5 apr debat Standbeeld of schandpaal


de balie, Amsterdam:
De discussie neemt een koortsige toon aan en de oplossing blijft uit. Hoe gaan we om met monumenten die het koloniale verleden herinneren? Beeldend kunstenaar Hans van Houwelingen voegt een nieuw denkmodel toe aan de discussie: zou het mogelijk zijn om van standbeelden schandpalen te maken? Kunnen we een andere betekenis geven aan beelden, waarin we ruimte creëren om te onteren?
Onder meer met Adriaan van Dis.
Verder spreken we met Vilan van de Loo, Irene de Craen, Abram de Swaan, Jeffry Pondaag en Dr. Esther Captain. Curator en recensent Nat Muller modereert het programma.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

10 reacties op 5 apr debat Standbeeld of schandpaal

  1. RLMertens zegt:

    Het van Heutz monument, Amsterdam werd door het verwijderen van de van Heutz buste( door studenten/provo in de Reiniersvinkel kade gegooid) In 1967 ontplofte zelfs een bom. Daarna
    reeds jaren lang de functie (van helden monument 1935) mi. schandpaal!.
    En in 2000, na diverse discussies/studie’s olv. Deelraad Zuid/Instituut Clingendael uiteindelijk omgedoopt tot Nederland Indië monument. Nou… en wat zegt deze benaming ons? Gelukkig is er een historische overzicht/leidraad plateau aan het monument bevestigd, ter info.
    Ook het Indisch platform mengde zich indertijd in de discussie; om de de benaming van Heutz te handhaven. Met als redenen; ‘de generaal heeft onmiskenbaar een grote rol gespeeld in Indonesische(!) geschiedenis. Vele Indonesiërs erkennen volmondig de rol van van Heutz als grondlegger van de moderne Indonesische eenheidsstaat’ Welke status dit monument nu heeft?
    Note; heb indertijd eveneens aan dit gekakel meegedaan en pleitte voor naam wijziging; Indië Indonesië monument. Echter, heb er naderhand spijt van, indertijd voor naam wijziging te zijn. De benaming van Heutz had moeten blijven. Opdat hierdoor geschiedenis blijft ‘leven’ ( discussie’s) cq. actueel blijft.

    • Jan A. Somers zegt:

      “als grondlegger van de moderne Indonesische eenheidsstaat” De wieg die door JPC is getimmerd! Uit het materiaal dat door admiraal Cornelis Matelieff was geleverd.

      • bokeller zegt:
        EV-30-009 Gil Eanes

        In vorige eeuwen richtten Europeanen in de koloniën en in hun eigen landen op tal van plaatsen standbeelden en monumenten op ter ere van de imperiumbouwers. Deze beelden vertelden de voorbijgangers over de moed, de opofferingen en de overwinningen van de pioniers.

        In de voormalige overheerste gebieden werden de meeste koloniale standbeelden al tijdens de bevrijdingsperiode als symbolen van de gehate macht van hun sokkels gestoten.

        In de vroegere `moederlanden’
        staan zij opvallend genoeg onveranderd op straat
        en doen hun oude propagandawerk:
        het Europese optreden overzee een waardig, zelfs nobel aanzien geven.
        Toch is dit geen voorstel om de koloniale monumenten
        ook in Europa te vernietigen, maar juist een pleidooi om ze goed te onderhouden
        want zij kunnen ons en toekomstige generaties nog veel vertellen over
        hoe Europa is rijk geworden.

        De uitgebeelde admiraal, generaal of kaapvaarder draagt gewoonlijk tenminste een stok. Vaker is zijn prominentse attribuut een zwaard of een lans, of hij leunt tegen een kanon. Terwijl de standbeelden voorbeeldige helden eren en herdenken,
        onderwijzen zij tegelijk dat vrijwel alle Europeanen overzee altijd een wapen droegen, simpelweg omdat geweld de pilaar was waarop hun zaken steunde.
        siBo

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Hear o Hear.

          Scherpzinnige analyse , maar ik kan niets anders verwachten van de zeer geachte Heer Keller. Ik neem Hem wel als voorbeeld aan.

        • Loekie zegt:

          Vanwege die hoofdletter H dacht ik even dat je het over Jezus had.

  2. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    De vergissing van Dhr/Mevr Loekie berust op: Hear o Hear my Prayer O lord, Psalm 86 vers 6, althans in de Engelse versie

    Ik wist niet dat men i.c. Loekie speciaal tegen Jezus bidt. Normaliter bidt men tegen de Drieenigheidsgod: God als de vader, de zoon en de Heilige Geest, of Il Padre, Il Figlio, il Spirito Santo.

    Het gebruik van hoofdletter in dit verband berust op respect ook wel Hormat genoemd, misschien weet Loekie daar iets van, alhoewel ik dat ten zeerste betwijfel, gezien zijn opmerking.

  3. Boeroeng zegt:

    Het debat wordt live uitgezonden 5 april 20.00 uur
    En is daarna terug te zien.
    https://www.debalie.nl/de-balie-tv/

  4. Boeroeng zegt:

    baliedebat begon met clash Pondaag vrs vd Loo, zoals ik vermoedde

  5. Boeroeng zegt:

    Fragmenten van de lezing van Vilan van de Loo en de reactie van Jeffrey Pondaag.
    Een kort verslag van 9 minuten van Histori Bersama, overgenomen uit de lange film van De Balie




    Jeffrey Pondaag verkleedde zich in soekarno-outfit om uit te beelden dat hij daar staat als  vertegenwoordiger van de Indonesische slachtoffers van het Nederlandse kolonialisme. Al zo staande verweet hij Vilan van de Loo in de lezing  schaamteloos van Heutsz goed te praten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.