Updates imexbo.nl

graf Carel Frederik Winter en Jacoba Hendrika Logeman

December 2020  

  1. 01 dec 2020: over het graf van Carel Frederik Winter en zijn echtgenote Jacoba Hendrika Logeman,
  2. 02 dec 2020:  eerbetoon aan al die onbekende KNIL soldaten, die om den brode in dienst gingen en het leven lieten en ergens in de jungle van SIGLI Aceh liggen te rusten
  3. 04 dec 2020: het graf van Jan Brouwers,  te Pangkalpinang te Riouw, overleden in 1897 en voorzien van een foto van het graf
  4. 07 dec 2020: Geplaatst een pagina met 2 graven  
  5. 07 dec 2020: christelijke kerkhof te Soekaboemi. 
  6. 08 dec 2020:  de graven wed Boonemmer geb.Steijger  Lt Suersen ,  Lt Schmulling  en van der Linden op het kerkhof te Ngawi.
  7. 09 dec 2020: Ngawi kerkhof deel 6 met de graven van de heer F.A.J.A. Berg, Deetje Milder, G.F.A. Gout en echtgenote Portier en Johannes Cornelis Henricus Jeekel.
  8. 09 dec 2020:het graf van de kleine Willy Alfred Charles Andre 
  9. 13 dec 2020: vervolgpagina OUDERS VAN JOHANNES CORNELIS HENRICUS JEEKEL ter ere en respect van de familie. Zie verder ook de pagina Ngawi kerkhof deel 6 met het graf van de kleine Johannes Cornelis Henricus Jeekel.  
  10. 15 dec 2020: Enkele pagina’s hersteld die vernield waren door de software storing
  11. 17 dec 2020:  prive kerkhofje te Pageruyung/Soekamangli te Kendal, koffie onderneming in bezit van de familie Soeters.
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

29 reacties op Updates imexbo.nl

  1. Hans Boers zegt:

    Dank voor plaatsen B.

  2. Boeroeng zegt:

    De regeringsalmanak noemt Jacoba Hendrika met de naam Lugtman in een huwelijksnotitie
    Dat is logischer want er was vóór het huwelijksjaar 1818 een familie Lugtman in Soerakarta. Geen Logeman

    • Jacoba Hendrika Lugtman gehuwd met Carel Frederik Winter op 01-01-1818 dit is een fictieve datum aangezien de almanak geen precieze datum van de huwelijksvoltrekking vermeld.
      Bron is Roosje Roos (website) voor 99% betrouwbare gegevens.

  3. Hans Boers zegt:

    Aangevuld 19 dec 2020 en meer is in de maak:

    19 dec 2020: Geplaatst een pagina over het mausoleum/graf van de heer Gerrit Lebret en echtgenote mevr. Hesselaar op de suikerfabriek KEDAWOENG nabij Pasuruan en welk graf onder monumentenzorg van Indonesia valt. Voorzien van enkele details en foto’s van het graf.
    http://www.imexbo.nl/sf-kedawung-pasuruan.html

    19 dec 2020: Geplaatst een pagina over het graf van de heer Petrus Jacobus Meijer en welk graf opgekalefaterd werd door de Indonesische Monumentenzorg op het terrein van de ex SF Gondang Winangoen (tegenwoordig suikerfabriek museum) voorzien van achtergrond details en foto’s.(Zoals het was toen en heden ten dage.), Het opkalefateren laat echter te wensen over, gelet op de tekst die men aldaar heeft geproduceerd. Op zijn Indisch “As maar gheef gheluid”.
    http://www.imexbo.nl/sf-gondang-w-meijer.html

  4. Ed Vermeulen zegt:

    Mooi gedocumenteerde geschiedenissen.
    Met zorg uitgezocht en ook met een vleugje humor vastgelegd.
    Goed dat dit bewaard blijft
    Een groet van Ed Vermeulen

  5. Hans Boers zegt:

    Aangevuld 21 en 22 dec 2020 met de volgende pagina’s over de kerkhoven te Penang Malaysia. (Protenstants alsmede Katholiek) waar enkele Nederlanders te ruste liggen.

