Gouden Koets gaat naar museum

De Gouden Koets keert volgend jaar na de restauratie niet terug naar de Koninklijke Stallen in Den Haag, maar is vanaf juni tot november in het Amsterdam Museum te zien. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) bekendgemaakt. Of het rijtuig daarna weer door het staatshoofd op Prinsjesdag gebruikt gaat worden, is nog onduidelijk   NOS.
———zie ook Java Post voor reacties

De omstreden afbeeldingen

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

9 reacties op Gouden Koets gaat naar museum

  1. kembang merah zegt:

    Als het naar een museum gaat, wat voor nut heeft het opknappen dan ? Dat heeft tonnen euro’s gekost dat beter besteed had kunnen worden…….!!
    Een extra poetsbeurt en een likje verf voor de koets was voldoende geweest, toch?

    • RLMertens zegt:

      @kembang merah; ‘een likje verf etc.’- gewraakte ‘onderdanige inlanders’ panelen verwijderen en in het museum ten toon stellen; ter verering, ter verafschuwing etc.- Vervangende panelen met goudkleurige verf afschilderen…..of Oranje’s bladgoud toepassen! En de koets kan voor jaren weer rijden!

  2. Ga met de tijd mee. Maak een gouden tank voor de koning.

  3. Boeroeng zegt:

    Als we toch bezig zijn met een koloniale loutering
    Betaal de backpay dan ook.
    https://deindischekwestie.nl

    • RLMertens zegt:

      @Boeroeng; ‘back pay etc.’- Of een Knil soldaat achter het prikkeldraad beschildering! Dan kan de koets ook naar het Indisch monument, bij herdenkingen.
      Dat is toch ook Nederlandse geschiedenis.

      • PLemon zegt:

        @toch ook Nederlandse geschiedenis

        # serious business … Weghalen van deze prachtige tekeningen lijkt echter geen optie te zijn,

        *** citaat : Prof. Nicolaas van der Waay beschilderde de panelen. Van der Waay werd in 1891 benoemd tot|
        hoogleraar schilderkunst aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten. Hij maakte daarvoor enige voorstudies zoals deze voor het linker,
        rechterzijpaneel alsmede de voor- en achterkant symbolische voorstellingen van de eerder genoemde onderwerpen.

        Hulde der Koloniën was een eerbetoon aan onze overzeese gebiedsdelen en we treffen daar indrukken aan wat hetgeen er gebruikelijk was, zoals
        wapens, goederen en de bewoners. Deze fraaie schilderingen zijn aangebracht op de linkerzijde van de Koets. Over deze afbeeldingen maakten
        diverse politieke partijen zich grote zorgen. Volgens hen hoorde dit niet meer thuis op de zijkanten van de Gouden Koets. Jaren geleden waren
        de keuze van het onderwerp en hun weergave. Nu, meer dan 100! jaar later, inmiddels is de slavernij allang afgeschaft in de geciviliseerde wereld,
        komt er een fors protest van de heren politici. Weghalen van deze prachtige tekeningen lijkt echter geen optie te zijn, daar zij al tientallen jaren
        een bepalend onderdeel vormen van de beschilderingen door de kunstenaar Van der Waay aangebracht op deze koets.

        Hulde aan Nederland werd gerealiseerd op de rechterzijde van de koets met de Nederlandse Maagd als centraal figuur. Dat paneel werd
        gecompleteerd met lelies en rozen. Op de deur een prachtig wapenschild met daarin de Duitse Adelaar omringd door de Gouden Ketting met
        het Grootkruis van de Militaire Willems Orde, alsmede verschillende fraai getekende engelen op een roodachtige achtergrond, die Reinheid,
        Maagdelijkheid en Onschuld weergaven. Om het geheel toch dat aanzicht te geven dat hem voor ogen stond, voltooide de kunstenaar het
        paneel met figuren die symbolisch waren voor rede, Onderwijs, Nijverheid, Geloof, Landbouw, handel en veeteelt. Daarmee was
        v. d. Waay er niet. Ook symboliseerde hij op de linkerkant motieven als Muziek, Wetenschap, Dichtkunst,
        Beeldende Kunsten, Leger, Wijsleid, Recht, Orde en Tucht.

        Op het achterpaneel ontwierp de schilder een impressie van het a. s. huwelijk van Koningin Wilhelmina. Tesamen met Vadertje Tijd en Clio
        alsmede weerspiegelden deze schitterende taferelen de Hulde van het Volk en de Muze van de Geschiedenis. Om het geheel te voltooien zoals
        het v. d. Waay voor ogen stond, creëerde hij hierbij Trouw met het Koninklijk Wapen en Mercurius, de bekende Romeinse
        God van de handel. Toch had de kunstenaar het gevoel er nog niet te zijn

        https://www.hethuisvanoranje.nl/24%20Vorstelijke%20Vervoer/DeGoudenKoets.html

  4. Boeroeng zegt:

    Het rijden met de koets lag onder vuur vanwege een paneel op een van de deuren, waarop donkere en Indische mannen dankbaar opkijken naar de Nederlandse maagd vanwege het brengen van beschaving aan de koloniën.
    https://www.nporadio1.nl/langs-de-lijn-en-omstreken/onderwerpen/64681-2020-09-11-moet-de-gouden-koets-het-museum-in

    • RLMertens zegt:

      Boeroeng ‘dankbaar opkijken naar de Nederlands maagd etc.- Is dat dan wel de realiteit van toen? Die dankbare(!) Inlanders/kleurlingen? Zo werden onze koloniën ook hier gepresenteerd. Die bewoners van door ons met geweld geannexeerde landen waren ons dankbaar. Ze hielden van ons! – Net zo als wij van de Duitsers hielden in 1940-1945? (en dat was maar ca.5 jaar)

  5. Robert zegt:

    De Nederlandse maagd is ver zoek.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.