Hoe gekleurd zijn jullie archieven? 

bersiap max herdenking roode brug Bron van de foto.

volkskrant:   Het is goed als Nederland en Indonesië samen onderzoek gaan doen naar de periode 1945-1949, stelt Ady Setyawan. Maar als Nederland en Indonesië op gelijke voet verder met elkaar willen, moeten ze over en weer generalisaties en voorbarige aannames vermijden: die blokkeren een dialoog.

Door: Ady Setyawan (1982) is een Indonesische ingenieur en amateur historicus uit Surabay

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

120 reacties op Hoe gekleurd zijn jullie archieven? 

  1. Surya Atmadja zegt:

    Ady Setyawan (1982) zegt :
    1.Als kleinzoon van een Indonesische vrijheidsstrijder zou ik graag willen reageren op het Nederlandse debat over oorlogsmisdaden, dat ik op een afstand volg.
    Wat ik problematisch vind aan het Nederlandse debat, is dat er soms gesuggereerd wordt dat wij meer onwetend en naïef zouden zijn dan de Nederlanders als het gaat om geschiedschrijving.

    2.Toch denk ik dat als Max mij op belerende toon zou hebben gezegd dat onze ‘zogenaamde helden’ zijn oom hadden vermoord, wij geen herdenking zouden hebben georganiseerd.
    =========================
    1.Tja , dat is iets wat je altijd in je gedachte moet houden, ze hebben namelijk bepaalde voor ingenomenheid v.w.b relaties, meningen over de Indonesiers.
    In het bijzonder mensen die de Nederlands Oost Indie tijd hadden mee gemaakt, gelukkig begin de laatste paar jaar te veranderen.

    2.Dat heb ik sinds jaren 70 zelf meegemaakt in diverse discussies in Nederland .
    Het is bijna als vloeken in de St Pieterskerk in aanwezigheid van de Paus als je durf te vertellen dat je vader/moeders familie en hun schoolgenoten tot de 1ste generatie nationalisten behoorde .
    Dat ze hun bescheiden bijdrage geven aan de vrijheidsstreven van hun volk , in plaats van in dienst te zijn met een dikke salaris bij de Nederlanders.

    Salam Sejahtera dari Negeri Kincir Angin.
    A.M.I.S – Surya Atmadja (1948)

    • rob beckman lapre zegt:

      Deze reaktie roert een-tot nu toe mij onbekende-gevoelige snaar.Wij “gemengd-bloedigen”(Indo Europeanen),delen van 2 volkeren in 1(een)persoon,waren door onze(groot)ouders grootgebracht met begrippen als “Trouw aan de Souvereine Vorst(niet de “Ratu Adil”),en het Vaderland(Nederland).Wij vergaten dat een deel van ons ook Indonesie was/is.Mijn grootvader(kap.Inf.KNIL Gerard Jean Lucien)vertelde mij de verhalen van de tochten door de Gajoh hooglanden in Atjeh,en alle heldendaden v/h KNIL.Veel later kwam ik erachter dat het verhaal en “one-way-street”verhaal was,waar de gruweldaden tegen de Atjeh bevolking werd weggelaten.Hoe kan ik,dat “andere deel van mijn “Indo-Europeaan”los zien van wat er gebeurde.

  2. Robert zegt:

    Het gaat niet om de kleur van de archieven maar om het aan de kaak stellen van alle misdaden gepleegd door de partijen betrokken bij de geweldadigheden,waarbij vele onschuldige mensen en dieren het leven lieten.

  3. Anoniem zegt:

    Ik wijk even af van de discussie. Wat doen die vrouwen met “tulbanden” ? Zie foto
    Cap

    • Jan A. Somers zegt:

      Mijn ogen zijn niet meer zo best. Ik heb wel vrouwen met hoofddoeken gezien. Die mogen toch op een foto? Vroeger niet, er zijn geen foto’s van de Indonesische vrouwen in mijn familie.

      • ellen zegt:

        Jan A. Somers: Vroeger niet, er zijn geen foto’s van de Indonesische vrouwen in mijn familie.
        Mijn Indische oma aan moeders kant (dat was die oma met haarwrong, die altijd in sarong en kebaja gekleed was, ook in Nederland, in de winter sloeg zij gewoon een winterjas omheen) had altijd een fotootje van haar Javaanse moeder bij zich. Na haar overlijden heb ik dat fotootje nooit meer teruggevonden. Spijt, spijt.

      • wal suparmo zegt:

        De hoofddoekken( jilbab/hijab ), voor vrouw in Indonesie is pas de laaste 10 jaren ingevoert door Fundamentele Mohhammaden en soms met regilieuse sactien.De JIL( LIBERALE groep van Mohammdanen is er tegen maar zo tezien trekken ze aan het kortste end. En de jilbab is en groot succes geworden.Zelf misschien in de hele Mohammadaanse werel incl. in Amerika en Europa.

        • Jan A. Somers zegt:

          “is pas de laaste 10 jaren ingevoert ” Hebben wij in Nederland lekker een voorsprong! Veel meer dan 10 jaar! Vanuit mijn flat kijk ik uit op een brug tussen de binnenstad en een grote woonwijk. Hoofddoekje hier, hoofddoekje daar. En met leuke gezichtjes eronder! Toen we elf jaar geleden hier kwamen wonen gingen wij over naar de apotheek in die wijk. De eerste die ons hielp was een meisje met hoofddoek. Een van de betere apothekersassistenten!

        • wal suparmo zegt:

          De hoofddoek is eigenlijk een Arabische cultuur klederdracht geschikt voor de woestijn en door het Mohammadaanisme verklaart als een moetje om de SCHAAMHAAR(AURAT) van de vrouwen OF HET HOOFD tebedekken.Het werkt goed in de kou en in de woestein.Aklhoewel soms door terrorstem misbruikt gemaakt teworden.Maar in Indonesiae is einelijk NIET NODIG Ook omdat de Indonesische ADAT haarwrong van de verschillende regieonen( Java,Bali, Batak, Minangkabau enz) veel mooier zijn.En zeker de jilbab niet geschikt in de tropen.

        • Surya Atmadja zegt:

          wal suparmo zegt:
          30 december 2016 om 15:13
          De hoofddoekken( jilbab/hijab ), voor vrouw in Indonesie is pas de laaste 10 jaren ingevoert door Fundamentele Mohhammaden .
          ==========================================
          De laatste 10 jaren ??
          Ma’af pak .
          Toen ik trouwde in 1979 ( 19 negen en zeventig) in Jkt gebruikten mijn nichten , ook oudere nichten van middelbare leeftijden, (sommigen al oma-maar in de familie rangorde oom moet zeggen aan mij ) in bepaalde officiele gelegenheden ook kerudung (jilbab ?) .
          Later ook mijn oud vriendinnen / klasgenoten , terwijl ze in onze SMA tijd anders gekleed zijn . Ook omdat velen soms S2 basis hebben , zelfs in het buitenland hadden gestudeerd.
          Dus het gebruik van jilbab is of een zelf keuze /expressie van je geloof of respect tonen / rekening houden met de situatie.
          Zelfs wijlen mijn moeder (van 1915) , haar zusters/klasgenoten die in de tempo doeloe tijd kleden als “westerlinge” ( rok/bloes , fietsrijden) gebruiken kerudung als ze naar een kerkhof gingen om respect te tonen.

        • wal suparmo zegt:

          De KERUDUNG is HEEL ANDERDS dan jilbab.Want bij de Jilbab moet geen enkel haartje en de hals mag tezien, Wat temeer de borst..Alsnu 99% van de vrouwen de jilab dragen was het 10 jaar geleden minder dan 50%.Ook de ARABISCHE KONINGEN en PRINCESSEN dragen geen jilbab omdat VOLGENS HUN, de jilbab alleen maar voor VROUWELIJK SLAVINNEN is.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Zelfs wijlen mijn moeder (van 1915) , haar zusters/klasgenoten die in de tempo doeloe tijd kleden als “westerlinge” ( rok/bloes , fietsrijden) gebruiken kerudung als ze naar een kerkhof gingen om respect te tonen.”””””””””””””

          Omgekeerd (1951) gingen mijn moeder en een andere Indische dame uit het pension naar de Santa Anna katholieke kerk op de Groesbeekse weg in Nijmegen. Bij het binnen treden van de kerk werden beiden tegengehouden. Daar werd hun door een man verteld, dat ze alleen verder konden gaan als ze een hoofddoek opzetten. Helaas was er bij de eerste aanschaf van kleren via DMZ geen hoofddoeken inbegrepen. Mijn moeder heeft daarna ook nooit meer een kerk van binnen bekeken.

