Open brief aan Nederlands Indisch Cultureel Centrum

Otto de Jong is van mening dat het Nederlands Indisch Cultureel Centrum geen Indische organisatie is.   Vandaar dat hij deze brief schrijft.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Gast Pikirans. Bookmark de permalink .

105 reacties op Open brief aan Nederlands Indisch Cultureel Centrum

  1. Robbert ban de Rijdt zegt:

    Nou dan ben ik inderdaad benieuwd naar de reactie hierop!!

  2. Boeroeng zegt:

    Beste Otto.

    De stichting omschrijft haar doelstelling zo:
    Het bieden van gelegenheid voor ontmoeting en zodoende het bij elkaar brengen van mensen uit Nederlands Indische, Molukse, Chinees Indische, Nieuw Guinese en Surinaams Javaanse culturen enerzijds en mensen uit de Nederlandse cultuur anderzijds om de Indische cultuur uit te dragen en te promoten en de gezamenlijke beleving van deze cultuur en het behoud van het Indisch erfgoed te stimuleren in de ruimste zin des woords.

    Het beleven van de Indische cultuur en behoud van Indisch erfgoed staat dus centraal.
    Niet de beleving van Moluks, Chinees Indisch Nieuw Guinese en Surinaamse Javaanse culturen. De stichting zegt hier deze mensen ontmoetingen aan te willen bieden zolang ook zij de Indische cultuur beleven, vieren en ijveren voor behoud.

    Een cultureel centrum in een gebouw was het oorspronkelijke doel, maar dat was niet te realiseren. Daarom ging Hans Vogelsang ( met anderen?) verder met NICC-magazine en andere activiteiten.
    Zover ik weet staat altijd het Indische centraal.

    Lees die NICC-magazines om dat te zien.
    http://www.indisch-centrum-denhaag.nl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=35&Itemid=66

    • Loekie zegt:

      mr. Otto maakt de klassieke fout door te menen dat “Nederlands Indisch” identiek is aan Indo-Europees. Ofwel dat Indisch altijd Indo-Europees is.
      Is de film Max Havelaar een Indo-film? Komen er Indo’s in voor? Gaat het over Indo’s? Gaat het over Nederlands-Indië? Is het een Indische film? Een Nederlands-Indische film? Een Nederlandse film? Indonesisch?

      • Eddy zegt:

        Max Havelaar is gewoon een klassiek werk in de Nederlandse literatuur/film. Wie er wel of niet in voorkomen doet er niet. Overigens heb ik nog nooit over deze ‘klassieke fout’ gehoord…

        • PLemon zegt:

          @Klassieke fout

          Dwz Veel voorkomend of standaard gemaakte fout.
          Het land was Nederlands Indië dus ook Nederlands Indisch centrum en indië werd bevolkt door o.a. Indische nederlanders(indo’s) en autochtone nederlanders(hollanders), de inheemsen cq oorspronkelijke bewoners en een serie ‘immigranten’ : Chinezen, arabieren, brits-indiërs, Afrikanen etc.
          Tja …in dat centrum kan men dan elkaar ontmoeten.

        • Jan A. Somers zegt:

          “is gewoon een klassiek werk ” Maar heel erg belangrijk geweest voor het beleid in Indië. Een van de aanzetten voor de ethische politiek. Maar ook vastgezet in het bewustzijn van de jonge bestuursambtenaren nadien. Lees bijvoorbeeld de toespraak tot de Hoofden van Lebak.

  3. Bert zegt:

    Ja inderdaad de klassieke fout ,die Indo,s denken dat ze een claim kunnen leggen op het woord Nederlands Indie ,die Papoea,s ( met of zonder peniskoker) en die koppensnellers uit Borneo ( met of zonder hond in de pot) en die Bosnegers en Indianen ( met of zonder schaamlapje voor hun tingel-tangel) uit West Indie behoren ook uitgenodigd te worden op de kumpulan van het Nederlands Indisch cultureel centrum…..p.s wel een bordje op de deur hangen met de tekst “” Speren,pijl en boog en kapmessen bij de garderobe afgeven !”” .Ja kleding hebben ze toch niet aan .

    • bokeller zegt:

      Dus toch de oude kreet weer invoeren.
      Kledij; Blote kont — koppel en speer
      siBo

      • Pierre de la Croix zegt:

        Maar dus koppel en sfeer bij binnenkomst afgeven bij de garderobe, i.v.m. de veiligheid. Je weet maar nooit met al die koppensnellers en kalongvreters.

        Pak Pierre

        • Bert zegt:

          @Pak Pierre :We zetten gewoon Badr Bami bij de deur samen met Paul de Leeuw .van welke van de 2 die Papoea,s en Koppensnellers het meest schrikken laat ik aan uw fantasie over.Overigens ontstaat er wel een “” klein”” parkeerprobleem daar in die chique Newtonstraat ,ik bedoel al die dubbel geparkeerde karbouwen ,betjaks en scootertjes maar dat lost het duo Martin&Silvraire maar op.per slot van rekening hebben ze die Indische kwestie ook “” opgelost”” Ya tog? .

        • Pierre de la Croix zegt:

          “Chique” Newtonstraat? Weet gij als Amsterdammer (ik zou bijna zeggen “Pijper”) veel? Ik heb in het Haagse deel van mijn jeugd veel in die natuurkundige uitvindersbuurt gezworven: in mijn herinnering is het een “Gang Tjioet”, zoals wijlen mijn zuster zou hebben gezegd, een smalle straat met links en rechts vooroorlogse rijtjeswoningen waar brave burgers uit de gegoede middenstand leefden. Gelukkig had bijna niemand in mijn tijd een auto, anders was dat straatje toen al volgeplempt met blik.

          Maar gef neks …. be it ever so humble ……

          Wat ik al speurend door de website van het NICC wel heb gemist zijn details over de structuur van de stichting en namen, functies plus cv van de bestuursleden. Ik vrees dat er niemand meer bij is van de 1ste generatie, een wandelende representant van wat de Indische cultuur mag heten. Alleen een emailadres verwijst naar één persoon, zonder overigens vermelding van rang en registratienummer. Zo maak je niet de indruk een serieuze club te zijn met enig “smoel”.

          De 2 wajangpoppen als uithangbord lijken mij bovendien niet handig gekozen. Op dat punt geef ik de weledelgestrenge heer Mr. Otto de Jong gelijk: Wajang – plus for that matter de bijbehorende gamelan – zijn geen afspiegelingen van de Indische, lees Indo-Europese cultuur, maar bij uitstek van de Indonesische, c.q. (Hindoe) Javaanse. Enkele uitzonderingen daar gelaten moesten Indo-Europeanen niets hebben van wat de “inlanders” cultureel mooi vonden, zoals (op Java) nachtenlange wajangvoorstellingen met gamelanmuziek en de stamboel. Een beetje Indo vierde Sinterklaas (mét Zwarte Piet), kerstmis en koninginnendag (op 31 augustus), keek naar westerse (meestal Amerikaanse) films en danste in de soos of in een andere club op westerse muziek. Wie een hogere pangkat had bezocht concerten, toneel- en cabaretvoorstellingen van Europese snit, bij voorkeur uitgevoerd door bezoekende gezelschappen uit Europa. Bruiloften werden “European style” gevierd, kijk maar naar de kleding op foto’s uit Tempo Doeloe.

