Onze jongens op Java deel 3

Bekijk deel 3 van 5 december 2019 . Zie deel 2 van 28 november 2019 NPO 2

Zie deel 1  21 november 2019

Deel 4 is 12 december NPO 2 20.25 uur
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

41 reacties op Onze jongens op Java deel 3

  1. Peter van den Broek zegt:

    De VARA zet bij de uitzending van gisteren de toenmalige dienstplichtige militairen in het volle zonnetje en dat beïnvloedt de beeldvorming, de toen nog jongemannen worden aan een ondervraging onderworpen en gelijkertijd terechtgesteld. Maar we zijn hier niet bezig met een rechtszaak maar een documentaire.

    De interviewer kan toch niet uit goede wil (is gelijk aan te kwader trouw) aan deze veteranen van 90 jaar daaromtrent vragen of ze oorlogsmisdaden hebben gepleegd of gezien. Je gaat jezelf toch niet op die leeftijd nog aan de hoogste boom ophangen? Ik zie aan hun gezichten dat ze er wat vanaf wisten maar ze zijn in tweestrijd om hun waarheid te vertellen. Dat de ondervrager mannen op die leeftijd op de pijnbank legt, getuigt van weinig fatsoen, inlevingsvermogen en respect.

    De echte schuldigen zoals Westerling (door henzelf als oorlogsmisdadiger gebrandmerkt) of verantwoordelijken zoals hun hoogste militaire bazen (gen. Spoor e.a.) , kunnen niet aan het woord komen maar waren wel verantwoordelijk. Over de doden niets dan goeds is hier niet van toepassing. De uitzending had daarover wel wat meer duidelijkheid kunnen geven door b.v.b. dhr. Hueting (zie Excessennota 1969) uitvoerig aan het woord te laten.

    Op die manier wordt het beeld gemanipuleerd dat de schuld en de verantwoordelijkheid volledig op de schouders komen van die dienstplichtigen, militairen van lage rang en stand. Maar wat wist een uit de Hollandse klei getrokken jongeman uit Brabant van de situatie in Nederlands-Indie, de Proklamasi en de onafhankelijkheidstrijd van een geknecht volk, wat waren zij zich er toentertijd van bewust? Dan kunnen zij toch niet in één zucht schuldig gemaakt en veroordeeld worden in de documentaire?

    De ondervrager stuurt door zijn insinuerende vragen het interview in de verkeerde richting Hij maakt er een kruisverhoor van, alleen de stroomstoten en het water-boarding ontbreken.

    De uitzending had wat kunnen laten zien van het gedraai en gekraai van de hoogste militairen en politici, zoals bij het van Rij-Stam rapport, bij de Excessennota en nu dat hele gedoe om de Rawagede-zaak uitmondend in het proefschrift van Remy Limpach “brandend kampongs van gen. Spoor”.

    Hopelijk wordt alles recht gezet in de laatste aflevering

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Ik heb die uitzending ook gezien en vond/vind dat de interviewer helemaal geen tendentieuze vragen stelde, maar relevante vragen die pasten binnen wat er gaande was: een guerilla oorlog.

      Het viel mij op dat deze 90 plussers zich nog alle details herinnerden uit de tijd dat ze als jongetje van 19, 20 – sommigen zo uit de Hollandse klei gerukt – in het diepe werden gegooid. Zelfs het Maleis wat ze hadden geleerd kwam er nog goed uit. De ervaringen die zij er op deden moeten een enorme “impact” op hen hebben gemaakt en een stempel hebben gedrukt op de rest van hun leven.

      Ik was militair (KVV) in de tijd (1968/1969) dat Hueting zijn boekje open deed over de “excessen” die er waren gepleegd. In mijn bataljon zaten ontzettend veel ex KL en ex KNIL van allerlei rang en stand die in de betreffende krijg betrokken waren geweest. Ze lieten allen, zonder uitzondering, geen spaan heel van de man. Waren zij allemaal oorlogsmisdadigers?

      • Robert zegt:

        Natuurlijk waren zij geen oorlogsmisdadigers! Zij deden hun plicht en dat was heel wat. Excessen worden in alle geweldadige confrontaties gepleegd door alle partijen die zijn betrokken bij de conflagratie. Everything, everything in war is barbaric.

