18 sept presentatie ‘ Een Indisch Perspectief’.

De Balie: Koneksi-Connectie 2016 presenteert fragmenten uit Een Indisch Perspectief

Met Hans Croiset, Esther Scheldwacht en Tomer Pawlicki
Aansluitend een discussie over dekolonisatie en de doorwerking daarvan in Nederland.
Panelleden:
– Tineke Bennema, historica, schreef het boek Een Nederlandse politie-inspecteur verindischt nooit, een visie van drie generaties op Nederlands-Indië.
– Eric Kampeerbeek, fotograaf. Hij heeft zijn fietstocht van West- naar Oost-Java over de Grote Postweg / Jalan Raya Pos in het gelijknamige boek vastgelegd om een beeld te geven hoe Indonesië omgaat met haar koloniale geschiedenis.
botarenskeen– Bo Tarenskeen, theatermaker/filosoof, mede initiatiefnemer Theater na de Dam. Zijn tekst Een Indisch Perspectief gaat over het Indische oorlogsverleden en de gedwongen migratie uit Indonesië.

Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

23 reacties op 18 sept presentatie ‘ Een Indisch Perspectief’.

  1. Boeroeng zegt:

    https://indisch4ever.nu/2014/05/04/baliedebat-hoe-toh-die-indieverwerking/
    https://indisch4ever.nu/2014/04/13/natural-born-knillers/

    Twee jaar geleden was er ook een indiëdebat in de Balie.
    De vooraankondiging ging over Nederlandse verzetstrijders die aan de onderdrukkende kant stonden in 45=50 en zouden dan natural born killers geweest zijn.
    Het sloeg nergens op die tekst en dat bleek ook later.
    Weer iemand die niet goed begreep waar hij/zij het over had .

    Bo Tarenskeen zei in 2014:
    Er is weinig theater over het Indisch oorlogsverleden, viel mij op door mijn werk voor Theater Na de Dam en omdat ik van vaders kant zelf half Indisch ben. In Nederland zijn er zo’n twee miljoen mensen met een Indische achtergrond. Ik wil de Indo als metafoor gebruiken. Het gaat niet alleen over de Indische geschiedenis, maar behandelt daarmee de belangrijkste vraag van deze tijd: waar horen we bij?’

    • Anoniem zegt:

      Ik vind het zo’n kromme gedachte om te beweren dat je een kwart/half/driekwart etc.etc ben.
      Je bent Indo/Indisch of gewoon wat anders: Gewoon halfslachtige personages die dit alles beweren.
      Ik ben er trots op om Indo te zijn; in welke vorm dan maar ook:Schots/Chinees/Moluks/Portugees.
      Ik groet U.
      Jos H Crawfurd.

      • Boeroeng zegt:

        Dat gedoe met half, kwart is iets van jongeren. Die vinden dat het wel kan.
        Mensen van Indische komaf boven de 50 zijn er veel voorzichtiger mee geweest .
        Bo Tarenskeen heeft dit overgenomen van de Hollandse jongeren ”
        ….ik van vaders kant zelf half Indisch ben….
        Hij had beter kunnen zeggen ‘omdat ik van Indische komaf ben’

        Maar in hoeverre gaat zijn theaterstuk over het Indische mensen in de oorlog ?
        En hoeveel gaat het over de exodus en het wortelen in het nieuwe land ?

        Het panelgesprek zelf… in welke mate gaat het over de koloniale oorlog ?
        Of is het thema van Indische mensen in de oorlog en in de exodus gedoemd weggedrukt te worden ?
        Ik geloof dat de Balie opnames maakt die ze op het internet zet. We zullen zien de volgende week .

        • Anoniem zegt:

          Weetje Mas Boeroeng; de familie Tarenskeen komt uit Nederlands Nieuw-Guinea en wel bekend uit Hollandia waar hun moeder zangpedagoge is.
          Er wordt nooit gesproken over Indo of Hollander; zelfs niet eens over andere bevolkingsgroepen.
          Hier gaan ze selectief te werk; waarom? Schaamte misschien; ik weet het niet.
          Mvg.Jos H Crawfurd.

  2. Surya Atmadja zegt:

    Ben benieuwd wat de Orang Indo of Keturunan Indo ( Indische nakomelingen) zelf zeggen.
    Je gaat je eigen identiteit / gevoel niet door anderen bepalen, en zeker als je behoort tot een redelijk grote groep van bijna( ?) 2000.000 mensen .

  3. Peter van den Broek zegt:

    theatermaker en initiatiefnemer Bo Tarenskeen
    Dhr Tarenskeen valt gelijk met de deur in huis: “van vaders kant zelf half Indisch ….en….In Nederland zijn er zo’n twee miljoen mensen met een Indische achtergrond….

