Het werd tijd

pieck2930bc

Het werd tijd voor een nieuwe header en een nieuwe achtergrond , dacht ik zo.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

60 reacties op Het werd tijd

  1. Ron Geenen zegt:

    Alleen weinig Indisch. Sorry

    • Boeroeng zegt:

      indisch in holland…. met december , is dus sneeuw…
      erg indisch

      • Ron Geenen zegt:

        O dat begrijp ik. Maar je wilt toch het Indie en al hun verhalen naar de wereld laten uitstralen. In die wereld herkennen ze dat beeld niet. Maar goed het is een keuze.
        Toen ik de cursussen web design via het internet volgde, werd mij duidelijk te verstaan gegeven, dat vooral afbeeldingen belangrijk zijn als herkenningspunt. Daarom zijn mijn verhalen ook bijna altijd voorzien van foto’s.
        “One Image is worth more than thousand words”

  2. Anoniem zegt:

    Ik vind hem wel grappig.

  3. Pieter Klumperbeek zegt:

    Zei Pieter Klumperbeek

  4. Pierre de la Croix zegt:

    Sneeuw en ijs representeren Negeri Koud in dit jaargetijde. Wat ontbreekt in het beeld is een klappertandende Indo.

    Pak Pierre

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””klappertandende Indo”””””””””

      Met geluid

    • Pierre de la Croix zegt:

      Het was geloof ik Tjalie Robinson die onderstaande mop (vrij vertaald, het detail ken ik niet meer) debiteerde over 2 Indo’s die elkaar tegenkwamen in een koude Nederlandse winter van de vijftiger jaren v.d.v.e.

      Roept de ene Indo tegen de ander: Eéééh Tji, goe haat get?
      Antwoord: Wah Pèk … ketekouten. Isterrr gierrrr heen klapperrrr , maarrrr toh klapperrrtanden.

      Kom ik nu toch in de verleiding om mee te filosoferen over het Anton Piek-achtige plaatje van dit topic dat de Indo in kerstsfeer moet uitbeelden.

      Kernprobleem is, lijkt mij, dat het zo moeilijk is een Indo (m/v), of het Indische in een treffend herkenbaar symbool te vatten. “Marianne” staat voor Frankrijk, “John Bull” voor de Britten, Frau Antje voor de Nederlanders. Een Balinese danseres als symbool voor de Indo? Niets tegen de beroepsgroep, maar n.m.m. niet representatief.

      Paatje Pfffff heeft het geprobeerd en een soortement wapen gecreëerd. Zijn Indovaantje moge bekend worden verondersteld. Jarenlang op Pasar Malems te koop voor 25 pop. Op een donker veld een liggende golok die met 2 rechtop staande sabels (of zijn het satépennen?) een driehoek vormt. De punten van de sabels/pennen komen samen in een bintang. Binnen de driehoek nog een plantje met een bloem, mogelijk een melati. Aan weerszijden van de basis van de driehoek nog 2 aren, ik denk padihalmen. Mocht het dan nog niet duidelijk zijn wie of wat het geheel verzinnebeeldt – Paatje heeft voor alle zekerheid, in hoofdletters “INDO” aan het geheel toegevoegd.
      Naar mijn smaak een beetje roewet en rèpot allemaal. Een bescheiden speldje voor op de revers valt er niet van te maken.

      Tja …. wat dan in dat Nederlandse winterlandschap gefotoshopt? Wat kan symbool staan voor DE Indo in winters Nederland? Die kakelende kippen, rennend in de sneeuw achter een vrouw die mogelijk iets lekkers voor ze heeft? Don’t shoot the messenger. Ik laat de conclusie gaarne over aan u, waarde lezertjes.

      Ik ben er nog niet uit. Verbaas mij er alleen over dat Indo’s, die in het algemeen ook bekend staan als kunstzinnige bohémiens, nog geen symbool hebben gevonden dat HUN EIGEN is en niet verwijst naar hun witte voorvaderen of hun bruine voormoeders.

