Revolusi! in het Rijksmuseum geopend

Tekst: Nederlands kolonialisme betekent dood

Door Vivian Boon op moesson.com:
Vandaag opent in het Rijksmuseum de veel besproken tentoonstelling Revolusi! Indonesië onafhankelijk. Aan de hand van 23 persoonlijke verhalen en beelden die nog niet eerder werden vertoond, wordt het verhaal van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd verteld. Stille getuigen van een beladen verleden.

Verhalen op de expositie
Parool:  Vlak bij de leprakolonie was een rivier waar Obermayers moeder vele lijken voorbij zag drijven, slachtoffers van revolutionair geweld. “Nederlanders en Indo’s, maar ook Indonesiërs. Er was een put in de buurt waar lijken in werden gegooid.

Nu.nl:|Nederland heeft tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog duizenden foto’s, armbanden en andere persoonlijke eigendommen van Indonesiërs in beslag genomen en in het geheim verscheept naar het Nationaal Archief. Een aantal van die objecten zijn vanaf vrijdag te zien in de omstreden tentoonstelling Revolusi! Indonesië onafhankelijk in het Rijksmuseum.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

26 reacties op Revolusi! in het Rijksmuseum geopend

  1. Boeroeng zegt:

    De schilderij in deze tweet verbeeldt Tanja Dezentjé, (1916-ca 1982) assistente van Mohammed Hatta..oa attaché in de DDR Geboren in Den Haag kreeg zeer jong aldaar een baby van een Indonesische student.
    Haar man MacGillavrij werd onthoofd door de Jappen.

    Foto, na de oorlog, in dienst van de Indonesische regering

    Haar vader Henri Charles overleed aan kanker in 1923 aan boord van een schip, ergens in de Indische Oceaan op weg naar Nederland.
    Hij was de jongere halfbroer van twee broers die in 1895 bij Vitesse voetbalden
    Vader van de drie broers was Charles Edmond Dezentjé en moeder van Henri was Rapminten (Charlotte) uit de familie van de Soesoehoenan van Soerakarta
    Charles Edmond staat hier derde van rechts, met bril en hand in napoleonstijl

    Zie: https://indisch4ever.nu/2011/08/06/javaanse-prinsen-1/

  2. Anoniem zegt:

    Dit toont aan hoe geweldig intiem wij Indos verbonden zijn met onze broeders en zusters in de staat Indonesie.

  3. R.L. Mertens zegt:

    @Rijksmuseum; ‘Revolusi etc.’- De Volkskrant meldt; Ruimte voor schaamte! Met een grote foto; hoe 2 Indonesische jongens een schilderij van een gg. Bonifacius Cornelis de Jonge; 1931- 1936 weg dragen. De gg, de Jonge die toen de pers haalde met zijn uitspraak; ‘we hebben meer dan 300 jaar gearbeid. En er moet zeker nog eens 300 jaar bijkomen eer er over enige mate(!) van zelfstandigheid gesproken kan worden! – In de recensie; een treurspel van gemiste kansen. Telkens nam Nederland de verkeerde afslag…Het is alsof ik J.de Kadt weer hoor/lees 1949(!); De Indonesische Tragedie; ‘wat in 1945 hersteld had kunnen worden en wat had leiden tot een samenwerking tussen 2 zelfstandige naties, waarbij Nederland voor duizenden van zijn zonen en voor zijn producten een afzetgebied zou vinden; dit grootse perspectief, dat boven het provinciaalse zou uitheffen, is vernietigd door provinciale politici van alle Nederlandse partijen! Wat ons overblijft, dat is het besef van wat we gemist en verknoeid hebben. De schaamte over zoveel bekrompenheid, onbekwaamheid en zelfgenoegzaamheid’! * Ben benieuwd of ook JdeKadt in het Rijksmuseum genoemd/vermeld wordt!

    • R.L. Mertens zegt:

      @Rijksmuseum; ‘Revolusi etc.’- Ter info; JdeKadt behoorde tot de Progressieve Groep Batavia 1946 met oa publicist DMG Koch, prof.W.Wertheim, CvdSraaten, Bep Vuyck ea. De groep ging uit van; ‘de erkenning van het zelfbeschikkingsrecht( zoals vastgelegd is in Atlantisch Handvest en door Nederland dd. 24 aug.1941 ondertekend!) van het Indonesische volk’.
      -Hoogleraar Jan Bank over JdeKadt; ‘hij was in zijn zienswijze op de dekolonisatie ; de meeste landgenoten ver vooruit’!

