Indisch monument in Den Haag beklad

Het Indisch Monument in Den Haag is in de nacht van donderdag op vrijdag beklad. De actie is opgeëist door een groep die zich Aliansi Merah Putih(de rood-witte alliantie) noemt. Op het monument staat onder meer ‘kami belum lupa’ dat ‘wij zijn het niet vergeten’ betekent en ’17/08/45′.  Omroep West

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

53 reacties op Indisch monument in Den Haag beklad

  1. Bung Tolol zegt:

    Pak Somers wilde graag een Bersiap bankje voor het monument ,gewoon een bankje met inscriptie “” Bersiap “” erop ,bescheiden wens toch ? Ik gaf hem het e-mail adres van de griffie den Haag ,die verstuurt die e-mail dan weer naar alle fracties ,volgens dhr Somers heeft dat geen zin “”Dat duurt jaren en jaren !”” Nu ik dat gedonder met die simpele camera zie in de gemeenteraad van Den Haag ben ik geneigd hem gelijk te geven ,ambtelijke molens draaien langzaam maar deze Haagse molen staat stokstijf stil ,geen beweging in te krijgen 🤣🤣🤣🐌🐌🐌=Slak

    • Jan A. Somers zegt:

      Ach ja, ik blijf gewoon maar bij ons gewone bankje in de buurt. Het gaat toch om het gebaar. En over een paar jaar weet niemand meer wat bersiap is. Voetbalclub in Surabaya. Misschien toch nuttig: Dat bankje is van gewone houten ;latjes, die bersiapbank van steen. Koud aan je billen.

  2. Bung Tolol zegt:

    Hen het even nagekeken ,de goedkoopste camera kost 52,95 euro ,de duurste 1500 euro ,plaatsen van een camera door een erkende monteur kost 150 euro ,o.k misschien samen 1650 euro ,wat kost het urenlang tevergeefs vergaderen over die camera door tientallen raadsleden en voltallig college van wethouders en burgemeester ? wat een bende tolols daar in Den Haag !😁😁😁

    • Boeroeng zegt:

      Iemand die perse een monument of gebouw wil bekladden kan zijn hoofd verstoppen voor de camera’s. Kapuchon, bivakmuts, mondkapje, donkere schmink.
      Als de politie naam en adres van een mogelijke dader heeft en huiszoeking kan doen, dan kan men de kleding wellicht terugvinden.
      Wbt de laatste bekladding van het Indisch monument. Ik vermoed dat de lol niet de bekladding op zich was, maar de landelijke aandacht die de dader(s) kon krijgen en ook kreeg.

      • Anoniem zegt:

        Waarom altijd zo negatief? Kijk eens naar wat wel mogelijk is in plaats van wat zogenaamd niet. Neem nu het principe van bijvoorbeeld de Ring doorbell? Ik heb zo’n ding nu al 1 jaar aan mijn huis hangen voor slechts 100 euro. En weet je wat? Van iedereen die in een straal van 10 meter bij mijn deur komt krijg ik direct een melding op mijn mobiele telefoon. Zelfs toen ik op vakantie in Manhattan was. Ik heb toen direct mijn buurman een apje gestuurd die polshoogte ging nemen en de politie inschakelde. Twee Bulgaren op heterdaad betrapt! Ongelooflijke uitvinding vind je niet? En dat zou de gemeente niet kunnen bij ons Indisch monument? Dat geloof je toch zelf niet?

