Presentatie van het blad Pinda

Op 18 september 2019 werd in het Sophiahof te Den Haag de PINDA* gepresenteerd, een uitgave van Stichting Indomedia. Uiteraard was de ontvangst met koffie/thee met spekkoek. De hostess en host van de middag waren Astrid Seriese en Reggie Baay.
Na een welkomstwoord door Martijn Jacobus, bestuurslid van Stichting Indomedia begeleidde Xavier Boot, op de piano, Astrid Seriese. Theodor Holman las zijn column voor. Uiteraard hield ook Ricci Scheldwacht, hoofdredacteur van PINDA* ook een speech. Hij vertelde over de lange weg van idee tot uitvoering, over de positieve en de negatieve reacties en bedankte verschillende mensen. Amber Nefkens had een gedicht van haar oma op muziek gezet. San Fu Maltha (producent van films en televisieseries) sprak in de hoedanigheid van adviseur van de redactie en ook hij zette een paar mensen in het zonnetje. De eerste nummers werden door Boen Tan uitgereikt aan de foodlovers. Er moesten 2 pagina’s geschrapt worden, en zij waren de pechvogels. Hun verhalen staan wel in de online-versie. En toen werd de PINDA* uitgedeeld in de zaal en iedereen was natuurlijk razend nieuwsgierig naar het eindresultaat. Het moment van uitdelen was een beetje jammer, want daardoor hebben velen niet gezien en gehoord hoe Astrid Seriese en Reggie Baay een duet ten gehore brachten, met een dansje tussendoor. Ter afsluiting was er een borrel met Indische snacks en stond er een goodybag voor elke gast klaar.

Foto’s zijn hier te zien: https://photos.app.goo.gl/d8raRPf9t2EYuk2fA
Foto’s, films en verslag:  Ellen
Editting: Boeroeng

Zie dit radio-interview met Ricci Scheldwacht .
Lees dit geschreven interview .
AD.nl : ‘We’ zijn de Indo’s en de Molukkers, inmiddels toe aan de vierde generatie van mensen met wortels in het voormalige Nederlands-Indië, het huidige Indonesië. Door publicist Theodor Holman geestig aangesproken met ‘Beste aardnoten’, waarop na een verspreking door een ander de aanspreektitel ‘aardgenoten’ algemeen werd aanvaard.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

97 reacties op Presentatie van het blad Pinda

  1. R Geenen zegt:

    Stukje geschreven interview: “De Indische gemeenschap in Nederland is een vrij geruisloze groep, die in de media steeds minder zichtbaar wordt”, merkt presentator Pieter van der Wielen op. Een veelgenoemde oorzaak hiervoor is, naast de grote diversiteit, de soepele culturele assimilatie van de Indonesische gemeenschap in Nederland.@@
    Wat is het nu? Zijn de Indo mensen in nederland ook al de kluts kwijt? Gaat het blad over de Indische of Indonesische mens in Blandaland?
    Trouwens, als ik de foto’s bekijk, zie ik vele gezichten iedere keer terugkomen. Hebben zeker ook een business kaart met adres Sophiahof er op.

  2. Boeroeng zegt:

    citaat
    Woensdag wordt Pinda* gepresenteerd, een tijdschrift over de Nederlands-Indische lifestyle. Een minderheidsgroep die haar cultuur dreigt kwijt te raken, juist omdat ze zo voorbeeldig integreert, zegt filmproducent San Fu Maltha.
    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/17/een-indische-glossy-voor-iedereen-a3973546?fbclid=IwAR0hboKthgQmNrn4Wd8NDC7buyDbftg30yfSz8-FjikGF3-gIvYVcBjQsmk

  3. Boeroeng zegt:

    citaat
    Gisteren kwam de Pinda* uit, de zelfverklaarde ‘glossy met een Indisch tintje’ en qua titel een knipoog naar dat populaire damesblad. Vanwege die naam zaten enkele van mijn Indische vrienden meteen tegen het plafond: pinda is immers een scheldnaam voor indo’s.
    „Maar in de inleiding schrijft de hoofdredacteur”, zei ik, „dat ‘pinda’ juist ook een geuzennaam kan zijn.”

    https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/19/pinda-a3973862

    • Loekie zegt:

      Als er al een geuzennaam moet zijn, dan is er maar één goede naam die alles dekt: Indo.
      Wanneer men toch een andere naam kiest, bijvoorbeeld Pinda, dan moet je je afvragen waarom juist die naam wordt gebruikt. Waar staat die naam dan voor?
      Pinda was ooit een scheldwoord. Door dat scheldwoord nu als geuzennaam te gebruiken duidt erop dat men de Indo in een slachtofferpositie wil plaatsen. Geen kracht, geen sterkte, geen zelfrespect…maar kassian, zo kassian. En dat dat kassian-gedoe op glossy papier wordt gedrukt doet daar niets aan af.

      • R Geenen zegt:

        @@Pinda was ooit een scheldwoord. Door dat scheldwoord nu als geuzennaam te gebruiken duidt erop dat men de Indo in een slachtofferpositie wil plaatsen. Geen kracht, geen sterkte, geen zelfrespect…maar kassian, zo kassian@@
        B, als bovenstaande dat tijdschrift moet uitbeelden, dan kan en mag het van mij ook gauw verdwijnen.

  4. Arthur Olive zegt:

    “Door dat scheldwoord nu als geuzennaam te gebruiken duidt erop dat men de Indo in een slachtofferpositie wil plaatsen.”
    Dat kan best waar zijn want het Engelse woord voor Pinda is Peanut en een verbastering daarvan is Pineut.
    De Indo was ook waarlijk de Pineut met het kille ontvangst en tot een zekere maate nog steeds.

