Oorlogsslachtoffer 10 jaar dood in huis in Rotterdam

AD.nl:
Betsy de Bruin werd als 16-jarig meisje verkracht door een Japanse militair. De dochter die daaruit werd geboren, wilde ze nooit accepteren. Het oorlogstrauma droeg ze in stilte met zich mee. Ze stierf thuis in Rotterdam een eenzame dood, en werd pas tien jaar later gevonden.

** Binnenkort boek Griselda Molemans:  Levenslang oorlog
** Archieftopic
** Foto: Betsy de Bruin 1939 in Nederland. ©familie Koch.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

87 reacties op Oorlogsslachtoffer 10 jaar dood in huis in Rotterdam

  1. Loekie zegt:

    “ALS OPMAAT NAAR HET VERSCHIJNEN VAN ‘LEVENSLANG OORLOG’.”
    Een (triest) bericht van 5 jaar geleden wordt ten behoeve van promotiedoeleinden nieuw leven ingeblazen. Moet kunnen, toch?

    • Boeroeng zegt:

      Ja…. dat moet kunnen.

      Dit verhaal en zoveel andere verhalen moeten verteld worden.
      Griselda Molemans heeft onderzoek gedaan naar de Japanse seksslavernij en haar bevindingen in een boek verwerkt.
      https://www.quasarbooks.com/book/levenslang-oorlog/

      Dat van Rotterdam was het meest schokkende verhaal van de laatste 5 jaar over een levenslang oorlogstrauma.
      Prima , om daarop terug te komen met achtergrondinformatie en de link naar de Japanse bezetting duidelijk te maken.

      http://www.herdenking-15-augustus.nl/project/hetty-naaijkens-retel-helmrich/

      • Loekie zegt:

        Wat was schokkend? Dat iemand 10 jaar dood in huis kan liggen zonder dat wie ook dat heeft opgemerkt, ook (verre) familie niet! Dat niemand haar al die jaren heeft gemist! Dat rekeningen niet werden betaald was blijkbaar ook niet opgevallen. Dat alles is schokkend.

        De link met het oorlogsverleden werd erbij gehaald in een begrafenisspeech, zie onderstaande link. Dat mevrouw een moeilijk leven heeft gehad, veel eenzaamheid, woede en verdriet, no doubt about that. Maar wat Griselda doet, is het naadloos linken van het oorlogsverleden aan het 10 jaar dood in huis liggen zonder dat iemand dat heeft gemerkt. En dat is een onterechte link en meer dan dat: dat is het misplaatst uitbaten van een triestheid om een boek te onderbouwen.

      • Boeroeng zegt:

        Loekie,
        Hetty Retel Helmrich hoorde van familie dat verkrachtingsverhaal.
        Dat vertelt ze .
        Dat ze haar dochter niet kon accepteren leidde tot haar isolement en ze had de dochter zo vaak verstoten dat die geen moeite meer deed om contact te maken.
        Vandaar die 10 jaar dood liggen in huis en niemand weet ervan.
        Die link met de oorlog en sexueel misbruik/geweld is er zeer zeker.
        Die niet-nobele motieven in deze moet je bij jezelf zoeken.

        • Loekie zegt:

          Of een oorlogsgetroffene 10 jaar dood in huis ligt of een melancholieke dichter maakt op zich niet uit, blijft triest.

          “dat die geen moeite meer deed om contact te maken. Vandaar die 10 jaar dood liggen in huis en niemand weet ervan.”
          Vandaar….omdat één iemand, een dochter, geen contact meer zocht is het logisch dat ze 10 jaar dood kon liggen?? En de buren? De huisarts, de postbode, de man van gas, licht en water, een vriendin, anderen…?

          Welke link tussen oorlog/misbruik en het 10 jaar dood in huis liggen is er dan? Ben werkelijk benieuwd.

        • Bert zegt:

          Een net zo groot slachtoffer als die moeder is natuurlijk die dochter geboren 1945 is nu 73 ,haar moeder werd 74 jaar .Wat kan die dochter er aan doen dat haar vader een Jap was ,en dat zij een “” product ( sorry) “” was van een verkrachting ? Het grote woord in deze is het woord MALOE en natuurlijk het geroddel “” psst weet je het al ,haar dochter ? “” Wie ook schandelijk heeft/had gehandeld was die uitkering instantie van de A.O.W. In plaats van medeleven met vooral die dochter te tonen ,dachten zij het eerst aan hun geld “” Ja hoor es effe beste mevrouw uw moeder heeft 10 jaar ten onrechte A.O.W genoten effe pay backen Ya ! “”

        • Ron Geenen zegt:

          De Nederlandse instanties hebben zoveel sociale wetten, maar die zeggen natuurlijk niets als de betrokken ambtenaren hun werk slapende verrichten.
          Daarbij heb ik mij zelf afgevraagd als ik zo’n kind van echtelijk geknutsel zou zijn. Wat zou ik hebben gedaan? Ik denk dat ik al lang niet meer zou leven.

  2. Wal Suparmo zegt:

    Geen enkel schepsel incl. de mens heeft ooit gevraagt om in de wereld geshopt en gemarteld te worden. Inclusief de dochter van Betsy met de Jap.

  3. Guardiacivil zegt:

    Het gaat niet eens om die dochter en het levensverhaal van die vrouw, maar even verder uitlichten hoe A-sociaal onze maatschappij met zijn diversiteit wel is geworden. Inderdaad waar zijn alle betrokkenen die deel van haar dagelijkse leven uitmaakten, als arts, apotheek, super, slager, postbode, gemeente gas en licht en alle andere instanties die geld moeten ontvangen of weet ik wie nog meer. Niemand uit dit eenvoudige lijstje trok even aan de bel. Laat ik het maar niet over buren hebben, er zijn goede en er zijn slechte buren.

    • Bert zegt:

      @Guardiacivil : Ben het grotendeels met u eens ,daarom hebben sommige gemeenten de thuiszorg in het leven geroepen ,die komen eens in de 2 weken 1 uurtje bij je schoonmaken ,op kosten van de gemeente ,klanten zijn voornamelijk ouderen,1 uurtje in de 2 weken is natuurlijk niets maar voldoende om zo,n persoon sociaal in de gaten te houden ,vroeger deden boven genoemde personen ( arts,postbode,slager,apotheek dat maar dat is allang niet zo meer ) Maar als je geen thuiszorg wil ,kan de gemeente je ook niet dwingen en als je geen familie of vrienden hebt raak je sociaal geisoleerd en ja dan gebeuren dit soort trieste dingen ,dat iemand al jaren dood thuis ligt .Dit is vooral een probleem in een grote stad ,waar de buren zich het liefst niet met elkaar bemoeien .Een stad als Amsterdam doet wel degelijk wat aan dit probleem maar als een persoon met niemand contact wilt ,kan ie niet gedwongen worden ,behalve als die persoon een gevaar vormt voor zijn omgeving ,dan pas kunnen ze ingrijpen .

