Ik ben en blijf een Indisch meisje

Een Indisch meisje? Hoe zie je dat Rory, als veertiger? Ik weet niet hoe het komt, maar Indonesische (en Indische) mensen zien er in mijn beleving altijd jonger uit dan ze zijn. Ik heb dat zelf heel goed ervaren tijdens onze reizen naar Indonesië en Bali. Iedereen (over het algemeen dan) lacht, is vrolijk. Ondanks hoe de levensomstandigheden zijn. “Altijd blijven lachen“, lijkt het devies te zijn. En dat vind ik mooi.

k ben – volgens mij – officieel een Indo-Europeaan, ook wel Indo genoemd (Nederlanders van gemengde afkomst). Maar ik zeg ook weleens dat ik Indisch ben. Waarom? Mijn moeder is geboren in Jakarta (eiland Java in Indonesië) en mijn vader is Nederlands. Mama is op haar negende naar Nederland gekomen, met haar ouders (mijn Oma en Opa) en haar broertjes en zusjes om zich definitief hier te vestigen. Dat deze emigratie niet zonder slag of stoot is gegaan, heb ik in de wandelgangen wel vernomen. Maar helaas heb ik nooit het volledige verhaal gehoord. Daar werd niet over gesproken.   40envoorheteerstmoeder.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

102 reacties op Ik ben en blijf een Indisch meisje

  1. Ik vraag me af of dit verhaal een beetje te vergelijken is als je wel in Indonesië bent geboren maar je eigenlijk geadopteerd bent en NL opvoeding hebt gehad? Of worden wij onder Indische bevolking toch anders anders aangekeken omdat wij geadopteerd zijn?

    • R Geenen zegt:

      Beste Rhido: Het ligt er aan of je ouders had, die niet alleen Indonesisch maar ook Europees bloed in hun aderen hadden. Mijn vrouw is door de bersiap in de omgeving van Malang, wees geworden. In Nederland is ze later ook door een Indo familie geadopteerd geworden. Voor mij persoonlijk heeft de nationaliteit en paspoort niets van doen. Alleen het bloed in je aderen. Heb je daarentegen alleen Indonesische ouders gehad en je wordt in Nederland geadopteerd, dan ben je geen Indo, maar waarschijnlijk bij naturalisatie wel Nederlander.

  2. Indisch4ever zegt:

    Rhido,
    Deze site verstaat onder Indische mensen, die mensen en hun nazaten die komen uit families die voor ca 1962 ontstonden te Indië/Indonesië .
    De meeste Indonesiërs en geadopteerde Indonesische Nederlanders in Nederland zijn niet van die families.

    • Dank voor de uitleg. Ik heb ook het idee dat we als geadopteerde Indonesische Nederlanders buiten de boot kunnen vallen helaas. Er word helaas geen of weinig aandacht aan besteed voor die groep mensen. Ik vind het best wel jammer. Maar toch is mijn biologische moeder wel gevonden. Is te lezen op mijn website: http://www.rhido.nl/adoptie (in het Nederlands volgens uit het Drieluik driedelig of in Bahasa Indonesia

      • Bert zegt:

        @Rhido ,leuke website heb je ,vraagje vanwaar die fascinatie voor treinen ? Ik heb ook dat treinen museum in Ambarawa bezocht jaren 90 v.d.v.e.,toen werden die oude treinen wel goed verzorgd .Misschien moet je ook een website beginnen voor Indonesische adoptiekinderen het zijn er veel meer dan je denkt en een website bouwen kun jij wel !

    • Jan A. Somers zegt:

      Klopt. Een Indonesiër die geadopteerd is door een Nederlands echtpaar, is Nederlander. Door de adoptie is dat echtpaar de ouders geworden. Een kennis van me, uit Sri Lanka, heel zwart, is door adoptie ‘totok’ geworden. Een zoon van twee totoks is toch een totok?

      • Loekie zegt:

        Het geadopteerde kind is geen Nederlander, maar krijgt de Nederlandse nationaliteit. En zijn genen zullen altijd Indonesisch blijven, hoe westers zijn opvoeding ook is.

        • Anoniem zegt:

          @En zijn genen zullen altijd Indonesisch blijven..
          #Een bekend voorbeeld is … turunan orang Sunda?
          #Daniël (Joko Erik) Arends wordt in Jakarta geboren op 15 oktober 1979. Na zijn adoptie groeit hij op in Bussum
          http://comedyweb.nl/daniel-arends/

        • R Geenen zegt:

          Ik weet niet wie anoniem is, en dat is wel vervelend.
          Maar ik heb een paar van zijn presentaties geluisterd. En als je niet naar zijn presentatie kijkt, dan is het een Nederlandse presentatie van 13 in een dozijn. Als Indo in CA kan ik de humor niet erg waarderen. Gewoon mijn mening.

        • PLemon zegt:

          @ Ik weet niet wie anoniem is

          # Hr Geenen. Sorry…vergeet dat extra te vermelden bij de afzender. Te gewend geraakt aan het automatisme dat er voordien was. Arends is een mooi voorbeeld hoe een ‘onvermengde’ Indonesische jongen zich de Nederlandse cultuur eigen kan maken.

  3. Bert zegt:

    Heb eens een t.v programma gezien ,over een gehandicapt Indonesisch jongetje ,hij was geboren zonder benen in een arm Indonesisch gezin ,kort na zijn geboorte werd hij geadopteerd door een welgesteld Nederlands gezin ,dit waren verstandige mensen en vonden dat het jongetje zijn roots moest leren kennen ,prachtige beelden kreeg je toen ,hij vloog langs je heen op zijn skatebord en lachte constant ,dit ventje had zin in het leven .Zijn echte biologische vader schaamde zich een beetje ,ja hij kon niet anders dan het kind afstaan en zo is het ,een kind zonder benen is kansloos in Indonesia ,als de ouders ook nog eens arm zijn ,dit jongetje is uiterlijk natuurlijk Indonesisch maar in doen en laten gewoon een Nederlands kind ,zo ken ik er nog een paar geadopteerde Indonesische kinderen ,ik zeg altijd tegen hun “” Je moet het je echte ouders niet kwalijk nemen ,dat ze je hebben laten adopteren ,in het rijke Westen heb je meer kansen ,dan zij je hadden kunnen bieden “” Zij begrepen dat ook .Hoe ik ,als Indo die kinderen zie ? Nou gewoon net als wij ,kinderen van 2 werelden .

    • Bert zegt:

      Een van die geadopteerde Indonesische meisjes is getrouwd met een Nederlandse jongen van mijn schaakclub .Zij heeft een hoge opleiding gedaan en heeft een eigen bedrijf .Hij is timmerman/aannemer en heeft ook een eigen bedrijf ,samen hebben zij nu 2 schatten van kinderen ,jongetje en meisje .Ja voor 1962 zou je die kinderen ook Indootjes of Indische kinderen mogen noemen ,tegenwoordig noemen ze die kinderen in Indonesia Blasteran ,nou vind ik een rot woord ,ik noem hun kinderen gewoon Indisch ( Niet terecht volgens si Boeroeng ) Ik zeg altijd tegen die timmerman “” Je kinderen zijn net als ik ,gewoon Indisch “” Zal wel niet kloppen maar sudah !

      • R Geenen zegt:

        Voor mij zijn ze ook Indisch. Zo zie ik ook de resultaat kinderen in Amerika van een Amerikaan en een Indische. Ook de kinderen van een Indo, die nu Amerikaan is en zijn Amerikaanse vrouw van Mexikaanse afkomst.