    • Bung Tolol zegt:

      Tegenwoordig staan er overal camera,s ,op de Dam ,Beursplein ,C.S ,Zandvoort a/Zee ,Bloemendaal/zee Scheveningen a/zee ,je kunt het zo gek niet noemen of er staan wel camera,s zelfs in Supermarkten …………….maar Den Haag weigert om een simpele camera te plaatsen op een tamelijk afgelegen plek waar het Indisch monument staat ,kruideniers mentaliteit /domheid of vinden ze dat monument het niet waard ? Het opnieuw schoonmaken van het monument is zeker gratis ?🤬🤬🤬

    • Jan A. Somers zegt:

      “een belangrijk monument voor slachtoffers” Volgens mij niet correct. Dat staat er ook niet op, het markeert het einde van de 2e wereldoorlog in Indië. De slachtoffers worden al op 4 mei herdacht. Dat wij er een herinnering aan de slachtoffers in Indië ‘van maken vind ik prachtig. Daar wordt nauwelijks aandacht aan gegeven. Dat gebeurt daar ook met de The Captives Hymn. Bij de laatste herdenking (waarschijnlijk door Corona ) alleen als muziek.

  3. Peter van den Broek zegt:

    Anjing doet mij gelijk denken aan “NICA anjing” of alles wat Nederlands was maar ook een verwijzing naar “NICA anjing bataljon”,het 5 de bataljon of Infanterie V van het KNIL met een hondenkop als symbol.

    Dan zijn we wel bij de Bersiap aangeland waarbij diezelfde Indonesiers jacht maakten op alles wat Nederlands was of wat er mee sympathiseerde. De terminologie heeft niet alleen het karakter van anti-koloniaal of anti-Nederlands maar de actiegroep gaat een stapje te ver door een verwijzing naar ““onreinheid” ( de hondenkop) te maken en dan komen we op het terrein van het geloof.
    Dan mag iemand mij toch uitleggen waarom we niet met een stelletje ontspoorde geloofsfanatici onder de dekmantel van Merah Putih hebben te maken.

    Nog wat anders, agressi militer met of zonder dubbele S vind ik niet in het Maleise woordenboek, maar is wel een door Indonesiers veel gebruikte term voor politionele acties. Ik wil alleen maar zeggen dat boekenwijsheid niet te vertrouwen is.

    • Anise zegt:

      De Agresi Militer Belanda (I dan II) is natuurlijk gewoon de term die wij op school leren voor de Nederlandse politionele acties, niet verwonderlijk dat het als samengestelde term niet in een woordenboek staat.

      Een Maleis woordenboek zegt mij sowieso weinig, dat zou zoiets zijn als ik een Oud-, Middel- of Nieuwnederlands woordenboek van de afgelopen eeuwen zou raadplegen. We spreken Bahasa Indonesia (met duizenden leenwoorden uit het Nederlands) hè, zoals onze buren Bahasa Melayu (met dezelfde zware invloed uit het Engels) spreken. Allemaal ontstaan uit het oude Maleis, dat wel.

      • Bert Krontjong zegt:

        @Anise : Ja die term “”Agresi Militer Belanda satu dan dua ) is een woord die beter de lading dekt ,dan dat woord politionele acties ,politie acties met tanks ,vliegtuigen ,marineschepen etc ? 🤣🤣🤣😂

  4. PLemon zegt:

    @ Apropos, Aliansi schrijf je toch met een dubbele L

    # effe checken in het Maleise woordenboek 😉
    **** aliansi = alliantie
    http://www.flevoland.to/~birgit/bahasa/maleis_a.shtml

  5. Peter van den Broek zegt:

    Wat de Aliansi merah putih niet vergeten heeft, mag Joost weten. De keuze van de bekladde monumenten trekt weliswaar media-aandacht maar is meer een graadmeter voor haar voorbeeldige indolentie om de Vaderlandse geschiedenis te begrijpen.

    De kortsluiting begint al bij het standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt, een ander beklad monument in het Haagse. Deze was niet de oprichter maar één van de initiatiefnemers van de VOC. Dat geeft allemaal niet, maar deze staatsman werd door de vroeg-koloniale Hollanders wel op het schavot een kopje kleiner gemaakt. Een bordje met een verklarende tekst bij het monument had wellicht onheil kunnen voorkomen. Wat dat betreft doet Aliansi merah putih niet onder voor de domheid van een willekeurig Nederlandse politicus waarvoor haar politieke boodschap eigenlijk is bedoeld.