      • Jan A. Somers zegt:

        “die komen eens in de 2 weken 1 uurtje bij je schoonmaken ,op kosten van de gemeente” Kennelijk snapt u de WMO niet. Niks op kosten van de gemeente. De huishoudelijke hulp via de WMO is bijna twee keer zo duur als een zwarte (geen ras!!!) hulp.
        “kan de gemeente je ook niet dwingen ” De gemeente dwingt niks. Je moet de thuiszorg zelf aanvragen, via een ‘keukentafelgesprek’ volgt dan of je hulp krijgt, en hoe en hoeveel.
        “Je bent pas ex-katholiek als je je laat uitschrijven als katholiek ” Je bent nooit ex-katholiek. Wanneer je katholiek bent gedoopt ben je katholiek. Punt uit. Iets anders is dat je je verbonden kunt voelen met een bepaalde katholieke kerk in je gemeente. Je kan je daar inschrijven als lid van die kerk of uitschrijven. Maar als ex- lid van die kerk ben je geen ex-katholiek. Vroeger stond je geloof in de burgerlijke stand (als je daar geen bezwaar tegen had). Als je dan verhuisde naar een andere gemeente, verhuisde die aantekening mee. En kon je in je nieuwe gemeente een uitnodiging krijgen of je lid van die kerk wilde worden. Ze mogen tegenwoordig niet meer vragen naar je geloof.

        • Ron Geenen zegt:

          @Je bent nooit ex-katholiek. Wanneer je katholiek bent gedoopt ben je katholiek. Punt uit. @

          Ook in een land dat niet meer bestaat? How can?

        • Arthur Olive zegt:

          “Je bent nooit ex-katholiek”.
          Dat hangt af hoeveel je de Katholieke kerk wil geven om afgeschreven te worden.
          Dat zal wel nooit gebeuren want degene die weg wil kan het niet schelen.
          Voor veel geld kan men echter een huwelijk laten annuleren al zouden er kinderen zijn en na die scheiding weer in de kerk trouwen. Frank Sinatra deed het 3 keer.
          Koning Henri VIII van Engeland kreeg het niet en is zijn eigen kerk begonnen..

        • Jan A. Somers zegt:

          “Ook in een land dat niet meer bestaat?” Ja hoor, het Christendom is een gebeuren over de hele wereld. Johannes doopte al in de Jordaan, de Paus roept de zegen af over urbi en orbi. Ook uit een land dat niet meer bestaat zoals Nederlandsch-Indië: Enige jaren geleden heb ik mijn geboortepapieren in Soerabaja eens opgezocht. Op het gemeentehuis keurig in orde. Ook in de kerk waar ik gedoopt was, gevormd en misdienaar. Vond daar mijn doopgegevens in het Buku Permandian. Ik kon geen fotokopie krijgen want ze hadden geen kopieerapparaat. Maar ik kreeg wel een uittreksel, Surat Permandian. Heb ze maar getrakteerd op geld voor een all-in-one printer. Mijn bijdrage aan ontwikkelingswerk.

        • Anoniem zegt:

          Wellicht ook periodiek geld doneren voor inktcartridges, want die zijn duurder dan de printer.

        • Ron Geenen zegt:

          Als je ze iedere keer gaat kopen, wordt het wel duur. Maar je kan ook leren ze zelf te vullen. Een fles ink voor een 10 a 12 keer vullen kost hier slechts een paar dollars.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” periodiek geld doneren voor inktcartridges” Leuk gevonden hoor. Volgende keer beter! Maar anoniem hoeft al helemaal niet.

      • Ron Geenen zegt:

        @maar als een persoon met niemand contact wilt ,kan ie niet gedwongen worden@

        En dat hebben alle Indische die ik ken en getraumatiseerd zijn. Ze willen gewoon in hun eigen wereldje zijn en leven. Trouwens, ik had het vooral in Zoetermeer ook last van bemoeizuchtige buren in de straat. Het probleem is dat je vaak te dicht op elkaar woont en geen rust krijgt na een lange werkdag. En als je er niet van gediend ben, zien ze je voor een asociaal.

  4. Trudy Verstegen zegt:

    Gelukkig geen Loekie als buur!

    • Loekie zegt:

      Nou, je zou elke dag komen mampir.

    • Bert zegt:

      @Trudy Verstegen : Als je oud en behoeftig bent en ook nog eens slecht ter been moet je juist een “” Loekie”” naast je hebben wonen ,want een “” Loekie”” bemoeit zich met alles en nog wat ,hij/zij vraagt je voortdurend “” Waarom doe je dit en waarom doe je dat ?”” En ook een goede is “” Waarom lig je daar zo stil op je matras?”” Met een “” Loekie”” naast zich zou si Betsy NOOIT 10 jaar dood in haar huis hebben gelegen !.

      • bokeller zegt:

        Even terzijde van het uitlichten hoe A-sociaal onze maatschappij is
        .
        Nederlands -Indie direct en lang daarna na de Japanse bezetting.
        Wij beschaafde Nederlands Indische mensen,die als Krijgsgevangenen
        en Burgergeïnterneerden de contacten met de buitenwereld
        totaal kwijt waren,kwamen er achter wat er zich allemaal in die
        bezettingsperiode met onze familie aan de hand was geweest.
        Eerst leugens voor eigen bestwil,dan de ontkenning en letterlijke
        afwijzing van deze getekende Dames.
        Na de oorlog werden deze Dames totaal met de nek aangekeken.
        Dus niet Nederland,maar wij begonnen al daarmee in ons Indië.
        siBo

        • Bert zegt:

          @Bokeller : Afwijzing van deze getekende Dames .Na de oorlog werden deze Dames totaal met de nek aangekeken.Dus niet Nederland ,maar wij begonnen al daarmee in ons Indie..Ja u was toen 17 jaar in 1945 ,heeft het dus meegemaakt.Vreselijk wat deze Dames hebben ondergaan net alsof je “” Het “” voor de lol hebt gedaan ,verkrachting is al erg en dan nog met de nek aangekeken worden . In de trant van “” Je zal het wel zelf uitgelokt hebben !”” Behalve A-sociaal ,heeft dat ook niet een beetje met het geloof te maken ? Die roomse rakkers waren toch al zo achterbaks en hadden het zwaar achter de ellebogen ,zo van “” Oh bent u met een niet katholiek hertrouwd ? U en uw kinderen zijn verdoemd !”” Mijn oudste broer 11 jaar ouder dan ik ,ging trouw elke zondag naar de r.k kerk ( hij was de enige van de familie ,die gelovig was ) Ik dacht als 10 jarige dat je daar in die kerk snoepjes kreeg ,dus ik vroeg of ik ook naar die r.k kerk mocht ,mijn vader ontplofte bijna “” Nee hoor 1 gek in de familie is al genoeg ! “”

        • Boeroeng zegt:

          Wel Bert, deze ex-katholiek is natuurlijk ook achterbaks.
          Niet omdat het iets met katholiek te maken heeft, … ik ben ook maar een gewoon imperfect mens.
          En imperfect zijn we allemaal, niet dan ?

