Indische Soos # herdenken, herinneren

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

119 reacties op Indische Soos # herdenken, herinneren

  1. Boeroeng zegt:

    • wanasepi zegt:

      “Ten opzichte van kiezers met die migratieachtergrond, ervaren Indische Nederlanders minder discriminatie’, denkt Spierings.
      Als de discriminatie een bepalende factor is om links of rechts te kiezen dan wordt de Indo in Amerika minder gediscrimineert, if at all, dan de Indo in Nederland want de Indo in Amerika stemt over het algemeen conservatief.
      A.Olive

      • ronmertens zegt:

        @A.Olive; ‘Indo in Amerika etc.’- Stemt over algemeen conservatief/Trump. Omdat hij (net als in tempo Doeloe) zich denkt blank Amerikaan te zijn! – Mijn vriend, in de jaren”60 geëmigreerd, kwam in een Mexicaanse wijk terecht. Toen hij in het het Spaans werd aangesproken en in Engels antwoordde; kreeg hij klappen…..!

      • wanasepi zegt:

        “Omdat hij (net als in tempo Doeloe0 zich denkt blank Amerikaan te zijn.”
        Vele als niet de meeste blanke Amerikanen zijn niet conservatief.
        A.Olive

      • wanasepi zegt:

        Heer Mertens. Come to think off it, Als de blanke Amerikaan conservatief was dan zouden wij geen Joe Biden als president hebben.
        Er mag wel wat gezegd worden voor de Amerikaanse Indo die geen senile president wilde.
        De wereld en Amerika is er beslist niet beter op geworden.
        A.Olive

      • ronmertens zegt:

        @A.Olive; ‘een silene president etc.’- Liever zo’n conservatieve geldboef, die alles naar zijn hand wil zetten?

      • wanasepi zegt:

        “Liever zo’n conservatieve geldboef…”
        Heer Mertens, ik weet niet waar u dat vandaan haalt maar het is juist het omgekeerde. De senile Joe Biden en zijn familie zijn de geldboeven, Het Congress heeft nu alle bewijzen dat deze hele familie geld krijgt van vijandige en corrupte landen. Er is nu al een impeachment inquiry en er is sprake dat Biden in januari impeached zal worden door het Congress.
        Ze proberen van alles om Trump aan te klagen maar er gebeurt niets omdat het allemaal political is. De meer Trump wordt aangeklaagd de meer populair hij wordt.
        Hoeveel jaren hebben ze mensen zoals u niet verlakt met de Russian hoax. Blijkt dat er niets van waar was. De Washington Post kreeg zelfs een Pulitzer prijs voor hun journalism.
        Die hele Russion hoax was de brainchild van Hillary Clinton. Als u de conservatieve nieuws channels had gevolgd dan had u dit al jaren geleden kunnen weten.
        De januari 6 inquiry wat meer dan een jaar duurde was political.
        Trump had het over fighting like hell (Met wat? Met Flaggenstokken?) Wat ze echter niet lieten zien was dat hij hun aandrong om het peacefull te doen. Trump wilde zelfs 20000 National guardsmen naar de de Capitol sturen maar het werd geweigerd door de Speaker of the House Nancy Polosi die hem later aanklaagde voor insurection.
        Verklaar nou eens waarom u Trump een geldboef noemt. Kom met bewijzen.
        A.Olive

      • Boeroeng zegt:

        Joe Biden is niet seniel . Het is een favoriete minachting van Trump en aanhangers.
        Overigens maakt Trump ook vergissingen in zijn beweringen
        Over boevenfamilie gesproken : Trump en zonen moeten zich nu voor de rechter verantwoorden voor financiële fraude .
        Ze kunnen hun vergunning voor ondernemen in de staat New York verliezen en verp;icht worden een paar honderd miljoen dollar schadevergoedingen te betalen

      • wanasepi zegt:

        “Joe Biden is not seniel”
        Trump maakt ook fouten maar er is een verschil als je zoals Biden niet eens weet wie je vrouw is of denkt dat Kamala Harris de president is. Vaak keert Biden zich om gedurende een ceremony en loopt gewoon weg. Dan krijgen wij ook te horen van hem dat hij een truck driver was en dat hij in een Puorto Rican buurt is opgegroeid. Hij beweerde ook dat hij in de top van zijn graduation law school was. In feite was hij derde van de bodem.
        Wij zien dit allemaal op Fox News en het is geen wonder dat meer mensen naar Fox News luisteren dan al die andere Media gecombineerd.

        Wat de financiele fraude aanklaging tegenTrump betreft, het is gewoon election interveners. Niemand heeft schade gelopen. Het gaat over taxatie van onroerende goederen om een lening te sluiten met de bank. De New York attorney general Letitia James beweert dat Trump’s winter landgoed, Mara-Lago, alleen $75 miljoen waard is en volgens de judge alleen $18 miljoen. Trump gaf aan dat het $737 miljoen waard was en volgens makelaars is het meer dan $1 miljard.
        Waar niet over gesproken wordt is dat de bank hun eigen makelaars hebben die de waarde schatten. Het maakt dus niet uit wat de Trump team aangeeft.
        Dit hele geval is in een kangaroo court want de judge heeft al van tevoren gezegd dat Trump schuldig was.
        Deze court-case zal overturned worden on appeal.
        A.Olive

      • Boeroeng zegt:

        Suffig, versprekingen… dat hoort bij ouder worden, dat is nog niet seniel zijn. Heb ik ook
        Trump verwijt Biden World War II mogelijk te starten
        https://edition.cnn.com/videos/politics/2023/09/18/donald-trump-wwii-gaffe-sot-earlystart-vpx.cnn
        World War nummer 2 dus, zegt hij

        Trump noemt Obama de huidige president
        https://edition.cnn.com/videos/politics/2023/11/12/trump-gaffe-new-hampshire-rally-asa-hutchinson-acostanr-vpx.cnn
        —-
        Trump mistook rape accuser E. Jean Carroll for ex-wife Marla Maples
        https://www.cnbc.com/2023/01/19/trump-believed-rape-accuser-e-jean-carroll-was-wife-in-photo.html

        Overigens is Trump een crimineel en zijn oude strijdmakker Mike Pence kreeg dat door en vind dat hij nooit meer president mag zijn
        Mike Pence leeft nog…… niet dankzij Trump

      • ronmertens zegt:

        @A.Olive; ‘zo’n geldboef etc.’- Trump doet mij denken aan een gangsterbaas, die alles en iedereen vanwege zijn rijkdom/macht naar zijn hand zet; politie/k, medewerkers. oa ook onder bedreiging een hertelling laat plegen over de verkiezingen uitslag etc. Zijn manier/wijze van praten/mimiek komt mij zeer onsympathiek over. -‘Hij wilde 20.000 guardsmen naar het Capitol sturen …..’; ja, nadat hij nb. vooraf(!) zijn aanhang heeft opgeroepen het Capitol te bestormen(!) waarbij doden zijn gevallen. Ook hier in de pers wordt niet positief over hem geoordeeld. Ik snap nog steeds niet, dat groot deel van de VS achter zo’n man kan staan….Doet mij ook denken aan tempo doeloe, toen zovele Indo’s de blanke Nederlander van de Vaderlandse Club/NSB naar de mond praat; ‘wij Nederlanders etc…’

      • wanasepi zegt:

        Heer Mertens, een hertelling van stemmen is heel normaal hier.
        Als het verschil in de uitslag minder is dan een certain percentage dan moet er een hertelling komen.
        Ik heb gevraagd om bewijzen maar u haalt geen bewijzen aan.
        Trump heeft nooit gezegd om de Capitol te bestormen, waar haalt u dat vandaan.
        Zover ik weet is er alleen een dode gevallen die door de capitol police werd dood geschoten.

        U snapt niet waarom een groot deel van de VS achter zo’n man (Trump) kan staan.
        Zoals Bill Clinton zegt: “It is the economy. Stupid.”
        Men is er niet beter op geworden onder Biden.
        8 miljoen illegalen over de grens in de laatste 3 jaar en we weten niet waar velen zijn en hoeveel kinderen en vrouwen in de sex trade komen.
        Seventig duizend Amerikanen worden elk jaar vergiftigd met fentanyl die over een open grens komt.
        Alles is veel duurder geworden met de inflatie.
        Benzine is nu veel duurder want Biden wil weg doen met de binnenlandse petroleum industrie en de olie uit het buitenland importeren (makes no sense).
        Crime in vele progressive steden vanwege defunding the police en progressive judges.
        Men is al ziek van dat WOKE relegie waardoor o.a. jongere kinderen in school porno krijgen te zien.
        Biden’s buitenlandse politiek want hij is omgekocht.
        Ik kan wel door gaan maar u zal dit niet op het nieuws in Nederland krijgen.
        U zult uzelf daarom ook waarschijnlijk afvragen waarom Wilders zo populair is geworden met deze laatste verkiezingen.
        A.Olive

      • ronmertens zegt:

        @A.Olive; ‘Trump etc.’- Hij riep(!) op om naar het Capitol te gaan… en de groep drong met geweld(!) het Capitol binnen!
        – Hertelling volgt vanwege een ‘certain percentage’; oh ja, is dat grondwettelijk vastgelegd? Hoeveel %? Niet onder dwang van Trump op zijn mede Republikein?- Nogmaals Trump komt niet al te sympathiek bij ons in de pers over. Ben benieuwd of hij bij een volgende verkiezing toch weer gekozen wordt. – Wilders is met enorm stemmen overwicht gekozen vanwege de overvloed van instroom van buitenlanders!

