Indo’s en nationale identiteit

Mail:
Geachte LS,
Mijn naam is Tyana Rutten, en ik ben momenteel bezig met mijn master International Studies aan Seoul National University, in Korea. Ik ben voor mijn masterscriptie onderzoek aan het doen naar eerste generatie Indo’s in Nederland (diegenen die tussen 1945-65 naar Nederland zijn gemigreerd), in het bijzonder met betrekking tot hun nationale identiteit. Ik ben van plan interviews te houden onder deze groep, en ik vroeg me af of jullie me zouden kunnen helpen om in contact te komen met eerste generatie Indo’s? Of zou u me andere informatie kunnen verschaffen met betrekking tot dit onderwerp?
Heel erg bedankt. Met vriendelijke groet,
Tyana Rutten

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

148 reacties op Indo’s en nationale identiteit

  1. Ron Geenen zegt:

    Tyrana, wil je alleen de eerste generatie in Nederland interviewen. Ben je ook van plan naar LA in Californie te komen waar veel eerste generaties nog aanwezig zijn. Zie mijn web http://MyIndoWorld.com en oordeel zelf.

    • Ron Geenen zegt:

      Tyrana moet zijn Tyana. Mijn verontschuldiging

      • Tyana Rutten zegt:

        Beste Ron,
        Bedankt voor je reactie.
        Helaas ben ik me inderdaad alleen aan het focussen op Indo’s in Nederland voor mijn onderzoek. Zou wel erg interessant zijn om ook Indo’s in Amerika te interviewen, misschien in de toekomst! Toch heel erg bedankt.

  2. Peter zegt:

    Beste Tyana,
    Zover ik voor mijn omgeving (familie,vrienden van mijn ouders enz) en mijzelf kan zeggen,voelen wij ons in de eerste plaats Nederlander. Voor december 1949 werd bij ons thuis de Nederlandse vlag gehesen. Het Indische beschouw ik meer als een subcultuur, in hoofdzaak afgeleid van de algemeen Nederlandse cultuur ( en dan vraag ik mij meteen af zoals Maxima, wat is dat nu precies?) overgoten met een tropisch sausje.

    • Ron Geenen zegt:

      Iedere Indo heeft daar zo zijn eigen gedachten over. Heeft U daar over uw familie en vrienden getoetst? Ik weet dat in mijn familie verschillende personen ook verschillende meningen er over hebben. Het heeft ook te maken met de generatie en de ervaringen in het verleden.

    • Tyana Rutten zegt:

      Beste Peter,
      Bedankt voor je reactie. Erg interessant dat jullie je in de eerste plaats Nederlander voelen. Zou er misschien iemand in je omgeving geïnteresseerd zijn om mee te werken aan mijn interviews? Alvast bedankt.

  3. bert zegt:

    De Indo,s hadden ,hebben en zullen altijd een moeilijke positie hebben ! waarom ? Je hoort niet bij de ene en ook niet bij de andere ! Nou ja laten ze doodvallen Je bent er nou eenmaal ,schaam je niet noch voor je indonesisch bloed noch voor je Nederlands bloed ! Je hebt lekker 2 kapstokken

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Je bent er nou eenmaal ,schaam je niet noch voor je indonesisch bloed noch voor je Nederlands bloed “””””””””””

      Mee eens, nooit schamen! Zelf trots er op zijn, want door het mengsel ben je als iemand anders ontstaan. iets nieuws met een eigen, nieuwe cultuur en misschien ook een nieuwe DNA. Daarbij moet ik bovenstaande zin van Bert wat corrigeren. Niet Indonesisch en Nederlands, maar Indonesisch en Europees! Trouwens het Amerikaanse volk heeft ook als basis een meng cultuur.
      Prachtig toch.

      • bert zegt:

        Ja betoel had ik moeten weten veel Indo,s zijn namelijk ook van duitse en andere Europese landen.Trouwens ik ken ook Indo,s met afrikaans bloed (nakomelingen van Afrikaanse KNIL soldaten en Indo,s met Joods bloed ach sudah .de Indonesier zegt het zo mooi allemaal Gado-Gado !

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Trouwens ik ken ook Indo,s met afrikaans bloed (nakomelingen van Afrikaanse KNIL soldaten en Indo,s met Joods bloed ach sudah .de Indonesier zegt het zo mooi allemaal Gado-Gado !””””””””””

          Ik ken er een paar met ook Afrikaans bloed: mijn vriend Rudy Goutier en ook Griselda Molemans.
          En dat Gado-gado is vegan, dus klopt meestal niet.

        • Loekie zegt:

          Misschien iets voor op een pasar malam: een stand waar men zijn herkomst kan laten bepalen door middel van DNA-onderzoek.

          https://www.dna-test.nl/dna-test-afkomst-voorouders.html

        • Ron Geenen zegt:

          DNA via Heritage.com cost $200. In ieder geval werd dat mij eens verteld.

      • bert zegt:

        Hoi Mr Geenen ,ik google uw naam en zie dat u als kind in Bangkinang heeft gezeten tijdens de Japanse bezetting .Ook toevallig mijn moeder zat ook in Bangkinang met de 4 oudste kinderen geboren in 1938,1939,1940 en 1 in februari 1942 ( ik ben van 1949) die broer van 1942 is dankzij de Japanners gered van de dood .Zij haalden in razende vaart medicijnen voor de baby .Bangkinang was natuurlijk geen vakantiepark maar het had een goede burgerleiding en een redelijk fatsoenlijke kampkommandant .

        • bokeller zegt:

          ##Zij haalden in razende vaart medicijnen voor de baby .Bangkinang was natuurlijk geen vakantiepark maar het had een goede burgerleiding en een redelijk fatsoenlijke kampkommandant .##

          Toch leuk om ’t te horen, ik heb wel heel wat anders in ’t Bangkinangkamp
          meegemaakt.
          siBo

        • bert zegt:

          Mijn hart krimpt bij wat u hier schrijft ! Geloof het meteen,die Japanners waren onberekenbaar ,aan de ene kant aardig aan de andere kant wreed en meedogenloos .U schrijft er zo luchtig over maar leuk zal het niet geweest zijn .Trouwens mijn 3 broers en zuster waren ook vol haat jegens de Jap .Neemt niet weg dat ook de Jap wel eens toonde mens te zijn .

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Bangkinang was natuurlijk geen vakantiepark maar het had een goede burgerleiding en een redelijk fatsoenlijke kampkommandant .”””””””””””””

          U schrijft zelf dat u van 1949 bent. Ik denk dat u oordeel bezijden de waarheid is. Ik ben van 1936 en mijn nicht Meity Uyleman Anthonys (meisjes naam) is van 1928. U moet maar eens het haar praten. Dan hoort u wat haar in dat “fatsoenlijke” kamp is overkomen. Zij geeft nu nog op 88 jarige leeftijd nog lectures betreffende haar ervaringen aan High schools in SoCal. Mijn grootmoeder Geenen kon door haar rugklachten haast niet buigen voor de Jap. Voor onze kinderogen werd zij tegen de grond geslagen en vervolgens geschopt. Mijn zusje in in 1943 in het kamp geboren en werd een jaar met borst voeding en water van het gekookte rijst gevoed. Wilt u haar spreken, Peggy Geenen woont in Born. Medicijnen die hebben wij nooit gezien. Die lagen in de Japanese goedang opgeslagen.

        • Arthur Olive zegt:

          Medicijnen, die hebben we nooit gezien. Die lagen in de Japanese goeding opgeslagen.