          Verder is de zaak wat mij betreft, met respect voor het NICC en de mening van de heer Otto de Jong, much ado about nothing, oftewel een hoop riboet om niets.

          Niemand heeft mij nog bevredigend kunnen uitleggen hoe “de Indische cultuur” er nu precies uitziet, op welke punten het zich onderscheidt van andere culturen.

          Wat zijn nu specifieke kenmerken van de Indische cultuur, wat zijn de onderscheidende waarden en normen, do’s and donts, taboes en favorieten, wat wordt in de typisch Indische cultuur (= cultuur van de Indo-Europeaan in Indië die in de diaspora is meegenomen) belangrijk gevonden en wat niet, enz. enz.

          Misschien doet het NICC er goed aan een cultureel antropoloog in te huren die voor eens en voor altijd op wetenschappelijk verantwoorde manier de Indische cultuur vastlegt. Hopelijk houdt dan ook het eeuwige gekissebis rond dit thema op.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          “Wat ik al speurend door de website van het NICC wel heb gemist “…
          “Misschien doet het NICC er goed aan…”
          “Zo maak je niet de indruk een serieuze club te zijn met enig “smoel”. ”
          “De 2 wajangpoppen als uithangbord lijken mij bovendien niet handig gekozen”.

          Sjongejonge, over langs de kant staan, zelf niets doen en commentaar leveren gesproken….Nou ja, zal wel terug te vinden zijn in de mythologie van de Indo.

        • PLemon zegt:

          @Pak Pierre “….wetenschappelijk verantwoorde manier de Indische cultuur vastlegt. ”

          Dat zal geen peulenschil zijn…een ongrijpbare cultuur die nogal van gedaante wisselde.

          *** In het koloniale Indië ontstond vooral na het korte Britse zelfbestuur (1811-1816) een druk op de Indische groep om zich qua cultuur en omgangsvormen zo Europees mogelijk te dragen. Indische vrouwen moesten zich Europees kleden en een monogaam Europees huwelijk had de voorkeur boven Aziatische verbintenissen. Voor maatschappelijk belangrijke functies in de vorige eeuw, vooral in de grote steden in Indië, waren geboorte en opleiding in Nederland vereist en tal van Indo’s kwamen daardoor in problemen. In de binnenlanden echter waren het vaak de Indische families die zich met particuliere landbouw bezig hielden: “de heren van de thee, de koffie en suiker”. Tegen het begin van de twintigste eeuw kwamen meer vrouwen uit Europa naar Indië die van verdere invloed waren op de ‘Europeanisering’ van de Indische cultuur. Om in Indië hogerop te komen moest je je zo Europees mogelijk gedragen. Indo-Europeanen vertoonden destijds alle kenmerken van een minderheidsgroepering. Indo’s probeerden zich zoveel mogelijk te gedragen als de dominante groep ‘totoks’, zonder ooit helemaal door hen geaccepteerd te worden. http://www.contractpensions.nl/Djangan_Loepah/HISTORIE.html

        • Pierre de la Croix zegt:

          Op het commentaar aan mijn adres van mevrouw of de heer Loekie zal ik maar niet reageren. De bekende zure regen, zij of hij kan het niet laten.

          Voor heer Lemon het navolgende:

          Ik heb niet geschreven dat het op wetenschappelijk verantwoorde manier beschrijven van de Indische cultuur een peulenschil zou zijn. Maar voor wie de Indische cultuur zoals het NICC hoog in het vaandel heeft staan lijkt het mij toch de moeite waard, zo niet een “must”, om voor eens en altijd aan den volke uit te leggen wat nu precies de unieke, onderscheidende kenmerken van die cultuur zijn. Immers, als het NICC in zijn credo heeft staan (ik djaplak/djitak van wat ik boven heb gelezen): “…….. de Indische cultuur uit te dragen en te promoten en de gezamenlijke beleving van deze cultuur en het behoud van het Indisch erfgoed te stimuleren in de ruimste zin des woords”, dan moet het wel heel goed weten wat die uit te dragen en promoten cultuur is. Ik had op grond van mijn waarnemingen niet de indruk gekregen dat dat zo is.

          Op mijn manier wilde ik zo mijn steentje bijdragen aan de discussie over het NICC die de heer Mr. Otto de Jong heeft aangezwengeld. Op een beschouwende, positieve manier. Ik heb simpel waargenomen en mijn bevindingen opgeschreven. Ik heb het NICC niet afgekraakt, c.q. geen zure regen over de club uitgestort, zoals een andere zeer geachte schrijver/schrijfster pleegt te doen over alles en iedereen, veilig onder pseudoniem.

          Het NICC kan met mijn commentaar doen wat het wil, als het er überhaupt al kennis van wil nemen. Ik lig er niet wakker van. Zelf heb ik niet de ambitie om de Indische cultuur “uit te dragen en te promoten”, anders dan tegenover anderen mijzelf te zijn: Een Indische jongen uit Semarang.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          “Ik heb simpel waargenomen en mijn bevindingen opgeschreven”.
          Hoezo waargenomen? Je hebt een beetje op hun site gesnuffeld, meer niet.
          Ooit naar hun kumpulans geweest? Aldaar gesproken met aanwezigen, over hun beleving van een en ander?

        • Indorein zegt:

          ” mevrouw of de heer Loekie ” :

          Even een vingertje naar u opsteken meneer DLC.
          Dat mag niet meer tegenwoordig, want het is discriminerend t.o. wezens die nog man noch vrouw (willen) zijn, maar wel als zodanig gerespecteerd willen worden door u en mij.
          Wellicht is het wezen dat zich Loekie noemt er zo eentje.

          Ik weet dat ik hiermee Loekie heel boos maak. Maar hij moet de bal wel terug verwachten als hij het kaatsspel hanteert.

          N.b.: het moge voor u en wellicht ook voor andere lezertjes hier duidelijk zijn, dat ik een man ben. Overigens dol op die andere schepselen, die uit de rib van ene Adam werden gevormd.

        • Loekie zegt:

          Gij zult geen overspel plegen, ook niet in gedachten.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja meneer Indorein, de heer of mevrouw Loekie (of iets er tussen in?) deinst er zelfs niet voor terug niet zo maar een vingertje, maar zijn middelvingertje naar andere lezertjes op te steken.

          Wat doe je er tegen? Ik ben een tegenstander van wegmodereren en van het toetoepen van een heel interessant topic waarmee onschuldigen worden gedupeerd. Misschien toch maar “kalt stellen”. Lekker pseudoniem laten keffen.

          Pak Pierre

  4. Tony zegt:

    Mijn waardering heer De Jong. De doelstelling zoals u citeert berokkent de Indische gemeenschap louter schade. Ik ben het dan ook absoluut oneens met de lezing dat ‘Indisch’ verschillende definities kent, wellicht dat er foutieve interpretaties met de tijd zijn ingeslopen, maar dat betekent niet dat wij als Indo’s daar aan mee moeten doen

    • Boeroeng zegt:

      De quote van de doelstelling in de open brief is onvolledig.
      Zie het hele citaat.

