De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband’

 Dit gesprek is het tweede uit een reeks interviews die schrijvers Jason Keizer en Sarah van Binsbergen samen met fotograaf Amber Toorop (bron foto) afnamen tussen 2018 en 2020, met Nederlanders met Indische roots.

.Ons eerste gesprek is tijdens een winterdag in januari 2018. Maria vertelt over haar band met Indonesië. Buiten is het donker en koud, maar met haar warme uitstraling en krachtige manier van vertellen neemt ze je moeiteloos mee naar het land waar haar roots liggen. Toch voelt ze er niet heel comfortabel bij om zichzelf alleen als ‘Indisch’ te karakteriseren. Als het om labels gaat, is ze misschien wel meer ‘kosmopoliet’. In augustus 2020 spreken we nog eens over hoe Maria zich verbonden voelt met Indisch-zijn.  Hard//hoofd 

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

28 reacties op De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband’

  1. Boeroeng zegt:

    citaat
    De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband’
    ——
    Ik zag dat altijd al in een mondiaal verband.

  2. R.L. Mertens zegt:

    @3e generatie; ‘naar dekolonisatie etc.’- Nog steeds het verhullende(!) woord dekolonisatie. In plaats van DE-bezetting! Al in 1922 is onze Grondwet het woord koloniën afgeschaft! Art.1; het Koninkrijk der Nederlanden omvat het grondgebied(!) van Nederland, Nederlandsch Indië, Suriname, Curacao (en de Antillen)

    • Bung Tolol zegt:

      Curacao ( en de Antillen ) .Al die 6 eilanden :Curacao,Aruba,Bonaire ,St Maarten ,St Eustatius en Saba werden in die Koloniale tijd met de naam Curacao aangeduid ,Waarschijnlijk voor het gemak ,daar Curacao het belangrijkste eiland was en de rest op Aruba na niet zo veel voorstelde .Dus in 1922 was er alleen sprake van Curacao ! Zie je ook op postzegels uit die tijd er staat alleen Curacao op .Pas veel later werd het de Nederlandse Antillen .Het woord kolonien werd z,g wel afgeschaft in 1922 Maar het Ministerie van Kolonien bleef gewoon bestaan ,werd officieel pas afgeschaft in 1957 .Net zoals het woord inlander nu met hoofdletter I moest worden geschreven ,dus het werd Inlander ! Allemaal volkstoneel van die toneel spelers in Den Haag ,je kunt ook zeggen Volksverlakkerij .! Voor 1922 🤢 = inlander . Na 1922 😎 =INLANDER .Hingen die Inlanders nu de vlag uit ? Nee natuurlijk want hun positie bleef het zelfde ( laag ) Het zou wat anders geweest zijn ,als het woord inlander/Inlander helemaal geschrapt werd en er nu de term Indonesier voor in de plaats kwam ! Maar ja daar wilden die toneel spelers in Den Haag niet aan !.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Het woord kolonien werd z,g wel afgeschaft” En dat niet alleen, ze bestonden niet meer! De gebiedsdelen Nederland, Nederlandsch-Indië, Suriname en Curaçao werden zelfstandige rechtspersonen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Net als Zeeland, een zelfstandige rechtspersoon binnen het gebiedsdeel Nederland. Net als Vlissingen, een zelfstandige rechtspersoon binnen de provincie Zeeland. Allemaal heet simpel.
        “Ministerie van Kolonien bleef gewoon bestaan, werd officieel pas afgeschaft in 1957” Bestaat nog steeds hoor, gebeiteld in steen. Gewoon ff omhoog kijken.

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers; ‘heet simpel etc.’- Dus vanaf 1926 zijn de gebiedsdelen ‘zelfstandige rechtspersonen’. Maar de be/inwoners? In tegenstelling tot de bewoners van gebiedsdeel Nederland; die waren inderdaad rechtspersonen. De rest …..niet! -Om het simpel te houden!

        • Jan A. Somers zegt:

          ” In tegenstelling tot de bewoners van gebiedsdeel Nederland; die waren inderdaad rechtspersonen. ” Burgers die rechtspersoon zijn!. U snapt er werkelijk niets van! Misschien dat u het zelf maar simpel houdt. Maar zeg dan niets als u er niets van snapt.

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers; ‘rechtspersonen etc.’- Indië was dus een rechtspersoon. Maar de oorspronkelijke bewoners; de Inlanders; personen zonder rechten! En dat hebben die Inlanders goed begrepen!

        • Jan A. Somers zegt:

          Nog steeds niet gesnapt. Laar maar.

