Voorstelling ‘ De vergissing’

Het IHC presenteerde op 27 oktober 2019, in samenwerking met stichting Het Portret spreekt: de voorstelling ‘De Vergissing’. Een play reading van het theaterstuk over de koloniale oorlog die Nederland voerde in Nederlands Indië, geschreven door Han Ponneker
Film en foto’s :  Ellen

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

122 reacties op Voorstelling ‘ De vergissing’

  1. Loekie zegt:

    Flauwekul allemaal.

    • Bung Tolol zegt:

      Eerder flauw en kul .

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Ons Loekje laat zich weer van haar/zijn aardigste kant zien. Vindt “De Vergissing” flauwekul. Sterker nog, ALLEMAAL flauwekul. NIETS deugt dus. Nadere uitleg overbodig. Paarl voor de domme tjèlèngs.

      Als ons Loekje iets “flauwekul” vindt, dan is het flauwekul. Punt uit. Basta.

      De hoogmoed ten top.

      • Loekie zegt:

        Loekie vindt het flauwekul, dat klopt.
        Als iemand anders, pissebed bijvoorbeeld, het geen flauwekul vindt, dan vindt pissebed dat.
        Zo simpel is het leven en zo simpel is de freedom of speech.

        • Jan A. Somers zegt:

          Daar is toch het ronde archief voor? “Zo simpel is het leven ” Oh, ik loop weer achter, dat heet nu de knop delete.

  2. Bung Tolol zegt:

    Het zwakke punt van deze voorstelling is dat ze met hun tekst in de handen staan en ze kijken ook meer naar dat blad voor hun gezicht dan naar het publiek ,ja zo ken ik het ook ,verder lijken die soldaten zo uit het oudemannetjes huis te zijn gekomen en dan die schutting woorden die ze bezigen .De naam van die voorstelling is wel goed gekozen “” De Vergissing “” Het zou een grote vergissing zijn als je naar deze voorstelling zou gaan ,zelfs tolol.

  3. Bung Tolol zegt:

    Nou je hebt nog maar een paar krachttermen aangehaald er waren er echt nog wel een paar meer maar ik denk dat je over dit onderwerp best wel een goed toneelstuk kan maken maar dan zonder spiekbriefjes en verder een mooi tropisch decor en attributen ,dus sfeer schapen ! Waarom zou ik naar zo,n voorstelling willen gaan ? Nou om geamuseerd te worden zeker als je nog flink moet betalen dat noemen wij waar voor ons geld .

  4. Piet Azijnpisser zegt:

    Nou, nou, nou Loekje, wat een ruw taalgebruik. I4E is toch een site waar het Indische fatsoen hoog in het vaandel staat? Je bent weer door de mazen van de censuur geglipt. Mazzelaar!

    Maar goed, je verhaal gaat al in de richting van een onderbouwing. Ik begrijp nu dat de voorstelling voor jou “allemaal flauwekul” is omdat klootzakken iets aan een klotezooi moesten doen. Ik vind dat vrij logisch, dus geen flauwekul. Waar zouden klootzakken zich anders mee bezig moeten houden dan met klotezooi?

    Ik heb het stuk niet gezien. Niet geïnteresseerd. Dus geen oordeel. Ik hoopte alleen dat ik van een wijs mens (m/v) als jij wat zou kunnen opsteken. Helaas pindakaas ……

    Welterusten Loekje. Sweet dreams.

  5. Erik Becking zegt:

    Het Sophiahof toont wederom waar het bij hen om draait. Eigen belang en de gevoeligheden bij de mensen waarvoor de IHC is opgericht zijn daaraan ondergeschikt en worden vertrapt. Wij (sorrie, IK en ik denk bijna iedereen wel) weten echt wel dat we aan de verkeerde kant van de geschiedenis hebben gestaan. Dat hoeft een stelletje wijsneuzige blanda’s ons niet te vertellen. Wij vochten echter voor ons leven. Dan ga je je dat soort dingen niet afvragen. Ik heb totaal geen moeite met het vreselijke monument dat er in Semarang staat. Een meer dan levensgrote Pemuda met een enorme bamboe roentjing en twee TNI-soldaten in de aanval. Daaronder een tableau waarop de hele vrijheidsstrijd is afgebeeld, inclusief vluchtende blanken. Als toerist lopen de rillingen je over de rug. Maar ik heb er geen moeite mee omdat het dáár op de juiste plaats staat. Indonesiërs zijn trots op hun overwinning en terecht!!. Maar dit verhaal van die Han Ponneker! Volgende week staat daar Limpach op de planken. Daarna geeft het duo Pondaag/Zegveld een voorstelling. Gevolgd door Michael van Zeijl. Poncke Princen en Oltmans sluiten de toneelserie. Als mijn vader en ooms nog hadden geleefd… ik ga dit mijn oude moedertje, die haar leven te danken heeft aan die soldaten die in het Sophiahof worden afgezeken!! echt niet laten zien…

    • R Geenen zegt:

      @@… ik ga dit mijn oude moedertje, die haar leven te danken heeft aan die soldaten die in het Sophiahof worden afgezeken!! echt niet laten zien@@

      Dat kan ik mij levendig voorstellen. Maar heb je het zelf ook niet gemerkt dat vele van de jongere generatie Indo-Nl’ers vandaag de Indonesische kant kiezen en lak hebben aan wat onze ouderen er toen hebben meegemaakt. Batik kleren, maleis leren, tehuizen met maleise namen, toko en restaurants idem dito. Tegenwoordig klinkt het blijkbaar stoer als je een woordje maleis kan spreken. Een vorm van “Verindonesien”?

      • Jan A. Somers zegt:

        “dat vele van de jongere generatie Indo-Nl’ers vandaag de Indonesische kant kiezen” Ik denk dat die velen geen kant kiezen, die leven gewoon hun eigen leven, met hun sambalans.. Maar je herkent ze wel aan hun nostalgische ‘maleis’ als stoer doende Indo. Zo is mijn Zeeuws meisje net obat voor mij wezen halen, en moet ik wat passangen in de goedang. In Indonesië wordt geen maleis gesproken, maar Bahasa Indonesia, dat is wat anders. Zelf ben ik er ook niet aan gewend, al heb ik er wel eens een cursus in gevolgd. Je mist daarvoor de dagelijkse ervaring. Maar dat geldt voor elke vreemde taal.

  6. Bung Tolol zegt:

    Rob Jetten ! Rob Jetten juga ada di sana (!) Dia sendirian .Volgens si Boeroeng is Robbie geen bukan orang Indo ,zal wel maar zijn mammie is het wel ,heb haar eens ontmoet maar niet gesproken .Kijk beste Loekie rechts van Robje was er nog plaats ,als je nou ook gekomen was ,had je naast hem kunnen zitten ( En die bril van zijn kop kunnen slaan ) …………………Oh wah effe si Robje draagt geen bril meer ,beetje tolol want bij de volgende verkiezingen is hij de stem van brildragend Nederland kwijt en stemt alleen Jaques D,Ancona nog op hem .( Jaques heeft een klein oogje op Robje )

  7. e.m. zegt:

    @de freedom of speech.@
    — Freedom of speech auta moderatie! Tja, … weer eens wat anders dan ‘freedom of speech atau mati’. Hoe zeiden die gladiatoren het ook alweer? Oh ja, “Ave Imperator, morituri te salutant”. Niet waar, toch leuk!

    @Het zwakke punt van deze voorstelling is dat ze met hun tekst in de handen staan@
    — Dan is blijkbaar niet goed gecommuniceerd dat het om een ‘play reading’ gaat, of over het hoofd gelezen; kan ook. Je hebt verschillende soorten ‘script in hand reading’ -waar al dan niet geselecteerd- publiek bij aanwezig is m.u.v. ‘radio drama’. Maar de ‘try outs’ van cabaretiers bijvoorbeeld, of ‘rehearsed reading’. . .

    • Jan A. Somers zegt:

      “gecommuniceerd” Dat vind ik zo modern! Vroeger had je hier de communiebank voor, maar nu schijnbaar na een studie communicatiewetenschappen. Of is communicatie de moderne vorm van praethuûs? Zal bij mij een zwak punt blijven. Overigens las ik ook iets over “het Indische fatsoen”. Nadat ik alles had gelezen moest ik wel even nadenken. Overigens vond ik dat “morituri te salutant” wel een griezelige uitspraak voor een jonge Alfoer. Ik hoop niet dat u die paranormale en occulte vaardigheden van het Indische uit I4E hebt eigen gemaakt. U weet, ik geloof er niet in, maar houd er wel rekening mee.

      • R Geenen zegt:

        @@Ik hoop niet dat u die paranormale en occulte vaardigheid—-@@
        Ik weet haast zeker dat vele Molukkers die geweldige eigenschap in zich hebben. Misschien de heer EM ook. Heb het zelf eens (niet van de heer EM) in Den Haag van een afstand meegemaakt.

    • R Geenen zegt:

      — Freedom of speech auta moderatie! Tja, … weer eens wat anders dan ‘freedom of speech atau mati’. ———

      ——–dat het om een ‘play reading’ gaat, ‘script in hand reading’—— Maar de ‘try outs’ van cabaretiers bijvoorbeeld, of ‘rehearsed reading——–’. . .

      Toch interessant de nieuwe over de grens vorm van het Nederlands in NL.