    • Loekie zegt:

      Kassian, kassian….
      Maar goed, die ontvangst was 70 jaar (!!) geleden. Sindsdien jezelf misschien weten te ontwikkelen? Iets kunnen bereiken? Ben je wat voor gaan stellen in de samenleving? Iets kunnen opbouwen, ook financieel?
      Of liever na 70 jaar: kassian, kassian….

    • R Geenen zegt:

      @@Dat kan best waar zijn want het Engelse woord voor Pinda is Peanut en een verbastering daarvan is Pineut.@@
      Dat is een goeie! Ik betwijfel of de oprichters van dat blad dat wisten.

      • Bung Tolol zegt:

        Het Engelse woord Peanut betekent pinda maar het Nederlandse woord Pineut betekent heel wat anders n.l slachtoffer ( Onterechte ) verliezer .Synoniemen zijn :De dupe,het haasje,de klos ,de lul ,de piel ,de pisang ,de sigaar ,de Sjaak ,het schandpaaltje .

  5. Boeroeng zegt:

    Een geuzennaam ontwikkelen is een poging een scheldnaam om te draaien, onschadelijk te maken, dus het is een poging een slachtofferrol te verlaten

    • Loekie zegt:

      “dus het is een poging een slachtofferrol te verlaten”
      Jawel, maar Indo’s zitten niet in een slachtofferrol!
      Zeker, er zijn er die zich tot aan hun dood, en waarschijnlijk daarna ook nog, wentelen in die rol. Maar de overgrote meerderheid is na 70 jaar(!!) vrolijk bezig met hun leven te
      leven. Zij stellen er totaal geen prijs op in welke rol ook geduwd te worden en om zich te laten afficheren als pinda.

      • Boeroeng zegt:

        een minachtend tot racistisch bijnaampje voor een etnische groep is zeker wel die groep tot slachtoffer maken en dat wordt uitvergroot als het om een minderheid gaat .
        Daarom juist ben ik tegen die racistische bijnaam en daar aandacht aan geven.

        • R Geenen zegt:

          @@ racistische @@
          Dat woord is de laatste tijd wel in bij jullie. Pas op dat het geen trauma wordt

        • Boeroeng zegt:

          Ron, Wie is “jullie” ? Moet je weer Nederlanders afkraken? Laat die wrok eens gaan.
          Het is niet de bedoeling dat je deze site gebruikt voor je wrok te uiten.
          THet woord racisme wordt internationaal meer gebruikt.
          Vooral overgewaaid uit engelstalige landen.

        • R Geenen zegt:

          @@ Moet je weer Nederlanders afkraken? LaAT die wrok eens gaan.@@
          Wrok? NL afkraken? Ik merk dat op jouw site waar ik op bezoek ben het woord racisme vaak wordt gebruikt. Vaker dat waar ik ook kom. In de engelse landen, zoals je dat noemt, kom ik dat woord heel weinig tegen. Zonder dat je het weet, vermoed ik, begint dat woord traumatische vormen aan te nemen.

        • Boeroeng zegt:

          Ne hoor, Ron.
          Het woord racisme wordt hier niet vaak gebruikt. Wel meer dan vroeger
          Dat is jouw perceptie van een internationale onttwikkeling

          Maar kennelijk heb jij in Nederland niet meegemaakt wat ik als kind wel hoorde :
          .kinderen die roepen pinda, pinda lekka… poepchinees.
          Daarom hebben veel mensen van Indische komaf moeilijkheden met dat woord.
          En daar zit iets racistisch achter.

        • R Geenen zegt:

          @@Maar kennelijk heb jij in Nederland niet meegemaakt wat ik als kind wel hoorde :
          .kinderen die roepen pinda, pinda lekka… poepchinees.
          Daarom hebben veel mensen van Indische komaf moeilijkheden met dat woord.
          En daar zit iets racistisch achter.@@

          B, Ik heb veel ergere dingen meegemaakt en er werden veel meer en ergere woorden naar mijn hoofd gegooid. Nog veel erger als de woorden ook naar mijn moeder werden geroepen, want dan werd ik giftig. En jij noemt dat racistisch? Ik geloof niet dat je toen dat werd geroepen wist dat het ook racistisch kon zijn. Nu pas van de laatste tijd in Nl is plotseling alles gauw racistisch, misschien wel tot het belachelijke toe. Was bv de Nederlandse staat in de jaren 50/60 jegens de Indische ook niet racistisch? Toen niet? Maar naar de maatstaven van vandaag?

          Nog iets anders. Ik zit op vele sites, ook engelse sites van Indo’s om informatie te vinden voor mijn schrijven. Iedere dag zoek ik gegevens. De helft van de emails lees ik niet of alleen het eerste zin. Dan weet ik genoeg en het dan delete.

        • Boeroeng zegt:

          Nee Ron,
          Het woord racisme wordt internationaal meer gebruikt.
          En je wrok naar Nederland vertroebelt je waarneming en ga je denken van
          “… de laatste tijd in Nl is plotseling alles gauw racistisch… ”
          Je kunt je vooroordelen niet meer erkennen.

          Het maakt niet uit of mensen een gesproken woord niet als racistisch zien.
          Als er een verwijzing naar huidskleur of ras zit in een spotterij dan kan het al racisme zijn, wat het in dit geval met het woordje pinda ook was en soms nog steeds is, afhankelijk van de context, wie. wat, hoe iets roept

        • R Geenen zegt:

          @@Het woord racisme wordt internationaal meer gebruikt.@@
          Niet op de sites waar ik kom. Maar ik reageer vaak scherp met een bedoeling. Dan krijg ik reacties waar ik vaak wat aan heb en dan past het vaak in de context. Want ik schrijf artikelen die van Indische mensen komen. Daarom gaat je opmerking van haat aan NL niet op. Ik ben al 39 jaar weg uit dat land. En het land heeft mijn interesse om haar verleden en omdat ik Amerindo’s kan en wil helpen. Om dat werk te doen moet ik ook scherp blijven. Ook het geschrijf op jouw I4E en Javapost geven mij vaak het nodige voedsel. Jullie sites vertellen mij vaak meer over de blanda en de huidige Indo dan je door hebt.