  5. Bert zegt:

    @Boeroeng : Je bent pas ex-katholiek als je je laat uitschrijven als katholiek ( hoe dat moet weet ik niet ) Dat had ik gemerkt toen ik me officieel liet inschrijven op mijn huidige adres ,ik kreeg een brief van de r.k vredeskerk ,die mij verwelkomde als katholiek in hun buurt,nou ja ik woonde er al 10 jaar en of ik ook genegen was ,wat te doneren ,deed ik 15 gulden p.m.Na 6 jaar doneren kreeg ik weer een brief van hun of ze effe met mij konden praten .Ja daar houd ik niet van ,dat opdringen ,toen ben ik ook gestopt met doneren maar het schijnt dat als je als gelovige genoteerd staat ,die desbetreffende kerk geld voor je krijgt van de staat ,dus ik sta nog steeds genoteerd als r.k .En ik schaak al 14 jaar in de r.k Vredeskerk ( dus ik doneer weer) Je ziet ik heb niks tegen katholieken alleen toen en niet alleen zij ook de gereformeerden hadden het achter de ellebogen ,waren ze op en top conservatief /benepen /kortzichtig etc Nu /sekarang is het anders ook de katholieken gaan met hun tijd mee en imperfect zijn we inderdaad allemaal ,zou wel griezelig zijn als je de perfecte mens bent !

  6. Griselda Molemans zegt:

    @Loekie. Begrijpend lezen is klaarblijkelijk te hoog gegrepen voor u. “Het verhaal van Betsy de Bruin staat symbool voor het verhaal van duizenden vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog door Japanse militairen zijn verkracht of gedwongen tot prostitutie. Molemans: ,,Achter het verhaal van Betsy gaan verdriet en onrechtvaardigheid van een oorlogsmisdaad schuil.’’

    Zoals in het kader onder het artikel vermeld staat, gaat het om de oorlogsmisdaden verkrachting en dwangprostitutie: ten minste 400.000 slachtoffers van 27 nationaliteiten in alle bezette territoria; en ten minste 20.000 slachtoffers in Nederlands-Indie. Plus de slachtoffers van verkrachting onder wie Betsy de Bruin: het exacte aantal is nooit vastgesteld.

    En let met name op de vierde vorm van verraad: de ‘eigen’ samenleving. Trek zelf uw conclusies.

    • Loekie zegt:

      Los van mw. De Bruin : sinds welk proces in welk jaar wordt verkrachting (in een oorlogssituatie) beschouwd en erkend als een oorlogsmisdaad?

      • Jan A. Somers zegt:

        ‘oorlogsmisdaad’ wordt te pas en te onpas gebruikt. Ik ken overigens de jurisprudentie niet. Denk er wel om dat het gaat om twee zaken: is het een misdrijf? is het oorlog? En het is niet aan MIJ om dat te bepalen.
        Uit Wikipedia:
        Oorlogsmisdaad kan verwijzen naar:
        oorlogsmisdrijf, een schending van de wetten en gebruiken van het oorlogsrecht
        internationaal misdrijf, een misdrijf uit het internationaal strafrecht gepleegd tijdens een oorlog, zoals genocide, misdrijf tegen de menselijkheid, misdrijf tegen de vrede
        misdrijf, elk misdrijf gepleegd tijdens een oorlog door een landverrader of collaborateur

        • Indorein zegt:

          Als die Jap niet door zijn goddelijke keizer was uitgestuurd als militair om voormalig Ned. Indië onder de voet te lopen, dan was deze Betsy nooit verkracht door hem.
          Het was dus wel degelijk een oorlogsmisdaad!
          Aan je gezellige keukentafel met allerlei lekkere Indische snacks juridisch wikken en wegen of deze misdaad nu wel of niet een oorlogsmisdaad is: geneuzel!
          Ik vind het geweldig wat Iselda stelt. Hoop, dat het ook enig effect zal sorteren!
          Ennuh …Loekie: je l.. hoort niet in je nek maar tussen je benen.

        • Ron Geenen zegt:

          @Als die Jap niet door zijn goddelijke keizer was uitgestuurd als militair om voormalig Ned. Indië onder de voet te lopen, dan was deze Betsy nooit verkracht door hem.@

          Ben met een schip van van Ommeren eens in de meest noordelijke havenplaats Akita in Japan geweest. Van de haven naar de stad was een lange rechte weg met vele kroegen aan weerzijden.
          Tweede stuurman en ik liepen op die weg en tegemoet kwam een Japans stel met een babywagen.
          Voor een van de kroegen werd door hun gestopt. Vrouw bleef met wagen voor het gebouw op het trottoir staan en manlief ging naar binnen. Wij nieuwsgierig, gingen ook naar binnen en bestelden een biertje aan de bar. In de kroeg was een barman en aan een tafel za nog een jonge vrouw.
          Een half uurtje later kwam de man de trap afgelopen, gevolgd door een jonge dame. Hij vertrok en man, vrouw en babywagen vervolgden hun weg. Heel normaal blijkbaar.

        • Loekie zegt:

          “Ennuh …Loekie: je l.. hoort niet in je nek maar tussen je benen.”
          Dat wist de Jap maar al te goed…

      • Griselda Molemans zegt:

        Batavia 1948 – veroordeling Japanse dwangprostitutie; aangevuld met veroordelingen voor verkrachting op Celebes, Babar en andere eilanden. Er is jurisprudentie te over, die achter slot en grendel ligt. Het beste verder, lieve mensen, ik ga weer aan de slag.

