Hari Lebaran 2017

.

Afgelopen weekend vierde de Mohamedaanse of Moslim wereld haar Idul Fitri of Suikerfeest in goed Nederlands waar er inmiddels een discussie over is ontstaan over de juiste betekenis van het woord.  Ook Indonesië viert als grootste Moslimland ter wereld  haar Hari Lebaran en maakt er een schitterend kleurrijk feest van.
Mevrouw Ter Kulve uit Wassenaar en ondergetekende dezes hebben de bruisende feestelijkheden in verwondering over ons heen laten gaan. Iets om niet licht te vergeten, Weg zijn de beelden van de boottocht naar Nederland met de Willem Ruys, Johan van Oldebarnevelt of was het toch de Ms Oranje? Weg de corvee-diensten aan boord. Weg het beeld van de verstrekking van wollen kleren in Port Said. Weg de woelige zeeën in de Golf van Biskaje en hup naar Holland.
.

Het Nederlandse weer werkte zoals gebruikelijk  niet helemaal mee deze dag. Het verhindert Pak I Gusti Agung ambassadeur, niet tijdens zijn ronde in de regen de achtergelaten plastic bekers, servies en servetten onverstoord op te ruimen. Het Indonesïe na de ‘Reformasi’  Ik zie het een Nederlandse ambassadeur nog niet doen……
Nu nog de met elkaar schurende komende data van  15 en 17 augustus 2017.
T. Stucken Alum

Ramadan, Suikerfeest , Idul Fitri 2017
Het Suikerfeest vindt plaats na het vasten, genoemd Ramadan.
Op uitnodiging van de Ambassade was ik 1 van de meer dan 2000 bezoekers die de hekken van de Indonesische Ambassade binnenstroomden om samen met de Ambassadeur en zijn charmante vrouw het Suikerfeest te vieren.
Ik ben opgegroeid in een Moslimland. De liefde van Atmo en Siti hebben mijn karakter mede gevormd. Misschien moeten de moslimjongeren en dit geldt ook voor de Europese jongeren, niet alleen naar het Midden Oosten kijken , maar meer naar Moslim -landen zoals Indonesie.
Het overgrote deel van de Indonesiërs hebben een humane, tolerante, charismatische vorm van Islam ontwikkeld.Volgens een net uitgebracht rapport van een aantal Indonesische wetenschappers zijn ook de Pancasila en begrip voor minderheden essentieel voor de democratie.

Joty ter Kulve

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Gast Pikirans. Bookmark de permalink .

10 reacties op Hari Lebaran 2017

  1. Wal Suparmo zegt:

    Het woord tolerantie van geloof was vroeger niet bekend in Indonseia omdat het niet nodig was. Pas na 1965 nadat de vernietteging van de extreme linkse groep(PKI of communietsen), werdt de rechtse groep( Mohammadanen) ektreem , fanatiek en fundameneel.Dank zij de invloed van het buitenland dat is WAHABISME, HISBUTH THARIR enz groepen.Die een goddienst staat wil hebben en de idealen van de vernietigde Darul Islam wil vooortzetten met de reden dan het Mohammadanisme de majoriteit geloof is in Indonesia.Wat in tegenstelling met de de idealen van THE FOUNDING FATHERS van Indonesia zijjn,van een moderne seculaire staat met de PANCASILA als basis..Tot vandaad gaat deze oproer door met o.a de recente demontratie van geclaimed 7 millioen mensen in Jakarfta alleen op December 2016.

  2. Indorein zegt:

    ” .. Het overgrote deel van de Indonesiërs hebben een humane, tolerante, charismatische vorm van Islam ontwikkeld. Volgens een net uitgebracht rapport van een aantal Indonesische wetenschappers zijn ook de Pancasila en begrip voor minderheden essentieel voor de democratie.. ”

    Het probleem, en een reëel gevaar, is dat die meerderheid van Indonesiërs zich niet duidelijk verweert tegen de opruiende islamitische minderheid van extremistische groeperingen. De genoemde ontwikkelde humane, tolerante, charismatische vorm van de Islam gaat zodoende al snel ten onder.
    Begrip hebben voor minderheden is echt niet voldoende voor die minderheden om een gerust leven te kunnen leiden.
    Ik heb ook begrip voor veel kwesties in ons land, maar dat lost op zich niets op. Alleen wetgeving waarin gelijkheid (op alle fronten) wordt gewaarborgd en die wordt nageleefd door justitie en de rechterlijke macht (trias politica) essentieel voor de democratie.