  4. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Neem nou de reactie van Moesson, in dekpersoon van de hoofdredacteur , mevr. Vivian Boon. Ik mag toch verwachten dat dit blad vanuit een Indo-invalshoek de tentoonstelling van een kritisch commentaar voorziet, een standpuntbepaling inneemt.. Maar het verhaal van mevr. V. Boon is doodgewoon en zonder kritisch commentaar gekopieerd van de tentoonstelling. Dat is toch een grensoverschrijdende vorm van intellectuele armoede neigend naar indolentie ( 1. onverschillig, suf, traag, lusteloos 2. ongevoelig zijn voor pijn 3. iets wat geen pijn veroorzaakt ).

    Wat vertelt het verhaal van mevr. Uhlenbusch ons in het kader van de Indonesische Revolusi? Zonder feitelijke cijfers over de vnl Indo-Europese slachtoffers in oktober-december 1945 maar ook over de gebeurtenissen in en om de Suikerfabriek Balapoelang blijft het Rijksmuseumverhaal een nietszeggend verhaal, een dooddoener zogezegd. Dus ook het commentaar van Moesson erop is een dooddoener en ik heb ook nog eens een abonnement op dit respectabel Indisch blad!

    De vraag is natuurlijk of het verhaal van mevr. Uhlenbusch (gezichts) bepalend is voor de bloedige gebeurtenissen waarbij vnl Indo-Europeanen waren betrokken tijdens het begin van de Revolusi, ik laat het woord representatief maar buiten beschouwing . Mijn intuïtie zegt van niet.

    • Bung Tolol zegt:

      @ Heel goed Peter ,dat je aandacht schenkt aan dit erge geval van pure moord !! 👍 Ja dat Rijks en die Moesson maken hier OOK in mijn ogen geen beste beurt ,inderdaad indolentie .Ik overwoog om een abonnement te nemen op Moesson ,gaat niet door dus ! Ze kunnen de pot op !!

  5. R.L. Mertens zegt:

    @Rijksmuseum; ‘Revolusi etc.’- Ter info; JdeKadt behoorde tot de Progressieve Groep Batavia 1946 met oa publicist DMG Koch, prof.W.Wertheim, CvdSraaten, Bep Vuyck ea. De groep ging uit van; ‘de erkenning van het zelfbeschikkingsrecht( zoals vastgelegd is in Atlantisch Handvest en door Nederland dd. 24 aug.1941 ondertekend!) van het Indonesische volk’.
    -Hoogleraar Jan Bank over JdeKadt; ‘hij was in zijn zienswijze op de dekolonisatie ; de meeste landgenoten ver vooruit’!

  6. Boeroeng zegt:

    Het schijnt dat in de zaal Geweld op de expo een lijst te zien is van de vermoorden in de groep met Anna Uhlenbusch, schrijft Gustaaf Peek


    Als je Anna Uhlenbusch noemt, hang dan een foto van haar graf ernaast.
    Dan zeg je zonder woorden heel veel. Mensen zien dezelfde namen, gaan rekenen met de geboortedata.
    De 7 kinderen Wijk hadden een Chinese moeder en indo-vader die het overleefden en in Amsterdam gingen wonen in 1956
    Mevrouw Lapré-Markx had een Javaanse moeder.
    Oom en tante Uhlenbusch van Anna hadden ook een Javaanse moeder

    • Herbert Wijchge zegt:

      Ja gelijk heb je ,die foto zegt eigenlijk al alles ! 7 kinderen Wijk vermoord !! De oudste was 20 daarna respectievelijk 16,14,10,6,4 en tenslotte 2 jaar .Wat hadden die ouders nog voor leven zonder hun 7 kinderen ? Volgens Bonnie waren die moordenaars geen ongeciviliseerde wilden .wat dan wel ? Volgens Pondaag was het eigen schuld van die kinderen ,hadden ze maar geen Chinese moeder en Indo vader moeten hebben ! Beiden zijn totaal van de pot gerukt ! 🤢Dat dat Rijks geen foto van dat graf er bij plaatste zegt ook al alles ,ze willen niet choqueren ,ik schreef het al eerder ,ze willen de kool en de gambing sparen .