        • Arthur Olive zegt:

          “Ook de kinderen van een Indo, die nu Amerikaan is en zijn vrouw van Mexikaanse afkomst”.
          Lang geleden heb ik de filmacteur Jimmy Smits gezien in het Indonesisch restaurant Ramayani in Los Angeles waar hij vaak kwam. Ze hebben daar ook een foto van hem aan de muur hangen.
          Jimmy heeft een Puerto Rican moeder en een Nederlandse vader uit Suriname.
          Zijn vader, Cornelis Smits, moet een Indische jongen zijn maar lijkt er niet op als ik zo een foto van hem bekijk op de internet. Wie weet daar meer van?

        • Indisch4ever zegt:

          Ik denk dat Cornelis Leendert Smits de vader is van Jimmy Smits

          Een Indische komaf van een van zijn ouders Henriette Wilson & Hendrik Smits heb ik niet kunnen vinden

      • PLemon zegt:

        @ tegenwoordig noemen ze die kinderen in Indonesia Blasteran ,nou vind ik een rot woord ,ik noem hun kinderen gewoon Indisch

        # Vergelijkbaar met de blasterans die na de diaspora periode zonder paspoort in hun geboorteland zijn achtergebleven en opgegaan zijn in de bevolking.

        *** Omstreeks 1940 leefden naar schatting 170.000 tot 200.000 Indo-Europeanen in Nederlands-Indië.
        De huidige Indische Nederlanders (Indo-Europeanen) zijn hier grotendeels nakomelingen van.
        Vele ook op Nederland georiënteerde Indo-Europeanen zijn niet meegeteld in deze schatting, omdat ze niet bestonden voor de burgerlijke stand.
        Een nog grotere groep met gemengd bloed is het aantal Indonesiërs met een Europese voorvader die in 1940 al waren opgegaan in de Indonesische bevolking.
        Indonesische wetenschappers schatten dat 1 miljoen mensen in hun land ook Europese voorouders hebben.

        In Nederlands-Indië waren de Indo-Europeanen geen gelijke groep.
        Ze waren anders qua afkomst, achtergrond, stand, opleiding en zelfs uiterlijk,
        “cultureel-maatschappelijk een uiterst ongelijke, rijkgeschakeerde en verspreide groep”.
        http://www.s-i-d.nl/indisch-indos-waar-komen-wij-vandaan-en-hoe-zijn-wij-ontstaan/

        • Bert zegt:

          Ja 1 miljoen orang tjampoer ( campur) in Indonesia ,wist ik al ,er was eens een Indonesische jongen ,die na onderzoek er achter kwam dat hij Joodse voorvaderen had ,hij liet er geen gras over groeien en bekeerde zich tot het Jodendom ,nu beheerd /leidt hij een sjoel .synagoge in Noord -Sulawesi en mag zichzelf volgens de Joodse wetten in Israel vestigen ( Maar hij blijft gewoon in Noord-Sulawesi ) Trouwens er zijn best veel Indo,s met Joodse voorouders ,laatst op die grafstenen van Boeroeng nog gezien .

        • R Geenen zegt:

          Zijn de aantallen van Indo European die eerst naar Nederland zijn gegaan en een paar jaar later vandaar uit geëmigreerd per land zoals Amerika, Canada, Australië, Nieuw Zealand en Brazilie bekend? Heb ernaar lopen zoeken, maar niet kunnen vinden. Bv naar de States zag ik in diverse artikelen getallen tussen de 25000 en 60000 voorbij komen. Wel weet ik dat er een beperkt aantal Indo families direct van Indonesie naar Amerika zijn geëmigreerd. O.a. twee gezinnen met ieder 4 kinderen waarvan een man en de ander de vrouw allebei fam. Chevalier zijn.

        • PLemon zegt:

          @ Zijn de aantallen van Indo European die eerst naar Nederland zijn gegaan en een paar jaar later vandaar uit geëmigreerd per land zoals Amerika, Canada, Australië, Nieuw Zealand en Brazilie bekend?

          # In dit CBS verslag zijn nogal wat statisch materiaal over de emigratie bijeengebracht.

          *** Dit artikel beschrijft de demografische geschiedenis van de Indi-
          sche Nederlanders. Het gaat daarbij om de vraag wat er heden
          ten dage (1 januari 2001) in demografische zin nog is te merken
          van ons koloniale verleden in het voormalige Nederlands-Indië.
          Onder ‘eerste generatie Indische Nederlanders’ worden in dit arti-
          kel verstaan personen die zelf een deel van hun leven aan de ko-
          loniale cultuur van het voormalig Nederlands-Indië hebben
          blootgestaan, en deze cultuur door migratie naar elders hebben
          meegebracht. De ‘tweede generatie Indische Nederlanders’ be-
          staat dan uit personen die niet zelf aan deze koloniale cultuur heb-
          ben blootgestaan, maar als kind daarover wel veel verhalen
          hebben gehoord en wellicht specifieke gewoonten van hun ou-
          der(s) hebben meegekregen.
          Binnen de eerste generatie van de totale groep Indische Neder-
          landers zijn verschillende groepen te onderscheiden. Omdat de
          mate van beschikbaarheid van demografische gegevens voor elk
          van deze groepen verschilt, is iedere groep afzonderlijk be-
          schouwd. Getalsmatig veruit de belangrijkste groep is die van de
          254 duizend Nederlanders (in 1945) die de Japanse bezetting van
          Indië hebben meegemaakt. Daarnaast zijn er circa 34 duizend
          personen (in 1945) die als kind voor hun opleiding in Nederland
          verbleven op het moment dat de Tweede Wereldoorlog uitbrak.
          Na de oorlog zijn nog 23 duizend niet-Nederlanders vanuit
          Ind(ones)ië naar Nederland vertrokken en vervolgens tot Neder-
          lander genaturaliseerd. Voor de circa 25 duizend in Nederland wo-
          nende Molukkers (in 1968) is een speciale berekeningswijze
          gevolgd.
          Bij het bepalen van de totale populatie Indische Nederlanders op
          1 januari 2001 is een klein aantal correcties uitgevoerd die voort-
          vloeiden uit een systematische vergelijking van de NIDI-reco-
          structie met CBS-gegevens over de in Nederland woonachtige be-
          volking met geboorteland (of geboorteland ouders) Ind(ones)ië.
          Het zo gereconstrueerde aantal Indische Nederlanders bedroeg
          288 duizend personen in 1945 en 582 duizend personen (inclusief
          tweede generatie) in 2001, waarvan er naar schatting 458 duizend
          woonachtig zijn in Nederland en 124 duizend in het buitenland.

          Bron: Demografie van de Indische Nederlanders, 1930–2001
          Gijs Beets, Evert van Imhoff en Corina Huisman1)

        • R Geenen zegt:

          582 duizend personen (inclusief tweede generatie) in 2001, waarvan er naar schatting 458 duizend woonachtig zijn in Nederland en 124 duizend in het buitenland
          Ik probeer een getal te vinden van Amerika. Nu kan ik dus wel uitvinden hoeveel ongeveer vandaag niet in Nederland wonen. Vandaag wonen er ongeveer 1.7 tot 2 miljoen mensen van Indische afkomst of die Indisch bloed hebben. Dat betekend dat in het buitenland ongeveer 21% Indo ’s verblijven. 21% van 1.7 tot 2 miljoen is 362000 tot 420000.
          Maar nu weet ik nog niet hoeveel er in de US wonen.

        • PLemon zegt:

          Typo :. Statisch=statistisch

        • van Beek zegt:

          @ronny Geenen,

          “Wel weet ik dat er een beperkt aantal Indo families direct van Indonesie naar Amerika zijn geëmigreerd. O.a. twee gezinnen met ieder 4 kinderen waarvan een man en de ander de vrouw allebei fam. Chevalier zijn.”

          Toen ik voor een jaartje in LA verbleef, heeft er zo’n indo ons(opa en oma en ik) rondgereden door heel LA. Hij was een ex TNI’er dacht ik. Sprak vloeiend Indonesisch. Rudy is zijn naam als ik het niet mis heb. Uiteraard noemde wij heb Pak Rudy.