      • wanasepi zegt:

        Heer Mertens, ik kan aan uw reacties zien dat u of verkeerde informatie kreeg of gewoon in het wilde weg iets beweerd.
        Trump heeft zowel de Washington DC burgemeester als de Speaker of the House dagen van tevoren aangeboden om 20000 National guardsmen het Capitol te laten beschermen.
        Beiden hebben het geweigerd en de Speaker die het hoofd is van de Capitol police had er zelfs voor gezorgd dat er minder politie aanwezig was die dag. Wij kunnen allemaal raden waarom ze dat deed.

        Trump heeft gezegd om naar de Capitol te gaan want daar zou de demonstratie plaats vinden. De eenzijdige commisie die het onderzoek deed heeft niets gevonden waarmee ze Trump de schuld van de riot kunnen geven.

        Volgens de Federale wet moet er automatisch een hertelling gedaan worden als het verschil minder dan .5% is.
        Elke State heeft ze’n eigen wetten en de verliezer of een groep van minstens 10 kiezers kan een hertelling aanvragen mits ze er zelf voor betalen als de uitkomst hezelfde blijft.
        Om er iets van te maken dat Trump voor een hertelling heeft gevraagd is disinformatie.
        A.Olive

      • ronmertens zegt:

        @A.Olive; ‘si Trump etc.’- Dus hij zomaar vooraf(!) aangeboden om 20.000(!) guardsmen aangeboden? Waarom/waarvoor ….omdat daar zomaar(?)een demonstratie; op wiens oproep/bevel(?) zal plaatsvinden? Moeten men deze onzin geloven? Trump werd indertijd al tijdens zijn ambt hier bespot; en als een Donald Duck beschouwd etc.. ‘America first….’, hij bedoelt…. Trump first!

  2. Boeroeng zegt:

    Van de week op tv geweest.
    Met indische jongen Jan Becking van The Clarks met witte gitaar.

  3. Boeroeng zegt:

    Frank Wollrabe (2004 winnaar Groot Dictee) over Madonna. kijk en luister: NPO radio

    • R.L. Mertens zegt:

      @Robert; ‘kolonies etc.’- Toch verwonderlijk dat het voornamelijk Westerse landen zijn, die hun met strijd onderworpen(!) overzeese gebieden: kolonies noemen. Ze annexeren; Nederlands Indië= Indië van Nederland. Bij ons vijandige landen; oa. Duitsland, Japan….dan heet het; bezetting; de Duitse bezetting, de Japanse bezetting. Waarom is Nederland in Nazi tijd geen kolonie van Duitsland?

      • A Olive zegt:

        “Waarom is Nederland in Nazi tijd geen kolonie van Duitsland?”
        Die vraag hebt u wel eens eerder geuit heer Mertens.
        Als voorbeeld hebben we Japan en de Amerikaanse bezetting vlak na de oorlog. Zelfs u zal waarschijnlijk niet betwisten dat Japan niet een kolonie van Amerika is geweest.
        https://en.wikipedia.org/wiki/Military_occupation

      • Mr. B. zegt:

        “ Toch verwonderlijk dat het voornamelijk Westerse landen zijn, die hun met strijd onderworpen(!) overzeese gebieden: kolonies noemen.”

        Ja, in de oosterse en zuidelijke landen zoals Thailand en Botswana, zag je dat niet zoveel. Ze hadden natuurlijk ook maar weinig overzeese gebieden en spraken geen taal afgeleid van het latijn*. 🤭

        * Kolonie van het Latijnse colōnia (“colony”), van colōnus (“landbouwer; agrariër”), van colō (“verbouwen, cultiveren”).

      • R.L. Mertens zegt:

        @A.Olive; ‘kolonie etc.’- Opvallend, dat historici anno heden nog steeds de benaming; dé-kolonisatie etc. aanhouden- Al in 1922(!) werd in onze grondwet de benaming koloniën afgeschaft; art.1 ‘Het koninkrijk der Nederlanden omvat(!) het grondgebied van Nederland, Nederlandsch Indië, Suriname, Curacao. Antillen’. -Uit het woorden boek; kolonië= een nederzetting in den vreemde; een handelspost etc. -Trouwens onze hele Indië geschiedenis is doorspekt met eufemistische aanduidingen; pacificatie= vrede brengen; Atjeh: van Heutsz: de grote pacificator; honderd duizenden slachtoffers. Expeditie= leerzame/wetenschappelijke uitstapje/tocht; Bali, Lombok: duizenden slachtoffers! Om maar te zwijgen over; politionele acties! Een en al leugens!

      • Noordin zegt:

        RL Mertens, klopt niet wat u zegt.
        Als nou de archipel een soevereine staat zou zijn, dan oke, maar dat was het niet. U weet toch zelf wel dat het niet zo simpel is.
        Dat Indië v Nederland wat u eerder zei of aanwezigheid van de Nederlanders In Indie was natuurlijk niet alleen in de archipel. Met Indie bedoelde men vroeger Zuid Azia en Zuid-Oost Azië: voor en achter Indië. Maar dat is natuurlijk niet wat u bedoel?

        Heeft u ook nooit gehoord van in Nederland binnenlandse kolonies?De inwoners van die gebieden waren geen volwaardige Nederlanders.
        Paupers uit het westen v Nederland die in het Oosten van Nederland werden geplaatst voor een nieuw leven heette vroeger kolonisten. Leest u maar wat mr B eerder had gezegd over de betekenis daarvan dan begript u het betere.

      • R.L. Mertens zegt:

        @Noordin; ‘klopt niet etc.’- Oh neen? In die hele Archipel vóór de komst van de VOC waren er; vorstendommen, sultanaten geweest; sultanaat Ternate, het rijk van Madjapahit ea.op Java, de vorsten van Bali, Lombok, Atjeh; Toekoe Oemar etc. Al die soevereine(!) staten zijn door/aan Nederlands geweld onderworpen. In onze geschiedenis genoemd; onder het bestuur gebracht! Lees ten Hagen; ca.500 oorlogen(!) in 3 eeuwen; dus zowat 1,5 oorlog per jaar! Ach, Indonesische geschiedenis werd Indië toen ook nooit/weinig op scholen onderwezen! – @Veen koloniën in Drenthe; .een kolonie= ook een groepering, bv. een kolonie vogels= een zwerm vogels! Zo werden de paupers aangeduid=een zwerm armoedzaaiers, die naar die veen gebieden gestuurd werden! – In het verzetsmuseum Amsterdam was ooit de ten toonstelling Indië tijdens de Japanse tijd: video’s over de bewoners; oa een gesprek tussen een Indonesische HIS leerling en zijn Hollandse onderwijzer. Die over die veenkoloniën vertelde. De Indonesische leerling vroeg toen de leraar; ‘wat dan die andere Inlanders in Holland deden?’ Woedende reageerde toen de onderwijzer; ‘jullie zijn inlanders, wij daar: zijn Nederlanders!’

    • ellen zegt:

      Heer Mertens
      Het koloniale rijk werd niet als gelijkwaardig beschouwd. Vandaar het verschil in bestuur, waarbij de bijbehorende maatregelen rondom de overzeese rijksdelen flink konden afwijken van de Nederlandse grondwet.