    • bokeller zegt:

      Mevr. Molemans,
      Verkijkt U niet op alleen Japanners er waren
      meerdere smeerlappen in die tijd.
      siBo

  7. Bert de Suri-Indo zegt:

    Ha ha ha wel effe lachen ,die “” Conversatie “” tussen pak Indorein en dhr/mw Loekie .Maar die laatste zin van si Loekie deed het e,m “” Dat wist de Jap maar al te goed …..”” 0-1 voor si Loekie .

    • Indorein zegt:

      Ik heb allang geconstateerd dat Loekie van het mannelijke geslacht is; kwestie van goed lezen wat hij schrijft. Maarja, tegenwoordig weet je dat helaas nooit meer zeker sinds iedereen zich kan laten “ombouwen”. Het kan dus zomaar zijn dat die l… van Loekie echt is getransplanteerd naar zijn nek.
      Maar nu dwaal ik af van het onderwerp. Sorry.

  8. e.m. zegt:

    @Indorein zegt: 19 maart 2018 om 13:43 /…/Ennuh …Loekie: je l.. hoort niet in je nek maar tussen je benen.@

    @Loekie zegt: 19 maart 2018 om 14:09 Dat wist de Jap maar al te goed…@

    @Bert de Suri-Indo zegt: 19 maart 2018 om 14:20 /…/dhr/mw Loekie .Maar die laatste zin van si Loekie /…/ 0-1 voor si Loekie .@

    — Okay, Indo’s onder elkaar hè; geen twijfel! Maar misschien voortaan toch beter genderneutraal taalgebruik, of zou de dochter van Betsy de Bruin hier ook wel om moeten lachen ?

    Ik vraag maar . . .

  9. Boeroeng zegt:

    Mensen…. niet meer hakketakken.
    Er was dus een oorlogsmisdaad die het leven van een Indisch meisje bepaalde.
    Zijn er twijfels,. kom dan met goede argumenten met respect voor mensen die het niet met je eens zijn. Niet op deze manier om een schrijfster af te kraken.

  10. buitenzorg zegt:

    Boeroeng, de schrijfster heeft wat mij betreft de schijn tegen. Dit artikel in AD is een opwarmartikel voor haar ‘later dit jaar’ te verschijnen boek over ‘een nieuw gruwelijk doofpotdrama’, waarvoor zij ‘tot haar grote verbijstering’ ontstellend veel ‘bewijs’ heeft gevonden. Zij werkt steeds volgens hetzelfde stramien: maak iedereen boos en verdrietig, zeg dan dat je actie onderneemt, rekruteer gelijkgestemden om die actie te gaan leiden, en wijd je dan (op het moment dat je weet dat de verkoop van je boek goed loopt) aan een nieuw drama. We zijn natuurlijk weer benieuwd naar de feiten.

    • Boeroeng zegt:

      Een artikel of een boek beginnen met een eyecatcher is normale techniek. Dit boek Levenslang Oorlog beginnen met het verhaal van een vrouw die levenslang de oorlog meedraagt is een logisch begin.
      Ik zou het ook zo gedaan hebben
      Zover ik de vooraankondigingen begrijp, gaat het over Japanse dwangprostititutie e.d. gedurende de Japanse bezetting.
      Plus aandacht hoe het daarna met die vrouwen ging.. in verwerking door henzelf en hun omgeving.
      http://lachendelens.nl/blog/levenslang-oorlog/

      Ik denk niet dat   het AD met een doelgroep Rotterdamse lezers , ook  een artikel had gemaakt als deze bekende Rotterdamse kwestie  niet zo duidelijk in het boek voorkwam.
      Goed voor verkoop van het boek. Goed voor meer aandacht van deze geschiedenis

  11. buitenzorg zegt:

    We wachten het boek af…

    • Griselda Molemans zegt:

      Vooral doen. En publiceer onder uw eigen naam.

      • buitenzorg zegt:

        Met voorbijgaan aan de wat dwingende toon van uw reactie:
        Ik dacht dat mijn nickname voldoende bekend was. Moeten Boeroeng en Loekie dan niet ook onder eigen naam publiceren?
        Anyway, de naam is Bert Immerzeel. Aangenaam.

      • buitenzorg zegt:

        Griselda, je boek is nog niet uitgekomen, dus altijd ruimte voor verbeteringen, toch? Mag ik je op een paar onjuistheden wijzen met betrekking tot het verhaal van Betsy de Bruin in het AD?

        • Bert Wijchgel ( echte naam ) zegt:

          @Pak Buitenzorg ,Tja wat u hier schrijft zal wel waarheid wezen .Maar waarom zo public? U kon het ook per e-mail doen ( dus discreet ) Maar o.k Griselda was om 17.15 ook niet zo aardig jegens u .Ze schrijft “” En publiceer onder uw eigen naam “” Nou ja volgens mij weten de meeste Indo,s wel wie ,de persoon “” Buitenzorg “” is ,ik wist het immers ook ,nou ja als ik het weet ,weet iedereen het ,beetje tolol van Griselda .Maar ja om een lang verhaal kort te maken ,Griselda leeft van het maken van boeken en ze wilt er zoveel mogelijk van verkopen ! Laten wij als Indische gemeenschap het haar ook gunnen .

        • Ron Geenen zegt:

          @Maar ja om een lang verhaal kort te maken ,Griselda leeft van het maken van boeken en ze wilt er zoveel mogelijk van verkopen ! Laten wij als Indische gemeenschap het haar ook gunnen .@

          Ik denk dat mevrouw Griselda Molemans meer leeft van haar onderzoekingen. En wij Indische mensen moeten eigenlijk heel blij zijn dat ze het doet. Immers zij is een van de weinige die het doet en zeer goed doet. De NL regering zal dan ook beslist niet blij zijn wat er o.a. over hun geschreven staat. Kent u een ander die de kleine man en vrouw steunt en de aanval op o.a. de politiek kiest?

        • Boeroeng zegt:

          Bert Wijchgel,
          Het zou best kunnen dat Griselda Molemans niks verdient aan haar boeken en vele onkosten uit eigen zak moet betalen.

        • Indorein zegt:

          “Ik denk dat mevrouw Griselda Molemans meer leeft van haar onderzoekingen. En wij Indische mensen moeten eigenlijk heel blij zijn dat ze het doet. Immers zij is een van de weinige die het doet en zeer goed doet.”:

          Ik ben het hier roerend mee eens. Zij doet tenminste iets (eufemistisch!) aan de kwestie.
          De meeste Indo’s die ik ken (en dat zijn er heel veel!) praten er wel over (eigenlijk: mopperen) maar “de handen blijven in de zak”.
          Een recht toe recht aan Hollands gezegde, niet lullen maar poetsen, is menige Indo onbekend helaas.
          Ik hoop echt dat mw. Molemans de Haagse heren over deze kwestie weer eens goed de oren wast. Ben benieuwd naar dit boek dat er komt.

