Nederlandse woorden uit het Maleis

kroepoek_naturelhistoriek.net:     Woorden die je uit een andere taal overneemt noem je leenwoorden. In totaal zijn er 109 Maleise of Indonesische en 3 Javaanse woorden geleend in de Nederlandse taal, waarmee het Indonesisch qua aantal leenwoorden op de zevende plaats komt, na de Romaanse talen Italiaans en Spaans, maar nog voor het Jiddisch. Dit artikel geeft een overzicht van 50 mooie leenwoorden uit de Maleise of Indonesische taal.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

37 reacties op Nederlandse woorden uit het Maleis

  1. wal suparmo zegt:

    Ook misschien de woorden VUILE JAVAAN en POEP CHINEES?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Als ik het goed heb begrepen gaat het hier om Maleise/Javaanse/Indonesische woorden die in het Nederlands verzeild zijn geraakt. Nu lijken mij “Vuile Javaan” en “Poep Chinees” van oorsprong geen Maleise/Javaanse/Indonesische woorden.

      Het benne gewoon ras Nederlandse scheldwoorden.

      Pak Pierre

  2. R. Bastiaans zegt:

    ** Ook misschien de woorden VUILE JAVAAN en POEP CHINEES? **

    Deze vielen waarschijnlijk net buiten de Top 50 😀

  3. PLemon zegt:

    Ook maar even onze indische (indo) woorden uit het maleis/indonesisch in het zonnetje zetten….

    Zoals een paitje of pa-ietje voor een jenevertje/bittertje

    Cit:  Willem-Jan Brederode
     “Ik ben altijd fel tegenstander geweest van de mening dat de Indische cultuur niet meer zou kunnen gedijen buiten de tijd, plaats en omstandigheden van Nederlands-Indië. Het oude Indie is niet perse nodig, het zijn immers de mensen die een cultuur doorgeven. Echter, helaas is dat niet voor alle aspecten van het ‘Indische’ zo. Een taal als het ‘petjoh’ staat bijvoorbeeld hoog op de lijst met bedreigde Indische cultuurelementen. Toch is er hoop voor Petjoh-liefhebbers…
    http://www.indisch3.nl/2010/06/15/petjoh-is-zeg-maar-echt-mijn-ding/

    Vgl : oorlam : ander woord voor een borreltje. Afkomstig van orang lama: oud mens of Indische oudgast, te lezen als: ouwe drinkebroer.

    • wal suparmo zegt:

      Omgekeert is het 10 maal zo veel Hollandse woorden in het Indonesisch.Beginnen met BANKU.LAMPU.KAMAR,KANTOR KAKUS enz…..

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja … en de meeste van die Nederlandse woorden zijn weer getjopet uit het Grieks en Latijn, meneer Suparmo.

        Nederlanders, toen nog Bataven en Kaninefaten geheten, hadden ook maar een woordarm taaltje, genoeg om onder de eik een beetje te kunnen babbelen over de vrouwen, de jacht, de gevechten tegen naburige stammen en het slechte bier, toen de Romeinen hun “de beschaving” brachten en de daarbij horende woorden.

        Pak Pierre

        • wal suparmo zegt:

          Het z.g AFRICAANS in Zuid Afikaans heeft ook een paar KAFFER woorden en zelfs HOTTENTOTS.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Hottentot en Kaffer mag je niet meer zeggen tegenwoordig. Maar het kan niet anders dan dat woorden van die inheemse volkeren in het Afrikaans zijn geslopen, net als Maleise trouwens, van de Kaapse Maleiers: Baje = veel van banjak; noointjie = meisje = nonni. Er zullen er nog wel meer zijn.

          “Kaki” betekent overigens geen “voet”, maar is de bij- of scheldnaam van/voor een Engels soldaat (ook wel “rooinek” genoemd) in de Boerenoorlog.

          “Ek was so bang, dat die kakki’s mij sou fang
          en fer ower die see wegstuur ……”

          (Sarie Marijs)

          Pak Pierre

  4. Arthur Olive zegt:

    Er zijn zelfs Indonesische woorden in Amerika verzeild geraakt.
    Amok en Boogeyman.
    Kinderen worden bang gemaakt met Boogeyman, afkomstig van de gevreesde Bugis piraten.
    Amok heeft echter niet zo’n behekste betekenis als in Indonesia.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou …. amok maken is toch gewoon “als een wildeman tekeer gaan”? Het Duits heeft de kreet in die betekenis ook uit het Maleis geleend, misschien dankzij Duitse “Heimkehrer” uit het koloniale leger in den Oost.

