Sla eens een oude krant open

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

41 reacties op Sla eens een oude krant open

  1. Boeroeng zegt:

  2. Robert zegt:

    Ik heb daar meegelopen op Sept.25.1954!

    • Mr. B. zegt:

      En werd u achteraf gezegend door die Christelijke daad?

      Moeilijk te achterhalen hoeveel Indische moslims nu eigenlijk de oversteek hebben gemaakt. Allemaal schattingen. Dan is zo’n Indonesisch systeem wel gemakkelijk; overal wordt godsdienst gevraagd en vermeld, zelfs bij het openen van een bankrekening.

      • Bung Tolol zegt:

        Toch klopt er volgens mij iets niet aan dit schrijven door Mr H.C .Campen ! Hij probeert de Nederlanders van toen een soort schuldbesef aan te smeren ,van kijk wij zamelden geld voor oorlogstuig in voor jullie ( Spitfires,oorlogsschepen etc) dat deden wij in elk dorpje en elk stadje in Indie .Alles voor u in Nederland ! ???? Nederland was al bezet ,dus waar moesten die Spitfires en al die oorlogsschepen dan naar toe ? Juist ja naar Indie ! Dus niks geld inzamelen voor Nederland maar voor jezelf ( Indie) Kijk die Campen kan dan wel die naieve Nederlander van de jaren 50 in de maling proberen te nemen ,deze Indo van 2021 trapt er mooi niet in ! En dan dat zedelijk toontje van deze heer “” Ik houd u ernstig voor !”” En uw weinig Christelijk thuisblijven “” Als je goed naar die foto kijkt ,zie je overwegend totoks ,ja die waren christelijk ,waren die Indo,s dan niet christelijk ? jawel maar niet fanatiek .de meeste Indo,s deden niet veel aan Godsdienst ,zij hadden wel wat anders te doen ! 😎😎😎

      • Jan A. Somers zegt:

        “overal wordt godsdienst gevraagd en vermeld,” In Nederland niet! Heeft niemand iets mee te maken. Vroeger wel, toen kregen de Protestant Christelijke kerken staatssubsidie. Maar daarvoor moesten wel de leden bekend zijn bij de overheid.

      • Robert zegt:

        Overal wordt godsdienst gevraagd? Godsdienst is voor mij een private matter. Het is te gek om los te lopen om de mensen naar hun godsdienst te vragen.

        • Bung Tolol zegt:

          Godsdienst ? Laatst opperde iemand het het idee ,dat die voetbalfanaten eigenlijk ook wel een soort Godsdienst hadden ,ja die Hooligans gaan door roeien en ruiten voor hun cluppie ,hun God en de spelers zijn de Godenzonen ,eigenlijk niet zo,n slechte gedachte .Je hebt fanatieke Godsdienst fanaten ,die er niet voor terugdeinsen om andersdenkenden om zeep te helpen ,nou wat is het verschil met voetbal fanaten ,die het zelfde doen ! Die z.g religieuzen gaan naar hun kerk,moskee,sjoel etc .Die voetbal fanaten gaan naar het stadion .Trouwens wat die oude kranten betreft ……………….. eentje zelf uit 1954 hebben die mensen op dit blog geen uang om een hedendaagse krant te kopen ? Tja wie is er nou nog geabbonneerd op een krant ? Op het Internet vindt je alles ! 😜😜😜

        • Mr. B. zegt:

          Tja, als je daar niet aan mee wil doen krijg je dus geen bankrekening hè. En je kan je niet inschrijven bij de gemeente of de kinderen in een school. En je hebt zelfs problemen met het afsluiten van medische verzekeringen en het doen van een belastingaangifte.

          Op je identiteitsbewijs hier mag het veld religie niet blanco zijn. En een agnost of atheïst bestaat niet. Het ontkennen van het bestaan van een God is per definitie al godslastering. Twee jaar de bak in.

          Ik weet niet of jullie dat weten, maar wat in westerse landen verboden is, is hier verplicht; het religieuze huwelijk en inschrijving moet plaatsvinden vóór de burgerlijke. En je moet dezelfde godsdienst hebben.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Op het Internet vindt je alles ! ” Dus weet niemand meer iets.

        • A. Olive zegt:

          The more you learn the more you know.
          The more you know the more you forget.
          The more you forget the less you know.
          So why bother to learn.