          Sukses mw. Molemans!

  12. Jan A. Somers zegt:

    “10 jaar dood in huis” In onze flat woont een eenzame man, ca. 60 jaar oud, prima opleiding, die met niemand contact wil hebben. Komt ook nooit naar de jaarvergadering van de VvE. Deurbel afgesloten (doet dus niet open), telefoon wordt niet opgenomen, e-mail niet beantwoord. Wij, liever gezegd mijn Zeeuws meisje, is de enige die hij bij toevallig ontmoeten aanspreekt. Klinkt helder. Heeft al twee keer tegen haar gezegd dat hij mij met de ambulance heeft zien vertrekken. Mijn Zeeuws meisje beheert meerdere huissleutels van mensen die graag willen dat ze de plantjes water geeft tijdens vakantie. De eerste keer controleert ze meteen of gas en licht goed zijn afgesloten, laadapparaten uit. Verder loopt ze er niet rond, heeft daar toch niets mee te maken, vertelt mij er ook niets over. Die meneer heeft zijn sleutel ook bij haar in bewaring. Sinds een langdurige kuur. Wij kunnen dus gewoon naar binnen, maar dat doen we niet. Wij respecteren zijn wens om geen contact te hebben, maar we ruiken wel eens bij zijn voordeur. Wat kunnen we meer doen? Ja, e-mail bij zijn verjaardag: geen antwoord!

    • e.m. zegt:

      @Wat kunnen we meer doen?@

      — Overdenknuance voor mijn referentiekader. Terima Kasih !

    • Loekie zegt:

      Ongenuanceerde overdenking : is hem ooit gevraagd waarom hij geen contact wil? Ik bedoel: doen wat hij vraagt (geen contact svp, maar wil mijn plantjes water geven) is één, maar twee zou wellicht kunnen zijn het uitvinden naar welk luisterend oor zijn behoefte uitgaat….Hem horen zeggen dat hij jou al tweemaal met de ambulance heeft zien vertrekken, zou een moment (geweest) kunnen zijn om naar zijn gezondheid te informeren….Als niemand de vraag stelt zal er ook geen antwoord komen. Er zijn mensen die die behoefte hebben: dat hem/haar oprecht een vraag wordt gesteld, als een eerste blijk van belangstelling.

      • e.m. zegt:

        @Er zijn mensen die die behoefte hebben: dat hem/haar oprecht een vraag wordt gesteld, als een eerste blijk van belangstelling.@

        — Dan zijn er dus ook mensen, die die behoefte in engere zin absoluut niet gevoelen! Of moeten mensen allemaal hetzelfde zijn qua denken en voelen: “Laat me met rust a.u.b.!” … “Eg nie !!!”

        • Loekie zegt:

          Mensen die die behoefte niet hebben bestaan niet. Beweer ik. Dat is niet des mens. Zeker, er zijn mensen die met kracht uitstralen die behoefte totaal niet te hebben, het beroemde en beruchte pantser. Maar daaronder..

      • Jan A. Somers zegt:

        Dat mijn Zeeuws meisje bij sommige buren de plantjes verzorgt wil niet zeggen dat het bij die meneer in kwestie ook zo is. Ik had toch geschreven: Sinds een langdurige kuur.
        “is hem ooit gevraagd” Als je het van elkaar weet (u weet wel, de goed verstaander!!!) praat je er niet meer over. Antwoorden op een vraag die je liever niet hoort is pijnlijk, maar dat voelt u misschien niet zo.
        “om naar zijn gezondheid te informeren….” Daar weten we alles van. En daar hebben we het niet meer over, het is al erg genoeg.
        “dat hem/haar oprecht een vraag wordt gesteld, “Dat hoeft allang niet meer. We weten alles van elkaar. Er zijn mensen die om de een of andere reden niet willen, en dat moet je respecteren. De heel enkele keer dat we wel wat tegen elkaar iets zeggen, zo’n één keer per jaar, wordt zonder veel woorden de actuele situatie duidelijk. Ik weet genoeg en vraag niet door, dat is te pijnlijk.
        “Laat me met rust a.u.b.” Iemand kan zich diep schamen over iets. We weten allebei dat het zo is, basta. En het is geen pantser, het is schaamte. Dat is nog veel erger.
        “dat Jan heel boos wordt” Dat is niet nodig, dat kan ik niet eens. In de twaalf jaar dat we in hetzelfde complex wonen is dat kopje koffie al drie keer geweest, voldoende om over en weer alles weten. En dat ruiken gaat niet over gas, maar over een ander luchtje, waar ik ook verstand van heb. Op mijn etage hebben we ook al twee keer rookalarm gehad. Eén keer konden we er niet in, is de politie/brandweer ingebroken. De tweede keer had ik de sleutel en kon er in. Beide keren terecht, maar om iets stoms. Hebben beide keren een bloemetje gehad voor de ingreep.

    • Bert zegt:

      Het feit dat die meneer zijn sleutel bij uw vrouw in bewaring heeft gegeven zegt al genoeg ! Hij vertrouwt haar ,nou dat is al heel wat bij iemand ,die autistisch gedrag vertoont of hij ook autistisch is kan ik niet beoordelen .Uw vrouw moet hem gewoon thuis uitnodigen en erbij zeggen dat Jan heel boos wordt ,als hij niet komt Dat u bij zijn voordeur ruikt ,zegt ook al dat u hem niet helemaal vertrouwt ,hij kan wel zomaar het gas open laten staan ,ja zou ik misschien ook doen ,want vliegt hij de lucht in ,u ook .

      • Ron Geenen zegt:

        @Bert: Dat mensen met rust willen gelaten worden, kan ik wel zien. Het heeft te maken dat er te veel mensen op een hoop leven. Je kan jezelf haast niet meer zijn en van alle kanten wordt er met je bemoeid. De een kan er tegen, maar er zijn er ook die er op den duur doodziek van worden. Ik kon daar toen ook slecht tegen. Nu woon ik vrij en blij en het principe in Ca is een ieder met rust laten. Dat waardeer ik zeer, en heb eens in de paar maanden wel eens een praatje met mijn overbuur. De anderen geven je gewoon een groet als ze mij passeren. Niemand komt onverwacht bij je aan de deur voor een praatje of vragen je binnen. dat is hier niet de gewoonte en ik kan dat erg waarderen. Voor mij ideaal.