      Pak Pierre

      • Arthur Olive zegt:

        Amok = Moorddadiglijke woede.
        In Amerika kan dat woord gebruikt worden voor kleine kinderen die wild worden.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Mooi voorbeeld van levende taal; woorden kunnen geleidelijk van hun oorspronkelijke betekenis verwijderd raken.

          Een echte amokmaker in de VS is n.m.m. toch zo’n jongetje dat met een automatisch wapen een school in rent en daar in het wilde weg op leerlingen en leraren begint te schieten.

          In Indië moest zo iemand het doen met een kapmes, een parang.

          Pak Pierre

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Pierre, er is een verschil tussen een jongetje in de VS die met een automatische wapen een school in rent en daar in het wilde weg op leerlingen en leraren begint te schieten en een amok maker in Indonesia.
        Zo’n jongetje in de VS doet het met voorbedachte rade en heeft de emotionele koudheid van een psychopath.
        Een amok maker is echter iemand die plotseling het huis uit rent en als een bezetene op alles wat in zijn weg staat begint te kappen of slaan, mensen, dieren enz. Aan hun ogen kan je zien dat ze mata gelap zijn. Op het einde uitgeput en zelfmoorddadig.
        Zover ik weet komt dit niet alleen voor bij Indonesiers maar ook soms bij Arabieren en Chinezen in Indonesia en als dit gebeurt schreeuwt iedereen, Amok, Amok!

        • bokeller zegt:

          .Pak Arthur,
          Hier zie je zo’n grappenmaker bezig de boel
          te verbouwen.
          siBo
          http://www.bing.com/videos/search?q=amok+lol&&view=detail&mid=6C85941F07E359923E4F6C85941F07E359923E4F&FORM=VRDGAR

        • Pierre de la Croix zegt:

          Okay, you win, Pak Arthur. Voorwaarde is dus, dat je niet met voorbedachte rade amok gaat maken. Ik ben gelukkig nog nooit zo’n mata gelap amokmaker tegengekomen. Het verschijnsel zal inderdaad wel iets met het mysterieuze Oosten te maken hebben.

          Als een Belanda in de hitte gek ging doen, dan heette dat “tropenkolder”. Dat zeiden ze ook van Belanda’s die naast hun schoenen gingen lopen wanneer ze van niets, in de kolonie “iets” waren geworden.

          Hier hebben we ook wel vreemde snuiters die lukraak iemand doodsteken. Die heten dan “verward”.

          Pak Pierre

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Bo
          Dit is inderdaad een grappenmaker zoals u schrijft.
          Hij heeft waarschijnlijk bedorven Kimchi of overrijpe Sushi gegeten want hij lag op de grond te kreunen terwijl hij zijn buik vasthield.
          Amok is een geestesziekte net als Latah syndrome wat vooral veel voorkomt in Indonesia en Malaysia. Men weet nog steeds niet wat de natuurlijke oorzaak is.
          Amok bij mannen en Latah bij vrouwen.

        • wal suparmo zegt:

          Prappant dat LATAH – heid en NYIDAM bij vrouwen alleen maar in Indonesia en Malaysia(?) gebeurd. NIET IN DE HELE WERELD.Wie kan een verklaring geven?

        • P.Lemon zegt:

          Meer over de amokmaker… nog beschreven in de tijd dat ontploffende jihadisten niet of bij uitzondering voorkwamen.

          ***31 juli 1996 cit.:’Amok komt over de hele wereld voor. Maar er zijn culturen en tijden waarin het veelvuldiger voorkomt. Bij ons is het een zeldzaamheid, in Belgie komt het vaker voor, en in Frankrijk nog vaker. Meestal onder boeren. Of onder buitenlanders, mensen uit de derde wereld, en dan ook weer uit bepaalde gebieden.’
          Onlangs waren er in Nederland een paar vaders die in een vlaag zichzelf en hun kinderen het leven benamen.
          ‘In een geval ging het om een Molukker, maar daar moet je ook niet te veel achter zoeken. En er was dat geval in de metro in Rotterdam, een paar jaar geleden. Dat was een Surinamer, terwijl het in Suriname nu juist niet frequent voorkomt. Iemand die in de metro vier mensen neerstak en toen werd gepakt. Heel weinig over bekend geworden.
          https://www.groene.nl/artikel/de-amokmaker

  5. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Amok is weliswaar uit het Maleis afkomstig , maar dat betekent natuurlijk niet dat dit verschijnsel alleen in Zuid-Oost Azie voorkomt. Dat werd wel door zwakzinnige kolonialen zo voorgesteld, maar die waren zeker niet goed bij hun hoofd.

