25 aug Herdenking Birma-Siam, Pakanbaroe


Reünie van spoorwegveteranen en herdenking Birma-Siam en Pakanbaroe-spoorweg.
Zaterdag 25 augustus 2018,  10.45 uur. Bronbeek

Het is niet nodig je voor de herdenking aan te melden of te reserveren. We zorgen voor voldoende stoelen en dat er voor iedereen een plaats is. Het landgoed Bronbeek is vanaf 9.30 open. De reünie van de veteranen begint om 10 uur in de serre van de Kumpulan, de gasten van de commandant worden vanaf 10 uur verwacht in de commandantswoning. Beide groepen ontvangen hiervoor een aparte uitnodiging. De overige gasten kunnen bij de infostands en de tent vanaf 10 uur terecht voor een kop koffie. Het herdenkingsprogramma begint een kwartier eerder dan voorheen, om 10.45 uur bij het Drie Pagoden Monument.    SHBSS

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

38 reacties op 25 aug Herdenking Birma-Siam, Pakanbaroe

  1. Ron Geenen zegt:

    De ene herdenking volgt de ander op. Zondag, 26 augustus a.s. is de herdenking van alle vrouwenkampen, die door de jap vaak op grove manier instant werden gehouden. Mijn nicht en haar man komen uit Californie daarvoor over. Hoor, dat die zondag geheel is uitverkocht.

    • bokeller zegt:

      .Effe er uit gepikt.

      ##In de hal van het museumgebouw rekenen wij wederom op de hulp van Stichting Oorlogsgetroffenen in de Oost (SOO), die bezoekers van de herdenking kunnen helpen met het vertalen en begrijpen van de indexkaarten van krijgsgevangenen.##

      En de portemonnee bij de hand houden!
      siBo

    • Arthur Olive zegt:

      “Hoor dat die zondag geheel is uitverkocht”

      Op die zondag zijn wij toevallig in Den Haag en ik heb er een tijdje over nagedacht om naar Bronbeek te gaan. Wij komen echter alleen drie dagen via Engeland voor familie bezoek dus er is geen tijd. Jammer.
      Hoe kan het uitverkocht zijn op die zondag als zelfs het eten gratis is?

      • Ron Geenen zegt:

        @Hoe kan het uitverkocht zijn op die zondag als zelfs het eten gratis is?@

        Vermoedelijk juist daarom. In ieder kreeg ik dat van mijn jongste zus uit Berkel en Rodenrijs te horen. Als U geïnteresseerd bent er ook heen te gaan, zou ik nu nog contact met hun opnemen. Waarschijnlijk maken ze voor iemand die van ver komt een uitzondering.

      • bokeller zegt:

        Het eten is niet GRATIS.
        En het ” Helpen” met de vertaling ook niet.!
        siBo

        • bokeller zegt:

          Effe voor de duidelijkheid

          de datum is zaterdag 25 Augustus 2018

          En nmi. is er altijd plaats bij de Herdenking bij het Monument.
          Aan de hand van de kleur v/d etensbonnen kan je dan
          terecht in de Eetzaal van de Kumpulan.
          siBo

  2. Wal Suparmo zegt:

    PULO BRAJAN is ee eigenaardige Jap.kamp in Noord Sumatra.Van Toetie Flohr.Haar vader was Hoofd BOW, eerst in Ambon dan Atjeh ,is wel omrinkt met prikkeldraad maar nooit bewaakt.Mensen kunnen in en uit komen maar blijven liever er in.Vele Indo ‘s van West Sumatra waren daar.Iets meer va gehoort?

    • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

      @dhr. Wal Suparmo

      1a) Prikkeldraad en de 1b)afwezigheid van bewaking is geen éénduidig criterium voor een Japans interneringskamp.
      Vooral aan het eind van de oorlog werden de Japanners steeds wantrouwiger tegenover indo-Europeanen, ze werden als een soort 5de colonne, spionnen beschouwd en daarom opgepakt en in een ‘kamp” gestopt. Het gaat in eerste instantie om de vrijheidsBEROVING dwz Japanners gaven bevel om Indo-Europeanen ONDER DWANG i.c. onvrijwillig in kampen op te sluiten.