        • Loekie zegt:

          In ons Indië bijna elke dag mampir hier, mampir daar, tamu zus en zo….gezellig, hartelijk, gastvrij. Zat in het Indisch dna…maar is al bijna verdwenen.

        • Ron Geenen zegt:

          @Zat in het Indisch dna…maar is al bijna verdwenen@

          Zat! dat klopt. Dan wordt je als kind gedropt in een vreemd land met allemaal bemoeizuchtige typen, die je niet aanstaan. En je verandert. Nu in CA voel ik mij thuis onder de Indo’s en ga ik met plezier naar de kumpulans.

  13. buitenzorg zegt:

    @Bert Wijchgel: Van mij mag ze vele boeken schrijven en daar goed aan verdienen, zo lang ze zich bij de waarheid houdt. En niet verzinkt in een soort Privé-journalistiek, waarin het alleen gaat om het effectbejag.
    Boeroeng doet daar ook een beetje aan mee door in de titel boven dit stukje een wel heel erg dode vrouw ook nog oorlogsslachtoffer te laten zijn. Da´s dubbel-erg. 😉
    Griselda heeft mij in het verleden, zonder dat ik daar om vroeg, voor hele lelijke dingen uitgemaakt. Daar kan ik echter makkelijk bij leven. Ik heb haar mailadres niet, maar ik hoop het van haar te krijgen zodat ik mijn opmerkingen rechtstreeks kan sturen.

    • bokeller zegt:

      Nah stout jij!

    • Boeroeng zegt:

      buitenzorg.
      Betsy de Bruin is een oorlogsslachtoffer.
      Dat mag best in een kop staan .
      De bron is het famllieverhaal van de familie Koch, (neef en nicht van Betsy )
      Ik snap je bezwaar dus niet.

      Daarnaast is er een causaal verband met wat ze heeft meegemaakt in de oorlog en dat ze 10 jaar lang niet is gevonden door haar dochter.
      Ze heeft haar dochter nooit kunnen accepteren, die het uiteindelijk opgaf een goed contact met haar moeder te willen.

      • Ron Geenen zegt:

        @Daarnaast is er een causaal verband met wat ze heeft meegemaakt in de oorlog en dat ze 10 jaar lang niet is gevonden door haar dochter.@

        In een artikel wel gelezen dat de dochter wel wist waar haar moeder woonde, maar daar ze niet welkom was, bleef ze ook gewoon weg.

      • buitenzorg zegt:

        Boeroeng, mijn verwijzing naar de jouw tekst was maar half serieus bedoeld. Maar toch, ik moet wel altijd glimlachen als ik een dergelijke kop lees. ‘Blinde gaf tien jaar lang geen asem’. Zoiets.

        En of Betsy werkelijk oorlogsslachtoffer was, en waarom, dat weten we nog niet. Als je in oorlogstijd wordt geraakt door een Duitse bom, was de Duitser schuld. Als je geraakt wordt door een Britse bom, waren het de ‘algemene’ oorlogsomstandigheden. Maar als de pijn pas komt op het moment dat je sociale omgeving je verhindert van je kind te houden, dan was die sociale omgeving misschien wel het meest schuldig.

        • Boeroeng zegt:

          Er was dus een verkrachting door een Japanse militair.
          Ik neem dit verhaal van haar familie Koch voor waar aan.
          Dat is genoeg om Betsy oorlogsslachtoffer te noemen.
          Het zal wel zijn dat haar omgeving gefaald heeft om de jonge Betsy ( amper 16) het te laten verwerken, zodat ze haar kind kon accepteren .
          Maar buitenechtelijke zwangerschappen waren in 1945 te Indië minder zwaar moreel belast als in Nederland. Het was gewoner in Indië, men was er meer aan gewend.
          Ook al was de heersende norm: foei !
          Nu zeggen kinderen van Japanse vaders uit die oorlog in Nederland dat ze altijd tegen een stroom hebben moeten opboksen. De stroom van sommige vooral Indische Nederlanders die hen en hun moeder nawezen.
          Was dat ook zo bij de naaste familie en kennissen van Betsy ?
          Hoe dan ook…. dan kun je dat falen van de omgeving zien als gevolg van die Japanse bezetting. en dus was Betsy evenzo op deze manier een oorlogsslachtoffer.
          Ook haar dochter kun je zo noemen.

        • Ron Geenen zegt:

          @Nu zeggen kinderen van Japanse vaders uit die oorlog in Nederland dat ze altijd tegen een stroom hebben moeten opboksen. De stroom van sommige vooral Indische Nederlanders die hen en hun moeder nawezen.@

          Met het bovenstaande moet men toch voorzichtig zijn. Er waren ook vrouwen, Indo en blanda, die ook met de jap naar bed gingen om een beter leven te hebben. Ook geen honger. Ken persoonlijk 2 namen.

        • Loekie zegt:

          “Maar buitenechtelijke zwangerschappen waren in 1945 te Indië minder zwaar moreel belast als in Nederland. Het was gewoner in Indië, men was er meer aan gewend.
          Ook al was de heersende norm: foei !”
          Nou….ik dacht dat menig Indo in de loop der eeuwen geboren is uit een buitenechtelijke relatie. Hoewel.. ‘relatie’. Menig verwekker smeerde ‘m na de pret in bed.

        • Ron Geenen zegt:

          @Menig verwekker smeerde ‘m na de pret in bed.@
          Tropen nachten, hete nachten. Niet voor niets is Indonesie het grootste Moslim land.

        • RLMertens zegt:

          @Boeroeng; ‘die hen en hun moeder nawezen etc.’ – Wat ik mij uit die tijd herinner; jonge Indische moeders met jonge kinderen, begeerd en belaagd, zonder inkomsten! Die plotseling(!) voor zichzelf en hun kroost en familie (zieke) leden; oma’s en opa’s voor de kost moesten zorgen! En dat te midden van een Japans/Inlandse vijandige(!)maatschappij. Tjattotten heette het; tussen/doorvoer handel van alles wat geld opbracht. Zij, die toegaf, het waagde, nood gedwongen(ziekte), ook ten gevolge van de familie/aanhang, om toch voor de Jap te werken hadden het goed. Met alle gevolgen van dien…. Velen van hen werden na de oorlog met de nek aangekeken. Vooral zij, die getekend zijn met het ‘Jappen kind’.Ook door die familie/aanhang waarvoor zij toen in de bres sprongen! En tot levenslang werden veroordeeld. Hulde voor Griselda, deze trauma onder de aandacht te brengen.
          -Met eerbied/dank denk ik nu aan mijn moeder(28 jr.) met 2 kinderen, die die tijd meemaakte en ons erdoor heen sleepte. Aan al die jonge moeders!