      Het Koninkrijk der Nederlanden bezat koloniën in andere werelddelen. Dit waren Nederlands-Indië, Suriname, de kolonie Curaçao en Onderhorigheden, en kleine gebieden in West-Afrika (tot 1872). In 1922 werden alle verwijzingen naar de koloniën uit de grondwet gehaald en werd er voortaan gesproken over overzeese rijksdelen. Het nieuwe artikel 1 bepaalde voortaan dat het Koninkrijk der Nederlanden bestond uit het grondgebied van Nederland, Nederlands-Indië, Suriname en Curaçao. Daarmee werd de term “Nederland” voor het eerst gebruikt voor het gebiedsdeel dat tot dan toe meestal werd aangeduid als het “(Konink)rijk in Europa”. De rijksdelen werden hiermee overigens niet gelijkwaardig. Artikel 2 van de grondwet hield de overzeese gebiedsdelen grotendeels buiten het staatsbestel (“De Grondwet is alleen voor het Rijk in Europa verbindende, voor zover niet het tegendeel daaruit blijkt”). Het gebiedsdeel Nederland werd direct door het koninkrijk bestuurd, waardoor “Nederland” en het “Koninkrijk der Nederlanden” in de dagelijkse praktijk synoniemen bleven. Het bestuur van de overzeese rijksdelen werd geregeld in drie wetten op de staatsinrichting die nog altijd veel bevoegdheden aan de gouverneur(-generaal) toekenden; de organen met een volksvertegenwoordigend karakter hadden vooral een adviesfunctie.
      (Bron: Wikipedia)

      • R.L. Mertens zegt:

        @Ellen; ‘niet als gelijkwaardig beschouwd etc.’ -Uiteraard. Andere overzeese gebieden, toen al eufemistisch(!) koloniën genoemd, werden door het koninkrijk toegeëigend! En derhalve natuurlijk ook niet met dezelfde grondrechten toebedeeld! Zie de Indische Staatsregeling; art.163; Europeanen- Inlanders. Later bij/tussen gevoegd; Vreemde Oosterlingen!
        Indo’s, die niet door hun voor/vaders gewettigd(!) zijn; zijn Inlanders. Mijn vader vertelde, dat bij de Japanse dreiging; deze (Indo) Inlanders ook een Knil oproep kregen zich aan te melden; waarbij op het aanmeldingsformulier: onderin (kleine letters) gemeld werd; ‘dat door aanmelding niet; het Nederland schap wordt verkregen…’

    • ellen zegt:

      Heer Mertens.
      Het is erg ingewikkeld vanwege de verschillende opeenvolgende wetten gemaakt door verschillende Nederlandse bestuurders.
      Belangrijk om hier te vermelden is dat het ras-criterium geenszins een absoluut gegeven was, maar aan herziening onderworpen bleef. Zo waren alle christelijke inlanders juridisch bijna gelijkgesteld met de Europeanen. Hiervoor was ook teruggegrepen op oude Compagnie VOC-reglementen. Hierin was bepaald dat alle christenen ‘daaronder begrepen die welke tot de Inlandsche bevolking behooren’ met Europeanen waren gelijkgesteld (artikel 7). Arabieren, Moren, Chinezen en alle andere ‘Mohammedanen of Heidenen’ werden met inlanders gelijkgesteld (artikel 8). De christelijke godsdienst bleef hierbij dus het belangrijkste criterium voor gelijkstelling, en hiermee dus ook de overtuiging dat een tot het christendom bekeerde ‘inlander’ eigenlijk niet langer ‘inlands’ (of ‘Javaans’) was. Het politieke idee hierachter luidde dat door het christendom de aangeboren ‘landaard’ kon worden ontstegen. Even leek het erop dat christenen dus volledig – zowel privaat als publiekrechtelijk – met de Europeanen gelijkgesteld zouden worden. Het was uiteindelijk onder meer door het advies van de jurist Hendrik Ludolf Wichers, belast met de invoering van de Indische wetboeken en daarna lid van de Raad van State, dat de gelijkstelling van inlandse christenen niet doorging. De koloniale hiërarchie steunde op het idee dat het christendom alleen onvoldoende was om het verschil in landaard voor collectieve gelijkstelling te overbruggen (maar, zoals zou blijken, in sommige gevallen wél voor individuele gelijkstelling). In het regeringsreglement werd de aparte formulering voor ‘inlandsche christenen’ wel gehandhaafd, maar dit drukte na 1854 geen verschil in rechtspositie meer uit ten opzichte van de rest van de inlandse bevolking. Het debat hierover was evenwel nog niet ten einde, en ook raciale en geloofscriteria bleken niet in beton gegoten. Zo werd het bijvoorbeeld in 1899 met de ‘Japannerwet’ weer deels terzijde geschoven toen collectieve gelijkstelling van een niet-Europese bevolkingsgroep wel mogelijk bleek. Uit de gelijkstellingsrapporten die voor dit artikel bekeken zijn, blijkt dat het verschil in deze periode tussen bevolkingsgroepen nog niet primair in raciale termen was gegoten, maar dat het gezien werd als een verschil in beschaving dat ook terugvoerde op het christendom.Het juridische pluralisme voor de Indonesische archipel bleef steunen op het multi-interpretabele concept ‘beschaving’. Toen eind negentiende eeuw om geopolitieke redenen de noodzaak ontstond om de Japanners in Nederlands-Indië te scharen onder Europese wet- en regelgeving, motiveerde de Nederlandse wetgever dit door te wijzen op gelijkwaardigheid in beschavingsniveau. De nieuwe Japanse wetboeken waren immers op Europese leest geschoeid. De ‘Japannerwet’ regelde de gelijkstelling van deze gehele bevolkingsgroep in 1899. De koloniale bevolking bleef hiervan echter tot aan de onafhankelijkheid uitgesloten – in Nieuw-Guinea tot aan 1962 – en zo ook van het nationale staatsburgerschap.

      Bron: Staatsburgerschap en Nederlanderschap in Ned Indie in de 19e eeuw

      • R.L. Mertens zegt:

        @ellen; ‘verschil in beschaving etc.’- Uit de encyclopedie van Nederlandsch Indië 1918; ‘de Javaan kent weinig behoeften….hij is onnadenkend(?) en zorgeloos voor de toekomst(!).. Lui is hij niet. Wanneer hij arbeiden moet om de kost te verdienen, werkt hij hard…’

  4. Boeroeng zegt:

    FIN is een club van individuen. Het is geen coalitie van Indische organisaties.
    Je ziet vaker dat mensen denken ( door het woord federatie) dat het wel zo is.
    FIN heeft niet toegelicht wie die nep-indische organisaties zijn. Ondanks herhaalde vragen van hun facebooklezers.

    Overigens kan ik me niet herinneren dat FIN veel bericht heeft over de ervaringen van Willem Nijholt in de oorlog.
    En wat betreft de geschiedenis doorvertellen van Indische Nederlanders is FIN ook niet zo geweldig meer informatief geweest in vergelijking met diverse Indische organisaties.
    Als zij de namen noemen van die zgn nep-organisaties kunnen we feitelijk onderzoeken hoe hun berichtgeving was en hoeveel FIN het niet beter deed.

    • ellen zegt:

      De typering van verschil in beschaving (Uit de encyclopedie van Nederlandsch Indië 1918; ‘de Javaan kent weinig behoeften….hij is onnadenkend(?) en zorgeloos voor de toekomst(!).. Lui is hij niet. Wanneer hij arbeiden moet om de kost te verdienen, werkt hij hard…’)… zoiets als de Indo Ricky Risolles(??).
      Wordt er een persiflage gemaakt of wordt een beschaving overgenomen?

  5. Mr. B. zegt:

    Tja, als ik morgen de vereniging EEAVVIN (Enige Echte Authentieke Vertegenwoordiging Van Indische Nederlanders) opricht, met mezelf als voorzitter, zal niemand me (kunnen) tegenhouden. Lidmaatschap €20 per maand. 💴💶💷

  6. A. Olive zegt:

    Normaal is het de taak van Indische groepen om een Federatie te vormen ALS ZE DAT WILLEN.
    Het schijnt mij dat deze “Indische Federatie” zichzelf zo heeft genoemd zonder gekozen te zijn en zonder mededeling aan de Indische groepen.
    Ik geloof dat het Federale gouvernement van Indonesia ook zo is uitgeroepen in 1945 zonder de input van de Deelstaten.
    http://www.federatie-indo.nl
    https://nl.everybodywiki.com/Federatie_Indische_Nederlanders

  7. Boeroeng zegt:

    wie zijn toch die nep indische organisaties ? pikir pikir

    • Bung Tolol zegt:

      @ Kruip Indo,s ? Heb ik nog nooit van gehoord ! Maar akkoord klopt wel een beetje ! Maar dat woord FEDERATIE INDISCHE NEDERLANDERS slaat ook werkelijk nergens op ! Die Indo,s kan je niet verenigingen tot 1 geheel ! Die saamhorigheid bij Indo,s is 0.0 .Die was er wel bij aankomst in Nederland maar dat was lang geleden ! Die Indo,s zijn dusdanig samengesmolten met Nederlanders ( Een goede zaak ) dat de meesten zich alleen tot Nederland richten o.k sudah het is goed zo ! Je zag het bij die Parlementaire discussie er was ook een jonge Indo beveiliger bij in die Tweede Kamer die zich ferm opstelde TEGEN die oude Indische mensen !! Waarschijnlijk een Kruip Indo ! Nou ik zou mij NOOIT maar dan ook NOOIT voor dat karretje laten spannen ! Inderdaad ik zou als Indo zijnde tegen mijn bazen zeggen”” Ik ga toch niet tegen mijn eigen bangsa optreden !”” Dat is een brug te ver .