        • wal suparmo zegt:

          Voor de Arabier is hoofd haar van een vrouw gelijk als schaamhaar( AURAT) en moet daarom bedekt worden met de jilbab of hijab.Want anders krijgt hij erectie.Omdat zijn voedsel bestaat meer uit vlees en minder groenten en de warme klimaat werkt me. Daarom is daar viagra niet teverkopen omdat ze het niet nodig hebben.Gisteren was 2 vliegtuigen van Arabie in Indonesie gearriveerd met 700 ex HOME WORKER( TKW) waaronder 236 kleine kinderen van minder dan 1 jaar en babies. . Zelf de Vice President is daar trots op en beschouwd het als RAS VERBETERING omdat ze er goed eruit zien.Zo als ook de Mohammadaanse Prostitutie localisatie in Puncak voor touristen uit het Midden Oosten.Dat HALAL is omdat het volgens de SYARIAT is gedaan compleet met PENGHULU enz..Andere localisaties worden gesloten op aandrngen en protests van de MUI( RAAD VAN ULEMA) en de FPI( Front van Islams Verdedigers) die het zo tezien goed vinden en ongestoort blijft operen. .

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Voor de Arabier is hoofd haar van een vrouw gelijk als schaamhaar( AURAT) en moet daarom bedekt worden met de jilbab of hijab.”””””””””””

          Kan zijn, maar niet in mijn wereld. Ik laat die mensen leven, maar zij dienen het zelfde mij en mijn familie te respecteren. In mijn wereld hebben de vrouwen de keuze om zowel boven en beneden geschoren te zijn en dus zonder haren rond te lopen. Dat betekent dus gelijke rechten.
          In het seksuele leven van de Arabier en de moslim wereld heeft blijkbaar de man alle rechten en de vrouw alleen plichten. Denk maar wat er in Keulen is gebeurd. De jaarwisseling is komende.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Wat mij zo tegenstaat van de Arabische en Islamitische cultuur in bepaalde landen, dat als de heren der schepping zich niet kunnen beheersen en al opgewonden raken van een lokje hoofdhaar, de vrouwen zich totaal dienen te bedekken.

          Schrijnend vind ik de beelden van mannen in luchtige, gemakkelijke kledij en hun vrouwen die van top tot teen ingepakt in de gloeiende hitte over straat gaan, als ze zich al op straat mogen vertonen. Waar halen die mannen het gore recht vandaan?

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Schrijnend vind ik de beelden van mannen in luchtige, gemakkelijke kledij en hun vrouwen die van top tot teen ingepakt in de gloeiende hitte over straat gaan, als ze zich al op straat mogen vertonen. Waar halen die mannen het gore recht vandaan?””””””””””

          Mee eens. En daarnaast gedragen deze betreffende heren zich zodanig alsof zij die afgedekte zakken hun onderdanige bezit zijn die niets te vertellen hebben. Hier in Amerika bij Parsons Engineering kon je ook zien dat ze, als klant, anders tegen de vrouwen aankeken dan tegen ons mannen. Een vreselijk volk.

        • wal suparmo zegt:

          De vrouw is volgends het Mohammadanisme alleen maar een 2de klasse schepsel gemaakt van de rib van de man( van de Joden en Christen fantasie, gePLAGIAAT). Met alleen maar de helft van de man’s rechten van ervenis en ook niet de gelijke rechten tot echtscheiding.Met de propaganda dat het Mohammadanisme de vrouw altijd heeft geprotecteerd terwille van hun eigen veiligheid en gelluk daar door ook de BURKA en jilbab enz…

        • Jan A. Somers zegt:

          “maar niet in mijn wereld” In mijn wereld leven heel veel verschillende mensen. Met hun eigen gewoontes, waar ze recht op hebben. Ook als ik die gewoontes zelf niet heb. Die jeans met de daarin voor veel geld gemaakte slijtplekken zijn ook niet mijn keus. In de vorige jaren ben ik op de universiteit en academisch ziekenhuis heel veel jonge mensen tegengekomen. Van zwart, via rood, bruin en geel tot wit. Met of zonder hoofddoek. Een genot om al die jonge lui ongedwongen met elkaar te zien omgaan. Bleef dat maar zo in hun verdere leven!

        • Loekie zegt:

          Niet altijd alleen maar pronken met een academische omgeving. Ga ook eens naar amateurvoetbalvelden, naar wijken van het gewone volk, winkelstraten, uitgaansgelegenheden en kijk daar hoe ‘ontspannen’ de sfeer is.

        • Jan A. Somers zegt:

          Wie heeft het over pronken? Voetbalvelden zijn nooit mijn wereld geweest (ik ben nooit sportief geweest), maar gehoord de verhalen is daar andere jeugd bezig.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Jan A. Somers zegt onder meer 31 december 2016 om 11:10: “maar niet in mijn wereld” – In mijn wereld leven heel veel verschillende mensen. Met hun eigen gewoontes, waar ze recht op hebben. Ook als ik die gewoontes zelf niet heb”.

          Pak Somers, ook mijn motto is “leven en laten leven”. Maar wat zou ik doen als mijn buurman zijn vrouw behandelt als derderangs menselijk wezen en haar dagelijks vernedert en mept, alles uit hoofde van de cultuur van zijn land van herkomst en/of zijn geloofsovertuiging?

          In mijn stukje van 30 dec 2124 uur heb ik mij niet afgezet tegen de kledingmores voor mannen en vrouwen in bepaalde samenlevingen en/of binnen bepaalde religieuze groeperingen, maar tegen de onderliggende motivering. In het onderhavige geval het feit dat de vrouw zich totaal dient te verhullen in ongemakkelijke kleding opdat de heren der schepping door hen niet worden verleid tot de zonde. Bij zo’n redenatie breekt mijn klomp en word ik nijdig. Het lijkt wel op het verweer van de vrouwenverkrachters die voor de kadi roepen dat ze niet tot hun daad zouden zijn gekomen als het slachtoffer zich niet zo uitdagend zou hebben gekleed.

          Buiten lijkt het wel oorlog. Ook niet bevorderlijk voor mijn humeur.

          Pak Pierre

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Pierre schrijft: “Waar halen die mannen het gore recht vandaan?”

          Uit de Koran , uit de Koran pak Pierre.
          Normaal begint Tyranny als de wet eindigd. Wat betreft de rechten van de vrouw in West Europa en dus ook Nederland is er Tyranny niet tegenstaande de wet.
          Het is volgens mij begrijpelijk waarom men de Koran onwettelijk wil maken. Toloratie heeft zijn grenzen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … dat heb je met die heilige boeken, Pak Arthur.

          Terwijl wijze mannen uit vele boeken hun wijsheid putten, zijn er ook die eentje voldoende vinden en alles geloven wat er in staat.

          Pak Pierre

  4. Surya Atmadja zegt:

    Verder zegt Ady :
    Verschillende artikelen in de Nederlandse media veronderstellen dat wij Indonesiërs op voorhand geen zin zouden hebben om ons aandeel in het geweld kritisch tegen het licht te houden. We zouden te gehecht zijn aan onze ‘heldenverering’, we zouden doelbewust in een zogenaamde ‘stichtingsmythe’ geloven.
    =======================================
    Tja , dan moet je de artikel van een Prof.Dr XXXX , een Indonesische docent geschiedenis maar goed nalezen .
    Geen wonder dat de Nederlanders bepaalde mening hebben ,het wordt zo aangeboden door een landgenoot van ons.

    Zogenaamde ‘stichtingsmythe’ ???
    Mijn oom o.a lid van Jong Java en Jong Islamieten Bond ,deelnemer van Sumpah Pemuda 1928 te Batavia en andere Pemuda en Pemudi uit andere delen van Nusantara hadden gekozen voor Indonesia merdeka.

    • bo keller zegt:

      Pak Surya,
      Ik had ’t al ‘ns eerder gevraagd,want U zal het beslist weten.
      nl. Is er één lid van Jong Java en Jong Islamieten Bond en of
      een deelnemer van de Sumpah Pemoeda ,en andere
      Pemuda en Pemudi ,die ÉÉN Indo vrouw/kind redde
      uit de klauwen van die laffe moordenaars.
      siBo

      • Surya Atmadja zegt:

        bo keller zegt:
        30 december 2016 om 21:29
        Pak Surya,
        Ik had ’t al ‘ns eerder gevraagd,want U zal het beslist weten.
        ==============================
        Een vreemde vraag, en hoe moet ik dat weten. ?
        Ik ben van 1948 , met mijn ouders /hun vrienden/generatiegenoten praat ik nooit over tempo doeloe (doelloos) , waarom zou ik ?
        Mijn interesse werd pas gewekt toen ik begin na 1970 “lastig”gevallen werd door vragen van domme belanda’s.
        Zoiets zoals , waarom ben je hier gekomen , hoe wonen jullie daar , wie betaald jou studie etc . Er zijn vele arme mensen daar etc .