      2) Als dan een Kempeitai met een groot Samoeraizwaard aangeeft dat de bewoners van zo’n kamp wel vrij in en uit kunnen lopen, maar ‘savonds vòòr pikdonker (de avondklok) binnen dienen te zijn op straffe van onthoofding, dan laat je het wel uit je ‘hoofd’ daarvan af te wijken. Als daar nog bijkomt dat het Kempeitai-bureau is gestationeerd naast zo’n kampdan heb je prikkeldraad noch bewakingspersoneel nodig. Dat is toch afschrikking.

      Ik kan me nauwelijks indenken dat er geen bewaking was in een interneringskamp, meestal was de bewaking toevertrouwd aan Indonesische hulppolitie of Heiho’s. Hoe was dat eigenlijk in Poelau Brajan geregeld?

      Ik vraag daarnaar want er is onduidelijkheid wanneer een kamp “een Japans interneringskamp” was of niet, dat laatste soms aangegeven als “een opvang kamp voor Indo-Europese hulpbehoevenden”.
      De Sociale VerzekeringsBank die WUV-toewijzingen behandelt, heeft daarover een geheel eigen ‘mening’, waarbij “echte” geïnterneerden niet eens als geïnterneerd worden erkend.

      Elke informatie over “eigenaardige” kampen is van harte welkom om in beroep te gaan tegen zulke ‘eigenaardige’ uitspraken van de SVB/WUV.

      • Jan A.Somers zegt:

        Het vrouwenkamp in Soerabaja had rondom een gedek hek. In het begin was het open, iedereen kon erin en eruit. Er in vooral de totoks en belanda kira kira betoel zoals mijn zus. Maar ook arme Indogezinnen > gratis(!) huisvesting en voeding. Met een paar jongens hadden we een verhuisclubje. Na enige tijd werd het wel een gesloten kamp, met Japanse/Indonesische bewaking. ’s Avonds ging ik met de fiets, met de dochter van baboe Soep achterop naar dat kamp. In een zijstraat afwachten tot een patrouille voorbij was, daarna naar de gedek. Die dochter staand op de bagagedrager gaf de spullen aan mijn zus en nam spullen van mijn zus in ontvangst. Direct weer weg. Nadat de geïnterneerden waren verplaatst naar Midden-Java werd dat kamp huisvesting voor hulpbehoevende Indo-gezinnen, zonder bewaking. Maar daar raakte ik het gezicht op, kwijt, kreeg het te druk met mijn eigen handeltje om rond te komen, met mijn moeder. En door de 49the Indian Infantery Group werd dit gebruikt als verzamelkamp voor de evacuatie naar Singapore. Totdat die bescherming niet kon worden volgehouden. Daarna zijn die vrouwen en kinderen (waaronder mijn moeder en zus) dor de Indonesiërs van daaruit weggevoerd.

      • Ron Geenen zegt:

        @Elke informatie over “eigenaardige” kampen is van harte welkom om in beroep te gaan tegen zulke ‘eigenaardige’ uitspraken van de SVB/WUV.@

        Niet alleen eigenaardig, maar ook zelf door 2 verschillende WUV employees anders begrepen/geïnterpreteerd, waardoor twee mensen die het zelfde hebben meegemaakt, een wel een uitkering krijgt en de ander wordt afgewezen. Kreeg pas geleden een email van een advocate uit Nederland, die dat ook bevestigde. Heb een andere getuige voor haar gevonden, die de situatie kon bevestigen. Het gaat om de situatie rond Meester Cornelis/10de Bat. Ook zijn er opmerkingen gemaakt dat een Indo in het buitenland anders wordt beoordeeld dan in Nederland. Maar dat kan ik niet bewijzen.

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Gezien de 2 bovenvermelde reacties geven de heren Somers en Geenen antwoorden op vragen die ik niet gesteld heb, maar daar wen ik al lang aan.

          Mijn verhaal gaat over de “niet-erkende” Japanse interneringskampen. Aangezien Japanners informatie over de kampen veelal vernietigden, gaan Nederlandse instanties zoals het WUV of de CRvB af op informatie van totoks, die aangeven wanneer een Kamp een interneringskamp was en wanneer niet. Veelal Indo-Europeanen blijken in niet-erkende kampen gezeten te hebben en komen niet in aanmerking voor een uitkering . Dat is dus geen discriminatie.