      • Boeroeng zegt:

        Als je het Indische wilt bewaren en bevorderen, dan moet je samenwerkingsverbanden opzetten met andere Indische mensen en Indische organisaties. Of minstens mensen in hun waarde laten
        Dat streven mislukt als je Indische mensen en organisaties schoffeert door hun NEP te noemen.

        Maar wie zijn toch die nep-indische organisaties?

      • Bung Tolol zegt:

        @Dat streven is mislukt als je Indische mensen en Indische organisaties schoffeert door hun NEP te noemen !”” Of je stuurt een deurwaarder naar Indische organisaties en ze eisen geen NEP uang ! Heb even aan diverse Indische kennissen gevraagd of ze weleens van die Indische Federatie hebben gehoord .Uitslag geen 1 kent die zogenaamde Federatie .

  8. Boeroeng zegt:

    Boleh nog meer tweet-tweet omong kosong over indo’s die eigen volk verraden ten behoeve van Indonesiërs, althans dat is deze omongkosongtweet:

  9. Bung Tolol zegt:

    Tweet tweet dari pria ini omong omong kosong ! 😎🥸😎

    • Bung Tolol zegt:

      Hoe doe je dat “” Nog Nederlandser zijn dan de Nederlander “” ❓❓❓Enige suggesties : Je gaat elke dag op klompen lopen ,je vreet je buikje vol met smerige patat met veel mayo ,je hebt tuinkabouters en molentjes in je tuin ,je doet mee aan de Elfsteden tocht ,je draait Andre Hazes helemaal stuk ,je kijkt elke dag naar “” Goede tijden ,slechte tijden “” Je gaat op de schaatsen naar je werk ( Dat geloven die Amerikanen echt )je hebt toevallig een buurjongetje gehad ,die een vinger in de dijk stak en zo Nederland een ramp bespaarde ( Hansje Brinkers ) Je schilt altijd 4 aardappelen voor elk gezinslid ,onverwachts bezoek wordt de deur uitgewerkt “” Kom maar na het eten ! Iedereen in Nederland rijdt op een fiets ! De enige auto,s die hier rondrijden zijn van drugsdealers . Heel Nederland is aan de Coke ( Dit zou misschien wel kunnen kloppen !) 🤪😜🥳🎉😉

      • Mr. B. zegt:

        Vergeet niet het pak yoghurt op tafel als toetje na het eten en het glas melk bij de lunch!

      • Bung Tolol zegt:

        @ En het glas melk bij de lunch “” Dat vind ik nou het enige goede aan Prins Bernard van Leipe Bietenveld ,hij dronk bij ontbijt en lunch altijd een biertje ! Ontbijt en lunch bestond bij die Duitser natuurlijk uit Schweinhund en Bratwurst . 🕵️‍♀️👮‍♀️💂‍♀️

    • A Olive zegt:

      Ik geloof dat Wil Pjotr alleen het commentaar van de heer Mertens heeft gevolgd.

      • Bung Tolol zegt:

        Snap niet dat Boeroeng dit soort Tweets weergeeft .Als het nou leuke Tweets waren geweest alla ! Konden wij er nog maar om lachen ,sudah dan ! Hier moet je gewoon geen aandacht aan schenken .

      • Boeroeng zegt:

        haha toch kan ik wel om lachen
        zo dom anti-indonesisch

        even lachen … en verder wegleggen

      • R.L. Mertens zegt:

        @AOlive; ‘ 1 kant van de de Dekolonisatie etc.’- In tempo doeloe moesten zo nodig iedereen die een Europese naam droeg zo mogelijk nog Nederlandser zijn dan de Nederlander. Ook al hadden ze totaal geen Europees voorkomen. ( hidoeng pessek/platte neus etc.) Ver van dat Inlandse! Ach kassian, nog steeds besmet!

      • Boeroeng zegt:

        quote In tempo doeloe moesten zo nodig iedereen die een Europese naam droeg zo mogelijk nog Nederlandser zijn dan de Nederlander. eind quote
        Dat is een stereotypering.
        Het heeft zijn oorsprong in die ‘goeie ouwe tijd’ van indo’s boos over het wegstoppen door anderen van inlandse afkomsten, het te gedreven gericht op Nederlandsheid. Maar het is een hekelende overdrijving
        Mijn Indische ouderen waren Indisch Nederlands, pasten zich aan in Nederland, maar ze waren niet bezig ‘nog Nederlandser zijn dan de Nederlander ‘

      • A Olive zegt:

        @R.L. Mertens, Case in Point, dit bedoel ik juist met wat ik geloof dat Wil Pjotr alleen uw commentaren heeft gelezen.

      • R.L. Mertens zegt:

        @A.Olive; ‘Wil Pjotr etc.’- Lijkt mij ook niet een volbloed(!) Europese naam te zijn. Zoals gezegd; wil(!) zo Europees/Nederlands mogelijk te zijn….

    • R.L. Mertens zegt:

      @Boeroeng; ‘een hekelende overdrijving etc.’- Soerabaja 1945-1949; Mijn school genoot(geen vriend!); Tottok vader en Indo moeder vond mij (met 2 Indo ouders) geen Indisch Nederlander. Hij wel, want hij had een Nederlandse vader! Zo’n echte; van vreemde smetten vrij!
      – Uit dr. W.Wertheim; De Gids: Kolonialisme 1991; ‘kleurschakering konden zelfs op groteske manier het Indische gezinsleven beïnvloeden; lichter gekleurde kinderen werden boven donkere types begunstig. De licht gekleurden konden status verhogend werken en boden aan Indo families meer kansen(!) via huwelijken met een totok. Aan de andere kant werden totoks gewaarschuwd zich niet te verindischen(!); niet met een Indisch meisje te trouwen oa. bij de KPM verboden! Op een tv.video over de KPM toonde een totok KPM officier een toestemmingsformulier; hij was nl. gelukkig(!) met een licht gekleurd Indisch meisje getrouwd. -Wij hadden een Ambonese buurman, wiens dochter met een blonde matroos trouwde. De bruiloft werd; een week festijn. Trots vertelde hij ons; ‘ze ga na Gholland….! – Al op school werden wij geïndoctrineerd om ABN te spreken! Bij elke spreekbeurt corrigeerde onze Indische juffrouw ons; ‘spreekt Nederland; jij bent toch geen Inlander’. Toen de eerste Indische gemeenschappen in Nederland arriveerden jr.’50; had menigeen verwacht, dat we als echte(!) Nederlanders werden ontvangen. Groot was de teleurstelling, dat men ons met Indonesiërs aanduidde/aanzag. Ik zelf/januari 1950 werd ontnuchterd toen ik een blanke straatveger, een kolen sjouwer, een conducteur etc. zag! * Indisch zwijgen …tot nu toe! Zij, die 1e generatie, die dit Indië nog hebben meegemaakt, hulden zich in ‘vergetelheid’!

  10. Boeroeng zegt:

    Niemand minder dan Eloise van Oranje maakte afgelopen woensdag haar opmars in het nieuwe seizoen van Het perfecte plaatje op reis. Het feit dat de gravin voor een opdracht in badpak poseerde, maakt heel wat tongen los. Begrijp jij de commotie?

    Eloise van Oranje is één van de deelnemers van Het perfecte plaatje op reis, dat dit seizoen gefilmd wordt in Zuid-Afrika. Samen met andere bekende Nederlanders, zoals Rick Brandsteder en Leonie ter Braak, tracht de gravin een plekje in de finale van het tv-programma te bemachtigen. Wanneer ze voor één van de foto-opdrachten in badpak moet poseren, is dat voor haar dan ook geen probleem. Telegraaf

    ————

    ( Eloise is van Indische komaf via haar opa Laurens Brinkhorst)

  11. Boeroeng zegt:

    Eva Jane Smeenk van Indische afkomst

  12. Boeroeng zegt:

    Voor Wim de Bie, deze week overleden

  13. Noordin zegt:

    Ja, maar de pinda’s vooral waneer als saus en dan in combinatie met de kruiden, en dan nog toegevoegde suikers, vind ik dan ongezond.

    • Bernadette S. zegt:

      Alle suikers zijn slecht natuurlijk, zelfs die in fruit. Pinda’s op zichzelf zijn niet ongezond maar op het moment dat er zout en suiker tijdens de verwerking wordt toegevoegd. Tevens verwijderen producenten vaak de (duurdere) arachide olie en vervangen die door palmolie. Dat is niet duurzaam en daar moet ik niets van weten…

      Maar een gado2 zonder chayote en kousenband? Die geven nu net de typerende smaak.