          De jap kreeg medicijnen via het Rode Kruis maar veel werd gebruikt voor hunzelf.
          In het dagboek van dr. M.M. Hilfman, “Fukuoka 9 Arts in krijgsgevangenschap”, schrijft hij op bldz. 101 (24 dec) dat mijn vader, Robin Olive, overleed aan pneumonia crouposa dextra.
          Op bldz. 102 (26dec) lees ik het volgende: Enige tijd geleden een fles met 1000 tabletten Parke Davis sulfadiazine bij “Boris” op tafel zien staan. Zeer in mijn schik, ze zijn kennelijk voor ons bedoeld, en Boris is de slechtste niet.
          Ik had reeds28 tabletten ontvangen voor Olive (die inmiddels is overleden , zie24 dec)
          Overigens is het merkwaardig dat deze medicijnen die van het Rode Kruis afkomstig zijn, niet zonder meer aan ons worden overhandigd.
          Toch zijn we er in dit opzicht niet slecht aan toe.
          De 27 op 3 December aangekomen gevangenen vertellen dat in hun vorige kamp (600 gevangenen), 2 Nederlandse doktoren: De Wijn en Ensing, 1 Engelse , 1 Amerikaanse arts) voor elk tablet aspirine eerst verlof aan de Japanse dokter moest worden gevraagd.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””De jap kreeg medicijnen via het Rode Kruis maar veel werd gebruikt voor hunzelf.”””””””””

          In het boek KURA! dacht ik gelezen te hebben, dat na de oorlog bij Bangkinang een goedang vol met voedsel en medicijnen werden gevonden. Maar tijdens onze internering kregen wij gevangenen nooit medicijnen. Het zelfde was het met het eten. We moesten honger lijden, terwijl iets verder voldoende voedsel was. Het was moord met voorbedachte planning. Vele vrouwen en kinderen en ook in het mannen kamp zijn niet gewoon gestorven. Ze zijn systematisch vermoord in naam van hun keizer. En de politiek heeft hem in leven gehouden. Hij verdiende de doodstraf.

    • Tyana Rutten zegt:

      Beste Bert,
      Bedankt voor je reactie. Inderdaad, en dat is nu precies waar het onderzoek in mijn scriptie over gaat. Zou er misschien iemand in je omgeving geïnteresseerd zijn om mee te werken aan mijn interviews? Alvast bedankt.

      • bokeller zegt:

        ## Mijn hart krimpt bij wat u hier schrijft ! ##
        Laat je hart rustig tikken ,het gebeurde toen is nu
        geschiedenis geworden.
        Toch wil ik effe met je meegaan inz. de Redelijke
        Fatsoenlijke Kampcommandant,nl. Wij zowel het
        Vrouwen-Mannenkamp kregen het beter en dat weten
        nmm.velen niet, nadat deze Japanse Kampcdt.’s
        echtgenote door dokter Vis ( gevangene)
        geopereerd werd.
        . Dokter Vis een heel bekende Gouvernements Arts van de
        Ombillinmijnen te Sawah-Loento,was een specialist
        in operaties van blinde darmontstekingen.
        Opereerde oa,mijn jongere broer en je zag van
        de hele operatie en nabehandeling bijna niets meer.
        In het kort,het eten werd iets beter oa,dat de Japanse
        jagers het geschoten wild ,varkens-tijger en olifant
        aan de geïnterneerden afstonden.
        Daarbij mocht de Arts met zijn gezin het kamp
        verlaten en het belangrijkste, Medicijnen aan
        de zieken verstrekken.
        siBo

        • bert zegt:

          Prachtig verhaal ! Zal u e-mail meteen doorsturen aan mijn broers en zuster ( die van het kamp ) Volgens mijn oudste zuster (1939) was de goede behandeling te danken aan het feit dat de kampcommandant van hoge Japanse adel was.Die Dr Vis heeft toch wel een heel hoge onderscheiding gekregen ? ( hoop ik )

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik weet niet over welk kamp dit ging. Mijn broer zat in het ‘Prominentenkamp’ in Tjimahi, Baros???? Heeft daar zijn laatste jaar gymnasium gedaan plus eindexamen. Mijn eerste baas bij TNO, Prof. Baars runde, met medewerking van de Japanners, een gistfabriek voor de productie van vitamine B. Hierover heb ik vroeger in Javapost wat geschreven. Lees ook het boek Gestrand in Indië, over de cabaret/viool-uitvoeringen. O.a. Wim Kan en Corrie Vonk. Wim Kan werd door de Japanners betaald per voorstelling. Toen hij een keer ziek was klaagde hij dat hij nu ook geen vergoeding kreeg. Japanse kampen zijn er in heel veel soorten!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ook wijlen mijn goede vader kwam thuis uit Birma/Siam met verhalen over de onberekenbare Jap, c.q. de slechte en de goede Jap.

          Ik kan mij zo voorstellen dat niet alle Japanners in het keizerlijke leger van destijds intrinsiek slecht en wreed waren, net zo min als alle (Indische) Nederlanders in NOI boesoek, alhoewel sommigen ons dat met alle geweld willen laten geloven.

          Maar …. de goede Japanners zullen in het keizerlijke Japanse leger weinig kans hebben gekregen om hun barmhartigheid te tonen. Binnen dat leger heerste ijzeren tucht en discipline en standrecht; volgens mijn vader kon de luitenant de sergeant vanwege een bepaald vergrijp op staande voet afranselen, de sergeant de korporaal, de korporaal de soldaat. Je moest wel heel dapper zijn om tegen de stroom in te durven roeien.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          A wordt door B afgeranseld.
          Terwijl B beukt, zegt hij tegen A: ik wil dit eigenlijk niet doen, ik heb niks tegen jou, maar ja, ik moet nu eenmaal, het is mijn werk, ik heb een opdracht.
          Geeft niks, zegt A, doe maar gewoon wat je moet doen. Een als je mij dood ranselt, sterf ik tenminste door een goede man.
          Jaren later wordt door C aan B gevraagd: had je kunnen weigeren, had je weg kunnen lopen, had je kunnen deserteren, had je je geweten kunnen volgen?
          Zegt B: dan was ik dood gemaakt en dat wilde ik niet.
          Ja, zegt C, dat is ook zo.

      • bert zegt:

        Beste Tyana in tegenstelling tot wat jij schrijft ben ik geboren 1949 niet de eerste generatie dat zijn mijn ouders,ik ben gewoon 2 e generatie Ook mijn broers en zusters geb na 1938 zijn 2 e generatie Volgens mij had je met de 1 e generatie moeten praten ,maar of ze dat zouden doen ? Betwijfel het ,Wat moet je nou met de 2 generatie ?? Dat zijn Hollanders geworden ! met een kleurtje o.k maar toch Hollanders .Laatst belde een Indo me op of ik hun wilde opzoeken in Alkmaar ,bugamain di Alkmaar jauhnjai ! Dari Amsterdam,maar hij zei er ook bij dat ik niet op eten hoef te rekenen ! Nou ja Hollanders zijn ze geworden,bij de volgende verkiezing stem ik op Wilders met de slogon Indo,s het land uit ( graag ik ben meteen weg liefst naar Californie) Een interview met mij is zinloos,de Echte Indo,s zitten in Amerika .b.v Joyce Top ( correspondent Moesson -Tong-Tong) mijn nicht of Ron van Geenen.Je moet (mag) hun interviewen,desnoods via e-mail.Hier in Nederland zou ik alleen Bokeller interviewen (lijkt mij een man met een verhaal.

        • bert zegt:

          Vreselijk dat verhaal van Ron van Geenen ! Wist dat natuurlijk niet ! Mijn ouders zwegen altijd over het kamp en mijn oudste broer (1938) maar 2 jaar jonger dan Ron van Geenen was altijd stil en terug getrokken ,Mijn ogen zijn opengegaan !

