Silfraire Delhaye en nichtje leggen krans op de Dam

Beau Rutten, tweedejaars student fotografie bij SintLucas, zal tijdens dodenherdenking samen met haar oudoom op de Dam een krans leggen ter nagedachtenis aan de oorlogsslachtoffers. Ze staan stil bij de burgers die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgebracht of omgekomen in Azië.
De oudoom van Beau, Silfraire Delhaye, is voorzitter van het Indisch platform en werd gevraagd om op 4 mei de krans voor de slachtoffers van de oorlog in Indonesië te leggen. “Voor zijn begeleiding werd hem gevraagd om iemand uit de familie te kiezen van de derde generatie. Hij heeft toen voor mij gekozen”, vertelt de studente   sintlucas.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

37 reacties op Silfraire Delhaye en nichtje leggen krans op de Dam

  1. Loekie zegt:

    – In Indonesië was geen oorlog, in Nederlands-Indië wel..
    – Werd er nu een krans gelegd voor de slachtoffers in Indonesië of in heel Azië?
    Maar los van bovenstaande zifterij : op 4 mei worden de doden herdacht. Op 4 mei wordt niet de oorlog herdacht. En eigenlijk is dat best typisch. Mensen komen bij elkaar op een plein, zijn 2 minuten stil, luisteren naar een gedicht van een 16-jarige scholier van Turkse komaf, luisteren naar een burgemeester die oproept tot verdraagzaamheid, kransen worden gelegd en dat was het dan.
    Maar waarom zijn er toen doden gevallen? Wat is er toen allemaal gebeurd dan en waarom? Vertel dan. Wat herdenk je precies?
    Misschien is het daarom twee minuten stil. Omdat steeds meer mensen zich even moeten afvragen wat ze nu eigenlijk moeten herdenken. Of gedenken. Of bedenken.

    • Jan A, Somers zegt:

      Gewoon even stil zijn. Verstand ook op basis. Ik denk weer even aan mijn oma, twee tantes, mijn schoonmoeder die ik nooit heb gekend. Mijn Zeeuws meisje is ook gewoon even stil, gedachten even bij 1944. Dat die scholier van Turkse afkomst is is toch niet interessant.? Er zijn meer scholieren van Turkse afkomst. In Rotterdam hebben ze een bijzondere burgemeester die ook even het woord voert. En er werd toch ook een krans gelegd door een bekende mevrouw van Marokkaanse (?) afkomst? En die rij kinderen was toch ook multiculti? Mooi toch? Bij de last post en de klok die acht slaat, even een beetje moeilijk. Maar verder moet je niet moeilijk doen. Daar heb je hier op I4E weer een heel jaar voor. Dat de burgemeester er niet zo goed uitziet wisten we al. Het gaat niet zo goed met hem.

      • Loekie zegt:

        Alles rond 4 mei wordt de laatste jaren politiek correct vorm gegeven. Onder meer moet er een afspiegeling van de huidige maatschappij duidelijk zichtbaar en hoorbaar zijn. Dus ook medemensen van allochtone afkomst in beeld en een taak geven. Immers, er moet verbondenheid worden uitgestraald, er moet een link worden gelegd met de huidige mondiale situatie en nieuwe generaties (van een sterk gemende samenstelling) moet de herdenking straks voortzetten.
        Allemaal begrijpelijk.
        Maar toch, hoe kan een herdenking, een bijeenkomst, een feest enz. echt zijn, voelbaar zijn, waarde hebben als de actoren en bezoekers geen binding hebben met hetgeen herdacht wordt, gevierd wordt? Zeker, velen zullen weten wat oorlog is, hebben ze zelf in hun land van herkomst ervaren. Maar dat was een geheel andere oorlog in een geheel andere tijd.
        Maar ja, misschien komt er ooit een laatste 4 mei-herdenking en wordt er iets nieuws georganiseerd, op een andere datum, iets waarin oorlog en oorlogsslachtoffers in algemene zin worden herdacht.