    • Bernadette S. zegt:

      [en dan nog toegevoegde suikers, vind ik dan ongezond]

      Inderdaad. En er zit altijd redelijk veel suiker in, zelfs bij degene die ik hier bestel…

      • M.Lazar zegt:

        Blijven sporten, bewegen, lopen enz.enz. dát is de manier om gezond te blijven….. Ayo…….luitjes gewoon doen !! 😁🤗

  14. Noordin zegt:

    Boeroeng, als u aan uw cholostorol wil denken, minder suiker en (ongezonde) vetten dan zou ik geen gado gado eten. Ik zou helemaal geen suikers eten of als het niet anders kan ongeraffineerde zoals gula kelappa.

  15. Bernadette S. zegt:

    Vandaag is het Aswoensdag.

    Hier in de katholieke gemeenschap is dat zeer belangrijk. Niet zozeer door het einde van carnaval maar omdat Rabu Abu het begin van het vasten is.

    Daar doen niet veel mensen meer aan, behalve op de vrijdagen, maar bijna iedereen gaat wel naar de kerk om een ‘askruisje’ te halen. Het staat voor een teken van berouw.

    Het was ongelofelijk druk om 6 uur vanochtend.

    Omdat wat tantes niet meer goed ter been zijn en dus zelf niet naar de kerk kunnen gaan, geven ze ook as mee om het zelf aan te brengen. Vroeger kwamen ze daarvoor langs bij de mensen thuis maar dat gebeurt niet meer.

  16. Boeroeng zegt:

    Wordt gezond smullen de komende dagen.
    Vitamientjes, weinig suiker, vet en cholestorol en dat tuig

    • Bernadette S. zegt:

      Broccoli en tomaat? 🙇🏽‍♀️ Ik mis kentang, labu siam en kacang panjang. (Sorry, geen tijd om op te zoeken hoe dat heet in het Nederlands.)
      Eet smakelijk!

      PS: Ik moest vandaag mee naar de Autobeurs en deed dat alleen omdat er een goed Chinees restaurant in de buurt van de expo hallen is. Nu ja, anders komt ie ook thuis met een wagen die ik niet wil. 🚗

      • Boeroeng zegt:

        Geen tomaat gezien.
        Maar gado gado is toch een gericht van groentenkliekjes of wat je zelf lekker vind.
        Ik ken het als met eieren een pindasausje of satesausje uit de winkel en kroepoek
        Als je wil… boontjes, bloemkool, witte kool.

      • Noordin zegt:

        Pindasausje of satesausje uit de winkel? Aah nee…… Het is zoals Bernadette zei, bepaalde manieren, kruiden,etc.
        Het enigste kant en klaar saus ( supermarkt)wat voor mij nog door kan gaan is van het merk kokkie djawa gado gado of zelfs kanten klaar Indonesische of Surinaamse pakjes zoals petjel,etc van de tropische winkels.
        Maar geen satesaus voor mij groentengerecht dat maakt voor mij nog geen gado gado. Ach u kunt eten hoe u het wilt zolang het maar geen ordinaire pinda of satesausje voor de stokbrood……….hihihi

    • Bernadette S. zegt:

      Een aantal jaar geleden heeft het Ministerie van Toerisme een lijst opgesteld met nationale gerechten. Behalve -natuurlijk- nasi goreng en saté staat gado2 er ook in. Vergis u niet, dit wordt wel degelijk op een bepaalde manier gemaakt afhankelijk van de regio. Dat geldt helemaal bij (de Javaanse) pecel en de (Sundanese) lotek.

      Het heeft hier net zo’n status als uw hutspot (Leiden). Wij leren op school dat het ontstaan zou zijn in de 17e eeuw, toen het Mataram Sultanaat onder leiding van Sultan Agung, raids uitvoerde op Batavia. Er was een hongersnood, helemaal. toen de VOC alle rijstdepots plat brandde. Soldaten uit Oost Java oogsten toen rauwe groeten en aten dat met een een saus van pinda’s. Maar er zijn blijkbaar ook versies dat het van Tugu, Portugezen kwam.

      En velen hier beweren dat het uit Jakarta (Betawi) komt, als een Chinese versie van pecel…

  17. Boeroeng zegt:

    Als alles klapt…

    Dan zijn er geen reclames van wordpress.com meer te zien.
    En ik kan audio-bestanden uploaden.
    https://indisch4ever.files.wordpress.com/2023/02/afraid.wav
    Kost me 120 euro per 3 jaar.
    Daar gaat mijn spaarpotje voor een ruimtereis met Jeff Bezos. en kapitein Kirk
    https://www.telegraaf.nl/entertainment/2098311668/star-trek-acteur-william-shatner-na-ruimtereis-ik-kreeg-het-gevoel-van-hoop-terug

  18. waluparmo zegt:

    Pak Pierre.Kan jij mij misschien helpen met de email adres van de Redactie van MOESSON? Ik heb een artikel voor hun.Misschien willen ze het publieceren.Bijvoorhaat hartelijk bedank!. Wal Suparmo.

    • Pierre de la Croix zegt:

      info@moesson.com

      Succes. Ze zijn nogal kieskeurig. Odjo ngawoer.

      • Bung Tolol zegt:

        @Ze zijn nogal kieskeurig “” Nou hun lezers waarschijnlijk ook ,want ze hebben maar een oplage van 6000 ! Volgens Moesson hebben ze wel meer lezers want dat blad gaat van hand tot hand ! Ja klopt ! Mijn oom kocht het en daarna ging dat blad het hele rijtje af ! Daar schiet Moesson natuurlijk geen Nasi-Bal mee op ! De Telegraaf had vroeger een miljoen lezers en nu ? een kleine 300.000 ,vooral ouderen ,ja waarom zou een jongere zich abonneren ? Je hebt toch het Internet !

      • Pierre de la Croix zegt:

        Bung Tolol zegt 14 februari 2023 om 13:02: “…….”.

        Tja Boengkie …. ik ben ruim 20 abonnee van Moesson. Vind dat wel gepast als goed Indo. Daarvóór gontjèng als meelezertje bij mijn moeder (abonnee sinds de vijftiger jaren op voorganger Tong-Tong, misschien zelfs “De Brug”, maar toen zat ik nog op zee). Toen mijn moeder overleed ging het abonnement naar mijn zuster en toen die in 1998 overleed naar mijn tante, moeder’s zuster en toen die in 2002 richting haar Schepper ging, heb ik het abonnement van tante overgenomen en werd ik van gontjèngend meelezer rechtmatig lezer, tot dat Toean Allah mij ook komt halen.

        In die tijd, sinds de vijftiger jaren dus, heb ik het blad zien veranderen van een tijdschrift vol verhalen uit het oude Indië naar wat het nu is, Indië ver achter de horizon verdwenen, het leven daar zelfs verguisd zoals het hoort in deze tijd en volle aandacht voor de 3de en 4de en verdere generaties, tot een vaste rubriek waarin 6 jarigen mogen zeggen waarom ze zich “Indisch” voelen. De één zegt van tempé te houden, de ander omdat oma “half Indisch” is.

        Je begrijpt het al Boengkie, voor mijn generatie, de satoe setengahs die nog onder de klapperbomen zijn geboren, de tjemara’s hoorden ruisen, genoten van de geur van de katja piring in een koele nacht, de slagen van de tokèks in de nacht telden, die op de droge sawah hebben gevliegerd met glastouw en blekoks met de katapult belaagden, nauwelijks belangstelling meer van het enige “echte” Indische Tijdschrift.

        Vorig jaar op de Pasar Malem, sorry TTF, werd een goede vriendin en ooit familie van mij (tevens ook kontjo kentel van Boeroeng) aangeschoten door Riccci Scheldwacht van Moesson. Alarmfase rood. Hij zat te gillen om copij voor zijn rubriek “Mijn Poesaka”. De vriendin wist dat ik nog wat poesaka’s in huis had en een goed verhaal kon schrijven. Ik kreeg dus van haar een Amber Alert: “Schrijf Scheldwacht, je bent toch abonnee?”

        Tja ….. wat doe je dan als goed Indo? Mailtje naar Scheldwacht. Verhaaltje aangeboden, mét foto van de gedachte “Poesaka”. Na enige tijd (!) mailtje van Scheldwacht: “Je staat in de wacht, er zijn meerdere inzendingen”. Daarna radiostilte, sinds de laatste TTF nu dus al ….? Niet elegant van meneer Scheldwacht, geen reclame voor Moesson. Ze willen kennelijk alleen maar verder met beroemde schrijfsters, gitarenmeppers, critici van het koloniale beleid en kleuters van de 5de generatie. Voor wat betreft het laatste kennelijk vergeten dat er toch nog wat kreupele Indische oudjes zijn, die ook nostalgische aandacht verdienen en wat te vertellen hebben.

