1957 Zwarte Sinterklaas

zwartesint1b

quote TV-programma Andere Tijden
Niet uitpakken maar inpakken. Voor de Nederlanders in Indonesië was 1957 het jaar van Zwarte Sinterklaas. Op 5 december kwam de mededeling dat ze voorgoed het land moesten verlaten. Het was de climax van de anti-Nederlandse stemming die al maanden heerste in de voormalige kolonie. En daar gingen ze… richting een voor velen onbekend vaderland.

Bron foto: Humphry Goes heeft in het nationaal archief van Singapore een foto gemaakt van een krant van 6 december 1957.

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

22 reacties op 1957 Zwarte Sinterklaas

  1. Inge O. zegt:

    Uitzending donderdag 6 december???? klopt niet niet….

  2. Jan A. Somers zegt:

    “Voor de Nederlanders in Indonesië (…) Op 5 december kwam de mededeling dat ze voorgoed het land moesten verlaten.” Niet voor alle Nederlanders. Mijn buurvrouw is in 1967 naar Nederland gekomen. Collega’s van mijn vader, met gezin, 1962.

    • bokeller zegt:

      Pak Somers,
      Waren de personen die in 1962/’67 in Nederland
      aankwamen niet de zgez. Spijtoptanten.?
      Waaronder mijn fam. en pas veel later hoorde
      ik van de term ”Spijtoptant”,want ze liepen er
      niet mee te koop.
      siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        Mijn buurvrouw was uit een Stanvac-gezin, overgeplaatst naar Nederland. Die collega’s van mijn vader waren gepensioneerd van de Jawatan Pelajaran, voormalige Gouvernements Marine.

  3. PLemon zegt:

    Gedwongen terugkeer ivm zwarte klaas?

    ***Repatriëren naar Nederland betekende dat de Indische gemeenschap in Indonesië uit elkaar viel, die bovendien ervan uit kon gaan dat de opbouw van dat land niet meer zou gaan plaatsvinden, vanwege het wegtrekken van Nederlanders. Daarnaast waren zij in Indonesië overgeleverd aan de grillen van een kille Nederlandse overheid en een Indonesische regering met een minderwaardigheidscomplex, waardoor van politici niet verwacht hoefde te worden dat zij werkelijke oplossingen voor werkelijke problemen zouden bieden. In Indonesië blijven bood geen enkel perspectief.
    Op eigen kosten repatriëren was een kostbare aangelegenheid, die slechts voor weinigen binnen handbereik lag en mensen die dit niet konden betalen, waren weer overgeleverd aan diezelfde ellendige politici in Nederland, van wie zij niets goeds hoefden te verwachten. Bovendien, de reis naar Nederland was een groot avontuur, of in elk geval prettig. Dat Nederland hun vaderland was, dat was duidelijk, de Koningin zag hen niet voor niets als haar onderdanen die eindelijk weer ‘naar huis’ konden komen.
    Natuurlijk zou je het daar moeilijk krijgen, in Nederland was er een probleem met de huisvesting, waar je net als alle Nederlanders mee te maken had, maar dat was je gewend: huisvesting was in Indonesië ook een probleem. En natuurlijk, je zou moeten assimileren aan de kleine burgermannen, maar al met al gaf leven in Nederland meer zekerheid dan in Indonesië blijven. Daar kreeg je, als je dat nodig had, in elk geval opvang van belangenbehartigers en ‘instanties’. In Indonesië bleef je voor je financiële zekerheden afhankelijk van die kille Nederlandse politici. Aangezien Indonesië zijn economie toch niet meer op orde zou krijgen vanwege het wegtrekken van de Nederlanders, en er steeds minder van die eigen verbondenheid overbleef, kon je maar beter ‘huis toe varen’; Indische Nederlanders en Nederland hoorden nou eenmaal bij elkaar.
    Deze opvattingen verschillen hemelsbreed met de opvattingen van Nederlanders in Nederland over de repatriëring (§ 4.6)
    Bron:. Master Thesis Media en Journalistiek versie 1.2
    Opvattingen in kranten van Indische Nederlanders in Indonesië over de repatriëring
    Den Haag, 31 augustus 2007 Kirsten Vos studentnummer 151776

