Subsidieregeling collectieve erkenning van Indisch en Moluks Nederland

Op dit moment is een subsidieregeling in voorbereiding op basis waarvan verenigingen en stichtingen tussen 2 juli 2018 en 31 augustus 2018 projectaanvragen kunnen indienen voor activiteiten die bijdragen aan de collectieve erkenning van Indisch en Moluks Nederland. Deze collectieve erkenning is bedoeld voor het investeren in cultuurhistorisch erfgoed en het welzijn van de genoemde gemeenschap in Nederland. De collectieve erkenning krijgt vorm in een zogenoemd structureel en een flexibel deel. Hier leest u informatie over het flexibele deel.     Rijksoverheid.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

60 reacties op Subsidieregeling collectieve erkenning van Indisch en Moluks Nederland

  1. Loekie zegt:

    O jee, dat wordt weer dringen geblazen door de vele rechtspersonen. En oh, oh, oh…als een aanvraag wordt afgewezen….dan krijg je weer de riedel van achterstelling, geen erkenning enz.
    Maar wie weet, misschien gaat men voor één keer de krachten bundelen en samen vragen om subsidie over 2 jaren tegelijk, dat is dus 1 miljoen euro, en van dat geld een bersiap-monument laten ontwerpen en neerzetten.
    En nee, nee, nee…in het Comité van Aanbeveling deze keer geen Marion Bloem, Adriaan van Dis enz., maar personen uit de luwte met een zeer helder denkvermogen.

    • Ron Geenen zegt:

      Wat denk je van het committee van Aanbeveling bij het IHC in Den Haag. Scroll de volgende pagina maar van boven naar beneden. Allemaal zwaargewichten van NL aanwezig om een groepje Indo’s bij elkaar te houden. En over van Dis gesproken, zie de lijst. Moet misschien ook wel om Rumah Setan in de gaten te houden. Waarschijnlijk dezelfde mensen voor de Subsidie aanvragers.
      http://indischherinneringscentrum.nl/over-ons/organisatie

      • bokeller zegt:

        Schedel opsporen/oppoetsen ,bakar kemenyan
        sate ed, bij en succesverzekerd voor de subsidie aanvraag.

        Hoe deze villa een spookhuis geworden is?

        In het verleden is er door een oom van de schrijver Louis Couperus een schedel bewaard.
        In 1832 werd deze oom, Guilaume Louis Baud Op West-Java ernstig verwond,
        waarna de dader werd omgebracht.
        Baud kreeg zijn hoofd mee en bewaarde deze tot zijn dood.
        Hij bracht het hoofd in 1859 mee naar zijn huis aan
        de Sophialaan en men zegt dat het er sindsdien spookt
        siBo

      • George zegt:

        Ik heb nog een oude goeling van 1940; misschien kan ik verzoeken het cultureel erfgoed te verklaren, en subsidie aanvragen om de goeling te preserveren.ik heb ook nog een oude sapulidi van het vorige millenium.

        • Ron Geenen zegt:

          @subsidie aanvragen om de goeling te preserveren@

          Maybe de goeling bau pesing. Trouwens de subsidie is alleen voor Indo’s in Nederland, niet voor weggelopen stiefkinderen. Zij die buiten Nederland wonen worden niet verwacht aan herdenken te doen of andere Indische verenigingen werk zoals IP en IHC. Zelf als je hun een nette brief stuurt, krijg je geen antwoord.

      • Boeroeng zegt:

        Dat comité van aanbeveling is een uithangbord. Zo’n lijst mensen met status maakt indruk.
        Ze zeggen ja om op die lijst te staan, maar verder zijn ze nauwelijks betrokken bij het IHC .

        Beetje vaag blijft deze zin van de rijksoverheid:
        ” …Uitgangspunt van deze regeling is dat het aan de Indische en Molukse gemeenschap zelf is om te bepalen wat daarvoor nodig is. Niet de overheid beslist wat nodig is voor erkenning, maar de gemeenschap zelf…. ”

        Hoe willen ze DE Indische gemeenschap die aanvragen voorleggen ?
        Het Indisch Platform moet gaan oordelen ?
        En wie is ” DE Molukse gemeenschap” ?

        • e.m. zegt:

          @En wie is ” DE Molukse gemeenschap” ?@

          — Volgens mij leeft er in de gordel van smaragd een autochtone Indonesiër met hoge educatie, die dat als enige ter wereld weet. Althans … dat herhaalt² hij keer op keer.