  7. Anoniem zegt:

    Foto’s zeggen niet alles. Bij de bloedige gebeurtenissen in Balapoelang werd ook een onbekende Ambonese familie (vader, moeder, dochter) afgeslacht. Een aanduiding van die personen onder bvb “onbekend” mis ik op de grafzerk.

    ik vraag me af waarom juist Anna Sophie Uhlenbush naar voren wordt gehaald. Zij heeft bij het Nationaal Archief een persoonsdossier 200909-B waarvan de openbaarheid beperkt is tot 01/01/2037 dus een antwoord op mijn eigen vraag kan ik pas over 15 jaar geven, een paar nachtjes slapen. Dat had het Rijksmuseum toch kunnen melden. maar nee hoor, dan krijg ik zo’n algemeen verhaal, waar ik alle kanten mee op kan , dat lijkt juist de bedoeling van de tentoonstellingsmakers waaronder de Indonesische historicus Bonnie Triyana.
    Lekkere informatieve tentoonstelling. dan kan ik bij voorbaat zeggen, dat de kans klein is dat ik die tentoonstelling ga zien.

    • Bung Tolol zegt:

      Tja jij woont op circa + 1200 km van het Rijks vandaan .Ik woon op circa + 500 meter van het Rijks vandaan .Toch peins ik er ook niet over te kijken .Ze doen teveel concessies aan b.v Pak Triyana .Foto,s van die doodgeschoten Indonesiers in een greppel werden ook getoond in de Nederlandse media ,accoord ze werden pas getoond na de dood van de fotograaf maar desalniettemin ze werden getoond .Het Rijks durft het niet aan ,schokkende beelden van de Bersiap te tonen ! Die Amerikaanse onderzoeker vroeg zich af ,waarom zulke grote massa moorden als de Bersiap zo onderbelicht zijn in de Nederlandse geschiedenis .Ja dat vraag ik mij ook af ! En dan niet aankomen met oorzaak en gevolg maar waarom willen die Nederlandse EN Indonesische instanties die Bersiap zaak zo graag in de doofpot stoppen ? Kenapa ?

      • Bung Tolol zegt:

        Die Nederlandse en Indonesische regering hebben gewoon in 1950 een deal gesloten ! Nederland : “” o.k stelletje klapperjavanen wij houden onze smoel over die Bersiap -moorden en jullie houden je smoel over die politionele moordpartijtjes van ons !”” Indonesie : “” O.k stelletje kaaskoppen wij zeggen niks over die moorden van jullie en jullie zeggen niks over onze ( Bersiap ) moorden !”” Dat staat allemaal in de archieven ,die kunnen helaas pas geopend worden in het jaar 3590 ! Nog even geduld dus .🤣😜😁

      • vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

        Ik zeg alleen dat het Rijksmuseum en haar conservatoren een Misleidende voorstelling geven over Anna Sophie Uhlenbush en de gebeurtenissen in en om Balapoelang. Ze verzwijgen essentiële informatie en handelen Onrechtmatig. Misleiding en Onrechtmatig zijn juridische begrippen. Met mijn gebrekkig Nederlands hoef ik dat toch niet uit te leggen aan de Heren.

        Hoe kan ik als “Indische Heer uit Zuid-Italie” (2300 km vanaf het Rijksmuseum) mijn gelijk halen?. Ik kan wel een baksteen door het een groot raam van het Rijksmuseum gooien, maar dat is zonde van de steen.
        Iets juridisch ondernemen lijkt mij geen haalbare kaart want een rechter oordeelt gelijk dat die Heren ook vrijheid van meningsuiting hebben, de meest grote onzin kunnen ook wetenschappers/onderzoekers uitkramen.. Want zeg nou zelf. Kan Bonnie zonder mondmasker nog over straat lopen, Nee toch? Meneer zit veilig achter de geraniums van het Rijks te tellen hoeveel bezoekers de tentoonstelling Revolusi bezoeken. Hij krijgt toch wel een percentage van de tentoonstellingsopbrengst omdat hij zo’n uitstekend geslaagde marketing-campagne uitvoerd? . laat ik het zo stellen, .hij heeft ontwikkelingswerk in Nederland gedaan en Bersiap als begrip salonfähig gemaakt.

        • Bung Tolol zegt:

          @ Citaat : “” Ik kan wel een baksteen door het een groot raam van het Rijksmuseum gooien “” Opmerking van Bung Tolol ,die om de hoek woont bij het Rijksmuseum .”” De enige grote ramen van dat Rijks liggen op het dak !!”” De andere veel kleinere ramen zijn glas in lood ramen ,de meesten ook nog eens met een bescherming er om heen .Het gebouw is ingericht speciaal om zeer kostbare schilderstukken en degelijke te bewaren .

  8. Boeroeng zegt:


    post-koloniale-geschiedschrijving-past-vooral-bescheidenheid-
    .
    Lees het NRC-artikel in inprivatevenster/incognitovenster  of in dit word-document.