        • Boeroeng zegt:

          Het lijkt me toch dat 99% van de mensen die gisteren op de Dam stonden wel een binding hebben met wat herdacht werd.
          En die jongen van Turkse afkomst heeft ook een binding .
          Sowieso heeft hij gezwoegd op het gedicht, heeft zich voorbereid op deze voordracht . Dat is al een binding maken, met wat herdacht wordt.
          En wie weet heeft hij Nederlandse familie ? Dan wel is hij al heel zijn leven nederlandsgeoriënteerd?

          De gedachte van 4 mei is ook : stop met hokjesdenken en mensen van een andere afkomst verdenken van alles en nog wat.
          Niet die jongen breekt de gedachte van 4 mei af. Maar mensen die een groot punt maken van zijn bestaansrecht als medeherdenker.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Op 4 mei worden oorlogsdoden en Joden herdacht. Iedereen die oprecht wil stilstaan op wat er toen met die oorlogsdoden en Joden gebeurde onder het motto “dat nooit weer” is wat mij betreft welkom. Met haar/zijn gedicht, getuigenis, bloemetje, stil gebaar.

          Ik zat thuis te herdenken. Bendeira halfstok tot 2 over 8. Daarna weer “bij de vlag” om die in top te hijsen. Ik moest denken aan het speldje dat mijn moeder en tante mij in bezettingstijd eens lieten zien. Een Nederlandse leeuw met rood, wit en blauw en het onderschrift “Nederland zal herrijzen”. Zorgvuldig bewaard in een doosje. Ik was een jaar of 5 en snapte maar weinig van het belang van dat speldje. Voor hen vertegenwoordigde het “hoop”. Hoop op betere tijden.

          Wij hebben allen de bezettingstijd en bersiap overleefd. Hoop deed leven. Ik dacht er gisteravond aan.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          Geen kritiek, maar wat is het verschil: “oorlogsdoden en Joden ?”

        • Pierre de la Croix zegt:

          “Stilstaan op” moet zijn “stilstaan bij”. Tolol natuurlijk.

          PP

        • Loekie zegt:

          Boeroeng, het gaat totaal niet om verdenkingen t.a.v. mensen met een andere herkomst.
          Maar denk aan het Indisch Monument, de 15 augustus-bijeenkomst. Stel het gedicht wordt gelezen door een Somalisch meisje van 17 jaar, de toespraak wordt gehouden door een Afghaanse vluchteling. Ben je dan racistisch, ben je dan onverdraagzaam, ben je dan een schoft als je zou denken: iets, iets klopt er niet?

        • Boeroeng zegt:

        • Boeroeng zegt:

          Wel Loekie.
          Het gaat om deze concrete situatie waar jij stelt dat iemand met een Turkse afkomst de herdenking minder waard maakt.
          Het is allemaal in the eye of the beholder.
          Er was ook een dame met een Argentijnse afkomst, niet opgegroeid in Nederland en een heer met een Japanse vader.

        • Loekie zegt:

          Die dame van Argentijnse afkomst had een vader die minister was in een staatsbestel waarbij de nodige vraag- en uitroeptekens geplaatst zijn./ Die dame kan er ook niks aan doen dat haar vader minister was. En wordt er verder gezwegen over die vraag- en uitroeptekens, dan is er verder niks aan de hand…

          Waar overigens heb ik gesteld dat de bijdrage van iemand met Turkse afkomst een bijeenkomst minder waard maakt? Wat ik aan de orde stel gaat over gans iets anders.

        • Jan A, Somers zegt:

          Ieder heeft bij de herdenking zo zijn/haar eigen gedachten. De bedoeling is dat het even stil is. Met een trompetsignaal. En het Wilhelmus. En de klok die acht slaat. Dat is prachtig! Entourage is nooit goed in Nederland. Als hij niet zwart is, dan is hij wel te dik. Of zijn das zit scheef. Problemen zijn goed voor I4E. Samen nieuwe complottheorieën verzinnen. (Ted Meines was er voor het eerst niet bij)

        • PLemon zegt:

          @Loekie ” …het gaat totaal niet om verdenkingen t.a.v. mensen met een andere herkomst.” en “ben je dan een schoft als je zou denken: iets, iets klopt er niet?”