      • Jan A. Somers zegt:

        Tja meneer Geenen, u bent hier allang weg! Niet erg hoor dat u achter loopt, dat doe ik ook. Daarom communiceer ik nog altijd niet met mijn vrouw, maar praat gewoon Nederlands met haar. Maar ik ben ook niet meer zo zuiver op de graat hoor, als ik straks moet ‘deleten’. Overigens vind ik uw Nederlands nog puntgaaf. Bij veel emigranten, ook uit mijn familie, valt dat tegen. Mijn vrouw belt regelmatig met haar zus in Australië, dat is een ratjetoe! Maar haar oudste dochter, toch in Australië geboren en getogen, spreekt vloeiend Nederlands. Maar die heeft haar verpleegkunde-opleiding dan ook in Nederland gevolgd. Maar haar kinderen spreken geen woord Nederlands.

        • R Geenen zegt:

          @@Overigens vind ik uw Nederlands nog puntgaaf. Bij veel emigranten, ook uit mijn familie, valt dat tegen.@@
          Dank U wel voor het compliment. Maar ik was ook al de 40 gepasseerd toen ik naar SoCal vertrok. Mijn vrouw en ik spreken thuis alleen Nederlands, maar wel de taal die wij toen hebben geleerd. Toen ik de heer Bo Keller eens opbelde en een uurtje met hem van gedachten wisselde, zei hij mij, eindelijk weer met een echte Indo te hebben gesproken. Blijkbaar vanwege mijn accent, ziet U. Daarom stel ik mij hier in SoCal ook ter beschikking om oude Indo, nu Amerindo, te helpen bij aanvragen via de SVB.
          Wist U bv dat het hier in SoCal uitgebracht blad De Indo voornamelijk met Nederlandse artikelen uitkomt. Vele oudere Indische mensen, vooral die niet achter een computer zitten, wachten er iedere maand op. Een kleine 2000 leden uit 18 landen.

      • e.m. zegt:

        @Toch interessant de nieuwe over de grens vorm van het Nederlands in NL.@

        — Nah, eigenlijk niets nieuws onder de zon!
        Zogenaamde ‘leenwoorden’ zijn niet ongebruikelijk.

        J.P. Coen leerde boek te houden in Italië. Italiaanse leenwoorden die dienaangaande ook nog vandaag de dag worden gebruikt: bruto, tarra, netto, saldo, debet, kapitaal, incasso, agio en fiasco.

        En woorden als a capella, opera, coda, allegro, staccato, cello, piano en fresco, terracotta, replica zijn ook geen oorspronkelijke Nederlandse woorden.

        Ook woorden als soesa, sinjo, klewang, tempo doeloe, toko, rimboe, koelie, rampokken, kroepoek, prauw, pisang, nasi, sambal, klamboe, amok, soebatten, branie, goeroe zijn ‘geleend’.

        Diverse vreemde talen hebben op hun beurt weer Nederlandse woorden uit bijvoorbeeld de ‘schipvaert’ geleend tot ‘vadem’ aan toe.

        In Indonesië heeft men uiteindelijk gekozen om de lingua franca als basis te gebruiken voor het Bahasa Indonesia. Het Javaans bleek daartoe niet zo geschikt met zijn verschillen in niveaus waarop de taal gesproken mocht worden, waaronder het Hoog Javaans dat alleen maar onderling door de elite gebezigd mocht worden en het ‘ngoko’ het laagste niveau, de taal van de tani. Ik (e.m.) moet er niet aan denken dat men toentertijd gekozen zou hebben voor het ‘gearabiseerde’ Maleis met het Arabisch schrift. Het werd het Pasar-Maleis met het Latijnse schrift.

        Het Angelsaksisch Engels kent overigens veel woorden op basis van Latijn en het Frans.

        • e.m. zegt:

          Perheten seh, bij ‘try outs’ van Nederlandse cabaretiers wordt meestal herkenbaar Nederlands gesproken. Vooral tijdens improvisaties. Neem:

        • Bung Tolol zegt:

          Ja klopt allemaal maar de internationale taal ook door het Internet is toch het ( slecht gesproken ) Engels .Het slecht gesproken Engels staat met grote voorsprong op nummer satoe ,ook die 1.3 miljard Chinezen en 1.2 miljard Indiers spreken allemaal hun eigen potje Engels .Als je hier in Nederland jezelf het Nederlands eigen wilt maken ,ben je kansloos want elke Nederlander wilt jou weer trots tonen ,dat ze Engels kunnen spreken maar ga je op bezoek in Indonesia kun je beter wat Indonesisch opsteken ,is wel zo handig in het verkeer met Indonesiers .In de 19e eeuw was het Frans nog wereldtaal nr 1 .Waarom denkt u dat al die illegalen naar Engeland willen ? Nou simpel ze spreken de taal al een beetje en dat is niet het geval als ze naar Nederland en Denemarken verkassen .Ook de babies die worden geboren in Nederland snappen meteen dat het Engels een wereldtaal is want brulden ze vroeger WA HOE ( Vertaling WAT HOE ) tegenwoordig brullen ze WHO HE ( Vertaling WIE HIJ )

        • R Geenen zegt:

          Vaak hoort iedere zin op het Internet kort te zijn. Een verhaal in welke taal dan ook, krijgt vaak van die hele lange en dure zinnen. Voor het internet is dat fout no. 1. ( Dat werd mij onderwezen toen ik web design leerde.,

        • R Geenen zegt:

          Al uw voorbeelden zijn mij wel bekend. De meesten zeker. De Indonesische in het Nederlands veel minder. Want toen ik in Nederland de Nederlandse taal werd onderwezen, werden de Indonesische woorden nooit gebruikt. Ik zal hier in SoCal beslist geen andere taal gebruiken en mixen met het Amerikaans. En onder de Indo’s zijn er enkelen, die graag NL spreken. En dan doe ik mee. En in de Nl taal bij ons komen al die woorden die u blijkbaar gebruikt, hier niet voor.

        • e.m. zegt:

          @En onder de Indo’s zijn er enkelen, die graag NL spreken. En dan doe ik mee.@

          — Het Nederlands kent honderdduizenden woorden, die overigens niet allemaal in een woordenboek staan, omdat er elke dag wel nieuwe woorden bijkomen. Als men daar nog twee per cent van beheerst, kan ik me voorstellen dat die paar Amerindo’s met elkaar in het Nederlands kunnen communiceren.

        • R Geenen zegt:

          @@Als men daar nog twee per cent van beheerst, kan ik me voorstellen dat die paar Amerindo’s met elkaar in het Nederlands kunnen communiceren.@@
          Vermoedelijk is het wel meer dan 2%, want ze waren hier bijna volwassen tieners. Het probleem voor velen is de onbekendheid met o.a. de huidige wetten en regels en dus kennen ze ook niet hun SVB rechten.

        • Jan A. Somers zegt:

          kakus. Hoort bij het werkgebied van deze plee-ingenieur,

        • e.m. zegt:

          @kakus. Hoort bij het werkgebied van deze plee-ingenieur,@

          — Op het 8uur-journaal zag ik n.a.v. het recente bezoek van het koninklijk paar aan India dat dat woord –afgeleid van het Nederlandse kakhuus, kakhûs- ook in Zuid-India nog in zwang is.

          Er schijnen tussen de vijfhonderd en duizend Nederlandse woorden in het Bahasa Indonesia te bestaan. ‘Ercis’ (spr. ertjis) zult wel niet te versmaden vinden.

          Maar ook de Portugezen en Engelsen hebben hun woorden achtergelaten. De beruchte ‘botol’ (Eng. bottle=fles), sepatu (Port. sapato=schoen), bendera (Port. bandeira=vlag).

          Maar dat Amerindo’s ‘leenwoorden’ in het Nederlands als nasi, sambal, kroepoek, pisang en klamboe niet gebruiken, laats staan nooit van gehoord hebben, kan ik me nauwelijks voorstellen.

        • R Geenen zegt:

          @@Maar dat Amerindo’s ‘leenwoorden’ in het Nederlands als nasi, sambal, kroepoek, pisang en klamboe niet gebruiken, laats staan nooit van gehoord hebben, kan ik me nauwelijks voorstellen.@@

          Ik denk dat U met bovenstaande schrijven een stap te ver bent gegaan.
          Maar laat mij U wat uitleggen. De meeste Indo’s die nu in de 60 en 70 zijn hier als tieners gekomen. Velen zijn met niet Indo’s getrouwd. Ze hebben het Amerikaans leven over genomen, want hun ega’s, de meesten konden en kunnen geen Indische gerechten klaarmaken. Alles wat ze wisten was van hun moeder en dat werd na een 30 jaren wel vergeten. Velen hebben in het Amerikaanse leger gediend en hebben daardoor in andere staten een nieuw leven opgebouwd. Pas na hun pensionering kwamen ze terug in SoCal, ontmoeten elkaar weer en aten de Indische hap.
          Want intussen waren hier en daar een Indo restaurant opgericht. Ook de diverse Indo clubs zoals AVIO, ROSY, Wapenbroeders, Soccerclubs waren weekend evenementen om bij elkaar te komen.
          Ik weet dit uit ervaring. Heb met nicht en haar echtgenoot gedurende een 10 jaren mee gekookt voor diverse gelegenheden. De AVIO Nieuwsjaarbal trok wel eens 700 tot 800 man. Na mijn engineering hielp ik mee om bv 4000 pangsiet te maken. De meeste Indo’s hebben tijdens hun periode van werken weinig aan kumpulans gedaan. Dat gebeurde pas na hun pensionering.
          Nu, de laatste jaren, zijn er heel wat Indonesische restaurants uit de grond gerezen en worden de gerechten bij naam weer geleerd. Ik heb al eerder hier geschreven, dat hier veel harder wordt gewerkt. Soms 2 banen en ook lange uren. Daarmee is wel succes gegarandeerd.
          Nog iets, bijna alle Indonesiche eethuizen, die ik ken, hebben hun menu gerechten via 8 bij 11 foto’s met tekst er onder op hun muren geplakt. Op die manier werden de namen van de gerechten ook geleerd.

