Ondervind je nadeel van je huidskleur ?

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

55 reacties op Ondervind je nadeel van je huidskleur ?

  1. anoniem zegt:

    Het voordeel van mijn bruine huidskleur is dat ik niet zo vaak hoef te zonnen om bruin te worden.

  2. PLemon zegt:

    @ Nadeel van racisme?

    # De dominante huidskleur en cultuur duidelijk niet. Maar als de ondergeschikte kleuren en culturen elkaar ook racistisch bejegenen?

    *** Citaat : Wat in de VS speelt, is pure rassenhaat – voor mij nog een graadje erger dan racisme. Maar elk land kent zijn eigen variant van racisme. Zo schrijft op Twitter een Turkse vrouw: “Laat iedereen zijn eigen racisme opruimen. Ik hoor steeds: ‘Syriërs zijn dieven, Koerden terroristen, en van Alevieten kun je geen eten aannemen.’ De mensen die zulke dingen zeggen delen nu wel de hashtag #BlackLivesMatter op Twitter?”

    “Mijn oma Sultan probeerde in de zomer altijd het bruin van mijn huid te schrobben met heet water.”

    Deze vrouw kaart treffend de hypocrisie rondom racisme aan. In typische immigratielanden tref je een ander soort racisme aan dan in monoculturen – zichtbaar tegenover stil racisme. In India ben je mooier als je een lichte huidskleur hebt, vrouwen gebruiken er zelfs blekende gezichtscrèmes. Als je donkerder bent, word je in dat land gezien als van een lagere kaste. Het hebben van een donkere huidskleur wordt in meer landen als inferieur gezien.
    https://www.rtlnieuws.nl/columns/column/5143226/racisme-demonstraties-zwart-wit-column

    • R Geenen zegt:

      Gelukkig ben ik kleurendoof

    • RLMertens zegt:

      @PLemon;’ pure rassenhaat etc.’- In Indië werd het het via de wet : Indische Staatsregeling art.163(!) vast gelegd; Europeanen- Vreemde Oosterlingen- Inlanders! Waardoor rassenhaat ‘gewoon werd geaccepteerd’; stomme of luie inlander was een gewone uitdrukking.- Een goed uitgeruste leger/politiemacht zorgde ervoor dat er ‘rust en orde’ in onze tempo doeloe gewaarborgd werd!

      • PLemon zegt:

        @ Waardoor rassenhaat ‘gewoon werd geaccepteerd’;

        # Uit onderzoek is dat niet gebleken.

        *** Citaat: Toch was in Nederlandsch Indië anders dan in andere koloniën , geen sprake van systematische en geïnstitutionaliseerde uitsluiting op raciale gronden “.

        https://books.google.nl/books?id=-DyTRHeInSEC&pg=PA22&lpg=PA22&dq=indeling+bevolkingsgroepen+indi%C3%AB+racistisch&source=bl&ots=d5KfmzcxqH&sig=ACfU3U144LCW6cMgCVdzZT57J0iRQUcKdg&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwiOpfPntPPpAhVIyaQKHTvfA1wQ6AEwCXoECAcQAQ#v=onepage&q=indeling%20bevolkingsgroepen%20indi%C3%AB%20racistisch&f=false

      • Jan A. Somers zegt:

        “Waardoor rassenhaat ‘gewoon werd geaccepteerd’” Dat hebben wij, gewone mensen, ervan gemaakt. Die wilden als licht getint graag boven de donker getinte Inlander staan (sorry, die gebruikten dus ook inlander met een kleine i!) Maar het was een duidelijk voorbeeld voor een multicultureel bestuur: Ieder het zijne. Met als grote voorbeeld: U, vallend onder het recht voor Europeanen, mocht geen grond bezitten. Uw landgenoot, vallend onder het recht voor Inlanders, mocht dat wel. U, vallend onder het recht voor Europeanen, mocht geen kinderen adopteren, uw landgenoot, vallend onder het recht voor Vreemde Oosterlingen, wel. U kende in uw groep toch ook het matriarchaat niet?

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘voor een multicultureel bestuur etc.’- Zo werd het in Indië ‘gebracht’! Maar het resultaat was; Hoegeng Iman Santoso; Rechtshogeschool Batavia, nu commandant van de Nationale Politie Jakarta;’ons werd toen verboden in Tjekini te zwemmen. Er hing een bord; verboden voor honden en inlanders! Gvd.zeg, waarom mogen die sinjo’s wel en ik niet? Ik besprak het met mijn medestudenten. Die zeiden; jij ben toch een inlander. Daarmee moest ik het doen’.W.Wertheim; Al de verschillen werden door het koloniale establishment gerationaliseerd(!) met het argument dat de verschillende bevolkingsgroepen verschillen in ‘rechtsbehoeften'(!) vertoonden en dat men dus niet moest streven naar gelijkheid maar naar ‘gelijkwaardigheid’. Dit argument maakt deel uit van de typisch koloniale neiging om het bestaande overwicht en privileges voor Europeanen met redelijk klinkende argumenten te motiveren. Ik had 10 jaar nodig om te ontdekken dat het ras onderscheid in de maatschappij het dualisme volgens het ras criterium in wetgeving in betekenis zelf overtrof. In de treinen had men zelfs een aparte 3e klas voor de Inlander’.