    Oedipuscomplex wil toch ook niet zeggen dat het verschijnsel alleen in het Wenen van Freud voorkwam toegepast op Grieken?

    • Pierre de la Croix zegt:

      U als geleerde zou er door wetenschappelijk onderzoek misschien voor de lezertjes op I4E achter kunnen komen of “amok” in bepaalde culturen meer voorkomt dan in andere en zo ja, waarom.

      Ik weet het niet hoor, maar ik sluit het niet uit.

      Pak Pierre

  6. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Het misverstand is zoals ik geschreven heb door zwakzinnige debiele kolonialen de wereld in geholpen. Dat misverstand berust in wezen op het darwinisme,althans een koloniale uitleg ervan. ik verwacht niet dat iedereen Origins of Species leest, maar Darwinisme mag de mensen toch wel wat zeggen. Die theorie werd in de vorige eeuwen uitgewerkt in het sociaal darwinisme, is eigenlijk van biologische oorsprong . De Nazi’s hebben toen voor hun sociaal-darwinisme danook een biologische oplossing gevonden, daarbij gebruik makend van Zyklon-B, ik dacht een onkruidbestrijdingsmiddel.

    Sociaal darwinisme wordt nog steeds in Indische kringen toegepast, want zegt U zelf Heer de la Croix: Een bepaald slag Indische mensen van een generatie hebben zoveel gedachten over hun dubbele identiteit en hun roots.
    Kunt U mij verklaren waarom kinderen van de z.g.n. Totoks, die bij sommigen ook onder de definitie van Indischen vallen, geen last hebben van hun dubbele identiteit en hun roots? Zijn die soms in een andere kampong opgegroeid?
    Dat lijkt mij toch een Indisch probleem, wij zitten hier niet voor niets op I4E. Ik weet het niet hoor, maar ik sluit het niet uit, of moeten wij dingen gaan insluiten om tot waarheid te komen?

    Mijn dag begint met zulke overpeinzingen. Of het wetenschappelijk is weet ik eigenlijk niet. Het zijn alleen maar dingen die ik waarneem, daar begint Weten toch mee?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Peter van den Broek van een andere generatie vraagt (aan mij) 13 februari 2017 om 08:21:

      “Sociaal darwinisme wordt nog steeds in Indische kringen toegepast, want zegt U zelf Heer de la Croix: Een bepaald slag Indische mensen van een generatie hebben zoveel gedachten over hun dubbele identiteit en hun roots.
      Kunt U mij verklaren waarom kinderen van de z.g.n. Totoks, die bij sommigen ook onder de definitie van Indischen vallen, geen last hebben van hun dubbele identiteit en hun roots? Zijn die soms in een andere kampong opgegroeid?”

      Nou meneer Van den Broek, ik dacht dat u alles wist. Wie ben ik dan om uw prangende vragen te beantwoorden?

      Ik had zelfs gehoopt, neen, zelfs met stelligheid verwacht dat u uw wel onderbouwde visie zou kunnen geven op de vraag of het verschijnsel “amok” in bepaalde culturen meer voorkomt dan in andere en dus cultureel is bepaald. Ik moge verwijzen naar mijn posting van 12 dezer, 2218 uur.

      Die vraag is niet zo maar uit de lucht gegrepen. Als in een bepaalde samenleving een verschijnsel een naam heeft gekregen – zoals “amok” in de Indonesische archipel – dan is het immers heel goed mogelijk dat het vaker voorkomt dan in andere samenlevingen, die het niet de moeite waard hebben gevonden om er een apart woord voor te verzinnen.

      Als uit uw wel onderbouwde antwoord blijkt, dat “amok” geen uitvloeisel is van cultuur, dus niet van de do’s and donts en taboe’s in een bepaalde samenleving, dan moet naar andere oorzaken worden gezocht.