    Als de actiegroep respect en gerechtigheid zoekt voor haar Indonesische slachtoffers dan komt door het bekladden van een monument ter nagedachtenis van oorloigsslachtoffers haar boodschap niet over. De onbesuisde actie is even bevooroordeeld en eenzijdig als elk koloniaal verhaaltje op een social medium. Dan had je even goed Bartje in Assen of Manneke Pis in Brussel kunnen bekladden. Slaat ook nergens op.

    Moeten ik hen serieus nemen als ze de pretentie hebben over meer dan 300 koloniale geschiedenis te willen debatteren, gezien bovenstaande lijkt mij dat een moeizame discussie bij asymmetrische feitenkennis.

    Apropos, Aliansi schrijf je toch met een dubbele L of wordt dat pas bij les 2 van de inburgeringscursus behandeld?

    • Jeroen zegt:

      Ik zie het misschien somber in maar ik denk dat de bekladding “kami belum lupa” en “anjing” gericht is op Indische Nederlanders. Op hun “verraad”. “anjing is misschien een verwijzing naar een uitspraak van sutomo.
      Hij is hun verraad (nog) niet vergeten. Zoals ook Jeffry Pondaag Indische-Nederlanders ook als landverraders ziet.

      Mijn hypothese is dat deze persoon heel veel tegenstand heeft moeten verduren van Indo’s bij discussies online en offline over Nederlands Indië. Dat hij niet meer bereid is tot debat en overgegaan is tot actie.

  6. Henk Anthonijsz zegt:

    Mertens, ja. Ben 94 jaar en denk vaak terug aan mijn jongere jaren in Indië. Waar is die tijd gebleven? Waar zijn al die goede vrienden en vriendinnen gebleven? Voel me vaak eenzamer worden en denk veel aan die mooie jaren in Indië De lagere school, de MULO en militaire dienst bij het KNIL.Repatriëring (?) naar Nederland.

  7. Henk Anthonijsz zegt:

    Het was een nare tijd. 1941/1949. Oorlog, Bersiap. Vertrek naar Nederland. Inburgering! Velen gingen naar de USA. Een kleine groep ging naar Australié. Zij die bleven werden
    “Warga Negara”. Probeerden in te burgeren. Was een moeilijke tijd. Het viel velen tegen.

    • RLMertens zegt:

      HenkAnthonijsz; ‘warga negara etc.’- Die werden nogmaals in de ellende gestort door onze(min.Luns) Nw. Guinea beleid! Terwijl het merendeels der bewoners nog in penis kokers rond liepen, werd door Nederland verkondigd hen tot zelfbeschikking te begeleiden! ( zoals eertijds de Inlanders in 300 jaar!).

  8. Jeroen zegt:

    Aliansi Merah Putih roept op tot geweld.
    Dit staat namelijk in hun statement op Facebook:

    “Het vergoten bloed in de koloniën zal uw dijken doen overstromen.
    Dispereert wel!
    Wij zijn paraat!”

    Ik heb daar dan ook een melding van gemaakt bij Facebook.

    • Boeroeng zegt:

      “vergoten bloed … uw dijken”
      stoere praat…. bedoeld om zichzelf als groot en dreigend te doen voorkomen.
      Er zit ook iets van romantiek in de ondertoon. ( dispereert wel, ) Als van iemand die zich hoofpersoon waant in een episch drama.
      Ik zie het niet als een oproep tot geweld … wel als een bedreiging, maar ik vermoed dat de schrijver altijd zal zeggen: het was maar een grap.. een metafoor, ik bedoelde dat niet echt.

      • Jeroen zegt:

        Het valt me op dat de meeste likes en loves bij zijn statements op Facebook uit Indonesië komen. Een echte serieuze aanhang lijkt er in Nederland niet te bestaan.

        Maar het is wel zorgwekkend dat men overgaat tot actie. Nu door mee te liften met de blacklivesmatter beweging maar wie weet in de toekomst met extremere revoluties.