  8. Boeroeng zegt:

    https://www.jokekorving.nl/l/de-vergissing-schetst-beeld-koloniale-oorlog-in-indonesie/

    citaat Han Ponneker:
    “Een verarmd land heeft ten koste van miljarden guldens een legermacht op de been gebracht voor een hersenschim. Het koloniale tijdperk was voorbij. Je jaagt iets na waarvan je van te voren kúnt weten dat het fout zal gaan.”

    • Peter van den Broek zegt:

      Met de kennis van nu kan je gemakkelijk zeggen dat je dat van te voren kunt weten, dat het fout zou gaan. Dat is wel een koe in de kont kijken zoals Zwitsers zeggen. Han Ponneker mag toch eerst nadenken voordat hij wat onbenulligs zegt. Het is toch maar een toneelvoorstelling met de sprekende naam “De vergissing”. Geschiedkundig is de voorstelling ook een vergissing. We moeten die toneelmakers niet al te serieus nemen.

      De Nederlanders wisten niet of wilden niet weten dat de situatie in de oorlog in Nederlands-Indie en vooral direct na de oorlog zich volstrekt veranderd had. Nederland beschikte niet over een inlichtingennetwerk op Java. Eerst in September 1945 kwamen kleine groepjes Nederlandse militairen (lint Zijlstra en zijn Molukkers) vanuit Borneo in Jakarta aan en raakten dient slaags met pemoeda’s, later volgden Nederlandse militairen uit Singapore e.o.. 18 September kwamen Nederlandse militairen in Soerabaja aan (lint Antonissen van het vlagincident bij het Oranje hotel, LTZ de Back van de RAPWI gevolgd door KTZ Huijer) en ook daar begon het wapengekletter.

      Lees maar hoe Nederland op Java optrad in September/Oktober 1945, dat was het voorspel. Begin Oktober begon de Bersiap en toen begon het Nederlandse drama.

      • Jan A. Somers zegt:

        “De Nederlanders wisten niet of wilden niet weten dat” Helemaal niet interessant. Op 15 augustus was voor dat gebiedsdeel de oorlog voorbij, en had het koninkrijk weer verantwoordelijkheid voor het bestuur. Dat werd tijdelijk gevoerd door SEAC, krachtens de afspraken in Jalta. (behalve buiten Java en Sunatra waar al snel NICA en KNIL vanaf eind 1944 het gezag van de Australiërs overnamen). Bij stukjes en beetjes kwamen troepen uit Nederland en omstreeks half februari werd het gezag door de Indische regering overgenomen van SEAC. Die situatie duurde tot 27 december 1949.

    • Jan A. Somers zegt:

      “een hersenschim” Het derde criterium voor het zijn van een staat is het gezag over de op dat territoir levende bevolking. Gezag betekent zodanige rust en orde dat die bevolking gelegenheid heeft zich te ontplooien. De staat ‘Het Koninkrijk der Nederlanden’ had dus de volkenrechtelijke verplichting (geen hersenspin) gezag uit te oefenen op het gebiedsdeel Nederlandsch-Indië, territoir van het Koninkrijk.. Met het roepen van merdeka is geen nieuwe staat ontstaan. Dat is geen theoretisch geleuter, maar de werkelijkheid.Dat blijkt o.a. door de onmogelijkheid voor de RI lid te worden van de VN. Dat is pas gebeurt op 27 december 1949, op voordracht van het Koninkrijk.

  9. Erik Visscher zegt:

    Ik kreeg net dit bericht doorgestuurd van een kennis:

    Ophef over play reading ‘De Vergissing’
    DEN HAAG (29 oktober 2019) – Er is commotie ontstaan over de play reading ‘De Vergissing’, die op 1 november 2019 in Muzee Scheveningen wordt opgevoerd. Vooral het feit dat het Nederlandse militaire optreden na de Tweede Wereldoorlog in voormalig Nederlands-Indië wordt wegzet als een ‘vergissing’ én het najagen van een ‘hersenschim’ wordt ervaren als een regelrechte provocatie. Federatie Indische Nederlanders (FIN) eist nu opheldering van de betrokken organisaties over de “suggestieve” presentatie.

    De voorstelling, gebaseerd op het gelijknamige theaterstuk van Han Ponneker, heeft na een opvoering in het Indisch Herinneringscentrum (IHC) in Den Haag afgelopen 27 oktober 2019 tot de nodige beroering geleid. Met name de eenzijdige benadering van de Nederlandse operatie, als zou het optreden slechts zijn bedoeld om de kolonie te behouden, leidt tot wrevel onder met name Indische Nederlanders. Het feit dat het optreden primair was bedoeld om de orde en vrede te handhaven in een door chaos en extreem geweld geteisterd gebied wordt weliswaar kort aangestipt, maar het gebruik van aanhalingstekens en de algehele sfeer van het stuk suggereren onterecht dat dit geen serieus scenario zou zijn geweest.

    Het Nederlandse militaire optreden vond echter plaats tegen de achtergrond van de Bersiap, dat Maleis is voor “Wees paraat” of “Geef acht!”. De Bersiap was de uiterst gewelddadige periode, die volgde op de Japanse bezetting van Nederlands-Indië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Gedurende de Bersiap zijn tienduizenden (Indische) Nederlanders op gruwelijke wijze gemarteld, verkracht en vermoord door Indonesiërs, vanwege hun Nederlandse c.q. Europese etniciteit. Ook Chinezen, Molukkers en andere etnische minderheden waren de klos, omdat zij werden verdacht Nederlandsgezind te zijn. Het exacte aantal Nederlandse slachtoffers dat tijdens de Bersiap is gevallen is tot op de dag van vandaag onduidelijk. De schattingen variëren tussen de 15.000 en 30.000 doden en 15.000 vermisten.

    Zonder het ingrijpen van de Nederlandse Krijgsmacht zouden veel (Indische) Nederlanders de Bersiap zeer waarschijnlijk niet hebben overleefd. Een niet onbelangrijk feit, waaraan de voorstelling onterecht slechts minimale aandacht besteedt. Voorzitter Hans Moll is dan ook zeer kritisch over de voorstelling. “Het in deze vorm aankondigen en opvoeren van de play reading, zonder disclaimer over hetgeen zich daadwerkelijk heeft afgespeeld in de Indische archipel, is zeer kwetsend voor nabestaanden, veteranen en andere betrokkenen en riekt naar politiek activisme” aldus Hans Moll.

    Van FIN begrijp ik dat er inmiddels gesprekken worden gevoerd met de productie.

    • Boeroeng zegt:

      @ Erik
      Ik heb fragmenten gezien van de voorstelling en die waren niet kwetsend voor burgers en militairen die toen daar waren.

      @ Peter.
      Met de kennis van achteraf niet zeggen dat Nederland aan de verkeerde kant van de geschiedenis stond met het vasthouden aan een hersenschim van de Nederlandse dictatuur te kunnen voortzetten is natuurlijk ook nikszeggend.

      • Erik Visscher zegt:

        Tja, daar denken de mensen kennelijk toch anders over. Neem bijvoorbeeld de mensen van de Indische Kwestie. Of mijn oude KNIL-vader. Als ik de flyer bekijk snap ik die emoties. Uw reactie daarentegen kan ik minder goed plaatsen, te meer omdat ook uit het videoverslag zeer scherpe kritiek valt te ontwaren. De voorstelling was toch niet zo enerverend dat u toevallig net op dat moment in slaap bent gevallen?

      • Peter van den Broek zegt:

        Dat laatste beweer ik niet, heb ik ook nooit beweerd.

        ik hou me niet bezig met aan welke kant van de Geschiedenis Nederland staat. De categorie goed en slecht geven wel tegenstellingen aan die bij de wetenschappen zoals ethiek, theologie, medicijnen een rol spelen maar daarmee ik hou me bij geschiedenis niet bezig.

        • Robert zegt:

          De geschiedenis heeft vele kanten; verkeerde kanten en niet-verkeerde kanten en zelfs ook vele goede kanten.

      • Boeroeng zegt:

        @ Erik,
        Ik was er niet bij. Jij wel ?
        Zat de schrijver van FIN in de zaal ?
        Wat ik in het filmverslag heb gezien was niet kwetsend voor burgers en militairen die daar toen waren.
        Het was wel kritisch tav het Nederlands politiek-militair beleid en praktijk.
        Wie dat als kwetsend ervaart voor hemzelf of voor oudere familieleden, maakt zich te druk dat de voorstelling niet volgens zijn visie is.