  3. Jan A. Somers zegt:

    Als we ‘s-avonds op bed in het politiebericht horen dat ze op zoek zijn naar een slechte man, licht getint, zegt Zeeuws meisje: pas morgen maar op!

    • Bert Krontjong zegt:

      @Pas morgen maar op ! Nou dat was dus op 6 juni ,we zijn nu op 9 juni en u bent nog niet opgepakt ,houden zo . Wat betreft de kleur van Indische mensen ,iemand ( Pak Lemon ?) heeft eens terecht opgemerkt “” Bij de Indische koffie in Nederland komt er steeds meer koffiemelk bij en bij de Indische koffie in Indonesie steeds meer koffie !”” Mooi gezegd .

  4. anoniem zegt:

    Kulit langsip!

    • R Geenen zegt:

      Is het niet zo dat bijna alle Indische Nederlanders door alle jaren heen al veel lichter zijn en dus licht getint? Mijn zusjes en neven zien er allemaal meer totok uit. In hun ogen ben ik echt een bruin koekie zoals een van hun zei.

      • Jan A. Somers zegt:

        Toen ik trouwde met mijn Zeeuws meisje werd dat (in stilte) heel erg gevonden door Indische kennissen. Ik was verloren geraakt om een Indisch meisje, donkerder dan ik, aan lichtere kinderen te helpen. Want dat is toch de toekomst? (Nederlands gezegde: een slimme meid is op haar toekomst voorbereid).

        • R Geenen zegt:

          @@Toen ik trouwde met mijn Zeeuws meisje werd dat (in stilte) heel erg gevonden door Indische kennissen@@
          Gelukkig waren de Geenen’s niet behept met die onzin. Van de 4 kinderen bij ons in het gezin zijn er 3 met Indische personen getrouwd. De 4de is met een Fransman getrouwd. Ik zelf met een wees meisje uit Malang. Ondanks dat ze afkomstig is uit Malang heeft ze van het begin af aan aangepast aan ons Padangs eten. Zij eet net zo makkelijk een rawit als ik het doe. Persoonlijk had ik beslist ook niet met een Europese getrouwd. Ik lust namelijk het eten van de blanda niet. Vergeet niet: Liefde gaat door de maag!

      • Ronereon zegt:

        RG, dat klopt. In een omgeving waar caucasoiden dominant zijn, zal de paleo-mongoloide (Indonesie) component naar de hoofdrichting opschuiven (tenzij bewuste compartimentalisatie). Gebeurt in elke groep dieren en geldt dus ook voor het zoogdiersoort humanoiden. Ook de scheidslijn homo sapiens, neanderthaler en andere soorten w.o. bijvoorbeeld de homo denisova is nooit scherp geweest. Nieuw onderzoek laat zien hoe sterk de wederzijdse beinvloeding is geweest. Het levert een nieuw beeld op van de stereotypische neanderthaler in vergelijking met homo sapiens. Normale biologische processen binnen de soort en tussen ondersoorten. De sociale processen daarentegen laten een geheel ander beeld zien ! De invloed daarvan wordt m.i. zwaar overdreven. Een toenemende vermenging is een biologisch gegeven voor de soort. Bruin koekie of niet, ik ben dol op brownies, met wat warme kersen erbij.

      • Bert Krontjong zegt:

        @Ron : Je woont in California ,dus niet zo goed op de hoogte van de media berichten alhier ,de term lichtgetint is tegenwoordig zeer beladen ,in diverse opsporingsberichten hoor of lees je dader/daders is /zijn lichtgetint ,daarmee bedoelen ze niet de Indo,s maar de lichtgetinte Noord Afrikanen ,als het gaat om Europese daders ,wordt de term blanke man gebezigd ,de term “” Zwarte “” of “” Neger”” mag gelukkig niet meer gebruikt worden .

        • Arthur Olive zegt:

          “de term “Zwarte” of “Neger” mag gelukkig niet meer gebruikt worden.”
          Welke naam mag dan gelukkig wel gebruikt worden in Nederland?
          Noord Afrikanen zijn geen Negers en de meeste mensen in Afrika zijn geen Negers.
          Hier in Amerika worden ze African American genoemd maar Black mag ook en zelfs Negro.
          Collard wordt zelfs gebruikt in de naam van de grootste Black organisatie, de NAACP.
          (National Advancement of Collard People).
          Wij Indo’s worden echter in elk hokje geduwd behalve het Indo hokje.

        • R Geenen zegt:

          @@Wij Indo’s worden echter in elk hokje geduwd behalve het Indo hokje.@@
          We are unique.