        Zoals met andere Indo-Europeanen in heden en verleden kan ik me voor een groot deel vinden in zijn statements maar niet wanneer de Indo’s als zondebok gebruikt worden zoals hier het geval lijkt te zijn:

        “Berichten zoals deze worden van de pagina verwijderd en geblokkeerd. Wanneer orang asli de juiste vertelling van de geschiedenis eist, dan wordt dit gesaboteerd door racisten en Indische mensen. Jullie hebben een nationale dag waar jullie de hele dag kunnen janken over jullie leed. Maar jullie kiezen ervoor om in plaats daarvan de stem van de onderdrukten te verzwakken.”

        Dit klinkt niet als een romanticus maar als een gefrustreerd persoon.

      • RLMertens zegt:

        HenkAnthonijsz; ‘warga negara etc.’- Die werden nogmaals in de ellende gestort door onze(min.Luns) Nw. Guinea beleid! Terwijl het merendeels der bewoners nog in penis kokers rond liepen, werd door Nederland verkondigd hen tot zelfbeschikking te begeleiden! ( zoals eertijds de Inlanders in 300 jaar!).

      • RLMertens zegt:

        @Jeroen; ‘bekladding van het monument etc.’- Ongewild maar wel de realiteit is dat dit Indisch monument het kenmerk heeft/bezit; van het einde van Indië en de de proklamasi 17 aug.1945! Met daarbij behorende ellende en slachtoffers! En nu bewuster(!) wordt ervaren door de jongere generaties……van zowel Nederland als Indonesië! – Wie is er nog blij met de ‘bevrijding’ van Indië?

      • Jeroen zegt:

        @RLMertens,
        Ik begrijp wat je bedoelt.
        Maar op zo’n manier een herdenking, waar overlevenden en hun nazaten samenkomen, te misbruiken voor politieke doeleinden is walgelijk.

        Mijn vermoeden is dat deze actie bedoeld was om Indische-Nederlanders te raken. Waarom zou hij anders slogans van Pemuda’s gebruiken en het net voor de herdenking doen? ‘merdeka atau mati’, ‘anjing’ ‘kami belum lupa’? Anjing lijkt me een verwijzing naar de uitspraak van Sutomo. Die slogans zeggen de meeste Nederlanders niets.

        Deze “actiegroep” heeft zelfs een zoektool op hun Facebook pagina gezet waarmee men Indie monumenten (268) kan zoeken om te vernielen/bekladden. Monumenten die in sommige gevallen op het terrein van verzorgingstehuizen liggen denk ik.

        Net als mijn familie ben ik altijd voor een onafhankelijk Indonesië geweest, maar als hij bewust oorlogsslachtoffers met teksten als “wij staan paraat”, “merdeka atau mati”, “anjing” en “dochters en zonen van Divisi Bambu Runcing” confronteert dan vind ik hem op z’n zachts gezegd niet zo aardig.

        Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een Indonesiër een herdenking zou verstoren, zover ik weet hebben ze daar te veel respect voor.

  9. Robert zegt:

    Moet zijn Ned. Koning.

  10. Robert zegt:

    De Ned. Koningin heeft zijn excuses aangeboden voor het Ned. beleid in de kolonie. Het is een afgedane zaak. Het is goed dat je niets vergeet, maar beklad niet eigendommen die je niet toebehoren.

  11. Anise zegt:

    Nog iets: “Op het monument staat onder meer ‘kami belum lupa’ dat ‘wij zijn het niet vergeten’ betekent”

    Dit is natuurlijk niet echt correct. Alhoewel belum vaak als ‘niet’ wordt geïnterpreteerd (als je bijvoorbeeld een 80-jarige vraagt of ze kinderen heeft zal ze ‘belum’ gebruiken), is het eigenlijk natuurlijk “wij zijn (het) NOG niet vergeten”.

