OVT Radio1 16jan 10.00-12.00 over de bersiapterm

Update 16 januari

Begin te luisteren op 5.26 minuten
Einde is op 29.51 minuten

vpro meldt:
Het zorgde voor veel beroering eerder deze week: het besluit van het Rijksmuseum om de term ‘Bersiap’ niet te gebruiken bij de tentoonstelling ‘Revolusi! Indonesië onafhankelijk’ omdat het racistisch zou zijn. Historici Lara Nuberg en Remco Raben over de herkomst van ‘Bersiap’ en over of dit besluit terecht is.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

12 reacties op OVT Radio1 16jan 10.00-12.00 over de bersiapterm

  1. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Toch komt me de hele heisa over het begrip Bersiap enigszins hypocriet en overtrokken over. Dat het Rijksmuseum éèn van de samenstellers als een baksteen laten vallen ‘lands wijs, lands eer. Ook Pontius Pilatus waste zijn handen in onschuld.

    In Indonesië wordt i.p.v. Bersiap het woord Berdaulat (souverein) gebruikt. Deze term wordt ook gehanteerd bij het dekolonisatie onderzoek “GEWELD, BERSIAP, BERDAULAT. TRANSITIE 1945-1946 zie de web site . In eerste instantie begreep ik de term niet, maar dat veranderde snel, de onderzoekers Sinke en Captain gebruikten zodanig en vaak deze term dat het begrip Bersiap nauwelijks tot niet meer ter sprake kwam. Trouwens de onderzoekers zijn van Indo-Europese afkomst.
    Aan deze woordsubstitutie werd toen in de media nauwelijks tot geen aandacht geschonken. Dat valt me nu pas op. Nu moet dhr. Triyana het ontgelden

    Ik ben ondanks alles van mening dat met hem in discussie getreden dient te worden. In zijn opiniestuk vind ik aanwijzingen over de Berdaulat pardon Bersiapperiode die verdieping behoeven, anders hoop ik die terug te vinden in de tentoonstelling. Zodoende wordt de Bersiap beter begrepen en gerepresenteerd in ons collectief geheugen. Als er eenheid van tijd, plaats en gebeurtenis is, gaat het tenslotte om onze gezamenlijke geschiedenis.

    • RLMertens zegt:

      @vandenBroek; ‘berdaulat/bersiap etc.’- Uiteraard werpt die periode door die gepleegde gruwelen tegen weerloze mensen een smet op de strijd voor merdeka. Ook de Republikeinse leiders- zie Sharir; Onze strijd 1945 hebben daarom meteen maatregelen genomen. Door beschermkampen op te zetten( door Nederland gijzelingskampen genoemd). Mijn familie in Malang destijds, werd door de TNI naar een ‘Jappen’ kamp begeleid. *-zie ook Mary van Delden: Republikeinse Kampen. Historicus Triyana ( zoals bijna alle historici!) probeerde deze smet met al zijn patriottisch gevoelens te ‘bedekken’! En waarom/waarvoor eigenlijk?
      Waarheidsvinding schijnt voor vele historici een onbegrepen woord!

      • vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

        @ geachte Hr Mertens
        In Malang waren er verschillende Republikeinse of zgn beschermingskampen:
        De Wijk, Gondang Legi, LOG, Lowokwaroe, Marinekamp, Sawahan.

        Op basis van bersiapkampen.nl ben ik uit nieuwsgierigheid gaan uitrekeningen voor Malang :
        a) hoeveel personen, grotendeels Indo-Europeanen kwamen uit Malang , uit de omgeving of andere kampen? De Indonesische Nationalisten pakten deze mensen op en voerden ze tegen hun wil in weg. Vanuit een bepaald perspectief kan gesproken worden van RAZZIA’S
        b) hoeveel personen waren op een gegeven moment in de kampen in Malang? de personen werden tegen hun wil in geconcentreerd in kampen. Vanuit een bepaald perspectief kan gesproken worden van CONCENTRATIEKAMPEN
        c) hoeveel personen gingen op transport en naar waar? De personen werden tegen hun wil in weggevoerd. Vanuit een bepaald perspectief mag gesproken worden van DEPORTATIES

        Dhr Mertens kent d situatie tussen de Revolusi in Malang. Mijn vraag aan hem is: hoeveel personen, Indo-Europeanen bleven uiteindelijk achter in Malang?

        • R.L. Mertens zegt:

          @vandenBroek; ‘ revolusi Malang etc.’- Ik hoorde het verhaal van een Indische vrouw, wonende in Amstelveen. Die toch vol lof was over de Tentara/polisi, die haar en gezin naar een Jappenkamp bracht. – Er is ook boek 1984 M.Moscou-deRuyter; Vogelvrij; waarin de familie door de Tentara uiteindelijk naar de haven van Soerabaja werd begeleid om per sloep aan boord van de Oranje te komen en naar Holland af te varen. Bij de sloep oversteek werden zij ( als afscheid?) vanuit eiland Madoera beschoten.

  2. ellen zegt:

    https://www.federatie-indo.nl/22-01-14/
    Haagse partijen willen Bersiap monument in de stad (bij het Indie-monument). De wens van enkele Indisch4ever lezers zou dan in vervulling gaan.

