Opvallend veel theater over Nederlands-Indië dit seizoen. ‘Wij willen weten waar we vandaan komen’ 

In de Nederlands-Indische gemeenschap is de koloniale geschiedenis een gevoelig onderwerp. Jonge theatermakers breken daar doorheen en vertellen de verhalen van hun (over)grootouders.

De voorstelling Rumah Saya van Elise Doll (rechts) met Lienke Iburg (midden) en Kim Pendjol.
‘Mijn opa is geboren in Batavia in 1920. Hij was in dienst bij de KNIL, het Nederlandse koloniale leger in Indonesië. Nooit heeft hij zijn kinderen of kleinkinderen iets verteld over deze tijd. Ik wist alleen dat hij in een jappenkamp had gezeten. Dat vertelde ik ook weleens op school bij geschiedenis. Mijn opa zat in een jappenkamp, zei ik dan trots, want ik wist helemaal niet wat dat betekende. Nooit heb ik er uitleg over gekregen.’  De Volkskrant Foto: Yasmine Asha

Postcast
In de aanloop naar de voorstelling Rumah Saya (Mijn Thuis) brengen wij met enige regelmaat podcasts uit onder de noemer Postcasts. Iedere aflevering gaat Elise Doll samen met muzikant Kim Pendjol in gesprek met wisselende gasten over brieven over of uit de Tweede Wereldoorlog, de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog en repatriëring.Deze podcasts zijn te beluisteren via het YouTube en Spotify-kanaal van Meraki Theaterproducties.  Bron

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Opvallend veel theater over Nederlands-Indië dit seizoen. ‘Wij willen weten waar we vandaan komen’ 

  1. Boeroeng zegt:

    Het artikel begint zo:

    In de Nederlands-Indische gemeenschap is de koloniale geschiedenis een gevoelig onderwerp. Jonge theatermakers breken daar doorheen en vertellen de verhalen van hun (over)grootouders.

    Wat vooral gevoelig is, wat mensen zelf meemaakten in de jaren 41-50 , verlies van familieleden en het geboortegrond.
    Dat is persoonlijke geschiedenis uit een bepaald tijdperk. Dat is niet de koloniale geschiedenis in het algemeen.
    Een tweede generalisatie is die gevoeligheid projecteren op iedereen van “die gemeenschap” en dat jonge theatermakers daar doorheen breken..
    Wij (beheer en lezers) doen op deze site al familieverhalen doorgeven over de periode van na 1941, daarvoor en de koloniale geschiedenis in het algemeen. De eerste en tweede generatie waren niet zo heel zwijgend en de jongeren van nu niet. Dat is een scheef beeld.

    • R.L. Mertens zegt:

      @Boeroeng; ‘willen weten etc.’- Waar ik (toen jongeling 1e.generatie) al begaan was met mijn Indonesische afkomst is het verheugend te constateren, dat de nieuwe generaties dat nu ook doen! En het kan ook niet anders, omgeven door een witte maatschappij uiten zij zich in alle facetten om zich te identificeren. Hun reizen naar het land van herkomst brengt hen tot bezinning wat voor een prachtig land en volk Indonesië is! Op hun vraag aan hun oma; ‘maar wat maakt ons dan Indisch? Als dan het dan antwoord luidt; het Indonesische, maar …wij zijn wel Nederlanders hoor!’. Brengt hen meteen tot de kern; hoe tempo doeloe in elkaar zit!

  2. vandenbroek@libero.it zegt:

    De geschiedenis 1941-1945 werd en wordt vooral uit Nederlands optiek beschreven. Alsof alleen totoks in de kampen terecht kwamen, de boekenkasten liggen vol met hun kampdagboeken. Nu is langzamerhand bij de Nederlanders doorgedrongen, dat ook indo’s en Indonesiers naar landaard in de kampen geïnterneerd waren. En sinds niet al te lange tijd bestaan er ook Buitenkampers. Toch wel een vreemde naam, die het belang van het kamp benadrukt. Wat zich daarbuiten afspeelde leek voor de geïnterneerden niet zo belangrijk en dat blijkt wel uit de reacties op de proklamasi van 17 augustus 1945. Over d dekolonisatie is nu onderzoek bezig en ik hoop dat ook aandacht wordt gegeven aan de Indo’s in. die periode. Dus Sinke en Captain, Nederlandse onderzoekers van Indo-oorsprong laat eens wat zien!!!

    Apropos al de beschrijving van de koloniale geschiedenis (tempo Doelloos en VOC) al zo discutabel is, hoe kunnen dan al die familieverhalen in dit geheel passen.

    Ik ben blij dat de tweede generatie überhaupt de discussie aangezwengeld heeft, want zeg nou zelf, van de eerste generatie ken ik alleen Tjalie Robinson c.s die zich ingezet hebben voor de Indische zaak. Daarna. begon het toch Marion Bloem die het stilzwijgen doorbrak. Het is toch haar generatie die de confrontatie aanging, althans zo maakte ik de jaren 80 mee in Rotterdam. identiteitsbepaling door aan toneel doen en literaire avonden organiseren.

    “Jonge theatermakers breken daar doorheen en vertellen de verhalen van hun (over)grootouders”. Jongens, die maar gewoon dan doe je al Indisch genoeg. Ik vind Ricky Risolles best doorheenbrekend.

  3. vandenbroek@libero.it zegt:

    Rumah Saya komt in de Postcast twee gasten aan het woord Ropn Habibou, zelfstandig onderzoeker bij het dekolonisatieproject en de voorzitter Vz van het Indisch Platform IP Silfraire DelHay. Het gaat over herdenken en dan is de positie van het Indisch Platform IP interessant.

    In het verleden was dit platform HET aanspreekpunt en belangrijk gesprekspartner van de Nederlandse Regering, althans ze kwamen regelmatig bij elkaar. Maar dat is de laatste jaren, al vòòr de Corona-crisis veranderd. Het dieptepunt was wel dat het IP zich door de regering heeft laten ge- en misbruiken bij een schadeloosstellingregeling. Daardoor werden slachtoffers benadeeld. Niet zo’n slimme zet van het IP.

    Daarna is het alleen maar bergafwaarts gegaan. Het lijkt alsof de Nederlandse regering het IP niet meer serieus neemt. Dat komt mede door de meegaande opstelling onduidelijke opstelling, het ontbreekt aan een duidelijke focus.
    Dat komt nog eens duidelijk aan het bod in de Podcast, te genuanceerd, te meegaand met de Nederlandse regering teveel rekening houdend met anderen, wollig taalgebruik waardoor het Indisch Belang ondergesneeuwd wordt.

    En dan hun eisen, die zijn niet duidelijk, niet politiek en niet hard genoeg Het resultaat is er naar. Dat vind ik wel jammer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.