        • Bert zegt:

          @Boeroeng ,volgens mij als “” Deskundige …ahum “” is Cornelis Leendert Smits een Boeroe aanduiding voor afstammelingen van Nederlandse boeren ,die in 1845 voor het eerst voet aan wal zetten in Suriname er wonen nog steeds Boeroes in Suriname en sommigen zijn ook nog steeds werkzaam als boer .

        • PLemon zegt:

          @ …Maar nu weet ik nog niet hoeveel er in de US wonen.

          # Men schat enz….

          *** Hoeveel Indische Nederlanders in het buitenland leven is onbekend. In een studie uit 2005 wordt geschat dat het aantal Indo’s in Australië rond de 10.000 ligt.[25] Indo’s zijn te vinden in vijftig staten van de Verenigde Staten, met een meerderheid in Zuid-Californië. Volgens de volkstelling van 1970 wonen er in Californië 28.000 buiten Nederland geboren (Indische) Nederlanders, terwijl er in Michigan, New York, New Jersey, Illinois en Washingon zo’n 50.000 buiten Nederland geboren (Indische) Nederlanders wonen.[26]

          ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Indische_Nederlanders )

          [25]Cote, Joost & Westerbeek, Loes, ‘Recalling the Indies: Colonial Culture and Postcolonial Identities’ (Askant Academic Publishers, 2005). ISBN 90-5260-119-4
          [26]Herbert J. Brinks, ‘Dutch Americans’

        • R Geenen zegt:

          Ook die informatie heb ik en die getallen jiven niet met b.v. het artikel uit de jaar 70, dacht ik, waar in uitgebreid over de Indische werd geschreven en o.a. het getal van minstens 100,000 van ons in CA zijn te vinden. Maar ik heb net een schrijven van Gahetna ontvangen met een paar artikelen. Moet het nog doornemen. Maar als daar getallen genoemd worden, kom ik hier er op terug.

        • Jan A. Somers zegt:

          Indische Nederlander = Indo???????
          “In Nederlands-Indië waren de Indo-Europeanen geen gelijke groep.” Ik kan nergens in het Indische Staatsrecht en gemeentelijke administratie Indo-Europeanen vinden, laat staan als groep. En nu in Nederland? Ik kan in de gemeentelijke basisadministratie geen Indo-Europeanen vinden. Waar waren/zijn toen en nu Indo-Europeanen te vinden? Ze zijn er wel (weet ik zeker!), maar waar? Zoals dat (heel echte) Indisch meisje. Maar wat is “officieel” in “Ik ben – volgens mij – officieel een Indo-Europeaan,”

        • R Geenen zegt:

          @@Ik kan nergens in het Indische Staatsrecht en gemeentelijke administratie Indo-Europeanen vinden, laat staan als groep.@@
          Misschien is dat wel het probleem van het huidige SAIP. Even een kleine zijsprong, want ik had ook belooft U op de hoogte te houden wat betreft de tijdsduur van vraag en het uiteindelijke antwoord.
          In hun schrijven aan mij staat vermeldt dat ze mijn eerste brief op 4 november 2018 hebben ontvangen. Vandaag 4 april 2019 kreeg ik uiteindelijk een uitgebreid pakket en schrijven. Dat is dus 5 maanden geleden of een 150 dagen. Er wordt wel in geschreven hun excuses voor de lange duur. O ja, ze hadden ook nog een reden voor de vertraging. Omdat mijn moeder hertrouwd was. Ik heb mijn moeders correspondentie nagelopen en alle correspondentie van haar met SAIP werd altijd duidelijk vermeldt, dat ze te doen hebben met Mevrouw (met meisjes naam) C E Chevalier, weduwe van Eddie Geenen en sinds (datum) hertrouwd met Anton Schuwer. Kijk dat heeft maanden geduurd omdat te kunnen begrijpen. Het heeft hun blijkbaar zo in de war gemaakt. Om gewoon medelijden te hebben. Het heeft hun blijkbaar gewekt en nerveus gemaakt. Want onder welke naam moesten ze nu mijn vragen beantwoorden?

        • Loekie zegt:

          Nou, als bijvoorbeeld in de 19e eeuw de regering bepaalde dat de in Indië geboren en opgevoede ingezetenen uitgesloten werden van hogere gouvernementsambten, dan zou dat kunnen wijzen op het bestaan en de identificatie van een bepaalde groep, i.c. den Indo-Europeaan.

        • Jan A. Somers zegt:

          “op het bestaan en de identificatie” In Nederland wordt ook gediscrimineerd op huidskleur of naam. Maar de door u genoemde discriminatie berust niet op indeling, maar op gevoel. Bedenk ook dat het in Indië stikte van families die al eeuwen lang totok zijn gebleven in hun nakomelingen. In mijn eigen familie ken ik er nogal wat van. Soms nog Indischer dan Indisch! “de regering bepaalde dat de in Indië geboren en opgevoede ingezetenen uitgesloten werden” Kunt u mij vertellen waar en hoe dit soort zaken is vastgelegd? In Indië geboren en opgevoed betekent toch nog geen Indo?

        • Loekie zegt:

          Nou, dan kom je in de buurt van bijvoorbeeld een ministerieel schrijven uit 1838 en een regeringscirculaire uit 1862 in Indisch Staatsblad 1256.
          Ofwel, zoals iemand ooit schreef: ‘Hoe meer pigment, hoe minder payement’.

        • Arthur Olive zegt:

          “Hoe meer pigment, hoe minder payment”
          Eigenlijk heeft pigment weinig te maken met ras.. In anthropology heeft het niets te maken met ras. Een Indo heeft een pepaald uiterlijk, sommigen meer en sommigen minder. Wij herkennen elkaar niet aan onze huidskleur.

        • Loekie zegt:

          Gaat niet erom hoe wij elkaar herkennen, maar ging erom hoe de blanke de niet (helemaal) blanke herkende. En die blanke deed dat van een kilometer afstand.
          Andersom ook overigens.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘…laat staan als groep!’- En het officiële Indo Europees Verbond? Betoel, officieel met statuten etc. etc. En er was ook een kampong indo groep( kleine letter i) voor wie het IEV zich ook beijverde. In alle officiële rapporten in Indië vermeld!

        • Jan A. Somers zegt:

          “probleem van het huidige SAIP.” Wat heeft SAIP met het begrip Indo of Totok te maken? Zij krijgen namen door met gegevens over pensioenpremiebetaling of gerechtigheid voor andere uitkeringen. (die laatste zullen ze waarschijnlijk doorspelen naar de SVB). Die gegevens moeten ze controleren, en dan tot uitkering overgaan. Dat mijn vader totok was, en dat na zijn overlijden dat pensioen naar zijn Indo-vrouw overging zal hun toch worst wezen? Er is premie betaald zonder licht getint met platte neus. Er stond geen foto op de papieren!

        • Jan A. Somers zegt:

          “ministerieel schrijven uit 1838 en een regeringscirculaire uit 1862 in Indisch Staatsblad ” Wat zijn Indische mensen toch vastgeroest in heel oude tempo doeloe! Die jaartallen zijn toch heel erg verschrikkelijk oud? Kijk liever in de Indische Staatsregeling, beginnend in 1925. Bijvoorbeeld art. Art.163. Wanneer bepalingen van deze wet, van algemeene en andere verordeningen, reglementen, keuren van politie en administratieve voorschriften (…), gelden voor hare toepassing de navolgende regelen.
          (2). Aan de bepalingen voor Europeanen zijn onderworpen:
          1o. alle Nederlanders;
          (…)
          4o. de in Nederlandsch-Indië geboren wettige of wettelijk erkende kinderen en verdere afstammelingen van de personen, bedoeld onder nos. 2 en 3.