      • Loekie zegt:

        Hoeveel Indo’s zijn er nu?
        Hoeveel van hen worden nu uitgescholden met ‘pinda’?

        Wil men nu, 2019, door middel van een glossy aandacht vragen voor hetgeen Indo’s vroeger is aangedaan?
        Ja, dan is het toch: kassian, zo kassian.

        • Noordin zegt:

          Pinda wordt nog steeds door iedereen gebruikt: jong en oud, Nederlanders en nieuwe Nederlanders, net als het gebruik van koelie voor iedereen afkomstig uit de archipel.
          Ik hoor de laatste tijd ook baboe of hoer, hoerenkinderen, indische hoeren, bastaard,je oma is een baboe hoer, moet je de baboe niet bellen? Enz.
          Hmmm, dan stelt pinda niks voor.
          Er is tegenwoordig zo veel info, maar het gewone volk kan er nog steeds niks mee…of juist wel?

      • R Geenen zegt:

        @@Maar de overgrote meerderheid is na 70 jaar(!!) vrolijk bezig met hun leven te
        leven. Zij stellen er totaal geen prijs op in welke rol ook geduwd te worden en om zich te laten afficheren als pinda.@@

        Ik geloof dat niemand dat graag doet. Mijn ervaring met de Indo’s in de USA is dat alle Indo’s hier gedurende hun arbeidsjaren alleen hard hebben gewerkt en hun gezinnen hebben verzorgd. Pas na hun pensionering en meer tijd, kwamen ze in contact met anderen. Die anderen zoals ik, zoeken graag zaken van waarde uit. Waarde waar diverse Indo’s ook recht op hebben. En ook families in Blandaland vertellen wel eens wat. And it becomes a rolling stone.

    • R Geenen zegt:

      @@dus het is een poging een slachtofferrol te verlaten@@
      En ga je dat toeschrijven aan de intellectuelen bij de presentatie van dat blad? Wie is de pineut?

  6. Bung Tolol zegt:

    Als ik die 800 schaakboeken,1500 seks boeken en 2000 roddelboeken uit heb ga ik zeker dat Glossy blad Pinda lezen maar ……..nu pakken we er maar een Heineken bij .

    • R Geenen zegt:

      Misschien komt u nog andere betekenissen van het woord Pinda tegen.

      • Bung Tolol ,al 300 jaar tolol . zegt:

        “”Misschien komt u nog andere betekenissen van het woord Pinda tegen ?”” Ja dat is een scherpe en ook heel goede opmerking ! Want als die redactie dat blad nou niet Pinda maar Pindah had genoemd ,had je de spijker op de kop geslagen ! Kenapa? Pindah betekent in het Indonesisch VERHUIZEN ,nou dat is precies wat de Indo,s deden .We verhuisden van het moederland naar het vaderland .

  7. Boeroeng zegt:


    Jeffrey Pondaag moet kotsen van de cover

    • Bung Tolol zegt:

      Speciaal voor Jeffrey “” Pinda Pinda Lekka Lekka ! Als je maar 5 centen biedt .Pinda Pinda Lekka Lekka ! Als je kauwen kan of niet .Ja waarom dat Glossy blad niet gewoon Pinda Pinda Lekka Lekka genoemd ?

      • PLemon zegt:

        @ Pinda Pinda Lekka Lekka

        # copyright? 😁

        *** Citaat: Al voor de oorlog associeerden Nederlanders de Chinezen vooral met eten. In steden en zelfs in dorpen doken straatverkopers die pindakoekjes aan de man probeerden te brengen. De veel gebruikte slogan ‘Pinda, pinda, lekka, lekka!’ zou de Chinezen nog heel lang achtervolgen. Ook andere Aziaten en mensen met deels Aziatisch bloed hadden er later nog last van. Veel Indische Nederlanders werden na de Indonesische onafhankelijkheid in 1949 in hun nieuwe Europese thuisland uitgescholden voor ‘pinda’.
        https://www.trouw.nl/nieuws/slim-inspelen-op-de-nederlandse-smaak-bracht-chinezen-succes~bce509cf/

        • Bert Krontjong zegt:

          Nou geachte heer Lemon ,ook hier het zelfde commentaar als bij mw Ellie “” U heeft 7 pinda,s sorry 7 artikelen cadeau gekregen ,wilt u verder lezen ? neem dan een abonnement “”

    • Loekie zegt:

      Alle dames en heren op de foto apart een drie kwartier durend mondeling tentamen over de Indische geschiedenis afnemen.
      Denk niet dat er veel een voldoende halen. Vervolgens hen vragen wat ze op de foto doen.

      Gemeen he. Zo onaardig.

      • Boeroeng zegt:

        Loekie,
        Je kunt elk examen zo moeilijk maken dat de meerderheid niet slaagt.
        Jij zal dan ook niet slagen… vervolgens je vragen wat je op een Indische site doe ?
        Waarom ben je weer verzuurd? Dat is niet de bedoeling hier.
        Reageer eens met meer redelijkheid. Zo breek je deze site af.

      • Noordin zegt:

        Wat hij heeft is haat en dat komt niet meer goed. Kijk eens goed naar jezelf en naar Indonesië.

