Opening Nationaal Museum Sophia­hof door de koning valt verkeerd bij deel van Indische gemeenschap 

AD.nl:

Een deel van de Indische gemeenschap is ontsteld en teleurgesteld dat de koning de uitnodiging heeft aangenomen om het nieuwe Nationaal Museum Sophia­hof te openen. ,,Nu gaat er een strik om een onopgeloste kwestie van achterstallige betalingen.’’

Indisch Herinneringscentrum schrijft op facebook:

De webportal ‘Indië in oorlog’ is vernieuwd!

Indisch Platform/Indische kwestie:

Waar we al een tijd voor gewaarschuwd hebben zien jullie hier in een handzame (ons treft geen blaam)-tijdlijn omschreven.
Als je dan een tijdslijn maakt en je noemt het Indië in de oorlog, benoem dan ook alles.
Hier zien we hoe de tijdlijn eindigt bij de zogenaamde “Collectieve Erkenning” en hoe het (oude) Indisch Platform gepositioneerd is in het geheel.

Nog meer oorlogsgeschiedenis. Hans Moll:

Geen Canon zonder Nederlands-Indisch leed
Er moet aandacht komen voor de Bersiap; de massale moord op blanke en ‘gekleurde’ Nederlanders, Chinezen, Ambonezen en pro Nederlandse Indonesiërs
(…)
Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven (D66) heeft de Amerikaans-Nederlandse historicus James Kennedy gevraagd de Canon van Nederland te herijken.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

91 reacties op Opening Nationaal Museum Sophia­hof door de koning valt verkeerd bij deel van Indische gemeenschap 

  1. Jan A. Somers zegt:

    Wat heeft de koning met achterstallige salarissen te maken? En wat is deel van de Indische gemeenschap? Ik heb geen telling gezien. Of hoor ik niet bij die Indische gemeenschap?

  2. Loekie zegt:

    Wah, Peg gaat weer demonstreren. Wellicht komt dan ook die man met die grote fiets en gaat Wieteke het lied van de schuld weer zingen. Als ze maar niet het gebouw binnendringen om de kamer van het (officiële) IP te confisqueren, anders misschien knokpartij. Maar aandacht in het Journaal gegarandeerd en de kijkers thuis vragen zich wat dat nu weer voor bruintjes zijn die elkaar bekogelen. En thuisgekomen zegt Max tegen Willem: ga voorlopig maar niet naar die lui toe, waarop hij antwoordt: dat was ik inderdaad niet meer van plan.

    • Indisch4ever zegt:

      Als die demonstratie in het journaal komt… dan is het toch prima!!! Boleh

    • Loekie zegt:

      Jawel, maar de kijker wordt bingoeng, want behalve Peg gaat wellicht ook de heer J. Pondaag demonstreren om de hem moverende redenen en wie weet wordt hij daarbij geassisteerd door een groep die aandacht vraagt voor het slavernijverleden en die tegen verheerlijking van de koloniale tijd is. En vergeet niet dat er nog RMS die hards zijn. Intussen wordt er binnen poco2 gedaan.
      Het kan een drukte van belang worden en de veiligheid van Majesteit moet wel gewaarborgd blijven.
      Kortom, het is dus zaak dat de catering voldoende snacks aanlevert, want van dat alles krijgt men natuurlijk behoorlijk honger..

      • Indisch4ever zegt:

        Snacks ?
        Als er geen risolles en pasteitjes zijn, kom ik niet.

      • Jan A. Somers zegt:

        Nou, laat de ME daar dan maar eens Westerlingetje spelen, dan weet Nederland dat er een Indisch Museum is waar er wat gebeurt. Prima reclame. Indisch bloed dat vloeit! Zeg dat voort, zeg dat voort!

      • Loekie zegt:

        Majesteit, directie, medewerkers en gasten hebben zich in het museum verschanst, deuren gesloten, Wieteke zingt buiten ‘en nog geen cent soldij’, en dan hoort men opeens geronk dichterbij komen: Jack Boer komt met een tank Majesteit ontzetten. Boe-geroep van de demonstranten

  3. R Geenen zegt:

    Ontvangen schrijven van Peter Flohr.
    Wat een indrukwekkend verhaal Ronny. Word ik stil van.
    Bedankt voor het delen.
    https://myindoworld.com/de-overleving-van-knil-soldaat-rudy-uijleman-anthonijs/
    Het is goed dat deze verhalen verteld blijven worden. Velen hebben geen weet wat er zich in de Oost allemaal heeft afgespeeld.
    Nu wordt Nederland in “feeststemming”gebracht om de 75-jarige bevrijding te vieren van WOII in Europa. Men heeft nauwelijks oog en weet van de verhalen uit een gebied waar NL 350 jaar de baas is geweest. Voor velen van ons eindigde de oorlog pas officieel in 1949. Aan De Bersiap en de oorlog in Indonesië tussen 45 en 49 wordt gemakshalve maar weinig aandacht gegeven.
    Met anderen blijf ik strijden voor erkenning van al die ellende die velen van ons nog steeds meedragen: nooit uitbetaalde soldij als krijgsgevangene zoals mijn vader. De rechtspraak levert tot nu toe weinig houvast. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg (EHvdRM) misschien?

    Mijn tante en mijn neef Boudewijn Hoogvelt hebben nu een zaak tegen de NLse staat aangespannen om alsnog een stuk backpay te eisen. Hun zaak ligt nu bij het EHvdRM. We zijn in afwachting of de casus ontvankelijk word verklaard door het Hof.

    Vanuit de groep “Indische Kwestie/Indisch Platform 2.0” bestoken we de Tweede Kamer met onze gerechtvaardigde eisen. Ik zie langzaam een verschuiving plaatsvinden in de meningsvorming bij de kamerleden van verschillende partijen.

    Wat hoopvol is dat de volgende generatie Indo’s zich meer en meer bewust wordt van hun roots en alles wat daarmee te maken heeft. Dat geeft hoop voor de toekomst.

    Het ga je goed Ronny en bedankt voor je commentaar bij mijn blog.
    groet,
    Peter

    • Jan A. Somers zegt:

      “Nederland in “feeststemming”gebracht om de 75-jarige bevrijding te vieren van WOII in Europa.” Klopt, en in Nederland zijn er veel oorlogshandelingen geweest met veel slachtoffers, zowel burgers als militairen, te herdenken. Heeft dan ook helemaal niets te maken met Indië, laat staan de opening van dat museum. Dat komt pas volgend jaar, 15 augustus 2020. Ik ben benieuwd wat ze daarvan maken. Is ook moeilijk hoor. Er zijn maar weinig ‘bevrijdingen’ geweest, De enige waar ik iets van af weet zijn Soerabaja, Bandoeng en enkele plekken op Sumatra door de Britten. En door de Amerikanen het noorden van Nieuw-Guinea. De Australiërs in Balikpapan en Tarakan. En echte oorlogshandelingen tussen Indië en Japan zijn er niet veel geweest, laat staan de bevrijding van de Japanse vijand.. Maar de organisatie zal vast wel vastlopen in de Indische club. blijft over de gewoonlijke nepKNILlers. Jammer, want ze hebben dan eindelijk de gelegenheid er iets moois van te maken. Of wordt het valse paarlen voor echte zwijnen werpen?