      • RLMertens zegt:

        @PetervandenBroek; ‘gelijkertijd terechtgesteld etc.’- Het gaat over onze ‘gewone’ jongens, die toen het hebben meegemaakt. Wat hebben ze meegemaakt;gevechten, terechtstellingen, oorlogsmisdaden,.de liefde etc.? Deze docu vergelijken met de vroegere docu oa. ten tijde van Heuting, het proces tegen Ger Boomsma etc. levert nu, muv enkelen, een wat evenwichtiger(!) terugblik van hun tijd op Java, En mi.zeker niet een terechtstelling. -Wat indertijd niet eens is overwogen! Enkelen blijven bij hun; Heuting; een maten naaier! Alsof alle(!) maten oorlogsmisdaden hebben gepleegd. Het zijn juist deze brallerige figuren, die zeker wat op hun kerfstok hebben en nu de moraalridder(blijven) spelen. Die dikneus die nog steeds beweert dat in Rawah gedeh; de doden door eigen volk is geschied etc. Het bekende penis verhaal;- ik was eerst ervan overtuigd dat het zeker 1x is gebeurd. Nu twijfel ik, door het verhaal over die Nederlandse SS ers, die dit hebben meegemaakt in Okraine en het wellicht naar Indië hebben ‘meegenomen’! Jammer dat Limpach niet op deze site meedoet.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          RLMertens zegt 6 december 2019 om 21:42: “Jammer dat Limpach niet op deze site meedoet”.

          Nu ja, meneer Mertens, u toont zich een waardig plaatsvervanger van de heer Limpach. Of zou hij zich misschien genuanceerder en niet zo geagiteerd hebben uitgedrukt over de rapportage?

          Maar goed, u weet blijkbaar precies hoe het allemaal is gegaan, alsof u zelf in die oorlog hebt moeten meevechten en de dood onder ogen hebt moeten zien en alsof u de herinneringen daaraan uw hele leven hebt moeten meeslepen.

          Gelukkig dus, dat u op deze site van uw absolute weten getuigenis kunt afleggen. De lezers zouden anders een totaal verkeerd beeld hebben gekregen van die “verkeerde oorlog” en de “verkeerde” mannen als “de dikneus” die daarin moesten vechten.

          P.S.: Als ik u een spotnaam zou geven, dan zou ik door de webmaster onmiddellijk uit deze site worden gekieperd. Daarom doe ik het maar niet.

        • RLMertens zegt:

          @PIetAzijnpisser; ‘die oorlog hebben moeten meevechten etc.’- Moet dat? Alleen al het eindresultaat geeft toch aan, dat die oorlog een debacle is geworden. Ook voor die jongen, die nu na 75 jaar nog durft te beweren, dat die Rawah Gedeh slachtoffers door eigen volk is geschied. – Voor een Azijnpisser te moeilijk?

    • Loekie zegt:

      ” Dat de ondervrager mannen op die leeftijd op de pijnbank legt, getuigt van weinig fatsoen, inlevingsvermogen en respect.”
      Het is voorgekomen dat een (hoog)bejaarde nazi-beul voor de rechter werd gebracht en die stelde hem allerlei vragen. Dat was respectloos?
      Overigens heb ik wel eens horen vertellen dat een overledene die de hemel binnen wil komen eerst langs Petrus moet. En die schijnt ook allerlei vragen te hebben, zo van: wat heb je met je leven gedaan, heb je spijt van je pekelzonden, ben je goed geweest enz.

      • Jan A. Somers zegt:

        Meedoen aan een uitzending is vrijwillig. Je kunt altijd nog uitstappen.

      • Robert zegt:

        In de spirit world weten ze al voor dat je daar aankomt wat je hebt uitgevoerd in deze aardse wereld, is mij verteld door personen die er vanaf weten.

      • RLMertens zegt:

        @Loekie; ‘langs Petrus etc.’- Dat is wat nu gebeurd! Op tv. met de echte Petrus, himself. Dus ….jij komt ook de beurt! Wat heb jij op I4E uitgespookt etc.