    Tevens zou een enigszins gevormde Indonesische persoon eigenlijk ‘kami belum melupakan’ gebruiken. Dit is een beetje prokem-achtig en klinkt ons vreemd in de oren.

    • Jeroen zegt:

      Wat je aanhaalt is van belang bij het vinden van deze personen of persoon.

      ‘wij zijn het NOG niet vergeten’ impliceert inderdaad dat er een moment komt dat het wel vergeten zal worden. De bekladder zal dit niet hebben willen overbrengen.

      We hebben dus te maken met, of iemand die slecht B.I. spreekt en geen Google Translate gebruikt, of iemand die niet al te pienter is en eventueel wel Google Translate gebruikt.

      Er zou hierdoor minder gefocust op Indonesische studenten hoeven te worden.

      Het handschrift komt mij eerder Nederlands dan Indonesisch over. Zover ik op Java heb kunnen zien schrijven ze letters daar iets anders dan in Nederland.

      Het zou een Indisch persoon kunnen zijn of een in Nederland opgegroeid Indonesisch persoon?

      Hoe dan ook het is verschrikkelijk kwetsend voor hen die de oorlog hebben meegemaakt en willen herdenken. En het is een niet-beëindigde-oorlog verklaring aan Nederland en de Indisch Nederlanders.

  12. ellen zegt:

    Ik ben het eens met Frank. Ik heb na de onafhankelijkheid nog negen jaar – als kind met het gezin van mijn ouders – in Indonesie gewoond. De Indonesiers waren maar wat blij en trots met hun nieuw verworven eigen land waar zij voor gevochten hadden (Soekarno vocht nog om de kwestie Nieuw-Guinea). Dan gaan zij toch niet in Nederland opeens monumenten bekladden?

    • ellen zegt:

      Ik bedoel: na de onafhankelijkheid van 1949.

      • Jan A. Somers zegt:

        “kami belum lupa’ Dat klinkt toch positief ?!?! Als ik daar rond loop of op een ereveld, zoals Kembang Kuning, denk ik altijd djangan lupa!

      • Anise zegt:

        Ja hoor, zeker als je je autosleutels niet bent vergeten. Dit wordt niet gebruikt om aan te duiden dat je iets zoals een gebeurtenis na of gedurende een lange periode herinnert. Nóg positiever zou zijn: “Jangan lupa bahagia!”

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik heb geen auto, nooit gehad. Maar mijn herinneringen zouden in ieder geval belangijker zijn geweest dan mijn autosleutels. Daarvan zeg je dan: stom! Als u mijn ervaringen zou hebben meegemaakt zult u begrijpen dat deze herinneringen net zulke harde waarheden in mijn zak zijn als autosleutels. Harder nog, voel het elke keer als ik in mijn zakken rommel. Niks zieligs hoor, gewoon gebeurtenissen die mij mede hebben gevormd. Maar wel minstens even hard als autosleutels.

    • R Geenen zegt:

      Daar heeft U gelijk in. Daarom plaats ik hier beneden het volgende bericht van een goed kennis van mij, die in Depok woont.
      Ik kreeg uit Indonesie en wel van iemand uit Jakarta, het volgende schrijven wat betreft hun Nationale Herdenken.Ze hebben 3 belangrijke dagen in het jaar.

      “Voor jouw nauwkeurige lezing attendeer ik het volgende:

      27 februari : de Slag van de Javazee

      17 augustus : Vrijheidsdag

      10 november : Heldendag (de Slag van Soerabaia)

