Opinie: Een slavernijmuseum moet wel het hele verhaal vertellen


Han van der Horst:
Een slavernijmuseum moet wel het hele verhaal vertellenDe Nederlandse betrokkenheid bij de slavenhandel kent niet één maar drie tonelen. De transatlantische slavenhandel is er maar een enkele van.  Terwijl Nederland zich druk maakte om Henk Otten en het boerkaverbod, namen de Amsterdamse wethouders Rutger Groot-Wassink en Touria Melani vrij onopgemerkt een kernbesluit met betrekking tot het slavernijmuseum in voorbereiding. Dat zal zich beperken tot de transatlantische slavenhandel en andere aspecten van dit schandelijk bedrijf buiten beschouwing laten.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Opinie: Een slavernijmuseum moet wel het hele verhaal vertellen

  1. Piet Zwart zegt:

    Dat er aandacht aan het slavernij verleden wordt besteed is een prima zaak. Maar het is natuurlijk van de gekke dat wij ons schuldig moeten voelen over daden die door onze voorouders zijn gepleegd. Ik vind dat grote onzin en voel mij absoluut niet schuldig.

    P’J’Zwart

  2. ellen zegt:

    Volledig mee eens, Piet Zwart. Onlangs was ik nog op een lezingenmiddag in het Nationaal Archief in Den Haag over de afschaffing van de slavernij. Er waren heel weinig Indo’s aanwezig (onderwerp sprak hen niet aan), maar wel grote groepen Surinamers en Antillianen. Je voelde in de verhalen de pijn van die mensen over het slavernijverleden. Maar toen ik in de pauze met een groepje sprak over het feit dat mijn Indo-Europese grootvader aan vaders kant planter (in suikerriet) was op Midden-Java, was het meteen “een foute boel”. Je stond aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Maar wat deed grootvader dan fout of strafbaars? Hij heeft gewoon heel hard gewerkt, omdat Indo-Europeanen in Indie meestal niet verder kwamen dan snijvelder (opzichter op de plantage). Mijn oma was trots op hem. Een van de sprekers was Reggie Baaij. Hij vond, dat de Indische gemeenschap nog moest dekoloniseren, omdat zij de slavernij in de Oost ontkende (bij gebrek aan kennis).

    • Loekie zegt:

      “Hij vond, dat de Indische gemeenschap nog moest dekoloniseren….”
      Dom, dom, dom!
      Laat je den Indo dekoloniseren (ofwel: je gumt de koloniale situatie, de koloniale achtergrond, de koloniale setting weg)…..dan heb je geen Indo meer. Dan heeft hij ook nooit bestaan. Zeg je Indo, dan zeg je kolonie. Zo simpel is dat.
      Haal de zee weg van een vis, dan gaat visje ……

    • Boeroeng zegt:

      Ellen, heb je niet verteld dat je een slavennazaat ben ?
      Terlalu surinaams-antilliaanse familiegeschiedenis…. voorouders die meester waren en voorouders die slaaf waren.
      Wij/zij-denken is vaak etnische hokjesgeest.
      Generaliseren, overdrijven en etnische rancune liggen op de loer.

  3. ellen zegt:

    Dat was ook de boodschap van Reggie Baaij. Wij hebben allen niet alleen een inlandse voormoeder of oermoeder, maar ook slavenbloed in de aderen. Dat eerste kunnen wij niet ontkennen, dat laatste wel (als wij onze familiegeschiedenis vanaf de VOC-tijd nog niet hebben uitgeplozen). De opzet is dus, dat het museum ons wat meer kennis kan verschaffen.

  4. Boeroeng zegt:

    Indische families , op enkelen na. hebben geen verhalen over slavenvoorouders.
    Surinaamse en Antllliaanse families hebben die volop . Dat is een gedeeltelijke verklaring waarom men in Amsterdam aanstuurt op een museum over Nederlandse transatlantische slavernij.

    Met de digitalisering van de archieven ontdekken Indische families vaker een slavin als voorouder, maar nog steeds kun je stellen dat de meeste Indische families geen slavenafkomst hebben.