        • bokeller zegt:

          ## Ook wijlen mijn goede vader kwam thuis uit Birma/Siam met verhalen over de onberekenbare Jap, c.q. de slechte en de goede Jap. ##

          Tsja Pak Pierre, er was toen nog een groter probleem en
          en dat waren de Koreanen in Japanse dienst,die
          volgens de verhalen nog harder sloegen.
          ’t Gevolg was dat wij Indische jongens die naar
          Korea gingen met ’n scheef oog werden aangekeken
          en zelfs aangesproken, hoe wij ’t ons hoofd haalden om
          ons leven in een waagschaal te stellen om die
          gladakkers bij te staan. Gezien ‘……..!
          Aan het Koreaanse oorlogsfront werden wij er van
          bewust ,dat de bij ons ingedeelde Koreaanse Onder=
          officieren de Indonesische taal machtig waren.
          Weggedoken in onze schuttersputje hadden we
          het toen uitgepraat.
          Trouwens veel keus hadden we niet,want de
          Chinezen en de Noord-Koreanen bezorgden ons
          vele hachelijke momenten, die we gezamenlijk
          in de loopgraven moesten oplossen.
          Zo zie je ’t maar” het kan verkeren !”
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””de Koreanen in Japanse dienst, die volgens de verhalen nog harder sloegen””””””””””””

          Misschien weet je dat ook nog.
          In het vrouwenkamp Bangkinang was er inderdaad een Koreaanse bewaker, die bekent stond als super wreed. Hij had de bijnaam de Cycloop. Meity Ungerer is bij het smokkelen/handelen van eten door hem betrapt geworden en als meisje door hem afgerost. Ze kwam met haar hoofd tegen de hoek van een bureau en heeft nu nog evenwicht stoornis en een blijvende barst in haar hoofd.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Volgens wijlen mijn goede vader waren de Koreaanse bewakers de grootste loeders.

          Maar ja …. wat wil je: In de hiërarchie van het keizerlijke Japanse leger stonden ze voorlaatst. Helemaal onder op de stapel stond de (krijgs)gevangene. Op hem konden ze dus al hun frustraties afreageren. Ranselen maar, harder dan hun Japanse bazen.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Volgens wijlen mijn goede vader waren de Koreaanse bewakers de grootste loeders. “”””””””””

          Het zit blijkbaar ook in hun “beschaving”
          Jaren geleden ben ik meegegaan naar Koreatown in LA. Was er nog nooit geweest. Werd mij van te voren gewaarschuwd, dat ze in hun winkels en supermarket je gauw wegduwen. En inderdaad is dat mij een paar keer overkomen. Ze vragen niet om ergens bij te komen. Je wordt gewoon zonder wat te zeggen weggezet. En als je hun een hijs terug geeft, kijken ze je raar aan. Zelf bij de kassa proberen ze voor je te komen.
          Gaat er ook nooit meer naar toe.

        • Indisch4ever zegt:

          De verloedering zit in elke beschaving De mens is eenmaal niet perfect.
          Een symptoom van die imperfectheid is de verloedering van anderen uitvergroten en/of die van het eigen clubje/persoon niet kunnen doorzien.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””””Een symptoom van die imperfectheid is de verloedering van andere groepen uitvergroten
          en/of die van het eigen clubje niet kunnen doorzien.”””””””””””””

          Het hoeft geen verloedering te zijn. Het kan ook een “normaal” gedrag van een bepaald volk zijn.
          En misschien zit het gewoon in hun cultuur. Mijn ervaring werd mij van te voren door mijn oudere nicht haar echtgenoot verteld als een soort waarschuwing. Zij hebben het al eerder meegemaakt.
          Daarentegen winkel ik met plezier in een grote Vietnamese supermarket. De eigenaar ken ik ook en hij heeft mij eens gevraagd waarom ik altijd met een wandelstok loopt. Toen ik hem dat had uitgelegd, riep hij een van de werkers en gebood hem mijn gekochte etenswaren naar de auto te dragen. Niemand is perfect, maar ook in deze niet perfecte wereld is het vaak keuzes maken. Voor mij is de keuze niet zo moeilijk.

        • eppeson marawasin zegt:

          Vader had het inderdaad ook over de angst voor de Koreanen in het bijzonder; ‘ze gebruikten hun armen als een stok’, zo omschreef hij dat.

          Later bij Taekwondo-demonstraties begreep ik wat vader bedoelde . . .

          e.m.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Voor Bo Keller: Laten we het er maar op houden dat die welke in 1942 – 1945 zo verschrikkelijk konden ranselen van benoorden de 38ste breedtegraad waren.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Bij de Kenpeitai konden de Indonesische ondervragers harder meppen dan de Japanners. Die karwats staat ergens op Javapost afgebeeld. Ook toen de Japanners niet veel meer in mij zagen bleven die Indonesiërs scoren Goed op hun CV.

        • eppeson marawasin zegt:

          @Bapak Bo Keller zegt: 4 oktober 2016 om 00:04@

          — Haha, meneer Keller. ’t Plaatje deed mij weer hier aan terugdenken:

          @Dhr. J A. Somers zegt: 4 oktober 2016 om 21:05 Bij de Kenpeitai konden de Indonesische ondervragers harder meppen dan de Japanners. /…/Ook toen de Japanners niet veel meer in mij zagen bleven die Indonesiërs scoren@

          — Dag meneer Somers, ’Poekoel teroes’ zeg maar . . . 😦

          e.m.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Bij de Kenpeitai konden de Indonesische ondervragers harder meppen dan de Japanners””””””””””

          Een vorm van bruinwerken, wordt dat ook genoemd.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Het is geloof ik een algemeen voorkomend verschijnsel dat de knechtjes hun meesters proberen te overtreffen.

          Was het in de Duitse concentratiekampen ook niet zo dat de bewakers gerecruteerd uit gevangenen (Kapo’s) en overgelopen krijgsgevangenen (b.v. de Oekraïner Iwan Demjanjoek) wreder en gevreesder waren dan hun SS-bazen? Ze waren waarschijnlijk veel te bang zelf in ongenade te vallen bij de bazen ……

          Er zijn geloof ik ook experimenten geweest waarbij de ene groep studenten de andere stroomstoten mocht toedienen. Niet echt natuurlijk, maar dat wisten de “beulen” niet. Naarmate de “slachtoffers” harder schreeuwden voerden de “beulen” de stroomsterkte op.

          Merkwaardige wereld, die mensen wereld.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Merkwaardige wereld, die mensen wereld.””””””””””

          Heel netjes gezegd. Heb wel eens gelezen, dat die zelfde mens “Het meest wrede dier is”

  4. George zegt:

    We are all members of the Cosmic Race, and made of Stardust!(as an astronomer informed me).

  5. Ben Goutier zegt:

    Hi Tyana.
    If you want to more about the book, let me know.
    Cheers. From Canada

  6. George zegt:

    Mijn nationale identiteit is gebaseerd op de dikte van mijn geldbuidel met harde valutas.

  7. George zegt:

    American Armenian?

    • Pierre de la x zegt:

      Mag ook van mij.

      Pak Pierre

      • Arthur Olive zegt:

        Voor zover ik weet zijn de Indianen en de Indo’s de enige groepen in Amerika die worden aangeduid met American eerst en dan gevolgd met de naam van de group.
        American Indian, American Indo (Amerindo).
        Alle andere noemen zichzelf bvb. German American, Dutch American, enz.

        • Pierre de la x zegt:

          En dan heb je ook nog de “Pennsylvania Dutch”.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””En dan heb je ook nog de “Pennsylvania Dutch”.”””””””””””””

          Er zijn diverse plaatsen die de naam “Holland” heten, o.a. in Colorado. Bijna allemaal ex-NLérs.

        • Arthur Olive zegt:

          Duitsers zijn de grootste groep in Amerika en het scheelde maar 1 stem in het continental congress, anders zou Duits de official taal zijn geworden in Amerika.
          De Duitsers in Pennsulvania noemden zichzelf “Deutch” en het werd verkeerd vertaald als “Dutch”.

          American Indo culture gaat over de Indian American. Ze noemen zichzelf Indian American om hun niet te vewarren met de Amerikaanse Indiaan.

        • Loekie zegt:

          “The Muhlenberg legend is an urban legend in the United States and Germany. According to the legend, the single vote of Frederick Muhlenberg, the first ever Speaker of the U.S. House of Representatives, prevented German from becoming an official language of the United States.”
          https://en.wikipedia.org/wiki/Muhlenberg_legend

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””American Armenian?”””””””””””””

      En Glendale is Armenia town! Toen ik nog werkte kocht ik daar altijd mijn kleren en schoenen. Zij importeren bijna alles uit Italië. Hebben goede smaak.

