In tjampoer geboren

Volkskrant
Dubbelbloedkinderen in 1860, wat zou hun achtergrond zijn?
Je ziet het pas goed van dichtbij. Wieteke van Zeil over opmerkelijke en veelbetekenende bijzaken in de beeldende kunst. Deze week: het mixkind

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

19 reacties op In tjampoer geboren

  1. Loekie zegt:

    Men leze het door W. Cool in 1896 uitgegeven boek ‘De Lombok Expeditie’ om het een en ander te vernemen over Pieter van Lawick van Pabst, RMWO 4e klasse, met daarbij hetzelfde portret van de man als gebruikt door Wieteke van Zeil.

  2. Boeroeng zegt:

    Deze twee kinderen zijn Pieter en Henri Lawick van Pabst.
    Pieter was geboren december 1848 en Henri Janus Willem is van maart 1851.
    Henri overleed in 1914 te Den Haag. De schrijfster heeft een neef Henri Eugene uit 1849 gevonden en die aangezien voor de Henri van het schilderij . Deze Henri Eugene overleed in 1881 te Utrecht .
    De ouders van de broertjes waren van te Semarang geboren Carel Nicolaas Herbertus Lawick van Pabst (1814-1878) en de Chinese Wilhelmina Frederika Kien (ca 1827-1905) De site verenigdevriendschap.nl vermeldt meer informatie over Wilhelmina, zelfs de namen van haar ouders.
    De schrijfster zegt een bron te hebben dat Wilhelmina in China was geboren. Dat kan zijn, maar er woonden al vele eeuwen Chinezen in de Indonesische archipel. En de aanname lijkt te zijn dat die migratie pas in de 19 eeuw op gang kwam.
    Ik denk dan… zet geboren in Indonesië als mogelijkheid op nummer 1. Meestal was dat zo .
    En dit laatste is een van de redenen waarom men in Indische kringen vaak een kind van een Chinese ouder met totok-europeaan voor het gemak ook als indo beschouwt.
    Wat de schrijfster niet doet
    Maar vader Carl Lawick van Pabst was geen totok. Althans, de gegevens gaan de richting uit van een indo-europese moeder en oma. Respectievelijk Lambertina Florentina Persijn en Maria Magdalena Salomons, geboren te Java. En Maria was een buitenechtelijk kind gedoopt in de Portugese Kerk te Batavia. Deze gemeente had weinig totoks.
    En zo afgewogen, waren de kinderen waarschijnlijk ook indo-europeaan .

  3. Robert zegt:

    Dubbelbloedige kinderen? Enkelbloedige kinderen? Multiplebloedige kinderen? Dubbelbloedige kinderen bloeden dubbel; enkelbloedige kinderen bloeden alleen aan hun enkel; en multiplebloedige kinderen bloeden multiple times.

  4. Robert zegt:

    Dubbelbloed kinderen is een germanisme..

    • PLemon zegt:

      @ germanisme

      # maar ook…

      *** Martin Meulenberg:
      Halfbloed
      Iemand die afstamt van ouders met verschillende etni­ sche ide ntiteit1 (zie etniciteit). De term wordt door sommigen als verouderd en enigszins denigrerend ervaren vanwege het ‘half’. Daarom geven zij de voorkeur aan dubbelbloed .

      Hans Kaldenbach:
      Proef het woord ‘halfbloed’.Wellicht had u er nooit bij stilgestaan. Klinkt er in door: onvolledig, gemengd, onzuiver, besmet? Is ‘dubbelbloed’ een beter alternatief? Mensen die zichzelf altijd halfbloed hebben genoemd, vinden dat meestal een veel aangenamer woord. Vergelijk het met ‘halfzuster’. Welke helft wordt dan genoemd? Welke blijkbaar onbelangrijke helft wordt weggelaten?
      https://www.ensie.nl/betekenis/halfbloed

  5. Bert Krontjong zegt:

    Over dubbelbloed is zelfs een boek geschreven door Etchica Voorn ( Surinaamse vader /Hollandse moeder ) ,die vroeg eens aan haar oom of zij een halfbloed was ,die lachte maar wat en zei “” Nee hoor jij bent van 2 volkeren ,dus een dubbelbloed “” Schrijfsters als Wieteke van Zeil ( geb 1973 ) hebben dit begrip dankbaar overgenomen .In de gewone omgangstaal zul je dit woord zelden horen net als de term halfbloed .In het Surinaams zeg je Moksi Meti ( gemengd ) en in het Indonesisch kun je gewoon zeggen dat je TJAMPOER bent ,tjampoer is nog het beste woord ,die de lading dekt ,dubbelbloed en halfbloed zijn onzinnige /idiote termen . Wat die 2 jonge Indische edellieden betreft ( zie schilderij ) na hun kwamen nog 2 zusjes en 6 broers ,dat krijg je er nou van als je s,avonds geen t.v kan kijken (+1848 )

    • R Geenen zegt:

      @dat krijg je er nou van als je s,avonds geen t.v kan kijken @
      Nu je dat zegt, ik heb net ontdekt dat ik nog heel wat familie in Indonesie heb. Een kleine 2 jaar oudere broer van mijn moeder die in Indonesie als onderwijzer is gebleven. Hij en zijn Thaise vrouw hebben 4 kinderen. Die 4 kinderen hebben 17 kinderen. Waarschijnlijk het klimaat ook?

  6. Jan A. Somers zegt:

    Dubbelbloed! Die hebben veel bloed zeg! Vast wel in trek bij de boedbank!

  7. Boeroeng zegt:

    Ik heb de schrijfster een tweet gestuurd naar dit topic

  8. ellen zegt:

    Een bijzonder verhaal doet de ronde in mijn familie. Mijn oma koesterde een portretje van een jonge vrouw, de dochter van de vrouw van Nias. Dit portretje stond altijd op een dressoir in de woonkamer van oma in Den Haag. Wij vermoeden dat het geen familie van haar was. Bij navraag antwoordde mijn oma, dat deze vrouw een kind is van een resident. Zij wist alleen een stukje naam van de resident, Von Pabst. Verder heeft mijn oma niets over deze jonge vrouw verteld. Had de resident Pieter Herbert van Lawick van Pabst (Geldermalsen 1780 – Semarang, 1845) op zijn dienstreizen zijn zoveelste onechte kind proberen weg te moffelen in het gezin van een assistent-resident, of reisgezel? Of gaat het om een andere Van Lawick van Pabst als vader? Wie was deze vrouw? Is het portretje gered uit de nalatenschap van oma? Waarom was mijn oma zo gehecht aan dit portret? Bijna een ieder die bij oma op bezoek was gekomen, heeft dit portretje gezien (ik ook). Echter, dit – Indisch – mysterie is nooit opgehelderd.

  9. Wolter Gerungan zegt:

    Jazeker, de resident had bij de inlandse vrouw Saere minstens een zoon. Deze zoon kreeg de naam De Walick en een heleboel nakomelingen.

  10. De meeste nyai’s in de kazeners zijn tussen de 12 en 35 jaar oud.Volgens Sisca Roorda van Eysinga waaren soms slaapzalen van een honderden soldaten met hun meiden of huishoutdsters op kribben zonder gordijnen en ten anzien van iedereen de geslachtgemeenschap uitoefenen.In 1888 waren ruim 13000 Europese militaren met 3000 inlandse concubines.2500 kinderen waren geboren als zijnde de ANAK KOLONG..Dit probleem zou de Nederlanse leger leiding tot de Indonesische Onafhankelijkheid blijv en volgen, want een kazene is geen hotel van ieder soldaat een kamer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.