    • vandenbroek@libero.it (1953 zegt:

      De schijnindo Miko Flohr is één der critici die het Rijksmuseum en in het bijzonder Bonnie Triyana de koloniale les leest, kolonialer kan het niet. Bonnie wordt gefileerd waar hij bij staat, het walgelijk schouwspel lijkt de Bersiap wel.
      Niemand in Nederland heeft een goed woord over voor Bonnie , terwijl hij toch in zijn eentje het begrip “Bersiap” op de wereldkaart zette. Bonnie heeft weinig inlevingsvermogen in de roerselen van (Indische) Nederlanders. Zijn collega’s bij het Rijksmuseum hadden hem toch kunnen waarschuwen, of waren dat ook maar Hiollenders, die het niks kunnen schelen en alles maar uit laksheid gedogen?
      Iedereen in Nederland huilt nul met de wolven mee, verontwaardiging ten top. Voor een genuanceerd anrwoord moet ik wel buiten de landgrenzen kijken en wel bij Jakarta Post bij het artikel “Explainer: Why ‘bersiap’ is causing furor and confusion”.

      “Historian Agus Suwignyo, from Yogyakarta’s Gadjah Mada University, said anti-colonialism, which had escalated into anti-Western sentiment during the Japanese occupation of 1942-1945, as well as starvation, years of oppression and structural tensions that had built up during the colonial era fueled the violence after the 1945 proclamation. A number of groups robbed and attacked Europeans, Indo-Europeans, Ambonese, Chinese, Timorese, even Indonesians and whomever they considered as colonial collaborators”. Het woord Atlantic Charter ontbreekt, laat dhr Mertens c.s. dit maar niet lezen.

      Waar blijft een goed woord over voor de slachtoffers ongeacht, kleur of andere bijzondere raskenmerken. ik kijk in de verte en waar is de Verzoening met ons verleden gebleven? De Duitsers noemen het met een mooi woord Vergangenheitsbewältigung. Heer Flohr gaat U dat maar eens in het Nederlands vertalen?

      • Boeroeng zegt:

        Peter, waarom doe je zo irritant over Miko Flohr ? Wat bereik je daarmee ?
        Hij is indo. Niks schijn aan.
        In zijn artikel stipt hij aan dat de geschiedenis van de Indische Nederlanders onderbelicht is.
        Prima gesteld van hem toch ?

      • R.L. Mertens zegt:

        @vandenBroek; ‘schijn Indo etc.’- Waarom? Ik vind dat hij juist de spijker op de slaat; ‘de kolonie wikt maar de tottok beslist. Dat is nou precies wat de directie/samensteller van de Revolusi heeft gedaan. Door bersiap NIET/dan wel te benoemen. Want die Indo’s telden gewoon niet tijdens die Revolusi!. Wij buiten de beschermde kampen(met veruit vele blanke Tottoks) gewoon werden overgeleverd aan die furie van haat.
        Want mij nog woedender maakt, is dat nb.van Mook wist door info van de Britten, dat wij(onbeschermd!) in gevaar waren.

  9. vandenbroek@libero.,it (1953) zegt:

    Iets meer dan 10 jaar geleden (november 2011) schreef Miko Flohr ook iets Indisch en belerend dat op dit blog te lezen was. Ook deze keer beweert hij iets. Wat wil hij met zijn stuk bereiken anders dan open deuren intrappen?

    Naar aanleiding van het opiniestuk van Bonnie Triyana heb ik de discussie over het begrip Bersiap gevolgd waarbij telkens de Nederlandse kant wordt belicht. Voor een tegengeluid en het Indonesisch perspectief is alleen ruimte bij Jakarta Post of all places. Dat mag toch te denken geven als wij in onze navel staren?

    Ik verwacht van iemand die zich als Indo afschildert, dus tussen twee culturen staat, dat deze persoon de aangewezen persoon is om de hand te reiken en de confrontatie aan te gaan met de eigen koloniale geschiedenis.
    Om met ons (gezamenlijk) verleden tot verzoening te komen, mag toch de dialoog worden aangegaan met onze Indonesisch kant? Daarvan is in het verhaal van Mike Flohr niks te merken, weer een kans voorbij laten gaan, jammer toch?

    Trouwens, toevallig heb ik wat van Miko Flohr gelezen, hij kan boeiend verhalen over Romeinse mozaïeken en de shop in Pompei, het economische leven in de Romeinse tijd. Daar ligt ook mijn belangstelling, kan ik toch met hem in discussie gaan.