    Ik heb al meermalen verkondigd dat woorden zoals half Indisch (welke helft?) uit de koloniale, dus raciale/rassistische periode stammen. Dhr Tarenskeen mag vooral als filosoof op zijn woorden passen, daargelaten dat hij door dat woordgebruik zichzelf conditioneert, dus niet meer objectief, tot het object betrokken is.

    ’De hamvraag voor hem is heel neo-koloniaal: “waar horen wij (Indischen ) bij “
    1. De Totoks gaven in de koloniale tijd aan waar Indischen bijhoorden al dan niet erkend.
    2. De Japanners gaven in WO2 aan bij wie Indischen hoorden. Nederlanders gaven toen en geven nu aan waar Indischen niet bijhoorden, de Buitenkamper dus.
    3. Na de oorlog werd vergeten dat vele Indischen tot de Bersiapslachtoffers behoorden. Indonesie maakte toen glashelder duidelijk waar Indischen niet bijhoorden
    4. Na de oorlog herinnerde een schrijfbureau-ambtenaar Werner op basis van raskenmerken (de Nazitijd was zeker voor hem nog niet voorbij) aan waarj Indischen bijhoorden, dus niet in Nederland.
    5. In de repatrieringstijd heeft de Nederlandse regering Indischen niet het thuisgevoel gegeven waar zij rechtens toe bijhoorden.

    De Heer Tarenskeen lijkt mij gezien bovenstaande weinig van de Indische Geschiedenis te kennen, over zijn begrip kan ik geen oordeel vellen. Hij dient wel beter te weten, ten eersten als één van de volgende generatie en des te meer als filosoof.
    Armando Ello, samensteller van het pas uitgegeven boek Twijfelindo, is fotograaf maar één die wel denkt, nadenkt. Hij stelt de juiste vraag. “Wat maakt de Indo?” en geeft in zijn boek een antwoord, een veelzijdig antwoord, hij laat Indischen aan het woord.

    Het probleem is dat Indischen een keuze is opgedrongen, een post-koloniaal concept in hollandse melkchoclade, het is een schijnprobleem.
    Als een Indische trots is op zijn afkomst dan is zijn probleem niet de keuze, wat een schijnprobleem is maar is de uitdaging hoe hij zichzelf definieert.

    En filosoof dient de juiste vragen te stellen, dan krijgt hij de juiste antwoorden, dat heeft een filosoof tenminste gezegd. Dhr Tarenskeen stelt niet de juiste vragen, hopelijk geeft hij het juiste antwoord.

    Ik hou mijn hart wel een beetje vast wat dhr. Tarskeen, een half-Indische wel in Amsterdam te berde wil brengen over het Indisch perspectief.
    Laat hij dan eerst het indische in het perspectief definieren. Weet ik tenminste waarover hij praat.

    Het heeft weinig zin als degenen van de volgende generaties hun onwetendheid als bron van kennis etaleren omdat zijzelf zonder schuld , i.c. zonder zonde zijn. Dan heb ik het ook over Mevr. Tineke Bennema. Met een beetje goede wil kan deze dochter van een totok best voor een Indische doorgaan. Zij is o.a. schrijfster van het boek “Een Nederlandse politie-inspecteur verindischt nooit”

  4. Jan A. Somers zegt:

    “Een Nederlandse politie-inspecteur verindischt nooit,” Dat boek ken ik niet, maar ik ken heel veel boeken niet. Waarom zou een Nederlandse politie-inspecteur moeten verindischen? Wat is dat? Hij zou daarmee toch gewoon een Nederlandse politie-inspecteur blijven? Niet-Nederlanders worden geen politie-inspecteur. En bij een politie-inspecteur de nadruk leggen op Indisch (wat is dat) gaat al een beetje de richting uit van etnisch profileren. Dat is toch niet de bedoeling? Het is toch gewoon een functionaris van het Koninkrijk der Nederlanden? Niks mis mee. Hij zit in de politietak van de Nederlandse zwaardmacht, ik zat in de krijgsmachttak van de Nederlandse zwaardmacht. Wel licht getint en platte neus, maar gewoon Nederlander. Je kunt overal in de wereld vrijelijk de sinjo uithangen, maar als functionaris van een Nederlands staatsorgaan is dat niet relevant.