        • Erik Visscher zegt:

          Het stuk is geschreven door Han Ponneker, niet door FIN

        • Boeroeng zegt:

          Ik heb het over de schrijver van de FIN-tekst die jij aanhaalt. Erik.
          Net zoals een tijd terug over de nieuwe expositie van Museum Sophiahof had FIN ( met dezelfde schrijver Hans Moll neem ik aan) forse kritiek , terwijl Moll de expositie niet had gezien.

          btw….. gebruik gewoon 1 schuilnaam. Het hoeft niet je echte naam te zijn.
          Maar het komt wel sympathieker over

        • R Geenen zegt:

          @btw….. gebruik gewoon 1 schuilnaam. Het hoeft niet je echte naam te zijn.
          Maar het komt wel sympathieker over@
          Er wordt toch volgens de organisatie FIN gesproken? Dat is toch duidelijk? Voor mij in ieder geval, want ik sta bij hun ingeschreven.

        • Erik Visscher zegt:

          Pardon? Mag ik misschien vragen waar dit over gaat?

        • R Geenen zegt:

          @Wie dat als kwetsend ervaart voor hemzelf of voor oudere familileden, maakt zich te druk dat de voorstelling niet volgens zijn visie is.@
          Het is toch ook niet normaal om over je familieverleden in een zeer gevoelige situatie een voorstelling te maken. Wat is de bedoeling van die mensen. Anderen, hun ouderen, te kwetsen.
          Valt dat onder vrije meningsuiting? Een vorm van sadisme?

        • e.m. zegt:

          @Valt dat onder vrije meningsuiting?@
          — Ja!

          @Een vorm van sadisme?@
          Nee!

          @Wat is de bedoeling van die mensen. Anderen, hun ouderen, te kwetsen.@
          — Nee!

          Blijft staan:
          @Wie dat als kwetsend ervaart voor hemzelf of voor oudere familieleden, maakt zich te druk dat de voorstelling niet volgens zijn visie is.@

      • jekorp zegt:

        @Eric. De voorstelling duurde 75 minuten en vond ik niet kwetsend. Anderen denken daar anders over. De tekst van de flyer en de antwoorden aan mensen die de bescherming genoten van militairen, was ZEEER kwetsend.

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Hear, hear. Dank aan meneer Erik Visscher. Beknopte en heldere onderbouwing van de reden, waarom de voorstelling “De Vergissing” zou kunnen worden bestempeld als “flauwekul” (Loekie, 28 oct 1959 uur), hoewel er nettere bewoordingen zijn voor afkeuring.

      In sommige kringen moet en zal ons voorlaatste koloniale oorlogje de geschiedenis in gaan als de “verkeerde” oorlog. In die kringen wordt gemakshalve vergeten (“De Vergissing” – dan toch heel toepasselijk) dat Nederland primair verantwoordelijk was voor de orde en rust binnen haar gebiedsdelen in Azië, v.w.b. Indonesië tot aan de finale, de souvereiniteitsoverdracht op 27 dec 1949. Dat in de handhaving daarvan andere (economische) Nederlandse belangen als “bijvangst” een rol hebben gespeeld is ook waar, maar niet onlogisch in de gedachtewereld van die tijd en niet verwerpelijk. Het Nederland van direct na de oorlog lag in puin en moest worden opgebouwd en het handhaven van orde en rust overzee kostte ook centjes.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Zonder het ingrijpen van de Nederlandse Krijgsmacht zouden veel (Indische) Nederlanders de Bersiap zeer waarschijnlijk niet hebben overleefd.” Worden onze bevrijders, waarvan velen het niet hebben overleefd, voor het gemak maar even vergeten. De bersiap is voornamelijk door die Brits-Indiërs opgeruimd.

      • Boeroeng zegt:

        In het najaar van 1945 waren de Britse en Japanse legereenheden die mensen konden beschermen. Maar ja… als je leest hoe grof het Brits geweld was in Soerabaja met aanvallen op hele woonwijken, dat was ook niet ongewapende burgers beschermen
        De grote golven Nederlandse militairen uit Nederland kwamen pas toen de bersiap al voorbij was. Vele knil-militairen waren buiten de archipel en kwamen ook pas terug na december 1945.
        Nu had je nog steeds nationalistische moordenpartijen na december 1945, maar de meeste aandacht gaat uit naar de bersiapperiode.
        En zeker kun je regio’s en momenten aanwijzen waar Nederlandse en pro-Nederlandse burgers veiliger waren door de aanwezigheid van Nederlandse troepen. Gelukkig maar
        Maar die troepen waren daar ook om andere redenen, oa toch de dictatuur reconstrueren,

        • Peter van den Broek zegt:

          Eerst bevrijdden de Britten meer dan 3500 Nederlanders en Indo-Europeanen uit de Werfstraatgevangenis een daarna begon een veldslag (battle of Surabaya). Britten traden daarbij extreem gewelddadig op. Daarvoor hebben ze dacht ik in 2002 hun excuses aangeboden. De Indonesiers vroegen nog geeneens schadevergoeding.

          Wel deporteerden de Indonesiers tijdens de slag in Soerabaja een onbekend aantal Nederlanders en Indo-Europeanen naar de Republikeinse kampen. Ze gaven als reden op deze ongewapende burgers te beschermen!!! Tegen wie? tegen zichzelf? Hier is duidelijk sprake van ethnische zuivering.
          Vergeet niet dat Indonesische extremisten meer dan 300 Nederlanders en indo-Europeanen doodden. Het aantal vermisten is minstens het viervoudige.

          De moordpartijen tegen de Nederlanders en Indo-Europeanen gingen door tot minstens 1947, dus de Bersiapperiode duurde tot minstens 1947, of is er sprake van doden tijdens en na de Bersiap? waar ligt het verschil?

          Het is nuttiger regio’s aan te wijzen waar Nederlanders m.n. Indo-Europeanen zeker niet veilig waren. In de grote steden Batavia, Semarang, Bandoeng en Soerabaja zijn een kleine 1500 geregistreerde doden gevallen. Dan blijf ik met de vraag zitten waar de meer dan 3500-/- 1500 doden gebleven zijn. En dan praat ik niet over de duizenden vermisten.

          Ik vind die schattingen van W.H. Frederick logisch en geloofwaardig.

        • Jan A. Somers zegt:

          “hoe grof het Brits geweld was in Soerabaja met aanvallen op hele woonwijken” Die Brits-Indiërs valt niets te verwijten. Soerabaja is een grote industriestad met een enorm Indonesisch fabrieksproletariaat. Wonend in stadskampongs, verdeeld over de hele stad. Sinds ca.1944 werkloos, arm, hongerend. Daaruit werd door de pemoeda’s het bersiap potentieel gerekruteerd. Die stadskampongs waren voornamelijk opgebouwd uit hout en bamboe. Zelfs in de voorbeeldkampongs, met stenen woningen, was enorm veel bijgebouwd in hout. De aanvallen van de bersiappers vonden plaats vanuit die kampongs. Bij een tegenaanval van de Brits-Indiërs hoefde maar één huis in vlammen op te gaan of de hele kampong stond in de fik. In de rest van de stad was weinig schade, enkele grote markante gebouwen en verder kogelgaten. Toen ik eind november vanuit Batavia terugkeerde in Soerabaja, vloog de Dakotapiloot voor ons laag over de stad. Duidelijk te zien dat praktisch alle kampongs waren leeggebrand. Ik ging meteen naar het huis waar wij hadden gewoond. De hele wijk leeggeplunderd, maar nauwelijks oorlogsschade aan de huizen. Zelfs geen kogelgaten. Ik heb niets gehoord over claims bij de Britse legerleiding. Direct na de bevrijding van de stad eind december stroomden de gevluchte Indonesiërs weer terug. en begonnen aan de wederopbouw van hun kampongs. En er was weer werkgelegenheid.
          Ter vergelijking: Bij de slag om de Scheldemond eind 1944 kwamen niet alleen meer dan 4000 militairen om, maar ook1599 burgers (waaronder mijn a.s. schoonmoeder). Verder waren alle woningen en gebouwen plat of zwaar beschadigd door beschieting en bombardement door de bevrijders. Op een klein lapje grond: Zeeuws Vlaanderen, Zuid Beveland en Walcheren! Niks claims bij de Canadezen, Schotten en Polen. Gewoon weer aan de gang. Naderhand kon (dacht ik) wel wat oorlogsschade worden geclaimd bij de Nederlandse overheid. Voor de doden was er geen handje ophouden. (gelukkig maar!)

        • Jan A. Somers zegt:

          foutje: ook 1599 burgers

      • Robert zegt:

        Inderdaad. Ik heb mijn leven te danken aan de Sikhs en Ghurkas en de Engelsen.

  10. Bert Krontjong zegt:

    Beste Piet :Hari Kemerdekaan Indonesia dirayakan pada 17 agustus dan BUKAN 28 December ! In Gewoon Nederlands Indonesia beschouwd 17 augustus 1945 als hun dag van onafhankelijkheid ,dientengevolge viert Indonesia elke 17 augustus haar onafhankelijkheid dag en niet op 28 december .Dus Nederland was primair niet verantwoordelijk voor orde en rust in Indonesia .Wat deed het Nederlandse leger dan daar ? Ja dat is een goede vraag Piet !

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Beste Bert Krontjong,

      De eerste taak van een overheid is het zorgen voor de veiligheid van haar burgers. Dat wist je natuurlijk al. Met de eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring op 17 aug 1945 was de eenzijdig uitgeroepen republiek nog geen “overheid” en Nederland formeel nog niet ontslagen van haar plicht om orde en rust voor haar burgers in de Indische archipel te zorgen. De zeer geleerde heer Mr. Dr. Ir. Jan A. Somers zal voor die plicht in juridische zin wel een mooie kreet voor ons lager geschoolden in petto hebben.