  10. Boeroeng zegt:

    wel Peter,
    “iets Indisch en belerend ” op dit blog schrijven is dagelijkse bezigheid hier. Doe jij toch ook al vele jaren ? Moi aussi, maar dan rustiger.
    Je hebt helemaal niet gezien dat Miko Flohr het had over het perspectief van de Indische Nederlanders wat wordt weggedrukt door de dominante bevolkingsgroepen in Nederland en Indonesië ?
    Hij zegt dus iets zeer des indoos. Al eeuwen lang , zeggen indo-europeanen dat

    • Bung Tolol zegt:

      Twee keer ben je de fout ingedoken beste Boeroeng ,2x eerst je zelf als anoniem te boek stellen ,dan snel repareren .Adoeh ken nie tog ! Of ben je ook een schijn Indo geworden ? Eerst de schijn ophouden als anoniem zijnde .Had het wel door maar ja ik ben dan ook geen schijn Indo ,ben gewoon tolol .Overigens zal een “”Echte “” Indo nooit en te nimmer iemand betichten van een schijn Indo te zijn ,is niet netjes en ook niet erg beleefd .Als iemand met blond haar en blauwe ogen tegen mij zegt “” Ik ben ook Indisch !”” zal ik alleen maar knikken ( en er bij liegen ) “” Ja dat zag ik wel “” Waarom moet je op iemands tenen gaan staan ? Die Miko Flohr lijkt mij een erg pientere jonge man en hij ziet er gewoon echt Indisch uit .

      • Boeroeng zegt:

        Mij overkomt het dat ik denk dat de weblog automatisch mijn naam invult , maar het niet doet.. Vandaar dat ik de laatste week een stuk of 5x ineens anoniem heette.
        Dat vul ik niet in, dat doet de weblog.
        Robert uit Amerika heeft veel vaker dat probleem en Peter uit Italie ook soms

        Dus… lezers. Kijk weer extra of je naam is ingevuld, voordat je een reactie verstuurt.

  11. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Ik het artikel van Miko Flohr in het NRC gelezen waar hij aangeeft, dat “het belangrijk is de geschiedenis over deze periode zo inclusief mogelijk te schrijven, en alle relevante perspectieven recht te doen”.
    Weer dat gebrek aan concreetheid, de algemeenheid die geen indruk maakt en nergens toe leidt. Hij had minstens bij de tentoonstelling het paneel van de Bersiap kunnen bespreken, waarbij Anna Sophie Uhlenbush aan bod komt, dat is ook een vorm van Hormat betuigen, is toch Indisch?

    Het perspectief van de Indische Nederlanders is blijkbaar niet zo inclusief, het spreekt het collectieve geheugen niet aan. Wellicht dient het verhaal anders verteld te worden. Daarom wacht ik met spanning af op de resultaten van het dékolonisatieproject dat bekend wordt gemaakt op donderdag 17 februari.

    Ik ken in mijn nabije familie geen Bersiapslachtoffers, althans daarover werd niet gepraat, maar dat betekent niet dat ik geen interesse in of belang heb bij de Bersiap. Ik bekijk die periode vanuit het slachtofferperspectief zoals bij de Olomoorden in Padang of Balapoelang te beginnen bij de Europeanen en Indo-Europeanen en Ambonezen .
    Ik moet toch ergens beginnen, ik heb ook zo een idee waar het eindigt.

    • Bung Tolol zegt:

      Ja onschuldige slachtoffers zoals Anna Sophie Uhlenbush, die kinderen Wijk en die kinderen Engelenburg en al die duizenden andere onschuldige vrouwen ,kinderen en mannen hebben het RECHT dat er hun RECHT wordt aangedaan ! Dus gewoon het beestje bij de naam noemen ,Weerzinwekkende moorden op onschuldigen begaan tijdens een periode ,die de Nederlanders met BERSIAP aanduiden .Dit is toch duidelijke taal Pak Bonnie ? Wat die 17 februari betreft dat wordt weer het verhaal van die kool en die gambing ! Ik verwacht er geen ene Nasi -Bal van ! Ze hadden met die uang beter een BERSIAP -monument kunnen oprichten .

  12. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Uhlenbusch, van Wijk en Engelenburg worden tenminste herdacht maar wat te denken van al die anderen die als vermist=gekidnapt=vermoord ergens geregistreerd staan? Wat is er met Johannes Noeroewe en de zusje van Leenen gebeurd, waar kan hun familie hen herdenken? Het gaat wel om duizenden vermisten!

    Ik mag toch verwachten dat het dekolonisatieproject op zo’n vraag een concreet antwoord kan geven. Als er zoveel woorden zijn verspild aan het begrip Bersiap, dan mag dezelfde energie worden gestoken in het achterhalen van de vermisten=gekidnapten=vermoorden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.