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers; ‘niet gesnapt etc.’- Wat heeft Indië als rechtspersoon betekent? Te weeg gebracht? – Na een slot debacle als ‘sterfhuis constructie’ bij het afscheid; inhoudende alle negatieve(!) lasten; zelfs backpay etc, werd aan de Republiek nagelaten! Ik vind het nog steeds niet gesnapt, dat de Bung dit heeft gepikt. Over kruideniers gesproken!

        • Jan A. Somers zegt:

          “Wat heeft Indië als rechtspersoon betekent? ” Ik zal het proberen voor u uit te leggen, alhoewel u het allang had kunnen lezen. Rechtspersoonlijkheid heeft niets te maken met uw “de Inlanders; personen zonder rechten!” . ‘Rechten’ regelt de onderlinge betrekkingen tussen ‘personen’. Dat je beslissingen kunt nemen. Bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst aangaan. Of een huis kopen Of je boodschappen doen bij Appie. Een staatkundige entiteit zoals bijvoorbeeld Nederland, of Indië, of een gemeente, maar ook bedrijven zoals Unilever of uw loodgieter, of wellicht uw eigen bedrijf enz. enz. moeten ook beslissingen nemen. Maar dat kunnen zij niet, het zijn geen (natuurlijke) personen zoals u en ik. Maar daar heeft de juristerij geen probleem mee. Wordt je toch gewoon rechtspersoon (ff begrijpend lezen: een persoon voor het recht). Niet zo moeilijk, ff naar de Kamer van Koophandel, en elk jaar je jaarverslag toesturen. Zo gepiept. Mijn dochter heeft zo haar publicistenwerk ondergebracht in een rechtspersoon, mijn broer, psychiater, ook. Onze huisarts ook en de timmerman ook. Zo beveilig je jezelf en je gezin tegen mogelijke economische en financiële ellende. Weet u nou wat dit heeft te maken met “de Inlanders; personen zonder rechten!”

        • Jan A. Somers zegt:

          “inhoudende alle negatieve(!) lasten; zelfs backpay etc, werd aan de Republiek nagelaten!”. Niks nagelaten, gewoon zakelijk overgedragen. Een statelijke eenheid zoals Indië, bestaat net als elke toko gewoon uit activa en passiva. En bij een overdracht gaat die hele zaak pover naar de nieuwe eigenaar. Zowel baten als lasten! Voor de bühne is er natuurlijk wat stevig gebakkelei met hier en daar wat plussen en minnen over en weer. Maar het blijft gewoon gaan om het totaal van de vermogensbalans. Ja, daar zitten ook alle negatieve(!) lasten; zelfs backpay etc in. Maar ook een grote hoeveelheid bestaande objecten zoals infrastructuur, gebouwen, irrigatiewerken enz enz. Zelfs het aanwezige personeel! Zoals bijvoorbeeld mijn vader. Allemaal met een economische waarde. Ik begrijp het best, de soevereiniteitsoverdracht was een gevoelige zaak. Maar daar kan je je niet door laten leiden als het komt tot de werkelijke overdracht. Dat is gewoon optellen en aftrekken.

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASonmers; ‘gewoon zakelijk overgedragen etc.’- Indië was voor Nederland ‘een melkkoe’; flink uitgemolken! En toen het niet meer uit te melken was; achtergelaten met nog wat restanten activa; aan te betalen cq. bestellingen! Zo eindigde Neerlands imperium/glorie. En die glorie, zelfs opgetekende op de gouden koets wil men nog steeds laten rondrijden. Met onze koninklijke paar erin. Een traditie …van weleer. Ook ten aanschouwe van nazaten uit dat verleden. Stel je voor; dat men dat zou vergeten… die roemrijke tijden!

  3. Robert zegt:

    Inderdaad tragische en onbenullige toneelspelers die de baas rpobeerden te spelen over hun z.g. gebiedsdelen ,in hun korte leven op deze wereld, vol eigenwaan en zelftrots..

  4. Robert zegt:

    En ze kraaiden als hanen op hun “eigen dung hill”.

  5. vandenbroek@libero.it zegt:

    Ik schaam me als Indo diep bij het lezen van het onnozel verhaal van Maria Rey-Lamslag (32) in het topic. De pretenties van haar zijn oorverdovend. Zijn wij Indo’s zover afgezonken?