      Misschien moeten we naar een diertje toe: Een mooie glatik of rijstepikker. Zou niet misstaan in de sneeuw. Of een boenglon, die staat voor geduld en perfecte aanpassing aan zijn omgeving.

      Pak Pierre

      • P.Lemon zegt:

        @Pak Pierre ” in het algemeen ook bekend staan als kunstzinnige bohémiens, nog geen symbool hebben gevonden dat HUN EIGEN is en niet verwijst naar hun witte voorvaderen of hun bruine voormoeders. ”

        Toch is er een doorwrochte poging gedaan ….

        ***De symbolen, die door mensen in Nederland, met roots uit de Gordel van Smaragd, gebruikt zouden kunnen worden zijn, [1] De Wayang, [2] de Indo Serikat Vlag, Serikat=Verenigd, met daarop de Rajawali / Adelaar, die een embleem draagt waarop in een cirkel, de Eeuwige Indische vlam is afgebeeld, met twee krissen als bewakers, [3] de Djago Indo, de trotse Indo-Haan, op een schild gedragen door zowel een Rajawali / Adelaar als een Singa / Leeuw en [4] het Indo-Melati symbool. Alle hele mooie symbolen. Ik wil u daarom de overdenking meegeven, om een van deze symbolen of alle in huis te halen en een ere plaats te geven en aan uw nageslacht mee te geven opdat de Gordel van Smaragd roots tot in lengte van dagen herkenbaar blijven en in ere worden gehouden. En last but not least [5] de Pasar Malam, het tijdelijk Indo-land, als levend Symbool van en voor mensen in Nederland met roots uit de Gordel van Smaragd.

        De Wayang symboliseert, het overwicht van het juiste op het onjuiste, van rechtvaardigheid op onrechtvaardigheid, van waarheid op onwaarheid. Door de Wayang wordt de levensles uit de meer dan 1000 jaar oude Mahabharata verbeeld. De Mahabharata was er al voordat Indonesia, Indonesia werd. De cirkel symboliseert, eenheid en samenhorigheid. De omhooggehouden fakkel of brandende toorts, symboliseert, de eeuwige Indo-vlam en licht, maar ook ontluikend inzicht. De kris of Javaanse dolk, met dubbele gegolfde snede symboliseert gezag en waardigheid. Gekruist en schuin omhoogwijzend met een rode punt betekent het alertheid, paraatheid en strijdbaarheid.

        De haan symboliseert wederopstanding. Omdat hij bij ochtendgloren ontwaakt is hij een zonnesymbool. De haan staat voor: Waakzaamheid, waardigheid, trots, fierheid en moed. De haan is in het zwart afgebeeld met een rode kam en lel. De Melati symboliseert, charme. De ster symboliseert de mens met Indo-roots zoals hij / zij is en gezien mag worden. De padiehalmen symboliseren voorspoed en geluk. De golok en de drietanden symboliseren dat Indoos voorvechters zijn in woord en daad.

        De Rajawali / Adelaar symboliseert, macht, schoonheid en onafhankelijkheid. Naast Indonesia, die de adelaar Garoeda heeft genoemd, hebben Amerika, Duitsland, Polen, Mexico, Panama, Servië, Roemenië, Rusland en Albanië, de adelaar in de nationale symboliek opgenomen. De Singa / Leeuw symboliseert, kracht, macht, moed en nobelheid en als extra absolute ridderlijkheid. Zo speelt de Leeuw een belangrijke rol in de nationale symboliek van landen als: Bohemen, Finland, Jeruzalem, Marokko, Noorwegen, Schotland, Denemarken, Engeland, Estland, Montenegro, India, Sri Lanka en Nederland.

        De symbolische waarden van de kleuren zijn als volgt: Goud symboliseert, kracht, gulheid en edelmoedigheid. Rood symboliseert, moed, opoffering en strijdbaarheid. De symbool-waarde van wit is, zuiverheid, betrouwbaarheid en spiritualiteit. Blauw symboliseert, loyaliteit, oprechtheid en trouw. Zwart symboliseert, overlevingskracht en dienstbaarheid..