          Dan komt plotseling dat verhaaltje/verzinsel van “armlastige” of “hulpbehoevende Indo-gezinnen”, die in een soort “opvangkamp” terecht kwamen. Maar al die “Buitenkampers” waren toch hulpbehoevend, die hadden toch geen middelen van bestaan meer aan het eind van de oorlog?
          Vervolgens wordt het verhaaltje op de mouw gespeld dat de Japanners plotseling aan het eind van de oorlog (1944) aan ‘charitatief’ werk deden en armlastige Indo’s in opvangkampen stopten.
          Japanners en Charitas was/is toch een innerlijke tegenstrijdigheid , een tautologie in de oorlog? De charitatieve taak was toch aan het KOP opgedragen, één of ander Indo-organisatie van Van Eeckhout en Dahlers, die het ook niet meer wisten? Dat Japanse “charitatieve” werk is toch louter propaganda om de Japanners in een gunstig daglicht te zetten. Nederlandse uitkeringsinstellingen geloven daar graag in, hoeven zijzelf niet charitatief te doen.

          Internering begint bij dwang, onvrijwillig naar een kamp worden gestuurd, dat heet in normaal Nederland vrijheidsberoving. Dat heeft niks te maken met gedek, prikkeldraad open of gesloten kamp, sleutelwoorden in de Nederlands propaganda.

          Met of zonder bewaking? De Japanners hadden toch zo’n uitgekiend systeem waarbij elke gehucht dorp in een eenheid was georganiseerd, iedereen kent iedereen en een Indo viel als vreemdeling toch op. Dan heb je juist voor die groep toch geen bewaking nodig, je werd als Indo toch wel verlinkt.

          Japanse bewaking? Lijkt mij sterk. De Japanners maakten in het begin veelal direct gebruik van Indonesische hulppolitie of Heiho’s. Toen het bestuur van de kampen direct onder Japans militair bevel kwamen, werd vnl gebruik gemaakt van Koreaanse bewakers. De Japanners hadden hun soldaten hard nodig voor de verdediging van hun grondgebied.

        • Ron Geenen zegt:

          @antwoorden op vragen die ik niet gesteld heb,@

          Moet dat dan? Voortaan dan geen vragen stellen.

        • Jan A.Somers zegt:

          Ik heb zo’n idee dat u behalve het begrijpend lezen ook uw eigen geschriften vergeet. Ik antwoordde toch gewoon op uw vraag: “Elke informatie over “eigenaardige” kampen is van harte welkom om in beroep te gaan tegen zulke ‘eigenaardige’ uitspraken van de SVB/WUV.”? En als u daar niets mee kan doen kunt u toch fatsoenlijk reageren? Gewoon, rustig, niet dat hijgerige. En als u daar de woorden niet voor kunt vinden, of ons akelige lui vindt, gewoon uw mond houden?
          “Maar al die “Buitenkampers” waren toch hulpbehoevend, ” Dan weet u niet veel over de bezettingstijd. Wij hebben nooit honger gehad, maar je moest er wel wat voor doen.
          “Japanners plotseling aan het eind van de oorlog (1944) aan ‘charitatief’ werk deden ” U blijft maar niks weten. Dat waren geen Japanse activiteiten, maar een eigen organisatie. In Soerabaja geen KOP gezien. Wel onze Indonesische huisarts, die ook met Chinezen werkte. Van hem ik kreeg ik later, na mijn Kenpeitaitijd, ook de adressen van, voor melkbezorging. Wie dat betaalde weet ik niet, dat ging rechtstreeks naar de melkerij waar ik werkte. En ik heb het niet over 1944, dat vertrek van die geïnterneerden, en plaatsing van hulpbehoevenden was al eerder.
          En die patrouilles waren in mijn ervaring gewoon Japanners (die zijn goed herkenbaar zoals u misschien weet), maar ik heb het dan over 1942-1943. Toen waren er in Soerabaja geen geïnterneerden meer. Daar kan ik niets aan doen, sorry. Tijdlijnen zijn ook niet uw sterkste punt.
          En nu maar terug naar het belangrijke van dit item. Anders komen er zeurberichten over miskenning van Birma/Siam/Pakanbaroe.

        • Ron Geenen zegt:

          Toch ben ik wel nieuwsgierig wat precies onder de japkampen wordt verstaan, die wel in aanmerking komen volgens de normen van de WUV/SVB en welke niet. Alleen gesloten achter hoge hekken (prikkeldraad)? En hoe zat het met de kampen bij de Birma spoor en Pekan Baru op Sumatra? Kwamen die Nl burgers wel of niet in aanmerking volgens de normen van de SVB? Heb diverse uitslag rapporten van de SVB gelezen, die wel en niet voor in aanmerking kwamen.