        • bo keller zegt:

          ””## Een vreemde vraag, en hoe moet ik dat weten. ?####”

          Tsja, Nu pas hoor/lees ik,dat er Nederlanders waren
          die Joodse inwoners bescherming boden.
          Tot zelfs kinderen die uit het transport werden gehaald,
          en dan dacht ik, de Indonesiërs hebben veel ”Akal”,
          Mss.dat het toen ook gebeurde, mwv. Jong Java en
          Jong Islamieten Bond en of een deelnemer van de
          Sumpah Pemoeda ,en andere Pemuda en Pemudi .
          Wel weet ik,dat die rovende/moordende Pemoeda’s
          het niet stiekempjes deden.
          Schijnbaar Oost-Indisch doof.
          siBo

  5. e.m. zegt:

    @“tulbanden” ?@

    — To pay(back) respect I presume. Zij wel !!!

  6. Boeroeng zegt:

    Nederlandse archieven zijn vol van documenten gemaakt door Nederlanders, vanuit Nederlandse invalhoek, waarden en normen. Indonesische archieven idem en dito.
    Is dat erg? Soms wel dus… maar het is heel normaal. Het is van alle tijden en alle culturen .
    Dat mag je ‘gekleurd’ noemen .
    Nu vind ik het geen doelstelling dat “de Nederlanders” en “de Indonesiërs” zonodig tot een consensus moeten komen of tot een constructieve dialoog over kolonialisme en wederzijds geweld
    Let’s agree we disagree.
    Ook op politiek en bedrijsniveau hoeft men allemaal niet zo perse een dialoog over vroeger te houden. Beperk het vergaderen tot de orde van de dag.
    Wel nuttig is dat historici betreffende deze periodes samenwerken en dan moet men zeker ‘generalisaties en voorbarige aannames vermijden’ . Geef je collega het gevoel dat je hem/haar wilt begrijpen, wilt aanhoren, en iemand in zijn andere mening ook kan waarderen.

    Nu is het mijn indruk dat de laatste 5 jaar in Nederland er meer aandacht is voor het vaderlands excessief geweld in de Indonesische revolutie en wat ik lees her en der van derden is dat niet in dezelfde mate in Indonesië zo… die zelfkritische aandacht voor Indonesisch excessief geweld.
    Ook lijkt het mij dat het Indonesisch nationalisme een zelfkritische houding belemmert
    Juist…. die zelfdefensieve houding is ook in Nederland waar te nemen (vandaar dat we nu nog worstelen met die periode 45-50) en in elk land. Het is van alle tijden. Maar op dit punt komt het me in Indonesië net een tikkeltje meer voor.
    Het is irritant om mij dan het vingertje te heffen met : foei jij koloniaal, je bent weer ouderwets belerend. Het bewijst dat culturele defensiefgedrag.

      • George zegt:

        The good thong of the Arabic culture is that you don,t have to spend money on Viagra.

        • George zegt:

          The good thing…..

        • wal suparmo zegt:

          Mak Erot’s New Magical Mantra For Sexual Healing: Indonesian Style

          Mak Erot, the woman with esoteric powers. This legendary lenghner of male members solves self-image problems of Indonesian men with penises and prayer mats.

          Mak Erot, the undisputed national expert in solving the self-image problems of Indonesian men, seems to have disappeared a long time ago but many believe she is still working her magic, perhaps from beyond the grave.

          The craggy, betel nut-chewing woman with a distinctive brown birthmark on her cheek has spawned legions of imitators, while her legitimate heirs are keen to keep up the facade that she’s alive lest business die with her.

          And it is a booming business — as a glance at the classified pages of any Indonesian tabloid newspaper will attest, packed as they are with ads for “penile panaoramas” all claiming to have been trained by Mak Erot. Jakarta the nation’s capital, even has a Mak Erot “clinic”.

          Dit is een klein gedeelte wat te lezen is in de Wikipedia en Google want mak Erot is nu al wereldbekend geworden.Als het geschreven wordt dat alleen maar Indonesische mannen bij haar op bezoek komen is volkomen niet waar want mensen van Malaysia, Brunei en Singapore zijn ook de gasten van Mak Erot..

          Van af Sukabumi naar richting Cisolok (Pelabuhan Ratu of Wijnkoopsbaai), begint het al bij Warungkiara tot Pelabuhanratu, bij ongeveer elke 2 KM aan de kant van de weg reklame borden met richting aanwijzer waar op staat “Membesarkan alat kelamin(vergroting van geslachtsdeel) en “ Mak Erot, pengobatan alat kelamin( Mak,Erot geslachtsdeel behandeling)”,tot men de bus terminal van Cisolok bereikt.Van daar is het een heel style pad wat alleen maar gangbaar is voor motor fietsen en liefs trailers.Bij de terminal staan tientallen van “OJEKS” dat zijn motorfietsen die een passagier achter hun zadel kunnen meedragen en het gechreeuw van “ Mak Erot,Mak Erot is van de jewelste om hun diensten aan tebieden voor transport naar de desa Ciseeng de woonplaats van de beroemde Mak Erot.Volgens zeggen zijn de motor fietsen ook van Mak Erot dus het is werk verscaffing voor ongeveer 30 tot 50 mensen want er komen perdag niet minder dan 50 mensen die de behandeling van Mak Erot nodighebben bestaande uit hogepieten,generaals en andere belanrijk figuren van heel Indonesie en ook van regionale gebieden.. Een retour op de motorfiets van ongeveer ieder 15 minuten koste vroeger 35 duizend rupiahs maar het nu zal het wel 50 duizend rupiah zijn want het is inclussief de wacht tijd dat iemand nodig heeft voor een “behandeling”.

          Wat helemaal niet misterius wat temeer religieus is ( wel met bepaalde mantras wat nu veranderd is geworden in Citaten uit de Qu’an) want in haar “klinik” aangekomen, moet den “patient “ op een soort bale-bale liggen om op bepaalde vitale plaatsen gemasseerd teworden. Dit wordt gedaan door de zonen en kleinzonen van Mak Erot onderleiding van Haidir een 9de kleinzoon.In het begin kwam Mak Erot de patienten de volgende behandeling aanbieden om een keuze temaken, maar nu zij volgens zeggen al 101 jaar is, komt zij zeer zelden de kamer meer uit en nu wordt men door Haider of assistenten : 3 kokers van bamboo aangeboden.van verschillende afmeting en diameter.De eerste oftewel de grootse heeft zelf een diameter van 10 CM en een lengte van 20 CM, de tweede ee diameter van 7 CM en lengte van 15 CM en de kleinte van 5 CM van diameter en 10 CM lengte.Deze zijn gevult met LEMENG wat van ketan(kleefrijst) is gemaakt en te consumeren met 3 bitter smakende kleine terongs( aborgines).

          Meestal wordt de bamboo koker van de grootse afmeting gekozen maar dat betekend ook de meeste lemeng wat terplaatse alles opgegeten moet worden onder voorwaarde indien het uitgebraakt wordt, de hele behandeling of process geen resultaten zal brengen oftewel mislukt is.De lemeng smaakt wel maar de terongs niet en het is erg machtigt waarbij gedronken moet worden een glas wijwater(gemantrade) troebel water.Wat ook aan de patienten , voor meer effective resultaat, naar huis gebracht mag worden met minyak bulus dat is schilpad olie voor de massage van de bedoelde vitale onderdeel.Maar dit is vrijwillig en kost per flesje 50 duizend rupiah.

          De behandeling van Mak Erot heeft de bedoeling VERGROTING van formaat en VERHARDING en heeft niets temaken met duurzaamheid van het spel. Ook is er een zeer belangriike voorwaarde, dat is om het appparaat de volgende 5 dagen pertinent niet tegebruiken anders zal alles mislukken.
          Boze tongen beweren dat het geslachtsdeel in de koker gestopt moet worden waar een bij inzit en het gslachtsdeel door de bij gestoken wordt en daardoor de formaat verandering.Niets is van dat waar.

          Mak Erot zelf noemt geen bepaalde prijs maar in het algemeen was het niet meer als honderd duizend rupiah maar nu word de prijs bepaald door de zonen en kleinzonen en de prijs is opgejut tot een paar honderd duizenden rupiah.

          Het reultaat? Vele mannnen en VROUWEN zijn er erg blij van geworden maar mislukkelingen laten van zich niet horen!

          WALLY SUPARMO

        • bo keller zegt:

          ##niet minder dan 50 mensen die de behandeling van Mak Erot nodighebben bestaande uit hogepieten,generaals en andere belanrijk figuren van heel Indonesie ##

          Dus bijna het gehele Indonesische leidinggevende mannen.
          Of mss. hoe hoger in stand/rang ed.des ter zieliger
          het huwelijks apparaat,zeggen boze tongen.
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          “Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert” zei de eenvoudige tani.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””“Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert” zei de eenvoudige tani. “”””””””””

          Kan wel waar zijn, maar wat vindt zijn vrouw?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Zij stampt tevreden haar padi tot b’ras.