      Dan zou u zich in het mijnenveld moeten begeven van DNA en genen en het sociaal darwinisme. Dan kan uiteindelijk voor mij ook het door u gesignaleerde misverstand zijn opgelost dat volgens u “door zwakzinnige debiele kolonialen de wereld in is geholpen”.

      Je zult maar van die gekken afstammen ………..

      Pak Pierre

    • Pierre de la Croix zegt:

      Peter van den Broek van een andere generatie zegt 13 februari 2017 om 08:21:

      “Mijn dag begint met zulke overpeinzingen. Of het wetenschappelijk is weet ik eigenlijk niet. Het zijn alleen maar dingen die ik waarneem, daar begint Weten toch mee? “.

      Ik zit paf. Bent u van uw geloof gevallen, meneer Van den Broek?

      Pak Pierre

      • wal suparmo zegt:

        Hoe sterk waren de TAMIL TIJERS.Ze handenl zelf en GANDHI kunnen vermoorden..Maar ze hebben minder hersens en dat betekend geen DIPLOMATISCHE of POLITIEKE kapabiliteit. Dat is ook het zelf met de Mulukkers.Ze hunnen millioenen keren MENA MURA schrewen zoals de Mohammdanen met hun allahuakbar geschreeuw.Maar de resultaat in NIHIL.

  7. P.Lemon zegt:

    @Hr PvdenBroek etc. “waarom kinderen van de z.g.n. Totoks, die bij sommigen ook onder de definitie van Indischen vallen, geen last hebben van hun dubbele identiteit en hun roots?”

    ===Onze genen pikken in de loop der jaren omgevingsfactoren mee die we aan de nazaten doorgeven. Die verandering( de aziatische kant) zit er bij de indo’s wat langer verankerd dan die bij de (onvermengde) totoks. Sommige totoks die een aantal generaties in Indië woonden laten verindischt gedrag zien, maar ook niet meer dan dat.

    citaat : Voor alle verschillen die er tussen mensen bestaan is een rijke omgeving en culturele diversiteit even belangrijk als genetische diversiteit.

    ****Nu, vijftien jaar na de bekendmaking van het menselijke genoom, is zelfs oogkleur nog niet betrouwbaar te voorspellen. Als er iets is wat we hebben geleerd: de relatie tussen genen en eigenschappen is complexer dan we ooit konden vermoeden.
    Het huidige paradigma, dat evolutie strikt via de genen verloopt, moet op de schop. En ik schep mee.

    Het punt is: evolutie kan niet gereduceerd worden tot de genen.
    Overerving via de genen is vervlochten met de omgeving, gedrag en cultuur.
    Al je eigenschappen zijn het gevolg van je genen, je omgeving, je cultuur. Het landschap waarin je opgroeit, het eten dat je eet, de voorbeelden die je krijgt van anderen, alles wat je meemaakt. Voor alle verschillen die er tussen mensen bestaan is een rijke omgeving en culturele diversiteit even belangrijk als genetische diversiteit. Er is geen enkele biologische reden om de genen prioriteit te geven.

    Sterker nog: onze natuur toeschrijven aan de genen is zotter dan de essentie van een heerlijke lasagne toeschrijven aan het aanbod van de lokale supermarkt.

    Onze natuur zit niet in onze genen. Susan Oyama, wetenschapsfilosoof, hoogleraar psychologie aan de City University of New York en gespecialiseerd in ontwikkeling, concludeert: niet de oorzaken, maar het resultaat is onze natuur. Egoïsme, empathie, agressie, zorgzaamheid, luiheid, altruïsme, het is allemaal onze natuur. En als wij besluiten om beter te zorgen voor elkaar, dan heeft onze natuur daartoe besloten.
    https://decorrespondent.nl/5823/evolutie-is-meer-dan-veranderde-genen-daar-zijn-vijf-redenen-voor/466535149740-f641a024

    • e.m. zegt:

      Terima Kasih Pak Lemon. Anderen kunnen soms veel beter onder woorden brengen wát jij voelt(!). Hoewel ‘Ambonborn’ is mijn gevoel altijd geweest dat mijn roots op de Zeeuwse peninsula Walcheren liggen. Het mooie aan negeri/kampong Aboroe op pulau Haroekoe ken ik slechts uit verhalen.

      Onlangs naar de tweede theatershow geweest van de Molukse Brothers Timisela met als titel ‘Enkeltje Toekomst’. Grandioze performance; feest der herkenning voor met name de tweede generatie. De Broers zelf zijn derde generatie.