        • R Geenen zegt:

          @Bert: Dus een Indo bestaat in Nederland niet meer? Het is een blanke? Wel, dan zijn al jullie problemen, ook de backpay, opgelost. Ha, ha! Daarom al die vreemde Indische gerechten, zoals rendang. Of nasi goreng of ook bami goreng met allerlei gerechten. En ook het “verindonesien” van de jongere generatie. Willen toch verschil ondanks de blanke huid.

  5. RLMertens zegt:

    PLemon; ‘uit onderzoek niet gebleken etc.’- Soetan Sjahrir van uit zijn verbanningsoord Banda; ‘de voedingsbodem voor al het nationalisme is; de minderwaardige positie, maatschappelijk en geestelijk, van de Indonesiër is de wrok(!) tegen dat op hen neerkijkend ras’. WF.Wertheim; ‘de bescheiden man, die zich in Genua heeft ingescheept naar de Oost, is vele graden belangrijker geworden wanneer hij in Priok aan wal stapt. Uit Skekely Lulofs: Van oerwoud tot plantage; ‘de loopplank wordt neer gelegd. Ik pak mijn koffer en doe een paar stappen, als van Kuit mij woedend toe roep; zet die koffer neer. Ontsteld gooi mijn koffer neer en staar niet begrijpend naar van Kuit. Wat denk je wel; jij als Europeaan draagt geen koffer! Denk aan ons prestige. Wij blanken dragen hier niets’.
    Jan Breman;hoogleraar UvA; ‘tot het erfgoed van de westerse beschaving behoort het racisme van dat uitgaat van de fundamentele(!) ongelijkheid van rassen en volken. De houding tegenover de gekoloniseerde volken gaf in de loop van de vorige eeuw nieuwe impulsen aan dit ideeën goed.’ -En nu nog; zie de tv. beelden! -Een ingezonden stuk in de Nieuws van de Dag voor Nederlandsch- Indië over de ontwikkelde Inlander jr.’30; ‘hij vroeg zich af of alles wat rechtop liep er wel aanspraak kon maken om als mens gekwalificeerd te worden’.

    • PLemon zegt:

      @ de minderwaardige positie, maatschappelijk en geestelijk, van de Indonesiër is de wrok(!) tegen dat op hen neerkijkend ras

      # Hr Mertens…men kijkt niet neer op het ras, want blank en bruin leefden gewoon met ( concubinaat of huwelijk) en naast elkaar en was de status ( maatschappelijke klasse) bepalend voor het sociale verkeer. Apartheid zag je in ZuidAfrika waar vermenging niet mocht.

      ***. Citaat: Niet de Indo-Europeaan als zodanig, maar de ‘ Kleine Indo’ was in Europese kring voorwerp van minachting en spot ….
      …wijst Olaf Praamsma er in zijn biografie van Conrad Busken op dat diens denigrerende toon jegens ‘ halfbloeden’ niet mis te verstaan is. En ook van Doorn is van mening dat Europeanen in eenvoudige functies door hun status als blanke per definitie verheven waren boven de massa van de inheemse bevolking.

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; ‘blank en bruin leefden gewoon etc.’- Leefden naast elkaar…u bedoelt onder elkaar bv. de blanke toewan, de inlandse koelie…. de kleurlijn oversteken; afzakken tot kampong niveau; blanke paupers, indolente Indo’s en de wulpse nonna’s. Termen uit een koloniale naamgeving, die veelvuldig voorkomen in de Indisch-Nederlandse letterkunde. De blanke minderheid was het volksdeel dat kunde(!)-ja zelfs roeping-had om de kolonie tot bloei te brengen. De Inlander was degene die de kunde totaal niet had. En de Indo was een tussen figuur, die voor links en rechts hand en spandiensten mocht verrichten, maar daarbij niet gehoord mocht worden. Hoe witter de huid , hoe meer kansen. De befaamde historicus F.de Haan; ‘hoe meer pigment, hoe minder payement’! – WF.Wertheim; Stereotypen en ras legenden in Indië hebben in Indië altijd welig getierd; De Tottok kon u precies vertellen, hoe de Indo was. De Indo even precies hoe de Inlanders zijn. – ‘Apartheid in Z-Afrika etc’- Waar vermenging niet mocht ….maar wel zeker voorkwam en bestond. Zo ook in ons Indië waar bv. KPM blanken, niet met een nonna mochten trouwen!
        op straffe van …geen promotie, tot zelfs (te moeten nemen) ontslag!

    • Jan A. Somers zegt:

      “de wrok(!) tegen dat op hen neerkijkend ras” Terugkijkend naar Soetan Sjahrir, samenwerkend met Van Mook bij de bouw van het nieuwe Indonesië, zie ik geen wrok. Werken aan de toekomst. En lezend over die eerste ontmoeting tussen Van Mook en de Indonesische leiders zie ik niets anders. Daar kan het daarna volgende bloedvloeien niets van wegnemen, gezien de onderlinge verhoudingen op de RTC. Lees eens in de laatste Javaposten over de virtuele ontmoeting tussen een Indonesische en Nederlandse militair.