        • bokeller zegt:

          Idem dito zoals bij het Museum te Bronbeek,
          Lekker op de lijst staan Bravouren en dan
          in de looppas naar het “”Restaurant”
          siBo

          ### Dat comité van aanbeveling is een uithangbord.
          Zo’n lijst mensen met status maakt indruk.
          Ze zeggen ja om op die lijst te staan,
          maar verder zijn ze nauwelijks betrokken bij het IHC .###

        • Jan A. Somers zegt:

          “in de looppas naar het “”Restaurant”” Zou ik ok doen, kun je lekker eten. Dat is tenminste iets leuks.

        • Ron Geenen zegt:

          Alles is nog vrij vaag. Bij het VWS werken nogal wat mensen en iemand die ik goed ken, heeft mij pas verteld dat een vergadering van het IHC bij het VWS is gehouden. En zoals wel vaker gebeurd bij Indo vergaderingen wordt het wel eens luidruchtig. Daarbij heb je het IP. Dat is op het ogenblik een eenmansclub met slechts een persoon in het bestuur. Wie vertegenwoordig dit personage? De Indische gemeenschap? Wil de eerste, die lid is, opstaan en het mij laten weten? Hopelijk wordt de Setan inwoner, lid van hem. En hopelijk nemen de Molukkers hun guna guna mee naar hun museum op Sophialaan 10. Van een zekere van Genugten verwacht ik in ieder geval niet veel.

  2. Jan A.Somers zegt:

    “door de vele rechtspersonen.” Het gaat om verenigingen en stichtingen die, als het goed is, inderdaad rechtspersoon zijn. Dat is nuttig, via de KvK is dan van deze rechtspersoonlijkheid de kwaliteit en de bestuursleden te vinden. “alleen voor Indo’s in Nederland,” Niet dus, loslopende Indo’s zijn geen rechtspersoon, maar kunnen dat wel zijn.
    Uit de reacties kan je inderdaad opmaken dat er een hoop reuring om komt. Waarom? Bekijk de uitkeringslijsten van bijvorbeeld ‘het Gebaar’ eens. Vergis je niet als je hierop ook namen van personen aantreft, dat kunnen ook rechtspersonen zijn. Maar ja, als je niets doet komt er ook niets terug. Net als het niet vorderen van je achterstallig salaris bij je werkgever. En een negatief resultaat voorleggen aan de kantonrechter (hoger hoefde niet eens!).

  3. Jan A. Somers zegt:

    “Hoe willen ze DE Indische gemeenschap die aanvragen voorleggen ? Het Indisch Platform moet gaan oordelen ? En wie is ” DE Molukse gemeenschap” ?: Dat is kennelijk toch bekend???: ‘De Indische en Molukse gemeenschap heeft zelf de inhoudelijke onderdelen benoemd die centraal staan in de collectieve erkenning.’ Wie zijn dat allemaal, ken ik die? Vragen staat vrij: Op 14 juni 2018 is er van 14.00 tot 16.00 uur een voorlichtingsbijeenkomst in Museum Sophiahof.

    • Loekie zegt:

      We mogen en kunnen aannemen dat Boeroeng foto’s van die bijeenkomst en van de aanwezigen plaatst, dan is al behoorlijk in te schatten uit welke hoeken aanvragen zullen worden ingediend.

      • Jan A.Somers zegt:

        Als de uitnodiging goed overkomt zullen er veel meer aanvragen zijn dan het aantal aanwezige personen. Zie de aanvragen voor ‘Het Gebaar’.

    • Ron Geenen zegt:

      @Vragen staat vrij: Op 14 juni 2018 is er van 14.00 tot 16.00 uur een voorlichtingsbijeenkomst in Museum Sophiahof.@

      Dat dacht ik ook toen ik mevrouw de directrice een nette brief o.a. met vragen schreef. Maar beantwoorden, hoe maar.

      • Jan A.Somers zegt:

        “Maar beantwoorden, hoe maar.” Er gaat weel eens wat fout. Heeft u al navraag gedaan voor beantwoording?

        • Ron Geenen zegt:

          Sinds mijn schrijven naar het IHC krijg ik wel om de paar weken een soort verslag van hun activiteiten. M.a.w. ze hebben mijn schrijven wel ontvangen. En nu uw mening! Hier is het laatste wat ik vanmorgen van het IHC ontving:
          Geachte heer/mevrouw,

          Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht geworden. Dat betekent dat vanaf die datum dezelfde privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU).