    • Ron Geenen zegt:

      @Het probleem, en een reëel gevaar, is dat die meerderheid van Indonesiërs zich niet duidelijk verweert tegen de opruiende islamitische minderheid van extremistische groeperingen. @

      Een Indonesische neef in Jakarta (73) is een christen en durft haast niet over de situatie daar te praten, ook niet over de telefoon: Het is hier zo corrupt en je weet niet wie je wel en niet kan vertrouwen, waren zijn woorden.

  3. Jan A. Somers zegt:

    Vóór de oorlog was er in Indië weinig sprake van een uitgesproken vorm van de Islam. Als wereldbeschouwing werd voor deze volken het begrip ‘animisme’ gebruikt maar deze duiding lijkt in de gangbare context van bijgeloof en primitiviteit niet goed bruikbaar. Het gaat hier vooral om een visionaire natuurbelevenis waarin de magisch denkende mens in een symbiose leeft met de hem omringende natuur. Het zijn opvattingen die zeer lang de basis vormden van volksgeloof in grote delen van de Indische archipel. Zoals bij het aan Sjiwa gewijde tempelcomplex op het Diëng-plateau in Midden-Java waarvan Raffles de mystiek beschrijft als ‘land van de goden, reikend tot aan de wolken en uitkijkend op bergen en valleien. (…) Zelfs ongelovigen, wanneer zij de schimachtige tempels door de mist ontwaren en de wind door de bomen horen waaien terwijl de aarde onder hen rommelt en de donder de hemel achter de voortgejaagde donkere wolken doet schudden, moeten zich wel afvragen waar zich geen goden op deze plek bevinden’. Evenals het hindoeïsme en het boeddhisme heeft de islam zich over de archipel voornamelijk verbreid door de handel. Arabische handelslieden hadden in het midden van de dertiende eeuw havenplaatsen in Voor-Indië tot bloei gebracht met de handel in goederen uit China, het Indische subcontinent, Afrika en het Midden-Oosten. In de Indische archipel ging destadstaat Malacca een belangrijke rol spelen bij de verbreiding van de nieuwe leer aangezien deze stad zich ontwikkelde tot een belangrijke haven met de hegemonie over een druk bevaren handelsroute. In tegenstelling tot in andere delen van Azië en Afrika heeft de geleidelijkheid van het doordringen van de islam in de Indische archipel, de natuurlijke fragmentatie van het eilandenrijk, de grote afstand tussen de besturende adel en de bevolking, en de sterke traditionele geloofswereld van de Indische volken niet alleen geleid tot een aantal stromingen in de Indische islam, maar ook tot tolerante vormen. Slechts in Atjeh, tegenover Malacca gelegen, waar de islam door Arabieren werd gepredikt, en in enkele plaatsen in de Molukken waar de islam gevoed werd door predikers uit Oost-Java, was er sprake van enige orthodoxie.

    • Ron Geenen zegt:

      @Slechts in Atjeh, tegenover Malacca gelegen, waar de islam door Arabieren werd gepredikt, en in enkele plaatsen in de Molukken waar de islam gevoed werd door predikers uit Oost-Java, was er sprake van enige orthodoxie.@

      Een van de grootste bevolkingsgroepen in voormalig NI zijn de Minangkabauers, die ook zeer streng in de moslim religie geloofden. Zodanig dat ze weigerden voor de christen Nederlanders in de Ombilin mijnen in Sawahlunto te werken. Daardoor werden Javanen uit Java overgebracht. En die werden door de Minang geminacht. Ook hielden deze Minang mensen zich gescheiden van de merendeel christelijke Batakkers en de Niassers.

      • bokeller zegt:

        Tsja,en dan hebben we dit nog.
        Padri-oorlogen

         1821-1838 op westelijk Midden-Sumatra. Orthodoxe moslims (De Padri) zetten zich fel af tegen het matriarchaat van de Minangkabauers, vanwege het opium roken, het drinken en gokken. Zij startten een burgeroorlog. Val van Bondjol in 1832 en 1837. Leider van het verzet, Toeankoe Imam Bondjol geeft zich in 1837 over.
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          @Toeankoe Imam Bondjol geeft zich in 1837 over.@

          Was hij een Padri of een Minang?

        • Jan A. Somers zegt:

          Sorry, ik heb de grenzen van het toenmalige Atjeh wat krap getrokken. Invloedssfeer reikt over de landsgrenzen heen. Maar Indië was wat groter dan Java en Sumatra! Maar ook daar was de Islam ‘verdund’. Baboe Soep bracht elke dag haar offers. En nog in 1997 zag ik in het kratonmuseum in Djokja een offer liggen in een hoekje van een gang. Het ons begeleidende meisje vertelde mij dat de vloer omhoog werd gedrukt dor een boomwortel, Die boom moest worden gekapt. Vandaar.

  4. bokeller zegt:

    Opzoeken Indisch4ever
    ”Kaarten Indië ”5juli 2014
    siBo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s