          Stephen Hawking

      • Robert zegt:

        In ieder geval heb ik meegelopen voor mijn solididariteit met de Indos die tussen wal en schip kwamen na de souvereiniteits overdrag en berooid in Ned. arriveerden. een van die Indos was mijn arme moeder.

      • Noordin zegt:

        Bij de IndoEuropese groep komt islam bijna niet voor, is zeldzaam.

        • Mr. B. zegt:

          Dat vraag ik me dus een beetje af. Er schijnen in Groningen en Den Haag best wel grote Indische moslimgemeenschappen te zijn? En de Molukkers zijn ook niet alleen Christenen.

        • Bung Tolol zegt:

          @Bij de Indo-Europese groep komt islam bijna niet voor is zeldzaam “” Ja kan wel eens kloppen ,ken er eentje ene Ernest Douwes Dekker 1879-1950 ,fanatiek bestrijder van het Nederlandse koloniale bewind ,werd in 1940 naar Suriname overgebracht en daar gevangen gezet in Joden Savanne .Na 1945 ging hij terug naar Indie en sloot zich aan bij Bung Karno ,hij werd moslim in 1947 onder de naam Danoerdirdja Setaiboeddhi ,onder die naam werd hij ook tot Held van Indonesia verklaard ,Ernest heeft van alles geprobeerd om de Indo,s aan de zijde van Indonesia te krijgen ,hij had net zo goed tegen een lantaarnpaal aan kunnen lullen .De Indo koesterde zijn Europese achternaam en cultuur ,en waren echt niet bereid die op te geven en nog erger moslim te worden en een Indonesische achternaam aan te nemen ! 👍👍👍

        • R.L. Mertens zegt:

          @Bung Tolol; ‘Douwes Dekker 1880-1950. etc.-‘Wel het volledige verhaal vertellen aub.; was journalist van het Bataviase Niieuwsblad, niet armlastig en geschoold, ergerde zich aan die koloniale houding tov. de Inlanders. Schreef vinnige artikelen en werd Javanen vriend genoemde. Stichtte in 1908(!) met zijn Indonesische vrienden(!) Tjipto Mangoenkoesomo en Soewardi Soerjajaninggrat (ook geschoolde Inlanders) de eerste politieke(!) organisatie Boedi Oetomo=schone streven. Het driemanschap; Klavertje Drie= Tiga Serenga genoemd werd in 1912 radicaler en stichtte in 1912 de Indische partij met als slogan ‘Indië los van Holland’! Het gouvernement haatte Dekker hartgrondig en noemde hem een gevaarlijke agitator. De partij werd buiten de wet(!) gesteld en Klavertje Drie werd naar Holland(!) verbannen. In 1918 na terugkeer in 1920 wederom in het gevang gezet wegens vermeende(!) betrokkenheid bij de ‘communistische opstand’. Na zijn vrijlating als particulier onderwijzer in 1936 wederom opgepakt vanwege een door hem uitgegeven een geschiedenis boek. In 1940 ( bij de Duitse inval in Nederland beschuldigd pro Japan te zijn. In het gevang gezet met opgepakte Duitsers en NSB- ‘ers en afgevoerd naar Suriname. De toen jonge ingenieur/student Soekarno was onder indruk van Dekker en stond steeds met hem in contact. Na zijn vrijlating in 1946 ( 6 jaar! in de Jodensavannekamp) wist hij met een vals paspoort via Holland naar Indonesië af te reizen. Daar werd hij door Boeng opgenomen in de regering als minister zonder portefeuille, Na zijn overlijden in 1950 eerde Soekarno hem met de titel; vader van het Indonesische Nationalisme!

        • Mr. B zegt:

          Die laatste zin zegt toch wel alles?

          En als je zulke grote vriendjes met Soekarno was, was de kans groot dat je niet zo fanatiek religieus was. Tenzij er een religie bestaat met motto ‘zoveel mogelijk sex voor iedereen’.

          Als ik de westerlingen zie die hier met een lokale schone getrouwd zijn, zijn die altijd geconverteerd omdat ze eigenlijk wel moesten. Wat is het alternatief? Ergens in het buitenland gaan trouwen? Dan liever bij de plaatselijke imam of de moslim executieve een paar zinnetjes die je niet begrijpt prevelen en beweren dat je besneden bent. Bijna niemand neemt het serieus. Na een poosje (ramadan, alcohol, varkensvlees, honden) merken ze dat er toch wel consequenties aan verbonden zijn.