          Zuiver gezien hebben nieuwe Nederlanders natuurlijk niets met het oorlogsverleden te maken en specifiek de Duitse & Japanse bezetting en de holocaust.
          Maar als ze op eigen initiatief ‘meedoen’ wordt dat als positief gezien. Helaas komt dat alleen bij uitzondering voor of dat men zich verplicht voelt om de politiek correct denkenden niet teleur te stellen. Maar het voorstel om ook de omgekomen bootvluchtelingen mede te herdenkingen vonden zelfs de gremia een deur te ver gaan.

        • Jan A, Somers zegt:

          “wordt de laatste jaren politiek correct ” Daar hoef je toch niet aan mee te doen? Het is dodenherdenking, alleen dat. In zo’n stilte wordt je op jezelf teruggeworpen. Je hebt alleen met jezelf te maken en je directe naasten. Ieder met zijn/haar eigen verhaal; zijn eigen gedachten, sommigen met eigen verdriet. Dat is nou het mooie van zo’n stilte. En als je niets te herdenken hebt, geniet van die stilte. Er is genoeg rubbish in de wereld.
          En heb de dag erna gewoon plezier. Alleen ‘We’ll meet again’ was waardeloos. (moet toch ergens kritiek op hebben!)

        • Jan A, Somers zegt:

          Sorry voor ‘wordt’.

        • Loekie zegt:

          Onderstaande link is ook leuk, mooi, vrolijk en aardig.
          Alleen zou je je kunnen afvragen: waar zijn de Amerikanen, Canadezen, Engelsen, Polen?
          En anno nu is het Mutti Merkel voor en na, de Engelsen moeten gestraft worden voor Brexit en de Yanks hebben ene Trump die gepakt moet worden.
          Het kan verkeren 72 jaar na dato.

          http://www.bd.nl/s-hertogenbosch/bossche-vrijheidslunch-heeft-syrische-grondslag~aa1fc37a/

        • Jan A. Somers zegt:

          “Amerikanen, Canadezen, Engelsen, Polen?” Die worden in Nederland op hun eigen dag herdacht. Meest 11 november. Het enige wat ik weet: Engelsen, Australiërs en Nieuw-Zeelanders in Vlissingen. Canadezen in Roosendaal, Fransen/Algerijnen/Marokkanen in Kapelle, Amerikanen in Margraten. Daar worden ook Nederlandse kransen gelegd. Net als de Krans van de Indonesische ambassade op 15 augustus in Den Haag.

        • Ron Geenen zegt:

          @Net als de Krans van de Indonesische ambassade op 15 augustus in Den Haag.@
          Voor wie? Ter nagedachtenis van mijn vader? En voor al die Indo’s die in stukjes werden gesneden?

        • Arthur Olive zegt:

          Wij kwamen zeer onder de indruk toen wij het Amerikaanse begraafplaats in Margraten bezochten. mijn Amerikaanse vrouw kon haar tranen niet bedwingen.
          Er is zelfs een wachtlijst voor vrijwillegers om de grafstenen schoon te houden en er waren veel bloemen.
          Mijn nichtje die in Limburg woont doe daar ook aan.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Voor wie?” De geschiedenis voor het Indisch monument gaat tot 15 augustus 1945. Geen bersiap e.d. dus. Ik lees daar: Ontelbare militairen, verzetsstrijders en burgers uit alle bevolkingsgroepen in en buiten de gevangenenkampen lieten hun leven.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Mijn nichtje die in Limburg woont ” Mijn eerste ‘sociale’ activiteit in Vlissingen was in 1946 collecteren voor de aankleding van de erebegraafplaats van de Commonwealth War Graves. Dat ereveld was geadopteerd door de RHBS. Bijna elk jaar bezoeken wij dat ereveld. Met een speciale groet voor de onbekende soldaten, known unto God. Zij krijgen nooit bezoek.

  2. Huib Otto zegt:

    Kunnen we dan toch allemaal blij zijn als de doden uit alle oorlogen worden herdacht en de nabestaanden van die in Indonesie gecompenseerd met 20.000 euri zonder tussenkomst van een rechter zoals op de radio werd bekend gemaakt. Trouwens ook in de Telegraaf van hedenmorgen.
    Vandaag vieren we met z’n allen de bevrijding en steken de bendera in top met oranje wimpel.
    O ja, er was niet alleen een mevrouw van Marokkaanse komaf die een krans legde op de Dam.
    Er was er ook een van Argentijnse komaf met een foute vader die dat deed. Moet kunnen toch?
    Een kniesoor die er moeilijk over loopt te doen. Je kiest je ouders niet zelf uit.
    Had trouwens om 14.00 uur ook naar de dodenherdenking op de erebegraafplaats in Loenen kunnen gaan. Lekker om de hoek en gezellig met z’n allen in het bos onze doden herdenken, al dan niet onder het genot van een lekker bakkie troost.