    21 dec 2020: Geplaatst deel 1 van het Protestants kerkhof te PENANG Georgetown waar enkele Nederlanders begraven liggen, ondanks dat het eiland Penang behoorde tot de Strait Settlements van de UK. (Bijv. Jan Rodyk ex gouverneur Ternate).Voorzien van foto’s en wat achtergrond details. Zijn dochter Cornelia van Someren Rodyk was de laatst begravene aldaar.
    http://www.imexbo.nl/penang-1-malaysia.html

    21 dec 2020: Geplaatst deel 2 van het Katholieke kerkhof te PENANG Georgetown, waar enkele Nederlanders begraven liggen. En dit keer speciaal voor Charles Hugo Verhulst. Waarom? Lees het zelf maar. Foto’s en details. Let wel: Katholiek schreef ik dus hierboven. Ligt vlakbij het Protestants kerkhof dat vroeger het Christelijk kerkhof heette.
    http://www.imexbo.nl/penang-2-malaysia.html

    22 dec 2020: Geplaatst deel 3 van het Protestants kerkhof te Penang Georgetown met de focus op het graf van mevr. Johanna Sara Wilhelmina van Rees van Braam Morris. Zij overleed april 1878 op de rede van Penang op het schip Torrington op weg naar Nederland. Haar echtgenoot Otto van Rees en hun 6 kinderen kwamen enkele maanden later aan in Nederland en lieten moeder Johanna achter in den vreemde.
    http://www.imexbo.nl/penang-3-malaysia.html

    Meer volgt.

  6. Boeroeng zegt:

    Otto van Rees, zoveelste voorbeeld van Europeaan die kindje maakt bij Indonesische vrouw en het kind niet erkent of zijn naam geeft.
    Gaf hij de moeder wel geld voor onderhoud ? ( Ik denk aan Oudijk van de Stille Kracht)
    ——citaat —
    9 Antonie Satoor de Rootas is geboren op vrijdag 23 augustus 1861 in Kedoe, Midden-Java, Indonesië, zoon van Otto van Rees (zie 4) en N.N.
    Adres: vanaf 1904 (16 juni 1904 Antonie Satoor de Rootas met de Inlandsche vrouw Satimah.) [bron: Nieuw adresboek van geheel Nederlandsch-Indië, Number 5, 1 January 1905, Klaten, Midden-Java, Nederlands-Indië]

    Notitie naam: Note of namegiving:
    Antonie Satoor de Rootas is de buitenechtelijke zoon van Otto van Rees, destijds resident op Java, later gouverneur-generaal van Nederlands-Indië.
    Geboren uit een relatie met een onbekende Javaanse dame.
    Zoals zo vaak gebeurde, werd aan dit kind een achternaam geschonken door de vader, zodat het kind bestaansrecht had.
    ——-
    http://www.genealogybos.com/parentelen/Satoor_de_Rootas/Satoor_de_Rootas.html#p97107
    Nu weten de oorsprong van de naam Satoor de Rootas. Zie deze militaire kaart:
    https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.50/invnr/364/file/NL-HaNA_2.10.50_364_0061

    • Jan A. Somers zegt:

      “werd aan dit kind een achternaam geschonken” Het is geen schenking maar een wettelijke procedure. Mijn moeder’s verjaardag viel op de datum van echten. Ik heb dat altijd een bijzonder initiatief gevonden. Haar formele leeftijd was lager dan de feitelijke.