      Overigens …. als de Nederlandse troepen niet waren gearriveerd, wie had zich dan wél bekommerd om de veiligheid van de Nederlanders, Indische Nederlanders, Chinezen en Indonesiërs die werden verdacht van Nederlandse sympathieën in de archipel? Ook na de bersiap bleef het onveilig en werd er naar hartenlust gemoord en gerampokt door Indonesische bendes, vooral gemunt op, weer, onschuldige burgers van eerder genoemde signatuur. I’ve been there.

      Dat de eerste golf troepen uit Nederland (OVW-ers) niet eerder op Java en Sumatra kon ontschepen was te danken aan onze Britse vrienden onder leiding van meneer Ludwich von Battenberg, die de ontscheping tot begin 1946 tegen hielden.

      • Bert Krontjong zegt:

        Beste Piet : Soekarno en Hatta wilden ook niet meteen de Repoeblik uitroepen daar was tijd voor nodig zeiden ze maar een bende heethoofdige Pemoeda,s dwongen hun dat wel te doen en toen was de geest uit de fles of zoiets Charles van der Plas de bekende Indo politicus adviseerde de Nederlandse regering “” erken meteen die Repoeblik ,anders voorzie ik het ergste !”” Enfin niet luisteren Soekarno had z.g geen aanhang onder de bevolking en die Repoeblik was een Japans maaksel etc etc allemaal smoesjes om weer een dikke vinger in de pap te hebben ,de rest van het verhaal is alom bekend 6.500 Nederlandse jongens vaak dienstplichtigen ,lieten daar het leven ,zou u postuum een goede reden kunnen vinden voor hun offer ? Misschien was Nederlandse militaire en andere hulp wel welkom maar dan meteen onder gezag van de nieuwe Repoeblik ,zou heel veel mensenlevens bespaard hebben ,want met de beste wil ter wereld kan je het Nederlandse optreden toch geen schoonheid prijs toekennen .En de naam “”Operatie Product “” zegt ook al genoeg over de beweegredenen van de Nederlandse regering ,ja ik heb het wel over 6.500 gedode Nederlandse dienstplichtigen maar onder de Indonesische bevolking vielen meer dan 100.000 doden in die periode 1945-1949 ,overigens ook door onderlinge twisten bij die Indonesiers .( Communisten en Darul islam )

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Beste Bert Krontjong,

          Met respect voor al je getoonde kennis van het gebeurde en de bijbehorende getalletjes over DE doden en HET doden over en weer, dat alles doet niets ter zake voor de onderbouwing van je bewering dat Nederland NIET verantwoordelijk zou zijn voor de veiligheid van wat toen – tot 27 december 1949 – FORMEEL Nederlands grondgebied buiten Europa was.

          Ik verwijs voor jouw gemak nog eens naar je posting: “Bert Krontjong zegt 31 oktober 2019 om 12:43”.

        • Jan A. Somers zegt:

          “alom bekend 6.500 Nederlandse jongens vaak dienstplichtigen ,lieten daar het leven” Als het juiste aantal bekend is moet je dat ook gebruiken:
          Gesneuveld: KL 1602, KNIL 722, KM 202. = 2526.
          Overleden ten gevolge van ongevallen en ziekte: KL 987, KNIL 1098, KM 140 = 2225.
          Samen op mijn zakjapanner = 4751.

        • Jan A. Somers zegt:

          ff vergeten. Het waren niet alleen jongens maar ook meisjes. Mijn zus was bij de MILVA.

      • RLMertens zegt:

        @PietAzijnpisser; ‘formeel Nederland’s grondgebied etc.’- Sinds wannneer is bezet(!) gebied formeel(!) gebied van de bezetter? Nederland in nazi tijd idem van Duitsland?

        • jekorp zegt:

          RLMertens.
          Wat een vergelijking, zeg. Dat wij nu geen voorstander zijn van kolonies, betekent niet dat we in retrospectief dan maar veroordelen dat Nederland het gebied heeft BEZET net zoals Duitsland Nederland deed. In Nederlands Indië was er een bevoegd gezag( zoek maar op hoe dat er bestuurlijk uitZAG en hoe het er na 1945 geïnfiltreerd was door oa de Japanse kempetai. Japan had dezelfde verderfelijke rassentheorieën als nazi Duitsland. Bestuurlijk chaotisch dus en moorden, in stukken hakken van, etc. van burgers ja. Dus de Nederlandse/Indische(was die er nog?) overheid had als taak haar burgers te beschermen en orde en rust te herstellen. Punt uit. Hebt u wel eens gewoond in Ned.Indie?

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Ach meneer Mertens, daar bent u weer. Ik ben als Azijnpisser nieuw op deze site maar ken u van uw stokpaardjes en mantra’s en uw zinnen met de vele vraagtekens om uw retorische vragen te beklemtonen. In discussie gaan met u is zelfs voor een Azijnpisser niet de moeite waard, pertjoema. Bovendien zou de webmaster er maar zenuwachtig van worden. Dus laat ik het er bij. “Full stop” in oude telegrafietaal.

        • Hans Boers zegt:

          Ach….het woord “pertjoema”…. long time no hear/see/read…. selamat datang meneer Cuka/Tjoeka 🙂 zegt een orchidee liefhebber uit Surabaya zonder Tanjung Berak maar wel met papeda en bubur Ambon …..

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Enige gelijkenis van mij met bekende figuren uit de analoge en digitale wereld is onbedoeld en berust op louter toeval.

        • RLMertens zegt:

          @Jekorp; ‘een bevoegd gezag etc.’- Door wie bevoegd? Door/namens de bevolking? In nazi Nederland dus toch ook een bevoegd gezag? Indië werd toch ook gewapenderhand ingenomen/bezet , zoals Nederland in 1940. Nazi Nederland slechts(!) 4 jaar…..Een kolonie; zoek de betekenis hiervan maar op in het woordenboek! Over retro(!) perspectief gesproken.

        • RLMertens zegt:

          @HansBoers; ‘tanjung berak etc.’- Ik woonde toen in Tanjoeng Perak, Soerabaja. Berak= poepen, deden wij af toe in de kali Mas.

      • jekorp zegt:

        👌😘
        Zouden de burgers beschermd worden door de door de kempetai geïnfiltreerde POLITIE?….

  11. e.m. zegt:

    Ik hoor het Pak Pierre vanuit zijn schuttersputje zeggen: “Beauty is in the eye of the beholder!”

    — Tja, wat is de (absolute) waarheid en wat was de (echte) werkelijkheid? Als je de eerste persoonlijk bezit en de laatste als enige kent, dan begint mogelijk daar De Vergissing!

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Pak Pierre – Allah zegene zijn naam – was zo te zien dus verre van een Azijnpisser.

      • e.m. zegt:

        Ja, veel meer de ‘Orchidee van Semarang’, zeg maar . . .

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Adoeh E.M., ik vermoed dat Pak Pierre liever herinnerd wil worden als een trotse djago, dan als een angkrèk, hoe mooi zo’n parasiet ook kan zijn.

        • e.m. zegt:

          @dan als een angkrèk, hoe mooi zo’n parasiet ook kan zijn.@
          — Ja maar, een anggrek stelt wel hoge eisen aan zijn groeiplaats. Dan is Semarang echt niet verkeerd hoor. Misschien zelfs iets beter dan Surabaya. Maar dat moeten milieudeskundigen onderling maar uitmaken.

          @ik vermoed dat Pak Pierre liever herinnerd wil worden als een trotse djago,@
          — Jazeker, maar dacht dat al gekend was. Wilde niet -zoals hier gebruikelijk -in herhalingen vervallen met verwijzingen naar pak em beet:

          “”Don’t throw bouquets at me
          Don’t please my folks too much
          Don’t laugh at my jokes too much””

          Of deze memory aan ‘geen zee te hoog’, en dat maandenlang! https://www.youtube.com/watch?v=HSUZ02Z2kIo

          En wat te denken van die bravoure-foto met diens twee stoere hanen onder z’n gespierde armpjes.

          Of neem die atletische sawah-salto-jump boink op de rug van een karbouw om een meisje te imponeren.

          Djago atau tidak?

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Kikeriki! Djagoné Pandjilaras
          Omahé lanèng alas
          Pangané segoh beras

        • e.m. zegt:

          @Pangané segoh beras@

          — Jawel, maar pas als je ‘papeda’ aandurft, dan pas ben je een echte Djago als een Alfoer!

        • Jan A. Somers zegt:

          En moeilijk doen wanneer hij bij een (laatste) bezoek aan Nusantara een parkeerbon kreeg. Ik zal die stad hier maar niet noemen.

        • e.m. zegt:

          Ja .. een stad waar je het onderspit delft, zou ik ook niet noemen!

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Delfts blauw: Een Indo uit de stad Delft.

  12. Piet Azijnpisser zegt:

    Bertje Krontjong is, zoals ik hem heb leren kennen, een man van de brede armzwaai en “als maarrrr heef heluid”. Een dode meer of minder in een conflict maakt hem niet uit. Als Boeng Karno en M. Hatta op 17 augustus 1945 vanaf een papiertje de onafhankelijkheid van heel Indonesia proclameren, dan hebben ze volgens Bertje meteen een heuse staat met alles er op en er aan gecreëerd waar Nederland niets meer had te zoeken (zie Bert Krontjong zegt 31 oktober 2019 om 12:43).