      • Loekie zegt:

        “En echte oorlogshandelingen tussen Indië en Japan zijn er niet veel geweest, laat staan de bevrijding van de Japanse vijand.”
        Jawel, maar ligt eraan wat je onder ‘bevrijding’ wilt verstaan. Keesie had jarenlang last van hoofdpijn en op een dag was die pijn verdwenen. Hij was van de pijn bevrijd. Zeker, hij slikte wat pilletjes, maar niet geopereerd of zo.
        Ik bedoel: bevrijding kent meerdere gedaantes.

      • R Geenen zegt:

        @@Ik ben benieuwd wat ze daarvan maken. Is ook moeilijk hoor. @@
        Nee hoor. Dat is al lang vastgelegd. Wie betaald, bepaald, of zoals wij in SoCal zeggen: “Money talks”

  4. Anoniem zegt:

    Ik voel plaatsvervangende schaamte opkomen. Steijn en consorten dreigen te demonstreren als de Koning komt. En dat uit naam van de Indische gemeenschap en onze ouders. Zij die zich altijd voorbeeldig gedragen. Onze ouders draaien zich om in hun graf.

    • R Geenen zegt:

      Anoniem schrijft: Ik voel plaatsvervangende schaamte opkomen. Steijn en consorten dreigen te demonstreren als de Koning komt. En dat uit naam van de Indische gemeenschap en onze ouders. Zij die zich altijd voorbeeldig gedragen@@
      Waarom, laat gewoon blijken aan welke kant u staat. Ik kan de groep Steijn best waarderen, en ben geen aanhanger van Platform 1. Vergeet niet dat de groep Sofiahof door de verkregen subsidie en de controlerende groep aangevoerd door gepensioneerde leger figuren, volledig naar de pijpen van anderen dansen. Sofiahof is gewoon via een koopcontract besloten.

      • Anoniem zegt:

        “aangevoerd door gepensioneerde leger figuren”….
        Hoe oud was jezelf ook alweer?

        • R Geenen zegt:

          Anoniem????????????????
          Welk jaar???????????????

        • Bert Krontjong zegt:

          @Anoniem zegt ( Tegen Ron Geenen) “” Hoe oud was je zelf ook alweer ?”” Nou ja daar kun je ook bepaalde conclusies aan verbinden vooral het woord JE een echte Indo begint meestal met het woord U en dat hij Ron Geenen niet kent ,zegt ook al genoeg “” Afgeserveerd als Indo !””

        • R Geenen zegt:

          Ja Bert, goed opgemerkt. Vermoedelijk een vreemde, maar Indo?
          Van de week kreeg ik een schrijven van ING NL, waar mijn pensioenen worden opgeslagen en eens in de 2 jaar overgemaakt naar mijn spaarrekening in SoCal. Hun email brief was zo geformuleerd, dat het leek of ik met die iemand vroeger samen heb gespeeld en geknikkerd.
          Ik heb ze meteen opgebeld. Heb de persoon in een conversatie duidelijk gemaakt, dat ik hun als bank zakelijk zag en dat van hun ook jegens mij verwacht. Het “jijen”en jouwen was niet van de lucht. Ik kreeg vervolgens een tweede figuur aan de lijn. Heel beleef en vele verontschuldigingen.
          En zo hoort het toch. Maar als mensen mij rot behandelen of vals betichten, kan ik ook zo omslaan.

        • e.m. zegt:

          @Bert Krontjong zegt: 7 juni 2019 om 00:53 Afgeserveerd als Indo !””@

          — Anoniem ? Huh ! Ik herken Loekie altijd aan zijn stijl en woordkeus . . .

    • PLemon zegt:

      @ Zij die zich altijd voorbeeldig gedragen. Onze ouders draaien zich om in hun graf.

      # cit: Wel is er nog veel verdriet, veel wrok en woede die vooral is gericht op de Nederlandse overheid.

      *** Dé Indische gemeenschap bestaa t niet, net zo min als dé Indische Nederlander of dé Indische cultuur. Het is geen homogene groep, dat is het ook nooit geweest. Er zijn erg veel verschillen in afkomst, achtergrond, milieu, uiterlijk, gewoonten en cultuur. De samenleving in Nederlands-Indië was zeer hiërarchisch, met hele strikte scheidslijnen. Het grootste deel van de groep die naar Nederland is gekomen, heeft daar tot een zogenaamde middengroep gehoord, ze probeerden in Indië altijd zo min mogelijk ‘Indonesisch’ te zijn en keken op tegen de blanke toplaag. Dit gevoel was wel ambivalent; enerzijds keken ze tegen deze Nederlandse bestuurslaag op, anderzijds verafschuwden ze aspecten van hun gedrag, normen en waarden. Maar ze waren in een aantal aspecten wel van ze afhankelijk. Bij deze zeer gemengde ‘tussenlaag’, verschilde de positie van heel dichtbij de witte toplaag tot heel dichtbij de Indonesiërs. Het overgrote deel van hen, had Nederlands onderwijs genoten (tot het verboden werd), sprak perfect Nederlands en was redelijk tot hoog opgeleid. De Indische groep is dan ook niet te beschouwen als etnische groep, die op basis van afkomst, gedeelde cultuur of gemeenschappelijke geschiedenis aan elkaar verbonden is. Er zijn binnen de groep ook veel overeenkomsten en die lijken sinds de komst naar Nederland belangrijker te zijn geworden dan de vele verschillen.
      Bindingen komen tot stand in sociale processen en zorgen voor groepsvorming. Deze bindingen kunnen op verschillende aspecten gebaseerd zijn. Bij de Indische Nederlanders zijn gedeelde herinneringen en een gedeeld verleden een belangrijke basis. Voor veel oudere Indische Nederlanders is het ophalen van herinneringen een van de belangrijkste redenen die ze noemen, voor hun behoefte aan contact met andere Indischen. Dit zijn zowel de mooie herinneringen aan hun jeugd voor de oorlog, als de nare en traumatische herinneringen aan de Japanse tijd, de Bersiap, het gedwongen vertrek en de zeer moeilijke start in Nederland. Ze vinden bij elkaar erkenning, herkenning en geborgenheid.

