‘Hopelijk is mijn generatie de laatste die hankie pankie Shanghai hoort’ 

Mensen die tjing tjang tjong roepen als je over straat loopt, sambalbij-grapjes maken of je complimenteren met je Nederlands. Dit overkomt Nederlanders met Oost-Aziatische roots vaak. En daar hebben ze genoeg van. Vooral twintigers en dertigers zwijgen niet langer.Pete Wu (34) is in Nederland geboren en getogen, toch zijn veel mensen verbaasd wanneer ze de journalist accentloos Nederlands horen spreken. Ze vragen hem of hij thuis met stokjes eet, waar zijn restaurant staat of waar hij nou echt vandaan komt. Allemaal opmerkingen die voortkomen uit een stereotiep beeld van Chinese Nederlanders, zegt Wu.   NOS

De radiopresentator sloeg op me in met de mokervraag ‘Maar Pete: hoeveel Chinezen eten er eigenlijk hond?’Ik was met naïeve stomheid geslagen dat iemand dat anno 2019 vroeg, ook al was het bedoeld als journalistieke prik in mijn zij. Het ging naar mijn idee niet om hoeveel Chinezen er hond eten (daar ga ik dus ook geen cijfers van geven), maar om het nog altijd associëren van een heel volk met een naar westers idee barbaars gebruik: de beste vriend van de mens als snack. vn.nl

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

6 reacties op ‘Hopelijk is mijn generatie de laatste die hankie pankie Shanghai hoort’ 

  1. Irene Urich zegt:

    Het is vaak ook belangstelling , waarom iemand naar je achtergrond vraagt ! Ik reis veel en zie mensen van allerlei komaf !!! Leuk te oren als je plotseling zelfde achtergrond hebt ! Sta OPEN voor anderen en wees blij dat jij jezelf kan en mag ZIJN !!!!!! We zijn allemaal anders , “UNIEK “ Be happy , ALOHA , slamat jalan Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

  2. Jan A. Somers zegt:

    Ik heb een Chinese schoonzoon. Was stomverbaasd. Nooit meegemaakt. Op school niet, op de universiteit (2!) niet, op straat niet, in de supermarkt niet. Helemaal niet.

  3. PLemon zegt:

    @ Dit overkomt Nederlanders met Oost-Aziatische roots vaak.

    # Met een ander of afwijkend uiterlijk blijf je waar dan ook een vreemde eend in de bijt.

    *** S.L. OEI 28 februari 1998, 0:00
    Voor een zogenaamde tweede generatie migrant, allochtoon, etnische minderheid of hoe de dominante meerderheid mij definieert, is etnische identiteit geen vanzelfsprekend gegeven. Ik herinner me een voorval uit mijn kindertijd in Indonesië. Toen ik samen met mijn broer en zus mee wilde spelen met de kinderen uit de buurt, werden wij door Javaanse kinderen uitgescholden. Zij riepen ‘tjino’ wat Chinees betekent. Zonder enig etnisch besef riepen we ‘tjino’ terug. In Nederland gekomen werd ik weer uitgescholden, ditmaal voor ‘pinda-poep-chinees’. Het ‘anders zijn’ had beide keren tot gevolg dat ik niet mee mocht spelen.
    De negatieve beeldvorming over etnische Chinezen in Indonesië kent een lange geschiedenis. De vooroordelen die er heersen vinden hun oorsprong in het vooroorlogs koloniale systeem. Net als de Joden in Europa tijdens de middeleeuwen, werden Chinezen in de Indische Archipel vóór het koloniale tijdperk uitgesloten van grondbezit. De autochtone bevolking die het handeldrijven te min vond, liet de handel over aan de Chinezen en Arabieren. De Chinezen, voornamelijk mannen, vermengden zich met de autochtone bevolking. Hierdoor voltrok zich geleidelijk een assimilatieproces. De Chinezen die zich met de autochtone bevolking mengden, werden de Peranakan Chinezen genoemd, hetgeen ‘kind van het land’ betekent.

    Aan dit assimilatieproces kwam een einde met de komst van de Nederlandse kolonialisten begin zeventiende eeuw. De Nederlanders maakten handig gebruik van de kennis van de Chinezen over de cultuur en de heersende normen en waarden van de autochtone bevolking. De Chinezen kregen weinig populaire functies toebedeeld, zoals handelaar, belastinginner en pachter.

    Hierdoor vormden ze een buffer tussen de koloniale machthebbers en de agrarische bevolking. Elke keer wanneer er opstand heerste onder de agrarische bevolking, richtte de woede zich tegen de Chinezen, en niet tegen de werkelijke machthebbers: de Nederlanders.
    https://www.trouw.nl/nieuws/langs-raciale-lijnen~b91574656/

    • Jan A. Somers zegt:

      “De Chinezen kregen weinig populaire functies toebedeeld,” In Batavia woonden kort na de verovering alleen Javanen voorzover zij in dienst waren van de Compagnie. Uit Bantam terugkerende Javanen werden gewantrouwd, men probeerde Chinezen aan te trekken, zowel ambachtslieden, als om het handelsverkeer te herstellen. Gemakkelijk ging dit niet, Bantam probeerde hun vertrek naar Batavia zoveel mogelijk te dwarsbomen. Eind 1619 woonden er ongeveer 400 waarover een Kapitein-Chinees werd benoemd om civiele zaken onder zijn landgenoten af te doen, met uitzondering van zeer belangrijke welke naar de Nederlandse rechter moesten worden verwezen. In artikel 4 van de instructie van 1632 werd aanbevolen dat “Indiaansche natiën vriendelijk getracteerd worden, (…) zonderling de Chineezen, dewelke met alle beleefdheid dienen gewonnen om den handel van dezelve op Batavia meer en meer te doen vermeerderen.” In een missive van 13 september 1635 adviseerden de Heeren-XVII “Batavia van allerhande Indische natiën en bijzonder de Chineezen (…) te doen frequenteren en bewonen.”
      bronnen: “waertoe by de voornaemste Chinesen uyt alle haere naem voorgedragen is eenen genaempt Bencon”. Colenbrander 1921, III, 541. Deze Bencon was een vriend en toeverlaat van Coen. Blussé 1989, 115. Deze overal in Azië gangbare regeling heeft veel weg van exterritorialiteit. Op 1 november 1632 bedroeg het aantal Chinezen in de stad 1702 mannen, 554 vrouwen en 134 kinderen. Mac Leod 1927, I, 336.
      Nederburgh 1923, 11. Naderhand kwamen de Chinezen als woekeraars en smokkelaars van opium in een kwade reuk te staan. Brokx 1925, 5-6, 14-15. De wrijving tussen de Nederlanders en de Chinezen werd mede veroorzaakt doordat de hard werkende Chi-nezen spoedig in de plaatselijke economie de overhand kregen. Blussé 1989, 114-124.

    • R Geenen zegt:

      Daarom zie ik tegenwoordig in de Indonesische food court in West Covina, SoCal, erg veel Indonesiers van Chinese afkomst. Goed herkenbaar, vaak aan uiterlijk en/of het eten met stokjes. Daarnaast hebben ze ook hun eigen christelijke kerk.

  4. Griselda Molemans zegt:

    Vermeld nog even dat dit interview met Pete Wu en andere persoonlijkheden gepubliceerd is op de site van OneWorld.nl. De redactie van de NOS heeft het schaamteloos geplagieerd. Nog steeds ontbreekt de bronvermelding. Dat krijg je wanneer je zelf over geen enkel netwerk binnen de Chinese dan wel andere gemeenschappen beschikt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.