  2. Robert zegt:

    Een Nazi-beul is in een heel andere categorie(een ware duivel) dan een dienstplichtige Ned.soldaat die werd uitgezonden naar Ned.Indie.

    • Anoniem zegt:

      @Robert; ‘nazi beul etc.’- Is er wel verschil tussen een nazi beul en een dienstplichtige beul?

      • Robert zegt:

        Wat ik wilde beweren is dat een “ordinary, reasonable” Ned. dienstplichtige niet te vergelijken is met een nazibeul.

        • RLMertens zegt:

          @Robert; ‘ordinary, reaseonable’ – Een diensplichtige niet te vergelijken met een nazibeul? In Indië werden meer oorlogsmisdaden gepleegd dan door nazi in Nederland! ( muv. holocaust) Lees Limpach; De brandende kampongs van gen.Spoor. Hierin staat zelfs met naam genoemd; die oorlogsmisdadigers. Zelfs zij, die nb. een Willemsorde kregen voor gepleegde misdaden!

  3. Robert zegt:

    Wanneer worden de excessen van de z.g. Indonesische vrijheidsstrijders aan de kaak gesteld? Of waren ze allen engelen die hun tegenstanders met genot masseerden en liefdevol inviteerden voor een uitgebreide rijsttafel?

    • RLMertens zegt:

      Robert; ‘excessen van zgn. Indonesische vrijheidsstrijders etc.’- Komen die ook aan bod in deze serie? Onze…., sorry; hun boengs op Java!

      • Robert zegt:

        Eerst moet bepaald worden dat de dienstplichtige een beul was. Als dat zo was dan is hij een beul net zo als een nazibeul.

  4. RLMertens zegt:

    Robert; ‘excessen van zgn. Indonesische vrijheidsstrijders etc.’- Komen die ook aan bod in deze serie? Onze…., sorry; hun boengs op Java!

    • Robert zegt:

      Die excessen van zgn. Indon. vrijheidsstrijders moeten ook aan bod komen om een juist beeld te vormen van wat daarginds gebeurde

  5. Boeroeng zegt:

    Aan het begin van aflevering 3 wordt er gesproken over gevallen Hollandse militairen en laat men een glijdend beeld zien van het ereveld Menteng Pulo.
    Een aantal grafopschriften zijn leesbaar en dit zijn namen van mensen die in de jappenkampen overleden. Oa mijn grootvader.
    Het gebeurt meer dat men verkeerde beelden als illustratie toevoegt in een artikel of film.. Zo zag ik meer dan eens beelden van molukse gezinnen die van de boot afkomen als men het had over repatriërende Indische Nederlanders.
    Onwetendheid, gemakzucht. ?

    Het lijkt me dat de interviewer behoedzaam was met vragen die deze 90-plussers onder druk zetten. Alleen Joop Hueting ( inmiddels overleden) kwam me fragiel over. De anderen maakten een sterke indruk. Maar dan nog…. kunnen mensen later moeite hebben met teruggevonden herinneringen door een aantal directe vragen.
    Vaak heeft men vele uren film, maar het meeste gebruikt men niet. We zien dan ook niet dat mensen het ineens moeilijk hadden , verzochten te stoppen of dat de interviewer zelf even een pauze inlaste en overstapte naar een andere vraag..
    Ik krijg wel de indruk dat een aantal veteranen de doofpot door de jaren heen liever wilde dichthouden. Iemand ontkende dat Nederlandse soldaten kampongs in de fik staken, iemand ontkende dat de Rawagemoorden waren gebeurd. Een tikkeltje aangedaan(?) bleef Coen Verbraak doorvragen. Dat kon bij deze veteraan… die was niet zo fragiel als Joop Hueting

    • Jan A. Somers zegt:

      “Iemand ontkende dat Nederlandse soldaten kampongs in de fik staken” Denk er bij alle commentaren wel om dat het om militairen van de KL gaat. Het gaat immers om ‘onze jongens’?

      • RLMertens zegt:

        @JASomers; ‘om onze jongens etc.’- Gen.Spoor bij de aankomst van onze jongens 1946; Uit welkom mannen!……opdat wij later, teruggekomen in Nederland, met gerechtvaardigde trots en overtuiging(!) kunnen zeggen; toen Nederland een kritieke tijd doorworstelde, oefenden wij de belangrijke taak uit als soldaat in Indië! ….