        Tja …. en over beleid gesproken. Het aanzicht van het blad is duidelijk verbeterd sinds het kleine Boontje als kepala is aangetreden. Compliment daarvoor. Maar waarom, als je abonneebestand door natuurlijk verloop dalende is en daarmee ook je inkomsten, toch verhuisd naar een hele dure locatie in Den Haag. Dat Moesson in Den Haag in de trasidampen thuis hoort begrijp ik, maar waarom per se naast de koning? Die eet geen trasi. Op de Beeklaan naast Toko Toet (als die er nog is) zou toch heel mooi zijn. Eerst ondé-ondé en wadjik halen bij oude Pa Lutter (leeft die nog?) en dan naar Moesson voor de boeken en een gezellig praatje. De Buurt van Toko Semarang zou ook passend zijn.

        Pak Pierre

      • waluparmo zegt:

        Matur nuwun Pak.Als ik ngawur ben moeten zij maar het tegendeel bewijzen.Wal

  19. Pierre de la Croix zegt:

    Tja ….. als ik bovenstaande verhalen over kommer en kwel van de have-no’s in Indonesia zo lees, dan denk ik wederom dat er nog niet zoveel is veranderd in het land, althans niet op Java waar de verhalen zich afspelen, sinds de Belanda Boesoek er op 27 dec 1949 formeel zijn hielen lichtte.

    De nieuwe heersers, i.c. de elite van doorgaans Javaanse huize, zijn gewoon in de sepatoes van hun voorgangers, de gehate Nederlandse kolonisatoren, gestapt en hebben nageaapt wat die grosso modo met en voor de “gewone Kromo en Sarina” deden. Ze hebben zich ten koste van arme sloebers als de manusia gerobak en menulung verrijkt en gedragen zich elders in het eilandenrijk (o.m. Papoea) als uitbuitende kolonisatoren die niets van zelfbeschikkingsrecht willen weten.

    Nu zijn er Die Hards die op deze site tot vervelens toe volhouden dat alle diepe sociale ellende van nu nog steeds het gevolg is van het inhalige wanbeleid van de Belanda Boesoek die 350 jaar lang de baas speelde in de HELE archipel, dus vanaf begin 17de eeuw, toen de eerste Hollandse en Zeeuwse matrozen er voet aan wal zetten.

    Die Die Hards interesseert het niet, of begrijpt het niet, dat hun kijk op oorzaak en gevolg in de geschiedenis van Indonesia volstrekt onzinnig is, want getuigend van zero historisch besef en even gering denkvermogen.

    • Bernadette S. zegt:

      Dat ziet men inderdaad bijna wel in elk land, Pak Pierre; in een vacuüm na een koloniale periode neemt een dictatoriaal (lokaal) corrupt en nepotistisch regime het over die de bevolking veel sterker onderdrukt en er nog meer van profiteert. Dit zet een land vele jaren op achterstand, het wordt gewoon leeggezogen.

      Maar ik geef de westerse wereld wel een beetje de schuld dat ze het zo ver hebben laten komen en uit eigen belang die regimes hun gang hebben laten gaan of zelfs aan de macht hebben geholpen. En na het wanbeleid en de overgang naar een democratie lijkt het kalf wel verdronken te zijn en kan men de corruptie en zelfverrijking niet meer wegkrijgen uit de maatschappij.

      Het is soms wel om moedeloos van te worden. Zelfs met een anti-corruptie organisatie als de KPK, die al veel gouverneurs, regenten en zelfs ministers heeft opgepakt, blijft het maar duren. Het lijkt wel of het de hele samenleving heeft geïnfiltreerd en op alle niveaus aanwezig is. Als men bijvoorbeeld een politieagent wil worden, dient men een hoog bedrag te betalen als onofficieel ‘inschrijfgeld’. Om dat ooit terug te verdienen en de schulden terug te betalen, móet de agent zich dus wel laten omkopen en mensen chanteren. Om een bouwvergunning of een rijbewijs of een zakenvisum te verkrijgen, móet men wel.… enzovoorts enzoverder.

      Ik kan gewoon niet geloven dat dit de schuld van de Nederlanders is. Maar volgens sommigen heb ik teveel Nederlandse appels gegeten dus daar zal het aan liggen. 🤦🏽‍♀️

      • A. Olive zegt:

        “Dit ziet men inderdaad bijna wel in elk land…….”.
        Amerika was een uitzondering na de revolutie oorlog met Engeland.

      • Bernadette S. zegt:

        In India en Maleisië werd er ook relatief snel een democratie ingesteld. Natuurlijk hadden ze daar wel andere katten te geselen; ongelofelijke religieuze conflicten en een opstandig en gewelddadig communistisch verzet.

      • Bung Tolol zegt:

        Hier in Amsterdam zou men zeggen “” Je kunt beter appels vreten dan de hele dag azijn zuipen !””

      • Pierre de la Croix zegt:

        Bernadette S. zegt 12 februari 2023 om 15:50: “Dat ziet men inderdaad bijna wel in elk land, Pak Pierre …….”.

        Dat weet ik ook wel, mevrouw S. Ik loop al een poosje in deze boze wereld rond. Het ging mij hier om zekere Die Hards die blijven ontkennen dat het Indonesia na 27 dec 1949 niet is gelukt voor de bevolking datgene te doen wat de Belanda Boesoek volgens die Die Hards heeft nagelaten en daarbij bovendien geschiedvervalsing niet schuwen.

        Pak Pierre

      • R.L. Mertens zegt:

        @PierredelaCroix; ‘heeft nagelaten etc.’- 350 jaar onderdrukking/ontwikkeling; stom houden van de massa(!) etc. en….. nu na 72 jaar na dato al volledige democratie verwachten? Onderwijs, onderwijs, volledig onderwijs openstellen voor alle lagen(!) van de bevolking; dat is waar naar toe moet worden gestreefd. en dat wordt natuurlijk door de elite geboycot; zoals indertijd bij ons! Onderwezen massa is in staat om tegen corruptie op te treden!- *In die3,5 eeuw werd ook door Nederland corruptie bedreven; met de stam hoofden, vorsten, sultans ea. Het toetoepen; een fenomeen in ons Indisch bestuur; zie de recente studies over de toenmalige regeringen!

      • Pierre de la Croix zegt:

        R.L. Mertens zegt 13 februari 2023 om 22:02: “@PierredelaCroix; ‘heeft nagelaten etc.’- ……”.

        Oeps …. aldus direct aangesproken moet ik een beroep doen op hoor en wederhoor en mijn grondrecht op vrije meningsuiting, om op deze site te reageren op wat de heer ing. R.L. Mertens schrijft:

        1. Ik schreef in mijn stukje van 12 februari 2023 om 22:32 over “Die Hards”, zeg maar de hardnekkigen, die blijven hameren op het wanbeleid van de Belanda’s als kolonialen jegens de inlanders en die het wanbeleid jegens eigen volk van de Indonesische regering, als opvolgster in rechten van de Belanda’s, blijven goed praten. De heer Mertens voelt zich aangesproken, zonder expliciete ontkenning dat hij Die Hard als door mij bedoeld is. Mooi zo. Dat schept duidelijkheid.

        2. Citaat Mertens: ” …. 350 jaar onderdrukking/ontwikkeling; stom houden van de massa(!) etc.” Hier manifesteert zich wederom het geringe historisch- en realiteitsbesef van de heer Mertens, alsmede de schaamteloze geschiedvervalsing waaraan hij zich pleegt schuldig te maken.
        350 jaar, dus vanaf het moment dat de eerste Hollander voet aan wal zette in een heel klein stukje van de immense archipel, meteen begonnen met onderdrukken en stom houden van de massa. Boekan main! Wie denkt de heer Mertens met deze beweringen te kunnen beduvelen?

        3. Citaat Mertens: “….. en….. nu na 72 jaar na dato al volledige democratie verwachten?”. Waarom zou er na 72 jaar geen goed functionerende democratie in het vrije Indonesia kunnen zijn? Met een beetje goede wil en focus op de belangen van het volk zou dat best wel kunnen. Juist na 350 jaar (sic!) onderdrukking door de Belanda Boesoek zou de goede wil om het beter te doen er toch horen te zijn. In plaats daarvan lagen de focus en dus de inspanningen op het gewelddadig onderdrukken van het vrijheidsstreven van bevolkingsgroepen (Zuid Molukkers, Papoea’s, Atjehers, etc.), het langdurig bezetten en het uitmoorden van de bevolking van Oost Timor en sinds 1963 de koloniale toean spelen over de Papoea’s in voormalig NNG. Om maar iets te noemen.

