Niasse mannen

 

Deze foto is ingezonden door een lezer en het zijn mannen in klederdracht van het eiland Nias,  voor de kust van west-Sumatra.
Niasse vrouwen zijn naar Sumatra gegaan en  matriarch geworden van indo-europese gezinnen.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

18 reacties op Niasse mannen

  1. R Geenen zegt:

    @@Niasse vrouwen zijn naar Sumatra gegaan en matriarch geworden van indo-europese gezinnen.@@
    Ik bezit een engels geschreven boek over de inwoners van het eiland Nias. Vooral de vrouwen waren over het algemeen mooi en licht van huidskleur. Een van de redenen dat vooral de blanda mannen graag een Nias vrouwtje wilden hebben. Het eiland Nias was onderverdeeld in soort provincies en iedere provincie stond onder leiding van een soort vorst. Er gebeurde wel eens dat er tussen bepaalde vorsten een oorlog uitbrak. De winnaar nam ook diverse vrouwen van de tegenpartij in beslag en verkocht ze aan diverse Nederlandse kolonialen.

    • PLemon zegt:

      @ Ik bezit een engels geschreven boek over de inwoners van het eiland Nias

      # Deze digitale (pdf) publicatie ws voor u nog interessant ( 170 blz )?

      *** HET EILAND NIAS EN ZIJNE BEWONERS.
      DOOR
      TH. C. RAPPARD
      Controleur iJ. .B.
      INLEIDING.
      Het eiland Nias is het belangrijkste van de eilaudenreeks, die even-
      wijdig aan Sumatra zich uitstrekt van Eugauo tot het Varkenseiland.
      Reeds in de oude Arabische en Perzische reisverhalen vinden wij
      van Nias melding gemaakt. In het reisverhaal van den Perzischen
      koopman Soleiman (in 851 na Chr.) spreekt deze van Noord-Sumatra
      //Al-ramny// en vau het daaraan onderhoorige eiland //Al-neyau»
      (d. i. Nias) met o. a. koppensnellers. •
      In de Adj&ib al-Hind ( + 950), door van der Lith vertaald als
      /’Livre des Merveilles de l’Inde par Ie Capitaine Bozorg etc. (bl. 126),
      wordt van //el-Ney&n// gesproken met eeue koppensnel lende bevolking,
      eene voorliefde toonende voor geelkoper.
      In het weTk van den Moor Edrisi (in 1154) vinden wij gewag
      gemaakt van een goed goed bevolkt eiland ”el-Binaii”, ten Zuiden
      van het eiland //el-Rami’/, met eene groote stad en eeite bevolking,
      die aan koppensnelleu doet, blijkbaar Nias. –
      Hoewel onze betrekkingen met Nias reeds uit den tijd der O. I.
      Compagnie dagteekenen, heeft het lang geduurd, voordat eenigszins
      uitvoerige gegevens over het eiland bekend werden.

      • R Geenen zegt:

        Dank u wel. Heb nogal wat artikelen over deze interessante groep gelezen.
        Hier is een klein stukje uit een pdf beschrijving:
        De Niasser is lichter vau huidkleur dan de Batak en de Maleier.
        De vrouwen zijn soms opvallend blank. De wangbeenderen steken
        bij den Niasser minder uit, de lippen zijn minder groot en dik,
        de neus minder plat dan bij den Sumatraan. De oogen staan dikwijls
        schuin naar binnen en komen soms Chineesche oogeu nabij. Het
        voorhoofd is meestal hoog, het haar zwart, terwijl de gelaatstrekken
        der vrouwen minder scherp zijn.

      • Boeroeng zegt:

        Heeft iemand een pdf-file Nias ?
        Stuur naar mij en ik voeg het toe aan dit topic om te downloaden
        indisch4ever@gmail.com

        • PLemon zegt:

          Als het om de genoemde titel gaat is het te googlen en direct te downloaden. De URL laat zich niet kopiëren. Denk dat het bestand als mailbijlage te fors kan zijn.

        • R Geenen zegt:

          @@61 mb, kan traag downloaden zijn@@
          Downloaden is afhankelijk van de video kaart in ieders computer.
          Als je 1Gb of 2 GB Video kaart heb of je heb 4GB maakt een groot verschil in download tijd maar zeker ook in prijs. Gamers gebruiken meestal 8GB of zelf 16GB.
          Ik gebruik voor mijn fotografie editing en het verhogen van de pixels een 8GB Video kaart.
          Het heeft allemaal wat heeft men er voor over in pecunia.

        • R Geenen zegt:

          file:///C:/Users/Owner/Downloads/[22134379%20-%20Bijdragen%20tot%20de%20taal-,%20land-%20en%20volkenkunde%20_%20Journal%20of%20the%20Humanities%20and%20Social%20Sciences%20of%20Southeast%20Asia]%20Het%20Eiland%20Nias%20en%20Zijne%20Bewoners%20(1).pdf

  2. De Niasser’s zijn invergelijking met andere stammmen(suku’s) in Indonesia relatief vlugger ontwikkeld.Zoals ook de Toradja’s die in de Japanse tijd nog in lendenbroeken( tjidako) lopen. Nu al een paar generaals tellen.En zijn in het algemeen Kristenen geworden dank zij het werk van de zending.