      • Arthur Olive zegt:

        Glendale is Armenia town.
        In het begin zestiger jaren woonde een Indo vriend van mij in Glendale.
        Zijn grootmoeder was een negerin en je kon het wel een beetje aan hem zien.
        Glendale had een curfew voor negers in die tijd, ze mochten na 7 uur s’avonds niet meer daar gezien worden. Gelukkig had hij daar geen last van volgens hem.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Gelukkig had hij daar geen last van volgens hem.”””””””””””””

          Werkte als design engineer voor Parsons in Pasdena. De zaak had zoveel werk, dat ze in Glendale in een gebouw op Brand Ave 4 etages huurden. Heb daar zo’n 3 jaren aan een Shell project voor het noorden, Benfica, gewerkt. Heb ook nooit last gehad van de mensen. Nu wonen er daar ook veel Filippijnen en Korean. Daar staat ook het standbeeld van de “Troost Meisjes” waar Japan boos over is.

        • Arthur Olive zegt:

          Ik geloof dat de Indo’s in het algemeen nergens in Amerika last hadden van discriminatie.
          Waar ik het over had in Glendale was tegen Negers in de begin jaren 60, nog voor de civil rights dus ook voor uw komst in Amerika.
          In Long Beach konden Negers ook niet zwemmen bij de YMCA. en het werd hun moeilijk gemaakt om een huis te kopen of te huren in bepaalde wijken.
          In vele Staten konden ze alleen naar bepaalde hotels en restaurants gaan, het was vreselijk .
          Daarom dat de black comedian, Chris Rock, zegt: “Nobody wants to take my place— and I am rich”

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””””Waar ik het over had in Glendale was tegen Negers in de begin jaren 60, nog voor de civil rights dus ook voor uw komst in Amerika.””””””””””””””

          Toch wel vreemd. Heb tot nu toe eigenlijk nooit problemen met negers gehad. Ze zijn altijd vriendelijk en ik ook tegen hun.

  8. Pierre de la x zegt:

    “Op zoek naar 1ste generatie Indo’s, tussen 1945 – 1964 naar NL geemigreerd, t.b.v. onderzoek naar o.m. Nationale identiteit”.

    Een beetje muggen ziften kan geen kwaad: Geldt dat allen, ongeacht leeftijd, dus ook b.v. die Indo’s die in de genoemde periode als jong kind of baby met de ouders zijn meegereisd?

    Ik kan mij voorstellen dat voor het onderzoek alleen die personen interessant zijn die als volwassene in NL aanspoelden. Ik ben van een tussengeneratie die als teenager in NL aankwam en kan uit eigen waarneming wel melden dat mijn generatie genoten en die van mijn (groot)ouders zich Nederlands voelden, zeker niet Indonesisch. Anders zouden ze wel zijn gebleven.

    Zo ik interssant word bevonden voor het onderzoek, dan ben ik graag bereid eraan mee te doen. Hirrbij machtig ik de webmaster mijn mailadres voor dat doel aan mevrouw Rutten door te geven.

    Pak Pierre

    • Tyana Rutten zegt:

      Beste Pierre,
      Het zou voor mij zeker interessant zijn om u te kunnen interviewen. Ik zal contact opnemen met de webmaster over uw e-mail adres. Alvast heel erg bedankt voor uw hulp!
      Tyana

    • Loekie zegt:

      “en kan uit eigen waarneming wel melden dat mijn generatie genoten en die van mijn (groot)ouders zich Nederlands voelden”
      Speak for yourself only.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””””“Op zoek naar 1ste generatie Indo’s, tussen 1945 – 1964 naar NL geemigreerd, t.b.v. onderzoek naar o.m. Nationale identiteit”.””””””””””””

      Eerder werd verkondigd dat de 1ste generatie van voor 1945 was.

  9. Frank Lutter zegt:

    Hallo Tyana,
    Mij mag je interviewen als je dat wilt. mijn e mail adres is: franklutter@hotmail.com.
    Hoor graag van je voor nadere afspraak.
    Vr Gr
    Frank

    • Frank Lutter zegt:

      Bericht voor Tyana van Frank Lutter
      Jjouw enqueteformulieren zijn op onbekende wijze uit mijn E mail bestand verdwenen. Kun je ze opnieuw even mailen ?
      Vr Gr
      Frank Lutter

      • bokeller zegt:

        Daar heb je ”t gedonder al.
        De ”momok ” is met de 1° generatie naar hier
        meegelift.

        siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Niet overal ….. ik heb inmiddels een telefonisch interview ondergaan van totaal 2,5 uur, verspreid over 2 dagen. Tyana vanuit Korea, ik in mijn stadje in de polder.

          Ik mag zeker wel van haar verklappen dat zij mij heeft verklapt dat ook zij van Indischen bloede is, een Lindo ofwel een Limburgse Indo uit Venlo. Dat was ook wel te horen. Geen djedarrr-djedorr over haar tong maar een lieflijk zachte “G”, ruisend door bronsgroen eikenhout.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””De ”momok ” is met de 1° generatie naar hier
          meegelift.”””””””””””””

          De beruchte eigen computer opslag systeem.

      • Tyana Rutten zegt:

        Hallo,
        Sorry voor het late antwoord. Zal hem opnieuw mailen.

  10. Peter van den Broek zegt:

    Negers? Is dat politiek correct? Het doet mij teveel aan de slaventijd herinneren, nigger !!! Ik dacht dat die mensen, negers dus, zich als Afro-amerikanen bestempelen, Bij de Census kan je jezelf omschrijven als Afro-amerikaan. maar ik kan het mis hebben. Heeft president Obama het ooit over zichzelf gehad \als neger?

    Als ik het goed heb, heet het in Nederland etnisch profileren. net zoiets als Indische Nederlanders zich omschrijven als 1/2, 1/4, halfbloed, volbloed en andere idioterie. Geeft wel het bewustzijns/bewusteloos-niveau aan van generatie Indo’s en volgend generaties

    American-indians kan ik me best voorstellen. Het zijn tenslotte de oorspronkelijke bewoners van de VS., dus de nadruk ligt op Indians met adjectief American.

    Dat American-Indo’s zich zo noemen kan ik me moeilijk voorstellen . Dat houdt in dat ze zich in eerste instantie Indo voelen en dan pas Amerikaan. dat lijkt me het zelfde als Neder-Turken => de Indo als Nederturk. en dan hebben we het over een serieus onderwerp.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””””Dat American-Indo’s zich zo noemen kan ik me moeilijk voorstellen . Dat houdt in dat ze zich in eerste instantie Indo voelen en dan pas Amerikaan. “”””””””””””

      Dat is zeker het geval met Indo’s van de eerste generatie. Velen en misschien wel de helft hebben ook nog steeds de NL nationaliteit. Zij die hier in Amerika zijn geboren en dus een soort 2de generatie zijn, denken totaal Amerikaans. Voor mijn ega en ik is het zeker het geval. Ik emigreerde vanwege een goede betrekking met een nog veel betere betaling naar CA en wij hebben nooit onze paspoorten verandert. In eerste instantie kreeg ik een contract voor 2 jaren. Na 15 maanden werd mij een permanente baan aangeboden. Permanente verblijfsvergunning meteen gekregen. Heb vlak er na een huis gekocht en nooit meer omgekeken.
      Dus als Indo gewoon aangepast aan de Amerikaanse gewoonten, tenminste als we buiten zijn.
      In huis spreken we Nederlands en eten Indo voedsel.

      • bokeller zegt:

        .##In huis spreken we Nederlands en eten Indo voedsel.##
        ’t zit niet in de saté kambing …….
        http://www.woutermuller.com/wat-een-indo/
        siBo

        • bert zegt:

          Heb me nooit Indisch gevoeld meer Surinaams ( waar ik opgegroeid ben ) Maar toen ik na lang aandringen van Indonesische vrienden toch maar een keer naar Indonesie ging,en na het verlaten van het vliegveld Sukarno-Hatta de eerste rijstvelden zag,bemerkte ik tot mijn verbazing dat ik het gevoel had ,Dit is mijn land ! Dat gevoel werd alleen maar sterker (schrok er van ) toen ik op de bekende Indonesische vraag ” Darimana Pak “” antwoordde “” Dari Holland “” keken ze me raar aan “‘ Ah saya kira dari Indonesia ! “” Ben van dat volk gaan houden en ook van dat land ! jammer van al die armoede !