      De stichting omschrijft haar doelstelling zo:
      Het bieden van gelegenheid voor ontmoeting en zodoende het bij elkaar brengen van mensen uit Nederlands Indische, Molukse, Chinees Indische, Nieuw Guinese en Surinaams Javaanse culturen enerzijds en mensen uit de Nederlandse cultuur anderzijds om de Indische cultuur uit te dragen en te promoten en de gezamenlijke beleving van deze cultuur en het behoud van het Indisch erfgoed te stimuleren in de ruimste zin des woords.

      De focus ligt op de Indische cultuur uit te dragen, promoten en gezamenlijk beleven, tevens het behoud van het Indisch erfgoed te stimuleren.
      Lees de NICC-magazines om te zien dat NICC een Indisch-Nederlandse organisatie is
      http://www.indisch-centrum-denhaag.nl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=35&Itemid=66

      Definities van cultuur en identiteit zijn altijd verschillend.
      Een omschrijving die unaniem aanvaard moet worden is niet mogelijk.
      Zo ook met doelstellingen formuleren. Indertijd bij oprichting werd gekozen voor deze formulering met benoemen van groepen die in een centrum-in-een-gebouw- samen de Indische cultuur beleven en bevorderen.
      Dat was de theorie zoals toen opgesteld, maar kijk naar de activiteiten van NICC.
      Vooral Indisch,, niet Indonesisch

    • Bert zegt:

      @Pak Lemon : Terima kasih voor het plaatsen van mijn foto,u zult zich afvragen wat bedoelt ie ? Die foto van Djangan Loepah ,de kleinste van het stel rondhangende Indische jeugd + 1952 in Limburg.-Gulpen.

  5. Huib zegt:

    We kijken vol verlangen uit naar 15 Augustus volgend jaar.
    Dan wordt het pas echt Shake Rattle and Roll en keboem met si L.

    • Loekie zegt:

      Dat zeiden de peloppors in 1944 ook.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Dus kennelijk wisten zij toen al van de reputatie van Si L.

        Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Blijkbaar.
          Maar in het algemeen vind ik het altijd schattig hoe sommigen altijd tranen met tuiten plengen over allerlei slachtoffers, maar een seconde later met een blij gezicht een ander de dood toewensen, omdat die ander niet spoort met hun opvattingen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik heb zo’n idee wie u met “sommigen” bedoelt mevrouw of meneer Loekie en op welke reactie van die “sommigen” u specifiek doelt. Ooit in u opgekomen om zelf eens in de spiegel te kijken?

          Het is de toon van uw opmerkingen die irriteert, mevrouw of meneer Loekie. Het zou al wat zijn als u zou honen en sneeren en happen naar anderen onder uw eigen naam, niet met een maskertje op. Het mooiste is als u uw toon zou veranderen. Kritische opmerkingen, okee. Maar altijd dat zuur erbij. Wat is het – afgunst, ontevredenheid, frustratie, geldingsdrang, boertjes niet kwijt na de maaltijd?

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Zuur erbij…? Ben dol op atjar.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dat hoeft u mij niet te vertellen. Geniet ervan, maar wees zeer terughoudend met het ongevraagd uitgieten van die atjar over anderen.

          Pak Pierre

      • Huib zegt:

        Wie was het ook al weer die Pak Pierre adviseerde een daad te stellen door zich op te blazen tijdens de Indie herdenking?
        Zodat het niet allen bij woorden zou blijven bij de Indo’s?
        Was dat niet Si L. die graag achter de gedek blaft?
        Ik meen dat Pak Bert hierop een keurige reactie gaf door si L. te adviseren om zelf de daad bij het woord te voegen en zo doende luidruchtig de aandacht van het grote publiek op de Indische kwestie te vestigen. Het is nb zijn/haar eigen voorstel.
        Dus nou niet een ander van kwaadaardigheid en bloeddorst beschuldigen.

        • Loekie zegt:

          “.We kijken vol verlangen uit naar 15 Augustus volgend jaar.
          Dan wordt het pas echt Shake Rattle and Roll en keboem met si L.”.
          Je leert de gekste dingen op de school met de bijbel.

  6. Ron Geenen zegt:

    De Indische organisaties zullen wel met elkaar al gepraat hebben. Immers er is geld en subsidie.
    Maar wat zijn de subsidievoorwaarden? Hebben de Indische Organisaties met 1 stem gepraat?
    Immers de regering zit op een andere frequentie. En iedere stakeholder wil wat.
    M.a.w. wat is er achter de schermen afgesproken/overeengekomen?
    Ik dacht dat iedere Indo het recht heeft om dat te weten.

  7. Patrick zegt:

    De hele entourage van deze toko ademt Indonesisch

    • Boeroeng zegt:

      Denk je ? Elke pasar malam ademt meer Indonesisch uit dan de NICC-website en de magazines . En dat is normaal voor Indische samenscholingen.
      Heb je de NICC-magazines gelezen ?

      • Ron Geenen zegt:

        @En dat is normaal voor Indische samenscholingen.@

        Dat is een constatering dat alleen voor Nederland geldt. Hier in CA is dat totaal niet geval.

        • Boeroeng zegt:

          Als ik de foto’s zie van Duarte Market te California……. ademt ook Indonesisch uit.
          Als het vooral Amerikaans is , dan is het niet meer zo interessant voor Indische mensen.
          Amerikaanse malls en markets zie je toch overal daar
          Als het Nederlands moet zijn……dan is het weer aardig voor Nederlanders en hun nazaten.

        • Ron Geenen zegt:

          OO, nu oppassen. Omdat het niet Indonesisch is, is het ook niet Amerikaans. Het is gewoon een Indo groep. Wordt ook onderling Engels en Nederlands gesproken en geen maleis.
          Nogmaals, wij zijn geen Indonesiërs en gedragen ons ook niet als zodanig. In de voed place in West Covina op donderdag komen Indo’s bij elkaar, 20 tot 30 man en een enkele dame. Echter ook Indonesiërs en daar hebben wij geen contact mee. Ook zitten wij niet bij elkaar.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou goed, dan zijn we er uit: De Indische cultuur is in feite een Indonesische (sub)cultuur. Wajang, gamelan, pasar malem, rendang padang, hormat, maloe, djam karet, dansen om de hete boeboer, ontwijkend antwoorden op netelige vragen, eindeloos ngobrol bij kopi toebroek in de waroeng, altijd klagen maar niets ondernemen.

          Moge hiermee de discussie over de “Indische identiteit” en de “Indische cultuur” zijn gesloten. Geen diepgaande studie nodig door een cultureel antropoloog. Tijd voor de balé-balé.

          Pak Pierre

        • Boeroeng zegt:

          Ron,, die foto met een standje vooraan heeft dezelfde uitstraling die je op pasar malams in Nederland tegenkomt. Dat is een Indonesische uitstraling. Als het een boliviaanse uitstraling heeft , dan is het niet meer interessant voor een Indische samenscholing.
          Niks verkeerds. Zonder indonesischheid …. is er geen indo.
          De banner/header van de weblog heeft ook een indonesische uitstraling. Heel normaal voor Indische sites. Net als NICC
          De vorige banner had meer een Nederlandse boerenerfuitstraling. Wat enkele lezers weer niet Indisch genoeg vonden. Deels hadden ze wel gelijk, maar het indische werd wel gesymboliseerd… in de gemengdheid.. Een balinese danseres was daar op een Nederlands boerenerf.