  14. buitenzorg zegt:

    Boeroeng,
    Van de verwekking weten we niets, helemaal niets. En om zonder meer af te gaan op een verhaal van een neef en een nicht, lijkt me zeer, zeer ongefundeerd. We zullen het waarschijnlijk nooit weten. Dus kunnen we op dit punt – zonder het verhaal van Betsy zelf – geen zekerheid meer krijgen.

    Wat je andere punt betreft: zelfs als zijn de negatieve reacties begrijpelijk, de sociale omgeving zal mogelijk de grootste pijn hebben aangebracht. In dit kader lijkt me een verwijzing naar Silfraire Delhaye zinvol. Hoeveel keren heeft hij de afgelopen jaren niet te horen gekregen dat hij niet het juiste bloed had om de belangen van de Indo´s te vertegenwoordigen?

    Het begrip ‘oorlogsslachtoffer’ kun je invullen zoals je wilt. In het kader van de wetgeving voor oorlogsslachtoffers is er een redelijk begrensde invulling aan gegeven. In het dagelijks spraakgebruik geef ik er de voorkeur aan het niet al te ruim in te vullen.

    • Hans Boers zegt:

      @ Buitenzorg 21 maart 2018: 22:22 ……”Van de verwekking weten we niets, helemaal niets. En om zonder meer af te gaan op een verhaal van een neef en een nicht, lijkt me zeer, zeer ongefundeerd.” …

      1) T.a.v. de familie van Betsy waaronder haar dochter en de familie Koch, mochten zij dit gekrakeel hier lezen. Mijn excuses dat ik mij meng in deze voor mevr. Betsy de Bruin en haar familie zeer tragische en nare gebeurtenis om reeds als 16-jarig slachtoffer/meisje al sowieso een oorlog meegemaakt te moeten hebben. Moge mevr. Betsy de Bruin hoe dan ook haar eeuwige ruste en vrede hebben….Zeer onwelvoeglijk en respectloos van mij om een dergelijke delicate kwestie hier op een forum te bespreken, waarvoor (nogmaals) mijn excuses. Ik heb echter vragen aan Buitenzorg, welke ik gaarne bij deze gelegenheid stel, omdat er voor mij geen andere mogelijk rest.

      2) …Van de verwekking weten we niets…etc.
      Mijn vragen: Als ik beweer in mijn hoedanigheid van NEEF, dat ik een NICHT (*3-8-1945
      + 25-12-2003) heb gehad, die verwekt werd door een Japanse soldaat, ben ik in uw ogen dan ongeloofwaardig en ongefundeerd bezig, omdat ik NIET bij de verwekking aanwezig was?

      Als ik beweer, dat ik twee oudere zusters heb/had (1x + 2008 en de andere nog in leven) die beiden slachtoffer (in de oorlog) werden van het zich vergrijpen door Japanse soldaten EN NA de oorlog wederom slachtoffer werden tijdens de Republikeinse periode (beter bekend staand als Bersiap), ben ik dan ongeloofwaardig en ongefundeerd bezig, omdat ik NIET aanwezig was bij de daden?

      Zoals ik uw beweringen lees, lijkt het me, dat u de woorden en beweringen van de familie van mevr. Betsy de Bruin zeer in twijfel trekt en waarschijnlijk zult u daarvoor uw gegronde redenen voor hebben; ik wil me daar niet verder mee in bemoeien.

      U gelieve nota te nemen, dat ik NIET een discussie met u wil aangaan over dit delicate onderwerp, doch u slechts mijn vraagtekens inzake uw visie hierbij mee deel en welke in mijn ogen beledigend KUNNEN overkomen bij de familie van mevr. Betsy de Bruin.

      Hoe het verder ook moge wezen, ik heb u hierbij mijn beweringen medegedeeld en uw eventuele antwoorden zal ik verder niet op ingaan, aangezien de kwesties op zich zelve al diep tragisch zijn en het (nogmaals) in mijn ogen onwelvoeglijk en respectloos tegenover de slachtoffers is om dit soort zaken op een publiek forum te bespreken enkel en alleen om elkaars eventuele gelijk te willen halen.

      Het is natuurlijk uw recht om MIJN beweringen inzake mijn nicht en mijn twee zusters als ongefundeerd te classificeren op basis van het feit, dat u er niets van af weet, edoch…….u raakt er wel mensen (slachtoffers en familie) mee.

      Dank voor uw attentie en wens u en eventuele andere lezers een fijne dag toe.
      .

      • Hans Boers zegt:

        @ Buitenzorg…inzake beweringen van de familie Koch (nicht van mevr. Betsy de Bruin.)

        Als u de kranten in Delpher openslaat en op zoek gaat naar de familie Koch, de Bruin, Lugtman (moedersnaam van mevr. Betsy de Bruin), Lapre, dan zult u – mits u goed zoekt – deze familie’s terug kunnen vinden in zowat dezelfde straatjes woonachtig in het voormalig Batavia.

        Mag ik dan beweren – alhoewel ik niet aanwezig was bij woongebieden destijds – dat men als familie heus wel het één en ander van elkaar zal weten (en of meegemaakt hebben) , afgaande op de praktijk en dat men dus niet zomaar lukraak beweringen de lucht in slingert…. Of is mijn stellingname gebaseerd op krantenbeweringen en praktijkgevallen dan ook ongefundeerd?

        Mea culpa, maar het bovenstaande is bij deze mijn laatste bijdrage.

        Nogmaals een fijne dag toegewenst aan allen.

        • bokeller zegt:

          Hierbij mijn opmerking,dat in deze Japanse bezetting
          niet alleen de Japanse bezetter een smerige en begerige
          kijk op de Indo vrouwen/meisjes hadden.
          Dwang en intimidatie uit hun directe omgeving vond
          ook plaats met alle gevolgen van dien voor deze dames.
          En vergeet ’t niet ,wij zaten op elkaars lip en zagen alles
          wat in de omgeving aan de hand was.
          siBo

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Buitenzorg schrijft:….Het begrip ‘oorlogsslachtoffer’ kun je invullen zoals je wilt. In het kader van de wetgeving voor oorlogsslachtoffers is er een redelijk begrensde invulling aan gegeven. In het dagelijks spraakgebruik geef ik er de voorkeur aan het niet al te ruim in te vullen.