    • willem ten wolde zegt:

      Fantastisch de Doden Herdenking! Dit doet me denken aan de nog levende slachtoffers en de Indische Kwestie. Waar blijft de erkenning?

      • zeker fantastisch de Doden Herdenking voor mij blijft het denken aan mijn vader en de vele familieleden die ik heb verloren. Maat wat de Indische Kwestie aangaat heb ik mijn bedenkingen na een plaatsing op de FB pagina en alle commentaren, we worden vierkant uitgelachen door deze regering en dan die video in de Rode Hoed wat een verschrikkelijke vertoning Mevr, Arib had helemaal geen enkele interesse. Ik ben blij dat dit alles hier niet geplaatst is. Mijn pet af voor Boeroeng Biroe !

    • Jan A, Somers zegt:

      “een mevrouw van Marokkaanse komaf ” Dat was de voorzitter van de Tweede Kamer.

  3. sorry moet zijn…….FB pagina Indische Kwestie

    • rob beckman lapre zegt:

      Soms familie van mijn neef en nicht Fred (86?)en Ritie Overbeek Bloem uit Californie? Vond nog een paar andere Overbeek Bloems(kinderen?)in de California Phone Directory.Zij emigreerden in de 50’er jaren naar de States.

      • Ja dat klopt Rob Beckman Lapre, Ferry is mijn neef een zoon van de broer van mijn vader. Wist U dat Ferry en Rietje beiden zijn overleden helaas.De Overbeek Bloem en Bloem familie is groot heel groot maar is allemaal familie van elkaar.Mocht U de kinderen willen spreken zegt U het maar, ik hoor het wel. Lieve groetjes Therese Overbeek Bloem. ps,: Ferry was piloot bij de US Army

        • rob beckman lapre zegt:

          Fer was verkeersleider (Kon.Luchtmacht)op Ypenburg,had zijn(vlieger-waarnemer) luchtmachttraining in de VS gehad.Niet alleen zij,maar de hele familie Overbeek Bloem-Mulder emigreerden midden 50’er jaren naar de States.Mijn vrouw en ik zouden ook gaan,ziekte in familie verhinderde het.Een van haar boers,Fer(ry)Mulder leeft ook nog(was ook me-geemigreerd maar kon in amerika niet aarden en keerde naar Nederland terug).
          Grappige bijkomstigeid; er ging van de luchtmachters op Ypenburg nog een naar de States,Oetgeest Waveren tot Pancras Clifford.Wij maakten altijd grapjes dat deze naam door de Amerikanen nooit uitgesproken kon worden.Ach; “It is all ancient history”
          En inderdaad;de wereld is (veel)kleiner als wij denken.

  4. Bent U familie van Rietje Mulder ? Rob Beckman Lapre, wat is de wereld klein.

  5. mike zegt:

    “– In Indonesië was geen oorlog, in Nederlands-Indië wel..”
    Ik kom er in;
    Wat je hier stelt getuigd van een valse arrogantie; Pas TOT er een overeenkomst tot overdracht is neergepend, “is” alles Nederlands geclaimed Nederlands-Indië. Pas NA die datum is het de REPUBLIEK Indonesië.
    Maar dat is natuurlijk alleen maar uit nederlandse optiek. Eenzijdig. Subjectief. en daardoor per definitie fout.
    Als je indonesie puur als geografische regio beschouwd, en dat is het, dan is de stelling “oorlog in indonesië” wel correct. Tevens de makkelijkste uitweg.
    De indonesiërs (tenminste die die voor de onafhankelijkheid streden..toch wel de meerderheid…) zullen HUN dag van onafhankelijkheid gewoon aannemen 17-8-1945 de uitroeping van de republiek.
    Dit is niet ongebruikelijk aangezien wij nederlanders dit ook in juli 1581 deden (Spanje vond dit ook niet best) of de amerikanen in juli 1776 (de Britten namen dit ook niet..).
    Objectief gezien is de onafhankelijkheids verklaring/uitroeping wel degelijk de juiste ALS de nieuwe natie DAADWERKELIJK uiteindelijk een ZELFSTANDIGE natie wordt als gevolg van die strijd! En dat lukte de indonesiërs:.de rest van de wereld erkenden hen al, maar de NEDERLANDERS volgden pas in dec 1949.
    Zie je het nu ? Vergelijk dat met de Amerikaanse republiek of de zeven provinciën.
    Uit militair/recht oogpunt bestond Nederlands-Indië als bestuursrechtelijke eenheid al niet meer in maart 1942 (behalve een buitenpost Merauke).De Jappaners bestuurder en bezaten het land.
    Na de capitulatie van Japan..WAS ER FEITELIJK GEEN nederlands coloniaal bestuur (geen bestuur, geen rechters, geen politie, geen ambtenaren, NIETS) in Indonesië. In dat vacuum/leegte leefden wel indonesiërs..en door een simpele en TERECHTE onafhankelijkheids uitroep valt ALLES weer terug aan de oorspronkelijke bewoners; de indonesiërs.
    Het is zo simpel.
    Het enige wat “men” had moeten verzekeren is dat iedere levende koloniaal nog recht heeftop zijn bezittingen en eventueel kon voort leven in een nieuwe republiek (denk aan Palestijnen in Israel).
    Echter net als bij de Israelis (en de Zimbabwanen) werd de GRONDbezittingen van de Palestijnen (en de rhodesiers) AFGEPAKT…en zo gebeurde het ook in Indonesië.
    ECHTER het verschil is dat de NL kolonialen ooit de grond hadden afgepakt van de Sultans en indonesiërs…dus daar zit hem ook een adder onder het gras.
    Enfin, neemt niet weg dat er veel onnodig bloed is vergoten (Bersiap), maar een betere realistischer minder koppige beschouwing van het probeem destijds door de Nederlandse overheid had VEEL ellende kunnen voorkomen.

    • mike zegt:

      excuses, paar typos…kan ik niet meer aanpassen.

      • e.m. zegt:

        Geschiedenis kun je ook niet terugdraaien, wel beschouwen . . .

        De vraag is alleen, doe je dat

        1. wetenschappelijk historisch in de tijdgeest van toen,
        2. achteraf oordelend met de waarden en normen van nu,
        3. vanuit een puur academische ‘what if’ benadering ?

    • PLemon zegt:

      @…ECHTER het verschil is dat de NL kolonialen ooit de grond hadden afgepakt van de Sultans en indonesiërs”

      Sorry… itoe tidak bisa?

      ***Nederlandse koloniale wetten leven voort in Indonesië
      #Want al was het discriminerend, in Nederlands-Indië mochten Europeanen en Chinezen geen land kopen van Inlanders, en die genoten dus een zekere bescherming. Maar nu mag iedereen alles kopen en dat betekent dat de rijken via corruptie en manipulatie hun gang kunnen gaan. En het wordt steeds erger. Soms worden de mensen zelfs met geweld en intimidatie van hun land verdreven.’Dat klinkt niet alsof Indonesië een rechtsstaat is. ‘Dat is het ook niet meer’, oordeelt Adnan Buyung Nasution. ‘De mensen die zich verzetten tegen de aanleg van de Kedung Ombo-dam probeerden hun recht te halen bij de rechter, en vervolgens bij de beroepsrechter, en ten slotte bij de Hoge Raad. Uiteindelijk hebben ze dat verloren omdat de regering de Hoge Raad gewoon opdracht gaf zijn uitspraak te herzien.’En zo is het de afgelopen 25 jaar zo vaak gegaan. Zelfs de rechterlijke macht is niet meer onafhankelijk. Er is in Indonesië geen enkele instantie die de macht van de president kan controleren. Een rechtsstaat? Nou, nee https://www.volkskrant.nl/archief/rassenwet-is-afgeschaft-maar-haatzaaiartikelen-blijven-handig-wapen-tegen-dissidenten-nederlandse-koloniale-wetten-leven-voort-in-indonesie~a398940/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.