          Pak Pierre

    • bo keller zegt:

      Foei jij Koloniaal.

      siBo

      • wal suparmo zegt:

        Alleen maar de verstokte Hollandse kolonialen die NGOTOT Atjeh onder de Ned. indie administratie willen hebben.Indonesie heeft Atjeh niet nodig niet al s Nieuw Gunea mer zijn rikk bodem. Maar zo ook Atjeh heeft Athek Indoneia niet nodig. Want Atjeh heeft MEER ARABIA NODIG. Alle NON ATJEHERS moeten Atjeh verlaten en zo ook alle Atjehers Indoneia verlaren om mee tewerken aan de bouw van hun GANJA (hasjish) state als zijn de de voor erf(SERAMBI) van Mecca wat ze zo trosts op zijn.!

  7. P.Lemon zegt:

    Ady Setyawan : “Ik denk dat als Nederland en Indonesië op gelijke voet met elkaar verder willen, het niet wenselijk is als jullie als voormalige kolonisators ons de les komen lezen over wat er aan Indonesische zijde moet gebeuren”

    Wel lastig als je samen vanuit een verschillend (historisch gezien) vertrekpunt naar de feiten kijkt : de oude veroveraar tov de bevrijde ‘geknechte’.

    *** Op de kaart is zo ongeveer elke uithoek van de wereld geheel of gedeeltelijk gekoloniseerd geweest door een Europees land. Dat gebeurde grofweg in de periode tussen 1500 en 1960.
    Slechts 5 landen ontsprongen de dans: Japan en Noord- en Zuid-Korea bleven uit Europese handen deels door hun macht en diplomatie, maar ook omdat ze afgelegen lagen. Thailand werd gespaard, omdat het als buffer moest dienen tussen Brits en Frans gebied. Liberia werd gesteund door de Verenigde Staten en ontsnapte op die manier aan Europese kolonisatie.

    Er kwam een nationalistisch verzet op tegen de Europeanen. Dit verzet werd gedragen door de nieuwe elite die de Europeanen zelf gecreëerd hadden. Het contact met de Europese cultuur betekende een geweldige cultuurschok voor de jonge autochtone intellectuelen. Ze leerden hun eigen samenleving met Europese ogen te zien. Eerst wilden ze de Europese cultuur omhelzen en graag samenwerken. Nu ze hun samenleving met Europese ogen zagen vonden ze haar achterlijk en wilden haar hervormen met hulp van Europa, maar ze bemerkten al snel dat ze ondanks hun Europese opleiding door de Europeanen geminacht en gediscrimineerd werden. De nieuwe elite zou zich nu ontwikkelen tot grote bron van onrust, van waaruit de nationalistische beweging ontstond.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Imperialisme

    • RLMertens zegt:

      @P.Lemon;’de oude veroveraar tov de bevrijde geknechte’- Door de eeuwen heen was Nederland daar dominant/paternalistisch aanwezig. Daar kwam op een blamerende wijze een einde aan in dec.1949! Decennia lang daarna nam Nederland de houding van de verongelijkte onschuld aan en voerde een theater op als beschermer van de verdrukte minderheden; oa RMS en Nw.Guinea. Verontwaardig/hautain werden de zgn. wan/oorlogsmisdaden, toen dr.L.de Jong met de geschiedschrijving over Indië presenteerde, afgewezen. Geen structureel/systematisch geweld, hooguit excessen/ ongelukjes etc. En nu….na nb. onderzoek op eigen bodem van opgeslagen gegeven in ons Militair Historisch Instituut, verwachten/eisen(!) we dat de Republiek, vooral zijn ‘wan/oorlogsmisdaden eveneens ophoest’. Alsof we het nog steeds niet verleerd zijn(het vingertje) …. Wij hebben toch ook niet aan Duitsland gevraagd om de ‘onze nazi periode’ in onze geschiedenis helpen vast te leggen. Om maar te zwijgen over ‘onze Japanse periode in Indië’.
      Niet van dat alles, maar wel(!) ….van Indonesië.

      • PLemon zegt:

        @Hr Mertens “….dat de Republiek, vooral zijn ‘wan/oorlogsmisdaden eveneens ophoest’. 

        Tja, heer Mertens. Komt het toch tot een apotheose na 3 eeuwen.Koloniseren door mn Europese landen was in de wereldgeschiedenis eenmaal een gegeven waar je van alles van kunt vinden. De menselijke beschaving gaat met horten en stoten en als we terugkijken zien we alles in een moderner perspectief en vellen daarover ws een politiek correcter oordeel. Een bevrijdingsoorlog cq opstand heeft Nederland onder de Spanjaarden net zo beleefd.en de bezette lage landen hebben uit ten treure alle aspecten over die periode beschreven en vastgelegd. Zo gek is het dus niet dat we dat van Indonesië eveneens ”wetenschappelijk’ mogen verwachten.

        • Arthur Olive zegt:

          Een bevrijdingsoorlog cq opstand heeft Nederland onder Spanjaarden net zo beleefd.en de bezette lage landen hebben uit ten treure alle aspecten over die periode beschrevenen vastgelegd.

          En toch, zelfs als het Wihelmus vertaald was zou een buitenlander niet kunnen weten dat het een Nederlands volkslied was want de Nederlander of Nederland wordt niet bezongen, alleen de relatie tussen prins Willem en de koning van Spanje.

        • Surya Atmadja zegt:

          PLemon zegt:
          31 december 2016 om 01:06
          Zo gek is het dus niet dat we dat van Indonesië eveneens ”wetenschappelijk’ mogen verwachten.
          =================================================
          NEE , het is logisch dat men dat kan vragen (verzoeken), ik zelf vind het als GERECHTVAARDIGD.
          Mss behoorde ik tot “kritische”2de generatie Indonesiers ( generatie van mijn ouders behoorde tot de 1ste lichting nationalisten).
          Indonesiers zeggen, Meluruskan Sejarah (De geschiedenis goed bestuderen opdat men tot een waarheidsvinding kan komen , of Melawan Lupa ( OPdat wij NIET vergeten).
          Ik zou zeggen “Melawan kebodohan” , het tegengaan van onwetendheid.

          Alleen de manier waarop de Nederlanders (sommigen dan) het willen/vragen is al fout , dat zegt die Ady ook (een” 3de” generatie).
          Niet belerend zijn ( ik zeg die wijsvingertje) , en bij voorbaat je potentiele gesprekspartner te beledigen, vasthouden aan vastgeroeste mening over de ooit geknechte/gekoloniseerde volk .
          Niet willen weten over de verschillen tussen Pemuda, Pelopor, ploppers, rampokkers en dan allerlei zaken slepen die nog niet eens gebeurt ( zoals de mislukte coup van 1965 etc).
          Discussietechnisch gezien niet is het juist en bevordert de discussies niet.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Wij hebben toch ook niet aan Duitsland gevraagd ” Dat was ook helemaal niet nodig. In de gangbare wetenschap vraag je dat niet, dat gebeurt vanzelf. Ik had wel problemen met al die naamvallen, maar dat hebben de Duitsers ook. In mijn handgeschreven teksten maakte ik er een potje van. Maar in de tijd had je typistes die dat allemaal recht trokken.

      • George zegt:

        Nou ja, met Indonesie heeft Nederland meer banden(geen autobanden of fietsbanden) dan met Japan of Duitsland zou men kunnen zeggen, daarom mogen beide partijen elkaar goed bekritiseren en bekijken.

        • RLMertens zegt:

          @George/PLemon; ‘met Indonesië heeft Nederland meer banden dan etc.’ – Meer banden? De bezetting door Nederland van Indonesië duurde inderdaad veel langer(3 eeuwen) dan door Duitsland van Nederland en door Japan van Indië. Hebben we daardoor meer privileges? Ieder land be/omschrijft zijn eigen geschiedenis. Nederland deed er 70 jaar over om de dekolonisatie periode van 4 jaar(!) te beschrijven/erkennen. Indertijd uitstel met steeds hetzelfde nonsens argument; dat Indonesië daar niet op zat te wachten. Nu we met de ware toedracht (door Limpach ea.) worden geconfronteerd verlangen we van de Republiek hetzelfde te doen? De keuze is aan hen. Ook zij zullen zeker tot ware toedracht van hun verleden komen.
          En wat te denken over de geschiedschrijving van die ‘gehele koloniale periode’. Dat daar tot een apotheose- vervolg/herschrijving komt is zeker. Mind my words.

        • wal suparmo zegt:

          Broer van Louise is BEERTJE COLLDENHOF een bekende BOKSER en lokaal kampioen. Later naar Malaysie geimmigreerd.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Broer van Louise is BEERTJE COLLDENHOF een bekende BOKSER en lokaal kampioen. Later naar Malaysie geimmigreerd.”””””””””””””

          Na 1946 in Cideng had je ook de familie Coldenhof(f) wonen en hun dochter Koos en zoon Rob waren onze vriendjes. De familie behalve Rob vertrok ook in de jaren 60 naar Amerika en kwamen in Florida terecht. Rob had voor stuurman gestudeerd en is een paar jaar later zijn ouders achterna gereisd. Heeft vervolgens als stuurman op passagier schepen van de Cariben lijn voortgezet. Beiden eindigden in Californie en zijn hier ook overleden.