  3. Jan A. Somers zegt:

    Wie kenden die heer Campen eigenlijk, en wat hij deed? In ieder geval een gironummer bekend. Waar was dat voor? En kwam er daarna een verantwoording over? Was dat zijn privénummer, of die van een onbekende stichting?

    • A. Olive zegt:

      Ik kan mij herinneren dat nog voor de overdracht van 1949 er een organisatie was om de toekomstige kolonisten die naar Nieuw Guinea gingen te helpen.
      Het Indisch geld zou niets waard zijn in Nieuw Guinea dus ze zouden daarvoor bij aankomst Nieuw Guinea valuta krijgen.
      Het grootste deel van het Indisch geld die de kolonisten op hun rekening hadden verdween echter.
      Er is een proces verbaal over gemaakt maar ik weet niet wat de uitkomst daarvan is geworden.

      • Jan A. Somers zegt:

        “om de toekomstige kolonisten die naar Nieuw Guinea gingen te helpen.” Zag ik al meteen niets in. Ik zag een Indo geen kolonistje spelen.

        • A. Olive zegt:

          Er waren wel degelijk Indische kolonisten in Manokwari die het goed deden. om maar een paar te noemen, Gosewich met veeteeld, Wiedema die een cacao plantage had en Kokkelink. Trouwens mijn familie hadden ook een boerderij in Barros bij Sukabumi en Kesilir. Vele Indo’s hadden goede posities in de plantage industrie. Het is waar dat ook vele z.g. kolonisten geen kolonisten waren en een arm bestaan hadden.
          Het probleem in de begin vijftiger jaren v.d.v.e. was het infrastructure. eens per week kwam er een Catalina watervliegtuig om de producten naar andere delen van Nieuw Guinea te brengen.

    • Robert zegt:

      Op dat giro nummer heb ik geen geld gestort. Wij waren te berooid om dat te doen.

    • Bung Tolol zegt:

      Dhr Mertens zegt over Douwes Dekker “” Wel het hele verhaal over Douwes Dekker vertellen (!) “” Ja hoor ben ik 10 boeken verder ,het onderwerp in deze was de islam (!) Zie de vraag van Noordin om 15:53 .IK lees de vraagstelling (!) en ga in plaats van de hele reute me teut alleen op die vraag in ,zou u ook moeten doen (!)

      • R.L. Mertens zegt:

        @Bung Tolol; ‘was de islam etc.’- Maar u haalde DD aan; die ook heeft meegewerkt aan het ontstaan van (Islam)Budi Oetomo! – In wezen een politieke organisatie met godsdienst als dekmantel! Want dat was alleen geoorloofd door het gouvernement.

  4. Indorein zegt:

    ” Spitfires “:
    Wel degelijk naar de Nederlandse krijgsmacht in Engeland. Nederlandse piloten vlogen mee met de Engelsen in hun squadrons Spitfires tegen de Duitsers (o.a. de soldaat van Oranje). Die Spitfires kregen ze echt niet gratis van de Engelsen.

    ” waren die Indo’s dan niet christelijk ? jawel maar niet fanatiek .de meeste Indo’s deden niet veel aan Godsdienst “:
    Integendeel heer Tolol, in Indië waren praktisch alle Indo’s ofwel rooms-katholiek ofwel protestants. Volle kerken. Hun Europese, Hollandse (groot-)vaders waren dat vrijwel altijd en geloof ging toen zeker over van vader op zoon of dochter. Echter, in Nederland aangekomen deden vele Indo’s mee met de ontkerkelijking die sinds de 50-ger en 60-ger jaren vdve ontstond.

    Uw blik op de Indo in de koloniale tijd is wellicht wat vertroebeld?

    • Mr. B. zegt:

      Ja, d’r is wel een groot verschil. Als we over kerken praten (pre-pandemie natuurlijk), zie je dat ze in Indonesië stampvol zitten, en men heeft een drie- tot vijftal erediensten elke zondag in een gebouw waar 1.000 mensen gaan. En dan moeten ze nog plastic stoelen buiten zetten en zitten er veel mensen op de trappen. Ook is er in veel gevallen nog eens een doordeweekse ochtenddienst of -mis.