      . De onwetendheid en het onbegrip in de buitenwereld hebben ertoe geleid dat ze zich meer naar binnen keerden. Er was geen ruimte voor hun verhaal dus trokken ze zich terug. Dhr. M: “Voor ons was het hier een wonderlijke toestand. Een ongastvrije stupide club hier. Het interesseerde ze geen bal wat onze ervaringen waren, wat wij hadden meegemaakt. We werden meester in onszelf afsluiten.” De onderlinge bindingen zijn versterkt doordat ze bij elkaar wel erkenning en herkenning vinden. De houding naar de buitenwereld is ondanks dat niet vijandig. Wel is er nog veel verdriet, veel wrok en woede die vooral is gericht op de Nederlandse overheid.

      . Er is toen ook een groep van de tweede generatie Indischen opgestaan om publiekelijk meer aandacht, rechten en genoegdoening op te eisen.

      Door vele Indischen van de eerste generatie werd dit eigenlijk afgekeurd omdat het voor jezelf en je rechten opkomen en zo aanwezig zijn, iets was wat ‘je niet deed’. Het paste niet bij de bescheiden en onzichtbare houding die zij zichzelf en hun kinderen altijd hadden aangeleerd. Het is voor velen van de tweede generatie dan ook een worsteling geweest om hun Indische identiteit al dan niet een plek te geven en om te besluiten wat ze hiervan willen vasthouden en wat ze mee willen geven aan hun eigen kinderen (De Vries, 2009).

      http://www.indischhistorisch.nl/tweede/sociale-geschiedenis/sociale-geschiedenis-de-bindende-kracht-van-herinneringen-over-indische-ouderen-en-hun-specifieke-wensen-en-zorgbehoeften-deel-1/oo

      • Anoniem zegt:

        citaat:…… Dé Indische gemeenschap bestaat niet, net zo min als dé Indische Nederlander of dé Indische cultuur. Het is geen homogene groep, dat is het ook nooit geweest.”…..
        Datzelfde geldt ook voor de Nederlandse gemeenschap, maar dan ga ik toch niet roepen dat op basis daarvan de Nederlandse gemeenschap niet bestaat?

        Daarentegen zou dat wel moeten gelden voor de Indische maatschappij. Als dat maar vaak herhaald wordt, dan begin ik het sprookje ook te geloven. Dat is toch koloniale en post-koloniale conditionering? Indo mag niet bestaan en daar gaan Indo’s zelf aan meewerken. Op zo’n manier sterft Indo niet uit, want het is nooit tot leven gekomen, de Indische variant van Euthenasie.

        Ik kom uit een familie die tenminste tot aan de zesde generatie Indo-Europees was, veelal Indo-Europees of met gelijkgestelden trouwden, bijelkaar of in Europese wijken woonden ook op het platteland (zie Bersiap) aan Indo-Europees verenigingsleven meedeed (o.a. IEV) meedeed etc. Dan mag ik toch zeker van Indo-Europese gemeenschap spreken, die eigen normen en waarden hadden en hebben, zoals beleefdheid, nou ja.

        Waarom het sprookje elke keer herhaald wordt, snap ik niet,ik ga mijn eigen geschiedenis toch niet verloochenen?

        En dan wordt De Vries 2009 aangehaald. ….Het is voor velen van de tweede generatie dan ook een worsteling geweest om hun Indische identiteit al dan niet een plek te geven en om te besluiten wat ze hiervan willen vasthouden en wat ze mee willen geven aan hun eigen kinderen
        Vooral dat willen meegeven aan hun kinderen is toch een gotspé, lariekoek.. Als ik dat overlees, dan heb ik het zeket niet-begrijpend gelezen. Dat maak ik de zgn 2de generatie toch niet uit? Dat besluiten die derde generatie toch zelf. Laat De Vries toch zijn huiswerk overdoen

        Wat ik wel in mijn familie zie dat gecertificeerde Indischen met Indischen trouwen. Tempoe doeloe keert terug, Back to the Future. Dan krijgt “eens volbloed Indo, altijd een volbloed Indo wel een andere klank.

      • R Geenen zegt:

        @@Dé Indische gemeenschap bestaat niet, net zo min als dé Indische Nederlander of dé Indische cultuur. @@
        Het hele verhaal doorgelezen en het slaat voornamelijk op de Indische Nederlander, die woont in een land waar hij/zij, na uit het voormalig Indie te zijn geschopt, vaak als shit in Nederland werden behandeld.
        De Indische mens die emigreerde naar Amerika, vertrok vaak uit de diverse Staten naar Californie en vooral naar SoCal. De eerste jaren en vooral de jonge jaren van hun leven bestond voornamelijk uit werken. Vaak uit meerdere banen en/of werken en studeren. Daar was weinig tijd voor het sociale. Nu zijn ze gepensioneerd, de meesten hebben het gemaakt, en besteden hun tijd ook om de andere Indische op te zoeken. Er zijn diverse verengingen en vooral veel kumpulans. Tijdens de kumpulans/lunches worden er haast niet verhalen verteld over vroeger. Dat komt heel weinig voor. Vaker meer over de ervaringen in Nederland. Veel van deze vaders komen af en toe ook met een kind of kleinkind naar deze groepslunches toe. Belangrijk, want de jongere Indo wil wat meer weten over zijn of haar achtergronden. Af en toe komt een van de personen met familie uit Negri Blanda op vakantie, naar onze kumpulan. Vaak is een van de ouders een niet Indische. Niet alleen vanwege het uiterlijk, maar ook merkbaar niet geheel op zijn gemak. Misschien in NL niet veel ervaring met andere Indische mensen.
        Daarnaast, en dan spreek ik specifiek over onze groepen, die in West Covina en voordien in Duarte altijd bij elkaar komen, zitten alle Indische Amerindo’s altijd gescheiden van de vele Indonesiers. In de West Covina food hall met 7 eethuisjes langs de wanden, kan en mag men zitten waar men wil. Zelf de Indonesiers weten waar de Indo-blandas zitten en laten ons met rust en wij idem dito.
        M.a.w. de Indische Gemeenschap, zeker in SoCal, bestaat!

        • Bert Krontjong zegt:

          Tja als iemand zo schrijft zoals bovenstaand stuk en je zou er over oordelen zonder de achtergrond van de schrijver te weten ,zou je weleens de verkeerde conclusies er uit kunnen trekken .Ik weet de achtergrond van dhr Geenen en respecteer dat .Hij schrijft “” Zelfs de Indonesiers weten waar de Indo-Belandas zitten en laten ons met rust en wij idem dito “” Tja dat raakt bij mij een beetje het zere been ! Waarom niet amicaal met elkaar omgaan ? Je hoeft ook niet meteen bij elkaar de deur plat te lopen maar wederzijds vriendelijk zijn en ook een beetje het Indonesisch spreken doet wonderen ,ik heb begrepen dat de meeste Indonesiers in California christen zijn ,nou ja dan helemaal ! Die Bersiap idioten waren stuk voor stuk moslims opgezweept door een of ander gestoorde mulah .Ik ben zelf heel goed met Indonesiers maar ook met Belandas maar heb natuurlijk makkelijk praten ,ik heb die nare ervaringen van dhr Geenen niet .Het Indische is inderdaad een beetje verzwegen door de 1e en 2 e generatie hier in Nederland maar awas Ya ! het is bezig een revilval ( terugkeer ) te maken de 3e en 4 e generatie begint zich weer Indisch te voelen .Jangang lupa Indonesiers ,Indo,s en ook Belanda,s we zijn allemaal mensen .