        Tenslotte

        Tenslotte wens ik u veel leesgenoegens en ik wil u vragen dit verhaal onder zoveel mogelijk mensen te verspreiden. Indien u wilt reageren op de inhoud van het verhaal, dan verzoek ik u dit te doen op de Hyves van Indo-roots Hyves, http://indo-roots.hyves.nl/, waar het verhaal als topic is opgenomen. Vast bedankt.
        Salam Halus,

        Ruud Toorop

        https://gabrielevandoorn.wordpress.com/2011/07/30/gordel-van-smaragd-roots-en-de-waarde-van-symbolen/

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””De Singa / Leeuw symboliseert, kracht, macht, moed en nobelheid en als extra absolute ridderlijkheid.””””””””””””””

          Alles leuk en aardig, maar ik dacht voor de Indo meer de Tijger dan de Leeuw.
          Just my 2 cents.

        • Arthur Olive zegt:

          Wayang Golek is beslist niet representatief als symbool van de Indo.
          De meeste Indo’s herkennen de figuren wel (niet bij naam) maar daar blijft het ook bij.
          Een Westers georienteerde Indo is al gauw bossen van zo’n soort poppekast, begrijpt er niets van en wil het ook niet begrijpen.
          Welke Indo zou nou een kris dragen al zou het mogen. Hooguit zien we ze op de muur bij sommigen.
          Als we aan het uitsterven zijn dan is de eeuwige Indische vlam ook niet bepaald een goede keuze.
          Een symbol voor ons moet iets zijn wat de Indo het liefst doet, gezellig lekker eten en feestjes, hulpbehoevend en respect voor ouders en gezag.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Welke Indo zou nou een kris dragen al zou het mogen. “””””””””””

          Heb een wandelstok met een degen er in.

        • Ron Geenen zegt:

          Here is the Florida company that sells the sword canes
          http://www.fashionablecanes.com/search.html?q=Sword+Canes+%26+Weapon+Canes

        • Arthur Olive zegt:

          hulpbehoevend moet zijn hulpzaam.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dank Pak Lemon voor de opsomming van Indo-symbolen, bijeengeharkt door vermoedelijk mijn achter achter achter neefje Ruud Toorop (een van mijn betovergrootmoeders was een meisje Toorop, tante van de beroemde Jan en oud tante van zijn dochter Charly).

          Maar, als je het lijstje goed bekijkt, dan vraag je je af wat werkelijk Indo-eigen is, wat “typisch Indo” is zo gezegd. Zoals Pak Olive in zijn reactie al heeft geschreven, m.i. geen wajang. De doorsnee Indo-Europeaan had er geen belangstelling voor, sprak er zelfs denigrerend over. Het was toch iets “des inlanders” waar je als goed Indo beter met een boog omheen kon lopen. Mijn enige verbinding met de wajang waren de wajangplaatjes, waarmee je met vriendjes een wedstrijdje kon doen. Als ik mij goed herinner had ieder plaatje een waarde. Petrok hoger dan Semar, bij voorbeeld, ik weet het niet meer. Je gooide een aantal plaatjes in de lucht onder het uiten van een kreet die klonk als “Djie Déwé” (ik weet nog steeds niet wat dat betekende en wat het doel daarvan was). Als de plaatjes op de grond dwarrelden werd aan de hand van de waarde van de ingeleverde plaatjes gekeken wie gewonnen had en alle plaatjes kon incasseren.

          Een kris of een adelaar of een matjan? Het eerste hoorde toch ook specifiek bij den Javaan, niet bij de Indo en de adelaar en matjan lijken me wat hoog gegrepen.

          Een djago. Dat zou kunnen. Symbool voor het denken en doen van menig Indische jongen. En voor de Indische meisjes de lieflijke melati, hoewel ik geen Indo-vrouwen/meisjes heb gekend die de bloem standaard in heur haarwrong droegen. In de andere door Toorop genoemde symbolen zie ik meer wishful thinking dan weerspiegeling van de werkelijkheid.

