I.M. Edward Gillis Welcker

 

ed-welcker-98-jaar-closeup-540x360-lr

Indo World:
Het is zover, hij is op reis gegaan
weg van hier……ver weg.
zijn herinneringen achterlatend
die in ons blijven voortbestaan.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

18 reacties op I.M. Edward Gillis Welcker

    • rob beckman lapre zegt:

      “Goede reis VETERAAN” I stand at attention while,in memory, I hear the bugler play “Taps”,hear “Wilhelmus” and “The Star-Spangled-Banner”, and the “Red-White-and Blue” and “Old Glory” side-by-side, remembering these words ;” I was a soldier,or I am a Veteran,we remember these four plain words,speaking them softly,just to ourself,as others may have forgotten; “I solemnly swear TO PROTECT AND DEFEND.If you can’t here them, you weren’t, if you can you were.We remember our buddies,and places long forgotten, but NOT by us”. Salute.

  1. Anoniem zegt:

    Wal Suparmo ,zegt: DE SLAG VAN DE JAVA ZEE was verloren omdat De Nederlanders geen LUCHTSTEUN kon krijgen en als het ware eem sitting duck was.Omdat de MLD niet van Andir( Bandung) kon opsteigen wegens de geregelde bombardementen van de Jap.lucht macht. Hoe is met de Australich luchtmacht( RAAF die op het vleigveld KALIDJATI ( West r Java) gestatoneerd was.Het zelde geval is dat de RAAF al verdenen was voor dat de Jap. op Ambon landen op 30 Januari 1942, en de Luitenant kolonel D.SCOTT de commandant Australische troepen was de eerst die zich overgaf op 31 Januari 1942 terwijl de laaste was de 4de Compie onder Kapt J.Kaseger( een Menadonees) en onder hem de 3de Sectie ondet Luit.Couvert, pas de laatse is die zich overgaf dat is op 7 Februarie 1942 in HITULAMA. ( zie Honderd jaar KNIL in Ned.Indie blz 108).

  2. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Ach Anoniem.

    Alweer is U verhaal niet consistent. Eerst praat U over West-Java en gaat daarna over op Ambon. wat heeft het ene met het andere te maken?

    Daarnaast is Uw verhaal ook tendentieus ….U schrijft : Het zelde geval is dat de RAAF al verdwenen was voordat de Jap op Ambon landen op 30 Januari 1942…… U had toch mogen verklarenn waarheen de Australiërs verdwenen waren!! Nu geeft U de indruk dat de Australiërs wegvluchtten,,,,,, Zo kan ik ook historische waarheden uit zijn verband rukken.

    En dat verhaal over de Australisch officier Scott is toch ook iets wat U uit Uw duim zuigt. Als U enigszins de tijd genomen had zich in de materie te verdiepen, dan zou U wel met een ander verhaal komen. Maar dat past in uw straat noch in uw historische waarheden.

    Waar is Uw verhaal dat het zo machtige KNIL binnen luttele dagen van het eiland Java werd geveegd? Om dat eiland ging het, Ambon was wel belangrijk, maar niet zo belangrijk als Java, maar ook dat wilt U niet verklaren. of dien ik te twijfelen aan Uw competenties? Waarom was Ambon eigenlijk belangrijk, als ik U vragen mag? En waarom zaten de Australiërs daar?

    • Anoniem zegt:

      Sorry , ik mag niet oordelen over de intelegentie van lezers dat mijn verhaal uit de duim gezogen enz.Zonder de boeken te lezen van Hollandse schrijvers en historicie.

      • Anoniem zegt:

        Mijn gehuurde compoeter HEEFT GEEN GELUID Dus ik weet niet wat hij zegt..S.p.v in het kort vertelelen wat hij zegt.Bedankt! Mijn ongetrouwde oom( ik als eenigste levende erfgenaam) is in de Jap.krijgsgvangenenschap gestorven en ligt begraven op het Ereveld TANTUA in AMBON VAK 5, RIJ D, Nummer 4., als KN IL soldaat.Nooit soldei uitbetaal of andere rechten aan zijn ergenaam(en) Mijn claim is afgewezen door de SVB met de onnozele uitdaging dat ik een rechtszaak kan maken als ik mij niet lekker vind.WIJ KAN MIJ HELPEN ? OVER WAT ANDERS. Ook heb ik een ongetrouwde neef liggen op het Ereveld Kembang Koening in Surabaya MET DE ZELDE FAMILIENAAM in.Blok no. 265. ingezonden door WAL SUPARMO

  3. brijl, J.Z. zegt:

    Moge Gods Zegen op zijn nieuwe reis rusten !