        • wal suparmo zegt:

          Deze Coldenhoff is een autochtone Makasaarse indo.Alhoewel de zelfe de naam ook in andere plaatsen in Indoneia bekend zijn.Niet zoals de namen CLAPROTH, BANZE en HARDENBERG hebt je alleen maar in Makassar.

  8. wal suparmo zegt:

    Als men over Liberia praat, is het een maal een land gesticht door de Amerikanen met een duplicatie van de Amerikaanse ground wet en zelf een duplicatie van het Parlement Gebouw (Capitol).De bedoeling was om de NEGERS terug telaten keren naar hun land in Afrika maar dat was een mislukking want de negers voeling zich best in de USA alhoewel ze op dat ogenblik nog gediscrimineerd waren.

    • Jan A. Somers zegt:

      Zo woont een enorm grote gemeenschap Surinamers in Nederland. In het land van hun slavendrijvers.

      • eppeson marawasin zegt:

        Dag meneer Somers, fawaka … op 3 december jongstleden een optreden van Jörgen Raymann in Kunstmin te Dordrecht bijgewoond. Opvallend weinig Afro-Surinaamse bezoekers; de anderen op een enkele Bakra* en verdwaalde Alfoer na waren overwegend Hindostanen.

        Heb een leuke avond gehad!

        Zelf zag JR die dag Abraham.Hij vertelde o.a. dat ‘m weleens werd toegesnauwd dat-ie terug moest naar waar-tie geboren was.

        JR: “Nou, ik woon in Almere en ik ben geboren in Amsterdam(!). Hoef ik niet zo ver te reizen”; vertelde er vervolgens wel bij, dat hij tot aan het begin van zijn universitaire opleiding in Nederland, in Suriname is opgegroeid.

        Nog een leuke van JR was zijn opmerking, dat zijn voorouders ‘EERDER’ Nederlander waren dan de Limburgers! Moest meteen aan één van uw wijze lessen denken: ‘Gouverneur des Konings’ en zo . . .

        *vert. (Totok;)

        e.m.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ja, maar de heer J.R. kent zijn vak. Ik denk dat zijn landgenoten er de lol niet van inzien. Inburgeren bestaat uit twee delen: een voldoende halen voor Nederlands, en midden in het land waar je woont gaan zitten. Geldt dat ook niet voor ons, Indo’s (en Alfoeren natuurlijk)? Van die Limburgers vind ik een goeie. En daarbij ook nog intellectueel! Dat u dat weet als verdwaalde Zeeuw! De meeste Hollanders weten dat niet.

    • George zegt:

      Gediscrimineerd werden in Liberia de amerikaanse “blacks” door de afrikaanse natives die van hen zeiden dat ze net zo stonken als de white men.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Was het niet andersom? De Amerikaanse “Heimkehrer” gedroegen zich als blanke kolonisten, maakten in het land de dienst uit en keken neer op hun lokale rasgenoten. Uit wraak kunnen die van hun zwarte heren wel hebben gezegd dat ze stonken als de witman. Waarschijnlijk van de Kentucky Bourbon.

        Pak Pierre

        • George zegt:

          Ook als je veel melk drinkt ruik je zuur. De discriminatie is en was daar over en weer in Liberia.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Ook als je veel melk drinkt ruik je zuur. De discriminatie is en was daar over en weer in Liberia.”””””””””””””

          Gewoon een kwestie van vaker per dag een bad/douche nemen. Water is nog het goedkoopste middel om je te reinigen. Net zo goed als 2x per dag tanden poetsen. Want te veel parfum en after shave is soms ook niet te harden. Zeker als je met dit soort mens in een lift staat.

  9. Ron Geenen zegt:

    En hoe gekleurd zijn de Indonesische archieven? Mijn website wordt wereldwijd geopend en gelezen. Ook in Indonesië, waarbij ik diverse e-mails van diverse mensen van gekregen heb met vragen. Hier beneden druk ik een complete email af, dat ik vanmorgen heb ontvangen. Wat zal ik hem voor antwoord geven? Heeft iemand, en vooral van Indonesische afkomst een advies? IK woon niet in Indonesie en neemt geen blad voor de mond. Maar ik begrijp van de persoon dat hij niet zo maar iets kan zeggen. Daar is geen vrijheid van spreken. Dus any advise is appreciated.
    Hier is de mail:
    Good day Mr Ronny Geenen,

    Let me introduce myself, you can call me Muja, I was born in Jakarta and have multiple ethnic backgrounds (Batak, Betawi, Arab, Sundanese, Javanese, Dutch). My grandmother have a Dutch ancestry if I remember it was from her grandfather (it was late 19th Century, my great-great grandfather is Dutch).
    I read your website. I am an engineering student but also a hobbyist writer. Currently I am writing a fictional story set in 1980s alternate history of Preanger where the main character is an Indo. Because I have so little knowledge about being and what is Indo I would like to ask a couple of questions so the story would be fairly accurate and not so unjustified.
    1. In this Preanger, the Indo community developed their distinct culture, a blend between Dutch and Malay culture which can be found in 19-20th century Batavia. This is fictional, but I don’t want it to offend any groups of people by doing so.
    What do you think of this premise idea? Any suggestions or how I can avoid offending the Indo community?
    2. There are forgotten stories of Sukarno’s anti-colonialism. Many stories told in Indonesian schools are one sided and in my story there will be some revelation of it, but
    How do you politely explain to a nationalist Indonesian about the treatment of Indo people during the old order up until today?
    I think those questions cover it.
    I don’t want to spoil much about the story, but it is actually focuses on the advancement technology and its effect to society and the protagonist (an Indo young woman) is a handicapped engineer that relied on her bionic arms.

    I hope you answer it gladly.

    Best Regards, Muja

    • Indisch4ever zegt:

      De schrijver wilt geen dingen schrijven over indo’s die onjuist zijn of kwetsend.
      Maar wat weten lezers van indoworld of I4E nu over de indogemeenschap in de Preanger van 1980 ?
      Je kunt ook niet vooraf zeggen… dit moet je niet schrijven.
      Hij moet eerst schrijven en dan laten lezen aan iemand die de indogemeenschap te Preanger 1980 kent.
      Hij kan I4E mailen met dezelfde vraag of facebook ODIC een half-engelstalige site, met ook Indonesische lezers.
      https://www.facebook.com/groups/old.dutch.indonesian.community/

      Als hij wilt kan hij ook op I4E informatie vragen over zijn oma en haar grootvader.
      Fotootje meesturen… volledige doopnamen, jaartallen ,plaatsen, beroep opa en opa van oma.

      • Surya Atmadja zegt:

        Indisch4ever zegt:
        30 december 2016 om 13:36
        1.Hij moet eerst schrijven en dan laten lezen aan iemand die de indogemeenschap te Preanger 1980 kent.
        2.Hij kan I4E mailen met dezelfde vraag of facebook ODIC een half-engelstalige site, met ook Indonesische lezers.
        ===================================================
        1.Waarschijnlijk zijn er veel Indische Nederlanders (al dan niet erkend * ) die Preanger(Parahyangan) als thuisbasis hebben.
        Die zijn geconcentreerd in de grotere steden zoals Bandung, Buitenzorg, Sukabumi, Garut en in de omgeving van een middelgrote stad richting Midden Java, of richting Pelabuhan Ratu (Wijnkoopsbaai)
        In principe bijna elke stad/je in de buurt van thee en of koffie plantages .

        Opmerking : (al dan niet erkend *) was voortgekomen omdat de heren planters , als kleine “radja’s” die bijna soeverein zijn in hun plantages.
        De meeste werknemers zijn de “lieftallige” Sundanese vrouwtjes.
        Daar komt relaties van , en uiteraard kinderen, sommigen erkend , sommigen niet .
        Dan praat je over een paar jaren na 1900 , als ze pech hebben werden de meisjes uitbesteed in Gang Coorda ( Braga Red Light district).
        Vroeger kwamen de Hollandse planters de bloemetjes buiten zetten .
        Maar dat zal bijna 70-80 jaar geleden over de gevraagde van 1980.

        En toch zag ik na 1979 (we zijn net getrouwd in Jkt) ,we gingen vaak op familiebezoek in West Java ,Garut, Tasikmalaya etc .
        Komen ook langs dorpen als we naar Pelabuhan Ratu gingen , via Bogor en Sukabumi Het stikt daar van theeplantages.
        Zag soms Indische(bijna bule ) kinderen spelen met kampong kinderen .
        Wiens kinderen ze zijn weet ik niet.
        Mss achtergelaten kinderen van NL soldaten ?

        Terug naar de tijdstip 1980 kan ik niet heugen (maar dat moet door de Indische Nederlanders zelf ingevuld) dat er een bloeiende Indo Belanda gemeenschap in de Preanger aanwezig zijn .

