronny Geenen zegt:

          @Indo,s zijn erg gesteld op goede omgangsvormen en stellen beleefdheid hoog in hun vaandel @

          Dat klopt wel. Oma Geenen heeft de Bangkinang japkamp niet overleefd. Oma Jacqueline Chevalier wel. Toen mijn moeder als weduwe ging werken, werden we door onze Franse oma opgevoed. Ja, en die had voor de oorlog een hotel/restaurant in Padang gehad.
          Eerst handen wassen voor je aan tafel ging. Aan tafel met beide handen boven tafel. De meisjes dekten de tafel en wij jongens moesten toekijken of het goed gebeurde. Niet met volle mond praten. Een ander eerst laten uitpraten. Altijd met twee woorden praten. Pas als een ieder klaar was mochten we opstaan. Die andere NL taal, de ruwe, heb ik pas als zeeman geleerd.

      • PLemon zegt:

        @ Etchica Voorn  heeft het over Surinaamse codes. Zijn die vergelijkbaar met de Indische leefregels (Zo zijn onze manieren)?
        Een punt dat ook de nieuwe generaties Indo’s hier in Nederland geleidelijk gedecodeerd raken. (extra als 1 ouder blanda is)

        *** Het inzicht dat ik een dubbelbloed ben, heeft mijn identiteit verrijkt. Ik ben mijn Surinaamse kant gaan ontdekken en voel mij nu bij beide groepen thuis. Ik ben nog wel zoekende, want ik ben niet opgegroeid met Surinaamse codes en vergis me weleens in de mores.

  10. George zegt:

    Ik heb nog niet mijn geheim hier naar voren gebracht! Ik ben een ALLOCHTEEN MET LANGE TENEN!

  11. George zegt:

    Soms moet ik een allochtoontje lager zingen!

    • RLMertens zegt:

      @George; ‘een allochtoontje lager zingen etc.’- Nou, onze koningin Maxima zeker niet!
      Zingt zelfs nog hoger dan menig autochtoontje!

      • Jan A.Somers zegt:

        “autochtoontje!” Net zoals haar man!

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘net als haar man’- Klopt. En hun kinderen(?)

        • Jan A.Somers zegt:

          “En hun kinderen(?)” Uiteraard, maar dat wist u toch? Koningin Maxima is toch buiten Nederland geboren? Maar nou lopen we allemaal achter zoals u weet. Het CBS registreert niet meer in ….toon, maar in migratieachtergrond of zoiets. Nog ingewikkelder. Geldt dit nu ook voor mijn meisje? Zij is tenslotte uit Zeeland gemigreerd naar Holland!

  12. George zegt:

    Hoger dankzij de kopstem van de Koning.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.