          In het verleden hebben wij u regelmatig per e-mail geïnformeerd over onze Publieksdagen en ontving u Nieuwsbrieven over onze andere activiteiten.
          In het kader van bovengenoemde nieuwe wetgeving vragen wij uw toestemming u via e-mail op de hoogte te blijven houden.
          Onze Privacy-verklaring kunt u hier vinden op onze website.

          Wilt u onze informatie blijven ontvangen, dan hoeft u niets te doen.
          Het Indisch Herinneringscentrum blijft u op de hoogte houden.

          Wilt u geen informatie meer ontvangen, kan dat door onderaan deze nieuwsbrief te klikken op unsubscribe from this list.
          Veel dank voor uw medewerking.

          Met vriendelijke groet,
          Indisch Herinneringscentrum

  4. Jordy Engels zegt:

    Met alle respect: waarom worden de Indische en Molukse gemeenschap op één hoop gegooid? Ik begrijp dat er een gedeelde geschiedenis is, maar door dit te verkopen als ‘collectieve erkenning’ wordt zowel de Indische als de Molukse gemeenschap te kort gedaan.

    • Indisch4ever zegt:

      Het labelletje ‘collectieve erkenning’ is een uitvinding van voormalig staatssecretaris van Rijn,
      Die wilde de afkoopsom van de Indische kwestie verbloemen.
      Het Indisch Herinneringscentrum zocht een nieuw onderkomen en de staat was al verantwoordelijk voor de kosten. Het Moluks Historisch Museum had een onderkomen, maar Rutte II wilde die niet meer betalen.
      En als er toch ruimte over is aan de Sophialaan dan konden zij dat aanvullen.

      • Jordy Engels zegt:

        Maar kan iemand mij ook vertellen waarom de Indische en Molukse gemeenschap op één hoop worden gegooid? Verexcuseert u mij: ik ben ook slechts maar een leek. Ik kan daar echter geen rechtvaardiging voor vinden. Als die ‘rechtvaardiging’ louter voortkomt uit de ‘gedeelde geschiedenis’ die wij Indo’s in voormalig Nederlands-Indië met Molukkers hebben, dan doemen veel vragen op. Een van die vragen is bijvoorbeeld: waarom Molukkers wel en andere ‘inlanders’ niet? En verder: draagt een dergelijke samenbundeling werkelijk bij aan het bewustzijn – m.n. onder de Nederlandse bevolking – over de vraag wie en wat Indo’s zijn? Niet onbelangrijk detail hier is dat ik nog nooit een Molukker ben tegengekomen die weet wat een Indo is. Natuurlijk, het kan een grap zijn, maar de meest gestelde vraag die ik als Indo van Molukkers krijg is: of ik op 17 augustus niet naar de Indonesische ambassade moet. Het feit dat Soekarno bij de meeste Indo’s ook veel aversie oproept beseft men niet. Ligt hier toevallig juist het springende punt? Is dit monsterverbond bedoeld om te werken aan bewustwording rondom de Indo, juist bij degene met een ‘gedeelde geschiedenis’? Verexcuseert u mij, maar ik kan dit niet meer volgen!

        • Indisch4ever zegt:

          Wel Jordy….. ook Molukkers hadden recht op backpay en sommigen als Nederlander ook recht op vergoeding materiele oorlogsschade. Maar die rechten heeft de regering in 1949 afgeschaft voor alle Nederlanders en Inlandse knilmilitairen.
          Van Rijn kwam met afkoopsom nr 3 en dat gold ook voor Molukkers/
          Daarnaast had het Moluks Historisch Museum geen eigen onderkomen meer en het is toch prima dat men dat nu wel heeft ?
          En zeker kan het IHC en MHM op sommige punten samenwerken en informatie uitwisselen.

          Molukkers boven de 30 jaar weten heus wel wat een indo is.
          Bij jongeren is dat allemaal minder en zeker zijn er onwetende Molukse jongeren die denken dat indo’s allemaal pro-indonesia zijn en toen ook al

        • Ron Geenen zegt:

          @Maar kan iemand mij ook vertellen waarom de Indische en Molukse gemeenschap op één hoop worden gegooid? @

          Voor de NL regering is dat toch lekker goedkoop. Dat was en is toch altijd de houding van Den Haag jegens haar Aziatische landgenoten geweest.