        Nu , zijn de tijden veranderd , men kijkt niet meer naar huidskleur , in sommige gevallen kan het zelf een extratje zijn .
        Kan je mss als presenter(presentatrice), sinetron actrice , tv commercials etc werken

        • bo keller zegt:

          ####En toch zag ik na 1979 (we zijn net getrouwd in Jkt)

          ,we gingen vaak op familiebezoek in West Java ,Garut, Tasikmalaya etc .
          Komen ook langs dorpen als we naar Pelabuhan Ratu gingen , via Bogor en Sukabumi Het stikt daar van theeplantages.

          Zag soms Indische(bijna bule ) kinderen spelen met kampong kinderen .
          Wiens kinderen ze zijn weet ik niet.
          Mss achtergelaten kinderen van NL soldaten ##

          De laatste NLsoldaten gingen rond 1950 weg.
          Toch knap dat U in 1979 nog achtergelaten spelende
          kinderen tegen komt.
          Misschien via ’n spermabank of Guna 2.
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Misschien via ’n spermabank of Guna 2.””””””””””

          Ha, ha!

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””””De schrijver wilt geen dingen schrijven over indo’s die onjuist zijn of kwetsend.””””””””””””

        Ook lees ik tussen de regels door dat de schrijver mijn mening over Soekarno wil weten en hoe het te schrijven, zodat hij zijn medemens in Indonesie een wat ander en genuanceerde beeld van de periode kan verschaffen, zonder hun te beledigen. De artikelen op mijn website zijn vaak zodanig dat ze waarschijnlijk niet in zijn land worden geaccepteerd. Hij zoekt dus een tussenweg.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””https://www.facebook.com/groups/old.dutch.indonesian.community/”””””””””””

        Als ik bovenstaande facebook site klik, dan komt mijn oude en heel lang eens opgezette pagina te voorschijn. En niet wat boven staat.

  10. Surya Atmadja zegt:

    1.In this Preanger, the Indo community developed their distinct culture, a blend between Dutch and Malay culture which can be found in 19-20th century Batavia.

    2. There are forgotten stories of Sukarno’s anti-colonialism. Many stories told in Indonesian schools are one sided and in my story there will be some revelation of it….

    3.How do you politely explain to a nationalist Indonesian about the treatment of Indo people during the old order up until today?

    ===============================================
    1. Het is een mix van Nederlandse/Europese cultuur met Sundanese cultuur.
    Een Malay cultuur bestond toen aan de kuststreken , en niet dezelfde cultuur als de bewoers van Preanger(Sundanezen).
    In de kuststeden wonen toen ongeveer 7% Orang Melayu , in Batavia ( dus een kuststad/haven van oude Sundanese koninkrijk Pajajaran) heb je een dorp/wijk die Kampung Melayu heet ( nu nog ).

    Idee is goed , alleen moet hij de rol van de Europeaan/Nederlander verwerken zoals de rol van Boscha ,Karl Holle, en andere vriendelijke plantage eigenaren die de Sundanese arbeiders goed behandelen.

    2. DE anti kolonialistische houding van Sukarno is retoriek , ook de houding van de eerste generatie nationalisten .
    Zie onder andere : Djalan ke Barat van Kees Groeneboer uitgave KITLV .
    Hij kan de Indonesische uitgave in Indonesia kopen.

    3. De feiten te vermelden , met eventuele voorbeelden waar de lezers het ook kan controleren , in hun oude geschiedenis boeken, buitenlandse bronnen/internet etc.
    Hij moet wel goed opletten hoe de time-line loopt.
    Over welke periode , vlak voor Indonesia merdeka merdeka , NA Indonesia merdeka, tussen 1950-1957 , na 1957 tot 1966 ( de zgn normalisering van de NL-RI betrekkingen) .
    En daarna t/m heden (maar dat moet hij toch weten ????)

  11. e.m. zegt:

    @ Niets om te lachen.! @
    @Ongepast,sorry !@


    Indonesian Youth honour Dutch victims of bersiap 1945

  12. Surya Atmadja zegt:

    bo keller zegt:
    30 december 2016 om 23:26
    De laatste NLsoldaten gingen rond 1950 weg.
    Toch knap dat U in 1979 nog achtergelaten spelende
    kinderen tegen komt.
    Misschien via ’n spermabank of Guna 2.
    siBo
    =======================
    Dank voor de inbreng van Pak Bo , ook de lacherige inbreng van Mister Calindo .
    Die ondanks gebrek aan kennis over de moderne Indonesia , bijna altijd klaar staan om zijn (gekleurde) mening te geven .

    In Aceh heb je zelfs een Kampung Turki.
    Nakomelingen van Turken .
    Men kan vragen , wat doen de Turken daar ?
    Gastarbeiders zoals in Europa , toeristen of ….. ?
    Wie dat weet mag het zeggen.

    • e.m. zegt:

      @Men kan vragen , wat doen de Turken daar ?@

      — Dag Pak Surya Atmadja, wat deden die Turken daar ?

      • Surya Atmadja zegt:

        e.m. zegt:
        31 december 2016 om 10:15
        — Dag Pak Surya Atmadja, wat deden die Turken daar ?
        ===================
        De Turken waren bondgenoten van de Atjehers, tegen de Portugezen.
        Ze bouwen /leveren schepen en wapens .
        Vroeger was ACHIN een welvarende , moderne Sultanaat , zeer democratisch, zelfs de vrouwen kregen zitting als volksvertegenwoordigster .
        Een Mahkamah Rakyat, zoiets zoals nu DPR of Parlement, van de 73 leden waren 26 vrouwen (periode (1641-1676),
        De vrouwen in ACHIN waren vroeger echt geemancipeerd .
        Met 5 Sultanate .
        Heeft o.a een vrouwelijke “admiraal” .
        https://en.wikipedia.org/wiki/Keumalahayati

        • e.m. zegt:

          Ah, vandaar die Turkse kanonnen in Atjeh! Terima Kasih Pak Surya Atmadja.

        • Jan A. Somers zegt:

          Atjeh onderhield diplomatieke contacten met gezanten uit Turkije, Italië, Engeland en de Verenigde Staten.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ter ondersteuning, Twee citaten uit het zeer lezenswaardige boek “Atjeh” van Anton Stolwijk:

          1. “De vriendschap tussen het Atjehse en het Ottomaanse rijk is vastgelegd in allerlei verdragen en leidt tot een levendige uitwisseling van geleerden en militaire adviseurs – tot ver in de 19de eeuw zal Atjeh zijn vijanden beschieten met Ottomaanse kanonnen en zullen Atjehse boeken citaten bevatten van in Istanbul populaire filosofen als Aristoteles en Plato. Schepen vol Atjehse pelgrims reizen ieder jaar naar Mekka, dat dan nog in Ottomaanse handen is”.

          2. Uit het verslag van John Davis, “stuurman van de haveloze vloot van Cornelis de Houtman” die in 1599 Atjeh binnen zeilde: “De sultan van Atjeh is een oude, dikke man met een paleis vol goud, fluweel en damast. Hij heeft wel veertig vrouwen en draagt vierdolken, die zijn ingelegd met grote diamanten. Hij doet niets anders dan eten en drinken, de hele dag lang. Voor de kust ligt zijn vloot van minstens honderd schepen, onder bevel van een vrouwelijke admiraal en aan land staat zijn grote leger van soldaten op olifanten paraat”.

          Pak Pierre

      • George zegt:

        Die sloegen daar op de Turkse trom.

        • Pierre de la Croix zegt:

          en snoepten van het Turkse fruit …..

          Pak Pierre

        • wal suparmo zegt:

          De vrouw is volgends het Mohammadanisme alleen maar een 2de klasse schepsel gemaakt van de rib van de man( van de Joden en Christen fantasie, gePLAGIAAT). Met alleen maardat zij recht heeft alleen maar op de helft van de man’s rechten in ervenis en ook niet de gelijke rechten tot echtscheiding heeft .Met de propaganda dat het Mohammadanisme de vrouw altijd heeft geprotecteerd terwille van hun eigen veiligheid en gelluk en daar door ook de BURKA en jilbab gedwongen tegebruiken, enz…

        • Pierre de la Croix zegt:

          Als die heilige boeken nu eens door vrouwen waren geschreven?

          Pak Pierre

        • wal suparmo zegt:

          Kan onmogelijk zijn want YAHVE,GOD of ALLAH, MOET ZEKER van mannnelijk geslacht zijn En En een vrouw is volgens de geloofen is toch maar een GEDEELTE van de man en een 2de rang schepsel. Anders dan de HINDHU di praat of ” HEAVENLY FATHER, MOTHER,FIEND BELOVED GOD”

        • wal suparmo zegt:

          Kan onmogelijk want JAHVE.GOD en ALLAH MOET van mannelijk geslacht zijn.Omdat volgens de betrokken geloofen de vrouw alleen maar van een klein gedeelte van de man is en dus alleen maar een 2de klasse schepsel.Niet volgens de HINDHU die praten over: ” HEAVENLY FATHER,MOTHER, FRIEND BELOVED GOD” !