          Ik zet daar toch wat kanttekeningen bij. In Nederland wordt wel de oorlogsslachtoffers in Nederland als maatstaf, als referentiekader genomen. Dat is toch wel wat anders dan oorlogsslachtoffers in Ned. Indie. Want wat weten wij van andere generaties daarvan af? Over geïnterneerden in de Jappenkampen zijn boeken vol geschreven. Daarmee worden zij in één ruk gecertificeerd, erkend en gelegaliseerde als oorlogsslachtoffer. Maar hoe zat het met de veelal Indo-Europeanen buiten de kampen, die met zo’n mooi woord als BUITENKAMPER worden aangeduid?

          Ik heb de indruk dat Buitenkampers zich schamen dat ze buiten de kampen zaten. Past de onderscheiding geïnterneerden/Buitenkampers niet precies in het wit/zwart dus koloniale denken. Het lijkt me meer met de colonial mindset te maken.

          Wat weten we over hen, wat betekende het Indo te zijn in de Japanse bezettingsjaren in de Indonesisch-Japanse samenleving? dat is daar het referentiekader. Dat lijkt mij toch geen pretje als ik niet alleen de geachte Heer Keller, maar ook anderen hoor, nog te weinig anderen, want hoeveel Indischen/Indo-Europeanen/Buitenkampers* willen daar niet over praten, weet ik uit ondervinding?

          Oorlogsslachtoffers is een glijdende maatstaf, 50 shades of Grey. Om te weten wat slachtoffers van de oorlog zijn, ga ik maar te rade bij die Indische slachtoffers. Om te weten wat oorlogsslachtoffers zijn, sla ik de verkokerde Nederlandse wetgeving op na.

        • Ron Geenen zegt:

          @Oorlogsslachtoffers is een glijdende maatstaf, 50 shades of Grey. Om te weten wat slachtoffers van de oorlog zijn, ga ik maar te rade bij die Indische slachtoffers. @

          Politiek gezien (SVB) zijn er allerlei vormen van maatstaven wat betreft oorlogsslachtoffer. Vaak heeft dat te maken om hun recht op uitkering te ontzeggen. In wezen is een ieder, wonend in een land als toen Ned-Indie het slachtoffer van de bezetter de nip. De enige uitzondering zijn de collaborateurs.

        • Arthur Olive zegt:

          Een oorlogsslachtoffer is iemand wiens leven gedurende de oorlog is opgeofferd.
          Slachtoffer is een offer die geslacht is, dood dus.
          Het kan zijn dat Nederland geen goed woord heeft voor mensen die gedurende de oorlog er verschrikkelijk maar levend van af zijn gekomen.
          In Amerika zeggen wij “war casualty”. Dat kunnen dus ook mensen zijn die de oorlog hebben overleefd met nare gevolgen.

      • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

        Als Indo die al 30 jaar uit Nederland niet meer in Nederland woon, dus de gevoeligheid met de huidige Nederlandse taal kwijt is, zeg dat slachtoffer ook in overdrachtelijke zin in de dagelijkse omgangstaal gebruikt kan/mag worden: ……slachtoffer is iemand die door de gevolgen van bepaalde handeling of gebeurtenissen zwaar wordt getroffen (zie bvb mijn Van Dale 1984). Het bijvoegsel (ook bijvoeglijke bepaling of naamwoord) geeft een nadere aanduiding van het slachtoffer.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik voel me geen slachtoffer hoor. Dat heeft de Volkskrant ervan gemaakt. Maar ja, met die titel was wat geld binnen te halen!

        • Arthur Olive zegt:

          Ik heb geen talenknobbel maar als er geen juist woord is voor iemand die de oorlog alhoewel zwaar getroffen overleeft dan kan zelfs die Van Dale 1984 met een nadere aanduiding mij niet overtuigen dat een slachtoffer or levend vanaf kan komen
          Het woord slachtoffer zegt mij al genoeg als ik begrijpelijk moet lezen. Een slachtoffer overleefd niet, dat is het doel om slachtoffer te worden.
          Als het bijvoegsel een andere aanduiding geeft van het slachtoffer dan moet er een ander woord worden gebruikt. Slachten is slachten en kan niet verzacht of veranderd worden.

        • Arthur Olive zegt:

          Heer Somers, natuurlijk voelt u zich geen slachtoffer. U leeft nog.

  15. PLemon zegt:

    Zou het anders zijn gelopen als Betsy de Bruin of dochter zich hierbij had aangesloten.?

    ***De belangrijkste doelstelling van Sakura is om te fungeren als contactorgaan voor de nakomelingen van een Japanse vader en Indische of Hollandse moeders, geboren tussen 1940 en 1948. De stichting opereert internationaal want de nakomelingen zijn over de hele wereld verspreid.

    Claudine, Annette en Joke hebben een Indische moeder en een Japanse vader en zijn verwekt in oorlogstijd. ‘Van onze Japanse vaders weten de meesten van ons weinig. Ze werden in oorlogstijd uitgezonden,’ vertelt Claudine. ‘Onze vaders werden in Indië gestationeerd. In die extreme tijd ontstond er soms een relatie waaruit een kind geboren werd. Maar een relatie tussen een Japanse man en een Indische vrouw was verboden. Na de nederlaag vertrokken de Japanse strijdkrachten naar hun vaderland. Ze hadden de plicht om hun land weer op te bouwen. Sommigen wisten niet eens dat er een kind geboren werd of opkomst was.’ ‘Joke vult aan: Onze moeders werden door hun eigen familie met de nek aangekeken, maar ook door anderen. Ze heulden immers met de vijand. Waarom een vrouw die relatie aanging, is niet in een zin uit te leggen. Soms was er sprake van dwang, soms was er sprake van liefde en soms gebeurde het uit lijfsbehoud. Voor iedere vrouw was de beweegreden anders. De schaamte en het schuldgevoel waarmee ze verder moest, zorgde er dikwijls voor, dat ze haar verleden doodzweeg. De vrouwen waren bijna allemaal erg jong toen de relatie ontstond. Later trouwden ze en kwamen ze naar Nederland om een nieuw leven te beginnen.’
    http://stichting-sakura.nl/interview-sakura-leden-2006/

  16. bokeller zegt:

    ##Maar een relatie tussen een Japanse man en een Indische vrouw was verboden.
    Na de nederlaag vertrokken de Japanse strijdkrachten naar hun vaderland##

    In 1950 ben ik met enkele Indo militairen in Japan ,
    ik meen in de stadsdeel ”Sindjoekoe” bij 2 Indo vrouwen
    met kinderen en getrouwd met een Japanner op bezoek geweest.
    Ze hadden het niet breed en geen treurzang gehoord of vernomen.
    Onze kleine geste hadden ze wel in dank ontvangen.
    siBo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.