    • Ron Geenen zegt:

      @Op eigen kosten repatriëren was een kostbare aangelegenheid, die slechts voor weinigen binnen handbereik lag en mensen die dit niet konden betalen, waren weer overgeleverd aan diezelfde ellendige politici in Nederland, van wie zij niets goeds hoefden te verwachten. @

      Om aan geld te komen voor repatriatie naar Nederland was er nog een mogelijkheid. Zeker in dat onzekere leven in Indonesie van toen. We woonden in een huurhuis van de gemeente. Moeder kreeg de hulp van haar baas, een hoge ambtenaar. Hij verkocht het huis waar wij in woonden voor 12000 guldens. De reis naar NL kostte, voor moeder en 4 kinderen, toen 10600 gulden. Blijkbaar was bovenstaande methode bekend onder de Nederlanders, want veel later heb ik van anderen vernomen, die het ook hebben toegepast.

  4. In 1950 met een bevolking van 10 millioen was Holland AL VOL. En vluchtelingen uit Indonesie kunnen geen visa krijgen dat meer bestemt is voor Mohammadaanen uit Maroko,Turkije en mensen uit Afrika.

    • Bernadette S. zegt:

      In 1950 was er geen sprake van immigratie uit Noord Afrika of Turkije. Toen kwamen de gastarbeiders nog uit Zuid Europa. En er was veel vraag naar goedkope arbeidskrachten. Nu nog trouwens, en niet alleen uit Oost Europa; kijk maar eens naar de Sikhs en zelfs Indonesiërs in de fruitteelt (in o.a. België en Engeland).

      • Pierre de la Croix zegt:

        Bernadette S. zegt 27 november 2022 om 05:12: “In 1950 was er geen sprake van immigratie uit Noord Afrika of Turkije. Toen kwamen de gastarbeiders nog uit Zuid Europa”.

        Kleine correctie mevrouw S.

        Alhoewel een beroemd historicus Wikipedia een onbetrouwbare bron vindt, durf ik in deze die bron toch te citeren, omdat ik de komst van de gastarbeiders uit Zuid Europa zelf heb meegemaakt.

        NIET in 1950, maar begin zestiger jaren. In 1950 – en jaren er na – was Nederland nog driftig bezig eigen arbeidspotentieel op de boot te zetten naar Australië, Canada, Nieuw Zeeland.

        Wikipedia:

        “In 1960 begon de werving in Italië, in 1961 in Spanje. Verreweg de grootste groep “zuidelijke” arbeidsmigranten vormden in deze fase de Spanjaarden waarvan er in 1965 16.528 in Nederland verbleven. Halverwege de jaren zestig volgden wervingsacties in Turkije (1964) en Marokko (1969)”.

        In Duitsland liep de arbeidsmigratie uit Zuid Europa ietwat synchroon. In de zestiger jaren zong de lieftallige Conny Froboes er “Zwei kleine Italiener” die stikten van de heimwee. Het werd een tophit.

        Pak Pierre

        • Bernadette S. zegt:

          Dank u, het was dus zelfs nog wat later dan wat ik dacht.

          Ik keek naar de Belgische situatie waarmee ik meer bekend ben; in ‘46 kwam er tussen België en Italië een migratieakkoord voor Italiaanse arbeiders tot stand. Dat was voor de mijnen, vandaar de zeer grote Italiaanse gemeenschap in (Belgisch) Limburg. Midden jaren 50 was er een zware mijnramp en de Italianen eisten meer veiligheid voor hun arbeiders; de Belgen omzeilden dat door (arbeids)verdragen af te sluiten met Spanje en Griekenland. Landen als Marokko en Turkije kwamen wat later.