      Maar de moslims kunnen er ook wat van, met een moskee om de 100 meter heb je nog steeds volle bak overal en op vrijdagen een volledige stilstand en parkeer chaos. En op die dag wordt er nauwelijks gewerkt.

      Toen we in Europa naar een zondagsmis gingen, zaten er misschien 20 mensen in de kerk en een paar kinderen voor hun communie stempeltje. Met een huidige gemiddelde leeftijd van 70 kunnen ze over 10 jaar de deuren wel sluiten. De diensten in het Indonesisch zijn nog wel populair maar met kinderen die de BI duidelijk niet begrepen, kan je je afvragen hoe lang dát nog duurt.

    • Bung Tolol zegt:

      Toen ik 10 jaar was ,vroeg ik eens aan mijn vader of ik ook een keertje mee mocht met mijn oudste broer naar de kerk ( Hij was 11 jaar ouder en de enige kerkganger ) Mijn vader ontplofte bijna “” Alsjeblieft niet 1 gek in de familie is al genoeg ! “” 😜🤣😂

  5. Boeroeng zegt:

    Mijn indruk is dat het een demonstratie was met als thema “laat ons Indische Nederlanders niet in de steek, geef ons gelijke rechten”
    wbt
    * aandacht voor hen die achterbleven en niet naar Nederland mogen of financieel kunnen en Nederland wilde hen niet toegang geven of de overtocht betalen/ voorschieten
    * achterstallige salarissen KNIL 42-45 n
    * ook oorlogsschadevergoedingen, die wel gedaan werd voor Nederlanders te Europa, niet voor schade te Indié

    De tekst op de spandoeken op de foto is te vaag. Men had kort en krachtig de drie eerdergenoemde punten moeten gebruiken

    De organisator was Henri Christiaan Campen, een Indische jongen .. krijgsgevangene geweest
    https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/index/nt00425/e7cc39c6-148f-102f-a8e2-0050569c51dd
    https://haagsgemeentearchief.nl/mediabank/beeldcollectie/detail/ae41e526-3abf-4521-83cc-972a6dc47f03

    De tekst van zijn oproep doet oubollig aan, moralistisch, smekend. Meer gericht aan het Nederlandse volk dan aan de politiek, zo lijkt het.
    Misschien is het de gezagstrouwheid die hem ervan weerhield formuleringen te gebruiken als “wij eisen” of ‘wij willen van de regering’

    Henri overleed in 1977 en werd begraven bij zijn echtgenote Carolina Hordijk.
    Toeval oh-toeval in kampung ketjil: haar oom was nog twee jaar gehuwd met mijn oma. Misschien heeft Carolina als kind haar nog gekend.
    https://www.online-begraafplaatsen.nl/zerken.asp?g=981336

  6. Jan A. Somers zegt:

    “* achterstallige salarissen KNIL 42-45 n” Waarom toch steeds weer alleen maar KNIL???? Het gaat om de salarissen van ALLE Indisch ambtenaren, burger EN militair. Veel meer burgerambtenaren dan KNILlers!!! Met een arbeidsovereenkomst met de Indische regering. Die verantwoordelijk is voor de goede uitvoering van de arbeidsvoorwaarden. Bij problemen met je salaris richt je je tot je werkgever, de Indische regering. Bij een negatieve reactie kan je informatie opvragen bij vakbond of bijvoorbeeld Pelita. Die kunnen je niet alleen de weg wijzen, maar ook helpen bij een gerechtelijke actie. Vakbonden nemen daar ook vaak de kosten voor hun trekening.
    “Stichting Ngajji tot behoud van de mensapen” Was dat een foto van een belanghebbende Indo? Kon hij met zijn stichting juridische hulp bieden zoals de vakbonden dat kunnen? Zo niet, wat kon hij wel?
    “oorlogsschadevergoedingen, die wel gedaan werd voor Nederlanders te Europa, niet voor schade te Indié” Dat kon toch wel? Mijn vader heeft daar wat bij gevangen.

    • Boeroeng zegt:

      Ik had begrepen dat het in 1954 ging alleen om achterstallige salarissen van het KNIL.
      Niet van burger-ambtenaren van andere overheidsinstellingen.

      • Jan A. Somers zegt:

        Mijn vader was geen KNILler, maar als gezaghebber GM een bestuursambtenaar.