        • R Geenen zegt:

          @@Jangang lupa Indonesiers ,Indo,s en ook Belanda,s we zijn allemaal mensen .@@

          In Nederland staan blijkbaar de Indo’s dichter bij zowel de blanda en de Indonesier. Heb niet voor niets eerder opgemerkt, dat er een groot verschil is tussen de Europese Indo en de Amerindo. Ook heb ik hier al eens geschreven, dat bv jullie Indo eethuisjes, toko’s en tehuizen bijna allemaal Indonesische namen krijgen. Ook vele Indo websites bij jullie worden doorspekt met Indonesische woorden. Hier in SoCal niet. Ook mijn website niet. Wie het in een andere taal wilt lezen, kan de vertaling gebruiken. De Indonesiers die mij schrijven doen dat in het Engels.
          Wij benaderen het anders, meer de California methode. Het respecteren van ieder ander volk, door hun gang te laten gaan en er niet mee bemoeien. Ken zelf een Indo van 78 in onze groep, die eens in de 2 jaar familie in Bandung bezoekt. Spreekt vloeiend Sudanees. Zit gewoon in onze groep, en spreekt goed Nederlands. Heb hem nog nooit met een plaatselijke Indonesier zien praten. Leef en laat leven. Als ik mijn eten besteld is dat altijd in het Engels. Wel heb ik al een paar keer bij Indonesiers gehoord waarbij een jongere tegen een oudere sprak van “tante” en in de toko spreken ze mij aan met Om! Als ik bij het afrekenen “Thank you” zegt, krijg ik als antwoord “Sama Om”.

        • van Beek zegt:

          Bert, nou die (bewust?) segregatie achtig scheidingslijnen die Ronny Geenen schetsts heb ik nooit meegemaakt als kind van twee Indische ouders. Bij ons thuis, werden er vele kumpulans georganiseerd waar Indonesiers en Indo’s dwars door elkaar heen liepen. Mijn Indische moeder deed zelfs mee aan Indonesische Arisans! Ik ben als het ware tussen de Indonesiers opgegroeid doordat mijn beide ouders erg veel Indonesische vrienden/kennissen hebben. Misschien daarom dat binnen mijn Indische opvoeding ook wat meer het Indonesische naar voren is gekomen vanwege het vele contact met de Indonesische gemeenschap in Nederland.

    • Hans Boers zegt:

      zegt wat B. ? Blanko ingevuld. 🙂 Althans bij mij op het scherm.

      • Indisch4ever zegt:

        Hans,
        Ik zie een plaatje. Kijk je vanaf een mobieltje ?
        Klik dan deze link.

        • Hans Boers zegt:

          Hebbes. Dank. Keek via laptop. Weet niet waarom. Denk dat mijn virus scanner op hol geslagen is.

        • e.m. zegt:

          @Denk dat mijn virus scanner op hol geslagen is.@

          — Tijd voor papeda, Pak ?

        • Hans Boers zegt:

          Heer E.M. … Papeda? Vandaag niet a.u.b. Gisteren teveel lombok letek op en wat gorengan (in de olie) hetgeen mij ten strengste verboden is…Dus in het Indonesisch heet zo iets: “Kena kuwalat.” en een 10-rittenkaart met botol cebok erbij…. Vandaag wat rustig aan doen: maximaal 2 lemper en 2 lumpia…Maar Pinksterweekend staat voor de boeg, dus gaan we niet alleen pinksteren maar ook hamsteren heer E.M. ….. LOL LOL … Fijne dagen voor u en gezin

    • Bert Krontjong zegt:

      Goed zo mw Toby de Brouwer !!!!!!!!!!!!!!!!

    • Bert Krontjong zegt:

      @Ron : Ik weet niet of je het nog weet maar wij hadden ook eens een discussie over het woord u ,ik schreef toen ja u bent 13 jaar ouder dan ik ,ja ik zal pak Somers niet snel tutoyeren peins er niet over ,ook pak Olive niet ,jij zei toen nee is goed tutoyeer maar kijk dan is het o.k maar dat z.g moderne gedoe met iedereen maar tutoyeren ,ik doe dat zeker niet ,deze anoniem is misschien wel een beetje Indisch maar hij/zij weet niks van Indische beleefdheid ! nog een keer afgeserveerd als Indo ,weg de vuilnisbak in !

      • R Geenen zegt:

        Toch goed dat je er over met me praat. Ik zie het zo. Dit forum is eigendom van meneer B. Dat beheer kost hem zowel geld en als tijd en hopelijk ook fun. Wij zijn gasten en als goede gast dien je er naar te gedragen. Na vele jaren leert men elkaar beter kennen en er worden, op afstand, internet vriendschappen afgesloten. Dat gaat van zelf. Door de manier van met elkaar communiceren. Want in wezen kennen we elkaar niet van doen en laten. Ik beheer ook een website, zelfs 2. Als er een Indische partij is het precies het zelfde. Je komt vrienden tegen, maar ook enkele figuren die je niet kent. Daar blijk je beleef tegen of op afstand. Iedere nieuwe naam op deze site spreek ik met u aan. De bekende namen heb ik intussen wel in een vakje ingedeeld. B.v. waar wel mee valt te praten en wie niet. Wie beleefd is en wie beleefd iemand behandelt. Je leert je pappenheimers kennen. De manier van schrijven en de manier van onderwerp benaderen zegt mij ook genoeg. Er zijn bepaalde figuren, die ik liever voor mij heb dan achter, als je begrijpt wat ik bedoel.
        Om kort te maken. Over de jaren op I4e weet ik bij wie ik mij op mijn gemak voel en ook bij wie niet.

        • Bert Krontjong zegt:

          Ja precies ,ik onderschrijf het bovenstaande helemaal ,Stephan van Beek sprak mij ook aan met U ,ik zei meteen hoeft niet ,dan liggen de zaken anders ,hoewel hij bijna 45 jaar jonger is maar Stephan is netjes Indisch opgevoed .Bij Hans Boers begon ik ook met meneer en u maar dat hoefde voor hem niet ,zoals Peter v/d Broek ( geb 1953) soms tekeer gaat tegen dhr Somers ( geb 1930 ) ja rijzen de haren mij ten berge er zijn 2 dingen ,die echt bij Indische mensen horen 1) Gastvrijheid en 2) beleefdheid .Wat Boeroeng betreft hij is altijd bereid om wat voor je uit te zoeken ( Familie ) Daarom begreep ik Boeroeng heel goed ,toen si Loekie zeer denigrerend sprak over zijn stamboom onderzoeken ,lijkt mij een trap na enfin laten we ons maar verder bij het topic houden .is ook wel zo beleefd jegens onze gastheer !