        • Jan A.Somers zegt:

          “wat precies onder de japkampen wordt verstaan,” Jammer dat Bert Immerzeel buiten bedrijf is. Hij heeft in die materie gewerkt. Misschien kan Pelita u helpen verder te komen? Met SVB kunt u niet discussiëren, dat zijn uitvoerders volgens instructies. Die instructies ken ik niet. Zij moeten goed op fraude letten. Mij is ook twee keer getuigenis gevraagd, waar fraude duidelijk de bedoeling was. Dat was met een probleem dat eenzelfde wijk achtereenvolgens een andere ‘kamp’bestemming had. Soerabaja eerst Japans vrouwenkamp, daarna opvang voor hulpbehoevende Indogezinnen (buitenkampers), daarna beschermd Brits kamp voor evacuatie. Allemaal met dezelfde gedek er omheen. Je moet bij zoiets goed de tijdlijn in de gaten houden. In het door mij genoemde geval alleen de periode van vrouwenkamp. Maar de aanvrager woonde daar in de periode erna.

        • Ronny Geenen zegt:

          Het is niet de eerste keer dat de SVB ook er goed naast kan zitten. De heer Lemon heeft net een artikel aangehaald over een gebeuren in Soerabaja. Wel, ik wil hier ook iets aanhalen uit dat zelfde blad de Indo en hoe belangrijk dat kan zijn. Daarom schrijf ik ook artikelen die daar regelmatig in worden geplaats. Hier is het volledig overgenomen artikel:
          AOR voor Nederlandse Indo’s in Indonesie
          Een Indische vrouw woont in Indonesie. Zij heeft de AOR aangevraagd bij de SVB. De AOR is een oorlogsuitkering, zoals de Wubo. Aanvraag afgewezen. Zij woont in Indonesie. Zij maakt bezwaar. Afgewezen.
          De rechter heeft beslist: deze vrouw heeft de Nederlandse Nationaliteit. Dat ze in Indonesie woont, maakt niet uit bij de AOR. De rechter heeft deze uitspraak gedaan op 3-8-2017. De SVB moet deze beslissing natuurlijk opvolgen.
          Conclusie: alle aanvragen die voor 1-1-2019 worden ingediend bij de SVB en worden toegekend, worden betaald met terugwerkende kracht tot 1-10-2017.
          Dus: vraag (opnieuw) de AOR aan.
          En geef deze info door aan je Indo familie!
          Peggy Lesquillier, advokaat; 00-31-(0) 30 2896009

          Naar aanleiding van bovenstaande heb ik mevrouw Elisabeth Adriana Brail, een van de in de steek gelaten Indische Nederlanders in Indonesie, de gegevens van mevrouw de advokaat naar haar toegestuurd. Mevrouw Brail heeft namelijk nog 2 documenten in haar bezit. Haar geboortebewijs en de gegevens van haar vader, KNIL soldaat Brail.

  3. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    nee Heer Geenen, hier in Europa geeft men antwoord op vragen, dat heet Beleefdheid . Dat men dat in CA , in het algemeen in de US of A niet begrijpt is wel duidelijk. Dus even de Indische opvoeding en niet Uw eigen Ego van Amer-Indo, de eigenwaan volgen.

    • Ron Geenen zegt:

      @Dus even de Indische opvoeding en niet Uw eigen Ego van Amer-Indo, de eigenwaan volgen@

      Dito uw antwoorden op mijn schrijven in het korte verleden. Gewoon in de spiegel kijken en eerlijk zijn.

    • Arthur Olive zegt:

      Heer v/d Broek, sinds u het heeft over het niet begrijpen van beleefdheid in Ca en in de US of A waar ik woon, hier het volgende.
      Niemand is verplicht om een vraag te beantwoorden, dat heeft niets te maken met beleefdheid of onbeleefdheid.
      Ik geloof eerder dat uw reacties op andermans schrijven onbeleefd en persoonlijk zijn. Case in point; You are picking heer Somers brain over wat hij weet van de Bersiap en de Indische geschiedenis in het algemeen en als u denkt dat hij fout is dan is uw reactie ALTIJD persoonlijk, onfatsoenelijk, beledigend of scherp door de bocht.
      Ik verwacht niets anders dan een verontwaardigend onbeleefd antwoord hier op van u.