      • Ron Geenen zegt:

        @Het labelletje ‘collectieve erkenning’ is een uitvinding van voormalig staatssecretaris van Rijn,
        Die wilde de afkoopsom van de Indische kwestie verbloemen.@

        Mijn verhaal over een KNIL-held werd mij door het IHC verteld te sturen naar een persoon behorende tot de Moluku4Moluku organisatie. De beoordeling wordt daar blijkbaar gemaakt.

    • Loekie zegt:

      Sterker nog: In Den Haag komt een migratiemuseum met daarin ook veel aandacht voor….den Indischen Nederlander. (53% van de huidige Haagse bevolking heeft een migrantenachtergrond; den Indischen mensch komt in een museum over Surinamers, Afghanen, Turken, Marokkanen, Ethiopiërs enz). Dat alles dus naast het IHC. Wellicht gaat hiermee een wens in vervulling van menigeen (ook Indo’s !) die Indo’s bij voorkeur ondergebracht zien bij vluchtelingen, gastarbeiders, migranten enz.

      https://www.ad.nl/den-haag/migratie-museum-komt-in-concordia~a4e63202/

      • Boeroeng zegt:

        Dat migratiemuseumplan is van de baan.
        Indische Nederlanders waren ook migranten 70-60 jaar geleden
        En voor velen was het een soort vlucht.
        Nogal beperkt dit te ontkennen. Ken je geschiedenis !

        • Loekie zegt:

          Vooruit, voor enkelen zal het en vlucht zijn geweest. Maar voor de meesten was het een vertrek. Een achterlaten. En een van de hoofdredenen daarvoor? Omdat men het verdomde om verder te leven, te werken en te wonen onder de leiding van de Indonesiërs, de vroegere inlanders. Djongos was na het nodige geweld de baas geworden en niet meer was tuan besar dat in zijn witte pakkie.
          Ik ken de geschiedenis.

        • Henk zegt:

          Boeroeng. Vlucht dan wel een bevel dat je Indonesie moest verlaten! Een dergelijk bevel kreeg ik van de Kementerian Kehakiman Djawatan Imigrasi te Djakarta op 20 november 1957. “tuan harus meninggfalkan Indonesia sebelum 8 februari 1958!”

      • Ron Geenen zegt:

        Er staat niets over de Indo!

        • bokeller zegt:

          Toch nog effe geschiedenis om niet de “”Hollander” en ”Indo”
          door elkaar halen.
          Zie de laatste 4 regels
          siBo

          Indonesië door de soevereiniteitsoverdracht officieel onafhankelijk.

          Met de soevereiniteitsoverdracht was de dekolonisatie van Indonesië nog niet voltooid:

          – Officieel was Indonesië onafhankelijk van Nederland,
          maar Nederlandse bedrijven behielden een overheersende positie in Indonesië

          – De leiders van de jonge Indonesische republiek konden op gebieden als economie, rechtspraak en onderwijs geen eigen weg inslaan, maar moesten zij uit praktische overwegingen nog een tijd voortbouwen op de Nederlandse koloniale erfenis.

          In de periode 1945-1957 kwamen veel Nederlanders uit Indonesië terug,
          omdat ze geen veilige toekomst voor zichzelf zagen.

          Ook ” Indo-Europeanen” kwamen hierheen, omdat
          ze slechte maatschappelijke vooruitzichten hadden in Indonesië.

        • Ron Geenen zegt:

          @In de periode 1945-1957 kwamen veel Nederlanders uit Indonesië terug,
          omdat ze geen veilige toekomst voor zichzelf zagen.
          Ook ” Indo-Europeanen” kwamen hierheen, omdat
          ze slechte maatschappelijke vooruitzichten hadden in Indonesië.@

          Goed opgemerkt Bo. Een nadenkertje.

  5. Jan A.Somers zegt:

    Dit wordt een herhaling één op één van Het Gebaar. Inclusief na afloop de rechtzoekenden die niet hebben gereageerd en dus naast de pot grijpen. Kunnen ze nu bij de rechtbank al hun agenda trekken.

  6. Boeroeng zegt:

    Voorlichtingsbijeenkomst
    Op 14 juni 2018 is er van 14.00 tot 16.00 uur een voorlichtingsbijeenkomst in Museum Sophiahof (Indisch Herinneringcentrum), Sophialaan 10 te Den Haag. U kunt zich aanmelden via SecretariaatDMO@minvws.nl. Aanmelding is overigens niet verplicht.