    • Loekie zegt:

      ” Wel heeft de Korpschef al enige tijd geleden publiekelijk aangegeven een grotere mate van diversiteit onder politiemedewerkers na te streven en maakt hij daar ook werk van. Hiertoe heeft hij streefcijfers vastgesteld voor de werving van mensen met kennis van etnische groepen en culturen, verkregen door werkervaring of hun achtergrond. Ik ben het eens met het belang dat hij hecht aan meer diversiteit en heb ook goede nota genomen van de motie van uw Kamer die uitspreekt dat diversiteit in het politiekorps van zeer groot belang is voor de kwaliteit van het politiewerk, dat er op dat terrein nog onvoldoende resultaat is bereikt en dat diversiteit en diversiteitsbewustzijn in alle geledingen van de politie naar rato moet worden versterkt, door zowel te sturen op de instroom als op het behoud van medewerkers, met kwaliteit als uitgangspunt.”

      https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2015/11/06/antwoorden-kamervragen-over-dat-de-haagse-politie-quota-invoert-om-meer-allochtone-agenten-in-dienst-te-krijgen

  5. Peter van den Broek zegt:

    Voor de goed orde, het gaat niet om de politie-inspecteur. Alhoewel etnisch profileren heeft wel met de politie te maken. Ik leidt de aandacht af en ik dwaal af.

    Het gaat om het woord Verindischen in de (Indische) koloniale dus raciaal bruin-getinte maatschappij Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het woord Verindischen positief gebruikt werd in die tijd Dat weet niet ik alleen, dat weet het grootste deel van de Nederlandse schoolbevolking want Hella Haase gebruikte hetzelfde woord in de negatieve betekenis in Oeroeg, het boekenweekgeschenk uit 1948 met omslagontwerp van Eppo Doeve . Oeroeg kon niet op de literatuurlijst ontbreken.

    Dat niet alleen zij schrijft ook en ik citeer ..haar lome wijze van lopen had iets onmiskenbaar Indisch…

    Voor veel minder zijn schrijvers voor het beledigen/discrimineren van een minderheid niet alleen gestenigd maar ook in de ban gedaan en hun boeken op de brandstapel beland. Maar niet Oeroeg van Hella Haasse. Ik kan mij best indenken dat Tjalie Robinson de koloniaal Hella Haase niet mocht.

    Ik dwaal af, ik heb het over Mevr. Tineke Bennema en haar artikel “Indonesië hoeft helemaal geen excuses te maken voor Bersiap”, geschreven in collaboratie met de Heer Pondaag (zie haar website)

    • Surya Atmadja zegt:

      Het gaat om het woord Verindischen in de (Indische) koloniale dus raciaal bruin-getinte maatschappij Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het woord Verindischen positief gebruikt werd in die tijd .
      =======================
      Dat je de Hollandse manier van denken /leven verlaat ?
      En met elkaar praten in Indisch Nederlands ( Petjoh) , inclusief djedar-djedoer ?

    • RLMertens zegt:

      @PetervandenBroek; ‘verindischen’- Kan mi.ook positief gebruikt worden bv. ‘hij is wel een belanda/totok’ maar volkomen verindischt’. In doen en laten; niet gierig, gastvrij etc.
      Mijn totok oom kreeg vaak zo’n compliment. Idem mijn vriend Klaus nb. een van oorsprong Oostenrijkse jongen, maar Indië geboren/getogen.
      Over Hella en Tjalie heb eens eea op deze site in 2011 gemeld; Tjalie en Oroeg.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Verindischen positief gebruikt werd in die tijd ” Juist niet, zelfs na de oorlog in Nederland niet. Die lieve kulit langsep meisjes moesten liefst een graadje blanker trouwen om het nageslacht omhoog te stuwen. U begrijpt de commotie toen ik met een graadje blanker meisje trouwde. Indisch verraad.
      “een grotere mate van diversiteit onder politiemedewerkers ” Heeft niets met Indisch te maken. Het gaat om Neder……. . Misschien een uitwerking van: Met dieven vangt men dieven?
      “dat het woord Verindischen positief gebruikt werd in die tijd .” Er waren ‘Indischen’ die ‘afzakten’ naar de kampong. Dat was heel erg. Daar kon je echt niet mee omgaan. Indische mensen moesten altijd al ver van de kampong wegblijven. Dat schijnt in Nederland ook vaak te zijn voorgekomen.
      “In doen en laten; niet gierig, gastvrij etc.” Een politieman moet boeven vangen, heeft niets met Indisch te maken.

      • Loekie zegt:

        “Je kunt overal in de wereld vrijelijk de sinjo uithangen, maar als functionaris van een Nederlands staatsorgaan is dat niet relevant.”