      • RLMertens zegt:

        @JanASomers; ‘Soetan Sjahrir etc.’- Bij zijn terugkeer naar Indië wilde zijn blanke Nederlandse verloofde hem daarna volgen. Zij kreeg geen van de (Indische) overheid geen toestemming naar Indië af te reizen! ‘geen wrok etc.’- Bij diplomatie past geen wrok. U heeft toch geen wrok tegen Indonesië? Tegen een Indonesiër? Tegen Sjahrir? Wel tegen Soekarno?

        • Jan A. Somers zegt:

          “geen toestemming naar Indië af te reizen” Bij het beoordelen van een aanvraag stelt ‘verloofd’ niets voor. Iedereen kan zoiets wel verzinnen.
          “U heeft toch geen wrok tegen Indonesië? (NEE) Tegen een Indonesiër? (NEE) Tegen Sjahrir? (NEE) Wel tegen Soekarno? (NEE)” Mijn Zeeuws meisje heeft toch ook geen wrok tegen Spanjaarden, Fransen, Engelsen, Duitsers. In de geschiedenis gebeuren heel veel nare dingen, maar die hoef je toch niet je hele leven in je rugzak mee te dragen? Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd. Bezetting en bersiap waren ook heel leerzaam. Hoe blijf ik in leven!

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘heel leerzaam etc.’- Dat was ook wat Wertheim overkwam, toen hij in Indië op bezoek ging bij oom Jan; ‘kijk eens Wim, wij Hollanders zitten hier nu eenmaal. Hoe we hier gekomen zijn 350 jaar geleden, laten we nou maar in het midden; het land heeft ons bepaald geen windeieren gelegd. Dus we moeten zien hier zo lang mogelijk te blijven. Trouwens de Inlanders kunnen het heus niet alleen af. Als wij blanken er niet waren, kwam er geen bliksem van terecht’.

        • Jan A. Somers zegt:

          ” ‘heel leerzaam etc.’- Dat was ook wat Wertheim overkwam,” Dat heeft toch niets te maken met wat ik in de bezetting en bersiap allemaal heb uitgespookt? Een voortdurend leerproces. In leven zien te blijven.

  6. Robert zegt:

    The world must be in error when it thinks that superiority can be determined by pigmentation,. The color of the skin does not reflect the development of the soul.This world tries to judge eternal problems by physical standards, but there is only the one eternal standard-the standard of the spirit. All races and all colors are part of the Great Spirit of all life Who provides harmony in the perfect mixture of all hues.

  7. Peter van den Broek zegt:

    Als wordt gevraagd aan Mochtar Lubis (schrijver), Abdul Haris Nasution (chef-staf Indonesische strijdkrachten en minister van Defensie) en Roeslan Abdulgani (Minister van Buitenlandse Zaken) of ze “nadeel ondervonden van hun huidskleur”, dan is dat wel vragen naar de bekend weg.
    De antwoorden zijn te vinden in het boek “Verboden voor Honden en Inlanders”.

    De Indische Koloniale maatschappij was een rare maatschappij met hun onderverdeling in Europeanen, Inlanders en andere ingezeten. Degene die voor een dubbeltje was geboren , werd nooit een kwartje. Het was niet belangrijk wie je was, maar wat je vader deed.

    Ook kan mij best voorstellen, dat pemoeda’s na de Japanse capitulatie niet lijdzaam zaten te wachten opdat de Nederlanders die 3 jaar te voren door dezelfde Japanners jammerlijk waren verslagen, zonder slag of stoot (wederrechtelijk) hun koloniale dus geprivilegieerde posities weer zouden innemen.
    Er was een beweging van ondergrondse, radicale pemoeda’s, die gewapenderhand hun vrijheid en onafhankelijkheid opeisten, Helaas zat de Indo-(Europeaan) er tussenin. De rest is geschiedenis.

    Voor de tijdlijn: het bloedvergieten was al voordat Van Mook en Sjahrir zonder wrok aan hun eigen toekomst werkten. Lees in Javapost over de gewelddadige ontmoetingen. tussen Indonesiërs, Nederlanders en indo-Europeanen.
    Laatst gaf iemand een lijst van de oorzaken van de Bersiap en soms krijg ik de indruk dat ik bij de verkeerde film zit.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Abdul Haris Nasution (chef-staf Indonesische strijdkrachten en minister van Defensie)” In mijn diensttijd was ik bij een heel bijzondere lezing van hem over de ontwikkeling van de Indonesische guerrilla. Was overigens al ingeburgerd in de Westerse militaire denkbeelden. Gewoon een militair die in zijn tijd iets moest verzinnen te doen tegen die andere, veel sterkere militairen. Zakelijk, nergens wrok.

  8. Anoniem zegt:

    Inderdaad de Indo zat tussen schip en wal in de historische ontwikkelingen, De Indo werd blued, screwed and tattooed en werd bij overmaat van ramp ook nog aangezien als de “ware koloniaal” en niet beschouwd als een van de slachtoffers van het koloniale regime.