  3. Bung Tolol zegt:

    Ha ha die Sebastian Kruis mag ook zijn zegje doen op t.v Ja zegt ie “” PVV,VVD en de groep Mos willen graag een Bersiap monument in Den Haag “” Groep De Mos ? Die Groep De Mos was er niet eens in geslaagd om de gemeente -raad van Den Haag te overtuigen beveiligings camera,s rond het Indisch monument te plaatsen ,klap boem afgewezen ! Op het eind van dat interview sneert Sebastian nog een beetje tegen die Linkse partijen ,die allemaal woke zijn .Ik had Sebastian op dat moment maar 1 vraag willen stellen en dat is ? Zeg Sebastian weet jij toevallig wie de initiatief nemers zijn van dat Indisch monument ? Nou kan je donder zeggen dat “”onze “”sobat Sebastian dat niet weet ! De twee initiatief nemers zijn Ivo Samkalden ,indoloog en ook geinterneerd geweest in een Jappenkamp ,bestuurder/burgermeester van Amsterdam ,Partij van de Arbeid en Harry Verheij ,communist en wethouder van Amsterdam .Dus beiden waren lid van een :Linkse partij en ook nog eens bestuurders uit ibu kota Amsterdam .Den Haag is bestuurlijk een zooitje er lopen meer van die kleuters rond als Sebastian .Natuurlijk moet er een BERSIAP monument komen in Den Haag ! maar ik kan hun aanbevelen de hulp van Amsterdam in te roepen ,want met kleuters als Sebastian kom je niet verder .😂😁🤣

    • Boeroeng zegt:

      Kruis vreesde dat linkse partijen in de gemeenteraad van Den Haag gaan zeggen dat de term bersiap niet gebruikt mag worden. (youtubefilm Kruis)
      ??? wat een vooroordeel. Linkse partijen hebben nooit bezwaar gehad tegen de term bersiap. Dat noemt men framen.

      • Bung Tolol zegt:

        Den Haag heeft een Rechtse meerderheid in De Raad .Amsterdam een Linkse meerderheid en ik hoop dat Jazy Veldhuisen ( BIJ1 ) een hoop zetels haalt bij die Raadsverkiezingen in maart 2022 ! Natuurlijk hebben Linkse partijen geen bezwaar tegen de term Bersiap moet er nog bij komen ,belachelijke redenering van Kruisje ! Die kleuter heeft dat gehele Bersiap gebeuren ,alleen aangegrepen om zelf in het nieuws te komen , had Kruisje het vroeger ook over die Bersiap ? Kleuter Kruisje wist niet eens wat die term inhield ! 🤣😁😂😜

        • Bung Tolol zegt:

          Als ik die journalist was geweest had ik Sebastian Kruis aan het Kruis genageld ! Ach meneer Kruis u bent dus voorstander van een Bersiap monument ? Kruis : Ja zeker ! Dan heeft u natuurlijk wel wat verstand van die Bersiap ? Kruis :Ja zeker ! o.k meneer Kruis heb ik 3 vragen voor u en nee u mag Wikipedia niet raadplegen ! Kruis : Oeps ! Vraag 1 : Wie was Bung Tomo ? Vraag 2 : Wat was het Goebeng transport ? Vraag 3 : Wat is Kembang Merah ? Deze vragen zijn natuurlijk voor elke Indo/Molukker appeltje ,eitje maar niet voor PVV raadslid Kruis ,hij hakkelt en stamelt en wordt steeds roder ,resultaat 0 ( nol ) goed .😜🤣😎

  4. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Ik weet niet wat Lembang merah is, voor mij als Indo is het geen telor. maar ik heb een vraag aan dhr Bung Tolol.
    Vraag: Afgezien dat de gebeurtenissen in de Revolusi plaatsvonden, wat zijn de overeenkomsten tussen:
    1) het Goebeng Transport
    2) Olomoorden in Padang
    3) Ngadireso?

    • Bung Tolol zegt:

      Allemaal georganiseerde moorden gepleegd door “” beschaafde ,geciviliseerde “” Bendes zoals die TKR ( Tentara Keamanan Rakjat ) .Wat Lembang Merah is weet ik ook niet ,ik schreef Kembang Merah ( rode bloem ) maar ik bedoelde eigenlijk Kembang Kuning ( Kuburan in Soerabaya ) Een kuburan is een begraafplaats , Kembang Kuning heeft 2 van elkaar gescheiden begraafplaatsen ,eentje voor de Belanda,s en eentje voor de Indonesiers .Als je meer wilt weten over Kembang Kuning moet je het aan Hans Boers vragen …………………………………………………………………. Maar of je antwoord krijgt …………………………………………………. ?

  5. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    De juiste vragen aan dhr Sebastian Kruis blijven de dominante kenmerken van het Bersiapverhaal te vertonen, dat op die manier al 75 jaar wordt verkondigd. Als de vragen hetzelfde zijn dan lijken mij de antwoorden ook hetzelfde. Het blijft naar de bekende weg vragen met hetzelfde resultaat, Het voegt niets wezenlijk toe aan de discussie en de kennis over de Bersiap. Daarentegen voegt het opiniestuk van dhr Triyana wel iets toe aan de discussie over gebeurtenissen tijdens de Revolusi

    Dan vraag ik weer aan dhr Bung Tolo: . Wat zijn de wezenlijke overeenkomsten tussen mijn drie voorbeelden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.