    • R Geenen zegt:

      Zowel de Niasser als de Baatakker zijn voor het merendeel christenen. En de Minangkabau moslim zit er tussen en is daar nooit zo happy mee geweest. Een oom van mijn moeder is met een Batak meisje getrouwd. Achternaam Haraphap. Hebben altijd in Siantar gewoond en kregen 9 kinderen. Een tweetal Chevalier zijn met Nias vrouwtjes getrouwd. Minang mens moest daarentegen niets van de christelijke Europeanen hebben. Weigerden zelf in Sawahlunto in de Ombilin mijn te werken. Daardoor werden er Javanen vanuit Java geïmporteerd.

  3. nienke1957 zegt:

    Wat dreef oudere vrouwen van Nias hun eiland te verlaten om op Sumatra de rol van matriarch op zich te nemen?

    • Indisch4ever zegt:

      Geen idee hoeveel oudere Niasse vrouwen tussn 1800 en1940 Nias verlieten en op Sumatra gingen wonen.
      En waarom ?
      Ik bedoelde jongere Niasse vrouwen die kinderen kregen van Europese mannen.

      • R Geenen zegt:

        @@Ik bedoelde jongere Niasse vrouwen die kinderen kregen van Europese mannen@@
        Had reeds eerder er over geschreven. Er zijn verschillende redenen.
        In de eerste plaats waren de jonge vrouwen erg licht van kleur en zagen er aantrekkelijk uit.
        Daarnaast waren de Niassers allemaal christenen. En als laatste hadden de vrouwen op het eiland niets te vertellen. Het eiland was verdeelt in stukken, zoiets als provincies en aan het hoofd een soort vorst. Onderling hadden de vorsten wel eens ruzie en voerden oorlog. De verliezende partij moest flink betalen o.a. met vrouwen. Die vrouwen werden als oorlogsbuit naar het vaste land van Sumatra gebracht en vaak verhandeld en doorverkocht.
        Een vorm van ouderwetse slavernij.

  4. Jan A. Somers zegt:

    Wat ik in dit verhaal mis is het verband tussen “en matriarch geworden van indo-europese gezinnen.” en het heersende matriarchaat?

  5. ellen zegt:

    Mijn oma (Batavia, 1893-Den Haag, 1985), moeder van mijn vader, had in haar huis op het dressoir altijd een portret staan van een onbekende jonge vrouw. Oma benoemde de jonge vrouw als de dochter van de vrouw van Nias. Iedereen die weleens op bezoek kwam bij oma heeft die foto zien staan. Slechts een enkeling vroeg ernaar. Oma had vervolgens geantwoord, dat de vrouw van de foto een onecht – weggemoffeld – kind was van een resident. Zij noemde een stukje naam: Pabst. Oma heeft nooit aangegeven dat het om haar moeder of grootmoeder of andere verre voorouder zou gaan. Het mogelijk verhaal hiervan intrigeert mij. Dit vooral in combinatie met een herinnering uit mijn verleden. In 1970 heb ik mij verloofd en verlovingskaartjes laten drukken. Mijn ouders stelden toen de vraag: Wat vindt oma ervan? Dit in verband met de partnerkeuze. Mijn (belanda) schoonvader merkte op, dat hij niet begreep wat oma daarmee te maken heeft. En ik heb destijds niet zoveel aandacht besteed aan deze kwestie. Maar nu ik het mij herinner, vind ik de toenmalige opmerking van mijn moeder wel iets matriarchaats hebben. De overgrootvader van mijn oma die vanuit Nederland kwam met een radicaal (groot-ambtenaarsexamen voor Indisch ambtenaar) is werkzaam geweest op Borneo (Pontianak) en Sumatra (Benkoelen). Bij een onbekende njai zijn twee kinderen bekend. Portretfotografie bestond pas vanaf 1850. Uit ongeveer diezelfde tijd stamt deze overgrootvader (Haarlem 1796-Benkoelen 1842). Maar het geheim van het portret is nooit opgelost geweest.

  6. ellen zegt:

    Ik heb ooit een verhaal geschreven over het geheimzinnige portretje dat mijn oma zo koesterde. Maar daarin heb ik mij beperkt tot het vermoeden van een kindermeisje van mijn oma. Mijn oma kwam – reeds op jonge leeftijd – van gescheiden ouders. Hoewel, er is die onbekende njai. En het stuk naam dat mijn oma noemde. En ook dat de oma in het Indisch gezin zo’n beetje de doorslag gaf, Of was dat gewoon in die tijd?

Laat een reactie achter op ellen Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.