        “Ik ben het eens met het belang dat hij hecht aan meer diversiteit en heb ook goede nota genomen van de motie van uw Kamer die uitspreekt dat diversiteit in het politiekorps van zeer groot belang is voor de kwaliteit van het politiewerk, ”

        “een grotere mate van diversiteit onder politiemedewerkers ” Heeft niets met Indisch te maken. Het gaat om Neder……. ”

        I rest my case.

      • Surya Atmadja zegt:

        Er waren ‘Indischen’ die ‘afzakten’ naar de kampong. Dat was heel erg.
        ========================================
        Nee, dat is verinlandschen , verdwijnen in de bruine massa ( ongeveer 50 miljoen ?).

        • RLMertens zegt:

          @Surya/Somers; ‘verindischen’ – Was vergeten te vermelden dat afhangt wie deze term gebruikt/beschrijft; een Totok of Indo. Door een Totok is het veelal negatief bedoelt. De Totok woonden toen veelal in eigen wijken. En hun kinderen werden behoed zich Indisch te gedragen. Ze moesten zo Europees mogelijk zijn. In 1939 merkte een journalist sarcastisch op; ‘Het aantal Nederlanders dat in Indië woont maar er niettemin in slaagt volkomen buiten(!) Indië te leven is groot. Die mentaliteit begon al op de schoolbanken waar het onderwijs, zoals de directeur van de Hollands-Indische kweekschool schreef; de Nederlandse jeugd zorgvuldig(!) van Indië verwijderd hield’. Hun school/studie vooral in Holland te beëindigen. Hollandse diploma’s telden ‘dubbel’. De Indo’s(ook Europeanen) deden hier zo mogelijk aan mee. Geen petjoh, vooral. ABN spreken. Zelfs de ‘bruinste’ sprak, desnoods met een geaffecteerde ABN. Om vooral te laten merken dat hij ook een Europeaan, vooral geen Inlander, is. Het verinlandsen werd/wordt vooral door Indo’s als negatief bestempeld. Een kampong Indo, helemaal verinlandst, is het laagste nivo. In Marion Bloem’s film; Het land van mijn ouders komt een scene voor dat zij haar tante moest opzoeken. Ze ontdekte tot haar schrik, dat haar tante in een kampong woonde.
          Verinlandschen heb ik 1x positief zien bezigen; toen DD (Douwes Dekker) de Indo’s opriep Djokja jr.’46 om toch zomogelijk te verindlandschen dwz. ook in kleding/sarong/pitjie dracht etc. Voor Moh.Hatta hoefde het helemaal niet. Toen wij in 1950 in Holland waren werden her en der Indische avonden georganiseerd (de Indisch soos in Amsterdam). Toen verschenen velen op thema avonden; dames in sarong en kebaja en het heren/jonge lui in batik bloese. Jonge meisjes dansten als act; tarik piring. En met trots. Het kan verkeren.

  6. Peter van den Broek zegt:

    “Indonesië hoeft helemaal geen excuses te maken voor Bersiap”
    zie http://www.tinekebennema.nl/blog/indonesie-hoeft-helemaal-geen-excuses-te-maken-voor-bersiap/

    Citaat 1 …..Maar wij (Bennema c.s.) MENEN juist dat de verhalen van de Nederlandse remigranten ………….. MEDE een weg vereffenden voor oorlog tegen het onafhankelijke Indonesië .
    Citaat 2 …..Deze verhalen hebben er ook MEDE toe geleid dat ons eigen aandeel in de dekolonisatie, de oorlogsmisdaden, onbespreekbaar werden.

    Klinkt hier niet door haar woorden Het Daderschap van de Nederlandse REmigrantenen, Indische Nederlanders , zo grotesk verwoordt door Mevr. van Pagéé, fotografe, het gaat dan wel over zwakkeren in die koloniale samenleving, zij die uit HUN land moesten wegvluchtten

    Citaat 3……..De Bersiap was weldegelijk bekend bij de politiek, minder bij het grote publiek WELLICHT.
    Citaat 4…….. Volgens veel Bersiap-overlevers is de periode in Nederland bewust verzwegen. Harde bewijzen zijn er alleen niet voor.
    Citaat 5 …. Het is de hoogste tijd dat deze ongelukkige discussies worden gestut door de FEITEN , in plaats van AANNAMES.

    Mevr. Bennema beweert dat in de Bersiap niet gesproken mag worden over genocide en verwijst naar W.H. Fredericks https://theindoproject.org/murder-of-indies-dutch-is-genocide-response-by-william-h-frederick/ maar dat dhr. Frederick in hetzelfde interview ook opmerkt dat het wel opmerkelijk is dat in Nederland er een “blanket of silence” is, dat er geen discussie plaatsvindt over de Bersiap, vermijdt zij bewust te vermelden omdat het in haar straatje niet past.