        • Loekie zegt:

          Geen beleefdheid (dat is maar uiterlijk vertoon), maar innerlijke beschaving is Indisch (tenminste: ooit geweest). En in dat woordje ‘beschaving’ ligt veel opgesloten.

    • Bert Krontjong zegt:

      Heb je oogkleppen op of zo beste Stephan ? Jij bent jij en niet dhr Geenen ,denk niet dat hij het waardeert dat je hem Ronny noemt ,je denkt met een tunnelvisie ,je weet niet wat die man heeft doorgemaakt en denk er dan ook niet zo makkelijk over ! Dhr Geenen heeft een ontzettende haat jegens die mensen ,die hem zijn jeugd en vader hebben afgenomen en ook zijn moeder het heel moeilijk maakten ,probeer je je in te denken in zo,n man in plaats van slappe praatjes te houden ( sorry voor die omong keras ) hoe jij het zo goed hebt ,leef je eens in ,in een ander !Deze toonzetting van mij wilt niet zeggen dat ik het eens bent met dhr Geenen maar ik probeer wel begrip te hebben voor die man .

      • van Beek zegt:

        Pak Bert,

        Toen ik hem aanschraf met Ronny , was ik mij niet bewust van het feit dat dit een belediging aan zijn adres is. Bij deze zal ik hem voortaan dhr Geenen noemen. In Nederlandse context is het overigens ‘normaal’ om iemand bij de voornaam te noemen. ew. En verder schrik ik nogal van jou als bericht. Helemaal als iemand die zich omschrijft als socialist. Maar goed dat terzijde. De manier waarop op deze pagina soms denigerend word geschreven over bevolkings/geloofsgroepen hetzij Nederlanders, moslims, Japanners of Indonesiers gaat mij te ver. Zelfs critici als de Heer Somers en Pak Pierre die beide ontzettend geleden hebben in de bersiap tijd en japanse bezetting hebben altijd met respect gesproken. De oorlog is over, ik begrijp dat er nog wonden zijn. Maar om de huidige bevolkingsgroepen te demoniseren die niet verantwoordelijk zijn vind ik te ver gaan. Maar goed pak Bert, sekian dulu

        • e.m. zegt:

          Doe voortaan dan ook maar: ‘dhr. Olive’, i.p.v. Arthur, Mas van Beek.

          Overigen, hoe spreken Amerikanen elkaar met ‘u aan ?’

          Fijne Pinksterdagen . . .

        • van Beek zegt:

          Heer E.M.
          Ja ik ben dhr Olive al zo gaan noemen in een van mijn commentaren. Op uw vraag, jij in het amerikaans-engels? Als u tegen over de dhr Geenen zou staan zou ik als ik u was de volgende woorden gebruiken: Thee, thou, and thine (or thy) 😉
          Dank voor u pinkster wens, ook voor u een gezegend 2e pinksterdag dag.
          Gister was ik aanwezig op de Opwekking, in Biddingshuizen. Een pinksterconferentie, ja in het begin georganiseerd de door Bert “gehaatte” pinkstergemeente, inmiddels zijn alle christelijke stromingen daar vertegenwoordigd. Het evenement haalde zelfs het NOS. De kerk is nog lang niet dood!

          mas van Beek

        • Jan A. Somers zegt:

          “de Opwekking, in Biddingshuizen.” Dat heb ik op TV gezien. Indrukwekkend. Wat een hoop volk! Dat is toch het terrein van het Lowlandsfestival? (ken ik overigens ook maar van TV!).
          “jij in het amerikaans-engels?” Wat hebben de Belgen en Brabanders het dan makkelijk. Iedereen is gij! Mijn Vlissingse schoon-opa sprak mij en zijn kleindochter met U aan! Ik spreek iedere volwassene, die ik niet of nauwelijks ken, met U aan. Op mijn werk kwam er op een moment een nieuwe, jonge collega bij. Hij vond het vreemd dat wij U tegen elkaar zeiden, met jij wordt een gemeenschap toch versterkt, en de samenwerking makkelijker. Ik was zo beleefd om niet te reageren, maar het is juist andersom. Een nieuwe secretaresse vond het ook vreemd dat ik haar met U aansprak. Mijn reactie: Ik zeg jij tegen u als u jij tegen mij mag zeggen. Als u begrijpt wat ik bedoel (volgens heer Bommel)..

        • R Geenen zegt:

          @@“jij in het amerikaans-engels?” @@
          Ach, meneer Somers, de een heeft het in zich beleefd te zijn en de ander leert het nooit. De een zegt van :” He you give, me that piece op paper” , maar het kan ook: ” Mam/Sir/Mister, will you please give me that paper”.

        • PLemon zegt:

          @ Ik zeg jij tegen u als u jij tegen mij mag zeggen.

          # zie cartoon bij de link.

          *** Sanne Breedveld : Had mijn wieg maar in Engeland of Duitsland gestaan, denk ik dan. Daar kennen ze dit probleem niet, of in elk geval in mindere mate. ‘U’ of ‘je’, in het Engels is het gewoon you. Lekker makkelijk. Noodzaak is wel dat de rest van je taalgebruik aansluit bij de vorm die je bedoelt, maar taal is zo rijk dat me dat niet het probleem lijkt. In Duitsland daarentegen hebben ze een inventief systeem met zelfs werkwoorden speciaal hiervoor (duzen en siezen). De regel is als volgt: iedereen die ouder is dan jij (of u) spreek je aan met ‘u’. Pas wanneer iemand je toestemming geeft om ‘je’ te zeggen, mag dat. Eigen initiatief wordt niet bepaald gewaardeerd.
          Maar toch ben ik daar geen voorstander van. Is het niet juist fijn om zomaar ‘je’ te kunnen zeggen tegen iemand? Het schept een band. ‘Je’ heeft iets lieflijks. ‘Je’ is iets voor mensen die je graag mag. ‘Je’ zorgt voor vertrouwen. ‘U’ creëert meteen een afstand en daar zit je soms niet op te wachten. Afwisselen kan ook, maar dat is een beetje vreemd. Misschien moet ik het de volgende keer dat ik niet kan kiezen maar gewoon vragen: “Mag ik u ‘jij’ noemen?”
          https://www.taalvoutjes.nl/column-tutoyeren

  5. Henk Anthonijsz zegt:

    Ik heb in Bandoeng een Hans Boers gekend.Vaak mee getennist. Bent U dat of familie?

    • Hans Boers zegt:

      @ Heer Anthonijsz… Ben ik persoonlijk niet. Het zou mijn oom geweest kunnen zijn en die heette HAN (Henri) en woonde in Bandung. Die was meer van uw leeftijd. Fijne dag en dank voor uw belangstelling.