      De bovengenoemde datums zijn nationale vrije dagen in Indonesie ter ere van de gevallen slachtoffers tijdens de bezetting van Japanners in het voormalige Ned.Indie en tijdens de koloniale tijd (incl. Aceh oorlog en dekolonisatie/Bersiap periode).
      Op die datums worden niet alleen in het algemeen gesneuvelden herdacht, doch ook vaders, moeders en kinderen die bezweken waren in interneringskampen voornamelijk op Java en Sumatra.
      Er wordt niet gevierd op die datums, slechts in ere gehouden met een ceremoniele herdenking voor de gevallen Nederlanders, Britten, Indiers/Gurkha’s, KNIL soldaten (van Ned.afkomst), Indo’s, Indo-Belanda’s, Indo-Chinezen, Armenianen, Arabieren, Indonesiers/burgers en indon.soldaten van het KNIL.
      Terwijl elke dag (ik herhaal: elke dag!) om 06.00 ’s ochtends bg.slachtoffers explicit worden herdacht tijdens de Kath.Mis, Prot. & Gereformeerde kerkdiensten. Dus jouw vader en schoonvader krijgen ook de eer, Ron.
      Indonesie is het enige land ter wereld die dit in stand houdt. Wij Indonesiers zijn daar trots op. Het is geschiedenis alhoewel zwarte bladzijden in onze geschiedenis. Geschiedenis moet met niet in de doofpot gooien. Met onze oosterse gevoelens eren wij een ieder wie ere toekomt.

  13. Frank zegt:

    Ik ben er zo goed als zeker van overtuigd, dat dit geen Indonesiërs waren, die dit hebben gedaan. Indonesiërs zijn niet zo respectloos en maken zich over het algemeen veel minder druk over de koloniale tijd dan een hele kleine minderheid in Nederland!

    Dit komt uit extreem linkse antifa of misschien ‘Grauwe eeuw’ hoek. Mensen die overal racisme in menen te moeten zien. Stelletje beroepsdemonstranten.

    • Anise zegt:

      Of zelfs van een paar jongeren die het gewoon wel ‘leuk’ vinden om wat te stangen. Vergelijk het een beetje met de grafschenners.

      Als (grote als) ze de schuldigen ooit vatten, zullen die wel een waarschuwend vingertje krijgen en gewaarschuwd worden om het nooit meer te doen. Ter vergelijk: Als mijn man nu maandag een Indonesiche vlag zou verscheuren, gaat ie waarschijnlijk twee jaar de cel in.

      Het is hier trouwens in elke kompleks verplicht een merah putih aan het huis te plaatsen. Ze zullen er niet mee kunnen lachen als je dat niet doet.

  14. Arthur Olive zegt:

    Ze moeten dat monument niet schoonmaken dan kan de Koning zijn excuses aanbieden voor zijn excuses aan Indonesia.

  15. P.J.Zwart zegt:

    Diep treurig dat dit soort dingen gebeurd. Al onze normen en waarden worden ons afgenomen door relschoppers en nietsnutten. Jammer dat het zo ver is gekomen

    • Boeroeng zegt:

      Beste P.J. Zwart, als jij normen en waarden verliest, dan heb je dat zelf overboord gezet. Leef gewoon je leven volgens de eigen normen

      In de zestiger en zeventiger jaren gebeurde er veel meer waar mensen door geschokt raakten.
      Deze actie irriteert mij ook. De verontwaardiging in het land is groot.
      Maar waarschijnlijk was dat ook een doel van de kladder …: de samenleving op stang jagen.
      Ergens las ik dat de kladderaars half geinformeerd en dom zijn.
      Het niet een zaak van onvoldoende weten en domheid.
      Ik zie best wel intellectuele kwaliteiten in de teksten en de lay-out van deze facebookpagina https://www.facebook.com/aliansimerahputih/
      Dit type vrijheidsstrijd komt voort uit een dirty mind . Gefrustreerdheid, etnische haat.
      Een andere type etnische haat dan de moordende Indonesische extremisten, waar deze groep naar verwees in een verklaring enkele weken terug. Maar juist zo’n verwijzing op zich toont een agressie , een disrespect voor mensen
      Hoe sick is deze vrijheidsstrijd ? Of is het maar een lone wolf. Geen groep?
      Lone wolves ter extreemrechtse zijde kennen we ….Dit is een sicko wolf of wolves ter extreemlinksheid.
      Is deze wolvenhorde of lone wolf echt wel Indonesisch ? Of meer Nederlands van Indonesische afkomst en diep gefrustreerd geraakt in deze blanke samenleving

      Maar de facebookpagina is toch bekend. Hoe moeilijk is het voor de AIVD om te achterhalen wie de maker of makers zijn ?
      In die zin is men wel dom. De hele samenleving op stang jagen en dan denken dat men in het verborgene kan blijven. Misschien een soort suicideneiging ?