          We zijn het dus wel eens dat er nergens in 1950 ‘de Mohammadaanen‘ werden binnengehaald.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Bernadette S. zegt 28 november 2022 om 04:28 o.m.: “We zijn het dus wel eens dat er nergens in 1950 ‘de Mohammadaanen‘ werden binnengehaald”.

          Nou ja ….. misschien toch een paar, vermomd als Zwarte Piet, want dat mocht toen nog.

          Maar dat zal Pak Suparmo niet hebben bedoeld. Aangezien hij meer uit zijn duim zuigt doch altijd goedaardig blijft, moeten wij hem de pret van het fantaseren maar gunnen.

          Pak Pierre

        • Peter van den Broek & Zoon: deskundigen in migreren zegt:

          Ik maak ernstig bezwaar tegen de ongefundeerde en beschamende wijze waarop Belgen t.o.v. Italiaanse migranten worden afgeschilderd.
          De zware mijnramp midden jaren staat in Italië bekend als “la tragedia di Marcinelle del 1956”. Hier en daar in Zuid-Italië staan standbeelden/afbeeldingen van deze tragische gebeurtenis.

          Over het hoofd wordt gezien dat België toen al deel uitmaakte van de EGKS. Het bilaterale akkoord van 1946 werd weliswaar opgezegd maar binnen de Belgische politiek werd toen begonnen anders te denken over deze immigratie. Het was duidelijk dat de Italiaanse arbeiders geen gastarbeiders waren maar dat de migratie een stabiel karakter had.. Dit had tot gevolg dat de Belgen hun bestaan als onderdeel van de Belgisch maatschappij accepteerden en de Italiaanse immigranten de mogelijkheid bood zich te integreren in het sociaal-culturele en politiek leven. Ondanks de tragedie van Marcinelle bleef de migratie van (Zuid-)Italië naar België toenemen , anders wat op dit blog wordt beweerd:
          1947: 367.619
          1961: 453.486
          1970: 696.282
          1981: 878.577

          Een aanwijzing dat de integratie lukte, blijkt uit het volgende: Elio Di Rupo, kind van migranten uit Abruzzen werd in 1951 in België geboren. Hij was de eerste Belg van buitenlandse herkomst die premier van België werd. Een ander voorbeeld van geslaagde integratie van een volksdeel is Rishi Sunak, de eerste Britse premier van buitenlandse afkomst. Als in Nederland zulks 50 jaar later gebeurt, hebben we nog wat voor de boeg.

          De reacties over migratie in Europa op dit blog zijn best goed verzonnen, elke overeenkomst met de werkelijkheid berust louter op toeval. Hier blijkt weer overduidelijk dat het historisch besef van Nederlanders voor verbetering vatbaar is

        • Pierre de la Croix zegt:

          Peter van den Broek & Zoon: deskundigen in migreren zegt 28 november 2022 om 15:13: “Ik maak ernstig bezwaar tegen de ongefundeerde en beschamende wijze waarop Belgen t.o.v. Italiaanse migranten worden afgeschilderd”.

          Eerst krijgen de Belgen ervan langs. Soedah, dat moeten de Belgen zich aantrekken, ik weet te weinig van hun geschiedenis af. In Bernadette S. zullen zij vast een goed ambassadeur vinden.

          Maar de geleerde heer eindigt zijn betoog met: “De reacties over migratie in Europa op dit blog zijn best goed verzonnen, elke overeenkomst met de werkelijkheid berust louter op toeval. Hier blijkt weer overduidelijk dat het historisch besef van Nederlanders voor verbetering vatbaar is”.

          Waar haalt de geleerde heer die nonsens, vandaan? Als hij als groot wetenschapper van onderbouwing met keiharde feiten houdt, dan moet hij maar eens zijn laatste zinnetje goed uitleggen: “HIER (dat kennelijk dus slaat op de voorgaande zin) blijkt weer overduidelijk dat het historisch besef van Nederlanders voor verbetering vatbaar is”.

          Pak Pierre

        • Bernadette S. zegt:

          Over oliewinning gesproken; ik heb dit boek op mijn Amazon wish list geplaatst.