    • Hans Boers zegt:

      @ Heer Anthonijsz: Bandung… Zegt de naam JULIA u iets of THEO ? En beiden zelfde achternaam BOERS.

  6. Peter van den Broek zegt:

    Nog meer oorlogsgeschiedenis. Hans Moll: Geen Canon zonder Nederlands-Indisch leed

    In een interview in Trouw zegt Kennedy dat je alleen op een aansprekende manier over de geschiedenis van Nederland kan vertellen als je ervoor zorgt ‘dat de verhalen voldoende erkenning krijgen in de samenleving. Je moet dus rekening houden met de samenstelling van de Nederlandse bevolking.” Hopelijk rekent hij hiertoe ook de groep van de Indische Nederlanders.

    ‘Tijdens deze periode (BERSIAP) is een ongeteld aantal blanke en ‘gekleurde’ Nederlanders, Chinezen, Ambonezen en pro Nederlandse Indonesiërs; burgers allemaal, met kapmessen en bamboesperen gedood’
    Vanuit het perspectief van Indisch Nederland kan over oorlogsmisdaden in Nederlands-Indië niet worden gesproken zonder aandacht te besteden aan de Bersiap; de periode die vooraf is gegaan aan de Politionele Acties waarbinnen die oorlogsmisdaden zouden zijn gepleegd.  Bersiap is Indonesisch voor Weest paraat; bereid je voor op.

    De opmerking “aantal blanke en ‘gekleurde’ Nederlanders” is toch heel beleeft en getuigt toch van innerlijke beschaving, heeft toch wat koloniaals en etnisch.

    Het zijn toch altijd buitenlanders zoals de Heren R. Cribb, Limpach, Pondaag en Kennedy die dan leidend zijn.
    Nederlanders zijn wat dat betreft blijkbaar teveel geconditioneerd door hun koloniaal verleden.

    • RLMertens zegt:

      @PetervandenBroek; ‘geconditioneerd door het koloniaal verleden etc.’- Nav.De Canon in de Volkskrant van 7/6-’19 gelezen; Uit gepubliceerde enquête van het Historisch Niieuwsblad 2018 bleek nog eens dat de ondervraagden zich voor 2 vaderlandse feiten het allermeeste schamen(!); de overzeese slavernij en het koloniaal verleden in Indonesië!

  7. PLemon zegt:

    @ Het is geen homogene groep, dat is het ook nooit geweest.”…..
    Datzelfde geldt ook voor de Nederlandse gemeenschap, maar dan ga ik toch niet roepen dat op basis daarvan de Nederlandse gemeenschap niet bestaat?

    # Niet homogeen in de zin van etniciteit en nationaliteit. Nl.: Totoks, Indo’s, Moluks, Chinees, genaturaliseerde inheemsen en andere nationaliteiten in vml Ned.Indië.
    Zo langzamerhand verliest de witte Hollandse/Nederlandse gemeenschap inderdaad vooral etnisch gezien ook z’n homogeniteit door de instroom van de ‘nieuwe nederlander’. Maar ja het heeft ook even geduurd voordat de Friezen, Angelen, Saksen, Franken de nederlandse gemeenschap vormden.

    • R Geenen zegt:

      Heel Europa en ook Nederland zal op den duur voornamelijk uit bruine mensen bestaan. Hier en daar een opvallende bijna witte. Net als vandaag in Indonesie.
      De vraag is dan of het merendeel ook moslims zijn.

      • van Beek zegt:

        Al zou dat zo zijn, so what?

        • R Geenen zegt:

          Moslim, Saria! Good luck. Een van de eethuisjes met de naam Indo Bistro maakt alleen sate van kip. Toen ik hem vroeg om sate van babi, zei hij, die kan en mag ik niet maken. Ben je moslim, vroeg ik. O nee, christen. Maar als ik op mijn menu heb staan sate babi, is mijn keuken bevuild en dan kopen misschien de mensen niet meer bij mij. Die enkele moslim die hier in SoCal rondloopt? Big deal! Nu koop ik mijn sate en ander eten bij zijn buur.

        • Arthur Olive zegt:

          So what? Hebt u dat wel goed nagedacht heer van Beek.
          Als het merendeel in Europa moslim wordt, dat is Arab moslim, dan is er geen democratie meer. Vrouwen worden tweede rang burgers, iedereen wordt s’morgensvroeg met veel geschreeuw over de loudspeakers wakker en de minorities worden vervolgd.
          U bent nog jong en zal dat dan wel meemaken. over 50 jaar.

        • R Geenen zegt:

          @U bent nog jong en zal dat dan wel meemaken. over 50 jaar@
          Dan is het te laat voor dat jochie. Zes maal per dag op de knieën.

        • e.m. zegt:

          @Arthur Olive zegt: 8 juni 2019 om 01:30 Als het merendeel in Europa moslim wordt,@

          — Het merendeel in Europa is in 2050 niet moslim. Nederland ook niet. Een Amerikaanse onderzoeksbureau heeft er in 2017 verhelderen prognosecijfers over gepubliceerd.

          https://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/11/29/5-facts-about-the-muslim-population-in-europe/

        • e.m. zegt:

          @R Geenen zegt: 8 juni 2019 om 01:47 Dan is het te laat voor dat jochie.@

          — Moest dat echt zo denigrerend, heer Geenen? Is dat u kijk op vrijheid van meningsuiting als gast op de site van een ander ?

        • R Geenen zegt:

          Lees wat Bert over zijn gedrag en het tutoyeren jegens mij zegt. Duidelijk?

        • e.m. zegt:

          @R Geenen zegt: 8 juni 2019 om 02:49 Lees wat Bert over zijn gedrag en het tutoyeren jegens mij zegt. Duidelijk?@

          — Nee, is mij niet duidelijk. Ik begrijp alleen, dat u zich weer achter de woorden van een ander verschuilt.

          Eerder schreef @Loekie zegt: 7 juni 2019 om 10:29 Geen beleefdheid (dat is maar uiterlijk vertoon), maar innerlijke beschaving is Indisch (tenminste: ooit geweest). En in dat woordje ‘beschaving’ ligt veel opgesloten.@

          — Voor mij valt diens bijdrage nu op haar plaats.

        • R Geenen zegt:

          En voor mij is het al heel lang duidelijk wat voor type u bent. U bemoeit zich met uw eigen zaken en ik met de mijne. Lijkt mij verstandiger. En nogmaals, bij mij staat beleefdheid hoog in het vaandel. Maar als u er om vraagt kan ik ook anders zijn.

        • Arthur Olive zegt:

          Het is waarschijnlijk waar dat er nog geen moslim majority in Europa zal zijn 50 jaar van nu maar uit de geschiedenis weten we maar al te goed dat men geen majority hoeft te hebben om een ideology of religie te forceren. De communisten in Rusland deden het met 2% en de Nazi’s met minder dan 10%. Kijk wat de socialisten hebben gedaan in Venezuela en de Peronisten in Argentinia, een van de rijkste landen in de wereld vroeger.
          Engeland en Belgie hebben al bepaalde wetten ingevoerd special voor moslims.