    Na het verwijt van de 1ste generatie dat ik het niet meegemaakt heb, krijg ik van haar (32) de aanklacht naar mijn hoofd geslingerd, dat mijn generatie, de tweede, niet kijkt vanuit een bredere blik naar dekolonisatie. De 3de en 4de generatie zien het in een mondiaal verband. Dat zeggen kosmopolieten, die een vakantiereis naar Indonesië maken om hun Indische roots te ontdekken, daarbij vergetend dat Nederlands-indie niet meer bestaat. Toen ik zo oud als zij was, deed ik aan Indisch toneel bij LINK in Rotterdam, met toevallig allemaal Indischen en organiseerden we discussies met Indische schrijvers.

    Dat zo’n wereldvreemde would-be intellectueel, hoog opgeleid en met een creatief beroep vanuit de ivoren toren zoveel onzin in één interview kan rondbazuinen is toch grensverleggend? Maar wat wil je van een dochter uit een gemengd huwelijk, die ook nog eens in haar witte bubbel woont. Waaraan moet ik anders denken dan een lege huls als ik haar holle frasen lees zoals : “Daarbij wil ik niet vergeten dat goed en slecht betrekkelijk zijn. Ik ben ook niet op zoek naar een oordeel”. Ik zou zeggen aan deze late postmodern, ga toch lekker door met zoeken naar de ondraaglijke betrekkelijkheid van het bestaan.

    Laat zij haar provinciale bril afdoen en doe eindelijk eens de ogen open. Bezoek eens Rotterdam, Utrecht, Den Haag of Amsterdam, waar de meerderheid van de bevolking allochtoon is. Dan heb ik helemaal geen mondiaal verband nodig om de doorwerking van de dekolonisatie in de huidige praktijk te doorzien.

    • Bung Tolol zegt:

      Ha ha ha GRAPPIG !! Nee niet dat verhaal van Maria maar de verwachte reactie erop vanuit Zuid-Italie .Er waren voor Maria al eerdere meegaande Indische vrouwtjes ,die in hun onnozelheid /onbevangenheid een stukje schreven over hun Indisch zijn ,ja weten zij veel als derde generatie zijnde .Zij dachten gewoon “” Weet je wat ik schrijf iets over dat Indisch zijn !”” Zitten natuurlijk veel mensen op te wachten ,dachten ze ! Ja misschien wel maar toevallig die ene Indische tomaten kweker op zijn Zuid -Italiaanse gunung niet ! Die volbloed Indo dacht net als de Hamas “” Het wordt weer tijd om een paar rakketten richting Negeri Belanda af te sturen !”” Ha ha die arme meegaande (?) Indische vrouwtjes werden met de grond gelijk gemaakt ,afgebrand en daarna getjintjangt ! Het is trouwens toch wel een mooie Quote “” Daarbij wil ik niet vergeten dat goed en slecht betrekkelijk zijn “” Tja volgens mij Bung Tolol is alles betrekkelijk .Volgens onze italiaanse vriend woont Maria in een witte bubbel .Apa itoe ? Witte bubbel ? Maria moet haar provinciale bril afdoen ,zo te zien heeft Maria nog geen bril nodig masih muda tog 32 jaar ,en Maria krijgt ook het dringende advies om eens naar de grote steden te gaan w.o Amsterdam waar de meerderheid van de bevolking allochtoon is ,Ik weet het niet hoor maar volgens mij woont Maria al in Amsterdam .Enfin afwachten of er nu rakketten met biologische tomaten puree op de Amsterdamse PIJP worden afgevuurd ! Ook al mik je zo slecht ,de PIJP is zo crowded ( Dichts bevolkte buurt van Nederland ) je raakt altijd wel iemand en waarschijnlijk een vegetarier of een veganist ,dus die biologische tomaten puree komt goed terecht .Zo ik neem nog een slok tomaten sap sorry bier !😎😎😎

  6. Boeroeng zegt:

    citaat Maria Lamslag

    De derde en vierde generatie kijkt vanuit een bredere blik naar dekolonisatie. Zij zien het in een mondiaal verband. Ze zoeken verbanden tussen Indisch, Peranakan-Chinees, Moluks, Indonesisch en Javaans-Surinaams. Ze bevragen en bekritiseren de Indonesische houding ten opzichte van Papua. Zien de vergelijkingen tussen de Indonesische geschiedenis en die van andere gekoloniseerde landen en gebieden die zelfbeschikking willen. Ze begrijpen hoe en waarom Black Lives Matter en institutioneel racisme henzelf ook raken. Dat voelt heel anders dan twee jaar geleden. Een goede verandering.’

    https://hardhoofd.com/de-derde-generatie-kijkt-met-een-bredere-blik-naar-dekolonisatie-zien-die-in-een-mondiaal-verband/