        • Loekie zegt:

          Nee, je zei: “Ik kan nergens in het Indische Staatsrecht en gemeentelijke administratie Indo-Europeanen vinden, laat staan als groep.”.
          Ik toon aan dat die wel te vinden zijn. Dat later op papier iets anders is neergepend (wat overigens niks uithaalde) is wat anders.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Ik toon aan dat die wel te vinden zijn.” Waar dan? Ik ken in Indië en Nederland slechts één relevante registratie, dat is de gemeentelijke burgerlijke stand. Heet nu zoiets als basisadministratie? Ook niet te vinden in een kerkelijke registratie indien lidmaat van die kerk.

        • Jan A. Somers zegt:

          “officiële Indo Europees Verbond?” Dat is een (politieke) vereniging. De leden zullen meest wel Indo zijn geweest. Maar de meeste Indo’s waren geen lid, die deden niet aan politiek. “officieel met statuten etc” Elke vereniging heeft statuten, en moet (tegenwoordig ) ingeschreven zijn bij de KvK, is dus rechtspersoon. Ook de voetbalclub!

  4. Bert zegt:

    Ja ,ik zag laatst een foto van Pierre Andreas Tendean ,een Indonesische luitenant T.N.I ,die gesneuveld was bij de Generaals coupe in 1965 en benoemd werd tot Held van Indonesia ,nou het viel me meteen op ,deze is geen asli Indonesier en inderdaad zijn vader was een Menadonees en zijn moeder een Indisch meisje ( Indo ) Maar als een Amerikaan of Australier met een Indonesisch meisje kinderen krijgt mag je ze wel Blasteran noemen .( Blijf het een rot woord vinden ) Het beste woord is of Indisch of Indo of orang campur ( Ook een goed woord)

    • R Geenen zegt:

      Voor mij alleen Indisch of Indo. Onze friend the acteur spreekt van de Indohicans.

      • Robert zegt:

        Amerindos is een goede term.

        • R Geenen zegt:

          @@Amerindos is een goede term.@@

          Ik weet dat niet meer. In Ca gebruiken de nieuwe Indonesiers het zelfde. Er is zelf een tijdschrift uitgegeven door Indonesiers en het blad heet Amerindo. DE Indonesiers noemen ons Indo-blanda en zij noemen zichzelf Indo van Indonesier.

        • Robert zegt:

          or USindos

        • Arthur Olive zegt:

          “USindos”
          United States of INDOnesia?

        • R Geenen zegt:

          Als voorbeeld van de bevolking van een gemeente vind ik persoonlijk het leukst om het plaatsje Azusa, buur van Glendora, te noemen.
          Het woord AZUSA staat voor “From A to Z USA en zie hier de bevolkingsgroep.
          Ook leuk is dat 46% van de bevolking spreekt alleen spaans
          Population Demographics by Race
          Race Population % of Total
          Total Population 46,361 100
          Hispanic or Latino 31,328 67
          White 26,715 57
          Some Other Race 11,270 24
          Asian 4,054 8
          Two or More Races 2,174 4
          Black or African American 1,499 3
          American Indian 562 1
          Three or more races 155 Below 1%

      • van Beek zegt:

        9 verschillende acteurs/actrices die blasteran zijn.
        https://www.hipwee.com/list/9-aktris-blasteran-yang-cinta-terhadap-indonesia/

        De meeste van deze zijn onstaan uit gemengde huwelijken na Ned-Indie. Er zijn ook behoorlijk wat Blasterans op de Indonesische tv die voortkomen uit gemengde huwelijken ten tijde van Ned-Indie. Zo hebben wij Indisch-Indonesische kennissen die bekend zijn. Jeffrey Waworuntu , vader Menadonees-(Indisch?), en moeder Indisch ( familie Jansen ) geboren te depok. Hij is getrouwd met Ruth Sahanaya van Molukse komaf. Beide spreken ze nog redelijk goed Nederlands.Zijn broer, werkt overigens in Toko makassar in Amsterdam. Deze familie is Warga Negara Indonesia geworden.

    • van Beek zegt:

      @Bert

      Waarom een rot woord? Belastaran is gewoon het nieuwe woord voor gemixed zijn. Orang indo is een verwarrende term, het kan namelijk verwijzen naar orang Indonesia. Zowel in Nederland als in Indonesie is een indo gewoon een afkorting voor een Indonesier. Beetje mee gaan met de tijd vind ik niet erg. Jij als progressieve socialist zou dat toch niet erg moeten vinden. Ik noem mij zelf in Indonesie ook een Belastaran, en bij hoge uitzondering een orang Indo-(belanda )indien ik ervan uit ga dat de toegesprokene mij verstaat

      • Bert geen Blasteran zegt:

        Het woord Belasteran of Blasteran lijkt mij te veel op het woord belazeren of belasteren ,ja kunnen die Indonesiers ook niks aan doen ,leuke aanduidingen zijn orang campur of gado-gado ,ja meegaan met de tijd ,was gisteren bij de bank en ik vroeg wat naar bepaalde dingen zei die man “” Meneer dat was vroeger ,we rijden nu ook niet meer met paard en wagen !”” .Net op dat moment kwam de Heineken wagen met paarden ervoor aan ,pal voor de bank ,dus ik weer “” Oh nee en was is dat dan ?”” Ik hoef in Indonesie nooit uit te leggen waar ik vandaan kom ,ze nemen automatisch aan dat ik een Indonesier ben ,dan moet ik natuurlijk niet het BI gaan praten ,want dat is niet zo vloeiend ..maar als ze het niettemin toch vragen ,zeg ik gewoon “” Ben een echte Hollander uit Appingedam “” Tja ze geloven het maar of niet makkelijk zat .

  5. Anoniem zegt:

    Ik ben een Indisch meisje van 50 en altijd jong nog hoor! Mijn moeder is overleden toen zij zestig was. Geen rimpeltje op haar sterfbed. Onder begeleiding van Krontjong is ze heen gegaan. Wij Indische Nederlanders, en dan ook nog half joods..Ik voele steeds meer senang bij het eten en mijn roots..of zoals Marion Bloem zei: ” geen gewoon Indisch meisje”. Maar een vuilnisbakken en dat zijn de sterksten. ( Quote mammie)

  6. Peter van den Broek zegt:

    Het is niet ALLEEN een kwestie van bloed, dwz van gemengdzijn!!!!!. Als een Indonesier met een Nederlander trouwt, dan zijn de nakomelingen niet automatisch Indo=Indo-Europeaan om een term uit die tijd te gebruiken.

    Een Indo zonder Verleden of Geschiedenis functioneert niet, de Indo heeft toch zijn eigen unieke identiteit? Als de wortels, populair gezegd roots, terug gaan naar Nederlands-indie dan kunnen we praten over Indo-Europeanen
    Het gaat dan om het grote Indische verhaal, dat in ons zit. Wat kan en wat wil men zich herinneren van de maatschappij in Nederlands-Indie?
    Om een keuze te maken wie al dan niet Indo is hebben we daarom het verleden nodig.

    Dat sommige Indonesiers ook het woord Indo gebruiken geeft alleen maar aan dat zij hun Geschiedenis, nee onze Gezamelijke geschiedenis niet (er)kennen. Dat mag je aan zulke Geheugenlozen toch wel uitleggen?

    Vaak wordt beweerd dat …….”In Nederlands-Indië waren de Indo-Europeanen geen gelijke groep.
    Ze waren anders qua afkomst, achtergrond, stand, opleiding en zelfs uiterlijk……..
    “cultureel-maatschappelijk een uiterst ongelijke, rijkgeschakeerde en verspreide groep”.
    Dat zegt op zichzelf niks, datzelfde kan ik ook van Nederlanders zeggen, maar dat Rangen en Standen in Nederlands-Indie. meer tot uitdrukking kwamen is een heel andere zaak.