    Bertje’s doctrine volgend zouden de Zuid Molukken ook al lang een onafhankelijke staat moeten zijn, erkend door de wereld en de Republiek Indonesia, Had immers niet Mr. Dr. Chris Soumokil op 25 april 1950 de onafhankelijkheid van het gebied geproclameerd namens alle Zuid Molukkers? Helaas pindakaas, de Republiek Indonesia, net vrijgekomen van Nederland, stak daar een gewelddadig stokje voor en Chris Soumokil eindigde zijn leven voor een Indonesisch vuurpeloton.

    In voormalig NNG zal een groep Papoea’s ook wel hun onafhankelijkheid van de Javaanse republiek hebben uitgeroepen. Ook zij kwamen van een koude Pasar Malem thuis. Geen eigen staat. Wel een bezettingsmacht uit Jakarta, roofbouw op hun land en minachting van hun volk.

    Je hebt nog veel te leren Bertje.

    • Robert zegt:

      De nieuwe “eigen” meesters blijken niet minder gewelddadig en corrupt te zijn dan de ‘oude” meesters van de koloniale tijd.

      • Piet Azijnpisser zegt:

        Dadelijk wordt iemand wakker en beweert dat het toch de schuld is van die oude koloniale meesters, die het goede voorbeeld hadden moeten geven.

        • RLMertens zegt:

          @PietAzijnpisser; ‘het goede voorbeeld moeten geven etc.’- Goede leermeesters van toen….goed voorbeeld doet immers volgen! Pacificeren= vrede brengen. Die djahats moesten gestraft worden. En dat deed de Republiek met een expeditie= leerzame/wetenschappelijke tocht , want orde en rust moet er zijn. Zoals vroeger; tijdens jaman Belanda.

  13. e.m. zegt:

    Oftewel onze Belgische vriend Guy Verhofstadt: “Als je tien keer in een tekst schrijft dat iets onafhankelijk is, wil dat niet zeggen dat het dan automatisch onafhankelijk wordt, hè?”

    • Piet Azijnpisser zegt:

      Lelijke azijnpisser.

    • Jan A. Somers zegt:

      Denk ook eens wat er dichter bij huis, Catalonië, aan de hand is. Staatkunde is meer dan merdeka roepen op de stoep voor je huis. Hier in Delft zou ik platgespoten worden afgevoerd door twee stevige GGZ-broeders. Maar wel door de zorgverzekering betaald! Waar voor je geld!

    • Jan A. Somers zegt:

      Maar de regiopresident is rechtmatig met een meerderheid gekozen. Het regioparlement is rechtmatig gekozen en heeft bij meerderheid voor gestemd. En bij het rechtmatige referendum was er een meerderheid voor zelfstandigheid. Alles bij elkaar een beetje meer dan die roepende meneer in Batavia. Staatsrecht en staatkunde zijn ingewikkelde vakken! Iedereen heeft gelijk of iedereen schiet iedereen dood. Gelukkig dat ik oud ben, hoef ik niet meer moeilijk te doen.

      • PLemon zegt:

        @ bij het rechtmatige referendum was er een meerderheid voor zelfstandigheid.

        # onafhankelijkheid verkrijgen kan blijkbaar niet zonder gewapende strijd… Machthebbers houden altijd politie & leger paraat. Maar de angst voor een economische terugval houden bv EU- exit plannen mede tegen.

        *** Het referendum in Catalonië liet zien dat maar liefst 90 procent van de stemmers voor de onafhankelijkheid van de regio in Noord-Spanje is. Bij dat referendum kwam echter maar 42,5 procent van de mensen opdagen en dat heeft een behoorlijk vertekend beeld gegeven. Uit de laatste peiling blijkt namelijk dat een nipte meerderheid van de Catalaanse bevolking tegen de onafhankelijkheid is. Waar zijn deze mensen bang voor?

        ECONOMIE
        Veel van de zorgen van Catalanen kunnen in één woord omschreven worden: economie.
        De onafhankelijkheid zou echter voor erg veel onduidelijkheid zorgen. Met een zogenaamde ‘Catalexit’ is Catalonië overgeleverd aan de welwillendheid van andere EU-landen – waaronder Spanje. En dat zou ervoor kunnen zorgen dat de economische prijs die Catalonië voor zijn nationalisme betaalt hoger uitvalt dan de regio lief is.
        https://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2017/10/veel-catalanen-toch-tegen-onafhankelijkheid-waarom

        • Jan A. Somers zegt:

          Op 17 augustus 1945 was het voor een onafhankelijk Indonesië ook een puinhoop! Nog erger voor de Republiek op 26-07-1581. En Brits-Indië? Meteen scheiding en oorlog! En in Afrika? Nu nog steeds! Denk gewoon eens aan de Franse revolutie! Die revolutie vrat zijn eigen kinderen op. Catalonië heeft tenminste nog Barca in Camp Nou. En wat heeft het Plakkaat van Verlating ons gebracht? Feyenoord! (wa’s dat?)

        • PLemon zegt:

          @ wat heeft het Plakkaat van Verlating ons gebracht? 

          # Een anekdote :
          ” Baudet hield een betoog over het Plakkaat van Verlatinghe als belangrijke ‘onafhankelijkheidsverklaring’ waarmee Nederland zich in 1581 van Spanje losmaakte. Baudet stond in het Kamergebouw voor een document, dat echter een kopie van de Vrede van Münster blijkt te zijn. In Münster beëindigden de Nederlanden in 1648 de oorlog met Spanje.
          https://www.tubantia.nl/hengelo/baudet-gaat-de-mist-in-met-hengelose-ondertekenaar-vrede-van-munster~a06f52e9/

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Plakkaat van Verlating: Tja heren Somers en Lemon, al een mooie brief gezonden aan de heer Boris Johnson, premier aller Britten, om nog eens goed over “Brexit” na te denken?

          Oeps …. off topic. Of toch niet? Het topic gaat immers over een vreselijke “Vergissing”?

        • R Geenen zegt:

          @@Het topic gaat immers over een vreselijke “Vergissing”?@@
          De tijd zal dat uitwijzen. Brexit heeft namelijk 2 kanten. Geen kosten aan Europa.

        • e.m. zegt:

          @Plakkaat van Verlatinghe@
          — Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong, Bert Krontjong dan lain lain . . .

          @Feyenoord! (wa’s dat?)@
          — Waar ze ‘Ajax’ gebruiken om de boel op te schonen!

          Om off topic ‘vergissing’ te voorkomen:
          Radjin is vlijtig en ngantoek is slaap
          Kelapa is klapper en monjet een aap
          Kambing is geit en djago is haan
          Ajam is kip en pantjoran is kraan
          Daoen is blad en pohon een boom
          Tidoer is slapen en mimpi is droom

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Nog eentje dan:

          Mati is dood
          Roti is brood
          Dapoer is keuken
          Mek-mek is ….. lekker

          Waaah …. rijmt niet! Pergissing.

          Deze dan maar: https://indisch4ever.nu/2012/01/31/rijmpje-2/

        • Jan A. Somers zegt:

          ” ook gewapenderhand ingenomen/bezet” Nou nee. Door Engeland geschonken bij het traktaat van 13 augustus 1814. Een volkenrechtelijk akkoord! Soeverein! Maakte deel uit van het Koninkrijk der Nederlanden. Lid van de Volkenbond en Verenigde Naties. De RI kon dat niet, was geen staat. Pas als RIS op 27 december 1949 lid van de VN op voordracht van Nederland!

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘RI was nog geen staat etc.’- Maar het werd al meteen defacto door de VN erkend! Officiëel wel door India en Egypte! Terwijl Nederland toen al(!) in het ‘verdomd hoekje’ terecht kwam, nb. als souvereine staat!

  14. PLemon zegt:

    @. Terwijl Nederland toen al(!) in het ‘verdomd hoekje’ terecht kwam, nb. als souvereine staat!

    # Het is maar hoe je er tegen aan kan/wilt/moet kijken…..

    *** Goenawan Mohamad : Over geschiedenis gesproken: welk land is volgens u meer gedekoloniseerd, Nederland of Indonesië?
    “Dat is Indonesië. Wij kennen geen haat of ressentiment tegen de Nederlanders. We zijn niet bezig met juridisch gedoe rond de onafhankelijkheid, waar jullie nog steeds een probleem mee hebben. Jullie moeten jezelf daarvan bevrijden. Het is absurd! Jullie zijn nog niet gedekoloniseerd. Wij wel en daar ben ik trots op.

    “Ik zie het ook aan het racisme in Europa. Elke dag verdrinken immigranten, ze worden opgejaagd en mogen niet naar binnen. Kolonialisme is het behandelen van een ander als een niet-mens. Helaas gebeurt dat nu weer in Europa.”