  6. Peter van den Broek zegt:

    Omstreeks 12 minuten wordt in een paar seconden iets verteld over excessief geweld, extreem geweld en oorlogsmisdaden. Wel heel simplistisch.

    Dan zegt de interviewer:
    ” als het over de oorlog gaat in Indie dan gaat het altijd over oorlogsmisdaden, wat krijgt U daarvan mee?” dit is een open vraag, een verantwoorde interview-techniek. Maar de ondervrager is niet tevreden over de antwoorden en gaat verder:

    “heeft U zelf oorlogsmisdaden gezien? ……..”heeft U excessen gezien?”….

    De ondervrager krijgt alleen negatieve antwoorden en vraagt door

    ” wilt dat ook zeggen dat ze er niet waren?”.

    Dan legt hij de antwoorden wel in de mond van de geïnterviewden. Zodoende duwt hij het interview wel in de richting van een ondervraging. Zo schept hij wel het beeld van Nederlandse militairen in Indie=oorlogsmisdadigers. Dan bevestigt hij alleen maar bepaalde vooroordelen , die in Nederland leven zoals bij Histori Bersama, Reza Kartosen-Wong om maar een paar namen te noemen

    De programmamakers hadden minstens Remy Limpach of Jeffry Pondaag kunnen uitnodigen om uit te leggen wat het verschil is tussen militair geweld, excessief geweld, extreem geweld en oorlogsmisdaden.

    Hueting fragiel!!!! Die werd in 1969 na zijn uitspraken voortdurend met de dood bedreigd. Zodanig zelf dat zijn kinderen onder politiebewaking naar school werden begeleid. Dus niet Wilders onder politiebewaking maar de kinderen van Hueting werden zo naar school gebracht.

    • Boeroeng zegt:

      Pondaag maakt geen onderscheid tussen normaal frontgeweld en excessief geweld.
      Voor hem is elk Indonesisch geweld van toen gerechtvaardigd en elk Nederlands geweld is excessief.
      Historisch heb je geen fluit aan hem in deze documentaire.
      Maar een lang interview met hem in een andere film moeten ze vooral doen. En dan doorvragen tot de bodem van zijn frustaties .
      Indozelfhaat ? Belandahaat? Nooit kunnen aarden in Nederland, altijd in botsing geweest met Nederlanders die hem niet accepteerden ?

      Zo denkt hij over Indische Nederlanders :

      De gesubsidieerde racistisch Indisch Made In Holland hebben het kolonialisme in stand gehouden en de bezetting met vier jaar verlengd daarnaast hebben ze hun broeders en zusters namens hun koninkrijk geëxecuteerd en vermoord. VERRADERS zijn ze!

      Dit nav Ricky Risolles:

      Gelijkgestelden racistisch Indich Made In Holland die het kolonialisme in stand hebben gehouden en de bezetting met vier jaar en namens hun koninkrijk hun broeders en zusters executeerden en vermoorden

      of zo over Wieteke van Dort

      Dit zooooo RACISTISCH ‼️

  7. PLemon zegt:

    De feiten nog even in het kort…

    *** citaat: Het Nederlandse leger was in deze revolutionaire oorlog niet alleen met een militaire operatie bezig maar ook met een politieke zuiveringsactie.19 De TNI paste de tactiek van de verschroeide aarde toe, het Nederlandse leger brandde politiek verdachte kampongs plat. De militaire eenheden werden vergezeld van speciale troepen die politieke krijgsgevangenen maakten op wie der-degraadsverhoren werden toegepast; derdegraads is een nette term voor fysieke geweldpleging, inclusief de brandende sigaret in de huid en de stroom in de geslachtsdelen. De militairen die dit en ander soort geweld, zoals de executies van burgers zonder enige vorm van proces (‘op de vlucht neergeschoten’), verkrachtingen enzovoorts, hadden meegemaakt, konden dat verhaal niet kwijt bij hun teragkeer in Nederland. Van Doorn en Hendrix vertellen dat zij het manuscript voor hun studie over het geweld bij de politionele acties al in 1952 gereed hadden maar het niet gepubliceerd konden krijgen.20 En hun getuigenis staat niet op zichzelf. Binnenskamers werd er wel door oud-dienstplichtigen tegenover hun familieleden over gepraat. Boomsma had zo’n vader in de huiskamer zitten en dat is ook de inspiratie voor zijn boek geweest.