        • Ron Geenen zegt:

          @foto met een standje vooraan heeft dezelfde uitstraling die je op pasar malams in @

          De foto die je laat zien is wel een hele oude. Want de laatste jaren waren er maar 3 tentjes.
          Een hete Chicky die ook een Indonesisch restaurant met die naam hadden. Lenny de eigenaar is een Chinees Indonesische die met haar man is gevlucht. Er zijn 2 toko’s waar ik soms ook wat koop. De een heet ABC en de ander Tip Top. Dan is er een Merry’s House of Chicken en ook een market met de naam Ori Deli.
          Tussen haakjes Duarte bestaan niet meer. Een nieuwe Taiwanese eigenaar wil geen Indo’s meer over de vloer.

  8. Otto de Jong zegt:

    Beste iedereen, dank voor de reacties. Argumenten tegen mijn pleidooi hebben mij niet overtuigd. De Indische cultuur is gelijk de Indo gemengd, namelijk Indo-Europees. Er zijn natuurlijk overlappingenmet Aziatische gebruiken, net zozeer als dat geldt met Europese. Ik ontken niet dat dit op individueel niveau heel divers kan uitpakken. Onze geschiedenis is echter zo dat de Europese invloeden altijd dominant zijn geweest, met name de Nederlandse. Een stichting als het NICC legt juist de nadruk op de Indonesische en daarmee wordt ons Indisch cultureel erfgoed, geschiedenis en de Indische gemeenschap geweld aangedaan. Er bestaat in Nederland vaak verwarring over Indo’s. Regelmatig worden zij afgeschilderd als Indonesiërs. Ik wijs voor de volledigheid hier op de recente akkefietjes rondom Pechtold en Alfred Bitney. Alhoewel het zeer kwalijk is dat het, de geschiedenis ten spijt, voor een aantal landgenoten nog steeds onduidelijk is wie en wat Indo’s zijn, moet de Indische gemeenschap ook de hand in eigen boezem steken. ‘Indische’ organisaties, zoals het NICC, doen namelijk vaak ook een duit in het zakje. Ik heb als bewust Indo besloten mijn verantwoordelijkheid te nemen. In casu heb ik getracht de dubieuse rol van het NICC over het voetlicht te brengen. De stichting suggereert op de Indische cultuur/gemeenschap te zijn georiënteerd, terwijl dat om uiteenlopende redenen de Indonesische blijkt te zijn. Ik heb het bestuur daarom de open brief gezonden zoalshierboven afgedrukt. We moeten met dergelijke organisaties niet gek op kijken als de gewone Hollander, laat stasn het allochtone smaldeel van onze maatschappij, het niet meer weet. Laten we er voor zorgen dat er door ons niet langer verwarring wordt gezaaid. Dit gezegd hebbende ben ik voornemens meer organisaties aan te schrijven teneinde dit soort cultuur- en geschiedsvervalsingen een halt toe te roepen. Mvg, Otto

    • Loekie zegt:

      U heeft het voornemen om ten behoeve van uw kruistocht voor een raszuivere en van vreemde invloeden vrije Indo-cultuur een Indisch Platform 3.0 op te richten?

    • SVJ zegt:

      Beste Otto,
      De hieronder vermelde zaak is nog meer bizar
      Papier archief heeft dus ook zitting in het IP

      Een vraag voor een ieder.
      Wie kan mij iets nader informeren
      over de Stichting “Censio” ook wel Centrale Samenwerking Indische Organisaties
      Opgericht 1970-1995 Volgens Gemeente Archief is dit alleen een papier stichting.
      Wat is dit.?
      Deze organisatie schijnt ook lid te zijn van het IP

      • Loekie zegt:

        Ik begrijp dat de hetze tegen het IP toeneemt. Daarbij is men te lui zelf zaken uit te zoeken, maar wel effe een oproepje plaatsen. En met de verkregen info, die waar is of niet waar, roepen: kijk eens wat er aan de hand is, toch niet te geloven…
        Maar ja, men wil geld, meer geld, nog meer geld. En als toegift: geld.

        • Beste Loekie (m/v oh nee, m) dat was een snelle reactie! Erg benieuwd wie u nu werkelijk bent. Beetje laf om anoniem te blijven reageren. Als u achter uw mening staat, waarom doet u dat dan niet met open vizier? Of heeft u iets te verbergen? Ik vraag me dat steeds meer af.
          Grote groet,
          Peggy Stein

        • Het vervolg na een openbare oproep via Indische Kwestie van Anton te Meij en SVJ:
          Wat en wie is Censio?:
          “Anton Te Meij
          2 uur
          Een vraag voor een ieder.
          Wie kan mij iets nader informeren
          over de Stichting “Censio” ook wel Centrale Samenwerking Indische Organisaties
          Opgericht 1970-1995 Volgens Gemeente Archief is dit alleen een papier stichting.
          Wat is dit.?
          Deze organisatie schijnt ook lid te zijn van het IP”

          ———
          Het antwoord:
          Uittreksel KvK-nummer 27245777
          Rechtspersoon RSIN Rechtsvorm Statutaire naam
          Stichting “Centrale van Samenwerkende Indische Organisaties” (Censio)
          ‘s-Gravenhage
          SBI-code: 94997 – Overige belangenbehartiging
          Het behartigen van belangen van de tot de Indische Gemeenschap zowel in als buiten Nederland behorende personen
          – Bouwman, Ernst Han 21-04-1963, ‘s-Gravenhage 30-10-2001 Secretaris
          Gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder(s), zie statuten)
          – Juchter van Bergen Quast, Rudolph Andries Ulrich 28-11-1965, Groningen
          01-03-2002 Voorzitter Gezamenlijk bevoegd (met andere bestuurder(s), zie statuten)

          —–
          Dan nu de vraag wie is Rudolph Andries Ulrich Juchter van Bergen Quast:
          https://juchtervanbergenquast.wordpress.com/category/familiegeschiedenis/relaties-met-vorstenhuizen/de-blanke-radjas-van-sarawak/
          Zie profiel Linkedin (zakelijk netwerk):
          https://www.linkedin.com/in/juchtervanbergenquast/
          Omschrijving:
          Rudolph Andries Ulrich JUCHTER VAN BERGEN QUAST is a corporate lawyer (Dutch: bedrijfsjurist) and Fellow of the Royal Statistical Society. He is the president of the Family Association of the Barons von Quast (Familienverband der Freiherren von Quast), a Swiss Verein. Main interests: international law and finance, international relations, banking, statistics and the law, art, culture and history.

          ——-

          Zie ook:
          https://juchtervanbergenquast.wordpress.com/2013/07/13/afstamming-van-koning-willem-alexander-uit-het-geslacht-von-quast/

          ——

          Benieuwd wat deze stichting ‘Centrale van samenwerkende Indische Organisaties’ op dit moment betekent voor de Gemeenschap. De heer A.A. Lutter (ex Censio, ex IP en nu commissielid Backpay bij SVB) zit hier niet meer in. Hoe zat/zit dit precies? Deze Stichting Censio is ook aangesloten bij de Stichting Herdenking 15 augustus zie de pagina; http://www.indieherdenking.nl/nl/aangesloten-organisaties

          gr. Peggy

          @Loekie, hetze of onderzoek?