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Ben van dat volk gaan houden en ook van dat land ! jammer van al die armoede !”””””””””

          En na 70 jaar kunnen ze het alleen zichzelf verwijten!

        • Ron Geenen zegt:

          Toch enigszins wel. Want het grootste verschil tussen de Amerikaanse keuken en de Indische is dat wij bijna alle gerechten met de bijbehorende kruiden koken. De Amerikanen en ook Zuid Amerikanen koken, braden, BBQ alleen met een beetje zout. Er na wordt een bepaalde smaakmakende saus of sauzen er over gegoten. Vaak met veel zout er bij. Ik heb vaak last van nadorst van hun eten. Dit is mijn ervaring in CA, want ik weet niet hoe het in andere staten gebeurd.

    • Arthur Olive zegt:

      Er is niets verkeerd met het woord “Neger”of Negro, vooral als het in een historische setting is. Het is iemand van de “Negroid” ras.
      Het Amerikaanse leger handbook gebruikt die naam Negro nog steeds.
      Tegenwoordig noemen negers zichzelf liever Black of African American alhoewel de meeste mensen in Afrika niet neger zijn.
      Er was ook een tijd dat ze niet “Black” genoemd wilden worden en ook een tijd dat ze zichzelf “Colored” noemden. De grootste neger organisatie in Amerika noemt zich nog steeds de ( National Association for the Advancement of COLORED People).
      De black Hip Hop “artisten” noemen zichzelf en elkaar “Niggers”.
      Ik word er duizelig van.

  11. Peter van den Broek zegt:

    Ik verwijs naar de US Censis Bureau: daar wordt gesproken over Afro-American.

    Wat vullen bovenstaande Heren eigenlijk in de census in. Foreigner? Indo?

    En als de Heren de Nederlandse nationaliteit hebben, hebben hun kinderen dan een dubbele nationaliteit of verwatert dat net zoals het Indisch bloed?

    Hoe gaan Indo’s, Indische Nederlanders buiten Nederland met hun nationale c.q. Nederlandse identiteit om. Gaan zij nog trouw naar de stembus, lezen zij regelmatig de Telegraaf?

    Zijn deze geëxpatrieerden duidelijk anders anders dan de gerepatrieerden in Nederland?

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Wat vullen bovenstaande Heren eigenlijk in de census in. Foreigner? Indo?””””””””””
      Others of Eurasian, dacht ik.

      “”””””””””En als de Heren de Nederlandse nationaliteit hebben, hebben hun kinderen dan een dubbele nationaliteit of verwatert dat net zoals het Indisch bloed?””””””””””
      Heb gehoord dat het kind op 18 jarige leeftijd een keuze heeft. Daarnaast kan je 2 NL ouders hebben of een ouder nog Nederlandse en de ander Amerikaanse. Die kinderen kunnen opteren voor een dubbele Nationaliteit.

      “”””””””””Hoe gaan Indo’s, Indische Nederlanders buiten Nederland met hun nationale c.q. Nederlandse identiteit om. Gaan zij nog trouw naar de stembus, lezen zij regelmatig de Telegraaf? “””””””””””””
      Ik lees NU.nl wel eens. Stemmen in NL mag ik ook, maar in de eerste plaats is daar een ingewikkelde procedure aan verbonden. Meeste Indo’s en ik inclusief stemmen dan ook niet. In Amerika mag ik als NLér ook niet stemmen. Heb sinds de begin jaren 2000 ook een satelliet van de Nederlandse/Belgische BVN-TV, die gratis worden uitgezonden. Kijkt naar sport.
      Een Indo neemt in het verleden het Amerikaans burgerschap aan door zijn werk. Als die Indo in een bepaald beroep goed is waar de defensie je b.v. voor nodig heeft, dan kan je daar alleen maar als Amerikaans staatsburger werken. Een beroep als vliegtuigbouwer of mechanic. Vele jongere Indo’s die niet in NL in dienst hebben gezeten, werden hier wel in dienst opgeroepen en konden er na direct Amerikaan worden.
      De man van mijn nicht, nu beiden 88, werkte als hoofd van de werkplaats bij Caltec Universiteit in Pasadena. Hem werd verteld, dat hij binnen een bepaalde periode Amerikaan moest worden. Hij werd dat ook. Zijn vrouw is nog steeds Nederlandse.
      Misschien kan de heer Olive er meer over vertellen.

      “”””””””””Zijn deze geëxpatrieerden duidelijk anders anders dan de gerepatrieerden in Nederland?””””””””””””
      Voor mij is dit uw belangrijkste vraag. Ja er is een heel groot verschil. Wij zijn veel meer Indo gebleven en geen Blanda geworden. Direct te zien wanneer een Amerindo NL Indo’s te gast hebben. Ze komen bij onze kumpulan en het is ook aan de taal te horen. Daarnaast zijn ze vaak blanker geworden door het Europese klimaat. Nog niet zolang geleden vroeg een meisje uit Holland bij de eettent: Graag sate met pindasaus! Daar werd toen goed gegniffeld. Wij, in CA spreken het Nederlands dat we meebrachten naar Nederland, zeg maar van de beginjaren 60.
      En zeker wij ouderen spreken het Nederlands nog met een Indisch accent.

      Het meest belangrijke vind ik persoonlijk, is dat ik als Indo, met divers Europees bloed en divers Indonesisch bloed, beide landen heb verlaten en hier opnieuw iets heb opgebouwd. Terwijl de Indo in Nederland het ene land van zijn bloed voorvaderen heeft verlaten en is neergestreken in een ander land waar hij/zij ook het bloed door zijn aderen heeft stromen.
      Ik kijk van buiten bij zowel Nl als Indonesië naar binnen. Daardoor zie ik vele Indo’s gewoon blanda worden. Net zo worden onze kinderen Amerikaan, maar wij ouderen blijven Indo.
      Ik voel mij geen Indonesiër en geen blanda meer, maar Indo te gast met permanente verblijfsvergunning in Amerika, waarbij ik mij heb aangepast en de wetten gehoorzaamd. Ik ben hier thuis! Immers Amerika is ook opgebouwd uit een mengsel van allerlei rassen.

      • bert zegt:

        Helemaal juist ! Wist dit al maar u bevestigt het .

      • Loekie zegt:

        “Wij zijn veel meer Indo gebleven en geen Blanda geworden.”.
        Dit is in de kern 100% waar. Maar veel Indo’s in Holland zijn geen blanda geworden, maar zijn blijven steken in wat zij in Indië ook deden: opkijken naar de blanda. Zij uiten zich altijd lovend over Nederland. Zij doen dat als bewijs voor zichzelf dat zij erbij horen, dat hun leven hier niet voor niets is geweest. Zij zijn bezig met zichzelf te bewijzen. Indo’s elders doen dat niet, die zijn gewoon wie ze zijn en hengelen niet voortdurend naar sympathie. Zij staan op zichzelf. Mogelijk ‘nadeel’ daarvan is wel dat ze veel met en voor zichzelf bezig zijn.

        • eppeson marawasin zegt:

          Nah . . . heer Loekie, dit is meer een reactie uwerzijds die uitnodigt tot: “speak for yourself !”

          e.m.

        • P.Lemon zegt:

          @Loekie ” Indo’s elders doen dat niet, die zijn gewoon wie ze zijn…”

          En als ‘De’ niet bestaat maar als mens zich een beetje door uiterlijk en cultuur van anderen onderscheidt?

          ***Pamela Pattynama:
          Bestaat er, met andere woorden, een echte, onvervalste Indo-identiteit? Ik meen dat het antwoord op deze vraag een ondubbelzinnig ‘nee’ moet zijn. De Indo bestaat niet.