    In januari 1969 barstte de bom, toen de psycholoog Hueting zijn ervaringen in de Vara-uitzending ‘Achter het Nieuws’ vertelde. Het was de periode van de Vietnamdemonstraties met de leuze ‘Johnson moordenaar’ (met de door de Groningse filosoof Delfgaauw aangebrachte verfijning ‘volgens de normen van Neurenberg’), door het Nederlandse Openbare Ministerie geschikt geacht voor een vervolging wegens belediging van een bevriend staatshoofd. Het was in de woorden van Anil Ramdas in de Den Uyl-lezing van 1993, voor Nederland een ‘koloniaal rampjaar’, wegens de zich in dezelfde periode voordoende politieke onrust in Suriname en de Antillen.21 Bovendien: het Nederlandse moralisme werd, aldus Van Doom en Hendrix, in het hart getroffen 22 De regering moest volgens het parlement opening van zaken geven. Dat werd de zogenaamde Excessennota, die al op 3 juni 1969 aan de Tweede Kamer werd aangeboden.23
    Premier De Jong bood de nota aan met een voor de militairen verzoenende toelichting volgens het adagium ‘a la guerre comme a la guerre’: in de oorlog gaat het er hard aan toe, en gegeven dat feit was het optreden natuurlijk niet altijd even fraai geweest, maar niet excessief.
    De Tweede Kamer leerde uit de Excessennota voor het eerst dat er nadien in 1954 een tweede rapport was aangeboden, door een commissie die al in 1949 aan de slag was gegaan, en die bestond uit mr. C. van Rij, mr. W.HJ. Stam en mr. F.A. Groeninx van Zoelen (die later niet meetekende). Deze commissie kwam tot andere conclusies en had scherpe kritiek op de rol van de verantwoordelijke hoogste autoriteiten in Nederlands-Indië, die standrechtelijke executies door militairen hadden toegelaten

    Excessennota bevat een nauwgezette weergave van hetgeen er uit de archieven omtrent het Nederlandse militaire geweld kon worden opgediept, inclusief een overzicht van de beslissingen die door Krijgsraden werden genomen en de artikelen die in de betrokken periode in de Nederlandse pers zijn verschenen. Het is een omvangrijk overzicht, maar Van Doorn en Hendrix concluderen in hun kort nadien gepubliceerde studie (waar ineens belangstelling voor was) dat het overzicht zeer onvolledig was.

    https://psychotraumanet.org/en/node/884

  8. Lord Dendeng zegt:

    Waarschijnlijk is Pondaag meer gesubsidieerd en racistisch dan menige Indo.Zijn denkvermogen is beperkt, door de opiods die hij gebruikt. Waarom gaat hij niet naar Borneo om daar de nieuwe hoofdstad van Indonesie op te bouwen. Hij breekt alleen maar af met zijn haat en vooroordelen.

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Als-ie gaat, dan moet-ie Mertens maar meenemen op de gontjèngan. Birds of a feather. Daar handjes uit de mouwen steken en gotong rojong met de Indonesiërs moet hun toch veel meer bevrediging schenken dan lekker hier blijven en vruchteloos keffen naar die vermaledijde Hollanders.

      • RLMertens zegt:

        @PietAzijnpisser; ‘Mertens meenemen etc.’ – Waarom? Ik steek liever hier de handen uit, om bv. te blijven keffen tegen al die azijnpissers, die nog altijd niet willen begrijpen, dat de Indische gemeenschap in de bersiap periode geslachtofferd werd door ons politiek beleid; voor her bezetting van Indië. Dus niet om Indië bevrijden en al die onzin van orde en rust!

        • Piet Azijnpisser zegt:

          RLMertens zegt 7 december 2019 om 22:38: @PietAzijnpisser; ‘Mertens meenemen etc.’ – Waarom?