          Het zal niet voor Sinterklaas zijn, dat kennen we hier niet, maar hopelijk krijg ik het voor Kerst.

  5. van den Broek & Zoon: deskundigen in migreren zegt:

    @ Mevr. Berbadette S.: Mohammedaans is een woord om te gruwelen, laten de Moslims ( afkomstig van het arabische Moeslim) in Indonesie dat maar niet horen , de voorkeur wordt gegeven aan het woord Islamiet

    @ Heer de la Croix: in eerste instantie dient Uzelf Uw beweringen te onderbouwen, alhoewel ik er volledig mee eens ben dat loze beweringen niet beargumenteerd hoeven te worden.

    “Uit Wikipedia en ik kan niet instaan voor de juistheid van de informatie:” is niet mijn citaat maar ditmaal ben ik helemaal met dhr Boers eens.
    citaat: “Wij (majestatis pluralis) moeten hem(dhr. de la Croix) de pret van het fantaseren maar gunnen”.

    • Pierre de la Croix zegt:

      van den Broek & Zoon: deskundigen in migreren zegt 28 november 2022 om 17:49: @ Heer de la Croix: in eerste instantie dient Uzelf Uw beweringen te onderbouwen, alhoewel ik er volledig mee eens ben dat loze beweringen niet beargumenteerd hoeven te worden”.

      Wat bedoelt de geleerde heer nou weer met deze controversiële zin?

      In het eerste deel van de zin schrijft hij dat ik “in eerste instantie” mijn beweringen moet onderbouwen.

      Voor het gemak laat ik maar even in het midden wat ik in 2de en volgende instanties mag of moet. Anders wordt de zaak helemaal roewet.

      In het tweede deel van de zin trekt hij de opdracht aan mij geheel in, want hij schrijft “…..alhoewel ik (het?) er volledig mee eens ben dat loze beweringen niet beargumenteerd hoeven te worden”. Uit alles blijkt immers dat hij mijn beweringen “loos” vindt.

      Wil hij mij in dit tweede deel van de zin, uit de goedheid zijns harten, geheel ontlasten van de verplichting tot onderbouwing van al mijn beweringen, in welke instantie dan ook geuit, of wil hij daarmee vooral zichzelf bevrijden van de verplichting te verklaren, WAAROM hij onder het topic “Erfgoed – Rijsttafel” beweert dat de heer op foto 1 een “parvenu” en “patjepeeër” is.

      Pak Pierre

    • Bernadette S. zegt:

      Quote [Mohammedaans is een woord om te gruwelen, laten de Moslims ( afkomstig van het arabische Moeslim) in Indonesie dat maar niet horen , de voorkeur wordt gegeven aan het woord Islamiet]

      Natuurlijk, het woord is ook heel pejoratief gebruikt in de post van de andere persoon waar ik op antwoordde. Vandaar dat ik het (ook verkeerd gespelde) woord Mohammadaan letterlijk uit zijn schrijfsel overnam en tussen aanhalingstekens plaatste. Ik ging er wel vanuit dat iedereen daardoor mijn sarcasme begreep.

      Muzelman is een gelijkaardige term (alhoewel het nog wel gangbaar is in Frankrijk). Allemaal verouderd en gebruikt door buitenstaanders. Ik zou er ook niet goed van worden als iemand mij hier in het land Kafir zou noemen.

      In Indonesië wordt de term Mohammedan totaal niet gebruikt en heeft men eigenlijk ook geen versie van Islamiet. Het is gewoon Muslim.

      Dit las ik vandaag in de krant, de man in de video heeft wel gelijk:
      https://www.hln.be/binnenland/jullie-maken-hen-racisten-bekende-marokkaanse-nederlander-vlijmscherp-voor-relschoppers~a81e5493/

      • Pierre de la Croix zegt:

        Bernadette S. zegt 29 november 2022 om 05:00: “Ik ging er wel vanuit dat iedereen daardoor mijn sarcasme begreep”.

        Oeps ….. mevrouw S., dat is op I4E een gevaarlijke aanname. Veiliger is, om ieder grapje van een disclaimer te voorzien.