    In Indische kringen praatte men over de eigen ervaringen en de gevolgen voor hen zelf en de familie en vrienden, maar ik heb oa van school uit geleerd dat de dekolonisatie een mondiaal gebeuren was.
    De oudste generaties hebben natuurlijk ook de wereldpolitiek gevolgd 1945-1975 en gezien dat dekolonisatie een mondiaal gebeuren was .
    En de oudere generaties zagen ook altijd wel hoe etnische discriminatie henzelf raakte . Nu is de populaire term ‘institutioneel racisme’ .
    Idem had men al tientallen zorgen voor de toekomst van de Papoea’s onder Indonesische kolonialisme
    Dat nu in de Nederlandse publieke opinie een golf is van het koloniaal verleden bevragen en dit koppelen aan hedendaags etnische discriminatie, is toe te juichen, maar dat bevragen en koppelen was er ook al in de oudere generaties Indische families. Zoals altijd zijn het de jongeren die het meest open staan voor nieuwe inzichten , nieuwe stijlen.. en in die golf meedeinen.
    Maar de onvrede van de oudere generaties over etnische discriminatie werd niet zo gehoord en men had ook niet zoveel lust om harder te schreeuwen…. Soedah lah maar !

  7. vandenbroek@libero.it zegt:

    Het verhaal van de bruggenbouwer Maria Rey geboren Lamslag loopt niet, ze maakt de titel van het artikel gewoonweg niet waar, want wat vertelt ze over de tweede generatie? Weinig tot niks dat de titel rechtvaardigt.

    Toch wel vreemd, want ze is in een Indisch milieu in Harderwijk opgegroeid. Haar grootouders waren beiden Indisch=Indo-Europees, haar grootvader was een KNIL-militair, hij repatrieerde met zijn gezin in de 50er jaren naar Nederland en werkte bij de Landmacht in Harderwijk. Haar vader is daar geboren en getogen, In haar straat woonden andere Indische families. Dan ben je toch in een Indische en ook nog eens een KNIL/KL-achtergrond in Harderwijk opgegroeid. Dan weet je met welke oogkleppen de tweede generatie in Harderwijk naar de dekolonisatie keek en in welk mondiaal verband, of was het de gewone provinciaalse en Nederlandse gewitwaste perspectief?

    Ze verzuimt dat duidelijk te maken.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Dan weet je met welke oogkleppen de tweede generatie in Harderwijk naar de dekolonisatie keek” Waarschijnlijk kijken ze er daar in Harderwijk helemaal niet naar. Verstandig. Er zijn leukere dingen in het leven om naar te kijken. Mijn oudste dochter is daar geboren. Bemoeit zich er ook niet mee. Verstandig. Daar, in de Smeepoortstraat (van die kazerne), ben ik overigens geen Indische achtergrond tegengekomen. Onze kruisridder was van een ;andere lichting.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Somers: “Daar, in de Smeepoortstraat (van die kazerne), ben ik overigens geen Indische achtergrond tegengekomen”.

        Nou …. het wemelde in mijn tijd (1964 -65) in de Harderwijkse kazernes nog van ex KNIL. Dus ook op de ONK, Smeepoortstraat 8, inclusief ex NEFIS.

        Als ik mij niet vergis is er in het oude vissersplaatsje nog steeds een bloeiende Indische gemeenschap, 3de en 4de generatie Indo’s inmiddels. Niet allemaal geleerden zoals die uit Bari natuurlijk. Maar ook waardevolle mensen.

        • Bung Tolol zegt:

          Nou geachte heer de la Croix ,Harderwijk is inderdaad een schilderachtig vissersplaatsje met veel horeca maar ik heb daar een nare ervaring meegemaakt .In 1994 v.d.v.e vroeg dhr Khan eigenaar van Indiaas restaurant India Cottage of ik met hem mee wilde gaan ,om een restaurant in Harderwijk te bekijken .Want hij zou een dag later de koopakte tekenen .Zo gezegd zo gedaan .In Harderwijk aangekomen ,vielen mij een paar dingen op ,veel ,veel horeca .Er liep geen kip op straat ! Uitgestorven en in die horeca-etablissementen ? Ook al uitgestorven ,kortom dooie boel troef ! Enfin we besloten maar wat te drinken in een cafeetje ( Ook al leeg ) De bediening zag ons wel ( logisch wij waren daar de enigen ) maar weigerde een poot onze richting te doen ! Nou ja pech gehad op naar de volgende ,nou precies hetzelfde ! de barkeeper weigerde ons te bedienen ,ik zei tegen dhr Khan volgens mij zijn al die kroegen bezit van de Ku Klux Klan ! Ik denk het ook zei hij .Na nog een vergeefse poging om ergens een kopje koffie te kopen ,besloten wij om die vreselijke plaats maar te verlaten .Spreekt vanzelf dat mijn mening over Harderwijk heel negatief was . En dat dat koop-kontrakt NIET werd getekend .Harderwijk ?………………………Geef mijn portie maar aan Fikkie ! Nou zal dhr Somers zeggen “” Mij hielpen ze anders wel !”” Ja zal wel maar u ziet er niet zo donker uit als de heren Khan en Bung Tolol .