      • Boeroeng zegt:

        De geboorte van Satoor de Rootas is niet opgenomen in de regeringsalmanakken die het weer doorkregen van de gouvernementsbureau’s van de Europeesche Burgerlijke Stand .
        Is hij wel erkend door een Europeaan ?
        Ik dacht dat in 1861 men niet een nieuwe verzonnen achternaam kon opgeven bij een geboorte-aangifte. Het kind moest de achternaam krijgen van de erkennende Europese ouder.
        Rootas is een omdraaiing van Satoor.

        • Hans Boers zegt:

          Hou rekening met het feit – ik zeg NIET dat het zo is – maar Satoor is een Armeense naam en eertijds registreerden niet alle Armenen hun kroost verwekt bij lokale dames. Zelf lieten zij zich menigmaal ook niet registreren, zeker als zij vaak op doorreis waren vanuit Perzie/Calcutta etc. etc.

        • Boeroeng zegt:

          Hans, zie de stamboekkaart van Antonie Satoor de Rootas.
          https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/archief/2.10.50/invnr/364/file/NL-HaNA_2.10.50_364_0061
          Linkerkolom, waar zijn moedersnaam staat.
          Als ik dit goed begrijp… is Antonie geadopteerd ( wel of niet juridisch ) door Carapit Marcatich Satoor en zijn echtgenote Antonia Santiago.

        • Hans Boers zegt:

          Zoals verzocht:

          B. even uit hoofd wat details en mijmeringen.

          De kaart ken ik en je veronderstelling klopt inzake adoptie…. !!!! Niet erkenning.

          Voordat er wetenschappelijk naar me toe wordt geschreven: Ik ben niet bekend met de regels van adoptie wat betreft tenaamstelling geadopteerde in de jaren midden 1800.
          Zo’n pupillenkaart, is die rechtsgeldig voor de BS? Er stata namelijk niet op dat er bewijzen zijn overlegd, dus m.i.alleen Vom Höten SDagen van de kandidaat zelve of diens ouders
          Wat ik wel weet is dat bij Armeniers gebruikelijk is bij erkenning of wettiging, het kind de voornaam van de vader als TWEEDE voornaam krijgt.
          In het geval van Antonie zal hij dus ANTONIE CARAPIT SATOOR geheten moeten hebben.

          In mijn database Armeniers Indië en in de archieven Nor Jugha (Isfahan Perzie) komt deze adoptie niet voor en ik heb daarom dit adoptie geval even op een rangeerterrein geplaatst.

          Antonie heeft niet de voornaam van pa meegekregen.

          Mijn vermoedens:
          Carapit Satoor huwde met Anthonia Santiago 3 jaar eerder dan dat Antonie werd geboren. Er zijn geen kinderen uit dit huwelijk.
          Na 3 jaar huwelijk wordt de kleine Antonie geboren uit een Javaanse moeder.
          Carapit wil een ieder tevreden stellen? Heeft ie een scheve schaats gereden? Is de scheve schaats gereden op verzoek van echtgenote Anthonia???
          Kortom:
          Kleine Antonie krijgt een deel van de Armeense familienaam met een toevoeging en de Javaanse mama tevreden, want er staat wat vast bij nalatenschap als pa overlijdt.
          Mama Anthonia tevreden want kind wordt naar haar vernoemd.

          Verder is het zo, dat Armeniers hun WETTIGE mannelijke nazaten (verwekt bij Armeense vrouwen) NOOIT soldaat laten worden maar de nazaten het handels vak lieten uitoefenen of een administratief vak. (BB of i.d.) Nazaten verwekt bij lokale dames krijgen iets minder hogere baantjes of gaan de cultuur in geholpen door Pa.

          Er zal HEEL sporadisch van deze stelregel wel eens afgeweken zijn, maar zo uit blote hoofd kan ik er niet zo snel opkomen.