  7. Jordy Engels zegt:

    Wat was me dat een bontje verzameling zeg. Zelfs de politiek adviseur van Geert was aanwezig. Verder heeft de voorlichtingsbijeenkomst wat mij betreft niet bijgedragen aan meer duidelijkheid. Nee, het duizelt en duizelt mij…

    • Loekie zegt:

      Maakt niet uit, gewoon aanvraag indienen voor het instandhouden van de Indische keuken. In de praktijk betekent dat dan dat je elke dag iets Indisch kookt en/of bakt en vervolgens nuttigt.

  8. Patrick zegt:

    Gaat Wilders ook meedoen aan de subsidieloterij? Dat moet een grap zijn!

  9. Boeroeng zegt:

    Vergroting van de scan

    De journalist schijnt de Indische kwestie te verduisteren: noemt nauwelijks de backpay en nog minder de materiële oorlogsschadevergoedingen . Of snapt hij gewoon niet de kern van de zaak ?

    • Ron Geenen zegt:

      @Verenigingen of stichtingen@

      Heb een vraag. Een vereniging heeft leden en een stichting niet. Op het ogenblik zijn er 3 a 4 Indische groepen en 1 Molukse groep aangesloten bij het IHC. Vormen deze groepen ieder een vereniging of een stichting? En kan een stichting (zonder leden) in dit geval een Indische gemeenschap vertegenwoordigen? Heeft de gemeenschap daar ook iets over te zeggen? Wat is het IP?

    • Ron Geenen zegt:

      Silfraire Delhaye met zijn one man show act precies als de jap; blinkt en bloos niet. Wie van de Indo gemeenschap is blij door hem vertegenwoordigt te worden?

      • Boeroeng zegt:

        Zet die jappenhaat eens opzij, Ron . De heer Delhaye is niet schuldig aan oorlogsgeweld.

        • Ron Geenen zegt:

          Heeft daar niets mee te maken. Iemand die alleen in IP is vertegenwoordigt en ijskoud en zonder blikken of blozen de Indische gemeenschap denkt te vertegenwoordigen, moet iemand zijn die scruples is. En dat japanse volk heeft altijd al die ijskoude manier van doen. Je kan het niet aanleren.
          Ik zou zelf beslist niet het lef hebben zoiets te beweren, daarentegen helpen wel.

      • Jan A.Somers zegt:

        “Wie van de Indo gemeenschap is blij ” Die Indo-gemeenschap wacht. Zoals altijd. Op wat komen gaat. Nooit goed, of er nou wel wat komt, of dat er niets komt. En gaat dan door met de volgende ronde wachten. Bij de inburgering zeker niet gehoord over ‘Sint-Juttemis’!

        • Ron Geenen zegt:

          @Bij de inburgering zeker niet gehoord over ‘Sint-Juttemis’!@

          Moet dat dan? Niet een beetje kleinburgerlijk? Vermoedelijk weet de helft van NL niet wat dat is of waar dat is. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Wordt je dan beoordeelt als een dom of slecht mens? Heeft het weten ervan waarde? Schei toch uit!

        • Bert zegt:

          Hr Somers zegt “” Bij de inburgering zeker niet gehoord over Sint -Juttemis !”” Tjonge jonge ,Ron Geenen was 14 jaar toen hij net in Holland arriveerde en ook niet onbelangrijk ,Ron Geenen had een NEDERLANDS PASPOORT !!! dus inburgering regels golden niet voor hem ! Dat sommige mensen dit niet begrijpen ,begrijp ik nou weer niet ,maar zal wel aan mij liggen ,trouwens Ron is al 38 jaar weg uit Nederland ,Sint -Juttemis is een niet bestaande heilige en het spreekwoord wachten op Sint -Juttemis ,betekent eindeloos wachten .

        • Ron Geenen zegt:

          Dank voor de uitleg betreffende St Juttemis. In eerste instantie dacht ik aan een plaats, een gat of ene dorp in een of andere uithoek van NL. Ik kan je verzekeren, dat 99,9% van de Amerindo’s daar nooit van hebben gehoord. The Dutch language is my second language, right. Maar ja, ik neem het hem niet kwalijk. Als je zoveel gestudeerd heb en graag in wetten peutert, dan wordt het moeilijk om de gewone Amerindo te begrijpen (En omgekeerd).