  7. Peter Petrone van den Broek zegt:

    Kritiek op de Islam is koren op de molen van populisten. Maar deze kritiek ontbreekt zelfkritiek, is bevooroordeeld, godsdienst speelde tot voor kort een belangrijke rol in onze Westerse beschaving, nou ja beschaving .

    Gebrek aan historisch besef is ons niet vreemd, want denk aan het ex-Joegoslavie, waar vroeger godsdienstige bevolkingsgroepen vreedzaam naast elkaar leefden. Sinds Sbrenica mogen wij in Nederland er anders over denken. Of de onlusten in Noord-ierland tussen Protestanten en Katholieken. Maar niet lang geleden was Nederland duidelijk verzuild. “Twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen” was een gevleugeld begrip.

    Laten we de schellen van onze ogen vallen, het houten bord opzij schuiven en door een heldere bril naar het voormalig Nederlands-Indie kijken . De islam heeft daar op vreedzame wijze toch de godsdienst verkondigd, meer dan 90 procent was Islam, er waren. wat Boedhisten op Bali en voor de rest had je een klein aantal Christenen, vnl Europeanen en aan hun gelijkgtstelden: Indo-Europeanen, Ambonezen, Timorezen en Menadonezen. Islamitische vrouwen , die met Indo-Europeanen zoals bij mijn voorouders, trouwden, werden netjes gekerstend. Dat was toen geen probleem. Afgezien van dat, het Gouvernement hield zich afzijdig van godsdienstige zaken, dat kwam de handel niet ten goeden en daarvoor was zij toch gekomen. Bij ons in de familie waren er wel meerdere geloven. Mijn vader was Hervormd, mijn moeder was Katholiek en ik ben hervormd opgevoed. Maar een oom, broer van mijn vader was katholiek, vanwege zijn vrouw.

    Dat had wel consequenties bij de Repatriering in Nederland. Omdat mijn ouders hervormd waren, werden wij gedeporteerd naar Friesland, gelukkig niet naar Dokkum. Ingedachtig de moord op Bonifatius repatrieerden wij al snel door naar de beschaafde wereld van Scheveningen. Mijn katholieke oom kon kiezen en vertrok naar Limburg, hij en zijn gezin kwaen terecht in Echt. Ik ben wel eens daar op vakantie geweest en toen vielen de schellen van mijn ogen. Bonifatius had beter zijn ontwikkelingswerk in het Zuiden kunnen verrichten?

    Rijswijk waar ik ben opgegroeid was overwegend protestants (hervormd en gereformeerd). Ik kende weinig tot geen katholieken. De enige ontmoetingsplaats was de Rijswijkse sportdag. Katholieken waren wel goed in voetbal (jongens) en kastie (meisjes). Katholieken waren wel een beetje raar en sexe gericht: aparte klassen voor meisjes en jongens, het leek de Islam wel.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” het Gouvernement hield zich afzijdig van godsdienstige zaken, ” Daar hebben ze ook niets mee te maken,. afgezien van facilitering.
      ” werden wij gedeporteerd naar Friesland” Dat waren ze in Indië toch al gewend? Detachering buiten Java stond gelijk als een strafmaatregel. De KM kwam daar ook nauwelijks. Mijn vader en zijn collega’s hadden het daar wel naar hun zin. Hoe verder weg van Batavia des te beter! Gedeporteerd (op eigen wil!) naar Zeeland merkten we dat ook: Den Haag doet niets voor ons, en als ze iets doen, doen ze het ook nog verkeerd.
      “aparte klassen voor meisjes en jongens” In Nederland was dit op de lagere scholen vroeger inderdaad zo. Zelf heb ik daar niets van gemerkt. Ikzelf en Zeeuws meisje in Vlissingen op de HBS niet. Mijn kinderen in Delft op een Katholieke lagere school en middelbare ( Jezuïeten!!!) school ook niet. Volgens mij op het CLD tegenover ons ook niet.

    • Hans Boers zegt:

      De heer PvdB schreef o.a.:….wat Boedhisten op Bali

      Een beetje abuis heer van den Broek? Boedhisten?
      En enkel op Bali?
      😉 😉 😉

      • Peter Petrone van den Broek zegt:

        Vergissing is menselijk, maar komt bij de dommen het meest voor. Ik zat in een verkeerd land, Volgende keer voor de zekerheid maar googelen Moeten natuurlijk Hindoeisten zijn in Bali..