        • Loekie zegt:

          Wijlen Carla Meek-Eysma, oprichtster van Censio, zou, vermoed ik, zeggen: alles wat je inbrengt om het IP te beschadigen, kan niet anders dan worden gezien als een hetze…Immers, het motief van jouw ‘onderzoeken’ zijn niet zuiver.

        • Dank je Loekie voor de snelle aanvulling. Ik ken de geschiedenis. Mevrouw Wijlen Carla Meek-Eysma, oprichtster van Censio heeft veel betekent. Zie Trouw 1988 en de vele andere berichten.
          De vraag blijft open. Wie en wat is Censio nu? En bestaat deze Centrale Samenwerking Indische Organisaties nog? Motief blijft zuiver, die u wel bekende missie Indische Kwestie overeind houden!

        • Loekie zegt:

          Voordat je verliefd wordt op mij wil ik je dit voorleggen: verander de naam van jouw nieuwe club en ga met je medestanders vervolgens vooral je gang. Tijd kostende discussies zijn dan niet meer nodig. Uiteraard blijf ik je ook dan volgen. je zou niet anders willen.

        • @Loekie, komt te dichtbij he.. betrapt!

        • Loekie zegt:

          You’re mistaking.

    • Ron Geenen zegt:

      Ben het volledig met U eens. Groeten van uit Amerika

    • Boeroeng zegt:

      Otto,
      heb je de Nieuwsbrieven en NICC -magazines nou gelezen. ?
      Ik dacht het niet.
      Dan kun je ook niet oordelen of deze activiteiten van de stichting niet-Indisch zijn.

      De stichting is vooral 1 persoon met wie ik al 8 jaar mail en ik lees de nieuwsbrieven en NICC-magazines. Gewoon een Indische jongen die zich inzet voor het Indische .
      Net als ik.. We ploeteren heel wat… voor onze eigen lol, omdat we het wel nuttig vinden voor het Indische
      Die ene persoon heeft naast de magazines ook nog andere dingen gedaan, zoals een petitie voor de indische kwestie en handtekeningen daarvoor verzamelen.
      Via het internet, maar ook door te gaan staan op Indische evenementen.
      Daarnaast heeft hij ook vele uren andere dingen gedaan voor het Indisch platform.
      Wel of niet de verlamming van het Indisch platform of kritiek daarop. … het gaat om zijn bereidheid iets te doen voor het Indische

      Ik denk je dat hem veroordeelt op basis van de helft van een geformuleerde doelstelling ( ik neem aan dat het zo ook in de stichtingsakte staat)
      Ik wees daar al eerder op…. je negeerde die andere helft van de omschrijving.
      En je verkeerde indruk kan je niet bijstellen als je de magazines niet kent en de andere Indische activiteiten van die persoon
      Zover ik het inschat… die doelstelling was gericht op het opzetten van een Indisch centrum in 1 gebouw. Dat bleek al gauw te hoog gegrepen en het was pragmatischer om op een andere wijze door te gaan met inzetten voor het Indische .

      Otto, jou ken ik niet als Indisch activist. Die ene persoon, ken ik wel.. en die is heus actief voor de Indische cultuur.
      Prima als je voor het Indische wilt strijden, maar je doet het nu op de verkeerde wijze.
      Ga eens die nieuwsbrieven en NICC-magazines lezen.
      Dan zul je toch echt moeten zeggen…. dit ziet er toch echt pro-Indisch uit.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Boeroeng 23 aug 2135 uur over de heer Vogelsang van het NICC o.m.: “Gewoon een Indische jongen die zich inzet voor het Indische”.

        Dat geloof ik graag en zijn streven vind ik lofwaardig. Ik geloof ook graag dat hij al jaren in zijn uppie driftig bezig is met nieuwsbrieven en magazines en dat hij hand en spandiensten voor het IP heeft verricht. Maar … ik moet daarbij ook denken aan de sollicitant die mij vertelde dat hij al 10 jaar ervaring had in een bepaalde functie en er keihard voor had gewerkt, maar die naar later bleek 10 jaar lang de verkeerde dingen had gedaan.

        Ik heb als kleine zelfstandige ook keihard gewerkt en ik werd op mijn gebied door collega’s en klanten erkend als “zeer deskundig”. Dat betekende nog niet dat ik mijzelf niet hoefde te verbeteren. Om mij in het goede spoor te houden had ik een vriendje als adviseur, “een Groninger met een brutale bek” zoals ik hem noemde. Hij was ondernemer die zijn sporen had verdiend en die multimiljonair was geworden door de verkoop van zijn toko die hij van nul had opgebouwd. Hij zei mij gevraagd en ongevraagd wat hij van mijn stijl van werken vond. Als goed Groninger onomwonden. Daar heb ik veel baat bij gehad. Ik ben hem nog steeds heel dankbaar voor de “grote bek” die hij bij tijd en wijle meende te moeten opzetten.

        Welnu, ik hoop dat mensen als de heer Vogelsang van het NICC en for that matter ook mensen achter het IP 1 en IP 2 en al die andere organisaties die iets voor de Indische gemeenschap menen te moeten doen, vatbaar zijn voor kritiek uit de gemeenschap die zij zeggen te vertegenwoordigen en wier belangen zij zeggen te behartigen.

        Ik hoop dat zij bij kritische geluiden over hun aanpak van zaken niet meteen de stekels overeind zetten en de egeltjeshouding aannemen, maar er eens voor gaan zitten om die met een positieve grondhouding te overdenken.

        Ik hoop dat ze dankbaar zullen zijn voor al die in wezen goed gemeende GRATIS adviezen zoals die van de heer De Jong.

        Ik hoop dat ze die niet onmiddellijk afwijzen met de aantekening “NIH”, oftewel “NOT INVENTED HERE”.

        Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Onzin.
          Meneer De Jong, zelf nooit een bal gedaan, gaat een beetje op internet klooien, komt toevallig (/) op betreffende site, ontsteekt in toorn en schrijft een open brief. En zie: sommigen gaan meteen knielen, vermoeden dat de messias is gekomen en huppelen direct achter De Jong aan. De Jong zal vanaf nu bepalen hoe de verschillende organisaties moeten worden ingericht en hoe die zich moeten manifesteren…
          Tai koetjing!!

        • Tony zegt:

          Het feit dat sommige mensen de kritiek van De Jong niet kunnen waarderen en zelfs persoonlijk nemen lijkt mij geen goede zaak. Ik vraag mij oprecht af of nu het algemeen of het private belang voorop staat?

        • Loekie zegt:

          Het hele plaatje zien.
          Na de berichten over de oprichting van Indisch Platform 2.0 verschijnen opeens allerlei mensen op het podium. Die mensen spuien kritiek op bestaande Indische organisaties. Die organisaties hebben gemeen dat ze op enige manier gelinkt zijn aan het Indisch Platform (IP). De bedoeling is om met de beschadiging van de organisaties het IP te beschadigen. Zo van: IP, de bij jou aansloten organisaties stellen geen bal voor en zijn geen vertegenwoordigers van de Indische gemeenschap. IP je hebt geen bestaansrecht.
          Kortom: veel herrie veroorzaken, het IP aan het wankelen brengen en als dat gelukt is: Kiekeboe, hier is de opvolger van het IP : IndischPlatform 2.0…
          IndischPlatform 2.0 voortaan aan tafel bij de regering. Vraagt de regering: wat zijn uw wensen. Antwoord van IndischPlatform 2.0 : geld!