    • Belanda Totok zegt:

      Die Pondaag is niet helemaal 100% Wat een karikatuur van een mannetje! Laat hem lekker naar Indoland verkassen, kan die daar de gereincarneerde Bung karno spelen.

  8. ellen zegt:

    Noordin: Ik hoor de laatste tijd ook baboe of hoer, hoerenkinderen, indische hoeren, bastaard,je oma is een baboe hoer, moet je de baboe niet bellen? Enz.
    Hmmm, dan stelt pinda niks voor.

    Van wie hoort u dat? Ik heb het – in Nederland – nooit gehoord. Maar net wel weer de zoveelste schoffering van Jeffry Pondaag naar de Indo-groep toe. Bah.

  9. Bert Krontjong zegt:

    Volgens mij zit je op het verkeerde been Ellen ,het heeft niks met Jeffry Pondaag te maken baboe ( spreek uit baboeh ) is van oorsprong een Hindoestaans woord en is terecht gekomen door Surinaamse jongeren in de straatslang net als de woorden ,doekoe ,oso ,ye sabi tog etc etc Het woord Baboeh werd in Suriname gebruikt om de Hindoestanen te kleineren . Javanen bijvoorbeeld heten Japanesie maar dat is eigenlijk geen scheldwoord .Hindoestanen worden uitgemaakt voor koelies ,dat kun je gerust wel als een scheldwoord opvatten .En wat Jeffrey Pondaag betreft ,dat is toch een zielepoot ,spuwen op de zelfde groep als waartoe hij ook behoort .

  10. ellen zegt:

    https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/het-is-vooral-de-hier-en-daar-provocerende-toon-die-de-glossy-pinda-de-moeite-waard-maakt~b0e2ae8c/

    ‘Indonesië, het land waar ik nooit meer heen wil maar dat ik altijd zal blijven bezoeken’, schrijft Gustaaf Peek. Het is de rode draad van Pinda.

    Dit zijn de laatste zinnen uit het artikel. Maar in plaats van “bezoeken” zou ik neer willen zetten “zoeken”. Maar dat bedoelt Gustaaf Peek ook zo, denk ik. Ik heb als kind zo’n 10 jaar in Indonesie gewoond met ons gezin in Bandung. Ik ben achteraf oprecht blij met de (gedwongen) emigratie in 1958 en de kansen die ik in Nederland gehad heb. Toch schrijf ik familieverhalen m.b.t. Nederlands-Indie voor mijn kleinkinderen, want het blijft een unieke geschiedenis.

    • Bung Tolol zegt:

      Ik lees alleen maar “” U heeft 7 artikelen van ons cadeau gekregen “” En daarbij de uitnodiging abonnee te worden .Ik koop dat blad wel .kost 6,95 euro ,nou dat zal me de kop niet kosten en als ik het uitgelezen heb stuur ik het op naar Jeffrey Pondaag .

    • Loekie zegt:

      Peek moet niet zo interessant doen. Hij is geboren in 1975 uit een Indonesische moeder en een steenrijke Hollandse vader die geen moer had met Ons Indië. Toen hij slaagde voor zijn rijbewijs kreeg Peek van Pappie een Mercedes. Ik bedoel maar.

      • Bung Tolol zegt:

        Krijg een wegtrekker si Loekie heeft gelijk die Indo/Blasteran Gustaaf Peek is een achter/achter kleinkind van die Peek ,die Peek en Cloppenburg stichtte ,een van de rijkste families van Nederland ,hij heeft zoveel uang geerfd ,dat hij al zijn tijd aan zijn hobby kan besteden .Ben ik jaloers op zo,n iemand ? Ja natuurlijk ,zou ik ook wel willen maar mijn overgrootvader was een eenvoudige Soendanese boer ,nou ja heb ik ook respect voor en echt werken voor je geld geeft je toch meer voldoening .

        • Ellen zegt:

          Tja, en daarvoor moet je het hele verhaal in het blad PINDA* lezen, om te begrijpen wat Peek bedoelt

      • R Geenen zegt:

        @@. Toen hij slaagde voor zijn rijbewijs kreeg Peek van Pappie een Mercedes. Ik bedoel maar.@@
        Ik weet niet of u het weet, maar Nederland staat op de tweede plaats na Denemarken wat betreft belastingen op een auto. In Denemarken is het ongeveer 100%. Ik vermoed dat bv een Mercedes in SoCal minder dan de helft kost in vergelijking met NL. Ook benzine is zeker de helft goedkoper. En California is vaak een van de duurdere staten in de USA. In other states the cost is peanuts!
        In Ca zijn er 3 soorten benzine; octaan 87, 89 en 91. Ik rij altijd Mercedes en benzine 91. In Nl zou ik mij misschien niet kunnen veroorloven.

  11. Peter van den Broek zegt:

    Jeffry Pondaag provoceert. Ik heb nog een vraag voor hem over Indonesische Geschiedenis, te beginnen na de Japanse bezetting, toch onze gezamelijke geschiedenis. Die komt volgens hem in Nederland niet aan bod. Daarom is mijn vraag hoe het eigenlijk zit met de rol van Sukarno inzake de Romusha’s. Aangezien hij toch de naam Bung Karno aanmeet,kan hij toch alles over vertellen. Trouwens dat verhaal komt ook bij Indonesiers niet zo uit de verf.

    Ik heb een klein probleem. Ik heb me wel voor Facebook opgegeven, maar weet niet hoe ik het moet gebruiken.