  4. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Dat een Indo in het buitenland anders wordt behandeld dan in Nederland is toch ook maar een veronderstelling, de eigenwaan van iemand die ergens heel ver weg en in zijn fantasiewereld woont, Disneyland, ligt toch in CA. Ik ga 3-4 keer per jaar naar Nederland maar merk daar niks van en ik spreek wel veel Medelanders. Hoe vaak gaat dhr Geenen naar Nederland, of heeft hij het maar van horenzeggen?

    Ga niet in de spiegel kijken, maar kijk naar buiten, naar de realiteit. Eerlijkheid heeft daar als slogan niks mee te maken.

    Elke keer dat ontwijken, wat hebben die WUV employees er mee te maken zonder in het specifieke te gaan, populisme van het minne soort, wees eens concreet dan alsmaar verhaaltjes uit de VS op te hangen.

    • Ron Geenen zegt:

      @wees eens concreet dan alsmaar verhaaltjes uit de VS op te hangen.@

      Over de bersiap van uit Italie te spreken. Een beetje doordrammen. Intussen heb ik wel diverse resultaten bereikt met oude Indische mensen, die hier al sinds de jaren 60 wonen, kunnen helpen. Zei het met de WUV of met een AOW. Heb daarom wel het een en ander van geleerd en ook een goede contact gelegd met een heer bij de SVB. Ervaring telt wat dat betreft. Verhaaltjes ophangen? Ik stuur die niet naar u maar naar de site I4E, en daar zijn ook anderen, die er misschien wel meer interesse in hebben. Net zo goed dat misschien iemand interesse heeft aan uw statistieken? Ik niet. Laten we onze eigen keuzes bepalen.

  5. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Ik heb het over Poelau Brayan of Brajan als een “eigenaardig” kamp, alhoewel sommige Heren een andere vraag willen.

    Een Heer, die meer verstand heeft van de materie dan menigeen op deze blog wees me op de plattegrond van het kamp en daarop staat aangegeven de woning van de kampbewaking bestaande uit inheems politiepersoneel en Heiho’s dus GEEN Japanse militairen Heer Somers zie www. japanseburgerkampen.nl, Op het eerste gezicht is de plattegrond in tegenspraak met wat dhr W. Suparmo zegt, maar het lijkt dat dhr Suparmo een ander tijdstip aanhaalt dan de betreffende website

    Dat onderscheid heeft wellicht te maken met het Japans kampbeleid gedurende de oorlog dat weliswaar van plaats tot plaats door geinterneerden als verschillend werd ondervonden, maar evident was dat het Japanse beleid erop gericht was de Nederlandse aanwezigheid en wat daarmee samenhangt voor eens en altijd uit de Indonesiche samenleving te elimineren (ausradieren). Mij gaat het vooral om den tweeslachtige en veranderende Japanse houding t.o. Indo-Europeanen buiten het kamp, wat vooral tot uitdrukking kwam aan het eind van de oorlog, de periode 1944-1945.

    Volgens de SVB verantwoordelijk voor de uitvoering van de WUV kwamen Indo-Europeanen in de periode 1944-1945 in “eigenaardige” kampen terecht door de SVB/WuV aangeduid als zogenaamde “opvangkampen voor armlastige of hulpbehoevende Indo-Europeanen”.
    De SVB/WuV gelooft dat zulke kampen werden opgezet uit Japanse liefdadigheid, naïviteit heeft zijn grenzen, want heeft iemand in de oorlog ooit een Japanse militair verkleed als barmhartige samaritaan ontmoet?
    Deze OPVANGkampen beschouwt de SVB/WuV als niet-erkende kampen. Die niet-erkenning bepaalden niet de Japanners, maar dat maakten een aantal willekeurige Totok- geïnterneerden uit in een duister rapport uit 1960!!!, de namen van die totoks zijn niet eens bekend, hoezo willekeurigheid en subjectiviteit.?
    Eén van de denkfouten bij die vergelijking van die twee soorten kampen is dat de internering van vnl Totoks in de periode 1942-1943 hetzelfde is als de internering van Indo-Europeanen in de periode 1944-1945. Op zichzelf is deze vergelijking onzin en wordt ook nog eens door de feiten gelogenstraft. Daargelaten dat deze totoks natuurlijk niet in een niet-erkend kamp zaten, je gaat toch niet de tak afzagen waarop je zit. De tweedeling erkend/niet-erkend kamp is vernederend en huichelachtig, een judaskus, te vergelijken met de indeling Binnenkamper/Buitenkamper , het is zoals het uitkomt, opportunisme ten top om weer dat met twee maten te meten.