        Ik heb het wel over Nederlands-Indie, die goede oude tijd daar. Wat godsdienst betreft was het daar toch in vrede samenleven, een Jiad kende men niet.
        Ach in Italie hoor ik om 0700 de kerkklokken luiden, met Kerst schalt er uit de luidsprekers van de kerk keiharde geestrijke muziek en door de straten zijn er noig processies . Is onderdeel van de heersende godsdienst en dat respecteer ik. Als je het Vaticaan wilt bezoeken, kan dat natuurlijk niet in een korte broek, U weet wel respect. Lands wijs slands eer.

        Nederlands-Indie was een fascistische staat, dat zei zelfs Mussert en die had er verstand van. In de 19de eeuw was het een opeenvolging van oorlogen, pacificaties e.d. waarbij Westerling een lieve jongen was.

        Maar als de Heren daarvoor hun ogen willen sluiten, dan kijk ik vanuit Italie toch wel vreemd naar de Herenclub.

        Nogmaals excuses voor de fout.

        • Mr. B. zegt:

          Hindoeisten nog wel, toe maar.

          Volgens mij is er toch wel een groot verschil tussen een kerkklok om 7 uur en een kerel die zo vals als een kraai een half uur door luidsprekers aan het krijsen is, om 4 uur ‘s ochtends. (Het is hier overal enkel glas trouwens.) En als je een klacht indient tegen de luide kerkklokken doen ze een decibel meting en ga je niet 2 jaar de bak in. Maar het zal wel aan mij liggen.

          Lands wijs lands eer gaat totaal niet op natuurlijk en is een drogreden. Het Vaticaan is een Katholiek gebied met eigen regels, begrijpelijk. Net zoiets als je een moskee binnenstapt, dan doe je je schoenen uit, vrouwen bedekken hun hoofd enz. Maar hier zit je (officieel) in een seculier en pluralistisch land, het is geen Maleisië of zo.

          Vreedzaam naast elkaar leven? Hmm, zo lang je jezelf aan hun ‘regels’ houdt wel ja. Het moment dat iemand weigert je een alcoholisch drankje te serveren omdat het Ramadan is (eigen ervaring), heeft dat niets te maken met regels of voorschriften maar alles met persoonlijke interpretatie en intolerantie. En dommigheid want alcohol is volgens hun eigen religie altijd verwerpelijk, niet alleen in de vastenmaand.

          Vooruit dan, nog een mooi voorbeeld van de tolerantie: In de kerstperiode van 2019 had een filiaal van een grote bakker hier een bord geplaatst dat ze geen (kerst)wensen van bepaalde religies op taarten e.d. meer wilden aanbrengen.

        • Peter Petrone van den Broek zegt:

          Mr. B. beweert dat mijn uitspraak een drogreden is zonder een geloofwaardig argument aan te geven. Ik waag zijn uitleg te betwijfelen. De invloed van het Vaticaan houdt niet op bij de grens van Vaticaanstad Status Civitatis Vaticanæ.
          De vergelijking tussen Vaticaan en een moskee vind ik wel een lachertje. Dhr. B. heeft wel een heel erge provinciaalse voorstelling van het leven en de plaats van de rooms-katholieke kerk in Italie.

          Ik ben een tijdje geleden in Tunesie geweest. In de Hotels werd rustig alcohol geschonken en Tunesische jongeren maakten daarvan lustig gebruik. Ik dacht dat in sommige restaurant ook wijn werd geschonken. Schitteren land met geweldige cultuur (Carthago). Als ik dat vergelijk met de weinig tolerante praet van dhr. B., dan ben ik blij dat ik niet in meer in het liberale Nederland woon. Let op de Als—Dan redenering

    • Mr. B. zegt:

      Tja, wat wil je als iemand met cijfers of kennis goochelt/googelt die hij ergens uittrekt zonder praktijkervaring en die blijkbaar de godsdiensten van Indië & Indonesië niet kent. Boeddhisten zie je eigenlijk vnl. bij de Chinezen natuurlijk, dus dan zit je in Jakarta, Noord Sumatra en eilanden als Belitung (waar Ahok vandaan komt.) Ik heb trouwens hier nog nooit een Taoist ontmoet, raar dat ze dat als een officiële godsdienst erkennen terwijl je het toch eigenlijk meer een filosofie moet noemen.