      De theatershow is mooi opgebouwd en goed in balans, zowel politiek-historisch als cultureel-actueel en bevat meerdere diepere lagen, waaronder die ter leringhe ende vermaeck . . .

      De leerzame aspecten worden prudent optimistisch geduid, want ja … het publiek blijft deels uit nazaten van krijgslustige Alfoeren bestaan, maar gelukkig toch ook veel jonge Indo-Molukkers met hun Belanda-papa atau mama.

      De voertaal van ‘Enkeltje Toekomst’ is Nederlands, maar voor medelezers die het (Moluks) Maleis beheersen, krijgt de voorstelling een extra dimensie; bij tijd en wijle hilarisch. KNIL- en barakkenkampkennis versterkt de identificatie met wat er zich zoal op het toneel afspeelt.

      Kunnen Molukkers gitaar spelen? Kunnen ze zingen? The Brothers zullen het u laten zien en horen.

      Nee, geen recensie . . . maar tipje van sluier:
      “Stel nou” zegt Joshua Timisela (de jongste en Maleissprekende broer met de bretels), “als we zaak eens omdraaien. Dus dat de Nederlanders de Molukkers zijn, en de Molukkers de Nederlanders! Begrijp je wat ik bedoel?” “Nee” zegt Henry Timisela (de sophisticated oudere broer in het nette pak).
      /…/
      “Oh, dat de Molukkers naar het Noorden varen en de rijkdommen (aardappelen, kaas) van de Nederlanders gaan uitbuiten . . .”

      Ach, als het de medelezers gegeven is, dan zelf gaan zien . . .

      Fragment uit de 1e show:

      • e.m. zegt:

        Adoeh, helemaal uit mijn tekst gelopen. N.a.v. ‘ter leringhe ende vermaeck’ wilde ik het eigenlijk hebben over de scène waarin Joshua vertelt, dat hij zijn DNA-profiel heeft laten opmaken bij een instantie in Ierland.

        Nou, dat was niet alles Moluks wat de klok sloeg. De oersprong ging helemaal terug naar een land in Afrika. Van vaders kant liep een beginlijntje naar een ex-Sovjet republiek, die nu zwaar onder vuur ligt.

        Er zat ook voor 14% Indiaas in zijn DNA opgesloten, en op het toneel krijgt die ‘hoofdbeweging’ uit het bovenstaand YouTube-fragmentje opeens een andere lading . . .

        Sowwy !

        • Indisch4ever zegt:

          e.m., Ik snap het even niet. Heeft Joshua Timisela inderdaad ook Indiase voorouders ? (bijv 1 Indiase overgrootouder) Of klopt het onderzoek van dat dna-bureau niet ? Of maakte hij een grap ?

        • Ron zegt:

          Een van nichtjes, de dochter van mijn overleden jongere broer, heeft een DNA test laten doen.
          Op het ogenblik wordt dit voor $79 door Heritage.com aangeboden. Gewoon nep en vermoedelijk weten ze niet eens wat ze op het lab aan het doen zijn of hoe ze het moeten lezen/ontcijferen.
          En dat, terwijl mijn moeder en dus haar oma meer Frans/Belgisch/Portugees/Javaans is.
          Mijn vader en haar opa is Nederlands/Portugese/Sumatraans.
          Zie hier het resultaat:
          I took a DNA test. That was very interesting because it is completely random how much and which DNA you get from your parents. I have a much higher percentage of Dutch than expected (67%) and a much lower percentage of Indonesian (27%). There is no French at all and no Portuguese. It appears my genes are more Van Balkom than Geenen. Now here is an interesting piece 9% is Polynesia listed as Hawaii, Philippines, or Fiji. I have no idea where that comes from or what it is.

        • Arthur Olive zegt:

          Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat National Geographic voor $149 een betere dna test heeft.

        • Ron zegt:

          Het probleem is dat de meeste Amerikanen geen weet hebben van de geschiedenis van andere landen. Vanwege de molens denken ze b.v. dat Denemarken en Nederland het zelfde is.

        • e.m. zegt:

          Nee, hij maakte geen grap. Hij had het verder niet over voorouderlijke afstamming. Het ging ook niet specifiek om een stamboom. Het beeld dat hij schetste sloeg meer op het Indiaas verwantschapsaspect, dat uit het rapport naar voren kwam.