          Indo’s zijn, met andere woorden, niet allemaal even haloes, niet iedere Indo schaamt zich dood over van alles en nog wat. Ze zijn niet gastvrijer dan Hollanders en zo flexibel zijn ze ook weer niet allemaal. Ik ken tenminste meer dan genoeg Indo’s die kasar, onbescheiden en ongemeen assertief zijn. Een nog overtuigender bewijs is dat ik regelmatig bij Indo’s thuis geconfronteerd word met een stijf gesloten koekjestrommel. Indo’s kunnen weleens wat overeenkomstige hebben, maar de onderlinge verschillen overtreffen de gelijkenissen met gemak. Goed, ik geef toe:
          er is wel iets dat Indo’s gemeen hebben. Welgeteld zijn dat twee dingen: ten eerste delen polder-Indo’s Indië als hun land van herkomst en ze kunnen, ten tweede, bogen op een omvangrijk archief aan verhalen. Die twee dingen, het land van herkomst en het gedeelde erfgoed van verhalen, bepalen wellicht hun collectieve, maar niet hun individuele identiteit.

          http://www.dbnl.org/tekst/_ind004201001_01/_ind004201001_01_0005.php

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Die twee dingen, het land van herkomst en het gedeelde erfgoed van verhalen, bepalen wellicht hun collectieve, maar niet hun individuele identiteit.”””””””””””””””

          Het eerste deel van het verhaal van Pamela geeft mij het bewijs, dat de Indo meer blanda is geworden.
          De twee dingen hierboven kloppen niet. He land van herkomst kan alleen nog gedeeld worden door mensen van de eerste en een beetje van de tweede generatie. De rest is al dood. De jonge generatie weet er niet veel van.
          Wat betreft de verhalen. De meesten kennen geen verhalen. Het beruchte en/of Indo zwijgen van de oude generatie. Wat overblijft zijn de kamp en Bersiap verhalen en dat zijn geen prettige.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Zij staan op zichzelf. Mogelijk ‘nadeel’ daarvan is wel dat ze veel met en voor zichzelf bezig zijn.”””””””””””””

          Ik weet niet of uw mening betreffende de Indo’s in NL juist zijn. Ik kan daar niet over oordelen. Wel jammer als dat zo is. Ik weet wel dat de Indo’s hier, zoals u schrijft, vaak met hun eigen groep bezig zijn. U ziet dat als een nadeel. Ik kan alleen van CA spreken. De mensen hier leven altijd op zichzelf. Het bij elkaar op bezoek komen en koffie en cake krijgen, bestaat hier niet. Bij mij in mijn omgeving komt niemand bij elkaar op bezoek. Niemand geeft een huisparty. Die worden in een park, een zaaltje of in een restaurant gehouden. Daardoor houden Indo’s ook hun eigen manier van feesten op na. En zij die intussen met een ander komaf zijn getrouwd, die moeten die ander inwijden in onze gewoonten. Tijdens onze kumpulan op donderdag is het ook goed te zien. Indo’s bij elkaar, maar Chinezen, Filippijnen, Indonesiërs, enz allemaal apart. Afgelopen donderdag zaten we met 42 man en een enkele vrouw bij elkaar. Ook een blanda, maar die paste zich aan ons aan.
          Er wordt door de Indo’s ook veel gedeeld. De een heeft een boom met lychee, de ander heeft djamboe kloetoek of ajer boom met rijpe vruchten, een derde komt met een zak met hopjes of speculaas en deelt dat. Bij een jarige komt zijn vrouw mee en brengt een grote taart mee. Zo gaat het bij ons.

        • Arthur Olive zegt:

          Het bij elkaar op bezoek komen en koffie en cake krijgen, bestaat hier niet.

          Ik heb andere ervaringen met Indo’s en de “Zoete Inval” is nog steeds van kracht al heeft iedereen een telefoon.
          Bij Rene Creutzberg, de redacteur van de Indo, kan je altijd komen als hij niet met wat anders bezig is. Hij heeft boeken in zijn library die je mag hebben als er meer dan een (1) exemplaar is. Er zijn zoveel boeken op de tweede verdieping dat hij bang is dat de hele verdieping in elkaar stort vanwege het gewicht.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Bij Rene Creutzberg, de redacteur van de Indo, kan je altijd komen als hij niet met wat anders bezig is. Hij heeft boeken in zijn library die je mag hebben als er meer dan een (1) exemplaar is. “””””””””””

          Hij is inderdaad vaak de uitzondering op de regel. Woon niet ver van hem vandaan en als ik een boek nodig heb, bel ik hem even op of ik langs kan komen. Meestal is het “Kom Maar”.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Ron Geenen schrijft: “Heb gehoord dat het kind op 18 jarige leeftijd een keuze heeft.

        Ik vraag mij nu af of minderjarige kinderen van Warganagara’s ook een keuze hadden om alsnog een Nederlands paspoort te krijgen.
        Ik ken iemand die meerderjarig was toen zijn vader Warganagara werd en hij kwam later als verstekeling in Nedeerland.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Ik vraag mij nu af of minderjarige kinderen van Warganagara’s ook een keuze hadden om alsnog een Nederlands paspoort te krijgen.”””””””””

          Dat ligt aan de overeenkomst tussen Indonesie en Nederland. Tijdens de spijtoptanten periode werd dat wel toegepast.

          “”””””””Ik ken iemand die meerderjarig was toen zijn vader Warganagara werd en hij kwam later als verstekeling in Nedeerland.””””””””””””

          Is die verstekeling Nederlander geworden?
          Ik heb het volgende verhaal van Else Brail geschreven. Zij heeft mij al haar gegevens/documenten/bewijsstukken gestuurd. Ik heb toen haar gegevens met een schrijven naar alle politieke partijen in NL gestuurd. Slechts een party, D66, heeft de moeite genomen mijn schrijven te beantwoorden. Ze verwezen mij naar de Ombudsman. Zie: http://myindoworld.com/elisabeth-adriana-brail/

        • Arthur Olive zegt:

          Is die verstekeling Nederlander geworden?
          Ja, hij is Nederlander geworden en later Amerikaan.
          In het geval van Else Brail.
          Het zou op de lange duur minder kosten voor haar helpers als ze naar Nederland komt via een omweg.
          Per slot van rekening heeft ze meer moreel recht om door Nederland te worden opgevangen dan de illegale gelukzoekers die Nederland nu binnen komen.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””In het geval van Else Brail.”””””””””””””””

          Het probleem met Else Brail is dat ze ook geen Indonesisch paspoort krijgt. Ze is dus stateloos.
          Hoe komt ze aan reispapieren.

        • Arthur Olive zegt:

          Hoe komt Else Brail aan reispapieren?
          Hier in Amerika worden de illegalen undocumented genoemd.
          Ze hebben echter allemaal documenten die vals zijn en die men kan kopen.
          Men kan een gestolen paspoort in Indonesia ook kopen. Mijn Nederlands paspoort was gedurende mijn militaire dienst hier bij vrienden in hun logeerkamer bewaart.
          Ze hadden Indonesiers op vacantie die het hebben gestolen, dus daar is een market voor.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Ze hadden Indonesiers op vacantie die het hebben gestolen, dus daar is een market voor.””””””””””””

          Best mogelijk en zeker in crooked countries. Ik heb haar familie in Gouda ook aangegeven dat ze een zelfde weg moesten zien te vinden als de vluchtelingen. Ik zelf ben niet bereidt om enig risico te lopen.

  12. bokeller zegt:

    ###. Ik ben voor mijn masterscriptie onderzoek aan het doen naar eerste generatie Indo’s in Nederland

    (diegenen die tussen 1945-65 naar Nederland zijn gemigreerd),
    in het bijzonder met betrekking tot hun nationale identiteit ###

    Nmi. is ,dat hoe meer je naar de 1°generatie Indo’s ,die omstreek 1960- 1965
    naar Nederland gingen navraag doet inzake hun ”nationale identiteit”
    een heel ander beeld naar voren komt. ( Spijt optant )
    Eerst pakweg tot 1950 Nederlander, dan Indonesiër [ warga negara]
    en omstreeks 1960 weer de Nederlands (?) identiteit.
    en misschien ook wel door geïmmigreerd naar …..!
    En dan heb ik het nog niet over de Uitgewezen Nederlanders (?) in
    1957.de zgn. Zwarte Sinterklaas periode.
    siBo

  13. Pierre de la x zegt:

    Tja …. Ik kan me nu niet voorstellen dat de stemming onder die eerste generatie gedwongen landverhuizers merendeels pro Indonesisch is geweest, zeker niet onder de spijtoptanten en onder die welke na Zwarte Sinterklaas (nu eens geen Zwarte Piet) eruit werden gedonderd.