          Laten we – zonder enige bombast – nu eens goed kijken naar de Indo. Naar zijn persoonlijkheid, zijn beste eigenschappen, zijn liefhebberijen. Bij het laatste denk ik, behalve aan eten, dansen en muziek, vooral aan de jacht. Een jachtheweer als deelsymbool van het Indo-zijn, b.v. de Flaubert van Man uit “Tjoek” van Vincent Mahieu?

          Hebben we dat “profiel” van de Indo eenmaal, dan komt de bohémien in de Indo om de hoek kijken. Wie maakt een prachtig wapen? Jan Toorop zou dat goed hebben gekund, maar er zijn beslist nog levende kunstzinnige Indo’s (m/v) die iets heel moois kunnen creëren.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Hebben we dat “profiel” van de Indo eenmaal””””””””
          “Van welke Indo?

      • bokeller zegt:

        Pak Pierre zegt,
        Kernprobleem is, lijkt mij, dat het zo moeilijk is een Indo (m/v), of het Indische in een treffend herkenbaar symbool te vatten. “Marianne” staat voor Frankrijk, “John Bull” voor de Britten, Frau Antje voor de Nederlanders. Een Balinese danseres als symbool voor de Indo? Niets tegen de beroepsgroep, maar n.m.m. niet representatief.


        Hier nmi.’n treffend beeld als Indo symbool,
        wel wat verfraaien met Melati bloemkransen,
        wat jachttaferelen en de botetjebo.
        siBo

  5. Boeroeng zegt:

    indosmilanim

    klappr klappprrrrrrrrrrr

  6. Boeroeng zegt:

    Je ziet veel dat men Indisch wilt uitbeelden, maar dan Indonesische symbolen gebruikt.
    Ik doe dat ook met de danseres in de header.
    Tegelijk met een Hollandse boerenfamilie, waarvan veel stamvaders van Indische families.
    Brrr….. negeri belanda….. kouwe kikkerland ya ,

  7. ellen zegt:

    Mooi. Zo had ik mij Holland altijd voorgesteld toen ons gezin nog (tot medio 1958) in Indonesie woonde. Ik was dol op boeken over het platteland (Daantje, Afke’s tiental, Dik Trom. Pietje Bel) en bekeek de illustraties altijd grondig. Dus had ik als kind al een beeld van het onbekende land. Die Balinese danseres staat er als een tropisch symbool. Mijn stamvader was inderdaad ook een boerenzoon, maar kwam uit Oost-Vlaanderen.

  8. Boeroeng zegt:

    Mijn stamvader van wie ik mijn achternaam erfde, was een zoon van een hoedenmaakster, kasteleinse en van een barbier, muziekleraar, losarbeider. Een stadse jongen.
    Mijn opa was boerenzoon, diens schoonvader was boerenzoon en ook diens schoonvader was boerenzoon. Alle 3 als militair naar Indië gegaan komend van midden-Limburg, Veenhuizen en west-Friesland.

    • Loekie zegt:

      Da;s een mooi begin voor een boek. Hoe komt een boerenzoon, iemand van het platteland erbij om naar Indië te gaan? Hoe zag zijn leven in Nederland eruit? Wat stelde hij zich voor bij dat Indië? Wat heeft hij daar gedaan? Heeft dat land hem wel of niet beïnvloed? Hoe, in welke opzichten? Wat schreef hij in zijn brieven naar huis? Hoeveel kinderen heeft hij daar verwekt? Getrouwd met de moeder van zijn kinderen? Teruggegaan naar Holland? Als een ander mens? Wat heeft hij verder in Holland gedaan? Hoe heeft hij zijn kinderen opgevoed? Enz.
      En last but not least: heeft zijn aanwezigheid in Indië invloed gehad op dat land?

  9. Jan A. Somers zegt:

    Ik vind het wel echt Indisch. Kakelende kippen, opgejut door een Inlandse voorouder, waar ze in Nederland hard voor weglopen. En de boer komt er al aan: zand erover. Sorry Boeroeng voor mijn melige fantasie, maar ik vind dit toch wel echt Nederlands/Indisch. Alleen hoop ik geen winter 4ever.