          Staat geloof ik ergens geschreven, dat geld wortel van alle kwaad is.

          Nou mag IndischPlatform 2.0 natuurlijk doen wat het wil doen. Maar doe dat origineel, op eigen kracht, onder een eigen nieuwe naam en laat bestaande organisaties in ere. Laat vervolgens zien wat je kan.

        • Beste Loekie, de heer Otto de Jong is niet gelieerd aan het IP 2.0.
          U schrijft: “De bedoeling is om met de beschadiging van de organisaties het IP te beschadigen. Zo van: IP, de bij jou aansloten organisaties stellen geen bal voor en zijn geen vertegenwoordigers van de Indische gemeenschap. IP je hebt geen bestaansrecht”.
          Uw laatste zin klopt. De eerste is een pijnlijke (zo ontvangt U het) weergave van wat er letterlijk gebeurt als mensen zich afvragen, maar wie zijn die stichtingen dan die hun handtekening onder dit wurgcontract hebben gezet voor mij als individu? Dus nogmaals, we hebben geen contact met de heer Otto de Jong, maar begrijpen zijn kritische vraag over de stichting. Dat er maar meer mensen mogen opstaan!

          Groet,
          Peggy Stein

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Loekie zegt 24 augustus 2017 om 01:11

          Wat trekt mevrouw of meneer Loekie toch weer van leer; wat een zuur giet zij of hij weer vol minachting uit over de heer De Jong en de massa die in aanbidding voor hem zou neerknielen. Hoe weet zij of hij trouwens zo precies dat de heer De Jong “nooit een bal gedaan” heeft en “een beetje gaat klooien op internet” om dat met zoveel stelligheid te verkondigen? Als zij of hij zo hoog van de toren blaast, pseudoniem nog wel, dan mag zij of hij de aantijgingen ook hard maken.

          Mogelijk dat zij of hij in het nachtelijke uur dat zij of hij die beledigende woorden neerschreef te diep in het glaasje had gekeken. Vooruit …. dronkenmanspraat. Kan iedere kroegloper overkomen. Dan gelden verzachtende omstandigheden.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Van mij mag je eeuwig doorgaan, maar jouw mantraatjes beginnen steeds meer infantiel te worden.

    • RLMertens zegt:

      @OttodeJong; ‘Europese invloeden altijd dominant, mn. de Nederlandse etc.’- Dat was inderdaad in Indië. Door indo(!)ctrinatie om toch zich zo Nederlands mogelijk te gedragen in die koloniale maatschappij. Want anders was men inlander! Op Koninginnedag droegen toen de Indische meisjes grote oranje strikken in hun haar. Ikzelf werd als boer in een blauwe kinder overall, op houten klompen, met pijp in de mond uitgedost. De Inlandse/ Indonesische cultuur uitingen; koeda keppang, barongan, wajang spel etc. werd ver van ons gehouden. Want wij waren Europeanen. Die tijd/maatschappij is (gelukkig) voorbij. Toen wij Holland 1950 aankwamen; zagen wij blanke straatvegers, sjouwende kolen boeren/knechten etc. Op onze eerste feestavonden dansten onze meisjes tarek piering(kaarsen dans) en de heren droegen hun meegebrachte batik shirt, de dames verschenen warempel in sarong en kebaja. En we aten pisang goreng, pangsiet etc. Er kwam een pasar malam in Den Haag met alles er op, en er aan. Zo mogelijk, alles uit Indonesia. Maw. waarom zo nodig het dominante Nederlandse gedoe? In Nederland ben jij Nederlander. Je moet(!) niets meer ….zoals toen. Koester liever…juist het Indonesische, die we toen zo nodig moesten verloochenen. Dus meer Indonesisch! Want dan blijft het Indisch zijn.

      • Tony zegt:

        Ik moet u eerlijk bekennen dat ik ook al jaren niet meer op de Pasar Malam kom, precies door de Indonesisering van onze cultuur, en met mij heel veel Indo’s.

      • Tony zegt:

        @RLMertens: Eigenlijk zegt u het zelf al: “Dat was inderdaad in Indië”. U wijt dat aan indoctrinatie, maar daar geloof ik niet zo in. Overigens is het wel gek om deze cultuur, die dan al eeuwen bestaat, na repatriëring in Nederland anders in te willen vullen. Het spijt mij zeer, maar dat kan ik gewoon echt niet snappen.

  9. Beste Otto en andere Indisch4evers!
    Dank voor je brief. Benieuwd naar de reactie van Hans Vogelsang zelf.

    Hierbij wat achtergrond info.
    NICC bestaat uit 1 persoon. De heer Hans Vogelsang. NICC’s Hans Vogelsang is zogenaamd AB-lid van het IP (check de KvK inschrijving = incompleet) en brengt een nieuwsblad uit. De database heeft hij in de afgelopen jaren kunnen opbouwen tijdens de hernieuwde missie van het IP: Excuses Erkenning Compensatie Oorlogsschade en Backpay Salarissen. Ambitie NICC: een Indisch Centrum in Den Haag (tot op heden virtueel!). Samen met voorzitter IP en voorzitter JES begin 2016 gesprekken gevoerd over het Indisch Huis met VWS. Dit terwijl er zich nog afsplitsingsperikelen (opzegging Delegatie Indische Kwestie zonder moverende redenen) afspeelden vanwege het niet juist handelen van de voorzitter van het IP en een (om redenen) gehalveerd DB. Deze opzegging is geïnitieerd door voorzitter en DB van IP zón der overleg met het AB. Het AB is later geïnformeerd en op dat moment was het kwaad al geschied (interne lobby voorzitter bij AB-leden!). De helft van de delegatieleden de toegang ontzegd door ze op te zeggen op 25 december 2015. IP maakt gebruik van de database van NICC wat niet meer is dan een blad met een persoonlijke wens (Indisch huis) van de stichter van dat blad.
    groet en succes,
    Peggy Stein

    • Pierre de la Croix zegt:

      Dat is een helder verhaal van mevrouw Stein en bevestigt mijn waarnemingen over het NICC, gedaan vanuit mijn veilige schuttersputje.

      Practisch een eenmanszaak dus. Daar is niets mis mee, maar het bevestigt mijn conclusie: Much ado about nothing. Veel effect op de Nederlandse samenleving als geheel zal het NICC niet sorteren met haar ideële doelstelling “….om de Indische cultuur uit te dragen en te promoten en de gezamenlijke beleving van deze cultuur en het behoud van het Indisch erfgoed te stimuleren in de ruimste zin des woords”.

      Ik kan mij overigens zeer wel vinden in het laatste betoog van de heer De Jong. Als men al iets wil uitdragen, i.c. “de Indische cultuur” dan moet men wel zeker weten wat dat “iets” is en dat het “iets” als zodanig ook gedragen wordt door de gemeenschap, namens wie men zegt dat “iets” te willen uitdragen. Ik ben er niet van overtuigd dat het NICC aan die voorwaarden voldoet.