    Je kunt, zoals ik, met liefde en weemoed aan je geboorteland denken (met nadruk op LAND), maar dat is iets anders dan je nationale identiteit.

    Pak Pierre

    • bokeller zegt:

      Pak Pierre,
      Onder de gedwongen verhuizers,zie ik
      vnl. de personen , Nederlanders of anderen met een Nederlandse
      paspoort , die op last van de Indonesische autoriteiten
      uit Indonesië werden gezet. zgn Zwarte Sinterklaas periode.

      De ”Spijtoptanten” daartegen waren ex- Nederlanders die
      al ruim 10 jaren als Indonesische staatsburgers daar
      woonden en werkten en op eigen verzoek naar Nederland
      gingen en wel om diverse redenen.
      siBo

      • Pierre de la Croix zegt:

        Pak Bo,

        Ik had een aantal spijtoptanten in de familie zitten, onder wie wijlen mijn oom Bert S. Hij had een veembedrijf en kwam in de krant als eerste WNI van Semarang. Hem kon niets gebeuren, zijn ondernemerschap zou het land in opbouw nodig hebben. Bovendien had hij met Mohammed Hatta op school gezeten. Zo’n vriend zou hem niet in de steek laten. Twee van zijn zonen zaten ook in het bedrijf en waren met Javaanse trouwen getrouwd. .

        Gaandeweg ondervond hij overal tegenwerking als hij geen steekpenningen (oeang sogok) betaalde, zijn personeel staakte om de haverklap, hij werd persoonlijk bedreigd. Mijn oom bleef de Belanda Indo die de tijd van zijn welkom al lang had overschreden.

        Oom kwam in 1959 als spijtoptant met vrouw compleet in NL aan, evenals, in etappes, zijn 5 (bijna) volwassen kinderen. Al zijn geld verloren. Eind van een illusie. Binnen de kortste keren had iedereen zijn Nederlandse paspoort terug. De jongste dochter, nu nog enig overlevende van de familie, is nu 80 plus, sinds 1961 Amerindo.

        Inderdaad, spijtoptanten kwamen “om diverse redenen” op hun besluit terug om WNI te worden. Maar ga me niet vertellen dat ze het deden omdat ze zo gelukkig waren in Indonesia.

        Zelfs mensen als de heer ing. R.L. Mertens en J. Pondaag, onvoorwaardelijke sympathisanten van de staat Indonesia en het Indonesische volk, overtuigd van de slechtheid van de Orang Belanda, blijven kennelijk liever hier.

        Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Oeps ….. weer fout dese: “Javaanse trouwen” moet zijn “Javaanse vrouwen”.

          PeePee

        • bert zegt:

          Kasian die oom Bert ,kan het me helemaal voorstellen afgeperst worden door je eigen personeel en ook nog eens in de steek gelaten worden door je ” oude vrienden” en dan nog je geboortegrond zonder een cent verruilen voor een koud winderig land ! Mi Gado vreselijk zouden Surinamers zeggen,Zwarte Sinterklaas had er nog nooit van gehoord ! Ben even effe gaan googelen ,wat mij het meest trof was de zin ,de militairen namen de macht over van die ondernemingen dat was het begin van de “zwarte economie ” of in gewoon Nederlands uitbuiting door het leger met aan het hoofd ene Pak S

        • Jan A. Somers zegt:

          “blijven kennelijk liever hier” En de dekolonisatie ging verder: Bijna de helft van de Surinamers kozen voor Nederland, het land van hun slavenhandelaren. En gaan met vakantie naar hun geliefde land. Met het Caraïbische gebiedsdeel ging het wat anders. Die wilden graag in de unie blijven, en zelfs als Nederlandse gemeente. Was wel handig voor de blijvende schuldenlast. De Amerikaanse marine mag er niet komen i.v.m. de drugshandel (schending van Nederlandse soevereiniteit), dat heeft de Nederlandse marine overgenomen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja …. en toch ben ik van mening dat Zwarte Piet van – pak ‘m beet – medio november tot en met 5 december moet worden uitgebannen. Hij komt in die periode gewoon de stoomboot niet af. Daarna mag hij weer volop in het straatbeeld verschijnen.

          Pak Pierre

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””””Ik kan me nu niet voorstellen dat de stemming onder die eerste generatie gedwongen landverhuizers merendeels pro Indonesisch is geweest, zeker niet onder de spijtoptanten en onder die welke na Zwarte Sinterklaas (nu eens geen Zwarte Piet) eruit werden gedonderd.””””””””””””

      U raakt precies het onderwerp aan, dat ik nog geen 10 minuten geleden heb besproken met een neef, R Chevalier uit Kerkrade, die ook al wat jaren de 70 is gepasseerd.
      Zijn vader, broer van mijn moeder, is met vrouw en 3 kinderen in 1962 uiteindelijk naar Nederland vertrokken. Vader werkte zijn hele leven al bij een handelsmaatschappij in Medan. Van de een op de andere dag werd zijn salaris met 50% gekort/gehalveerd. De drie kinderen zaten toen bij de fraters en bij de nonnen op school. Daar werd ook ingevoerd, dat een ieder, voor de school begon, het Indonesia raja bij het hijsen van de vlag, moesten zingen. Zij die de woorden niet kennen, werden er voor gestraft. Mijn neef noemde mij echter een interessant feit. De gemiddelde niveau mens had daar op het werk en op de scholen meer last van hun Indonesische omgeving dan de zeer hoog geschoolden. Ik heb namelijk ook een neef Chevalier in Jakarta, via via net gevonden.
      Heb hem gesproken. Hij is een Corporate Lawyer met blijkbaar veel relaties en boert het erg goed.

      • bokeller zegt:

        Pak Ron,
        Nmm.wringt ’t daar.
        De drie kinderen zaten toen bij de fraters en bij de nonnen op school. Daar werd ook ingevoerd, dat een ieder, voor de school begon, het Indonesia raja bij het hijsen van de vlag, moesten zingen. Zij die de woorden niet kennen, werden er voor gestraft.

        Zijn deze personen Nederlanders gebleven tot 1962,kan bijna niet
        zie zwarte Sinterklaas.
        Dan nog ’n weetje dat het volkslied al in 1945 op
        Java/Sumatra werd gezongen bij het hijsen van
        de vlag van Indonesië.
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          Ik heb niet aan mijn neef in Kerkrade gevraagd, of ze toen al het Indonesisch staatsburgerschap hadden. Maar dat is een goed punt. Zwarte Sinterklaas heb ik pas gehoord op deze forum website. Mij was het totaal onbekend.
          Het jaar 1950 zat ik eerste jaar Canisius in Jakarta. Heb nooit het hijsen van de vlag meegemaakt. We zijn januari 1951 naar NL vertrokken. Ik herinner mij wel dat ons ergens in november 1950 werd verteld, dat per 1 januari 1951, de voertaal Indonesisch was. Het was voor mij, die het nooit heeft gesproken, een grote opluchting dat we toen ook vertrokken. Mijn oma heeft altijd gezegd, omdat ik op een zondag geboren ben, een gelukskind zal blijven. Ik neem dat graag aan, want ik heb met geluk, de dienstplicht in NL ontlopen. Daarnaast kreeg ik ook een geweldige baan in CA aangeboden. Verder goed gebruik gemaakt van mijn instincten en de mogelijkheden die er waren.

        • Jan A. Somers zegt:

          Het is niet algemeen bekend dat de ‘spijtoptanten’ eerder hadden geopteerd voor warga negara. Indonesisch staatsburgerschap.. Er moest dan ook een verandering van nationaliteit gebeuren.