    JZB

  4. rob beckman lapre zegt:

    Op 5 maart schreef ik “……hear Wilhelmus……..”,en een ingezonden stukje in Trouw van 7 maart “Na 70 jaar nog steeds tranen bij Wilhelmus” voelt zo aan alsof IK die woorden had geschreven.Velen zouden wat “lacherig”/vreemd kijken als men de tranen over de wangen ziet stromen bij het horen van ons PRACHTIG Volkslied(met Hoofdletter).Het Volkslied waar nu gedoe over is,of de jeugd wel/niet het moeten leren zingen?De politiek twijfelt,en mijn vraag is “zijn er voor dit lied duizenden jonge en niet meer zo jonge mannen, de dood in gejaagd?” En nu,de volkssamenstelling een andere is dan een have eeuw geleden,toch maar niet doen?Als met Veteranendag het Volkslied wordt gezongen,dan denk ik aan al die VELE DUIZENDEN die sneuvelden,verdronken,een ellendige dood door ziekten,martelaarshand,of de bambu runtjing stierven, en schaam mij NIET voor mijn tranen!

    • Arthur Olive zegt:

      Heer Beckman Lapre
      Zoals u schreef, het Wilhelmus is inderdaad een mooi lied en het spreekt mij nog steeds aan alhoewel ik al meer dan 50 jaar geen Nederlander meer ben.
      Ik twijfel echter of u die woorden zo had geschreven want het hele lied gaat over Willem in de eerste person en zijn verhouding met de koning van Spanje . Hierbij wordt een vergelijking gemaakt met de bijbelse David en koning Saul.
      Het is het volkslied van Nederland maar in alle 15 coupletten wordt er niets gerept over het volk of over Nederland.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Een volkslied hoeft niet per se te reppen (en zeker niet “rappen”) over het volk dat het lied tot “volkslied” heeft verheven. Het gaat er om dat het lied de eenheid van land en volk symboliseert en dat het volk zich in het symbool kan vinden.

        Bij het Wilhelmus gaat het m.i. om de strijd tegen de Spaanse overheersing die in 1648, bij de Vrede van Münster, leidde tot een onafhankelijk Nederland, c.q. de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, de rechtsvoorgangster van ons huidige koninkrijk.

        Het Wilhelmus is overigens pas in 1932 (of 1933?) officieel volkslied geworden. Het vorige ging wél over het volk en begon met:

        Wien Neêrlandsch bloed door d’aderen vloeit,
        Van vreemde smetten vrij …….

        Oeps … denk ik dan. Dat hoor ik de duizenden nieuwkomers nog niet uit volle borst zingen bij hun naturalisatiefeestje en ook de Indische Nederlander zou beschaamd moeten erkennen dat het lied niet voor hem was bedoeld.

        Overigens heb ik ook een sentimentele band met het Wilhelmus. Ik moet een jaar of 7 zijn geweest toen ik het voor het eerst hoorde over de radio, na de Japanse capitulatie en bersiaptijd en de ontroering merkte bij de aanwezige volwassenen …….. we waren weer “vrij”.

        Als ik nu voor het buisje zittend kijk naar b.v. de herdenkingen van 4 mei en 15 augustus en het Wilhelmus klinkt, dan heb ik de neiging om mij uit mijn stoel te verheffen en in de houding te springen. De gedachte dat mijn vrouw haar hand dan op mijn voorhoofd zou leggen om te zien of ik hoge koorts heb weerhoudt mij daarvan, maar het onbehagelijke gevoel blijft. Een volkslied verdient respect, in mijn geval door het aannemen van de houding en het brengen van de eregroet.

        Als het idee om de scholen dagelijks te laten beginnen met het volkslied, staande gezongen, te bezopen voor woorden wordt gevonden, dan zou een ander lied uit het “Kun je nog zingen, zing dan mee” van mijn Indische jeugd kunnen worden uitverkoren:

        Wij leven vrij, wij leven blij
        Op Neerlands dierb’re grond ….

        Goed medicijn tegen het gepiep en gekanker over alles wat hier niet goed schijnt te gaan, nu in verkiezingstijd bijna round the clock te horen uit de mond van “onze leiders”.

        Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Vind ik ook. Ik ben in Batavia op de Sloterdijk uitgezwaaid met het Wilhelmus. Was als laatste keer in Indië geweldig. Ik hoef ook niet te staan met hand voor de borst. Gewoon stil vallen. En je gedachten terug halen. Daarom zing ik het niet mee. Gewoon een beetje kapot zijn.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik was een paar maanden geleden door een van mijn cursisten “Nederlandse Taal & Cultuur” genood om de ceremonie van haar naturalisatie in het gemeentehuis bij te wonen. Aan het eind daarvan werd iedereen verzocht op te staan en het Wilhelmus mee te zingen, waarvan de tekst op een groot scherm was geprojecteerd. Het was ontroerend om mee te maken dat al die nieuwe Nederlanders van allerlei kleur, geslacht en leeftijd hun best deden om mee te zingen.

          Ik hoop dat ze de portee van de tekst op hun inburgeringscursus hebben meegekregen. Dan weten ze meer dan de doorsnee burger van wie Neêrlandsch bloed nog zuiver door d’aderen vloeit.

          Pak Pierre

  5. Anoniem zegt:

    R.I.P. Ouwe Marine Maat uit uit de Oost. fb

  6. Johan van Leer zegt:

    jap is NOOIT met een hoofdletter “j” !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s