        • Pierre de la Croix zegt:

          Heer Tolol,

          In mijn tijd (1964 – 1965) was Harderwijk een zeer christelijk stadje waar zondag niets viel te beleven. De jeugd liep rondjes langs de kerk, de meisjes links om, de jongens tegen gesteld. Maar door de week was het best gezellig.

          Een paar jaar geleden na lange tijd terug geweest. Oude kazerne aan de Smeepoortstraat, voorheen ook nog depot voor de kolonialen, pisse, parkeerterrein geworden. Heerlijk vis gegeten, biertje gedronken, vriendelijk bejegend.

          Niets aan het handje, maar ik lijk nu meneer Somers wel. Die heeft ook altijd mazzel.

          Nu maar weer gauw in de onderduik voordat de mitrailleurs gaan ratelen. Ik las iets vreemds over Semarang dat ik wilde rechtzetten. Van het één kwam het ander, maar nu lekker veilig putje in, dekseltje dicht.

        • Jan A. Somers zegt:

          U heeft daar veel meer ervaring dan ik. Ik was in dienst in ‘T Harde, en Zeeuws meisje werkte in Harderwijk in een ziekenhuis, Toen we trouwden was ik alleen in het weekend thuis. In de Smeepoortstraat boven de bakker. En de kazernes buiten Harderwijk kende ik alleen maar vanuit de bus.

  8. vandenbroek@libero.it zegt:

    Veel Indischen in Harderwijk? genoeg om een web site op te richten:

    http://www.indischeharderwijkers.nl/

  9. vandenbroek@libero.it zegt:

    Ik wil Maria Rey geboren Lamslag niet afbranden naar ze houdt er voor een Kunstgeschiedkundige wel heel vreemde ver-van-mijn-bed en peilloze gedachten op na.
    Ik probeer begrijpend het volgende citaat te lezen zonder in schaterlachen over het parket te rollen, ik krijg bijna stuip

    ….”De derde en vierde generatie kijkt vanuit een bredere blik naar dekolonisatie. Zij ziens het in een mondiaal verband. Ze zoeken verbanden tussen Indisch, Peranakan-Chinees, Moluks, Indonesisch en Javaans-Surinaams. Ze bevragen en bekritiseren de Indonesische houding ten opzichte van Papua. Zien de vergelijkingen tussen de Indonesische geschiedenis en die van andere gekoloniseerde landen en gebieden die zelfbeschikking willen”….

    Ze kan wel heel modieus doen over Nieuw-Guinea pardon Papua, dat kost niets en ligt lekker ver weg. Maar waar blijven Suriname en Nederlandse Antillen? Als Black Lives Matters, dan mogen die toch ook genoemd worden of zijn die geen onderdeel van de dekolonisatie en liggen die kolonies te ver in het Verleden , het Bonifatius van onze Vaderlandse Geschiedenis. Een beetje zelfkritische reflectie op onze dekolonisatie lijkt mij toch op zijn plaats.

    Hoe gaat het eigenlijk met “sergeant Desi Bouterse” of met de gemeente Sint-Maarten? Dat zijn toch open wonden in onze koloniale Geschiedenis waar historici beter met dichtgeknepen billen aan voorbij gaan. Laten we maar Oost-Indisch zwijgen.

  10. Bung Tolol zegt:

    @ Bonaire ,St Eustatius en Saba zijn bijzondere gemeenten van Nederland .Curacao ,Aruba en St Maarten zijn aparte landen in het Koninkrijk der Nederlanden .Met voormalig sergeant-majoor Desi Delano Bouterse nu Luitenant -Kolonel ( b.d ) gaat het niet zo goed hij is te dik ,te vet ,heeft suikerziekte ,snuift te veel wit ,moet nog 8 jaar “”opknappen “” in Nederland en straks 20 jaar in Switie Sranang ,Wilt u met hem ruilen ? Hij heeft wel een mooie polshorloge van 20.000 dollar . 😎

  11. Anoniem zegt:

    Laat hem zijn 20.000 dollar horloge verkopen om meer wit te kopen en te snuiven. Colombia is niet zo ver weg en de groothandel is daar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.