    • Jan A. Somers zegt:

      In Indië niets van gemerkt. Ook in Nederland niets van gemerkt. Slachtoffer van wie? Heb ik wat gemist? Tijdens bezetting en bersiap gewerkt voor levensonderhoud. Waar twee Indo-gezinnen van meeprofiteerden, zonder een poot uit te steken. Voor mijn moeder en baboe Soep: soedah, laat maar.

      • R Geenen zegt:

        @In Indië niets van gemerkt. Ook in Nederland niets van gemerkt@
        Typisch! Een 300000 Indische mensen minus 1, U, die het wel hebben gemerkt.

      • Peter van den Broek zegt:

        Ook bij het Oranje hotel en in de Werfstraat niets gemerkt, gewoon met de ogen open geslapen. Kan toch, is niks mis mee.

      • Anoniem zegt:

        Ach ja misschien was er niets aan de hand in de Bersiaptijd en de koloniale tijd. Zo heeft iedereen zijn eigen mening en waarschijnlijk ook zijn ervaringen. Misschien was” Alles pais en vree en de honden blaffen en de karavaan trekt verder.”

        • Jan A. Somers zegt:

          “Misschien was” Alles pais en vree en de honden blaffen en de karavaan trekt verder.”” Dat heeft u ervan gemaakt.

  9. Anoniem zegt:

    Waarom bent U naar Nederland gegaan en waarom werden vele Indos gemarteld en vermoord tijdens de Bersiaptijd? Heeft U ook geluisterd naar Bung Tomo en wat hij beweerde over de Indos?. U leefde waarschijnlijk in een sprookjeswereld.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Waarom bent U naar Nederland gegaan” Ik had het in Indië voorlopig wel gezien. En in Nederland kon ik weer naar school en studeren. Het normale leven.
      ” vermoord tijdens de Bersiaptijd” Heeft u wel eens mishandelde en verminkte lijken (soms in losse stukken!) moeten bergen? Ik wel. Zit nu in mijn geschiedenis.
      ” Heeft U ook geluisterd naar Bung Tomo” U niet dan? Ik wel, zelfs nog in de gevangenis waar er buiten de muur een luidsprekertoren was. Overigens steeds hetzelfde refrein. Maar ook van K’tut Tantri, heeft u die ook gehoord?
      “bij het Oranje hotel “Daar was ik net te laat voor, gelukkig maar, anders zat ik misschien niet hier. Was snel over.
      “met de ogen open geslapen” Nou, voor slapen was het veel te interessant wat er allemaal gebeurde. Bevrijding!!! Maar die euforie zult u nooit begrijpen. Wel schijn ik mijn bevrijding rond vijf uur in ochtend, met veel patsboem,.wel te hebben gemist. Toen sliepen we, met gesloten ogen. Werden pas om half zes gewekt door de bewaarders voor het telwerk en eten.
      “die Kalies ,die rood kleurden van het bloed” Ja bij mijn melkbezorging moest ik ook over de brug naar Simpang. Daar dreven af en toe wel lijken tegen de stuw aan. Maar niks rood, gewoon het normale vies bruin. Heeft u wel een bloedrode kali gezien? Waar?
      “U leefde waarschijnlijk in een sprookjeswereld.” Als u hard werken een sprookjeswereld noemt, moet u me dat eens uitleggen. En dat andere Indogezinnen op onze inkomsten meeliftten was ook geen sprookje.

  10. Bung Tolol zegt:

    @En al die Kalies ,die rood kleurden van het bloed van vermoorde slachtoffers ,wat van gemerkt ? “” Oh was het dat ,ik dacht dat de Heinz ketchup fabriek was ontploft !”” Nadeel -van-je huidskleur,topic ja goede vraag maar zou je die niet eens moeten stellen aan die Papoeas ,die voor hond en zwarte aap worden uitgemaakt door die Indonesiers ,die de mond vol hebben van racisme door de blanken ?

  11. ellen zegt:

    Anoniem: “slachtoffers van het koloniale regime; waarom werden vele Indos gemarteld en vermoord tijdens de Bersiaptijd? ”

    De Indonesische journalist en schrijver Petrik Matanasi, denkt het te weten. Een Indonesisch perspectief dus. En zeker geen sprookjeswereld. (Bron: Histori bersama).

    https://historibersama.com/racisme-in-nederlands-indie-tirto/?lang=nl

    • Peter van den Broek zegt:

      Het verhaal van de journalist en schrijver Petrik Matanasi is bekend en doet modern aan in deze tijd.

      citaat …”De arrogantie van de Indo’s tijdens de koloniale tijd werd een kruitvat dat zou exploderen na de onafhankelijkheidsproclamatie in 1945. Velen van hen werden slachtoffer van de wraaklust onder Republikeinse jongeren die gewelddadig, boos en eveneens racistisch waren tijdens de onafhankelijkheidsoorlog die duurde van 1945 tot 1949. Hans Meijer schreef in zijn boek ‘In Indië Geworteld: De Twintigste Eeuw’ (2004) dat ongeveer 200,000 Indo’s slachtoffer werden van de wraaklust van losgeslagen Republikeinse jongeren”…

      Correcties:
      Niet alleen Indo’s, maar ook Chinezen en met hun sympathiserenden werden in de Bersiap 1945-1949 vermoord.
      En als klap op de vuurpijl komt hij zonder bronvermelding met 200.000 Indo’s als slachtoffer. Toch wel een groot aantal om vermoord te worden door losgeslagen Republikeins jongeren.
      En achter die losgeslagen Republikeins jongeren zet ik zo mijn vraagtekens.