    • Boeroeng zegt:

      in mijn fantasie zag ik een boerenerf in een koud land en ik vond het wel passen bij mijn voorgeschiedenis van boerenzonen die naar Indië gingen.
      De danseres is symbool voor de oermoeders der Indische mensen. .
      Misschien de volgende keer kiezen voor een tropische achtergrond en een belanda , verdwaald in de dessa ?

      Oja.. de danseres moet zich warm houden … en danst als je even niet oplet.

      • Indorein zegt:

        Ik vind het wel leuk gevonden Boeroeng!

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””Misschien de volgende keer kiezen voor een tropische achtergrond en een belanda , verdwaald in de dessa ?”””””””

        Foto van je zelf?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Die boerenzonen gingen vaak noodgedrongen naar de Oost, al vanaf de vroegste VOC-tijd. Dat zat ‘m voor een groot deel in de erfopvolging.

        De oudste zoon erfde het boerenspul van zijn vader, de 2de, 3de, 4de, etc. zoon moesten elders een goed heenkomen zoeken. Zij konden ergens als boerenknecht aan de slag of leerden een vak en werden smid of molenaar. Wie geluk had trouwde een rijke boeren erfdochter. Voor de rest was er de bedelstaf of het soldatenleven.

        In sommige Duitse vorstendommen was zelfs bij wet geregeld, dat alleen de oudste zoon al het land met alles er op en er aan kon erven, om zo versnippering van het areaal te voorkomen. Reden waarom zoveel Indo’s Duitse familienamen hebben. Veel van die vorstendommen waren vooral in de 19de eeuw hofleverancier van soldaten voor Nederland, dat bezig was haar kolonie in Azië te “pacificeren”.

        In Semarang had je b.v. de “Würtembergische Kaserne”, waar huurlingen uit Zwitserland en Würtemberg waren ondergebracht. Ooit kwamen zij in opstand tegen hun slechte leefomstandigheden. Die werd neergeslagen door ……. Molukse collega’s. Voor straf zitten de nazaten van die Molukkers nu hier te klappertanden.

        Pak Pierre

        • e.m. zegt:

          @Voor straf zitten de nazaten van die Molukkers nu hier te klappertanden.@

          — Ik sta met m’n oren te klapperen ! Eerder ‘tandenknarsend’ tôh . . .

        • Pierre de la Croix zegt:

          M’n wipneus staat me in de weg.

          Pak Pierre

  10. frank zegt:

    verfrissend en mooi

  11. Boeroeng zegt:

    Zou dit plaatje (zonder tekst ) dan beter passen in de header ?

  12. Surya Atmadja zegt:

    Arthur Olive zegt:
    29 november 2016 om 00:50
    Wayang Golek is beslist niet representatief als symbool van de Indo.
    ========================
    Betoel Pak.
    Welke zich zelf respecterende Indische Nederlanders Indo in NOI doet het ?
    Ook lees ik Inlandse symbolen die vroeger “afgewezen” werden .
    Op zicht is het goed als de Indische Nederlanders bij de grote main stream (Indonesia) aansluiten, want als je vasthoudt aan de uniciteit van de Indo , wil niet aansluiten bij de Indoneiers, bij de Nederlanders dan verdwijnt de Indo van zelf .

      • Pierre de la Croix zegt:

        Lets go bananas …

        Pak Pierre

        • bokeller zegt:

          Nah, toch ff ’n dansje erbij en zeker weten doe
          ik ’t niet of het wel over het groene drankje gaat.

          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          “Rasa satu mau minta dua
          Rasa dua mau tamba lai”

          Groen of geel of bruin, die bezongen Pisang Ambon moet wel erg lekker smaken.

          Pak Pierre

        • e.m. zegt:

          De fles heeft blijkbaar ook de juiste inhoudsmaat:
          ‘akan paleng besar,
          deng pajang pajang
          itu boleh yang beta suka’

        • Arthur Olive zegt:

          Op mijn werk hadden we een Chinees die “Banana” werd genoemd door zijn eigen bangsa.
          Op mijn vraag vertelde hij me dat ze hem zo noemden omdat hij zich meer identificeerde met zijn westerse dan met zijn chinese cultuur. Banana, geel van buiten, wit van binnen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          In de tijd dat mijn vrouw en ik jong en mooi waren plachten wij ons in de vacantie te verpozen op zonnige naaktstranden. Dat was in de zeventiger en tachtiger jaren v.d.v.e. bovendien mode.