    Dat is haar manier van zoeken naar de waarheid. Ik verwijt haar wij van presentatie van aannames als historische feiten. Het is niet eens propaganda , het is manipulatie van een historica .Het is deze vorm van neo-kolonialisme, het monopoliseren van de discussie die ik bekritiseer. Op deze manier zet zij haar geloofwaardigheid wel op de mestvaalt, ik begin vraagtekens te zetten achter haar integriteit.

    Morgen, 18 September vindt er een discussie plaats in Amsterdam.

    – Deelnemer 1 – Eric Kampeerbeek, fotograaf. Hij heeft zijn fietstocht van West- naar Oost-Java over de Grote Postweg / Jalan Raya Pos in eenboek vastgelegd om een beeld te geven hoe Indonesië omgaat met haar koloniale geschiedenis. Hoe Nederland omgaat met haar verleden wordt bekend verondersteld.

    – Deelnemer 2 Tineke Bennema, historica, dochter van een Nederlandse politie-inspecteur die nooit verindischt. Zijzelf loopt met haar geloofwaardigheid te koop.

    – Deelnemer 3 Bo Tarenskeen, een half-Indische filosoof, die wel een theater maakt. Ik mag hem zijn Indisch-zijn wel aanrekenen.

    Deze drie personen gaan discussieren over Het Indisch Perspectief.

    Laten zij voor de duidelijkheid maar eerst uitleggen wat het Indisch is in dat perspectief.

    • Boeroeng zegt:

      Over die citaten van Bennema en Pondaag

      citaat 1… Maar wij (Bennema c.s.) MENEN juist dat de verhalen van de Nederlandse remigranten ………….. MEDE een weg vereffenden voor oorlog tegen het onafhankelijke Indonesië .
      Dit is een beschuldiging naar de slachtoffers van het extreem nationalisme. Niet zo fris. Een beetje de boodschapper van het slechte nieuws verwijten.
      Er druppelden verhalen over bruut geweld door naar Nederland, maar hoeveel was dat ? En na 1945 was de eerste golf van geweld voorbij en waren er minder verhalen die doordruppelden
      De extremiteiten waren natuurlijk wel een mooi excuus om troepen te sturen.
      Men zei dan niet: we willen de Nederlandse dictatuur herstellen. Maar men zei: we beschermen Nederlanders daar.
      Toch, die oorlog was al begonnen in het najaar van 1945 en de Soekarnoregering wilde geen overgave. Nederland ook niet, dus bleef het oorlog

      Citaat 2 …..Deze verhalen hebben er ook MEDE toe geleid dat ons eigen aandeel in de dekolonisatie, de oorlogsmisdaden, onbespreekbaar werden.
      Dit is de tweede poging om slachtoffers daders te maken van de koloniale oorlog of daders van het achteraf de boel in de nationale doofpot te stoppen.
      Die doofpot heeft zijn eigen dimensie, dat zie je in elke cultuur.
      Men wilt liever niet weten hoe het eigen clubje de de fout is ingegaan.

      Men kan betogen dat die doofpot in hedendaagse discussies wordt voorgezet door de feiten van Nederlands extremisme te pareren met de verhalen over Indonesisch extremisme
      Dat valt me ook op. Maar breng dit wat genuanceerder dan.

  7. Surya Atmadja zegt:

    Deze drie personen gaan discussieren over Het Indisch Perspectief.
    =======================================
    En wat doet de nog actieve indische ouderen , die het zelf hebben meegemaakt ?
    Staan ze alleen maar te mokken aan de zijlijn ???

    • Jan A. Somers zegt:

      Nee hoor, die zijn druk bezig de laatste variaties op Rendang te bespreken. Dat is het enige perspectief dat ze nog hebben, de Rendang van morgen. Of een bekeuring door een licht getinte agent met platte neus. Die had toch eerst moeten vragen hoeveel Indisch ik wel ben. Dan kan hij zakken in zijn tarievenlijstje.

  8. Indisch4ever zegt:

    Het kan zijn dat het debat live wordt uitgezonden op het internet en ik vermoed op dit adres:
    http://live.debalie.nl/1/index.php
    zondag 18 sept 15.00

    Ik lees net dat Reggie Baay is toegevoegd aan het panel.
    Het gespreksthema is : innerlijke dekolonisatie.

  9. Indisch4ever zegt:

    Er zijn geen filmopnames gemaakt, hoorde ik uit welingelichte kringen. Jammer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.