        • eppeson marawasin zegt:

          Rustig maar Pak Suparmo, ’t is toch al niet pro deo . . .

          Selamat tahun baru !

          e.m.

        • wal suparmo zegt:

          JUIST PAK! Het is meer voor de Hollandse kant bedoelt om hen tewaarschuwen.Terimakasih.!..

    • bo keller zegt:

      Pak Surya,
      Nu spring je plotseling op de ”dames”,
      mocht je voorheen niet naar kijken.

      Tsja als je daar over begint,dan weten
      wij ouderen er veel meer van en dan is het
      echt niet nodig naar Indonesie te gaan.
      Tegenwoordig hoef ik maar even uit het
      raam te kijken om een keur van mengelingen
      te zien.
      siBo

      • Surya Atmadja zegt:

        bo keller zegt:
        31 december 2016 om 11:03
        Pak Surya,
        Nu spring je plotseling op de ”dames”,
        mocht je voorheen niet naar kijken.
        ===========================
        Pak Bo, ma’af ya.
        Jij bent degene die vragen stelde over het verhaal dat ik omstreeks 1979 een “anak bule” hebt gezien tussen de kampong kinderen .
        We zagen het van af de grote weg .
        De “HA HA” reactie van Ron Geenen is niet vreemd voor mij , hij weet niet zo veel over Java .

        Mijn voorbeeld is dat als je heden nog “bule”kinderen ziet dan is mijn verhaal omstreeks 35 jr geleden gebaseerd op feiten. Bisa dicek.
        Want in die tijd heb je nog niet zo veel blanke bekpekkers(backpackers) die in de kampungs verblijven.

        • bo keller zegt:

          Pak Surya,
          Nou wordt het echt leuk.
          U ziet vanaf een afstand spelende ”bulé’kinderen ,die
          verwekt werden door KLsoldaten rond 1950
          en dat nog wel in het jaar 1979.
          Zeer bijzonder.
          Misschien hadden deze spelende ”bulé” kinderen
          ook al een ”blonde snor”
          siBo

        • George zegt:

          Miljoenen niet erkende kinderen van europeanen en javaanse moeders keerden met hun moeders terug naar de kampong in de loop der eeuwen.Er waren meer “mestiezen” in de dessahs dan daarbuiten.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””””Die ondanks gebrek aan kennis over de moderne Indonesia “””””””””””

      U als Indonesier heeft aangetoond een gebrek aan kennis van uw eigen land en de heer Keller heeft dat heel juist aan u duidelijk gemaakt. Inderdaad ben ik niet erg geïnteresseerd in het moderne Indonesie. Mijn interesses gaan voornamelijk naar de perioden 1920-1960.
      En als een Indonesier zelf niet op de hoogte is van zijn eigen land, wat verlangt u dan van de Indo?

      • Surya Atmadja zegt:

        Ron Geenen zegt:
        31 december 2016 om 17:03
        U als Indonesier heeft aangetoond een gebrek aan kennis van uw eigen land en de heer Keller heeft dat heel juist aan u duidelijk gemaakt.
        =================================
        Dank u .
        Dus u sta achter de stelling van Pak Bo ?
        Dat mag , maar of het door bewijzen werd onderbouwd , dat kan men nog er over praten. Persoonlijk vind ik het doelloos.
        Om enig idee te hebben , neem ik een voorbeeld van KELOK Ampe Ampe (44), vergeleken met de weg van Sukabumi naar Pelabuhan Ratu is de de weg van Kelok 44 bijna een rechte weg en goed berijdbaar.
        Bij een grote(re) kelok of bocht zie je vaak een warung of geparkeerde auto.
        Als oud bewoners van Padang of Sawah Lunto (?) kunnen jullie het zelf vergelijken /zien, dat ik niet uit mijn grote djempol sta te zuigen.
        Trouwens in deze topic praat ik niet over kennis van mijn onmetelijk grote land.
        West Sumatra heb ik pas 2x gezien.
        I.t.t West Java het is mijn eigen backyard / roots .

        • Surya Atmadja zegt:

          KELOK AMPE AMPE (44)

          Een weg richting Pelabuhan Ratu.

          In Sukabumi en omgeving , heb je bijvoorbeeld de beroemde Parakan Salak thee plantage, de politie school , en nog andere kleine Nederlandse enclaves .
          Vroeger gaan ze in de week ends naar Savoy Homann Bandung , Hotel Panghegar etc , of naar Gang Coorda Braga .

        • Loekie zegt:

          Zou wel aardig zijn als ze langs die 44 ook een (al was het er maar één) rumah makan (met toilet) zouden neerzetten.

  13. Surya Atmadja zegt:

    Aanvulling : In West Java , in het bijzonder Buitenzorg, Sukabumi, richting Pelabuhan Ratu , Tjiandjur via Puntjak Pas etc stikt het van plantages.
    Waar ene kpt W ook actief was geweest, zie de rol van plantagewachters .
    Komt geregeld tot schermutselingen tussen de TKR/TNI met de Nederlanders.

    Het schijnt ook dat er ex Waffen SS soldaten(OVW ?) actief zijn geweest.
    Afkomstig uit 34. SS-Freiwilligen-Grenadier-Division Landstorm Nederland , in totaal 548 personen, waarschijnlijk verspreidt , anders valt het op .

    http://www.defensiebond.nl/defensie/de-geheime-oorlog-van-generaal-spoor/

    • bo keller zegt:

      .## Het schijnt ook dat er ex Waffen SS soldaten(OVW ?) actief zijn geweest.##

      Jaren geleden liep ik ‘ns langs nieuwbakken soldaten
      kers vers uit Holland en bij enkelen was hun houding/uiterlijk
      en wat paardrijbenen. heel bijzonder.
      Bij navraag bij in de buurt rondhuppelde zeer oude man,
      bleek, dat deze opvallend” OVW? personen zeer
      waarschijnlijk de nakomelingen waren van KOZAKKEN.
      Ja aan me hoela nooit van gehoord totdat Pak Surya ook
      ff zijn levens geschiedenis van jaren her vertelde waarbij
      ”exWaffen SS” voorbij kwam.

      Dus snel poekelen op internet en ja hoor!

      Holland .1813 Help de kozakken komen.
      Vrouwen/ huwbaredochters en jonge dienstmaagden
      onder het bed verstopt,en voor alle veiligheid ook de
      paarden en koeien het bos in gestuurd.
      Want je kan het maar nooit weten met het vreemd volk.

      En tegenwoordig het belangrijkste ,Boléh ditjék!
      zie;; http://www.kozakkendorp.nl/historie/kozakken
      siBo

      • e.m. zegt:

        [CITAAT]
        “Uit bewaard gebleven documenten blijkt dat in Groningen gelegerde Kozakkenofficieren ’s morgens koffie met rum verlangden, om 12 uur een behoorlijke schnaps en ontbijt met een fles wijn, bij het diner een schnaps en een fles wijn, vervolgens thee met rum en bij het avondeten al weer een fles wijn.”
        [EINDE citaat]

        — Hotperdommenou, de marsosé gebben get dus pan nieman preemt … 😀

        Naik toeroen goenoeng
        Masoek kaloear rimba,
        Mamboeroe moesoeh
        Thari bekas marsosé

        Senapang Pendek – Klewang Pandjang
        Ja itoe ……. Anak Marasòsee

        @ Boléh ditjék!@
        Van de Kozakkenstoep … ***
        In de uiterwaarden grenzend aan de Merwede, daar begon het Werkendamse voetbalhart sneller te kloppen. In december 1813 kwamen ruiters uit het verre Rusland via een stoep op de Sleeuwijksedijk terecht en bevrijdden Werkendam en omgeving van de gehate Fransen. De plaatselijke bevolking keek haar ogen uit naar die vreemde mannen op kleine paardjes: Kozakken werden ze genoemd. Later werden bij die stoep op zaterdagochtend de koeien verschaard, de flatten opgeruimd en het weiland speelklaar gemaakt. De zaterdagmiddag was hét moment dat het dorp uitliep naar het inmiddels als Kozakkenstoep bekende ‘speelveld’.
        Op 13 april 1932 werd SVW (Steeds Voorwaarts Werkendam) opgericht. Echter er bleek al een vereniging met die naam te bestaan en daardoor werd in 1935 de naam gewijzigd in Kozakken Boys.

        ***BRON: http://www.kozakkenboys.nl/club-info/historie.html

        • bo keller zegt:

          Terlaloe ,zullen die Kozakken wel op hun geweten
          hebben. Groningen zat jaren lang zonder humor.
          http://nieuwspaal.nl/iemand-met-humor-ontdekt-in-groningen/
          siBo

        • e.m. zegt:

          — Hahayéééh, kwam niet meer bij meneer Keller. U begint het jaar goed. Top !!!