        Maar goed, ik had het in mijn door de heer Mertens gekritiseerde stukje niet over de democratie in Indonesia, maar over de sociale ongelijkheid en diepe armoede onder miljoenen in het land, e.e.a. naar aanleiding van het verhaal met illustraties van Bernadette S. over de “manusia gerobak” en de “pemulung”. Hopelijk wil de heer Mertens nog effe mijn stukje van eergisteren begrijpend teruglezen, ter wille van de zuivere discussie.

        Dan misschien het moeilijkste voor hem: Diep nadenken over de vraag WAAROM in 72 jaar zo niet alles, dan toch veel meer gedaan aan het welzijn van de eigen bevolking?”

        Na 350 jaar (sic!) “onderdrukking en uitbuiting” zou vanaf 27 dec 1949 toch de allerhoogste prioriteit moeten worden gegeven aan sociale rechtvaardigheid in het land, o.m. door keiharde, effectieve bestrijding van corruptie en zelfverrijking tot op het hoogste niveau. Met die miljarden US Dollars/Euro’s die in 72 jaar in de zakken van de nieuwe heersers zijn verdwenen zouden vele orang-orang gerobak en menulung aan een huisje kunnen zijn geholpen en een dagelijks kommetje rijst met gerèh en sajoer bajem.

        De heer Mertens zou aan bestrijding van die sociale misstanden in Indonesia al zijn krachten (hebben) kunnen wijden, in plaats van blijven hangen in het verleden om kritiek te kunnen blijven uitoefenen op de Belanda Boesoek, vanaf zijn luie stoel in het veilige, comfortabele Nederland. Dat helpt de orang gerobak en menulung geen steek vooruit.

      • R.L. Mertens zegt:

        @PierredelaCroix; ‘sociale ongelijkheid etc.’- Alsof sociale ongelijkheid er voordien niet was; tussen Europeanen en Inlanders. Zelfs raciaal; waarbij de Inlanders zelfs rechteloos waren in hun eigen vaderland. Om over welzijn bij de Inlanders maar te zwijgen- Wanneer is hier in Nederland pas sociale gerechtheid gekomen? Hier in Nederland geen corruptie?- ‘in de zakken van de nieuwe heersers etc.’- Toen in de nog grotere zakken van de vreemde heersers!

      • Pierre de la Croix zegt:

        R.L. Mertens zegt 14 februari 2023 om 21:38:

        1. “@PierredelaCroix; ‘sociale ongelijkheid etc.’- Alsof sociale ongelijkheid er voordien niet was; tussen Europeanen en Inlanders”.
        2. “Wanneer is hier in Nederland pas sociale gerechtheid gekomen? Hier in Nederland geen corruptie?”-

        Het is de heer Mertens kennelijk ontgaan dat ik schreef over de schrijnende armoede en sociale ongelijkheid in het Indonesia van nu, 72 jaar nadat het land onafhankelijk werd en meteen kon beginnen met datgene voor het volk te doen, wat de Belanda Boesoek als koloniaal heerser had nagelaten.

        De heer Mertens heeft óf weer niet goed begrijpend gelezen, óf hij maakt wederom bewust een omtrekkende beweging, c.q. afleidingsmanoeuvre, om zijn huid te redden. Want wat heeft het koloniale verleden (punt 1) en de vergelijking met de situatie in NL op enig moment (punt 2), met het feitelijke onderwerp te maken?

      • R.L. Mertens zegt:

        @PierredelaCroix; ‘begrijpend lezen etc.’- Toch opmerkelijk dat u nu plots om die armoede in Indonesië geeft. Ooit vroeger door een kampong gelopen; die armoede ter harte genomen? Die katjongs/bedelaars in onze tempo doeloe? En dat praat over sociale ongelijkheid van nu in Indonesië – In Amsterdam hebben we honderden daklozen; en dat in ons welvarend landtje. En wat zegt dat ……?

      • Pierre de la Croix zegt:

        R.L. Mertens zegt 15 februari 2023 om 22:55: “PierredelaCroix; ‘begrijpend lezen etc.’-“:

        1. Mertens: “Toch opmerkelijk dat u nu plots om die armoede in Indonesië geeft”.

        Hoe weet de heer ing. R.L. Mertens zo stellig dat het “nu plots” is? Ik hang mijn gevoelens en daden van compassie alleen niet aan de grote klok. Luidruchtig der keerlen god uithangen zoals de heer Mertens is niet mijn stijl.

        “Nu plots” had ik er behoefte aan te reageren op het verhaal over de “orang gerobak” en de “menulung” van mevrouw Bernadette S.

        2. Mertens: “Ooit vroeger door een kampong gelopen; die armoede ter harte genomen?”

        Meer dan eens, vaak genoeg. Wij kinderen waren niet zo gefocust op sociale ongelijkheid. De mangga’s die wij hadden gejat waren van iedereen en wij holden met z’n allen achter een vlieger die van zijn eigenaar was afgesneden. Geen verschil in rang en stand op straat. Mijn Javaanse vriendjes woonden in huisjes van gedèk met atapdak, sommigen zowaar in een stenen huisje. Honger hadden ze niet. In ieder geval woonde geen van mijn Javaanse vriendjes met zijn ouders, broertjes en zusjes op straat in een gerobak. Dat was wat ik hekelde en waarom ik mij afvroeg, waarom in het nieuwe Indonesia, na al 72 jaar te zijn verlost van die inhalige, uitbuitende Belanda Boesoek, dat soort schrijnende armoede niet de archipel uit was.

        3. Naschrift. De recente bijdrage van de heer Mertens bewijst andermaal dat hij óf de kunst van het begrijpend lezen (van vorige proza van mij) nog steeds niet machtig is, óf hij blijft liever draaien om wat werkelijk aan de orde is.

        Voor het gemak van de heer Ing. R.L. Mertens toch maar een herhaling van mijn kernvraag: Waarom is Indonesia vanaf dag nomor kesatoe van de bevrijding van de inhalige, zo niet roofzuchtige Belanda Boesoek niet VOORTVAREND begonnen met het slechten van de sociale ongelijkheid en armoede in de samenleving en dus ook met het slechten van de stelselmatige verrijking van de eigen elite, ten koste van de arme drommels in het land die nu met hun weinige hebben en houden langs de straat in een gerobak leven. Hij mag natuurlijk ook vertellen wat HIJ voor die arme sloebers heeft gedaan of van plan is te doen.

        Ik ben benieuwd naar wat het volgende antwoord zal zijn, maar ben niet optimistisch gestemd.

      • R.L. Mertens zegt:

        @PierredelaCroix; ‘waarom etc.’- Waarom zijn er in Nederland voedselbanken? En waarom zijn er kinderen die hier zonder ontbijt naar school gaan?

  20. Bernadette S. zegt:

    Deze mensen noemen we hier “manusia gerobak”. Het is wel duidelijk waarom. Ze leven er ook echt hé; de kar is hun ‘huis’.

    Ze leven meestal van wat ze vinden op straat, voornamelijk plastic. Die personen noemen we “pemulung”. We geven ze altijd lege blikjes en PET flessen e.d., statiegeld bestaat hier natuurlijk niet maar ze krijgen er wel geld voor.

    • Bung Tolol zegt:

      Toch is het erg ,heel erg dat Overheidsdiensten ( sociale zaken ,kinderbescherming ,Dienst Bouw en woning toezicht ( Die gerobak is niet goed gekeurd als woning ) het hier ernstig laten afweten ! In Nederland zou voor dit gezin al een forse T.V inzameling zijn gestart + crowdfunding + zo veel meer ! In Indonesia vinden ze zo,n tafereel normaal ,maar het is niet normaal ! Het is ten HEMELSCHRIJNEND ! 😱😱😱

      • A. Olive zegt:

        In Indonesia hebben ze de ‘manusia gerobak’, hier in Amerika lopen ze rond met gestolen grocery carts, Velen onder hun zijn veteranen met problemen, ze slapen overal en nergens.
        Degenen die hier wel goed verzorgd worden zijn de illegals. In New York worden ze ondergebracht in $500 per nacht hotels. Ze overnachten ook in luchthavens zoals Kennedy airport.