    • Loekie zegt:

      Petertje, je windt je veel teveel op.
      Kijk, je moet het zo zien: het kind van een (hedendaagse) Indonesiër en (witte) Nederlandse (of het kind van een witte Nederlander en een Indonesische) heeft alle uiterlijke kenmerken van een Indo….maar niet de innerlijke kenmerken.

      Hoe is het met de handel verder?

  7. Bert zegt:

    Ja Loekie Petertje kan zich dan wel opwinden maar er zit een grote kern van waarheid in ,mijn beide ouders zijn Indo dan wel Indisch ,zo leefden ze ook met hun Indische identiteit ,kun je dat van mij ook zeggen ? Nou ik ben beduidend minder Indo ,eigenlijk pas toen ik op de site Indisch4ever ging reageren en mijn broers en zusters kun je eigenlijk ook amper Indisch noemen .Uiterlijk ben ik makkelijk te herkennen als Indo en mijn huis is ook onmisbaar Indisch ingericht en ja Indisch eten staat bovenaan en de krontjong muziek komt je ook al tegemoet ,ik begin dus al een beetje de goede weg in te slaan ,ik ga alleen niet lopen in een shirt met daarop Proud to be Indo er zijn grenzen ,wat voor cijfer ik mezelf als echte indo zou geven denk een 6 ,terwijl Ron Geenen op een 9 zou zitten ,ook Boeroeng zou hoog scoren een 8 schat ik in ,Stephan van beek krijgt geen cijfer op de Indo lijst want hij noemt zich een Blasteran ,terwijl zijn overgrootvader en moeder hele echte Indo,s waren met een cijfer 10 ( Wie niet weg is ,is gezien )

    • Jan A. Somers zegt:

      Eindelijk een realistische kijk op het Indo-schap.

      • PLemon zegt:

        @ J. Somers ” Kunt u mij vertellen waar en hoe dit soort zaken is vastgelegd? In Indië geboren en opgevoed betekent toch nog geen Indo?

        #Daar worstelden de Japanners ook mee…. en deden een poging met hun registratiekaarten.

        *** De Japanse bezettingspolitiek ten aanzien van de Indo-Europeanen (1942-1945
        Registratie

        Ook moesten alle Nederlanders, die ouder waren dan 17 jaar zich laten registreren. De registratiegelden waren hoog. De mannen moesten ƒ 159,- betalen en de vrouwen ƒ 80,-. Deze maatregelen troffen allen die de Nederlandse nationaliteit hadden. Bij het registreren van de Nederlanders op Java maakten de Japanners echter onderscheid tussen volbloed Nederlanders en Indo-Europeanen. Dit werd op de registratiekaarten vermeld. Door onderscheid naar ras te maken kregen de Japanners meer controle over de Nederlanders die zij wel en die zij niet wilden interneren. De eerste stap op weg naar internering van alle volbloed Nederlanders was hiermee gezet.
        -Internering
        De internering van de Nederlandse burgers op Java vond zeer geleidelijk plaats. Het was praktisch gezien ook onmogelijk om in één keer enkele honderdduizenden mensen te interneren. De Japanners zaten in Nederlands-Indië tevens met het probleem dat de Nederlandse vrouwen en kinderen niet naar hun vaderland hadden kunnen uitwijken, omdat Nederland door de Duitsers bezet was. Overal elders in de door hen bezette gebieden waren de Engelse Australische en Amerikaanse vrouwen en kinderen al voordat de bezetting een feit werd zoveel mogelijk naar hun vaderland vertrokken.

        Als eersten werden de vooraanstaande personen uit de bestuurs- en zakenwereld geïnterneerd. Daarna volgde vanaf mei tot en met juli 1942 de internering in West- en Midden-Java van alle mannen tussen de 17 en 60 jaar die geen werk meer hadden. De mannen werden bij razzia’s opgepakt en later naar ander interneringsplaatsen overgebracht.
        Op Oost-Java werden niet alleen Nederlanders maar ook Indo-Europeanen die geen werk meer hadden opgepakt en op transport gezet naar Kesilir, een voormalige landbouwkolonie in het zuidoosten van Java. Zij moesten dit 2.500 hectare grote gebied ontginnen en door verbouw van rijst en andere landbouwproducten in hun eigen onderhoud voorzien.

        …. Dit neemt niet weg dat toch veel Indo-Europeanen geïnterneerd werden omdat de Japanners in Nederlands-Indië te maken kregen met het probleem dat volbloed Nederlanders en Indo-Europeanen juridisch tot dezelfde bevolkingsgroep behoorden. Zij waren ingeschreven als Europeanen en hadden allen de Nederlandse nationaliteit. Er werd voor de wet gezien geen onderscheid gemaakt tussen volbloed Nederlanders en Indo-Europeanen. In de Britse gebieden, waar de Eurasians een aparte groep vormden, lag dat bijvoorbeeld veel eenvoudiger. Veel Indo-Europeanen werden daarom in eerste instantie tegelijk met de volbloed Nederlanders geïnterneerd. In Batavia werden alle Indo-Europese burgers die minder dan ƒ 300,- per maand verdienden na opgepakt te zijn weer vrijgelaten. In sommige plaatsen, zoals in Bandoeng werd hen gezegd dat ze zich niet behoefden te melden. Elders, met name in de Buitengewesten, werden ze allen geïnterneerd. Soms hing internering ook af van de Indo-Europeanen zelf. Vele Indo-Europeanen voelden zich Nederlander en wilden ook tijdens de bezetting solidair blijven met de al opgesloten Nederlanders en meldden zichzelf. Met de al eerder genoemde algemene registratie in april 1942 probeerden de Japanners dit probleem te ondervangen door onderscheid te maken tussen volbloed Nederlanders en Indo-Europeanen en dit te vermelden op de registratiekaarten.

        http://archief.gastdocenten.com/de-japanse-bezettingspolitiek-ten-aanzien-van-de-indo-europeanen-1942-1945/

      • Jan A. Somers zegt:

        “Zij waren ingeschreven als Europeanen en hadden allen de Nederlandse nationaliteit. Er werd voor de wet gezien geen onderscheid gemaakt tussen volbloed Nederlanders en Indo-Europeanen.” In Soerabaja, waar op de pendaftaran ook onderscheid moest worden gemaakt tussen belanda totok en belanda indo, ging het heel pragmatisch. In de gemeentelijke administratie stond je geboorteplaats. In Nederland geboren was verdacht, maar als je er een beetje Indisch uitzag kon je toch Belanda Indo worden. Mijn vader bleek geboren in Vlissingen. Wij moesten een foto laten zien, daaruit registreerden ze hem als Belanda Totok. Verder niets, hij was al krijgsgevangen. Mijn moeder was geboren in Soember Pakel, zag er behoorlijk indisch uit en werd dus Belanda Indo. Hoefde dus niet in het kamp. Wij, de kinderen geboren in Indië, waren nu per definitie Belanda kira kira betoel, ook naar het kamp. Ik vond het zo zielig dat mijn moeder alleen bleef en verloor dus mijn pedaftaran. Omdat mijn moeder ‘ernstig ziek’ was ging ik met mijn buurvrouw naar dat kantoortje. Uit gewoonte noemden wij haar al tante, en ze zag er behoorlijk Indisch uit, en mooi! Mogelijk mede vanwege een mooie heupdraai kwam er dus Belanda Indo op mijn pedfaftaran. Geregeld dus. Ik denk dat de ambtenaren het ook niet goed wisten, en blij waren iets te hebben geprikt waar ze geen problemen mee hadden gekregen.

      • Peter van den Broek zegt:

        Wat de Japanners deden in de oorlog is hun zaak, maar hoe werden zulk soort zaken in Nederlands-Indie van 1931, dus vòòr de oorlog geregeld?
        Er was weliswaar officeel niks vastgelegd maar iedereen kon best tussen de regels lezen en was niet op zijn achterhoofd gevallen.