    Het probleem is dat de SVB/WuV en de Centrale Raad van Beroep CRvB hun verweer tegen die beroepen van Indo-Europeanen op dat verhaaltje van die onbekend geïnterneerden baseren, waarvan de betrouwbaarheid en objectiviteit, nooit in twijfel is getrokken, dat is toch wel opmerkelijk in ons land, alhoewel niemand dat vreemd vind ook in dit land.
    Ik heb een behoorlijk aantal beroepszaken van het CRvB systematisch verzameld en in een EXCEL-bestand vastgelegd als statistiek. Het valt me op (kwestie van algoritme in een NsoSQL Heer Geenen) dat de zaken zich spitsen op het verblijf in het kamp waarbij het over banaliteiten i.c. futiliteiten ging, zoals de dikte en hoogte van gedèk, prikkeldraad en de al dan niet-aanwezigheid van wachten voor de poort. De CRvB maakte het helemaal bond door te vragen naar “objectieve” feiten over die periode, dus de dikte en hoogte van het gedèk, prikkeldraad etc.
    Wat vòòraf gaat aan de het kampverblijf, de vrijheidsberoving , komt in de Beroepszaak niet ter sprake. Ik kan mij op basis van toch een groot aantal beroepszaken over niet-erkende kampen, niet aan de indruk onttrekken dat het SVB oneigenlijk (bevooroordeeld?) gebruik maakt van de tot haar beschikking staande gegevens. Ik zou wel eens proef op de som willen nemen en een case study maken en dat voorleggen aan het SVB/WuV of CRvB. Helaas, ik ben geen belanghebbende, dan heeft een beroep op het gezonde verstand geen kans bij diezelfde Raad. .

    Voor wat betreft de Stichting Herdenking Birma-Siam Spoorweg Pakan Baroe Spoorweg SHBSS betreft heb ik op de mij geheel eigen wijze in het verleden een toch wel interessante discussie op het scherpst van de snede gevoerd met het toenmalige bestuur over misverstanden, onjuistheden, misplaatste beeldvorming en andere onnauwkeurigheden op hun website. Hun huidige website geeft na vluchtig lezen geen aanleiding tot commentaar, hoewel! De hele correspondentie aangaande de meningsverschillen heb ik netjes uitgeprint en bewaard, ik kan nooit weten of dit nog van pas komt, ook dat was geschiedsschrijving

    • Ron Geenen zegt:

      @kwestie van algoritme in een NsoSQL@
      U bedoelt waarschijnlijk NoSQL? Wat is NoSQL eigenlijk? Het is in elk geval geen standaard. Er is geen consortium dat bepaalt hoe gegevens opgeslagen worden, hoe een interface eruit moet zien, of aan welke eisen een NoSQL database moet voldoen op het gebied van schaalbaarheid of consistentie. Kort gezegd is een NoSQL database een database-systeem dat geen gebruik maakt van tabellen en relaties zoals bij relationele (SQL) databases.
      http://www.whitehorses.nl/whitebooks/2014/wat-oracle-nosql-en-hoe-gebruik-ik-het

      • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

        Dhr Geenen verwacht zeker dat ik zijn vragen wel beantwoord. Kom nou Heer Geenen, eerst brandt U mij af en daarna verwacht U beleefdheid van mijn kant, zo werkt dat niet, tenminste niet bij Indo’s in Italie!!! Ik ben wel op mijn voorhoofd maar niet op mijn achterhoofd gevallen.

        Wat is NoSQL? Dat zijn ongestructureerde gegevens , die ik in mijn statistieken verwerk en daarin is dhr Geenen ook niet in geïnteresseerd. En dat moet ik ook aan hem uitleggen? Doeg…..