    • Boeroeng zegt:

      Als je een facebookaccount heb gemaakt, moet je daarna soms inloggen
      Met je emailadres of accountnaam en een wachtwoord.
      Dan kun je reageren op bijv deze site: https://www.facebook.com/pg/Indisch4ever/posts/?ref=page_internal

      Je eigen pagina ( tijdlijn) opleuken met een header en profielfoto moet je even uitzoeken.
      Vallen en opstaan …

      • R Geenen zegt:

        @@Vallen en opstaan …@@
        En cybercriminelen lusten graag de klanten van de multimedia. Jaren geleden begon ik ook enthousiast en op verzoek van een nichtje een facebook site. Had het ternauwernood voor elkaar, ongeveer 14 dagen, toen ik wel geteld 134 verzoeken had om een vriendje te mogen worden. 134 tienrs ie niets anders hadden te doen. Daarnaast is het mogelijk een zakelijke Facebook site op te zetten, waarbij U het onderwerp kan vast leggen. Vrij gecompliceerd. Daarbij zijn er geen anti-programs ter bescherming beschikbaar.

  12. Peter van den Broek zegt:

    Pinda een geuzennaam voor Indische Nederlanders? Moet ik mij daarmee identificeren?

    Vroeger werd ik zo niet uitgescholden. Meer voor dìe hand lag Pindachinees. Schold ik terug “Tukker”, “Kaaskop” of “Limbo”. Was dat weer niet goed want het was een discriminerende opmerking tegen een autochtone minderheid.

    Maar Pinda voor een glossy blad lijkt mij niet het optimum van marketing, Pindo als samentrekking van Pinda en Indo spreekt toch meer aan. Of zoals Jos Brink liefkozend “kroepoekje” zei tegen Xandra Reemer, Kroepoek is ook nog eens echt Indonesisch.

    Maar wat moet ik me bij pinda voorstellen, zeker een Indische Nederlander? Dat laatste is ook zo’n half gaar begrip waar mijn zoon en ik langzamerhand niet bijhoren. Ikzelf geef de voorkeur aan Indo-Europeaan, back to the roots. Dat is voor ons beter op zijn plaats.

    • R Geenen zegt:

      @@ Ikzelf geef de voorkeur aan Indo-Europeaan, back to the roots@@
      Dat zou ik ook mooier vinden: Indo-European. Net als hier in SoCal er twee bladen zijn, The Indo en Eurasian.

      • Peter van den Broek zegt:

        Eurasian is een Engels verzamelbegrip toegepast op nakomelingen van Europese en Aziatische ouders in de kolonien in Azie. Dat is iets anders als Indo-Europeaan.

        Indo-Europeaan is de gebruikelijke naam voor mensen van gemengde dwz Indonesisch (geografisch) en Europese afkomst, in het voormalig Nederlands-Indie, als kolonie van het Koninkrijk der Nederlanden. Indo-Europeaan drukt niet alleen de samenkomst van Indonesische en Nederlandse (v.a. 1813) maar ook van Europese cultuur uit.

        Als Nederlander in Italie en mijn zoon in Duitsland voelen wij ons met de Europese cultuur verwant, met een duidelijk aanwijsbare Indonesische inkleuring

    • Loekie zegt:

      Hoezo liefkozend ‘kroepoekje’?
      Een bijnaam / benaming die wordt gebruikt om een verschil in huidskleur, afkomst enz te benadrukken kan per definitie niet als ‘liefkozend’ worden beschouwd… al zal degene die die benaming gebruikt altijd zeggen dat hij er niks denigrerends of wat ook mee bedoelt, dat het alleen maar lief is bedoeld.
      En Sandra had gewoon tegen hem moeten zeggen: krijg de tering klootzak en weg moeten lopen. Maar ja, ze dacht wellicht dat het humor was, dat het zo hoorde en waarschijnlijk was ze toen nog niet zo Indo-minded om niet zo over haar heen te laten lopen.

      • Boeroeng zegt:

        Sandra Reemer en Jos Brink hadden een goede relatie en dat kroepoekje was een koosnaampje voor haar, wat ze echt niet erg vond.
        Wel vond ze het niet leuk als derden haar zo gingen aanspreken.

        • Loekie zegt:

          Toch flauwekul! Je laat je op tv (= miljoenen kijkers) kroepoekje noemen, maar al die miljoenen mogen geen kroepoekje zeggen, niet tegen haar of tegen andere Indo’s…Wat denk je wat voor effect tv op mensen heeft? Een grapjes zei ooit ‘kut’ als stopwoord en dat woord werd meteen geadopteerd tot het nationale stopwoord.

  13. Bert Krontjong zegt:

    Ach ga toch weg beste Boeroeng ,als Jos Brink een van mijn zusters of nichtjes Kroepoek noemt ,tjin tjang ik hem ,onmiddellijk zonder pardon ,in 1985 noemde iemand uit Den Haag mij blauwe ,nou hij heeft het geweten ,hij drinkt nog uit een rietje ,als je weet wat ik bedoel ,Indo,s zijn snel op hun pik getrapt en heet gebakerd ,hoe dat komt ? Ik weet het niet ,weet alleen dat het zo is .

    • R Geenen zegt:

      @@Indo,s zijn snel op hun pik getrapt en heet gebakerd ,hoe dat komt ? Ik weet het niet ,weet alleen dat het zo is .@@

      Vermoedelijk de sambal in allerlei opmaak en smaken. Kom net van tafel en heb Ikan bakar balado uit pisangblad gegeten. Nu je het zegt, ik moet wel oppassen.

      • Bert Krontjong zegt:

        Ach Ron ,ik heb niks tegen Nederlanders/Hollanders kan er zelf heel goed mee overweg maar misschien is het een soort minderwaardigheid gevoel ,als een kleurling aangevallen wordt ben ik meteen solidair met die kleurling ,ja want hoe je het ook went of keert wij Indo,s zijn ook kleurlingen ,nou ga je veel anoniemen krijgen ,die zeggen “‘ Niet waar wij zijn echte Nederlanders !”” Tja wie neemt nou wie in de maling ?