          Zo ook op het Griekse eilandje Skiatos. In het hotel hadden we gehoord dat we voor het plaatselijke naaktstrand bus nummer zoveel moesten hebben en uitstappen bij de halte “Agia Parashkevi”.

          In de bus voor alle zekerheid aan de conducteur gevraagd om ons te waarschuwen bij genoemde halte. “Ah ….” zei de conducteur (zo’n man die met een buikorgeltje met verschillend gekleurde kaartjes door de bus liep), “jullie willen naar Banana Beach?”

          Pak Pierre

      • P.Lemon zegt:

        Misschien is de Indo inderdaad te symboliseren door een (mix) cocktaildrankje.
        En naast de pisang ambon ook het nieuwe spekkoeklikeur Sayah als basis ?

        In dit voorbeeld dan geen Dutch maar een Indo Mojito.
        en de rum door de 2 bovenstaande dranken

        Wat heb je nodig voor de Dutch Mojito?

        Rum (1 deel)
        Triple Sec (0,5 deel)
        10 ml suikersiroop
        Bruiswater (1 deel)
        Limoen (halve limoen)
        Munt (takje munt)
        Garnering: bosbessen, frambozen en sinaasappel

        1 deel = 30 ml

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Wat heb je nodig voor de Dutch Mojito?””””””””””””
          “Deze Indo beslist niet. Drink geen zoete cocktails. Alleen straight. Hoogstens een chaser.

  13. bo keller zegt:

    Pak Boeroeng,
    De nieuwe ”header met achtergrond ”
    laat me toch niet los.
    Gezien de dansende schone in haar
    tropische outfit tandakkend in de Hollandse
    winter kou. so kassian,weet je!
    Is deze combinatie van de Indische pisang
    verstrengeld met een Hollandse wortel.
    en natuurlijk omzoomd met , noemt ‘t
    maar op aapjes-molens etc.etc. ,wat
    hartverwarmder.

    siBo

    • Ron Geenen zegt:

      Die pisang ziet bleek van de koude en de wortel rood.

      Die kou lijkt me verschrikkelijk. Sprak net via de telefoon met mijn jonge zus uit Born en 3 dagen terug van o.a. Bali.

      Ze zit te vernachelen van de kou.

      Mag ik je een beetje warmte wensen

      • bo keller zegt:

        Pak Ron,
        ’n Beetje anders proberen te zien en het
        hoeft geen banaan te wezen,kan ook wat anders.
        De banaan ,met een Tropen kleurtje en binnenin
        een Europees aandoend vruchtkleur,die met een
        goed gevormde en hier gewortelde inheems
        veldproduct, de wortel, samen verder gaan en
        zich verder roert op INDISCH4EVER .
        Nah hoe dese ,en geen ”seneeuw” ,dat als het
        neerkomt- ligt of weggaat een grote troep vormt.
        Ik had voorheen in de Koreaanse loopgraven ‘n
        sneeuwval van ruim een meter en storm ondergaan.
        Kan je je indenken hoe ik tegen deze natuur-
        verschijnsel aan kijkt.
        Kom op met jullie ideeën ,want zo’n danseres kan
        niet,want dan staan wij Indo blijvend in de kou.
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Kom op met jullie ideeën ,want zo’n danseres kan
          niet,want dan staan wij Indo blijvend in de kou.”””””””””””””

          Wat zal ik zeggen. Heb een grondige hekel aan koude. Zelf de 16 graden overdag en de helft in de nacht, vinden wij al heel koud. Daarom zie ik liever, zeker in een koude periode, een vrolijk zomers tafereel. Na regen komt toch zonneschijn! Van mij hoeft niemand een koude tafereel te verwachten, of het moet ver weg zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s