        • Boeroeng zegt:

          Misschien was Carapit Satoor een goede vriend van Otto van Rees. En op diens verzoek werd hij pleegvader van Otto’s kind. Otto kon dit kind niet zelf erkennen, want hij was gehuwd. Is Antonie wel juridisch geadopteerd en is hij opgegroeid in het gezin Satoor-de Santiago ? (1862-1875…. in 1875 intern in het Korps Pupillen)
          Het doet me denken aan Karel van der Heyden.
          ———-
          Karel van der Heyden werd in januari 1826 geboren in Batavia in Nederlands-Indië. Hij was een Indische jongen, geboren uit een Boeginese moeder en een Hollandse vader. Karel kreeg niet de naam van zijn vader Lamberts de Stuers, maar van de man die hem adopteerde, Jean van der Heyden. Later, toen Karel een beroemde militair was geworden, bood zijn biologische vader alsnog zijn naam aan, maar Karel bedankte voor de eer
          =============
          https://www.absolutefacts.nl/gelderland/arnhem/koning-eenoog.htm

        • Hans Boers zegt:

          B. , ik denk niet dat van Rees iets te maken had met deze kwestie.
          Van Rees verkeerde in die jaren van geboorte te Soerabaya in een bestuursfunctie en Satoor woonde in Magelang.

          Plus het feit, dat de kringen waar van Rees zich in verkeerde van ander “kwaliteit” was dan de kringen waarin Satoor zich bevond, woonde en werkte en de meeste Armeniers uit die jaren spraken geen Nederlands.
          De vrouw van Satoor – Anthonia Santiago- had waarschijnlijk Antje de Croese weduwe Santiago als moeder uit Semarang.

        • Boeroeng zegt:

          Misschien is de naam Otto van Rees een familieverhaal, maar hij is niet de biologische vader ?
          Ik dacht dat het korps pupillen alleen toegankelijk was voor zoontjes van militaire vaders ?
          Is voor Antonie een uitzondering gemaakt ? Of is er verteld dat zijn vader een militair was, maar niemand weet zijn achternaam en daarom wel toegelaten ?

  7. Hans Boers zegt:

    Aangevuld 22 dec 2020 met de volgende pagina over het christelijke kerkhof aan de Western Road te Penang Malaysia. Het gaat hier om 2 graven: Cornelis Kikkert, 1ste Stuurman Gouverments Marine en lijdende aan een slepende ziekte en de vrijwel onbekende Hiepke Jan Crommers geboren te Groningen. Beide heren overleden in hun vroege 30-er levensjaren.

    Let wel: Dit kerkhof is nog steeds in gebruik en bestaat uit het oude Europese gedeelte en het nieuwere gedeelte t.b.v de lokale christelijke Chinese bevolking van Penang/Georgetown.

    http://www.imexbo.nl/penang-4-malaysia.html

  8. Hans Boers zegt:

    23 dec 2020: geplaatst deel 5 van het PROTESTANTS kerkhof te Penang Georgetown met de focus op het graf van de heer Gustav Clemen, een handelsman geboren in het vorstendom LIPPE Duitsland en veelvuldig naar Amsterdam (1851, 1856 en 1859) gekomen voor zaken en uiteindelijk mede-administrateur werd in de begin-oprichtingsjaren 1869 van de Deli Tabak Mij samen met de heer Jacobus Nienhuys. Gustav redde het niet en overleed enkele maanden na de oprichting, daar waar de heer Jacobus Nienhuys wel zijn fortuin maakte.

    Overigens het vorstendom LIPPE bracht nog een andere (latere) BN”r voort en die had niet veel te maken met tabak (hij rookte wel sigaretten en later ook pijp) maar had meer van doen als PR-medewerker van de hofhouding der Oranjes.

    http://www.imexbo.nl/penang-5-malaysia.html

  9. Hans Boers zegt:

    Aangevuld in de serie kerkhoven Indië en voorlopig als laatste voor de maand december:
    Het privé kerkhofje van de familie Frances Ord Marshall te Boyolali. Volgens de lokale krant Metuk.Desa.id is men van plan om dit kerkhofje als monumentenzorg te behandelen. Helaas heeft de krant (nog) duidelijkheid hierover gegeven en slechts één foto beschikbaar gesteld. CDe almanakken alsmede Delpher geven ook totaal geen nadere informatie wie er precies begraven liggen.