        Er bestond in die tijd zoiets als de bezoldiginsregeling voor burgerlijke landsdienaren, die was verdeeld in 3 categorie: A, B,en C, een splitsing naar landsaard!!!!!!
        A werd bezoldigd naar Inlands levenspeil -> inlandse krachten
        B kreeg daar bovenop een premie in verband met de hogere eisen die het leven als Europeaan stelt -> Indo-Europeanen
        C werd bedacht met wat wordt genoemd de importpremie

        De onderscheiding is zondermeer duidelijk zijn , er waren weliswaar problemen met bvb indo-Europeesche academici, maar daarvoor had het stelsel bepaalde conversie-voorschriften!!!

        En dat:……Na 27 december 1949 ging in Indonesië het Indische leven nog een tijd lang GEWOON door…. is toch popolistische een hele tendentieuse opmerking!!!!

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik reageerde op “dat de in Indië geboren en opgevoede ingezetenen uitgesloten werden van hogere gouvernementsambten,” Als er bezoldigingsschalen zijn, dan gaat het toch over mensen die niet uitgesloten zijn? Ik dacht van mijn vader en zijn collega’s, en van mijn eerste baas bij TNO te weten dat er geen onderscheid was tussen totoks en Indo’s met gelijkwaardige opleidingen en in gelijkwaardige banen. Berenschot was niet de enige Indo/ Indonesiër in een hoge militaire functie. Net als de Indonesische leden van de Volksraad. En de artsen in de ziekenhuizen.
          “Wat de Japanners deden in de oorlog is hun zaak” Dat werd in een andere reactie aangekaart. Mag toch in dit vrije land op worden gereageerd? Heb ik voor het eerst in mijn leven het begrip Indo gehoord.
          “is toch popolistische een hele tendentieuse opmerking!!!! Hoezo? Mijn nieuwe buurvrouw (totok!) is in 1960 in Indonesië geboren, gewoon uit Nederlandse ouders die in een gewone stadsstraat woonden..En op de RTC (Ronde Tafel Conferentie) werd overeengekomen dat de regering van de Republiek der Verenigde Staten van Indonesië alle burgerambtenaren zou overnemen, wat ook gebeurde. Bij de GM bleven de schepen varen met dezelfde bemanningen. Alleen kregen de schepen een andere naam en andere vlag. Op het departement werd de heer Van Deinse vervangen door Mas Pardi, vóór de oorlog eerste officier van de Gouvernements Marine, en tijdens de bezetting admiraal bij de Angkatan Laut Republik Indonesia. Een man wiens nieuwe functie door de officieren van de voormalige Gouvernements Marine van harte werd gegund. Van het begin af aan ontstond de vooroorlogse prettige en gemoedelijke omgang. Toen in de jaren zeventig de zoon van Mas Pardi in Nederland kwam studeren werd hij opgevangen door de ‘Vereniging van het DvS-Personeel in Nederland’. Ook bleven op het departement (onder nieuwe naam Djawatan Pelajaran) de Europese afdelingshoofden in functie, en werden soms bij pensionering nog afgelost door jongere Europese collega’s.
          “> Indo-Europeanen” In welke regeling wordt dat begrip gehanteerd? Ik heb er voor het eerst van gehoord bij de Japanse indeling op de pendaftaran.

    • R Geenen zegt:

      Het enige wat je in mijn huis uit Indie/Indonesie kan vinden, staat in de keuken. Wadjan, groot en klein, sutil, en kruiden als trasi, ketumbar, djitan, enz en kunjit bladeren, die ik van heer Lemon heb gekregen. Maar varkensvlees heeft mijn voorkeur boven beef. En er is natuurlijk altijd sambal en lomboks uit Thailand. Ik kom immers uit Sawahlunto, west Sumatra.

      • Anoniem zegt:

        @ die ik van heer Lemon heb gekregen.

        # ?? Bedoelt u een naamgenoot of vergist u zich? Er is nl een oom en gezin destijds uit Enschede naar de States vertrokken

      • Bert zegt:

        @Ron Indisch zijn heeft niet alleen te maken wat er in je dapur staat ,kijk het Indische van Pak Lemon schuilt hierin ,hij is en blijft altijd netjes en beleefd ,Pak Olive is in mijn ogen ook een echte Indo lekker conservatief en rechts ,ordnung musst sein ! Jij ook want je hebt een Indo site en je bent een vraagbaak voor Indische oudjes in de U.S.A en hier ,Boeroeng is ook behoorlijk Indisch ,hij heeft eveneens een Indische site en vist in een no time allerlei informatie over je Indische familie uit de hoge hoed ,ook die Italiaanse Indo is best wel behoorlijk Indisch ,schuilt in zijn belangstelling voor de Bersiap ,immers alleen Indo,s hebben hier belangstelling voor ,het kan de Nederlanders en Indonesiers geen moer schelen .Ook si Loekie is best wel goed Indisch hij/zij is heel goed op de hoogte van zaken het Indische betreffende en heeft overal kritiek op ,heel Indisch .Ik daarentegen ben eerder een Surinamer ,hoeveel Indo,s zie je hier in de kroeg ? Niet veel ,had ik veel Indo,s als klant in mijn kroeg ? weinig ,ben ik altijd netjes en beleefd ? nou niet echt ,ben ik politiek rechts ? zoals veel Indo,s nou niet echt ..Peter heeft wel gelijk ,het is niet alleen een kwestie van bloed d.w.z het gemengd zijn .Het gaat om het grote Indische verhaal wat in ons zit ,heel mooie zin klopt als een bus .

        • Arthur Olive zegt:

          Over kroeg gesproken.
          Bernie Sanders de socialist (communist?) die president wil worden komt in een kroeg en zegt hardop: ” Free drinks for everyone. Who is paying?:”.

        • R Geenen zegt:

          @Indisch zijn heeft niet alleen te maken wat er in je dapur staat@

          Heel juist, maar ik geef daarmee extra aan dat ik Indo bent; niet blanda en niet Indonesier. Als je mijn website open en de hoofdpagina leest, dan geef ik een ieder aan hoe ik mijn Indo zijn ziet.
          https://MyIndoWorld.com En Bert, het maakt mij totaal niets uit of iemand er mee eens is of niet.
          Ik weet alleen dat vele oudere Indo’s, ouder dan 80, mijn website beschrijving ” Wat is precies een Indo” gebruiken om de vraag van hun kleinkinderen te beantwoorden. Vandaag nog op onze kumpulan werd dat aan mij gezegd.

        • R Geenen zegt:

          @@had ik veel Indo,s als klant in mijn kroeg ? weinig @@

          Zover ik weet is dat inderdaad een feit. Indo’s gaan niet naar kroegen. Misschien ben ik wat dat betreft een uitzondering. Toen ik in de jaren 70 bij Stone & Webster Eng werkte, gingen we met zijn 4 zeker iedere vrijdag naar de buurt kroeg om chasers te drinken. Wij 4 waren blanda Ger Worst, Joegoslaaf Alex Bukomirovitz, Surinamer Leo Tjong A Tjoe en Ron de Indo.

        • e.m. zegt:

          @Pak Olive is in mijn ogen ook een echte Indo lekker conservatief en rechts ,ordnung musst sein ! @

          — Bernie Sanders werd gisteren de vraag voorgelegd, wat zijn prioriteiten zouden zijn als president.

          Sanders: “Nou, onze president, en ik zeg dit zonder vreugde is een racist. Het is moeilijk te bevatten dat de president van de Verenigde Staten daadwerkelijk een racist is. Wat ik als president van de Verenigde Staten zou doen, is mensen samenbrengen.
          Om een land op te bouwen, dat goed is voor iedereen en niet alleen voor de rijken. En ik zou racisme aanpakken en ook de ongelijkheden die er zijn. Niet alleen tussen arm en rijk, maar ook tussen wit en zwart. Dat zou absoluut een prioriteit zijn als ik president ben!”.