    Wie is Goenawan Mohamad?
    Goenawan Mohamad werd in 1941 geboren in de Centraal-Javaanse streek Batang. Als tiener publiceerde hij al artikelen en vertaalde poëzie. Na studies in Indonesië, België en de Verenigde Staten richtte Goenawan Mohamad het vooraanstaande Indonesische opinieweekblad Tempo op, waarvan hij ook de hoofdredacteur was. Onder het Soeharto-regime (1967-1998) werd het tijdschrift twee keer ‘gesloten’ door de autoriteiten, omdat er te kritische stukken werden geplaatst.

    https://www.trouw.nl/nieuws/er-zijn-ordelijkere-landen-minder-corrupt-maar-voor-indonesie-zou-ik-sterven~be1aaef5/

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘het is maar etc.’- Nederland streed toen al niet alleen tegen de Republiek, maar ook vooral tegen de VN! Het probeerde deze wereld organisatie te misleiden door oorlog voeren te betitelen als politie acties etc.. Het mocht allemaal niet baten. En op last(!) van de VN werd de strijd gestaakt.-* ‘dat is Indonesië etc.- Klopt. Zie maar hoe het hier na 75 jaar nog ‘leeft’! Een debacle vergeet je niet zo maar. Ook vanwege de Indië herdenkingen. Want 15 Augustus herdenken is onherroepelijk ook denken aan bersiap. Zo te zien is zelfs de 4e generatie daarmee bezig. Mijn kleinzoon uitte eens de opmerking; ‘waarom wij niet de kant van de Republiek hebben gekozen……’.

      • Jan A. Somers zegt:

        ” En op last(!) van de VN werd de strijd gestaakt.” Niks daarvan. ” resulterend in een ruling van de Veiligheidsraad van 23 maart 1949. In deze ‘brief’ werd de UNCI aangespoord partijen behulpzaam te zijn bij de ten uitvoerlegging van de resolutie van de Veiligheidsraad van 28 januari en het bereiken van overeenstemming over de voorgestelde conferentie in Den Haag. en “partijen wordt verzocht (…)” De VN, liever gezegd Veiligheidsraad, gelast niets! Kan soevereine staten niet gelasten.

  15. PLemon zegt:

    @ wij niet de kant van de Republiek hebben gekozen……’.

    # Historisch gezien waren wij de bovenliggende bevolkingsgroep totdat de belanda’s de koloniale lakens gingen uitdelen. Tja die zetten de sociale verschillen tussen inheemsen en indischen nog meer op scherp.

    *** Citaat: De eerste slachtoffers van de ethische politiek waren de Indische Nederlanders. Door hun aderen stroomde gemengd bloed en zij speelden sinds het begin van de Nederlandse koloniale aanwezigheid in de archipel een vooraanstaande rol in de samenleving. Zij werden nu door de blanke koloniale elite niet meer gezien als partners bij uitstek in de ontwikkeling van de kolonie. Ook hun relatie met de Indonesische gemeenschap werd hoe langer hoe stroever. De Indische Nederlanders beschouwden zichzelf als koloniaal en niet als gekoloniseerde, hetgeen hun afstandelijke houding tegenover het Indonesische nationalisme verklaart en ook de reden was dat zij het onder de Japanse bezetter hard te verduren kregen.
    https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6456/meer-nederlander-dan-indonesier.html

    • RLMertens zegt:

      PLemon; ‘de kant van de Republiek gekozen etc.’- De jonge generatie, die naar het land van hun oma’s/opa’s afreizen en daar zulke lieve mensen ontmoeten. Die hen met gulle een lach, gastvrij(!) tegemoet treden zijn onthutst/verbaasd. Zijn wij met dit volk ooit in oorlog geweest? Hen hebben onderdrukt/bezet? 3 Eeuwen lang! Hoe is dat mogelijk?

      • PLemon zegt:

        @ …Hen hebben onderdrukt/bezet? 3 Eeuwen lang!

        # Dwz. Staatsrechterlijk bestuurd en samen met de Radens/vorsten onder de duim gehouden. In feodale structuren accepteerde men de adat en wist niet beter dan dat het zo hoorde.
        En als Japan er een schepje boven op gooide en later de intelligentia uit de gewone man ook wel eens aan de touwtjes wil trekken , krijg je de poppen aan het dansen.
        Trouwens als u het artikel van Goenawan Mohamad doorleest maken nu de rijke elite en de mafia de dienst uit. Toch kasian voor de gewone boer en burger dat die de oude Radens en kolonialen hebben opgevolgd.

  16. Piet Azijnpisser zegt:

    PLemon zegt 9 november 2019 om 16:30: “Trouwens als u het artikel van Goenawan Mohamad doorleest maken nu de rijke elite en de mafia de dienst uit. Toch kasian voor de gewone boer en burger dat die de oude Radens en kolonialen hebben opgevolgd”.

    Wat flauw! Dat wil de heer Mertens immers niet lezen, noch horen.

    • RLMertens zegt:

      @Azijnpisser; ‘immers niet lezen etc.’- Juist wel! Want toen wij het voor het zeggen hadden trof de gewone boer/tani, burger/koeli hetzelfde lot! Echter nu door/onder hun eigen bangsa. Liever dat, dan onder de belanda’s, zei mij eens Indonesische ingenieur!
      – Liever geregeerd worden door je eigen foute regering, dan onderdrukt te worden door buitenlandse mogendheid!

      • Piet Azijnpisser zegt:

        Ach meneer Mertens, de uitspraak van die ene Indonesische ingenieur is voor u blijkbaar representatief voor de mening van het hele Indonesische volk van ….. (?) miljoen zielen.

        Wat een zwakke argumentatie meneer Mertens, alleen om uw gelijk en waarheid weer eens te onderstrepen. Pathetisch.

        Cynisch ook. Dat de “boer/tani/burger/koelie” nog steeds wordt onderdrukt en uitgewrongen, interesseert u kennelijk geen klap, omdat het nu door de eigen bangsa gebeurt. Een woord van compassie voor die grote groep zou ik juist van u hebben mogen verwachten.

    • PLemon zegt:

      @ …niet lezen, noch horen….

      # Dat is het vermoeden omdat diens visie op het verlaten van onze geboortegrond geheel op rekening van de belanda’s terecht kwam. Terwijl aan oorzaak en gevolg nogal wat te sleutelen was. Bv na de eeuwwisseling begonnen de eerste slijtage verschijnselen aan het koloniaal systeem wereldwijd en kwam het nationalisch denken bij de Aziatische en Afrikaanse volkeren tot ontwikkeling. Met Japans vergeefse expansiedrift kwam definitief een einde aan het imperialisme en werd de strijd verlegd naar het politiek systeem: communisme alom of democratie? Op micro niveau probeerde Nederland het onafhankelijkheid proces van het eilandenrijk te begeleiden in een Gemenebest constructie van al haar koloniën. Jammer dat door de wrede Japanse regeerperiode, de Indonesiërs alle vertrouwen verloren in ‘buitenlandse’ en Nederlandse bemoeienis. En daarmee werd ook de generatie landskinderen cq indischen buitenspel gezet.

      • R Geenen zegt:

        @@Op micro niveau probeerde Nederland het onafhankelijkheid proces van het eilandenrijk te begeleiden in een Gemenebest constructie van al haar koloniën.@@
        In woorden klinkt het verrek mooi, maar de meeste Nederlanders uit Den haag hadden met die plannen alleen guldens en dollars voor ogen. Want Nederland heeft toch zelf er aan meegewerkt om haar indische landskinderen buitenspel te zetten. Ook bij aankomst in Nederland werd dat duidelijk aangetoond. Ze hadden alleen er niet op gerekend dat Soekarno ieder Nl gezinde er uit knikkerde. Of bent U dat 70 jaar na dato al vergeten. In werkelijkheid waren de Indische mensen een speelbal tussen japan, indonesie en nederland.

        • Jan A. Somers zegt:

          “maar de meeste Nederlanders uit Den haag hadden met die plannen alleen guldens en dollars voor ogen.” Dat was na de depressie verleden tijd. Nederland en Indië waren niet meer elkaars belangrijkste handelspartner. Voor Indië waren dat Amerika en Australië geworden. En vergeet Japan hierbij niet!
          “waren de Indische mensen een speelbal” En die lieten met zich spelen! Paatje gouvernement zorgt toch voor ons! Alleen is die paatje er nu niet meer. Zie nu nog de verdeelde Indische gemeenschap. Die doen niet aan politiek. Waardoor de politiek niets doet voor die mensen, die eigenlijk politiek niet bestaan. En weer alles overlaten aan hun vooraanstaanden (mensen die vooraan staan).
          “speelbal tussen japan, indonesie en nederland.” Met in de vooroorlogse politiek wel landskinderen! Nu niks meer.

        • R Geenen zegt:

          Ik had niets anders verwacht van U. Wel standaard om altijd Nederland te verdedigen en de Indische de grond in te boren. Bent U wel een Indo?

        • Piet Azijnpisser zegt:

          Meneer Somers probeert n.m.m. altijd de angel van de emotie en subjectiviteit uit de discussie te halen. Als die voortdurende pogingen niet stroken met uw overtuiging betekent dat nog niet dat hij geen “Indo” zou zijn.

          Misschien is hij een “Laat Maar Indo”, eentje die tevreden is met datgene wat hem – over het geheel genomen – in het leven is gegeven en in ieder geval verstandig genoeg om geen energie te verspillen aan voortdurend geweeklaag en gedrens.

          Gelukkig sluit u azijnpissers niet uit van goed Indoschap.

        • R Geenen zegt:

          @@Als die voortdurende pogingen niet stroken met uw overtuiging betekent dat nog niet dat hij geen “Indo” zou zijn. @@
          Heel simpel, in het voormalig Indie waren naast Indonesiers en Indische Nederlanders ook Totoks. Heb nog nooit de heer Somers ontmoet. Alleen zijn voortdurende pro NL gelezen en dat bijna op elk gebied. En daar tegenover zijn vaak negatieve Indo interpretatie. .