        • van Beek zegt:

          Dank heer EM, ik laat deze kortzichtige en narrow-minded gedachtegangen aan mij voorbij gaan. Als sociaal democraat denken wij waarschijnlijk hetzelfde over deze topic

        • Loekie zegt:

          Bij de verkiezingen van 5 maart 1933 kreeg de Nazi-partij 43,9% van de stemmen.

        • Arthur Olive zegt:

          “Bij de verkiezingen van 5 maart 1933 kreeg de Nazi-partij 43,9% van de stemmen”
          Dat waren Duitsers die niet lid waren van de Nazi partij maar er voor stemden, ze waren Nazi gezind. Er zijn nu ook velen in Europa die Islam gezind zijn maar die geen moslims zijn. Als dat niet zo was dan zou de situatie anders zijn in Europa.

  8. Bert Krontjong zegt:

    Als ik iets haat is het wel religie ,wat voor religie ? Maakt mij geen moer uit ALLE RELIGIES ! En dan heb je religies ,die hun wijsheden halen uit boeken van 700 a 800 jaar geleden Er zijn natuurlijk goedwillende moslims ( De meerderheid ) maar , zijn ook een zootje klapviolen moslims ,onverdraagzaam en zeer dom .trouwens bij die christenen tref je ook zulke imbecielen aan ,ook in mijn familie heb ik ze Pinkstergemeente ,nou nou die zijn helemaal van de pot gerukt ,ach ik heb geleerd ,laat die mensen in hun waarde ,ik word alleen pisnijdig als ze mij proberen te bekeren ,zeg dan altijd “” Ben al bekeerd Bier is mijn GOD !”” druipen meteen af .

    • R Geenen zegt:

      @@altijd “” Ben al bekeerd Bier is mijn GOD !”” druipen meteen af .@@

      Kijk, dat is wat ik van jouw zo waardeer. Er is veel te weinig humor op deze site. Ik heb mijn vrouw er bij gehaald, want die wilde weten waarom ik zo zat te lachen. Ik heb haar jouw schrijven laten lezen. Ze barste in lachen uit en zei, dat is ook onze god. So you know!

    • van Beek zegt:

      Zeg pak Bert, dit is nou een tunnelvisie van u te noemen. U verwijt mij van het geen inleveningsvermogen hebben maar u zegt religie te haten, en gebruikt termen als imbecielen en klapviolen. En geeft af op de pinkstergemeente. toevallig ben ik een pinksterchristen, en als ik het goed heb de Heer A. Olive ook(?).Leeft u zich alleen in de dhr Geenen of ook in andere?

    • PLemon zegt:

      @ “Ben al bekeerd Bier is mijn GOD !””

      # Zonder islam ook geen olie😇

      *** In Nederland vervaagt de scheiding tussen kerk en staat. Er is één religie, waarvan de aanhangers steeds vaker en openlijker laat zien lak te hebben aan de mores van onze seculiere maatschappij: de islam. Meer en meer worden we geconfronteerd met islamitische symbolen, rituelen en gebruiken op tot voor kort neutraal terrein: in overheidsgebouwen, universiteiten en op de werkvloer.
      De islam wordt door onze elites beschouwd als de uitzondering op de regels die kerk en staat gescheiden houden. Het heeft er veel van weg dat de mainstream media bezig zijn met een PR-campagne rondom de islam. Het is opvallend dat er zoveel aandacht wordt geschonken aan een religie die door 6% van de Nederlandse bevolking wordt aangehangen. Waar is de fascinatie voor het boeddhisme of hindoeïsme?
      Wie kanttekeningen plaatst bij het effect van de islam op onze democratie wordt met denigrerende toon afgesnauwd.
      Het beleven van religie hoort een privé-aangelegenheid te zijn en hoort niet thuis in de publieke ruimte en ook niet in het werk van politici, bestuurders en werknemers van overheidsorganen. De staat heeft geen rol in het religieuze domein, behalve als daar wetten worden overtreden.

      https://opiniez.com/2018/05/20/de-vervaging-van-de-scheiding-tussen-kerk-en-staat/pamelapinas/

    • RLMertens zegt:

      @BertKrontjong; ‘relegie etc.’- God criëerde/schiep de mens. Fout!
      De mens criëerde/schiep God!
      (vooral; zijn God!)

    • Arthur Olive zegt:

      “Ben bekeerd Bier is mijn GOD”
      Heer Bert, u drinkt dus elke dag religiously uw bier.
      Hoe deze als u elke religie haat? Dat is toch de Griekse god Dionysus of de Romeinse god Bachus

      • e.m. zegt:

        @Dat is toch de Griekse god Dionysus of de Romeinse god Bachus@

        — Geen van beide Pak Olive. Het is: “Bier is mijn god, alcohol zijn profeet en mabok de totale overgave!” Tai kucing komt later . . .

        • Arthur Olive zegt:

          Pak E.M. u maakt mij nu wel aan het lachen, niet uitlachen want ik mag die heer Bert wel. Mabok of niet mabok.

    • Indorein zegt:

      “… Als ik iets haat …” :

      Haat heeft nog nooit in de geschiedenis enig positief resultaat gehad, net zoals het overmatig drinken (oftewel: zuipen) van alcoholische dranken die je besluitvorming negatief beïnvloeden.
      Je kunt een pesthekel hebben aan religies, ze haten heeft geen enkele meerwaarde, integendeel…, haat vernauwt je aderen die naar je hart vloeien (gevolg: infarct) en je hersens (gevolg: fatale besluitvorming, die dodelijk kan zijn voor je omgeving of voor jezelf).
      Bier als je god zien, is een bewijs van de aftakeling van je hersens.
      Beste heer Bert, a.u.b. stop met haten van religieuzen en zuipen van bier, ik meen het. Ik heb niets tegen alcoholische dranken, maar overdaad schaadt (is een waar gezegde).
      En met het haten van religies is nog nooit iets in de geschiedenis ten goede gekeerd.

      Een van de meest bekende uitspraken van Jezus: Heb uw naaste lief als uzelf.

      Jezus heeft geen enkele religie gestart, dat deden (en doen nog steeds) mensen, die er persoonlijk gewin uit willen halen.

      Als je je naaste liefhebt als jezelf, steel je niet, bedrieg je niet, doodt je niet, verhef je jezelf niet boven hem/haar, dan acht je die ander minstens gelijk aan jezelf, of zelfs hoger.
      Dat is de maatschappij die Jezus bracht; toch heel anders dan wat religieuzen vaak willen.

      Ik zou zeggen: wijs hun dan op deze woorden i.p.v. ze te haten.
      Overigens, … ik vind uw reacties wel vaak raak en leuk, dat moet ook gezegd worden.