          Ach meneer Mertens, nu u het vraagt …….. Kennelijk begrijpt u het na al die jaren nog niet, of wilt u het niet begrijpen.

          Nog een keertje dan, voor beide gevallen:

          Uw geliefde Indonesiërs zijn het beste af als u ze niet vanuit uw comfortabele krosi males in Nederland ondersteunt met het opdreunen van uw mantra. Dat neemt niemand nog serieus en genereert alleen maar ergernis. Is dus niet effectief. U loopt alleen maar het risico dat u het lachertje, de badoet, van deze site wordt, zo men niet al vindt dat u het bent.

          U helpt uzelf en uw dierbare vrienden in de archipel wanneer u naar hun land afreist en daar gotong rojong meehelpt de armoede, vriendjespolitiek en corruptie te bestrijden, het zelfbeschikkingsrecht van minderheden te propageren en verdedigen, de roofbouw op de mooie natuur te beteugelen. U kunt uw geliefde republiek Indonesia met uw grote technische kennis en kunde helpen haar nieuwe hoofdstad uit de grond te stampen, ergens in de moerassen nabij Samarinda, zo heb ik begrepen.

          Verhef u dus uit de krosi males, meneer Mertens. Vertrek naar Indonesia. Ga daar wat groots verrichten, tot heil van de volkeren die daar wonen en lijden. Help Johan Teterisa uit de gevangenis. Help de Papoea’s die onder Javaanse druk zuchten. Maakt u zich door uw grote humanitaire werken onsterfelijk. Wordt Palawan, held van de natie. Door het chanten van het zelfde deuntje in Nederland krijgt u écht geen standbeeld.

          Zo u nog een crowdfunding actie op touw moet zetten om uw reisgeld bij elkaar te sprokkelen, dan draag ik gaarne royaal mijn steentje bij, mits het om een “enkele reis” gaat natuurlijk. Mét Garuda wat mij betreft. Op de tonen van de Javaanse gamelan al op Schiphol in het vliegtuig welkom worden geheten met een zacht gefluisterd “selamat datang Pak” en de geur van oblok-oblok. Opgevouwen in de klas kambing reizen hoeft u van mij niet. Een edelmoedig mens als u mag best in de business class. Komt u uitgerust aan om meteen aan de slag te kunnen.

          Ik hoor wel wanneer het zo ver is. Ik doe u gaarne uitgeleide.

        • Loekie zegt:

          “Help Johan Teterisa uit de gevangenis. “.
          Je moet wel bijblijven. De man is allang vrij.

          https://www.amnesty.nl/actueel/indonesie-johan-teterissa-vrijgelaten

    • RLMertens zegt:

      @LordDendeng; ‘gesubsidieerd en rascistisch etc.’- Gesubsidieerd door wie? Door onze regering als tegenwicht tegen al die orde en rust moraal ridders? – Geconfronteerd te worden met een eeuwen gekoloniseerde/bezette vaderland door ene roofstaat Nederland. Daarbij gevoerde wrede oorlogen met zovele slachtoffers…..dat te ondergaan/te moeten incasseren lijkt mij als Indonesisch patriot, en hier wonend, een niet even vrolijk gegeven te zijn. Ook door al die tv. terugblikken op ons Indië. Met commentaren alsof die Indonesiërs feitelijk de boosdoener/dwarsliggers zijn geweest in de Nederlandse geschiedenis. Dan is toch tevergeefs om alleen maar aan dendeng te denken …..je zou ze opvreten!

      • Lord Dendeng zegt:

        Uw blik op de geschiedenis is een soepblik. Alle oorlogen zijn wreed en barbaars. Ook de Indon. pemoedas traden wreed op tegen weerloze vrouwen, kinderen en bejaarden. door hen te martelen, verkrachten en vermoorden. Iedere actie levert een reactie op. De Indon strijders waren geen engelen en er is geen justification voor moordpartijen op weerloze
        vrouwen en kinderen en ouderen tijdens de Bersiaptijd.