          Katanya Bernie Sanders in ‘real time’ buiten de kroeg . . .

        • Arthur Olive zegt:

          “Katanya Bernie Sanders in “real time” buiten de kroeg….”
          Bernie is er overtuigd van dat racism een functie is van economische factoren en dit van iemand die tot zijn 40ste jaar nooit een baan had en van verschillende vrouwen met wie hij getrouwd was leefde.
          Unemployment voor minorities is historisch laag onder Trump.
          Bernie stemde in 1994 voor Bill Clinton’s racist “Three strikes Bill” waardoor de Black community er meer onder leed dan wie dan ook. Het betekende dat als men voor de derde keer een overtreding maakte dat de judge geen keus kreeg en de overtreder levenslang gevangenisstraf moest geven.

        • Indisch4ever zegt:


          ontopic
          Amerikaanse politiek hoort op andere sites.
          Tenzij het over Indisch of Indonesië gaat.

        • R Geenen zegt:

          @Tenzij het over Indisch of Indonesië gaat@
          Indonesisch heeft in dit geval er niets mee te maken, en de Indische juist wel.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Indonesisch heeft in dit geval er niets mee te make” Na 27 december 1949 ging in Indonesië(!) het Indische leven nog een tijd lang gewoon door. En zijn er nog veel Indo’s geboren. En leerden van hun moeder tahoe tjampoer maken, ketoprak? En rendang. Da’s toch I4E?

    • Indorein zegt:

      @ … de krontjong muziek komt je ook al tegemoet …@:

      Wanneer ik als echte Indo (100%) dit krontjong geluid hoor, klinkend als net geboren kuikentjes in hun nestje die schreeuwen om een wormpje dan ben ik altijd blij dat ik ook Europees bloed in mijn aderen heb.
      Geef mij maar het geluid van de Amerikaans-Europese gitaarklanken in welluidende Angelsaksische stijl, welke mooi combineert met der Southern style Afro American music (jazz, blues, rock’nroll, sprituals e.d.) en moderne Zuid-Amerikaanse stijlen (Braziliaans).

      Zo, nu zal ik wel flink op m’n donder krijgen van raszuivere Indo krontjong liefhebbers.

      • R Geenen zegt:

        @@Geef mij maar het geluid van de Amerikaans-Europese gitaarklanken in welluidende Angelsaksische stijl, welke mooi combineert met der Southern style Afro American music (jazz, blues, rock’nroll, sprituals e.d.) en moderne Zuid-Amerikaanse stijlen (Braziliaans).@@

        Ook ik geniet van de muziek die jij hier boven beschrijft. Gisteren had ik op mijn computer 4 uren lang de zender Jazz and Blues laten streamen. Van swing via soul naar samba jazz.

      • Loekie zegt:

        Nee, je zult niet op je donder krijgen. Immers, de meeste Indo’s houden niet van krontjong. In ons Indië moest je er verre van blijven anders werd je aangezien voor een anak kampong en in Nederland zou je je met die muziek toch kapot schamen voor de buren en aanverwanten.
        Dat je geen flikker verstand hebt van krontjong en de Indo-cultuur doet even niet terzake.

        • Tolol zegt:

          Als ik Guus Becker keihard aanheb ,komen de buren bezorgd vragen of ik misschien de kat aan het verzuipen ben ,ach laat ze ,ze hebben geen verstand van echte muziek ha ha

        • Arthur Olive zegt:

          Ik hou ook van muziek maar als het door de buren wordt aangedrongen tepas of te onpas op welk uur van de dag of nacht ook dan is dat niet zo leuk al zou het mijn muziek zijn.
          Dat is dan ook een voordeel voor mij nu dat ik in een buurt woon waar dit geregeld is.

        • R Geenen zegt:

          @@Dat is dan ook een voordeel voor mij nu dat ik in een buurt woon waar dit geregeld is.@@

          Het zal wel ergens bij de gemeente in Glendora, CA ook geregeld zijn. Maar tot nu toe was het nooit nodig daarover te klagen. Iedereen heeft respect voor elkaar prive leven. Daarbij helpen goede isolatie, dubbele beglazing en erf rondom de woning ook erg mee.

  8. Robert zegt:

    Als Amerindo niet een goede term is, dan is USindo beter.

  9. Peter van den Broek zegt:

    Wat mij betreft trekken Indo’s elkaar aan en zoeken elkaar op. In Rijswijk (de burgemeester was Bogaarts, ex-burgemeester van Batavia) kende ik in mijn woonwijk alle Indo’s. Degegenen die ik niet kende leerde ik wel via mijn zusjes of moeder kennen. Op de universiteit kende ik ook alle Indo’s. Vraagt er één: jij bent toch de neef van Gustav uit Den Haag? In militaire dienst praatte ik wat met een groepje marinemensen, toen viel het me plotseling op dat het allemaal Indo’s waren. In Rotterdam kwam ik Indo’s van de tweede generatie tegen, besloten we op een gegeven moment aan toneel te doen. Ook bij mijn ouders bemerkte ik dezelfde aantrekkingskracht. Dat geeft toch een gevoel van saamhorigheid, van lotsverbondenheid?

    Als dat mechanisme in Nederland zo werkt, dan zou dat in Nederlands-Indie ook zo werken? Er was een Indo-maatschappij, ondanks alle verschillen. Niet alleen op oude foto’s wordt mijn veronderstelling bevestigd, maar dat lees ik ook in boeken. Indo’s woonden bij elkaar of dicht bijelkaar, kijk maar naar de telefoonboeken van die tijd. Bekijk ik mijn stamboom (meer dan 6 generaties terug), dan trouwden Indo’s met Indo’s. Vergelijk ik de ledencijfers van het IEV van vòòr de oorlog met die van politieke partijen in Nederland, dan waren Indo’s verhoudingsgewijs meer politiek bewust en bezig. Dan is er duidelijk sprake van sociale cohesie.

    Die indruk wordt nog meer bevestigd door verhalen achter de Bersiapcijfers. Het zijn veelal verhalen over indo’s die op het platteland in dorpen bij elkaar woonden de zgn Buitenkampers. Ik herken veelvuldig familienamen die ik in Nederland bij Indo’s tegenkom, dan bekruipt mij wel een onrustig gevoel en laat ik het werk een tijdje liggen. Ik heb het wel over honderden Indo’s en dan reken ik de grote steden zoals Batavia, Bandoeng, Soerabaja of Semarang er nog niet bij.

    • Loekie zegt:

      Indo’s woonden bij elkaar….ja, dat doen Turken, Marokkanen enz. hier nu ook.
      Of je kan zeggen: groep X heeft een gemiddeld inkomen van zoveel en met dat inkomen kom je min of meer automatisch uit bij woningen met een bepaalde huurprijs en die woningen zijn geconcentreerd in de wijken zus en zo.

      • R Geenen zegt:

        @@Indo’s woonden bij elkaar@@

        Misschien in het kleine landje waar U en andere Indo’s wonen. Gisteren, donderdag, hadden we onze wekelijkse kumpulan in de West Covina Plaza. We waren met ongeveer een 30 man plus een paar dames. Ik bof, want mijn woning is ongeveer 14km er van verwijderd en ik ben er in ongeveer 20 minuten. Maar er waren er ook die ongeveer een 110 mijl ver moesten rijden. En dat is in km ongeveer 180.De meesten hebben zeker een afstand van meer dan 50km afteleggen. Houd u rekening er mee dat iedereen auto rijdt. De jongsten zijn iets ouder dan 70 en de oudste 91. Maar we zoeken inderdaad elkaar wel op, al is het eens of 2 maal in de week.
        Ook zijn er nog de AVIO verenigingen, enz. En natuurlijk hebben wij onze eigen tijdschrift “De Indo”. Ter extra vermelding het volgende. Ik heb vanmorgen 7:00, in NL was het 16:00 uur in de middag, SAIP opgebeld. Dit vanwege de eenmalige Japanse uitkering van 1956. Ik had namelijk een artikel over die uitkering in het blad “De Indo” geschreven. Toen de dame dat hoorde, was haar reactie: O, bent U die persoon. Wij krijgen de laatste tijd nogal wat aanvragen binnen en daarbij werd vermeldt het artikel dat U heeft geschreven.