          @“Bolkema vertelde een onsamenhangend verhaal over een domme blondine. Wij dachten eerst dat hij een hersenbloeding had /…/”@

          — Katanya Bolkema gaf nog extra gas, maar toen stortte spontaan een aantal huizen in. Nu willen ze dat-ie naar Californië emigreert. Kasian dese . . .

          “Satoe ies één.
          Batoe ies steen.
          Dapoer dese keuken,
          *poekoel teroes ies beuken.”*

          *zelf –censuur*

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Katanya Bolkema gaf nog extra gas, maar toen stortte spontaan een aantal huizen in. Nu willen ze dat-ie naar Californië emigreert. Kasian dese . . .”””””””””””

          Is dat uw visie betreffende de Indo’s, die naar Californië vertrokken? U gaat toch niet de houding van een zekere Werner aannemen? Bent u zo “vernederlands?”

        • eppeson marawasin zegt:

          @ Ron Geenen zegt: 2 januari 2017 om 17:05 Is dat uw visie betreffende de Indo’s, die naar Californië vertrokken? U gaat toch niet de houding van een zekere Werner aannemen? Bent u zo “vernederlands?”@

          — Gelukkig heb ik medelezers op tijd gewaarschuwd voor domme vergelijkingen van het niveau ‘katten zijn slimmer dan honden, want je zult niet zo gauw acht katten vinden die zo gek zijn om samen een slee door de sneeuw te trekken!’

          Maar ik begin nu wel echt medelijden met u te krijgen. ’n Goed jaar nog verder !

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Maar ik begin nu wel echt medelijden met u te krijgen. “”””””””

          Kwaadschiks of goedschiks, maakt mij niets uit. Ik ben altijd tegen een ieder opgestaan, dus medelijden, houdt u dat maar voor u.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Ron Geenen zegt: 2 januari 2017 om 17:53 Kwaadschiks of goedschiks, maakt mij niets uit.@

          — Gef nèks! Uw @#$%^&! (***) is mijn verantwoordelijkheid noch mijn schuld.

          Overigens vind ik het een gebrek aan opvoeding om als een onnozel kind koerang adjar primair primitief in te breken in een voor iedereen die begrijpend Nederlands kan lezen humoristisch komisch onderonsje tussen Bapak Bo Keller en ondergetekende.

          Lees vooral uw eigen topic er nog maar eens goed op na: https://indisch4ever.nu/2015/07/17/is-er-meer-respect-bij-indo-kinderen-dan-bij-blanda-kinderen/#comment-230431

          ’n Goed jaar nog verder !

          (***)zelfcensuur

          e.m.

  14. R. Bastiaans zegt:

    ** Voor de Arabier is hoofd haar van een vrouw gelijk als schaamhaar( AURAT) en moet daarom bedekt worden met de jilbab of hijab.Want anders krijgt hij erectie **

    Die arabieren worden waarschijnlijk al opgewonden als ze wenkbrouwharen zien.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Die arabieren worden waarschijnlijk al opgewonden als ze wenkbrouwharen zien.””””””””
      En hoeveel wonen er in Europa en/of in Nederland?

  15. Surya Atmadja zegt:

    bo keller zegt:
    31 december 2016 om 14:27
    Pak Surya,
    Nou wordt het echt leuk.
    U ziet vanaf een afstand spelende ”bulé’kinderen ,die
    verwekt werden door KLsoldaten rond 1950
    en dat nog wel in het jaar 1979.
    =========================
    Ma’af Pak Bo .
    Lees even goed wat ik geschreven heb.
    ——————————————————————–
    Surya Atmadja zegt:
    30 december 2016 om 15:06
    Zag soms Indische(bijna bule ) kinderen spelen met kampong kinderen .
    Wiens kinderen ze zijn weet ik niet.(1) DiCek lagi Om .
    Mss achtergelaten kinderen van NL soldaten ? (2) DiCek lagi .

    ————————————————————————
    Uitleg: , mss ben ik onduidelijk geweest .

    mbt 1.Mijn vrouw ( totok) vroeg aan mij wiens kind(eren) het zijn .
    Bij benadering zeg ik Weet ik niet .
    Een orang turis zal het niet zijn .
    Vroeg aan mijn vader : Wie zijn ze dan ?
    Antwoord : Ongeveer : anak ( kind) of keturunan (nakomeling ) van NL-er , kan van een soldaat zijn , kan een planter zijn .
    Hoop dat pak Bo nu tevreden is geworden ?

    m.b.t 2.Die uitleg was voor mij voldoende en ik verteld het verder.
    Kijk maar naar het voorbeeld van de “keturunan” Portugis in Aceh.
    Hun stamvaders waren Portugezen , een paar honderd jaar later zie je nog de geerfde kenmerken.

    Over de afstand :
    De weg van Sukabumi naar Pelabuhan Ratu is een kleine weg met slechte wegdek , veel bochten , en bij bredere bochten heb je vaak warung kopi , waar auto’s kunnen stoppen.
    De auto’s rijden hoogstens 20 km per uur bij zulke bochten en soms stoppen daar ook om fruit / of koffie/limonade te kopen.

    Het is niet dezelfde zoals een bijna rechte weg in Holland of autobahn in Duitsland, daar rijdt je langs met meer dan 100 km per uur (als het niet sneller is).

  16. Surya Atmadja zegt:

    Jan A. Somers zegt:
    31 december 2016 om 16:19
    Atjeh onderhield diplomatieke contacten met gezanten uit Turkije, Italië, Engeland en de Verenigde Staten.
    ======================================
    Met de Otomaanse rijk had Achin al eeuwen eerder kontakten ,omstreeks 1516 ( Sultan Aceh Firman Syah telah menghubungi Siman Pasya, Wazir dari Sultan Salim).
    Hulp gevraagd om de Portugezen te verjagen uit Malaka .
    http://www.suaradarussalam.com/2016/04/hubungan-aceh-dan-turki-usmani.html

    De tientallen jaren durende Atjeh oorlog werd uitgelokt door NL , omdat toen kapers aan de kust kwamen ( USA,UK,Italie ) die de macht van NL kan aantasten.

  17. Surya Atmadja zegt:

    wal suparmo zegt:
    31 december 2016 om 19:21
    Mak Erot’s New Magical Mantra For Sexual Healing: Indonesian Style.
    ===================
    Astaga naga , Je Zus nog aan toe.
    Wat moet Andy Setyawan denken , hoe wij lekker aan het dwalen zijn .
    Ik ga snel duiken achter de anggrek/orchidee bloempotten van mijn vrouw (op de vensterbank) .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Soms past alleen nog nederigheid en ….. berusting.

      Pak Pierre

    • wal suparmo zegt:

      Ik ben vaak bedrogen door UITELIJK.B.v iemand VAN DE “kampong” ,die zich voorsteld als “JANSSEN” en spreekt Holland en dan een BULE die zichvoorsteld als AMAT. die alleen maar Indonesisch verstaat..

      • George zegt:

        Ik had graag willen dienen onder een vrouwelijke admiraal.

        • wal suparmo zegt:

          De eerste ZEEMACHT ADMIRAAL in Indoneia is LOUISE COLDENHOFF. Die ooit als AJUDANT van koningen Juliana toern zij Indoneia bezocht.

        • bo keller zegt:

          Ha-Ha,eens een Vrouwelijke commandant gehad.
          De schrik van vele jonge aankomende Officieren.
          Ik kon ’t wel accepteren,daar deze Dame mij niet
          op haar bureau ontbood na mijn dienst,maar
          gezellig met me in de keuken babbelde.
          Als ik haar naam zou noemen,weet ik zeker
          dat vele ouderen,ook geen militairen haar
          zullen herkennen.
          Haar broer was een heel bekende TV persoonlijkheid.
          En nou maar raden.
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          De Gooier?

          Pak Pierre

  18. Surya Atmadja zegt:

    Loekie zegt:
    1 januari 2017 om 17:25
    Zou wel aardig zijn als ze langs die 44 ……
    =====================================
    Volgens mij , heb je bij de grotere kelok kleinere restaurants , ben daar 2x geweest.
    Bij kelok 9 kan het mss niet ,

  19. bo keller zegt:

    Pak Pierre,
    Kopschot en veel heil en zegen met
    Uw ”helderziensheid”.
    siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja … ik heb haar in mijn tijd ook ergens zien rondspringen. Was ze niet opperbaas van de Milva’s, een aantrekkelijke diersoort in het leger dat is uitgestorven?

      We hadden een paar Milva’s in onze luister-fluisterclub en ze zal die wel eens op werklocatie hebben “geïnspecteerd” (terwijl wij dat zelf ook wel konden).

      Pak Pierre

    • wal suparmo zegt:

      Ik ben altijd vemijd door de officlele Indonesische historici van de Universiteiten en de pers inclusief KOMPAS, om dat ik niet wil mee doen omt de geschiedenis ( nolgen hun vor een goed doel) door win naar te politiekseren zoal het nu gebeurd is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s