      • Bung Tolol zegt:

        Een slachtoffer hoeft toch niet altijd vermoord te worden ? Kan natuurlijk wel maar is niet altijd zo ,b.v je kunt het slachtoffer zijn van een zakkenroller of van een straatrover ,als je als Indo geboycot wordt op de pasar ben je ook een slachtoffer ,ga wel voor een groot deel mee met Matanasi ,hij steekt ook de hand in eigen boezem ,ook die Pemoeda.s waren racistisch bezig .Als je die koloniale maatschappij in het kort mag beschrijven ,zou ik het zo stellen ,bovenaan de Witten ,die kijken neer op de nr 2 de half Witten/Bruinen ,die op hun beurt kijken weer neer op de nr 3 de Bruinen ,en die spugen dan weer op de zwarten .( Papoea,s ) Lekker verstandig wezen de mens !

        • Jan A. Somers zegt:

          En die halfwitte die zich verheven voelt boven die witten. Tot zoveel plaatsen achter de komma wordt je berekend of je wel bij ons hoort. En als je er iets van zegt ben je nestbevuiler.

        • Jan A. Somers zegt:

          “als je als Indo geboycot wordt op de pasar ben je ook een slachtoffer” En dan maar zielig doen? Wij hebben nooit honger gehad. Maar baboe Soep ging dan ook gewoon naar de pasar. In een interview in de Volkskrant was ik, tegenover Hario Kecik als boosdoener, weggezet als slachtoffer. Vooruit dan maar. Voor mij liggen de slachtoffers van de bersiap op Kembang Kuning (voor zover niet in de kali afgedreven). Mensen die bij het plunderen toevallig op het verkeerde moment op de verkeerde plek in de weg stonden. Dat was mijn ervaring bij het bergen van lijken in de woonwijk Darmo in Soerabaja. Tijdens de bersiap was daar van bersiap niets te merken, behalve wat langslopend haantjesgedrag. In afspraak met de Japanners zorgde de PRI daar voor het gezag, en dat deden ze goed. Maar tijdens de slag om Soerabaja werden de bewoners (mijn moeder en zus) door de Indonesiërs weggevoerd, zogenaamd ter bescherming (tegen de bersiap?). Op enkelen na, die toen de dans nog ontsprongen. Maar bij de daaropvolgende plunderingen stonden ze alleen maar in de weg. Bersiap? Verwar dat niet met nationalisme. Stadskampong industrieel fabrieksproletariaat. Door de werkloosheid sinds ongeveer 1944, brodeloos, hongerig. Geen “zakkenroller of van een straatrover” Opgetrommeld en opgehitst! In mijn beperkte geschiedkundige kennis sinds de Franse revolutie horend bij de revolutie. Mag ik het voor de zoveelste keer herhalen? Net als in de bezetting reed ik in Soerabaja tijdens de bersiap na mijn werk op de melkerij, ‘s-middags voor de melkbezorging op mijn gammele fiets door half Soerabaja. Hier en daar was er natuurlijk wel wat, heb geleerd: niet mee bemoeien, wegwezen.. Hoeveel slachtoffers zijn er overigens onder de hier eerder genoemde “300000 Indische mensen minus 1”?

        • Peter van den Broek zegt:

          De waarneming van dhr Somers wil ik niet ter discussie stellen, maar het is wel de subjectieve waarneming van één persoon die tijdens de Bersiap in Soerabaja, augustus-november 1945 minderjarig was. Al in september 1945 was al duidelijk dat het in Soerabaja tot slachtpartijen. Dat kan wel worden afgedaan als haantjesgedrag maar dan krijgt ik de in druk dat er iemand toen met open ogen aan het slapen was. Zijn uitspraak …: Tijdens de bersiap was daar van bersiap niets te merken, behalve wat langslopend haantjesgedrag. … is gewoon wartaal uit Delphi.

          Ik wil dat niet afdoen als fake news maar verhaaltjes over plunderingen in Soerabaja sporen niet met de ervaringen van andere slachtoffers in Soerabaja.
          Op Kembang Kuning zijn iets meer dan 200 slachtoffers begraven, een lijstje met namen, voornamen, leeftijd, geslacht kan ik best geven, maar waar zijn die andere honderden slachtoffers gebleven, ontvoerd en spoorloos verdwenen. Er is ook een andere waarheid dan Kembang Kuning.