      • RLMertens zegt:

        @Loekie; ‘Indo’s wonen bij elkaar etc.’- Inderdaad, dat doet er helemaal niet toe. Het Indonesische(toen Inlandse) in jou maakt jou Indisch! Of niet,… als je het wil verloochenen!
        Indertijd, was er op kantoor jr.’50 een Surinaamse jongeman, die altijd in bijzijn van collega’s, geaffecteerd het woord nam. Na zo’n gesprek verzuchte één van hen tot mij; blijf in Godsnaam Indisch!

    • Jan A, Somers zegt:

      “indo’s die op het platteland in dorpen bij elkaar woonden de zgn Buitenkampers.” In Soerabaja woonden tijdens de bezetting in de Europese wijken alleen maar buitenkampers. Met nogal wat Japanse burgers daartussen. Dat waren meest bestuursambtenaren, maar ze werden ‘economen’ genoemd. En natuurlijk Indonesiërs die vóór de oorlog al in de Europese wijken woonden. Afgezien van de buitenlanders, die tijdens de bezetting een beetje bij elkaar in de buurt woonden in de wijk Embongs.

  10. Arthur Olive zegt:

    Rory, het Indisch meisje vindt het mooi dat tijdens haar reizen door Indonesie iedereen over het algemeen lacht.
    Men lacht daar over alles en niets en als je hun vraagt waarom ze lachen elke keer als ze wat zeggen dan beginnen ze nog meer te lachen.
    Ik ontmoete niets anders dan vrolijke mensen die je proberen te helpen maar ik kon niet wennen aan dat voortdured lachen toen ik daar was met vacantie.
    Toen ik nog in Indie woonde merkte ik het niet op omdat ik het niet anders gewend was.

    • RLMertens zegt:

      @ArthurOlive; ‘kon niet wennen aan dat voortdurend lachen etc.- Jah, als je nu om je heen kijkt (USA en Nedr.) glim/lacht toch niemand. Stap maar ( morgens) in bus/ tram en zie al al die zure gezichten! -En kijk als Indo’s nu elkaar ergens ontmoeten/tegen komen. Kijk naar hun oogopslag/ een plooi van een glimlach/ een hoofd knikje etc. -En zeer terecht dat het Indisch meisje dat opviel! Blijf Indisch. (Trouwens ik heb nimmer een zuur Indisch meisje gezien)

      • Arthur Olive zegt:

        Er is niets verkeerd met een plooi van een glimlach/hoofd knikje etc., beter dan een zuur gezicht. Lachen is menselijk en het doet de mens goed maar als lachen een dwazelijke gewoonte wordt bij alles wat men zegt dan kan het ergelijk en inappropriate worden.

        • RLMertens zegt:

          @ArthurOlive; ‘een dwazelijke gewoonte etc.’- Zijn er/het dwazen, die steeds lachen? Of zijn er/het juist dwazen, die niet(kunnen) lachen?

        • Robert zegt:

          The most wasted day of all is that in which we have not laughed.

        • Arthur Olive zegt:

          You take your pick heer Mertens, steeds lachen of niet kunnen lachen.
          Ik ken geen enkel volk die niet kan lachen, wel een volk die steeds lacht zonder reden om te lachen. Toen ik in Indie woonde was ik er gewend aan maar nu nadat ik zo’n lange tijd weg ben lijkt het mij vreemd.

  11. Robert zegt:

    Indos in Southern California are called Socalindos.

  12. Peter van den Broek zegt:

    Het verbaast me hoe sommigen op dit blog reageren op de Indo-Europese achtergrond. Ze moeten uit eigen ervaring toch beter weten? Want in Nederlands-Indie wist iedereen precies Wie indo-Europeaan was? Uitgaande van de toen heersende criteria, let u even op, kan dan uitgerekend worden wie ook nu nog Indo is.

    Dat niet alleen, we komen dan automatisch terecht bij het toen heersende rangen- en standenverschil. Herman Keppy maakte wel een grappige opmerking over de katjong in Colditz, dat ze doodgewone Indo’s waren o.i.d., maar hij begrijpt of wil niet begrijpen, hoe de koloniale maatschappij inelkaar stak. In sprookjes geloof ik al lang niet meer, wie voor een kwartje geboren wordt, wordt nooit een dubbeltje. De sociale mobiliteit was daar en toen nihil.
    Het is niet vreemd voor een koloniale maatschappij als Nederlands-Indie dat de ongelijkheid maar ook de ongelijke verdeling was ingebakken.

    Nemen we de proef op de som: geef aan wat de positie van Uw ouders/grootouders was in Nederlands Indie en ik zeg wie U bent.

    • Peter van den Broek zegt:

      Gerardus Johannes Berenschot was niet de enige Indo in een hoge militaire functie!!!

      Dat is maar een deel van de waarheid en ook niet toevallig, want neem ik de proef op de som: zijn vader Gerard Hendrik Berenschot was wel luitenant-kolonel bij het KNIL, dan was de loopbaan voor Gerardus Hendrik Berenschot , toekomstig KNIL-commandant wel uitgestippeld, hij had de maarschalkstaf al in zijn ransel. Zijn ouders konden zonder veel financiele problemen hun zoon zijn opleiding in Nederland laten volgen en zij stuurden hem naar de HBS in Winterswijk. Niet toevallig want zijn vader was daar geboren en getogen en zoonlief kon genmakkelijk bij familie inwonen. Na de HBS vervolgde hij zijn opleiding op de KMA, wel zo gemakkelijk voor een zoon van een officier.

      De ouders Berenschot waren niet de enigen die hun kinderen in Nederland lieten studeren. Bekijk ik de Nederlandse of Europese bevolkingsamenstelling in Nederlands-Indie 1931 dan valt gemakkelijk op dat de groep in de schoolgaande leeftijd van 10-25 een duidelijke insnoering vertoond. Er was sprake van een leeftijdsspecifieke migratie van en naar Nederlands-Indië ì Het zgn Katjang-effect. Dit effect is geïnspireerd door het klassieke jeugdboek De Katjangs waarin de hoofdpersonen vanuit Nederlands-Indië naar Nederland gaan om daar aan hun middelbare schoolopleiding te beginnen.

      Het geeft alleen maar aan dat kinderen van financieel draagkrachtige ouders in Nederlands-Indie en ouders met sterke familiebanden in Nederland, vnl totoks hun kinderen in Nederland konden laten studeren. De ongelijkheid was als het ware ingebakken.

      De proef op de som is geslaagd: ….geef aan wat de positie van Uw ouders/grootouders was in Nederlands Indie en ik zeg wie U bent.

      • Jan A. Somers zegt:

        Maar vergeet niet het hoger en wetenschappelijk onderwijs in Indië. Mijn eerste baas bij TNO was daar hoogleraar. Met heel veel klantjes, ook promoties.

      • Peter van den Broek zegt:

        De universiteit van Nederlands-Indie? en dat voor een bevolking van meer dan 50 miljoen inwoners, pardon Europeanen, aan hen gelijkgestelden en onderdanen.

  13. Robert zegt:

    There is daggers in men’s smiles. SEE Shakespeare, Macbeth.

Laat een reactie achter op Jan A, Somers Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.