    Elsbeth Vernout heeft een slavenafkomst uit Kaapstad. Haar voormoeder was Angela van Bengalen, een van de eerste slaven rond 1657, onderworpen aan Jan van Riebeeck. Enige tijd terug zei ze dat ze misschien nog wel eens een theaterstuk zou maken over Angela .
    Ellen Vogel, Blue Diamonds zijn ook nazaten. Wie weet…. misschien de Tielmanbrothers evenzo ?

  5. ellen zegt:

    “… dat de meeste Indische families geen slavenafkomst hebben.”
    Dat kan wel zo zijn, Boeroeng. Maar wat weten wij Indischen, nou af van de herkomst en familiegeschiedenis van onze inlandse voormoeder of oermoeder? Bijna niets toch, behalve de (voor)naam. Zelfs een foto hebben wij (meestal) niet.

    • Loekie zegt:

      Dat slavengedoe begint afgezaagd te worden.
      Henkie is zo wit als wat. Onder zijn voorouders zitten moordenaars, dieven, hoeren, oplichters en wat al niet. Wat moet Henkie daarmee? Er dagelijks onder gebukt gaan? Er telkens over praten? Zichzelf melden bij de Gevangenpoort.?
      Laat Henkie gewoon zijn eigen leven leiden. Al klaar.

      • Boeroeng zegt:

        Van wie mag Henkie niet zijn eigen leven leiden?
        Wordt hij door iemand verplicht een bezoekje te brengen aan het komende slavernijmuseum ?
        Er zal altijd wel iemand zijn die zou kunnen zeggen….. foei Henkie…. je voorouders waren slavendrijvers…
        La ma l*llen die lieden.

        • Bert Krontjong zegt:

          Ik hoop natuurlijk dat ,dat slavernijmuseum een succes wordt maar heb toch mijn grote twijfels omtrent het organisatorische vermogen van de initiatief nemers .In Suriname heb je al een museum waar veel ,heel veel aandacht wordt geschonken aan het slavernij verleden ,wordt dat druk bezocht ? Nou euh nee maar misschien pakken ze het hier anders aan b.v school excursies etc ,als je kinderen dat museum laat bezoeken en ze leren er wat van heb je al een beetje je doel bereikt ,ik ging als 9 jarige bijna elke dag alleen naar dat museum in Zorg en Hoop in Paramaribo ( Was bij mij om de hoek ) Vond het zeer interessant al die marteltuigen ,toch kwam er nooit een volwassene naar mij toe om mij wat uit te leggen .ze lieten je binnen en verder mocht je het lekker zelf uitzoeken .

        • Loekie zegt:

          Een slavernij hier zal direct in de top 3 van bestemmingen komen voor schoolreisjes. Ook die reisjes moeten namelijk politiek correct worden.
          Na het bezoek zijn de scholieren een stuk wijzer geworden en in de bus op weg naar huis vraagt een wit meisje aan een donkere klasgenoot: jouw voorouders waren zeker ook slaven. Wat erg. Zegt de klasgenoot: hou je stomme bek bitch. Meisje krimpt opzij en zoekt bescherming bij een Indo van de vierde generatie. Na een tijdje zegt het meisje: jouw grootouders zijn ook asielzoekers geweest he, uit Indonesië. Zegt de Indo van de vierde generatie: ik zou het niet weten, misschien wel, misschien niet, kan me in ieder geval niet boeien. Maarre, heb je wat te doen vanavond?

  6. Bert Krontjong zegt:

    Het idee dat alle zwarte Afrikanen ( Negers) vrijgelaten werden op 1 juli 1863 is een mythe ,de boslandnegers waren allang vrij ,dankzij hun opstanden en veel negers hadden zich vrijgekocht er waren zelfs negers ,die er ook slaven op na hielden .De vele Joodse ( Portugese Joden) die het na 1863 financieel moeilijker kregen om zich te handhaven als plantage eigenaar vermengden zich met die vrije negers en vormden zo de Creolen ,dat zie je aan de vele joodse achternamen in Suriname o.a Davids ,Simons ,Benjamins,Fernandez ,De La Fuente etc etc .Er zijn goede archieven achtergebleven waar je precies kunt zien van welke plantage je familie afkomstig was .De families Fernandez en De La Fuente zijn trouwens geen Creolen maar echte Joden maar de invloed van die Portugese Joden op Suriname was enorm .er wonen nu practisch geen Joden meer in Suriname .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.