        • R Geenen zegt:

          @Gelukkig sluit u azijnpissers niet uit van goed Indoschap.@
          Ach, zolang ondergetekende het idee heeft dat er ook nog een normale conversatie mogelijk is, geen probleem. Dat is het mooie van het internet. Men is eigen baas en kan/mag zelf beslissen welk onderwerp interessant genoeg is of dat het thuis hoort in de trash. Moet ook tijd besteden aan het blad De Indo, want die wacht op artikelen. Ook het editing van vooral oude foto’s vraagt tijd, enz.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          De heer Somers heeft dacht ik door de jaren heen vaker geschreven over zijn Inlandse, c.q. Indonesische grootmoeder. Misschien heeft hij nog meer Inlandse/Indonesische voorouders, maar die ene grootmoeder maakt hem al tot “Indo Europeaan” naar de daarvoor algemeen geldende maatstaven.

        • R Geenen zegt:

          Nogmaals, ik lees zeker de helft van de mails die binnenkomen niet. Zeker als het hele lange verhalen zijn. Hoef alleen maar de eerste regel te lezen om te weten of het mijn interesse heeft of niet. Ook zijn discussie met bepaalde andere personen vormen bij mij geen onderwerp van interesse. B.v. het onderwerp Soerabaja heb ik al heel lang achter mij gelaten. Hopelijk heeft u daar wat begrip voor.

        • Piet Azijnpisser zegt:

          R Geenen zegt 11 november 2019 om 00:42 en 00:54:

          Ach ….. laat maarrrrr. Pertjoema.

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; ‘op rekening van de belanda’s etc.- Klopt! Door Nederlandse provocaties ontstond bersiap! De ellende die over ons, vooral buitenkampers ea, is gekomen, is uitgelokt! Om wingewest Indië te behouden. Om blijvend te profiteren, vooral voor de opbouw van het vaderland. Het Britse intermezzo te verleiden/dwingen deze Republiek aan te pakken( zoals in Soerabaja). Echter, die wensten zich niet meer in een koloniale oorlog te storten en vertrokken. -Terug kijkend op het verleden, is gebleken dat die periode eveneens een aaneenschakeling is van bloedige gevoerde oorlogen. Vandaar dat men nb zelfs.na een wereldoorlog(!)/ bezetting niet schroomde om alle gelden aan te wenden om oorlogstuig aan te schaffen. En dat, terwijl koffie, suiker etc. in Nederland alleen nog op de bon te verkrijgen is. Met de slogan; Indië te bevrijden werd het ganse volk misleid. Tot een oorlog met als resultaat; een debacle!

  17. PLemon zegt:

    @ . Zie nu nog de verdeelde Indische gemeenschap. Die doen niet aan politiek. Waardoor de politiek niets doet voor die mensen, die eigenlijk politiek niet bestaan

    # In de Archipel toen wel verbondenheid gezocht maar kon zo’n heterogene menggroep wel voor zichzelf opkomen? Hier in holland zien we ook politici met een Indische achtergrond die in de reguliere partijen opgenomen zijn en als ze zich Indisch profileren mogelijk hierop worden aangekeken en soms de eer aan zichzelf houden.

    *** In het boek In Indië gewortelde. De twintigste eeuw bestudeert de Utrechtse historicus Hans Meijer het wedervaren van de Indische Nederlanders in de periode 1920-1960. Hij doet dit voornamelijk aan de hand van de geschiedenis van het Indo-Europees Verbond (IEV), dat in 1919 werd opgericht. Als belangenorganisatie wilde dit verbond de positie van de Indische Nederlanders in de koloniale samenleving beschermen. De geschiedenis van het IEV en de Indische Nederlanders wordt in Meijers studie gekenmerkt door onmacht en onvermogen. In de steek gelaten door de blanke Nederlanders en geen aansluiting vindend bij de Indonesische gemeenschap, was het IEV niet bij machte om de Indische Nederlander zijn vooraanstaande plaats in de koloniale samenleving terug te geven.

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘geen aansluiting bij de Indonesische gemeenschap etc.’- Daar hield men zich juist verre van. Men was gezagsgetrouw tot ‘in den dood’etc.(zie de Indische helden). Om als Europeaan te worden aangezien/te blijven. Waardoor we bij het einde van Indië debacle (bijna!) tussen het wal en schip raakten. En nu met een Indië trauma, althans de 1e generatie, moet leven. DD’s Indiese partij had mi. de juiste visie; zie wat in Zuid Amerika is gebeurd. Trouwens, daar was de Indische overheid toen ook bevreesd voor. Vandaar het Nederlanderschap. Bij het einde; alleen voor de Westerse georienteerde Indisch Nederlanders was de bedoeling!

  18. Jan A. Somers zegt:

    Kan het zijn dat die gemeenschap genoegen neemt/nam met vooraanstaande personen? Die niet alleen vooraan stonden/staan maar daar ook alleen stonden? We hebben nu een aantal IP’s achter de rug, maar kennen we die wel? Niet alleen namen, maar ook competenties? Het lijkt mij heel eenzaam daar vooraan! En dan die mensen met een Indische achtergrond in de politiek. Dan lees ik hier: een INDO! Goed héé! Een INDO!!! En gaan aan de sajoer lodeh verder. Wie heeft die persoon daar wel eens op aangesproken?

  19. RLMertens zegt:

    @JASomers; ‘aan de sajor lodeh etc.’- Natierlik! Indische politiek; waarom,waarvoor? Voor de backpay, meer gratis parkeer plaatsen bij de Tong tong fair, toekang pitjit in het basis ziektekosten pakket? Politiek bedrijf je als Nederlandse burger. Er is toch ook geen Friese- of Limburgse partij om desbetreffende belangen te vertegenwoordigen. Onze noden/grieven etc. zijn Nederlandse! Dus trek aan de bel bij degenen die…….Indische genen bezit/sympatiseerd. En eet ……meer sajor lodeh met empal!

  20. PLemon zegt:

    @ geen aansluiting vindend !!!

    # letterlijk zal dat wel meevallen gezien de inheemse familietakken vd indischen en het huispersoneel en employé’s in het zakenleven en overheidsdiensten. Maar in een standenmaatschappij scheiden de politieke wegen zich.
    De Japanners maakten er dankbaar misbruik van.

    ***. waren zij ook voorboden van een opname van Indonesië in een door Japan te leiden Groot-Aziatische welvaarts-sfeer.
    Indië moest daarom van haar Europese trekken worden ontdaan: de
    Tokio-tijd en de Japanse jaartelling werden ingevoerd, deze keizer-verering verplicht gesteld evenals het eerbetoon aan Japanse schildwachten. Maar belangrijker in dit verband was de nooit eerder vertoonde inschakeling van Indonesiërs in allerlei massa-or-ganisaties. Het Europese gezag bestond niet meer; het Europese prestige leek afgedaan. Mede als gevolg hiervan veranderde de houding van sommige Indonesiërs ten opzichte van Europeanen. Indische Nederlanders vormden circa tweederde deel van de Europese bevolkingscategorie . Volledigheidshalve zij vermeld dat het aantal Europeanen, ongeveer driehonderdduizend, volledig verloren ging in de totale bevolking van Neder-lands-Indië die in 1940 ruim zeventig miljoen mensen omvatte.

    Registratie
    De ingegane veranderde houding van Indonesiërs leidde soms tot plunderingen van Europese huizen en het op straat lastig vallen van Europeanen. Inheemse straatventers begonnen de Europese huizen te vermijden; en het inheemse huispersoneel achtte het, soms onder druk, verstandiger om niet langer meer aan Europeanen diensten te leveren. Abrupt eindigden de koloniale verhoudingen. Europeanen geraakten in isolement.
    https://psychotraumanet.org/nl/van-%E2%80%99banzai-naar-%E2%80%99bersiap%E2%80%99-indische-nederlanders-ontreddering-1942-1946

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘gezien de inheemse familietakken etc.’- Die in die raciale/standen maatschappij wel eens verloochend werden. Indische families, die hun inlandse moeder/oma zoveel mogelijk uit zich hielden(!). Omwille zo Europees mogelijk door het leven te gaan, zonder Inlandse(!) kenmerken! -Mijn neef vertelde eens het verhaal, dat zijn Javaanse oma, bij een huisbezoek van de totok baas van zijn vader, in het paviljoen/garage ‘werd gestald’. Slagen in die maatschappij hing vooral af van; aanhankelijkheid aan het Europeaan zijn; vaderlandser te zijn dan de blanke vaderlander. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Vermeldenswaardig zelfs is bv.; media magnaat Berretty, die met zijn Inlandse moeder een bezoek brengt aan de gg. Die Indische maatschappij is voorgoed voorbij. Want hier telt de invidue. * ‘veranderde houding van Indonesiërs etc.’ – Die trad bij de Japanse intocht meteen in; toen ten aanschouw van hen, die blanke toeans/njonja’s met hun spullen dragend, afgeblaft/afgemarcheerd werden naar de kampen. De vernederingen, die mi. nu nog en zelfs worden overgedragen aan de generaties daarna. Lees/hoor maar hoe bij 15/8 herdenkingen nb. hoe de kleinkinderen het leed van hun oma’s/opa’s verwoorden. Lees NRC 1/11 jl. Ellen Deckwitz; Woedend verleden; van haar grootmoeder. Zelfs in gedichten verwoord.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.