        • R Geenen zegt:

          @Bert: Zoals je onderhand wel weet, probeer ik ook veel te weten te komen van de Indo. Bv hoe hij zich aanpast. Maar ook hoe hij/zij op den duur van kleur verandert. Nu heb ik weer wat anders ontdekt. Heb net 5 Indo filmpjes bekeken. Ieder film duurt een kwartier. Maar het gaat iedere keer tussen verschillende generaties. BV 1ste en 3de generatie, of 2de tegenover 3de generatie.
          Wat blijkt. De generatie van vlak voor de oorlog die als kinderen in het kamp hebben doorgebracht en ook de bersiap hebben meegemaakt, waren vaak ondervoed. Deze mensen zijn vaak gemiddeld ongeveer 1,60 meter. Hun kinderen die in NL opgroeien, te beginnen in de jaren 60 zijn vaak een kopje groter dan hun ouders; vaak een 10 cm meer. Deze generatie 2 trouwt en hun kinderen zijn vaak 5 tot 10 cm groter. Waarom? Vanwege de voeding die ze nu volop krijgen, en die wij alleen maar van konden dromen.
          Dus het kenmerk en verschillen van de Indo’s generaties zijn duidelijk te herkennen in lengte en huidskleur. Hoe jonger hoe witter en hoe groter. In Ca is dat ook aan de lengte te zien, maar door de zon niet. In de filmpjes hoor ik ook aan de Nl taal. De oudjes spreken meer Indisch en de jongelui meer blanda taal (accent).

    • Boeroeng zegt:

      Bert, je weet toh.. ik ken niet weg gaan van deze site. Dan loopt het vast, sterft af.😉

      Ik vertel wat Sandra zelf ooit zei in een interview .
      Dat koosnaampje was iets tussen hen 2. Laat ze dan ….
      Iets anders is dat het tv-kijkend publiek soms dat naampje ging gebruiken voor Indische vrouwen en die vonden het soms helemaal niet zo liefkozend.
      Zelf zat ik voor de tv indertijd en ik dacht: … moet dat nou.?

  14. Enrico Cohen zegt:

    Zo werd ik toen ik 6 was ook voor uitgescholden want mijn vader kwam uit Bogor (Buitenxorg) Indië en mijn moeder was een Tilburgse. Ik kwam huilend thuis want ik snapte niet dat ik anders was. Mijn vader was boos dus ik snapte er nog minder van.
    Mijn overgroot vader vertelde mij de verhalen over Indië en Dajaks en hoe hij Jappen enzo ‘Klappen’ gaf.
    Ik trainde met hem mijn judo enzo.
    Op straat en school heb ik ze laten voelen hoe snel en hard een ‘Pinda’ slaat als hij boos is.
    40 jaar later op een school reünie kreeg ik nog te horen dat ze bang van me waren en geen ruzie met me meer wilde want ik sloeg zo hard en was nergens bang voor ook al kwamen ze met veel meer.
    Een Pinda te zijn is iets waar ik trots op ben.
    Ook mijn kinderen ook al is hun moeder een echte Hollandse uit Rotterdam daarin zie ik ook de ‘Pinda’ in en ben ik trots op. Maar nog meer omdat zij nog trotser erop zijn ook Indo te zijn.

    • Loekie zegt:

      Vertel: overgrootvader gaf de Jap klappen. En toen? Liepen de Jappen weg?

    • R Geenen zegt:

      @@Een Pinda te zijn is iets waar ik trots op ben.@@
      Een pinda is niet eens een originele plant in Indonesie, maar komt uit zuid Amerika. Er is zelf een verhaal uit Noord Argentinië dat de zaden pas ontstonden uit de kruising tussen 2 wilde planten.
      Het enige dat een pinda of katjang met Ned-Indie te maken heeft is een scheldwoord. Maw een slecht gekozen naam voor een nieuw tijdschrift.

      • Bert Krontjong lust geen pinda,s zegt:

        Ze hadden het ook PINDAH moeten noemen ,verhuizen in het Bahasa Indonesia ,dat is toch precies wat de Indo,s deden ,Pinda was vroeger een scheldwoord en dat roept bij sommige Indo,s pijnlijke ervaringen op maar ja hoeveel mensen op de redactie van dat blad waren op de hoogte van de betekenis van het woord PINDAH .Al die discussies over het woord Pinda waren dan vermeden geworden maar Ya Terlambat !

        • R Geenen zegt:

          @@maar ja hoeveel mensen op de redactie van dat blad waren op de hoogte van de betekenis van het woord PINDAH @@
          Niet alleen dat. Die hoeveelheid mensen op de redactie van het blad hebben met de naam Indo ook geen respect voor de oudere Indo mens getoond.

  15. R Geenen zegt:

    Een vriendin van mij, nu 87 jaar, dat het blad een artikel heeft gewijd aan een Indische model.
    Nu een zij maar geboren als een hij en jaren geleden geopereerd.

  16. Boeroeng zegt:

    citaat
    _______
    Pinda*, een eenmalige glossy met indopowerIn een oplage van 30.000 exemplaren ligt sinds deze week Pinda* in de kiosk. Het blad dat zichzelf ‘de glossy met een Indisch tintje’ noemt, belooft op de cover ‘166 pagina’s indopower’.  Het Parool

    • Bert Krontjong,lust nog steeds geen pinda,s zegt:

      Ga dat blad vandaag nog kopen ………….nu alleen nog een kiosk vinden ,ik heb in mijn buurt alleen restaurants ,cafes ,donuts tenten ,coffee shops en trendy lunch rooms .Zakenlui gaan er vanuit dat er in de PIJP niet gelezen wordt ( Zou weleens kunnen kloppen )

    • R Geenen zegt:

      @@ Dat leidde al snel tot contacten met Aziatische vrouwen en daaruit ontstond een nieuwe bevolkingsgroep van mensen met dubbel bloed, de indo’s.@@
      ?????????????