        • Ron Geenen zegt:

          Net even met mijn neef Chevalier in Kerkrade gesproken. Hij bevestigde inderdaad dat ze al WN waren en het jaren heeft geduurd om dat te veranderen en naar NL te kunnen teruggaan. Het bedrijf waar mijn oom werkte werd door Indonesie in beslag genomen, waarbij het personeel van NL afkomst werden gedegradeerd en salaris gehalveerd. Vooral moeder Davies zag de bui al hangen. De 3 kinderen waren in de leeftijd van 14 tot 17 jaar en voordat een van de kinderen zich zou binden aan een Indonesische wilde ze weg zijn.

  14. bert zegt:

    Het Indonesia Raya werd in 1928 geschreven door een Javaan maar de toonzetting (Orkestratie) werd door een Nederlander bepaald .Het lijkt naar mijn mening erg op het Italiaanse volkslied q.u orkestratie >Allebei behoren volgens mij tot de mooiste volksliederen .In Suriname was het volkslied God zij met ons Suriname ,Heb ook altijd in de houding gestaan en het Surinaamse volkslied gezongen .Nu is de tekst hetzelfde in Suriname alleen in het Sranang Tongo.Maar let even op de eerst 2 strofen van het Indonesia Raya Indonesia tanah airku ( Indonesia mijn vaderland) Tanah tumpa darahku ( mijn geboortegrond ) Nou je geld dit niet voor de Indo,s ?? Gelukkig is de situatie anno 2016 erg veranderd en beseft ook Indonesie dat de Indo,s toch ook een deel van hun zijn,zie het ronselen van voetballers met Indische achtergrond voor de Indonesische competitie Ach de jaren 40,50 en 60 waren een nachtmerrie voor de Indo,s In Indonesia .De haat jegens de Indonesier zit diep bij de Indo ( niet bij allemaal gelukkig ) Mijn vader sprak altijd vol met respect over de Indonesier ,Terwijl hij ( Indo) van 1913 toch het nodige meegemaakt had ,Ik die geen moer heeft meegemaakt over die ellende in Indie heb dat gewoon van hem overgenomen .

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Gelukkig is de situatie anno 2016 erg veranderd en beseft ook Indonesie dat de Indo,s toch ook een deel van hun zijn,zie het ronselen van voetballers met Indische achtergrond voor de Indonesische competitie “”””””””””””

      En kijk maar die blanke Indonesische schoonheid koninginnen met hun rechte neusjes en hun lengte.

    • H. Boers zegt:

      @Bert

      … tanah airku ( Indonesia mijn vaderland) Tanah tumpa darahku ( mijn geboortegrond )….

      Tanah lahirku = mijn geboortegrond.
      Tanah tumpa darahku = het land waar ik mijn bloed vergoot. (Menumpa = vergieten).

      • H. Boers zegt:

        Foutje mijnerszijds, over het hoofd gezien.
        Het is TUMPAH met een “h” aan het eind.

        • bert zegt:

          Mr Boers van Imexbo.nl ? Prachtsite mooie plaatjes maar ook vooral door de humor !

        • H. Boers zegt:

          @ Bert…. 🙂 Please geen Mr voor mijn naam. Ben slechts een tijdelijke simpele bewoner van deze aarde en met de grootste gratie slechts de Hurkschool voor een kwartje per jaar mogen doorlopen 🙂 Dank voor bezoek trouwens.

      • bert zegt:

        Klopt wat u schrijft darah =bloed ,heb mijn vertaling klakkeloos van wikipedia overgenomen .Je hebt hier in Nederland ook een motorclub Satudarah

      • Ron Geenen zegt:

        Zag ook de rambutan afgebeeld. Gisteren in een supermarket een zak van ongeveer 3 pond gekocht. 1 pond voor $1.49. Daan en Meity hebben ook duren gekocht. Was goed te ruiken.

        • Arthur Olive zegt:

          Mijn vrouw heeft me eens verrast met een verse duren, ik rook het al voordat ze me het kon vertellen. De rambutan die je hier in Amerika en Nederland kan kopen zijn volgens mij niet rijp geplukt. Als je een rijpe opent dan moet het vocht eruit spuiten. Voor $1.49 per pond zou ik het echter ook wel willen kopen.

        • Ron Geenen zegt:

          Dat valt reuze mee. Velen waren heel erg sappig. En ze deden wat sappigheid niet onder voor de rijpe lengkeng die Norm de Buck uit zijn tuin meenam en liet proeven.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Doerèn, ramboetan, klèngkèng …… waarom nog verder gezocht naar de “nationale identiteit” van de Indo?

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””waarom nog verder gezocht naar de “nationale identiteit” van de Indo?””””””””””””

          Ik heb ook nooit naar hoeven te zoeken. In tegendeel, zie mijn website. Een paar uren geleden heb ik nog mijn neef van 72 uit Kerkrade gebeld vanwege dat zijn vader als WN/spijtoptant met gezin in 1962 naar NL gingen. Hij zei daarbij dat ondanks dat zijn vader voor het WN schap had gekozen, hebben ze zich nooit Indonesier gevoeld. Hij zei letterlijk: Ik ben een Indo. En zo voel ik het ook!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Once an Indo, always an Indo. Eed van trouw gezworen met de linkerhand op de doerèn.

          Dat hij leve!

          Pak Pierre

        • bokeller zegt:

          Als je wat meer wilt weten ,Leve de Rambutan.
          http://www.kidney-cares.org/type-2-diabetes/5520.html
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          Interessant is het gedeelte van de rambutan pitten. Was mij totaal onbekend.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Nationale identiteit van de Indo” Hoef je toch niet ver voor te zoeken? Op mijn ID-kaart staat onder nationaliteit: Nederlandse. En op de achterkant onder geboorteplaats: Soerabaja.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Op mijn ID-kaart staat onder nationaliteit: Nederlandse.””””””””””””

          Mijn ID-kaart is mijn rijbewijs. Daar wordt niet over nationaliteit gesproken.

      • Ron Geenen zegt:

        Leuk gebracht met het mengen van de vogel geluiden. Maar dit nummer door George de Fretes is toch op zijn mooist. In ieder geval, het oordeel van mijn vrouw.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Zo zoet als een overrijpe ramboetan. Té zoet naar mijn smaak.

          Of toch …. misschien ….. bij het finale afscheid, in de aula? Om al die witneuzen te laten weten dat een oprecht Indo is gegaan. Zijn heimwee voorbij.

          Toch maar in potlood op het lijstje van te spelen deuntjes.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Zo zoet als een overrijpe ramboetan. Té zoet naar mijn smaak. “””””””””””””

          Bij het luisteren naar dat deuntje, verscheen bij mij op de computer onderaan afbeeldingen van het zelfde stukje muziek door anderen voortgebracht. Mijn echtgenote wilde wat meer horen en dus van ider, een stuk of 20, haar laten horen. Daarbij zag ik ook een verschil tussen krontjong uit Indonesie en die voortgebracht in Nederland. Namelijk Indonesie maakt gebruik van 2 ukulele’s en de basgitaar is een kleine bas, die op zijn zijde wordt bespeeld. De Nederlanders spelen een gewone 4 snaren bas gitaar en een ukulele.

  15. Peter zegt:

    Het is de hang naar de nostalgie, de duren, de rambutan enz. Het is goed zo, maar deze tweede of de derde generatie zal de laatste zijn de volgende zal zich Blanda, Amerikaan of Australië, of een ander, naar welk land de Indo is uit .gezwermd

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””deze tweede of de derde generatie zal de laatste zijn de volgende zal zich Blanda, Amerikaan of Australië”””””””””””””

      En bijna alle Amerikanen en ook Australiërs zijn ontstaan uit diverse bloed soorten. Dus———-.

    • bert zegt:

      Helemaal mee eens maar over 200 jaar ,weten de Nederlanders nog wel wat de Indische cultuur was ,dat komt volgens hun door tante Lien ( Wieteke van Dord ) die de Nassi en Bami bal mee uit Indie bracht .

  16. Peter zegt:

    Lees :zal zich Blanda, Amerikaan of Australiër noemen, of een ander enz

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s