  16. Boeroeng zegt:

    https://twitter.com/DTpersfoto/status/1294188482294947841

  17. Anoniem zegt:

    Rot toch op met je dialoog

    • Boeroeng zegt:

      Als Indonesiers en Nederlanders samen willen keuvelen over vroeger of samen historisch onderzoek willen doen… dan is dat prima toch ?
      Daar is niks mis mee.
      Maar ik denk niet dat als dit meer gebeurt dit leidt tot niet meer van dit soort acties als vannacht.
      De kladderaars presenteren zich wel als Indonesiërs, maar zijn ze het ook ?

      • PLemon zegt:

        @ kladderaars presenteren zich wel als Indonesiërs,

        # inderdaad omdat bij de jongste generatie Indo’s en Pondaag adepten de Aziatische genen ws dominanter werden en gingen opspelen.
        Misschien dat bij de doorsnee indo zo’n identiteitscrisis zich ook heeft voorgedaan, maar dat de bersiap en zwarte Sinterklaas de tropische banden heeft beschadigd kan niet worden ontkend.
        Zonder die fysieke ervaring en het feit dat de nieuwe generatie Indonesiërs ook met een zekere trots terugkijken op hun ‘ bevrijding’ strijd, staan onze cucu’s wat neutraler in de materie. Wel is duidelijk uit diverse particuliere contacten dat de gewone Indonesische burger zonder haatgevoelens op de koloniale tijd terugkijkt en zich meer richt op de toekomst. Een beetje fatalisme is ons ook niet vreemd.

      • Robert zegt:

        Inderdaad “bevrijding”, vraag dat maar aan de Papuas en andere minderheden van Indon. wat dat inhoudt(die “bevrijding”)

      • Anise zegt:

        Absoluut. De modale Indonesiër is echt niet geïnteresseerd in wat de kolonisator indertijd hier heeft uitgevreten. Men is veel meer gefocust op het verbeteren van de eigen situatie, sommigen wat meer dan anderen (Insjallah). Wat al lastig genoeg is.

  18. Jan A. Somers zegt:

    Ach, als je je vanwege de coronacrisis verveelt is zelfbevrediging voor sommigen een uitkomst. Een beetje dom zo om te gaan met spullen van een ander.

  19. E. Smith zegt:

    Er moet dialoog komen, maar bekijk s.v.p. eerst de Indië-Herdenking 2020 Helmond, dat vanavond via livestream wordt uitgezonden zoals op de I4E-pagina aangegeven. De ‘Werkgroep Indië-Herdenking 2020 Helmond’ heeft ALLE slachtoffers erbij betrokken en herdacht. Dank u wel!

    • Boeroeng zegt:

      Dialoog ?
      Nederlanders en Indonesiers keuvelen over vroeger?
      Dat gebeurt al her en der , maar niet massaal.

      Maar als dat meer gebeurt, voorkomt dat dit soort acties ?
      Iemand(en) lijkt te “wrokken” over lang geleden, eeuwen terug.
      Zo lijkt het… maar het is wrokken over het heden en nabije verleden van die personen.
      Niet over kolonialisme

      • Robert zegt:

        Weer de organisatie bambu kucing.Hebben zij niet wat beters te doen? Wat willen ze bereiken met bekladden van monumenten?Iedere actie leidt weer tot een reactie.

      • Anoniem zegt:

        Bambu kucing= Tai kucing.

Laat een reactie achter op ellen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.