      • Bung Tolol zegt:

        Jaren geleden zag je het zelfde fenomeen in Amsterdam .Veel zwervers ,daklozen en ronddarrende junks .Als een stad problemen had met een individu ,kreeg die persoon wat geld en een enkeltje Amsterdam .Amsterdam werd het afvoerputje van Nederland ! Loop je nu rond ziet het er een stuk beter uit .Toen het erg koud was en vroor dat het kraakte ,gingen speciale eenheden de stad rond en haalden daklozen en zwervers van straat ,die kregen een slaapplaats en eten .Er wordt actief werk gemaakt van problematische figuren .Instanties als het Leger des Heils ,Makom ,de Regenboog groep etc etc zijn zeer actief .Die open grenzen betekenen wel dat Zigeuners ,Roemeense zakkenrollers en Poolse dronkaards vrij het land ( Vooral Amsterdam ) binnen kunnen komen .Er wordt actief jacht op ze gemaakt ! Die toeristen zijn te belangrijk voor Amsterdam omdat te verpesten door dat tuig uit Oost-Europa ..Wat een stad nodig heeft is een doortastend Gemeente Bestuur .Wat die Amerikaanse veteranen betreft, deze mensen hebben hun leven op het spel gezet voor hun land Mogen ze ook niet wat terugkrijgen van hun land ? Die politie in Amsterdam krijgt actief hulp van burgers die ,die zakkenrollers in de gaten houden en meteen die agenten in burger per telefoon op de hoogte houden .”” Ja dat mannetje met die rode pet en gele shirt ,jullie kunnen hem aanhouden ,hij heeft dat gestolen spul onder zijn shirt !”” 🥸😎🥸

      • A. Olive zegt:

        Die open grensen betekent dat men vrij Nederland binnen kunnen komen.
        Hier in Amerika is de grens ook open maar de grens met Mexico is onder het bewind van de Mexican cartels. Gelukzoekers komen uit 140 landen en betalen deze cartels duizenden dollars om niet de kans te lopen dat ze anders vermoord worden. Als ze het geld niet hebben dan is het op afbetaling want de cartels kunnen hun invloed uitoefenen in heel Amerika. Chinesen betalen het meeste, sommigen $30000 per persoon.

  21. Boeroeng zegt:

    1920 Padang
    De relatie van mijn oma met mijn opa is over.
    Oma zet haar 2 kinderen van 4 en 2 jaar in een weeshuis met de bedoeling hen op te halen als ze een goed inkomen heeft.
    Dat is nooit gelukt en ze overleed in 1927 bij Palembang. De kinderen hebben haar nooit gekend na dat ze vertrok
    Opa keek ook nooit om naar de kinderen en in 1927 heeft een zus van oma de twee kinderen in huis genomen.

    • Bernadette S. zegt:

      Het is erg. Niet om iets goed te praten, maar ik denk dat vele moeders in Indonesië in de positie zitten dat ze denken dat de kinderen ergens anders een beter leven zullen hebben. Het positieve is dan wel weer dat er -zoals zo vaak hier- blijkbaar wel een vangnet was vanuit de familie, ook al kwam het (veel te) laat. Het is ongelofelijk hoeveel onofficiële ‘adopties’ ik hier wel gezien heb; zelfs mijn papa, die gewoon deel uitmaakte van een gezin, werd door een rijke familie in huis genomen. Maar dat is eigenlijk weer een ander fenomeen.

  22. Boeroeng zegt:

    grrr zouden ze hier bedoelen Balinese weeskinderen?
    https://www.brummensnieuws.nl/nieuws/algemeen/25778/brummense-organiseert-financiele-steun-bilanese-weeskinderen
    check je te publiceren stukken, redacteuren!!! checken !!

    Bijv hier: https://weeskinderenbali.com/

    • Bernadette S. zegt:

      En misschien Singaraja?

      We hebben het hier al eerder over gehad en het is toen al aangekaart; de weeshuizen die vaak als yayasan zijn gesticht door buitenlanders, zijn voor het merendeel helemaal niet gevuld met weeskinderen. Straatkinderen? Misschien maar ook heel vaak -zoals ze zelf verklaren- “bieden ze ook huisvesting aan kinderen uit afgelegen gebieden die in de stad hoger onderwijs willen volgen.”

      Dit is een fenomeen dat ‘orphanage tourism’ wordt genoemd en men veel ziet in de derdewereldlanden. In Zuid Oost Azië, Afrika en Zuid Amerika. Het ondersteunen van ‘weeshuizen’ lijkt misschien heel nobel, maar het is vaak schadelijk voor de kinderen die men probeert te helpen.

      Op het eerste gezicht lijkt het helpen van weeshuizen door tijd of geld te geven een doordachte, liefdadige daad maar wat de meeste mensen niet beseffen, is dat ze in plaats van kwetsbare kinderen te helpen, in feite een praktijk in stand houden die uiteindelijk voorkomt dat kinderen krijgen wat ze nodig hebben om zich te ontwikkelen en hun welzijn op de lange termijn te verzekeren; namelijk een liefdevol gezin. (Zie ook wat de Verenigde Naties daarover zeggen.)

      De kinderen zien hun ouders, broertjes en zusjes en zelfs kampung niet in een belangrijke periode in hun leven, soms zien ze hen zelfs nooit meer terug. Tevens krijgt men een leegloop van de desa’s en oudere maar voor de regio belangrijke (vaak agrarische) beroepen gaan verloren. De trek naar de steden wordt gestimuleerd. wat per definitie al een slechte ontwikkeling is Een ‘weeshuis’ is ook geen structurele oplossing voor armoede. En last but not least; de ‘weeshuizen’ trekken nieuwe ‘wezen’ aan, het is een vicieuze cirkel.

      Wat te doen? Hulp bieden zodat ze de individuele steun krijgen die ze nodig hebben maar in de eigen en huiselijke omgeving van het kind. Er zijn veel organisaties (die u kunt steunen) aan het werk die niet via een ‘weeshuis’ concept werken maar ter plekke hulp bieden en de armoede structureel proberen aan te pakken.

      Excuses voor dit epistel maar ik vind het wel belangrijk dat dit ook eens gezegd wordt, een perspectief vanuit het ‘derdewereldland’ zo u wilt.

      Prettige avond.

      • A. Olive zegt:

        “Orphanage Tourism”
        Het schijnt dat dit ook vroeger in Indie bestond.
        Wijlen Ron Geenen, die op I4E actief was, schreef dat zijn vrouw een wees was in Indie en dat sommige kinderen werden bevoorrecht in het klooster.

      • Bung Tolol zegt:

        Sommige kinderen werden “” bevoorrecht “” in het klooster .Zijn vrouw werd misbruikt als kind ! Noem dat maar bevoorrecht !

  23. M.Lazar zegt:

    Boeroeng blijft hopelijk nog vele gezonde jaren bij het opgerichte Indisch4ever….😁🌺💖

  24. Boeroeng zegt:

    Wat is er toch gebeurd met Indische bescheidenheid ?
    Verloren in de assimilatie ?

    Bron

    • Bung Tolol zegt:

      WAT ! Durf je dit zomaar af te drukken op Indisch4ever ? Heb je wel rekening gehouden met het auteursrecht ? Voor je het weet staat er weer een deurwaarder voor je deur ! Snelst groeiende Indische organisatie ? Ja klopt 3 jaar geleden hadden ze 3 leden en nu 4 toch 25% er bij in 3 jaar ! De enige echte Indische organisatie ! Klopt ook zij zijn de enige ,Tante Toet is er mee opgehouden met haar Indische organisatie ! Wordt vandaag nog lid van die Federatie Indische Nederlanders ! Vraagje ,mag het ook besok ? Indische bescheidenheid ? Apa itoe ? 🤡🎉😂🤡

  25. Boeroeng zegt:

    Yippiiieee
    Nu hoor ik er echt bij.
    Bij de mensen die corona hebben gehad.
    Vrijdag voelde ik me niet goed, maar daar denk je niks van.
    Mijn laatste virus was griep…. ergens in de vorige eeuw.
    Zondagmiddag toch maar een covidtest gedaan.
    Eerst stap voor stap de handleiding doorworstelen.
    Je kent dat wel….hier staat dit en dat , maar er is geen dit en dat.
    En toen de test goed gedaan…. streepje T had ik.
    Ik denk dat mijn booster van juli nog steeds een beetje doorwerkt.
    In elk geval ben ik niet zo beroerd .. Ik heb het wel erger gehad met griep……in de vorige eeuw.

    • Bung Tolol zegt:

      Wees blij dat je Indisch4ever heet en 18 jaar bent ! Heel anders had het er voor je uitgezien ,als je Russisch4ever had geheten en ook 18 was geworden. Zat je nu in de blubber van een Oekrainse loopgraaf ,terwijl de vijand probeert je kepala eraf te schieten en DINGIN ! Bukanmain terlalu DINGIN ! Het kan daar zomaar min 30 worden met snijdende wind en nog meer snijdende kogels om je heen ! Nee zit je als Indisch4ever in de Parel van het Zuiden oftewel de meest gezellige stad van Nederland toch wel een stuk beter dan in zo,n vieze modderige ijskoude loopgraaf ! Selamat nog ! 😎🤡🥸

  26. Robert zegt:

    OK. Good luck!

  27. Boeroeng zegt:

    Het is nog even wachten op de komst van Abraham en Sara en de AOW

  28. Elmi zegt:

    Gefeliciteerd Boeroeng, nog vele jaren I4e!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.