      In mijn simpele geest is de Indische cultuur een West-Europese, c.q. Nederlandse cultuur, overgoten met een Aziatisch, c.q. Indonesisch sausje. Een saté sausje zo gezegd.

      Pak Pierre

      • Loekie zegt:

        Overgoten met een sausje…Zou kunnen, zou kunnen. Mogelijk dat de huid getint c.q. bruin c.q. donker is omdat het ooit is overgoten.

      • Tony zegt:

        Met uw laatste alinea slaat u de spijker op z’n kop. U en De Jong verdienen wat mij betreft niets minder dan lof en bieden – te midden van een steeds groter wordende groep onwetenden en een enkele onnozelaar – de gemeenschap hoop.

        • Tony zegt:

          Dit betreft natuurlijk Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Uiteraard.
          Zit te denken: in plaats van te spreken van Indo misschien beter te spreken over orang kuah (mens met een sausje dus). Maar misschien wordt dit te Indonesisch gevonden. Al die inlandse genen, chromosomen enz., je moet er toch niet aan denken dat je die in je hebt. Je zou je dood schamen. Een sausje, nou ja, dat kun je er naar believen afschrapen.
          Nee, toch maar geen orang kuah.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dank u wel voor de complimentjes, mevrouw of meneer Tony. Daar knapt een ijdel mens van op.

          Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        @De Indische cultuur@

        Mijn gedachten zijn: “We are Indo’s, not equal, but more different. We are sober and magic. We eat Indonesian food, but also Dutch stew. Some of us are brown with blue eyes; others are blond with black eyes. We are not half Dutch and half Indonesian or whatever you might think. We are something special with our own culture. I do not go along with those who say that we need to adapt to the Dutch or the Indonesian culture; integrate yes, but never assimilate. We are different and ourselves; unique. I am not Dutch or Indonesian. I am an Indo with a particular culture and history. And the Dutch, Indonesians and any other culture must respect that. An Indo culture in all its individuality and uniqueness!”
        Groet, Ron

        • Loekie zegt:

          But once in awhile, in the cool of the evening, I realize my roots will never let me deny the origin of my being.

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Ron. “And the Dutch, Indonesians and any other culture must respect that. An Indo culture in all its individuality and uniqueness!”

          Hear..hear !!

          ***Ruud Toorop : “Wat de Indo-mythe ook in stand houdt is, dat mensen met roots uit de Gordel van Smaragd wars zijn van iedere vorm van beleidsvormende groepsvorming. Deze kromme gedachte komt nog uit de koloniale tijd. Mensen met Indo-roots worden door derden als groep gezien, maar daar willen mensen met Indo-roots niets van weten. Als betoverd focussen zij zich op het zo Blank mogelijk voor de dag komen. Als einzelgänger dachten velen een witter voetje bij de Blanken te kunnen krijgen, maar dat pakte zelden goed uit [net als een loterij], want in de ogen van Blanken bleven zij een minder soort Blanke.
          Een enkeling lukte het [net als de loterij] om niet als gekleurde door Blanken te worden herkend……

          Laten wij mensen van gemengd bloed met roots uit Zuidoost Azië elkaar helpen om onszelf te herkennen, te accepteren, te respecteren en tevreden te zijn met, wat en wie we zijn en dat wij deel uitmaken van een grote groep gemengdbloedigen met een kleur en met roots uit de Gordel van Smaragd. En als wij bovendien ook nog trots zijn op wat
          en wie we zijn, dan zou dat alleen maar onze eigen waarde en onze zelfwaardering ten goede komen en zouden wij los kunnen komen van de hunkering naar waardering van anderen om wat en wie wij zijn. Misschien zou het zelfs zover komen dat iedereen, Indo-roots zou willen hebben. De groep met Gordel van Smaragd Roots, zou dan alleen maar met respect en een hogere maatschappelijke status worden gewaardeerd, dan tot dusver het geval is. Misschien zouden mensen met Indo-roots zelfs een herkenbare hechte groep kunnen zijn.”

          https://gabrielevandoorn.wordpress.com/2011/09/17/indo-mythe-en-indo-roots/

        • Ron Geenen zegt:

          Ik kan heel ver meegaan in de gedachte van de Indo Mythe.
          De volgende zin komt overeen met mijn gedachte: Wees er ook steeds alert op, dat ieder mens uniek is, met eigen talenten, en eigen eigenschappen , met een uniek en eigen uiterlijk en dat je dus jezelf alleen aan jezelf kunt meten.

    • Ron Geenen zegt:

      Mevrouw Peggy:
      U schrijft over Cencio o.a. als zijnde SBI-code: 94997 – Overige belangenbehartiging
      Het behartigen van belangen van de tot de Indische Gemeenschap zowel in als buiten Nederland behorende personen.
      Maar ook het volgende: Deze Stichting Censio is ook aangesloten bij de Stichting Herdenking 15 augustus zie de pagina; http://www.indieherdenking.nl/nl/aangesloten-organisaties
      Als wonende in CA heb ik nog nooit gehoord van bovenstaande en op de lijst van aangesloten Stichtingen/Verenigingen is er geen een die de Indo’s in het buitenland vertegenwoordigt.
      Of zie ik het verkeert?

      • @Heer Geenen, nee ik geloof het niet maar zal dat nog extra onderzoeken.
        kom ik op terug.
        vr. gr. Peggy

      • Nee. Ik zie het er ook niet tussen staan. IndoProject is weliswaar nergens aangesloten maar heeft altijd wel veel gedegen kritische vragen gesteld voor de gemeenschap overzees en zo veel mogelijk anschluss gehouden met wat er in Nederland speelt. En heeft zich aangesloten bij 2.0.

      • Huib zegt:

        Pak Lemon plaatst tot mijn verbazing een heel verhaal van Ruud Toorop waarin hij een uiteenzetting geeft over het Indo zijn en het Indo gevoel.

        Wat wil nu het geval.
        Ruud Toorop is mijn jeugdvriendje sinds ons 14e jaar in Bandoeng.
        We zaten in dezelfde klas van het Christelijk Lyceum aldaar.
        We waren en zijn nog steeds nog steeds boezemvrienden en zelfs meer dan dat. Zelf heeft hij nog maar enkele maanden geleden uitgesproken dat hij eigenlijk vind dat ik tot zijn familie gerekend mag worden. Tijdens onze puberteit en ver daarna trokken wij met name in de schoolvakanties dagelijks met elkaar op. Meestal logeerde ik dan in de schoolvakanties bij zijn ouders in Amsterdam.
        Vakantiewerk deden wij samen, we gingen samen naar Indo-fuiven in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en elders.
        Ook de wereld tentoonstelling in Brussel hebben we samen liftend bezocht.
        Ik ben er van overtuigd dat deze Ruud Toorop mijn maatje is want de laatste jaren besluit hij zijn aan mij gerichte mailtjes met : Salam Halus.
        Nu wil het geval dat we na ons beider huwelijk elkaar op een gegeven moment uit het oog zijn verloren. Al woonden we beiden in Amsterdam, ons gezin en onze carrieres eisten al onze tijd op. De laatste 10 jaar hebben we min of meer regelmatig kontakt. Doorgaans per mail.
        Ik wist dat hij een soort Webmaster was, zoiets als Boeroeng doet.
        Maar zijn sites heb ik nooit bezocht.
        Als ik zijn gedachten hier lees over het Indo zijn en de Indo Mythe is me dat dus niet helemaal vreemd.
        Nog niet zo lang geleden heb ik zelfs nog zijn verhaal TRAMLIJN 13, uit onze Amsterdamse tijd aan I4E toegezonden. En Boeroeng heeft het ook geplaatst.