      • Arthur Olive zegt:

        Een dubbel bloed Indo is een Indo die alleen zijn rode bloed cells geeft en de rest rerug krijgt gedurende een transfusion. Het wordt een “Double Blood Donation” genoemd.
        Ik geloof echter niet dat dat de bedoeling is hier.

        • R Geenen zegt:

          @@Een dubbel bloed Indo is een Indo die alleen zijn rode bloed cells geeft en de rest rerug krijgt gedurende een transfusion@@
          Bij PRP en stem cell toediening aan je gewricht, gebeurd juist het omgekeerde. Je eigen bloed wordt afgetapt en gecentrifugeerd. Hierdoor worden de rode bloedlichamen verwijderd en de witte cellen , o.a. de stem cellen tussen je gewricht geïnjecteerd. Kleine zijsprong, B.

  17. Boeroeng zegt:

    citaat
    _——
    Ofschoon ik al jaren probeer niet bij die groep te horen (want wat bindt ons eigenlijk behalve dat onze ouders en voorouders ons hebben voorzien van alle tinten bruin) vind ik het altijd weer fijn onder pinda’s te zijn.

    Het Parool

    • R Geenen zegt:

      Maar er zijn Indische mensen die het nog steeds niet accepteren, wanneer een blanda hun voor pinda uitmaakt.Afgelopen zaterdag, tijdens onze kumpulan, vertelde ik over het uitkomen van het Indische tijdschrift Pinda in Nederland. Eerste reactie: Wat denken die kaaskoppen dan wel!

    • Loekie zegt:

      Weet je wat het is met die Holman? Hij is een opportunist. Een middagje een beetje Indisch doen onder pinda’s en dan gauw weer naar Amsterdam om daar Amsterdammer te spelen: Dat is quasi intellectueel doen in een wereldstad op Madurodam-formaat. Als je zijn columns van al die jaren achter elkaar leest, dan lees je steeds hetzelfde: ik hou van neuken, ik was een vriend van Theo van Gogh en religie deugt niet. Daar tussendoor wat mislukte imitaties van Carmiggelt en tweemaal per jaar een verwijzing naar het Indische en zijn vader die resident was. Indisch als het zo uitkomt.

      • Bert Krontjong zegt:

        Ja wat wil je nou beste Loekie ,die Theodoor ( Wie heet er in hemelsnaam Theodoor ) is geboren in Nederland en heeft een Hollandse moeder ,nou het is toch echt de moeder die de sfeer maakt in een huishouding ,ik zie mijn moeder nog zitten (?) meer djongok met een bordje rijst en alleen zoute vis en speciale sambal en alles met de hand natuurlijk.Zij was Indisch tot in het bot en haar huis ademde ook Indisch ( Trassi ) Was het netjes ( schoon ) bij ons thuis ? nou euh niet zo erg maar geeft neks .Die Theodoor is gewoon als een pure Nederlander opgevoed ,nou dan wordt je ook een pure Nederlander .Ik zie hem toch wel veel rond razen op zijn oude barrel van een fiets door Oud -Zuid ,nooit geweten dat het een Indo was .Oh ja was wat vergeten ,als mijn vader thuis kwam zette hij eerst een krontjong plaat op ,pakte een fles whiskey en keek dan naar het schilderij Gunung gunung met sawahs en dacht volgens mij alleen maar “” Waarom zit ik toch in dit pokke land waar het altijd regent ?””

        • R Geenen zegt:

          @@Oh ja was wat vergeten ,als mijn vader thuis kwam zette hij eerst een krontjong plaat op ,pakte een fles whiskey en keek dan naar het schilderij Gunung gunung met sawahs en dacht volgens mij alleen maar “” Waarom zit ik toch in dit pokke land waar het altijd regent ?””@@
          Ik lach me kriput om je schrijven! Maar toen ik het aanbod uit SoCal kreeg om dat koude regenland te verlaten, greep ik het met beide handen aan.

        • Jan A. Somers zegt:

          “zette hij eerst een krontjong plaat op ,”Er wordt mij altijd verteld dat mensen uit Indië zo werelds zijn, overal thuis en aan de slag, avontuurlijk, net als Tjalie Robinson. Geen saaie ‘Hollanders’.

        • R Geenen zegt:

          @@Er wordt mij altijd verteld dat mensen uit Indië zo werelds zijn, overal thuis en aan de slag@@
          Wilt U een voorbeeld? Kom en zie in SoCal.

  18. Boeroeng zegt:

    Stephanie Welvaart staat met foto en verhaal in dit blad.

    • Bung Tolol zegt:

      Heb dat blad maandag gekocht ,het vloog de deur uit zei de Egyptische verkoper maar ja ik ben ook geen pinda ! alleen maar een katjang en dat is heel wat anders .Het blad is die 6,95 euro ( Murahlah ) dubbel en dwars waard ,enige kritiek ( Ben gewoon een zeur Indo ) ze hadden mensen met een afwijkend Indisch gedrag ( Pondaag en van Zeijl ) ook een podium moeten geven .

      • Boeroeng zegt:

        De een is een duidelijke racist, de andere is een belandahater. resp. Zeijl en Pondaag
        Die kun je niet gebruiken in een blad die de kracht en positieve inbreng van Indische Nederlanders en hun nazaten wil presenteren.