      Die zogenaamde 90% moslims is ook weer zoiets; in de eerste plaats is dat getal veel lager, in de tweede plaats heb je nu iets wat een KTP moslim genoemd wordt; mensen vermelden maar de religie die ze het leven gemakkelijk maakt en ze veilig stelt.

      Ik ben niet voor de anti-islamisering zoals je ziet in bepaalde delen van de wereld. Maar er zit meer achter dan angst voor het onbekende. Het probleem is dat het een niet verlichte religie is, die ook nog eens perfect toepasbaar is als woestijngodsdienst met duidelijke scheiding tussen de seksen maar niet in een westerse samenleving. Je kan niet zomaar een maand gaan vasten en verwachten dat iedereen zich daarop aanpast. Je kan niet oproepen tot gebed om 4 uur ‘s ochtends (daar zijn trouwens appjes voor). Je kan je zoontje niet in het portiek van je appartementsgebouw de keel van een ram laten oversnijden. Je kan niet van vrouwen eisen dat ze zich zedig kleden omdat de kerels anders te opgewonden raken.

      Als je niet vreedzaam kan samenleven met andere religies ga je je invloed vergroten en uitbreiden, en het is wel begrijpelijk dat politieke partijen daarvoor waarschuwen, In Joegoslavië werkte het alleen omdat er een dictator was die de teugels heel strak hield. Daarin was het land niet veel anders dan de Sovjet Unie of Irak. Dictator weg? Burgeroorlog en/of afscheiding. Maar Nederlands Indië was wat anders. Kolonisator weg? Burgeroorlogen en/of onderdrukking van de minderheden. (Angola, Indonesië, Congo, Verenigde Staten, …)

      Over scholen en opleiding; dure internaten (en gescheiden scholen) zijn weer enige tijd in de mode. En de kwaliteit ligt zeer hoog. Niet voor niets dat de prinsen en prinsessen van Nederland en België de laatste jaren van hun middelbaar in kostscholen in Wales e.d. doorbrengen. Maar zelfs bij het grote publiek was er veel interesse, indertijd een beetje in gang gezet door de Harry Potter hype.

  8. Bung Tolol zegt:

    Pv/dB zegt : “”Als ik dat vergelijk met de weinig tolerante praet van dhr.B ,dan ben ik blij dat ik niet meer in het liberale Nederland woon “” Nou ja zeg ,volgens mij was het toch wel duidelijk dat Mr B in Indonesia woont samen met Anise ,ik denk eerder dat deze twee wereldburgers zijn ,want ze verkassen even makkelijk naar de U.S.A of Belgie ,het Nederlands van Anise heeft duidelijk een Vlaamse inslag .Is dat Nederland nog wel liberaal ? Als je die verkiezings uitslag goed bekijkt ,is er toch wel een behoorlijke verschuiving naar RECHTS gaande ,er zijn maar liefst 32 Statenleden met een min of meer extreem Rechtse signatuur ( PVV,FVD.JA21,SGP ) en zegge en schrijven maar 1 Statenlid met een min of meer extreem Linkse signatuur ( Sylvana BIJ 1 ).

  9. Peter Petrone van den Broek zegt:

    Oh, woont dhr B. in Indonesie? Dat was mij niet zo duidelijk maar ik was er al bang voor. Dan wordt me heel veel duidelijk. Kijkt hij toch onverdraagzaam, laat staan intolerant tegen de Islam aan.
    Ikzelf ken een Iraanse kunstschilder, een zeer erudiete man en goede vriend, met hem kan ik best discussieren over de Islam, daar weet hij wel wat van. Hij is Zo tolerant dat hij schitterende schilderijen met bijbelse taferelen maakt en die hangen nu ook in Rooms-katholieke kerken. Is toch geen blasfemie?

    Ik had begrepen dat twee “liberale partijen” VVD en D66 iets van 60 kamerzetels hebben gekregen. Dat is toch 40% van de stemmen. Met wat middenpartijen erbij, komt Nederland toch aan een liberaal ingerichte regering, wellicht wordt er ook wat voor Indische Nederlanders gedaan.

  10. Boeroeng zegt:

    Teveel de persoon zelf willen meppen. Dat verpest deze site
    Topic gaat dicht

Reacties zijn gesloten.