    http://www.imexbo.nl/boyolali-marshall.html

  10. Hans Boers zegt:

    Toch nog op de valreep vlak voor de Kerst 2020 en einde jaar 2020 en dit keer is het werkelijk de laatste aanvulling op de serie kerkhoven.
    Misschien volgend jaar ermee verder? Yo no se, mijn bronnen raken uitgeput

    Het kerkhofje te Pulo Sarok te Aceh met in totaal 28 graven. Het kerkhofje resulteert sinds circa oktober 2020 onder Monumenten Zorg Indonesia. Helaas, geen namen e.d. ( in eerste instantie wegens gebrek aan meerdere foto’s want ik heb aldaar in Aceh geen vriendjes die voor mij ff op pad willen gaan en een paar foto’s willen “jepretten” (Plaatjes schieten.)

    Wat betreft mijn Nederlandse website in totaal: Er staan grote veranderingen op stapel en daarover weet ik op de 29ste dec 2020 meer over. Ik ga me – los van het a.d. gebeuren van 29 dec a.s.) waarschijnlijk ook meer richten op mijn andere websites (in buitenlandse talen Perzisch en Armeens)

    Ik heb in totaal een kleine 1000 pagina’s gemaakt( en er een stuk of 150 ervan weer gedeleted) met van alles wat maar te maken had met dat oude Indië en “Nedderlan Mnir/Mepro” en de “VOC” en volkeren die er woonden en werkten en heb er 8 jaren over gedaan in mijn uppie ( Sorry, niet helemaal, af en toe een hint van Boeroeng gekregen wat betreft een stukje genealogie van een bepaalde familie) en ben moe. Veel reacties gekregen en roepen om hulp bij speurtochten van lezers en vlak voor de corona in februari 2020 ging zelfs een lezeres op stel en sprong in d’r uppie voor een weekje naar Indonesia ergens in de desa in Oost Java, om te vinden waar ze al 60 jaar op zoek naar was en dank zij mijn hulp mag ik wel vol trots verhalen.

    Veel nazaten van Armeniers ook kunnen helpen om hun roots te vinden.(Zelfs uit de UK, de USA, Australia, Bangladesh) Maar heb ook bemerkt dat er bij enkelen toch een vieze smaak in hun bekkie te bespeuren valt als ik het woord Armeniers noem. Waarom? Onbekend maakt onbemind? Wat Pak Tani niet kent vreet Pak Tani niet? OF…..het kan ook zo zijn, dat Pak Tani niet graag herinnerd wordt aan het feit, dat de economie ( EN het leger) in Indië destijds aardig draaide dankzij de Armeniers met hun kantongs vol Indische duiten en of gobangs?

    http://www.imexbo.nl/p-sarok-aceh-knil.html

    De groeten en allemaal fijne feestdagen en een goed 2021 toegewenst, voor zover mogelijk.

  11. Ed Vermeulen zegt:

    Beste heer Boers
    Uw KNIL graven herinnering bekeken en gelezen. Mooi, ontroerend en indrukwekkend.
    De herinnering blijft.
    Een kerstgroet vanuit Baarn.
    Ed en Marty Vermeulen

    • Hans Boers zegt:

      Ed en Marty, dank voor leuk kommentaar en uiteraard voor u beiden een hele fijne Kerst, 2de Kerst en economisch ook al een 3de Kerst tegenwoordig en niet te vergeten een goed uiteinde 2020 en heel goed begin en de rst van het jaar 2021 en volgende jaren.
      Ik geloof dat er in Baarn destijds ook een oudtante van me resideerde in die goede oude “villa tijden” van de welgestelden 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.