      • PLemon zegt:

        @ als men iets haat…

        # meer de overdrijvende vorm van ” een hekel hebben aan ” de zgn hyperbool .

        ***Een reden om een hyperbool te gebruiken kan zijn om bijvoorbeeld een emotie of een mening extra nadruk te geven. Maar ook variatie in schrijfstijl en humor kunnen redenen zijn om de hyperbool te gebruiken. Wikipedia

        • R Geenen zegt:

          Mee eens, want dat merk ik ook bij het woord “haat” als antwoord.

        • Indorein zegt:

          Wikipedia: de nieuwe god o.h.g.v. wat iets is of betekent.

          Ik spreek en denk in het Nederlands op ABN-niveau, altijd al gedaan, van mijn ouders geleerd en eveneens op de door mij met goed gevolg behaalde HBS-A.
          Ik weet dus heel goed wat het woord “haat” betekent en inhoudt, heb daar geen “onderwijzer” voor nodig.

        • Loekie zegt:

          Spreken wel, maar DENKEN op ABN-niveau bestaat niet.
          Je kan wel tegen een Indo ABN zeggen en dan wijst hij je de weg naar de pinautomaat van de ABN Bank.

        • Jan A. Somers zegt:

          De term Algemeen Beschaafd Nederlands is volgens mij nu taboe (leuk discussiëren als je niets te doen hebt). Er zouden dus mensen kunnen zijn die niet beschaafd spreken. Het is nu, dacht ik, standaard Nederlands of zoiets. Datzelfde hoorde ik, liggend in een ziekenhuis in Zwitserland, ook op mijn opmerking Hoog Duits. Dan zou volgens de neuroloog in Thun Schweizerdeutsch, (Schwizertitsch, Schwyzerdytsch, Schwiizertüütsch, Schwyzertütsch) als een minderwaardige taal worden opgevat. Heet dat nu Schriftdeutsch? Mw. Lebert, sorry voor schrijffouten.

        • e.m. zegt:

          ““(leuk discussiëren als je niets te doen hebt).””

          — Djam ketimoen komt er gelukkig weer aan.

          Ik heb geen ‘hekel aan’ volcontinu, ik ‘haat’ het ! 😀

      • PLemon zegt:

        @ Hr/Mw Indorein “Beste heer Bert, a.u.b. stop met haten van religieuzen en zuipen van bier, ik meen het.”

        # Sorry dat bovenstaand ‘verzoek’ mij triggerde …..om het idee dat die soep minder heet werd gegeten dan opgediend.

        • Bert zegt:

          @Pak Lemon : U hoeft geen sorry te zeggen ,u en ook Indorein menen het goed ,ik had het gevoel dat het bij pak Indorein vanuit het diepst van zijn hart kwam ,hij bedoelde het goed voor mij het belangrijkste .Ik haat religieuzen niet echt ,alleen ze moeten niet opdringerig worden ,leven en laten leven ! Ik heb vaak meegemaakt dat religie de laatste houvast was voor ex criminelen en ex junks ,ze zeggen toch vaak religie is doping voor het gewone volk nou o.k dan .Tja Pinkstergemeente ,als ik had geweten dat Stephan daar van lid was ,had ik het natuurlijk niet geschreven ,nou schreef ik dat stukje om 00.58 uur dus zo uit de kroeg en inderdaad behoorlijk in de olie en heb dan een kwalijke dronk ,is natuurlijk geen excuus want je trapt gewoon onbewust op iemands tenen .Wat ik schreef dat die Pinkstergemeente totaal van de pot was gerukt ,had ik niet moeten doen ,je mag het wel denken ( voor jezelf ) maar om het op dit blog te zetten ? totaal verkeerd van mij ,sorry Stephan mijn excuses !

        • Hans Boers zegt:

          @ Bert, je bent ridderlijk. (y) Is tof van je.

        • Arthur Olive zegt:

          “Ik haat religieuzen niet echt, allen ze moeten niet opdringerig worden, leven en laat leven”
          Heer Bert, ze zijn opdrigerig omdat ze denken dat geloof en verlossing een keuze is die de mens kan maken. Ze zijn in de waan, de Gospel is een declaration, niet een invitation.

        • R Geenen zegt:

          @@ze zijn opdrigerig omdat ze denken dat geloof en verlossing een keuze is die de mens kan maken@@
          Ze vergeten dat het ook een keuze is om niet lastig te willen worden. Gelukkig dat er in SoCal een wet bestaat dat je een sign op je voordeur kan plaatsen met “NO SOLICITING”. Nu hoef ik niet meer naar de voordeur te lopen om welke verkoper dan ook te moeten beantwoorden.

        • e.m. zegt:

          @Hans Boers zegt: 13 juni 2019 om 16:55@

          — Van liederlijk tot ridderlijk; komt in aanmerking voor de onderscheiding: ‘Ridder in de Orde’.

          Hoe zei Bredero dat ook alweer ?

        • Hans Boers zegt:

          @ heer E.M….. Hoe zei Bredero dat ook alweer?

          Over de Ridderorde zei Bredero (met vooruitziende blik) :
          “Die geven wij, ZKH etc etc…., in 1912 aan de Sergeant 1ste Klasse KNIL, de heer Philip Latukonsina (Stmb 59020) wegens eervolle krijgsdiensten te Aceh.”

          Tevens nog ander niet met name genoemde collega’s die een ereteken kregen…
          (In 1912 was Alexander Jacob Patty 22 jaar oud, altijd als een heer gekleed.)

        • e.m. zegt:

          Pak Boers: 😉
          .
          Fijn weekend !

        • Arthur Olive zegt:

          “Fijn weekend”
          Bijna allen onder ons werken niet meer en kijken dus niet meer uit naar het weekend voor vertier of rust, dat kunnen we gedurende de week ook wel doen.
          Wat is een weekend? Soms vergeet ik dat het de weekend is.

        • e.m. zegt:

          @Arthur Olive zegt: 14 juni 2019 om 16:30@

          — Selamat Tahun Baru, Pak Olive !

  9. Jan A. Somers zegt:

    Als je dit allemaal zo leest is het een must voor de koning bij die opening aanwezig te zijn.Kan hij eindelijk zelf eens kennismaken met de perkara’s die Indische mensen bezig houden, vroeger en nu. Hoe binnen de Indische gemeenschap het Indisch verdriet stap voor stap wordt opgebouwd.

  10. Robert zegt:

    Indische verdriet stap voor stap opgebouwd? Het Indische verdriet is al lang geleden opgebouwd op fundamenten van corroborating evidence and reality. Het is een reality voor vele Indos en andere reasonable people.

    • RLMertens zegt:

      @Robert; ‘Indisch verdriet etc.’- Waarom huil toch nonna manis, Droog je tranen maar nonna manis……- Opgebouwd op funfdamenten van corroborating evidence and reality!
      Betoel, betoel ….opgevangen met/in andijvie lucht.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.