        • Ron Geenen zegt:

          @Wat is NoSQL? @

          Nee, dat hoeft u mij niet uit te leggen. Maar u schreef NsoSQL.
          En over iemand afbranden gesproken. U weet van u zelf niet hoe vaak u mij en anderen op dit net heeft aangedaan. Maar dat vindt u blijkbaar normaal. Wie kaats——!
          Mr. Arthur Olive schreef ook het volgende (:
          Heer v/d Broek, sinds u het heeft over het niet begrijpen van beleefdheid in Ca en in de US of A waar ik woon, hier het volgende.
          Niemand is verplicht om een vraag te beantwoorden, dat heeft niets te maken met beleefdheid of onbeleefdheid.
          Ik geloof eerder dat uw reacties op andermans schrijven onbeleefd en persoonlijk zijn. Case in point; You are picking heer Somers brain over wat hij weet van de Bersiap en de Indische geschiedenis in het algemeen en als u denkt dat hij fout is dan is uw reactie ALTIJD persoonlijk, onfatsoenelijk, beledigend of scherp door de bocht.
          Ik verwacht niets anders dan een verontwaardigend onbeleefd antwoord hier op van u.
          GEEFT DAT U NIET TE DENKEN?

        • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

          Dat is weer een vraag, geef ik uit beleefdheid geen antwoord op. geeft mij niets te denken. De Heren gaan maar zelf op zoek naar antwoorden, mag wel eens. Dhr Geenen kaatst de bal en dhr Olive kaatst de bal terug. . Wat heb ik met American Football te maken, dat maken die Amerindo’s toch zelf uit?

          mijn vraag gaat nog steeds over Poelau Brayan maar daar hoor ik die Heren niet over. Dat geeft mij te denken.

  6. Ron Geenen zegt:

    @Die niet-erkenning bepaalden niet de Japanners, maar dat maakten een aantal willekeurige Totok- geïnterneerden uit in een duister rapport uit 1960!!!, de namen van die totoks zijn niet eens bekend, hoezo willekeurigheid en subjectiviteit.?@

    Rapport uit 1960! Is dat rapport gepubliceerd en ter inzage van het publiek?

  7. Arthur Olive zegt:

    In het juli uitgave van het tijdschrift “de Indo” las ik een verhaal van Willem de Thouars uit Thornton Colorado.
    Deze heer Thouars heeft gedurende de Bersiap zowel in Bubutan als in Darmo gezeten. Ook had hij drie broers in de Werfstraat gevangenis.
    Wat vooral mijn aandacht trok was dat hij een paar jaar geleden in contact was gekomen met de British Gurka soldaat die hem heeft bevrijd en nu in Atlanta, Georgia woont.
    Om in contact te komen met de heer Thouars kan men een self addressed stamped envelope naar de redactie van de Indo sturen. Hier heeft u echter een Amerikaanse postzegel voor nodig dus als er iemand in contact wil komen met de heer THouars en deze Gurka , laat het me dan weten op I4E en ik kan het dan doen.
    Misschien kan deze Gurka wat over Jack Boer vertellen.

    • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

      Voor deze informatie wil ik dhr Olive heel hartelijk bedanken. Mijn kritiek is niet persoonlijk bedoeld.

      die Gurkha moet meer dan 90 jaar oud zijn.

      • Ron Geenen zegt:

        @Mijn kritiek is niet persoonlijk bedoeld.@

        Ha, ha, nu moet ik wel hardop lachen.

      • Arthur Olive zegt:

        Om een uitdrukking van het Amerikaanse Futbol te gebruiken, I fumble the ball voor het belang van onze Indische geschiedenis en heb zonet een brief verstuurd naar de heer Thouars via de redactie van “de Indo”.
        Het is nu dus alleen afwachten.
        De heer Thouars is niet verplicht om te reageren op mijn vraag maar als ik antwoord krijg dan zal ik Boeroeng vragen om die informatie door te sturen.

        • Ronny Geenen zegt:

          @I fumble the ball @ En hopelijk wordt u niet zwaar getackled.

        • Arthur Olive zegt:

          @En hopelijk niet zwaar getackeld@
          Daarvoor heb ik mijn helmet en jock-strap aan.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Daarvoor heb ik mijn helmet en jock-strap aan.@

          Good luck. I am not build for that kind of sport. And I will definitely not offered my body for somebody else, if you understand what I mean. There is something I did learned entering this country. Mind my own business. Only Indo people who deserve that.

    • Ron Geenen zegt:

      @Misschien kan deze Gurka wat over Jack Boer vertellen.@
      De heer van den Broek schrijft: Dhr Geenen kaatst de bal en dhr Olive kaatst de bal terug. . Wat heb ik met American Football te maken, dat maken die Amerindo’s toch zelf uit?

      Met a.w. niet meer nodig, zoekt wel zelf uit.

  8. Jan A.Somers zegt:

    En wat heeft deze onzinnige heenenweerpraat te maken met herdenking Birma/Siam/Pakanbaroe?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.