        • Jan A.Somers zegt:

          “was 14 jaar toen hij net in Holland arriveerde ” Ik kende dit al ver vóór de oorlog, op de Lagere School in Soerabaja.
          ” had een NEDERLANDS PASPOORT !!! dus inburgering regels golden niet voor hem ! ” Kennelijk de brochures in de contractpensions (allemaal mensen met een Nederlands paspoort!) niet gelezen: Zoals: ‘Hoe wordt ik de ideale Nederlandse huisvrouw’. Snel even naar het NA, kan je wat bijleren! Enkele inburgeringsregels (had u kunnen lezen, ik niet, ik zat niet in een contractpension):
          Net verhuisd uit het contractpension naar een eigen huis. Hoe was je de ramen?
          Schoonmaak in een nieuw te betrekken woning.
          Wettelijke aansprakelijkheid particulieren.
          Iets over kamerplanten.
          Je buren komen kennis maken! Wat moet je aan?
          Zo zijn onze manieren.
          Hoe serveer je de koffie? Met of zonder lepeltje? Lepeltje in of naast het kopje?
          Wat trek je aan bij huishoudelijk werk?
          Enz. Enz. Nederland was kennelijk iets anders dan Indië.

        • Ron Geenen zegt:

          @ederland was kennelijk iets anders dan Indië.@
          Zeker. Bijzonder grof en beledigend. De beruchte koloniale houding. We zullen die kleine bruintjes even her-opvoeden en laten zien hoe het in Nl moet. Doe je het niet, dan ga je maar terug naar je klapperboom. Gelukkig waren er toen ook al een paar Indo’s die dat niet zo maar slikten.

        • bokeller zegt:


          siBo

        • Jan A.Somers zegt:

          Sint Juttemis is er in vele soorten: Wachten tot je een ons weegt, als de kalveren op het ijs dansen, als pasen en pinksteren op één dag vallen. Inburgeringscursus is pittig hoor!

        • Ron Geenen zegt:

          @Inburgeringscursus is pittig hoor!@

          U geeft daarnet een paar voorbeelden, die totaal geen waarden hebben. Immers de meeste Nederlanders kennen die uitdrukkingen ook niet.

        • Arthur Olive zegt:

          Bij de inburgering vergeet niet wanneer je de was buiten op het balkon mocht hangen.
          Was dat niet op maandag of was het dinsdag?
          Bij de groenteboer kon je ook niets uitzoeken of pakken, alleen maar wijzen met je vinger.

  10. Henk zegt:

    Ron Geenen,
    Wat bedoel je met “scruples”?

  11. Tolol zegt:

    Tja die inburgering tips van de jaren 50 ,ik zal ze hier naar eer en geweten invullen ( Ya betul) … 1) Hoe was je de ramen ? antwoord ,Simpel ,je belt de glazenwasser .2) Schoonmaak in een nieuw te betrekken huis ? Antwoord nog simpeler schoonmaakbedrijf bellen ..3) Iets over kamerplanten ,Antwoord ,dat is helemaal simpel ,allemaal plastic .4) Je buren komen kennis maken .Antwoord .Ook niet moeilijk schop ze eruit ! .5) Hoe serveer je koffie ? met of zonder lepeltje ? Antwoord In een kartonnen bekertje van Starbucks ,geen lepeltje maar houten stokje .6) Hoe kook je aardappelen ? Antwoord ,die kook je niet maar flikker ze meteen weg .7) Wat trek je aan bij huishoudelijk werk ? antwoord ,Welk huishoudelijk werk .??

    • Jan A. Somers zegt:

      Als je er niks van snapt is dat wel leuk gevonden. Niet zo erg hoor dat het nergens op slaat, daar heeft u vaker moeite mee. Kunt u iets aan doen. Belgenmop vertaald naar Indo’s: Als je alle Indo’s uit Nederland naar België laat emigreren stijgt in beide landen de gemiddelde IQ.

      • Ron Geenen zegt:

        @Als je alle Indo’s uit Nederland naar België laat emigreren stijgt in beide landen de gemiddelde IQ.@

        En als je alle witte Nederlanders naar België laat emigreren stijgt het IQ in Nederland?

    • Ron Geenen zegt:

      I like that! Een beetje humor.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.