        Hoofdredacteur Ricci Scheldwacht besluit zijn voorwoord:

        • Loekie zegt:

          Je kan ook zeggen dat Zeijl en Pondaag worden uitgesloten. Net als in de politiek, daar worden Wilders en Baudet ook uitgesloten door de correcte partijen. En dat terwijl beiden toch een behoorlijk deel van de kiezers vertegenwoordigen. En dat terwijl beiden toch geen onzin uitkramen. Zeker, men kan het niet eens zijn met hen, maar dat is wat anders dan hen neer te zetten als Satan.
          Vorige week Wilders gehoord tijdens de algemene beschouwingen? Prima verhaal. Dat vonden ook de journalisten.
          Baudet gehoord? Prima betoog. Maar wat deed D66? Die interrumpeerde met de eis dat Baudet zich zou uitspreken als voorstander van abortus.
          Ik bedoel maar, iemand alleen maar wegzetten als racist schiet niet op.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Wilders en Baudet ook uitgesloten ” Hoezo? Ik zag beiden op TV in een Kamerverslag nog druk aan het woord. Dat ze daarbij tegenwind krijgen is toch onderdeel van het debat, als het te gek wordt is onze voorzitster mans genoeg in te grijpen. En andersom hebben ze toch ook kritiek op andere partijen? Toch ook normaal? Ik heb zo’n idee dat ze zich echt niet laten uitsluiten. Overigens, het is ook niet mijn soort volk, maar dat mag in Nederland, en daar zullen ze niet van wakker liggen.

        • Anoniem zegt:

          Ze worden uitgesloten als het gaat om coalitievorming.

        • PLemon zegt:

          @ Ik heb zo’n idee dat ze zich echt niet laten uitsluiten. 

          # Als ze het zelf niet koesteren…😉

          *** 3 maart 2017, column J.Th.J. van den Berg

          In de aanloop naar de Kamerverkiezingen is er een discussie op gang gekomen, in het bijzonder in het dagblad Trouw, over een mogelijk ‘cordon sanitaire’ rondom de PVV.
          Goslinga verzette zich in zijn column tegen mijn pleidooi in ‘Verplichte figuren’ 3) om aan Wilders de mogelijkheid te bieden de eerste informateur voor te stellen, indien zijn partij als grootste uit de verkiezingen zou komen. Goslinga vond zelfs dit al te ver gaan. Hij bepleitte rigoureuze uitsluiting van deelname aan het kabinet, en dus aan de formatie, van Wilders en de zijnen. De partij is zozeer een bedreiging van essentiële waarden van de democratie en de rechtsstaat, aldus Goslinga, dat uitsluiting van het formatieproces geboden is. Cordon sanitaire’ betekent overigens nog wel iets meer dan dat. Het gaat dan niet alleen om deelname aan of gedogen van een kabinet. Ook elke vorm van georganiseerde samenwerking rond concrete issues in het parlement moet dan worden afgewezen. Als het helemaal consequent wordt gehanteerd, dan moet ook uitsluiting van alle samenwerking volgen in de organen van regionaal en lokaal bestuur.
          Het is dan moeilijk te begrijpen om zeven jaar later, nadat de PVV min of meer als normale partij is behandeld in en door de Tweede en Eerste Kamer, alsnog een cordon sanitaire te bepleiten. Eerst legitimeren, desnoods tot afgrijzen van etnische minderheden in ons land, en dan alsnog principieel uitsluiten, dat is weer niet overtuigend duidelijk te maken aan de inmiddels verworven aanhang.

          Wat wel kan is overtuigend duidelijk maken dat de opvattingen van de PVV en andere partijen zozeer van elkaar verschillen dat samenwerking in één coalitie niet mogelijk is. Dat kan maar het beste blijken in onderhandelingen tijdens de kabinetsformatie. Zo moet, telkens opnieuw en in telkens verschillende omstandigheden, vast komen te staan of samenwerking wel of niet mogelijk is.

          Er is één troost: het cordon sanitaire is er wel degelijk, maar het is aangelegd en wordt zorgvuldig onderhouden door Wilders zelf.

          https://www.parlement.com/id/vkc3h981sbrc/cordon_sanitaire

  19. Bung Tolol zegt:

    Overigens dat blad “”Pinda”” per post versturen naar de U.S.A.kost nogal wat 18,60 euro zonder track and trace en 26,95 met track and trace .Overigens als ik hoofdredacteur was geweest had ik Michael van Zeijl als een kleine zwarte Piet afgebeeld ,die door de Witte Sint eigenhandig in de zak wordt gestopt met de woorden “” Zo zal hem leren die kleine Indische nakal !”” En kleine Michael maar schreeuwen “” Minta Ampung ! Minta Ampung !”” En Jeffrey Pondaag ? die had ik als KNIL militair uitgebeeld ,die eigenhandig een kampong plat brandde en daarna de Nederlandse Staat voor het GERECHT daagde ,omdat ze een kampong hebben platgebrand .

    • Boeroeng zegt:

      Men kan het blad ook digitaal lezen. Account maken, € 6,95 betalen, inloggen. Bladeren en vergroten met de muis
      https://issuu.com/home/read/psijjypayhp

      Pikant detail: van Zeijl heeft een sickjoke gemaakt over het vermoorden van de Nationale Sinterklaas, gespeeld door de acteur Stefan de Walle.
      Van Zeijl is daarvoor veroordeeld en deze week is er een tweede veroordeling geweest vanwege een vervolg op deze sickjoke
      De Walle is een ex-schoonbroer van Ricci Scheldwacht.
      Ook een reden om van Zeijl te negeren

      Ik volg van Zeijl op facebook en hij heeft een hekel aan witte mensen.
      Dat is racisme. Alweer een indo die ontspoorde in de assimilatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.