  10. Tony zegt:

    Met het soort geraaskal van heer/mevrouw Loeki begin ik toch werkelijk te twijfelen of hij/zij wel Indo is… Ongelooflijk, wat een sukkelaar

    • Naudje Eckhardt zegt:

      En of de heer Loekie een Indo is…. Lichtbruin tot mediumbruin getint, circa 1m75 lang, heeft enkele ietwat moeilijke problemen in zijn leven moeten oplossen, doet wel aan liefdadigheid en hulp aan derden op zijn tijd, gaat vaak debatten aan met hem welbekenden en lust op zijn tijd een borreltje en heeft aardig wat jaartjes in de tropen meegemaakt. Heeft soms een te realistische kijk op het leven….Oh, houdt ook van main keplek (kaarten.)

      Meer kan ik niet zeggen

      • Patrick zegt:

        Het zal allemaal best, maar ik waag het toch echt te betwijfelen

      • Pierre de la Croix zegt:

        Naudje Eckhardt zegt 23 augustus 2017 om 18:48 over Loekie:

        “…….. en lust op zijn tijd een borreltje …..”.

        Tja …. dat verklaart veel. Drank maakt meer kapot dan een mens lief is.

        Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Ik ben niet die Loekie die mevrouw beschrijft. Al was het maar omdat ik niet drink.
          Los daarvan: ik vind het getuigen van bijzondere simpelheid wanneer men iets leest en dat meteen voor waar houdt. Zo ook als er weer eens iets of iemand opdoemt die zegt iets Indisch te gaan doen. Meteen gaat menigeen dan applaudisseren en uitgeroepen wordt: kijk, eindelijk iemand zijn nek uitsteekt. Geen benul heeft men wie die iemand is, wat hij wil, wat zijn motieven zijn, maar meteen erachter aan lopen. Zegt iets over het beoordelingsvermogen.

      • Eddy zegt:

        Indo is een kleuroverstijgend begrip. Kleur zegt daarom niets over de vraag of iemand Indo is.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Niet iedereen met een kleur is Indo, niet iedere Indo heeft een kleur. Dat maakt de identificatie er niet makkelijker op. Iedere ware Indo standaard dan toch maar een batik shirt in de publieke ruimte?

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          @Indo standaard dan toch maar een batik shirt in de publieke ruimte?@
          AUB niet. Dan wordt het net als die Hollandse dame op de pasar in Dordt zoiets als een rissolus het zelfde is als een Indonesische lumpia.
          Mijn Indo is mijn innerlijke ik.

        • Ron Geenen zegt:

          @kleuroverstijgend begrip@
          Als Indo in CA ken ik dat woord niet. Vond wel in. Vond wel in Koenen “overtijgend”
          Wil graag uw betekenis weten

        • Eddy zegt:

          Heer Geenen, Kleuroverstijgend: “Als Indo in CA ken ik dat woord niet”. De heer De La Croix vat de kern van het begrip goed samen als hij schrijft dat: “Niet iedereen met een kleur is Indo, niet iedere Indo heeft een kleur”. M.a.w. kleur zegt niets over de vraag of iemand Indo is.

        • Ron Geenen zegt:

          En U heeft mij niet begrepen. Is het overstijgend of overtijgend, zoals Koenen het aangeeft?

        • Eddy zegt:

          overStijgend

        • Pierre de la Croix zegt:

          Als een nog maar zelden gebruikt woord als “overtijgen” in uw Koenen staat, dan moet “overstijgen” er ook te vinden zijn in de betekenis van: “hoger stijgen”, “te boven gaan”. Voorbeeld: “Dafne oversteeg met haar prestatie alle verwachtingen”.

          Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Toch maar een Pan Dale kopen dan.

          Pak Pierre

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik zou die Naudje Eckhardt dan maar aanpakken als die onwaarheid over u zou hebben geschreven.

        Overigens, wie zijn die simpelen van geest die alles meteen voetstoots geloven wat zij horen of lezen? Allemaal pseudonieme of anonieme lezertjes zoals u die zich niet bekend durven maken of kunt u namen noemen? Dan kunnen die tolols zich verdedigen tegen uw aantijgingen. Lijkt mij fair.

        Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Oeps … .voor de duidelijkheid: mijn bovenstaand stuk is in reactie op “Loekie zegt:
          24 augustus 2017 om 13:36” .

          PP

  11. Ik ben er trots op een Indo te zijn maar hoef dit niet uit te dragen immers het gevoel zit in mijn hart en dat zal altijd zo blijven zonder welke stichting dan maar ook, beschreven T-shirts, stikkers, etc, etc.

    • Eddy zegt:

      Eens heer Florentinus. Dat neemt niet weg dat ik De Jong zeer goed begrijp. Er zijn teveel organisaties die zich uitgeven als Indo/Indisch, maar de plank misslaan. Het lijkt mij alleen maar goed dat er dan mensen opstaan die daar tegen ageren.

      • Boeroeng zegt:

        Eddy
        Natuurlijk zijn er mensen en organisaties die de plank misslaan. Heel menselijk
        Maar noem die mensen dan die zich uitgeven voor Indo/Indisch en die het niet zijn.?
        Is Hans, de man achter NICC dan niet een indo/ Indisch?

        • Eddy zegt:

          Nee, dat zeg ik niet Boeroeng. Hans is ongetwijfeld Indo en bedoelt het vast goed. Het enige dat ik zeg is dat ik De Jong zeer goed begrijp. Het klopt namelijk als De Jong stelt dat Indo’s regelmatig worden afgeschilderd als Indonesiërs en niet-Westerse migranten.Ik vind het dan vrij logisch om de ‘Indische’ organisaties onder de loep te nemen. Ook ik kom regelmatig Indo’s tegen die van de hoed noch van de rand weten en dat lijkt me toch verontrustend. Dit komt niet alleen door hiaten in opvoeding, maar ook door organisaties die zich onterecht uitgeven als Indo/Indisch. Niet zozeer omdat de initiatiefnemers geen Indo’s zouden zijn, maar meer omdat ze het begrip Indisch niet hebben weten te plaatsen. Ik begrijp dat De Jong hier onderzoek naar doet en ik laat dat verder dan ook graag aan hem, maar laten we onszelf niet voor de gek houden en niet doen alsof dat niet zo is.

        • Boeroeng zegt:

          Eddy,

          De vaste lezers van deze site weten van de onjuiste visie dat Indische mensen worden aangezien voor Indonesiërs.
          Welke organisaties geven zich onterecht uit voor indo/indisch ?
          Ik ken ze niet.

  12. frits bakker zegt:

    Leon Augustinus , zo denk ik er ook over.
    ik heb in Batavia,Senen buurt,1939-’41,fjam. Willy Florentinus
    gekend. mijn email via I4ever.
    frits bakker

  13. frits bakker zegt:

    f.kbakker recticatie.\
    moet zijn ,Willy Florentinus!

Reacties zijn gesloten.