        • RLMertens zegt:

          @LordDendeng; ‘op weerloze vrouwen en kinderen etc.’ – Ons beleid; geen merdeka, Soekarno; voor het tribunaal,een collaborateur etc, veroorzaakte een ongekende woede bij de achterban en lokte dus bersiap uit. Waanden dat de Britten, die voor overleg waren, het voor ons zouden oplossen(de kastanjes uit het vuur halen). Deze weigerden en vertrokken. De Indische gemeenschap werd geslachtofferd(!) voor her kolonisatie/ bezetting van Indië. Kretelogiën zoals orde en rust etc. is geschied vervalsing. Indertijd ook al door min.Bot beaamt 2005; wij stonden aan de verkeerde kant van de geschiedenis!
          Dat niet willen inzien is; opgelopen waarheidsvervorming door oostindisch blind- en doofheid!

      • Robert zegt:

        Een Indonesische patriot dient in zijn geliefde vaderland te wonen, waar hij goede, productieve daden kan verrichten en positieve gedachten kan opbrengen. Mr. Pondaag is een onnozele haan die kraait bovenop zijn stinkende mesthoop, een “ware patriot”(maar niet heus)..

        • RLMertens zegt:

          @Robert; ‘productieve daden etc.’- Dat deden onze jongens toen toch ook op Java. Deze patriot doet nu in Nederland (onze boeng in Holland, zeggen ze daar) Als onnozele haan heeft nu al enkele processen gewonnen. En er komen er nog meer, denk ik….En u, toean Robert; maoe apa?

      • PLemon zegt:

        @ Met commentaren alsof die Indonesiërs feitelijk de boosdoener/dwarsliggers zijn geweest in de Nederlandse geschiedenis.

        # Vanuit ons standpunt bezien als landskinderen met notabene voor een deel Indonesische turunan’s en daarmee ook gewoon een apart bevolkingsdeel vormend , zijn we in het dekolonisatietraject behoorlijk door hen geslachtofferd. De genadeloosheid waarmee het ging moet diep in onze ziel hebben gegrepen. De trigger was wel het kolonialisme van de belanda en nippon, maar om je dan zo uit te leven op je eigen landgenoten / oosterse vreemdelingen ging alle perken te buiten. Gelukkig dat onze kroost dat gevoel ‘ van je hoort daar thuis maar je leeft hier’ niet kennen.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘door hen geslachtofferd etc.’- Ik denk eerder door/voor Nederlands beleid in 1945- zie verder @lord Dendeng hierboven.

  9. ellen zegt:

    Afgelopen zaterdag 7 december 2019, heb ik (met mijn vriendin) Indie Next bezocht, de Indische herdenking. Hoofdspreker was de Indonesische schrijver, Iksaka Banu. Hij maakt verhalenbundels over de koloniale periode. En dat is bijzonder, want veel Indonesische schrijvers en lezers laten die periode juist links liggen – ze kijken liever niet terug op hun koloniale erfgoed. Banu stelt dat ook het Nederlandse perspectief een plaats moet krijgen in de Indonesische literatuur. “Deze onderwerpen zijn onderdeel van de indonesische geschiedenis. Nederlanders en Indonesiers ademden dezelfde lucht in, ze beinvloedden elkaar.” Banu hoopt met zijn benadering het zwart-wit denken over het koloniale verleden in Indonesie te doorbreken. “Geschiedenis is een grijs gebied, ik probeer dat te laten zien.”

    https://historiek.net/nederlanders-en-indonesiers-ademden-dezelfde-lucht/50640/

  10. Piet Azijnpisser zegt:

    “Koloniale tjelengs tot babi pangang roosteren”. Krijgshaftige taal vanuit uw krosi males, meneer Mertens. Zou meneer Limpach dat wel goed vinden?

    Dan die “koloniale poepsoort” die zo stinkt. U roert er toch maar wat graag in. Wijst dat niet op een psychische stoornis? Normaal tref je die voorliefde aan bij peuters en kleuters die nog niet “zindelijk” zijn. Bij hen gaat het wel over …..

  11. Indisch4ever zegt:

    Als vaste lezers schriftelijk ruzie willen maken, dan mag dat best van mij.
    maar doe dat per email.
    Doe dat niet op mijn website.
    Dit is niet een sfeer die ik wil hebben op deze site.
    Dit topic gaat dicht .

Reacties zijn gesloten.