          Hij kan mij wel voor leugenaar uitmaken maar dan krijg ik echt medelijden met hem.

        • Jan A. Somers zegt:

          “minderjarig was.” Ik kan u hier niet op aanspreken, in die leeftijd zat u beschermd op het CLD in Delft. U kunt dan ook niet begrijpen hoe of een verblijf bij de Kenpeitai op een mens inwerkt. Mijn jeugd was voorbij. En kon een paar maanden later gewoon als ambulancechauffeur werken. Maar dat kunt u niet snappen.
          Als je dan wordt te werk gesteld op een melkerij (doen ze hier op I4E lacherlijk over) wordt ook niet begrepen dat je je een beetje verantwoordelijk,voelt voor je klanten. Dat waren allemaal niet zulke gezonde mensen, wij kregen hun adressen via de huisartsen. En al helemaal tijdens de bersiap waar veel mensen uit de kampen waren teruggekeerd.. Daar voelde ik me dubbel verantwoordelijk voor, mijn werk moest gewoon doorgaan. En dat lukte ook!
          “is gewoon wartaal uit Delphi.” Nee hoor, dat waren alleen maar opgetuigde figuren met Japanse zwaarden enzo. Die kwam ik onderweg ook tegen bij barricaden waar ik doorheen moest. Gewoon vriendelijk naar knikken (met knikkende knieën!). In de gevangenis zag je ze af en toe ook langskomen. Gelukkig zat er een stevig traliehek tussen.
          “meer dan 200 slachtoffers begraven” Klopt! Hiervan al 108 afkomstig van één moordpartij, het Goebengtransport. Verder nog groepen uit de Simpangclub en Werfstraatgevangenis. Blijft over 100 (mogen van mij ook 300 zijn) van de 26.000 Europeanen. Op zich al erg genoeg. maar genocide? Gewoon (roof)moorden.

        • Peter van den Broek zegt:

          Dhr Somers begrijpt niet en kan niet begrijpen wat er in de Bersiap in Soerabaja, buiten zijn melkwijk gebeurde. Zoals hij met zijn werkelijkheid omgaat is onverantwoord. Zijn verhaal moet wel kloppen, want waar haalt hij die 108 van het Goebeng transport vandaan? Zoveel heeft zelfs dhr Itzig Heine, een overlevende van het transport niet geteld. Van het Goebeng-transport zijn maar 31 personen met naam op Kembang Kuning begraven. Het uiteindelijk aantal doden zal voor altijd onbekend zijn.

          Als hij het zo goed weet mag hij aangeven hoeveel personen in de Simpang Club of op weg naar of in de Werftstraatgevangenis zijn overleden. Hij heeft geen serieus onderzoek naar gedaan, hij bluft zich zoals gewoonlijk uit, hij mag wel eens met zijn bronnen komen, anders zijn het maar goedkope verhaaltjes, daar kan ik echt niks mee. Zijn praatjes zijn egobevestigend en scheppen alleen maar verwarring.

          We zijn hier wel met serieuze dingen bezig, met Bersiapdslachtoffers wel te verstaan.
          Al na de Japanse capitulatie waren er in Soerabaja schermutselingen tussen Indonesiers en Nederlands gezinden, daarbij werd er incidenteel gemoord. In de maand oktober lopen te spanningen tussen de partijen op, Indonesiers maken gericht jacht op hen. De Nationalisten boycotten de Nederlanders, ze organiseerden razzia’s en gaan met namenlijsten langs de huizen en halen Nederlanders en hun sympathisanten op. 15 oktober wordt niet voor niets bloody Monday genoemd. Indonesische nationalisten moorden SYSTEMATISCH Nederlanders en Europeanen uit, om van de Chinezen en Indonesiers maar niet te spreken.
          Om te spreken van roofmoorden is een zinloze, een waardeloze verklaring. want wat werd er dan bij het Goebeng transport geroofd? De meeste Nederlanders waren door de oorlog al hun hebben en houden al kwijt.
          De Nederlandse en indo-Europese bewoners van Soerabaja, de zgn Buitenkampers waren in de Jpanse bezetting aan de bedelstaf geraakt, wat werd er dan van hen geroofd? een fles melk zeker.

        • Jan A. Somers zegt:

          Een record! Een stuk of acht domme opmerkingen, alleen maar om me op stang te jagen. zoals ‘melkwijk’, of ‘buitenkampers’, maar ook “waar haalt hij die 108 van het Goebeng transport vandaan? Zoveel heeft zelfs dhr Itzig Heine, een overlevende van het transport niet geteld. Van het Goebeng-transport zijn maar 31 personen met naam op Kembang Kuning begraven.” Als u nu dat indrukwekkende rapport eens begrijpend leest, dan ziet u dat de heer Itzig Heine het heeft over slechts “31 personen met naam op Kembang Kuning begraven” Maar ik heb het over slachtoffers, ook (vooral) naamlozen! En die ga je gewoon tellen, zoals ik dat al op de lagere school bij de broeders heb geleerd. Zoals u dat al eerder heeft kunnen lezen: “26 verzamelgraven, met 28 oktober 1945 als datum, waarin 108 personen zijn begraven, waarvan 23 met name zijn genoemd. Gewoon geteld, zoals u misschien weet: een, twee, drie enz. Alleen het probleem dat tellen zonder turven wel eens fout gaat. Plus of min twee of drie, toch niet erg? Het echte aantal kom je toch nooit te weten. Mensen in de kali die nabij was, slachtoffers uit de geplunderde huizen in Embong Sonokembang, mensen door de TKR in veiligheid gebracht, maar naderhand overleden, of in het CBZ overleden. Op een andere datum en plaats. Slachtoffers van een andere moordpartij elders in de stad, op dezelfde datum.geregistreerd/begraven. Allemaal eenvoudig toch, niks om moeilijk over te doen.
          Ik snap niet dat iedereen, in het bijzonder ik, die hier iets schrijft of anders beweert, vooringenomen is, of niet zo slim als u. Hoe kan het toch zijn dat u op het CLD, de EUR en het KIM nooit bent gevormd met collegiale omgang. Probeer toch eens ons niet zo denigrerend te benaderen. Ik heb er geen last van, verbaas me alleen. Maar ik vind het zo zielig voor Boeroeng, zijn kindje, zijn prâethûûs, zo te bekladden. Hij werkt er hard aan, en is er terecht trots op.

    • Anoniem zegt:

      De reactie van Petrik Matanasi is slechts een interpretatie van sommige feiten.De ware oorzaak van al de misere en chaos was het koloniale regime opgebouwd op greed, criminality,racism,lust and denigration of the subyugated people.Dit systeem is niet afgebroken; de “nieuwe meesters” zijn niet veel beter.Misschien is het een menselijke eigenschap om misbruik te maken van de naasten en hen uit te buiten of te vermoorden.

  12. Bung Tolol zegt:

    Vrouw bij de ( donkere) bakker : “” Geeft u mij maar een halfje wit “” Geen bruin mevrouw ? “” Nee bakker ik hou niet van bruin “” Nou de rapen waren gaar ! De bakker voelde zich gediscrimineerd en zette alles op Facebook en Twitter ,ook de media stortten zich op dit afschuwlijk gebeuren ,vrouw werd veroordeeld tot 20 jaar +tbs .Moraal van het verhaal : We worden steeds gekker !

  13. Peter van den Broek zegt:

    Ik weet niet bij welke inburgeringscursus Bung Tolol is geweest maar het woord slacht-offer zegt toch duidelijk over de offers we in de Bersiap hadden te maken.
    De “losgeslagen Republikeinse jongeren” gebruikten bijlen, messen, bamboe roentjeng, het maakte niet zoveel uit wat voor slag of steekwapens ze gebruikten, om de getroffenen aan hun einde te helpen. Een student heeft dat wel eens op basis van een honderdtal casussen uitgezocht, daar wat je ook niet zo vrolijk van.
    Als ik beweer dat er sprake was van ritueel slachten in verband met slacht-offer dan wordt er raar gekeken , maar ik baseer me ook op die honderdtal zaken.

    Ik beweer tevens en weer op die honderdtal gevallen dat er sprake was van sexueel geweld tegen Nederlanders en Indo-Europeanen, wordt er weer raar gekeken want het past niet in het beeld wat we van die losgeslagen Republikeinse pemoeda’s hebben, tenminste onderzoekers van het dekolonisatieproject houden zich daar niet mee bezig. Is political not correct.

    Trouwens ik ken maar één halfwitte hier op het blog.

    • Anoniem zegt:

      Sommigen zijn halfwit en anderen halfgaar(niet goed doorgebakken brood)

    • Bung Tolol zegt:

      Beste heer van den Broek ,kunt u het eerste en zesde couplet van het Wilhelmus ,uit uw hoofd meezingen ? ……………Nee sayang sekali ,anda gagal ( Erg jammer u bent gezakt ) ,dit is wat wel wordt verwacht van mensen ,die die inburgeringscursus moeten volgen ,trouwens als je voor het eerst als Surinaams staatsburger je in Nederland wilt vestigen ,moet je ook verplicht die cursus volgen ,dit geldt niet voor mensen uit Turkije ,Ijsland ,Noorwegen en Zwitserland misschien weet u het niet maar de officiele taal van Suriname is het Nederlands ! Elke inwoner van Suriname van de katjong uit Paramaribo tot de uit de boom gevallen Bosneger en Indiaan leert op school Nederlands .Hilarisch was het interview van een paar Belgische journalisten met een halfnaakte Bosneger vrouw ,die de was deed in de rivier ,alle vragen beantwoordde zij in vlekkeloos Nederlands ,verbaasd vroegen die journalisten waar zij dat goede Nederlands had geleerd .Gewoon gaf zij als antwoord ,op de universiteit van Amsterdam .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.