          Het gaat ze denk ik ook meer om het ontpellen van de onderliggende laag en dat is bij dit in Molukse kring (gevoelige) onderwerp de mythe van de ‘satudarah’.

          (Nederlandse)Molukkers zitten over het algemeen in de ‘ontkenningsfase’ als het gaat om mogelijk ‘vreemd’ bloed dat door hun aderen stroomt. Tenzij het aantoonbare bewijs evident is; bijvoorbeeld opa,oma atau papa, mama belanda.

          Bij de broers zelf, zie je ook een uiterlijk verschil.

          Binnen mijn eigen ouderlijk gezin zie je die onderlinge verschillen ook. Om en om, van moederszijde Alifuru en van vaderskant lichter getint dan een donkere Indo.

          In mijn geval dacht ooit een vriendin (Ceram Alifuru) van mijn jongste zus dat ik een Indo was. Heb haar toen onmiddellijk terecht gewezen. 😀

        • Boeroeng zegt:

          De broers Timisela, 3e generatie. 4 grootouders die naar Nederland moesten.
          Het moet niet te moeilijk zijn om 5 a 6 overgrootouders te achterhalen. (familieverhalen, knilarchief, saip, persoonskaarten,)
          Misschien met een paar wat meer moeite.
          Als ze christelijk waren dan zijn er doop-trouw-begraafboeken of notities van roosjeroos.
          Als van alle acht namen niets op een minder-molukse naam wijst, en er ook geen familieverhalen zijn over een niet-molukse voorouder, dan ga je toch denken dat het dna-onderzoek ergens gammel is.

        • e.m. zegt:

          Ja maar, what’s in a name? U hebt het over stamboomonderzoek. Dat is wat anders dan een DNA-profiel opmaken. In de ongekende voorouderlijke opa’s en oma’s kunnen al verwantschapsgenen zitten, die namen en naamsveranderingen (De Jong, De Lima, Rhemrev dll) atau persoonsverwisselingen niet kunnen verhullen.

      • wal suparmo zegt:

        Het was nooit een Javaanse overheerzing Dat is allleen een hersenschim van de Molukkers want de Indonesische Repubik bestaat niet alleen maar uit Javanen maar meerendeels ook uit MINANGKABAUERS, BATAKERS( Sumatranen) , zelfs uit Balinesen en Menadonesen.Waarom de RMS geen succes heeft, is omdat ze alleen goed kunnen knokken ( branie) maar minder goed in hun herzens( SORRY, maar OP DAT MOMENTis het zo). Wegens geen goede diplomatische vertegenwoordiging in hun strijd b.v in de UNO .( het ZELFDE als dee mislukte strijd van DE TAMIL TIJGERS). De Republiek Indoneia was eigenlijk 90% gewonnen door diplomatie en slechts 10% door militaire vermogen want de Repeblik BESTOND NIET MEER omdat het al veroverd was door generaal SPOOR. Die z.g een HARTVERLAMMING kreeg op zijn 43 jaar en in blakenende gezondheid en onder goede contole van de beste doktoren omdat hij opdat moement DE MAGHTIGSTE MAN was di Ned Indie( Indonesia), Volgens de historiekus J.J.DE MOOR was hij nooit geraadpleegt door de regering in Holland en voelt t zich zo teleur gesteld en zelf VERAADE( EEN DOLK IN DE RUG).Hij is toch maar maar bezweken en zijn zelfmoord is nooit erkent is door de Ned.Regering.

  8. bert zegt:

    Zeldzaam goed volk die Molukkers ! Recht en Rechtlijnig je moet ze ook Niet belazeren ! Heb erg veel met ze te maken gehad ,in 1977 had ik maandag een Molukse dag in mijn kroeg ( alleen voor Molukkers) Toen was er die treinkaping snapte er in het begin niks van ,toen zeiden die jongens “” Bert ze kwamen allemaal hier ! bij jouw) Dat je als jongere je leven op geeft om het onrecht je ouders aangedaan te wreken spreekt me erg aan ! Een Molukse jongere zei tegen mij in Indonesia “” Toen ze (Indonesiers) mijn president hadden doodgeschoten had ik een pest pleuris hekel aan ze ! Eens zullen de Molukken vrij zijn van (Javaanse overheersing) Mena Muria !! !!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s