        Pak Pierre

    • Hans Boers zegt:

      van den Broek & Zoon: deskundigen in migreren schreef 28 november om 17:49 onder andere het volgende.
      Quote: “Uit Wikipedia en ik kan niet instaan voor de juistheid van de informatie:” is niet mijn citaat maar ditmaal ben ik helemaal met dhr Boers eens.
      citaat: “Wij (majestatis pluralis) moeten hem(dhr. de la Croix) de pret van het fantaseren maar gunnen”. Unquote.

      Peter, het volgende.

      1) Wil je aub mijn naam niet “ijdel” gebruiken en mij daarmede betrekken in jouw postings om welke reden dan ook.
      Een “gedegen” Indisch opvoeding (zoals jij die hebt genoten volgens jouw eigen beweringen – diverse keren hier op dit forum in diverse threads) EN de ongeschreven wetten van het internet vereisen namelijk om de juiste bron te vermelden waar ik mijn bewering heb geplaatst (zijnde mijn website namelijk, maar welke pagina dien je er wel bij te vermelden, want mijn door jou gequote citaat slaat totaal niet op jouw “Don Quichotte”-achtige wijze van het alhier op dit forum en draadje “ten strijde trekken”. Je wekt daarme bij het lezerspubliek geheel ten onrechte de schijn op, dat ik achter je sta in je opinie en zienswijze om je gelijk te willen halen in je persoonlijke “vete” met de heer de la Croix.
      Om jou wat in het oor te fluisteren: Het interesseert mij geen ene malle moer of je het met me eens bent of niet, want voor mij ben je en blijf je nulkommanul, want je “gedegen” Indische opvoeding heeft je n.l. niet bijgebracht enig respect te tonen voor je opponenten, wie zij ook zijn.

      2) Dan de tweede alinea met quote “citaat: “Wij (majestatis pluralis) moeten hem(dhr. de la Croix) de pret van het fantaseren maar gunnen”. Unquote.

      Je wekt met deze zinsnede de schijn op dat jij en ik samen staan in deze boute en “anti de heer de la Croix ” houding en bewering van je…
      Als je het maar VOORTAAN uit je hoofd laat om zoiets te denken en weer te beweren, aangezien dat mijnerzijds totaal NIET het geval is en NOOIT zal zijn. De heer de la Croix en ondergetekende zijn goede kennissen/vrienden en uit hoofde van deze band ben ik er trots op, dat ik veel van de heer de la Croix heb geleerd EN nog kan leren, tevens ook uit het feit, dat hij ouder is en veel meer levenservaring heeft.

      Ik deel je hierbij mede, dat – mocht jij je weer eens op het pad wagen om mijn citaten – geplukt van mijn website – te citeren om daarmede jouw beweringen te staven en gelijk te willen halen, ik dan ook NIET zal schromen om mijn website te vullen met citaten van jouw geschreven stukjes en ik zal dan eveneens NIET schromen, om jouw stukjes en beweringen hier op dit forum, uit zijn verband te rukken en daarmede mijn lezerspubliek extra jouw houding (welke ik zeer verafschuw) onder ogen te brengen. En zoals je wellicht weet: mijn website (alhoewel geschreven in de Nederlandse taal) wordt niet enkel gelezen door Nederlands publiek en het zijn enorm veel lezers die mijn website bezoeken.
      Ik zal het – mocht het ooit zover komen – met tegenzin doen, want daarmee verlaag ik mezelf dan tot jou niveau daarmede hopend dat één en ander wat beter tot je doordringt wat betreft je respectloze handelwijze naar anderen toe.

  6. Dit is geen duimzuigerij van mij. Dat Indonesie en nieuwe nationale Strafrecht(HUKUM PIDANA)kriigt dat ZAL binnekort door het Parlement goed gekeurt moet worden Na in 1850 door GG ROHUSSEN verklaart dat het Hollandse Recht ,CONCORDANT is met die van Ned-Indie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.